Omdat ik mijn huidige backup plan wat wil verbeteren hierbij mijn vraag om enige suggesties
Backup:
Momenteel (al meerdere jaren) gebruik ik voor het backuppen van mijn PC een WD Elements Desktop.
Deze zit 24/7 aan de stroom en gaat alleen aan indien het backupscript runt. (enkele keren per week)
Vervolgens gaat deze hierna vanzelf weer 'uit'. Dit werkt echt perfect en ik zou iedereen zo'n schijf aanraden
Ik heb hiervoor altijd SyncToy x64 gebruikt, maar deze schijnt bij een format alle files weer opnieuw te moeten backuppen, en in geval van een delete op de destination, vult deze de verwijderde bestanden niet opnieuw aan..
Reden voor mij om op een .bat file i.c.m. robocopy over te stappen en dat werkt simpelweg super goed

Mijn te backuppen data bestaat uit ca. 100 GB aan voornamelijk foto's, muziek, en wat gerenderde filmpjes. Natuurlijk bevat deze ook ladingen aan doc/xls/pdf bestanden maar die zijn doorgaans niet zo groot ^^)
Backup-Backup:
Op Computer 2 thuis heb ik ook een WD Elements Desktop aangesloten, om alles op dezelfde manier als hierboven te backuppen. Omdat deze computers uiteraard in hetzelfde netwerk zitten, is het mogelijk om ook op elkaars backupschijf een kopie te zetten.
Dit om in het geval van een inbraak, bliksiminslag of flippende hardware die beide schijven aan de computer gelijktijdig vernaggeld toch íéts veiliger te zitten. (PC's staan lang niet altijd gelijk aan, dus dit zou een redding kunnen zijn)
Backup-Backup-Backup:
Omdat in het geval van een brand (en bliksem / inbraak) toch verzekerd te zijn van een backup is het idee om een (zeg: maandelijkse) backup te draaien op een andere externe schijf, en deze bij familie te bewaren.
Maar hier loop ik dus een beetje tegen een probleem aan, gezien ik de boel uiteraard encrypted wil hebben.
Het eerste wat in mij opkwam was natuurlijk BitLocker. Dit zit standaard in Windows 7, en schijnt gewoon simpel en makkelijk te werken. Maar i.v.m. een Win 7 Pro installatie gaat dat dus niet werken..
Nu heb ik eerder al eens met TrueCrypt gewerkt, en dit leek mij een goede 2e keus. Maar het gebruik hiervan is echt heel omslachtig.
De encrypte drive zelf (wel zichtbaar in Computer bij de rest van de schijven) kun je niets mee en lijkt totaal leeg.
De encrypte drive moet vervolgens met het programma gemount worden, waarna het password ingevoerd moet worden. Pas hierna komt er weer een nieuwe drive tevoorschijn, waar de files ingezet kunnen worden..
Kan deze, of een ander programma, niet gewoon simpel zo ingesteld worden dat als ik een backup-schijf erin plug en deze aanklik, dat deze om een wachtwoord vraagt, en bij invoeren hiervan hij de schijf gelijk opent?
Het backuppen naar encrypte .zip of .rar files heb ik ooit al eens geprobeerd maar ik zoek eigenlijk een oplossing waarbij er, ná het invoeren van het wachtwoord door de mappen gebladerd kan worden

Op deze manier is de robobopy backup makkelijk uit te breiden, en hoeft er niets handmatig gekopieerd te worden.
Wie heeft ervaring met soortgelijke software?
*Hoe zit dat trouwens met een TrueCrypt schijf waarbij enkele delen beschadigd zijn? (het is en blijft een HDD die elke maand vervoerd wordt natuurlijk) Ik neem niet aan dat, door de encryptie van de hele disk, halve backups missen doordat bij enkele kapotte sectoren de key niet meer werkt op grote stukken data?
[
Voor 5% gewijzigd door
SmiGueL op 07-02-2013 10:24
]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup