Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
Op stock gaat alles goed :s

Ik zal nu het geheugen eens tegoei instellen en dan nog eens kijke of dat een oorzaak kan zijn.

EDIT!!!!
Het geheugen is het probleem. Heb het geheugen nu juist ingesteld (denk ik toch).
En hij geeft weer na 4sec 100% fout.

Ik heb 2x2G OCZ gold 1600Mhz 1.9V

[ Voor 104% gewijzigd door PRaGA88 op 07-11-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:46
PRaGA88 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:13:
Op stock gaat alles goed :s

Ik zal nu het geheugen eens tegoei instellen en dan nog eens kijke of dat een oorzaak kan zijn.

EDIT!!!!
Het geheugen is het probleem. Heb het geheugen nu juist ingesteld (denk ik toch).
En hij geeft weer na 4sec 100% fout.

Ik heb 2x2G OCZ gold 1600Mhz 1.9V
Bijna cpu voor garantie gestuurd ;) Test de beide geheugen modules los van elkaar in elke slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Hoe bedoel je? Ze staan in unganged mode, kan dat ook een rol spelen?

Gewoon 1latje er uit OCCT laten lopen kijken of het fout gaat?
En als het het geheugen is? Wat dan? Voor ander geheugen gaan kijken? en deze RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Het probleem is gevonden. Dankzij Eddie van OCH. Die het zelfde problezem had.
Als je na een 10sec 100% fout krijgt elke keer opnieuw.

HET IS HET GEHEUGEN. ZET HET IN GANGED MODE.
unganged geeft betere performance maar zorgt dat je onder full load errors krijgt.

Ik ben nu terug aan het OC, en tot nu toe 3.4Ghz nog niet stabiel maar zit nog maar op 45.5°c max bij een kamer temp van 24°c :p
Vond het hier al warm. >:)

[ Voor 23% gewijzigd door PRaGA88 op 07-11-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn mijn instellingen nu:
cpu 3,4ghz multiplier 17 v-core op 1,3625V
cpu nb 2000 mhz voltage op auto (stock volt is 1,1750V)
ht linkspeed 2000 voltage op auto (stock volt is 1,220V)

12 uur prime95 stable en dan nog eens 2 uur linx samen met een dvd afspelen, msn, internet en antivirus scanner verscheidene malen laten lopen
Max load temperatuur kwam zo rond de 55 a 56 graden gemeten met coretemp en amd overdrive.

Verder ga ik voorlopig niet tot ik volgende week een betere cpu koeler kan gaan halen.
Als alles volgens julie goed staat hoor ik het graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste mede tweakers, vandaag de dag maar even besloten om mijn Phenom II x4 940BE maar eenst Te Oc'cen.

alleen nu staat sowat alles in de bios op "auto" qua voltage's.
ook gaat mijn moederbord (Asus M3A78-Pro) maar tot 1.3V V-core. wat niet echt veel is ansich.

ik zal zo even in de bios kijken over welke voltage's we het dan hebben. en dezen hier even noteren.

Complete setup even, wel zo makkelijk
- Amd Phenom II x4 940BE
- Asus M3A78-PRO
- 4GB DDR2 800Mhz ram (2x corsair xms2, 1x OCZ Valueram, 1x PQI Valueram
- MSI 8800Ultra OC
- 2x Hitatchi Dekstar (80GB) Os en Applicatie 1x WD640 (Data)
- Corsair HX450 PSU
- Coolermaster Centurion 5 Case

Temps :
Cpu op dit moment volgens real-temp 53c, computer staat naast een Radiator welke momenteel gloeiendheet is. en pc is al 30min. Prime95 aan het draaien op 17x200!

edit1:
1.3V vcore in de bios is volgens cpu-z 1.42V

en de instellingen zijn :
Processor-NB voltage = Auto
Northbride-Voltage = Auto
CPU-NB HT link speed = auto

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-07 17:21
Hallo iedereen, ik lees deze topic al een tijdje, en nu mijn eerste post hier :)
Ik ben nu bezig met mijn eerste overklok. Ik hoef geen geweldige benchmarks of supersnel zo hoog mogelijk, gewoon een mooie 24/7 overklok is genoeg. En dit is waar ik tot nu toe ben aangekomen:

[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II 955
Stepping: 2
CPU Cooler: Noctua NH-C12P
Moederbord + Bios: gigabyte GB-MA 790XT-UD4P
Geheugen: 4Gb Patriot Viper 1600 MHz (past net onder mijn koeler, ongeveer 5 mm over :P)
Voeding: OCZ StealthXtreme 600 watt

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,375 volt
CPU NB Voltage: 1,225 volt
HTT Voltage: 1,2 volt
SB Voltage: 1,1 volt (stock)
Memory Voltage: 1,75 volt
CPU Multiplier: 17,5
NB Multiplier: 13
HTT Speed: 1800
HTT Multiplier: 9
Memory Divider: 6,66
Advanced Clock Calibration Setting: -

[OC Results]:
CPU Speed: 3500
NB Speed: 2600
HTT Speed: 201
Memory Speed + Timings: 1333 8-7-7-20 1t
Max Load Temp: ongeveer 54 graden
Idle Temps: 27 ongeveer.
Stability Tests: OCCT medium + large 1 uur stabiel. Moet ik nog wat verder doen voor zekerheid.
Ik gebruik PhenomMsrTweaker en alles zit in een Antec P182 ingebouwd (geen geweldige koeling helaas, maar wel stil).

Waar ik tegenaan gelopen ben is dat mijn pc niet meer opstart als ik mijn cpu/northbridge op 2400 MHz of sneller wil laten draaien. Hij komt zelfs niet bij de bios/post, dus dat is wel vervelend. Als iemand hier nog een oplossing voor weet, ik hoor het graag :) (Overige tips en opmerkingen zijn ook altijd welkom).

[ Voor 3% gewijzigd door Sjigy op 09-11-2009 17:58 . Reden: resultaten bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Iemand al een cpu van de nieuwe C3 steppings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Sjigy schreef op maandag 09 november 2009 @ 00:54:
Waar ik tegenaan gelopen ben is dat mijn pc niet meer opstart als ik mijn cpu/northbridge op 2400 MHz of sneller wil laten draaien. Hij komt zelfs niet bij de bios/post, dus dat is wel vervelend. Als iemand hier nog een oplossing voor weet, ik hoor het graag :) (Overige tips en opmerkingen zijn ook altijd welkom).
Zet de CPU-NB voltage in de bios op 1.2750v ipv 1.1375v . Dat wil eens gaan helpen omdat 1.1375v volgens mij zelfs onder de default waarde ligt. Dacht dat het voor de Phenom II X4 rond de 1.1750v lag (verschilt per model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Die verhoging heeft inderdaad het verschil gemaakt, ik draai nu op 2600 MHz en een OCCT Large dataset later lijkt het stabiel tot nu toe. Er was trouwens "maar" 1,225 volt nodig, en ik moest mijn HTT van 205 naar 201 verlagen. Mijn bios draaide het standaard op 1,1 volt, dus ik dacht dat dat het stock voltage van mijn cpu/northbridge was.
Dat extra voltage voegt trouwens wel wat extra hitte toe, mijn processor werd ongeveer 3 graden warmer bij de stresstest dan daarvoor. Ik zal even wat benchmarks laten lopen en kijken welke settings sneller zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Sjigy schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:52:
Die verhoging heeft inderdaad het verschil gemaakt, ik draai nu op 2600 MHz en een OCCT Large dataset later lijkt het stabiel tot nu toe. Er was trouwens "maar" 1,225 volt nodig, en ik moest mijn HTT van 205 naar 201 verlagen. Mijn bios draaide het standaard op 1,1 volt, dus ik dacht dat dat het stock voltage van mijn cpu/northbridge was.
Dat extra voltage voegt trouwens wel wat extra hitte toe, mijn processor werd ongeveer 3 graden warmer bij de stresstest dan daarvoor. Ik zal even wat benchmarks laten lopen en kijken welke settings sneller zijn :)
Bij mij was het helaas niet stabiel bij die voltage. Het was wel Operating System stable maar niet OCCT. Die zorgde voor een leuke reboot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Ik ben er achter gekomen dat mijn processor heel erg goed undervolt, maar niet zo goed tegen de hogere voltages kan (is meer mijn kast, als ik het zijpaneel weghaal keldert de temperatuur). Deze zomer draaide mijn systeem met de processor op 1,25 volt, OCCT stabiel voor 2 uur :)

Ik heb nu trouwens ook mijn memory timings klaar. Namelijk 8-7-7-20 1t op 1333 MHz. Toegevoegd aan mijn resultaten lijst.

