-The_Mask- schreef op maandag 21 september 2009 @ 18:18:
[...]
Ehhh, zijn er nog moederborden te vinden dan met een SB710/SB750 southbridge met AMD chipset waarmee je de cores niet kunt unlocken? Juist in het begin waren er een aantal moederborden die het niet konden vooral Asus maar na bios updates volgens mij allemaal wel.
Ik las het nieuws van de nieuwe 620, dat daar de L3 cache van te unlocken was en ben op onderzoek gegaan. Ik heb eigenlijk geen nieuwe PC nodig, maar het begon te jeuken>:) Ik heb een aantal dingen ontdekt, waarvan er een is dat AMD niet zo blij is dat X2's, X3's en Athlon II's te unlocken zijn d.m.v. biossettings.
Hier is een stukje uit
dit artikel:
Here’s the interesting part. AMD claims that the noise made over this ACC/Phenom II X3 phenomenon is doing great for the sales of a product family that we’ve always thought was just a little weird. After all, when the first X3s launched, there were applications out there that didn’t quite know what to do with three cores. To that end, the company says it has no plans to try stopping enthusiasts from unlocking the X3’s fourth core by striking ACC from SB750.
But one motherboard vendor claims that AMD is going to discontinue ACC in its SB750 starting this month. Another board vendor says that it is getting pressure from AMD to update the ACC embedded controller firmware immediately and post it to an “updated” BIOS. Though the first guess might be conjecture, the second is most definitely true. There’s no such thing as a free lunch, so they say. Want proof? Keep reading.
Dan staan er nog meer van dit soort geluiden online, zoals
dit videootje. Na 2 minuten begint de maker van de clip over welke bios je nodig hebt en dat deze van de gigabyte site gehaald is, maar dat je kunt googlen omdat deze nog ergens op een buitenlandse site staat.
Omdat ik ook had gelezen dat de Propus productie op gang is gekomen, waardoor het onzeker is dat je 620 geen deneb core kan bevatten, dacht ik dat het beter was als ik een ddr3 bordje zou kopen, omdat snel ddr3 geheugen van 1600MHz of sneller het gemis van L3 cache deels opvangt. Propussen zijn hoger te overclocken dus het zou geen ramp zijn als ik per ongeluk een Propus zou krijgen. Nu is het bord wat ik had uitgekozen, de ASUS M4A79XTD EVO, een nieuw bord, dus het leek me verstandig om ASUS te mailen of er uberhaupt iets te unlocken valt met dat bord. Hier is het antwoord dat ik kreeg:
dear sir,
for optimimal and safe use of the triplecore we do not recommend to unlock the 4th core. Right now, we don't have any BIOS to unlock the 4th core.
Dit opgetelt met de waarschuwing van AMD kan je concluderen dat die bios er nooit meer gaat komen. Ik ben dus aangewezen op een ouder bord. Ik moet dus gaan zoeken naar iets dat aan al mijn eisen voldoet, nog te koop is en waar de bios nog van te googlen is. Vrij veel werk, ik zit eraan te denken niets of een intel i5 setje te kopen....