[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.910 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:45
itsleon schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:23:
[...]

Zou je mij via een PM kunnen vertellen welke verzekering je dan zit. De goedkoopste die ik nu tegen kwam is €37,-
Ik heb het even na gekeken, verzekeraar was Ohra:
Leeftijd 24
Schadevrije jaren 0
KM/jaar 12000
Premie €26,90 (overdreef dus iets)

Als ik nu een verzekering bij elkaar klik met een lagere leeftijd kom ik wel veel hoger uit, vermoed dat het dus vooral daar mee te maken heeft (<24 is stuk duurder)

Op dit moment ben ik verzekerd bij Interpolis, door pakketkorting en jaarbetaling kom ik daar onder de €16,-

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
Ik heb het even na gekeken, verzekeraar was Ohra:
Leeftijd 24
Schadevrije jaren 0
KM/jaar 12000
Premie €26,90 (overdreef dus iets)
Huh?! Als ik nu met mijn 24 jaar en 2 schadevrije jaren bij Ohra kijk, kom ik uit op €54,18. En dat is zonder extra's en met slechts 12k kilometers per jaar.

Als ik 20k+ kilometers p/j invul, dan komt er zelfs €77,42 uit :(

Maakt de woonplaats (Rotterdam) echt zoveel uit? Wow...
Of het type auto? Maar ja... een Renault Mégane uit 1999 is ook niet bepaald een dure of sportieve auto...

Dan ben ik bij Onna-Onna veel goedkoper uit nu... €49,59 incl. inzittenden- en rechtsbijstandverzekering en onbeperkt aantal kilometers (wel handig... ik rij het enige jaar 18k, ander jaar zo 35k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 15:53
Josefien schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:23:
Maakt de woonplaats echt zoveel uit? Wow...
Sterker nog, de wijk maakt zelfs uit. Mijn collega en ik hebben een tijd terug verzekeringen vergeleken, als ik mijn geboortedatum en schadevrije jaren invul, maar zijn adres, ben ik bijna 10 euro per maand(!) goedkoper uit. En nu komt het, hij woont maar 500 meter verderop.

Hij woont in een wat nieuwere buurt, maar dat scheelt dus op dezelfde auto met dezelfde gegevens dus bijna 120 euro op jaarbasis aan verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Wat dus echt belachelijk is bij een WA verzekering. Dan denken ze dus dat mensen uit de ene wijk slechter kunnen rijden dan uit de andere wijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:19

PauseBreak

derp!

Nee, het risico op claims is statistisch gezien hoger in wijk A dan in wijk B.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!null schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:07:
Wat dus echt belachelijk is bij een WA verzekering. Dan denken ze dus dat mensen uit de ene wijk slechter kunnen rijden dan uit de andere wijk.
Het gaat niet over beter of slechter rijden, het gaat over betrokken zijn bij ongevallen. Natuurlijk is hoe goed iemand rijdt een factor daarin, maar het is zeker niet de enige. Denk daarnaast aan drukte op de weg, weginrichting etc.

Dat een verzekeraar meer rekent op locatie X dan op locatie Y wil niet zeggen men op locatie X slechter rijdt, wel dat mensen daar simpelweg vaker bij ongevallen die bij de verzekering geclaimd worden betrokken zijn.

Daar is niets belachelijks aan, het is het doorberekenen van de objectieve risico's aan de verzekeringsnemer, niet meer en niet minder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:46
Op dit moment heb ik een seat ibiza 1.6. Deze start echter niet meer goed en loopt niet meer lekker.
Nu zoek ik eigelijk een nieuwe auto die niet al te duur is (natuurlijk ben ik hier dan wel op de juiste plek).

Ik rijd ongeveer voor werk, privé rond de 2.200km per maand.
Iemand een idee wat voor auto ik het beste kan nemen, heb zelf al rondgekeken maar kom nog niet tot een juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2.2k/m is ruim 26k/j

Dan is een ding duidelijk: met benzine ben je dief van eigen portemonnaie. Je zit in deze prijscategorie dik in de diesel/LPG hoek (omslagpunt verschilt, maar is zelden onder de 15k/m).

Maar goed, wat je het best kunt nemen is met zo weinig info moeilijk te zeggen. Goedkoopst zou zijn een onderdeurtje (Saxo/106 oid) op LPG, maar dat is kleiner dan wat je nu rijdt. Alles wat groter of zwaarder of luxueuzer is, komt met hogere TCO prijskaartje.

Als je suggesties wilt moet je ons wat meer voeden. Dingen om aan te denken:
- hoeveel ruimte? (maak onderscheid tussen stoelen voor, stoelen achter en kofferbak)
- wat voor comfort? (al kan ik weinig voorstellen dat minder comfortabel is dan VAG low-end 10-15j oude stoelen :X )
- welke motoreigenschappen? (hoogtoerig? laagtoerig? wil je iets kunnen trekken?)
- is actieradius relevant? (met LPG moet je doorgaans om de 300km tanken, met diesel kun je vaak dubbele bereiken)
- heb je bepaalde voorkeuren mbt uiterlijk/vormgeving?
- nog andere dingen die keuzebepalend kunnen zijn

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 03-11-2014 15:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
dion_b schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:15:
2.2k/m is ruim 26k/j

Dan is een ding duidelijk: met benzine ben je dief van eigen portemonnaie. Je zit in deze prijscategorie dik in de diesel/LPG hoek (omslagpunt verschilt, maar is zelden onder de 15k/m).

Maar goed, wat je het best kunt nemen is met zo weinig info moeilijk te zeggen. Goedkoopst zou zijn een onderdeurtje (Saxo/106 oid) op LPG, maar dat is kleiner dan wat je nu rijdt. Alles wat groter of zwaarder of luxueuzer is, komt met hogere TCO prijskaartje.

Als je suggesties wilt moet je ons wat meer voeden. Dingen om aan te denken:
- hoeveel ruimte? (maak onderscheid tussen stoelen voor, stoelen achter en kofferbak)
- wat voor comfort? (al kan ik weinig voorstellen dat minder comfortabel is dan VAG low-end 10-15j oude stoelen :X )
- welke motoreigenschappen? (hoogtoerig? laagtoerig? wil je iets kunnen trekken?)
- is actieradius relevant? (met LPG moet je doorgaans om de 300km tanken, met diesel kun je vaak dubbele bereiken)
- heb je bepaalde voorkeuren mbt uiterlijk/vormgeving?
- nog andere dingen die keuzebepalend kunnen zijn
- Ruimte zou mooi zijn als het gewoon een normale 5 zits is waar je gewoon netjes je voeten in kwijt kan, je hoeft er niet in te kunnen liggen languit. 99% van de tijd rijd ik namelijk alleen en soms met 2. Achterin zal nooit veel worden gebruikt of ik moet spontaan meerdere mensen meenemen dat is misschien enkele keren per jaar.
- Comfort is niet een enorme must, airco zal uiteindelijk geen slechte toevoeging zijn op een nieuwe auto maar als alle ramen open kunnen komen we ook ver! Tevens stuurbekrachtiging is wel een must.
- Motoreigenschappen hoeven niet enorm te zijn, er komt geen aanhanger of dergelijke achter te hangen.
- Actieradius ik rijd in een week rond de 700km, een keer extra tanken is niet zo'n groot probleem gezien ik dat nu ook gewend ben.
- Uiterlijk geef ik toch liever iets meer uit aan een wat leuke auto dan aan een vierkante koektrommel (ondanks die zeker niet altijd verkeerd zijn). Voor de rest zal een kleur niet zo heel veel uit maken.
- Een keuzebepalende factor is bij mij wel meer richting een auto die niet te hoog in de kosten ligt bij de motorrijtuigenbelasting. Tevens goed te onderhouden auto is waar ook simpel wat onderdelen van te verkrijgen zijn dat als ik stukken heb ik niet 2 jaar op zoek moet gaan naar dat ene onderdeel, omdat de auto niet meer gemaakt word/bestaat.

Hopelijk zijn er leuke autootjes die ik nu over het hoofd zie maar wel zeer interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is het budget? Ik zou voor een kleine hatchback gaan.
Heb zelf een Yaris, die is niet heel groot maar wel praktisch ingedeeld. Toch al een aantal keer met 5 mensen erin gezeten en nog wat tassen achterin, gaat hartstikke goed vanwege de goede indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
!null schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:27:
Wat is het budget? Ik zou voor een kleine hatchback gaan.
Heb zelf een Yaris, die is niet heel groot maar wel praktisch ingedeeld. Toch al een aantal keer met 5 mensen erin gezeten en nog wat tassen achterin, gaat hartstikke goed vanwege de goede indeling.
Budget zit tot een max van een paar 1000, zolang het onder de 2,500 zit dan doe ik het ervoor _/-\o_
Welke Yaris heb je trouwens gezien er verschillende versies zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door DannyBevers op 03-11-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Knul schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:13:
[...]

Goed, situatie is hier iets veranderd, ik ga 17.5k km per jaar maken. Nu ben ik aan het twijfelen of ik een auto op LPG moet nemen, of op benzine. LPG is best een stuk goedkoper, maar alle auto's die ik tot nu toe heb gezien hebben of erg veel gelopen, of zien er nogal uitgetrapt uit.

Ik heb het idee dat ik me een beetje blindgestaard heb op LPG, maar volgens mijn excel overzichtje scheelt dit toch al snel een paar honderd euro per jaar. Natuurlijk kun je dit geld gelijk weggooien zodra er een reparatie aan zit te komen, maar toch..

Voordeel van LPG is wel dat je voor iets meer geld een leukere auto rijdt (306 ipv 106 bijvoorbeeld). Maar goed, een zuinige benzineauto is dus ook altijd nog een optie... Ik kom er niet meer uit :').
Ondertussen ben ik voorzien van een auto, het is een Golf IV 1.4 16V Comfortline uit 2001 geworden, met LPG-G3. Rijdt toch wel een stuk lekkerder dan een 106'je :). Betaal overigens 55 euro per maand voor mijn WA verzekering. Ik ben 22 en heb 0 schadevrije jaren, wel m'n rijbewijs sinds m'n 18e, weet niet of dat nog scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:49

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ben nog niet heel serieus op zoek, maar ik zit al wel vast na te denken over een opvolger voor mijn Seat Cordoba. Ik verwacht dat mijn kilometers wat zullen gaan dalen, dus ik twijfel of ik LPG wil behouden of dat een zuinige benzine ook volstaat.

Ik wil echter geen klein hok, ik heb laatst in een Honda Jazz uit 2004 gereden. Een beetje dat formaat zou prima zijn. De Jazz is qua binnen maten (zit ruimte, kofferbak) prima en schijnt daarbij best zuinig te zijn, en is dus zeker een kandidaat. Maar ik vraag me af of de Jazz de enige is in dat segment, of dat er nog meer visjes in die vijver zitten.

De "eisen" even op een rij:
- Centrale vergrendeling, electrische ramen zijn een must.
- Airco en liefst cruise control, maar geen harde eis.
- Mag 1000kg of meer trekken (geremd)
- Ruime(re) hatch of lichte station
- Zuinige benzine danwel LPG (onder de 1150kg, benzine onder 1050kg).
- 5 deurs.
- Bouwjaar 2000 (bouwjaar Cordoba) of jonger.
- Geen Renault, Fiat of Alfa, (vooral gebaseerd op persoonlijke ervaringen en voorkeur).

Als iemand suggesties heeft hoor/lees ik die graag, de Cordoba krijgt wat kuren dus ik wil voorzichtig alvast eens wat om me heen gaan kijken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 04-11-2014 09:12 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Nu : Astra Station, benzine, 2004. Ong. 30k/jaar met beide auto's (Twingo van partner)

Maar kids zijn huis uit, en we hebben nog een Twingo.
En de grote camper is verkocht.

Zit nu te denken aan een kangoo-achtig ding, 2 persoons, mogelijkheid tot inbouw van bed (is mogelijk zolang er geen vast scherm in zit).
Te besteden ; ong 3000.

Wil geen airco, geen lpg en hoef ook geen volledige computers in dat ding

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 04-11-2014 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DannyBevers schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:58:
[...]

