[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.907 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:12
Vraagje, wij willen een twingo overnemen. Wat is een goeie verzekering? Ik kom uit op verzekeringen rond €40 via independer van bijvoorbeeld all secur, heb zelf geen eerdere auto op mn eigen naam gehad, wel al 5 jaar rijbewijs. Dus gewoon 0 jaren schadevrij. Hebben jullie aanraders?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:23
Ik zit bij centraal beheer Achmea. Kwam bij mij op independer als beste prijs/kwaliteit naar voren. Prima. Betaal 81 euro per maand voor mijn opel astra g sport uit 2000. nog geen jaar mijn rijbewijs/0 schadevrije jaren.

krijg hier ook korting op via me werknemer dus betaal 64euro uiteindelijk. 23% korting was het ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Aschtra schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:23:
Ik zit bij centraal beheer Achmea. Kwam bij mij op independer als beste prijs/kwaliteit naar voren. Prima. Betaal 81 euro per maand voor mijn opel astra g sport uit 2000. nog geen jaar mijn rijbewijs/0 schadevrije jaren.

krijg hier ook korting op via me werknemer dus betaal 64euro uiteindelijk. 23% korting was het ofzo
Hoe oud ben je? :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik gok dat de <24 toeslag daarin zit.

Betaal nu 57 euro per maand voor:
Wa
Inboedel
Opstal + glas
Peugeot 207sw 2008 lpg allrisk met svi

Vorig jaar betaalde ik voor wa+ op de 206 1.4hdi 2004 hetzelfde.

Kijk ook verder dan independer, zo independent zijn ze nml niet. Een beetje tussenpersoon kan soms veel scherper dingen regelen, bijvoorbeeld extra korting omdat je al tig jaar een rijbewijs hebt maar nog altijd geen eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
19, maar dat doet er als het goed is niet toe. Wel dat ik beginnend bestuurder ben (rijbewijs korter dan 5jr)

Daarom is de prijs zo hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 15:53
Aschtra schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 07:06:
[...]

19, maar dat doet er als het goed is niet toe.
Wel degelijk, onder de 25 val je in de zogenaamde risicogroep en betaal je behoorlijk meer premie. Daarnaast hangt de premie ook nog af van je woonomgeving, in een arbeiderswijk betaal je meer premie dan in een nieuwbouwwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Was dat niet met enkel het rijbewijs zo? Dat je die 5 jaar moest hebben? Nja anyway ik had 100 euro/maand weggelegd voor de verzekering en 50/maand voor wegenbelasting. Dus dat ik op 64 uitkom is alleen maar goed.

wegenbelasting is 128 per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Ik vind de 64 nog wel meevallen, ik zou toen 150 per maand gaan betalen, toen ik 19 was en een bepaalde auto op het oog had.

Centraal Beheer Achmea ben ik op zich wel tevreden mee. Ze zijn voor de gemiddelde consument niet de goedkoopste, maar ze nemen je gewoon als klant zonder gezeik. En van die verzekeraars zijn ze wel de goedkoopste.

Heb het al twee keer gehad via Independer, lang leve de automatisering ;( eerst met mijn MR2, gewoon verzekerd via de website. De maandag erop een mailtje in de inbox dat je niet meer verzekerd bent, want ja, dat soort auto's willen we niet verzekeren (en dat ik 21 was)... ok, gelukkig had ik net m'n mail gelezen..

Recentelijk heb ik een busje gekocht voor camper ombouw. Verzekering via independer gedaan, binnen paar uur zou ik akkoord horen, op tijd voor het wegrijden met de net gekochte auto. Akkoord kwam maar niet, dus ik weer bellen. Zegt de man aan de telefoon dat het ook helemaal niet gaat werken, want die verzekeringsmaatschappij verzekert nooit busjes :+

In beide gevallen kwam ik gewoon weer bij Centraal Beheer Achmea uit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zit nu bij Delta Lloyd, 75% no-claim met 4 schadevrije jaren (zou 9 geweest zijn als ik 5 jaar terug niet voor 3000 euro schade had gereden), 25% korting en 5% pakketkorting omdat ik huis, wa en inboedel er ook bij verzekerd heb.
Destijds bij Delta Lloyd terecht gekomen met -1 schadevrij jaar, tussenpersoon bekijkt elk jaar wel of het scherper kan, maar echt veel goedkoper ga ik het elders niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Sja, ik heb gewoon een tussenpersoon die m'n verzekering regelt.
Ooit wel begonnen via Independer, eurotje of 40 voor een Corsa A, net m'n rijbewijs en 0 jaren schadevrij. Wel 24+, dus geen risicogroep.
Half jaartje later n Calibra, zelfde verzekering, en met m'n eerste schadevrije jaar zat ik alsnog op 42 euro.
Toen een tussenpersoon gevraagd, kwam ruim een tientje goedkoper uit per maand. Via Independer was t toen alsnog duurder om een nieuwe verzekeraar te fixen dan om bij de bestaande te blijven.

Maatje van me ook maar daar heen getrapt. Betaalde 100+ euro (via independer) voor een BMW E36 316i 8)7
Goed, wel net 19 ofzo, geen schadevrije jaren en net een paar weken een rijbewijs :P
Die ging toch nog naar een euro of 60. Scheelt nogal.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 07:08
!null schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:20:
Ik vind de 64 nog wel meevallen, ik zou toen 150 per maand gaan betalen, toen ik 19 was en een bepaalde auto op het oog had.

Centraal Beheer Achmea ben ik op zich wel tevreden mee. Ze zijn voor de gemiddelde consument niet de goedkoopste, maar ze nemen je gewoon als klant zonder gezeik. En van die verzekeraars zijn ze wel de goedkoopste.

Heb het al twee keer gehad via Independer, lang leve de automatisering ;( eerst met mijn MR2, gewoon verzekerd via de website. De maandag erop een mailtje in de inbox dat je niet meer verzekerd bent, want ja, dat soort auto's willen we niet verzekeren (en dat ik 21 was)... ok, gelukkig had ik net m'n mail gelezen..

Recentelijk heb ik een busje gekocht voor camper ombouw. Verzekering via independer gedaan, binnen paar uur zou ik akkoord horen, op tijd voor het wegrijden met de net gekochte auto. Akkoord kwam maar niet, dus ik weer bellen. Zegt de man aan de telefoon dat het ook helemaal niet gaat werken, want die verzekeringsmaatschappij verzekert nooit busjes :+

In beide gevallen kwam ik gewoon weer bij Centraal Beheer Achmea uit.
"Bedijfsauto's" zijn inderdaad een feest, mijn pajero kan ik ook niet verzekeren bij mijn huidige verzekeraar (promovendum), uiteraard kun je je schadevrije jaren ook niet tegelijk gebruiken bij een andere verzekeraar. Oftewel ik zou hem moeten verzekeren met 0 schadevrije jaren (ipv 9) voor de hoofdprijs. Dat is maar anders opgelost. Binnenkort maar eens kijken (ben net een 8 maand geleden geswitcht :( ) naar een verzekeraar die wel m'n hele wagenpark ( :+ ) kan verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

McKaamos schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:54:
Maatje van me ook maar daar heen getrapt. Betaalde 100+ euro (via independer) voor een BMW E36 316i 8)7
Goed, wel net 19 ofzo, geen schadevrije jaren en net een paar weken een rijbewijs :P
Ah, de coupé sjon :P Die betaalde inderdaad achterlijk veel voor dat hok. Ik mag dan een BMW man zijn, maar zo'n premie bedrag had ik er uberhaupt nooit voor over gehad :X

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Niet eerste auto, maar toch: een €1000 - 1200 betrouwbare benzine van <1050kg, met een acceptabel verbruik (niet 1:10) en voldoende ruimte voor 4 personen? Ik heb nu een zuinig diesel(tje), maar binnenkort ga ik op fietsafstand van werk wonen en is het zonde om maandelijks de diesel wegenbelasting te betalen met kilometrages die in de orde van 500km/maand zullen zitten (ipv 3000km/maand eerder). Daarnaast is een diesel + korte ritjes niet heel gunstig voor de motor+verbruik.

Bij voorkeur ook een trekhaak. Ik zat te denken aan een Honda civic sedan vtec-e. Volvo's zijn meestal erg zwaar helaas, maar die zouden verder wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Baleno? :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat kost die diesel per maand en in wat voor staat is het ding? Als je bijna geen kosten hebt aan dat ding en het gewicht zorgt niet voor torenhoge wegenbelasting, dan zou ik gewoon lekker blijven dieselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 15:52
Bartjuh schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 11:00:
Niet eerste auto, maar toch: een €1000 - 1200 betrouwbare benzine van <1050kg, met een acceptabel verbruik (niet 1:10) en voldoende ruimte voor 4 personen? Ik heb nu een zuinig diesel(tje), maar binnenkort ga ik op fietsafstand van werk wonen en is het zonde om maandelijks de diesel wegenbelasting te betalen met kilometrages die in de orde van 500km/maand zullen zitten (ipv 3000km/maand eerder). Daarnaast is een diesel + korte ritjes niet heel gunstig voor de motor+verbruik.

Bij voorkeur ook een trekhaak. Ik zat te denken aan een Honda civic sedan vtec-e. Volvo's zijn meestal erg zwaar helaas, maar die zouden verder wel voldoen.
Opel astra g? Misschien net even te zwaar.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben ook weer volop aan het zoeken! Niet zo zeer "eerste auto", wel bij voorkeur klein budget (alleen WA verzekeren en het niet zo erg vinden als er op de superkrappe taartpuntparkeerplaatsen een deur tegenaan komt).
Maar bij voorkeur wel wat groter, een Ford Focus benzine lijkt me ideaal. Alleen bij die leeftijd is het wel een risico wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben toevallig vandaag tegen een pareltje aan gelopen. Een Volvo S40 uit 1999 met veel opties (cruise control, climate control, stoelverwarming, halfleder) die zowel cosmetisch als mechanisch goed onderhouden is, voor maar €800. Met inruil van de "rijp voor de sloop" Megane van mijn vriendin: €600. Tenzij er verborgen gebreken zijn de deal of a lifetime... :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Die is goedkoop vanwege de hoge maandlasten neem ik aan?
Ik kwam een Mondeo tegen uit 1999, van de eerste eigenaar (en te koop door de eigenaar zelf). Maar vind hem te duur voor z'n leeftijd, en heb liever een Focus.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 09-05-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Groot/zwaar en daarom cheap(er), inderdaad.

Maar een S40 ter vervanging van een Megane diesel als boodschappenauto is geen verkeerde keuze imo :P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_JGC_ schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 20:55:
Wat kost die diesel per maand en in wat voor staat is het ding? Als je bijna geen kosten hebt aan dat ding en het gewicht zorgt niet voor torenhoge wegenbelasting, dan zou ik gewoon lekker blijven dieselen.
Ja, dat is een beetje de twijfel... maarja, het verschil met benzine adds wel up over tijd denk ik... voel ik mij mogelijk wel lullig om 65 / maand te betalen, terwijl ik af en toe maar een ritje maak.

65 in wegenbelasting, 193 per kwartaal. Turnover point voor dit model, Seat Arosa, ligt op ca 950 km/maand tussen benzine en diesel.

Aardig goede staat, maar binnenkort moet er wel een nieuwe distributieriem onder. 341k km, maar koppeling is nog goed... start altijd... nooit in de steek gelaten... misschien moet uitlaattraject ooit nog. Maarja, altijd lange ritten (=goed voor de motor, diesel in het speciaal), dus ik weet niet hoe hij op relatief veel korte ritten gaat reageren in verhouding tot een benzineauto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik vermoed dat ik een "Nigeriaanse verkoper" heb gevonden! Ik ken de verhalen van Nigerianen die auto's willen kopen, blijkbaar hebben ze nu de andere kant ontdekt.

Eerst gebrekkig Nederlands (online vertaling?), vervolgens Engels. Geen enkele reactie op mijn vragen, uitsluitend een verhaaltje dat-ie in Noorwegen zit en de auto wel kan laten bezorgen... De volgende stap is ongetwijfeld dat-ie een aanbetaling vraagt. Ik heb Autoscout een fraudemelding gestuurd, met het verzoek mogelijke kopers een waarschuwing te sturen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit: Autoscout is snel: ik kreeg een half uur geleden al een waarschuwingsmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:00
RemcoDelft schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:00:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Blijft altijd weer grappig om dat soort mails te lezen. _O-
Ik kan er echt niet bij dat er mensen zijn die hier in trappen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
TheBrut3 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:33:
Ik kan er echt niet bij dat er mensen zijn die hier in trappen zeg.
Ik vind de opbouw van de mails wel interessant: eerst wat informatie, vervolgens nog wat, steeds verwijzen naar een volgende email... 't Is net een TV-serie die steeds eindigt in een cliffhanger zodat je blijft kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09-10 17:08
Alsof je voor een 10 jaar oude Focus naar Noorwegen gaat rijden, terwijl er honderden te koop zijn in Nederland. Dus gokt hij dat je het via zo'n maf bedrijfje wilt regelen en dat is natuurlijk een mooie manier om je geld kwijt te raken :)

En dan zijn er nog mensen die denken: Stel nou dat het inderdaad een Noor is die weer terug is naar zijn thuisland en geen Nederlands kan, dat zou toch kunnen? En die trappen daar dus in.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Collega van me "kocht" op die manier een aantal jaar terug een BMW X5 voor ongever 50% van de dan realistische waarde. Heeft uiteraard noch auto, noch ook maar een cent van z'n geld teruggezien. Nigerianen kennen deze truuk al lang zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:16
McKaamos schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:54:
Jaja, heb zelf ook een BMW E36 316i uit 1998 en staat nu nog op mijn ouders naam, ben zelf nu 20. Wil hem zo snel mogelijk op eigen naam hebben, maar vind de verzekeringspremie nogal hoog. Toen ik ging kijken wat een twingo op naam kost, scheelde het hooguit 5 tot 10 euro per maand. Achmea schijnt de goedkoopste te zijn voor 53 euro wa met inzittendenverzekering. Zouden ze mij zo aannemen als ik het via independer doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
BlackthunderAwf schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:38:
[...]

Jaja, heb zelf ook een BMW E36 316i uit 1998 en staat nu nog op mijn ouders naam, ben zelf nu 20. Wil hem zo snel mogelijk op eigen naam hebben, maar vind de verzekeringspremie nogal hoog. Toen ik ging kijken wat een twingo op naam kost, scheelde het hooguit 5 tot 10 euro per maand. Achmea schijnt de goedkoopste te zijn voor 53 euro wa met inzittendenverzekering. Zouden ze mij zo aannemen als ik het via independer doe?
Joh, vergeet Independer en zoek een goede tussenpersoon. Hoe je het ook wend of keert, dat scheelt (in ieder geval in mijn ervaring) altijd.
Als je al 30 jaar rijdt en 20jaar schadevrij hebt, zal het verschil dubbeltjes zijn ofzo, dus kan me voorstellen dat het dan niet de moeite is. Maar onder 10 jaar? definately.

