[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.907 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:29

PauseBreak

derp!

BertP schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:49:
[...]

Thanx! Zijn allemaal tips waar ik goed rekening mee kan houden, ik ga zaterdag even een kijkje nemen wat er mogelijk is.
Bekijk voor die tijd dan nog even de video op deze pagina. Het is wat cheesy maar wel duidelijk. Zeker de moeite waard.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Deze drie a.s. zaterdag even bekijken, nog tips/links die ik vooraf kan checken?

- http://link.marktplaats.nl/m877713589
- http://link.marktplaats.nl/m874611508
- http://link.marktplaats.nl/m874579277

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

dion_b schreef op maandag 15 december 2014 @ 01:04:
[...]

Ging me niet eens om het technisch functioneren maar het niet meer kunnen krijgen van onderdelen en niet meer kunnen uitlezen.
Waarvan akte.

Toen ik mijn auto eens uit wou laten lezen kwam de beste meneer serieus met een Windows 98 laptop aan :D _O-

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41
tdw schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:23:
[...]

Waarvan akte.

Toen ik mijn auto eens uit wou laten lezen kwam de beste meneer serieus met een Windows 98 laptop aan :D _O-
Tip: www.verdampere.nl ! Die weet er alles van!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Waar je wellicht ook naar zou kunnen kijken is een Daihatsu Sirion 2 of een YRV (Young RV ook wel genoemd).

Ik weet dat Daihatsu een wat oubollig imago heeft, maar de YRV en de Sirion 2 zien er best oké uit. Grote voordeel is de zeer betrouwbare techniek en het lage verbruik. Ook zijn dit auto's die niet door scheurneuzen bereden zijn.

Op www.gaspedaal.nl vind je er best een boel. Zoek dan wel de 1.3 motor uit. De 1.0 is echt te traag. Voor niet al teveel geld rij je er nog jaren in zonder veel kosten aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc.

Zie voor voorbeelden de volgende links;

http://www.autowereld.nl/...rco-10706538/details.html
http://www.autowereld.nl/...ort-10960297/details.html
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
meakerkhofs schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:23:
[...]

Waar je wellicht ook naar zou kunnen kijken is een Daihatsu Sirion 2 of een YRV (Young RV ook wel genoemd).

Ik weet dat Daihatsu een wat oubollig imago heeft, maar de YRV en de Sirion 2 zien er best oké uit. Grote voordeel is de zeer betrouwbare techniek en het lage verbruik. Ook zijn dit auto's die niet door scheurneuzen bereden zijn.

Op www.gaspedaal.nl vind je er best een boel. Zoek dan wel de 1.3 motor uit. De 1.0 is echt te traag. Voor niet al teveel geld rij je er nog jaren in zonder veel kosten aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc.

Zie voor voorbeelden de volgende links;

http://www.autowereld.nl/...rco-10706538/details.html
http://www.autowereld.nl/...ort-10960297/details.html
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr
Thanx, die sirion vind ik niet heel fraai maar snap wel dat het een oerdegelijk ding is. Die YRV vind ik nog wel oke daar ga ik er eens meer van zoeken :) Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Destruction schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 00:33:
Ik ben nog niet heel serieus op zoek, maar ik zit al wel vast na te denken over een opvolger voor mijn Seat Cordoba. Ik verwacht dat mijn kilometers wat zullen gaan dalen, dus ik twijfel of ik LPG wil behouden of dat een zuinige benzine ook volstaat.

Ik wil echter geen klein hok, ik heb laatst in een Honda Jazz uit 2004 gereden. Een beetje dat formaat zou prima zijn. De Jazz is qua binnen maten (zit ruimte, kofferbak) prima en schijnt daarbij best zuinig te zijn, en is dus zeker een kandidaat. Maar ik vraag me af of de Jazz de enige is in dat segment, of dat er nog meer visjes in die vijver zitten.

De "eisen" even op een rij:
- Centrale vergrendeling, electrische ramen zijn een must.
- Airco en liefst cruise control, maar geen harde eis.
- Mag 1000kg of meer trekken (geremd)
- Ruime(re) hatch of lichte station
- Zuinige benzine danwel LPG (onder de 1150kg, benzine onder 1050kg).
- 5 deurs.
- Bouwjaar 2000 (bouwjaar Cordoba) of jonger.
- Geen Renault, Fiat of Alfa, (vooral gebaseerd op persoonlijke ervaringen en voorkeur).

Als iemand suggesties heeft hoor/lees ik die graag, de Cordoba krijgt wat kuren dus ik wil voorzichtig alvast eens wat om me heen gaan kijken ;)
Goed, ff ter update.

De Cordoba heeft 99,9% zeker een lekke koppakking. Boven op wat andere (kleine en minder kleine) defecten die ik sowieso al niet meer wou gaan maken, betekend dat dus dat het zo goed als einde is.

Ik quote m'n eigen post, dat scheelt me een rijtje met eisen cq wensen herhalen :) Iemand nog suggesties? Bedrag dat ik wil spenderen is ~700 aangezien het een tussenhok zal zijn (dwz, max. een jaar en dan wil ik hem kunnen doorverkopen). Ik wilde na de Cordoba eigenlijk (flink) jonger gaan rijden, maar vanwege een verhuizing/verbouwing o.a waren/zijn de reserves niet voorbereid op een auto die dood gaat en vervangen moet worden :/

De eis van bouwjaar 2000 of jonger staat nu niet zo heel vast, een nette auto uit 1997 of 1998 is ook best een kanshebber.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 19-12-2014 23:20 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:44

epic_gram

undercover moderator

ford mondeo? Opel vectra?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eeeh..
Zuinige benzine danwel LPG (onder de 1150kg, benzine onder 1050kg).
Misschien dat een Sierra uit jaren '80 daar nog onder blifjt, maar geen enkele Mondeo of Vectra komt in de buurt :P

Die 1000kg mogen trekken is wel de uitdaging natuurlijk bij zo'n lichte eis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:55:
[...]

Eeeh..

[...]

Misschien dat een Sierra uit jaren '80 daar nog onder blifjt, maar geen enkele Mondeo of Vectra komt in de buurt :P

Die 1000kg mogen trekken is wel de uitdaging natuurlijk bij zo'n lichte eis.
Sierra ga je net niet halen. Ben zelf ook aan het zoeken voor een auto en ik kijk direct naar Ford :+

Binnenkort smijt ik hier ook nog wel een vraag neer maar heb wel al een shortlist voor mijzelf. Alleen staat er gek genoeg geen ford op ;(

http://link.marktplaats.nl/m873922563

http://link.marktplaats.nl/m880862906

Zoiets? Weet niet hoe shady die auto's zijn maar daar ben jij zelf ook wel beter van op de hoogte.

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 20-12-2014 14:02 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij nader inzien valt 1000kg mogen trekken nog mee. De 'usual suspects' mogen het iig:

Op LPG, tot 1150kg
- Suzuki Baleno (Estate)
- Golf III (voorzover nog niet allemaal weggeroest)
- Renault Megane (al geef ik je groot gelijk dat je die ivm betrouwbaarheid niet meeneemt)

Op benzine, tot 1050kg:
- Golf III (voorzover nog niet allemaal weggeroest)
- Suzuki Baleno (Estate)
- Peugeot 306 / Citroen Xsara (let op dat de Xsara Break net iets zwaarder is dan de 306 Break)
- Mazda 323 (al dan niet Fastbreak)
- Mitsubishi Lancer
- Renault Megane (al geef ik je groot gelijk dat je die ivm betrouwbaarheid niet meeneemt)
- Hyundai Excel (goede optie als je <1m70 bent. Daarboven raad ik het met klem af)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Auto's waar ik zelf ook al een beetje aan het gedacht, maar inderdaad. De eis van 1000kg geremd mogen trekken is wel te doen imo. Meestal heb ik concreter in m'n hoofd wat voor auto het gaat worden, maar in dit geval niet echt :P

Hoe zijn de 306 en de Xsara tegenover elkaar? Vooral die laatste zie ik (op benizne) soms voor 4-500 staan en dan ziijn ze (op de foto in elk geval) heel netjes.

Ik heb nog heel kort naar een Punto gekeken (licht, zuinig, hatch, mag 1000kg achter) maar het is een italiaan en ik weet wat er allemaal aan kapot kan.. Toch maar niet :P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:41:
Auto's waar ik zelf ook al een beetje aan het gedacht, maar inderdaad. De eis van 1000kg geremd mogen trekken is wel te doen imo. Meestal heb ik concreter in m'n hoofd wat voor auto het gaat worden, maar in dit geval niet echt :P

Hoe zijn de 306 en de Xsara tegenover elkaar? Vooral die laatste zie ik (op benizne) soms voor 4-500 staan en dan ziijn ze (op de foto in elk geval) heel netjes.
Exact zelfde onder de motorkap en de paneeltjes. De Xsara is een net iets nieuwer ontwerp met net iets meer afwerking, vandaar dat het marginaal zwaarder en minder zuinig is. Maar het is gerommel in de marge, het zijn uitontwikkelde 2e helft jaren '90 auto's die nog in dit millennium verkocht zijn. Verschil met ontwerpen van na 2000 zijn duidelijk te zien: ze zijn veel kaler en voelen meer aan als 'auto' dan als 'pluche woonkamer'. Maar goed, daar is het gewicht dan ook naar. De kofferbak is overigens reusachtig voor formaat auto. Zelfs met reservewiel erin (ivm gastank eronder) past er ruim meer in dan achterin m'n vorige Volvo V40 zonder reservewiel. Keerzijde is dat zitruimte, vooral achterin, tegenvalt. Maarja, dat is tov een anderhalf-categorie grotere, zwaardere, luxere, duurdere auto. Het is achterin marginaal ruimer dan in een Cordoba, maar dan ook echt marginaal. Voornaamste positieve verschil is dat de stoelen (achter maar vooral ook voor) stukken comfortabeler zijn).
Ik heb nog heel kort naar een Punto gekeken (licht, zuinig, hatch, mag 1000kg achter) maar het is een italiaan en ik weet wat er allemaal aan kapot kan.. Toch maar niet :P
Ik hoor er alleen goede verhalen over- maar heb er nooit in gezeten als bestuurder of passagier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Zijn er mensen die nog meer suggesties hebben. Zoek betrouwbare beestje voor 16k in het jaar. Ik zit alleen met het gewicht. Hij mag niet zwaarder zijn dan 950KG. Wil het liefste zo groot mogelijk binnen deze klasse maar ook een verbruik van rond de 1:15. met een prijs van rond de 1000 euro. Liever iets minder zodat ik wat onderhoud kan doen dan erboven.

Zat ondertussen te kijken naar een Baleno sedan en zoals ik zelf altijd doe een 340 3-deurs. Zijn er nog meer auto's die ik over het hoofd zie? Astra-F had ik ook al genoteerd maar een sedan welke de goedkopere zijn vaak die is weer net te zwaar met belasting. Wat neerkomt op 23 euro per kwartaal aan meer kosten :X

Andere kant van de schaal ga ik echt richting de Twingo, 106, Saxo, Ook betrouwbaar maar minder ruim. Vooral omdat ik ook regelmatig wat langere afstanden moet gaan maken lijkt mij dat niet het meest comfortabele om te kiezen.

Ik ben nog bezig een shortlist aan het maken. Hik alleen met dat gewicht elke keer. Zijn er nog mensen met reële suggesties? Dus betrouwbaar, goedkoop in onderdelen en makkelijk om zelf ook wat dingen op te pakken.

en ja ik weet ook dat betrouwbaarheid valt of staat met onderhoud maar sst :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Corsa B 1.2 16v?
Die zijn 850kg (+/- 10kg afhankelijk van opties, net op een MRB tariefgrens), rijdt op de snelweg al gauw 1op17 tot 18, en is goed te krijgen voor rond de 1000 euro.

Motor is een ketting aangedreven ding, dus zolang je het ding netjes optijd verse olie geeft, kan zoiets heel lang en betrouwbaar kilometers vreten voor weinig geld.

Plus onderdelen zijn goedkoop. Er liggen bakladingen Corsa B's op de sloop om onderdelen van af te halen, en onderhoudsmateriaal kost ook erg weinig. Voor ongeveer 50-60 euro geef je zo'n ding zelf een grote beurt (benzinefilter, luchtfilter, interieurfilter, oliefilter, set bougies, 3,7liter olie, 3,5liter kvs). En je hebt nooit zorgen over het vervangen van de distributieriem.

Misschien niet de grootste auto ever, maar als je de bank plat gooit kan er makkelijk een wasmachine in.
Ze zijn er ook nog met trekhaak waar je 1000kg aan mag hangen), dus als het echt moet voor vervoer van spullen...?

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 23-12-2014 14:16 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik dacht ook aan een Corsa ja. Astra-F kan wel, maar dan heb je een 3deurs hatchback nodig, en ik denk dat die qua verbruik er ook iets boven zitten. Ik had er eentje met een 1.6 8v (75pk) en die zat precies op 950kg, maar die heb ik niet boven de 1:13 gehad eigenlijk. Ik denk wel dat de F de grootste is in die belastingschaal.

Trouwens, ik word echt gestoord van marktplaats.. Als je je auto op MP zet en daar dus flink voor moet betalen, dan wil je toch ook je auto verkopen? En dan kijk je toch minimaal 1 keer per dag ff in je email of je nog mails hebt gehad? :r

En ook geen telefoonnummer vermelden, stel je voor dat je gebeld wordt zeg.. :/

[ Voor 41% gewijzigd door Destruction op 23-12-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ja fijn he, dat marktplaats....

En idd, Astra-F red de zuinigheids-eis niet. Plus net dat kantelpunt met gewicht.
Corsa B is wel een reeële optie. 1,4 8v (X14SZ) is ook wel een idee, zou 1op15 moeten kunnen maar dat wisselt nogal, heb ik het idee. Jij deed ook lang niet altijd 1:15, onze Sjonnie red het helemaal niet (1:13), maar Blonde-schooljuf red het dan weer wel.

Wat onderhoudskosten betreft ontlopen de X12XE en X14SZ elkaar niet zo veel, maar het veel betere verbruik van de X12XE is gewoon erg aantrekkelijk. Enige nadeel is wel dat de X12XE modellen altijd wat jonger zijn en duurder zijn dan de oudere X14SZ-jes. Maar toch, onder de 1K zijn ze wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat moet inderdaad wel lukken. Het ligt ook aan je verdere eisenpakket, als je een B 1.2 16v wil die bomvol in de opties zit, dan betaal je daar ook wat meer voor.

Zit te overwegen om de Cordoba gewoon eens op Marktplaats te gooien. kijken of er nog een of andere gekke handelaar komt die daar nog wat voor over heeft :P

[edit]Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:01:
Zijn er mensen die nog meer suggesties hebben. Zoek betrouwbare beestje voor 16k in het jaar. Ik zit alleen met het gewicht. Hij mag niet zwaarder zijn dan 950KG. Wil het liefste zo groot mogelijk binnen deze klasse maar ook een verbruik van rond de 1:15. met een prijs van rond de 1000 euro. Liever iets minder zodat ik wat onderhoud kan doen dan erboven.
Waarom die harde eis van gewicht?

Als het om de kosten gaat lijkt het me verstandiger om een max totaalprijs (per maand/jaar) vast te stellen en vervolgens flexibel zijn hoe je daar komt. Niet dat je dat gaat halen met een beest van anderhalf ton, maar het is wat zuiverder dan uit kostenoogpunt een enkele factor hard vast te leggen en oogkleppen op te doen tov de rest :o
Zat ondertussen te kijken naar een Baleno sedan en zoals ik zelf altijd doe een 340 3-deurs. Zijn er nog meer auto's die ik over het hoofd zie? Astra-F had ik ook al genoteerd maar een sedan welke de goedkopere zijn vaak die is weer net te zwaar met belasting. Wat neerkomt op 23 euro per kwartaal aan meer kosten :X
Als je EUR 23/kwartaal meer of minder niet kan dragen dan zou ik me toch flink achter oren krabben of willekeurig welke auto een verstandig idee is. Een keer een lekke band en je kunt al een veelvoud hiervan kwijt zijn :o Ik zou dan iig nog een stuk kleiner/lichter/zuiniger rijden om meer financiele marge te houden.
Andere kant van de schaal ga ik echt richting de Twingo, 106, Saxo, Ook betrouwbaar maar minder ruim. Vooral omdat ik ook regelmatig wat langere afstanden moet gaan maken lijkt mij dat niet het meest comfortabele om te kiezen.
Onder de 950kg is de correlatie tussen ruimte en comfort erg zwak. Ik zou bijv een van de drie die je hier noemt zonder meer comfortabeler noemen dan de Baleno. Dat gezegd, het blijven allemaal koekblikjes, dus zolang je je benen fatsoenlijk kunt strekken moet je verder niet teveel eisen stellen.

Relevanter qua formaat: wat/wie denk je allemaal behalve jezelf te moeten vervoeren? Hebben we het over alleen maar solo verplaatsing, moet je met z'n tweeen op kampeervakantie kunnen, of moet je ook rekening houden met kinderzitjes, hond, duikuitrusting (zie een post of 1000 geleden ;) - schijnt ook net in een Twingo te gaan :P ) of andere dingen? En hoe groot ben je zelf (ja, heb je IRL ontmoet, maar daar was bier bij gemoeid, dus wazige herinneringen :z ) cq hoe groot zijn andere regelmatige passagiers?
Ik ben nog bezig een shortlist aan het maken. Hik alleen met dat gewicht elke keer. Zijn er nog mensen met reële suggesties? Dus betrouwbaar, goedkoop in onderdelen en makkelijk om zelf ook wat dingen op te pakken.

en ja ik weet ook dat betrouwbaarheid valt of staat met onderhoud maar sst :>
Zoals gezegd belangrijkste twee financiele tips:
- werk met max totaalkosten ipv je blind te staren op gewicht. Je gaat 16k km/j rijden, dus 4k km per kwartaal. De EUR 23 waar je je druk om maakt staat gelijk aan een verschil in verbruik (bij benzine, zelfs tegen huidige lage prijzen) van zo'n 0.8km/l. Meestal zal een lichtere auto ook zuiniger zijn, maar dat zijn geen wetten van Meden en Perzen, en een auto van 951kg die 1:16 doet gaat dus goedkoper zijn per maand dan eentje van 949kg die 1:15 doet :o
- ga als geld krap is flink onder je max budget zitten. Als EUR 23 per kwartaal al verschil maakt tussen acceptabel en onacceptabel wil je significant verder onder je max gaan zitten. Zelfs meest betrouwbare (perfect onderhouden O-) ) wagen ga je af en toe onvoorziene kosten krijgen.
- zorg ook dat je daadwerkelijk geld voor onderhoud en afschrijving apart zet als je niet ad-hoc kosten kunt dragen.

Verder zou je met 16k km/j wel eens goedkoper uit kunnen zijn met LPG, aangezien verbruikskosten dan een stuk lager zijn en de marginaal hogere belasting ruimschoots compenseren. Of de ruimte die je erdoor kwijtraakt (ofwel tank in je kofferbak, danwel reservewiel in je kofferbak omdat tank op plek zit waar reservewiel normaal hangt) een issue is, hangt af van vraag hierboven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Touchdomex schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:01:
....
Waarom kijk je niet naar een diesel met 16k per jaar?

Gewoon zo'n klein bakkie, een VW lupo of Seat Arosa SDI of TDI van <950kg. Als je rustig rijdt kan je zo 1:24 a 1:25 halen, dan ligt het turnover-point in vergelijking met benzine al snel op 900km of minder per maand. Bovendien zijn ze met hoge kilometrages een stuk betrouwbaarder dan zijn benzine-varianten, met name de SDI's zijn nauwelijks stuk te krijgen.

Nadelen: erg traag. En zijn qua geluid net veredelde tractoren, met name op lage snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Erg traag? Tov een 1.1i motortje in zo'n koekblik? Valt goed mee hoor. Ben een enorm fan van de 1.9SDI, die 1.7SDI in Lupo/Arosa ken ik niet, maar zou ik ook redelijk blind vertrouwen.

Voordeel van de SDI is ook dat rijgedrag weinig uitmaakt. Bij een geblazen motor schiet verbruik omhoog zodra de turbo aanslaat. Bij een SDI kun je een dag lang plankgas geven op de Autobahn (dan ga je welgeteld 160km/u :P ) en nog steeds 1:17 halen tov 1:19.5 voor 'normaal' NL snelwegen rijden (dit zijn cijfers voor de grotere, zwaardere Seat Cordoba, de Lupo/Arosa gaat sowieso zuiniger rijden)

Nadeel van genoemde auto's is enerzijds dat ze zelfs vergeleken met Twingo, Saxo/106 klein zijn en daarnaast dat de VAG-stoelen niet de beste zijn. Hoe erg hangt af van je rug, voor de mijne moet ik een lendesteun gebruiken anders lig ik na een uur geradbraakt in zo'n ding.

Diesel is idd een optie, duurder dan LPG, maar minder gezeik met een goede garage ervoor vinden. Of het bij 16k km loont is kantje boord, maar zeker niet iets om bij voorbaat uit te sluiten, zeker niet bij zeer lichte auto's (<850kg) aangezien wegenbelasting dan echt geen drol is, zelfs diesel.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 23-12-2014 15:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Mwah, 4 seconden langzamer naar de 100 dan een 1.0 Yaris (of 5 seconden trager dan een Saxo 1.1) is toch wel substantieel trager. Niet dat het allemaal nodig is ofzo, om de snelste te zijn, maar beduidend trager is het zeker. Topsnelheid scheelt allemaal niet zoveel, en rond de 100km/u zullen de diesels misschien ietsje minder herrie maken vanwege lagere toeren?

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 23-12-2014 15:52 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!null schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:48:
Mwah, 4 seconden langzamer naar de 100 dan een 1.0 Yaris (of 5 seconden trager dan een Saxo 1.1) is toch wel substantieel trager. Niet dat het allemaal nodig is ofzo, om de snelste te zijn, maar beduidend trager is het zeker. Topsnelheid scheelt allemaal niet zoveel, en rond de 100km/u zullen de diesels misschien ietsje minder herrie maken vanwege lagere toeren?
Appels met peren vergelijken zegt weinig :z

0-100km/u
Seat Arosa 1.0 (benzine): 17.4 sec
Seat Arosa 1.7SDI (diesel): 16.8 sec
Seat Arosa 1.4 (benzine): 14.1 sec
Seat Arosa 1.4TDI (diesel): 12.4 sec

Oftewel bij de Arosa is de 1.7SDI juist 0.6 sec sneller bij de 100km/u dan de 1.0 en hooguit 2.7 sec trager dan de 1.4. En snelst van allemaal is de 1.4TDI 8)7

Bij de Saxo is de diesel kleiner (1.5D), waardoor de prestaties relatief minder zijn, maar dan nog weet de 1.5D het in 15.7 sec te doen, dus sneller dan de 1.7SDI en trouwens de Arosa 1.0 - en maar 2.9 sec trager is dan de 1.1i (12.8 sec). Die 1.1i is trouwens voor z'n specs een erg rap motortje, dat is juist de uitschieter hier, niet de 'trage' diesel.

Kijk, dit is geen van alles 'hot hatch'-gebied, maar dat is vraag van Touchdomex ook niet. Ik heb voorheen met m'n Cordoba 1.9SDI 15.9 sec nodig gehad om op 100km/u te komen. Dat ging prima, met verkeer meekomen was geen enkel probleem. Al deze kleine bakjes doen het met iedere motorisering sneller dan dat.

Voor de grap ook te overwegen: de Peugeot 205D. Die is nog tot 1998 gemaakt, doet 1:22 en haalt in 15.1 sec de 100km/u. Dat is dus sneller dan alle genoemde auto's muv de Saxo 1.1i. Hell, dat is sneller dan m'n huidige 306 Break met benzine/LPG 1.6l motor :o
Oh, en de 3-deurs weegt 846kg, dus je zit qua belasting ook erg voordelig (nog steeds duurder dan benzine, maar met het lagere verbruik heb je dat in no time terugverdiend).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zeg ook niet dat het nodig is, maar jij had het over "niet trager dan een 1.1i koekblikje" waarvan ik dacht dat je refereerde aan bijvoorbeeld een Saxo 1.1i (die heeft die type aanduiding).
Overigens zijn die Arosa's op benzine hier degene die uitzonderlijk traag zijn :+ man, wat een wanprestaties, zo zwaar zijn die auto's niet.
De turbodieseltjes zijn natuurlijk de winnaars, vlot en zuinig. Zoals die 1.4TD (in de Arosa 12,4s/100 en in de Yaris 12,8s/100). Met die Yaris weet ik dat je 1 op 25 kunt rijden als je wil, in toch wel de vlotste Yaris op de T-Sport 1.5 na.

Ik kan in mijn 1.0 Yaris natuurlijk ook prima meekomen met het verkeer, en als ik haast heb blijkt het ook goed mogelijk om veel vlotter te rijden dan verkeer (maar dat is heel onzuinig).
Ik hield laatst zelfs een Fisker Karma bij in de bocht tot ongeveer 120km/u, daarna kwam het rechte stuk en had ik natuurlijk geen schijn van kans haha (want ik zat in de bocht al op vol gas :o )

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 23-12-2014 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of die turbodiesels de winnaars zijn betwijfel ik. Ja, zonder meer vlotter, maar als je rechtervoet niet uitermate beheerst is lever je dat in op verbruik. Zodra de turbo aanspringt ga je motorvermogen verhogen door meer lucht en brandstof in te spuiten. Dat laatste slurpt nogal. Wanneer je nauwelijks boven de 80km/u uitkomt en rustig naar die snelheid gaat haal je veel lager verbruik met een 1.4TDI (want dan gebruik je de turbo niet), maar zodra je harder optrekt of op snelwegsnelheden gaat rijden gaat de turbo aan en gaat hij zuipen.

Kijk op spritmonitor.de voor resultaat: minimaal verbruik van een 1.4TDI zal erg in de buurt liggen van een 1.7SDI, maar afstand tussen minimaal en maximaal is veel groter en gemiddeld verbruik zal flink hoger liggen.

Zoals ik al eerder aangaf, met een SDI kun je schaamteloos binair rijden (planken zodra je ook maar enige versnelling nodig hebt) of trouwens de hele dag plankgas rijden zonder dat je verbruik er zwaar onder te lijden heeft. Dat moet je met een TDI dus niet doen :+

En gezien Touch nogal krap bij kas is, lijkt me risico op te hoog verbruik iets wat hij niet wil nemen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Grappig - beetje door dit topic gebladerd en ik zie vrijwel niemand die naar de totale kosten per maand en per kilometer kijkt. Allemaal focus op de aanschafprijs, en niemand die afschrijft/spaart voor de volgende auto. Als je een klein budget hebt, zijn de totale kosten toch wat je wil weten (vooral per maand)?

Of doet men dit wel en schrijft men er niet over?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JeroenH schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 17:14:
Grappig - beetje door dit topic gebladerd en ik zie vrijwel niemand die naar de totale kosten per maand en per kilometer kijkt. Allemaal focus op de aanschafprijs, en niemand die afschrijft/spaart voor de volgende auto. Als je een klein budget hebt, zijn de totale kosten toch wat je wil weten (vooral per maand)?

Ahum, kijk eens naar mijn laatste uitgebreide post, net hierboven:
dion_b schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:05:
[...]

Als het om de kosten gaat lijkt het me verstandiger om een max totaalprijs (per maand/jaar) vast te stellen en vervolgens flexibel zijn hoe je daar komt.

[...]

- werk met max totaalkosten ipv je blind te staren op gewicht.
Dus ja, wordt wel degelijk geroepen O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ja. Je noemt verbruik, prima :), maar als ik terugblader zie ik niet veel over verzekering, afschrijving/sparen voor volgende e.d. MRB/verzekering komen wel eens langs maar ik zie zelden de som gemaakt "wat kost het ding me in totaal per maand".

Ik vind het opvallend want ik kreeg laatst naar mijn hoofd waarom ik het mezelf zo moeilijk maakte. Op mijn tegenvraag waar de vraagsteller zijn volgende auto van dacht te betalen bleef het angstvallig stil. Vandaar dat het me opvalt dat veel mensen lijken te denken dat het met de aanschafprijs en af en toe een tank brandstof wel klaar is...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Zoiets JeroenH?
Niet dat ik mijn Nissan Micra wil aanprijzen, maar ik ben er wel erg blij mee O-)

AutoNissan Micra
Bouwjaar1994
Uitvoering1.0L "1.0E 3HB E2"
BrandstofBenzine
KM/jaar15000

Kosten per jaar:
Afschrijving€400Goedkoop barrel
Verzekering€380Beginnend bestuurder. WA & Inzittenden
Belasting€232780 kg
Reparaties, apk, accessoires €550Beperkt zelf doen. Is ook incl. 2 banden, 2 lampen, ruitensproeiervloeistof
Brandstof€1330Erg zuinige rijder, 1:17
Totaal€2892

Of zoals eerder al gepost, tot op de cent nauwkeurig ingevuld na 16 maanden:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ivd1ya.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JeroenH schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 18:14:
Ja. Je noemt verbruik, prima :), maar als ik terugblader zie ik niet veel over verzekering, afschrijving/sparen voor volgende e.d. MRB/verzekering komen wel eens langs maar ik zie zelden de som gemaakt "wat kost het ding me in totaal per maand".

Ik vind het opvallend want ik kreeg laatst naar mijn hoofd waarom ik het mezelf zo moeilijk maakte. Op mijn tegenvraag waar de vraagsteller zijn volgende auto van dacht te betalen bleef het angstvallig stil. Vandaar dat het me opvalt dat veel mensen lijken te denken dat het met de aanschafprijs en af en toe een tank brandstof wel klaar is...
Die laatste post was niet erg uitgebreid, mede omdat dit juist vaker voorbijgekomen is. Ik word ook moe van mensen die om advies vragen, komen met keihard limiet voor een of twee zaken, maar niet volledige plaatje meenemen (typisch voorbeeld: wel gewicht, niet verbruik, "want wegenbelasting moet niet te hoog").

Dat gezegd, als je erg vergelijkbare auto's bekijkt ontlopen zaken als verzekering en onderhoud elkaar nauwelijks, en afschrijfving is puur functie van prijs gedeeld door aantal jaar dat je ermee denkt te kunnen rijden (eh, min evt restwaarde, maar bij prijzen die hier on-topic zijn moet je m.i. uitgaan van compleet oprijden).

De vraag is dus wat je wilt weten. Als je wilt weten "kan ik auto X betalen?", dan moet je die zooi wel allemaal meerekenen. Maar als je dat al weet en vooral wilt kiezen tussen vergelijkbare auto's dan kun je toe met wegenbelasting, aanschaf en verbruik, want de overige kosten zijn redelijk vergelijkbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 17:14:

Ik zou graag zo een auto uitkiezen, maar het is al snel heel veel werk om op die manier een aantal auto's door te rekenen en te vergelijken. Komt bij dat het dan met aannames aan elkaar hangt (restwaarde, onderhoud, verbruik, levensduur etc. zijn allemaal onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ik ben nog aan het begin van het proces dus ik zit heel erg te kijken naar wat ik zou willen of moeten.

Ontwijk liever alles van VAG. Niet mijn soort auto's.

De rest zal morgen nog wat uitgebreider verhaal typen maar kortweg gezegd is dat ik de vaste maandelijkse lasten laag wil houden. Onderhoudskosten heb je sowieso op elke auto. Brandstof heb ik nog geen vast oordeel over geveld. Kleine roetmachine mag ook. Alleen zit ik dan naar welke auto's zit ik te kijken?

13/14k is sowieso wat ik heb aan woon-werk verkeer. Wat daar nog gaat bijkomen weet ik nog niet. Ik zal morgen ook wat in excel eventjes zetten. Zal hier de resultaten wel posten ;)

overigens is zo'n 205 diesel wel precies de rare tik waar ik zelf nog niet naar had gekeken. Zijn jammer genoeg niet ruim beschikbaar. Zoals wel meer kleine dieseltjes stom genoeg. LPG is al helemaal zeldzaam :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RemcoDelft schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 19:14:
Ik zou graag zo een auto uitkiezen, maar het is al snel heel veel werk om op die manier een aantal auto's door te rekenen en te vergelijken. Komt bij dat het dan met aannames aan elkaar hangt (restwaarde, onderhoud, verbruik, levensduur etc. zijn allemaal onzeker.
Klopt op zich, maar dion_b heeft in de post hierboven goede punten.. Het blijft vooraf altijd een schatting, pas achteraf weet je het zeker. Eén of twee dure reparaties (zeg koppakking plus waterpomp) kan bij een laag jaarkilometrages al een paar cent bij de kilometerprijs optellen.

Toch is het vaak wel redelijk in te schatten, en ik heb destijds toch echt op basis van euro per maand / euro per km een vergelijk gemaakt tussen auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar waarom vaste lasten laag houden ipv totale lasten laag houden?

Wederom, als EUR 23 per kwartaal (EUR 7 per maand) daadwerkelijk een dealbreaker is, wil je op iedere stuiver letten en niet alleen op de vaste stuiver :o

Sterker nog, als je 14k zeker hebt en daarboven weet je het niet, wil je juist uitrekenen wat auto's totaal gaan kosten met 14k km en als er dan meerdere zelfde kosten gaan voor de *hogere* vaste lasten want dan zullen de variabele lasten goedkoper zijn waardoor iedere bijkomende km ook goedkoper zal zijn...

Stel auto A en B kosten beide met 14k km EUR 3000 per jaar in totaal (geen onrealistische schatting voor deze situatie, al hangt het een beetje af van je leeftijd en schadevrije jaren, en aankoopbedrag/afschrijving). Stel vervolgens dat auto A vast EUR 1500 en variabel EUR 1500 kost, maar auto B vast EUR 2000 en variabel EUR 1000 (wederom niet onrealistische benzine <> diesel/LPG vergelijking).
Beide kosten met 14k km dan exact evenveel. Maar als je naast je woon-werk een road trip gaat maken van 2.8k km, dan zul je bij auto A nog steeds vast EUR 1500 betalen maar variabel EUR 1800, dus in totaal EUR 3300. Auto B zal dan nog steeds vast EUR 2000 kosten, maar variabel slechts 1200, dus in totaal EUR 3200. Met andere woorden, de auto die met 14k km hogere vaste lasten heeft is juist goedkoper :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dion_b schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:27:
Erg traag? Tov een 1.1i motortje in zo'n koekblik? Valt goed mee hoor. Ben een enorm fan van de 1.9SDI, die 1.7SDI in Lupo/Arosa ken ik niet, maar zou ik ook redelijk blind vertrouwen.
...
Ik heb zelf een 1.7 SDI ;) Het is absoluut geen snelle auto, zeker trager dan de gemiddelde auto op de weg (hell, de Prius van mijn vader is een Ferrari in vergelijking met het ding van mij). Niet dat het mij uitmaakt, je moet er mee om leren gaan, ik ben een rustige rijder. Grappig is wel dat je echt op koppel kunt rijden (ik roffel geregeld met 800-1200 tpm, geen probleem), en het ding nog best aardig een aanhanger trekt.

Het probleem is ook dat er door de EGR klep na verloop van tijd ALTIJD substantiële hoeveelheden root aankoeken in het inlaatspruitstuk. De motor kan dus minder goed ademen, wat voor iets vermogensverlies zorgt. Het aankoek-effect heeft naar mijn idee meer gevolgen voor een SDI omdat hij van atmosferische druk aanzuigt, dit t.o.v. een turbo die overdruk genereert. De extra tegendruk die aangekoekte roet creëert is relatief hoger bij een SDI.

Voor betrouwbaarheid maakt het geen donder uit overigens, daar wordt zo'n ding niet anders van.
Touchdomex schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 20:13:
...
overigens is zo'n 205 diesel wel precies de rare tik waar ik zelf nog niet naar had gekeken. Zijn jammer genoeg niet ruim beschikbaar. Zoals wel meer kleine dieseltjes stom genoeg. LPG is al helemaal zeldzaam :X
Is mij ook al vaker opgevallen, dat komt denk ik ook omdat kleine en lichte dieseltjes relatief populair zijn (men wil er niet vanaf en/of ze zijn snel weer verkocht). Je kan bijna niet goedkoper rijden immers (<6 cent/km doorgaans wat betreft brandstofkosten).

Bijvoorbeeld, op autoscout, Seat Arosa:
Benzine: 259 resultaten.
Diesel: 13 resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat laatste heeft ook andere oorzaak:

Bij oude kleine auto's is omslagpunt benzine/diesel erg laag (rond de 12k km, plus of min paar k afhankelijk van auto en motor), dus de diesels zijn aantrekkelijk, maar bij nieuwe auto's ligt die omslagpunt (mede door riante BPM) veel hoger, vaak boven de 25k km.

En iemand die 25k km of meer per jaar wil rijden, wil dat vaak graag in 'meer' auto doen dan dit. Dus nieuw worden helemaal niet zoveel kleine diesels verkocht. Niet gek dan dat ze 2e hands ook zeldzamer zijn :z

Omgekeerde zie je trouwens bij grotere auto's, daar zijn vaak nieuw veel meer diesels verkocht (cq in de lease gegaan).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ze zijn nooit veel nieuw gekocht. Ga je zuidelijker kijken in Belgie, zie je dat de markt compleet anders is.
Ik zit wel eens te kijken voor Yaris diesels, hier bijna niet te vinden, maar in Belgie zijn er genoeg van. Erg vreemd eigenlijk, gezien het gewoon hele zuinige en betrouwbare diesels zijn. Best goedkoop rijden.
Maar inderdaad, het is de hoge mrb samen met de leasemarkt die de markt verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep, enerzijds koopt bijna niemand in NL nieuw een auto, al helemaal geen diesel, door die BPM, anderzijds hecht met zoveel status aan de Heilige Koe dat iedereen die het (al dan niet via lease kan permitteren) liever met een duurder onzuiniger penisverlenging rondrijdt. generalisatie-alert :P

In BE speelt dat uiteraard ook, maar in veel mindere mate, plus men koopt daar vooral eigen auto, waardoor budget toch stiekem iets belangrijker is. En natuurlijk een fiscaal veel vriendelijker klimaat voor diesels.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:12:
Yep, enerzijds koopt bijna niemand in NL nieuw een auto, al helemaal geen diesel, door die BPM, anderzijds hecht met zoveel status aan de Heilige Koe dat iedereen die het (al dan niet via lease kan permitteren) liever met een duurder onzuiniger penisverlenging rondrijdt. generalisatie-alert :P

In BE speelt dat uiteraard ook, maar in veel mindere mate, plus men koopt daar vooral eigen auto, waardoor budget toch stiekem iets belangrijker is. En natuurlijk een fiscaal veel vriendelijker klimaat voor diesels.auto's
Dat is een beetje gecorrigeerd :>

kijk in mijn geval juist omdat ik in het Noorden zit met vreemde werktijden is het openbaar vervoer absoluut niet haalbaar. Met de auto is het 25 minuten. Wil ik alle tijden halen met het OV verschilt het van 3 kwartier (bus als die rijdt, daarmee kan ik hele beperkte diensten draaien) tot anderhalf uur(trein). Voor een enkele reis 1 stad verderop... |:( 7(8)7 In mijn geval is een heilige koe het enige rendabele vervoersmiddel... Afstand is net te ver om met de fiets te doen. Brommer zou een optie zijn maar qua tijd win ik er niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, maar hoe zit het met rest van m'n vragen?

- is het echt voor jou solo, en hoeveel baggage moet (max) mee?
- wat is je max maand(/kwartaal/jaar)bedrag die je kwijt wilt/kunt zijn eraan in totaal (dus naast belasting ook verzekering, afschrijving, onderhoud en niet in laatste plaats brandstof)?

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 24-12-2014 01:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op woensdag 24 december 2014 @ 01:14:
OK, maar hoe zit het met rest van m'n vragen?

- is het echt voor jou solo, en hoeveel baggage moet (max) mee?
- wat is je max maand(/kwartaal/jaar)bedrag die je kwijt wilt/kunt zijn eraan in totaal (dus naast belasting ook verzekering, afschrijving, onderhoud en niet in laatste plaats brandstof)?
Mijn max per maand is 300 tot 400 euro. Hoe die verdeling is zal ik straks nog even op papier zetten (en komt het vandaag niet dan komt het morgen) Het is echt absurd krap dat weet ik ook. Schadevrije jaren heb ik hooguit 1, misschien zelfs geen. Ligt er net eventjes aan. Onderhoud wil ik waar mogelijk is zelf uitvoeren.

Bagage is mijn tas en mijn persoon. Dus de rest van de ruimte maakt niet veel uit. Het is echt solo en laat het 1 iemand extra zijn dan kan die in elke auto wel comfortabel op de bijrijdersstoel zitten.

In ieder geval vandaag genoeg te bereken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik zet voor mijn begin 2014 aangeschafte 2006 Prius € 350 opzij op de auto-rekening, en dat is dus voor alles, inclusief afschrijving c.q. sparen voor de volgende. Dat bedrag is zelfs nog aan de conservatieve kant, wellicht kan het nog met één of twee tientjes omlaag.

Zuinige auto (4,7L/100km in de praktijk), dus een kilometer méér rijden kost niet zoveel extra, en tot dusver uiterst betrouwbaar. En ik vind 'm geweldig lekker rijden, automaat is toch wel makkelijk hoor O+

Verzekering is voor mij nog relatief duur vanwege 0 (1?) schadevrije jaren. Als je tien jaar geen eigen auto hebt zetten ze je keihard terug, ondanks dat ik in die tijd in vele andere auto's gereden heb - zonder schade. Ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 400/maand is EUR 4800/jaar. Dat is helemaal niet zo krap. Sterker nog, dat is meer dan wij op dit moment uitgeven voor een grotere auto. Nu zjn wij wel wat ouder met wat meer schadevrije jaren, wat verzekering drukt, maar iets in de categorie wat je zoekt moet haalbaar zijn.

Even rekenvoorbeeldje:
(ik pak hier de Peugeot 106 omdat ik lui ben, reken zelf maar na hoe het met andere auto's zit)

1.1i benzine:
Vast
Afschrijving (aanschaf / 3 jaar): EUR 333
Onderhoud/slijtage: EUR 500
Belasting: EUR 216
Verzekering (uitgaande van geen schadevrije jaren en 25 jaar oud wonend in Grun): EUR 290
Subtotaal vast: EUR 1339
Verbruik: 1:16.8 benzine a EUR 1.60 (reken je niet rijk met huidige lage prijzen) x16k km = EUR 1525
Totaal dus: EUR 2864

1.5D diesel:
Vast
Afschrijving: EUR 500
Belasting: EUR 612
Verzekering: EUR 365
Subtotaal vast: EUR 1977
Verbruik: 1:21.5 diesel a EUR 1.40 x 16k km = EUR 1041
Totaal dus EUR 3018

Bij 16k km en de 106 is 1.1i benzine dus net iets goedkoper dan 1.5D diesel. Beide zitten zeer ruim binnen jouw totaalbudget. Het verschil is trouwens dermate klein dat ik zou aanraden om bij ook bij andere auto's benzine, diesel en LPG mee te nemen. Ook zou ik je eigen rijgedrag meenemen. Rij je meestal zuiniger dan gemiddeld of juist minder zuinig? Als je een zware rechtervoet hebt, ga je dat bij benzine sneller merken dan bij ongeblazen diesel (zie m'n verhaal van hele dag lang plankgas rijden op Autobahn). Rij je daarentegen uitgesproken rustig, dan kun je ook meer winnen bij benzine (niet dat je absoluut zuiniger gaat rijden, er zit per slot van rekening meer energie in liter diesel dan benzine).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat JeroenH zeer verstandige veilige schattingen maakt. Ik vermoed dat de werkelijke kosten van de Prius II veel lager uit zullen vallen. Gezien het leeuwendeel van de afschrijving al geweest is, en zelfs een minder presterende Prius I uit 2000 nog 3K moet opbrengen, verwacht ik dat de afschrijving tussen de 50 en 100 euro zit. Verder is de auto extreem betrouwbaar, zeer lage onderhoudskosten. Zelfs het battery pack kan nog gerepareerd worden (cellen vervangen). En nog een korting op de mrb.

In werkelijkheid zal de Prius veel dichterbij het genoemde voorbeeld van de Peugeot komen. Hij zal er niet persee ver onder komen of goedkoper zijn, maar je krijgt er een veel ruimere auto voor terug die ook nog eens beter rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar die wel duurder is in de aanschaf en die je netjes moet behandelen om de restwaarde te realiseren.

Dat laatste vind ik nog meest riskant, zeker als je in stedelijke omgeving woont. Bij ons verschijnen om de haverklap krassen op auto's (nu in A'dam het geval, voorheen in volksbuurt in Nijmegen ook). Zodra je jezelf rijk rekent met restwaarde is ieder kras een afschrijving van tientallen zo niet honderden EUR per keer. Ga er maar niet vanuit dat je dat kunt verhalen op de dader.
Als je daarentegen toch erop mikt om nul restwaarde over te houden (auto oprijden) maakt dat geen bal uit. Idem voor schade die je zelf aanbrengt ("oeps, paaltje :X ").

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar zo'n Toyota (in ieder geval niet de Prius) ga je niet echt oprijden. Enige manier om de waarde naar 0 te krijgen is door hem in de sloot te rijden en daar een tijdje te laten staan :P
De normalere Toyota's leveren altijd wel wat op, al is het maar voor de export markt, ook met drie deuken of krassen. Ik heb ook een Prius II gezien met complete zijschade (vangrail geschraapt vermoed ik), daar werd nauwlijks minder voor gevraagd dan andere Priussen, en die is uiteindelijk ook verkocht (voor hoeveel weet je dan natuurlijk niet).

Uiteraard heb je wel een punt dat je een nette auto netjes wil houden. JeroenH woont niet zo stedelijk weet ik toevallig, dus is het wat makkelijker om hem netjes te houden. Zelf woon ik in Amsterdam, maar inmiddels wel met mijn eigen oprit.
Hetgeen wat jij zegt was voor mij ook een reden om genoegen te nemen met een Yaris te kopen die toch al niet perfect was. Toen ik nog in Oost woonde ging het op zich wel aardig, maar op voorgaande auto's ook al eens een pit in de zijkant gevonden vanwege openslaande deuren. Nu dat ik m'n oprit heb zou ik er ook een wat nettere auto kunnen neerzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 24-12-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb de restwaarde idd ook conservatief aangenomen. Je kunt jezelf maar beter niet voor de gek houden, denk ik dan maar. Als alles meevalt komt dat geld vrij voor andere zaken, of we kopen een mooiere auto (wie weet hoe betaalbaar een jong gebruikte Leaf dan is... maar dan gaan we een beetje weg bij het onderwerp van dit topic ;) )

Het geeft mij gewoon een gerust gevoel dat er voor de autokosten een aparte rekening is, met een buffer voor onverwachte uitgaven e.d. Kennissen van me zijn helemaal in paniek als de jaarlijkse rekening van de verzekering komt, of een wat duurdere reparatie, dat laat ik mij niet gebeuren, evenals het aanschaffen van de volgende. Dat geld is er dan gewoon.

Ik heb niet zo'n groot stressbudget, en op deze manier besteed ik dat zuinig ;) Da's dan toch weer een tikje ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:37:
EUR 400/maand is EUR 4800/jaar. Dat is helemaal niet zo krap. Sterker nog, dat is meer dan wij op dit moment uitgeven voor een grotere auto. Nu zjn wij wel wat ouder met wat meer schadevrije jaren, wat verzekering drukt, maar iets in de categorie wat je zoekt moet haalbaar zijn.
Hell, ik geef minder uit dan 4800 per jaar en rij 25-30dkm.
Is idd wel met wat meer schadevrije jaren, maar ook grotere verzekering (WA+ zonder km-beperking).
Even rekenvoorbeeldje:
*rekensom*
Mooie rekensom :) Moet er wel bij zeggen dat je de benzineprijs gemiddeld laag inschat. Ik tank elke week en hou altijd alles bij. Gemiddeld sinds 4 maart met praktisch elke week 1 tank vol (soms iets meer, soms iets minder) zit het gemiddelde tot aan afgelopen vrijdag voor mij op €1,6381 per liter.
En dan is het hier ook al een aardige tijd 'benzine oorlog' tussen een handje vol pompen (sinds oktober al), dus ik tank standaard zo'n beetje het goedkoopste van heel NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:37:

Even rekenvoorbeeldje:
(ik pak hier de Peugeot 106 omdat ik lui ben, reken zelf maar na hoe het met andere auto's zit)

1.1i benzine:
Vast
Afschrijving (aanschaf / 3 jaar): EUR 333
Belasting: EUR 216
Verzekering (uitgaande van geen schadevrije jaren en 25 jaar oud wonend in Grun): EUR 290
Subtotaal vast: EUR 1339
Verbruik: 1:16.8 benzine a EUR 1.60 (reken je niet rijk met huidige lage prijzen) x16k km = EUR 1525
Totaal dus: EUR 2864

1.5D diesel:
Vast
Afschrijving: EUR 500
Belasting: EUR 612
Verzekering: EUR 365
Subtotaal vast: EUR 1977
Verbruik: 1:21.5 diesel a EUR 1.40 x 16k km = EUR 1041
Totaal dus EUR 3018
Precies, ik steekproef enkele auto's, met wisselende brandstoffen en geschat verbruik aan de hand van spritmonitor.
Bij 16k km en de 106 is 1.1i benzine dus net iets goedkoper dan 1.5D diesel. Beide zitten zeer ruim binnen jouw totaalbudget. Het verschil is trouwens dermate klein dat ik zou aanraden om bij ook bij andere auto's benzine, diesel en LPG mee te nemen. Ook zou ik je eigen rijgedrag meenemen. Rij je meestal zuiniger dan gemiddeld of juist minder zuinig? Als je een zware rechtervoet hebt, ga je dat bij benzine sneller merken dan bij ongeblazen diesel (zie m'n verhaal van hele dag lang plankgas rijden op Autobahn). Rij je daarentegen uitgesproken rustig, dan kun je ook meer winnen bij benzine (niet dat je absoluut zuiniger gaat rijden, er zit per slot van rekening meer energie in liter diesel dan benzine).
Yup precies, Ik weet van mijzelf dat het heel erg wisselt per auto. Heb wel een zwaardere rechtervoet maar in mijn geval haal ik zelfs met CC een onzuinig verbruik dus het is niet alleen mijn rechtervoet. Dat is sowieso iets wat ik kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:17:
Verzekering is voor mij nog relatief duur vanwege 0 (1?) schadevrije jaren. Als je tien jaar geen eigen auto hebt zetten ze je keihard terug, ondanks dat ik in die tijd in vele andere auto's gereden heb - zonder schade. Ach ja.
Wellicht een tip: koop een 40 jaar oude motor (of alleen een frame, mag een wrak zijn), verzeker die WA (een paar tientjes per jaar), en je bouwt zelfs nieuwe jaren no-claim op. Minder oud mag ook, maar dat kost je 100+ euro aan belasting per jaar).
Ik heb het zelf nooit zo gedaan, maar weet wel dat het nu mijn voorkeur zou hebben om op deze manier mijn schadevrije jaren vast te houden en zelfs te laten stijgen.

Mag ik vragen wat je voor je 2006 Prius hebt betaald? En hoeveel km/jaar past er bij je 350 euro per maand schatting? Wij zitten ook serieus te denken aan gewoon een Prius kopen, en een 2006-model klinkt wel als iets waar we nog 5 jaar mee kunnen doen. Vorig jaar kochten we hals-over-kop een Panda (2010), maar deze is gewoon onpraktisch.
Aan de andere kant koop ik liever een 2003 Focus voor 2000 euro (wel heel lastig inruilen), gewoon alleen WA verzekeren, en als-ie het 5 jaar uithoudt is het elke cent waard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb er € 6700 voor betaald, en ik heb de schatting van het maandbedrag gebaseerd op 12000 km per jaar. Dat lijkt in ieder geval dit jaar nogal minder te worden (10k denk ik), maar we zijn dan ook niet op vakantie geweest. Volgende jaren wordt dat vast wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die Daewoo Matiz bleek inderdaad geen succes. Het ding kreeg al snel kuren en was compleet onbetrouwbaar. Het gewoon niet doen op momenten dat je het ding natuurlijk net echt nodig had...

We gaan nu dus een Renault Mégane 1.9D 1999 kopen. Zo'n viercilinder ongeblazen diesel is bijna niet stuk te krijgen. Ja, de belasting is wat meer omdat het een wat zwaardere auto is en omdat het een diesel is, maar het enige bekende probleem van die motor is de motorsteun die maar een jaar of 4 mee gaat - maar die gaat de verkoper voor ons vervangen, zit bij de prijs inbegrepen. Er zit nog 10 maanden APK op, een goede set banden, airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging, radio, elektrische ramen voor, elektrisch verstelbare buitenspiegels. Ik denk dat we met die auto als boodschappenwagentje wel een paar jaar vooruit kunnen - maar hij is ook betrouwbaar genoeg om af en toe langere afstanden mee te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 02-01-2015 15:20 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mx. Alba schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:17:
... Ik denk dat we met die auto als boodschappenwagentje wel een paar jaar vooruit kunnen - maar hij is ook betrouwbaar genoeg om af en toe langere afstanden mee te rijden.
Een diesel als boodschappenkarretje gebruiken... bedenkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat hoeft inderdaad niet garant te staan voor een succes :P Zo'n diesel komt met kleine ritjes niet op bedrijfstemperatuur. Ja, de KVS misschien wel, maar de olie niet. Als je echt een diesel voor dat soort ritjes wil gebruiken zou ik wat extra reserveren voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dit is een diesel die in Frankrijk door hele volksstammen als boodschappenwagentje wordt gebruikt. Bijna iedereen in fr rijdt diesel omdat dat goedkoper is en deze Renault diesels zijn zo goed als onverwoestbaar. Ik heb er genoeg gezien met 400k km of meer die nog gewoon rond scheuren. Als ik me niet vergis is de 1.9D van Volvo (in de S40 en V40 van rond 2000) een afgeleide van deze Renault. En het is er nog een van voor de elektronicaproblemen bij Renault. Je zou er zelfs zonder problemen zonnebloemolie in kunnen gooien als brandstof, dat ding vreet echt alles. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34

-tom-562

Oliesjeik

Een vriend van me had (tot vandaag :P) een Clio met dat blok. Met het blok zelf is weinig mis (3 ton gelopen), hoop herrie, weinig vermogen :P Alleen de rest van de auto was, euhm, Renault :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is inderdaad een goede samenvatting. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mx. Alba schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:17:
Die Daewoo Matiz bleek inderdaad geen succes. Het ding kreeg al snel kuren en was compleet onbetrouwbaar. Het gewoon niet doen op momenten dat je het ding natuurlijk net echt nodig had...

We gaan nu dus een Renault Mégane 1.9D 1999 kopen. Zo'n viercilinder ongeblazen diesel is bijna niet stuk te krijgen. Ja, de belasting is wat meer omdat het een wat zwaardere auto is en omdat het een diesel is, maar het enige bekende probleem van die motor is de motorsteun die maar een jaar of 4 mee gaat - maar die gaat de verkoper voor ons vervangen, zit bij de prijs inbegrepen. Er zit nog 10 maanden APK op, een goede set banden, airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging, radio, elektrische ramen voor, elektrisch verstelbare buitenspiegels. Ik denk dat we met die auto als boodschappenwagentje wel een paar jaar vooruit kunnen - maar hij is ook betrouwbaar genoeg om af en toe langere afstanden mee te rijden.
Die motor is idd bulletproof, maar de electra van een 1999 Megane... :X

M'n moeder kreeg zo'n ding (de Scenic dan) als laatste leasebak voor ze met pensioen ging. Na paar maanden heeft ze een Skoda Felicia ernaast gekocht om iets te hebben waar ze wel betrouwbaar op het werk mee kwam als de Megane weer eens richting garage moest. Serieus minst betrouwbare auto die we ooit meegemaakt hebben.

Dat gezegd, alle dergelijk brakke gevallen zijn hopelijk al dik een decennium van de weg, dus als het anno 2015 nog rijdt zal het dat ws nog langer blijven doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja dat is de Mégane Scénic, die is een generatie later dan deze Mégane "RN", nog een ouderwetse die nog duidelijk van de R19 afstamt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 02-01-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 11-10 21:29

Wok

Dakloos...

^^ Praat geen poep, s.v.p. ;)

De 'Megane Scenic' heeft gewoon de Megane I als basis, dus niks 'generatie later'.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmm maar voor zover ik weet begonnen de echte problemen pas bij de Laguna etc. Zo veel electronica zit er nog niet in dit oude beestje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mx. Alba schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:05:
Hmmm maar voor zover ik weet begonnen de echte problemen pas bij de Laguna etc. Zo veel electronica zit er nog niet in dit oude beestje. :)
De Probleem-Renaults waar iedereen altijd mooie borrelpraatverhalen over heeft zijn de Renaults van 2001 - 2003/2004. En ja, daar gaat wel eens iets elektronisch kapot, maar dat is ook zo bij de Golfjes e.d. uit die periode, maar daar is dat dan blijkbaar geen punt.
Ja, het is vervelend als je elektrische raam stacato naar beneden gaat, zoals een Renault uit die tijdsperiode wel eens wou doen, maar het is een stuk vervelender wanneer je ruit ineens naar beneden dondert, zoals een VW/Audi regelmatig deed (en nog steeds wel doet).
Dus ach, het is maar net waar je graag je aandacht op wilt vestigen. Bij Méganes uit die periode (en ook Laguna's) zijn het voornamelijk domme dingen die kapot gaan, maar je kunt er doorgaans gewoon mee blijven rijden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, zou niet willen starten of volkomen onregelmatig rijden door timingsissues niet 'domme dingen' noemen. Nu, n=1 in mijn geval (of ja, m'n wijlen moeders geval), maar proberen de electraproblematiek van Renaults uit die periode te bagetelliseren als "electrisch raam stacato naar beneden" is minimaal even tendentieus als beweren dat ze nooit fatsoenlijk rijden.

Dat van onbetrouwbare ramen zou ik eerder als ergste issue met de Hyundai Excel noemen, althans, als je <1m75 bent :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

dion_b schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:40:
Euh, zou niet willen starten of volkomen onregelmatig rijden door timingsissues niet 'domme dingen' noemen.
Ik ook niet, maar dat is niet wat de overgrote meerderheid van problematiek met dit soort Renaults inhoudt. Dat zijn gewoon echt domme dingen (defecte/niet-herkende sleutelkaarten, gekke ramen, cruise control die af en toe een stap overslaat of ermee ophoudt, dat type 'defecten'). Het is vrij zeldzaam dat een Renault motorisch defect raakt. Natuurlijk nog steeds irritant als je sleutelkaart defect is of niet wordt herkend, maar geen groot drama.
Wel een groot drama in de beginjaren waren de turbo's op bepaalde series dieselmotoren, maar die zijn onder garantie vervangen. Is nu dus geen probleem meer. Daarbij zijn ook de grootste rampenbakken inmiddels wel gesloopt of geëxporteerd.
Als je zo'n auto wilt kopen dan gewoon een aankoopkeuring laten uitvoeren en goed de onderhoudsgeschiedenis doorkijken (kan iedere Renault-dealer opvragen). Als daar geen gekke dingen in staan dan komt het doorgaans wel goed.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En we kopen het ding ook niet voor de lange duur maar om hem in een jaar of twee op te rijden en dan een betere te kopen. Als we hem over twee jaar nog voor een paar honderd euro kunnen inruilen is dat mooi meegenomen bij wijze van spreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Citroen
AX
Saxo
ZX
Fiat
Punto
Panda
Ford
Fiesta
Ka
Escort?
Focus?
Puma?
Honda
Civic
Logo
Hyundai
Accent
Excel
Mazda
121
323
Mitsubishi
Colt
Oh Nii-san
Micra
Almera
Sunny
Opel
Astra
Corsa
Peugeot
306
106
205
206???
Renault
Clio
Twingo
Megane???
Subaru
Justy AWD
Suzuki
Alto
Swift
Baleno
Wagon R+???
Toyota
Starlet
Corolla???

Korte shortlist gemaakt om mee te gaan rekenen :+ Brandstof heb ik er nog niet in meegenomen maar komt in de berekening uiteraard wel. Zijn er nog auto's waar ik absoluut mee moet rekenen? Aantal deuren en vorm ga ik voorlopig in alle vormen uit van de 3-deurs omdat ik die simpelweg mooier vindt. Mocht die er niet zijn dan ga ik voor de simpelste vorm uiteraard.

Mochten er nog auto's echt op deze lijst ontbreken dan hoor ik het graag. Ja heb bewust VAG-producten van de lijst geweerd omdat er nog genoeg andere keuze is. Vorige keer wat rekenen kwamen teveel dingen tussen. Nu heb ik de tijd ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ALs je WagonR er op hebt, dan ook Opel Agila doen.
Same thing maar dan met een (imho fijnere) Opel motor er in.

En de Subaru Vivio maybe?

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

McKaamos schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:02:
ALs je WagonR er op hebt, dan ook Opel Agila doen.
Same thing maar dan met een (imho fijnere) Opel motor er in.

En de Subaru Vivio maybe?
Kunnen er ook nog wel bij maar moet bij de Subaru naar een garage waar ik never naartoe weer wil en dat is wel toevallig de enige subaru toko in de buurt. De Justy staat erop omdat het praktisch een mitsu is met AWD

Agila kan er ook nog wel bij maar ben wel bang voor roest stiekem :+ Vandaar ook het vraagteken.
en het is wel echt een vak apart om er 20k mee in het jaar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Touchdomex schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:26:
[...]

Kunnen er ook nog wel bij maar moet bij de Subaru naar een garage waar ik never naartoe weer wil en dat is wel toevallig de enige subaru toko in de buurt. De Justy staat erop omdat het praktisch een mitsu is met AWD

Agila kan er ook nog wel bij maar ben wel bang voor roest stiekem :+ Vandaar ook het vraagteken.
en het is wel echt een vak apart om er 20k mee in het jaar te doen.
Agila is van na 1997 (2000 als eerste bouwjaar om precies te zijn), dus de roestpreventie zit wel goed.

En waarom zou je specifiek naar een Subaru toko gaan? Ga gewoon naar een garage waar je weet dat ze goed werk verrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

McKaamos schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:50:
[...]

Agila is van na 1997 (2000 als eerste bouwjaar om precies te zijn), dus de roestpreventie zit wel goed.

En waarom zou je specifiek naar een Subaru toko gaan? Ga gewoon naar een garage waar je weet dat ze goed werk verrichten?
Parts en deeltje kennis. Al zal dat in dit geval wel meevallen. Is een deeltje opvoeding ook.

Agila en Vivio neem ik wel mee maar denk dat ze vrij snel van de lijst gaan vallen in voorkeur voor anderen. Ik probeer duits te ontwijken eigenlijk en de opels die erop staan zijn al een uitzondering voor mij. Ben persoonlijk niet zo van Opel maar de onderdelen zijn zo breed verspreid en niet zo duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

In verband met stage volgend jaar ben ik op zoek naar een auto. Omdat ik student ben mag het allemaal weer niet teveel kosten, ik heb een maximaal budget van 1000 euro maar volgens mij is er voor 400~600 euro ook al zat te vinden. 8)

Ik ga in een half jaar ongeveer 10.000 km rijden dus brandstofprijzen vormen een relatief groot aandeel in het totale kostenplaatje. Hierna is de auto niet meer nodig, dan gaat hij of naar de schoothoop ofzo denk ik.

Momenteel heb ik een excelsheet met de totale kosten voor de volgende auto's opgesteld:

:) daewoo matiz

:) fiat panda
:) fiat punto

:) ford fiesta

:) renault clio

:) seat ibiza

:) suzuki alto
:) suzuki swift

:) vw golf
:) vw polo

Zijn er nog pareltjes die ik mis in dit lijstje? Of zijn er afraders? :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:01
epic_gram schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:01:
In verband met stage volgend jaar ben ik op zoek naar een auto. Omdat ik student ben mag het allemaal weer niet teveel kosten, ik heb een maximaal budget van 1000 euro maar volgens mij is er voor 400~600 euro ook al zat te vinden. 8)

Ik ga in een half jaar ongeveer 10.000 km rijden dus brandstofprijzen vormen een relatief groot aandeel in het totale kostenplaatje. Hierna is de auto niet meer nodig, dan gaat hij of naar de schoothoop ofzo denk ik.

Momenteel heb ik een excelsheet met de totale kosten voor de volgende auto's opgesteld:

Peugeot 106, leuke kleine auto met een voordelig verbruik
Daarnaast stelt het onderhoud ook niets voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 19:16
Of de citroen saxo, praktisch dezelfde auto als de 106 volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 18:44
Klopt, alleen een andere koets. Je zou ook nog naar een Citroën Xsara kunnen kijken, iets duurder in gebruik maar ook een stuk meer auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:34
Ben aan het kijken voor een kleinere auto. Ben erg gecharmeerd van een Honda Jazz.
Zijn er vergelijkbare modellen, dus ong. net zo zuinig, licht en waarvan de bank zodanig neer kan dat het 1 grote vloer wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:05
Daihatsu Gran Move (je ziet de buitenkant niet als je achter het stuur zit).
Ruimte en japans voor el cheapo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Die Gran Move, ik ben zelf 1.86m en ik zit bijzonder krap in zo'n ding. Ik weet niet hoelang maartend is, maar de genoemde Honda Jazz is een stuk ruimer. Het is (van de kleinere Jappen) de enige waar ik achter mezelf kan zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:34
Leader98 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:31:
Daihatsu Gran Move (je ziet de buitenkant niet als je achter het stuur zit).
Ruimte en japans voor el cheapo!
Ben zelf 1,83 meter, zou dus kunnen.
Echter lijkt het verbruik me wat tegen te vallen (is natuurlijk een 1.6) en ze zijn toch wel allemaal sub-2000. Zocht eigenlijk iets paar jaar nieuwer, Maar ik ga zeker eens kijken.

Edit ; gekeken, maar verbruik ligt toch wel een stuk hoger (cat D/E) dan van de Honda Jazz (cat B). Gaat hem dus niet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 11-04-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:54

Nox

Noxiuz

Nee je lijstje is te uitgebreid. Meeste Fiesta's zijn gaar voor een budget van 1500 euro ongeveer.

Punto's zou ik ook niet snel voor gaan... Toyota carolla zou er nog in moeten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

NoxiuZ schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:51:
[...]

Nee je lijstje is te uitgebreid. Meeste Fiesta's zijn gaar voor een budget van 1500 euro ongeveer.

Punto's zou ik ook niet snel voor gaan... Toyota carolla zou er nog in moeten.
Ah oke, hartelijk bedankt voor je goede aanvulling! Jammer, die punto was wel een auto met mijn voorkeur eigenlijk. Is dat zo'n slechte auto?

Ik ga in ieder geval ook kijken naar de saxo, 106 en ook de daihatsu gran move. :)

Alvast bedankt voor jullie reacties! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 10:05
Let bij die Gran Move (en waarschijnlijk ook bij een deel van de anderen) goed op roest, vooral aan draagbalken ed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:54

Nox

Noxiuz

Mazda 121 of 323 zou je ook naar kunnen kijken. Ook hier, let op roest. Kan je er een vinden zonder roest heb je een leuk karretje.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36

Je mist nog de Nissan Micra! über betrouwbaar autootje. Te vinden met 1.0 benzine, 1.5 diesel en als je wat meer vermogen wil een 1.3 benzine. Wel letten op roest bij de dorpels en de frontbalk wil ook wel aardig roesten. Motorisch zijn ze onverwoestbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuk zo'n lijst met auto's, maar 1) zoals gezegd te lang, als je teveel opties hebt, ben je niet scherp genoeg in je eisen en 2) je meldt niets over uitvoering cq motorisering. In deze prijscategorie ben je bij 10k km in 6 maanden (dus op jaarbasis 20k km) bijvoorbeeld goedkoper uit met diesel en stukken goedkoper uit met LPG dan met benzine, inderdaad omdat brandstofkosten bij zoveel kms ruim opwegen tegen hogere wegenbelasting, en omdat bij zulke lichte auto's het verschil in wegenbelasting ook te overzien is.

Je zegt een mooie spreadsheet gemaakt te hebben, maar geeft bijzonder weinig info over wat erin staat. Misschien heb je dit allemaal al meegenomen, maar wij kunnen het niet teruglezen. Pak voor de grap van die 106 die je toch al gaat uitzoeken zowel benzine als dieseluitvoering erbij. Zou me redelijk verbazen als de benzine het wint van de diesel, zou zomaar paar honderd EUR in voordeel van de diesel kunnen schelen (uiteraard hangt exacte kostenplaatje ook af van dingen als leeftijd, schadevrije jaren, provincie en postcode, maar bij appels vs appels vergelijking als dit zou dat voor de vergelijking weinig moeten uitmaken)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

maartend schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:46:
Ben aan het kijken voor een kleinere auto. Ben erg gecharmeerd van een Honda Jazz.
Zijn er vergelijkbare modellen, dus ong. net zo zuinig, licht en waarvan de bank zodanig neer kan dat het 1 grote vloer wordt?
1e generatie Mazda 2 maybe? :)

http://link.marktplaats.nl/m918501878

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:14
Is eigenlijk geen Mazda. Ding werdt in spanje gemaakt door ford. Motoren zijn ook van ford. M'n broertje heeft er 1 met bijna 3 ton op de teller. laatste APK waren 2 nieuwe banden en hij mocht weer een jaar.

Verder technisch geen op of aanmerkingen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijn_tje schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:52:
Is eigenlijk geen Mazda. Ding werdt in spanje gemaakt door ford. Motoren zijn ook van ford. M'n broertje heeft er 1 met bijna 3 ton op de teller. laatste APK waren 2 nieuwe banden en hij mocht weer een jaar.

Verder technisch geen op of aanmerkingen.
Oftewel een Ford Fiesta met andere sticker erop. Prima dingen, maar of het beste keus voor epic_gram is en zo ja welke uitvoering dan hangt af van de zaken die we niet weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

dion_b schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:26:
Leuk zo'n lijst met auto's, maar 1) zoals gezegd te lang, als je teveel opties hebt, ben je niet scherp genoeg in je eisen en 2) je meldt niets over uitvoering cq motorisering. In deze prijscategorie ben je bij 10k km in 6 maanden (dus op jaarbasis 20k km) bijvoorbeeld goedkoper uit met diesel en stukken goedkoper uit met LPG dan met benzine, inderdaad omdat brandstofkosten bij zoveel kms ruim opwegen tegen hogere wegenbelasting, en omdat bij zulke lichte auto's het verschil in wegenbelasting ook te overzien is.

Je zegt een mooie spreadsheet gemaakt te hebben, maar geeft bijzonder weinig info over wat erin staat. Misschien heb je dit allemaal al meegenomen, maar wij kunnen het niet teruglezen. Pak voor de grap van die 106 die je toch al gaat uitzoeken zowel benzine als dieseluitvoering erbij. Zou me redelijk verbazen als de benzine het wint van de diesel, zou zomaar paar honderd EUR in voordeel van de diesel kunnen schelen (uiteraard hangt exacte kostenplaatje ook af van dingen als leeftijd, schadevrije jaren, provincie en postcode, maar bij appels vs appels vergelijking als dit zou dat voor de vergelijking weinig moeten uitmaken)
Je hebt echt helemaal gelijk! :) Dankjewel voor deze nuttige aanvulling, ik heb ook diesels vergeleken en kwam daarmee inderdaad goedkoper uit. Maar LPG nog niet, daar ga ik ook naar kijken 8)

Dit is wat ik heb meegenomen met mijn vergelijkingen: aanschafprijs, verbruik (van spritmonitor.de) , wegenbelasting en verzekering. Dingen als onderhoud heb ik niet meegenomen, dat zal toch wel allemaal ongeveer hetzelfde zijn gok ik. Aanschafprijs heb ik gewoon wat redelijks op gaspedaal.nl gezocht. Ik heb zegmaar een beetje de instapauto genomen en met die prijs gerekend.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/olwIq64fU7jyzgnczFim8lmx/full.png

edit: kolom H is in liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:00
Lpg is leuk, maar houd ook de aanschafprijs in je hoofd. Ik heb mijn zinnen gezet op een auto met lpg, maar als die 1000 euro meer moet kosten dan dezelfde op diesel kan ik 3 jaar wegenbelasting betalen voor dat verschil.
Nou is vergelijken een beetje mank, de meeste adverteerders hebben kale prijzen op autotrack waarbij ze nog 500 euro afleverkosten vragen, deze is toevallig een all-in met verse apk en een onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mwah, mijn Golf op LPG was net zo duur/goedkoop als een Golf op benzine. Hoeft niet per se duurder te zijn dus.

Kocht de mijne (2001, 1.4 16V Comfortline) met 276k op de teller voor 1500 euro, zie ze nu op benzine met meer km's voor meer geld weg gaan :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:00
Mja, heb nu een 206 1.4hdi met 340.000 op de teller, net met 13 maandjes verse apk erop, maar wil wat groters. Een handelaar durft daar zo 2000 euro voor te vragen, maar je zult zien dat ik er hooguit 500 euro inruil voor ga krijgen.
Niet dat ik dat erg vind, maar dan wil ik wel 1500 euro korting op die andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ik heb mijn lijstje aangevuld maar LPG is niet echt mogelijk omdat er simpelweg weinig goedkope auto's op lpg zijn inderdaad.

Verder kwam ik erachter dat een golf maar 180 euro duurder was dan een polo, en zo zie ik veel verassende dingen. :) De kosten liggen allemaal best dicht op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar die golf zal lomp onzuinig zijn, wat je wel gaat merken in de uitkomst van je excel sheet.

Oja, en niet bij Jet Cars kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

!null schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:48:
Maar die golf zal lomp onzuinig zijn, wat je wel gaat merken in de uitkomst van je excel sheet.

Ja klopt, ik heb brandstofkosten meegenomen.

En inderdaad, ik zoek ook bedrijven op internet ja. Gaat hem niet worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je moet ook nog even kijken naar Daihatsu Cuore. Het is denk ik de veiligste keuze, en minste kosten. Zuinigst en minder kans op onverwachte onderhoudskosten. Al is de 1.0 toch nog redelijk aan de prijs. Voorbeeldje: http://www.autowereld.nl/...016-11281330/details.html
Of zoiets: http://www.autowereld.nl/...ijs-11809894/details.html

Ik denk dat de meerprijs ten opzichte van je budget gauw is terugverdiend in dat halve jaar. Daarnaast verkoop je het erg makkelijk weer.

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 17-04-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
!null schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:48:

Mwah, ik haal gemiddeld bijna 1:11 op LPG bij een vrij stevige rijstijl. Als je je overal aan de snelheid houdt is 1:12 goed mogelijk.

Wil niet zeggen dat een Golf verder niet duur is: ik ben 53 euro per maand kwijt aan mrb :X. Omdat ik vrijwel alleen maar lange ritten maak (bijna iedere rit is >100km) is het voor mij de meerprijs tov een 106 oid waard, niet in de laatste plaats omdat ik vanwege mijn lengte niet comfortabel in zo'n auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Je hebt gelijk ja, ik heb het even nagerekend en het is vooral qua verzekering/wegenbelasting veel goedkoper!

Het verbruik valt volgens spritmonitor.de best wel mee, hij is wel zuiniger dan de golf maar je betaald per saldo ongeveer net zoveel omdat benzine duurder is dan diesel. Met mijn verwachtte kilometers. :)

Het maakt mij niet zoveel uit in wat voor auto ik rij, het blijft gewoon een vervoersmiddel. Ik vind die cuore dus zeker interessant! Dankjewel !null voor je advies! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Batsgeit, rijden op LPG is mooi, en een van de goedkoopste vormen van autorijden. Echter, zou ik voor een budget van 400 tot 600 euro niet bij LPG gaan kijken. Het is sowieso al een risico in dit lage segment van de markt, en met LPG wordt het niet beter. Ik heb er zelf destijds ook naar gekeken bij aanschaf van m'n huidige auto. Maar wat ik voornamelijk vond was Volvo V40's met echt heel veel kilometers op LPG. Nou kan het allemaal best prima werken, maar ik heb uiteindelijk een kleine japanner gekocht die qua brandstofkosten goed in de buurt komt van LPG, en dat met maar 18 euro wegenbelasting in de maand. En lekker simpel en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist die V40 zou ik vrijwel blind vertrouwen - die dingen zijn (zeldaamheid!) fabriek-af met LPG geleverd incl aangepaste kleppen etc. Je krijgt dus gewoon een Volvo met Volvo-degelijkheid. Mits goed onderhouden kunnen die dingen miljoenen km mee. Wij hebben de onze met tegen de 3 ton op de teller dooverkocht aan vrienden. 3 ton en NAP-onlogisch, dus wie weet hoeveel daar echt mee gereden is :o Ondertussen zijn die vrienden bijna nog een ton verder en muv regelmatig onderhoud zijn ze er niets extra's aan kwijt.

Enig minpunten zijn:
- verbruik: 1:9 op LPG is vs zelfde auto op benzine goed te doen, maar er zijn veel zuiinigere LPG auto's.
- motorblok is van Mitsubishi en is verschrikkelijk hoogtoerig. Je moet dus erg sportief rijden om enigszins vooruit te komen. Is op zich te doen, maar staat totaal haaks op verdere karakter van de auto.
- ondanks (of juist tgv) zeeen van ruimte voorin en op achterbak is kofferbak van de V40 helemaal niet zo groot, zeker niet met de bult van de LPG-tank erbij.

Als je niet teveel troep te vervoeren hebt en zo comfortabel mogelijk wilt rijden over lange afstanden voor lage kosten, dan is een V40 BiFuel aan te raden, maar als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden zijn er veel zuinigere opties met evenveel ruimte. Je moet dan geheid wat comfort inleveren, dat is de afweging die je moet maken. Daarom rijden wij nu in een Peugeot 306 Break. Acceptabel comfort (veel beter dan vergelijkbare VAG-gevallen, maar tipt niet aan de Volvo), aanzienlijk grotere kofferbak dan de Volvo, maar 2 belastingsschalen lichter (en dus goedkoper in belasting en verzekering) en 1:11 op LPG (wat nog beter zou moeten, maar onze LPG-installatie is echt niet lekker meer)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RemcoDelft schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:35:
[...]

Wellicht een tip: koop een 40 jaar oude motor (of alleen een frame, mag een wrak zijn), verzeker die WA (een paar tientjes per jaar), en je bouwt zelfs nieuwe jaren no-claim op. Minder oud mag ook, maar dat kost je 100+ euro aan belasting per jaar).
Ik heb het zelf nooit zo gedaan, maar weet wel dat het nu mijn voorkeur zou hebben om op deze manier mijn schadevrije jaren vast te houden en zelfs te laten stijgen.

Mag ik vragen wat je voor je 2006 Prius hebt betaald? En hoeveel km/jaar past er bij je 350 euro per maand schatting? Wij zitten ook serieus te denken aan gewoon een Prius kopen, en een 2006-model klinkt wel als iets waar we nog 5 jaar mee kunnen doen. Vorig jaar kochten we hals-over-kop een Panda (2010), maar deze is gewoon onpraktisch.
Aan de andere kant koop ik liever een 2003 Focus voor 2000 euro (wel heel lastig inruilen), gewoon alleen WA verzekeren, en als-ie het 5 jaar uithoudt is het elke cent waard geweest.
Bij sommige verzekeringen mag je zelfs de noclaim korting van een brommer meenemen (geen wegenbelasting, overigens motoren tot 125 cc betalen ook geen wegenbelasting in Belgie en als je al zo veel jaar een rijbewijs hebt mag je daar ook op rijden. Als ik geen eigen auto meer had zou ik denk ik zoiets kopen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 ... 16 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.