[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.792 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Biemold schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:55:
Ben nu ook opzoek naar mijn eerste auto en kan wel wat hulp gebruiken. Ik zoek een auto waar ik nog een beetje bochtjes mee kan pakken (rijdt graag dijkweggetjes), die nog wat comfortabel is en genoeg vermogen heeft om tenminste binnen 12 á 11 seconden op de 100 zit. En voordat er een Alfa of iets dergelijks word aangeraden de auto moet ook betrouwbaar zijn. ;)

Hier nog een lijstje van auto waar ik ingereden heb om een idee te scheppen van wat ik eigenlijk zo'n beetje wil.

Nissan Micra 1.3 '98 op 15" LM::
Fijne auto voor zijn formaat, comfortabel, genoeg vermogen voor op de snelweg en afgezien van de behoorlijke body roll die de auto heeft ook prima in bochten. Remmen waren wel slecht maar dat kon ook specifiek aan die auto liggen.

Nissan Almera 1.5 '01 sedan
Tot nu toe de fijnste auto waar ik in gereden. Genoeg vermogen onderin maar mist vermogen in de midden/hoge toeren waardoor je wel behoorlijk mag planken als je de snelweg oprijdt. Prima in bochten maar niet oncomfortabel bij slecht wegdek of drempels.

Toyota Paseo '98
Door zijn lage gewicht zat vermogen en een leuk "V-TEC kicked in yo" gevoel als je als je hem doortrekt. Zitpositie is niet echt mijn ding en met slecht wegdek is hij nogal stuiterig.

Ford Fiesta 1.3 '06
Ligt als een blok op de weg maar kreeg na ongeveer 150KM op de snelweg voor de eerste keer in een auto last van mijn rug dus niet echt comfortabel. Ook veel te weinig vermogen, in de stad loop je al aardig te planken en op de snelweg zat ik me zwaar te irriteren aan hoelang het duurt om een auto te kunnen inhalen.

Volkswagen Polo 1.2 '04
In tegenstelling tot de Fiesta is lijkt de Polo wel beter van zijn plek te komen ondanks zijn lage vermogen. Wel leek het alsof ik in een botsauto zat, totaal geen gevoel met de weg waardoor het toch wel moeilijk is om in te schatten wat het limiet is in bochten. Door zijn bochtengedrag een auto die ik nooit zou kopen.

Neig nu nog het meeste naar een eerste generatie Nissan Almera met 1.6 motor maar zijn wel wat aan de zware kant (vaak net over de 1050KG) en heb het liefst een auto die nog wel onder de 1050KG zit gezien de MRB.

Shortlist:
  • Comfortabel
  • Redelijke motor (Min binnen 12 seconden op de 100)
  • Goed bochtengedrag
  • Betrouwbaar
  • Maximaal 1050KG
  • €1000
Zijn er ook nog andere leuke alternatieven die aan mijn eisen voldoen?
Staar je niet blind op de reputatie van een merk als het gaat om betrouwbaarheid. Koop de auto niet bij een dealer en weet waar je op moet letten bij het specifieke model. 9 maanden geleden heb ik een 156 2.0 gekocht (m'n 4e Alfa, dat merk is verslavend) voor 750 euro. 155pk, zeer goede wegligging, lederen bekleding, climate control (werkt perfect), noem maar op en heb er nooit problemen mee. Voor de APK waren er wat kleine dingen die vervangen moesten worden, zoals een reactiestang achter en een remslang, maar na 9 maanden zit de aanschaf en onderhoud nog onder de 1000 euro. En omdat je rustig 50km/h in de 4e versnelling kan rijden, is 1:13 niet onmogelijk. M'n vader heeft het voor elkaar gekregen 1:14 te rijden van groningen naar eindhoven en terug door 110 te rijden op de snelweg.

De auto is bijna 200 kilo te zwaar voor je, maar weet dat je "te veel" betaald alleen omdat mensen (die er vaak geen verstand van hebben) denken dat een auto of merk betrouwbaar is.

Ik zou dan ook eerder voor een Ford gaan dan een Japanner.

[ Voor 3% gewijzigd door Moortn op 02-11-2015 23:25 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Moortn schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:21:
[...]

Staar je niet blind op de reputatie van een merk als het gaat om betrouwbaarheid. Koop de auto niet bij een dealer en weet waar je op moet letten bij het specifieke model. 9 maanden geleden heb ik een 156 2.0 gekocht (m'n 4e Alfa, dat merk is verslavend) voor 750 euro. 155pk, zeer goede wegligging, lederen bekleding, climate control (werkt perfect), noem maar op en heb er nooit problemen mee. Voor de APK waren er wat kleine dingen die vervangen moesten worden, zoals een reactiestang achter en een remslang, maar na 9 maanden zit de aanschaf en onderhoud nog onder de 1000 euro. En omdat je rustig 50km/h in de 4e versnelling kan rijden, is 1:13 niet onmogelijk. M'n vader heeft het voor elkaar gekregen 1:14 te rijden van groningen naar eindhoven en terug door 110 te rijden op de snelweg.

De auto is bijna 200 kilo te zwaar voor je, maar weet dat je "te veel" betaald alleen omdat mensen (die er vaak geen verstand van hebben) denken dat een auto of merk betrouwbaar is.

Ik zou dan ook eerder voor een Ford gaan dan een Japanner.
Kijk nu al naar bijna elk merk, de prijzen van budget auto's auto vallen me nogal tegen. De auto's die er nog redelijk uitzien en een onderhoudshistorie hebben zijn gaan al snel naar de 1500 euro en de rest lijkt allemaal afgetrapte zooi zijn. 8)7 Viel mijn broer ook al op dat er ook een stuk minder particulieren zijn en nogal veel handelaren/autobedrijfjes (waar vaak de autoradio mist om een één of andere reden :F ).

Heb ook nog bij een Almera en een Saxo gekeken.

De Almera leek compleet versleten te zijn ondanks dat er maar 200.000KM op stond (en net nieuwe APK!), remmen waren slecht, koppeling zwaar, wegligging slecht, dorpels leken niet meer al te best, uitlaat lek en achterbanden uit 2006 inclusief haarscheuren. Dat allemaal voor 900 euro...

De Saxo 1.4 zag er al beter uit maar de motor had volgens mij last van wat olieprobleempjes, zat (verse) olie op het motorblok zelf en na even stationair laten lopen en daarna gassen kwam er mooie blauwe rook uit de uitlaat. Prijs: 1000 euro voor een Saxo met 245.000KM en een lekke pakking(?).

Blijkt dus best wel lastig om iets te vinden voor een redelijke prijs, auto hoeft niet perfect te zijn maar zit ook niet te wachten op een auto die slecht onderhouden is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Is het ook.

Zelden is alles perfect voor die prijs. Ik kijk altijd naar de fundamentals: motor, versnellingsbak, roest chassis.

Als daar iets mis mee is: niet doen. Vaak ook indicatie van nog meer dure problemen.

Bijv. Banden met haarscheurtjes, tsjah, die kan je makkelijk vervangen door nieuwe of goede tweedehands zonder een rib uit je lijf, en je kan weer een tijdje door. Lekke einddemper, tsjah; vervangingsonderdeel. Remmen idem. Dat valt qua kosten meestal nog wel mee, en dan kan je gelijk weer stuk vooruit.

Deukje, krasjes, vale lak, steenslag, etc, zelden probleem, alleen esthetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Het is uiteindelijk een Seat Córdoba 1.6 16v uit 2001 geworden. Heb normaal niet echt iets met VW producten maar kon deze toch niet laten staan. Stond net op Marktplaats voor een nette prijs niet al te ver van huis vandaan. Ook niet van een boyracer geweest maar gewoon van een gezin die de auto als 2de auto gebruikten (kinderzitje zat er nog in :9).

Auto ziet er netjes uit en rijdt prima, interieur is wel wat minder maar dat ligt volgens mij vooral aan de gebruikte materialen die Seat destijds gebruikt heeft. Zo laat de stof wat los bij de deuren en doet de linker speaker het niet meer. Niet echt dingen die echt belangrijk zijn voor een eerste auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb een Cordoba 1.6 8v op lpg-g3 gehad, ik heb hem met 300.000km weg gedaan (er kwam duur onderhoud aan en ik had hem al volledig afgeschreven, weg ermee dus), 20.000Km vrijwel zonder problemen in gereden. Ik kocht de mijne voor 500 euro, de verwachtingen waren in principe 0,0 maar het wagentje heeft het prima gedaan allemaal :)

Als de Cordoba een Cordoba Vario geweest zou zijn (mini-station) dan had ik de benodigde reparaties wellicht nog wel uitgevoerd, was een fijne auto.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hallo iedereen!

Mijn zusje is op zoek naar een auto-tje, en nu weet ik zelf wel wat van autos, maar minder van het segment waarin we zoeken (rij zelf sinds mn eerste auto leasebakken), dus graag wat advies van de kenners:

budget is 1250 max
voorkeur voor duits/japans (voornamelijk vanwege betrouwbaarheid/onderhoudskosten)
relatief klein/licht, niet te hoog verbruik/MRB, maar gezien er toch ook wel eens een lange snelweg rit opzit hoeft het niet de kleinst mogelijke optie te zijn (maatje focus/golf is wel de max)

Een van mijn eerste gedachten was een polo, maar dan kom je op de 6n versie uit, en die heeft schijnbaar een zwakke versnellingsbak (een lager wat snel slijt en dus einde bak kan betekenen), en dat risico lijkt me op auto's van deze leeftijd wel aanzienlijk. Ik gok dat de Ibiza/Fabia van de dezelfde leeftijd de zelfde bak en dus zelfde euvel hebben.

iemand nog goede tips wbt welk model absoluut wel/niet een poging waard is?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik ben in een vergevorderd stadium met gesprekken voor mijn eerst baan, en verwacht dat ik de job zo goed als binnen heb. Deze werkgever ligt op een afstand van 40km binnendoor over kleine weggetjes (wel een heel lang stuk langs een kanaal met 80 km/h), of 60km over de snelweg. Qua reistijd maakt het niet/nauwelijks verschil uit.

Momenteel rijd ik in een oude 1996 Volvo S40 op benzine. Deze heb ik nu ongeveer 3 jaar in mijn bezit. Ongeveer 40K probleemloos mee gereden op wat APK puntjes na. Auto rijdt op dit moment nog prima, heeft echter 310K gelopen en de lak begint overal van de auto te vallen en her en der zit er wat roest. Niet echt representatief dus en als hij zometeen een keer stil staat is het economisch niet verantwoord om er nog geld aan uit te geven. Daarnaast komt nog dat deze auto 1:11 rijdt en om de paar tankbeurten ook wel een slokje olie lust.

Ik heb zelf vanmiddag wat zitten rekenen, en met 20K km woon-werk en verder naar verwachting nog zo’n 5K privé zal een diesel of LPG voordeliger voor mij zijn dan een benzine. In de berekeningen een gewicht van <1050KG meegenomen, maar het liefst natuurlijk nog onder de 950KG.
Dit topic grondig doorgenomen en via gaspedaal naar wat auto’s zitten kijken. Nu heb ik zelf weinig verstand van auto’s en heb ik in mijn nabije omgeving ook niet echt iemand die ik mee kan nemen om naar een auto te kijken. Ja, ik kan wel iemand meenemen maar die heeft niet meer kennis dan ik heb ;).
Ik heb een budget van 2-4K, liefst zo min mogelijk zodat ik genoeg geld overhoud mocht ik een miskoop doen of hem na een week tegen een boom parkeren. De auto’s die met mijn zelfbedachte lekencriteria het meest naar voren zijn gekomen zijn:

VW Polo 2002-2006 1.9SDI
Peugot 206 1.4/1.6/2.0HDI
Renault Clio 1.5Dci

Ook nog gekeken naar Aziaten maar dan komt eigenlijk alleen de Micra naar voren en die vind ik leuker voor mijn vriendin dan voor mijzelf ;).

Als je een beetje rond googlet kom je bij de 3 genoemde auto’s bij allen problemen tegen. Ik heb nu dus ook verder geen idee hoe ik mij verder moet orienteren of waar ik mijn keuze op moet baseren. Of misschien heb ik wel een hele interessante optie gemist. Ik hoop dat iemand hier mij een schop in de goede richting kan geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Voor mijn ex-vriendin hebben we anderhalf jaar geleden een Nissan Micra 1.3 uit 1995 gekocht voor 900 euro. Voor haar waren we toen ook op zoek met dezelfde eisen als jouw zusje en zijn we uiteindelijk bij de Nissan Micra uitgekomen.

- In de praktijk rijdt ze met gemak 1:16, vaak zelfs 1:17
- 850 kilo, daardoor goedkoop in de belasting, maar in combinatie met de smalle bandjes heel gevoelig voor windstoten
- Comfortabel genoeg voor de kilometers die zij maakt, af en toe een keer snelweg was ook geen enkel probleem. Maar je wilt er niet dagelijks 100+ kilometers mee maken.
- Opties? Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging :+
- Vlot zat in het dagelijkse verkeer met 75 PK op 850 KG.

Qua "karakter":
- Met name bij koud weer liep het blok heeeel onrustig, eerste generatie injectie-blok van Nissan in deze auto, klonk en voelde een beetje onwennig, maar verder nooit problemen mee gehad.
- De raamrubbers bij de achterruit laten los, maar zitten er enkel voor de sier. Het is dus niet zo dat er water naar binnen kan.
- De versnellingspook stond iets scheef, kennelijk een bekend probleem bij de Micra K11. De pook wordt binnenin de bak op z'n plek gehouden met 2 veertjes, een van die veertjes was gesprongen.

Toevallig een tijdje geleden APK + beurt gehad, filtertjes, ruitenwissers, verder niks aan de hand. Het is een klein cross-autootje en er zit niks op aan luxe, maar de Micra heeft haar tot nu toe nooit in de steek gelaten of op kosten gejaagd.

Vanaf 1998 is er een facelift model geweest, toen werden ook dingen als airbags wat meer standaard. Misschien iets om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Dersan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:58:
... 25K, budget van 2-4K

lijst:

VW Polo 2002-2006 1.9SDI
Peugot 206 1.4/1.6/2.0HDI
Renault Clio 1.5Dci
Je zou wellicht nog naar de V40/S40 bi-fuel kunnen kijken. Fabrieks-af LPG (dus zeker geschikt), en goedkoop te krijgen (1500 euro). Qua gewicht vrij hoog, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door het goedkopere gebruik.
Andere optie is een Suzuki Swift (van rond 2006) op diesel. De benzine-Swiftjes zijn redelijk probleemvrij, geen idee hoe de Diesel zich houdt, maar verwacht ook wel goed. Probleem is echter dat het aanbod op diesel wat klein is en van 3K tot 15K gaat.

Ben benieuwd wat het wordt, houd ons op de hoogte!

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 18-11-2015 03:00 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 20:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

Dank!

Zusje heeft inmiddels geheel op eigen initiatief een mooie Toyota starlet gevonden (model 97, 1.3 75 pk, ook ong 850kg), haar vorige/eerste auto was ook een starlet, en was ze zo van gecharmeerd dat ze er persee weer een wou (en daar is toch weinig tegen in te brengen, zo'n starlet)

Ding zag er op de advertentie erg net uit, heb haar nog wat tips gegeven en ze gaat em vanavond ophalen (kan zelf helaas niet mee)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
EMP schreef op woensdag 18 november 2015 @ 02:58:
[...]

Je zou wellicht nog naar de V40/S40 bi-fuel kunnen kijken. Fabrieks-af LPG (dus zeker geschikt), en goedkoop te krijgen (1500 euro). Qua gewicht vrij hoog, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door het goedkopere gebruik.
Andere optie is een Suzuki Swift (van rond 2006) op diesel. De benzine-Swiftjes zijn redelijk probleemvrij, geen idee hoe de Diesel zich houdt, maar verwacht ook wel goed. Probleem is echter dat het aanbod op diesel wat klein is en van 3K tot 15K gaat.

Ben benieuwd wat het wordt, houd ons op de hoogte!
Swiftjes zijn ook leuk inderdaad, alleen in mijn budget niet echt veel te vinden inderdaad. Voor nog een S40 gaan op LPG heb ik over nagedacht. Ben alleen bang dat de variabele kosten hoger gaan zijn op LPG, en dat probeer ik als starter juist te vermijden. Snap dat je met mijn budget altijd risico loopt, maar die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dersan schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:28:
[...]

Swiftjes zijn ook leuk inderdaad, alleen in mijn budget niet echt veel te vinden inderdaad. Voor nog een S40 gaan op LPG heb ik over nagedacht. Ben alleen bang dat de variabele kosten hoger gaan zijn op LPG, en dat probeer ik als starter juist te vermijden. Snap dat je met mijn budget altijd risico loopt, maar die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden :).
Waar haal je dat vandaan?

Er worden nogal wat spookverhalen over LPG nagepraat, maar grootste deel daarvan komt ofwel van auto's (blokken dan) die niet LPG-geschikt zijn maar toch ingebouwd hebben gekregen geroosterde kleppen enzo, of van niet-LPG gerelateerde problemen die toch op LPG gegooid worden zo had mijn vorige auto massaproblemen waardoor de boordcomputer ging flippen - maar er zat LPG in dus uiteraard was het LPG-systeem "de oorzaak" :')

Bij een fabrieks-af BiFuel hoef je niet bang te zijn voor het eerste, zeker niet bij deze bakken waar genoeg van rondrijden met >>500k km op de teller. En dat tweede heb je net zo goed bij benzine/diesel - alleen vinden ze dan weer iets anders om vage problemen op te gooien.

Iig heb ik zelf drie jaar in een V40 BiFuel rondgereden en hebben vrienden van me het toen overgenomen en er nog twee jaar mee gereden. Qua onderhoud/reparatie heeft het niet meer gekost dan de diesel die we ervoor hadden en de problemen die we hadden (in die vijf jaar drie keer (delen van) uitlaat moeten vervangen :X ) en de reden waarom het uiteindelijk gesloopt is (koppeling versleten en vervanging was bij een afgeragde, 15j oude auto niet economisch zinnig) hadden niets met LPG-systeem te maken.

Onze V40 was zoals gezegd afgeragd, maar met een laat en net exemplaar van na de facelift in 2002 kun je nog prima mee voor de dag komen. Weet alleen niet zo zeker of ik het zou aanraden in jouw situatie. LPG is spotgoedkoop, maar deze 1.8 blokken zijn ranzig onzuinig. Je mag je gelukkig prijzen als je 1:9.5 haalt. Dat is slechter dan met een V70 2.5 'redblock' met aftermarket LPG waar je 1:10 mee kunt doen, en stukken slechter dan veel auto's in vergelijkbare categorie met de V40 (wij rijden nu bijv een Renault Megane II uit 2005 die met gemak 1:11 haalt op LPG).
Tweede reden is rijgedrag. Het is een kwestie van smaak, maar die 1.8 blok is hoogtoerig (max koppel pas op 4000rpm) en heeft een betrekkelijk smal powerband. Je moet dus veel schakelen, 50km/u in 3e versnelling is al uitdagend, om maar wat te noemen, en op snelweg moet je met 120km/u nog terugschakelen om vooruit te komen bij inhaalacties. Als je eenmaal op snelheid bent is het een heerlijke, rustige bak, maar zeker als je binnendoor rijdt vind ik het minder prettig en totaal niet bij de auto passen - je moet schakelen alsof je in een Toyota Starlet rijdt :+ Let wel dat ik een totale fan ben van laagtoerige blokken (zowel op 2 wielen als op 4), deze minpunten zijn erg persoonlijk en mogelijk niet voor jou van toepassing.

Al met al zou ik dus zelf eerder voor een alternatief kiezen (sterker nog, dat heb ik met m'n Megane gedaan), maar dat heeft in het geheel niets te maken met zorgen om onderhoudskosten - en met 80km/dag moet je echt honderden zo niet duizenden EUR per jaar extra kwijt zijn voordat het verschil in kosten per km vs diesel tenit gedaan wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:48
Enige waar je met LPG rekening mee moet houden is dat je regelmatig op benzine rijdt. Ik heb op 15000km nu ongeveer 4x benzine getankt voor 30 euro en bij de total inmiddels 880 punten aan LPG gespaard (1 punt per liter). Sinds een tijdje begon de auto extreem slecht koud op benzine te rijden, heb dat nu opgelost met een toevoeging, maar voor dat geld had ik ook gewoon benzine kunnen tanken.

Enige meerkosten van LPG zijn bij elke 30.000km beurt een stel nieuwe bougies. Reed voorheen diesel, die moest elke 60.000km een brandstoffilter van 80 euro, dus onderhoud is om het even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19:29
_JGC_ schreef op maandag 23 november 2015 @ 07:16:
Enige waar je met LPG rekening mee moet houden is dat je regelmatig op benzine rijdt. Ik heb op 15000km nu ongeveer 4x benzine getankt voor 30 euro en bij de total inmiddels 880 punten aan LPG gespaard (1 punt per liter). Sinds een tijdje begon de auto extreem slecht koud op benzine te rijden, heb dat nu opgelost met een toevoeging, maar voor dat geld had ik ook gewoon benzine kunnen tanken.

Enige meerkosten van LPG zijn bij elke 30.000km beurt een stel nieuwe bougies. Reed voorheen diesel, die moest elke 60.000km een brandstoffilter van 80 euro, dus onderhoud is om het even...
Ik heb in 30000km nog geen 80l benzine verbruikt, en dat is inclusief een aantal rondjes op de Nurburgring die ik wel op benzine heb gedaan. Welke auto heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
207SW 1.6VTI. Ik tankte voorheen voor 30 euro, doe dan zo'n 2 maanden met de benzine voordat boordcomputer bij elke rit gaat zeiken dat brandstofniveau laag is.
Gok dat het vooral komt door veroudering van de benzine, gewoon vaker minder veel tanken dus.
Sowieso is de 1.6VTI koud een stuiterblok, kan met een software update wel verbeterd worden, maar gok niet dat dat helpt tegen je motor verzuipen omdat ergens een sensor smerig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
@Dersan,

Mijn vriendin heb ik een twindo dci gekocht. Loopt zeker op binnenwegen maar ook snelwegen met gemak 1:22, kan zowel rustig als vlot bereden worden en het blok is degelijk. Zit je wel tegen de max van je budget aan, maar kun je nog even vooruit. weinig vergelijkbare kleine diesels, die nog iets jonger zijn.

Neem bijv: de goedkoopste op MP: 150k gelopen, goed onderhouden, pano dak en airco met nieuwe banden, verschuifbare achterbank etc.
Kosten: €3944 (nee, geen aandelen)

Http://link.marktplaats.nl/m984957400.

Al zou je hier een ton mee rijden, brengt 't stomme ding nog zeker €2500 op.

Reken met enkele auto's eens uit wat de kosten per jaar zijn, met kilometers, mrb, verzekerinf, onderhoud en afschrijving. En kies dan uit de auto die economisch aantrekkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
ErgoStijn schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:30:
@Dersan,

Mijn vriendin heb ik een twindo dci gekocht. Loopt zeker op binnenwegen maar ook snelwegen met gemak 1:22, kan zowel rustig als vlot bereden worden en het blok is degelijk. Zit je wel tegen de max van je budget aan, maar kun je nog even vooruit. weinig vergelijkbare kleine diesels, die nog iets jonger zijn.

Neem bijv: de goedkoopste op MP: 150k gelopen, goed onderhouden, pano dak en airco met nieuwe banden, verschuifbare achterbank etc.
Kosten: €3944 (nee, geen aandelen)

Http://link.marktplaats.nl/m984957400.

Al zou je hier een ton mee rijden, brengt 't stomme ding nog zeker €2500 op.

Reken met enkele auto's eens uit wat de kosten per jaar zijn, met kilometers, mrb, verzekerinf, onderhoud en afschrijving. En kies dan uit de auto die economisch aantrekkelijk is.
Ook een leuke auto inderdaad, bedankt voor de tips. Ik ben inmiddels ook aangenomen bij mijn eerste werkgever, en kan binnenkort al beginnen.

Het irritante aan het zoeken naar auto's vind ik dat je op internet over alles wel slechte en goede ervaringen kan vinden, en het is lastig te filteren. Bij elektronica heb ik daar nooit problemen mee, daar lopen de reviews van ook wel vaak uiteen maar ik kan altijd vrij makkelijk een conclusie trekken.

Als ik ook zoek naar diesels/benzine, roepen veel mensen dat het omslagpunt tegenwoordig erg hoog ligt, zeg maar >25K. Echter, als ik dit zelf uitreken, kom ik daar helemaal niet op. Ik heb bijvoorbeeld een Polo 1.9SDI en een Polo 1.2 tegenover elkaar uitgezet. Afschrijving, verzekering en onderhoud maar niet meegenomen, ik ga er maar even van uit dat het elkaar niet veel ontloopt. Benzine zal misschien wat minder afschrijven maar ik ga er toch van uit dat ik ze tot aan hun economisch overlijden blijf doorrijden.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a9f6431529e030624302898b8a931a69.png

Bij ongeveer 15K km zit hier al het omslagpunt. Reken ik nou verkeerd? Moet trouwens wel zeggen dat er een veel uitgebreidere keus is uit benzine occasions, kan de zoektocht iets makkelijker maken.
Spookverhalen op internet over problemen met LPG inderdaad. Maar er zijn ook genoeg goede ervaringen te vinden. Ik ben er ook niet echt bang voor, of nouja, als starter zonder grote buffer wil ik elke grote onzekerheid vermijden ;).

Ik ga daarom denk ik ook maar sowieso even december doorknallen in mijn S40je, en misschien nog januari, kan ik een grotere buffer opbouwen. Hopen dat hij mij niet in de steek laat :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Er is natuurlijk niet echt zoiets als HET omslagpunt. Hangt er helemaal vanaf wat voor auto's je vergelijkt en wat voor prijzen je rekent. Op bovenstaande berekening kun je de volgende aanpassingen doen:

verbruik
pak de gemiddelde verbruiken van spritmonitor.de derbij om een redelijk beeld te hebben. Zo kom i kvoor benzine op gemiddeld 6,94 liter per 100 km ( http://www.spritmonitor.d...xactmodel=1,2&powerunit=2 )

Diesel kom ik op 4.87 liter per 100 km ( http://www.spritmonitor.d...del=1.9%20sdi&powerunit=2 )

Hiermee kom ik op een omslagpunt van iets van 14.500 km ongeveer. Als je LPG rijdt wordt dit nog veel lager.

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 24-11-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je vergeet de verzekering. Diesel rijd je om veel kilometers te maken, dat weet de verzekeraar ook. Stop dat gegeven in een zwarte doos, voeg daarbij statistieken over het model toe en je krijgt waanzinnig wazige premieberekeningen.

Ik betaal nu allrisk voor de 207SW op LPG minder dan WA voor de 206 1.4HDI. Auto is 4 jaar jonger, 200kg zwaarder, heeft bijna 2x zoveel PK's. Reden voor het verschil in premie? Diesel en het feit dat een 206 enorm geliefd is bij allerlei soorten bestuurders, waaronder petjes.

Rijd ik anders met die 207SW? Nee, dat ding gaat harder en smijt net zo makkelijk door de bochten als de 206. Rijd ik minder kilometers? Nee, ook niet, maar statistieken zijn voor verzekeraars het enige waar ze aan vast kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dersan schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:19:
[...]

Als ik ook zoek naar diesels/benzine, roepen veel mensen dat het omslagpunt tegenwoordig erg hoog ligt, zeg maar >25K. Echter, als ik dit zelf uitreken, kom ik daar helemaal niet op. Ik heb bijvoorbeeld een Polo 1.9SDI en een Polo 1.2 tegenover elkaar uitgezet. Afschrijving, verzekering en onderhoud maar niet meegenomen, ik ga er maar even van uit dat het elkaar niet veel ontloopt. Benzine zal misschien wat minder afschrijven maar ik ga er toch van uit dat ik ze tot aan hun economisch overlijden blijf doorrijden.

[afbeelding]

Bij ongeveer 15K km zit hier al het omslagpunt. Reken ik nou verkeerd? Moet trouwens wel zeggen dat er een veel uitgebreidere keus is uit benzine occasions, kan de zoektocht iets makkelijker maken.
Nee, je rekent in grote lijnen goed.

Die getallen van rond de 25k km/j zijn voor nieuwe auto's, waar niet alleen de hogere wegenbelasting maar ook een shitlading BPM (hoger voor diesel) meetelt. Tegen de tijd dat je rond de EUR 3k aanschaf komt is dat geheel te verwaarlozen. Dan kom je uit rond de cijfers die je hier neerzet - maar niet exact. Je bent bij beide versies wel heel optimistisch mbt verbruik - waar heb je die vandaan?

Als ik kijk op spritmonitor.de naar real-worldverbruik kom ik uit op significant meer:
Polo 1.2 benzine uit 2003-2005: 6.93 (dus bij benadering 7) l/100km
Polo 1.9SDI uit 2003-2005: 4.98 l/100km

Voor het omslagpunt maakt het weinig uit, voor het kostenplaatje wel natuurlijk.

Overigens kan ik zowel omslagpunt als IRL verbruik beamen, paar auto's terug hadden we een Seat Cordoba 1.9SDI, wat natuurlijk gewoon een Polo is met ander stickertje op de voorkant. Als ik reed haalde ik meestal 1:19.5, als m'n vriendin reed 1:20.5 (verschil: zij reed altijd 100km/u, ik reed 120km/u waar het mocht) en als ik echt m'n best deed om 90km/u te rijden op lange stukken was 1:22 haalbaar.

Mbt beschikbaarheid diesel - tja, kijk wat verder dan alleen die Polo. Een Ibiza/Cordoba danwel een Fabia is exact dezelfde auto, dus die kun je ook meepikken. Bedenk dat bovenin je budget je nieuwere auto's gaat vinden en mogelijk 1.4TDI kunt pakken. Die is op papier zuiniger dan de 1.9SDI, in praktijk valt dat tegen, maar hij is wel wat pittiger als de turbo aanslaat. Keerzijde is dat een turbo natuurlijk een extra systeem is wat kapot kan, en de 1.9SDI kan prima meekomen met verkeer zonder extra aanjaging.