En ja, er is echt wel wat te vinden via Independer, maar je betaalt er gewoon grof voor.
Daar rekenen ze gewoon 'auto met vooroordeel' + 'jochie die net puber-af is' = 'verhoogd risico'.
Ookal ben je de netste bestuurder in de historie van de mensch, via independer ben je gewoon screwed als jonge bestuurder met een flinke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, ook met de beste tussenpersoon ben je screwed als jonge bestuurder met auto met vooroordeel. Tientje meer of minder op EUR 100/maand scheelt wel, maar blijft een veelvoud van wat je betaalt (ook als jongere) voor een koekblikje. Als je budget beperkt is moet je - juist als jongere - verre blijven van risicobakken. Als je zat budget hebt natuurlijk gewoon doen waar je zin in hebt, maar met zulk budget zit je hier niet in juiste topic ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:16
McKaamos schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:10:
[...]

Joh, vergeet Independer en zoek een goede tussenpersoon. Hoe je het ook wend of keert, dat scheelt (in ieder geval in mijn ervaring) altijd.
Als je al 30 jaar rijdt en 20jaar schadevrij hebt, zal het verschil dubbeltjes zijn ofzo, dus kan me voorstellen dat het dan niet de moeite is. Maar onder 10 jaar? definately.
Goede tip, ga ik zeker in dezer dagen even doen! Ben benieuwd wat het scheelt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik heb echt nooit begrepen waarom je een verzekering via een tussenpersoon zou regelen. De naam zegt het al: een extra kereltje dat geld aan jou verdient. Zeker anno 2015, nu we alles zelf regelen en al dat soort tussendingetjes (zoals reisbureau's) buitenspel hebben gezet, snap ik echt niet waarom je je verzekeringen nog via een of ander mannetje zou gaan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Uiteraard is een tweakers pricewatch voor verzekeringen met gegarandeerde acceptatie die precies kan berekenen hoeveel korting iemand krijgt... Oh wacht, die is van centraal beheer en noemen we independer (en is stiekem ook tussenpersoon)

Een fatsoenlijke tussenpersoon regelt dingen voor je en neemt zowel jou als de verzekeraar werk uit handen. Zo'n tussenpersoon krijgt het ook meestal voorelkaar om wat commerciële korting los te peuteren of een risico te verzekeren waar geen verzekeraar aan wil (20 jaar met golf gti bijvoorbeeld).

Om even een vergelikking te trekken, als jij op gaslicht elk jaar een energieleverancier uitzoekt verdient die ook geld aan jou. Zonder die tussenpersoon krijg jij niet die korting, laat staan dat jij weet dat ie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Wat JGC zegt dus. Independer is eigendom van iemand, en die iemand regelt jouw verzekering en vangt daar geld voor.
Verschil tussen Independer eneen fysieke tussenpersoon is dat Independer veel grotere marges aanhoudt en zijn risico's sterker inperkt (voor zichzelf en voor de verzekeringsmaatschappij).

Je krijgt kortgezegd meer verzekering voor minder geld bij een tussenpersoon.
Zelf doen e.d. allemaal leuk en aardig, maar ik ben een nederlander. Ik heb liever een lage premie.
Daarbij is het ook retehandig dat je gewoon 1 telefoonnummer kan bellen voor al je verzekeringszaken. Want de meeste tussenpersonen doen praktisch alles op verzekeringsgebied. Of t nou auto, zorg, inboedel, rechtsbijstand, etc is. Is er iets waar je op verzekeringsgebied mee moet doen? ff bellen!

Voor die ene euro per maand die ik extra betaal voor dat gemak en de 10+ euro die ik minder premie betaal tov Independer laat ik het graag regelen door een tussenpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bartjuh schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:46:
65 in wegenbelasting, 193 per kwartaal. Turnover point voor dit model, Seat Arosa, ligt op ca 950 km/maand tussen benzine en diesel.

Aardig goede staat, maar binnenkort moet er wel een nieuwe distributieriem onder. 341k km, maar koppeling is nog goed... start altijd... nooit in de steek gelaten... misschien moet uitlaattraject ooit nog.
Als die auto verder voldoet is het voor mij een no-brainer: Houden!
Ik neem aan dat die distributieriem wel wat kost, maar toch ook weer niet de hoofdprijs. Verder 'weet' je dat die auto in orde is. En met name die factor zou voor mij van doorslaggevend belang zijn als je anders met een budget van zo'n 1000 euro wilt gaan winkelen.

Het kan goed uitvallen, je kunt met wat geluk daar wel een aardig karretje voor kopen, maar in dat segment komt het maar al te vaak voor dat er op zeer korte termijn grote kosten gemaakt moeten worden. Het is helemaal niet uitzonderlijk dat die hoger uitvallen dan de aanschafprijs. Nu heb je een auto waar je zelf inmiddels waarschijnlijk wel van kan inschatten dat die in orde is.

Tja, wegenbelasting t.o.v. het aantal kilometers. Vooral niet penny wise, pound foolish gaan doen. Koop je iets anders waaraan gesleuteld moet gaan worden, dan ben je al snel duurder uit. Daarnaast vind ik het wel fijn om dan maar 1 keer met de wegenbelasting wat pijn te moeten lijden, maar in ruil daarvoor niet zo erg op een kilometertje meer of minder hoef te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Beuzelarij schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 01:06:
[...]
Als die auto verder voldoet is het voor mij een no-brainer: Houden!
Ik neem aan dat die distributieriem wel wat kost, maar toch ook weer niet de hoofdprijs. Verder 'weet' je dat die auto in orde is. En met name die factor zou voor mij van doorslaggevend belang zijn als je anders met een budget van zo'n 1000 euro wilt gaan winkelen.

.....
Inmiddels zij we wel 10 hele dagen verder en zit er inmiddels het verwachtte nieuwe uitlaattraject onder (tussendemper en einddemper, apk punten), en een nieuwe distributieriem :D was toch een 90k km riem, 18k km over opgegeven kilometrage :X 902 euro armer ...

Naja, verder geen problemen, geen roest, etc.

Blijf hem inderdaad toch maar gewoon houden nu, bij iets nieuws weet je inderdaad niet wat je krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ben vandaag iets blijer geworden met Achmea. Dacht dat mijn korting alleen geldig was zolang ik bij mijn huidige werkgever zit. Blijkt dus niet zo. Is 1 jaar geldig. Maar systeem werkt niet echt. Je moet namelijk zelf aangeven dat je er niet meer werkt. Als je dat niet doet gaat de korting gewoon door. Zeg je over 2 jaar dat je er niet meer werkt, maar nog wel een jaar die korting hebt gehad bijvoorbeeld, hoef je de genoten korting ook niet terug te betalen.

Ook controleren ze nergens of ik daadwerkelijk werk waar ik zeg dat ik werk.

Ik had trouwens totaal geen problemen met afsluiten van de verzekering? Ik keek op independer, Achmea kwam als beste eruit. Ik bellen, ik verrast want kreeg nog 24% korting ook, meteen verzekerd. klaar.

19 jaar en een Opel Astra Sport uit 2000

[ Voor 22% gewijzigd door Aschtra op 19-05-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Aschtra schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:42:
Ook controleren ze nergens of ik daadwerkelijk werk waar ik zeg dat ik werk.
Dat hoeft ook niet. Je moet verklaren dat alles naar waarheid is ingevuld, en dat je weet dat de verzekering niet-bestaand-is als je kan weten dat de verzekeraar niet akkoord zou zijn als hij de waarheid kende. M.a.w. je krijgt gewoon je korting, maar als er flink moet worden uitbetaald heb jij een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

@ ^^

Dat. En ze checken het wel, maar periodiek danwel steekproefsgewijs. Ik kreeg afgelopen week ook een telefoontje van mijn verzekeraar. Ik zou aangegeven hebben dat ik lid was van Over de Ijssel (wat ik dus niet ben). Als dat zo was, of ik een lidmaatschapsnummer kon overleggen. Op mijn antwoord dat ik het vreemd vond dat dit in het systeem stond omdat ik daar geen lid van ben (en nooit was) en het dus ook uit het systeem gehaald moest worden, kwam een reactie dat dan alles in orde was. Ik was ook al een jaar of 2 klant bij die toko trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik zal hier ook maar even posten, bijna klaar met mn rijbewijs en voor school (stage) zal ik in het nieuwe schooljaar een half jaar elke dag 45km heen en 45km terug rijden 5 dagen per week.

Sinds ik 18 ben zal de auto op naam van m'n moeder worden verzekerd.

Maar hoe zit dat nou met bezine VS diesel?
Het zal waarschijnlijk een nette auto worden zoals een polo or Audi A3(<--wel zwaar) (ligt aan prijs/bouwjaar etc)

Maar ik lees veel dat het omslag punt rond de 150liter in de maand ligt, nu ga ik dit nooit rijden. 1800-1900km per maand en dit moet wel lukken met 1 op 20 lijkt mij (alleen maar snelweg).

dus wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Ik zou de auto op je eigen naam zetten. Ten eerste pleeg je geen verzekeringsfraude en ten tweede bouw je op die manier je eigen schadevrije jaren op.

Dat gezegd hebbende, hoe lang moet je die afstand nog blijven rijden? Dat beïnvloed je keuze nogal namelijk. Met 90km per dag zit je al op 450km aan woon-werkverkeer, dat is dus al 1800km per maand alleen daar aan. Reken erop dat je ook nog wel een paar kilometers voor hobby/vrienden/familie zult rijden en je zit met gemak aan de 2000km per maand. Als je dat een jaar lang moet rijden zit je al snel richting de 24.000km per jaar.

Dat zijn kilometrages dat je het gewoon goed moet uitrekenen, en mijn tip is dan om spritmonitor te gebruiken als richtlijn voor wat je daadwerkelijk gaat verbruiken aan brandstof.

Maak aan de hand van die berekening je keuze en ga zoeken. Vergeet ook niet te kijken bij de Franse en Italiaanse merken. Zeker als je gaat voor een kleine auto moet je die niet bij voorbaat uitsluiten van je zoektocht.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

PauseBreak schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:58:
Ik zou de auto op je eigen naam zetten. Ten eerste pleeg je geen verzekeringsfraude en ten tweede bouw je op die manier je eigen schadevrije jaren op.

Dat gezegd hebbende, hoe lang moet je die afstand nog blijven rijden? Dat beïnvloed je keuze nogal namelijk. Met 90km per dag zit je al op 450km aan woon-werkverkeer, dat is dus al 1800km per maand alleen daar aan. Reken erop dat je ook nog wel een paar kilometers voor hobby/vrienden/familie zult rijden en je zit met gemak aan de 2000km per maand. Als je dat een jaar lang moet rijden zit je al snel richting de 24.000km per jaar.

Dat zijn kilometrages dat je het gewoon goed moet uitrekenen, en mijn tip is dan om spritmonitor te gebruiken als richtlijn voor wat je daadwerkelijk gaat verbruiken aan brandstof.

Maak aan de hand van die berekening je keuze en ga zoeken. Vergeet ook niet te kijken bij de Franse en Italiaanse merken. Zeker als je gaat voor een kleine auto moet je die niet bij voorbaat uitsluiten van je zoektocht.
Het is alleen een stage van het half jaar dus is het wel belangrijk om te weten wat je NA dat halve jaar doet. Blijf je dan zoveel rijden of niet. Anders zit je namelijk op rond de 15.000KM. Dan heb je een hele andere score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
PauseBreak schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:58:

Half jaar ongeveer, daarna word de auto ook weer verkocht.

Tevens kan je de schadevrijejaren toch overdragen later naar mijzelf?=dubbelwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

dudee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:03:
[...]

Half jaar ongeveer, daarna word de auto ook weer verkocht.

Tevens kan je de schadevrijejaren toch overdragen later naar mijzelf?=dubbelwin
Dan zou ik gewoon een willekeurige auto van €500,- kopen, liefst Japans, die aftrappen en weer voor €500,- verkopen na dat half jaar. Hoef je niet al te lang over na te denken.

En nee, dat kan niet want die SVJ komen op naam van je moeder te staan. Sowieso pleeg je al verzekeringsfraude op het moment dat je jouw auto, waar jij hoofdbestuurder van bent, op haar naam verzekert terwijl zij er niet in rijdt. Als jij dan later aanklopt met "ik wil X jaar svj want zus en zo" ben je de sjaak.

Verzekeringstechnisch zou ik die goedkope zakjapanner gewoon aanhouden en aan de straat laten staan als dat geen probleem is. Op die manier bouw je namelijk relatief makkelijk svj op en een Japanse boodschappenbak is niet duur in de verzekering.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

PauseBreak schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:08:
[...]

Dan zou ik gewoon een willekeurige auto van €500,- kopen, liefst Japans, die aftrappen en weer voor €500,- verkopen na dat half jaar. Hoef je niet al te lang over na te denken.

En nee, dat kan niet want die SVJ komen op naam van je moeder te staan. Sowieso pleeg je al verzekeringsfraude op het moment dat je jouw auto, waar jij hoofdbestuurder van bent, op haar naam verzekert terwijl zij er niet in rijdt. Als jij dan later aanklopt met "ik wil X jaar svj want zus en zo" ben je de sjaak.

Verzekeringstechnisch zou ik die goedkope zakjapanner gewoon aanhouden en aan de straat laten staan als dat geen probleem is. Op die manier bouw je namelijk relatief makkelijk svj op en een Japanse boodschappenbak is niet duur in de verzekering.
en in de belasting kosten ze ook geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dudee schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:50:
Ik zal hier ook maar even posten, bijna klaar met mn rijbewijs en voor school (stage) zal ik in het nieuwe schooljaar een half jaar elke dag 45km heen en 45km terug rijden 5 dagen per week.

Sinds ik 18 ben zal de auto op naam van m'n moeder worden verzekerd.

Maar hoe zit dat nou met bezine VS diesel?
Het zal waarschijnlijk een nette auto worden zoals een polo or Audi A3(<--wel zwaar) (ligt aan prijs/bouwjaar etc)
Uit de topicstart:
Prijs, voor dit topic houden we €1000 euro aan.
Voor EUR 1000 heb je geen nette A3 en de Polo die je daarvoor koopt is redelijk op leeftijd. Zit je wel in het goede topic hier? Zo ja, kies een andere auto, want binnen dit budget A3 rijden zonder idiote kosten kun je wel vergeten. Een oude Polo is daarentegen een (weinig comfortabele) valide keuze. Je weet hopelijk dat een A3 eigenlijk een Golf is, dus sowieso niet 1-op-1 met de Polo te vergelijken. In zelfde categorie als Polo heb je van VAG Seat Ibiza/Cordoba en Skoda Fabia.
Maar ik lees veel dat het omslag punt rond de 150liter in de maand ligt, nu ga ik dit nooit rijden. 1800-1900km per maand en dit moet wel lukken met 1 op 20 lijkt mij (alleen maar snelweg).

dus wat zouden jullie doen?
Rekenen. Er is niet zoiets als een algemeen geldend omslagpunt. Je moet gewoon totaalkosten uitrekenen voor de kms die je gaat rijden voor de verschillende uitvoeringen die je overweegt. Afhankelijk van verbruik en gewicht kan het lager liggen dan 10k km/j (al is dat onwaarschijnlijk) of hoger dan 25k km/j. Meestal ligt de omslagpunt lager bij oudere auto's (al heeft dat ook te maken met lager gewicht en dus lagere belastingskosten).

