Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Enige puntje waar ik tegenaan loop is dat hij alle mappen uit het profile in de target directory pleurt ipv in subdir in target.
Ik wil Map1 en Map2 backuppen
DeltaCopy doet dit:
1
2
| /NetBackup/Map1 /NetBackup/Map2 |
Terwijl ik het zo wil:
1
| /NetBackup/Laptop_Pietje/Map1 |
Dus een subdir Laptop_Pietje
Kan dat? Ik zit te zoeken, maar volgens mij kijk ik er overheen.
Op deze manier wordt het met meerdere PC's al gauw onoverzichtelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2014 14:30 ]
Ik vind samsung schijven nou niet echt bepaald het juiste merk om daar je backup save op te maken..
Heb zelf ook al eens problemen gehad met vele samsung schijven van 500GB en 750GB die zomaar ineens de geest gaven..
Ik zou dan persoonlijk of nas schijven nemen, of de WD AV GP schijven ofzo.
Anoniem: 16328 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:07:
Wat is jullie ervaring met een back-up op HDD? Ik heb hier een 3,5" inch Samsung 2TB schijf die denk ik zo'n 10 keer is gebruikt voor het maken van een back-up. Ik wilde de backup aanvullen met de meeste recente bestanden om vervolgens het geheel naar een nieuwe PC over te zetten maar de schijf werkt dus niet meer. Het origineel is gewoon nog beschikbaar dus het maakte niet veel uit in dit geval op wat extra tijd na. Maar het zou gekker zijn als je de back-up wel nodig zou hebben en de schijf werkt niet meer.
Dit is toch een goede methode?
Ik heb 1 backup en 1 origineel. Consumenten zouden aan 1 backup toch genoeg moeten hebben.
De HDD stond nooit aangesloten op de computer zodat allerlei virussen/malware/corruptie/elektrische storingen geen grip kunnen krijgen op de back-up.
Wat ik niet heb gedaan is het regelmatig controleren van de back-up. Aangezien een HDD toch niet defect kan raken als deze niet gebruikt wordt. Het controleren van de back-up zal vast automatisch kunnen maar dat betekent wel weer dat de eerder door mij genoemde zaken wel grip kunnen krijgen op de back-up. Dus of dat nu zo handig is weet ik ook niet. Handmatig controleren kan wel maar dat kost te veel tijd om elke keer alles aan te sluiten en de back-up te controleren.
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Anoniem: 193142
Deze maand (juni 2014) heeft Crashplan weer de gehele maand 20% korting op al zijn backupplannen
Vind het erg fijn met meerdere systemen (server inclusief) in ons huishouden
Vooral ook omdat het zowel Windows als Mac als Linux ondersteunt.
[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 04-06-2014 21:52 ]
Hoewel ik bij Googlen niets tegenkom ben ik misschien lui door het te vragen (Jolke schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 19:36:
Bovendien heb ik een aantal slechte ervaringen gehoord bij Crashplan.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 06-06-2014 20:25 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Zelf ben ik er uiteindelijk niet mee aan de slag gegaan, omdat ik er niet van houd dingen bij derden te hebben staan - ik gebruik DropBox puur voor tijdelijke uitwisseling van niet-gevoelige data.
Trouwens, je backup een keer helemaal terughalen is sowieso een goede test om af en toe te doen - welke vorm van backup je ook gebruikt.
Vervolgens nog een 2de nas op een andere locatie --> replicatie en klaar. Zo heb ik het ingeregeld en dit werkt perfect.
Alternatief is een usb hardeschijf koppelen aan de NAS en eens in de zoveel tijd een kopie maken en deze usb disk ergens anders (bij voorkeur andere locatie) opslaan.
Online back-up hoeft van mij niet
[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 06-06-2014 20:52 ]
Anoniem: 63072
1. Niet automatisch
2. Menselijk falen, regelmatig liggen bijde harddisks op dezelfde locatie
Ik wil niet alleen mijn bestanden veilig hebben voor hardware falen, maar ook voor crypto virussen en menselijk falen. Dus gewiste bestanden moeten in backups nog geruime tijd beschikbaar blijven.
Ik heb twee soorten bestanden die ik backup:
A. Documenten( Brieven, belasting aangiften, etc...), RAW foto bestanden, Lightroom bewerkingen (ca 600GB data)
B. Mijn geripte DVD/Bluray/CD collectie, ik heb de originelen nog dus de backup is in feite omdat ik in geval van een fout niet alles opnieuw wil rippen. (Ca. 1TB aan data)
Ik wil een onderscheid maken naar de soort data.
De data onder 1. komt op drie plekken te staan: lokale PC, DS414 en Glacier.
De data onder 2. verandert minder, deze komt op de lokale PCs en de DS414, maar in plaats van Glacier gebruik ik de externe harddisk voor offsite backup.
Ik denk er nu aan om de volgende backup strategie te gaan gebruiken:
1. Een Synology DS414 met 4x 2TB schijf voor lokale backup van de PC en HTPC en mijn telefoon. Backup doormiddel van SFTP, niet mounten onder windows anders is deze niet veilig voor crypto virussen of per ongeluk wissen. RAID om kans op verlies door hardware uitval te verminderen.
2. Dezelfde DS414 gebruiken als offsite backup van de PCs van mijn moeder en mijn oom (ook weer SFTP).
3. De DS414 heeft als ik het goed heb begrepen ingebouwde mogelijkheid om te backuppen naar Amazon Glacier.
Is het mogelijk om een deel van de DS414 te gebruiken als private cloud om bestanden uit te wisselen, zonder dat het backupgedeelte (sftp) gecompromitteerd wordt? Of kan ik daar beter een tweede DS112j voor neerzetten?
Zien jullie nog zwakke punten in deze backup strategie?
Anoniem: 19701
Hoe heb je je eigen offsite backup dan geregeld?2. Dezelfde DS414 gebruiken als offsite backup van de PCs van mijn moeder en mijn oom (ook weer SFTP).
Kan jouw Internet verbinding de off-sitebackup goed aan?
Als je zelf nog geen off site backup hebt waarom dan die alsnog nemen en dan geen RAID.RAID om kans op verlies door hardware uitval te verminderen.
Immers je off site backup is je "alternatieve RAID" en meteen je verzekeringspremie dat als er op 1 van de 2 plaatsen wat gebeurt.. je altijd een backup hebt.
Zo heb ik het iig samen met mijn zoon ook gedaan. We zijn elkaars off site backup, geen RAID.
Om meer flex te hebben, is het een Debian server geworden, kast ed gratis versierd (max tower die 10 schijven aankan...nu al 5 geplaatst), connectie via webdav, maar grote data sets gaan even via een 60 GB usb stick..
Mijn offsite backup is Glacier voor de belangrijke data en een externe harddisk voor de wat minder veranderlijke en belangrijke data.Anoniem: 19701 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 00:09:
[...]
Hoe heb je je eigen offsite backup dan geregeld?
Kan jouw Internet verbinding de off-sitebackup goed aan?
[...]
