[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.910 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:59
Ik heb misschien nog wel een mooie aanvulling voor het lijstje in de TS.
De Seat Cordoba, was destijds mijn eerste auto.
Heb er een jaar lang met plezier in gereden en de auto was nog niet op, al beulde ik haar flink af.
Één keer heb ik de inlaat rubber moeten vervangen, dit was 15 euro van de sloop.
Gemiddeld reed ik toch een mooie 1/14.3 en heb in Duitsland de 180-185 aangetikt, waar je opzicht niet zoveel van merkt als je zou denken.
Ik heb haar uiteindelijk verkocht omdat ik wat luxer wou, had geen airco of elektrische ramen helaas (wel veel van te vinden).

Ze was een mooie 4 deurs in antraciete kleur, de CLX uitvoering met een BRUTE 1.6 75pk injectie motor, een trekhaak en een ruime kofferbak.
Kosten:

Aanschaf: 575
Wegenbelasting: 93 per kwartaal
Verzekering: 100 per kwartaal
Totaal voor 1 jaar: 1347
Totaal per maand ex benzine: 112.25

In mijn ogen niet slecht voor een hele degelijke auto uit 1997 die daarbij ook nog ruim is en tegelijk licht genoeg om niet duur te zijn in de wegenbelasting (en de sportieve uitstraling is ook een leuk extraatje)

Gemiddelde gegevens cordoba:
Motor inhoud: 1600cc
Cilinders: 4
KW/PK: 55/75
Ledig gewicht: 990kg
Zitplaatsen: 5
Deuren: 4
Prijs: ~€700,-

Nu zijn ze natuurlijk ook nog te vinden in uitvoeringen met meer luxe en groter motor inhoud, en dat is natuurlijk maar net wat je als beginnend bestuurder wil hebben.
Protip: Blijf weg van volkswagen 1.4 motoren, verschrikkelijke olie zuipers waar je veel onderhoud aan kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:49

Destruction

(ex-)Automonteur

^^ met hierboven.

Ik heb er zelf eentje uit 2000, de 1.6 101pk met o.a airco en de zaken die hierboven genoemd exemplaar niet heeft. Hetgene wat mij een klein beetje tegenvalt is het brandstofverbruik, maar verder heb ik er een prima auto'tje aan :) De mijne rijdt dan wel op LPG, wat hem ~10 euro per maand duurder in de wegenbelasting maakt, maar dat rijd ik er wel weer uit :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, heb paar jaar lang met een 1999 Cordoba Vario rondgereden en hoezeer het lichte, zuinige auto's zijn (ik had de geniale SDI, maar ook de andere uitvoeringen doen het prima voor hun motorisatie), de minpunten vond ik wel afknappers:

- ongelofelijk brakke stoelen (iig voor mijn rug), zonder losse lendensteun was het na uurtje al niet uit te houden, met die lendensteun kon ik desnoods wel 1500km/dag rijden, maar niet met plezier.
- luidruchtig. Nog los van de motor (die SDI ronkte geweldig ;) ) heel veel wind- en weggeluid
- neiging om op de bekende plekken (dorpels enzo) te roesten
- toch vrij weinig ruimte. Als een volwassene voorin genoeg beenruimte had, was het achterin ongelofelijk krap of omgekeerd.

Wegligging was ook niet om over naar huis te schrijven, maar goed genoeg.

Geen reden om het weg te strepen, wel zaken om bewust van te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
^^ het is natuurlijk wel zo dat iedereen een andere ervaring heeft.
Zo had ik eigenlijk weinig last van rijwind maar dit kan natuurlijk ook zijn dat ik het relativeer met een Honda civic waar ik nog geen half jaar in heb gereden.(zijn opzich wel leuke auto's als je de goede hebt hoor, mijne had echter een steunbalk achter de linker voorkap met een gat zo groot dat de reet van patty Brard erdoorheen paste)

Qua stoelen, zoek er idd een met lenden steunen.

En een sdi, toch niet de befaamde 1.7 mag ik hopen ?

[ Voor 10% gewijzigd door m0h4life op 24-08-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, 1.9. Nog altijd m'n favoriete blok: bulletproof betrouwbaar, bakken koppel onderin en geluid als een ouderwets landbouwvoertuig :P
(oh, en stiekem ook best zuinig, 1:19.5 gemiddeld, of 1:20.5 als m'n vriendin reed, of 1:17 plankgas de hele dag op de Autobahn)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Super blokken idd. Echt traag zijn ze ook niet, dat is maar net hoe zwaar je rechter voet is.
Ik had de ouderwetse 1.9D, daarmee zat ik regelmatig auto's op te drukken die wel veel vermogen hadden, maar waar nooit aanspraak op werd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@dion_b: Ik heb zelf geen last van de stoelen, met een hernia verleden zit ik er toch prima in.
Wel is de ruimte achter mij erg klein en moet de passagiersstoel ook wat verder naar voren als er een volwassene achterin moet zitten. Dit gebeurd bij mij niet heel vaak. Achter de bestuurdersstoel, als daar al iemand zit, dan is dat meestal de kleine van vrienden van me, en dat kan natuurlijk prima :) Ergens had ik ook wel een Vario gewild, toch wel makkelijker met spullen vervoeren. Goed, bankje plat en ik kan er ook heel wat in kwijt, maar een station is toch wel erg handig met dat soort dingen..

Al met al ben ik best tevreden. Vooral fijn dat ik het ding zuiver als vervoer zie, en verder totaal niks met dit ding heb. Als je je auto als hobby gaat zien word je van elk krasje boos. Nu vind ik zoiets nog steeds jammer, maar ik haal er verder m'n schouders bij op "Moest het maar geen auto worden.." Heerlijk, wat een rust :P

[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 24-08-2014 11:40 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 11:36:
@dion_b: Ik heb zelf geen last van de stoelen, met een hernia verleden zit ik er toch prima in.
Wel is de ruimte achter mij erg klein en moet de passagiersstoel ook wat verder naar voren als er een volwassene achterin moet zitten. Dit gebeurd bij mij niet heel vaak. Achter de bestuurdersstoel, als daar al iemand zit, dan is dat meestal de kleine van vrienden van me, en dat kan natuurlijk prima :) Ergens had ik ook wel een Vario gewild, toch wel makkelijker met spullen vervoeren. Goed, bankje plat en ik kan er ook heel wat in kwijt, maar een station is toch wel erg handig met dat soort dingen..
Zou altijd een station aanraden. Kans dat je vroeg of laat zooi moet meenemen is aanwezig, kost je weinig tot niets extra's en is erg handig als je het nodig hebt. Trekhaak idem. Welgeteld een keer nodig gehad op iedere auto die ik tot nu toe had, niet dagelijks, maar scheelde op die momenten wel flink geld en gedoe.
Al met al ben ik best tevreden. Vooral fijn dat ik het ding zuiver als vervoer zie, en verder totaal niks met dit ding heb. Als je je auto als hobby gaat zien word je van elk krasje boos. Nu vind ik zoiets nog steeds jammer, maar ik haal er verder m'n schouders bij op "Moest het maar geen auto worden.." Heerlijk, wat een rust :P
QFT.

Ik koop ook bewust optische mindere auto's. Niet alleen goedkoper (en toch kans op goede toestand onder motorkap), maar je hoeft je alvast geen zorgen te maken over deukje of krasje meer. Met kinderen in drukke stadsbuurt geen overbodige luxe :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

De trekhaak gebruik ik regelmatig ja :) Ik heb ook nooit specifiek naar een Cordoba gezocht, hij kwam op mijn pad toen ik een auto op lpg-g3 zocht, proefritje en prijs bevielen me wel dus tot de aankoop over gegaan :P Ik heb nu denk ik 2 of 3 stationwagens gehad tussen alle auto's, waarbij ik vooral van m'n Golf variant TDI het meeste plezier heb gehad. Het enige aan die auto wat ik niet echt mis is de wegenbelasting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Smaken - en blijkbaar ruggen :P - verschillen. Heb in een Golf TDI gelest destijds. Was al na 50 minuten geradbraakt (zelfde stoelen als in de Cordoba). Was ook niet de enige, m'n instructeur was er ook continu over aan het mopperen, gaf me ook de tip van losse lendensteun.

Maar goed, dat is denk ik ook boodschap aan anderen hier: probeer dingen uit. Let op als je met anderen meerijdt hoe de stoelen zijn. Ik kon met gerust hart m'n huidige Peugeot 306 kopen op dat vlak aangezien ik naar Berlin gereden was met vrienden in een oud model 206 met zelfde stoelen. Dat beviel, deze bevallen ook. Als jij van VAG-stoelen houdt, dan zal het ws minder bevallen. Dus als je geen flauw idee hebt wat lekker zit, vooral niet naar eigenwijze eikels hier luisteren die elk eigen voorkeur hebben, en gewoon met eigen rug en kont kiezen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:19

PauseBreak

derp!

Nou ja, als stoelen een breekpunt zijn kun je ook gewoon betere stoelen monteren, of een stoel op maat laten maken. Gewoon de standaardstoel eruit halen, eigen stoel erin en als je 'm gaat verkopen ruil je de boel weer om en neem je de stoel op maat mee naar de volgende auto :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:46
stefspee schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 23:38:
Ik heb misschien nog wel een mooie aanvulling voor het lijstje in de TS.
De Seat Cordoba, was destijds mijn eerste auto.
Heb er een jaar lang met plezier in gereden en de auto was nog niet op, al beulde ik haar flink af.
Één keer heb ik de inlaat rubber moeten vervangen, dit was 15 euro van de sloop.
Gemiddeld reed ik toch een mooie 1/14.3 en heb in Duitsland de 180-185 aangetikt, waar je opzicht niet zoveel van merkt als je zou denken.
Ik heb haar uiteindelijk verkocht omdat ik wat luxer wou, had geen airco of elektrische ramen helaas (wel veel van te vinden).

Ze was een mooie 4 deurs in antraciete kleur, de CLX uitvoering met een BRUTE 1.6 75pk injectie motor, een trekhaak en een ruime kofferbak.
Kosten:

Aanschaf: 575
Wegenbelasting: 93 per kwartaal
Verzekering: 100 per kwartaal
Totaal voor 1 jaar: 1347
Totaal per maand ex benzine: 112.25

In mijn ogen niet slecht voor een hele degelijke auto uit 1997 die daarbij ook nog ruim is en tegelijk licht genoeg om niet duur te zijn in de wegenbelasting (en de sportieve uitstraling is ook een leuk extraatje)

Gemiddelde gegevens cordoba:
Motor inhoud: 1600cc
Cilinders: 4
KW/PK: 55/75
Ledig gewicht: 990kg
Zitplaatsen: 5
Deuren: 4
Prijs: ~€700,-

Nu zijn ze natuurlijk ook nog te vinden in uitvoeringen met meer luxe en groter motor inhoud, en dat is natuurlijk maar net wat je als beginnend bestuurder wil hebben.
Protip: Blijf weg van volkswagen 1.4 motoren, verschrikkelijke olie zuipers waar je veel onderhoud aan kan hebben.
Kom je nou mee ;). Heb vorige week een Cordoba 1.4 gekocht. Apk voor een jaar, motor rechtervoorruit is defect en het befaamde display plus de radio die niet helemaal lekker Is. Een leuke auto uit 2000 en 168000 op de teller. Wordt een auto waar ik een aantal dingen zelf aan wil doen. Mooi om er in te komen? Oh, en ik rij heel zuinig. Heb nu 100 km op de teller en de tank geeft nog steeds volledig vol aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat is een truukje dat ze bij heel veel/alle auto's toepassen. Ik denk dat je van dat laatste nog wel terug komt :+ De eerste kilometers beweegt die meter nauwelijks, dan komt er wat beweging in en na de helft lijkt het wel of die meter ineens omvalt, en sta je weer te tanken :P

Bij mij staat de benzine meter vrij stabiel in het midden. Ik rijd maar af en toe een stukje op benzine (ja, ook snelweg stukjes). Bij de LPG meter (lampjes..) zie ik hetzelfde patroon. De eerste ~100km gebeurd er vrijwel niets, na 130km gaat het 1e lampje uit. Bij ~170km begint het 2e al te knipperen en bij uiteindelijk 400-450km begint de auto te stotteren en is de gasbom alweer leeg :+

[ Voor 41% gewijzigd door Destruction op 24-08-2014 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
Destruction schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:34:
Dat is een truukje dat ze bij heel veel/alle auto's toepassen. Ik denk dat je van dat laatste nog wel terug komt :+ De eerste kilometers beweegt die meter nauwelijks, dan komt er wat beweging in en na de helft lijkt het wel of die meter ineens omvalt, en sta je weer te tanken :P
soskes schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:23:
[...]

Kom je nou mee ;). Heb vorige week een Cordoba 1.4 gekocht. Apk voor een jaar, motor rechtervoorruit is defect en het befaamde display plus de radio die niet helemaal lekker Is. Een leuke auto uit 2000 en 168000 op de teller. Wordt een auto waar ik een aantal dingen zelf aan wil doen. Mooi om er in te komen? Oh, en ik rij heel zuinig. Heb nu 100 km op de teller en de tank geeft nog steeds volledig vol aan....
De zuinigheid ga je nog wel wat van merken ja, ik neem aan dat je de 16v versie hebt ? Hopelijk met 100pk?
Dan heb je opzich nog een redelijk zuinige, vreemd genoeg doet de 75pk versie net geen 1/14 (die mijn a3 1.8t wel makkelijk haalt)

Het sound system wat mee kwam met de cordoba 6 k2 is wel verschrikelijk ja, gelukkig zijn er handige oplossingen voor als je een beetje technisch bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:46
Destruction schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:34:

Bij mij staat de benzine meter vrij stabiel in het midden. Ik rijd maar af en toe een stukje op benzine (ja, ook snelweg stukjes). Bij de LPG meter (lampjes..) zie ik hetzelfde patroon. De eerste ~100km gebeurd er vrijwel niets, na 130km gaat het 1e lampje uit. Bij ~170km begint het 2e al te knipperen en bij uiteindelijk 400-450km begint de auto te stotteren en is de gasbom alweer leeg :+
Ja, ik had hem al snel door. Maar 100 km compleet geen beweging lijkt alsof het metertje / vlottertje in de tank niets doet. Al met al rijdt hij redelijk goed. Alleen de kofferbakruimte is groot maar lastig te benutten. Ik moest van het weekend een kinderwagen erin vouwen en dat was toch behoorlijk pielen. Vervolgens boodschappen doen dus wagen eruit. Boodschappen erachter en kinderwagen weer terug.
stefspee schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:42:
[...]

[...]

De zuinigheid ga je nog wel wat van merken ja, ik neem aan dat je de 16v versie hebt ? Hopelijk met 100pk?
Dan heb je opzich nog een redelijk zuinige, vreemd genoeg doet de 75pk versie net geen 1/14 (die mijn a3 1.8t wel makkelijk haalt)

Het sound system wat mee kwam met de cordoba 6 k2 is wel verschrikelijk ja, gelukkig zijn er handige oplossingen voor als je een beetje technisch bent.
Ik had laatst gekeken en 60 pk. Dus ben benieuwd. Het is geen strepentrekker dat is zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door soskes op 24-08-2014 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
soskes schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:23:
[...]

De meter beweegt bij mijn auto ook niet voor de eerste 100km, omdat dat benzine is die in de vulslang zit ;) Als de vulslang eenmaal leeg is dan gaat het ineens heel hard

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 24-08-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
FastFred schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:40:
De meter beweegt bij mijn auto ook niet voor de eerste 100km, omdat dat benzine is die in de vulslang zit ;) Als de vulslang eenmaal leeg is dan gaat het ineens heel hard
Da's nogal een fikse vulslang. Hoe ver is het vanaf de tankdop tot aan de tank? Een halve meter?
We hebben het hier over geen heel moderne en zuinige auto's, dus ik reken even op 1 op 13.
Dat is op 7,7 liter op 100 km. Dan heb je een vulslang nodig van 14 centimeter doorsnede. Lijkt me wat veel...

Je weet toch dat tweakers dit soort dingen gewoon gaan uitrekenen...? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo, eerste LPG tank met m'n 306 station leeggereden. Verbruik was 1:11.3. Niet de gehoopte 1:12, maar al stukken beter dan de 1:8.9 die ik met de V40 haalde.

Heb vrij rustig gereden, maar bij nader inzien waren vooral de achterbanden erg zacht. Alles nu op spanning gebracht, we zullen zien wat dat uitmaakt bij volgende tankbeurt :)

Iig zelfs zonder verbetering maakt duidelijk dat dit echt loont en goedkoop rijdt.

Ter vergelijking, op basis van EUR 0.75 voor LPG (irl tankte ik voor EUR 0.68, maar dat lukt niet overal), EUR 1.45 voor diesel, EUR 1.75 voor benzine:

Om dezelfde brandstofkosten op diesel te hebben, zou je 1:21.8 moeten halen en op benzine 1:26.4. Er zijn genoeg diesels die 1:21.8 halen, maar die kosten aanzienlijk meer wegenbelasting. Benzines op die 1:26.4 doen zijn op vingers van een hand te tellen, en zeker niet in de prijscategorie van dit topic.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
En wat ben je kwijt aan wegenbelasting?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat verschilt natuurlijk per auto, maar in mijn geval (306 Station):

LPG (wat ik nu dus heb) EUR 636/j
Benzine (met 1:15 veel minder kostenzuinig) EUR 460/j
Diesel (met 1:18.5 idem) EUR 1028/j

In dit geval is LPG vanaf 4000km/j goedkoper dan benzine.

Maar om die kilometerkosten te halen moet je naar andere types auto kijken. Als je vergelijkbare binnenruimte en comfort wilt, zou je voor 1:21.8 diesel bijvoorbeeld moeten kijken naar een Polo Variant / Cordoba Vario / Fabia Combo met 1.4TDI, en voor 1:26.4 benzine... brr, een Prius denk ik (waarbij de aanschaf veel duurder gaat zijn en je alsnog minder kofferbak overhoudt). Die Cordoba valt ws in zelfde belastigscategorie als de 306, de Prius is flink zwaarder, waardoor je ws qua wegenbelasting nagenoeg evenveel gaat betalen als bij lichtere LPG (1275kg = EUR 632/j).