Uit de benchmarks kwam niet echt een verschil naar voren met die nieuwe 2600 MHz northbridge, maar dat komt volgens mij ook doordat mijn processorsnelheid naar beneden is gegaan door het verlagen van de HTT snelheid. Ik zal eens kijken of de MMO die ik speel wel iets van een effect heeft, die is iets memory intensiever dan de Far Cry 2 benchmark die ik draaide. Een synthetische memory benchmark had wel een leuke verbetering, maar ik leef liever in real life ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:05

faust2016

You yes have my shirt

[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II 720 BE
CPU Cooler: Mugen 2
Geheugen: 4Gb OCZ Gold 1333 MHz (9-9-9-20)
Voeding: CoolerMaster M620

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,440 volt
CPU NB Voltage: stock + 0.05 volt (geen id hoeveel dat is 8)7 )
HTT Voltage: stock
SB Voltage: stock
Memory Voltage: 1,6 volt geloof ik
NB Multiplier: 11
HTT Speed: 2009 MHz
HTT Multiplier: 10
Memory Divider: 3:10
Advanced Clock Calibration Setting: Hybrid/ All Cores: -2%
Heb dus de extra core unlocked die gewoon stabiel lijkt te zijn :+

[OC Results]:
CPU Speed: 3515
NB Speed: 2210
HTT Speed: 201
Memory Speed + Timings: 1333 MHz (9-9-9-20)
Max Load Temp: ongeveer 49 C met de Mugen 2 op 100%
Idle Temps: 27 ongeveer.
Stability Tests: Prime95 1 uur Blend test

Nu is mijn vraag zijn de voltages nog acceptabel voor dagelijks gebruik, en hoe kan ik de performance nog verder verbeteren :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zijn nou eigenlijk de leuke overclockborden in de am2+ serie.

ik heb nu een m3a78-pro van asus, maar die geeft max 1.3V vcore, via auto max 1.42x
nu kan ik via Phenommsrtweaker wel meer vcore geven, alleen is dit niet stabiel. en fluctueert heel erg.

dus ben op zoek naar een andere mobo, moet goede OC opties.

ATX, MATX maakt me niks uit, net als Crossfire / SLI mogelijk heid.

naar welke bordjes zou ik kunnen/moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
@Faust2016: je kan proberen om in je bios de northbridge voltage 1 tandje omhoog te zetten, southbridge hoef je niet aan te komen. Misschien dat je dan een iets hogere multiplier in kan stellen, anders misschien de de HTT.

en @phenominal: als je een budget overklok bordje wilt, dan heeft gigabyte de GB-MA 790X-UD4P. Ze hebben ook de luxere versie met de 790FX chipset, maar die is wel wat duurder. (Enig verschil tussen de 790X en 790FX is dat de FX variant crossfire in 16x 16x kan draaien, de X gaat dan terug naar 8x 8x). MSI heeft een Platinum moederbord, die is blijkbaar ook wel goed. En de duurdere asus modellen natuurlijk. Dit zijn maar de borden die zo bij me binnenschieten, waarschijnlijk zijn er nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Phenominal
Ik heb de asus M3A79-T Deluxe en die overclockt goed,is wel één van de duurdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:50:
@ Phenominal
Ik heb de asus M3A79-T Deluxe en die overclockt goed,is wel één van de duurdere.
tot hoevere kan jij gaan met je vcore ed ?
temps van de southbridgé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Sjigy schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 00:14:
@Faust2016: je kan proberen om in je bios de northbridge voltage 1 tandje omhoog te zetten, southbridge hoef je niet aan te komen. Misschien dat je dan een iets hogere multiplier in kan stellen, anders misschien de de HTT.

en @phenominal: als je een budget overklok bordje wilt, dan heeft gigabyte de GB-MA 790X-UD4P. Ze hebben ook de luxere versie met de 790FX chipset, maar die is wel wat duurder. (Enig verschil tussen de 790X en 790FX is dat de FX variant crossfire in 16x 16x kan draaien, de X gaat dan terug naar 8x 8x). MSI heeft een Platinum moederbord, die is blijkbaar ook wel goed. En de duurdere asus modellen natuurlijk. Dit zijn maar de borden die zo bij me binnenschieten, waarschijnlijk zijn er nog wel meer.
Bedoel je de Northbridge van de mobo, of van de cpu :p?

Als ik de HTT verhoog zie ik in de bios dat mijn geheugenfrequentie ook gaat.. Hoe zit dat precies in elkaar en wat moet ik doen om de frequentie weer iets omlaag te krijgen als ik de HTT wil verhogen? Is dat de mem-divider?

btw al die bordjes die jij noemt zjin AM3 bordjes en geen AM2+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Phenominal
Voor mijn cpu mag ik max tot1.55 vcore gaan maar ik kan nog verder als het moet.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ben weer even bezig geweest met proberen verder te overklokken :p

Heb nu een NB multiplier van 12, maar deze wilde niet booten op stock+ 0.050 V, dus heb het voltage nog een stapje verhoogd in de bios. CPU NB voltage is nu dus 1.275 V maar nu krijg ik als ik OCCT draai steeds errors..

Heb na de eerste error de CPU NB met PhenomMsrTweaker nog een klein stapje omhoog gedaan, maar toen kreeg ik zelfs een reboot na 2 minuten OCCT.. Iemand een idee om dit stabiel te krijgen :p ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
faust2016 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:45:
Ben weer even bezig geweest met proberen verder te overklokken :p

Heb nu een NB multiplier van 12, maar deze wilde niet booten op stock+ 0.050 V, dus heb het voltage nog een stapje verhoogd in de bios. CPU NB voltage is nu dus 1.275 V maar nu krijg ik als ik OCCT draai steeds errors..

Heb na de eerste error de CPU NB met PhenomMsrTweaker nog een klein stapje omhoog gedaan, maar toen kreeg ik zelfs een reboot na 2 minuten OCCT.. Iemand een idee om dit stabiel te krijgen :p ?
En bij een mutliplier van 11 en 1.275v is het wel OCCT stabiel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

@ THE_FIREFOX: Met een multiplier van 11 en 1.25V is ie OCCT stabiel (1 uur) Tenminste als 1.20 stock is hea :p maar dat is wel wat ik opmaak uit de waarde die normaal in PhenomMsrTweaker staat.
Ik ga nu even kijken of ie met 1.275 V ook stabiel is met multiplier 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Heb nu 20 minuten OCCT aanstaan met 1.275 volt en net crashte de pc al na 2 minuten dus neem aan dat t gewoon goed zit met multiplier op 11 en 1.275 Volt.

Ik lees trouwens net op internet dat 'veel' mensen rustig ong 0.2-0.3 V extra op hun CPU NB gooien.. Is dat wel veilig? Zoja kan ik gewoon gewoon de multiplier op 12 zetten en kijken wat ie bij 1.3 - 1.325 V ofzo doet tog :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
CPU NB is de NB regelaar in de cpu zelf en niet op het mobo. En ja dat helpt met stabiliteit. Ik heb er al 1.375V op gezet, maar had het maar eventjes nodig want was maar eventjes aan het benchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

PRaGA88 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:46:
CPU NB is de NB regelaar in de cpu zelf en niet op het mobo. En ja dat helpt met stabiliteit. Ik heb er al 1.375V op gezet, maar had het maar eventjes nodig want was maar eventjes aan het benchen.
Ik was er al achter dat het de stabiliteit ten goede komt :p Hoe zit dat met de NB op de mobo zelf? Heeft het enige zin die ook te verhogen? en zo ja met hoeveel :+ ?

