De pest een beetje is dat ze van plan is te verhuizen naar Friesland, en dan is ook maar de vraag hoeveel ze gaat rijden. Nu zou ze op de 15k ofzo per jaar zitten, komt omdat ze vrij ver naar haar werk moet rijden, en veel van brabant naar friesland en vice versa rijdt.dion_b schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:47:
[...]
Prima zolang de verwachting daar maar op is afgestemd
Wat ik mis in je overzicht is aantal verwachte kms, oftewel hoe zwaar weegt verbruik vs vaste lasten.
Als ze naar Friesland verhuist, kun je 2 kanten op: of ze gaat veel rijden in de buitengebieden, dan kan ze zo op de 20k zitten denk ik zo, komt ze in Heerenveen, Drachten of Sneek, tja, dan wordt het veel minder.
En het is pas zeker wat ze gaat rijden als ze hier woont/werkt.
De Soeb valt daarom eigenlijk ook wel af, vooral vanwege het verbruik. Tis een leuke auto, degelijk, goed formaat, maar hij zuipt waarschijnlijk teveel. Een 306 is een stuk zuiniger.[...]
Cylinderinhoud is maar heel zwak gerelateerd aan verbruik (zeker echt verbruik ipv fabrieksopgave). Aerodynamica van een baksteen zegt een stuk meer. En is hier aan de orde. Ik zou gezien de totale onzuinigheid hiervan (zeker gezien vrij licht gewicht) deze niet snel aanraden, al hebben Subaru's wel de naam betrouwbaar te zijn en leuk te rijden.
Hier was ik al bang voor ja, het zijn hele leuke auto's, mijn pa heeft een station gehad, heerlijk ding, helemaal op gereden, maar die roest! Wel zijn ze een stuk veiliger vergeleken met een 306/Xsara, duidelijk een nieuwer model.[...]
Dat laatste is grootste probleem. Focussen rijden geweldig lekker, zitten geweldig lekker - maar voor EUR 1000 ga je allesbehalve topexemplaren scoren. Ben trouwens niet met je eens mbt gewicht, het is een klasse zwaarder dan bijv de Baleno en 306/Xsara en daarbij minder zuinig. Daar krijg je zeker 'meer auto' voor terug, maar als je de bodem moet schrapen qua exemplaar zou ik het niet aanraden.
Mijn zus zit op de 1,65 ofzo, zou wellicht wel moeten gaan. Blijft nog wel even op het lijstje staan.[...]
Heb deze ook vaak op m'n shortlist gehad, maar omdat ik per se wel LPG wil en er op momenten dat ik wilde kopen nooit een enigszins aantrekkelijke Baleno in de aanbieding was heb ik nooit eentje proefgereden. Zou me niet druk maken om lage gewicht, hooguit om zitcomfort als je groter bent dan gemiddelde Japanner. Voor mij een issue. Voor jouw zus?
Voor de Rio voel ik ook wel wat ja, maar ik moet echt nog even wat meer lezen over dat ding, heb echt geen flauw idee hoe goed./slecht de dingen zijn. Moderne Kia's zijn prima, maar eentje van 15 jaar terug? Geen flauw idee.[...]
Zou minder bang zijn voor koekblikfactor, iig tov de Baleno en 306/Xsara. Zou het met 1:13.5 niet bijzonder zuinig of onzuinig noemen. Kijkje waard lijkt me.
Deze is dan eigenlijk ook al afgevallen[...]
Aerodynamica van een bijzonder lompe baksteen, dus relatief onzuinig (1:12.9). Verder lees ik maar keer angst om 'koekblikfactor'. Dat zou ik hier juist hebben. Wel zijn Daihatsu's befaamd betrouwbaar.
Hmm, dan is hij denk ik toch wat te klein, dacht echt dat ie vergelijkbaar was met een 3 deurs golf, maar, als ik wat langer nadenk: het is de opvolger van de 25, natuurlijk issie vrij klein. Valt 99% zeker af, ze wilt echt wat groters dan die drie deurs golf die ze nu heeft.[...]
Vergelijkbaar met Golf? Nope, qua formaat eerder met Polo te vergelijken, maar ivm kortere motorkap heb je een stuk meer binnenruimte voor- en achterin, IMHO meer comfort dan bij Golf uit deze periode. Kofferbak is wel minimaal.