- Ruimte zou mooi zijn als het gewoon een normale 5 zits is waar je gewoon netjes je voeten in kwijt kan, je hoeft er niet in te kunnen liggen languit. 99% van de tijd rijd ik namelijk alleen en soms met 2. Achterin zal nooit veel worden gebruikt of ik moet spontaan meerdere mensen meenemen dat is misschien enkele keren per jaar.
Klinkt alsof meeste auto's groter dan een Smart zullen voldoen. Iig geen coupe ;)
- Comfort is niet een enorme must, airco zal uiteindelijk geen slechte toevoeging zijn op een nieuwe auto maar als alle ramen open kunnen komen we ook ver! Tevens stuurbekrachtiging is wel een must.
Juist bij een lichte auto is dat laatste veel minder relevant. Zou eerlijk gezegd liever zonder hebben, maar dat is bijna niet te vinden ;) Deze eisen zijn voor EUR 500 al realistisch (al is er redelijke kans dat je dan de airco opnieuw moet laten vullen)
- Motoreigenschappen hoeven niet enorm te zijn, er komt geen aanhanger of dergelijke achter te hangen.
OK, maar hoe zit het met rijstijl/voorkeur voor hoogtoerig/laagtoerig? Mijn vorige auto was een Volvo V40 met een hoogtoerige Mitsubishi GDI-blok erin. Nauwelijks koppel onder de 3500rpm en max koppel pas bij 4000rpm, dus je was constant aan het gieren en schakelen. Totaal niet mijn ding. Heb nu een Peugeot 306 met max koppel bij 3250rpm, maar bovendien zo'n brede powerband dat hij al bij 1750rpm aardig trekt. Jij hebt zo te horen niet stilgestaan bij een dergelijke voorkeur, maar het kan helpen om je keuze wat minder groot te maken. Jouw Ibiza heeft als ik de juiste 1.6 voor ogen hebt z'n max koppel bij 3200rpm. Dat is dus goed met mijn 306 te vergelijken, zeker als het ook zo'n brede powerband heeft. Als je daar tevreden mee bent zou ik dus afraden om een blok te nemen met max koppel bij veel hogere toerentallen (>4000rpm).
- Actieradius ik rijd in een week rond de 700km, een keer extra tanken is niet zo'n groot probleem gezien ik dat nu ook gewend ben.
OK, non-issue dus.
- Uiterlijk geef ik toch liever iets meer uit aan een wat leuke auto dan aan een vierkante koektrommel (ondanks die zeker niet altijd verkeerd zijn). Voor de rest zal een kleur niet zo heel veel uit maken.
Uhuh. Maar wat vind je dan "een wat leuke auto"? Geen Wagon R+, dat is duidelijk, maar als je je Ibiza met een Ford Focus vergelijkt, of met een Citroen Xsara, of een Mazda 323. Wat vind je mooier? En waarom?
- Een keuzebepalende factor is bij mij wel meer richting een auto die niet te hoog in de kosten ligt bij de motorrijtuigenbelasting.
Lijkt me uitermate onverstandig :o

Het gaat om je totale kostenplaatje, en met 26k km/j is wegenbelasting bijna verwaarloosbaar tov verbruik. Laagste wegenbelasting heb je bij benzine, maar de hogere kosten gaan je duizenden EUR per jaar meer kosten. Diesel heeft hoogste wegenbelasting, maar die kosten verdien je dubbel en dwars terug door lager verbruik en goedkoper brandstof. Ik zou daarom met klem aanraden om gewoon totaalkosten te berekenen en daar vanuit te gaan, ongeacht hoe die kosten opgebouwd zijn.

Wil je toch per se hierop focussen? Dan is het een sterk argument voor LPG ipv diesel, aangezien LPG tussen benzine en diesel in ligt qua wegenbelasting.
Tevens goed te onderhouden auto is waar ook simpel wat onderdelen van te verkrijgen zijn dat als ik stukken heb ik niet 2 jaar op zoek moet gaan naar dat ene onderdeel, omdat de auto niet meer gemaakt word/bestaat.
Geen unieke auto's / rare grijze import dus :z
Hopelijk zijn er leuke autootjes die ik nu over het hoofd zie maar wel zeer interessant zijn.
Op basis van wat je hier roept zijn er vooral veel teveel leuke autotjes om een zinnige keuze te kunnen maken cq een zinnig advies te geven.

Dat gezegd, als je zo laag mogelijke kosten wilt met daarbij specifiek zo laag mogelijke wegenbelasting, zit je naar LPG te kijken. Niet alle auto's rijden goed op LPG. Een goede indicatie kun je in de catalogus van Vialle (link even niet paraat, is makkelijk genoeg te googlen) vinden. Daar worden drie types garantie genoemd. Je wilt eigenlijk alleen kijken naar de 'premium' gevallen.

Vervolgens wil je wederom ivm wegenbelasting het gewicht zo laag mogelijk houden. Dat betekent een relatief oude auto, aangezien de afgelopen 10 jaar de auto's meer obesitas gekregen hebben dan een Amerikaanse trucker.

Als ik even invul dat je vergelijkbare rij-eigenschappen wilt tov huidige auto betekent dat een laagtoerige motor. Wat je dan typisch ziet is dat de meeste Japanse auto's afvallen, aangezien ze daar nogal houden van hoogtoerige blokken (kijk bijv naar de Honda Civic - voldoet aan rest eisen, maar motor levert pas op 4800rpm max koppel. Dat is hoger dan het blok van mijn motor 8)7 - Suzuki Baleno idem). Waar je dan op uitkomt gezien gewichtseis is VAG (VW, Seat, Skoda - zeg maar wat je nu rijdt maar dan met gastank achterin), PSA (Peugeot, Citroen - bijv de 306 die ik rij, of z'n Xsara broertje bij Citroen) of Renault (Clio of Megane, al zou ik die laatste met klem afraden ivm betrouwbaarheidsissues, vnl electronica). Opel en Fiat noem ik bewust niet omdat ze relatief zwaar zijn voor hun formaat (meer wegenbelasting), Ford ook en bovendien motorblokken die niet zo van LPG houden.

Misschien dat je daar al wat mee kan, maar kan zijn dat ik hier een paar aannames doe die niet helemaal kloppen, of dat je juist meer voorkeuren kunt toevoegen waardoor je dit lijstje nog meer kunt verfijnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
De reacties brengen bij mij al wat nadenk werk te boven. Wat goed is aangezien ik over sommige dingen nog niet nagedacht heb.

- OK, maar hoe zit het met rijstijl/voorkeur voor hoogtoerig/laagtoerig?
De hoog/laagtoerig gaat voor mij dan uit zoals in de richting van mijn huidige seat ibiza, als er een ander betrouwbare auto is met een hoogtoerig blok dan wil ik daar nog wel naar gaan kijken.

- Motorrijtuigenbelasting
Over motorrijtuigenbelasting gesproken. Als het voordeel oplevert is het natuurlijk altijd iets om over na te denken aangezien ik hier niet helemaal in thuis ben maar ik hoor namelijk van collega's dat sommige enorme berg per maand moeten uitgeven hieraan. Natuurlijk ligt het aan de auto dus als ik bij diesel iets meer moet betalen en er geld aan over houd. Mijn focus ligt hier niet op.

- Leuke auto
Over leuke autos gesproken komt het dan wel bij een ford focus, daar vind ik de rondingen mooi van de auto. Een Wagon R+ sla ik toch echt over, dat is echt te vierkant. Het zou mijn koekjestrommel kunnen wezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DannyBevers schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:39:
De reacties brengen bij mij al wat nadenk werk te boven. Wat goed is aangezien ik over sommige dingen nog niet nagedacht heb.

- OK, maar hoe zit het met rijstijl/voorkeur voor hoogtoerig/laagtoerig?
De hoog/laagtoerig gaat voor mij dan uit zoals in de richting van mijn huidige seat ibiza, als er een ander betrouwbare auto is met een hoogtoerig blok dan wil ik daar nog wel naar gaan kijken.
Betrouwbaar met hoogtoerig blok en prima op LPG te krijgen: Honda Civic. Max koppel op 4800rpm. Allicht handig om een proefrit in eentje te doen (benzine of LPG maakt niet uit, gaat gewoon om gevoel te krijgen voor rijgedrag). Het is vrijwel exacte tegenpool van je Ibiza qua blok, maar verder wel vergelijkbaar gewicht en vermogen.
- Motorrijtuigenbelasting
Over motorrijtuigenbelasting gesproken. Als het voordeel oplevert is het natuurlijk altijd iets om over na te denken aangezien ik hier niet helemaal in thuis ben maar ik hoor namelijk van collega's dat sommige enorme berg per maand moeten uitgeven hieraan. Natuurlijk ligt het aan de auto dus als ik bij diesel iets meer moet betalen en er geld aan over houd. Mijn focus ligt hier niet op.
Wederom, tel gewoon alle kosten bij elkaar op. Met 2.2k km/m ga je sowieso een enorme berg moeten betalen.

Even heel simpel rekenmodelletje. Neem bijvoorbeeld je huidige Ibiza. Dat kost je afhankelijk van uitvoering (gewicht) met benzine EUR 31 tot EUR 38 per maand aan belastingen. De dieselvariant zou (wederom afhankelijk van uitvoering) tussen de EUR 74 en EUR 86 kosten per maand aan belastingen.

Dus diesel duurder? Niet bepaald...

Als je uitgaat van 1:14 benzine en 1:19.5 diesel en dus 2200km/m:
157l benzine vs 123l diesel
Stel nu dat benzine EUR 1.70/l kost en diesel EUR 1.40/l dan kost dat dus:
EUR 267 aan benzine vs EUR 172 aan diesel.

Tel dus belasting plus verbruik op en je komt uit op:
EUR 298 (best case) voor benzine vs EUR 258 (worst case) diesel.

Dus het scheelt minimaal EUR 40 per maand, ondanks twee keer zo hoge wegenbelasting :o
Ik ga hier uit van gelijke bedragen aan onderhoud, verzekering, afschrijving etc, wat realistisch is.

Wederom, met zoveel kms maakt wegenbelasting echt weinig uit tenzij je lomp zwaar gaat rijden (Mercedes E-klasse ofzo)

LPG zal trouwens nagenoeg altijd zowel op wegenbelasging (flink) als op verbruik (iets) goedkoper uitvallen dan diesel. Staat tegenover dat men zegt dat je meer moet reserveren voor onderhoud. Ondertussen rij ik bijna 4 jaar LPG en heb ik daar weinig van gemerkt, niet vaker of duurder onderhoud dan bij de diesel die we ervoor hadden.
- Leuke auto
Over leuke autos gesproken komt het dan wel bij een ford focus, daar vind ik de rondingen mooi van de auto. Een Wagon R+ sla ik toch echt over, dat is echt te vierkant. Het zou mijn koekjestrommel kunnen wezen!
Een Focus ziet er mooi uit, is comfortabel en rijdt fantastisch lekker (betere wegligging ga je niet vinden bij een normale gezinsauto). Heb laatst nog eentje gehuurd toen ik op vakantie in de Karpaten rondreed. Ongelofelijk leuk (al moest op gegeven moment m'n zoontje overgeven van alle bochten hellingen >:) ).

Maar...

1) relatief zwaar, zeker tov de Ibiza. Dus meer wegenbelasting.
2) geen LPG mogelijk (blok kan er slecht tegen).
3) relatief onzuinig tov Ibiza of andere lichtere auto's, beter dan 1:18 diesel ga je niet redden.
4) in deze prijsklasse ga je alleen afgeragde, mogelijk roestende exemplaren vinden - en bovendien nagenoeg allemaal de station-variant (ex-lease). Wel zo practisch, maar van achteren iig minder mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 04-11-2014 17:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Destruction schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 00:33:
Ik ben nog niet heel serieus op zoek, maar ik zit al wel vast na te denken over een opvolger voor mijn Seat Cordoba. Ik verwacht dat mijn kilometers wat zullen gaan dalen, dus ik twijfel of ik LPG wil behouden of dat een zuinige benzine ook volstaat.

Ik wil echter geen klein hok, ik heb laatst in een Honda Jazz uit 2004 gereden. Een beetje dat formaat zou prima zijn. De Jazz is qua binnen maten (zit ruimte, kofferbak) prima en schijnt daarbij best zuinig te zijn, en is dus zeker een kandidaat. Maar ik vraag me af of de Jazz de enige is in dat segment, of dat er nog meer visjes in die vijver zitten.

De "eisen" even op een rij:
- Centrale vergrendeling, electrische ramen zijn een must.
- Airco en liefst cruise control, maar geen harde eis.
- Mag 1000kg of meer trekken (geremd)
- Ruime(re) hatch of lichte station
- Zuinige benzine danwel LPG (onder de 1150kg, benzine onder 1050kg).
- 5 deurs.
- Bouwjaar 2000 (bouwjaar Cordoba) of jonger.
- Geen Renault, Fiat of Alfa, (vooral gebaseerd op persoonlijke ervaringen en voorkeur).