Edit: Btw hij heeft de OCCT test doorstaan ben nu op 1.3V met een multiplier van 12 aan het OCCT' en :)

[ Voor 10% gewijzigd door faust2016 op 10-11-2009 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

De test is net gestopt, doordat de temperatuur sensors btje ontregeld zijn sinds ik de extra core heb unlocked, daarom schiet ie wel eens naar +- 100 C en dan weer terug ofzo in 3 sec :p

Maar er is wel iets anders dat me ook al wel opviel (ook toen ik de vierde core nog uit had staan) : de Vcore in de OCCT resultaten wil nog wel eens flinke pieken vertonen.. Heeft iedereen dit?

Ziet er ong. zo uit :

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/3684/2009111018h38vcore.th.png

Of is dit niet helemaal normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
:p Je weet toch dat je cpu maar een 73°c MAX mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

jaja dat weet ik :p maar kijk de waarde zit onder load de hele tijd rond de 52-53 graden en soms geeft ie even voor een halve seconde -40 C oid en soms 90-100.. Maar dat kunnen nooit de echte temps zijn :+
Maarja OCCT is gelimiteerd op 80 C dus dan stopt ie ermee :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:20
faust2016 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:08:
Ziet er ong. zo uit :

[afbeelding]

Of is dit niet helemaal normaal?
Nou een VCore van 3.2 volt is waarschijnlijk dodelijk voor je processortje. Hoop voor je dat dat geen goed uit gelezen waardes zijn, want dan kun je waarschijnlijk je schep gaan pakken en een gat in de grond graven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel tijdens het unlocken van een core ja, dan werken de sensors niet meer goed, niet echt iets om je zorgen om te maken iig. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

-The_Mask- schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:48:
[...]

Wel tijdens het unlocken van een core ja, dan werken de sensors niet meer goed, niet echt iets om je zorgen om te maken iig. ;)
Haha oke dat is wel een geruststelling :p Ik dacht al wel dat t zoiets was, maarja je weet t nooit zeker :+
Ik las net bij je system specs dat jij ook een 720 hebt.. Hoe ver heb je ermee kunnen komen? (of staat dat al ergens in deze thread :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
faust2016 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:40:
Hoe ver heb je ermee kunnen komen? (of staat dat al ergens in deze thread :9 )
Is geen wonder ding met 3,6GHz heeft die al grote moeite en de 4de Core wil ook niet unlocken. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

OMG OMG OMG OMG

Ik probeerde net NB multiplier op 13, dat werkte niet dus kreeg meteen een reboot.. Daarna heb ik m teruggezet op 12 met, waarmee hij OCCT stabiel was, maar zo gauw als t windows xp icoontje in beeld komt krijg ik een BSOD.voor een have seconde inbeeld waarna de pc uitvalt :|

Ik heb zelfs alles teruggezet op default en krijg nu nog steeds de BSOD met crash :?
Klinkt dit iemand bekend in de oren of heb ik iets hard vern**kt ;( ?

Bij voorbaat heel veel dank :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijdens het starten van XP op F8 rammen en dan kiezen voor niet opnieuw starten tijdens een fout (BSOD) of zoiets en dan eerst maar eens gaan kijken wat de melding is. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

ik krijg als melding: Controleer de computer op virussen, verwijder nieuwe vaste schijven of vasteschijfcontrollers die u hebt geInstalleerd. Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten. Voer CHKDSK /F uitom te controleren of de vaste schijfis beschadigd en start de computer vervolgens opnieuwop.

Technisch info:

*** STOP: 0x00000007B(0xba4c3524, 0x0000034, 0x0000000000, 0x00000) ***

Maarja snap dr niks van, want heb niks aan mn harde schijven of iets veranderd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
faust2016 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:05:
OMG OMG OMG OMG

Ik probeerde net NB multiplier op 13, dat werkte niet dus kreeg meteen een reboot.. Daarna heb ik m teruggezet op 12 met, waarmee hij OCCT stabiel was, maar zo gauw als t windows xp icoontje in beeld komt krijg ik een BSOD.voor een have seconde inbeeld waarna de pc uitvalt :|

Ik heb zelfs alles teruggezet op default en krijg nu nog steeds de BSOD met crash :?
Klinkt dit iemand bekend in de oren of heb ik iets hard vern**kt ;( ?

Bij voorbaat heel veel dank :+
Laat je pc eens op stock draaien en zet Cool and Quiet aan. Als het lukt in veilige modus te komen veranderd dan de settings in PhenomMsrTweaker naar veilige waardes of deinstalleerd het programma tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

THE_FIREFOX schreef op woensdag 11 november 2009 @ 22:46:
[...]

Laat je pc eens op stock draaien en zet Cool and Quiet aan. Als het lukt in veilige modus te komen veranderd dan de settings in PhenomMsrTweaker naar veilige waardes of deinstalleerd het programma tijdelijk.
Ja dat had ik al geprobeerd.. Heb in de bios alles teruggezet zoals het was en ook de veilige modus kom ik niet dan gebeurt hetzelfde als dat ik windows normaal opstart.

Maar even voor de duidelijkheid ik krijg eerst een schermpje van Gigabyte als ik de pc aanzet, daarna een schermpje met alle apparaten e.d. en dan zou ie windows moeten gaan laden, maar het balkje blijft leeg en twee sec later krijg ik de BSOD..

Maarja als niemand iets weet ga ik wel kijken of windows opnieuw installeren helpt... iig bedankt voor de reacties tot nu toe :)

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Woohooo ik typ dit vanaf mn pc die het weer doet :D

Aangezien de foutmelding iets zei over HDD enzo ben ik daar even mee gaan spelen.. Nu bleek het dat de pc opeens bootte vanaf een oude HD uit mijn vorige pc (ben erachter door gewoon maar willekeurig een paar SATA kabeltjes eruit te trekken 8)7 ) en nja die veroorzaakte een fout ofzo :)

Maarja nu terug naar het overklokken :p ik zit nog steeds met die northbridge snelheid te kutten.. Ik wil m graag ergens rond de 2600 MHz maar ik geloof niet dat dat gaat lukken zonder een voltage van 1.375 of miss zelfs 1.4.. Zou dat met adequate koeling, a.k.a. een Mugen 2 + een redelijke airflow in kast, nog geschikt zijn voor dagelijks gebruik of kan ik beter genoegen nemen met een iets lagere snelheid?

• THE_FIREFOX
faust2016 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 00:21:
Woohooo ik typ dit vanaf mn pc die het weer doet :D

Aangezien de foutmelding iets zei over HDD enzo ben ik daar even mee gaan spelen.. Nu bleek het dat de pc opeens bootte vanaf een oude HD uit mijn vorige pc (ben erachter door gewoon maar willekeurig een paar SATA kabeltjes eruit te trekken 8)7 ) en nja die veroorzaakte een fout ofzo :)

Maarja nu terug naar het overklokken :p ik zit nog steeds met die northbridge snelheid te kutten.. Ik wil m graag ergens rond de 2600 MHz maar ik geloof niet dat dat gaat lukken zonder een voltage van 1.375 of miss zelfs 1.4.. Zou dat met adequate koeling, a.k.a. een Mugen 2 + een redelijke airflow in kast, nog geschikt zijn voor dagelijks gebruik of kan ik beter genoegen nemen met een iets lagere snelheid?
Wat je kunt doen is de processor op stock speed zetten en de unlock uitzetten. Kijk dan of je met een CPU-NB vid van 1.3375v wel op 2600MHz kan draaien. Dit doe ik met een 940BE met m'n Mugen 1.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Haha de pc heeft nu voor de eerste keer met een CPU NB van 2600 MHz op kunnen starten xD

Heb het voltage in de bios op + 0.150 en dan met PhenomMsrTweaker 1 stapje omlaag, maar krijg dan bij de linpack test al na 4 minuten een error.. Heb nu 1.350 V en de linpack test is nu een halve minuut bezig. Ben benieuwd wat het wordt :p
(De rest staat allemaal op stock/auto btw)

Edit: zag in CPU-Z dat mijn Vcore 1.312 was, dus heb die ook een stapje omhoog gedaan (om zeker te weten dat de error niet door een te lage Vcore kwam) maar zelfs dan krijg ik binnen 4 minuten een error..