Mijn internet verbinding kan het wel aan, alleen de innitiele backup zal wat langer duren, maar daarna zal het toch alleen incrementeel zijn. (10Mb/s upload is prima voor normaal gebruik en zodra ze hier eindelijk eens glas leggen wordt het 500/500)
Hoevaak wil je backupen? Wekelijks, dagelijks?
Dagelijks updaten zou geen probleem moeten zijn. Eens in de zoveel tijd als ik met foto toestel op pad ben geweest duurt het wat langer, maar mijn reguliere data wordt nu over dezelfde verbinding met google drive gesynct (en daar wil ik vanaf, door de sync is het nutteloos als backup en met een NAS kan ik altijd biuj mijn gedeelde bestanden)Jolke schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:14:
Dat hangt er maar net af hoeveel je gaat uploaden per batch en wat de frequentie is.
Hoevaak wil je backupen? Wekelijks, dagelijks?
Ik heb nu inderdaad een stap aan de backup toegevoed, BluRay M-discs als eindbestemming om gegevens van dvd-rams langdurig op te slaan, twee kopieen op verschillende geografische locaties. Ik moet wel opletten of nog blu-ray drives verkrijgbaar zijn.
Anoniem: 172410
Het eventueel ook gebruiken op de schijf die gewoon in gebruik is is ook een optie.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hoe doe je dat structureel en is dat ook te doen bij periodieke back-ups (één keer per week)?Tsurany schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 07:53:
Ik zou eerder kiezen om de integriteit van je backups te controleren door ze met de bron te vergelijken. ReFS is een handige extra maar lost niet alles op.
Het nadeel is alleen, dat de backup schijf wel in mijn server moet. Dus als er op dat moment tijdens het backuppen wat mis gaat, dan zit je met een probleem.
Voor backuppen gebruik ik al crashplan en ik ga over een maand (financieel) over op de cloud backup van hen. Het heeft me even masseren gekost bij de WAF.
Wat ik in eerste instantie voor ogen had, was een NAS bij mijn ouders met crashplan, maar ook dat accepteerde de WAF niet. Mijn ouders wat meer.
Uiteindelijk vind ik een backup in de cloud waar ik verder niet naar om hoef te kijken erg interessant.
Ik vind backups buiten het zich en controle plaatsen juist een risicofactor, maar daar verschillen de meningen nogal over.Arunia schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:23:
Uiteindelijk vind ik een backup in de cloud waar ik verder niet naar om hoef te kijken erg interessant.
Er zit dan te veel tijd tussen het op de server zetten en de backup.
Met automatisch backups en dan eens per maand testen oid zit je wel wat beter.
Ik hoor geen onverdeeld positieve verhalen over ReFS. Ik zou er lekker vandaan blijven. Er is meer ervaring met ZFS als je graag bitrot wilt voorkomen.Anoniem: 172410 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 06:49:
Ik overweeg in Windows 8 ReFS te gebruiken op mijn backupschijf in plaats van NTFS, om zo problemen met bitrot e.d. een beetje te ondervangen. Zien jullie dit als nuttig of alleen maar als onnodig complicerend?
Het eventueel ook gebruiken op de schijf die gewoon in gebruik is is ook een optie.
while (! ( succeed = try ()));
Klopt, maar dat is volgens mij dan weer niet fatsoenlijk onder Windows te draaien.hans_lenze schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:04:
Er is meer ervaring met ZFS als je graag bitrot wilt voorkomen.
Wat heb je zo over ReFS gehoord?
Je kunt een externe casing gebruiken met een tijdschakelaar, die 1x per 24 uur voor 2 uurtjes aangaat, waarin je een backup plant.Arunia schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:30:
Ik bedoelde het ook niet helemaal op die manier. Uiteraard check ik ze wel. Maar net als nu, zit er gewoon te lang tussen en teveel nieuwe bestanden. We hebben een dochtertje van 5 maanden en uiteraard fotografeer je dan nogal wat.
Er zit dan te veel tijd tussen het op de server zetten en de backup.
Met automatisch backups en dan eens per maand testen oid zit je wel wat beter.
(als iemand toevallig een actie met korting kent voor een abonnement is dat altijd welkom)
.
Gokken op dat je bestanden op je schijf vaak genoeg gebruikt is ook wat riskant.
Samengevat mijn 'eisen' :
- 1 encrypted file container waar alles instaat
- Te starten / sluiten via cmd
- Te openen middels 1 wachtwoord
- Mogelijkheid tot koppelen aan een drive letter, of anderssinds vaste plek waar de files dan staan. (niet via content menu oid )
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
ZFS gebruiken indien mogelijk, wel in raid gebruiken, dat is beter bij beschadigde/veranderde bestanden.Anoniem: 172410 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 21:26:
Weet iemand goede en gratis/betaalbare back-upsoftware die gebruik maakt van hashes om de data-integriteit te checken? Ik heb zelf al wat zitten knutselen, maar loop vast op het gegeven dat je bronschijf steeds van inhoud verandert - en een hashcheck van keer tot keer dus niet praktisch is - maar je zonder het checken van je bronschijf zonder het te weten prachtig beschadigde bestanden naar je backup kunt schrijven. Daar kom je dan pas achter als je ze nodig hebt.
Gokken op dat je bestanden op je schijf vaak genoeg gebruikt is ook wat riskant.
Je kunt in zfs ook backups regelen(dus in de file systeem), of terug in tijd springen.(dus in de file systeem).
Pc-bsd daar heb je bij opstarten, dat er 5 copien gemaakt worden van je OS(dus in de file systeem), dit kun je ook instellen op je backup(dus in de file systeem). Dacht dat backup ook gaat naar een andere server.
Data-integriteit te checken? Zit ook in zfs, dus je hoeft niks te doen.(wel zoeken waar dit vandaan komt natuurlijk).
http://www.jupiterbroadca...e-pc-bsd-tour-bsd-now-49/
Windows server heeft dacht ik ook een nieuwe file system, wat deze kan weet ik niet, maar zou beter moeten zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 14-08-2014 09:38 ]
Dat heeft natuurlijk niks met backups te maken. Dat is puur de integriteit van je filesystem.jan99999 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:33:
[...]
ZFS gebruiken indien mogelijk, wel in raid gebruiken, dat is beter bij beschadigde/veranderde bestanden.
Je kunt in zfs ook backups regelen(dus in de file systeem), of terug in tijd springen.(dus in de file systeem).
Pc-bsd daar heb je bij opstarten, dat er 5 copien gemaakt worden van je OS(dus in de file systeem), dit kun je ook instellen op je backup(dus in de file systeem). Dacht dat backup ook gaat naar een andere server.
Data-integriteit te checken? Zit ook in zfs, dus je hoeft niks te doen.(wel zoeken waar dit vandaan komt natuurlijk).
http://www.jupiterbroadca...e-pc-bsd-tour-bsd-now-49/
Windows server heeft dacht ik ook een nieuwe file system, wat deze kan weet ik niet, maar zou beter moeten zijn.
Dus blijft alleen zfs over, waar je dit niet hoeft te doen, want dit zit al in het file systeem.
Ik wil ook niet impliciet vertrouwen op een bestandssysteem, ik wil het liefste expliciet zien dat mijn bestanden matchen en, indien nodig, zien waar dat niet het geval is.