Als iemand suggesties heeft hoor/lees ik die graag, de Cordoba krijgt wat kuren dus ik wil voorzichtig alvast eens wat om me heen gaan kijken ;)
Ga ook een Golf IV rollen :+, of anders een Peugeot 306 break.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dion_b schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:59:
[...]

Betrouwbaar met hoogtoerig blok en prima op LPG te krijgen: Honda Civic. Max koppel op 4800rpm. Allicht handig om een proefrit in eentje te doen (benzine of LPG maakt niet uit, gaat gewoon om gevoel te krijgen voor rijgedrag). Het is vrijwel exacte tegenpool van je Ibiza qua blok, maar verder wel vergelijkbaar gewicht en vermogen.
LPG en honda is nogal suboptimaal zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
GoldenSample schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 17:13:
[...]

LPG en honda is nogal suboptimaal zegmaar.
Ik heb zelf ook gekeken naar een Civic op LPG en de 1.4 schijnt er wel goed op te lopen, bij AW hebben ze er zelfs eentje die over de miljoen is gegaan (zie klokje rond). De andere motoren waren een minder succes inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Haha Des, ik weet nog wel een mooie, zeer goed onderhouden Focus te staan ;) :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
lpg en oude autos (mitsbgeen volvo 850 / v70) ben ik geen voorstander van.
uiteraard koop je altijd een oude auto met wellicht gebreken maar een diesel zou toch mijn advies zijn.

ik rij zelf een focus diesel, ik wilde eigenlijk een a3 / golf 4 maar hier zat voor mijn budget geen goede tussen en ben voor de focus gegaan.
de golf is een populaire "aftrap" auto onder jeugdigde rijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij is zo'n A3 van die tijd net als een Golf 4 een ramp in de onderhoudskosten. Tenminste, om me heen zie ik die VAG produkten uit die tijd niet heel mooi oud worden. Ze komen nogal eens met de nodige onverwachte rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

PauseBreak schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 17:30:
Haha Des, ik weet nog wel een mooie, zeer goed onderhouden Focus te staan ;) :+
Maar die rijdt niet op LPG en is ook niet zuinig :P

Anders zou ik zo'n Focus wel als optie zien.. Mits cheap, want een Ford op LPG mag je een kop revisie bij rekenen :P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:21:
[...]

Maar die rijdt niet op LPG en is ook niet zuinig :P

Anders zou ik zo'n Focus wel als optie zien.. Mits cheap, want een Ford op LPG mag je een kop revisie bij rekenen :P
Station onder de 1150kg en LPG... uitdagend. Vier opties iirc, tenzij je >20j oud wil.

- Peugeot 306 Break
- Suzuki Baleno station
- Honda Civic Aerodeck
- Seat Cordoba / VW Polo Vario (maw wat je al hebt, maar dan hopelijk wel nog goed :P )

Qua ruimte en verbruik ontlopen ze elkaar weinig, allevier kleine middenklasser hatchbacks met een lompe bak erachter gelast. Qua uitrusting/comfort is het een kwestie van smaak, al vond ik de Cordoba die ik tijdje terug had echt waardeloze zitcomfort hebben (altijd met lendensteun moeten rijden), en de Baleno was erg kaal/cheap-ass. Grootste verschil is motorblok, de 306 (en dan vooral de 1.6 die je het meeste ziet) en de Seat/VW zijn laagtoerig, de twee Japanners zijn zeer hoogtoerig.

Aangezien ik een schurfthekel heb aan hoogtoerig rijden en niet weer m'n rug wilde pijnigen met low-end VAG stoelen mag duidelijk zijn waar ik voor gekozen heb (want nagenoeg zelfde eisen als jij verder) ;)

Oslik blyat! Oslik!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-08 11:14
Per 1 januari begin in aan mijn eerste baan. Dit is een tijdelijke baan voor een jaar. Hiervoor ga ik elke werkdag op en naar van Groningen naar Zwolle (100km enkele reis) en eigenlijk alleen maar op de snelweg. Daarnaast wil ik nog wel een paar keer op en neer naar het westen om vrienden en familie te bezoeken. Ik denk dat jaar 45.000 km te gaan rijden. Hiervoor wil ik een diesel aanschaffen en een jaar later weer verkopen. LPG heeft niet mijn voorkeur (vaker tanken + meer onderhoud). Ik vraag me nu af wat een verstandige keuze is, auto van 1000-2000e kopen of een wat nieuwere, zuinigere?, luxere auto voor max 6000e. Voor de eerste categorie zat ik te denken aan een peugot 206, fiat punto of ford focus/fiesta ofzoiets. De duurde variant zal dan een VW polo bluemotion of fiat punto evo ofzoiets worden. Waar heb ik na een jaar het minst aan uitgegeven (brandstof, onderhoud en afschrijving)?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Lage verbruik en wegenbelasting: Polo 1.9D, Peugeot 206 XR 1.4HDI (vaak verkocht als airline, evt met airco) (925 en 949kg), zijn beide uit jaren 2000-2005 wel te krijgen tegen redelijke bedragen, je zit alleen met hoge kilometerstanden voor de meeste exemplaren.
Qua comfort stijgt de Peugeot boven de Polo uit, qua verbruik schelen ze niet heel veel, wegenbelasting is laag voor een diesel dankzij het "lage" gewicht. Qua onderhoud moet de Polo elke 90K een nieuwe distributieriem, de Peugeot doet ruim 2 ton met zo'n riem (pas dus op met exemplaren die tegen de 240.000 zitten).
Houd er verder rekening mee dat een 206 nog wel eens een fuseekogel of draagarmrubber lust. Bij de 206 is fuseekogel onlosmakelijk verbonden aan de draagarm en is dat 1 duur onderdeel. Draagarmrubber is wel los te vervangen, maar als je 45.000km per jaar rijd kan je er donder op zeggen dat je in 1 jaar tijd 2x arbeidsloon gaat betalen voor hetzelfde onderdeel als je alleen het rubber vervangt.

Als je minder luxe wilt zijn er wel kleinere auto's, daarvan zijn er in dit topic genoeg te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 13-11-2014 12:18 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Test in dat geval wel even of je die 1.9 SDI units een beetje okee vindt rijden. Sommige mensen vinden het prima maar ik zelf word helemaal gek als ik in z'n trage ongeblazen diesel rijd.
ouwereus schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:02:
Per 1 januari begin in aan mijn eerste baan. Dit is een tijdelijke baan voor een jaar. Hiervoor ga ik elke werkdag op en naar van Groningen naar Zwolle (100km enkele reis) en eigenlijk alleen maar op de snelweg. Daarnaast wil ik nog wel een paar keer op en neer naar het westen om vrienden en familie te bezoeken. Ik denk dat jaar 45.000 km te gaan rijden. Hiervoor wil ik een diesel aanschaffen en een jaar later weer verkopen. LPG heeft niet mijn voorkeur (vaker tanken + meer onderhoud). Ik vraag me nu af wat een verstandige keuze is, auto van 1000-2000e kopen of een wat nieuwere, zuinigere?, luxere auto voor max 6000e. Voor de eerste categorie zat ik te denken aan een peugot 206, fiat punto of ford focus/fiesta ofzoiets. De duurde variant zal dan een VW polo bluemotion of fiat punto evo ofzoiets worden. Waar heb ik na een jaar het minst aan uitgegeven (brandstof, onderhoud en afschrijving)?
Toch weer LPG, meer onderhoud is marginaal.

• ouwereus
Bedankt voor de suggesties. Los van diesel of lpg, is het verstandiger om een goedkope auto te kopen met +/-300dkm ipv erg jonge auto met 60dkm op de teller?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik neig zelf altijd naar een goedkopere auto. Kilometerstand zegt niet heel veel mits de auto is onderhouden, maar bij elke vorm van totaal verlies (diefstal / total los) ben je het minste geld kwijt.

Ik heb afgelopen 5 mei een Cordoba gekocht voor 600 euro, auto had 275k gelopen, op lpg-g3. Alleen de distributie riem moest vervangen worden. Een beetle vals spelen omdat ik monteur ben, maar ik was aan een setje (riem, spanner, waterpomp etc) 150 euro kwijt. Dat maakt 750 euro. De 200 euro die ik laatst kwijt was aan een setje velgen met banden tel ik niet mee, want die haal ik er bij verkoop weer onder vandaan. Ik had zelf ook het plan om hem na een jaar weer te verkopen

Tegenover mijn vorige auto (Opel Corsa 1.4i benzine) bespaart de Cordoba mij op jaarbasis ruim 900 euro, je ziet dus dat hij zich in een jaar tijd volledig afschrijft, en dan altijd nog een 3-400 euro waard is. Ik heb de auto nu een half jaar, 900/2=450 euro is er alweer vanaf gegaan (dus 300), en ik heb 350 euro schadevergoeding gehad omdat een oude buurman zo snugger was om eerst via sms te gaan vertellen dat-ie m'n auto zou gaan mollen en dat vervolgens gedaan heeft (krassen trekken) op een plaats waar er getuigen waren :'). In principe is-ie dus nu afgeschreven en zijn dit goedkope kilometers.

Er zijn wat dingen die (als ik er een langere termijn mee wil rijden) gemaakt zouden moeten worden, en eigenlijk wil je er dan ook een ander interieurtje in zetten, maar die zaken hebben geen/weinig invloed op het rijden zelf, want dat doet-ie prima. En zolang hij gewoon nog rijdt, ga ik ermee door :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:28:
Test in dat geval wel even of je die 1.9 SDI units een beetje okee vindt rijden. Sommige mensen vinden het prima maar ik zelf word helemaal gek als ik in z'n trage ongeblazen diesel rijd.
Idd. Dat gezegd, ik heb ooit een mede-mod een lift gegeven in mijn Cordoba (=Polo) 1.9SDI. Hij reed op dat moment beroepsmatig in erg veel auto's (soort van auto-koerier) en was dus goed op de hoogte van verschillen. Toch had hij bij die rit van 2u, over stad, bbk en snelweg niet door dat hij in een ongeblazen diesel zat. Kwestie van weten hoe je met zo'n ding om moet gaan :z (bij benadering: binair rijden >:) )

Ik vond die 1.9SDI iig prettigste motorblok waar ik mee gereden heb, vind ik nog steeds (ook al is de PSA 1.6i in m'n 306 ook allerminst een slecht blokje). Het klinkt wel als een landbouwvoertuig, maar daar hebben ook de TDI varianten last van (zij hebben er alleen een straaljager bovenop gemonteerd :P )
[...]

Toch weer LPG, meer onderhoud is marginaal.
Idd. N=2 in mijn geval, dus kan niet al te statistisch significant praten, maar heb niet meer onderhoud gehad aan m'n LPG bakken dan aan benzine/diesel. Theoretisch is er nog een systeem wat stuk kan, maar 9 van de 10 keer is wat stuk gaat gewoon slijtage aan draaiende dingen, uitharden/lekken van rubberen dingen of gedoe met electra, en dat is bij een LPG niet anders dan bij benzine of diesel. Let wel dat je een auto moet kopen met een blok (kleppen!) wat LPG goed kan slikken. Zo niet ga je ranzige kosten hebben, maar dat is gewoon dom. Zie bijv de catalogus van Vialle voor een goede richtlijn.

Dat gezegd, vaker moeten tanken is helaas wel waar. Of dat zo'n drama is moet je zelf beslissen, maar afhankelijk van auto en tank is een actieradius van 300km te verwachten. Daarboven kun je natuurlijk op benzine terugschakelen, maar dat is kostentechnisch geen goed idee.

Oslik blyat! Oslik!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

ouwereus schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:54:
Bedankt voor de suggesties. Los van diesel of lpg, is het verstandiger om een goedkope auto te kopen met +/-300dkm ipv erg jonge auto met 60dkm op de teller?
Onderhoud is belangrijker dan kilometerstanden.

Nee, merp!

• _JGC_
Kilometerstanden zegt niks, onderhoudshistorie zegt veel meer. Je kunt tegen hele leuke dingen aanlopen. Laatst nog een 306 break gezien met LPG waar net nieuwe uitlaat, banden en remmen onder zaten, ding zag er tip-top uit, maar heb het niet gedaan omdat ik de tank in de kofferbak niet praktisch vond en mijn 206 ineens geen last meer heeft van lucht in de brandstofleidingen sinds ik tank voordat het lampje gaat branden ipv 40-50km erna.

Met een beetje mazzel loop je tegen een 206 1.4HDI aan met nieuwe remmen, uitlaat en banden met 300K op de teller, alle slijtagezooi is dan recent vervangen, kan je zo 3 jaar zonder groot onderhoud mee doorrijden en prijs is laag vanwege die hoge kilometerstand waar iedereen voor wegloopt. Minpunt is wel dat de schokdempers merkbaar minder worden op die leeftijd,

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, stel dat je een oud brik koopt die binnen een jaar overlijdt. Nou en :?