Je zou trouwens ook naar LPG kunnen kijken. Dat is per km absoluut goedkoopst en wegenbelasting is veel lager dan diesel. Evt hogere onderhoudskosten zijn voor de paar maanden die jij wilt rijden te verwaarlozen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 28-05-2015 10:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Naja, wat al gezegd wordt dus.
Pak n willekeurig oud barrel. Corsatje B, Seat Ibiza uit de 90's, Polo uit de 90's, Toyota Starlet, n kleine Nissan, etc.
1) Makkelijk en voordelig te verzekeren op eigen naam (was verzekeringsfraude al genoemd? :P )
2) Goedkoper in de wegenbelasting
3) Omslagpunt zal je moeten uitzoeken. Ik rij 30dkm+ per jaar met n Corsa B 1.2 16v benzine en versus 1.5TD diesel zit er letterlijk nog geen halve cent per km verschil in. Dat is op jaarbasis slechts een paar tientjes, en is berekend op branstof+mrb+verzekering als geheel (de operationele kosten dus). Ja, diesel is dus goedkoper, maar ik had de benzineversie al en het verschil is zo klein dat het de moeite niet waard is om een goeie diesel te zoeken en deze weer te verkopen. (zie ook punt 4, afschrijving bij verkoop)
4) Een klein barrel schijft veel minder hard af dan een Audi A3. Reken dat even mee in je kostenplaatje, want je raakt een auto bijna nooit meer kwijt voor het geld wat je er voor hebt betaald. Met n oud barrel is die kans al wat groter, en als je goedkoper weer weg doet dan aanschaf, dan is het verschil vrij klein.
5) Eerste auto, dus je gaat dan pas echt leren rijden. En met alle butsen en krassen van dien. Zonde om daar een nette auto voor te misbruiken ;) Wordtie ook nog weer minder waard van bij verkoop.

Vergeet trouwens niet dat als je de auto weer weg doet en je dus geen verzekering meer nodig hebt, je schadevrije jaren na een jaar weer komen te vervallen.
Tenzij je terug gaat naar de verzekeraar die je had. Soms hebben ze dan nog een regeling voor terugkerende klanten, dat je b.v. na 3 jaar nog je schadevrije jaren terugkrijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 28-05-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:44:
Je zou trouwens ook naar LPG kunnen kijken. Dat is per km absoluut goedkoopst en wegenbelasting is veel lager dan diesel. Evt hogere onderhoudskosten zijn voor de paar maanden die jij wilt rijden te verwaarlozen.
Ja, als je zeker weet dat ie goed is klopt dat, maar dat is dus vaak de ellende met LPG. En dan doel ik niet eens op slijtage aan kop en kleppen door de schrale brandstof, maar het algehele functioneren van de motor.

Heb in mijn omgeving regelmatig problemen met LPG gezien. Een vaak voorkomend probleem sinds de introductie van injectiemotoren, is bijvoorbeeld backfiring van de motor. Dat treedt dan zo af en toe op, waardoor een proefritje op zich prima kan aanvoelen. Totdat je elke maand een nieuwe luchtfilterbox moet monteren. En dat is dan nog een kleine schade. Goed, jij had het over onderhoud, en reparatie van schade valt daar wellicht niet onder, maar punt blijft dat het geld kost.
Als je de auto niet van iemand die je kunt vertrouwen overneemt, zou ik met een budget van €1000,- niet snel aan LPG beginnen. Dat kan weliswaar goed gaan, maar geeft gewoon veel meer kans op ellende. Je moet het zien als een tweede systeem in de motor, waardoor de kans op problemen als het ware ook verdubbeld.

Vaak wordt in dit topic gehannest over omslagpunten e.d., maar met een budget van €1000 is het vooral verstandig iets te kopen dat zo goed mogelijk is. Als je extreem weinig rijdt zoek je natuurlijk benzine, als je veel gaat rijden een diesel. Als je die vraag echter in dit topic moet stellen zal het verschil verwaarloosbaar klein zijn t.o.v. eventuele kosten als gevolg van de staat van de auto. Bij een niet te grote auto zal het verschil tussen benzine of diesel hooguit enkele tientjes per maand bedragen bij twijfel, maar als er gerepareerd moet worden loopt het al heel snel in de honderden euro's.
Als je dus twijfelt over benzine of diesel (en 1 van beiden dus niet vanzelfsprekend is), laat dan de staat van de auto's waartussen je kiest de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beuzelarij schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 01:06:
[...]

Ja, als je zeker weet dat ie goed is klopt dat, maar dat is dus vaak de ellende met LPG. En dan doel ik niet eens op slijtage aan kop en kleppen door de schrale brandstof, maar het algehele functioneren van de motor.

Heb in mijn omgeving regelmatig problemen met LPG gezien. Een vaak voorkomend probleem sinds de introductie van injectiemotoren, is bijvoorbeeld backfiring van de motor. Dat treedt dan zo af en toe op, waardoor een proefritje op zich prima kan aanvoelen. Totdat je elke maand een nieuwe luchtfilterbox moet monteren. En dat is dan nog een kleine schade. Goed, jij had het over onderhoud, en reparatie van schade valt daar wellicht niet onder, maar punt blijft dat het geld kost.
"Ik ken ook een geval...." - dit is gewoon je reinste gevalletje FUD. Bovendien hoeft dat ding maar 6 maanden te rijden. Dat blijft hij zelfs doen als je in het genoemde geval niks doet aan die luchtfilters.

Sowieso "sinds de introductie van injectiemotoren"... dat was ondertussen 30 jaar geleden. Sindsdien zijn er zelfs zat bedrijven die fabrieks-af LPG auto's geleverd hebben, waaronder Volvo's die het honderdduizenden kms lang probleemloos uithouden. Dat wil niet zeggen dat iedere injectiesysteem in iedere auto vlekkeloos werkt, maar de insinuatie dat het vaker niet zal werken dan wel en dat je daarbij niets zou hebben aan een proefrit is knudde. Maar goed, blijf dit vooral verspreiden, houdt de vraag en dus de prijzen voor de mensen die er geen last van hebben lekker laag :P

Wij rijden iig al jaar of 4 rond met LPG met auto's binnen budget van dit topic en muv een enkel geval van misdiagnose (electraprobleem werd ten onrechte als LPG-systeemfout gezien) nul problemen met LPG. Nu, N=2, maar dat is net zo (in)valide als "Ik heb in mijn omgeving gezien...". Wil niet zeggen dat het allemaal perfect is ofzo. Je levert een beetje koppel tov benzine, doorgaans moet je vaker tanken, je mist ofwel reservewiel danwel ruimte in kofferbak, als je naar buitenland gaat moet je verloopnippels meenemen om te tanken en soms moet je aardig plannen waar je LPG kunt halen, en veel garages durven niet aan het LPG-systeem te zitten (of zitten eraan te rommelen terwijl ze het niet snappen, zie punt van misdiagnose hierboven :X ), maar dat valt allemaal in categorie 'ongemak'. Het voordeel is bijzonder eenvoudig: structureel significant lagere kosten.
Als je de auto niet van iemand die je kunt vertrouwen overneemt, zou ik met een budget van €1000,- niet snel aan LPG beginnen. Dat kan weliswaar goed gaan, maar geeft gewoon veel meer kans op ellende. Je moet het zien als een tweede systeem in de motor, waardoor de kans op problemen als het ware ook verdubbeld.
De kans op problemen in het brandstofsysteem verdubbelt. Nu, hoe groot die kans a priori is verschilt, maar dat is gelukkig te achterhalen. Kijk bijvoorbeeld op http://www.reliabilityindex.com/ naar je auto. Je ziet daar welk percentage van storingen van welk systeem/onderdeel vandaan komt. Als ik naar m'n Peugeot 306 kijk, zie ik bijvoorbeeld 3.64% bij brandstofsysteem. Die verdubbelt dan naar 7.28%, met totale toename van 3.64% vs zelfde auto op benzine. Daar lig ik echt niet wakker van, zeker niet in verhouding met bijvoorbeeld 32.73% electrische problemen (waar ik inderdaad last van heb - ergens een massaprobleem waar we niet achter kunnen komen... )
Vaak wordt in dit topic gehannest over omslagpunten e.d., maar met een budget van €1000 is het vooral verstandig iets te kopen dat zo goed mogelijk is. Als je extreem weinig rijdt zoek je natuurlijk benzine, als je veel gaat rijden een diesel. Als je die vraag echter in dit topic moet stellen zal het verschil verwaarloosbaar klein zijn t.o.v. eventuele kosten als gevolg van de staat van de auto. Bij een niet te grote auto zal het verschil tussen benzine of diesel hooguit enkele tientjes per maand bedragen bij twijfel, maar als er gerepareerd moet worden loopt het al heel snel in de honderden euro's.
Daar zit wat in als je weinig kms rijdt, maar zodra je meer gaat rijden zal brandstof linksom of rechtsom verreweg je grootste kostenpost zijn, en dan worden de verschillen ook groter. Juist bij een krap budget gaan die verschillen erg significant worden tov aankoopbedrag, waarbij LPG zoals gezegd dermate veel scheelt dat die verschillen sneller significant zijn.

Ik zou hier echter een ander punt noemen: ongeacht brandstof en zelfs los van staat van auto (voorzover je die als leek goed kunt beoordelen), als je budget beperkt is, neem vooral een eenvoudige auto met zo min mogelijk frutsels die kapot kunnen. Je noemt LPG als 'extra' systeem wat kapot kan, maar dat geldt ook voor allerhande electra. Sterker nog, de statistieken zijn er duidelijk over: electrische systemen gaan ook daadwerkelijk vaker kapot en zijn verantwoordelijk voor een zeer groot deel van storingen, en als het fout gaat zijn ze vaak duurder op te lossen.

Komt bij dat auto's met toeters en bellen vaak meer waard zijn dan eenvoudige auto's dus als je ze voor zelfde prijs ziet is er grotere kans op afgeragde, gare exemplaren.
Als je dus twijfelt over benzine of diesel (en 1 van beiden dus niet vanzelfsprekend is), laat dan de staat van de auto's waartussen je kiest de doorslag geven.
*Als* het qua kostenplaatje niets of zeer weinig uitmaakt eens.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Nee, niet verkeerd quoten. Niet 1 geval. Alleen al mijn ouders hebben met 3 LPG-auto's (2 merken) problemen gehad, terwijl ze daarvoor al jaren en jaren LPG hebben gereden. De problemen begonnen bij de transitie van carburateur naar injectie.

Daarnaast hebben ook een redelijk aantal (ouders van) vrienden op LPG gereden, evenals familieleden. Het is echt niet zo dat iedereen problemen heeft, integendeel, maar in vergelijking met niet-LPG ligt het percentage gewoonweg merkbaar hoger. En dat waren dan nog auto's die aanmerkelijjk meer dan €1000,- hadden gekost, en het betreft zowel nieuwe als gebruikte exemplaren.
maar de insinuatie dat het vaker niet zal werken dan wel en dat je daarbij niets zou hebben aan een proefrit is knudde
Ik vind jouw insinuaties kwalijk. Ik beweer namelijk nergens dat het vaker niet dan wel zou werken en ik beweer nergens dat je niets aan een proefrit zou hebben. Leg me dat dan ook niet in de mond!

Ik beweer wel dat de kans op problemen bij LPG hoger is dan bij benzine of diesel, en eveneens dat een auto tijdens een proefrit prima kan functioneren terwijl er toch een verholen probleem aanwezig is. Dat met die backfiring af en toe, is een bekend probleem. De garage zet er een nieuwe luchtfilterbox op. Vervolgens gaat het een tijdje goed, de auto rijdt dan ook prima, maar dan backfired de motor weer een keertje, en is de luchtfilterbox wederom kapot. Indertijd zelf ondervangen door geen slangenklem op de luchtslang te zetten, waardoor die er dan 'hopelijk' afvloog, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Soms klapte die luchtfilterbox dan toch nog kapot, en moest er weer een nieuwe op.
Maar goed, blijf dit vooral verspreiden, houdt de vraag en dus de prijzen voor de mensen die er geen last van hebben lekker laag :P
Precies. Heel Nederland is oliedom, daarom zijn de prijzen zo laag...
Men kijkt heel duidelijk naar belasting in Nederland, zie het succes van al die weinig-bijtelling-auto's. LPG-G3 auto's zitten ook relatief laag in de belasting, dan zouden die dus ook goed moeten verkopen, zou je denken. Dat dat niet het geval is zal dan toch wel een reden hebben...
Wil niet zeggen dat het allemaal perfect is ofzo. Je levert een beetje koppel tov benzine, doorgaans moet je vaker tanken, je mist ofwel reservewiel danwel ruimte in kofferbak, als je naar buitenland gaat moet je verloopnippels meenemen om te tanken en soms moet je aardig plannen waar je LPG kunt halen
Dit tel ik niet eens mee. Dat weet je bij aanschaf. Bovendien rijdt LPG prima, mits alles goed functioneert.
en veel garages durven niet aan het LPG-systeem te zitten (of zitten eraan te rommelen terwijl ze het niet snappen, zie punt van misdiagnose hierboven :X ), maar dat valt allemaal in categorie 'ongemak'.
Ja, ongemak ja. Da's een eufemisme. De dealer/garage wijst naar de LPG-inbouwer, en de LPG-inbouwer wijst naar de dealer/garage. Meermaals gehad. Uiteindelijk moet je dan gaan dreigen met een gang naar de rechter qua aansprakelijkheid, maar je wilt dat geklooi helemaal niet.
Het voordeel is bijzonder eenvoudig: structureel significant lagere kosten.
Mits het werkt.
Je moet kijken naar de betrouwbaarheid van een LPG-auto >10 jaar met €1000 budget. €1000 voor een auto is gewoon niets, dan moet je zoveel mogelijk risico uitsluiten.
Daar zit wat in als je weinig kms rijdt, maar zodra je meer gaat rijden zal brandstof linksom of rechtsom verreweg je grootste kostenpost zijn, en dan worden de verschillen ook groter. Juist bij een krap budget gaan die verschillen erg significant worden tov aankoopbedrag, waarbij LPG zoals gezegd dermate veel scheelt dat die verschillen sneller significant zijn.
Als men qua kilometers twijfelt (er wordt in dit topic dan een vraag gesteld over omslagpunt) tussen benzine of diesel, dan zal het verschil in brandstofkosten dusdanig klein zijn dat de staat van de auto de doorslag zou moeten geven. Als je tevoren al wel weet dat je weinig of veel gaat rijden, dan geef je de voorkeur aan benzine, respectievelijk diesel. Als je van een betrouwbaar iemand een G3-LPG auto kunt overnemen is dat eigenlijk altijd goedkoper, mits je niet hoeft te gaan sleutelen. Voor €1000 zou ik echter niet snel een LPG-auto kopen op Marktplaats, of bij de eerste de beste BOVAG-garage.
Ik zou hier echter een ander punt noemen: ongeacht brandstof en zelfs los van staat van auto (voorzover je die als leek goed kunt beoordelen), als je budget beperkt is, neem vooral een eenvoudige auto met zo min mogelijk frutsels die kapot kunnen. Je noemt LPG als 'extra' systeem wat kapot kan, maar dat geldt ook voor allerhande electra. Sterker nog, de statistieken zijn er duidelijk over: electrische systemen gaan ook daadwerkelijk vaker kapot en zijn verantwoordelijk voor een zeer groot deel van storingen, en als het fout gaat zijn ze vaak duurder op te lossen.

