[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.910 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De huidige eigenaar zegt dat de bougies aan vervanging toe zijn omdat hij op snelheid wat inhoudt. Ik ga ervan uit dat dat de waarheid is maar ga dat uiteraard wel inzetten om nog meer af te dingen. Het zou inderdaad ook ergens anders aan kunnen liggen maar de kans dat het aan de bougies ligt is vrij groot. Het aantal kilometers per jaar is zeer beperkt, met de Matiz zal in principe alleen in de directe omgeving gereden worden, voor de langere afstanden gebruiken we gewoon mijn C30. :)

En dat budget... Tja, als ik de auto zou kopen dan zou het budget een stukje hoger zijn uiteraard maar mijn vriendin wil het auto'tje zelf kopen waardoor het budget vrij beperkt is. En omdat ik een leaseauto heb is het ook niet noodzakelijk dat het een zeer betrouwbare auto is, als hij een keer een week of twee niet te gebruiken is dan is dat natuurlijk jammer maar geen ramp. Het gaat puur om een stukje extra mobiliteit en autonomie. Met de auto kan je in een uurtje op en neer naar de stad om iets te regelen, met de bus moet je er minstens twee uur voor uittrekken. En met de fiets boodschappen doen is leuk en aardig als je niet veel nodig hebt en het niet regent, maar voor de wat grotere boodschappen en bij slecht weer is een auto'tje wel zo handig natuurlijk. Omdat het puur "het is eigenlijk niet nodig maar wel verdomd handig" is, willen we er gewoon ook niet al te veel geld in steken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enerzijds kun je voor dat budget niet veel verwachten, anderzijds is er *zat* te vinden voor die prijs met vergelijkbare leeftijd.

Is er een specifieke reden dat je voor de Matiz gekozen hebt en niet voor de even goedkope en betrouwbare, maar ook zuinigere Daihatsu Cuore of Suzuki Alto?

Hoe dan ook, als je al weet dat er iets mankeert aan een auto zou ik ook zeggen: los op, dan bespreken we de koop. Dat inhouden op hoge snelheid kan ook andere redenen hebben die duurder zijn dan paar bougies vervangen. Heb van de week een auto gekocht voor EUR 1100. De vorige eigenaar had bonnen voor EUR 2300 aan reparaties van afgelopen 15 maanden. Voor hem was goedkoop in ieder geval duurkoop (aangezien vrijwel alles wat kapot kon vervangen was door heb vind ik het weer een acceptabel risico ;) ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij dat soort leeftijden en prijzen hebben alle auto's gebreken. Dan heb ik er liever een waarvan de gebreken bekend zijn dan een waarvan ze onbekend zijn. ;)

We hebben een beetje hier in de regio rondgekeken en deze Matiz is toch wel een van de betere opties. En hij heeft een mooi kleurtje, dat is toch wel criterium nummer een waarop vrouwen een auto uitkiezen, of niet dan? :+

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, ligt het aan mij of zit je hier precies omgekeerde te doen van hoe je goed zou moeten selecteren (namelijk eerst kijken wat in de buurt is, dan kijken naar kleur en dan pas model uitzoeken...) :?

Doe het nou andersom, stel eisen vast (waar kleur ook wel in kan figureren), bepaal wat beste auto is, of iig shortlist, en ga daar dan gericht op zoeken :o

Heb zojuist opgezocht:
- Daewoo Matiz doet 1:15 en zit in 751kg-850kg belastingscategorie (met welgeteld 1kg, maar dan nog, hij zit erin).
- Suzuki Alto doet 1:17 en zit in 651kg-750kg categorie.
- Daihatsu Cuore doet 1:18 en zit in 651kg-750kg categorie.

Kortom, zowel vaste lasten als verbruik is duurder, en het is niet alsof je er een noemenswaardig luxere/betrouwbaardere/leukere wagen voor terug krijgt.

Sterker nog, als je kijkt wat je nog meer in die categorie met beter verbruik vindt zie je bijv de Peugeot 106, die aanzienlijk 'meer auto' is (je zit er als Europeaan ook lekker in), en alsnog minder verbruikt dan de Matiz (1:16).

Alle verbruikscijfers uitgaande van meest bescheiden motorisering en geplukt van www,spritmonitor.de

Ik lees iig dat geld een flinke rol speelt. In dat geval is die Matiz gewoon niet ideaal, want onnodig duur in z'n categorie (en met < EUR 500 aanschafkosten gaan lasten, verbruik en onderhoud altijd zwaarder wegen dan aanschafprijs). Komt bij dat je de gebreken niet kent, zoals gezegd kan dat inhouden overal aan liggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het zal 'de vrouw' mogelijk niet uitmaken en interesseren maar zo een Daewoo Matiz rijd met afstand het slechtste van alle personen auto's die ik gereden heb en dat zijn er aardig wat.