Voor de kosten van een enkele nieuwere wagen kun je meerdere oudere kopen met hoge km-standen. Ook is de afschrijving veel lager, dus een of twee volledig naar nul afschrijven over dezelfde tijd dat je een nieuwere auto zou rijden is nog steeds goedkoper, ook in de afschrijving.

Ja, je kunt theoretisch pech hebben dat je meerdere op sterven na dode wagens achter elkaar neemt, maar:
1) met een nieuwere kun je ook een brik kopen dat enkel geschikt is voor enkeltje sloop.
2) als je drie wagens achter elkaar neemt die dood blijken, moet je vooral kijken naar hoe je ze uitkiest :z

Oslik blyat! Oslik!

• assje
dion_b schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:31:
Sowieso, stel dat je een oud brik koopt die binnen een jaar overlijdt. Nou en :?

Voor de kosten van een enkele nieuwere wagen kun je meerdere oudere kopen met hoge km-standen. Ook is de afschrijving veel lager, dus een of twee volledig naar nul afschrijven over dezelfde tijd dat je een nieuwere auto zou rijden is nog steeds goedkoper, ook in de afschrijving.

Ja, je kunt theoretisch pech hebben dat je meerdere op sterven na dode wagens achter elkaar neemt, maar:
1) met een nieuwere kun je ook een brik kopen dat enkel geschikt is voor enkeltje sloop.
2) als je drie wagens achter elkaar neemt die dood blijken, moet je vooral kijken naar hoe je ze uitkiest :z
In de praktijk gaat het echter zo:
Aanschaf niet duur, €500
2 maanden later onderdeel x kapot, toch maar vervangen €200
3 maanden later probleem y, net kosten voor x dus toch maar doen €300
6maanden later APK, wat problemen en kosten, maar hey, je weet nu al dat x en y gedaan zijn dus waar je aan toe bent dus toch maar door

Etc. Etc.

Plus altijd onzekerheid en twijfelen of je kosten moet maken. Ik heb afgelopen 4 jaar absoluut enorm voordelig een auto van €500,- gereden (en dus geluk gehad)

Gisteren heb ik een auto van €9k gekocht, ik zou nu mibder hoofdpijn hebben van een reparatie van €1000 dan ik bij de vorige voor €200 had.

Ik ga nu ook niets meer zelf doen en onderhoud volgens het boekje. Het kost geld ja maar heerlijk wat een rust.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

assje schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:45:
[...]

In de praktijk gaat het echter zo:
Aanschaf niet duur, €500
2 maanden later onderdeel x kapot, toch maar vervangen €200
3 maanden later probleem y, net kosten voor x dus toch maar doen €300
6maanden later APK, wat problemen en kosten, maar hey, je weet nu al dat x en y gedaan zijn dus waar je aan toe bent dus toch maar door

Etc. Etc.
Dan doe je het dus verkeerd, met name dat laatste punt. Dat is alsof je bij roulette 5 keer rood gehad hebt en dan op zwart gokt omdat het toch een keer voorbij moet komen :z

Resultaten uit het verleden zeggen niets, kosten die je op moment X moet maken vs kosten om te dumpen en nieuwe brik te kopen is de enige afweging die je moet doen.

Het is trouwens bij ons en bij de meeste mensen die ik ken met dergelijke auto's altijd redelijk goed gegaan. Ik koop doorgaans tussen de EUR 1000 en 2000 en ga ervan uit dat ik na 3 jaar tot nul afschrijf. Dat is de afgelopen drie keer steeds netjes tot binnen een maand meer of minder gelukt, muv de laatste. Die reed nog prima na drie jaar (maar had hoge vaste lasten die we met sterk gedaald aantal kms niet meer konden verantwoorden) en hebben we gewoon voor EUR 1100 doorverkocht en de winst tov budget in onze zak gestoken :z
Plus altijd onzekerheid en twijfelen of je kosten moet maken. Ik heb afgelopen 4 jaar absoluut enorm voordelig een auto van €500,- gereden (en dus geluk gehad)

Gisteren heb ik een auto van €9k gekocht, ik zou nu mibder hoofdpijn hebben van een reparatie van €1000 dan ik bij de vorige voor €200 had.

Ik ga nu ook niets meer zelf doen en onderhoud volgens het boekje. Het kost geld ja maar heerlijk wat een rust.
Onterecht helaas. Onzekerheid heb je altijd. Deze auto van EUR 9k kan morgen ook over 2, 3 en 6 maanden forse reparaties hebben en/of je hulpeloos langs weg laten staan. Ik hoop uiteraard dat dat niet gebeurt, maar die EUR 9k zijn allerminst een garantie dat je geen drama krijgt. Misschien is de kans lager dan bij een auto van EUR 500 (wat ik gelijk erg cheap-ass vind, er is veel verschil tussen EUR 500 en EUR 1000), maar goed, is het 18 keer lager? Nee dus.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
Ach, je kunt het ook als mijn broertje doen: Polo 1.9D kopen bij een handelaar, verkoopprijs 1750 euro, voor 1550 meegekregen. Waren nog wat puntjes, werd als service gefixt, maar ging moeizaam (ja ik heb nu geen tijd, kom volgende week maar terug, en dan maar 1 puntje fixen ipv alles).

Jaar erop 400 euro aan onderhoud, nieuwe APK erop, hele auto weer goed. 3 weken later sta je naast de weg met een vastgelopen motor en wordt het een enkeltje sloop. Lichtpuntje is dan wel dat je de velgen+banden hebt verpatst, een gat in de tank hebt geboord om alle diesel eruit te krijgen en vervolgens nog 250 euro van de sloper krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
dion_b schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:54:
[...]
Dan doe je het dus verkeerd, met name dat laatste punt. Dat is alsof je bij roulette 5 keer rood gehad hebt en dan op zwart gokt omdat het toch een keer voorbij moet komen :z

Resultaten uit het verleden zeggen niets, kosten die je op moment X moet maken vs kosten om te dumpen en nieuwe brik te kopen is de enige afweging die je moet doen.
Heeft niet met roulette te maken, wat jij al vervangen hebt weet je dat goed is, bij de volgende auto die je koopt moet je dat maar weer afwachten.

Voorbeeld hoe het in het echt bij mij ging:
- APK, voorbanden moesten vervangen en een remcilinder. Grotendeels zelf gedaan, kosten €300,-
- 3 maanden later koppakking lek, net een nieuwe APK en geld in gestoken dus toch maar doen. Bij de garage kan niet want dat is de auto niet waard. Dus maar zelf alles bij elkaar gezocht en direct waterpomp/distributie/spanrollen die toch ook al moesten meegepakt. Direct ook nieuwe olie en oliefilter, kosten €300, 3 avonden en twee kratten bier (valt ook wel mee).

Maatje van me kocht een tweedehands auto voor €1.000,- waar na twee maanden een of ander lager eruit liep wat gewoon direct totall loss was (kan ook gebeuren).
[...]
Het is trouwens bij ons en bij de meeste mensen die ik ken met dergelijke auto's altijd redelijk goed gegaan. Ik koop doorgaans tussen de EUR 1000 en 2000 en ga ervan uit dat ik na 3 jaar tot nul afschrijf. Dat is de afgelopen drie keer steeds netjes tot binnen een maand meer of minder gelukt, muv de laatste. Die reed nog prima na drie jaar (maar had hoge vaste lasten die we met sterk gedaald aantal kms niet meer konden verantwoorden) en hebben we gewoon voor EUR 1100 doorverkocht en de winst tov budget in onze zak gestoken :z
Tussen de €1.000 en €2.000 afschrijven in 3 jaar is een afschrijving van €500,- per jaar. Voor de auto die ik nu heb reken ik met een afschrijving van €1.000,- per jaar. Het is inderdaad meer maar ik vind het dat waard (en het verschil niet schokkend).
Onterecht helaas. Onzekerheid heb je altijd. Deze auto van EUR 9k kan morgen ook over 2, 3 en 6 maanden forse reparaties hebben en/of je hulpeloos langs weg laten staan. Ik hoop uiteraard dat dat niet gebeurt, maar die EUR 9k zijn allerminst een garantie dat je geen drama krijgt. Misschien is de kans lager dan bij een auto van EUR 500 (wat ik gelijk erg cheap-ass vind, er is veel verschil tussen EUR 500 en EUR 1000), maar goed, is het 18 keer lager? Nee dus.
Het gaat met niet om de kans dat het voorkomt, ik heb er een hekel aan om het gevoel te hebben dat ik een slechte investering heb gedaan.

Dus:
Een reperatie van €500 aan een auto die een maand later kapot gaat vind ik klote
Een reperatie van €1.000 aan mijn nieuwe auto doe ik gewoon want ik zal wel moeten (en de auto is het waard)

Ik probeer echt niet te zeggen dat een oude auto niet of weinig goedkoper is (ik ga nooit meer zo goedkoop rijden als met m'n 205) maar het heeft ook echt wel nadelen.

Als je zelf niet kan (of wil) sleutelen houdt het met oude bakkies ook snel op.

Uiteindelijk kan het me nu niet schelen dat mijn auto meer kost, het is nu ook gewoon goed geweest en ik wil representatief voor de dag komen in plaats van een studentiekoos afgetrapt bakkie. Conclusie, ik mag niet meer in dit topic komen (geen starter meer) :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Ik heb een algemene vraag,

Ik ben van plan een Toyota Yaris T-Sport 2003 aan te schaffen, het is een 1,3 VVT-I benzinemotor, met een leuk geluidssysteem en prima staat, geen roest.

Alleen heeft hij een soort rammel als die stationair loopt, en een bijkomende piep, ik kan er alleen niet achterkomend wat het is, de garage (Toyota dealer) zegt dat het niks is en er verder geen mankementen tijn,

Verder heeft hij 121485KM gelopen, niet veel, niet weinig, ik vind het meevallen.

Iemand enig idee wat het misschien kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een Yaris T-Sport heeft een 1.5 blok, geen 1.3 blok. Het is wel praktisch hetzelfde blok, dat wel (enige verschil is 200cc groter)

In principe zou er geen rammel moeten zijn, en het is ook raar dat de Toyota dealer er makkelijk over doet. Wellicht is het gewoon de multiriem / spannerpolie die piept en rammelt? Dat is zo op te lossen, ook door de dealer.

Nou zijn het wel motoren met een distributieketting, daar heb je eigenlijk nooit omkijken naar en is zeer betrouwbaar. Maar uiteindelijk kunnen daar wel problemen mee zijn. Echter niet bij 120dkm.