Betrouwbaarheid is <2001 om te janken, >2001 prima. Qua comfort ws beste keuze in shortlist.
Ik voelde heel veel voor een 306/Xsara, en dan vooral de 306 Break, maar schrok behoorlijk van de crashtest. Vervelende is wel dat het 2001 model zo te zien niet getest was, deze zou behoorlijk verbeterd zijn, was ook hard nodig, de '97 is pijnlijk slecht.[...]
Is idd nagenoeg zelfde auto, maar met ander etiketje. En de Xsara heeft marginaal meer bekleding aan de binnenkant. Je merkt tov de 206 dat het een generatie ouder is, maar de wegligging van de 306 is fenomenaal, alleen een Focus hatchback kan eraan tippen. Zelfs de Break kun je in bochten gooien waar een BMW pirouettes zou draaien. En de 1.6 is lekker laagtoerig (ontspannen rijden) en zuinig.
Op hoge snelwegsnelheden (>120km/u) merk je wel dat het een ontwerp is van >20 jaar oud, veel minder isolatie voor omgevingsgeluiden dan pakweg een Focus of zelfs een 206. Qua ruimte is het voorin prima, kofferbak is werkelijk enorm voor zo'n licht gevalletje (aanzienlijk groter dan van de Volvo V40 die ik ervoor had), maar de achterbank is vrij krap. Ideaal als je niet regelmatig gezin hoeft te vervoeren, maar wel vaak langs Ikea of bouwmarkt gaat.
Snelweg wordt er als het goed is niet veel gereden, en daar rijdt ze ook altijd rustig, dus wat meer lawaai is niet echt een punt, qua motor was ik inderdaad al aan het kijken naar de 1.6, en heb ook al een paar interessante gezien. Ruim, goed gewicht, zuinig, al met al erg interessant, maar ik twijfel vanwege die crashtest.
Strakkere eisen geloof ik graag dat het nuttig wordt, ik werd ook knettergek van alle keuzes, en daarom is het ook een bijeengeraapt zooitje, want dat is het ook gewoon[...]
Aantal kms dus. Meest zuinige is ws de 206, minst zuinige is de Impreza. Hoe zwaar dat weegt hangt af van hoe ver ze denkt te rijden.
Verder vind ik het wel beetje samengeraapt zooitje - de keuzes liggen vrij ver uiteen en er zijn flink wat andere types auto die er ook tussen zou passen. Een beetje strakkere eisen stellen kan geen kwaad.
Heb zelf een 306 gehad, vaak Focussen en af en toe 206sen gereden, dus wat ik daarover roep is redelijk ervarings-gebaseerd. Zou zelf met onbeperkt budget (en geen kinderen) hoogstwaarschijnlijk gaan voor een Focus Ghia 1.6 (m'n moeder had er 15 jaar terug eentje en dat was hemel op wielen), maar met jouw zus d'r budget zou ik de Focus juist mijden. Vriendin van me is verpleegkundige en zweert bij relatief kleine auto's ivm parkeren in de stad. Zij woont/werkt in Utrecht, dus behoorlijk relevant. Als dat voor jouw zus ook speelt zou de 206 of Gran Move te prefereren zijn boven de langere opties. Zit ze in het buitengebied, dan is idd zitcomfort ws belangrijker.
Maar als het echt buitengebied is zou het aantal kms zo hoog kunnen liggen dat diesel handiger is...
In de grote stad wordt iig niet geparkeerd, en qua formaat komt het nog steeds niet veel verder dan "ik wil me er veilig in voelen" en als je wat langer zeurt, komt er ook wel uit "hij moet wat groter zijn dan die Golf maar ook niet te groot maar ook niet te klein want een beetje ruimte is ook wel handig, behalve bij het inparkeren". Ik daarom vooral naar 5d hatchbacks en stations, ook wel zo handig om haar zoontje in een stoeltje te knopen, en er moet vaak genoeg speelgoed mee.
Diesel? Tja zou best kunnen, ik weet gewoon niet of ze 10k of 20-25k gaat rijden. Voor nu ga ik voor het gemak gewoon even naar benzine kijken, als later blijkt dat ze ieder jaar 25k op de klok bijschrijft, kunnen we alsnog kijken naar een diesel.
Ik ga me eens inlezen in de Rio, in theorie is het een interessant dingetje, nu nog eens kijken hoe de praktijk is
People as things, that’s where it starts.