Overigens, ik vind het comfort van de VAG (Polo/Cordoba/Fabia en trouwens Golf/Toledo/Octavia) beneden peil, met name de stoelen - ik moest altijd een extra lendesteun meenemen om niet te kreperen. Het blijft subjectief, maar ik zou zeker uitproberen voor je ervoor gaat. Je zult het verschil met de S40 helaas maar al te goed merken (je bent verwend :P ). Als je die VAG-stoelen ook niet lekker vindt, kijk eens naar bijv PSA (Peugeot/Citroen) of Renault. Beide hebben zat betaalbare, zuinige en betrouwbare diesel (en LPG) opties en zitten beduidend anders tov VAG. Ik vind zelf de PSA-stoelen lekkerder, maar rij nu Renault en klaag niet al komt het nog steeds niet in de buurt van Volvo :'(
[...]

Spookverhalen op internet over problemen met LPG inderdaad. Maar er zijn ook genoeg goede ervaringen te vinden. Ik ben er ook niet echt bang voor, of nouja, als starter zonder grote buffer wil ik elke grote onzekerheid vermijden ;).
Ondernemen is de kunst van slim risico's nemen. Het is niet slim om veel hogere zekere kosten te nemen om kleine kans op onzekere eenmalige kosten uit te sluiten.

Neem gewoon eens voor de grap LPG mee in je vergelijking van die Polo's, je zult zien dat omslagpunt vs benzine daar al dik onder de 10k km zit (iirc ongeveer 8.5k km/j) en dat LPG op alle km-standen significant goedkoper is dan diesel :o
Kijk vervolgens naar aantal kms die je per jaar denkt te rijden. Bereken het verschil tov diesel (met zoveel kms is benzine sowieso te duur bij goedkoper 2e handsje). De NL fiscus wil diesel rijden onaantrekkelijk maken en dat is te merken ook...

M.i. is enige echt steekhoudend argument om LPG bij voorbaat uit te sluiten dat je doorgaans klein donuttanks hebt en om de 300km of minder moet tanken, waardoor je bij echt lange ritten meerdere keren per dag richting pomp moet. Als je regelmatig >125km enkele reis rijdt gaat dat echt irritant worden. Maar jij rijdt 40km enkele reis, 80km totaal per dag. Dan kun je makkelijk drie zo niet vier werkdagen tussen tankbeurten door komen.
Ik ga daarom denk ik ook maar sowieso even december doorknallen in mijn S40je, en misschien nog januari, kan ik een grotere buffer opbouwen. Hopen dat hij mij niet in de steek laat :P.
Grotere buffer is altijd goed. En S40jes laten je doorgaans niet in de steek gelukkig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 24-11-2015 14:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dersan schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:19:
[...]
Ook een leuke auto inderdaad, bedankt voor de tips. Ik ben inmiddels ook aangenomen bij mijn eerste werkgever, en kan binnenkort al beginnen.

Het irritante aan het zoeken naar auto's vind ik dat je op internet over alles wel slechte en goede ervaringen kan vinden, en het is lastig te filteren. Bij elektronica heb ik daar nooit problemen mee, daar lopen de reviews van ook wel vaak uiteen maar ik kan altijd vrij makkelijk een conclusie trekken.

[afbeelding]

[...]

Ik kom met mijn Seat Arosa 1.7 SDI zelfs uit op een turn-over point van 863 km/maand, 10355 km/jaar uit, in vergelijking met de zuinigste benzine Arosa van hetzelfde jaartal. Komt denk ik ook omdat hij 935kg weegt, en dus net in de <950kg belastingcategorie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep, bij zeer laag gewicht daalt omslagpunt frappant. Kijk maar eens naar de Citroen AX 1.5D van 795kg (als je er een kunt vinden, iirc kun je het aantal in NL op vingers van een hand tellen en kennen alle eigenaars elkaar ook :P )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
Wat vinden jullie van het plan om een Volvo 480 als eerste, goedkope autotje te nemen? Aanschaf niet duur, onderhoud weet ik niet. Dit is wel een auto die goed rijdt, redelijk comfortbale is ? Zijn er nog andere auto'tjes in deze categorie die ik kan overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beavbusi schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:25:
Wat vinden jullie van het plan om een Volvo 480 als eerste, goedkope autotje te nemen? Aanschaf niet duur, onderhoud weet ik niet. Dit is wel een auto die goed rijdt, redelijk comfortbale is ? Zijn er nog andere auto'tjes in deze categorie die ik kan overwegen?
Hangt totaal af van wat je van plan bent.

De 480 is ondertussen flink oud, dus onderhoud moet een significante budgetpost worden, en allicht wat minder geschikt als je het echt niet kunt permitteren om een dagje zonder auto te zitten. Komt bij dat het niet bijzonder zuinig is, dus als je veel kms van plan bent te maken, het al snel zwaar op budget gaat wegen.

Maw zo'n auto is vooral een goed idee als je weinig kms gaat maken en de auto alleen voor de lol hebt en er niet voor je dagelijkse bezigheden van afhankelijk bent. In diezelfde categorie kun je wel meer auto's noemen, de vraag is of dat exact de categorie is die je voor ogen hebt.

Wil je meer kms maken, dan is in ieder geval een zuinigere benzineauto een beter idee en (afhankelijk van exact aantal kms) kan LPG of diesek interessant worden. Ben je meer afhankelijk van auto, dan wil je bovenal een eenvoudige, betrouwbare auto. Volvo's staan als relatief betrouwbaar te boek, maar dan heb je het meer over de 240/740/850 dan over de Nedcar gevallen, en de 480 staat bekend als minst betrouwbare (want eerste in z'n serie etc) - en zo geniaal rijdt dat ding niet, ook al is de vering door Lotus ontworpen.

Wil je per se een Volvo, dan kun je beter naar een 440/460 kijken, maar als je echt voor zo min mogelijk geld betrouwbaar wilt rijden dan zou ik naar andere auto's kijken. Hoe unsexy ze ook zijn, de Daihatsu Cuore en Suzuki Swift zijn onklopbaar qua verbruik (iig voor benzine) en betrouwbaarheid. Het zijn wel miniscule koekblikjes. Wil je ruimer/comfortabeler zitten, dan zou ik richting Peugeot 106/Citroen Saxo kijken (zelfde auto, ander frontje). Nog steeds klein en licht, maar op Europees formaat gebouwd en (als je veel kms gaat maken) ook in diesel verkrijgbaar.

Maar goed, dit is allemaal speculatie. Geef eens minimaal aan hoeveel je denkt te rijden, waar dat gaat zijn (snelweg/buiten/stad) en wat je doel is (lol, woon/werk, familiebezoek in weekends, iets anders).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Ik heb mijn motor voor het woon-werk verkeer en zal de auto vooral gebruiken op de snelweg. Voor als we naar een uit-wedstrijd bij de voetbal gaan, familie bezoek, als het sneeuwt etc.

Ik zat ook te kijken naar deze Civic bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl...025588?smid=TAFC-SM-TL-S&

Daarnaast vind ik volvo's gewoon heel gaaf, maar wil ik ook weer niet te veel wegenbelasting etc. betalen. Die 440/460's zien er leuk uit maar zijn allemaal wel heel goedkoop. Ben dus bang dat dat een beetje rotzooi is zo ondertussen :p Wat ik eigenlijk wil is een auto die vooral goed, goedkoop en ook comfortabel is. Daar wil ik dan wel iets meer voor betalen.

Daarnaast vind ik dus die classic volvo's vet en zit ik ook te twijfelen over zoiets:
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Kortom: lekker vaag allemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Beavbusi op 07-12-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beavbusi schreef op maandag 07 december 2015 @ 16:15:
Ik heb mijn motor voor het woon-werk verkeer en zal de auto vooral gebruiken op de snelweg. Voor als we naar een uit-wedstrijd bij de voetbal gaan, familie bezoek, als het sneeuwt etc.
Bekende situatie, hier ook motor voor woon-werk en auto voor gezin in het weekend.

Maar doe eens een inschatting qua aantal kms. Kan uitmaken voor brandstofsoort, en los daarvan naar relatieve belang verbruik.
Ik zat ook te kijken naar deze Civic bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl...025588?smid=TAFC-SM-TL-S&

Daarnaast vind ik volvo's gewoon heel gaaf, maar wil ik ook weer niet te veel wegenbelasting etc. betalen. Die 440/460's zien er leuk uit maar zijn allemaal wel heel goedkoop. Ben dus bang dat dat een beetje rotzooi is zo ondertussen :p Wat ik eigenlijk wil is een auto die vooral goed, goedkoop en ook comfortabel is. Daar wil ik dan wel iets meer voor betalen.

Daarnaast vind ik dus die classic volvo's vet en zit ik ook te twijfelen over zoiets:
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Kortom: lekker vaag allemaal.
Ja, jij ja :+

Je hebt het nu al over drie totaal verschillende types auto:
- 3-deurs 'design' hatchback van 20-30 jaar oud met discutabele betrouwbaarheid, EUR 380 wegenbelasting per jaar, EUR 203 verzekering en 1:11.6 verbruik.
- 5-deurs hatchback van 16 jaar oud befaamd om betrouwbaarheid, EUR 380 wegenbelasting per jaar, verzekering EUR 226 en 1:14.6 verbruik.
- 4-deurs sedan van 23 jaar oud met automaat, befaamd om dure onderdelen, EUR 552 wegenbelasting per jaar, verzekering EUR 225 en 1:10.5 verbruik.
Ik gebruik mijn gegevens op www.independer.nl voor verzekering, aangezien ik 8 schadevrije jaren heb en in de minst riskante leeftijdscategorie zit zal het jou geheid meer kosten - maar de verhouding zal hetzelfde zijn.

Nog even los van de betrouwbaarheid / onderhoudskosten (waar de Civic duidelijk goedkoopst gaat zijn), kijk even naar wat dit betekent bij bijv 7500km/j aan vaste + variabele kosten:

480: 380 + 203 + (7500/11.6*1.5=970) = EUR 1553/j
Civic: 380 + 226 + (7500/14.6*1.5=770) = EUR 1376/j
80: 552 + 225 + (7500/10.5*1.5=1071) = EUR 1848/j

Het verschil tussen duurste en goedkoopste is al EUR 500. Per jaar. Dat is binnen drie jaar (wat ik als redelijke levensduur voor zo'n brik zou aanhouden) meer dan de aanschafprijs. Mocht je andere afstanden rijden, dan kun je prima zelf sommetje maken, maar gezien de Audi hier zowel hoogste vaste lasten als hoogste verbruik heeft zal dat aan de ranschikking niets veranderen.

Verder mbt zorgen om betrouwbaarheid 440/460: mogelijk terecht, maar waarom heb je die zorgen dan niet bij de 480? Ze delen zelfde platform, maar 480 is daarbinnen oudste ontwerp en heeft meeste toeters en bellen die stuk kunnen.
En sowieso, je hebt het hier over auto's van bijna een kwart eeuw oud. Je gaat 100% zeker onderhoudskosten hebben, kosten die makkelijk de economische waarde van de auto's kunnen overtreffen. Het vervangen van een koppeling kost bijv meestal EUR 800 (incl arbeid), of je auto nu EUR 8000 of EUR 800 waard is. Distributiegroep gaat (incl arbeid) richting de EUR 600. Reken er maar op dat overgroot deel van auto's van deze leeftijd weggedaan worden juist omdat een dergelijke hoge kostenpost eraan zit te komen. De vraag is niet of je kosten gaat hebben, het is hoe snel en hoe erg.

Dat betekent dat je het op twee manieren aan kunt vliegen:
1) de liefhebber. Je koopt een zo goed mogelijk exemplaar en accepteert dat je waarschijnlijk alsnog aan onderhoudskosten meer kwijt gaat zijn dan de economische waarde - en betaalt die dan ook.
2) de ragger. Je koopt een zo goedkoop mogelijk exemplaar dat nog rijdt. Je gaat er niet vanuit dat het de volgende APK haalt. Tegen die tijd koop je weer een andere - of eerder als iets kritieks stuk gaat. Haal je tegen alle verwachtingen de APK wel, dan is het een onverwachte meevaller. Verandert niets aan de situatie.

Jouw houding in je post hierboven klinkt als de liefhebber, maar je budget klinkt als hooguit geschikt voor de ragger, en je angst voor 'rotzooi' is sowieso niet erg realistisch bij auto's die nog uit het gulden-tijdperk komen. Met die angst zou ik uit de drie die je noemt sowieso voor de Civic gaan - verreweg jongste auto van de drie, enige met reputatie voor betrouwbaarheid. Dan nog is er een reden waarom die kerel z'n '
Zeer zuinige goed onderhouden en nette auto' verkoopt. Durf er vergif op in te nemen dat er minimaal een nieuwe distributieriem aan zit te komen, danwel dat hij vermoedt dat er een ander groter kostenpost aan zit te komen. Maar goed, het blijft een van de betrouwbaarste modellen van een van de betrouwbaarste merken, dus als een 16-jarige auto ooit een goede gok gaat zijn is eentje als deze met onderhoudsgeschiedenis allicht je beste kans.

Maar maakt dat het a) een leuke auto of b) eentje waar jouw hart sneller van gaat kloppen? Dat is een tweede. Als dat is wat je zoekt gaan heel andere zaken spelen dan de kille rekensommetjes hierboven. Je hebt de luxe van een ander vervoersmiddel als fallback, dus je kunt echt puur als liefhebber iets kopen :) - maar dat gaat je regelmatig geld kosten hoe je het ook wendt of keert.

Ik zou eerst en vooral goed nadenken over wat je exact in een auto zoekt, pas als je dat scherp hebt naar modellen gaan zoeken en pas als je dat scherp hebt naar individuele auto's kijken. Lukraak op autosites kijken (zoals ik vermoed dat je tot nu toe gedaan heb gezien de totale diversiteit) is in ieder geval de slechtste manier om een keuze te maken - een enorme lading bomen waardoor je het bos niet ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 09-12-2015 01:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
dion_b schreef op woensdag 09 december 2015 @ 01:25:
[...]

Bekende situatie, hier ook motor voor woon-werk en auto voor gezin in het weekend.

Maar doe eens een inschatting qua aantal kms. Kan uitmaken voor brandstofsoort, en los daarvan naar relatieve belang verbruik.

[...]

Ja, jij ja :+

Je hebt het nu al over drie totaal verschillende types auto:
- 3-deurs 'design' hatchback van 20-30 jaar oud met discutabele betrouwbaarheid, EUR 380 wegenbelasting per jaar, EUR 203 verzekering en 1:11.6 verbruik.
- 5-deurs hatchback van 16 jaar oud befaamd om betrouwbaarheid, EUR 380 wegenbelasting per jaar, verzekering EUR 226 en 1:14.6 verbruik.
- 4-deurs sedan van 23 jaar oud met automaat, befaamd om dure onderdelen, EUR 552 wegenbelasting per jaar, verzekering EUR 225 en 1:10.5 verbruik.
Ik gebruik mijn gegevens op www.independer.nl voor verzekering, aangezien ik 8 schadevrije jaren heb en in de minst riskante leeftijdscategorie zit zal het jou geheid meer kosten - maar de verhouding zal hetzelfde zijn.

Nog even los van de betrouwbaarheid / onderhoudskosten (waar de Civic duidelijk goedkoopst gaat zijn), kijk even naar wat dit betekent bij bijv 7500km/j aan vaste + variabele kosten:

480: 380 + 203 + (7500/11.6*1.5=970) = EUR 1553/j
Civic: 380 + 226 + (7500/14.6*1.5=770) = EUR 1376/j
80: 552 + 225 + (7500/10.5*1.5=1071) = EUR 1848/j

Het verschil tussen duurste en goedkoopste is al EUR 500. Per jaar. Dat is binnen drie jaar (wat ik als redelijke levensduur voor zo'n brik zou aanhouden) meer dan de aanschafprijs. Mocht je andere afstanden rijden, dan kun je prima zelf sommetje maken, maar gezien de Audi hier zowel hoogste vaste lasten als hoogste verbruik heeft zal dat aan de ranschikking niets veranderen.