Komt bij dat auto's met toeters en bellen vaak meer waard zijn dan eenvoudige auto's dus als je ze voor zelfde prijs ziet is er grotere kans op afgeragde, gare exemplaren.
Mee eens. Op zich maakt het niet zoveel uit als een elektrische raam niet meer werkt, maar het is vaak wel een indicatie van gebrekkige elektronica. Ook een kapotte airco-pomp kan in de papieren lopen bijvoorbeeld. Soms kunnen ze die losgooien, maar niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Beuzelarij heeft imo wel een punt, als je lpg meeneemt moet je onderhoud meenemen in de maandelijkse kosten. Alleen al door het extra systeem introduceer je meer dingen die kapot kunnen gaan. En dan neem ik nog niet eens de statistisch verlaagde betrouwbaarheid door niet aanwezige smering en andere zaken. Uiteraard zijn er mensen die geluk hebben gehad... er zijn ook rokers 90+ geworden.

Laat ik het zo zeggen: een diesel met 300k km op de teller zou ik kunnen overwegen om te kopen, maar een lpg auto met 300k km zou ik laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 16:30

psy

LPG is gewoon zeer goed geschikt voor auto's met bepaalde motoren. Veel motoren zijn dit niet echt waardoor vaak problemen ontstaan. Maar als je een goede combinatie hebt lach je iedereen uit qua kosten :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

psy schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:56:
LPG is gewoon zeer goed geschikt voor auto's met bepaalde motoren. Veel motoren zijn dit niet echt waardoor vaak problemen ontstaan. Maar als je een goede combinatie hebt lach je iedereen uit qua kosten :)
Als een motor vanaf de grond op is ontworpen puur voor LPG zal het de betrouwbaarheid van benzine en diesel kunnen benaderen. Maar dan heb je nog steeds de hogere temps en slechte smering. Materialen die in benzine/diesel in de verbrandingskamer zijn al extreem... het wordt er echt niet beter van...

Maar goed, als je zoiets nieuw zou kunnen kopen (welke motor is van de grond af hiervoor ontworpen?) zal je zeer waarschijnlijk heel lang betrouwbaar kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Bartjuh schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:05:
[...]

Als een motor vanaf de grond op is ontworpen puur voor LPG zal het de betrouwbaarheid van benzine en diesel kunnen benaderen. Maar dan heb je nog steeds de hogere temps en slechte smering. Materialen die in benzine/diesel in de verbrandingskamer zijn al extreem... het wordt er echt niet beter van...

Maar goed, als je zoiets nieuw zou kunnen kopen (welke motor is van de grond af hiervoor ontworpen?) zal je zeer waarschijnlijk heel lang betrouwbaar kunnen rijden.
LPG brand toch koeler? Plus lagere energie per hoeveelheid en je berooft ook nog eens het koelsysteem of de motor zelf van warmte (want vloeibare LPG moet snel omgezet worden in gas, tenzij je het direct inspuit en daar de restwarmte opneemt in de cylinder).
Dat is volgens mij ook de reden dat de meeste LPG auto's starten op benzine zodat ze even wat warmte kunnen kweken, anders slaan ze binnen no-time af.

Anyway, er zijn BiFuel auto's te krijgen met zowel een LPG of CNG tank en een benzine tank. Die zijn er voor gemaakt, maar er zijn best auto's te vinden die er niet voor ontworpen zijn en toch prima er op willen draaien.

Voorbeeldje wat me zo bijstaat is de Corsa D 1.2 16v Ecoflex BiFuel.
Die motor is, als ik het goed heb, een bijna directe afstammeling van de 1.2 16v uit de Corsa B en C. Die motoren schijnen ook prima op LPG te kunnen, maar het wordt nauwelijks gedaan omdat het al zulke goedkope wagentjes zijn en je vrij veel moet rijden om de ombouw er uit te kunnen halen.

Mazda2 is er ook in BiFuel variant. Golf 5 of 6 is er ook in BiFuel versie, genaamt LPdi. Chevy Spark 1,0 en Lancia Ypsilon 1.2 zijn er ook als BiFuel en zo zullen er nog wel wat modellen zijn.

Haal je iets waarvan het niet bekend is, sja... Je zou dus even goed moeten zoeken of de auto die je op het oog hebt betrouwbaar is icm LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 15:53
McKaamos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:06:
Mazda2 is er ook in BiFuel variant. Golf 5 of 6 is er ook in BiFuel versie, genaamt LPdi. Chevy Spark 1,0 en Lancia Ypsilon 1.2 zijn er ook als BiFuel en zo zullen er nog wel wat modellen zijn.
Maar de Mazda 2 en Chevrolet Spark kunnen dus absoluut niet tegen LPG, ook al worden ze af-fabriek geleverd op LPG. Bijvoorbeeld bij de Mazda 2 ben je iedere 20.000 kilometer aan de beurt om de kleppen te laten stellen. Ter vergelijking, bij de 2005 Mitsubishi Colt 1.3 van mijn broer moet dat iedere 80.000 kilometer (toegegeven, met apart smeersysteem erbij). Je kunt een keer of 3-4 stellen en daarna is het af.

De SkyActive blokken van Mazda kunnen er kennelijk wel weer goed tegen, maar de oude MZR blokken van Mazda en de EcoTec blokken van Opel dus absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
UTwizard schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:14:
[...]

Maar de Mazda 2 en Chevrolet Spark kunnen dus absoluut niet tegen LPG, ook al worden ze af-fabriek geleverd op LPG. Bijvoorbeeld bij de Mazda 2 ben je iedere 20.000 kilometer aan de beurt om de kleppen te laten stellen. Ter vergelijking, bij de 2005 Mitsubishi Colt 1.3 van mijn broer moet dat iedere 80.000 kilometer (toegegeven, met apart smeersysteem erbij). Je kunt een keer of 3-4 stellen en daarna is het af.

De SkyActive blokken van Mazda kunnen er kennelijk wel weer goed tegen, maar de oude MZR blokken van Mazda en de EcoTec blokken van Opel dus absoluut niet.
Sowieso maak je met de term Ecotec een heeeeeeel brede claim.
De term Ecotec slaat niet op het soort motor namelijk, maar slaat op dat het voldoet aan een euronorm.
Die term staat sinds midden jaren 90 op Opel motoren van 1liters tot 3,0 V6 en zelfs heden ten dage vind je die term nog op praktisch elke Opel motor geplakt. Het maakt zelfs niet uit of het nou een benzine of een diesel is.
Ja, er zijn een paar motoren van Opel die er niet tegen kunnen, ja er staat Ecotec op, maar dat betekent niet dat alle motoren waar Ecotec op staat er per definitie niet tegen kunnen.
Juist de kleintjes schijnen best goed te lopen op LPG. En kleppen stellen is niet nodig want ze draaien vanaf de eerste 16kleppers al met hydraulische, zelfstellende stoters.
Het enige wat ik hier en daar lees is een electronica probleempje, maar van welke auto lees je dat nou niet tegenwoordig...

Toegegeven, van Mazda en Chevy heb ik verder geen idee. Nooit in verdiept. Het enige wat ik er van weet is dat ze als BiFuel geleverd zijn. Dan mag je er toch een beetje vanuit gaan dat zoiets getest is en betrouwbaar is bevonden.
Praktijk blijkt dan weer anders te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor een voorbeeld van een BiFuel die wel bewezen 'bulletproof' betrouwbaaar te zijn en bovendien te krijgen is voor een prijs dat past bij dit topic: de Volvo V40 BiFuel. Die dingen rijden nog vrolijk met half miljoen op de teller rond zonder bijzonder onderhoud op of door het LPG-deel.

Alleen jammer dat ze zo ranzig onzuinig zijn (beter dan 1:9 LPG ga je niet halen, zelfs een zwaardere V70 op LPG doet dat beter) en dat die blok zo slecht past bij karakter van het auto (1.8l Mitsubishi GDI die je echt moet laten gieren in de toeren voor hij je enigszins vooruit gaat bewegen). Oh, en ondanks dat het een station is, is de kofferbak - zelfs zonder reservewiel - bijzonder klein te noemen in verhouding met afmetingen auto. Dat gezegd, als je het comfortniveau van die V40 zoekt - en hij is echt goddelijk comfortabel, ook achterin - en voldoende kms rijdt (>20k/j is het een no-brainer) ga je weinig goedkopers in aanschaf, onderhoud of brandstof vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb hier sindskort ook een LPG auto, maar zou niet weer terug willen naar een turbodiesel.

Overigens een voordeel van lpg tov benzine en diesel, omdat het gewoon verdampt en dus niet smeert laat het ook geen rotzooi in de olie achter. Bij een diesel is na 1x starten je olie zwart, bij een LPG auto blijft je olie gewoon schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

McKaamos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:06:
[...]
LPG brand toch koeler? Plus lagere energie per hoeveelheid en je berooft ook nog eens het koelsysteem of de motor zelf van warmte (want vloeibare LPG moet snel omgezet worden in gas, tenzij je het direct inspuit en daar de restwarmte opneemt in de cylinder).
Dat is volgens mij ook de reden dat de meeste LPG auto's starten op benzine zodat ze even wat warmte kunnen kweken, anders slaan ze binnen no-time af.
Maar benzinemotoren lopen ook rijk, om warmte lokaal via verdampingswarmte van benzine te kunnen afvoeren (anders wordt het te heet). LPG is in de verbrandingskamer al gas, dus kan je geen energie stoppen in de faseovergang. Kortom; het wordt heter. En het verdampen van LPG gebeurt al ruim voor de verbrandingskamer...?

Ik ben geen verbrandingsmotor expert btw... alvast een disclaimer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Bartjuh schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:22:
[...]

Maar benzinemotoren lopen ook rijk, om warmte lokaal via verdampingswarmte van benzine te kunnen afvoeren (anders wordt het te heet). LPG is in de verbrandingskamer al gas, dus kan je geen energie stoppen in de faseovergang. Kortom; het wordt heter. En het verdampen van LPG gebeurt al ruim voor de verbrandingskamer...?

Pas als ze op temperatuur zijn en groot vermogen moeten leveren ;) Niet constant, ze lopen zelfs regelmatig een tikkie arm.

En LPG verdampen gebeurt in een verdamper die wordt verwarmd met koelwater. Dus je berooft het koelsysteem van warmte.
En in modernere LPG installaties wordt de LPG gewoon vloeibaar ingespoten, en dan roof je de warmte uit de verbrandingskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als de kleppen het kunnen hebben is LPG prima. Een diesel is ook heter dan een benzine. Ik heb met een diesel nog nooit verstopte carterontluchting, mayo onder de vuldop of verrotte voorpijp gehad, bij benzine allemaal al een keer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 16:30

psy

Bartjuh schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:22:
[...]

LPG verbrandt niet heter, dat hebben ze een tijdje terug in Duitsland onderzocht. Het scheelt gewoon niets. Wat wél afwijkt is dat LPG langzamer verbrandt, waardoor de uitlaatkleppen het iets meer voor de kiezen krijgen. Er moet langer warmte afgevoerd worden waardoor microwelding kan/zal ontstaan. Als de klepzetels hard genoeg zijn en er bij voorkeur hydraulische klepstoters gebruikt worden is dit geen probleem (zoals ik heb in mijn auto inmiddels 540.000 km)

Overigens kan je dampgas en LPi (en vergelijkbaar) niet vergelijken. Bij dampgas moet het koelsysteem aangepast worden (met iets meer kans op problemen) on de LPG te kunnen verdampen, bij LPi wordt de LPG vloeibaar ingespoten.

Omdat dampgas het koelsysteem gebruikt en daar energie voor nodig heeft levert dit je vermogensverlies op. LPi heeft dit niet. Bij mijn auto was op de rollenbank zelfs sprake van een +2pk en +2 NM vermogenswinst _/-\o_
Overigens kan bij LPi weer je pomp kapot gegaan, al heb ik dat zelf nooit gehad dus dat hoeft zeker niet te gebeuren :)

[ Voor 11% gewijzigd door psy op 30-05-2015 11:58 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

psy schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:54:
[...]
LPG verbrandt niet heter, dat hebben ze een tijdje terug in Duitsland onderzocht.
Ik zeg ook niet dat het heter verbrand, het wordt slechter gekoeld waardoor zijn omgeving uiteindelijk heter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Bartjuh schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 12:06:
[...]

Ik zeg ook niet dat het heter verbrand, het wordt slechter gekoeld waardoor zijn omgeving uiteindelijk heter wordt.
Het koelt juist beter. In elke opstelling moet de vloeistof omgezet worden in gas, wat warmte onttrekt.
Dat kan met koelvloeistof of door restwarmte van de vorige verbranding.
Benzine wordt niet omgezet in gas maar wordt verneveld tot miniscule druppeltjes (in de injectoren) en onttrekt dus minder warmte.

Daarom start een LPG auto ook praktisch altijd op benzine, want er moet eerst wat warmte gegenereerd worden zodat hij fatsoenlijk op LPG kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
psy schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:54:
[...]
Omdat dampgas het koelsysteem gebruikt en daar energie voor nodig heeft levert dit je vermogensverlies op. LPi heeft dit niet. Bij mijn auto was op de rollenbank zelfs sprake van een +2pk en +2 NM vermogenswinst _/-\o_
Overigens kan bij LPi weer je pomp kapot gegaan, al heb ik dat zelf nooit gehad dus dat hoeft zeker niet te gebeuren :)
De reden voor vermogensverlies is puur vanwege dat oudere LPG systemen een mengstuk gebruiken als een venturi. Hierdoor creëer je een restrictie in het inlaatkanaal wat zelfs op benzine vermogensverlies heeft. Combineer dit met de langzamere verbranding van gas en het feit dat het nogal een inefficiënte manier van inbrengen van brandstof is (feitelijk een vrij lompe carburateur) .

Er is geen injector e.d puur een stuk staal met gaatjes erin die geregeld word vanuit de verdamper op basis van onderdruk op het membraan. Met een G2/G3 variant zit er dan een stappenmotor in de verdamper die het membraan op basis van de lambda bijgeregeld waardoor je iets efficiënter uitkomt maar niet meer dan voldoende is om te voldoen aan emissie eisen.

Latere systemen zoals die van AG/Teleflex of Prins gebruiken weliswaar nog een verdamper maar injecteren het verdampte gas in via injectors waardoor het hele mengstuk en de restrictie vervalt plus er ook veel beter bijgeregeld kan worden. Deze systemen hebben ook geen vermogensverlies en presteren gelijk aan een Lpi systeem (zelf heb ik een AG SGI systeem die exact hetzelfde presteert op benzine en LPG).

