Staar je niet blind op de reputatie van een merk als het gaat om betrouwbaarheid. Koop de auto niet bij een dealer en weet waar je op moet letten bij het specifieke model. 9 maanden geleden heb ik een 156 2.0 gekocht (m'n 4e Alfa, dat merk is verslavend) voor 750 euro. 155pk, zeer goede wegligging, lederen bekleding, climate control (werkt perfect), noem maar op en heb er nooit problemen mee. Voor de APK waren er wat kleine dingen die vervangen moesten worden, zoals een reactiestang achter en een remslang, maar na 9 maanden zit de aanschaf en onderhoud nog onder de 1000 euro. En omdat je rustig 50km/h in de 4e versnelling kan rijden, is 1:13 niet onmogelijk. M'n vader heeft het voor elkaar gekregen 1:14 te rijden van groningen naar eindhoven en terug door 110 te rijden op de snelweg.Biemold schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:55:
Ben nu ook opzoek naar mijn eerste auto en kan wel wat hulp gebruiken. Ik zoek een auto waar ik nog een beetje bochtjes mee kan pakken (rijdt graag dijkweggetjes), die nog wat comfortabel is en genoeg vermogen heeft om tenminste binnen 12 á 11 seconden op de 100 zit. En voordat er een Alfa of iets dergelijks word aangeraden de auto moet ook betrouwbaar zijn.![]()
Hier nog een lijstje van auto waar ik ingereden heb om een idee te scheppen van wat ik eigenlijk zo'n beetje wil.
Nissan Micra 1.3 '98 op 15" LM::
Fijne auto voor zijn formaat, comfortabel, genoeg vermogen voor op de snelweg en afgezien van de behoorlijke body roll die de auto heeft ook prima in bochten. Remmen waren wel slecht maar dat kon ook specifiek aan die auto liggen.
Nissan Almera 1.5 '01 sedan
Tot nu toe de fijnste auto waar ik in gereden. Genoeg vermogen onderin maar mist vermogen in de midden/hoge toeren waardoor je wel behoorlijk mag planken als je de snelweg oprijdt. Prima in bochten maar niet oncomfortabel bij slecht wegdek of drempels.
Toyota Paseo '98
Door zijn lage gewicht zat vermogen en een leuk "V-TEC kicked in yo" gevoel als je als je hem doortrekt. Zitpositie is niet echt mijn ding en met slecht wegdek is hij nogal stuiterig.
Ford Fiesta 1.3 '06
Ligt als een blok op de weg maar kreeg na ongeveer 150KM op de snelweg voor de eerste keer in een auto last van mijn rug dus niet echt comfortabel. Ook veel te weinig vermogen, in de stad loop je al aardig te planken en op de snelweg zat ik me zwaar te irriteren aan hoelang het duurt om een auto te kunnen inhalen.
Volkswagen Polo 1.2 '04
In tegenstelling tot de Fiesta is lijkt de Polo wel beter van zijn plek te komen ondanks zijn lage vermogen. Wel leek het alsof ik in een botsauto zat, totaal geen gevoel met de weg waardoor het toch wel moeilijk is om in te schatten wat het limiet is in bochten. Door zijn bochtengedrag een auto die ik nooit zou kopen.
Neig nu nog het meeste naar een eerste generatie Nissan Almera met 1.6 motor maar zijn wel wat aan de zware kant (vaak net over de 1050KG) en heb het liefst een auto die nog wel onder de 1050KG zit gezien de MRB.
Shortlist:Zijn er ook nog andere leuke alternatieven die aan mijn eisen voldoen?
- Comfortabel
- Redelijke motor (Min binnen 12 seconden op de 100)
- Goed bochtengedrag
- Betrouwbaar
- Maximaal 1050KG
- €1000
De auto is bijna 200 kilo te zwaar voor je, maar weet dat je "te veel" betaald alleen omdat mensen (die er vaak geen verstand van hebben) denken dat een auto of merk betrouwbaar is.
Ik zou dan ook eerder voor een Ford gaan dan een Japanner.
[ Voor 3% gewijzigd door Moortn op 02-11-2015 23:25 ]
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr