Touchdomex schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:01:
Zijn er mensen die nog meer suggesties hebben. Zoek betrouwbare beestje voor 16k in het jaar. Ik zit alleen met het gewicht. Hij mag niet zwaarder zijn dan 950KG. Wil het liefste zo groot mogelijk binnen deze klasse maar ook een verbruik van rond de 1:15. met een prijs van rond de 1000 euro. Liever iets minder zodat ik wat onderhoud kan doen dan erboven.
Waarom die harde eis van gewicht?
Als het om de kosten gaat lijkt het me verstandiger om een max totaalprijs (per maand/jaar) vast te stellen en vervolgens flexibel zijn hoe je daar komt. Niet dat je dat gaat halen met een beest van anderhalf ton, maar het is wat zuiverder dan uit kostenoogpunt een enkele factor hard vast te leggen en oogkleppen op te doen tov de rest

Zat ondertussen te kijken naar een Baleno sedan en zoals ik zelf altijd doe een 340 3-deurs. Zijn er nog meer auto's die ik over het hoofd zie? Astra-F had ik ook al genoteerd maar een sedan welke de goedkopere zijn vaak die is weer net te zwaar met belasting. Wat neerkomt op 23 euro per kwartaal aan meer kosten

Als je EUR 23/kwartaal meer of minder niet kan dragen dan zou ik me toch flink achter oren krabben of willekeurig welke auto een verstandig idee is. Een keer een lekke band en je kunt al een veelvoud hiervan kwijt zijn

Ik zou dan iig nog een stuk kleiner/lichter/zuiniger rijden om meer financiele marge te houden.
Andere kant van de schaal ga ik echt richting de Twingo, 106, Saxo, Ook betrouwbaar maar minder ruim. Vooral omdat ik ook regelmatig wat langere afstanden moet gaan maken lijkt mij dat niet het meest comfortabele om te kiezen.
Onder de 950kg is de correlatie tussen ruimte en comfort erg zwak. Ik zou bijv een van de drie die je hier noemt zonder meer comfortabeler noemen dan de Baleno. Dat gezegd, het blijven allemaal koekblikjes, dus zolang je je benen fatsoenlijk kunt strekken moet je verder niet teveel eisen stellen.
Relevanter qua formaat: wat/wie denk je allemaal behalve jezelf te moeten vervoeren? Hebben we het over alleen maar solo verplaatsing, moet je met z'n tweeen op kampeervakantie kunnen, of moet je ook rekening houden met kinderzitjes, hond, duikuitrusting (zie een post of 1000 geleden

- schijnt ook net in een Twingo te gaan

) of andere dingen? En hoe groot ben je zelf (ja, heb je IRL ontmoet, maar daar was bier bij gemoeid, dus wazige herinneringen

) cq hoe groot zijn andere regelmatige passagiers?
Ik ben nog bezig een shortlist aan het maken. Hik alleen met dat gewicht elke keer. Zijn er nog mensen met reële suggesties? Dus betrouwbaar, goedkoop in onderdelen en makkelijk om zelf ook wat dingen op te pakken.
en ja ik weet ook dat betrouwbaarheid valt of staat met onderhoud maar sst

Zoals gezegd belangrijkste twee financiele tips:
- werk met max totaalkosten ipv je blind te staren op gewicht. Je gaat 16k km/j rijden, dus 4k km per kwartaal. De EUR 23 waar je je druk om maakt staat gelijk aan een verschil in verbruik (bij benzine, zelfs tegen huidige lage prijzen) van zo'n 0.8km/l. Meestal zal een lichtere auto ook zuiniger zijn, maar dat zijn geen wetten van Meden en Perzen, en een auto van 951kg die 1:16 doet gaat dus goedkoper zijn per maand dan eentje van 949kg die 1:15 doet

- ga als geld krap is flink onder je max budget zitten. Als EUR 23 per kwartaal al verschil maakt tussen acceptabel en onacceptabel wil je significant verder onder je max gaan zitten. Zelfs meest betrouwbare (perfect onderhouden

) wagen ga je af en toe onvoorziene kosten krijgen.
- zorg ook dat je daadwerkelijk geld voor onderhoud en afschrijving apart zet als je niet ad-hoc kosten kunt dragen.
Verder zou je met 16k km/j wel eens goedkoper uit kunnen zijn met LPG, aangezien verbruikskosten dan een stuk lager zijn en de marginaal hogere belasting ruimschoots compenseren. Of de ruimte die je erdoor kwijtraakt (ofwel tank in je kofferbak, danwel reservewiel in je kofferbak omdat tank op plek zit waar reservewiel normaal hangt) een issue is, hangt af van vraag hierboven.