Er word zo enorm veel energie uit het koelsysteem al weggegooid via de radiateur dat het vrijwel onzin is om te zeggen dat het aan het verlies aan energie ligt via het koelsysteem. De minieme hoeveelheid energie die gebruikt word om een verdamper en gas op temperatuur te brengen is zo enorm klein in vergelijking met de hitte die een gemiddeld motorblok opwekt dat het verwaarloosbaar is.

Het enige verschil is dat energie die domweg niet via de radiateur verloren gaat nu de verdamper in gaat.

Zoals jij het eigenlijk zegt zou een motorblok dan moeten isoleren om overtollige energie in de vorm van hitte niet te laten verliezen waar dan ook ;).

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 11:46
dion_b schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 01:22:
....Alleen jammer dat ze zo ranzig onzuinig zijn (beter dan 1:9 LPG ga je niet halen, zelfs een zwaardere V70 op LPG doet dat beter) en dat die blok zo slecht past bij karakter van het auto (1.8l Mitsubishi GDI die je echt moet laten gieren in de toeren voor hij je enigszins vooruit gaat bewegen). ....
Dit zeg je vaker, eigenlijk elke keer als je het over de V40 hebt, maar het merendeel van de S/V40 1.8 zijn Volvo blokken, ja er is een paar jaar een 1.8 GDI van Mitsubishi geleverd naast de eigen 1.8/2.0, maar als je op MP kijkt, en helemaal als je filtert op LPG kom je eigenlijk alleen Volvo's eigen 1.8 tegen. Te herkennen aan de motorinhoud, 1731/1783 CC voor Volvo's eigen motor, 1830 o.i.d. voor de 1.8 GDI blokken, of als er een foto van het blok bij staat, de 1.8 GDI heeft een plastic kap met Volvo GDI er op.

De 1.8 van Mitsubishi doet het ook minder goed op LPG dan de Volvo blokken, dus als je een LPG S/V40 wil, zou ik zorgen dat je een 1.8 of 2.0 van Volvo zelf zoekt. Al is, volgens de fabrieks opgave tenminste, de 1.8 GDI wel een stukje zuiniger dan de Volvo 1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:06
Minneyar schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:48:
[...]
De 1.8 van Mitsubishi doet het ook minder goed op LPG dan de Volvo blokken, dus als je een LPG S/V40 wil, zou ik zorgen dat je een 1.8 of 2.0 van Volvo zelf zoekt. Al is, volgens de fabrieks opgave tenminste, de 1.8 GDI wel een stukje zuiniger dan de Volvo 1.8.
Sterker nog, de 1.8 GDI loopt gewoon niet op LPG. Sowieso al geen geweldige motor, maar als je er een tegenkomt met LPG zou ik helemaal wegrennen.

Anyway, ik heb een nu driekwartjaar een Golf op LPG, en de enige storing die ik aan het LPG systeem heb gehad (zat er al toen ik 'm kocht) kostte mij 40 euro bij de gasboer. Je moet wel geluk hebben met de gasboer; toen ik rondbelde voor een diagnose riepen ze allemaal wat verschillends en uiteindelijk heb ik een afspraak gemaakt bij de gasboer die eerlijk zei dat hij hem eerst zou moeten zien.

Daarnaast is de besparing tot dusver behoorlijk: ik rij nu voor 5,6 cent per kilometer, tegenover 13 cent per kilometer als ik dezelfde auto op benzine zou rijden. Tikt nogal aan bij 25k/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Minneyar schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:48:
[...]

Dit zeg je vaker, eigenlijk elke keer als je het over de V40 hebt, maar het merendeel van de S/V40 1.8 zijn Volvo blokken, ja er is een paar jaar een 1.8 GDI van Mitsubishi geleverd naast de eigen 1.8/2.0, maar als je op MP kijkt, en helemaal als je filtert op LPG kom je eigenlijk alleen Volvo's eigen 1.8 tegen. Te herkennen aan de motorinhoud, 1731/1783 CC voor Volvo's eigen motor, 1830 o.i.d. voor de 1.8 GDI blokken, of als er een foto van het blok bij staat, de 1.8 GDI heeft een plastic kap met Volvo GDI er op.

Hmm... ik ging er vrij klakkeloos vanuit dat het de GDI zou zijn, vooral gezien het zo hoogtoerig was met smalle powerband .Maar het was wel 1783cc, dus klinkt alsof dat gedrocht alsnog bij Volvo zelf vandaan kwam. Verklaart misschien waarom het zo onzuinig was...

Iig geen fan van, maar we hebben dat ding met 360k km NAP onlogisch weggedaan (wie weet hoeveel echt gereden) en hij rijdt nog steeds meerdere tientallen km verder naar volle tevredenheid rond bij een vriendin van me. Dus ondanks beroerde eigenschappen wel degelijk toonbeeld van betrouwbaarheid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Ach ja, elke dag leer je wat nieuws :P
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met de 4 cilinder "whiteblocks", De 5 cilinder versie uit de 850 en de V70 vond ik een juist erg fijn rijden, al moest ik de 850 van mijn ouders, ook op LPG, wel flink in de toeren jagen als je een beetje hard op wil trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ach, toeren maken om op te trekken vind ik niet erg, maar toeren moeten maken om niet af te slaan word ik niet blij van. Iedere andere auto die ik had wilde prima 50km/u in 4e versnelling doen, dat ding wilde met ongelofelijke tegenzin (en nul acceleratie) 50km/u in z'n 3 doen en was eigenlijk pas blij (en vergelijkbaar met bijv m'n hudige Peugeot 306 met 1.6l LPG in z'n 4) in z'n 2. Ook was op 120km/u zo goed als niet te accelereren in z'n 5, je moest naar 4 terug om in te halen. Dat is gedrag dat ik meer met een lelijke eend associeer dan met een luxe uitgevoerde redelijk moderne station :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Dat klinkt idd niet fijn, ben benieuwt of dat exemplarisch was op dat ze allemaal zo rijden. Een V/S40 op LPG is stiekem wel een beetje een optie als mijn 440 het eindelijk opgeeft. Ben bang dat ik te verwend ben geworden door de Volvo stoelen, helemaal sinds de verschrikkelijke stoelen die in mijn vorige Carisma zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M'n moeder had ooit een 440, dat waren geen slechte stoelen, maar die op de V40 zijn lichtjaren comfortabeler. Echt goddelijk lekker zaten ze (we hadden de leren variant :) ). Als je eenmaal op de snelweg was en cruise control aan had staan (en dus niet meer druk hoefde te maken om die blok) nog nooit zo'n comfortabele auto gehad, en muv een paar erg luxe Mercedessen en Lexussen ook niet in comfortabelere auto's gereden.

Met een ander blok reed het ook zeer prettig. Vriendin van me heeft een V40 met de 1.9 turbodiesel erin. Dat komt aardig in de buurt van mijn ideaal qua comfort en rijgedrag (behalve dat haar stuurbekrachtiging gaar is en dat ze daar maar nooit wat aan laat doen en dus bij scherpe bochten nare tikken krijgt :X ). Die diesel is ook prima zuinig voor formaat auto, doet iets van 1:17 - maar gezien gewicht moet je fors kms maken voordat dat goedkoper is dan benzine en het zal altijd duurder zijn dan LPG (want hogere belasting en verbruikskosten).

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 02-06-2015 16:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Dan heb ik nog wat om naar vooruit te kijken :P. Al krijg ik regelmatig de opmerking van mensen die meerijden dat mijn stoelen zo goed zitten, wat ze nogal verbaast, aangezien de 440 er van buiten uitziet als een wrak.
Toevallig rij ik nu een 1.9TD, maar in de 440, die maar 1040 kg weegt is het al niet echt een snelheidsmonster, een V40 die minsten 250 kg meer weegt zal het wel helemaal traag zijn. Al is dat waarschijnlijk niet helemaal meer het zelfde blok, het vermogen komt wel redelijk overeen. Mijn zwager heeft er een gehad, en die klaagde ook nogal over de traagheid van zijn V40 1.9TD.
Maar om nog een beetje on topic te gaan: Mocht de 440 er mee ophouden, komt er of een klein dieseltje voor in de plaats, of dus een wat grotere, luxere LPG auto (mijn voorkeur, de vrouw heeft liever zo'n klein schattig autootje :P). We hebben namelijk niet veel zin in hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet zo ver van je werk woont, en vaders heeft geen wrak van een auto, dan lijkt het wat mij betreft een stuk goedkoper om de auto over te nemen van vaders. Dat zou iets zijn waar ik allereerst naar zou kijken. Je weet wat er is gebeurd qua onderhoud en ook hoe er mee is gereden. Daarnaast gaat de auto niet helemaal de familie uit waardoor vaders, als 'ie eens in een sentimentele bui is, altijd weer de oude auto eventjes kan pakken voor de nood.

Daarnaast is het bij de ANWB verzekering geloof ik ook mogelijk om jezelf mee te verzekeren als gezinslid waardoor je al wat SVN kan opbouwen. Pin mij daar niet op vast, had ik eigenlijk eerder naar moeten kijken maar heb het van 'horen zeggen'.

Overigens rij ik in een oude Audi 80 uit 1992 die net niet ouder is dan ikzelf. ;) De vaart zit er nog goed in, het slurpt alleen een beetje veel. Benzine 1/10 nu ik 'em weer goed heb ingereden. Kan erger maar kan zeker zuiniger. Daarnaast ga ik ook geen last krijgen van mileu regels en geneuzel aangezien er een katalysator op zit. De reacties van mijn collega's zijn ook priceless. =P Enige nadeel is onderhoud...dat was wel prijzig maar je krijgt geen soortgelijke auto voor de kosten van het onderhoud, bij lange na niet.

Kan natuurlijk wel goedkoper met een Japans boodschappenwagentje, maar het is ook gewoon -leuk- en dat mag ook wel eens gezegd worden. En zoveel duurder is het nu ook niet als je redelijk dicht bij je werk woont.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ha, ik meld me weer. Nadat weer eens de EMU van de 306 vond dat bij rijden op benzine 0rpm een geschikte stationare toerental was (ergens kortsluiting/massaprobleem, schijnt vrij bekend te zijn, maar erg lastig op te sporen), we constateerden dat de banden op slicks begonnen te lijken en m'n zoontje in z'n stoeltje iets in z'n mond had wat later bleek de losgelaten bekleding van de deur te zijn, was maat vol.

Heb zojuist handtekening gezet voor een auto, maar even voor anderen de afweging van hoe/wat/waarom.

Oude auto:
Peugeot 306 Break 2001, 1.6 benzine/LPG-G3

Goed:
[list]• Erg lekkere laagtoerige motorblok.
• Comfortabele stoelen.
• Onwaarschijnlijk ruime kofferbak voor zo'n lichte auto.
• Ondanks alle irritaties nooit volledig in de steek gelaten.
• Door lage gewicht (1141kg) fiscaal aantrekkelijk.

Slecht:
[list]• Electraproblemen, gevolg af en toe bokkende motor op snelwegsnelheden (LPG) en onvoorspelbare stationaire toerental benzine en LPG (ergens tussen de 0 en 2000rpm, terwijl het strak 1000rpm zou moeten zijn)
• Verbruik (vermoedelijk door bovenstaande problemen) hoger dan het zou moeten zijn, niet beter dan 1:11 LPG, terwijl 1:12.5 meer dan haalbaar zou horen te zijn.
• Aardig wat kosten die eraan zitten te komen: lekke/lege airco, kale banden, allicht distributieriem (historie niet geheel bekend...)
• Comfort valt tegen, mede ivm geen airco en toch merkbaar >20-jaar oud ontwerp, al is deze 'maar' 14 jaar oud/
• Auto is behoorlijk 'op', vooral cosmetisch, maar steeds meer ook practisch.

Dus, wensen voor nieuwe auto:
[list]• Zoveel mogelijk van de goede dingen behouden.
• Zoveel mogelijk van de minpunten kwijtraken.
• Nog steeds een station of evt MPV
• TCO (dus incl verbruik) niet significant duurder dan huidige auto. Concreet vooral max 1 belastingscategorie zwaarder (dus max 1250kg) indien LPG, en indien benzine IRL verbruik van max 1:16 - dit ivm ongeveer 9k km/j rijden en relatieve kosten LPG/benzine.
• Cruise control.
• Isofix (3e koter op komst, en we zijn het gepruts met stoeltje-in-gordels beu)
• Liefst max 10 jaar oud, tenzij jaartje of twee meer behoorlijk scheelt in kosten cq mogelijkheden.
• Km-stand min 200k, liefst 250k, max 300k
• Budget max EUR 2500, maar liefst onder de EUR 2000.

Shortlist leek erg veel op vorige keer, al blijkt cruise control in deze categorie opties te beperken:
Citroen Xsara Break 1.6 of 1.8 LPG-3G
Citroen Xsara Picasso 1.6 LPG-3G (sommige uitvoeringen zijn *net* onder de 1250kg)
Renault Megane Grand Tour 1.6 LPG-3G
Mogelijk ook enkele VAG-gevallen (Fabia etc), maar die heb ik ivm stoelcomfort uitgesloten, mijn rug wordt daar niet vrolijk van.
Japanse auto's vind je bijna niet met LPG, en hoezeer ze doorgaans licht en zuinig zijn in hun categorie niets gevonden dat zuinig genoeg was op benzine. Uitzondering op beide is de Honda Civic Aerodeck, maar die is a) wat ouder en b) lastig te vinden - geen gezien op LPG tijdens deze zoektocht.

De Xsara Break is in principe een marginaal modernere versie van de 306 met iets meer bekleding, maar nog steeds vrij kaal, de Picasso z'n dikke broertje. De Megane is veel 'meer auto', maar ik maak me zorgen over de electra ervan.

Heb wat meer verdiept in o.a. pechstatistieken. Daar blijkt dat het vooral de 2001-2003 Meganes waren die rampzalig waren, vanaf 2004 zou het nog steeds niet uitblinken, maar in ieder geval niet meer een drama zijn.

Op basis hiervan ging m'n voorkeur licht uit voor een Megane, maar bovenal was het kwestie van wachten tot ik een paar auto's zag voor aantrekkelijke prijs op een locatie waar ik toch langs zou komen. Vandaag eindelijk zover: Xsara Break uit 2004 in Utrecht bekeken, een Megane Grand Tour uit 2006 in Barneveld en eentje uit 2005 in Boven-Leeuwen. Vraagprijzen resp EUR 1250, 2450 en 1950. De Xsara viel vrijwel gelijk af, volledig uitgeleefd en muv (hopelijk) geen electraproblemen geen enkele upgrade tov wat we nu hadden. De Meganes waren op papier goed vergelijkbaar, de duurdere met net iets minder kms (242k vs 290k) en blijkbaar een net iets luxere trim (leren stuur... verder geen verschillen kunnen vinden). Verder ontliepen ze elkaar weinig, waarbij die in Boven-Leeuwen net iets strakker aanvoelde. Opvallend is dat de laatste 50k km in een enkel jaar gereden is, de distributieriem was in 2014 met 242k k vervangen (moet elke 120k km en/of elke 5 jaar). Dat betekent nog 70k km of 4 jaar voor het weer zover is. Was blij om dermate gedetailleerde historie te zien. Die in Barneveld was dus toe aan riem, maar nog niet vervangen. Dat icm aanzienlijk lagere prijs in Boven-Leeuwen maakte de keuze makkelijk.