Heb nu CPU NB op 1.3625 V om te kijken of ie t miss dan wil...

Edit2: Nu een halfuur op 1.3625 zonder errors.. 't Lijkt goed te gaan _/-\o_
Als nu blijkt dat t werkt op dit voltage daarna gewoon weer alles rustig verhogen totdat t niet meer stabiel is :p ?

Edit3 (haha blijf aan de gang met editten): Test completed without errors!

[ Voor 43% gewijzigd door faust2016 op 12-11-2009 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2600 MHz Cpu Nb is een mooie overclock. Ga je hoger proberen? Het helpt (soms) om je CPU frequentie mee te verhogen om intern de snelheden min of meer evenredig te houden.

HTT op 1800 MHz of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een vcore van 1.4125 veel voor een oc van 3.6Ghz op een phenom II 940?
Mijn HT-Linkspeed en NB speed staan beide op 2200Mhz met een NB vid van 1.1875

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 18:22
Valt wel mee. Ik had ruim boven de 1.5V nodig voor 3,8GHz. (ook 940BE)

1.4V zou je nog voor 24/7 kunnen gebruiken, en dan is 3.6GHz wel een mooie clock.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noel schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:35:
Valt wel mee. Ik had ruim boven de 1.5V nodig voor 3,8GHz. (ook 940BE)

1.4V zou je nog voor 24/7 kunnen gebruiken, en dan is 3.6GHz wel een mooie clock.
Hoger gaan met de vcore voor 24/7 gebruik is niet goed dan??
Op de site van AMD zelf geven ze een max op van 1.5V vcore dus in weze moeten ze daar dan toch tegen kunnen 24/7.Gaat er zoveel van de levensduur af dan als je hem bv op 1.5V zou laten lopen 24/7?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
De winst die je haalt met 0,2GHz kan je nooit rechtvaardigen als je er verbruik en termperatuur bij neemt dat 1,5V+ veroorzaakt. Zeker niet voor 24/7. 1,5V + 800MHz overclock kan 30W extra verbruik zijn. Verbruik stijgt enorm als je V verhoogt.

Levensduur? Tja, dat ga je morgen niet merken, misschien over 2 jaar ook iet, misschien over 5 jaar ook niet, etc... Wil je het risico nemen? Go ahead. Ik hou je zeker niet tegen. :)

Mijne doet gewoon 3,3 op 1,325V (stock dus). Alles hoger moest extra V hebben, en dat jaag ik er niet door voor die minimale winst.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noel schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:04:
De winst die je haalt met 0,2GHz kan je nooit rechtvaardigen als je er verbruik en termperatuur bij neemt dat 1,5V+ veroorzaakt. Zeker niet voor 24/7. 1,5V + 800MHz overclock kan 30W extra verbruik zijn. Verbruik stijgt enorm als je V verhoogt.

Levensduur? Tja, dat ga je morgen niet merken, misschien over 2 jaar ook iet, misschien over 5 jaar ook niet, etc... Wil je het risico nemen? Go ahead. Ik hou je zeker niet tegen. :)

Mijne doet gewoon 3,3 op 1,325V (stock dus). Alles hoger moest extra V hebben, en dat jaag ik er niet door voor die minimale winst.
Het is bij mij een winst van 0.6Ghz op een vcore van 1.41 (geen 1.5 dus),wat een verhoging is van amper 0,0625V op de vcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Haha dankje :)

Heb de HTT gewoon op 2000 MHz laten staan, maar denk dat ik 2600 MHz wel genoeg vind want wil het NB voltage niet veel verder meer opvoeren :p Ga binnenkort wel experimenteren met een wat hogere base clock dus kan zijn dat t dan een paar megahertzen meer of minder wordt, maar dat zien we dan wel weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:40:
Het is bij mij een winst van 0.6Ghz op een vcore van 1.41 (geen 1.5 dus),wat een verhoging is van amper 0,0625V op de vcore.
Yup. Daar zei ik ook van dat het mooi is. Ik wil maar zeggen dat je voor de volgende 0.2GHz meer dan waarschijnlijk op 1.5V+ uit komt en dat niet zo nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

OK heb een hoop settings aangepast:
draai nu 3520 MHz met 220*16, op 1.456 V
CPU NB 1.4V - 2640 MHz (= 220*12) , HT Link 1760
memspeed 1172

Zit nu met het volgende probleem: Ik krijg als ik prime draai de hele tijd een error op core 3 (logical cpu #2) Nu heb ik al geprobeerd om de Vcore te verhogen, en de multiplier op specifiek die core te verlagen, maar blijf maar een error krijgen.. en aangezien ik dat de vorige keer dat ik met de CPU NB overklok bezig was ook steeds, als ik een error kreeg, een error op core 3 kreeg denk ik dus dat t daarmee te maken heeft :p

Wat ik dus eig zou willen is een NB multiplier van 11.5 o.i.d. instellen (want windows reageert zo heerlijk snel met een hoge CPU NB frequentie :9~ ), maar dat gaat niet in mijn bios :+ want de multiplier gaat met stappen van 1 omhoog en heb geen divider voor de CPU NB.

Wat kan ik nu het beste doen? De Base clock en multiplier zodanig aanpassen dat ik een aangename CPU NB frequentie kan instellen is miss de makkelijkste optie, maar ik vroeg me af of er ook bios versies zijn waarbij de CPU NB multiplier iets preciezer is in te stellen.

Bedankt :)

Edit: Het lijkt erop alsof het verhogen van de CPU NB VID uitkomst bied, maar zit dan nu al op 1.425V om m stabiel te krijgen.. en dat is miss tog een beetje veel voor dagelijks gebruik :(

[ Voor 7% gewijzigd door faust2016 op 13-11-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

faust2016 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 19:07:
OK heb een hoop settings aangepast:
draai nu 3520 MHz met 220*16, op 1.456 V
CPU NB 1.4V - 2640 MHz (= 220*12) , HT Link 1760
memspeed 1172

Zit nu met het volgende probleem: Ik krijg als ik prime draai de hele tijd een error op core 3 (logical cpu #2) Nu heb ik al geprobeerd om de Vcore te verhogen, en de multiplier op specifiek die core te verlagen, maar blijf maar een error krijgen.. en aangezien ik dat de vorige keer dat ik met de CPU NB overklok bezig was ook steeds, als ik een error kreeg, een error op core 3 kreeg denk ik dus dat t daarmee te maken heeft :p

Wat ik dus eig zou willen is een NB multiplier van 11.5 o.i.d. instellen (want windows reageert zo heerlijk snel met een hoge CPU NB frequentie :9~ ), maar dat gaat niet in mijn bios :+ want de multiplier gaat met stappen van 1 omhoog en heb geen divider voor de CPU NB.

Wat kan ik nu het beste doen? De Base clock en multiplier zodanig aanpassen dat ik een aangename CPU NB frequentie kan instellen is miss de makkelijkste optie, maar ik vroeg me af of er ook bios versies zijn waarbij de CPU NB multiplier iets preciezer is in te stellen.