Ik zou de auto alleen kopen als ze de rammel piep oplossen, zeker bij een Toyota dealer (welke dealer?)
Het zijn verder natuurlijk heerlijke autootjes met weinig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het handigste vind ik om de auto gewoon door iemand met verstand van zaken te laten nakijken. Alleen 'een soort rammel en een bijkomende piep' dat kan zoveel zijn. Daar weet je veel sneller iets over als je er gewoon bij staat.
Vraag de verkopende garage anders of ze akkoord gaan met een aankoopkeuring door een andere garage. Als ze dat weigeren dan weet je ook genoeg: verder zoeken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dion_b schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:35:
[...]
Idd. Dat gezegd, ik heb ooit een mede-mod een lift gegeven in mijn Cordoba (=Polo) 1.9SDI. Hij reed op dat moment beroepsmatig in erg veel auto's (soort van auto-koerier) en was dus goed op de hoogte van verschillen. Toch had hij bij die rit van 2u, over stad, bbk en snelweg niet door dat hij in een ongeblazen diesel zat. Kwestie van weten hoe je met zo'n ding om moet gaan :z (bij benadering: binair rijden >:) )

Ik vond die 1.9SDI iig prettigste motorblok waar ik mee gereden heb, vind ik nog steeds (ook al is de PSA 1.6i in m'n 306 ook allerminst een slecht blokje). Het klinkt wel als een landbouwvoertuig, maar daar hebben ook de TDI varianten last van (zij hebben er alleen een straaljager bovenop gemonteerd :P )
Ik rij in een 1.7 SDI (nog minder vermogen :+ ). Absoluut niet snel, maar toch is zo'n laag specifiek vermogen wel leuk. Omdat m'n autootje maar 930kg weegt hoef ik ook absoluut niet bang te zijn dat de motor afslaat, dan moet je wel erg lomp zijn. Ik rij geregeld in de 3 met 800 tpm over 30km/h weggetjes. Rotondes neem ik ook altijd in de 3, no problemo. Aanhanger? Ik hoef geen gas bij te geven als ik de koppeling op laat komen hoor. Zo'n SDI vind alles best. Echt een agrarisch ding wat dat betreft :D

Het rijdt lekker stressloos vind ik. Als je een klein benzine-autootje hebt moet je altijd behoorlijk gas bij geven als je weg rijdt, helemaal als je er een aanhanger achter hebt moet je aardig je best doen wil een kleine benzinemotor niet tegen stribbelen, anders slaat zo'n ding gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou moet ik zeggen dat ik met mijn 1.0 op benzine ook met 1000rpm en soms iets lager over rotondes in z'n 3 ga. Gaat eigenlijk soepel zat (wat je met flink oudere auto's nooit echt lukte). Nu heeft deze natuurlijk een stuk minder koppel dan een diesel, en is het ook niet echt vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
Ik heb inmiddels contact gehad met een autohandelaar (vader van een goede vriend van me). Hij heeft op dit moment een Opel Corsa 1.3 CDTi 75pk 5-Drs voor me uit 2007 en 160dkm op de teller. Deze auto heeft recentelijk een grote beurt gehad twv 1600e. Ik kan hem overnemen voor 3700e, is dit een goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 14:33
Ik ben zelf pasgeleden voor de Cordoba 1.4 gegaan uit 2000. Tot nu toe een wat belabberde aankoop geweest. Ik heb er €1000 voor betaald met een jaar APK en kapot rechterraam en display unit met het bekende euvel. Echter, na 2,5 week was de koppeling al helemaal de soep ingedraaid (wat achteraf gezien blijkbaar ook een bekend euvel was). Een deal kunnen maken dat er voor €250 een andere van de sloop onder werd gezet. Nu, ongeveer 3 maanden later blijkt het "harmonicadeel" van de uitlaat naar zijn grootje te zijn. Pfff...... Na de geweldige aankoop van een Volvo 440, een verroeste VW Golf slaat de teller voorlopig dus negatief uit. Hopelijk kan hij volgend jaar zonder al te veel problemen door de APK. Enkel de banden moeten worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Hier dus ook een Cordoba uit 2000. Display werkt bij mij goed, ik heb alleen het probleem dat bij elke start de ontwaseming volgas gaat en de airco altijd ingeschakeld wordt. Irritant, maar ik druk de airco gelijk uit en de ontwaseming laag. Ik red me er wel mee, shit works.

Wel de eerste en laatste Cordoba, hooguit een Cordoba Vario (want station) en dan zonder Seat Sound System. Een cassette speler in een auto uit het jaar 2000.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik vraag het hier maar even aangezien het budget laag is :)

Ik zoek voor kennissen een gezinsauto;
- Diesel ( veel kilometers! )
- geschikt voor 2 volwassenen en 3 tieners met zo laag mogelijke wegenbelasting ( station of MPV )
- budget tot € 2000,-

Wat zijn nou redelijk stevige diesels? ( uiteraard mits goed onderhouden )
Je hoort namelijk wel eens dat bepaalde type motoren gewoon veel defecten krijgen.
Ik had al even snel gekeken bij bv een Astra 1.7 Dti of Zafira Diesel ( maar die is wel heel zwaar )
Is zo'n 1.7 opel beter als een 1.9 van VAG of een van Fiat? Dan kan ik hopelijk op basis van het juiste blok een auto erbij zoeken :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Een volvo 850 of V70 (classic) TDI. Nadeel is dat die zo betrouwbaar zijn dat ze een miljoenmiljaar kilometers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Veel kilometers en dan met 2000 euro aankomen zetten (niet de eerste auto of wel?.. zie titel)? Poeh...

[ Voor 86% gewijzigd door Falcon op 15-11-2014 18:54 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Het kan maar je moet een factor mazzel hebben in je aanschaf of lang zoeken.

Of nauwelijks onderhoud gaan plegen. :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Falcon schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:51:
Veel kilometers en dan met 2000 euro aankomen zetten (niet de eerste auto of wel?.. zie titel)? Poeh...
Kan prima. Volvo 940 op LPG :)
En als het perse een diesel moet zijn, dan idd de oude TDI's van Volvo.

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 15-11-2014 19:21 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik raad ze meestal niet zo snel aan, maar wellicht kun je een Opel kopen, als je geen geschikte Volvo kan vinden of de Volvo's alleen maar belachelijke kilometerstanden hebben. De Astra (station) en de Zafira zijn met het 2.2 DTI dieselblok geleverd, en die dingen zijn best okee. Liever een Volvo natuurlijk, maar dit is best een betrouwbare MPV bijvoorbeeld: http://autodeals.nl/occas...2-2-dti-16v-elegance.html
Mijn ouders hebben al jaren zo'n Astra G 2.2 dti, en daar hebben ze weinig kosten aan. Duurt even voordat de turbo op gang is, maar eenmaal op gang heeft hij kracht zat.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 15-11-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Maar waarom diesel en niet bijvoorbeeld LPG?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik vind zelf de opel diesels erg tam aanvoelen. Op het moment dat je wil schakelen komt de turbo nog even laten merken dat-ie aanwezig is...

Als ik een diesel zoek kijk ik standaard naar de TDI van o.a Volkswagen. Koppel onderin de toeren, ze zijn vlot en bij rustig rijden zijn ze zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Destruction schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:34:
Ik vind zelf de opel diesels erg tam aanvoelen. Op het moment dat je wil schakelen komt de turbo nog even laten merken dat-ie aanwezig is...

Als ik een diesel zoek kijk ik standaard naar de TDI van o.a Volkswagen. Koppel onderin de toeren, ze zijn vlot en bij rustig rijden zijn ze zuinig.
Ze zijn alleen bijzonder luidruchtig :X Heel erg dieselig :+

https://www.facebook.com/...73&set=vb.453032698137959

Dit idee :+

[ Voor 9% gewijzigd door Touchdomex op 15-11-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Destruction schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:34:

Ten eerste, heb je wel in zo'n 2.2 DTI gereden? Die anderen zullen toch een stuk minder pittig zijn.
En leuk een VW diesel maar aanschafprijs is veel hoger, dus met een dergelijk budget kom je alleen maar gare Sharan's tegen als je een MPV wil. En een verhaal dat het de hogere prijs waard is want degelijker, daar geloof ik echt niks van. Volgens mij heb je alleen maar hogere onderhoudskosten. Ik geloof niet dat je minder problemen hebt, en de onderdelen zijn duurder dan van Opel.

M'n ouders hebben dus een Astra 2.2 DTI met 2,5 ton op de teller of iets dergelijks. Ze hebben hem al heel lang, en m'n moeder rijdt er bijzonder lomp mee :+ Die paar dingen die ze over de jaren heen hebben gehad stellen weinig voor, zeker als je het verrekend.
En als je de turbo aan de gang houdt kun je er lekker mee doorrijden. Zal vast niet de snelste diesel zijn, maar hij heeft vermogen zat.

Ik zie op spritmonitor.de dat sommige er zelfs 1 op 20 mee halen (dan zul je wel erg rustig aan moeten doen). En in een Zafira zal het natuurlijk minder zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Humma Kavula schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:48:
Ik vraag het hier maar even aangezien het budget laag is :)

Ik zoek voor kennissen een gezinsauto;
- Diesel ( veel kilometers! )
- geschikt voor 2 volwassenen en 3 tieners met zo laag mogelijke wegenbelasting ( station of MPV )
- budget tot € 2000,-
Does not compute...

Een diesel waar je met 5 man fatsoenlijk in kan zitten gaat ongeacht aankoopprijs ranzig duur zijn in wegenbelasting.

Als je wegenbelasting laag wilt houden, LPG. Of accepteren dat wegenbelasting hoog gaat zijn. Zou inderdaad in beide gevallen voor dat budget een Volvo 850 of V70 aanraden, waarbij je echt niet bang hoeft te zijn voor hoge km-standen (daar zijn ze voor gemaakt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

!null schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:45:
[...]

Ten eerste, heb je wel in zo'n 2.2 DTI gereden?
Ik gok zomaar dat ik als monteur bij diverse garages in meer auto's gereden heb dan de meeste mensen hier ;) Uiteraard heb ik in een 2.2 DTI gereden.

Gaat erom dat in mijn ogen voor een diesel de turbo er bij zo'n Opel veel te laat in komt, als het al niet meer hoeft.
Die anderen zullen toch een stuk minder pittig zijn.
En leuk een VW diesel maar aanschafprijs is veel hoger, dus met een dergelijk budget kom je alleen maar gare Sharan's tegen als je een MPV wil. En een verhaal dat het de hogere prijs waard is want degelijker, daar geloof ik echt niks van. Volgens mij heb je alleen maar hogere onderhoudskosten. Ik geloof niet dat je minder problemen hebt, en de onderdelen zijn duurder dan van Opel.

M'n ouders hebben dus een Astra 2.2 DTI met 2,5 ton op de teller of iets dergelijks. Ze hebben hem al heel lang, en m'n moeder rijdt er bijzonder lomp mee :+ Die paar dingen die ze over de jaren heen hebben gehad stellen weinig voor, zeker als je het verrekend.
En als je de turbo aan de gang houdt kun je er lekker mee doorrijden. Zal vast niet de snelste diesel zijn, maar hij heeft vermogen zat.

Ik zie op spritmonitor.de dat sommige er zelfs 1 op 20 mee halen (dan zul je wel erg rustig aan moeten doen). En in een Zafira zal het natuurlijk minder zuinig zijn.
De aanschafprijs bij een VW kan wat hoger zijn inderdaad. Of dat het waard is want degelijker? Ik weet het niet, dat soort uitspraken ga ik niet doen. Het is voor iedereen persoonlijk denk ik. Maar een echte diesel is voor mij een motor die onderin de toeren zijn max. koppel geeft, die schijt heeft aan een aanhanger. Bij de Opels, helaas.. Die moet je echt in de toeren houden om er vlot mee te rijden.. Over luidruchtig gesproken :+

Ik heb voor de rest niks tegen Opel, in tegendeel zelfs. Ik heb er een aantal gehad en heb zelfs een blauwe maandag bij een Opel dealer gewerkt. De reden dat ik daar vertrok zat hem niet in het merk zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

DopdeDouwer schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:09:
Een volvo 850 of V70 (classic) TDI. Nadeel is dat die zo betrouwbaar zijn dat ze een miljoenmiljaar kilometers hebben.
-tom-562 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 19:21:
[...]

Kan prima. Volvo 940 op LPG :)
En als het perse een diesel moet zijn, dan idd de oude TDI's van Volvo.
Touchdomex schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:26:
Maar waarom diesel en niet bijvoorbeeld LPG?
dion_b schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:43:
Does not compute...

Een diesel waar je met 5 man fatsoenlijk in kan zitten gaat ongeacht aankoopprijs ranzig duur zijn in wegenbelasting.

Als je wegenbelasting laag wilt houden, LPG. Of accepteren dat wegenbelasting hoog gaat zijn. Zou inderdaad in beide gevallen voor dat budget een Volvo 850 of V70 aanraden, waarbij je echt niet bang hoeft te zijn voor hoge km-standen (daar zijn ze voor gemaakt).
Bedankt voor de input!
Ik zal volvo en LPG eens in de groep gooien, lijken mij ook prima kilometer vreters maar de wens is liefst een ruime mpv op diesel en ik weet niet hoe ze tegenover LPG staan.
!null schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:20:
Ik raad ze meestal niet zo snel aan, maar wellicht kun je een Opel kopen, als je geen geschikte Volvo kan vinden of de Volvo's alleen maar belachelijke kilometerstanden hebben. De Astra (station) en de Zafira zijn met het 2.2 DTI dieselblok geleverd, en die dingen zijn best okee. Liever een Volvo natuurlijk, maar dit is best een betrouwbare MPV bijvoorbeeld: http://autodeals.nl/occas...2-2-dti-16v-elegance.html
Mijn ouders hebben al jaren zo'n Astra G 2.2 dti, en daar hebben ze weinig kosten aan. Duurt even voordat de turbo op gang is, maar eenmaal op gang heeft hij kracht zat.
Hmm, die ga ik dan toch wel meenemen, ik begreep dat ze een Zafira wel zagen zitten,weet niet of snelheid ze wat boeit maar ze willen wel een trekhaak dus ik neem dit
Destruction schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 22:16:
Maar een echte diesel is voor mij een motor die onderin de toeren zijn max. koppel geeft, die schijt heeft aan een aanhanger. Bij de Opels, helaas.. Die moet je echt in de toeren houden om er vlot mee te rijden.. Over luidruchtig gesproken :+
wel even mee in het verhaal, bedankt voor de info!