Met z'n 106 zit je ,als de achterwielen keurig recht staan (en niet /----| overdreven gezegd) en er geen lekkage tussen cilinderkop en motorblok bij de distributieriem is toch wel in een stuk meer autotje, zit beter en rijd veel beter.

[ Voor 39% gewijzigd door GoldenSample op 28-07-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03
M'n opa heeft ook zo'n Matiz, en met dat 0.8 blokje is het echt flink toeren maken om een beetje vooruit te komen :p

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Toch wel nuttig hoor al dit commentaar. We zullen zeker ook nog eens naar andere opties gaan kijken. :)

Die ene kilo die de Matiz "te veel" weegt scheelt trouwens maar €5 per maand - maar het is inderdaad wel iets om mee te nemen in de overweging...

[ Voor 41% gewijzigd door Mx. Alba op 28-07-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je toch naar die Matiz gaat kijken, controleer iig de volgende punten:
  • Roest op kokerbalken, begint vaak voor of achteraan en zelden in het midden
  • Roest aan onderkant deuren, binnenzijde
  • Roest bij de tankopening
  • Roest bij antenne
  • Lekkage kofferbak
  • Olielekkage motor, hangen druppels aan het carter dan
  • 'Bobine, inhouden = vervangen
  • Versnellingsbak, mag niet gieren
  • Ventilatiemotor, mag niet ratelen
Persoonlijk vind ik het qua betrouwbaarheid, prestaties en comfort draken van dingen. Zou eerder kijken, zoals dion_b al terecht opmerkt, naar een Alto of Cuore.

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 28-07-2014 16:17 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:46:
Het zal 'de vrouw' mogelijk niet uitmaken en interesseren maar zo een Daewoo Matiz rijd met afstand het slechtste van alle personen auto's die ik gereden heb en dat zijn er aardig wat.
Meh, zo denderend rijden die Alto's enzo ook niet. Je kiest niet omwille van rijgedrag voor zo'n onderdeurtje :z
Met z'n 106 zit je ,als de achterwielen keurig recht staan (en niet /----| overdreven gezegd) en er geen lekkage tussen cilinderkop en motorblok bij de distributieriem is toch wel in een stuk meer autotje, zit beter en rijd veel beter.
Heb aardig wat stukjes achter stuur van tweelingbroer van de 106 gezeten, de Citroen Saxo en kan dat beamen. Het is natuurlijk geen sportwagen of high-end middenklasser ofzo, maar wegligging is prima. Reden dat ik de 106 en niet de Saxo noem is dat de Saxo om een of andere reden (iets zwaarder? andere neus?) minder zuinig blijkt. Als je een auto van twee jaar ouder aandurft zou je ook naar de voorouder van beide Franse onderdeurtjes kunnen kijken, de Citroen AX. Die is nog een belastingscategorie goedkoper en mede door lage gewicht tikje zuiniger. Verder onverwoestbaar want wat er niet op zit kan niet kapot en er zit zo goed als niets op :+

Trouwens drie andere die ik niet genoemd heb zijn de Nissan Micra en Hyundai Getz en Atos. Niet genoemd want nog minder zuinig dan de Matiz en geen andere pluspunten boven de Alto of Cuore.

M.i. twee rationele keuzes:
1) zo goedkoop mogelijk. Ga dan voor de Cuore of Alto (of AX), want zuinig en minimale belasting.
2) niet duurder dan de Matiz, wel zuiniger en meer auto. Ga dan kijken naar de 106 (of Saxo).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Een Micra is echt niet minder zuinig dan een Alto of Cuore. Zolang je de handbak neemt dan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dion_b schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:18:
[...]

Meh, zo denderend rijden die Alto's enzo ook niet. Je kiest niet omwille van rijgedrag voor zo'n onderdeurtje :z
Nee dat sowieso niet maar z'n Matiz daarin heb ik meer dan eens het gevoel gehad dat er of iets kapot was of dat de bandjes zacht waren. Terwijl het niet zo was natuurlijk
[...]