Verder mbt zorgen om betrouwbaarheid 440/460: mogelijk terecht, maar waarom heb je die zorgen dan niet bij de 480? Ze delen zelfde platform, maar 480 is daarbinnen oudste ontwerp en heeft meeste toeters en bellen die stuk kunnen.
En sowieso, je hebt het hier over auto's van bijna een kwart eeuw oud. Je gaat 100% zeker onderhoudskosten hebben, kosten die makkelijk de economische waarde van de auto's kunnen overtreffen. Het vervangen van een koppeling kost bijv meestal EUR 800 (incl arbeid), of je auto nu EUR 8000 of EUR 800 waard is. Distributiegroep gaat (incl arbeid) richting de EUR 600. Reken er maar op dat overgroot deel van auto's van deze leeftijd weggedaan worden juist omdat een dergelijke hoge kostenpost eraan zit te komen. De vraag is niet of je kosten gaat hebben, het is hoe snel en hoe erg.

Dat betekent dat je het op twee manieren aan kunt vliegen:
1) de liefhebber. Je koopt een zo goed mogelijk exemplaar en accepteert dat je waarschijnlijk alsnog aan onderhoudskosten meer kwijt gaat zijn dan de economische waarde - en betaalt die dan ook.
2) de ragger. Je koopt een zo goedkoop mogelijk exemplaar dat nog rijdt. Je gaat er niet vanuit dat het de volgende APK haalt. Tegen die tijd koop je weer een andere - of eerder als iets kritieks stuk gaat. Haal je tegen alle verwachtingen de APK wel, dan is het een onverwachte meevaller. Verandert niets aan de situatie.

Jouw houding in je post hierboven klinkt als de liefhebber, maar je budget klinkt als hooguit geschikt voor de ragger, en je angst voor 'rotzooi' is sowieso niet erg realistisch bij auto's die nog uit het gulden-tijdperk komen. Met die angst zou ik uit de drie die je noemt sowieso voor de Civic gaan - verreweg jongste auto van de drie, enige met reputatie voor betrouwbaarheid. Dan nog is er een reden waarom die kerel z'n '
Zeer zuinige goed onderhouden en nette auto' verkoopt. Durf er vergif op in te nemen dat er minimaal een nieuwe distributieriem aan zit te komen, danwel dat hij vermoedt dat er een ander groter kostenpost aan zit te komen. Maar goed, het blijft een van de betrouwbaarste modellen van een van de betrouwbaarste merken, dus als een 16-jarige auto ooit een goede gok gaat zijn is eentje als deze met onderhoudsgeschiedenis allicht je beste kans.

Maar maakt dat het a) een leuke auto of b) eentje waar jouw hart sneller van gaat kloppen? Dat is een tweede. Als dat is wat je zoekt gaan heel andere zaken spelen dan de kille rekensommetjes hierboven. Je hebt de luxe van een ander vervoersmiddel als fallback, dus je kunt echt puur als liefhebber iets kopen :) - maar dat gaat je regelmatig geld kosten hoe je het ook wendt of keert.

Ik zou eerst en vooral goed nadenken over wat je exact in een auto zoekt, pas als je dat scherp hebt naar modellen gaan zoeken en pas als je dat scherp hebt naar individuele auto's kijken. Lukraak op autosites kijken (zoals ik vermoed dat je tot nu toe gedaan heb gezien de totale diversiteit) is in ieder geval de slechtste manier om een keuze te maken - een enorme lading bomen waardoor je het bos niet ziet.
Eigenlijk om kort samen te vatten wat ik zoek is een auto, met karakter, die comfortabel zit en rijdt, als het kan met airco en als belangrijkste eis moet hij comfortabel en niet al te duur zijn... beetje voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten merk ik al. Tot nu toe denk ik dat een Japanner de grootste kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan weer de vraag: hoeveel kms denk je te rijden?

Het heeft geen zin een auto van EUR 500 te kopen uit kostenoogpunt als je EUR 1000/jaar meer kwijt gaat zijn aan brandstof dan bij een alternatief...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
dion_b schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:35:
Dan weer de vraag: hoeveel kms denk je te rijden?

Het heeft geen zin een auto van EUR 500 te kopen uit kostenoogpunt als je EUR 1000/jaar meer kwijt gaat zijn aan brandstof dan bij een alternatief...
Ik ga denk ik zelf 5000 km per jaar rijden. Buiten eventuele vakanties dan. De vrouw gaat misschien werken als haar master tegenzit, dus dan zou het wat meer kunnen worden. Mijn verstand zegt dat ik een zuinige moet hebben, maar mijn hart (klinkt wel heel gay) dat hij wel sportief moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beavbusi schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:51:
[...]

Ik ga denk ik zelf 5000 km per jaar rijden. Buiten eventuele vakanties dan. De vrouw gaat misschien werken als haar master tegenzit, dus dan zou het wat meer kunnen worden. Mijn verstand zegt dat ik een zuinige moet hebben, maar mijn hart (klinkt wel heel gay) dat hij wel sportief moet rijden.
Met 5k km/j maakt dat niet zoveel uit, reken maar na:

1:20 (Daihatsu Curore): EUR 375 aan benzine
1:15 (Civic, 206 etc): EUR 500
1:12.5 (meeste middenklassers): EUR 600
1:10 (grote en/of 'sportieve' auto's): EUR 750

Als je de uitschieters (de erg kleine Cuore en de erg onzuinige gevallen) buiten beshouwing laat is het verschil tussen 'zuinig' en 'minder zuinig' hooguit zo'n EUR 100/j.

Overigens, beste maat voor 'sportief' rijden is vermogen vs gewicht. De Civic VTEC-E scoort daar van de drie die je noemde overtuigend het best, de Audi werkelijk rampzalig en de 480 valt ook tegen tov z'n eigen looks.

Maareh, als mede-motorrijder: tenzij je een monster van een sportcoupe koopt gaat niets op vier wielen ook maar in de buurt komen van de sportiviteit van zelfs een bejaardenmotor (mijn R80 bijv :+ ). Daarom gaat zelfs als je op 'sportief' kiest de boel altijd wel tegenvallen. Persoonlijk heb ik daarom iedere vorm van 'sportiviteit' als eis voor de vierwieler laten vallen en het gehouden op comfort, ruimte (met drie kinderen relevant, voor jou zo te horen minder) en lage kosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Beavbusi schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:36:
Eigenlijk om kort samen te vatten wat ik zoek is een auto, met karakter, die comfortabel zit en rijdt, als het kan met airco en als belangrijkste eis moet hij comfortabel en niet al te duur zijn... beetje voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten merk ik al. Tot nu toe denk ik dat een Japanner de grootste kans maakt.
Dat is... EXACT mijn usecase! Lees Goedkope weekendauto voor de snelweg maar eens door. Ik ga, na afraden van de 400-serie door mijn Volvo-kenner, voor de Japanner, een Almera, Corolla of Baleno, van rond 2000. Moet nog even een paar maanden wachten, een volvo had ik alvast opdracht voor kunnen geven, maar de Jap zal ik zelf moeten uitzoeken, wanneer ik weer terug in Nederland ben ;)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Ik ga vanavond voor die honda Civic kijken. Distributieriem is nog redelijk recent gedaan en hij zegt dat er niks aan zit te komen wat groot is. Heeft vorig jaar nog een goede beurt laten doen waar alles bij nagekeken is en goed was etc. dus ik ben benieuwd.. even goed testen tijdens de proefrit en maar een bod doen bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EMP schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:36:
[...]

Dat is... EXACT mijn usecase! Lees Goedkope weekendauto voor de snelweg maar eens door. Ik ga, na afraden van de 400-serie door mijn Volvo-kenner, voor de Japanner, een Almera, Corolla of Baleno, van rond 2000. Moet nog even een paar maanden wachten, een volvo had ik alvast opdracht voor kunnen geven, maar de Jap zal ik zelf moeten uitzoeken, wanneer ik weer terug in Nederland ben ;)
Niet exact jouw usecase. Jij ging +-10k km rijden. hij 5k km. En jouw budget is aanzienlijk groter.

Dat betekent dat verbruik bij jou relevanter is en aanschafprijs, verzekering in belasting dat minder zijn. Mede daarom is het voor jou zinnig om naar meerdere brandstoffen te kijken. Met 5k km is er geen twijfel: benzine.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Nou het is de Civic geworden. Na laten kijken door een maat die er wel wat verstand van heeft en die leek het een goed ding. Dat weet je nooit natuurlijk, maar tot nu toe ben ik er heel blij mee natuurlijk:)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Gefeliciteerd. En dan verwijs ik je graag door naar Show je Auto voor de foto'tjes :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verstandige keuze - uit die drie iig. En van de drie ook het pittigst rijdend. Plus je kunt te pas en onpas "VTEC just kicked in yo!" roepen :+

Oslik blyat! Oslik!

• EMP

EMP

Krulloos!

True, true, maar we zitten in dezelfde vijver te vissen: weinig km's, veel snelweg, comfort etc.

Hoe dan ook:
Beavbusi schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:33:
Nou het is de Civic geworden. Na laten kijken door een maat die er wel wat verstand van heeft en die leek het een goed ding. Dat weet je nooit natuurlijk, maar tot nu toe ben ik er heel blij mee natuurlijk:)
Nice! Er worden er niet meer zoveel aangeboden, plus, de kans dat deze als afrag-auto'tje gebruikt wordt is gezien het image groter dan bij een Almera, dus de kans om een goeie gebruikte tegen te komen is niet zo groot.Maar het is je blijkbaar gelukt (nu hopen dat groot onderhoud inderdaad uitblijft!).

Gefeli!

My anime addiction.

• Beavbusi
Let's hope so.. al het onderhoud zit erbij en ik heb de auto ook niet van een Sjonbak gekocht, voor de rest is het vooral afwachten natuurlijk. Dit is wel een 5-deurs, die wordt waarschijnlijk minder snel afgeragt dan die 3-deurs versie.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep, en de VTEC-E is (itt de 'originele' VTEC) vooral bedoeld om zuiniger te zijn wat aardig lukt - in z'n klasse is dit zo ongeveer zuinigste die je kunt vinden. Dat stoot petjesvolk evenzeer af als nu een EcoBlue label :+

Die gaan idd voor de 3-d varianten. Deze auto is van het spreekwoordelijke oudje geweest.

Oslik blyat! Oslik!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
dion_b schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:05:
Yep, en de VTEC-E is (itt de 'originele' VTEC) vooral bedoeld om zuiniger te zijn wat aardig lukt - in z'n klasse is dit zo ongeveer zuinigste die je kunt vinden.
Offtopic, zelfs de Type R van mijn broer is relatief zuinig, knap staaltje techniek hoor. Maar dat is wel een -iets- andere VTEC als in een standaard Honda :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik heb wat moeite met het vinden van een geschikte auto om even een halfjaartje te overbruggen. Wachten en verder sparen is geen optie.

Ik wil zo min mogelijk uitgeven, dat stop ik liever in de andere auto, maar laten we zeggen €500. Voor dat geld verwacht ik verder niets. Geen airco of enige andere opties, de auto moet me van a naar b brengen. Ik verwacht in dat halfjaar rond de 10k te gaan rijden. De restwaarde na dat halfjaar maakt me weinig uit.

Ik kan op marktplaats en gaspedaal weinig vinden voor dat geld dat rijdt (en niet bij Jet Cars staat :+). Is dat gewoon een kwestie van 3x per dag kijken en snel toehappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat is inderdaad wel ongeveer hoe het werkt. Door o.a de crisis zijn de auto's uit die categorie vaak gewoon echt sloop, de tijd dat je voor dat geld nog een leuk auto'tje met een goede APK kon kopen is voorbij. Het is vrijwel zonder uitzondering een auto waar iets aan mankeert tegenwoordig. Mensen rijden de boel op en als het ding dan beyond repair is gaat-ie voor 500 euro op marktplaats, speurders of Facebook, in de hoop dat ze er in elk geval meer dan de sloopprijs voor krijgen.

Dat betekend natuurlijk niet dat het onmogelijk is, maar je zult heel goed moeten zoeken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Destruction schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:33:
Dat is inderdaad wel ongeveer hoe het werkt. Door o.a de crisis zijn de auto's uit die categorie vaak gewoon echt sloop, de tijd dat je voor dat geld nog een leuk auto'tje met een goede APK kon kopen is voorbij.
Jammer. Als ik toch iets op korte termijn wil hebben en ik niet zoveel geluk heb als ik hoop, gaat het me zeker het dubbele kosten? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wat je kan doen is een auto kopen met zo simpel mogelijke techniek. Je maakt met 10k/0,5jaar dus 20k/jaar, dus diesel is veelal gunstig (en kan je met meer km's kopen). (S)DI (simpel en degelijk), geen airco, slingers bij ramen, geen turbo, etc.

Daarnaast, ook al is de distributie bijna aan vervanging toe, de gok wagen met een dergelijke distributieriem-situatie. Prijs dan stuk lager, en meestal gaan die zeker wel 50%+ langer mee, alleen kan je de auto afschrijven als hij knapt (wat je toch al doet :p ), daarom is de grens conservatief.

Dus auto met recente apk, distributieriem bijna aan vervanging toe, roest op carrosserie maar niet erg aan chassis, wellicht barstjes in ruit. Als je maar niets aan de motor of versnellingsbak hebt, of andere draaiende delen.

http://occasions.autoscou...0&page=1&event=sort&dtr=s

Edit: dit lijkt mij een mooie, november nog apk gehad, en slechts 280k km maar! (is niets voor een sdi) 935kg, dus <950, ivm wegenbelasting.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279529332?asrc=st|as

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 27-12-2015 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:56:
[...]

Jammer. Als ik toch iets op korte termijn wil hebben en ik niet zoveel geluk heb als ik hoop, gaat het me zeker het dubbele kosten? :(
Om te beginnen zorgen dat je meer dan 6 maanden APK hebt bij aanschaf.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:42
SH4D3H schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:56:
[...]

Het klinkt wellicht een beetje cru maar ga eens in je kenissenkring na of er niet toevallig ouders of grootouders recent zijn overleden waarvan nog een oude auto beschikbaar is. Zowel van mijn eigen opa als die van een kennis weet ik dat de prima maar incourante auto na het overlijden voor rond de 500 euro naar een opkoper is gegaan om er geen gedoe meer aan te hebben. En als ik er zo over nadenk ken ik nog redelijk wat bejaarden met een oudere maar goed onderhouden auto waar niemand om zal staan te springen als ze er niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Bartjuh schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:48:
Dus auto met recente apk, distributieriem bijna aan vervanging toe, roest op carrosserie maar niet erg aan chassis, wellicht barstjes in ruit. Als je maar niets aan de motor of versnellingsbak hebt, of andere draaiende delen.
Da's inderdaad een goed idee. Zijn ook niet de meest gewilde autos.
dion_b schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:10:
Om te beginnen zorgen dat je meer dan 6 maanden APK hebt bij aanschaf.
Dan zou ik wel in 1x klaar zijn ja. Mits dat barrel blijft rijden.
Bazziek schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:13:
[...]

Het klinkt wellicht een beetje cru maar ga eens in je kenissenkring na of er niet toevallig ouders of grootouders recent zijn overleden waarvan nog een oude auto beschikbaar is. Zowel van mijn eigen opa als die van een kennis weet ik dat de prima maar incourante auto na het overlijden voor rond de 500 euro naar een opkoper is gegaan om er geen gedoe meer aan te hebben. En als ik er zo over nadenk ken ik nog redelijk wat bejaarden met een oudere maar goed onderhouden auto waar niemand om zal staan te springen als ze er niet meer zijn.
Dat is ook een goed idee!

Ik zie op mp / gaspedaal trouwens een aantal V40's. Ik begrijp dat die nogal wat kosten in de wegenbelasting, maar is dat niet zo'n soort auto waarbij ik haast geen miskoop kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

SH4D3H schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:28:
[...]

Dat is ook een goed idee!

Ik zie op mp / gaspedaal trouwens een aantal V40's. Ik begrijp dat die nogal wat kosten in de wegenbelasting, maar is dat niet zo'n soort auto waarbij ik haast geen miskoop kan doen?
Probleem is wel dat ze zwaar zijn (wegenbelasting), en relatief veel verbruiken.

Ruwe afschatting:
Over een half jaar zijn de kosten voor wegenbelasting toch al snel ergens tussen de 150 en 400+ euro, afhankelijk van gewicht en benzine/diesel.
Over 10k zijn de kosten voor benzine ergens tussen de € 1400 (1:10) en € 700 (1:20) bij €1,40 per liter, en bij diesel tussen de € 700 (1:15) en € 400 (1:25) bij € 1,00 per liter.

Onzuinige en zware benzine (Volvo V40): 250 + 1400 = 1650.
Zeer zuinige en lichte benzine: 150 + 700 = 850
Onzuinige diesel (maar niet zwaar): 400 + 700 = 1100
Zuinige diesel: 400 + 400 = 800.

Kortom, dan geef je 500 euro uit aan een auto en ben je vervolgens 1650 aan benzine + wegenbelasting kwijt...

Ik zou voor een zuinige en lichte diesel gaan, zeker omdat je een oudere auto wil kopen in de laagste prijsklasse denkbaar (dus waarschijnlijk veel km). Benzine is daar toch wat gewilder in die prijscategorie ("auto voor d'r bij"): dus je krijgt minder waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. V40 is een heerlijk comfortabel auto en in de regel zeer betrouwbaar (al donderde de uitlaat er om de haverklap onderuit bij ons 8)7 ) - je ziet ze vrolijk rijdend met half miljoen km op de teller, maar fors onzuinig in benzine/LPG uitvoering. Diesel is daarentegen prima zuinig voor auto van z'n formaat, iets van 1:17 (en past m.i. veel beter bij karakter van auto dan die zenuwachtige hoogtoerige benzineblokken), maar wegenbelasting voor een diesel van 1290kg gaat je in die 6 maanden meer dan je aankoopbedrag kosten (EUR 108/maand). Mocht je alsnog de diesel overwegen, hou er rekening mee dat er twee uitvoeringen zijn, de eentje met 95pk, de ander met 103pk. Klinkt niet als groot verschil, maar de 103pk rijdt duidelijk fijner en verbruikt niets meer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Bartjuh schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:46:
Probleem is wel dat ze zwaar zijn (wegenbelasting), en relatief veel verbruiken.

[...]

Kortom, dan geef je 500 euro uit aan een auto en ben je vervolgens 1650 aan benzine + wegenbelasting kwijt...

Ik zou voor een zuinige en lichte diesel gaan, zeker omdat je een oudere auto wil kopen in de laagste prijsklasse denkbaar (dus waarschijnlijk veel km). Benzine is daar toch wat gewilder in die prijscategorie ("auto voor d'r bij"): dus je krijgt minder waar voor je geld.
Mee eens. Ik ben ook primair op zoek naar diesels <950kg, maar zo gauw de auto's iets groter worden dan die <950kg hatchbacks loopt de mrb vlotjes op en zou ik liever voor een "luxe" volvo gaan dan voor een station van een wat meer "budget" merk.

Die lichte dieseltjes zijn overigens dun bezaait, zoals Destruction terecht opmerkte.
dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:26:
Idd. V40 is een heerlijk comfortabel auto en in de regel zeer betrouwbaar (al donderde de uitlaat er om de haverklap onderuit bij ons 8)7 ) - je ziet ze vrolijk rijdend met half miljoen km op de teller, maar fors onzuinig in benzine/LPG uitvoering. Diesel is daarentegen prima zuinig voor auto van z'n formaat, iets van 1:17 (en past m.i. veel beter bij karakter van auto dan die zenuwachtige hoogtoerige benzineblokken), maar wegenbelasting voor een diesel van 1290kg gaat je in die 6 maanden meer dan je aankoopbedrag kosten (EUR 108/maand). Mocht je alsnog de diesel overwegen, hou er rekening mee dat er twee uitvoeringen zijn, de eentje met 95pk, de ander met 103pk. Klinkt niet als groot verschil, maar de 103pk rijdt duidelijk fijner en verbruikt niets meer.
Ik zou inderdaad de diesel overwegen. Ik twijfelde nog even over de LPG, maar die laat ik dus staan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Vandaag mijn zoektocht voltooid, het is een andere auto geworden dan waar ik naar op zoek was maar ik ben helemaal blij:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/f0fc4014ed3c4448fdfd63f98f83cc46.png

2007 Focus 1.6TDCI Futura met climate control, verwarmde voorruit etc, 210K gelopen en volledige onderhoudshistorie, auto van de 1e eigenaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:21:
[...]

Mee eens. Ik ben ook primair op zoek naar diesels <950kg, maar zo gauw de auto's iets groter worden dan die <950kg hatchbacks loopt de mrb vlotjes op en zou ik liever voor een "luxe" volvo gaan dan voor een station van een wat meer "budget" merk.

Die lichte dieseltjes zijn overigens dun bezaait, zoals Destruction terecht opmerkte.
Mwoeah, ze zijn er zat, ze verkopen alleen sneller. En vraagprijs wil nogal eens boven jouw budget zitten. Beide gevolg van veel vraag.

Dat gezegd, je hoeft je budget niet dramatisch op te krikken om toch nog wat te vinden, voor EUR 600 (vraagprijs, valt vast vanaf te praten) heb je bijv:
Nissan Micra 1.5D uit 1998, 880kg

Citroen Saxo 1.5D uit 2003, 865kg

Peugeot 106 1.5D uit 1996, 830kg

Die eerste heeft geen geldige APK, de tweede APK tot komende week en te goedkoop (zie biedingen) dus ofwel volledig gaar danwel gaat iemand het voor meer geld voor je neus wegkapen of beide :'), zou ik geen van beide serieus naar kijken. En de derde staat bij Jet Cars :X

Kortom, gewoon wat verder kijken en vooral snel toehappen - voor je het weet heb je er wel eentje.

Sowieso zou ik naar een 106 kijken. Het overduidlijk geen Volvo (wat je vooral op hogere snelwegsnelheden gaat merken, vergeet een carkit alvast), maar die Peugeot stoelen zijn best erg OK, ook voor langere ritten, en veel goedkoper ga je het niet krijgen. Iig is EUR 100 meer in aanschaf steken lonend, dit gebakje doet 1:22 op diesel en kost EUR 51 (93-96 en 01-03) of EUR 63 (96-01 - go figure 8)7 ) per maand, dus letterlijk de helft van die V40. In twee maanden heb je het verschil er qua belastingen al uit, ws in enkele maand al op verbruik+belasting.

Verder niks wat kapot kan gaan en een onderbelaste dieselblok die niet spannend rijdt maar wel erg zuinig doortuft. En de eerste reeks (tem 96) kun je zowaar binnen of net buiten jouw budget krijgen. Ja, kans op roest, kans op koppelingen die nabij vervanging toe zijn, achtervering die met kaugom aan elkaar hangt enzo, maar met max horizon van 6 maanden boeit dat allemaal minder.
[...]

Ik zou inderdaad de diesel overwegen. Ik twijfelde nog even over de LPG, maar die laat ik dus staan! :)
Let wel dat de V40 LPG weliswaar behoorlijk onzuinig is voor een LPG (1:9 ofzo), maar daarmee zowel qua belastingen als verbruikskosten nog altijd stukken goedkoper is dan de diesel. LPG kost nog geen EUR 0.60 tegenwoordig. De enige redenen om de diesel te nemen zijn dat het veel fijner rijdt (geen algemeen LPG-punt, maar specifiek het blok wat Volvo hierin vrotte) en dat je minder vaak hoeft te tanken. Maar je betaalt daar dus wel stevig extra voor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:12:
...
[...]
Let wel dat de V40 LPG weliswaar behoorlijk onzuinig is voor een LPG (1:9 ofzo), maar daarmee zowel qua belastingen als verbruikskosten nog altijd stukken goedkoper is dan de diesel. LPG kost nog geen EUR 0.60 tegenwoordig. De enige redenen om de diesel te nemen zijn dat het veel fijner rijdt (geen algemeen LPG-punt, maar specifiek het blok wat Volvo hierin vrotte) en dat je minder vaak hoeft te tanken. Maar je betaalt daar dus wel stevig extra voor.
Mwhoa, en een LPG auto van 500 euro... met giga km standen en dito leeftijd, tsjah, met een simpele ongeblazen diesel met een zeer laag specifiek vermogen zou ik dat overwegen (mijn SDI heeft 350k km op de teller), maar een lpg auto dat toch ten eerste een extra systeem is (en dus extra kans op onderhoud) en ten tweede toch bepaalde eisen aan de benzinemotor stelt om de levensduur op peil te houden... Niet alles gaat even goed, en de rotte appels hangen ook het laagst (bij 500 euro dus).

Dat wil niet zeggen dat een lpg auto niet betrouwbaar kan zijn, maar dan zou ik toch wel in een heel andere prijsklasse kijken :D (of bedoel je dat met stevig extra ervoor betalen?)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 28-12-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:12:
Mwoeah, ze zijn er zat, ze verkopen alleen sneller. En vraagprijs wil nogal eens boven jouw budget zitten. Beide gevolg van veel vraag.

Dat gezegd, je hoeft je budget niet dramatisch op te krikken om toch nog wat te vinden, voor EUR 600 (vraagprijs, valt vast vanaf te praten) heb je bijv:
Nissan Micra 1.5D uit 1998, 880kg

Citroen Saxo 1.5D uit 2003, 865kg

Peugeot 106 1.5D uit 1996, 830kg

Die eerste heeft geen geldige APK, de tweede APK tot komende week en te goedkoop (zie biedingen) dus ofwel volledig gaar danwel gaat iemand het voor meer geld voor je neus wegkapen of beide :'), zou ik geen van beide serieus naar kijken. En de derde staat bij Jet Cars :X
Bedankt voor de voorbeelden! :)
Sowieso zou ik naar een 106 kijken. Het overduidlijk geen Volvo (wat je vooral op hogere snelwegsnelheden gaat merken, vergeet een carkit alvast), maar die Peugeot stoelen zijn best erg OK, ook voor langere ritten, en veel goedkoper ga je het niet krijgen. Iig is EUR 100 meer in aanschaf steken lonend, dit gebakje doet 1:22 op diesel en kost EUR 51 (93-96 en 01-03) of EUR 63 (96-01 - go figure 8)7 ) per maand, dus letterlijk de helft van die V40. In twee maanden heb je het verschil er qua belastingen al uit, ws in enkele maand al op verbruik+belasting.

Verder niks wat kapot kan gaan en een onderbelaste dieselblok die niet spannend rijdt maar wel erg zuinig doortuft. En de eerste reeks (tem 96) kun je zowaar binnen of net buiten jouw budget krijgen. Ja, kans op roest, kans op koppelingen die nabij vervanging toe zijn, achtervering die met kaugom aan elkaar hangt enzo, maar met max horizon van 6 maanden boeit dat allemaal minder.
Mee eens. Moet ik er alleen wel een vinden in de komende paar weken :P

Nog even over de Volvo aangezien je er veel van lijkt te weten: mijn vriendin zag mij bladeren en vond de Volvo mogelijk geschikt om langer te houden. Is een V40 met zo'n 4 ton op de teller daar mogelijk geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bartjuh schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:40:
[...]

Mwhoa, en een LPG auto van 500 euro... met giga km standen en dito leeftijd, tsjah, met een simpele ongeblazen diesel met een zeer laag specifiek vermogen zou ik dat overwegen (mijn SDI heeft 350k km op de teller), maar een lpg auto dat toch ten eerste een extra systeem is (en dus extra kans op onderhoud) en ten tweede toch bepaalde eisen aan de benzinemotor stelt om de levensduur op peil te houden... Niet alles gaat even goed, en de rotte appels hangen ook het laagst (bij 500 euro dus).

Dat wil niet zeggen dat een lpg auto niet betrouwbaar kan zijn, maar dan zou ik toch wel in een heel andere prijsklasse kijken :D (of bedoel je dat met stevig extra ervoor betalen?)
We hebben het hier over fabrieks-af LPG waar Volvo (toen het nog echt Volvo was) mee tevreden was, met o.a. geharde kleppen enzo (eigenlijk enig deel van het blok dat het bij LPG zwaarder te verduren krijgt). Je ziet ze regelmatig met meer dan een half miljoen km op de teller verkocht worden. Als er ooit een fundamenteel betrouwbare LPG wagen was, dan is dit het wel.

Als je je druk maakt om een extra systeem moet je de diesel ook niet nemen want daar zit een turbo op; potentieel even goed iets extra's wat kapot kan gaan :z
SH4D3H schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:55:
[...]

Nog even over de Volvo aangezien je er veel van lijkt te weten: mijn vriendin zag mij bladeren en vond de Volvo mogelijk geschikt om langer te houden. Is een V40 met zo'n 4 ton op de teller daar mogelijk geschikt voor?
Het is een Volvo ;)

Wij hadden een V40 1.8 BiFuel (fabriek-af LPG dus) uit 2000. Goede vriendin van me heeft een 1.9D uit 2004 die ik ws binnenkort voor haar mag verkopen - maar richtprijs is een veelvoud van jouw budget - werkelijk tip-top in orde binnen, buiten en onder motorkap ;) waar ik ook af en toe in rij. Geen idee hoeveel de onze gereden had, er was overduidelijk geknoeid met de teller, desondanks stond er 360k km op toen wij het doorverkochten aan kennissen. Zij hebben er in anderhalf jaar nog 80k km op gezet, dus 440k km op 'onlogische' teller. Ding heeft vrijwel zeker meer dan 500k km gereden dus.

Zij hebben het naar de sloop gebracht omdat koppeling op was. Prima te verhelpen, maar zo'n reparatie gaat je rond de EUR 800 kosten. Daarna kan hij ws weer tonnen mee, maar economische waarde van een optisch niet zo denderende V40 van 15 jaar oud met >400k km op de onlogische teller is gewoon minder dan die EUR 800.