Het ging me niet zozeer om een specifieke auto aan te wijzen, meer om even verbruik van een redelijk zuinige LPG-bak in perspectief te zetten. "1:11" klinkt niet bemoedigend, maar het levert lagere km-kosten op dan diesel of benzine, ook als je wegenbelasting meerekent, want die is maar marginaal hoger dan benzine en veel lager dan diesel.
wat ik doodzonde blijf vinden, ik zou vele malen liever in een diesel rijden

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een Prius krijgt "125kg korting" van de overheid en zit ook op 460/j (Prius 2), en dat met 1 op 20 als gemiddelde (1 op 25 kan ook gewoon, als we het toch op zuinig rijden gemunt hebben)

Dan nog is een LPG auto die 1 op 11 goedkoper wanneer je wat rijdt, maar wel pas vanaf 8000km/jaar oid.
Dat ligt nog iets verder als je bedenkt dat je met een Prius (2) ook 1 op 25 kan rijden.

Nou moet ik zeggen dat ik ook liever een Prius zou hebben, al zal een kleine station al meer ruimte bieden. En ik heb geen problemen met Franse auto's, dat kan allemaal best betrouwbaar zijn en goed rijden. Maar ik denk wel dat een Prius beter rijdt, meer kracht voorhanden.

Aanschaf is inderdaad wel hoger, maar een Prius schrijft ook weinig af.

Edit: Hoe dan ook, zelf ben ik voor een Yaris gegaan omdat het gewoon een rete betrouwbaar karretje is, overall laagste onderhoudskosten, gaat geen enkele andere auto winnen. Vooral als je er eentje koopt waar dan ook nog eens de koppelingsplaten van vervangen zijn :P zoals ik heb gedaan.
Lage instap nog onder de 2000 euro, en gewoon 1 op 20 op benzine. Diesel versie is bizar zuinig, maar weinig te vinden (wel in belgie). En ik rij er net aan niet genoeg voor. En 18 eu mrb in de maand, 220/jaar.

Een LPG auto had goedkoper kunnen zijn maar is doorgaans toch meer in grotere auto's te vinden, zoals genoemde Fransozen of een V40. En dan eet de mrb weer het verschil op.

[ Voor 31% gewijzigd door !null op 25-08-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!null schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:27:
Een Prius krijgt "125kg korting" van de overheid en zit ook op 460/j (Prius 2), en dat met 1 op 20 als gemiddelde (1 op 25 kan ook gewoon, als we het toch op zuinig rijden gemunt hebben)

Dan nog is een LPG auto die 1 op 11 goedkoper wanneer je wat rijdt, maar wel pas vanaf 8000km/jaar oid.
Dat ligt nog iets verder als je bedenkt dat je met een Prius (2) ook 1 op 25 kan rijden.

Nou moet ik zeggen dat ik ook liever een Prius zou hebben, al zal een kleine station al meer ruimte bieden. En ik heb geen problemen met Franse auto's, dat kan allemaal best betrouwbaar zijn en goed rijden. Maar ik denk wel dat een Prius beter rijdt, meer kracht voorhanden.

Aanschaf is inderdaad wel hoger, maar een Prius schrijft ook weinig af.
Een Prius is gewoon appels en peren, en ivm die hogere aanschafprijs off-topic hier. Of hij beter rijdt... absoluut meer kracht, maar wegligging is ook wat waard.

Trouwens, in die aanschafprijscategorie kun je ook een non-hybride recente Alto of Cuore vinden die vergelijkbaar verbruik haalt, of een C1/Aygo/107 dieseltje. 1:26 benzine voor EUR 1000 max is m.i. onhaalbaar.
Edit: Hoe dan ook, zelf ben ik voor een Yaris gegaan omdat het gewoon een rete betrouwbaar karretje is, overall laagste onderhoudskosten, gaat geen enkele andere auto winnen. Vooral als je er eentje koopt waar dan ook nog eens de koppelingsplaten van vervangen zijn :P zoals ik heb gedaan.
Bij oudere auto's is koppeling idd *de* grote reparatie die er altijd een keer aankomt en vaak meer dan dagwaarde van auto kan kosten. Dat was ook redelijk doorslaggevend voor mij om specifiek deze 306 te kopen.
Lage instap nog onder de 2000 euro, en gewoon 1 op 20 op benzine. Diesel versie is bizar zuinig, maar weinig te vinden (wel in belgie). En ik rij er net aan niet genoeg voor. En 18 eu mrb in de maand, 220/jaar.

Een LPG auto had goedkoper kunnen zijn maar is doorgaans toch meer in grotere auto's te vinden, zoals genoemde Fransozen of een V40. En dan eet de mrb weer het verschil op.
Zo groot is zo'n 306 niet, ook niet zo zwaar, 200kg lichter dan een V40, daarom juist dat ik'm genomen heb. Maar je vindt ook LPG in nog lichtere bakken, ik zie momenteel zelfs een Daewoo Kalos met LPG te koop staan.

Dat gezegd, grootste voordeel van LPG is om inderdaad de kilometerkosten van iets grotere auto's onder controle te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zit zelf te denken om de 206 diesel te ruilen voor een 307 LPG. Airco is een must, overigeopties zijn leuk, maar geen wens.

206 begint met 320K meer pproblemen te krijgen. Vering wordt minder, turbo zuipt olie en vanmiddag met aanhanger hoorde ik ijzer op ijzer bij 2500RPM en had auto moeite met trekken (180kg aanhanger met 1,5 kuub ppiepschuim). Na dat ritje ook 2 bolletjes minder op de oliemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat de 307 tov de 206/306 aan de zware kant is en niet bijzonder zuinig. Dat gezegd, het gaat hoogstwaarschijnlijk qua kosten (zowel vast als verbruik) marginaal goedkoper uitvallen dan je huidige 206. En het is zonder meer veel 'meer' auto.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Er zit een kleine aan te komen, verder vind ik de 206 erg zenuwachtig met aanhanger.
Dan kan ik weer voor een kleine diesel gaan, maar nieuwer dan de 206 vind je die niet met zelfde grootte of zelfde gewicht, dus dan meteen maar wat fatsoenlijks.
Heb laatst mijn 206 naast een 306 gehad, mijn auto was groter...

Verwacht wel minder te gaan rijden nu vriendin en ik gaan samenwonen, maar verwacht wel nog steeds 25000 per jaar. Mijn 206 heb ik van 120 naar 320 gereden in 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je het trouwens over de reguliere 307 hatchback of de 307SW station/MPV?

Ik zou de 307 'gewoon' eigenlijk nauwelijks meerwaarde of -formaat vinden hebben tov een 206, maar de 307SW is inderdaad geweldig voor een gezinnetje (heb het sterk overwogen ipv de 306, maar gezien hoe weinig km we rijden kon ik de hogere vaste lasten niet rechtvaardigen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb ooit een dagje een 307SW geleend, reed prima. Qua looks gaat voorkeur uit naar de Hatchback, maar die moet ik eerst maar eens vanbinnen bekijken voordat ik dat ding serieus ga overwegen. Wordt trouwens wel een 13-in-een-dozijn auto, de hele straat staat hier vol met 307SW's :X.

Als ik de 206, 207 en 307 naastelkaar leg is de 206 een stuk kleiner en lichter. De 207 en 307 (beide 1.6 motor, niet-SW) zijn qua gewicht nagenoeg hetzelfde, maar de 307 is 20cm langer. En nee, ik hoef geen race-monster, ik ben van een 1.9D met 69pk en 1030kg in een 1.4HDI met 68pk en 949kg gestapt, 100pk op een auto van minder dan 1200kg noem ik al snel een race-monster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

307 vs 307SW is zelfde verhaal als 306 vs 306 Break - de 306 non-break is zoals je zegt zowaar kleiner dan de 206, maar met de break krijgt het een enorme kofferbak erbij, 307 non-SW is een beetje breder, maar verder nauwelijks ruimer dan de 206, maar de SW is verschil als dag en nacht.

Als je het ivm gezinsuitbreiding overweegt iig de tip: kijk of je ergens een achteruitkijkende babyzit kunt lenen en zet die op de achterbank. Kijk vervolgens of je met voorstoel zover naar achteren als past met de babyzit nog genoeg plek hebt voorin. Zo niet heb je meer ruimte nodig ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gezinsuitbreiding >1 zal waarschijnlijk niet gebeuren, sowieso is deze al iets onvoorstelbaars, het kon nml niet op natuurlijke wijze, toch gebeurd dus, onverwacht, maar we zijn er beide heel erg blij mee :).

Verder is ruimte achterin niet echt een issue. Het is dat de 206 gewoon op aan het raken is, grote kans dat als ik er een jaar mee doorrijd dat de turbo naar de sodemieter gaat of de koppeling besluit dat de bak geen aandrijving meer hoeft. Als het moet prop ik zo 4 of 5 volwassenen (incl mezelf) in de 206, heb zo nu en dan ook koters te leen, met of zonder zitje past altijd in dat ding.

Als ik voor weinig een fatsoenlijke 206 1.4HDI XR of Airline met ~2 ton op de teller en werkende airco weer zou kunnen kopen, zou ik het zo weer doen overigens. Wil ik onder de 949kg met diesel blijven met airco en ~2 ton, dan zit je al snel op iets kleiners als een Twingo. Evt een 206+ 1.4HDI is ook nog een optie, die zijn 936kg, maar ik ga geen 6000 euro bijleggen om van een 206 naar een 206 met 207 voorbumper te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 08:30
Schop!

Technisch gezien ben ik geen starter (heb al drie auto's gehad) maar ben opnieuw op zoek naar een auto met een klein budget.

Wegens wat heen en weer geschuif met de auto's hier rij ik sinds een tijdje weer rond in mijn oude Peugeot 306. Best een leuk karretje, maar hij begint langzaamaan de geest te geven en ik moet binnenkort ~4x per week 200km per dag maken. Het lijkt mij dat benzine niet meer loont met deze afstanden, dus ik zoek iets op LPG. Dat ik dan om de dag moet tanken, so be it.

Anyway, lijstje:

-Budget: rond de 1000 euro, hoe minder hoe liever natuuroijk
-MRB: rond de 30 euro (kost mijn 306 ook), of minder.
-Opties: boeit me niet, airco zou erg fijn zijn maar niet te verwachten met dit budget
-Verdere eisen: ik ben 1.93, dus moet er wel een beetje fatsoenlijk in kunnen zitten.

Daarnaast moet het wel een beetje een leuke auto zijn, dus geen Matiz ofzo :+.

Het eerste wat me zelf te binnen schiet, is een Peugeot 106 oid op lpg. Helaas heb ik er geen op gaspedaal kunnen vinden. Misschien hebben jullie betere suggesties?

• dreamscape
  • Nu online
Meest rationele idee: rijd eerst je 306 op en zoek daarna naar iets anders...

Punctuality is the politeness of kings

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Die 106 in diesel geen optie?
Je gaat bijna 1k per week rijden en die zijn genoeg te vinden

Wear Sunscreen!

• Knul
dreamscape schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 00:06:
Meest rationele idee: rijd eerst je 306 op en zoek daarna naar iets anders...
Ik geef hem nog drie weken :+. Mja, met straks 1k per week kan ik iedere week er 100 euro ingooien..
Humma Kavula schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 00:06:
Die 106 in diesel geen optie?
Je gaat bijna 1k per week rijden en die zijn genoeg te vinden
Thanks voor de tip, ik ga even rondkijken :).
Edit: Hmm, die kostten alsnog bijna 200 euro per kwartaal in de MRB. Vrij prijzig.

[ Voor 6% gewijzigd door Knul op 27-09-2014 00:24 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Probeer de Baleno van een niet nader te noemen medetweaker over te kopen Batsgeit :+ Die zit op 30 euro per maand MRB :P Een 106 op lpg, mits het past met je lengte, is dan al helemaal geniaal. Tot 850kg heb je geen extra wegenbelasting. Je rijdt dan dus "gratis" op LPG.

Met een licht dieseltje zit je al snel aan 200 euro per kwartaal, dat zou mijn voorkeur ook niet hebben.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

106 of 306 3deurs op LPG idd.
Of je in z'n 106 kan zitten is erg persoonlijk, ik kan er prima uren in rondrijden met de zeflde lengte als jou, het enige is dat ik iets aangepast de pedalen moet bedienen met maatje 47
Twingo (uit mijn hoofd alle 16 kleppers) op LPG moet ook lukken, check hier goed of het blokje er knap tegen kan.

• !null
Tja, betaal je het niet aan MRB, betaal je het wel aan brandstofaccijns. Met ~40K per jaar moet het wel zuinig zijn. En dan is zo'n 1.5 diesel wel een goede, of hij nou in een 106 zit of in een oude Micra (is zelfde blok). Of de Citroen Saxo.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor zulke afstanden eerder kijken naar een luxere auto op LPG. 1 op 10 ipv 1 op 15 rijden zou ik er wel voor over hebben. Voorbeeldje.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Deveon schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 22:26:
Persoonlijk zou ik voor zulke afstanden eerder kijken naar een luxere auto op LPG. 1 op 10 ipv 1 op 15 rijden zou ik er wel voor over hebben. Voorbeeldje.
Niet voor wat hij wil, hier heb je relatief tot die andere categorie veel maandelijkse kosten aan. Zonder nog maar te rijden.

Daarnaast is dit het meest slechte exemplaar wat je kan vinden :D automaat en jetcars en LPG voor zo'n prijs :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Deveon: Hij heeft/had ook nog een Galant op LPG, maar 80 euro per maand wegenbelasting.. Dat kan goedkoper. Die s40 weegt 1265kg waarmee hij (in Overijssel) toch ook al op een 240 euro per kwartaal uit komt. Dat moet imo goedkoper kunnen :)

Ik zou je bijna de Cordoba aansmeren Batsgeit, ware het niet dat het ding in de herfst van z'n leven zit :+ Als iemand er wat geld in steekt om wat kleine puntjes te fiksen kan-ie vast nog jaren mee, maar ik ben daar niet toe bereid :P Ding is wel <1k en heeft airco. Alleen 25 p/m boven je MRB budget :+

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 28-09-2014 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 08:59
dreamscape schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 22:35:
[...]

Da's nogal een fikse vulslang. Hoe ver is het vanaf de tankdop tot aan de tank? Een halve meter?
We hebben het hier over geen heel moderne en zuinige auto's, dus ik reken even op 1 op 13.
Dat is op 7,7 liter op 100 km. Dan heb je een vulslang nodig van 14 centimeter doorsnede. Lijkt me wat veel...

Je weet toch dat tweakers dit soort dingen gewoon gaan uitrekenen...? :)
Late reactie maar toch, het is bijna een meter van vulopening tot de tank, die loopt bij mijn auto (Citroën ZX, 5-deurs hatchback) tot helemaal onderin de wielkast rechtsachter om vervolgens richting tank te gaan. Ik schat de diameter van die buis toch wel op een centimeter of 5 á 6 op het dikste punt. Verbruik is gemiddeld zo'n beetje 1 op 12 ofzo. Heb ooit eens 1 op 14.9 gehaald, maar dan moet de buitentemperatuur boven de 30 graden liggen in combinatie met veel 100km/h op snelwegen.

Overigens wordt het niveau in de tank bij mij nog met een vlotter gemeten, als ik nog een kwart in de tank heb als ik recht door rij, dan gaat het lampje branden bij een bocht naar links en heb ik weer een halve tank benzine in een bocht naar rechts. Afhankelijk van hoe scherp de bocht is. Ik vertrouw mijn tripteller meer dan mijn benzinemetertje :+

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 28-09-2014 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Destruction schreef op zondag 28 september 2014 @ 00:51:
@Deveon: Hij heeft/had ook nog een Galant op LPG, maar 80 euro per maand wegenbelasting.. Dat kan goedkoper. Die s40 weegt 1265kg waarmee hij (in Overijssel) toch ook al op een 240 euro per kwartaal uit komt. Dat moet imo goedkoper kunnen :)

Ik zou je bijna de Cordoba aansmeren Batsgeit, ware het niet dat het ding in de herfst van z'n leven zit :+ Als iemand er wat geld in steekt om wat kleine puntjes te fiksen kan-ie vast nog jaren mee, maar ik ben daar niet toe bereid :P Ding is wel <1k en heeft airco. Alleen 25 p/m boven je MRB budget :+
Dit dus. Ik ben student en heb simpelweg het geld niet om zo'n relatief zware auto te rijden :P. Een 306 3-deurs met 1.4 op lpg moet net in de goede gewichtsklasse zitten, maar die staan, net als de 106'jes op lpg, niet te koop. Ben nu met een schuin ook naar een Carisma op lpg aan het kijken, alleen is die ook weer duur in de belasting... Lastig allemaal :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Knul schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 00:16:
[...]

Ik geef hem nog drie weken :+. Mja, met straks 1k per week kan ik iedere week er 100 euro ingooien..

[...]

Thanks voor de tip, ik ga even rondkijken :).
Edit: Hmm, die kostten alsnog bijna 200 euro per kwartaal in de MRB. Vrij prijzig.
4x200km=800km p/week.

13 weken per kwartaal, dus 13*800=10400 km/kwartaal.

Bij 1:20 en 1:15 benzine worden de totale brandstofkosten ruwweg:
Benzine: 10400/15=693 liter. 693*1.70 = 1179 euro.
Diesel: 10400/20=520 liter. 520*1.40 = 728 euro.

Verschil diesel-benzine is groter dan 200 euro wegenbelasting per kwartaal, het loont zich dus altijd om diesel te nemen in jou geval (aangezien ik nog nooit van negatieve wegenbelasting heb gehoord, ergo; je krijgt geld toe om een benzineauto te rijden). Dan zijn privé-km's dus nog niet meegeteld.

Ik heb zelf ook berekeningen gedaan met Excel, heel uitgebreid (alle gewichtsklassen met wegenbelasting, voor diesel/benzine/lpg), en daar kwam voor mijn model auto een turn-over point uit van 913 km/maand voor diesel/benzine. Ik rij zelf 500km/week woon-werk, >2000km/maand woon-werk. Verbruik op basis van spritmonitor voor diesel en benzine, gewicht meegenomen voor wegenbelasting, en adviesprijzen voor brandstoffen. Gas is over de hele linie zo'n beetje goedkoper (bij een lichte auto), maar daar ben ik bang voor hoge onderhoudskosten (gas smeert niet). Aangezien het verschil tussen diesel en gas bij dergelijke km's niet heel groot meer is procentueel, ga ik geen gas rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knul schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:42:
[...]

Dit dus. Ik ben student en heb simpelweg het geld niet om zo'n relatief zware auto te rijden :P. Een 306 3-deurs met 1.4 op lpg moet net in de goede gewichtsklasse zitten, maar die staan, net als de 106'jes op lpg, niet te koop.
Niet?

http://link.marktplaats.nl/m845962744
(dat gezegd, zou absoluut niet snel een auto bij JetCars kopen)

En trouwens een Citroen Saxo (=106):
http://link.marktplaats.nl/m850813716
(wel redelijk aan de prijs)

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 29-09-2014 14:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Bartjuh schreef op zondag 28 september 2014 @ 16:12:
[...]

4x200km=800km p/week.

13 weken per kwartaal, dus 13*800=10400 km/kwartaal.

Bij 1:20 en 1:15 benzine worden de totale brandstofkosten ruwweg:
Benzine: 10400/15=693 liter. 693*1.70 = 1179 euro.
Diesel: 10400/20=520 liter. 520*1.40 = 728 euro.

Verhaal
Nouja, een Arosa/Lupo op diesel doet alsnog snel 50 a 60 euro per maand in de MRB, terwijl de kosten per km net zo duur of zelfs duurder zijn dan op LPG. Voor in de vakantie heb ik met wat vrienden een Galant gekocht met 365k op de teller (met LPG), en die staat nu op 380k zonder problemen. Ik ben dus niet heel bang om een auto op gas te kopen.
dion_b schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:26:
[...]

Niet?

http://link.marktplaats.nl/m845962744
(dat gezegd, zou absoluut niet snel een auto bij JetCars kopen)

En trouwens een Citroen Saxo (=106):
http://link.marktplaats.nl/m850813716
(wel redelijk aan de prijs)
Beetje late reactie, maar toen ik keek niet :P. Nou ja, die bij Jet Cars dan, maar dat is 1. veel te ver weg en ik ga 2. nooit en te nimmer een auto bij Jet Cars halen. Bovendien schijnt die 1.4 zwakkere klepseals oid te hebben, als je LPG wil bij PSA moet je eigenlijk naar de 1.6 kijken, maar die komt in de 306 weer boven de 1045kg.

Dusss eigenlijk wil ik een 206 op LPG met een 1.6 motor (nauwelijks te vinden) voor een schappelijk prijsje, of iets anders onder de 1045 op LPG.

[ Voor 30% gewijzigd door Knul op 12-10-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Die was ik ook al tegengekomen, en alles zag er goed uit, totdat ik de kentekenplaat ging checken bij de RDW.

Deze badboi heeft namelijk...
hou je vast.....
eventjes nog...
17 eigenaren gehad 8)7. Als dat geen rampenbak is, weet ik het ook niet meer.

Ik ga denk ik dit weekend bij deze Civic kijken. Ik vind hem wel wat duur (kan denk best een euro of 300 van de prijs af), maar het gewicht is ideaal, en hij heeft een airco. De KM stand is daarentegen wel weer fors, hoewel hij wel net een grote beurt heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb de "Aerodeck" (=station) variant daarvan proefgereden toen ik laatst op zoek was (een van de drie lichtste stations die nog beetje ruim zijn, dus <1150kg). Was totaal niet gecharmeerd van het blok. Typisch Japans uitermate hoogtoerig geval (iirc 4800rpm pas max koppel) waardoor je gedwongen bent 'sportief' te rijden.

Dat had ik ook in de Volvo V40 die ik weg deed (Mitsubishi Carisma 1.8l GDI-blok, ook >4000rpm max koppel) en wilde ik juist vanaf. Voor mij reden om de Civic over te slaan. Wat dat betreft is de 306 1.6 verschil als dag en nacht, met max koppel rond de 3250rpm maar bovenal een lekker brede powerband. 50 in z'n 5 is haalbaar (al zal ik zelden hoger dan 4 doen) en op de snelweg zit je rond de 110km/u op max koppel, dus geen enkele reden om voor inhaalacties terug te schakelen. Bij de V40 was 50km/u in 3 al uitdagend en op de (NL) snelweg zat je zo ver onder max koppel (laat staan max vermogen) dat je voor vlotte inhaalacties terug moest schakelen alsof je een eend reed :+

Niet dat een hoogtoerige motor daarom slecht is, maar het is een kwestie van smaak waar je je van bewust moet zijn. Ik ben verslaafd aan lage koppel (rij ook een boxer twin motor >:) ), dus de Civic is niets voor mij. Een ander wil juist gieren in de toeren, dan moet hij ver van de 306 (of 206 met zelfde blok) blijven :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Knul schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:21:
[...]

Die was ik ook al tegengekomen, en alles zag er goed uit, totdat ik de kentekenplaat ging checken bij de RDW.

hou je vast.....
eventjes nog...
Aantal eigenaren zegt niet per se wat. Een paar keer van handelsvoorraad wisselen en dan gaat het hard.

Bij auto's van deze leeftijden zeggen kmstanden en aantal eigenaren niet per se heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
dion_b schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:57:
Heb de "Aerodeck" (=station) variant daarvan proefgereden toen ik laatst op zoek was (een van de drie lichtste stations die nog beetje ruim zijn, dus <1150kg). Was totaal niet gecharmeerd van het blok. Typisch Japans uitermate hoogtoerig geval (iirc 4800rpm pas max koppel) waardoor je gedwongen bent 'sportief' te rijden.

Dat had ik ook in de Volvo V40 die ik weg deed (Mitsubishi Carisma 1.8l GDI-blok, ook >4000rpm max koppel) en wilde ik juist vanaf. Voor mij reden om de Civic over te slaan. Wat dat betreft is de 306 1.6 verschil als dag en nacht, met max koppel rond de 3250rpm maar bovenal een lekker brede powerband. 50 in z'n 5 is haalbaar (al zal ik zelden hoger dan 4 doen) en op de snelweg zit je rond de 110km/u op max koppel, dus geen enkele reden om voor inhaalacties terug te schakelen. Bij de V40 was 50km/u in 3 al uitdagend en op de (NL) snelweg zat je zo ver onder max koppel (laat staan max vermogen) dat je voor vlotte inhaalacties terug moest schakelen alsof je een eend reed :+

Niet dat een hoogtoerige motor daarom slecht is, maar het is een kwestie van smaak waar je je van bewust moet zijn. Ik ben verslaafd aan lage koppel (rij ook een boxer twin motor >:) ), dus de Civic is niets voor mij. Een ander wil juist gieren in de toeren, dan moet hij ver van de 306 (of 206 met zelfde blok) blijven :z
Ik heb hiervoor een 1.6 306 gehad, en nu een 1.4 206, dus ik weet wat je bedoeld :P. Ze rijden idd best lekker, maar van het doorhalen zijn ze niet. Voordeel van die Civic tov een 1.6 306 is dat ie goedkoper is in de MRB, en ik net iets meer vertrouwen heb in de techniek van Honda dan van Peugeot. De 1.6 uit mijn 306 is ondertussen vrij gaar namelijk.

Van een hoogtoerig blok heb ik niet zo heel veel last eigenlijk, ik vind het niet erg om zo af en toe even door te halen. Maar voelt de 1.6 uit je 306 sneller aan dan die 1.8 dan? Ik heb mijn 306 nooit echt snel gevonden (0-100 in 13.3 seconden is niet echt vlotjes). Wat dat betreft voelt de 1.4 uit mijn 206 sneller aan (heeft ook een veel fijnere gasrespons, misschien was de 306 vanaf het begin al gaar).

Zou eigenlijk het liefst een 306 PH3 1.6 3-deurs op LPG vinden, maar daar zijn er dus echt 0 van te vinden. Een break zit ik niet op te wachten; ik vind dat (no offense) echt een ouwenlullenbak :P.
418O2 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:00:
[...]

Aantal eigenaren zegt niet per se wat. Een paar keer van handelsvoorraad wisselen en dan gaat het hard.

Bij auto's van deze leeftijden zeggen kmstanden en aantal eigenaren niet per se heel veel.
Zelfs als hij iedere keer tussendoor bij een handelaar is geweest, heeft hij nog 8 eigenaren gehad. Beetje veel. Bovendien tellen handelaren volgens mij niet mee, als ik zo naar de rest van de auto's kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Knul schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:21:
[...]

hou je vast.....
eventjes nog...
Volgens zomoto.nl zijn het zelfs 26(!) eigenaren geweest! Waarvan 8 vermoedelijk als wat wij "eigenaar" beschouwen. Voor de eerlijkheid moet ik wel zeggen dat zomoto soms niet klopt.