Ik gebruik zelf bup, die kan ook parity aanmaken.Anoniem: 172410 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 21:26:
Weet iemand goede en gratis/betaalbare back-upsoftware die gebruik maakt van hashes om de data-integriteit te checken? Ik heb zelf al wat zitten knutselen, maar loop vast op het gegeven dat je bronschijf steeds van inhoud verandert - en een hashcheck van keer tot keer dus niet praktisch is - maar je zonder het checken van je bronschijf zonder het te weten prachtig beschadigde bestanden naar je backup kunt schrijven. Daar kom je dan pas achter als je ze nodig hebt.
https://github.com/bup/bup
Edit:Defend your backups from death rays (OK fine, more likely from the occasional bad disk block). This writes parity information (currently via par2) for all of the existing data so that bup may be able to recover from some amount of repository corruption:
bup fsck -g
Trouwens, volgens mij doet duplicati dit ook gewoon.
Besides the files and signatures a so-called manifest is stored on the remote server. The manifest file is a description of the backup and it is used to verify integrity of all backup files.
[ Voor 11% gewijzigd door lord4163 op 14-08-2014 20:30 ]
duplicati niet, doet (momenteel) alleen signatures en verificatie, met par2 (kan nu ook met duplicity) kan tot een bepaald percentage fouten.. ze ook herstellen.lord4163 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:23:
Edit:
Trouwens, volgens mij doet duplicati dit ook gewoon.
[...]
Ik betrap mijzelf er eigenlijk nu pas op dat ik graag backups in een door mij leesbaar formaat gemaakt zie worden. Als je een procedure moet doorlopen of een specifiek formaat of programma moet gebruiken zie ik de kans op problemen vergroot worden. Als de bestanden gewoon toegankelijk zijn, kan je er altijd bij als je schijf technisch nog werkt.lord4163 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:23:
Ik gebruik zelf bup, die kan ook parity aanmaken.
https://github.com/bup/bup
Dat beperkt de mogelijkheden echter wel flink, dus ik moet maar even gaan bedenken hoe relevant ik dat vind.
tijdje alweer niet op GoT geweest, maar nu loop ik toch tegen iets aan waar ik na een ochtend zoeken toch niet helemaal aan uit geraak en waar ik graag weer eens de kennis en kunde van de community voor wil raadplegen.
Het volgende is het geval:
- op twee locaties (locatie A en locatie B ) staat een NAS met daarop data die hetzelfde moet zijn.
- er zijn drie laptops (laptop 1, laptop 2 en laptop 3)
- op locatie A wordt gebruik gemaakt van laptop 1 en laptop 2, op locatie B wordt gebruik gemaakt van laptop 2 en laptop 3
- laptop 2 is de main-laptop, alle data moet hier op staan (en op beide NASsen), de andere laptops gebruiken de data van de NAS (ieder op elke locatie).
- wat ik wil is dat de data op beide NASsen komt te staan en dat daarin de laptop 2 een soort van leading is als het gaat om de structuur van de mappen etc. Dus als de gebruiker van deze laptop een wijziging in de mappenstructuur aanbrengt (verplaatsen etc.) dan moet dat naar de NASsen.
- tegelijkertijd moet de data die door de laptops 1 en 3 op de NASsen aangemaakt/gewijzigd wordt ook netjes op de laptop 2 terecht komen (inclusief nieuwe/gewijzigde mappen).
Nu gebruiken we allway-sync, maar op de een of andere manier gebeurt het volgende:
- laptop 2 wijzigt de structuur van mappen en verplaatst bestanden, maar na synchronisatie worden de bestanden ook weer teruggekopieerd op de oude locatie zodat ze er dus twee keer op staan.
Wat is het beste type backup/synchronisatie om hiervoor te gebruiken (en is er wellicht betere software om dit te doen)?
Alvast bedankt voor het meedenken en als de informatie onvolledig is dan vul ik die graag op verzoek aan!
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Heb ik het liefste ook .. maar als je:Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 04:03:
[...]
Ik betrap mijzelf er eigenlijk nu pas op dat ik graag backups in een door mij leesbaar formaat gemaakt zie worden. Als je een procedure moet doorlopen of een specifiek formaat of programma moet gebruiken zie ik de kans op problemen vergroot worden. Als de bestanden gewoon toegankelijk zijn, kan je er altijd bij als je schijf technisch nog werkt.
Dat beperkt de mogelijkheden echter wel flink, dus ik moet maar even gaan bedenken hoe relevant ik dat vind.
en encrypted wil
en alleen diffs of andere deduplicatie
dan zit je toch al gauw aan iets complexers.
Maar als iets opensource is .. is dat in iedergeval dan al wel een pré .. in noodgevallen kun je altijd nog zelf proberen een bug te verhelpen die een restore in de weg zou staan (wel eens in de zoveel tijd eens een restore proberen)
Hoe is NAS1 met NAS2 eigenlijk verbonden?Dexter schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:00:
Hi allen,
tijdje alweer niet op GoT geweest, maar nu loop ik toch tegen iets aan waar ik na een ochtend zoeken toch niet helemaal aan uit geraak en waar ik graag weer eens de kennis en kunde van de community voor wil raadplegen.
- op twee locaties (locatie A en locatie B ) staat een NAS met daarop data die hetzelfde moet zijn.
- op locatie A wordt gebruik gemaakt van laptop 1 en laptop 2, op locatie B wordt gebruik gemaakt van laptop 2 en laptop 3
- laptop 2 is de main-laptop, alle data moet hier op staan (en op beide NASsen), de andere laptops gebruiken de data van de NAS (ieder op elke locatie).
- wat ik wil is dat de data op beide NASsen komt te staan en dat daarin de laptop 2 een soort van leading is als het gaat om de structuur van de mappen etc. Dus als de gebruiker van deze laptop een wijziging in de mappenstructuur aanbrengt (verplaatsen etc.) dan moet dat naar de NASsen.
- tegelijkertijd moet de data die door de laptops 1 en 3 op de NASsen aangemaakt/gewijzigd wordt ook netjes op de laptop 2 terecht komen (inclusief nieuwe/gewijzigde mappen).
Nu gebruiken we allway-sync, maar op de een of andere manier gebeurt het volgende:
- laptop 2 wijzigt de structuur van mappen en verplaatst bestanden, maar na synchronisatie worden de bestanden ook weer teruggekopieerd op de oude locatie zodat ze er dus twee keer op staan.
Wat is het beste type backup/synchronisatie om hiervoor te gebruiken (en is er wellicht betere software om dit te doen)?
Alvast bedankt voor het meedenken en als de informatie onvolledig is dan vul ik die graag op verzoek aan!
Gaat dat alleen via laptop 2 of kunnen ze via internet met elkaar syncen?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Momenteel heb ik al mijn backups nog in huis maar ik wil een offsite locatie hebben dat veilig is voor het geval het huis afbrand. De auto voldoet voor mij wel, omdat, als ik thuis ben, en er brand uitbreekt ik de auto altijd snel weg kan halen. Ik neem al mijn sleutels altijd mee naar boven.