Bedankt :)

Edit: Het lijkt erop alsof het verhogen van de CPU NB VID uitkomst bied, maar zit dan nu al op 1.425V om m stabiel te krijgen.. en dat is miss tog een beetje veel voor dagelijks gebruik :(
Daar heb je inderdaad gelijk in en dat ga ik ook niet doen dat is de moeite niet.In elk geval hij draait nu reeds 5 uur prime95 blend test zonder enig probleem dus ik denk dat ik deze instellingen hou tot ik in januarie mijn nieuw systeempje heb.Ik vind het zo meer dan voldoende.
In januarie komt er een AM3 systeem in en dan zie ik wel wat ik daar mee ga doen. _/-\o_

Ok even aanpassen heb net vcore moeten omhoog halen want na 6 uur prime sloeg hij tilt.
Staat nu op 1.4225,dat is nog altijd niet overdreven uiteraard voor een overclock van 3.0 naar 3.6Ghz neem ik aan ,of had ik toch beter geprobeerd om de NB-Vid nog wat hoger te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 23:10
Je kunt ook OCCT proberen. Schijnt een beter stress programma te zijn. Hoef je maar 1 uur te draaien. Als ie dan stabiel is, dan is ie 99.8% altijd stabiel dacht ik zo hier en daar op de fora te horen...

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 19:39:
[...]

of had ik toch beter geprobeerd om de NB-Vid nog wat hoger te zetten.
Dat zou ik als ik jou was wel proberen.. Ik las dat je m op 1.1875V had dacht ik? +0.050 V Zou absoluut geen schande zijn (hoewel minder natuurlijk altijd beter is :+) en komt de stabiliteit waarschijnlijk ten goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
Ik had trouwens een vraagje. Ik zie hier namelijk wel vaker in dit topic voorkomen dat mensen de CPU niet stabiel krijgen boven de 4.0 GHz. Zelf heb ik hier ook last van. Met stock voltage kan ik tot 3700 MHz en met 1.375 (+0.025) kan ik tot 3880 klokken. Wil ik die 4.0 GHz halen dan moet ik de Vcore verhogen naar 1.5 V. Is dit een typisch voor een Phenom II of heb ik gewoon een slechte batch?

Ps.
Ik heb de C2-revision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dit is wat ik nu heb.
Phenom II 940 @ 3.6Ghz met vcore 1.4225V
HT-linkspeed 2200Mhz en NB speed 2200Mhz met een NB-vid van 1.1875V
Prime95 blendtest draai nu 9 uur zonder enig probleem.OCCT,Intell burntest en lynx hebben alledrie achter elkaar meer dan een uur gedraaid zonder enig probleem.
Ik ben best tevreden met deze overclock op 1 ding na,ik persoonlijk vind de VCORE wat aan de HOGE kant (het is voor 24/7 gebruik namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:20:
Ok dit is wat ik nu heb.
Phenom II 940 @ 3.6Ghz met vcore 1.4225V
HT-linkspeed 2200Mhz en NB speed 2200Mhz met een NB-vid van 1.1875V
Prime95 blendtest draai nu 9 uur zonder enig probleem.OCCT,Intell burntest en lynx hebben alledrie achter elkaar meer dan een uur gedraaid zonder enig probleem.
Ik ben best tevreden met deze overclock op 1 ding na,ik persoonlijk vind de VCORE wat aan de HOGE kant (het is voor 24/7 gebruik namelijk).
Ik vind je Vcore wel mee vallen zolang je hem maar goed koel hou.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:31:
[...]

Ik vind je Vcore wel mee vallen zolang je hem maar goed koel hou.
De maximum stress temperatuur komt niet hoger dan 49graden dit gemeten met coretemp.
Is een dergelijke vcore niet gevaarlijk,ik heb zo eens iets gelezen over Migreren van stroom tussen de verschillende onderdelen in een cpu bij hoge vcore voltages !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik vind die VCore nog wel meevallen. Ik draai hier zelf 3.6Ghz op 1.46v Hij komt nooit boven de 47 graden stressed..

Ik zit hier zelf met een dubio.. Ik kan namelijk ( in mijn ogen ) teveel voltages aanpassen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie..
Opsomming bij een MSI DKA790 bord:

-CPU VDD Voltage
-CPU-NB VDD Voltage
-CPU Voltage
-DRAM Voltage
-NB Voltage
-HT Link Voltage
-MCT Voltage.

Ik draai nu 3622Mhz met 207x17,5. Hierbij heb ik mijn CPU VDD voltage op 1.46 staan. Want je moet volgens mij de CPU VDD hebben voor de CPU ofzo? Mijn NBB draait op 2277mhz en mijn HT op 1863.
Voor het NB voltage heb ik de CPU-NB verhoogd naar 1.22 ofzoiets.. Ik weet niet zogoed wat het standaard voltage is.. Graag wil ik mn cpu op 3.8 hebben lopen maar dat lukt bijna niet bij de mijne. Komt dat NB ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
3.8 GHz pakt ie bij mij heel makkelijk. Hoef ik maar 0.05V bij de Vcore erbij te doen. Probeer eens 200x19, misschien dat dat beter werkt? Je kunt het ook gewoon met AMD Overdrive proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Lars93 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:50:
Wil ik die 4.0 GHz halen dan moet ik de Vcore verhogen naar 1.5 V.
Ik heb sowieso het idee dat de laatste stapjes omhoog qua kloksnelheid snel heel veel meer voltage nodig hebben. Wat zijn je andere instellingen bij de overklok (HT link speed, NB speed/voltage)?

[ Voor 32% gewijzigd door faust2016 op 14-11-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Lars93 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:13:
3.8 GHz pakt ie bij mij heel makkelijk. Hoef ik maar 0.05V bij de Vcore erbij te doen. Probeer eens 200x19, misschien dat dat beter werkt? Je kunt het ook gewoon met AMD Overdrive proberen.
Ik zal het eens proberen.. 200x19 op 1.4v en dan NB op 1.20 ofzo..

Moet ik dan wel die VDD voltages hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe komt het eigenlijk dat voor een kleine jump van amper 0.1Ghz toch een grote vcore jump nodig is.
Voor 3.6Ghz had ik dus een vcore nodig van min 1.4225V maar nu ik hem omlaag gehaald heb naar 3.5Ghz komt hij met gemak toe met een vcore van 1.3825V.Ik vertrouwde die hoge vcore niet daarmee dat ik hem terug geclockt heb naar 3.5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:29:
Hoe komt het eigenlijk dat voor een kleine jump van amper 0.1Ghz toch een grote vcore jump nodig is.
Voor 3.6Ghz had ik dus een vcore nodig van min 1.4225V maar nu ik hem omlaag gehaald heb naar 3.5Ghz komt hij met gemak toe met een vcore van 1.3825V.Ik vertrouwde die hoge vcore niet daarmee dat ik hem terug geclockt heb naar 3.5Ghz.
Ik draai m'n phenom sinds begin al op 3,6@1,45volt. Leeft nog steeds en zal nog wel jaren verder leven. In het algemeen is stock volt + 10% safe voor 24/7 use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

OK nieuwe overclock resultaten :p

[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II 720 BE
CPU Cooler: Mugen 2
Geheugen: 4Gb OCZ Gold 1333 MHz (9-9-9-20)
Voeding: CoolerMaster M620

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,456 volt
CPU NB Voltage: 1.425V
Voltage: stock
SB Voltage: stock
Memory Voltage: 1,6 volt
CPU Multiplier: 16,5
NB Multiplier: 12
HTT Speed: 1980 MHz
HTT Multiplier: 9
Memory Divider: 3:8
Advanced Clock Calibration Setting: Stock

[OC Results]:
CPU Speed: 3630
NB Speed: 2640
HTT Speed: 220
Memory Speed + Timings: 1172 MHz (7-7-7-16)
Max Load Temp: 44C
Idle Temps: 31
Stability Tests: Prime95 1 uur Blend test, OCCT Linpack 1 uur

Op of aanmerkingen zijn zeer welkom :p

Verder heb ik nog een vraag over de memspeed.. Ik lees overal dat ik de memspeed niet hoger dan 1333 MHz hoef te zetten, want dat dat toch geen zin heeft. Waarom is dat zo en geldt dat nog steeds als ik de base clock heb verhoogd? Oftewel heeft het zin om de divider op 3:10 te zetten met 9-9-9-20 timings, of kan ik beter deze lagere snelheid met strakkere timings aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_FIREFOX schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:29:
[...]