Daar komt bij: als een handelaar al zegt dat er gebruikerssporen zijn, dan bedoelt hij wat anders. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door LaserJet op 14-10-2014 08:18 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
LaserJet schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:07:
[...]

Volgens zomoto.nl zijn het zelfs 26(!) eigenaren geweest! Waarvan 8 vermoedelijk als wat wij "eigenaar" beschouwen. Voor de eerlijkheid moet ik wel zeggen dat zomoto soms niet klopt.

Daar komt bij: als een handelaar al zegt dat er gebruikerssporen zijn, dan bedoelt hij wat anders. ;)
Haha precies, daar heb ik totaal geen zin in :P. Over het algemeen zijn 206'jes best degelijke auto's, maar voor zo'n uitgeleefd afgetrapt hok pas ik beleefd. Waarschijnlijk ga ik dit weekend bij eerdergenoemde Civic kijken, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LaserJet schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:07:
Daar kwam ik ook ooit achter... "klein deukje links", bleek de hele zijkant in elkaar te zitten. Viel me naderhand op dat alle foto's vanaf de andere kant genomen zijn.
Ik ben nog nooit een "grote deuk" tegengekomen bij een handelaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jawel, maar dat heet dan "rijdbare schade" :+

Ik zou inderdaad een hok zoals die 206 met 25 eigenaren mooi laten staan. Waarschijnlijk telkens "gedumpt" vanwege problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knul schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:12:
[...]

Van een hoogtoerig blok heb ik niet zo heel veel last eigenlijk, ik vind het niet erg om zo af en toe even door te halen. Maar voelt de 1.6 uit je 306 sneller aan dan die 1.8 dan? Ik heb mijn 306 nooit echt snel gevonden (0-100 in 13.3 seconden is niet echt vlotjes).
Echt snel, nee. Eerder vooral soepel, lui te rijden. Dat was probleem met de 1.8GDI - het kon als je terugschakelde en vol gas gaf snel zat zijn, maar een tussenweg was er nauwelijks, het was ofwel geen enkele vermogen (en zelfs bokken bij wat ik 'normale' toerentallen zou noemen) danwel vol gas in smalle powerband. Ik moest zelfs in onze buurt (smalle 30km/u straatjes met drempels) steevast in 1e versnelling rijden. Dat heb ik nog nooit met andere auto meegemaakt.
Wat dat betreft voelt de 1.4 uit mijn 206 sneller aan (heeft ook een veel fijnere gasrespons, misschien was de 306 vanaf het begin al gaar).
Heb een keer zo'n PSA 1.4i gereden en dat was idd lekker vlot.
Zou eigenlijk het liefst een 306 PH3 1.6 3-deurs op LPG vinden, maar daar zijn er dus echt 0 van te vinden. Een break zit ik niet op te wachten; ik vind dat (no offense) echt een ouwenlullenbak :P.
:P

Ben dan ook een ouwelul - en die ouwelul heb ik genoeg ergens ingehangen om koters te hebben enzo, die baggage nodig hebben. Niet voor niets dat we hiervoor een Volvo station hadden :z
Al was die qua baggageruimte duidelijk inferieur aan de 306 Break
[...]

Zelfs als hij iedere keer tussendoor bij een handelaar is geweest, heeft hij nog 8 eigenaren gehad. Beetje veel. Bovendien tellen handelaren volgens mij niet mee, als ik zo naar de rest van de auto's kijk.
Klinkt inderdaad beetje veel 'geschiedenis'

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Ik rij nu al een paar jaar in een corsa van '91 en dat bevalt op zich prima. Zuinig, makkelijk parkeren, etc.
Waar ik me wel aan erger is dat bij 80-120 km/u het lawaai van de motor en de banden zo hoog is dat ik de radio op full blast moet zetten om nog wat te horen. Ook een telefoon bedienen dmv voicecontrol is onmogelijk.

Zijn er bepaalde types auto's die bekend staan als low noise oid? Of moet ik eerder denken aan een groter model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grof gezegd: ja :o

Hoewel er verschil zit in motorblokken en banden komt een stille auto vooral neer op geluidsisolatie. Dat neemt ruimte en gewicht in beslag. Een klein, oud, licht bakje gaat dus vrijwel per definitie een lawaaierig hok zijn, om in dezelfde prijscategorie iets stillers te krijgen ga je in ieder geval meer gewichti in de schaal moeten leggen.

Nieuwere auto's zijn doorgaans ook stiller dan oude, maar ervan uitgaande dat je budget niet gelijk een (bijna) nieuw onderdeurtje mogelijk maakt is dat geen optie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Mijn vriendin is aan het kijken naar een autootje voor haar woon-werkverkeer (25km enkele reis). Ze is zelf gecharmeerd van een fiat punto (2001 model) of een renault clio 2. Zijn dit een beetje betrouwbare auto's en hoeveel euro heeft ze nodig voor een redelijk goed exemplaar? Ik zie er voor 1200-1300 wel zo nu en dan een fiatje op staan, maar dan is het de vraag hoe goed ie is. Haar dilemma is verder nog dat ze zo snel mogelijk een auto wil. Stel dat haar budget 1500 euro is, wat voor auto's zijn dan aanraders? Ik kom vooral veel ford ka's tegen (roest), daewoo matiz'en, cuores en alto's. Die laatste 3 lijken me technisch wel oke, maar zijn het ook fijne auto's om te rijden?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Ik heb zelf ook gekeken naar een clio 2, zijn best betrouwbare autootjes. Hier een lijstje met aandachtspunten:

Wiellagers zijn zwakke punten
Lekkages bij het kachelhuis (slechte kit)
Lekkages bij het dakraam (als die er in zit natuurlijk :P)
Lekkages bij volle waterafvoer putjes (onder de parafan).
BDP sensor gaat graag kapot. Check onder de motorkap of je een blauwe stekker hebt. Dan is die al eens vervangen :) Die zit (als je voor de auto staat) aan de rechterkant van het blok.
Lekkages bij de antenne

Motorkap openen en ruimte inspecteren. Olie vlekken?
Geluid van koude motor beluisteren
Oliepijl checken
Koelvloeistof checken
Bandenprofiel
Uitlaat. Witte rook? Stinkt het heel erg?
Reserve wiel controleren
Checken op lekkages. In kofferbak, achter de middenconsole, onder de matten.
Wanneer is de distributieriem vervangen?

Tweede rijtje zijn meer algemene dingen die je bij elke auto moet checken :P.

Weet niet hoe een matiz technisch in elkaar zit, maar en cuore en alto's zijn wel degelijk. Ik vind het echter totaal geen fijne auto's om mee te rijden: klein, traag, totaal geen luxe & comfort, en als je een ongeluk krijgt ben je sowieso de lul. Met 25km enkele reis zit je toch al snel een uur per dag in de auto, dus dan zou ik voor wat groters en degelijkers gaan.

Heb overigens geen idee of een Fiat Punto een degelijk auto is, maar het is en blijft Italiaans :P. Zou zelf eerder voor een Clio gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Volgens de ANWB occasiontest is een Punto vrij betrouwbaar, dus het zou best een optie kunnen zijn. Bij grote fiat's / alfa's blijf ik liever ver uit de buurt. Haar woon-werkverkeer is grotendeels snelweg, dan is een iets grotere auto dan een alto natuurlijk wel fijn.

Volgens mij kun je voor een clio 2 of punto beter wat meer geld neertellen ofniet? 2000 euro lijkt me een reëeler bedrag dan 1000-1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Mwoah, er is voldoende aanbod onder de 1500 euro, zelfs met lage kilometerstanden. Ik zou gewoon checken welke auto een goede onderhoudshistorie heeft, en welke voor je in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 22:26:
Ach 1 op 10 is allang achterhaald bij luxe auto's. Mits het geen 300pk 6 cilinder is.

Ik rij een V70II, rij er sinds vervanging lambdasonde, apk afkeurwegens te hoge uitstoot, nu 1 op 12,5 mee. En dan doe ik niet eens zuinig aan met mn rechter voet en is ook nog eens een automaat en maak regelmatig gebruik van de kickdown. Is een 2.4 5 cilinder. De wegenbelasting moet je voor lief nemen, maar dan heb je een top auto. En de 3 kids en 2 honden kunnen ook nog mee als het moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1 op 10 slaat op LPG he, niet op benzine - dat is even andere koek qua kosten :z

Schijnt dat een V70 eerste generatie trouwens iets van 1:9.5 doet met LPG. 2e generatie zou het (iig volgens Vialle) minder goed doen op LPG.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

dion_b schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 23:46:
Grof gezegd: ja :o

Hoewel er verschil zit in motorblokken en banden komt een stille auto vooral neer op geluidsisolatie. Dat neemt ruimte en gewicht in beslag. Een klein, oud, licht bakje gaat dus vrijwel per definitie een lawaaierig hok zijn, om in dezelfde prijscategorie iets stillers te krijgen ga je in ieder geval meer gewichti in de schaal moeten leggen.