Heb aardig wat stukjes achter stuur van tweelingbroer van de 106 gezeten, de Citroen Saxo en kan dat beamen. Het is natuurlijk geen sportwagen of high-end middenklasser ofzo, maar wegligging is prima. Reden dat ik de 106 en niet de Saxo noem is dat de Saxo om een of andere reden (iets zwaarder? andere neus?) minder zuinig blijkt. Als je een auto van twee jaar ouder aandurft zou je ook naar de voorouder van beide Franse onderdeurtjes kunnen kijken, de Citroen AX. Die is nog een belastingscategorie goedkoper en mede door lage gewicht tikje zuiniger. Verder onverwoestbaar want wat er niet op zit kan niet kapot en er zit zo goed als niets op :+

Trouwens drie andere die ik niet genoemd heb zijn de Nissan Micra en Hyundai Getz en Atos. Niet genoemd want nog minder zuinig dan de Matiz en geen andere pluspunten boven de Alto of Cuore.

1) zo goedkoop mogelijk. Ga dan voor de Cuore of Alto (of AX), want zuinig en minimale belasting.
2) niet duurder dan de Matiz, wel zuiniger en meer auto. Ga dan kijken naar de 106 (of Saxo).
Voor de Ax geld net als de Alto: Roest, bij de AX vooral omdat die gewoon al een stuk ouder zijn, Alto's zijn nooit sterk op dat punt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

PauseBreak schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:23:
Een Micra is echt niet minder zuinig dan een Alto of Cuore. Zolang je de handbak neemt dan.
Voordeel van de automaat van een Micra is wel dat het een CVT unit is.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

AtleX schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:16:
Als je toch naar die Matiz gaat kijken, controleer iig de volgende punten:
  • Roest op kokerbalken, begint vaak voor of achteraan en zelden in het midden
  • Roest aan onderkant deuren, binnenzijde
  • Roest bij de tankopening
  • Roest bij antenne
  • Lekkage kofferbak
  • Olielekkage motor, hangen druppels aan het carter dan
  • 'Bobine, inhouden = vervangen
  • Versnellingsbak, mag niet gieren
  • Ventilatiemotor, mag niet ratelen
Persoonlijk vind ik het qua betrouwbaarheid, prestaties en comfort draken van dingen. Zou eerder kijken, zoals dion_b al terecht opmerkt, naar een Alto of Cuore.
d:)b

Ik heb eens gekeken naar Alto's en Cuores in de regio... Allemaal duidelijke roest- of schadeauto's of geen APK. Wel een Kia Pride uit 1998, leeggewicht 790kg dus zelfde belastingklasse als de Matiz. Zelfde kilometerstand ook.

Ondanks de hier genoemde drawbacks lijkt toch die Matiz de beste optie. Maar ja, vanavond eens in rijden en kijken of het ook echt wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Mx. Alba schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:53:
[...]

Ik heb eens gekeken naar Alto's en Cuores in de regio... Allemaal duidelijke roest- of schadeauto's of geen APK. Wel een Kia Pride uit 1998, leeggewicht 790kg dus zelfde belastingklasse als de Matiz. Zelfde kilometerstand ook.

Ondanks de hier genoemde drawbacks lijkt toch die Matiz de beste optie. Maar ja, vanavond eens in rijden en kijken of het ook echt wat is.
Kia Pride is ook een erg nette wagen als die roestvrij is hoor.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

dion_b schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:18:
106 3-deurs 1.0i 5 bak FTW ( 748kg leeggewicht :D )
Plus je kan bij de 1.0 rustig de distri laten knappen, blok kan niet in de soep lopen ( heb ik mij laten vertellen nadat ik hem met distri schade had verkocht )

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PauseBreak schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:23:
Spritmonitor is het toch niet met je eens. Gemiddeld verbruik Micra 1998-2002 op benzine met handbak: 6.72l/100km, oftewel net geen 1:15. Zoals hierboven aangegeven voor de Alto en Cuore resp 1:17 en 1:18.
Mx. Alba schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:53:
[...]

Zucht. Als je *nu* iets wilt hebben wat ook nog "in jouw regio" is, ga je ws niet de ideale auto vinden. Daarvoor moet je nu eenmaal geduld hebben (of bereid zijn te reizen).

Die Kia Pride is ook al betrekkelijk onzuinig (1:15) en zwaar voor wat je krijgt. Dat gezegd, het blok is tenminste laagtoerig (of je dat een pre vindt of niet is kwestie van smaak, maar iig staat het daarmee in contrast met de Matiz en Alto)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-08 18:45

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Heb ook met plezier als mijn eerste auto een Suzuki Alto MK3 gereden, nooit problemen mee gehad (normaal slijtage ja) maar een ijzersterk blok, supergoedkoop in de wegenbelasting en onderhoud, verzekering en verbruik.

