Sjoewe schreef op maandag 04 juli 2011 @ 19:42:
[...]
Ik zit 'heel diep' in de techno scene en spreek daardoor redelijk wat bekende producers en DJ's (want dat is niet één op één gelijk). Die vertellen ook allemaal dit verhaal. Er komt kwantitatief veel meer uit dan vroeger, maar kwalitatief gezien komt er juist minder uit en de algemene tendens dat men vindt dat je voor muziek niet hoeft te betalen is daar zeker een van de leidende oorzaken van. En daar verzet ik me hard tegen ja
Voor de rest ben ik niet negatief hoor, maar ik ga er ook geen doekjes om winden.
Even hier op inhaken, dit vind ik altijd een leuke discussie. Het balletje wordt door iedereen heen en weer geschoven. Wat ik denk te zien is een neerwaartse vicieuze cirkel waarin iedereen schuldig is. Met het vingertje wijzen naar illegale downloaders is te makkelijk, ook al dragen deze enorm bij aan het probleem.
De muziek die ik uitbreng verkoopt minder en minder terwijl de respons groeit. Ik vind dat vreemd.
In mijn ogen is er sprake van winstmaximalisatie (ten koste van inspanning). Artiesten willen veel uitbrengen om in de spotlight te blijven, dit gaat vaak ten koste van de muziek. Labels willen ook wat verdienen dus plempen de muziek online met geen tot minimale promotie en verwachten dat de muziek zichzelf verkoopt. Ondertussen gaan ze deals aan met distributeurs die werken op basis van een percentage van de gegenereerde inkomsten waardoor het label en de artiest minder verdient.
Artiesten kunnen door hun eigen 'platenlabel' op te richten hun inkomsten al 4 tot 8x groter maken, dit door alleen de 'men in the middle' uit te keten te halen. Als een label al geen middelen inzet voor jouw plaat is het ook weggegooid geld om je muziek daar te tekenen. De labels die wil willen/durven te investeren zijn schaars en daar kom je dus niet altijd/zomaar terecht.
Verder durven er maar weinig mensen te innoveren. Ieder platenlabel brengt muziek uit en lijkt daarna achterover te gaan zitten en te wachten tot het geld binnen rolt. Er zijn in mijn ogen nog een aantal manieren om je potentiële doelgroep aan jouw bedrijf te binden, maar niemand lijkt daar überhaupt nog oog voor te hebben.
Als ik mocht wijzen, wijs ik naar de labels zelf. Die zijn het doorgaans het doorgeefluik tussen de artiest en de winkel. En in de selectie, promotie, doelgroepbenadering, doelgroepbinding en attitude van vele labels gaat het in mijn ogen helemaal verkeerd. Als er daar een omschakeling gemaakt wordt denk ik dat er nog een hoop te behalen valt voor zowel het label als de bijbehorende artiesten.
[
Voor 5% gewijzigd door
mbarie op 05-07-2011 23:47
]