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Mijn fout, het is inderdaad een 1.5 blok, het is een garage in Mijdrecht, Ekris, ze geven mij 1 jaar garantie als er toch een probleem is, staat zwart op wit.
En hij is vanmiddag aangeschaft, rijdt heerlijk.
En ligt het aan mij of is deze auto echt retespel, hij rijdt als de brandweer met een pilletje op :P
!null schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:18:
Een Yaris T-Sport heeft een 1.5 blok, geen 1.3 blok. Het is wel praktisch hetzelfde blok, dat wel (enige verschil is 200cc groter)

In principe zou er geen rammel moeten zijn, en het is ook raar dat de Toyota dealer er makkelijk over doet. Wellicht is het gewoon de multiriem / spannerpolie die piept en rammelt? Dat is zo op te lossen, ook door de dealer.

Nou zijn het wel motoren met een distributieketting, daar heb je eigenlijk nooit omkijken naar en is zeer betrouwbaar. Maar uiteindelijk kunnen daar wel problemen mee zijn. Echter niet bij 120dkm.

Ik zou de auto alleen kopen als ze de rammel piep oplossen, zeker bij een Toyota dealer (welke dealer?)
Het zijn verder natuurlijk heerlijke autootjes met weinig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja hij is erg vlot. En er zijn genoeg onderdelen om hem nog net iets vlotter te maken. Uitlaatspruitstuk, lichtere krukaspoelie, dat soort dingetjes.
Maar het grappige is dat het gewoon een "eco" blok is, het is gewoon een iets grotere versie van dezelfde 1.3. De kop van de motor is niet eens echt sportief afgericht, anders zou je wel meer toeren kunnen draaien. En de motorcode eindigt op FE, waar alle sportieve Toyota motoren eindigen op GE (of GTE/GZE als ze geblazen zijn). Van dit 1.5 blok is echter geen directe variant met sportieve kop, alleen van 1.8 en groter (wel meteen 192pk). Maar er is wel een supercharger kit verkrijgbaar mocht het niet genoeg zijn, van Toyota (TRD) zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Humma Kavula schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 22:24:
[...]

Bedankt voor de input!
Ik zal volvo en LPG eens in de groep gooien, lijken mij ook prima kilometer vreters maar de wens is liefst een ruime mpv op diesel en ik weet niet hoe ze tegenover LPG staan.
Laat ze gewoon spreadsheetje aanmaken met vaste lasten:
- afschrijving (met veel kms en in deze categorie moet je echt uitgaan van afschrijven volledige aankoopbedrag over 3 jaar)
- wegenbelasting (op www.belastingdienst.nl te vinden voor gewicht+brandstof combo)
- verzekering (op www.independer.nl per auto te vinden)
- onderhoud incl slijtage (hoe meer kms, des te hoger, zou minimaal EUR 800 nemen als je er veel verwacht, al is het alleen maar nieuwe banden op regelmatige basis)

Vervolgens variabele lasten:
- brandstofprijs (EUR 1.40/l voor diesel, EUR 0.70/l voor LPG, EUR 1.70/l voor benzine is vrij actueel)
- Verbruik (negeer opgegeven waardes, zoek specifieke motorisatie en jaargang op op www.spritmonitor.de
- Aantal kms.

Tel die twee dan bij elkaar op. Evt paar scenario's mbt kms doen (15k/j, 25k/j, 35k/j bijv).

Al snel worden drie dingen duidelijk:
- alles wat zwaar is kost veel wegenbelasting
- diesel is veel duurder in de wegenbelasting dan alle alternatieven
- desondanks wordt impact van wegenbelasting nagenoeg verwaarloosbaar met hoge km-standen, zeker met relatief grote, dorstige auto's.

Je hebt het over een Opel Zafira diesel, Volvo 850 en V70 zowel diesel als LPG. Neem ook voor de vergelijking hun huidige auto mee, en trouwens een van bovenstaande auto's in benzineuitvoering.

Dan wordt het kostenplaatje iig erg snel duidelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

dion_b schreef op zondag 16 november 2014 @ 18:10:
Nuttige info +

Je hebt het over een Opel Zafira diesel, Volvo 850 en V70 zowel diesel als LPG. Neem ook voor de vergelijking hun huidige auto mee, en trouwens een van bovenstaande auto's in benzine uitvoering.
Er is geen andere auto en alle voorgaande waren lease dus moeilijk te vergelijken ;)
Ik ga al die info meenemen en hun wensen daarin blenden, thanks!

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist dan geen gek idee om de meest recente leasebak als referentie erin te doen. Dat zal uiteraard veel hogere afschrijving opleveren, de rest kan alle kanten op gaan. Maar het kan iig een goed beeld geven van wat ze eigenlijk hebben genoten en hoe zich dat verhoudt tot waar ze nu naar kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:49

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Dat had ik ook gedaan ja, een excel sheet gemaakt voor mijn huidige auto (benzine), gas en diesel.

Ik kom er uit dat gas niet echt loont (verbruik vs verbruik diesel) en dat een diesel variant me 200 euro in de maand scheelt ondanks de hogere wegenbelasting (€68 vs €145)

Bij 15.000 km is de benzine goedkoper in mijn geval, de rest wint de diesel en met 40.000 km is het €1000,- goedkoper per jaar dan om een benzine variant te rijden.

Je hebt ook online van die tools hoeveel cent per KM het kost, ook wel handig als je aan het zoeken bent voor een andere auto. Natuurlijk is dit een schatting en moet je altijd een buffer hebben voor onderhoud. Aangezien je nooit weet wat je koopt of je moet monteur zijn natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Hoezo loont gas niet in jouw geval? Ik vind dat wel intressant, aangezien gas (mits lpg-g3) in de meeste gevallen een hogere wegenbelasting van maximaal 20-30 euro per maand betekend, waar de literprijs tov benzine ruim een euro scheelt.

Andersom heb ik laatst mijn auto (Cordoba 1.6 op lpg-g3) zitten berekenen tov eenzelfde op diesel. Daar kwam uit dat de diesel variant 1:30 moest rijden om het rendabel te maken tov gas..

Mijn auto is op lpg-g3 13 euro per maand duurder dan op benzine (55,- vs 42,-) in de wegenbelasting, dat is peanuts.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 16-11-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gas is vrijwel altijd de goedkoopste optie. De enige argumenten tegen gas kunnen van technische aard zijn (zoals in mijn geval, de Zetec-SE motor is ongeschikt en ombouw is te duur) of van praktische aard (geen zin hebben om dagelijks te moeten tanken). Maar puur financieel bezien is LPG-G3 (of G4+, maar die vallen hier onder G3) altijd goedkoper dan diesel of benzine als je tweedehands koopt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Nou ik had bij een Volvo V70 gekeken en met gas rijd je dan rond de 1:7-8.

Bij een Volvo diesel zit je vaker boven de 1:15. Dus dan is diesel op de lange termijn goedkoper. Daarbij in de prijscategorie waar ik zoek hebben de meeste een ringtank van rond de 50 liter. Dan moet ik dus 350-400 km tanken. Dat is dus voor mij elke 1,5 keer dat ik naar mijn werk rij.

Als je net rond de 20.000km zit dan kan gas best goedkoper zijn geloof ik, maar ik zit daar wel boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Voor een verbruik van 1:7 of 1:8 moet je echt behoorlijk doorstampen. Als ik spritmonitor erbij pak zitten de meeste Duitsers rond de 1:10 - 1:9. Dat maakt een vergelijk behoorlijk anders.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

V70 op gas rond de 1:7-8 :?

Niet op mijn Spritmonitor.de :o

De 140pk 2.4 doet volgens Spritmonitor gemiddeld 10.77l/100km, oftewel 1:9.3
De 170pk 2.4 doet gemiddeld 10.72l/100km, dus afgerond ook 1:9.3.

Dat is nog steeds niet zuinig, maar beter dan ik bijv in m'n (fabriek-af LPG) V40 BiFuel haalde :o

Maar goed, even rekenen. 1:9.3 betekent per km 0.107l, oftewel 7.5c/km LPG
Zelfde bron voor een 2.4l D5 diesel levert 6.81l/100km op. Dus 0.068/l, oftewel 9.5c/km diesel.

Er zijn genoeg redenen om diesel te willen rijden, maar goedkopere kilometerkosten levert het niet op...
(trouwens, al zou je uitgaan van 1:7.5, dan nog zou het nog maar 9.3c/km kosten met LPG, dus snap bovenstaande "berekening" van je sowieso niet :? )

Niet zo vaak willen tanken is wel een relevante. Zeker met zo'n lomp grote bak met lomp grote achterbak zou ik absoluut niet een gare mini-donut willen. Maarja, die grote capsules in de achterbak zijn niet meer modieus ofzo :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Ik had juist verbruikcijfers gevraagd aan degene die de V70 deed verkopen.

Daarnaast vind ik met mijn budget alleen maar een V70 op LPG die 400.000km of meer hebben gereden. Een diesel vindt ik eerder rond de 300.000-350.000. (Ook met 400.000 km + hoor)

Daarnaast is mij altijd verteld dat LPG sneller slijt, dus meer onderhoud, dus meer kosten. Al zijn de kosten soms met een diesel ook pittig hoor, dus misschien gaat dat niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aight! schreef op maandag 17 november 2014 @ 07:26:
Ik had juist verbruikcijfers gevraagd aan degene die de V70 deed verkopen.
\
Dan zou ik specifiek die V70 niet kopen - meestal loop je eerder tegen het WC-Eend probleem aan :P

LPG-installaties verschillen, die 1:9.3 is een gemiddelde. Als je installatie niet de beste is gaat het onzuiniger zijn. Als je een erg zware rechtervoet hebt, ga je meer zuipen. Andersom is beter dus haalbaar met betere installatie en/of rijgedrag.
Daarnaast vind ik met mijn budget alleen maar een V70 op LPG die 400.000km of meer hebben gereden. Een diesel vindt ik eerder rond de 300.000-350.000. (Ook met 400.000 km + hoor)
In de categorie 1-2-veel maakt het verschil van enkele tienduizenden km bij dit soort standen weinig uit. Onderhoudshistorie zegt veel meer. Hoe dan ook zou ik te lage km-standen juist wantrouwen: die hoge standen bewijzen iig geen boodschappenritjes. Sowieso zegt km-stand zonder leeftijd weinig. Zijn de LPG en dieselbakken die je zag ook even oud? Jaartje ouder bij 30k km/j tikt al snel aan. Sowieso, bij 15 jaar oud heb je het over 27k km/j gemiddeld en dat is erg bescheiden gezien omslagpunt benzine/diesel/LPG bij nieuwe auto's. Ik zou gemiddeld juist meer verwachten :o
Daarnaast is mij altijd verteld dat LPG sneller slijt, dus meer onderhoud, dus meer kosten. Al zijn de kosten soms met een diesel ook pittig hoor, dus misschien gaat dat niet meer op.
En in Korea praten ze elkaar aan dat je doodgaat als je slaapt in een ruimte waar een ventilator staat te draaien 8)7

LPG is een gas, dat slijt niet. Het heeft een aanzienlijk hogere octaangetal dan benzine, dus verbranding is een stuk gelijkmatiger. Daardoor juist minder stress op cylinder enzo. Waar je wel problemen kunt hebben is het feit dat het heter ontbrandt, waardoor dunne onderdelen zoals kleppen problemen kunnen krijgen als het materiaal er niet tegen kan. Toch is dat niet zozeer een kwestie van slijtage maar van geschikt vs ongeschikt. Als je een blok hebt met kleppen die geschikt zijn, heb je geen extra slijtage. Heb je een blok met ongeschikte kleppen, ga je de boel om de haverklap moeten reviseren.
Daarnaast heb je nog een (electrisch) systeem wat kapot kan, maar bij een moderne motor is dat verschil verwaarloosbaar (tig andere systemen).

Bottom line: als een LPG installatie >300k km trekt, gaan die kleppen heus niet bij 301k km opeens een hittedood sterven.