Enige probleem is inderdaad roest, maar dat is met een scherp oog, schuurpapier en wat tectyl goed te verhelpen...

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

dion_b schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:08:
[...]

Spritmonitor is het toch niet met je eens. Gemiddeld verbruik Micra 1998-2002 op benzine met handbak: 6.72l/100km, oftewel net geen 1:15. Zoals hierboven aangegeven voor de Alto en Cuore resp 1:17 en 1:18.

[...]

Zucht. Als je *nu* iets wilt hebben wat ook nog "in jouw regio" is, ga je ws niet de ideale auto vinden. Daarvoor moet je nu eenmaal geduld hebben (of bereid zijn te reizen).

Die Kia Pride is ook al betrekkelijk onzuinig (1:15) en zwaar voor wat je krijgt. Dat gezegd, het blok is tenminste laagtoerig (of je dat een pre vindt of niet is kwestie van smaak, maar iig staat het daarmee in contrast met de Matiz en Alto)
Jullie hameren wel de hele tijd terug op onzuinig.
Maar als ik albantar zo lees, is het echt een boodschappenautotje
Zeg 3k km per jaar ofzo ?
Verschil tussen 1op17 of 15 scheelt dan ook maar max 50L per jaar
Dus om daarvoor nu een duurdere auto te kopen zet ook niet echt IMHO zoden aan de dijk.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

dion_b schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:08:
[...]

Dat is op jaarbasis, voor een boodschappenautootje, hooguit 1x extra tanken. Als je dat al haalt. Voor die ene keer extra tanken krijg je _veel_ meer auto. Met een Micra kun je nog relatief comfortabel de snelweg op, met een Alto/Cuore echt niet. Zeker voor dit soort doeleinden zou ik 1:15 niet "onzuinig" noemen, noch een reden laten zijn om een auto uit de lijst te halen met mogelijke kandidaten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

heuveltje schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:55:
[...]

Dus om daarvoor nu een duurdere auto te kopen zet ook niet echt IMHO zoden aan de dijk.
Exact. Het aantal kilometers zal zeer beperkt zijn. Zuinig is mooi maar niet een criterium dat helemaal bovenaan staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heuveltje schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:55:
[...]

Ho ff, niemand zegt "duurdere auto" kopen. Wat ik iig vooral zeg is dat als je EUR 500 uitgeeft aan een auto, er zat keuze is en je niet een gare moet nemen ('bougies vervangen' :') ) en als het even kan niet een onnodig onzuinige.

50l oftewel EUR 85 per jaar ofzo mag dan wel peanuts lijken, maar het is wel gelijk 1/6 van het aankoopbedrag, en gezien hoe laag de vaste lasten zijn (EUR 220/j voor de 'dure' optie, EUR 168 als hij voor de goedkoopste gaat) tikt het aan. Wederom, in vergelijking met de bedragen bij een auto van duizenden EUR van >1000kg en met tienduizenden km is dit allemaal peanuts, maar als ik lees dat dame in kwestie maar net een auto kan betalen, dan is het opeens geen peanuts meer :o

En mbt 'duurder'...

Even gezocht op max EUR 500 en max 850kg op autotrack.nl en er is *zat* te vinden. Op autotrack vind je hoofdzakelijk dingen bij dealers, maar je kunt er wel op gewicht zoeken. Bij Marktplaats moet je handmatig doen.. Ik zie alle genoemde types voorbij komen, van Citroen AX tot en met Suziki Alto. Nu zit daar veel schroot tussen, maar als je ook op Marktplaats bij de particulieren gaat zoeken is er echt zat te vinden voor max dit bedrag.

Beweren dat de aangedragen alternatieven per definitie duurder zouden zijn is a) een drogredenering en b) gewoon niet waar :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 28-07-2014 18:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:49

Destruction

(ex-)Automonteur

!null schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:46:
Hoezo heeft hij nieuwe bougies nodig? Loopt hij slecht? Want dat kan namelijk van alles zijn, en zou ik hem eerst de bougies laten vervangen en dan pas kopen.
Wat hij zegt, is imo wel de minste voorwaarde.

@Albantar: Serieus, don't do it. Ik heb er ooit meerdere van verkocht, kreeg er uiteindelijk heel veel terug met problemen. Van inhouden (zelfs na vervanging van bobine, kabels en bougies) tot aan ernstig olieverbruik (rookgordijnen erachter tijdens rijden). Het zijn wegwerp auto's, bij 100k km is het gewoon einde verhaal met die dingen. En jij staat nu op het punt er eentje te kopen met 165k..