De auto is gemakkelijk, als je je backup wilt updaten hoef je niet eerst weer naar iemand anders. Maar wat kan prima in een auto bewaard worden? Temperaturen kunnen in de auto 's zomers behoorlijk oplopen, tot wel 60 graden. En in de winter kan het er juist weer heel koud worden. Om nog maar niet te spreken over luchtvochtigheid.
Ik heb maar ongeveer 80GB nodig, dus een USB stick zou ook nog kunnen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Let er wel op dat diefstal uit je auto niet onwaarschijnlijk is, dus dat je de boel waarschijnlijk wilt encrypten.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 29-08-2014 00:44 ]
Hou er natuurlijk wel rekening mee dat er in je auto ingebroken kan worden, of je auto zelfs gestolen kan worden. Extra vervelend als je dan ook nog eens backup kwijt bent.Snowwie schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 23:54:
Wie weet eigenlijk de beste backup medium om in een auto te bewaren?
Momenteel heb ik al mijn backups nog in huis maar ik wil een offsite locatie hebben dat veilig is voor het geval het huis afbrand. De auto voldoet voor mij wel, omdat, als ik thuis ben, en er brand uitbreekt ik de auto altijd snel weg kan halen. Ik neem al mijn sleutels altijd mee naar boven.
De auto is gemakkelijk, als je je backup wilt updaten hoef je niet eerst weer naar iemand anders. Maar wat kan prima in een auto bewaard worden? Temperaturen kunnen in de auto 's zomers behoorlijk oplopen, tot wel 60 graden. En in de winter kan het er juist weer heel koud worden. Om nog maar niet te spreken over luchtvochtigheid.
Ik heb maar ongeveer 80GB nodig, dus een USB stick zou ook nog kunnen.
Maar als ik het zo lees, gebruik je het als tweede backup zo gezegd.
Hoe dicht staat je auto van het huis? Mijn nicht had namelijk de situatie dat de auto was aangestoken en dat sloeg over op het huis. Ik weet het, het komt natuurlijk zelden voor.
psy schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 23:05:
[...]
Hoe is NAS1 met NAS2 eigenlijk verbonden?
Gaat dat alleen via laptop 2 of kunnen ze via internet met elkaar syncen?
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Eigenlijk dan al als 4e backup, aangezien ik al 3 backups van mijn data in huis bewaar. Het kan inderdaad gestolen worden, maar als het bij iemand anders in huis ligt kan het ook gestolen worden. Maar die kans is zo relatief klein dat ik het er wel op durf wagen. Uiteraard is mijn data wel versleuteld.Jolke schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:52:
[Hou er natuurlijk wel rekening mee dat er in je auto ingebroken kan worden, of je auto zelfs gestolen kan worden. Extra vervelend als je dan ook nog eens backup kwijt bent. Maar als ik het zo lees, gebruik je het als tweede backup zo gezegd.
De auto staat direct naast het huis, maar de kans dat hier iemand komt om mijn auto in de brand te steken is wel heel erg klein. Ik woon in een klein dorpje met ongeveer 300 inwoners op het uiteinde van een doodlopend straatje, dus de kans dat iemand mijn auto in de brand gaat steken is erg klein. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt.Hoe dicht staat je auto van het huis? Mijn nicht had namelijk de situatie dat de auto was aangestoken en dat sloeg over op het huis. Ik weet het, het komt natuurlijk zelden voor.
Het vervelende van een SSD is weer dat ik daar weer een aparte externe case bij moet kopen. Mijn huidige pc is een wirwar van kabels en alle sata poorten zijn bezet. Op 1 na, maar die wordt afgedekt door de videokaart. Dus een externe case zou het beste zijn.
Ik kan natuurlijk ook eerst even test draaien met een oude harde schijf, om te zien hoe die omgaat met de temperatuursverschillen in een auto.
Mwah jij in de kroeg .. auto netjes thuis ... sleutels ook ... huis leeg .. auto weg ... backups weg.Snowwie schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:16:
[...]
Eigenlijk dan al als 4e backup, aangezien ik al 3 backups van mijn data in huis bewaar. Het kan inderdaad gestolen worden, maar als het bij iemand anders in huis ligt kan het ook gestolen worden. Maar die kans is zo relatief klein dat ik het er wel op durf wagen. Uiteraard is mijn data wel versleuteld.
[...]
De auto staat direct naast het huis, maar de kans dat hier iemand komt om mijn auto in de brand te steken is wel heel erg klein. Ik woon in een klein dorpje met ongeveer 300 inwoners op het uiteinde van een doodlopend straatje, dus de kans dat iemand mijn auto in de brand gaat steken is erg klein. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt.
Het vervelende van een SSD is weer dat ik daar weer een aparte externe case bij moet kopen. Mijn huidige pc is een wirwar van kabels en alle sata poorten zijn bezet. Op 1 na, maar die wordt afgedekt door de videokaart. Dus een externe case zou het beste zijn.
Ik kan natuurlijk ook eerst even test draaien met een oude harde schijf, om te zien hoe die omgaat met de temperatuursverschillen in een auto.
Ik doe hier rsync tussen mijn server en remote NAS ... en eens in de zoveel tijd een offline backup op een set oude harddisken die in een goed passend houten doosje de kofferbak in gaan. (en ze doen het nog steeds, als het allemaal niet vol in de zon ligt in de auto scheelt dat al een stuk.)
Eerste zou moeten werken tegen brand en inbraak .. 2e is vooral tegen dingen als een onverhoopte cryptolocker toestand.
Alleen een tech savy inbreker die en de auto jat .. en middels rsync m'n remote backup sloopt .. zorgt er voor dat ik zonder zit (of meerdere desastreuze events zeer kort op elkaar, waarbij dan ook m'n laptop nog het leven moet laten.
Dexter schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:00:
Hi allen,
Laptop 1Dexter schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:20:
Zijn niet via internet met elkaar verbonden (NAS2 staat op een plek die behoorlijk dichtgezet is voor verkeer van buitenaf). Dat gaat dus alleen via laptop 2.
[...]
Laptop 2
NAS1
Laptop 2
Laptop 3
NAS2
Voor zoiets gebruik ik zelf Syncovery. Deze kan bijhouden (alleen met smarttracking) wat precies waar staat, en ook wat weer verwijderd wordt, en dat voor twee locaties per profiel. Je kan met één syncovery installatie één of meerdere profielen maken welke dus ieder twee locaties syncen. Dat installeer je op elke laptop.
Je maakt op elke laptop een profiel aan wat synct naar de bijbehorende NAS.
Laptop 2 kan naar beide NASsen syncen.
Je laat deze realtime draaien, en voor de zekerheid nog een fullsync één keer per dag.
Je krijgt dan zoiets:
Laptop 1
Een profiel wat synct naar NAS1
Laptop 2
Een profiel wat synct naar NAS2
Laptop 3
Ik neem aan dat laptop 2 regelmatig van de ene naar de andere locatie gaat.
Syncovery merkt vanzelf op of een netwerkschijf bereikbaar is of niet, en zal vrijwel meteen alle wijzigingen van de ene NAS (die dus ook lokaal op laptop 2 staan) gaan doorzetten naar de andere NAS afhankelijke van de beschikbaarheid.