Nieuwere auto's zijn doorgaans ook stiller dan oude, maar ervan uitgaande dat je budget niet gelijk een (bijna) nieuw onderdeurtje mogelijk maakt is dat geen optie.
En een budget van zeg 2k? Is er in de categorie: Citroën zit lekker, Duits = degelijk niet een dergelijke vuistregel voor stille auto's?

In kwam trouwens de volgende site nog tegen: http://www.auto-decibel-db.com/index_kmh.html. Hier staan een hele zooi auto's met gegenereerde db per X km/u. Dit is wat ik zocht, alleen begint het daar vanaf bouwjaar 2008. Verder vraag ik me af of Opel decibellen te vergelijken zijn met VW decibellen aangezien dat met AMD en intel ook niet zomaar gaat qua instructies/mhz of TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:04
modern middenklasser benzine (focus / golf) doen zonder moeite 1:15 en diesel 1:19
( voor mileueditie 1:18 respetievelijk 1:21)

ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mon schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:05:
[...]

En een budget van zeg 2k? Is er in de categorie: Citroën zit lekker, Duits = degelijk niet een dergelijke vuistregel voor stille auto's?
Dergelijke vuistregels zijn sowieso zodanig generaliserend dat je er niets aan hebt. Zo ook met stilte.

Kijk, erg zware auto's met laagtoerige blokken gaan in de regel stiller zijn, maar goed, ook al kun je een Rolls-Royce of een W123 Mercedes mogelijk binnen budget vinden, dan nog ga je je aan verbruik en belastingen scheel betalen (en is de vraag of het in je parkeerplek past) :+
In kwam trouwens de volgende site nog tegen: http://www.auto-decibel-db.com/index_kmh.html. Hier staan een hele zooi auto's met gegenereerde db per X km/u. Dit is wat ik zocht, alleen begint het daar vanaf bouwjaar 2008. Verder vraag ik me af of Opel decibellen te vergelijken zijn met VW decibellen aangezien dat met AMD en intel ook niet zomaar gaat qua instructies/mhz of TDP.
dB's zeggen niet alles, toonhoogte en 'kleur' van de ruis maakt ook uit, maar dat is niet merkgebonden, dus je kunt dit beter met verbruik vergelijken.

Maar...

1) deze site heeft alleen US modellen, die qua motorisering en afwerking sterk kunnen verschillen tov EU
2) oudste auto op de site komt uit 2008. Dat ga je niet met EUR 2k halen.

Ben bang dat je er niet zoveel aan gaat hebben dus, hoezeer het voor iemand in de US die een jonge bak wil kopen wel handig kan zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 08:56
NoepZor schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:26:
[..]
daewoo matiz'en, cuores en alto's. Die laatste 3 lijken me technisch wel oke, maar zijn het ook fijne auto's om te rijden?
Daewoo Matiz moet je niet willen. M'n opa heeft die van hem net twee weken terug bij de garage moeten laten staan omdat hij niet meer door de APK kwam. Dorpels compleet verrot, en de benzinetank was ook doorgeroest en lekte (en volgens de garage had hij een tijdje terug een Matiz met hetzeldfe probleem gehad).

Oja en die dingen zijn traag met hun 0.8 motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De Daewoo Matiz is gewoon een wegwerpauto, als je dat ding heel goedkoop kunt krijgen is het prima, maar zodra er ook maar iets mee aan de hand is doe je er beter aan dat ding naar de sloop te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik snap de Matiz sowieso niet - het is in zelfde comfortcategorie als de Alto en Cuore (zo goed als geen comfort dus), maar is zwaarder en minder zuinig. Ik kan eigenlijk geen enkele reden bedenken om het te kopen. Als je een dergelijke basic lichte koekblik wil ben je zo goed als altijd beter af met een van de genoemde Japanners (of zelfs met een Hyundai Atos).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik denk dat ik m'n vriendin maar naar een B-segmenter laat kijken. Een redelijke Clio II of Punto heb je al vanaf 1500 euro en biedt veel meer comfort dan zo'n koektrommeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Matiz is inderdaad een wegwerp auto. Die 3 cilinder motor is bij 100k km echt wel op (praktijkervaring, meerdere exemplaren). Dan worden het olieboten.

Bij de Punto II (2001) wel even opletten op het stuurhuis, die gaan nog wel eens kapot (stuurbekrachtiging, city stand). Sommige mensen laten die city-stand standaard aan staan.. Ook zijn ze niet vrij van roest, maar volgens mij zijn het verder geen slechte auto's. De Clio II heb ik verder niet veel ervaring mee, ik haat Renault en Renault haat mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Wat ik van Renault weet is dat er veel electrische storingen zitten in de "snufjes". Daar zat bijv. de Laguna vol mee, waardoor het een rampenbak werd. De Clio is stukken minder nonsens dan de Laguna. In de anwb test hebben ze het ook wel over storingen in de clio van electrische aard. http://www.anwb.nl/auto/t...001-05-01/2003-11-01/1366 Verder geen schokkende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dat betreft alleen Renaults van 2001 - 2004. En dan nog voornamelijk de Laguna/Espace. Alles eronder is redelijk gevrijwaard van die problemen eigenlijk. Zeker bij een Clio II zou ik me geen zorgen maken over de elektronica. Goed, je moet even nalopen of alles het doet, maar dat moet je altijd.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 21:03
Destruction schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:21:
Bij de Punto II (2001) wel even opletten op het stuurhuis, die gaan nog wel eens kapot (stuurbekrachtiging, city stand). Sommige mensen laten die city-stand standaard aan staan.
Mijn vriendin heeft een punto en die heeft af en toe een storing met de city stand inderdaad. Maar dan is het een kwestie van city stand uit/aan zetten en probleem is weg. Voor de rest heerlijke auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Klinkt meer als een shitty stand dus :+ Maar ze moet maar eens gaan proefrijden als ze genoeg geld bij elkaar heeft voor een mooi exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:33

DropjesLover

Dit dus ->

Clio 2 zou ik niet kopen, ik rij er zelf een.
Zelfs garages nemen ze niet in, altijd gezeik mee.

Zelf heb ik er dus eentje uit 2002 (diesel, dat wel) met een fout in ofwel de injectoren, ofwel de turbo, ofwel de elektronica. Gezien dat ie al 20.000km gewoon blijft rijden vermoed ik de elektronica.
Sowieso budget reserveren voor reparaties, bij mij was het (diagnosticeren van) de injectoren en een kapotte startmotor al €700 dit jaar, maar dat geld voor elke auto in deze prijsklasse...

Ik zou een Toyota Yaris aan raden. Ook te vinden voor €2000-2500.

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 17-10-2014 13:02 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bij de Renault moet je er eentje uitzoeken zonder startblokkering. Clio's zijn verder toch redelijk simpele auto's die toch aardig betrouwbaar zijn voor weinig geld. Kunnen ook aardige kilometers halen (zou ik niet het kleinste blokje kiezen)

Maar goed, ik zou ook voor een Yaris gaan. Ietsje meer budget, maar dat geld bespaar je weer omdat ze zuiniger zijn en minder gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ook met startblokkering geen problemen hoor. En dat ding van DL is een dramabak, maar je moet ook geen 1.5dCi uit die jaren kopen. Dat is vragen om problemen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zelf een Clio 1 gehad en die was eigenlijk best wel goed ondanks 230.000 km. Maar die heeft me toch een paar keer laten staan, alleen vanwege de startblokkering. Was harstikke goede auto geweest voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dat is een Clio 1, we hebben het hier over een Clio 2. Daarbij was ook bij een Clio 1 de startonderbreking geen bekend kwaaltje, maar je kunt altijd pech hebben met dat soort dingen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Knul schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 23:56:

Wegens wat heen en weer geschuif met de auto's hier rij ik sinds een tijdje weer rond in mijn oude Peugeot 306. Best een leuk karretje, maar hij begint langzaamaan de geest te geven en ik moet binnenkort ~4x per week 200km per dag maken. Het lijkt mij dat benzine niet meer loont met deze afstanden, dus ik zoek iets op LPG. Dat ik dan om de dag moet tanken, so be it.

Anyway, lijstje:

-Budget: rond de 1500 euro, hoe minder hoe liever natuurlijk
-MRB: rond de 40 a 50 euro (kost mijn 306 ook), of minder.
-Opties: boeit me niet, airco zou erg fijn zijn maar niet te verwachten met dit budget
-Verdere eisen: ik ben 1.93, dus moet er wel een beetje fatsoenlijk in kunnen zitten.
Goed, situatie is hier iets veranderd, ik ga 17.5k km per jaar maken. Nu ben ik aan het twijfelen of ik een auto op LPG moet nemen, of op benzine. LPG is best een stuk goedkoper, maar alle auto's die ik tot nu toe heb gezien hebben of erg veel gelopen, of zien er nogal uitgetrapt uit.

Ik heb het idee dat ik me een beetje blindgestaard heb op LPG, maar volgens mijn excel overzichtje scheelt dit toch al snel een paar honderd euro per jaar. Natuurlijk kun je dit geld gelijk weggooien zodra er een reparatie aan zit te komen, maar toch..