Ik draai m'n phenom sinds begin al op 3,6@1,45volt. Leeft nog steeds en zal nog wel jaren verder leven. In het algemeen is stock volt + 10% safe voor 24/7 use.
Ik draaide mijn phenom ( Phenom II 940 ) prime stable voor 10 uur op 3.6Ghz met een vcore van 1.4225V dus daar zit ik wel goed.
Wat ik laatst op het net las verontruste mij wel enigzins en dat was dat het NIET goed is om je NB Speed te verhogen daar dit de levensduur van cpu en systeem aanzienlijk naar beneden haalt,is dat waar of weer 1 van die zovele fabeltjes die de ronde gaan op het net?Dit word gezegd door iemand op het AMD forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik krijg de mijne niet stabiel op 3.8Ghz. Ik gebruik altijd de voltages van de CPU VDD en de CPU-NB VDD.. Volgens mij moet ik deze ook gebruiken. Voor 3.8Ghz heb ik zeker tegen de 1.5V nodig.. Zo rond de 1.48 a 1.49.. Vaak crashed hij dan al bij het opstarten van Windows. Op de hoge voltages haalt hij wel gewoon windows maar is hij bij paar minuten MW2 spelen alweer gecrashed..

Ik gebruiken dan Stock NB. Maar ook CPU-NB voltage verhoging naar 1.3v
Ook crashed hij als ik het geheugen op Auto zet, waardoor hij op 800mhz draait. Dus daar ligt het ook niet echt aan.

Ik heb nu weer terug gezet naar mijn oude instellingen. 3622Mhz op 1.45v met NB op 2277Mhz op voltage van 1.25v.. HT staat op 1863.. Hier loopt hij nu al half jaar op.. Ik wil zo graag die 3800Mhz halen. Wat doe ik hier verkeerd? Zie ik iets over het hoofd ofzo? Of heb ik gewoon een 'slechte' batch, dat ik zoveel voltage nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:59:
[...]
Wat ik laatst op het net las verontruste mij wel enigzins en dat was dat het NIET goed is om je NB Speed te verhogen daar dit de levensduur van cpu en systeem aanzienlijk naar beneden haalt,is dat waar of weer 1 van die zovele fabeltjes die de ronde gaan op het net?Dit word gezegd door iemand op het AMD forum.
Is een fabeltje volgens mij. Alleen een te hoge voltage en slechte koeling kan schade veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de koeling zal het niet meer liggen,heb er ondertussen de Scyte Mugen II opzitten en hij komt niet meer boven de 50graden uit.
De voltages volgens mij ook niet want ik blijf redelijk ONDER de 1.5V op de vcore en de NB-Vid heb ik amper 1 stapje omhoog gezet.
Zit ik dan met deze instellingen safe.
cpu multi op 18
vcore op 1,4225V
HT linkspeed op 1800Mhz (daar deze geen of wijnig verschil maakt in performence)
NB-speed op 2200Mhz
nb-vid op 1,1785V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:41:
Aan de koeling zal het niet meer liggen,heb er ondertussen de Scyte Mugen II opzitten en hij komt niet meer boven de 50graden uit.
De voltages volgens mij ook niet want ik blijf redelijk ONDER de 1.5V op de vcore en de NB-Vid heb ik amper 1 stapje omhoog gezet.
Zit ik dan met deze instellingen safe.
cpu multi op 18
vcore op 1,4225V
HT linkspeed op 1800Mhz (daar deze geen of wijnig verschil maakt in performence)
NB-speed op 2200Mhz
nb-vid op 1,1785V
Ja, daar zit je safe mee. Ook voor 24/7 gebruik. Ik kan mijn Vcore met een multiplier van 18 op 1.3750 zetten. Misschien dat jij dat ook kan? Maar geen een processor is dezelfde dus het zou goed kunnen dat dat bij jou niet stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
OKe oke,

Ik snap mijn PC niet meer.

Ik heb nu al driekwart jaar ofzo. Iig sinds April 2009 deze computer lekker op de volgende settings lopen:

[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II 940BE
CPU Cooler: Zalman CPNS 9900
Moederbord + Bios: MSI DKA790GX 1.8
Geheugen: 4Gb OCZ Gold 1066 MHz (5-6-6-18)
Voeding: CoolerMaster Real power 550Watt uit 2005

[OC Settings]:
-CPU VDD Voltage = 1.465
-CPU-NB VDD Voltage = 1.22
-CPU Voltage = ( moet ik die gebruiken? )
-DRAM Voltage = 2.1
-NB Voltage = Auto
-HT Link Voltage = Auto
HTT Speed: 1863 MHz
HTT Multiplier: auto
Memory Divider: 1:2:66

[OC Results]:
CPU Speed: 3622
NB Speed: 2270
HTT Speed: 207
Memory Speed + Timings: 1107 MHz (7-7-7-16)
Max Load Temp: 45C
Idle Temps: 27
Stability Tests: OCCT 2Uur, OCCT Linpack

Dit was mijn configuratie nog in de zomer. Ik draaide toen Vista 64 met wel een andere bios, Bios 1.6.

Ik haalde toen makkelijk OCCT 2uur en die Linpack.
Gister heb ik toch maar weer eens op deze setting OCCT gedraait alleen dan met Bios 1.8. Niet de nieuwste want daar had ik problemen mee. Daarnaast heb ik er nu Windows 7 64bit op staan

Raad eens: Niet stabiel.. Na 3 kwartier start hij opnieuw op.. Erg vreemd vindt ik eigenlijk. Nooit last van gehad namelijk.. Zit ik met de verkeerde voltages te spelen ofzo? Want daar heeft niemand mij nog antwoord op gegeven, daarnaast kan ik het met google ook niet echt vinden.

Ik heb hierboven bij OC settings ook even de voltages van mijn Bios geplaatst ipv de standaard van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Kuhr89 schreef op maandag 16 november 2009 @ 09:52:
OKe oke,

Ik snap mijn PC niet meer.

Ik heb nu al driekwart jaar ofzo. Iig sinds April 2009 deze computer lekker op de volgende settings lopen:

[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II 940BE
CPU Cooler: Zalman CPNS 9900
Moederbord + Bios: MSI DKA790GX 1.8
Geheugen: 4Gb OCZ Gold 1066 MHz (5-6-6-18)
Voeding: CoolerMaster Real power 550Watt uit 2005

[OC Settings]:
-CPU VDD Voltage = 1.465
-CPU-NB VDD Voltage = 1.22
-CPU Voltage = ( moet ik die gebruiken? )
-DRAM Voltage = 2.1
-NB Voltage = Auto
-HT Link Voltage = Auto
HTT Speed: 1863 MHz
HTT Multiplier: auto
Memory Divider: 1:2:66

[OC Results]:
CPU Speed: 3622
NB Speed: 2270
HTT Speed: 207
Memory Speed + Timings: 1107 MHz (7-7-7-16)
Max Load Temp: 45C
Idle Temps: 27
Stability Tests: OCCT 2Uur, OCCT Linpack

Dit was mijn configuratie nog in de zomer. Ik draaide toen Vista 64 met wel een andere bios, Bios 1.6.

Ik haalde toen makkelijk OCCT 2uur en die Linpack.
Gister heb ik toch maar weer eens op deze setting OCCT gedraait alleen dan met Bios 1.8. Niet de nieuwste want daar had ik problemen mee. Daarnaast heb ik er nu Windows 7 64bit op staan

Raad eens: Niet stabiel.. Na 3 kwartier start hij opnieuw op.. Erg vreemd vindt ik eigenlijk. Nooit last van gehad namelijk.. Zit ik met de verkeerde voltages te spelen ofzo? Want daar heeft niemand mij nog antwoord op gegeven, daarnaast kan ik het met google ook niet echt vinden.