De overige laptops (1 en 3) worden dan automatisch ook weer gesynct naarmate de bijbehorende NAS up to date is.
Stel jij bent op locatie 1.
Laptop 1 synct met NAS1
Laptop 2 synct met NAS1
Jij gaat nu weg met laptop 2.
Zodra jij weg bent met laptop 2 op de locatie met NAS1, kan nog steeds gewerkt worden met laptop 1.
Alle wijzigingen gemaakt door laptop 1 worden nog steeds gesynct met NAS1 door het profiel op laptop 1.
Ondertussen ga jij werken op locatie 2.
Laptop 2 synct nu alles met NAS2.
Laptop 3 ontvangt niet lang daarna al deze wijzigingen vanuit NAS2 door het profiel op laptop 3.
Laptop 3 synct nu alles met NAS2.
Na een lange dag werken ga jij weer terug naar locatie 1 met laptop 2.
Laptop 2 synct nu alles met NAS1. Dus alles van NAS2, maar ook alles van laptop 1!
Laptop 1 ontvangt niet lang daarna al deze nieuwe wijzigingen vanuit NAS1 door het profiel op laptop 1.
Nu is laptop 1 en NAS1 weer helemaal uptodate voor wat betreft NAS2..
Er is een kans op problemen. Als iemand besluit op locatie 1 om te gaan werken aan bestand X, terwijl jij dat net ook gaat doen op locatie 2, dan geeft dit een sync error. Maar je krijgt dan een melding (foutafhandeling ka je instellen hoe hier mee om te gaan).
Het is ook aan te raden om een aparte map te maken voor Verwijderde bestanden, zodat je ALTIJD de mogelijkheid hebt om een bestand wat onterecht verwijderd is, weer makkelijk terug te halen.
Ik gebruik dit al jaren naar volle tevredenheid. Je hebt ook legio opties om het precies in te richten zoals jij wil, en uitgebreide logging en mailfuncties. Wel kost het geld. Per installatie heb je een key nodig, maar je kan ook een Familypack kopen dan mag je op 5 pc's installeren (50 euro).
Overigens zijn er mogelijk meer programma's die dit kunnen, maar ik kan alleen iets zeggen over Syncovery. De maker van dit mooie stuk software is ook nooit te beroerd om je te helpen en is gewoon te mailen. Wel kan het aantal opties overdonderend zijn.
AANVULLING
Na het teruglezen van jou post valt me op dat laptop 1 en 3 alléén direct muteren op NAS1 en corresponderend NAS2.
In dat geval hoeft enkel een profiel te draaien op laptop 2 en wordt het simpeler.
Wel (en dat spreekt voor zich) moet laptop 2 de complete NAS inhoud bevatten anders kan ie natuurlijk nooit syncen van/naar de andere locatie. Ik ging er in bovenstaand voorbeeld vanuit dat ook laptop 1 en 3 een local copy hadden van de bijbehorende NAS.
[ Voor 7% gewijzigd door psy op 29-08-2014 21:32 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik wil graag dat mijn 2 externe harde schijven elkaar backuppen, zodat als er 1 stuk gaat ik de andere nog heb waar de gegevens op staan van de kapotte externe harde schijf.
iemand enig idee hoe ik dit het makkelijkst kan doen ?
* Snowwie gaat nooit naar de kroeg en drinkt geen alcoholgekkie schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:32:
Mwah jij in de kroeg .. auto netjes thuis ... sleutels ook ... huis leeg .. auto weg ... backups weg.
Overigens ook een beetje vreemd om je sleutels thuis te laten als je op stap gaat.

Held! Dank voor je uitgebreide toelichting! Ga ik even rustig doorlezen en eens kijken wat ik daarmee kan bereiken!psy schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:16:
[...]
[...]
Laptop 1
Laptop 2
NAS1
Laptop 2
Laptop 3
NAS2
Voor zoiets gebruik ik zelf Syncovery. Deze kan bijhouden (alleen met smarttracking) wat precies waar staat, en ook wat weer verwijderd wordt, en dat voor twee locaties per profiel. Je kan met één syncovery installatie één of meerdere profielen maken welke dus ieder twee locaties syncen. Dat installeer je op elke laptop.
Je maakt op elke laptop een profiel aan wat synct naar de bijbehorende NAS.
Laptop 2 kan naar beide NASsen syncen.
Je laat deze realtime draaien, en voor de zekerheid nog een fullsync één keer per dag.
Je krijgt dan zoiets:
Laptop 1
Laptop 2
Laptop 3
Ik neem aan dat laptop 2 regelmatig van de ene naar de andere locatie gaat.
Syncovery merkt vanzelf op of een netwerkschijf bereikbaar is of niet, en zal vrijwel meteen alle wijzigingen van de ene NAS (die dus ook lokaal op laptop 2 staan) gaan doorzetten naar de andere NAS afhankelijke van de beschikbaarheid.
De overige laptops (1 en 3) worden dan automatisch ook weer gesynct naarmate de bijbehorende NAS up to date is.
Stel jij bent op locatie 1.
Laptop 1 synct met NAS1
Laptop 2 synct met NAS1
Jij gaat nu weg met laptop 2.
Zodra jij weg bent met laptop 2 op de locatie met NAS1, kan nog steeds gewerkt worden met laptop 1.
Alle wijzigingen gemaakt door laptop 1 worden nog steeds gesynct met NAS1 door het profiel op laptop 1.
Ondertussen ga jij werken op locatie 2.
Laptop 2 synct nu alles met NAS2.
Laptop 3 ontvangt niet lang daarna al deze wijzigingen vanuit NAS2 door het profiel op laptop 3.
Laptop 3 synct nu alles met NAS2.
Na een lange dag werken ga jij weer terug naar locatie 1 met laptop 2.
Laptop 2 synct nu alles met NAS1. Dus alles van NAS2, maar ook alles van laptop 1!
Laptop 1 ontvangt niet lang daarna al deze nieuwe wijzigingen vanuit NAS1 door het profiel op laptop 1.
Nu is laptop 1 en NAS1 weer helemaal uptodate voor wat betreft NAS2..
Er is een kans op problemen. Als iemand besluit op locatie 1 om te gaan werken aan bestand X, terwijl jij dat net ook gaat doen op locatie 2, dan geeft dit een sync error. Maar je krijgt dan een melding (foutafhandeling ka je instellen hoe hier mee om te gaan).
Het is ook aan te raden om een aparte map te maken voor Verwijderde bestanden, zodat je ALTIJD de mogelijkheid hebt om een bestand wat onterecht verwijderd is, weer makkelijk terug te halen.
Ik gebruik dit al jaren naar volle tevredenheid. Je hebt ook legio opties om het precies in te richten zoals jij wil, en uitgebreide logging en mailfuncties. Wel kost het geld. Per installatie heb je een key nodig, maar je kan ook een Familypack kopen dan mag je op 5 pc's installeren (50 euro).
Overigens zijn er mogelijk meer programma's die dit kunnen, maar ik kan alleen iets zeggen over Syncovery. De maker van dit mooie stuk software is ook nooit te beroerd om je te helpen en is gewoon te mailen. Wel kan het aantal opties overdonderend zijn.