Zoals eerder aangegeven kun je de geschiktheid van een blok in de Vialle Catalogus zien (is niet heilig, wel een goede indicatie). Hier de link:
http://www.vialle.nl/medi...onsument_Catalogus_NL.pdf

Kijk even naar de V70:
V70
2.0F 107kW 4 ESTAE No B4204S 08/* G3/EURO 4
2.4i 20V 103/125kW 5 ESTAE Plus B524S/2 0/7 G3/EURO 3
2.5FT 147kW 5 ESTAE No B524T8 08/* G3/EURO 4
V70 classic
2.4i 20V 103/125kW 5 ESTAE Premium B524S/2 9/0 G3/EURO 3
2.5i 10V 106kW 5 ESTAE Premium B52S 98/9 G3
2.5i 20V 125kW 5 ESTAE Premium B524S
Vertaling: de 'classic' - lees pre-2000 V70 is allemaal 'premium', dus probleemloos. De post-2000 V70 blokken zijn daarentegen 'no' of 'plus', dus wegblijven met LPG.

In geval van twijfel motorblok opzoeken, maar met de 2.5i zit je iig altijd goed :)

Netto-resultaat van bovenstaande is trouwens dat een oudere met meer kms mogelijk een stuk beter idee is dan een duurdere nieuwe met minder kms in dit specifieke geval :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Dan ga ik toch maar weer eens opzoek naar een V70 classic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt me trouwens op in Spritmonitor dat er aardig verschil in verbruik tussen de blokken zit. De 2.5i 20V lijkt iig een stuk zuiniger te zijn dan z'n 10V broertje. Zou zomaar kunnen dat die verkoper van je een 10V had.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@dion_b:
Sowieso, bij 15 jaar oud heb je het over 27k km/j gemiddeld en dat is erg bescheiden gezien omslagpunt benzine/diesel/LPG bij nieuwe auto's. Ik zou gemiddeld juist meer verwachten :o
Dat komt omdat zo'n auto natuurlijk ook weer wordt ingeruild en dan zie je dat het omslagpunt voor LPG G3+ flink lager ligt dan diesel. Daardoor zul je ook mensen hebben die weinig rijden en toch voor LPG kiezen.
Wat jij al aangeeft is waar ik me ook op zou richten: Controleer goed hoe het zit met het onderhoud, en de algehele staat van het voertuig. Met zulke hoge kilometerstanden is dat gewoon heel belangrijk. Je kunt verwachten dat je sommige zaken zult moeten gaan vervangen als dat nog niet is gebeurd (motorsteunen, koppeling etc), dus ga dat goed na.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trouwens, tip uit eigen actuele ervaring:

Let erop dat de LPG installatie van een merk is wat nog bestaat. AG is af te raden :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Vialle dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb in de Cordoba een AG installatie zitten en ben daar niet heel erg tevreden over. Ik heb het idee dat de installatie rijk staat en na de kou van vanacht wilde hij in eerste instantie niet meer op gas overschakelen..

Vorige LPG-auto's hadden allemaal een Vialle installatie en daar heb ik die problemen nooit mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

dion_b schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:01:

[...]

Vertaling: de 'classic' - lees pre-2000 V70 is allemaal 'premium', dus probleemloos. De post-2000 V70 blokken zijn daarentegen 'no' of 'plus', dus wegblijven met LPG.

In geval van twijfel motorblok opzoeken, maar met de 2.5i zit je iig altijd goed :)

Netto-resultaat van bovenstaande is trouwens dat een oudere met meer kms mogelijk een stuk beter idee is dan een duurdere nieuwe met minder kms in dit specifieke geval :o
Ook niet geheel waar ;) een S60/V70N/S80 kan prima op LPG ;) De V70 classic/S70 heeft hydraulische klepstoters en (naar het schijnt) hardere klepzetels. De nieuwere hebben klepstelplaatjes, dus je moet kleppen stellen. Ze kunnen prima op LPG, ja, zelfs de turbo modellen, wat zeg ik, er rijden zelfs een aantal S60R's/V70R's op LPG rond in Nederland :P (rond de 300 pk). Als je écht op safe wilt spelen monteer/koop je er 1 met een flashlube systeem, om de kleppen te smeren.

Overigens zijn die D5's ook niet alles. Als je er 1 koopt, moet je een 'euro 2' model hebben, de rest loopt vaak stuk. Sowieso is het echt een must om de EGR klep te verwijderen/af te sluiten, en deze uit de software te laten schrijven, en dan meteen i.c.m. tuning/eco-tuning, dan kan zo'n ding echt belachelijk zuinig rijden, 1:18 ofzo 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 21-11-2014 18:29 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:30

epic_gram

undercover moderator

PauseBreak schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:15:
Voor een verbruik van 1:7 of 1:8 moet je echt behoorlijk doorstampen. Als ik spritmonitor erbij pak zitten de meeste Duitsers rond de 1:10 - 1:9. Dat maakt een vergelijk behoorlijk anders.
offtopic: Dankje voor deze link! _/-\o_

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Nu ik me rijbewijs heb behaald ben ik op zoek naar een auto.

Zit een beetje te kijken naar auto's vanaf bouwjaar 2000/2001 met een budget van 2000€. Zie redelijk vaak een Peugeot 206 staan welke ik wel een leuke auto vind. Had alleen gelezen dat er problemen waren met 206'jes uit dat jaar. Iemand die hier meer over kan vertellen?

Verder zit ik te kijken naar een Volkswagen golf aangezien ik hoor dat het goede auto's zijn.

Wat verdere info.
Brandstof, benzine.
Km stand, ongeveer tot 175000 dacht ik.
3/5 deurs, maakt niet zo uit. Liefst niet te groot dus denk dat 3d slimmer is.
En natuurlijk gewoon handgeschakeld.
Ik rij ongeveer 25km per dag (5x in de week).

Iemand nog tips, ideeën of opmerkingen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Toyota Yaris *O* Japanse degelijkheid

Bevalt hier prima, rijdt nog zuinig ook (1:16). Wel het 1.3 model pakken, die komt wat vlotter mee op de snelweg e.d. dan het 1.0 model.

Of een Starlet :9

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2014 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thijsco19 schreef op zondag 14 december 2014 @ 19:49:
Nu ik me rijbewijs heb behaald ben ik op zoek naar een auto.

Zit een beetje te kijken naar auto's vanaf bouwjaar 2000/2001 met een budget van 2000€. Zie redelijk vaak een Peugeot 206 staan welke ik wel een leuke auto vind. Had alleen gelezen dat er problemen waren met 206'jes uit dat jaar. Iemand die hier meer over kan vertellen?
De eerste 206-jes hadden wat kinderziektes, die zijn in 2001 grotendeels verholpen.
Verder zit ik te kijken naar een Volkswagen golf aangezien ik hoor dat het goede auto's zijn.
1) PSA en VAG stoelen zijn vrijwel diametrisch tegenovergesteld. Kans is erg klein dat beide goed bij jou rug gaan passen. Ga eens erop zitten (maakt weinig uit of je 106/206/306/406 neemt of Citroen tegenhangers aan PSA kant, aan VAG kant kun je alles van Seat (Arosa/Ibiza/Cordoba/Leon/Toledo), VW (Polo/Golf) of Skoda (Fabia) pakken. Zelfde stoelen ;) )
2) Een Golf is een volle categorie groter maar dus ook zwaarder en duurder in bezit/verbruik dan een 206 (de VW Polo/Seat Ibiza/Skoda Fabia is de tegenhanger van de Peugeot 206 qua formaat, gewicht en verbruik). Als je beide overweegt heb je dus nog niet helder wat voor auto je wilt. Begin daar eens mee :o
Wat verdere info.
Brandstof, benzine.
Want?
Km stand, ongeveer tot 175000 dacht ik.
Want? Bedenk dat je kijkt naar een auto van bijna 15 jaar oud. Dat is met 175k km hooguit 11k km/j. Als iemand 5 dagen in de week rijdt heb je het over een enkele rit van nog geen 25km. Ik zou juist 175k km als minimum nemen, want minder dan dat en je hebt het over slopende ritten waarbij de motor niet geheel opgewarmd is :o
3/5 deurs, maakt niet zo uit. Liefst niet te groot dus denk dat 3d slimmer is.
Definieer "niet te groot" - gaat het om lengte, breedte, hoogte of volume van binnen?

En hoe klein mag het zijn? Kijk eens naar een Seat Arosa - dat is erg klein. Te klein? Bepaal voor jezelf (en voor ons als je hulp wilt!) waar de grens zit en beredeneer dat.
En natuurlijk gewoon handgeschakeld.
Ik rij ongeveer 25km per dag (5x in de week).
Dat is dus rond de 11k km/j. Bij een 206 van die leeftijd is LPG goedkoper, maar scheelt niet veel en 206 op LPG is relatief lastig te vinden, dus allicht is benzine nog verstandiger. Maar het ontloopt elkaar niet veel. Een goede road trip van 3k km erbij (tik je zo aan, dat is retourtje Kroatie, om maar eens wat te noemen) en je bent ver over omslagpunt heen, zelfs op de Golf.
Iemand nog tips, ideeën of opmerkingen?
Ja: kijk eens wat verder dan aanschafprijs :o

Als je een beperkt aanschafbudget hebt zul je vast ook niet onbeperkt zijn voor de rest.

Bij 11k km/j gaat wegenbelasting stevig aantikken, maar verbruik blijft relevant. Reken even uit wat je max per jaar kwijt wilt zijn in totaal (dus belasting, verzekering, onderhoud, brandstof en afschrijving reken op afschrijving naar nul in drie jaar, dus schrijf per jaar 1/3 aanschafbedrag af en stort dat dan ook op spaarrekening voor het geval dat) en ga op zoek naar auto die daarbinnen past.

Moge duidelijk zijn dat die Golf duurder gaat zijn dan de 206, simpelweg doordat het zwaarder en onzuiniger is (ook groter, dus snap niet waarom je het noemt als je klein fijn vindt), maar ook hier is het een kwestie van bepalen van grensen. Veel goedkoper dan een Citroen AX 1.1i ga je bijv niet kunnen rijden met dit profiel, maar dat is een behoorlijk oude kleine koekblik. Net zoals met de Arosa mbt formaat: bepaal waar je grens ligt en beredeneer het zodat wij erin mee kunnen gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dion_b schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:08:
Trouwens, tip uit eigen actuele ervaring:

Let erop dat de LPG installatie van een merk is wat nog bestaat. AG is af te raden :X
Verschild per type bij AG. Vialle is ook niet heilig helaas halverwege/eind jaren 00 hebben ze zwakke pompen gemaakt en een lekkende injector komt ook wel eens langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op maandag 15 december 2014 @ 00:58:
[...]

Verschild per type bij AG. Vialle is ook niet heilig Halverwegen/eind jaren 00 hebben ze zwakke pompen gemaakt en een lekkende injector komt ook wel eens langs.
Ging me niet eens om het technisch functioneren maar het niet meer kunnen krijgen van onderdelen en niet meer kunnen uitlezen. Al moet ik zeggen dat na 'reparatie' ik bovenal twijfels heb over de LPG-'specialist' waar ik m'n bak onder handen heb laten nemen. Onderliggend probleem is met ombouw niet gefixed, wel sloot aan andere problemen (waaronder niet meer stationair kunnen draaien op benzine) op de koop toe gekregen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja helaas zijn veel LPG beunen ook daadwerkelijk enorme beunhazen. :/

Verschilt ook per installatie wat er wel en niet te krijgen is maar dat is inderdaad zeker een punt. Ook qua support/info inderdaad.

Jij hebt een 306 toch? Toevallig is Drake met een 106 met een AG installatie bezig, misschien dat hij je verder nog wat tips kan geven of omgekeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 15-12-2014 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Niet naar Carbalt in A'dam West gaan met een AG installatie" is ongeveer enige wat ik kan roepen, en ga m'n vingers er ook zelf niet aan branden, dus ben bang dat hij me ook niet verder zal kunnen helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Toen ik bij m'n 323F (Vialle) de LPG pomp stuk had heb ik het laten maken door een gas dude uit Assen. Vrolijk buitenlands kereltje met grapjes. tot 2 keer toe naar Zwolle gereden om voor mijn deur (in de kou!) aan m'n auto te werken. De eerste keer om de tank uit te bouwen, de 2e keer om de tank terug te plaatsen en nog e.e.a mbt de installatie na te lopen, dat voor een kwart van de prijzen die de lokale gasbedrijven noemden :) Romio ofzo heette hij.

Huidige Cordoba heeft een AG installatie, met de huidige temperaturen wil hij dus niet op LPG lopen. Soms kan ik na een kilometer of 6-7 wel overschakelen, soms lukt rijden op LPG uberhaupt niet. Met de vorige gas auto's (Vialle installatie) nooit dat probleem gehad... De 323F liep ~30s na een koude start vroeg in de ochtend bij -5 op LPG terwijl er 10cm sneeuw op het dak lag, maar die AG kan niet tegen 0 graden... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37

thijsco19

KTM 990 SMT

dion_b schreef op maandag 15 december 2014 @ 00:37:
[...]