Dus ja, prima auto om verder mee te rijden, maar:
1) het soort reparaties wat iedere auto met meer dan een ton op de teller kan krijgen gaat al snel met zo'n lage aanschafwaarde niet economisch rendabel zijn. Ze komen niet eens vaker voor dan met jongere auto's, maar als je auto nog EUR 5k waard is ga je hem natuurlijk niet slopen voor een reparatie van EUR 800.
2) doe eens wilde gok waarom iemand een auto die in theorie makkelijk een miljoen op de teller kan doen verkoopt - juist ja: er zit zo'n dure grap aan te komen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede diesel zoeken voor 500 euro, onder de 950kg, met een verse apk en van een particulier is ook wel zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan moet je elke dag meerdere malen op Marktplaats kijken. Verhoog de gewichtsgrens naar 1050kg en ineens heb je tientallen keuzes. Scheelt 150 per jaar en dus maar 75 euro voor dat half jaartje.

Maar goed ze zijn er wel

http://link.marktplaats.nl/m1004293418

http://www.speurders.nl/o...t-250-euro-154738839.html

http://www.autowereld.nl/...016-15412537/details.html

http://www.autowereld.nl/...016-11468126/details.html

http://www.autowereld.nl/...t-d-16290357/details.html

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:32:
[...]
We hebben het hier over fabrieks-af LPG waar Volvo (toen het nog echt Volvo was) mee tevreden was, met o.a. geharde kleppen enzo (eigenlijk enig deel van het blok dat het bij LPG zwaarder te verduren krijgt). Je ziet ze regelmatig met meer dan een half miljoen km op de teller verkocht worden. Als er ooit een fundamenteel betrouwbare LPG wagen was, dan is dit het wel.
Maar af-fabriek lpg auto in apk-waardige staat zonder duur onderhoud binnenkort krijg je niet voor 500 ;) Een simpel turboloos dieseltje is imo mogelijk met goed zoeken, zeker omdat een stilstaande diesel een stuk duurder is dan een stilstaande benzineauto, dus meer druk om te verkopen.
Als je je druk maakt om een extra systeem moet je de diesel ook niet nemen want daar zit een turbo op; potentieel even goed iets extra's wat kapot kan gaan :z
True. Gewoon de benzine volvo dus? Persoonlijk zou ik het niet doen met zijn wensen gezien de running costs... gewoon een klein gebakje.
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:40:
Een goede diesel zoeken voor 500 euro, onder de 950kg, met een verse apk en van een particulier is ook wel zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan moet je elke dag meerdere malen op Marktplaats kijken. Verhoog de gewichtsgrens naar 1050kg en ineens heb je tientallen keuzes. Scheelt ...
Je hebt ook nog autoscout24.nl, daar staan volgens mij de meeste auto's op (ook omdat het itt marktplaats geen geld kost voor particulieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:40:
Een goede diesel zoeken voor 500 euro, onder de 950kg, met een verse apk en van een particulier is ook wel zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan moet je elke dag meerdere malen op Marktplaats kijken. Verhoog de gewichtsgrens naar 1050kg en ineens heb je tientallen keuzes. Scheelt 150 per jaar en dus maar 75 euro voor dat half jaartje.

Maar goed ze zijn er wel
Hou er rekening mee dat die extra 100kg ook vaak hoger verbruik meebrengt, waardoor je met veel kms een stuk meer dan die EUR 75 extra kwijt bent.

Als je met een <950kg dieseltje 1:22 doet, zul je met de meeste 951-1050kg gevallen 1:18.5 ofzo doen. Dat is geen schokkend verschil, maar toch richting EUR 100 op de 10k km. Normaliter zo goed als verwaarloosbaar, maar tov aankoopbedrag van EUR 500 niet bepaald. Je komt dus >EUR 150 duurder uit met eentje van een gewichtscategorie hoger. Dus als je voor EUR 100 meer eentje <950kg kunt vinden is dat goedkoper.
Bartjuh schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 00:54:
[...]

Maar af-fabriek lpg auto in apk-waardige staat zonder duur onderhoud binnenkort krijg je niet voor 500 ;)
EUR 500 niet nee, maar zoveel hoef je niet bij te leggen.

Garage in Dongen beweert bij dit beestje voor EUR 540 een APK bij aflevering te geven. Zo ja is dat goed genoeg, ongeacht hoeveel onderhoud op de horizon gloort.
Een simpel turboloos dieseltje is imo mogelijk met goed zoeken, zeker omdat een stilstaande diesel een stuk duurder is dan een stilstaande benzineauto, dus meer druk om te verkopen.
Yup, probleem is alleen dat die auto's irritant gewild zijn. Kijk maar naar de Saxo 1.5D. Doodsimpel, prima zuinig, vrij breed verkrijgbaar, prima betrouwbaar en goedkoop om te fixen als het toch kapot gaat. Aanbod onder de EUR 1k is a) verwaarloosbaar en b) met reden onder de EUR 1k verkocht wordt, dus kans op goede nog lager dan bij een V40 (diesel of LPG)
[...]

True. Gewoon de benzine volvo dus? Persoonlijk zou ik het niet doen met zijn wensen gezien de running costs... gewoon een klein gebakje.
Eens. Als je het simpel wilt houden: Daihatsu Cuore. Zodanig zuinig dat je zelfs de meerprijs van benzine er grotendeels uit hebt, en eenvoudiger en betrouwbaarder ga je ze echt niet vinden. Maar goed, je moet er wel in passen en vervolgens 10k km in een halfjaar in willen rijden...
[...]

Je hebt ook nog autoscout24.nl, daar staan volgens mij de meeste auto's op (ook omdat het itt marktplaats geen geld kost voor particulieren).
Yep, 3x raden waar ik m'n auto's verkoop als ik geen zin heb in inruil enzo ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dion_b schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 01:09:
...
[...]
EUR 500 niet nee, maar zoveel hoef je niet bij te leggen.

Garage in Dongen beweert bij dit beestje voor EUR 540 een APK bij aflevering te geven. Zo ja is dat goed genoeg, ongeacht hoeveel onderhoud op de horizon gloort.
Hmm, valt me ruim mee, ziet er wel goed uit (3 licht met. velgen, één stalen :+ ), wel een bak wegenbelasting (237) volgens de advertentie (meer dan mijn dieseltje met 194 per kwartaal). Dat zit in die gewichtsklasse (1250-1350) aardig tussen benzine en diesel in: 169, 242, 337 (Overijssel).

Ik heb eens, voor de aanschaf eerste eigen auto (pas met 29 jaar 8)7 ), een grafiek in elkaar gedraaid die de belastingtrends vergelijken (2014 tarieven).
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/ml1so3.jpg

Maar ik vraag mij wel af of de APK kosten inclusief zijn, want een APK zelf kost vaak maar 20 euro of iets dergelijks. Het staat niet duidelijk in de advertentie.
[...]
Yup, probleem is alleen dat die auto's irritant gewild zijn. Kijk maar naar de Saxo 1.5D. Doodsimpel, prima zuinig, vrij breed verkrijgbaar, prima betrouwbaar en goedkoop om te fixen als het toch kapot gaat. Aanbod onder de EUR 1k is a) verwaarloosbaar en b) met reden onder de EUR 1k verkocht wordt, dus kans op goede nog lager dan bij een V40 (diesel of LPG)
Het viel mij bij de Arosa ook al op dat slechts 1/13 occasions diesel zijn (makkelijk te checken a.d.h.v. number van zoekresultaten) : 29 diesel, 384 benzine. Desalniettemin, als je bereid bent een keer door Nederland te reizen (ik heb mijne in een gehucht in de buurt van Meppel gekocht, ik woon in Enschede) dan kan je best goed een slag slaan. Deze bijvoorbeeld met apk tot 10-2016 (500 euro, en 935kg<950): http://ww3.autoscout24.nl/classified/279639034?asrc=st|as

Prijs loopt wel snel op, en eerste heeft al schade.

Waarom zoek ik niet op lupo's vraag je je af? Omdat die raar genoeg vaak net te zwaar zijn (955kg >950kg :/ ), zie deze bijvoorbeeld: http://ww3.autoscout24.nl/classified/274313796?asrc=st|as
[...]
Eens. Als je het simpel wilt houden: Daihatsu Cuore. Zodanig zuinig dat je zelfs de meerprijs van benzine er grotendeels uit hebt, en eenvoudiger en betrouwbaarder ga je ze echt niet vinden. Maar goed, je moet er wel in passen en vervolgens 10k km in een halfjaar in willen rijden...
Daarnaast kosten ze niet veel als ze stilstaan. Dat is een voordeel als hij mocht beslissen de auto erbij te houden voor een ritje af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bartjuh schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:54:
[...]

Het viel mij bij de Arosa ook al op dat slechts 1/13 occasions diesel zijn (makkelijk te checken a.d.h.v. number van zoekresultaten) : 29 diesel, 384 benzine.
Wat ook meespeelt is kostenplaatje nieuwe auto. Diesels zijn ivm fiscale afschrikking duurder bij nieuwe aanschaf, omslagpunt qua kosten diesel/benzine zit daarom op veel hogere km-standen dan bij oude bakken. Mensen die gelijk veel kms willen rijden, doen dat meestal liever in comfortabelere (grotere) auto's. Als je bij typische leasebakken gaat kijken zouden de verhoudingen wel eens andersom kunnen zijn.
Desalniettemin, als je bereid bent een keer door Nederland te reizen (ik heb mijne in een gehucht in de buurt van Meppel gekocht, ik woon in Enschede) dan kan je best goed een slag slaan. Deze bijvoorbeeld met apk tot 10-2016 (500 euro, en 935kg<950): http://ww3.autoscout24.nl/classified/279639034?asrc=st|as
Sowieso geldt ook qua locatie vraag&aanbod. Meeste vraag zit in Randstad, daar zijn de prijzen ook hoger. Beste deals vind je zonder uitzondering in het verre oosten, noorden of zuiden van NL.

* dion_b woont in A'dam maar kocht laatste auto toch in Boven-Leeuwen, in de buurt van Nijmegen :z

Misschien trouwens nog een stap verder: NL is vrij uniek in de mate waarin diesels fiscaal onaantrekkelijk gemaakt worden (en in de relatief lage dieselprijs - typisch vage polderafspraken). Je ziet dus in omringende landen mensen diesel rijden bij lagere kilometrages, dus verwacht je ook meer kleine diesels te zien. Snelle kijk op occasions.autoscout24.be geeft iig flink wat meer 106-jes, Saxo's en Micra's dan in NL tegen lage prijzen.
Maar bij dit soort aanschafkosten tikken reiskosten en importkosten hard aan. Bovendien moet je een importkeuring laten verrichten. Als die negatief uitvalt is het weggegooid geld. Vooral omwille van dat laatste zou ik afraden om over de grens te kijken voor zo'n koekblik als het echt niets mag kosten en hooguit 6 maanden mee hoeft te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
dion_b schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:12:
Maar bij dit soort aanschafkosten tikken reiskosten en importkosten hard aan. Bovendien moet je een importkeuring laten verrichten. Als die negatief uitvalt is het weggegooid geld. Vooral omwille van dat laatste zou ik afraden om over de grens te kijken voor zo'n koekblik als het echt niets mag kosten en hooguit 6 maanden mee hoeft te gaan.
Ik woon wel vlak bij de grens. Antwerpen is maar een half uurtje rijden.

Drenthe daarentegen is al gauw 250+ km. En ik verwacht met het ov te moeten om de auto op te halen.

Een Micra, Saxo, 106 of Cuore met APK voor <€700 blijkt een hele speurtocht :) Om de paar uur zit in mijn zoekopdrachten te verversen, hahah :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb mijn 106 benzine voor 400 euro om de hoek in rotterdam gekocht. Draagarmen vernieuwd en alle andere standaard 106 gebrekjes. En voor 700 doorverkocht, ook weer aan een rotterdammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Vandaag bij dit ding gaan kijken. Was helaas net iets teveel afgetrapt. De voorruit had een flinke schade en veel bumpers / kieren sloten niet goed meer aan. De auto was duidelijk betrokken geweest bij een ongeluk(je) en het was onduidelijk wat er allemaal mee mis was. De garagehouder was ook niet van plan (/niet mogelijk) er een nieuwe apk op te zetten. Op naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

SH4D3H schreef op zondag 03 januari 2016 @ 01:59:
Vandaag bij dit ding gaan kijken. Was helaas net iets teveel afgetrapt. De voorruit had een flinke schade en veel bumpers / kieren sloten niet goed meer aan. De auto was duidelijk betrokken geweest bij een ongeluk(je) en het was onduidelijk wat er allemaal mee mis was. De garagehouder was ook niet van plan (/niet mogelijk) er een nieuwe apk op te zetten. Op naar de volgende.
Vind het altijd zo jammer dat je er aldaar achter moet komen, en niet in de advertentie zetten :')

Edit: nadeel is wel de centrale deurvergrendeling met afstandbediening, dat kan alleen maar kapot gaan :+

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 03-01-2016 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Tja, ik heb voordat ik langsging nog even contact gehad met de verkoper en die heeft daar niet geheimzinnig over gedaan. Het is alleen wel een 15 jaar oude auto van 550 euro, dus ik moest er niet teveel van verwachten. Het was een beetje een gok, maar hij stond niet al te ver dus ben ik maar even gaan kijken :)
Bartjuh schreef op zondag 03 januari 2016 @ 02:07:
Edit: nadeel is wel de centrale deurvergrendeling met afstandbediening, dat kan alleen maar kapot gaan :+
:+

[ Voor 26% gewijzigd door SH4D3H op 03-01-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Na een paar weekjes zoeken en bezoeken toch maar voor iets boven budget gekozen. Eigen vervoer is op dit moment noodzakelijk voor mijn werk, dus ik had niet zoveel keus.

Ik heb nu een mooie, zwarte 206 1.4 diesel (mét airco, trekhaak & dakdragers :+) <950kg met apk tot januari 2017 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

M'n vriendin heeft gisteren een rode starlet 1993 1.3 xli op de kop getikt voor 750 incl nieuwe apk.
245k km op de teller, nieuwe banden, nieuw remblokken. Schijven vóór waren ook goed,distributieriem bij 225k vervangen en bij 235k een kleine beurt gehad.
Hadden gezegd dat we voor een 106 kwamen, die hebben we ook even bekeken. Maar die liep al toen we aankwamen, en was al ijsvrij gemaakt.

De starlet had ik online ook gezien en die was nog mooi ondergesneeuwd. Hij startte die en hij liep meteen O+. Gaat gebruikt worden voor 50km per dag woonwerkverkeer.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46

PauseBreak

derp!

EWK schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:59:
M'n vriendin heeft gisteren een rode starlet 1993 1.3 xli op de kop getikt voor 750 incl nieuwe apk.
245k km op de teller, nieuwe banden, nieuw remblokken. Schijven vóór waren ook goed,distributieriem bij 225k vervangen en bij 235k een kleine beurt gehad.
Hadden gezegd dat we voor een 106 kwamen, die hebben we ook even bekeken. Maar die liep al toen we aankwamen, en was al ijsvrij gemaakt.

De starlet had ik online ook gezien en die was nog mooi ondergesneeuwd. Hij startte die en hij liep meteen O+. Gaat gebruikt worden voor 50km per dag woonwerkverkeer.
Let even goed op roestende dorpels en wielkasten. Verder zou je hier nog vele jaren plezier aan moeten kunnen beleven :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Net bij mijn Civic aangekomen start ie niet, waarschijnlijk is het een brakke accu. ( ben er zelf niet geweest) Dus hopen op even goed nieuws van de anwb...

