Ka-bump
Mijn zus zoekt een nieuwe auto, haar Golf driedeurs uit '97 is wss economisch dood: komt niet door de APK heen dankzij het feit dat hij momenteel op mengsmering loopt
Wat ze zoekt? een leuke vervanger, voor weinig geld. Ze heeft al de nodige auto's versleten:
Volvo 440 [laatste model], Nissan Micra [jaren 80 model], Mitsu Galant [jaren 90 model], VW Polo[?] station [jaren 90] en nu dus een '97 Golf.
Niet te groot, liever geen echte station, maar kleiner dan haar Golf moet het eigenlijk ook niet worden. Ook niet te zwaar, liefst tot de 1050, maar tot 1150 kan nog wel.
Een beetje zuinig zou leuk zijn, ze zit in de thuiszorg, dus rijden doet ze vrij veel. Daarom zou een auto met wat van comfort ook wel prettig zijn. Benzine is wss wel de beste keuze, ik denk niet dat ze ver genoeg rijdt om diesel interessant te maken, en LPG + mijn zus, dat wordt niks
En natuurlijk is betrouwbaar wel zo handig, en een beetje veiligheid kan ook geen kwaad, maar dat laatste zit volgens mij wel snor met het gros van de auto's na 2000. Wel wilt ze geen koekblik [wie wel?] vooral omdat ze toch wat bang in het verkeer is, en haar zoontje van 3 zal ook vaak op de achterbank zitten.
Haar autokennis is behoorlijk beperkt, en zolang het grotendeels aan de eisen voldoet, maakt het weinig uit welk merk, welke kleur.
Wat mag dat allemaal kosten? Maximaal een duizendje.
Dus, ik heb eens wezen zoeken, en heb vanalles gevonden wat min of meer in aanmerking kan komen, lijstje min of meer op volgorde van wat ik haar zou aanraden:
Subaru Impreza [al dan niet de Plus] 1.6 van 2000/2001: Degelijke auto's, ik heb een Plus op het oog welke net in het budget past, en er op het oog goed uitziet. De Plus kan voor haar nog nét qua formaat, en het gewicht is ook wel okay. Nadelen zijn er ook: het is Subaru, dus: veel plezier met tweedehands onderdelen vinden, banden moeten per 4 vervangen worden en het verbruik is wat hoog voor een 1.6.
Ford Focus, 5d hatchback of toch station, 1.4 of 1.6: Leuke dingen, rijden goed, 5d hatchback heeft het juiste formaat, station is groot [te groot eigenlijk] maar wel licht. Motorisch aardig, ook zijn het geen grote slurpers, maar wel de eeuwige roestproblemen. En juist de oude, goedkope [dus de eerste generatie] zouden de grootste problemen hebben...
Suzuki Baleno Station: Japanse degelijkheid als het goed is, wel een station, en dus wat te groot, maar het gewicht is goed. Niet echt de meest zuinige, maar gewoon normaal. Twijfel een beetje aan het comfort en de koekblik factor. De Focus is al licht voor een station, een Baleno is nog eens 100kg lichter.
Kia Rio: Zowel station als in sedan te krijgen, ook makkelijk eentje uit 2002 te vinden, zijn lekker licht en volgens mij ook vrij zuinig. Lees in dit topic niks over ze, weet niet of dat heel positief is

Maar ook hier ben ik bang voor de koekblikfactor.
Daihatsu Gran Move: Japanse degelijkheid? Gewicht en verbruik is goed, formaat ook. Mijn zus zal het uiterlijk juist leuk vinden, en ze zijn vaak redelijk compleet qua opties.
Peugeot 206: Geen flauw idee wat ik daarvan moet vinden eigenlijk. In dit topic lees ik dat je eentje van 2001 of jonger moet nemen, die zijn wat zeldzaam met dit budget [maar minder zeldzaam dan een Soeb

]. Ze zijn qua formaat volgens mij vergelijkbaar met haar Golf, en zijn volgens mij best zuinig. Nadeel kan dan toch wel de betrouwbaarheid zijn heb ik het idee.
Peug 306: Vooral de Breaks zijn makkelijk te vinden, lijken hetzelfde formaat als een Focus Station te hebben, ook ruwweg hetzelfde gewicht, prima dus. De 1.6'jes hebben ook een prima verbruik. Maar, again, ik ken die auto's totaal niet. Ze zien er wel aardig uit.
Citroën Xsara: zouden gewoon 306'jes zijn, of andersom. Zie van die juist wat meer sedans.
Zelf had ik die Soeb direct genomen, maarja, ben sinds mijn pa een Forester heeft ook een behoorlijke Soeb fan

Maar, het lijkt mij ook in theorie de meest degelijke auto, die veel goeds biedt voor zijn geld, maar je hebt dan wel een wat hoger verbruik.
Dus ja, wat is wijsheid? Zijn er nog andere dingen die ik compleet vergeten ben?
People as things, that’s where it starts.