Ik heb hierboven bij OC settings ook even de voltages van mijn Bios geplaatst ipv de standaard van de TS.
Downgrade je bios naar 1.6 en kijk of het probleem dan er nog is. De ene bios klokt niet altijd het zelfde over als de andere bios. Wat je ook kan proberen is de CPU-NB Voltage nog iets hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
wat is eigenlijk hè verschil tussen die CPU-vdd en CPU voltage? Staat niet goed uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:12:
wat is eigenlijk hè verschil tussen die CPU-vdd en CPU voltage? Staat niet goed uitgelegd.
Cpu -vdd is het voltage dat de v-core regelt (volgens mij kun je daar dus beter AF blijven)
Cpu voltage is de effectieve vcore spanning dus de spanning van de cpu (deze moet je opschroeven als je stabiliteits problemen ondervind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Oke, dan ga ik die maar weer eens op AUTO zetten en dan CPU-V aanpassen. Hopelijk werkt dat beter haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:26:
Oke, dan ga ik die maar weer eens op AUTO zetten en dan CPU-V aanpassen. Hopelijk werkt dat beter haha..
Ik denk dat dat een heel pak gaat schelen hoor.
Ik heb de mijne nu een beetje terug gedraaid en op dit moment zonder vcore verhoging (vcore stock 1.35V) draait hij probleemloos op 3.4Ghz met een strestemperatuur van amper 45graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Als ik de VDD op Auto zet gaat de V-Core kan ik dan niet lager instellen dan 1.49.. De CPU-VDD moet dan sowieso op 1.35V staan wat dat is namelijk stock van die VID.. Dan kan ik de Vcore wel op 1.45zetten ofzo.. Moet ik die CPU-NB dan ook gebruiken IPV CPU-NB VDD. Wat draait die stock dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:45:
Als ik de VDD op Auto zet gaat de V-Core kan ik dan niet lager instellen dan 1.49.. De CPU-VDD moet dan sowieso op 1.35V staan wat dat is namelijk stock van die VID.. Dan kan ik de Vcore wel op 1.45zetten ofzo.. Moet ik die CPU-NB dan ook gebruiken IPV CPU-NB VDD. Wat draait die stock dan?
Dit is wat ik kan zien via AOD.
cpu vid (vcore dus) stock 1.35V
nb vid (is de geheugencontroler IN de cpu) stock 1.1750V
ddr voltage 1.900V
nb (is de nb op het moederbord)voltage 1.100V
ht voltage 1.200V
sb voltage 1.260V
Wat die cpu vdd betreft kan ik in het bios maar 5 dingen instellen,1 auto 2: 2.50V 3:2.60 4:2.70 en 5 2.80V dus ik vermoed dat dat de voeding is voor het socket in het algemeen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Oke, ja ik vond dat mijn moederbord rare voltages aangaf. Ik zie het nu pas goed..
IK heb de VDD op 1.35staan en mijn Vcore op 1.45 Hierdoor loopt dus VID op 1.35 met load, wat stock is en de CPU op 1.45 Dit is waarschijnlijk een stuk beter inderdaad. Hij loopt nu op 3700mhz, waarschijnlijk wat naief ;)

CPU NB VDD zou ik dus op 1.1750 moeten zetten, waardoor ik de CPU NB voltage hoger kan zetten ofzo? Ik las ergens dat AMD tussen de 1.3 en de 1.4v voor de CPU NB aanraadde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:02:
Oke, ja ik vond dat mijn moederbord rare voltages aangaf. Ik zie het nu pas goed..
IK heb de VDD op 1.35staan en mijn Vcore op 1.45 Hierdoor loopt dus VID op 1.35 met load, wat stock is en de CPU op 1.45 Dit is waarschijnlijk een stuk beter inderdaad. Hij loopt nu op 3700mhz, waarschijnlijk wat naief ;)

CPU NB VDD zou ik dus op 1.1750 moeten zetten, waardoor ik de CPU NB voltage hoger kan zetten ofzo? Ik las ergens dat AMD tussen de 1.3 en de 1.4v voor de CPU NB aanraadde..
Heb jij een MSI moederbord (dacht dat ik dat al ergens in deze tread gelezen had maar voor de zekerheid toch even vragen)?Zo ja moet je niet afgaan op mijn instellingen want ik heb dus een Asus bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ja ik heb een MSI moederbord..

Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Kan iemand mij ff helpen met die voltages. Volgens mij klopt het wel wat je zei. Die VDD voltages die passen de VID van de CPU aan. De CPU Vcore die past specifiek de Vcore aan.

Ik draai hier net op 3.8 op 1.48Vcore met VDD op stock 1.35V hij geeft bij OCCT na 2 minuten een error op Core 1.. Kan dit zijn door te laag voltage ofzo? Ik draai ook NB op 11 dus die draait dan op 2.2Ghz Daar heb ik de VDD op 1.175 dus de VID draait dan op 1.175 en de CPU-NB Voltage op 1.35.. Ik snap het allemaal niet meer, en in de handleiding staat het ook niet uitgelegd en op internet kan ik het ook niet vinden. Meer mensen die het niet snappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je gewoon al eens begint met die vdd waardes op auto te zetten en enkel met de vcore proberen te stabilizeren denk ik dat u al een heel eind verder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Dat is dus het probleem bij die vdd van de Vcore. Als ik die op Auto zet, kan ik de CPU Vcore niet goed veranderen. Pas als ik die op stock 1.35 zet dan kan ik alles kiezen wat ik wil. Dan zijn alle waardes normaal en kan ik de Vcore gewoon aanpassen.

Edit: vergeet wat ik heb gezegd. Ik heb nu de VDD waardes op Auto staan en ben alleen bezig met de Vcore en de CPU NB voltages. Niks met VDD dus.. Eens kijken :)

Ik heb nu op 1.47v staan met 3800Mhz, denk niet dat hij het haalt..

Wat houdt het in als je op een bepaalde core een Error krijgt?

[ Voor 37% gewijzigd door Kuhr89 op 16-11-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij errors krijgt dan is die niet stabiel.
Wat ik heb gelezen over stabiele overclocks en dergelijk is dat je voor 3.8 toch eerder de richtin van een 1.5vcore moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Hmz oke, ja dat wordt me dan toch te gortig moet ik eerlijk zeggen. Ondanks dat de temperatuur nooit boven de 47 graden uit komt, vind ik 1.5 toch wel een max..
Wat is een beetje normaal Voltage voor die CPU NB eigenlijk? Ik las ergens tussen de 1.3 en de 1.5...

[ Voor 24% gewijzigd door Kuhr89 op 16-11-2009 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om eerlijk te zijn heb ik daar nog niet al te veel mee gespeeld daar een beetje schrik van heb,maar wat ik daar over las waren dat inderdaad de meest gangbare instellingen ja.Nu die cpu nb daar zou ik nog mee durven aan de gang gaan daar deze zig in de cpu bevind en deze meer dan voldoende gekoeld word bij mij op dit moment,maar van de nb en sb daar blijf ik zeker af want die zijn passief gekoeld op mijn asus bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Klopt, NB van moederbord en SB blijf ik ook netjes vanaf. Alleen wat zich afspeeld in de CPU durf ik wel aan te komen. Rest is inderdaad passief.

Valt me wel op dat Cool and Quiet het in 1x niet meer doet op deze instellingen..

[ Voor 22% gewijzigd door Kuhr89 op 16-11-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb ik inderdaad ook al het een en ander over gelezen,maar er word wel altijd aangeraden dat als je overclockt om C&Q uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:08:
Daar heb ik inderdaad ook al het een en ander over gelezen,maar er word wel altijd aangeraden dat als je overclockt om C&Q uit te schakelen.
Daarvoor kan je wel weer een alternatief gebruiken wat de werking van C&Q voor je doet (PhenomMsrTweaker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
3600Mhz is hij stabiel met 1.44v.

Toch vreemd dat hij met 3800Mhz hij niet eens op 1.5V 2 minuten volhoudt. Ook is C&Q weg na 1.45v.. Misschien dat ik het eens uit moet zetten.. Mja 3600Mhz is ook nette overclock toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
http://www.ocztechnologyf....php?p=380767&postcount=5

In die post wordt gezegt dat je juist bij MSI de VDD moet hebben en niet de oorsponkelijke CPU V. Die gebruik je pas als je over de 1.55 wilt gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:14
Ik heb net een pc in elkaar gezet en ben een beetje aan 't spelen met de settings.