AANVULLING
Na het teruglezen van jou post valt me op dat laptop 1 en 3 alléén direct muteren op NAS1 en corresponderend NAS2.
In dat geval hoeft enkel een profiel te draaien op laptop 2 en wordt het simpeler.
Wel (en dat spreekt voor zich) moet laptop 2 de complete NAS inhoud bevatten anders kan ie natuurlijk nooit syncen van/naar de andere locatie. Ik ging er in bovenstaand voorbeeld vanuit dat ook laptop 1 en 3 een local copy hadden van de bijbehorende NAS.
Wij gebruiken deze tool: http://www.cloudberrylab....-files-server-backup.aspx_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:32:
Wat is binnen een semi zakelijke Windows omgeving nou een handige tool om backups naar een remote share te maken? Ik kom zelf uit een Linux omgeving waarbij we met name rsync al dan niet over ssh tunnels gebruikten, dat is binnen Windows helaas al snel een kwestie van te veel geld voor een back-up oplossing betalen
Werkt prima en we kunnen zonder veel moeite naar een andere provider switchen.
Ik maak op werk gebruik van Cobian Backup. Gratis en werkt op Windows Server besturingssystemen. Enige voorzichtigheid is wel geboden aangezien de software niet meer ontwikkeld wordt. De source stond een tijdje te koop en heeft een nieuwe eigenaar. Wat deze eigenaar met de software gaat doen is nog niet bekend. In mijn geval voldoet de software prima (kopiëren van remote share naar remote share)._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:32:
Wat is binnen een semi zakelijke Windows omgeving nou een handige tool om backups naar een remote share te maken? Ik kom zelf uit een Linux omgeving waarbij we met name rsync al dan niet over ssh tunnels gebruikten, dat is binnen Windows helaas al snel een kwestie van te veel geld voor een back-up oplossing betalen
http://www.cobiansoft.com/index.htm
[ Voor 6% gewijzigd door magnifor op 05-09-2014 23:24 ]
Temperatuursverschillen zijn volgens mij een absoluut minimaal probleem. De daaruit volgende condensvorming misschien een beetje, maar de trillingen zijn met stip de grootste boosdoener, zeker als de schijf ergens in een kofferbak of handschoenenkastje ligt.Snowwie schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:16:
Ben zelf goed te spreken over Syncback pro._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:32:
Heb een licentie voor een aantal machines en die syncen netjes de bestanden tussen de verschillende locaties. Ook voor back-ups binnen de server is het een prima programma.
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Mmm, ik gebruik hem tussen mijn huis en kantoor en moet zeggen dat het mij niet is opgevallen qua traagheid. Opzich handig dat hij een check op beide locaties doet, er kan tenslotte op de destination iets zijn gebeurd. Misschien ligt het ook aan het type back-up dat je doet (copy/mirror/sync).Jolke schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 08:22:
Ik gebruik de freeware versie van SyncBack; werkt voor mij prima, maar 1 van de minpunten vind ik dat er geen database bijgehouden wordt welke bestanden op de source en destination staan. Derhalve moet je dus bij een backup (sync) opnieuw vergelijken. Lokaal duurt dit nog geen minuut, maar 1x per week doe ik ook een off-site backup, 600 km verderop, en daar heb je al 45 minuten nodig om alle bestanden te vergelijken voordat het sync'en kan beginnen
Voor zover ik weet vergelijkt hij de datums van de files (en niet de content), maar het is inderdaad voor grote backups over trage lijnen niet optimaal. Maar aan de andere kant, beter een goede dan een snelle back-up
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
- Staat de machine uit, praktisch geen kosten
- De machine kan via een schedule ingeschakeld worden, en automatisch weer uit.
- Praktisch onbeperkte hoeveelheid storage beschikbaar
- Je betaalt niet voor schijfruimte die je hebt, maar die je gebruikt
- Data de cloud "in", word niet meegeteld in je factuur
- Verder goed configureerbaar met wat voor software ik het wil doen
[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 12-09-2014 15:46 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Allereerst even een situatie schets:
Locatie A (ik):
NAS (ZFSGuru, 3 x 2 TB Raid-Z)(24/7) - Dit is mijn persoonlijke main opslag
Desktop (Ubuntu)(24/7)
Laptop (Debian)
Smartphone (android)
Belangrijke bestanden is ongeveer 100/150GB
Media ongeveer 1TB
Locatie B (ouders):
Desktop (Windows 7)(alleen wanneer nodig) - Lokatie met al hun persoonlijke bestanden
Laptop (Windows 7) (bijna nooit, maar staan weinig belangrijke dingen op)
Belangrijke bestanden ongeveer 100GB
Locatie C (broertje):
Laptop (Ubuntu)
Hoeveelheid belangrijke data weet ik niet (maar zal denk ik niet veel meer dan 500GB zijn)
Wat wil ik bereiken?
Intern is het vooral van belang dat mijn laptop en nas met elkaar in sync zijn, hiervoor ben ik van plan gebruik te maken van BTsync of eventueel Syncthing (BTsync draait voorlopig in een test tussen desktop en laptop en telefoon (waarbij telefoon ook btsync gebruikt voor backups). Eventueel zal mijn desktop ook alle bestand bevatten, echter aangezien deze toch altijd op mijn thuisnetwerk zit kan ik eigenlijk net zo goed mijn NAS mounten en daar direct op werken.
Dan het volgende: nu wil ik de belangrijke bestanden van locatie A (linux/freebsd) (ik) encrypted op Locatie B (windows 7) hebben opgeslagen en de bestanden van Locatie B encrypted op Locatie A. Daarnaast moeten de bestanden van locatie C ook encrypted op locatie A worden opgeslagen.
Het probleem
Het grootste probleem waar ik eigenlijk tegenaan loop is het encrypted opslaan van bestanden van Locatie A naar locatie B. Ik kan bijvoorbeeld duplicati gebruiken om vanaf Locatie B (windows 7) encrypted de bestanden op Locatie A op te slaan. Echter kan duplicati bijvoorbeeld niet vanaf een externe locatie bestanden ophalen en deze encrypted lokaal opslaan.
Mogelijke oplossingen
BTsync gebruiken. Een encrypted Read only voor bestanden van Locatie A op Locatie B toevoegen en vice versa (Ik heb echter nog niet getest hoe goed/makkelijk deze "backup" terug te halen is).
Duplicati Vanaf B naar A is makkelijk in te stellen en waarschijnlijk moet ik dan met een cronjob of ander script kijken of locatie B online is en duplicatie starten (vind ik eigenlijk zeer omslachtig).
Verdere bekeken optie's waren Owncloud, Tahoe-LAFS en syncthing alhoewel dit niet echt opties lijken te zijn voor wat ik wil bereiken.
Op dit moment neig ik erg naar BTsync toe omdat dit vrij "makkelijk" in te stellen is en encryptie ook mogelijk is. Echter moet ik dus even goed testen in hoeverre zo een backup makkelijk terug te halen is als bijvoorbeeld mijn thuis opslag defect is geraakt (en ik moet het nog testen met mappen van 100+GB).