De eerste 206-jes hadden wat kinderziektes, die zijn in 2001 grotendeels verholpen.
Wat ik inderdaad al dacht maar in twijfel gebracht werd door een aantal verhalen. Dus een 206 vanaf 2001 is een prima auto.
1) PSA en VAG stoelen zijn vrijwel diametrisch tegenovergesteld. Kans is erg klein dat beide goed bij jou rug gaan passen. Ga eens erop zitten (maakt weinig uit of je 106/206/306/406 neemt of Citroen tegenhangers aan PSA kant, aan VAG kant kun je alles van Seat (Arosa/Ibiza/Cordoba/Leon/Toledo), VW (Polo/Golf) of Skoda (Fabia) pakken. Zelfde stoelen ;) )
2) Een Golf is een volle categorie groter maar dus ook zwaarder en duurder in bezit/verbruik dan een 206 (de VW Polo/Seat Ibiza/Skoda Fabia is de tegenhanger van de Peugeot 206 qua formaat, gewicht en verbruik). Als je beide overweegt heb je dus nog niet helder wat voor auto je wilt. Begin daar eens mee :o
Eens kijken of ik wat stoeltjes kan passen.

Zie verderop.
Want?
Goede vraag, niet het idee dat iets anders beter is. Open voor suggesties al denk ik dat ik het wel bij benzine houd (soms beetje eigenwijs :P).
Want? Bedenk dat je kijkt naar een auto van bijna 15 jaar oud. Dat is met 175k km hooguit 11k km/j. Als iemand 5 dagen in de week rijdt heb je het over een enkele rit van nog geen 25km. Ik zou juist 175k km als minimum nemen, want minder dan dat en je hebt het over slopende ritten waarbij de motor niet geheel opgewarmd is :o
Van de ene collega hoor ik tussen 125 tot 200 duizend, andere zegt weer rond 150 duizend. Dus Voor zelf een limiet van 175 duizend km opgelegd. Als autos met 2 ton ook nog prima zijn, dan kan het limiet omhoog.
Definieer "niet te groot" - gaat het om lengte, breedte, hoogte of volume van binnen?

En hoe klein mag het zijn? Kijk eens naar een Seat Arosa - dat is erg klein. Te klein? Bepaal voor jezelf (en voor ons als je hulp wilt!) waar de grens zit en beredeneer dat.
Tja, met niet te groot bedoel ik geen grote 5 deurs (station modellen bijv.). Maar ook geen Seat Arosa, dat lijkt me dan weer net te klein (verder wel een prima auto).
Het is vooral ook voor het parkeren in de straat, het is namelijk al redelijk vol.
Dat is dus rond de 11k km/j. Bij een 206 van die leeftijd is LPG goedkoper, maar scheelt niet veel en 206 op LPG is relatief lastig te vinden, dus allicht is benzine nog verstandiger. Maar het ontloopt elkaar niet veel. Een goede road trip van 3k km erbij (tik je zo aan, dat is retourtje Kroatie, om maar eens wat te noemen) en je bent ver over omslagpunt heen, zelfs op de Golf.
Deels reden dat ik niet naar LPG gekeken had, kon niks/heel weinig vinden. Maar volgens jouw zit ik dus wel rond het omslagpunt? Zoals ik eerder zei, ben soms eigenwijs. :+

Als je een beperkt aanschafbudget hebt zul je vast ook niet onbeperkt zijn voor de rest.

Bij 11k km/j gaat wegenbelasting stevig aantikken, maar verbruik blijft relevant. Reken even uit wat je max per jaar kwijt wilt zijn in totaal (dus belasting, verzekering, onderhoud, brandstof en afschrijving reken op afschrijving naar nul in drie jaar, dus schrijf per jaar 1/3 aanschafbedrag af en stort dat dan ook op spaarrekening voor het geval dat) en ga op zoek naar auto die daarbinnen past.

Moge duidelijk zijn dat die Golf duurder gaat zijn dan de 206, simpelweg doordat het zwaarder en onzuiniger is (ook groter, dus snap niet waarom je het noemt als je klein fijn vindt), maar ook hier is het een kwestie van bepalen van grensen. Veel goedkoper dan een Citroen AX 1.1i ga je bijv niet kunnen rijden met dit profiel, maar dat is een behoorlijk oude kleine koekblik. Net zoals met de Arosa mbt formaat: bepaal waar je grens ligt en beredeneer het zodat wij erin mee kunnen gaan.
Ik had dit bericht getypt met de eisen die ik nu in me hoofd heb. Juist door zulke berichten kan ik wat eisen bijstellen om realistischer te zoeken.
Je hebt het nu ook over dat de gold duurder gaat zijn dan een 206 maar over hoeveel duurder praat je dan? Paar tientjes? Of ga je gelijk richting de honderd?
Ik heb in iedergeval informatie waar ik wat mee kan doen.

Bedankt!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Golf is fors zwaarder dan een 206, je zit met een beetje pech zo 2-3 staffels hoger in de wegenbelasting.
Polo is nagenoeg even zwaar.

Weet niet hoe de verhouding bij benzine ligt, bij diesel heb je het over 10 euro per maand per staffel. Is dus ook de reden waarom ik een 206 van 949kg rijd en niet een golf van 1200kg. Scheelt 30 euro per maand.

[ Voor 44% gewijzigd door _JGC_ op 15-12-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 15 december 2014 @ 00:37:
[...]
Dit kan ik beamen!
Dit is mijn huidige en eerste auto. Een (benzine 1.0L) Nissan Micra uit 1994. Met 15000 km/j, kom ik na 16 maanden op de volgende kosten:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ivd1ya.png

Dit vind ik een auto voor een klein budget. Hij kan prima mee op de snelweg, 130 km/h is prima mogelijk (zelfs in z'n 3 :o ). Ik rij echter vaak gewoon 90 km/h aangezien ik toch maar 10km snelweg heb --> 1:17.

Ik heb dan geluk gehad dat de reparatiekosten meevallen. Reparaties en 2 nieuwe banden (samen 16%) zijn nu iets meer dan de aanschafwaarde (11%) van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frappant als je het zo visueel inzichtelijk maakt ja :o

Vooral als je bedenkt dat dit een voorbeeld is met 15k km/j, dus erg weinig kms, en een zeer lichte auto, dus bijzonder lage belasting en verzekering...
Van de ene collega hoor ik tussen 125 tot 200 duizend, andere zegt weer rond 150 duizend. Dus Voor zelf een limiet van 175 duizend km opgelegd. Als autos met 2 ton ook nog prima zijn, dan kan het limiet omhoog.
En exact hoe onderbouwen die collega's dat :?

Sowieso, ik vermoed sterk dat zij veel minder oude auto's kopen. 250k km op vijf jaar is even wat anders dan evenveel op 15 jaar :o

Ik mis een beetje eigen inzet cq kritische blik hier. Hoeveel kms een auto aankan verschilt per type, maar er zijn zeker types die prima meer dan een half miljoen km aankunnen en nog veel meer die met gemak meer dan drie ton aankunnen.

Ben zelf ondertussen bezig met m'n derde auto me meer dan 250k km op de teller cq teller overduidelijk teruggedraaid en toch al meer dan twee ton erop. De vorige twee zijn overigens ook niet overleden aan ouderdom, de ene deed het motorisch prima maar was economisch total loss nadat m'n vriendin de voorkant in de prak reed in een garage, de andere deed het met 3.5 ton op de klok (en dan nog vermoeden dat het niet klopte) nog prima toen we het aan vrienden doorverkocht hebben. Zij hebben de afgelopen maanden ook al ruim 10k km zonder problemen erop gereden.

Dus ja, het is zelfs eerder uitzondering dan regel dat een auto met minder dan 3 ton 'op' is, en dan zijn het vaak specifieke modellen en uitvoeringen met known issues.

Simpele vuistregel: kijk naar wat de hoogste km-standen zijn die te koop staan van een bepaald modeljaar. Bedenk vervolgens hoe lang je met je auto wilt doen (3 jaar is bij zo'n oude brik realistisch) en hoeveel je per jaar gaat rijden. Neem voor de zekerheid/marge nog een jaar extra. In jouw geval is dat dus 3x 25k km + nog eens 25k km = 100k km. Zorg dat je zo ver onder de hoogste km-standen zit.

Dus stel je ziet auto X te koop staan tot 450k km, dan kun je betrekkelijk veilig tot 350k km kopen. Stel je ziet auto Y te koop staan tot 250k km, dan is 150k km de max.

Om even nog wat meer voor te kauwen: als ik kijk op Autotrack.nl (beste search engine van een autosite, al koop ik zelf meestal uiteindelijk liever bij particulieren op Marktplaats) zie ik voor de auto's die jij noemt:
Golf IV benzine uit 2001: max 290k km, dus max 190k km aan te raden.
Peugeot 206 uit 2001: max 1.1M km, maar dat is een totale uitschieter en ws een tikfout. Verder ook 290k km, dus max 190k km.

Toevallig kom je bij die twee op zelfde getallen uit, maar dat hoeft niet.
Neem bijv de al genoemde Toyota Yaris, die zie je niet boven de 232k km, dus zou 132k km max zijn.
Of om het omgekeerde aan te tonen, kijk maar naar de Volvo V70. Die zie je uit 2001 tot 436k km (en ditmaal wel geloofwaardig), dus je zou rustig eentje met 336k km kunnen nemen. Sterker nog, enige reden waarom je deze niet met meer kms ziet is dat het verdraaid lastig is om in 13 jaar meer kms dan dit te maken (als je 365 dagen per jaar rijdt is 436k km nog altijd 91 km gemiddeld per dag over die 13 jaar :o ). Als de V70 even betrouwbaar blijkt als z'n oudere broertjes zou dit nog veel hoger kunnen.

Dat laatste speelt met benzine-auto's sowieso. Als je veel kms maakt is diesel (of gas) altijd goedkoper door de lage verbruikskosten, dus de hoogste km-standen zullen bij de meeste auto's niet zozeer door technische beperkingen maar door economische afwegingen bepaald zijn. Die Volvo is met 436k km echt nog niet op. Maar de Yaris met 232k km... die zou wel op kunnen zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Wie heeft er hier ervaring met de Renault clio? Ik ben aan het kijken naar een starters auto en heb deze uit diverse tests goed naar voren zien komen, aardig doorontwikkeld, zuinig en qua onderhoud en kosten redelijk gunstig. Mijn budget ligt tussen de €2000/€3000.

Heb deze gezien, staat bij een bekende van mijn ouders (vandaar dat ik hier kijk): http://api.autotrader.nl/...&pagesize=300&view=tile#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Prima auto's hoor. Niks mis mee verder. De 1.4 is een oud blok, gaat vrijwel nooit iets aan kapot. Nou ja, de bobines af en toe, maar dat zijn de kosten nou ook weer niet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Dus een kilometerstand rond de 130k is prima? Ik ga er ongeveer 15k per jaar mee rijden, verwacht ongeveer tussen de €150 a €200 per maand aan kosten kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het belangrijkste is hoe een auto is onderhouden. Er zullen een paar specifieke modellen zijn die goed geschikt zijn voor extreem hoge kilometerstanden, maar 130.000km dan is een auto net ingereden.
Let wel even op of dit model een distributieriem heeft en zo ja of die op tijd is vervangen. Dat is namelijk meteen prijzig als je dat moet gaan doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Het liefst een auto die altijd bij een dealer in onderhoud is geweest neem ik aan? Volgens mij hebben deze modellen inderdaad een distributieriem dus dat is dan inderdaad nog wel de moeite om even na te vragen bij een eventuele aanschaf.

Dit zou dan ook nog een optie kunnen zijn: https://www.autotrader.nl...zoekopdracht=did--1002353

[ Voor 28% gewijzigd door BertP op 17-12-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
edit - dubbel

[ Voor 91% gewijzigd door BertP op 17-12-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het liefst een auto die netjes op tijd zijn beurten heeft gehad en waar je kunt zien dat er niet is bezuinigd op het onderhoud.

Een 1.2 zou ik niet doen trouwens, maar alleen omdat ik die echt niet krachtig genoeg vind :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
PauseBreak schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:45:
Het liefst een auto die netjes op tijd zijn beurten heeft gehad en waar je kunt zien dat er niet is bezuinigd op het onderhoud.

Een 1.2 zou ik niet doen trouwens, maar alleen omdat ik die echt niet krachtig genoeg vind :P
Thanx! Zijn allemaal tips waar ik goed rekening mee kan houden, ik ga zaterdag even een kijkje nemen wat er mogelijk is.
Pagina: 1 ... 15 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.