Voordeel van LPG is wel dat je voor iets meer geld een leukere auto rijdt (306 ipv 106 bijvoorbeeld). Maar goed, een zuinige benzineauto is dus ook altijd nog een optie... Ik kom er niet meer uit :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Eh, als je ermee kan leveren dat je veel moet tanken (kleine inhoud LPG tank) en/of minder kofferruimte hebt, dan is een LPG auto echt wel een goede keuze.

Wat meer kilometers op staan maakt niet zo zeer uit, het zijn 1: voornamelijk snelwegkilometers, en 2: auto's gaan echt heel erg lang mee mits fatsoenlijk onderhouden.
Desnoods hou je wat extra geld apart voor reparaties. De prijs van dat soort auto's is dr dan ook naar, daar koop je geen benzinemodel met laag aantal km's + nieuwe LPG installatie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Vaker tanken is het probleem niet :).

Ik ga denk ik gewoon zo goedkoop mogelijk rijden, dus zoiets. Goedkoper dan dat krijg je het volgens mij niet. Jammer dat er geen airco in zit, maar van het geld wat ik daarmee maandelijks bespaar, koop ik wel een mobiele airco :+.

Edit:

En is ook al verkocht. Lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Knul op 20-10-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een 106 op benzine goedkoper dan een 306 op LPG bij >17k km/j? Lijkt me erg sterk. Niets mis met een 106, kan voor dergelijke gewicht/lage vaste lasten geen comfortabelere of leuker rijdende auto bedenken, maar bij veel km gaat brandstof gewoon zwaar aantikken en dan is 1:12 met EUR 0.70/l toch een stuk goedkoper dan 1:18 met EUR 1.45/l.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Hoeveel verschil maakt het in wegenbelasting dan? Dat is vaak de beperkende factor. Al valt een G3 installatie in een lichte auto wel mee qua extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 15:14
Vandaag bezig geweest om een auto op mijn naam te zetten (was voorheen niet nodig/mogelijk).
Krijg bij veel verzekering dat zij mij niet willen verzekeren vanwege het risico leefttijd + schadevrije jaren.
Ben 25, heb 6 jaar mijn rijbewijs en probeer een auto van 750 euro te verzekeren.... Daarbij zijn de verzekeraars die het wel verzekeren gelijk €50 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ligt allemaal aan de auto, want m'n vriendin kon op haar 22e prima een auto verzekeren. Dat gaat om een Yaris 1.3 uit 2001 die een stuk duurder was dan €750.

Als jij een 2.5L turbo met honderden PK's wilt verzekeren dan snap ik dat er geen verzekeraar is die dat wilt.

Andere auto zoeken, of gewoon dokken. Bega niet de fout om de auto dan maar door je ouders te laten verzekeren. Dat mag niet, en als de verzekeraar erachter komt heb je gegarandeerd moeilijkheden. Als je iemand blijvend invalide, of erger rijdt kun je de rest van je leven betalen als je verzekeraar besluit om niet uit te keren omdat ze erachter zijn gekomen dat de auto niet op jouw naam verzekerd stond.

Hoeveel schadevrije jaren heb je trouwens?

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2014 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:01:
Ligt allemaal aan de auto, want m'n vriendin kon op haar 22e prima een auto verzekeren. Dat gaat om een Yaris 1.3 uit 2001.

Als jij een 2.5L turbo met honderden PK's wilt verzekeren dan snap ik dat er geen verzekeraar is die dat wilt.
Volkswagen polo 1.9 diesel uit 1999.

Stomme is 2 weken terug had ik het ook opgevraagd via hun website wat het zou kosten om een Nissan 350z (rij al 4 jaar hierin) te verzekeren en kwam toen wel. Nu blijkbaar opeens niet meer.

0 schade vrijejaren aangezien ik het nooit echt nodig heb gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door itsleon op 21-10-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je al eens een verzekeraar opgebeld en gevraagd wat ze voor je kunnen betekenen? Dan kunnen ze je ook beter te woord staan over de reden(en) waarom ze jouw situatie niet willen verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

itsleon schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:43:
Vandaag bezig geweest om een auto op mijn naam te zetten (was voorheen niet nodig/mogelijk).
Krijg bij veel verzekering dat zij mij niet willen verzekeren vanwege het risico leefttijd + schadevrije jaren.
Ben 25, heb 6 jaar mijn rijbewijs en probeer een auto van 750 euro te verzekeren.... Daarbij zijn de verzekeraars die het wel verzekeren gelijk €50 per maand.
Tja hoeveel schades heb je gehad?
en 50 euro per maand, dat kan veel erger.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 21-10-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:09:
Heb je al eens een verzekeraar opgebeld en gevraagd wat ze voor je kunnen betekenen? Dan kunnen ze je ook beter te woord staan over de reden(en) waarom ze jouw situatie niet willen verzekeren.
Nee nog niet gedaan wilde me eerst orienteren maar vond het zo vreemd dat sommige verzekeraars heel moeilijk kunnen doen. Heb toen ook maar besloten om de Nissan aan mijn moeder te geven O-)

@golden heb nog geen schade gereden. En tuurlijk kan het erger. Toen ik 23 was wilde ik de Nissan verzekeren op mijn naam. WA was alleen al €150 per maand bij de 4 verzekeraars waar het wel bij kon.

[ Voor 16% gewijzigd door itsleon op 21-10-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

itsleon schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:04:
[...]
0 schade vrijejaren aangezien ik het nooit echt nodig heb gehad.
Wat bedoel je hier precies mee?
Als jij een auto hebt verzekerd, dan bouw je die toch vanzelf op?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Hooglander1 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:13:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Als jij een auto hebt verzekerd, dan bouw je die toch vanzelf op?
Heb nooit een auto op mijn naam gehad dus dan bouw je ook niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja dan is die 50 euro niet heel erg gek.

Wen er aan, voor mij was dat ook 1 van de redenen dat ik voor een 106 met een whopping 60pk ben gegaan. toen betaalde ik (op mijn 22ste geloof ik) ook zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik betaalde voor mij 205 met 0 schadevrije jaren (24 jaar oud) geloof ik €24,-

Nu betaal ik met 3 schadevrije jaren €16,-

Wel de meest kale WA verzekering die je kunt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 21-10-2014 17:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
assje schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:09:

Zou je mij via een PM kunnen vertellen welke verzekering je dan zit. De goedkoopste die ik nu tegen kwam is €37,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Niet op zoek naar mijn 1e auto, maar wel eentje voor in het "C-BBG segment".
Heb nu een volvo 242 op LPG, doet ongeveer 1op8/9. Lage verzekering, maar sinds januari de volle mep wegenbelasting. Aangezien we best veel km's maken en hij probleemloos is (of ik sleutel er zelf aan) is het overall gezien best een goedkope auto.

Toch kijk ik met een schuin oog naar een vervanger.
Eisen; minstens zo comfortabel, goedkoper en geschikt om veel zut mee te vervoeren(kamperen) en lange afstanden mee te rijden. Zo niet blijf ik lekker in deze rijden.
Tot nu toe scoort de Audi A2 1.4TDI hoog (de 3l versie vind ik overrated).
Gevolgd door een Panda (lelijk) en Yaris 1.3VVTI (die stoelen :X ) op benzine.
Andere volvo's op LPG zijn misschien iets comfortabeler, maar niet (veel) goedkoper, dus niet interessant.
Nu zag ik ook een 206SW op G3, die ik ook niet al te lelijk vind. Maar vraag me af waar de LPG-tank in zo'n auto blijft (en er ruimte over blijft).
Nog andere suggesties in dit segment? (ruim, lage kosten/km, 20-30k per jaar).

[ Voor 21% gewijzigd door DopdeDouwer op 21-10-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ben bang dat je wel veel in comfort gaat inboeken... Zijn dakdragers met een dakbox nog niet een optie?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

206SW is een stuk kleiner, vooral qua kofferbak, maar idd redelijk comfortabel en uitermate zuinig op LPG. Waar je die tank laat: op de plek waar de reservewiel zat. Waar je dat wiel dan laat... dat is altijd een interessante kwestie. Ik laat'm gewoon in kofferbak slingeren (306 Break heeft een erg grote), maar je kunt ook kiezen voor geen reservewiel en zo'n prop/schuim ding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
assje schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:09:

Zo goedkoop? :D

Ik haalde mijn rijbewijs 2,5 jaar geleden (toen was ik 22) en kocht mijn eerste auto. Een Renault Mégane hatchback met 1.6 benzinemotor en automaat (ja, schakelen is lastig en ik vind automaat geweldig rijden). Bouwjaar 1999.

Verzekering bij Onna-Onna, was destijds de goedkoopste WA-verzekering volgens Independer.nl: €87,15 :|
Wel incl. inzittenden- en rechtsbijstandverzekering, maar dat was rond €15,- meerprijs.
En in Rotterdam, postcode schijnt wat uit te maken.

Nu ben ik 24, nog steeds dezelfde auto en nog nooit schade gehad ofwel 2 schadevrije jaren... betaal ik nog steeds €49,59 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
M'n vriendin moet voor onze Yaris 1.3 uit 2001 meen ik 45 euro per maand betalen, met 0 schadevrije jaren. Verzekeraar is Aegon (via Independer).
Hoofdstad van Drenthe overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 08:01 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.