[ Voor 3% gewijzigd door Beavbusi op 19-01-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Laatst online: 12-09 10:12
Dag allemaal,

Ik speel met het vage idee om mijn huidige auto te verkopen en in plaats daarvan een andere auto te kopen. Mijn huidige auto is prima, maar hij mag van mij iets groter en comfortabeler. En de fun-factor speelt een rol, deze auto is zo saai en ik heb er geen klik mee. Tis allemaal niet heel belangrijk, dus ik ben vooral aan het orienteren of het verstandig is om te wisselen.

Huidige auto: Mitsubishi Space Star 1.8 GDI GL (uit 1999, 135K, auto prima in orde)
Volgende auto: Maximaal 1250kg, veel laadruimte (station wagon), comfortabel. Ik zou dolgraag een Volvo willen rijden, gewoon omdat ik die mooi vind en lekker vind rijden. Enige model dat na deze eisen in aanmerking komt is volgens mij de V40 ('96-'00).

Ik heb mijn huidige auto een half jaar geleden gekocht (1300 euro). Geen problemen gehad, duurste operatie was het vervangen van de banden, die waren op, wist ik bij aankoop. Zitten nu gloednieuwe all-season banden op (400 euro). Totale onderhoudskosten voor mij waren iets van 600 euro (inclusief banden). Dus de auto heeft mij nu iets van 1900 euro gekost. Mijn idee is om hier minimaal 1700 voor te vangen en daarvan (liefst iets minder) een andere te kopen.

1) Is dit verstandig?
2) Is dit realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
floriz87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:49:
....
Volgende auto: Maximaal 1250kg, veel laadruimte (station wagon), comfortabel. Ik zou dolgraag een Volvo willen rijden, gewoon omdat ik die mooi vind en lekker vind rijden. Enige model dat na deze eisen in aanmerking komt is volgens mij de V40 ('96-'00).
....
Houdt er rekening mee dat een V40, 9.5 van de 10 keer boven de 1250 kg uitkomt, heel af en toe kom je er een tegen zonder airco e.d. die wil nog wel eens er onder komen.
Ik heb er net een gekocht, al was ik wel specifiek op zoek naar een op LPG, maar die weegt 1343 kg. Ik heb welgeteld 1 S40 (dus niet eens station) gevonden die onder de 1250 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Minneyar schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:41:
[...]

Houdt er rekening mee dat een V40, 9.5 van de 10 keer boven de 1250 kg uitkomt, heel af en toe kom je er een tegen zonder airco e.d. die wil nog wel eens er onder komen.
Ik heb er net een gekocht, al was ik wel specifiek op zoek naar een op LPG, maar die weegt 1343 kg. Ik heb welgeteld 1 S40 (dus niet eens station) gevonden die onder de 1250 zat.
Ja, ze zijn vrij schaars. Bovendien zijn er ontzettend veel verschillende types, maar het is mij niet duidelijk welke onder de 1251kg wegen. Maar even een voorbeeldje: http://link.marktplaats.nl/m1001614212 .

Edit: Overigens zijn de LPG modellen volgens mij niet <1251kg te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door floriz87 op 20-01-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Op autotrack kun je ook zoeken op gewicht. Kun je een beetje kijken welke modellen/uitvoeringen in jouw gewenste gewichtsklasse vallen. Bijvoorbeeld deze groene, deze witte of nog een groene. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
floriz87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:45:
[...]

Ja, ze zijn vrij schaars. Bovendien zijn er ontzettend veel verschillende types, maar het is mij niet duidelijk welke onder de 1251kg wegen. Maar even een voorbeeldje: http://link.marktplaats.nl/m1001614212 .

Edit: Overigens zijn de LPG modellen volgens mij niet <1251kg te vinden.
Ja een LPG installatie weegt ook wel wat natuurlijk.
Wat een verschrikkelijke velgen trouwens in je voorbeeld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12-09 16:06
floriz87 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:49:
Tis allemaal niet heel belangrijk, dus ik ben vooral aan het orienteren of het verstandig is om te wisselen.
In dat geval zeg ik: blijf in die Mitsu rijden. Die 1700 euro is mijns inziens niet realistisch en om nou een auto waarvan je weet dat hij technisch prima in orde is, met slechts 135k op de klok, weg te doen. Zeker als je hem vervangt door een veel oudere V40 met veel meer kilometers op de klok.

Ja, hij is saai, maar een V40 is niet heel veel minder saai. Wil je iets dat echt leuker is, dan zit je in het 'klein budget'-topic gewoon verkeerd, tenzij je veel risico's wilt nemen.

Kijk, als groter en comfortabeler echt noodzakelijk is, dan wordt het een ander verhaal, maar als ik jou was zou ik gewoon nog even verder sparen en in een later stadium iets beters kopen dan je Mitsu. Een oudere V40 waarbij je zelfs modellen zonder airco moet gaan uitzoeken om onder die 1250 te blijven, dat is volgens mij niet 'beter' dan wat je nu hebt.

Om nog maar te zwijgen over de prijzen die voor die ouwe bakken gevraagd worden. Die laatste groene uit de post van SH4D3H, die is bijna 20 jaar oud, heeft bijna 3,5 ton gelopen en moet 2250 kosten. En dan heb je geen airco of afstandsbediening voor je CV.
Niet om nou meteen mijn type auto te promoten, maar een Focus stationwagon (ook saai, maar toch 100 liter ruimere kofferbak dan een V40) van vele jaren nieuwer (2002-2004) vind je ook voor dat geld. Met anderhalve ton minder op de klok en met airco. En gewoon nog een belastingklasse lichter dan die V40.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
dreamscape schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:30:
[...]

In dat geval zeg ik: blijf in die Mitsu rijden. Die 1700 euro is mijns inziens niet realistisch en om nou een auto waarvan je weet dat hij technisch prima in orde is, met slechts 135k op de klok, weg te doen. Zeker als je hem vervangt door een veel oudere V40 met veel meer kilometers op de klok.

Ja, hij is saai, maar een V40 is niet heel veel minder saai. Wil je iets dat echt leuker is, dan zit je in het 'klein budget'-topic gewoon verkeerd, tenzij je veel risico's wilt nemen.

Kijk, als groter en comfortabeler echt noodzakelijk is, dan wordt het een ander verhaal, maar als ik jou was zou ik gewoon nog even verder sparen en in een later stadium iets beters kopen dan je Mitsu. Een oudere V40 waarbij je zelfs modellen zonder airco moet gaan uitzoeken om onder die 1250 te blijven, dat is volgens mij niet 'beter' dan wat je nu hebt.

Om nog maar te zwijgen over de prijzen die voor die ouwe bakken gevraagd worden. Die laatste groene uit de post van SH4D3H, die is bijna 20 jaar oud, heeft bijna 3,5 ton gelopen en moet 2250 kosten. En dan heb je geen airco of afstandsbediening voor je CV.
Niet om nou meteen mijn type auto te promoten, maar een Focus stationwagon (ook saai, maar toch 100 liter ruimere kofferbak dan een V40) van vele jaren nieuwer (2002-2004) vind je ook voor dat geld. Met anderhalve ton minder op de klok en met airco. En gewoon nog een belastingklasse lichter dan die V40.
Allereerst: helemaal mee eens, zijn huidige auto blijven rijden is de meest verstandige optie.
Puntje 2, de laatste groene is idd zwaar onredelijk geprijsd, en gaat hij er nooit voor krijgen, ze zijn een stuk goedkoper te vinden. Vooral Focussen zijn vaak een stuk redelijker qua prijs, al moet ik wel zeggen dat ik een V40 wel een stukje comfortabeler vind dan een Focus, de laatste kan je dan weer veel harder de bocht om hoeken :P. (ik rij zelf een V40, want LPG, en een heel aantal (schoon)familieleden rijden een Focus, variërend van MK1 t/m MK 2.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
OK, helder commentaar, daar kan ik wat mee. Conclusie: doorrijden en wachten tot mijn auto de geest geeft :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:53:
Op autotrack kun je ook zoeken op gewicht. Kun je een beetje kijken welke modellen/uitvoeringen in jouw gewenste gewichtsklasse vallen. Bijvoorbeeld deze groene, deze witte of nog een groene. :)
Nog makkelijker: www.rdw.nl en kenteken invoeren. Dan krijg je de gegevens te zien waar de fiscus vanuit gaat, dus wat je echt gaat moeten betalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Hallo allemaal, ik ben mij een beetje aan het verdiepen in het kopen van mijn eerste auto. Het heeft geen haast, maar het lijkt me leuk over een maand of 2-3 wel een auto te hebben.

Het doel van de auto is een wekelijks ritje van +/-100 km heen en terug naar mijn ouders, en af en toe wat gebruik in de omgeving, al lijkt het mij ook fijn om er in de zomer mee op vakantie te kunnen gaan.

Dus een betrouwbare, leuk uitziende en enigszins veilige (airbags?) auto, mijn budget zit zo rond de €2000, en het liefste heb ik de maandelijkse kosten ook zo laag mogelijk. Hopelijk is dit realistisch.

Op het moment lijkt me een Opel Corsa C (vanaf 2001) een leuke auto. Misschien een Ford Fiesta vanaf 2003. Nu worden die genoeg aangeboden op marktplaats en andere autoverkoop websites. Nu staar ik mij rot op kilometerstanden, en lees ik hier dat je je daar niet op moet verkijken. Waar let ik dan op? Uiteraard is een proefrit belangrijk en dit ga ik ook zeker niet alleen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Heb je de ts gelezen :)? Bij een budget van 2k zit je niet in het juiste topic.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
EWK schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:53:
Heb je de ts gelezen :)? Bij een budget van 2k zit je niet in het juiste topic.
Potverdorie, volledig overheen gelezen, excuses, de auto's uit het lijstje waren interessant. Nevermind dan, ik lees nog even mee want kan hier toch wel tips vandaan halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

PauseBreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:07:
[...]

Let even goed op roestende dorpels en wielkasten. Verder zou je hier nog vele jaren plezier aan moeten kunnen beleven :)
De dorpels en de wielkasten zijn geheel roestvrij. Wel had ie een mooie feature kwamen we achter:

Als je je dimlichten aanhebt en je de richtingaanwijzer naar links aan doet, gaat automagisch het groot licht aan. Geniaal!

Op de sloop voor 3 tientjes een andere richtingaanwijzer-unit gehaald (is één apparaat waarbij het stuur er ook uit moet).
Dus maar door een garage er in laten zetten. Nu werkt het gewoon weer.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Igor92 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:56:
[...]

Potverdorie, volledig overheen gelezen, excuses, de auto's uit het lijstje waren interessant. Nevermind dan, ik lees nog even mee want kan hier toch wel tips vandaan halen!
Denk stiekem dat overgrote deel van wat in dit topic staat nog wel relevant is - EUR 2k geeft je een stuk meer keus dan EUR 1k, maar het blijven behoorlijk oude auto's waar je niet teveel van kan verwachten.

Sowieso, is dat EUR 2 ex verder onderhoud en reparaties in eerste jaar of moet dat ook uit de EUR 2k komen? In dat laatste geval: hou minimaal EUR 750 apart daarvoor. Wat je overhoudt komt nog een stuk meer on-topic hier ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
dion_b schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 01:12:
[...]

Denk stiekem dat overgrote deel van wat in dit topic staat nog wel relevant is - EUR 2k geeft je een stuk meer keus dan EUR 1k, maar het blijven behoorlijk oude auto's waar je niet teveel van kan verwachten.

Sowieso, is dat EUR 2 ex verder onderhoud en reparaties in eerste jaar of moet dat ook uit de EUR 2k komen? In dat laatste geval: hou minimaal EUR 750 apart daarvoor. Wat je overhoudt komt nog een stuk meer on-topic hier ;)
Dan gaat het budget inderdaad eerder richting de €1250-1750. Ik ga het de komende tijd allemaal in de gaten houden. Ik had een mooie Corsa C op het oog, in 2003 heeft de Corsa C een facelift gehad, en dat ziet er weer net wat beter uit. Alleen die is alweer verkocht. Komende tijd maar goed in de gaten houden en als er weer wat moois op staat eens gaan kijken/proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De corsa c 1.2 heeft vanaf augustus 2004 die facelift gehad. En daarbij en passant enkele pony's extra gekregen met het twinport blok. (motorcode z12xep waar dit eerst z12xe was)

Verder: distributieketting in plaats van distributieriem, wat een plus is. De wielkasten zijn van kunststof, dus weinig last van roest waar andere opels uit die periode (en daarvoor) dat wel hadden. Kraakjes vanaf de achterophanging bij drempels zijn normaal, niets aan laten doen. Er zitten ergens wat rubbers tussen die dat veroorzaken. En controleer goed bij een proefrit of je makkelijk vanuit de vrij naar de 1 en 2 schakelt. Zo niet, dan moet er een deeltje van de schakeloverbrenging vervangen worden. Dit kost ongeveer 150 euro.

Reserve onderdelen bestel je makkelijk via http://www.fsrs-opelwebshop.nl/, bijvoorbeeld bij een lamme richtingaanwijzer. :P

Ik heb er zelf 5 jaar een gehad, absoluut bulletproof. Daarom heeft mijn vriendin er nu weer een.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik en mijn vriendin wonen in Groningen en werken beide in Leeuwarden, we zijn beide startende werkers,zij heeft nu 4 maand werk dat over 2 maand wel/niet (hoogstwaarschijnlijk wel) verlengd wordt en ik begin straks aan mijn jaarcontract (eerste baan).

Omdat we wel in Groningen willen blijven wonen (willen over ~5 jaar huis hier kopen en dichterbij proberen te werken) zijn we op zoek naar onze eerste auto. Wegens bovengenoemde redenen zal dit een tweedehands moeten worden.

Onze prijsklasse is 2000-2500 euro. We verwachten niet dat we vaak bijrijders hebben, en zeker nog geen kinderen dus we kunnen waarschijnlijk prima een driedeurs auto nemen. Mijn vriendin vindt het belangrijk dat de auto betrouwbaar is (logisch) en ik wil een beetje sportieve auto hebben in plaats van een klein koekblikje dat niet vooruit te krijgen is en geen automaat, dat vinden we beiden niet lekker rijden.

We krijgen samen zo'n 450 euro reiskostenvergoeding en we moeten dus dagelijkst Groningen Leeuwarden op en neer. Maandelijks is dat met een benzine auto 245 euro. (1 op 15) Met een diesel is het 166 euro.

Voor een benzine auto van 1051 tot 1150 zijn de kosten,

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 117,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 468,00
Maandelijks 39 euro + 245 euro = 284 euro

En voor een diesel in dezelfde categorie,

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 260,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1040,00
Maandelijks 86,70 euro + 166 = 252,70

Dus volgens mij maakt het niet veel uit of we een benzine of diesel nemen. Maar we lopen een beetje vast op dingen waar we op moeten letten, er zijn zoveel auto's. Bijvoorbeeld max kilometerstand, is 120.000 nog een beetje rendabel of beginnen auto's dan kuren te vertonen?