Wat is mijn vraag?
Zie ik mogelijke opties over het hoofd? Of zou ik gewoon met BTSync moeten gaan? Of moet ik me gaan verdiepen in eerst op lokaal niveau een encrypted backup te maken en dan deze met syncthing, rsync of wat dan ook te syncen?
Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en kunnen mensen mij van nog nodige tips voorzien.
P.S. Ik wil dus niet afhankelijk zijn van dingen als Dropbox etc.
P.S.S. Op locatie A is een 100Mbit/100Mbit verbinding aanwezig dus dat is niet zo een probleem.
Is er een andere mogelijkheid, of zou ik de harde schijven (virtueel) moeten samenvoegen tot één grote 4 terabyte schijf? Wat gebeurt er dan met mijn bestanden als er één schijf defect raakt?
op de fiets naar de sauna dan :-pSnowwie schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:15:
[...]
* gekkie gaat nooit naar de kroeg en drinkt geen alcohol
Overigens ook een beetje vreemd om je sleutels thuis te laten als je op stap gaat.
of heb je een piercing waar altijd de autosleutels aanhangen ?
Hier willen die wel eens thuis blijven.
Laten we bij het makkelijke deel beginnen, je ouders PC's zou ik backuppen met Duplicati inderdaad over SFTP naar jouw NAS.
Voor het syncen heb je meerdere opties, BTSync, Syncthing, Git Annex (geen Windows support/slechte android app) en ownCloud.
Voor het backuppen van A naar B, installeer daar ook een SFTP server, op de laptop of nog mooier zou natuurlijk op een NAS zijn. Omdat je daar alleen *NIX machines heb raad ik Attic aan. Het enige nadeel is dat je SSHFS nodig hebt, maar is enorm snel.
En dan kun je een cronjob maken die kijkt of de computer op locatie B online is.
Je kan een Bash of Perl script maken die dat checkt en dan je backup uitvoert.
Zoiets zou moeten werken
1
2
3
4
5
6
| response=$(curl -s --connect-timeout 1 "$remoteServerIP"":""$remoteServerPort" | grep -o OpenSSH) if [[ "$response" == "OpenSSH" ]]; then mount /mnt/backup attic create /mnt/backup::"$(date +%Y-%m-%d-%H:%M)" /home/"$USER" fi |
[ Voor 60% gewijzigd door lord4163 op 18-09-2014 11:44 ]
Ja, dat is waar; het is 'slechts' een backup. Ik ga het gewoon doen, een JBOD aanmaken, dat lijkt me dan gewoon het handigste.psy schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:43:
Als je ze samenvoegt zal je alles kwijtraken als één schijf defect gaat ja. Maarja is dat erg? Het is slechts een backup. Ik heb dat hier ook, ik backup bijvoorbeeld mijn films gewoon naar een raid-0 config. Ik neem toch aan dat je daar snel genoeg achter komt dat een schijf defect is, want dan kan Crashplan niet meer opslaan.
Bedankt voor de informatie ga ik morgen even rustig naar kijken. Ik heb even snel gezocht maar ik neem aan dat je met attic dit bedoelt? Lijkt er zo snel inderdaad op de nodige functies te hebben.lord4163 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:44:
[...]
Laten we bij het makkelijke deel beginnen, je ouders PC's zou ik backuppen met Duplicati inderdaad over SFTP naar jouw NAS.
Voor het syncen heb je meerdere opties, BTSync, Syncthing, Git Annex (geen Windows support/slechte android app) en ownCloud.
Voor het backuppen van A naar B, installeer daar ook een SFTP server, op de laptop of nog mooier zou natuurlijk op een NAS zijn. Omdat je daar alleen *NIX machines heb raad ik Attic aan. Het enige nadeel is dat je SSHFS nodig hebt, maar is enorm snel.
En dan kun je een cronjob maken die kijkt of de computer op locatie B online is.
Je kan een Bash of Perl script maken die dat checkt en dan je backup uitvoert.
Zoiets zou moeten werken
code:
1 2 3 4 5 6 response=$(curl -s --connect-timeout 1 "$remoteServerIP"":""$remoteServerPort" | grep -o OpenSSH) if [[ "$response" == "OpenSSH" ]]; then mount /mnt/backup attic create /mnt/backup::"$(date +%Y-%m-%d-%H:%M)" /home/"$USER" fi
Ik zit met het punt dat ik met Crashplan (gratis versie) geen meerdere backup sets kan aanmaken, als ik naar mijn 'vriend' backup.
Ik probeer nu het programma Goodsync, waarmee je ook een p2p connectie legt. Behalve de wat bijzondere interface, lijkt het prima te werken. Maar uiteraard ben ik op zoek naar het beste. Is bittorrent sync nog iets?
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 19-09-2014 16:09 ]
Oké, dank voor je tip.Milmoor schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:09:
Tijdelijk de betaalde versie van Crashplan nemen, meerdere backup sets aanmaken en de pro licentie weer laten verlopen. Je houdt dan je backup sets.
Na enig uitproberen met de backupsets kom ik erachter dat je niet verschillende schijven als bestemming kunt definieren, zodat je de data verdeelt vanwege te kleine schijven. Ik heb dus geen baat bij de backupsets.
Waar ik wél achtergekomen ben is het programma Stablebit drivepool. Deze ga ik eens proberen om op de bestemming er één grote schijf van te maken, zodat ik al mijn data (3 tb) op 2x 2tb schijf kan zetten. Een hogere crashgevoeligheid met 2 schijven maakt me niet zoveel uit, het blijft een backup en ik kan snel wisselen indien nodig....
braakhuispieter schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:28:
Ik heb een vraag over het backuppen van 2 externe harde schijven.
Ik wil graag dat mijn 2 externe harde schijven elkaar backuppen, zodat als er 1 stuk gaat ik de andere nog heb waar de gegevens op staan van de kapotte externe harde schijf.
iemand enig idee hoe ik dit het makkelijkst kan doen ?
Is voor deze situatie Time Machine niet gewoon prima geschikt? Als beide externe schijven als back-up moeten worden gebruikt, hang je ze beide in TM als back-upschijf. Als de ene externe harde schijf gegevens bevat die de ander moet back-uppen hang je die ander alleen in TM. Als beide schijven gegevens bevatten die de ander moet back-uppen is er geen sprake van een back-up. Bij een back-up is er altijd een bron en een kopie.braakhuispieter schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:18:
2 externe harde schijven die aan mijn macbook hangen die elkaar moeten backuppen.
Of zit ik hier mis?
Setup:
Homeserver (HP N54L)
4x 2Tb WD RED
8Gb ECC RAM
OS: WHS2011 op de originele 250Gb HDD.(dankzij BIOS mod)
add-ins: Stablebit Drive pool en Scanner, advanced admin console.
Data is voornamelijk foto's.
Mijn oplossing:
Eerste lijn:
-Met stablebit de fotomap gedupliceerd over verschillende schijven (automatisch)
-Losse 4Tb HDD met een backup van de foto's (minimaal twee keer per jaar, herinnering via agenda).
-Losse HDD met een baremetal backup van het OS.
