JBplap schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 23:04:
[...]
[...]
Die techniek heeft hij ook niet, hij had toen een keer bedacht om spullen tussen handrem en stuur te doen, hoefde hij het niet vast te houden.
Dit ging goed, tot hij moest remmen...
Is het wel verantwoord hem überhaupt in het verkeer los te laten?

[...]
Het is niet zeker of hij elke week moet werken en ivm onderwijs sowieso veel vakanties enzo.
Wel handig om een inschatting te maken (roosters zouden bekend moeten zijn...), ook van andere dingen die hij ermee doet (vakanties bijv). Wat beste keuze is staat of valt daar namelijk bij.
Ahum,
www.spritmonitor.de is hier al veelvuldig genoemd. Je kunt zelf ook prima kijkje nemen. Selecteer automerk en type. Kies dan brandstof en je krijgt in dit geval je antwoord. Als een auto er in verschillende motoriseringen is (bijv de AX met z'n 1.4D en 1.5D) moet je ook even vermogen en/of leeftijd invullen.
Voor de Saxo 1.5D vind je 4.70l/100km, oftewel 1:21.
Idd even gaan rekenen dan ook nog.
Had niet verwacht dat je zo snel aan 10k km/jaar zit, we rijden nu met 3 man in 1 auto en die haalt net 7-8k per jaar

Maar we houden dan ook niet echt van auto rijden haha

Tja, gewoon rekenen. 25km enkele reis is 50km retour per werkdag. Als iemand voltijd werkt heb je het over 5 dagen dus 250km per week, en gemiddeld 40 werkwerken per jaar, dus totaal 10k km.
Als hij minder werkt (dat het bijbaantje was stond niet in je vraag

) kom je op minder uit. Als hij het voor privezaken gebruikt (op vakantie enzo) kom je op meer uit.
En mbt berekenen kosten: gewoon spreadsheetje maken met volgende zaken:
1) Vaste lasten
[list]• Wegenbelasting (op
www.belastingdienst.nl op te zoeken op basis van gewicht, brandstof en provincie)
• Verzekering (op
www.independer.nl op basis van ingevulde gegevens te vinden - voor de zekerheid nooit de goedkoopste nemen voor het rekenen maar bijv op 3 na goedkoopste).
• Afschrijving (kun je weglaten, maar eigenlijk moet je vanaf dag 1 bezig zijn voor de volgende te sparen als geld te krap is om 'zomaar' even andere te kopen). Met barrels wil je naar nul afschrijven, termijn kun je nog kiezen, ik zou in deze categorie max 3 jaar nemen. Dus aankoopbedrag gedeeld door drie per jaar.
• Onderhoud. Theoretisch heeft het een vaste component (leeftijd) en een variabele (kms), maar met zo weinig km kun je het gewoon onder 'vast' scharen. EUR 500/j lijkt me realistisch.
2) Variabele lasten
[list]• Brandstofkosten, dus aantal te rijden kms gedeeld door verbruik keer brandstofprijs.
Tel die bij elkaar op en je hebt een goede indicatie van totale kosten per jaar van een auto. Deel door aantal km en je hebt kosten per km. Let op dat dat laatste sterk afhangt van aantal kms, zeker als vaste lasten zoals hier laag zijn.
Even voorbeeldje (die auto die ik vorige week kocht)
1) Vaste lasten
[list]• Wegenbelasting: EUR 636
• Verzekering: EUR 314 (let wel: wij zijn veel ouder met schadevrije jaren, dit zal voor jouw broertje duurder uitvallen)
• Afschrijving: EUR 367
• Onderhoud: EUR 500
2) Variabele lasten
[list]• 7.5k km / 1:12 / 0.75 (LPG) = EUR 469
Totaal per jaar dus EUR 2285
Onze vorige auto (nouja, moeten we nog verkopen

) zou met zelfde rekensom EUR 3122 kosten. Daarom gaat hij ook weg. Dat LPG zelfs met zo weinig km zin heeft hebben we ook berekend. De benzinevariant van zelfde auto zou EUR 2465 kosten op jaarbasis. Diesel was veel duurder, boven de EUR 3000 door hogere wegenbelasting.
Gewoon mogelijke opties doorrekenen en je weet wat financieel het handigste is.
Destruction schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:34:
[...]
Krijgt hij zijn woon-werk kilometers eigenlijk betaald? Zeker als zijn eigen budget krap is is het natuurlijk een sport om iets te kopen dat binnen die vergoeding blijft. Zo kost mijn huidige auto me zo'n 13cent per kilometer, als ik dat ding dus voor woon-werk/zakelijk nodig heb verdien ik 6cent per kilometer.
Die lagere kilometerprijs bij mij komt dan door LPG en een lage aanschafprijs, daar bovenop het feit dat ik (vanwege de besparing op brandstofkosten tov mijn vorige auto) de auto in een jaar tijd volledig kan afschrijven op alleen die besparing

En bovenal van het feit dat je ws veel kms maakt
Met zo weinig kms als broertje gaat maken (max 10k km) ga je nooit een lekkere km-prijs halen simpelweg doordat de vaste lasten te zwaar meewegen.
Wederom mijn rekenvoorbeeld (Peugeot 306 LPG, dus zuinig en licht).
Per km:
7.5k km - 30c/km
10k km - 24c/km
25k km - 13c/km
Het moet wel een buitengewoon riante vergoeding zijn om alle kosten per km eruit te krijgen als je onder de 15k km rijdt.
Omgekeerd, als die auto toch voor de deur staat kun je het vaste component negeren (auto staat er toch), en dan is het natuurlijk dikke winst per km die je pakt met bijv 0.19c/km vergoeding (in mijn geval variabel per km 6c, dus 12c winst tov auto laten staan

)
[
Voor 15% gewijzigd door
dion_b op 30-07-2014 00:49
]