Mijn ouders hebben een Fiat Stilo gehad en dat vond ik opzich wel lekker rijden.
http://www.autowereld.nl/...016-16683061/details.html

Deze Opel Astra vind ik een mooi model hebben, maar heeft een gastank. Betekend dit dat die alleen op gas rijd of kan het ook op benzine?
http://www.autowereld.nl/...16v-16640581/details.html

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dus volgens mij maakt het niet veel uit of we een benzine of diesel nemen. Maar we lopen een beetje vast op dingen waar we op moeten letten, er zijn zoveel auto's. Bijvoorbeeld max kilometerstand, is 120.000 nog een beetje rendabel of beginnen auto's dan kuren te vertonen?
Kijk naar de onderhoudsintervallen. Veel auto's hebben distributieriemen die tussen de 90.000 - 150.000km moeten worden vervangen. Kijk sowieso naar de onderhoudsgeschiedenis. Een nette eigenaar zorgt ook voor net, punctueel onderhoud volgens het boekje.
Deze Opel Astra vind ik een mooi model hebben, maar heeft een gastank. Betekend dit dat die alleen op gas rijd of kan het ook op benzine?
Kan allebei. Een goed LPG G3-systeem schakelt automatisch over op LPG.

In het algemeen: Bekijk de eigenaarsgeschiedenis. Veel eigenaren in korte tijd betekent vaak dat het een bodemloze put is met veel problemen. Die wil je niet, dus blijf daar van weg. Kijk ook even naar deze video.

Terzijde: Er rijdt een sneltrein tussen Groningen - Leeuwarden en afgezien van de kwaliteit van de stoelen is dat ding vaak wel een prettigere reiservaring dan de A7/N31 of de N355. Wellicht ook de moeite van het overwegen waard.

[ Voor 4% gewijzigd door PauseBreak op 27-02-2016 16:46 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

PauseBreak schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:45:
[...]

Kijk naar de onderhoudsintervallen. Veel auto's hebben distributieriemen die tussen de 90.000 - 150.000km moeten worden vervangen. Kijk sowieso naar de onderhoudsgeschiedenis. Een nette eigenaar zorgt ook voor net, punctueel onderhoud volgens het boekje.

[...]

Kan allebei. Een goed LPG G3-systeem schakelt automatisch over op LPG.

In het algemeen: Bekijk de eigenaarsgeschiedenis. Veel eigenaren in korte tijd betekent vaak dat het een bodemloze put is met veel problemen. Die wil je niet, dus blijf daar van weg. Kijk ook even naar deze video.

Terzijde: Er rijdt een sneltrein tussen Groningen - Leeuwarden en afgezien van de kwaliteit van de stoelen is dat ding vaak wel een prettigere reiservaring dan de A7/N31 of de N355. Wellicht ook de moeite van het overwegen waard.
Bedankt voor je reactie, zal er zeker op letten. Ik heb zelf ~7 jaar met de trein tussen Groningen Leeuwarden gereisd en ben daar helemaal klaar mee. Vertraging, hoge kosten, te weinig slechte zitplekken. Nee absoluut niet. :p

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MrVegeta schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:28:
[...]

Bedankt voor je reactie, zal er zeker op letten. Ik heb zelf ~7 jaar met de trein tussen Groningen Leeuwarden gereisd en ben daar helemaal klaar mee. Vertraging, hoge kosten, te weinig slechte zitplekken. Nee absoluut niet. :p
Ik hoop dat jullie werktijden enigszins flexibel zijn, want anders is het lekker aansluiten :+ Als je ná 18:00 richting Groningen kunt gaan dan ben je precies na de drukte in Stad.

Qua auto's die je al had opgemerkt:

Fiat Stilo: Het is een Fiat, dus roest, elektronicadingen en lekke koppakkingen zijn dingen die je veel tegenkomt.

Opel Astra: Roest. Met name de wielkasten achterzijde zijn daar gevoelig voor, maar eigenlijk kan je het over de hele auto wel tegenkomen. Zeker bij oudere exemplaren. Verder zou ik het niet weten want dat model vind ik echt slaapverwekkend saai :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

PauseBreak schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:19:
[...]

Ik hoop dat jullie werktijden enigszins flexibel zijn, want anders is het lekker aansluiten :+ Als je ná 18:00 richting Groningen kunt gaan dan ben je precies na de drukte in Stad.

Qua auto's die je al had opgemerkt:

Fiat Stilo: Het is een Fiat, dus roest, elektronicadingen en lekke koppakkingen zijn dingen die je veel tegenkomt.
We werken beide in het zuiden van Leeuwarden, dus zijn we vrij snel op de N31 en we gaan in het zuiden of westen van Groningen wonen dus buiten de stad. Dus verwacht niet dat we daar heel veel stilstaan. Ik heb inlooptijd van 07:30 tot 09:00, helaas is dat bij mijn vriendin waarschijnlijk wat minder (tot 08:00). Maar een auto hebben we sowieso nodig :).

Ik denk dat we gewoon naar de dealer gaan waar de de Fiat gaan rijden, en dan gaan kijken of er nog andere auto's zijn die aan onze wensen/eisen voldoet. Het is nogal een grabbelton, ik denk niet dat er echt betrouwbare auto's zijn onder de ~2000 euro. Met alles kan er wel wat mis zijn. Iedereen heeft ook veel verschillende ervaringen. Zo lees ik online dat de Fiat Stilo best veel gedoe kan hebben, aan de andere kant heb ik zelf een poos in een Fiat Stilo van mijn vader gereden dat prima ging. En hij had in 3 jaar (en vrij veel km) geen tot weinig klachten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MrVegeta schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:12:
[...]

We werken beide in het zuiden van Leeuwarden, dus zijn we vrij snel op de N31 en we gaan in het zuiden of westen van Groningen wonen dus buiten de stad. Dus verwacht niet dat we daar heel veel stilstaan. Ik heb inlooptijd van 07:30 tot 09:00, helaas is dat bij mijn vriendin waarschijnlijk wat minder (tot 08:00). Maar een auto hebben we sowieso nodig :).
Het was een tip he. Ik weet zelf hoe vervelend het is om achteraan te moeten sluiten en bijvoorbeeld 45 minuten te moeten doen om in de buurt van de Paterswoldseweg te kunnen komen :P Stad uit is meestal geen probleem, Stad in wel en dat komt door het anti-autobeleid van Stad.
Ik denk dat we gewoon naar de dealer gaan waar de de Fiat gaan rijden, en dan gaan kijken of er nog andere auto's zijn die aan onze wensen/eisen voldoet. Het is nogal een grabbelton, ik denk niet dat er echt betrouwbare auto's zijn onder de ~2000 euro. Met alles kan er wel wat mis zijn. Iedereen heeft ook veel verschillende ervaringen. Zo lees ik online dat de Fiat Stilo best veel gedoe kan hebben, aan de andere kant heb ik zelf een poos in een Fiat Stilo van mijn vader gereden dat prima ging. En hij had in 3 jaar (en vrij veel km) geen tot weinig klachten gehad.
Dat klopt. Fiats moet je gewoon geluk mee hebben, maar roesten doen ze vrijwel allemaal wel. Net als dat de koppakkingen echt niet het sterke punt zijn en dat bijv. de 2.4JTDM (turbodiesel dus) vrij vervelende kwaaltjes heeft waar je niet aan ontkomt.
Maar je kunt ook geluk hebben. En dat is ook vooral een kwestie van je goed inlezen in het model waarin je geïnteresseerd bent en daarna die auto goed keuren of laten keuren. Dan ben je de meeste dingen wel voor en als je dan toch nog dingen tegenkomt dan kan je altijd nog beslissen of je ermee kunt leven of dat je er iets aan wilt (laten) doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:38

RgR

MrVegeta schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:39:
(...)Deze Opel Astra vind ik een mooi model hebben, maar heeft een gastank. Betekend dit dat die alleen op gas rijd of kan het ook op benzine?
Je gaat zo te zien uit van ongeveer 2500 kilometer per maand, dus 30.000 per jaar. In je berekeningen ga je vervolgens alleen maar uit van benzine of diesel, terwijl je zelf al een auto met ingebouwde LPG-installatie aantrekkelijk vindt! Waarom dat dan niet ook berekenen? In jouw geval is dat namelijk eigenlijk erg gunstig. LPG kost nu rond de 0,50 cent per liter. Als je uitgaat van een verbruik van 1 op 10 is dat dus 5 cent per kilometer, en met een beetje geluk lukt het je om nog wat zuiniger te rijden.

De Astra die jij noemt is 1214 kilo, dat is aan MRB voor LPG-auto's 844 euro per jaar (dus 211 euro per kwartaal / 70,33 per maand).

Maandelijks dus 70,33 euro MRB en 125 euro brandstof = 195,33 per maand.

Om je vraag te beantwoorden: Ja, een auto met LPG kan je ook naar benzine schakelen, maar waarom zou je dat doen als hij ook op LPG rijdt en dat veel goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat. Met die kilometerages zou ik voor diesel op lpg-g3 gaan. Dat laatste is dan wat vriendelijker voor je portemonnee. Ik heb zelf een aantal auto's op lpg-g3 gehad en in de kilometers die ik daarmee gereden heb, hebi k 1 keer te maken gehad met een gas gerelateerd probleem, namelijk een overleden gaspomp. Dit was voor 300 euro weer klaar (incl 2 jaar garantie). Enig extra onderhoud is imo te verwaarlozen, dus ik ging lekker voor g3 kijken dan. Des te meer blijft er over van je kilometervergoeding/reisvergoeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Let je er wel op dat die Opel ex btw is?

[ Voor 22% gewijzigd door EWK op 28-02-2016 12:12 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Komt dus nog BTW bij, daar moet je idd goed op letten. Maar in die prijsklasse is er genoeg tekoop op lpg-g3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lpg g3 is gewoon net zo goedkoop als diesel rijden, maar dan zonder die enorme wegenbelasting.

Over lpg hoor je vooral spookverhalen van mensen die het nog nooit van dichtbij bekeken hebben. Enige spookverhaal wat ik meegemaakt heb bij mijn lpg auto is dat anderhalve week geleden de bak eraf moest vanwege kapotte drukgroep en druklager. Hierbij zat de lpg boel in de weg en duurde dat allemaal wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrVegeta schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:39:

Onze prijsklasse is 2000-2500 euro. We verwachten niet dat we vaak bijrijders hebben, en zeker nog geen kinderen dus we kunnen waarschijnlijk prima een driedeurs auto nemen.
Hou er rekening mee dat driedeurs-auto's langere deuren hebben dus lastiger zijn met in- en uitstappen als je (in een stad) krap geparkeerd staat. Zou ik afraden tenzij je weet dat je nooit naast een ander parkeert. En dat heb je niet zo snel :P
Mijn vriendin vindt het belangrijk dat de auto betrouwbaar is (logisch) en ik wil een beetje sportieve auto hebben in plaats van een klein koekblikje dat niet vooruit te krijgen is en geen automaat, dat vinden we beiden niet lekker rijden.
Geen automaat is helder, maar definieer "betrouwbaar" en "beetje sportief". Zoals je ze hier zonder verdere uitwerking neerzet zijn het tegeltjes voor aan de wand, meer niet. Gaat 'sportief' om hoe snel je op 100km/u bent? Of om een hoogtoerig blok met smalle powerband? Of om een spoiler achterop? :')
We krijgen samen zo'n 450 euro reiskostenvergoeding en we moeten dus dagelijkst Groningen Leeuwarden op en neer. Maandelijks is dat met een benzine auto 245 euro. (1 op 15) Met een diesel is het 166 euro.

Voor een benzine auto van 1051 tot 1150 zijn de kosten,

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 117,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 468,00
Maandelijks 39 euro + 245 euro = 284 euro

En voor een diesel in dezelfde categorie,

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 260,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1040,00
Maandelijks 86,70 euro + 166 = 252,70
Mooie duidelijke uitwerking :)
Dus volgens mij maakt het niet veel uit of we een benzine of diesel nemen. Maar we lopen een beetje vast op dingen waar we op moeten letten, er zijn zoveel auto's.
Als je teveel hebt om uit te kiezen, moet je je eisen strakker stellen. Je noemt tot nu toe eigenlijk niets concreets, daarom vind je zo ongelofelijk veel opties :o
Bijvoorbeeld max kilometerstand, is 120.000 nog een beetje rendabel of beginnen auto's dan kuren te vertonen?
Je hebt een budget van EUR 2.5k. Jonger dan 6 jaar ga je met dat budget niet vinden, en dan zijn het kleine koekblikjes die ver onder je streefgewicht zitten. Realistischer is 8 jaar oud.

Met een km-stand van 120k km zou er dus maximaal 15k km/j in een auto gereden moeten worden. Dat is voor benzine weinig en voor diesel al helemaal niet realistisch (bij nieuwe auto's is ivm BPM omslagpunt benzine <-> diesel pas in de buurt van 30k km/j). Komt bij dat een te lage km-stand ook niet goed is - boodschappenritjes waar de motor niet goed warm van wordt zijn slopend. Je wilt beetje afhankelijk van blok, maar als vuistregel minimaal 25km/enkele reis, dus 50km/werkdag hebben om goede warme motor te hebben. 50km*200 werkdagen is 10k km/j. Je wilt dus bij een auto van 8 jaar oud zeker niet *minder* dan 80k km hebben.

Ik zou om twee redenen geen bovengrens aanhouden:
1) zodra je boven de ton komt, zit er altijd groot onderhoud aan te komen. Het is belangrijk dat dat onderhoud tijdig en goed gebeurt, veel belangrijker dan exact hoe ver je boven de ton zit. Een auto die net z'n derde distributieriem gehad heeft en verder goede aantoonbare onderhoudshistorie heeft, is een betere gok dan een auto die binnen 10k km aan z'n tweede riem toe is en waar je weinig over onderhoud kunt vinden.
2) veel mensen zijn wat irrationeel geobsedeerd met km-standen. Dat leidt enerzijds tot fraude, anderzijds tot te hoge prijzen voor lage km-standen. Dat geld kun je beter besteden aan een auto met meer kms maar in betere toestand en met beter onderhoud.

Nu, een auto met 3 ton op de teller zal vaak wel optisch uitgeleefd lijken, wat het misschien minder aantrekkelijk maakt, maar dat (en niet vermeende lagere betrouwbaarheid) zou de reden moeten zijn om er niet voor te kiezen.
Wat is er mis met gas? Zoals hierboven gezegd, het is qua betrouwbaarheid prima te doen en qua kosten duidelijk superieur aan benzine (ivm lagere prijs/km) en diesel (ivm lagere belasting).

Even jouw sommetje voor kosten uitgewerkt voor LPG, uitgaande van 1:11 verbruik en EUR 0.55/l:

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 172,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 688,00
Maandelijks 57 euro + 125 euro = 182 euro :o

Dat scheelt meer dan een klein beetje tov je EUR 253 voor diesel of EUR 284 voor benzine...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

15.000km/jr is al minderMEER dan het gemiddelde jaarkilometrage dion_b, dus dat zou prima moeten lukken voor benzineauto's.

[ Voor 4% gewijzigd door PauseBreak op 28-02-2016 17:37 . Reden: brainfart ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PauseBreak schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:12:
15.000km/jr is al minder dan het gemiddelde jaarkilometrage dion_b, dus dat zou prima moeten lukken voor benzineauto's.
Klopt, maar daarom dus dat 120k km niet echt realistisch is gezien de leeftijd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

dion_b schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:48:
[...]

Klopt, maar daarom dus dat 120k km niet echt realistisch is gezien de leeftijd.
Deze post van je snap ik niet. Het gemiddelde jaarkilometrage is 12.000km/jaar. En dat is het gemiddelde, zeker benzineauto's maken nog wel minder kilometers, dus dat moet allemaal makkelijk kunnen binnen budget.
Voor diesels en LPG G3 is het een ander verhaal.

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.