Normaliter zou ik iets meer auto's proberen te kijken, maar in dit geval geen geduld/tijd, dus gewoon eerste accceptabele genomen. Idealiter had ik er ook een trekhaak onder gehad en misschien toch wat kms minder, maar goed, de enige die ik de laatste weken gezien heb die dat voor acceptabele prijs boden waren uiteraard in Drenthe en Noord-Friesland.

Oh, en uit zelfde tijdsgebrek/luiheid ipv zelf m'n auto te verkopen (waar ik schat dat ik EUR 600 ofzo had kunnen krijgen met wat geduld en veel gedoe) ga ik hem inruilen. Krijg er nog net geen EUR 400 voor. Tja, ben ik er iig gewoon gelijk vanaf. Is ook wat waard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Waarom lpg? Zeker wanneer Frans+veel km's+lage prijs.... leuk dat je iets minder wegenbelasting betaald per maand dan diesel, maar dat is snel ge-offset als er veel onderhoud nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 27-06-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bartjuh schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:06:
Waarom lpg? Zeker wanneer Frans+veel km's+lage prijs.... leuk dat je iets minder wegenbelasting betaald per maand dan diesel, maar dat is snel ge-offset als er veel onderhoud nodig is.
Ha, het LPG onderhoudsfabeltje duikt weer op...

Ondertussen rij ik 5 jaar LPG in verschillende auto's, en in al die tijd welgeteld één keer kosten gehad die volgens garagist specifiek LPG-gerelateerd waren. Hij dacht namelijk dat de electra-zooi die ik hierboven schreef absoluut aan de LPG-installatie moesten liggen (al ging het ook op benzine fout), want natuurlijk zullen problemen daaraan liggen. Fout dus. Weggegooid geld voor mij, hij een klant kwijt. Probleem zit gewoon in de ECU - of beter gezegd, massaproblemen ergens richting sensoren. En het ging zelfs op als hele LPG-installatie uitgeschakeld was.

Bovendien, "iets minder wegenbelasting" is maar het begin, de brandstof zelf is ook veel goedkoper. Heb uiteraard rekensommetje gemaakt met deze Megane, TCO bij 10k km/j. Benzine: EUR 3160/j, diesel EUR 3449/j, LPG EUR 2708/j. Bijna EUR 750 verschil LPG-diesel dus. Bij drie jaar ermee rijden (ik hoop deze keer stiekem op meer, maar reken me niet rijk) EUR 2250 verschil. Daar kun je een volledig nieuw LPG-installatie mee kopen en nog winst overhouden :o
Of gewoon een andere auto - dit verschil is groter dan aanschafprijs he :+

Bij meer km wordt benzine uiteraard veel duurder, maar het verschil LPG-diesel neemt niet af. Heb voor de grap ook 25k km/j doorgerekend. Benzine EUR 5142, diesel EUR 4624, LPG EUR 3548. Bijna EUR 1100 per jaar verschil.

Zelfs al zou je significante extra onderhoud hebben, het verschil in brandstofkosten is zo groot dat dat weinig uitmaakt.

Ik vind het persoonlijk doodzonde, want diesels passen veel meer bij mijn rijgedrag en voorkeuren, maar zolang ik op budget moet letten en in NL woon zijn diesels eenvoudigweg oninteressant. Enige reden die hier verandering in zou brengen is als je typische rit zo lang is dat je dat niet op een enkele LPG-tank kunt doen, want met LPG is 300km op een tank veel waar een diesel 600-1000km op een tank kan doen afhankelijk van tankt en verbruik. Maar onze typische rit is ongeveer 115km, dus niet aan de orde - ik kan heen en terug zonder tussendoor te hoeven tanken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Weet je wat het is? Beroepsmatig maak ik beslissingen op basis van cijfers en modellen. Maar wat ik vind van een Renault Megane op lpg? Zum Kotzen en dan druk me nog zwak uit. Dan heb je echt schijt aan je buren. Die auto is geen statistiek of rekensom waard. Man man. Wat ben ik vaak wakker geworden door die niet startende inferieure franse zooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LaserJet schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:01:
Weet je wat het is? Beroepsmatig maak ik beslissingen op basis van cijfers en modellen. Maar wat ik vind van een Renault Megane op lpg? Zum Kotzen en dan druk me nog zwak uit. Dan heb je echt schijt aan je buren. Die auto is geen statistiek of rekensom waard. Man man. Wat ben ik vaak wakker geworden door die niet startende inferieure franse zooi..
Welk jaartal was dat?

M'n moeder had ooit een 2002 Megane, een van de allereerste Megane IIs en dat was de meest afgrijselijke ramp die we op vier wielen meegemaakt hebben. Was leaseauto, maar ze heeft een Skoda Felicia ernaast gekocht om in ieder geval betrouwbaar op het werk te komen :X Mijn onderbuik is het op basis daarvan met jouw onderbuik eens.

Maar 2002 is geen 2005. Sterker nog, bij nagenoeg ieder merk zie je in eerste jaar van een modelreeks kinderziektes (zij het doorgaans een stuk minder dan hier) die in meer of mindere mate opgelost worden. Om dezelfde reden zou ik een Peugeot 206 van voor 2001 afraden, en zo nog meer voorbeelden. Omgekeerd komt ook vaak zat voor, door productiewijzigingen (vaak pogingen te bezuinigen) gaan betrouwbare apparaten in latere jaargangen minder betrouwbaar worden. BMW R1200GS als mooi voorbeeld, eerste jaren waren prima, recenter schijnt fors tegen te vallen. In beide gevallen zijn dit soort kritieke fouten overigens kinderziektes. Na 5 of 10 jaar gaan de auto's die niet starten al lang op de schroothoop liggen.

Natuurlijk heb je altijd risico op pech dat afwijkt van de statistieken (ook als 99% feilloos werkt, is iemand de lul met de 1%), maar de kans daarop is gewoon wat de statistieken vertellen. En als die tonen dat een weinig geliefde auto ergens een omslag maakte, is dat juist een ideaal doelwit als je een beperkt budget hebt: een relatief betrouwbare auto waar onredelijk veel mensen op basis van vooroordelen met een bocht omheen lopen. Dat drukt de prijs :)

Nu, we zullen zien hoe het hier loopt, maar ik heb nul twijfels over LPG en ondertussen bijna perverse wil om die Megane te nemen simpelweg omwille van dit soort reacties :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
dion_b schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:17:
[...]

Nu, we zullen zien hoe het hier loopt, maar ik heb nul twijfels over LPG en ondertussen bijna perverse wil om die Megane te nemen simpelweg omwille van dit soort reacties :+
Haha! Die rampenbak was dacht ik 2003. Ik heb me trouwens nooit(!) eerder negatief uitgelaten over LPG. Dus dat zegt vooral wat over mijn Megane haat. Mijn ouders hebben altijd LPG auto's gehad. Wat ik me afvraag: doe jij onderhoud zelf? Toen ik mijn eerste en huidige auto kocht dacht ik dat onderhoud erg moeilijk was, valt mij echter heel erg mee. Rij al 4 jaar rond en heb alles zelf gedaan tot nu toe. Daar valt meer geld mee te besparen dan een LPG installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door LaserJet op 27-06-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klein onderhoud (vloeistoffen en bougies verversen, filters vervangen enzo) wel, zowel op motor als auto,maar voor meer dan dat heb ik noch tijd, noch goede voorzieningen. Ik ga geen distributieriemen vervangen, om maar eens wat te noemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Was een Golf IV Variant niet wat voor je geweest? Ik weet dat je niet met die stoelen overweg kunt, maar als je een comfortline hebt heb je andere (lees betere) stoelen. Bovendien lopen de 1.4 en 1.6 blokjes goed op LPG, hoewel de 1.4 zeker niet over zou houden in de variant (heb 'm zelf in m'n 3-deurs en daar is het al geen strepentrekker). Heb zelf ook een 306 gehad, en hoewel m'n Golf maar drie jaar nieuwer is, is het een heel andere auto. Veel stiller, comfortabeler en alles voelt ook veel degelijker.

Verbruik op lpg is met mijn vlotte rijstijl 1:11 (bijna alleen maar snelweg km's), indien je het wat rustiger aan doet en veel binnendoor rijdt is 1:12 zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dion_b schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:17:
[...]

Welk jaartal was dat?

M'n moeder had ooit een 2002 Megane, een van de allereerste Megane IIs en dat was de meest afgrijselijke ramp die we op vier wielen meegemaakt hebben. Was leaseauto, maar ze heeft een Skoda Felicia ernaast gekocht om in ieder geval betrouwbaar op het werk te komen :X Mijn onderbuik is het op basis daarvan met jouw onderbuik eens.
De Phase I Megane/Laguna II (2003/2006 (7?) waren een regelrechte ramp. Met name de Laguna's, maar de Megane kon er ook wat van. Ik reed in tussen 2006 en 2008 een Phase I Megane II uit 2004. Fully loaded, maar vol onbetrouwbaar. Lampen, motor, versnellingsbak. Ik ben er tig keer mee weggesleept en bij de Renault garage glimlachten ze al als ik binnenstapte en spraken me direct aan met mijn naam.

De Laguna scheen nog net een tandje erger te zijn, dus dat is me gelukkig bespaard gebleven. Zou er echter nooit eentje privé kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knul schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:01:
[...]

Was een Golf IV Variant niet wat voor je geweest? Ik weet dat je niet met die stoelen overweg kunt, maar als je een comfortline hebt heb je andere (lees betere) stoelen. Bovendien lopen de 1.4 en 1.6 blokjes goed op LPG, hoewel de 1.4 zeker niet over zou houden in de variant (heb 'm zelf in m'n 3-deurs en daar is het al geen strepentrekker). Heb zelf ook een 306 gehad, en hoewel m'n Golf maar drie jaar nieuwer is, is het een heel andere auto. Veel stiller, comfortabeler en alles voelt ook veel degelijker.
Golf IV variantjes zie je weinig, nog minder op LPG. Heb er exact nul voorbij zien komen in de twee weken dat ik actief gezocht hebt, laat staan dat ze cruise control hadden. Dan nog had ik het ws op basis van stoelen afgeschreven, maar ik heb niet eens die keuze gehad. Heb nooit bewust Comfortline stoelen onder m'n kont gehad, dus allicht het uitproberen waard. Ik weet dat de stoelen in een 2006 A4 wel behoorlijk lekker zijn, dus als de Comfortline stoelen daarop lijken is er nog hoop.
Verbruik op lpg is met mijn vlotte rijstijl 1:11 (bijna alleen maar snelweg km's), indien je het wat rustiger aan doet en veel binnendoor rijdt is 1:12 zeker mogelijk.
Uhuh, dat is beter dan wat ik nu met de 306 haal. Bij een Golf of Megane zou ik er prima tevreden mee zijn, iig stukken beter dan de 1:9 die m'n V40 deed (en dat was fabrieks-af LPG :o )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Exorcist schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:14:
[...]

De Phase I Megane/Laguna II (2003/2006 (7?) waren een regelrechte ramp. Met name de Laguna's, maar de Megane kon er ook wat van. Ik reed in tussen 2006 en 2008 een Phase I Megane II uit 2004. Fully loaded, maar vol onbetrouwbaar. Lampen, motor, versnellingsbak. Ik ben er tig keer mee weggesleept en bij de Renault garage glimlachten ze al als ik binnenstapte en spraken me direct aan met mijn naam.

De Laguna scheen nog net een tandje erger te zijn, dus dat is me gelukkig bespaard gebleven. Zou er echter nooit eentje privé kopen.
Heeft hij al gezegd he ;) De Mégane II phase 1 (bj 2001-2004), Laguna II phase 2 (bj 2001-2004) en die specifieke bouwjaren zijn statistisch gezien onbetrouwbaar. Meeste problemen met elektronica en de 2.0IDE motor.
De 1.6 16V motor in dion_bs Mégane is al een ouder exemplaar. Gaat prima samen met lpg g3. Wel zijn de bobines en de dynamo aandachtspunten.

En met dit soort auto's gaat het om de auto. Je kunt leeglopen op een statistisch gezien betrouwbaar ding en geen enkel probleem hebben met een statistisch gezien onbetrouwbaar ding. Het valt en staat met de onderhoudsgeschiedenis en eerdere eigenaren. Als een auto afgetrapt en/of verwaarloosd is dan loop je erop leeg.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PauseBreak schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:41:
[...]

Heeft hij al gezegd he ;) De Mégane II phase 1 (bj 2001-2004), Laguna II phase 2 (bj 2001-2004) en die specifieke bouwjaren zijn statistisch gezien onbetrouwbaar. Meeste problemen met elektronica en de 2.0IDE motor.
De 1.6 16V motor in dion_bs Mégane is al een ouder exemplaar. Gaat prima samen met lpg g3. Wel zijn de bobines en de dynamo aandachtspunten.
Zijn voorzover ik kon zien nog niet voorbij gekomen in onderhoud, dus inderdaad hoofdverdachtes als het mis gaat.
En met dit soort auto's gaat het om de auto. Je kunt leeglopen op een statistisch gezien betrouwbaar ding en geen enkel probleem hebben met een statistisch gezien onbetrouwbaar ding. Het valt en staat met de onderhoudsgeschiedenis en eerdere eigenaren. Als een auto afgetrapt en/of verwaarloosd is dan loop je erop leeg.
Daarom dat ik zo'n goed gevoel had bij deze: historie volledig in beeld. Twee eerdere eigenaren. Eerste reed hem tot 149k km (en deed distributieriem netjes bij 119k, zij het pas na zes jaar), tweede reed vervolgens in kortere tijd tot 290k km, met distributieriem bij 242k. LPG filter was ook al vervangen bij 200k. Alles zowel op papier als onder motorkap te lezen. Deze heeft veel kms gemaakt, maar is continu goed onderhouden en enige plekken waar je het gebruik zag was beetje steenslag op motorkap en een paar plastic delen die fysiek verweerd waren (plekken op stuur waar je het vasthield, deurhandvat binnenkant). En blok liep zowel op benzine als LPG als een naaimachine. Geen garantie voor een langdurig goede auto, maar de indruk was positief genoeg dat ik handtekening zetten.

Donderdag haal ik'm op, de eerste twee dagen doen we al 250km, daarna gelijk weekje naar de Ardennen met ws 1000 er bovenop. Merken we snel genoeg wat voor vlees we in de kuip hebben ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
dion_b schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:30:
[...]