Opslag van beide HDD in een brandkluis in huis.
Tweede lijn:
Fotomap op de server (HP N40L)van mijn pa, dit duplicaat wordt bijgewerkt bij bezoek :-)
Ik sta open voor verbetering: nu heb ik on- en off site en duplicatie on-en off line.
Ik heb nog een Backblaze account maar met de UPC upload (geen fiber) zie ik dat niet zitten.
Zie ik iets over het hoofd?
en is de off site makkelijk te automatiseren? (mijn agenda herinnering is al automatisch ;-)
Thinkpad T470 | HP N54L
Hoe sync je tussen de locaties? Ik maak gebruik van SyncBack overigens.
Nu sync ik nog old school met de 4Tb HDD (externe behuizing met USB 3.0) Meteen weer een mooi moment om alles gelijk te houden.Jolke schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:50:
Ziet er goed, het is ook hoe ik mijn backup geregeld heb van de belangrijkste zaken.
Hoe sync je tussen de locaties? Ik maak gebruik van SyncBack overigens.
Vandaar mijn opmerking over automatisch syncen.
Thinkpad T470 | HP N54L
SyncBack Free, maar er zijn meerdere alternatieven, doet wat het moet doen: sync'en (of backup of restoren) van A naar B. Of dat nou remote is middels (S)FTP of niet (externe disk, NAS) maakt niet uit en met een schedule kan je de hele boel automatisch zijn gang laten gaan.
Cloud heb ik weinig ervaring mee, maar dat is bewust: ik hou er niet van als mijn data ergens staat, waar ik geen controle over heb.
Kort verhaal hoe ik bij cloud terecht ben gekomen.
In de transitieperiode heb ik mij verdiept in On-line cloud backup services, ik had een berg data van verschillende computers, oude data die steeds was meeverhuisd naar de nieuwe computer en data op losse harde schijven... Alles bij elkaar een onoverzichtelijke berg data met een hoop zaken dubbel.
Ik heb eerst alles op backblaze gezet (kwam voor mij het beste uit de bus) en daarna alles verzameld op de 4Tb externe HDD. (iets met niet alle eieren in 1 mandje).
Daarop alle dubbele uitgezocht (veel) en alle foto's met NamExif consequent benoemd.
Deze set is op de server gezet en de 4Tb HDD is daarna geformatteerd en ingezet als back up.
Mijn jaarabbo bij backblaze loopt nog en zodra alles zeker is gesteld op de server vanaf de computers (nog een restand uitzoekwerk) gaat het er weer af.
Thinkpad T470 | HP N54L
Huidige situatie
2 computers (Windows 7) met samen +- 70GB aan cruciale bestanden en in totaal +- 110GB als je OS en programma’s meegerekend.
Daarnaast een NAS (DS210j) met 2x1GB HDD.
Om de 2 a 4 maak ik een handmatige backup van de bestanden naar de NAS en 1x per jaar doe ik het naar mijn externe HDD van 250GB. Dit laatste gebeurt als ik op vakantie ga en alles mee wil hebben.
Beide backups zijn op dezelfde locatie als de computers en er gebeurt niets externs of in de cloud. Dit, gecombineerd met een beperkt aantal backups zorgen voor een ongewenste situatie.
Budget en verbinding
Op dit moment heb ik een 100/10 Mbps verbinding en per 1 maart zal dit 130/30 Mbps worden. Voldoende uploadsnelheid om gebruik te kunnen maken van externe backup. Door gebruik te maken van een differentiële back-up optie, zou het de eerste keer +- 9 uur duren en ik schat 30 minuten per week voor de aanvullende veranderingen.
Qua budget dacht ik aan 10 euro per maand. Dan kom ik bij een aantal diensten uit, waaronder:
STRATO HiDrive 250Gb voor 10 euro per maand -> Nadeel is 1 account, maar wel full features
Backdrive Online Backup Plus 512GB voor 5,95 per maand -> Beperkt functies en extra functies tegen meerprijs
Live Drive Pro 5TB voor 13 euro per maand -> Boven budget, maar wel met 5TB en alle functies.
Hoe verder?
Er zijn tientallen cloud backup aanbiedingen en ik het is voor mij moeilijk om een keuze te maken.
Hoe zou jij jouw backup instellen als je in mijn schoenen stond?
GoT, You have to love it!
Ik gebruik mijn server voor backup en die gooit dit automatisch door op dat moment.
Ik hoef maar een licentie voor 1 machine te hebben.
Lees dat alle data in de VS wordt opgeslagen. Is er een Europese alternatief?Arunia schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:30:
Crashplan.
Ik gebruik mijn server voor backup en die gooit dit automatisch door op dat moment.
Ik hoef maar een licentie voor 1 machine te hebben.
Tja, het kan zijn dat ze datacenters in de EU hebben. Geen idee verder. Het schijnt ook encrypted te zijn verder.
Daarbij:
Your backup is stored in one of our data centers located throughout the US and around the world
[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 03-02-2015 13:16 ]
Gebaseerd op een paar reviews die ik kan vinden is er een blokkade rond de 5Mbit a 10Mbit upload afhankelijk van je locatie.
Ja, hij is bij mij met een paar honderd GB even bezig geweest. Ofwel een paar dagen. Maar de verder backups duurden allemaal niet zo lang. Is verder ook totaal niet boeiend als je toch een NAS hebt draaien 24/7 zoals ik een server 24/7.
Denk dat ik op 10Mbit zit. Maar kan daar niets met zekerheid over zeggen omdat hij gewoon realtime backupped. En daar mijn foto's en video's het belangrijkste zijn, zal dat allemaal wel meevallen.
Het terughalen kan wel een probleem zijn, maar goed. Denk dat anderen niet echt sneller zijn.
Ik heb nu 86.722 bestanden a 646.4GB daar staan.
Terughalen moet ik nog eens testen, maar maak zo af en toe ook lokaal een backup.
[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 03-02-2015 13:47 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Dus heb je bepaalde foto's nodig, dan kun je die meteen terug hengelen. Maar dat is inderdaad een goed punt.
Maar bij veel mensen ligt het probleem hem eerder bij hun eigen verbinding.
Overigens als je niet blij bent met crashplan en je hebt zoals ik 4 jaar betaald, dan kun je opzeggen en krijg je het restant van je doorlooptijd gewoon terug betaald.
Waarom heb je het daar dan staan, als je het niet terug wilt halen.koelkast schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:49:
[...]
Restore vanaf Crashplan moet ik niet aan denken, dan rijd ik wel even naar moeder toe om de harddisk te halen als het echt snel moet...
Omdat hij inmiddels doorheeft dat het niet ideaal is en zijn abonnement op gaat zeggen? Dat haal ik in ieder geval uit het verhaalJolke schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:53:
Waarom heb je het daar dan staan, als je het niet terug wilt halen.
Dit topic is bedoelt om gedachten uit te wisselen over het maken van backups. De bedoeling is om lezers een wat breder inzicht te geven over de mogelijkheden en wijsheden omtrent het maken van backups.
Heb je toevoegingen schroom niet om ze hier gewoon te posten zodat we er allemaal wat wijzer van kunnen worden.