Specs:
-ASRock M3A785GXH/128M, AMD 785GX rev 00, SB : ATI SB750 rev 00
-AMD Phenom II X2 550
-Team Group Inc. 4096 MB DDR3 Dual Channel, RAM Speed : 665.2 MHz (3:10) @ 9-12-12-30 (2x2GB)
-gekoeld door een Freezer 64
Dit draait nu op 3,8GHz @ 1,35V (Zie ook: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=831362)

Prima overclock wat mij betreft.

Maar, dit moederbord heeft ook ACC. En deze processor kan worden unlocked.
Dit heb ik gisteren ook al gedaan en met succes. Ik had ACC op 'auto' gezet en gewoon stock voltage van 1,3 en stock muliplier van 15,5. Daarna heb ik wat lopen pushen en toen kreeg ik 'm niet niet doorgestart met ACC aan.
Nu krijg ik 't niet meer voor elkaar om ACC nu werkend in te schakelen.

Heeft iemand een idee hoe ik de cores weer kan unlocken? Spelen met de voltages? Of met de ACC stand (van -12% tot 12% in stappen van 2%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:03:
http://www.ocztechnologyf....php?p=380767&postcount=5

In die post wordt gezegt dat je juist bij MSI de VDD moet hebben en niet de oorsponkelijke CPU V. Die gebruik je pas als je over de 1.55 wilt gaan..
Dan is cpu vdd bij een msi bord wat bij een ander merk cpu vid is en dan is het inderdaad dat voltage waar je mee moet werken en moet je de rest ongemoeid laten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik heb het allemaal beetje zitten tweaken..

CPU Vcore VDD op 1.45
CPU-NB VDD op 1.20

CPU op 3600Mhz
CPU-NB op 2200Mhz

Helaal stabiel met OCCT en het belangrijkste de games. GTA IV 4uur spelen stabiel en allerlei andere games 4 a 5uur stabiel.. Crysis bijvoorbeeld etc..
Hij loopt lekker..

Zal een Cp-NB van 2400mhz een verschil geven in performance in games enzo of is dat echt voor syntetische benchmarks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 200Mhz gaan volgens mij niet echt een groot verschil maken,als je nu tevreden bent van de prestaties gewoon zo houden zou ik zeggen.
Die vcore krijg je niet lager neem ik aan ,ik vraag da maar omdat bij mij de zelfde instellingen lopen en bij mij is die stabiel op een vcore van 1.4225V.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Heb ff met Crysis benchmark tool wat benchmarks gedraait met verschillende CPU NB snelheden..

Relevante systeem info:
AMD Phenom II X3 720 @ 3.6 GHz
4870 @ 800/1100

Telkens 3 runs op 1280*1024 zonder AA, alles op High (heb win XP :+ )

CPU timedemo

CPU NB 2016 MHz
Run 1: Avg FPS :40.20 - Min FPS: 23.34 - Max FPS: 68.97
Run 2: Avg FPS: 44.48 - Min FPS: 23.34 - Max FPS: 82.95
Run 3: Avg FPS: 44.47 - Min FPS: 23.34 - Max FPS: 82.95

CPU NB 2240 MHz
Run 1: Avg FPS :38.69 - Min FPS: 21.88 - Max FPS: 70.13
Run 2: Avg FPS: 45.11 - Min FPS: 21.88 - Max FPS: 71.52
Run 3: Avg FPS: 43.41 - Min FPS: 21.88 - Max FPS: 72.48

CPU NB 2464 MHz
Run 1: Avg FPS :39.53 - Min FPS: 22.23 - Max FPS: 70.55
Run 2: Avg FPS: 45.38 - Min FPS: 22.23 - Max FPS: 72.89
Run 3: Avg FPS: 44.52 - Min FPS: 22.23 - Max FPS: 72.89

GPU timedemo

CPU NB 2016 MHz
Run 1: Avg FPS :51.42 - Min FPS: 28.96 - Max FPS: 70.59
Run 2: Avg FPS: 58.07 - Min FPS: 28.96 - Max FPS: 73.05
Run 3: Avg FPS: 58.37 - Min FPS: 28.96 - Max FPS: 74.15

CPU NB 2464 MHz
Run 1: Avg FPS :51.82 - Min FPS: 29.69 - Max FPS: 72.48
Run 2: Avg FPS: 59.51 - Min FPS: 29.69 - Max FPS: 74.80
Run 3: Avg FPS: 59.68 - Min FPS: 29.69 - Max FPS: 74.80

Dus zoals je ziet maakt het niet heel veel verschil in Crysis :p
Aan de andere kant haal ik met SuperPi 1M met 2240 MHz een tijd van 19.6-19.7, terwijl ik met 2464 MHz een tijd van 19.2-19.3 haal. Daar is het verschil dus wel weer een stuk groter.
Heb nog niet gekeken wat de verschillen in bvb 3dMark06 ofzo zijn, maar kan me zo indenken dat daar ook wel een groter verschil dan in crysis te zien is aangezien de 3dMark06 score erg van de cpu afhangt ;)

Je zou het natuurlijk het beste even op je eigen systeem moeten proberen en dan kijken of je veel verschil ziet in de benchmarks :+ . Want mijn systeem is de jouwe niet :p

[ Voor 102% gewijzigd door faust2016 op 19-11-2009 17:44 ]

• PRaGA88
Heeft iemand hier een GA-MA790FXT-UD5P(buite mij natuurlijk). En heeft die persoon ookal de nieuwe F8C bios getest?

Want ik wil eens weten wat die added cpu controle options zijn.
:) Want ik denk dat ik hem wel eens wil testen.

• Kuhr89
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:45:
Die 200Mhz gaan volgens mij niet echt een groot verschil maken,als je nu tevreden bent van de prestaties gewoon zo houden zou ik zeggen.
Die vcore krijg je niet lager neem ik aan ,ik vraag da maar omdat bij mij de zelfde instellingen lopen en bij mij is die stabiel op een vcore van 1.4225V.
Het voltage kan niet echt omlaag. 1.45VDD ( VID) is dus het minimale, anders crashed hij..

Nog 1 vraagje: Als ik mijn geheugen Unganged doe dan staat er bij het opstarten en bij Memtest: Unganged 64 Bit.. Als ik Ganged doe, dan staat er bij opstarten en memtest: Ganged 128Bit. Beide keren bij CPU-Z staat er dat ze Dual channel draaien..

Wat is nou beter? Die 64 bit of die 128Bit? Unganged of Ganged dus..

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Kuhr89 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:43:
[...]
Wat is nou beter? Die 64 bit of die 128Bit? Unganged of Ganged dus..
Het schijnt dat Ganged iets stabieler is, maar Unganged iets betere prestaties oplevert.. Heb dit zelf nog niet getest, maar je zou er eens een benchmark tegenaan kunnen gooien in de verschillende modes :) (Het verschil zou echter niet groot zijn)

• Kuhr89
Ik kwam hier net langs een site waar werd verteld:

In Single core applicaties is Ganged sneller. Omdat de Core dan de beschikking krijgt tot het gehele geheugen.

In Multi-core applicaties is Unganged beter omdat ze dan per core geheugen kunnen pakken en niet op elkaar hoeven te wachten ofzo.

Het verschil is idd zeer klein, in games is Unganged wat sneller maar dan spreek je over 1 tot 4 fps :P

Ik ga deze nacht eventjes Memtest draaien. Even kijken of dat allemaal goed is.. Lijkt me wel btw. Stock speeds etc..

Edit: memtestx86 4.00 gedraait deze nacht. Bij elkaar 7,45 uur. Geen errors. Dus het geheugen is gewoon goed. Hij had bijna 9 fases gedraait.

[ Voor 24% gewijzigd door Kuhr89 op 20-11-2009 09:04 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.