Golf IV variantjes zie je weinig, nog minder op LPG. Heb er exact nul voorbij zien komen in de twee weken dat ik actief gezocht hebt, laat staan dat ze cruise control hadden. Dan nog had ik het ws op basis van stoelen afgeschreven, maar ik heb niet eens die keuze gehad. Heb nooit bewust Comfortline stoelen onder m'n kont gehad, dus allicht het uitproberen waard. Ik weet dat de stoelen in een 2006 A4 wel behoorlijk lekker zijn, dus als de Comfortline stoelen daarop lijken is er nog hoop.

[...]

Uhuh, dat is beter dan wat ik nu met de 306 haal. Bij een Golf of Megane zou ik er prima tevreden mee zijn, iig stukken beter dan de 1:9 die m'n V40 deed (en dat was fabrieks-af LPG :o )
Ik zit met m'n 1.93 prima op de Golf stoeltjes, vond die in de 306 nog net iets lekkerder (sportstoelen en dat ding had een ton minder gelopen, scheelt ook wel), maar het is te doen. Overigens is cruise control bij een Golf 4 inbouwen relatief simpel, 1 kabel trekken en een richtingaanwijzer van ebay halen, even inleren via vagcom en klaar. Ik vind een variant alleen geen mooie auto, het is net alsof een passat te heet gewassen is :p

Wat voor verbruik haalde je met de 306 eigenlijk?

In ieder geval veel plezier/succes met de megane gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
dion_b schreef op zondag 28 juni 2015 @ 00:13:
[...]

Donderdag haal ik'm op, de eerste twee dagen doen we al 250km, daarna gelijk weekje naar de Ardennen met ws 1000 er bovenop. Merken we snel genoeg wat voor vlees we in de kuip hebben ;)
Mooie test idd en de geschiedenis van die auto is wel gunstig, een beter verhaal had het niet kunnen zijn. En wat natuurlijk wel in je voordeel is: Jij zult ongetwijfeld fatsoenlijk een storing kunnen laten fixen door een monteur. Ik ken genoeg mensen die simpelweg niet een monteur kunnen aansturen, dan is zo'n Renault natuurlijk een absolute no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knul schreef op zondag 28 juni 2015 @ 00:33:
[...]

Ik zit met m'n 1.93 prima op de Golf stoeltjes,
Lengte was het probleem niet, iets met vorm van onderrug en hoogte van de ingebouwde lendensteun. Dat ding leek in me te porren ipv steun te bieden. En dat in minstens drie verschillende auto's (twee Golf IVs waar ik in leste en m'n eigen Seat Cordoba enkele jaren later). Voelde het ook bij proefrit van 2006 Fabia; dat ding had veel nieuwere, minder versleten stoelen, maar zelfde vorm en dat was het probleem.
vond die in de 306 nog net iets lekkerder (sportstoelen en dat ding had een ton minder gelopen, scheelt ook wel), maar het is te doen.
Peugeot heeft altijd al opmerkelijk comfortabele stoelen gehad, zelfs in de meest eenvoudige modellen. Mijn 306 is helemaal afgeleefd, incl de stoelen, maar zelfs in deze toestand was alleen de Volvo die we ervoor hadden comfortabeler (en die leren stoelen in de V40 zaten echt goddelijk).
Overigens is cruise control bij een Golf 4 inbouwen relatief simpel, 1 kabel trekken en een richtingaanwijzer van ebay halen, even inleren via vagcom en klaar. Ik vind een variant alleen geen mooie auto, het is net alsof een passat te heet gewassen is :p
Ach, als ik op basis van "mooi" zou kiezen zou ik totaal iets anders nemen. Dat gezegd, mijn smaak is berucht eh... afwijkend. Ik denk niet dat veel anderen een Skoda 135 Rapid of een Mercedes W123 zouden kiezen :+
Wat voor verbruik haalde je met de 306 eigenlijk?
Als de ECU zich beetje gedroeg tussen de 1:10.5 en 1:11, maar op een slechte dag was ik blij 1:10 te halen. Nog steeds geen totale drama, nog steeds stukken goedkoper dan benzine of diesel, maar wel teleurstellend bij een auto waar veel anderen 1:12.5 of beter mee halen. Aan rijgedrag ligt het niet, grootste deel van m'n km's maak ik in trajectcontrole en ook daarbuiten ben ik voorstander van liever soepel doorrijden dan gejaagd doen. In eerdere auto's lukte het meestal om exact op gemiddelde van spritmonitor.de uit te komen.
In ieder geval veel plezier/succes met de megane gewenst :)
Tnx, we zullen zien :)
LaserJet schreef op zondag 28 juni 2015 @ 08:59:
[...]

Mooie test idd en de geschiedenis van die auto is wel gunstig, een beter verhaal had het niet kunnen zijn. En wat natuurlijk wel in je voordeel is: Jij zult ongetwijfeld fatsoenlijk een storing kunnen laten fixen door een monteur. Ik ken genoeg mensen die simpelweg niet een monteur kunnen aansturen, dan is zo'n Renault natuurlijk een absolute no-go.
Mwoeah, als het zo ver is wordt het nog interessant. Ivm onnodige gepruts aan LPG bij totaal niet gerelateerde zaken ga ik niet meer terug naar huidige garage, en m'n favo garage voelt zich niet prettig bij LPG (maar zegt dat tenminste, nog een reden waarom ik zo'n fan ben daaro), dus ik zal moeten zoeken naar iemand die zowel LPG als Renaults kent. Als ik verstandig ben doe ik dat natuurlijk voordat ik met knipperende foutindicator zit. Als... :P

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 28-06-2015 09:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:54

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:41:
[...]

Ha, het LPG onderhoudsfabeltje duikt weer op...

Ondertussen rij ik 5 jaar LPG in verschillende auto's, en in al die tijd welgeteld één keer kosten gehad die volgens garagist specifiek LPG-gerelateerd waren. Hij dacht namelijk dat de electra-zooi die ik hierboven schreef absoluut aan de LPG-installatie moesten liggen (al ging het ook op benzine fout), want natuurlijk zullen problemen daaraan liggen. Fout dus. Weggegooid geld voor mij, hij een klant kwijt. Probleem zit gewoon in de ECU - of beter gezegd, massaproblemen ergens richting sensoren. En het ging zelfs op als hele LPG-installatie uitgeschakeld was.

Bovendien, "iets minder wegenbelasting" is maar het begin, de brandstof zelf is ook veel goedkoper. Heb uiteraard rekensommetje gemaakt met deze Megane, TCO bij 10k km/j. Benzine: EUR 3160/j, diesel EUR 3449/j, LPG EUR 2708/j. Bijna EUR 750 verschil LPG-diesel dus. Bij drie jaar ermee rijden (ik hoop deze keer stiekem op meer, maar reken me niet rijk) EUR 2250 verschil. Daar kun je een volledig nieuw LPG-installatie mee kopen en nog winst overhouden :o
Of gewoon een andere auto - dit verschil is groter dan aanschafprijs he :+

Bij meer km wordt benzine uiteraard veel duurder, maar het verschil LPG-diesel neemt niet af. Heb voor de grap ook 25k km/j doorgerekend. Benzine EUR 5142, diesel EUR 4624, LPG EUR 3548. Bijna EUR 1100 per jaar verschil.

Zelfs al zou je significante extra onderhoud hebben, het verschil in brandstofkosten is zo groot dat dat weinig uitmaakt.

Ik vind het persoonlijk doodzonde, want diesels passen veel meer bij mijn rijgedrag en voorkeuren, maar zolang ik op budget moet letten en in NL woon zijn diesels eenvoudigweg oninteressant. Enige reden die hier verandering in zou brengen is als je typische rit zo lang is dat je dat niet op een enkele LPG-tank kunt doen, want met LPG is 300km op een tank veel waar een diesel 600-1000km op een tank kan doen afhankelijk van tankt en verbruik. Maar onze typische rit is ongeveer 115km, dus niet aan de orde - ik kan heen en terug zonder tussendoor te hoeven tanken.
LPG autos zijn benzinewagens op gas, en dat gaat nooit tippen aan een diesel :+ Maar het grootste nadeel van lpg is alleen bemande pompen, veel tanken en de kofferbakruimte en aanpassingen die je moet doen.

Mijn auto doet op diesel 1 op 18, 1 op 20 kan wel als ik wat rustiger rijdt. Vaak is lpg 1 op 10/11? Lpg kost 60cent? Brandstofprijs zou je met lpg ietsje goedkoper uit zijn. Mrb ook wel, maar dat is 3 tientjes de maand, met 35k+ in het jaar voor mij niet een probleem. Als ik om de 3 dagen langs de pomp moet en die bemand moet zijn word ik gek :p

En je hebt wel kosten van inbouw, wat hogere slijtage enz.

Maar de gemakken en plezierige karaktereigenschappen van een diesel vind ik veel leuker :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, als dit Belgie was qua wegenbelastingen, dan reden we allemaal een dikke diesel. Een benzinemotor kan daar nooit aan tippen. Maar reken het verschil maar eens door tussen je Mazda 3 op diesel en als je er eentje op LPG-G3 zou rijden. Ik denk dat je een vrij groot verschil in kilometerprijs ziet ;)

Ik heb zelf gewoon weer een benzine auto voor de deur staan. Ik gebruik tegenwoordig m'n motor als daily (1:20-25 :Y)) en gebruik de auto dus nog maar weinig (als het regent of als er spullen of mensen mee moeten :+), dan red ik me er wel mee hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Wat Destruction zegt. Simpel rekensommetje:

Op een liter LPG kan ik 11 km rijden. Kan het hier in de buurt tanken voor 50 ct/liter. Per km ben ik dus 4,5 cent aan brandstof kwijt.

Een vergelijkbare Golf op diesel (neem voor het gemak even de 90pk versie), rijdt op een liter diesel 17,8 km, maar laten we voor het gemak 18 zeggen. Diesel kost hier in de buurt 1,25 per liter. Per km ben je met een diesel dus 7 cent per km kwijt.

Bij 25.000 km per jaar komt dat op het volgende neer:

Brandstofkosten lpg (25k * 4,5 cent) = 1125 euro
Brandstofkosten diesel (25k * 7 cent) = 1750 euro

Per jaar ben je dus alleen al aan brandstof 625 euro extra kwijt als je op diesel rijdt. Dan komt de grootste kostenpost voor een diesel er nog bij, namelijk de mrb.
In mijn provincie (Overijssel) betaal ik 55 euro per maand voor mijn auto op gas. Een Golf op diesel doet 100 euro per maand (diesel uitvoering is zwaarder + boete). Jaarlijks komt dit op het volgende:

LPG: 660 euro
Diesel: 1200 euro

Per jaar ben ik met m'n Golf op gas dus 1165 euro minder kwijt dan op diesel. Daarvoor moet ik wel een paar keer vaker tanken, maar dat heb ik graag voor over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

En afhankelijk van je auto heb je wat meer kosten aan onderhoud. Een Aygo heeft na 100.000 km een motorrivisie nodig die ongeveer hetzelfde kost als wat je hebt uitgespaard.

Maar voor auto's die er goed tegen kunnen is LPG in Nederland inderdaad goed (in Belgie is het al minder, je mag niet overal komen met je auto)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En in BE is het prijsverschil kleiner (LPG is ook goedkoper, maar lang niet in zelfde mate als diesel). Moge duidelijk zijn zoals gezegd, in BE reed ik gewoon met lekkere diesel rond :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb hier een 207SW 1.6VTi op LPG, doet iets van 1 op 12. Mijn 206 1.4hdi deed 1:20 met diesel.

Voorheen anderhalve week op 1 tank diesel van 65 euro, nu 1-2x per week tanken voor minder dan 2 tientjes.
Ja ik sta vaker bij de pomp, maar tank gewoon op de route voor 52-56 cent per liter. Diesel is hier 1,25 en daarmee per kilometer duurder dan LPG.
Verder heb je naast 400km op LPG ook nog 25 liter benzine mee. Ik tank eens per 2 maanden voor 30 euro benzine, teller staat dan op 400km bereik en zodra deze onder de 100km komt gooi ik er weer bij. Nadeel van peugeot is dat brandstofmeter computergestuurd is, als ik niet zou tanken moet ik elke 100km de auto opnieuw starten om het niveau te resetten.

Overigens heb ik geen behoefte om terug naar turbodiesel, ze maken herrie, zijn duur in de belasting, straks nog duurder als je geen roetfilter hebt en juist die roetfilters geven de meeste storingen. Verder is een ongeblazen benzine/lpg een stuk simpeler dan een commonrail turbodiesel... Heb van 160.000 tot 340.000 met een storing gereden die geen garage voor me heeft kunnen vinden, ik ben blij dat ik niet elke keer bij inhalen meer af hoef te wachten of de motor gaat presteren of niet.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ka-bump

Mijn zus zoekt een nieuwe auto, haar Golf driedeurs uit '97 is wss economisch dood: komt niet door de APK heen dankzij het feit dat hij momenteel op mengsmering loopt :+

Wat ze zoekt? een leuke vervanger, voor weinig geld. Ze heeft al de nodige auto's versleten:
Volvo 440 [laatste model], Nissan Micra [jaren 80 model], Mitsu Galant [jaren 90 model], VW Polo[?] station [jaren 90] en nu dus een '97 Golf.

Niet te groot, liever geen echte station, maar kleiner dan haar Golf moet het eigenlijk ook niet worden. Ook niet te zwaar, liefst tot de 1050, maar tot 1150 kan nog wel.

Een beetje zuinig zou leuk zijn, ze zit in de thuiszorg, dus rijden doet ze vrij veel. Daarom zou een auto met wat van comfort ook wel prettig zijn. Benzine is wss wel de beste keuze, ik denk niet dat ze ver genoeg rijdt om diesel interessant te maken, en LPG + mijn zus, dat wordt niks :+

En natuurlijk is betrouwbaar wel zo handig, en een beetje veiligheid kan ook geen kwaad, maar dat laatste zit volgens mij wel snor met het gros van de auto's na 2000. Wel wilt ze geen koekblik [wie wel?] vooral omdat ze toch wat bang in het verkeer is, en haar zoontje van 3 zal ook vaak op de achterbank zitten.

Haar autokennis is behoorlijk beperkt, en zolang het grotendeels aan de eisen voldoet, maakt het weinig uit welk merk, welke kleur.

Wat mag dat allemaal kosten? Maximaal een duizendje.

Dus, ik heb eens wezen zoeken, en heb vanalles gevonden wat min of meer in aanmerking kan komen, lijstje min of meer op volgorde van wat ik haar zou aanraden:

Subaru Impreza [al dan niet de Plus] 1.6 van 2000/2001: Degelijke auto's, ik heb een Plus op het oog welke net in het budget past, en er op het oog goed uitziet. De Plus kan voor haar nog nét qua formaat, en het gewicht is ook wel okay. Nadelen zijn er ook: het is Subaru, dus: veel plezier met tweedehands onderdelen vinden, banden moeten per 4 vervangen worden en het verbruik is wat hoog voor een 1.6.

Ford Focus, 5d hatchback of toch station, 1.4 of 1.6: Leuke dingen, rijden goed, 5d hatchback heeft het juiste formaat, station is groot [te groot eigenlijk] maar wel licht. Motorisch aardig, ook zijn het geen grote slurpers, maar wel de eeuwige roestproblemen. En juist de oude, goedkope [dus de eerste generatie] zouden de grootste problemen hebben...

Suzuki Baleno Station: Japanse degelijkheid als het goed is, wel een station, en dus wat te groot, maar het gewicht is goed. Niet echt de meest zuinige, maar gewoon normaal. Twijfel een beetje aan het comfort en de koekblik factor. De Focus is al licht voor een station, een Baleno is nog eens 100kg lichter.

Kia Rio: Zowel station als in sedan te krijgen, ook makkelijk eentje uit 2002 te vinden, zijn lekker licht en volgens mij ook vrij zuinig. Lees in dit topic niks over ze, weet niet of dat heel positief is :+ Maar ook hier ben ik bang voor de koekblikfactor.

Daihatsu Gran Move: Japanse degelijkheid? Gewicht en verbruik is goed, formaat ook. Mijn zus zal het uiterlijk juist leuk vinden, en ze zijn vaak redelijk compleet qua opties.

Peugeot 206: Geen flauw idee wat ik daarvan moet vinden eigenlijk. In dit topic lees ik dat je eentje van 2001 of jonger moet nemen, die zijn wat zeldzaam met dit budget [maar minder zeldzaam dan een Soeb :+ ]. Ze zijn qua formaat volgens mij vergelijkbaar met haar Golf, en zijn volgens mij best zuinig. Nadeel kan dan toch wel de betrouwbaarheid zijn heb ik het idee.

Peug 306: Vooral de Breaks zijn makkelijk te vinden, lijken hetzelfde formaat als een Focus Station te hebben, ook ruwweg hetzelfde gewicht, prima dus. De 1.6'jes hebben ook een prima verbruik. Maar, again, ik ken die auto's totaal niet. Ze zien er wel aardig uit.

Citroën Xsara: zouden gewoon 306'jes zijn, of andersom. Zie van die juist wat meer sedans.

Zelf had ik die Soeb direct genomen, maarja, ben sinds mijn pa een Forester heeft ook een behoorlijke Soeb fan :P Maar, het lijkt mij ook in theorie de meest degelijke auto, die veel goeds biedt voor zijn geld, maar je hebt dan wel een wat hoger verbruik.

Dus ja, wat is wijsheid? Zijn er nog andere dingen die ik compleet vergeten ben?

People as things, that’s where it starts.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

306/xsara zijn prima dingen ook voor het formaat. Comfortabel en alles. Compleet en toch ruim.

Weet ook niet wat voor eisen ze voor de rest heeft aan het voertuig. Wat ze bijvoorbeeld mooi vind :+ (zijn en blijven toch vrouwen dus zelfs het kleurtje is belangrijk :D )

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zoals ik al zei, uiterlijk is eigenlijk geen probleem, ook de kleur maakt niet heel veel uit, een auto is voor haar een ding voor vervoer, meer niet. Wat voor status ze heeft met die auto maakt ook niks uit, vandaar dat ik dingen als een Baleno, Rio en Gran Move durf te noemen :+

Voor zo'n Xsara/306 voel ik wel wat, vind zelf de Xsara mooier, maar haar boeit het niets, dus we pakken gewoon diegene die het meest interessant is :+

People as things, that’s where it starts.

• RemcoDelft
RobinHood schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:50:
Kia Rio: Zowel station als in sedan te krijgen, ook makkelijk eentje uit 2002 te vinden, zijn lekker licht en volgens mij ook vrij zuinig. Lees in dit topic niks over ze, weet niet of dat heel positief is :+ Maar ook hier ben ik bang voor de koekblikfactor.
De Rio is een hatchback, geen station. Heeft bij mij ook even geduurd voor ik dat door had :)
Ze rijden verbazingwekkend lekker, alleen het dashboard ziet er zeg maar 10 jaar ouder uit dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobinHood schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:50:
Ka-bump
[...]

Wat mag dat allemaal kosten? Maximaal een duizendje.
Prima zolang de verwachting daar maar op is afgestemd ;)

Wat ik mis in je overzicht is aantal verwachte kms, oftewel hoe zwaar weegt verbruik vs vaste lasten.
Dus, ik heb eens wezen zoeken, en heb vanalles gevonden wat min of meer in aanmerking kan komen, lijstje min of meer op volgorde van wat ik haar zou aanraden:

Subaru Impreza [al dan niet de Plus] 1.6 van 2000/2001: Degelijke auto's, ik heb een Plus op het oog welke net in het budget past, en er op het oog goed uitziet. De Plus kan voor haar nog nét qua formaat, en het gewicht is ook wel okay. Nadelen zijn er ook: het is Subaru, dus: veel plezier met tweedehands onderdelen vinden, banden moeten per 4 vervangen worden en het verbruik is wat hoog voor een 1.6.
Cylinderinhoud is maar heel zwak gerelateerd aan verbruik (zeker echt verbruik ipv fabrieksopgave). Aerodynamica van een baksteen zegt een stuk meer. En is hier aan de orde. Ik zou gezien de totale onzuinigheid hiervan (zeker gezien vrij licht gewicht) deze niet snel aanraden, al hebben Subaru's wel de naam betrouwbaar te zijn en leuk te rijden.
Ford Focus, 5d hatchback of toch station, 1.4 of 1.6: Leuke dingen, rijden goed, 5d hatchback heeft het juiste formaat, station is groot [te groot eigenlijk] maar wel licht. Motorisch aardig, ook zijn het geen grote slurpers, maar wel de eeuwige roestproblemen. En juist de oude, goedkope [dus de eerste generatie] zouden de grootste problemen hebben...
Dat laatste is grootste probleem. Focussen rijden geweldig lekker, zitten geweldig lekker - maar voor EUR 1000 ga je allesbehalve topexemplaren scoren. Ben trouwens niet met je eens mbt gewicht, het is een klasse zwaarder dan bijv de Baleno en 306/Xsara en daarbij minder zuinig. Daar krijg je zeker 'meer auto' voor terug, maar als je de bodem moet schrapen qua exemplaar zou ik het niet aanraden.
Suzuki Baleno Station: Japanse degelijkheid als het goed is, wel een station, en dus wat te groot, maar het gewicht is goed. Niet echt de meest zuinige, maar gewoon normaal. Twijfel een beetje aan het comfort en de koekblik factor. De Focus is al licht voor een station, een Baleno is nog eens 100kg lichter.
Heb deze ook vaak op m'n shortlist gehad, maar omdat ik per se wel LPG wil en er op momenten dat ik wilde kopen nooit een enigszins aantrekkelijke Baleno in de aanbieding was heb ik nooit eentje proefgereden. Zou me niet druk maken om lage gewicht, hooguit om zitcomfort als je groter bent dan gemiddelde Japanner. Voor mij een issue. Voor jouw zus?
Zou minder bang zijn voor koekblikfactor, iig tov de Baleno en 306/Xsara. Zou het met 1:13.5 niet bijzonder zuinig of onzuinig noemen. Kijkje waard lijkt me.
Daihatsu Gran Move: Japanse degelijkheid? Gewicht en verbruik is goed, formaat ook. Mijn zus zal het uiterlijk juist leuk vinden, en ze zijn vaak redelijk compleet qua opties.
Aerodynamica van een bijzonder lompe baksteen, dus relatief onzuinig (1:12.9). Verder lees ik maar keer angst om 'koekblikfactor'. Dat zou ik hier juist hebben. Wel zijn Daihatsu's befaamd betrouwbaar.
Peugeot 206: Geen flauw idee wat ik daarvan moet vinden eigenlijk. In dit topic lees ik dat je eentje van 2001 of jonger moet nemen, die zijn wat zeldzaam met dit budget [maar minder zeldzaam dan een Soeb :+ ]. Ze zijn qua formaat volgens mij vergelijkbaar met haar Golf, en zijn volgens mij best zuinig. Nadeel kan dan toch wel de betrouwbaarheid zijn heb ik het idee.
Vergelijkbaar met Golf? Nope, qua formaat eerder met Polo te vergelijken, maar ivm kortere motorkap heb je een stuk meer binnenruimte voor- en achterin, IMHO meer comfort dan bij Golf uit deze periode. Kofferbak is wel minimaal.

Betrouwbaarheid is <2001 om te janken, >2001 prima. Qua comfort ws beste keuze in shortlist.
Peug 306: Vooral de Breaks zijn makkelijk te vinden, lijken hetzelfde formaat als een Focus Station te hebben, ook ruwweg hetzelfde gewicht, prima dus. De 1.6'jes hebben ook een prima verbruik. Maar, again, ik ken die auto's totaal niet. Ze zien er wel aardig uit.

Citroën Xsara: zouden gewoon 306'jes zijn, of andersom. Zie van die juist wat meer sedans.
Is idd nagenoeg zelfde auto, maar met ander etiketje. En de Xsara heeft marginaal meer bekleding aan de binnenkant. Je merkt tov de 206 dat het een generatie ouder is, maar de wegligging van de 306 is fenomenaal, alleen een Focus hatchback kan eraan tippen. Zelfs de Break kun je in bochten gooien waar een BMW pirouettes zou draaien. En de 1.6 is lekker laagtoerig (ontspannen rijden) en zuinig.

Op hoge snelwegsnelheden (>120km/u) merk je wel dat het een ontwerp is van >20 jaar oud, veel minder isolatie voor omgevingsgeluiden dan pakweg een Focus of zelfs een 206. Qua ruimte is het voorin prima, kofferbak is werkelijk enorm voor zo'n licht gevalletje (aanzienlijk groter dan van de Volvo V40 die ik ervoor had), maar de achterbank is vrij krap. Ideaal als je niet regelmatig gezin hoeft te vervoeren, maar wel vaak langs Ikea of bouwmarkt gaat.
Zelf had ik die Soeb direct genomen, maarja, ben sinds mijn pa een Forester heeft ook een behoorlijke Soeb fan :P Maar, het lijkt mij ook in theorie de meest degelijke auto, die veel goeds biedt voor zijn geld, maar je hebt dan wel een wat hoger verbruik.

Dus ja, wat is wijsheid? Zijn er nog andere dingen die ik compleet vergeten ben?
Aantal kms dus. Meest zuinige is ws de 206, minst zuinige is de Impreza. Hoe zwaar dat weegt hangt af van hoe ver ze denkt te rijden.

Verder vind ik het wel beetje samengeraapt zooitje - de keuzes liggen vrij ver uiteen en er zijn flink wat andere types auto die er ook tussen zou passen. Een beetje strakkere eisen stellen kan geen kwaad.

Heb zelf een 306 gehad, vaak Focussen en af en toe 206sen gereden, dus wat ik daarover roep is redelijk ervarings-gebaseerd. Zou zelf met onbeperkt budget (en geen kinderen :P ) hoogstwaarschijnlijk gaan voor een Focus Ghia 1.6 (m'n moeder had er 15 jaar terug eentje en dat was hemel op wielen), maar met jouw zus d'r budget zou ik de Focus juist mijden. Vriendin van me is verpleegkundige en zweert bij relatief kleine auto's ivm parkeren in de stad. Zij woont/werkt in Utrecht, dus behoorlijk relevant. Als dat voor jouw zus ook speelt zou de 206 of Gran Move te prefereren zijn boven de langere opties. Zit ze in het buitengebied, dan is idd zitcomfort ws belangrijker.

Maar als het echt buitengebied is zou het aantal kms zo hoog kunnen liggen dat diesel handiger is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
dion_b schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:47:
Op hoge snelwegsnelheden (>120km/u) merk je wel dat het een ontwerp is van >20 jaar oud, veel minder isolatie voor omgevingsgeluiden dan pakweg een Focus of zelfs een 206. Qua ruimte is het voorin prima, kofferbak is werkelijk enorm voor zo'n licht gevalletje (aanzienlijk groter dan van de Volvo V40 die ik ervoor had), maar de achterbank is vrij krap. Ideaal als je niet regelmatig gezin hoeft te vervoeren, maar wel vaak langs Ikea of bouwmarkt gaat.
Bij de 306 merk je inderdaad op hogere snelheden wat meer omgevingsgeluid, maar ik zou niet willen stellen dat de isolatie slechter is dan een 206. Toen mijn 306 uit '94 er vorig jaar mee ophield, heb ik ook even zitten kijken naar een jonge 206 SW. Het viel mij op dat je bij een 10 jaar jongere 206 de motor gewoon beter kon horen dan bij mijn oude 306. De aerodynamica is vast beter en dat zorgt vast voor minder windgeruis, maar ik had wel het idee dat geluidsisolatie van het B-segment bij Peugeot (ongeacht leeftijd) beduidend minder was dan van het het C-segment. Al is dat bij de 207 wel opgelost, maar die weegt dan ook een half flatgebouw meer.

Verder helemaal eens met het volgende:
Heb zelf een 306 gehad, vaak Focussen en af en toe 206sen gereden, dus wat ik daarover roep is redelijk ervarings-gebaseerd. Zou zelf met onbeperkt budget (en geen kinderen :P ) hoogstwaarschijnlijk gaan voor een Focus Ghia 1.6 (m'n moeder had er 15 jaar terug eentje en dat was hemel op wielen), maar met jouw zus d'r budget zou ik de Focus juist mijden.
Ik heb van 2006 tot 2014 een 306 gereden (phase 1 uit 1994) en heb nu een Focus (de Ghia 1.6 die dion_b zo graag wil) en het is inderdaad een stap vooruit. Maar ik reed laatst ook in een 306 van een collega (phase 3 uit 2001) en ook dat voelt al een stuk soepeler en moderner aan dan mijn oude 306.

Het zijn oerdegelijke auto's met een inmiddels wat achterhaald uiterlijk - al valt dat bij de ph3 met meegespoten bumpers en heldere kloplampen ook wel mee - en daarom zijn ze niet zo populair. Dat drukt de prijs nogal.
De Focus mk1 is ook al vrij oud, maar je merkt aan alles dat de basis van het ontwerp vijf jaar jonger is. Daardoor is een 306 van begin deze eeuw tweedehands een stuk goedkoper dan een Focus of een Golf (dat laatste voornamelijk ook omdat alles van VAG volkomen onterecht waardevast zou moeten zijn).

Marktplaats staat vol met 306'jes van rond 1000 euro, soms met redelijke tot flink hoge kilometerstanden. Die blokken zijn rete-betrouwbaar en draaien met gemak 2,5 tot 3 ton. De mijne is weggegaan met 280k op de klok, maar motorisch kon hij nog wel wat langer mee. En in het gewone Nederlandse verkeer heb je aan een 1.4 ook meer dan voldoende.

Er is een klein nadeel: je vindt bijna geen 5-deurs 306'jes van de laatste lichting. Volgens mij had Peugeot destijds een actie dat de break net zoveel kostte als een 5-deurs. In belasting is de break (i.i.g. als 1.4 en 1.6) ook niet duurder, dus ik snap wel dat destijds mensen de break hebben gekozen als familie-auto.
Op zich hoeft het ook geen nadeel te zijn. De break is 34 centimeter langer dan de hatchback, maar nog echt niet een enorm grote en onoverzichtelijke stationwagon.

Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.