Ga dan inderdaad liever voor een Alto of Cuore.

[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 28-07-2014 20:26 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Charade ook nog een optie of zijn die te oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
Ik lees ook dingen over de Matiz zoals een kapotte waterpomp, waardoor de koppakking er ook aan gaat. Ik heb twee Alto's gehad met daarin de voorganger van het 0.8 motortje dat in de Matiz ligt en bij allebei de Alto's is rond de 160.000km de waterpomp ermee opgehouden waardoor de koppakking eruit vloog. Het zegt op zich niet alles, maar ik zelf zou verder kijken :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zou dan een Alto kopen met een 4cilinder erin. Dan heb je een betrouwbaar karretje met lage lasten en een laag verbruik.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Destruction schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:21:
Ik zou dan een Alto kopen met een 4cilinder erin. Dan heb je een betrouwbaar karretje met lage lasten en een laag verbruik.
en de handbak nemen. De automaat is een 3traps automaat die best lawaaierig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat dus.

Ik heb zelf nog in een Alto gereden, tijdelijk, toen mijn BMW stilstond vanwege een doorgebrande ECU. Dat was dus ook een 1.0 4cilinder. Snel was het niet, zuinig en betrouwbaar was het wel. Ik had dat ding voor 150 ofzo in handen gekregen en er stond toen 65k km op, nou was dat een mazzeltje, maar voor 500 moet je toch een redelijke kunnen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Overigens zijn die automaten wel om je te bescheuren zo hilarisch raar dat ze zijn :D Dat is gewoon echt elke versnelling volgas omdat je anders niet goed wegkomt en op de snelweg doe je echt net teveel toeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toch kiest ze de Matiz, want die ziet er gewoon beter uit dan een Alto. Komt doordat het een Pininfarina-ontwerp is dat is afgekeurd door Fiat, maar daardoor ziet het er wel beter uit dan de gemiddelde Aziatische auto uit die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wellicht is een Aygo een keus. Heb die van ons ook te koop gezet, maar er is heel veel keus en aanbod voor relatief weinig geld. Tussen de 3 en 4 duizend Euro heb je er wel één. Dan raad ik die van ons niet aan overigens, zonder airco of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:14
Exorcist schreef op maandag 28 juli 2014 @ 23:20:
Wellicht is een Aygo een keus. Heb die van ons ook te koop gezet, maar er is heel veel keus en aanbod voor relatief weinig geld. Tussen de 3 en 4 duizend Euro heb je er wel één. Dan raad ik die van ons niet aan overigens, zonder airco of wat dan ook.
Da's inderdaad niet zo heel veel meer dan het eerder gestelde budget van 500 euro :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Was ook meer algemeen als budget-auto bedoeld. Logisch dat 3500 (om en nabij) geen reële optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 10:11

Wok

Dakloos...

@Albantar: laat die Matiz lekker voor wat het is... Nu ben ik wellicht bevooroordeeld, maar de optie die o.a. door dion_b genoemd wordt, is zo gek nog niet. Pluk een 106 - of zelfs 205 - van Marktplaats... Als ik mij niet vergis woon je ook niet zo heel gek van Nijkerk, dus dan kun je zo'n ding makkelijk eens bij [url=http://http://www.leeuwenservice.nl/]Leeuwenservice[/] naar binnen gooien voor inspectie. Ik ken die gast (Ron de Groot) en hij is gewoon eerlijk en betrouwbaar en hanteert gewoon nette tarieven.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, gaat ook om klein Aziatisch dametje he :z

Voor Albantar zelf zou ik met dit budget absoluut zo'n PSA-gevalletje aanraden boven zakjapannertje, maar hij heeft een comfortabele, lekker rijdend leasebak.

Een kleine Japanner is een valide keuze gezien de eisen. Ik zou in dat geval vooral richting Cuore kijken ivm bulletproof en zuinigste non-hybride benzineauto. Al scheelt dat maar EUR 50 per jaar, voor iemand voor wie EUR 500 veel is, is dat significant. En als dat gewoon te klein is, tja, dan idd 205/AX/106/Saxo ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als het een auto voor mijzelf zou zijn dan zou ik zeker ook een andere keuze maken dan zo'n zakkoreaantje ('t is geen zakjapannertje, zo'n Daewoo ;) )

Gisteren dus het autootje gaan bekijken. Exterieur pico bello in orde. Geen roest, alles netjes gepoetst en goed onderhouden. Interieur relatief goed voor een auto van 14 jaar oud, ook netjes onderhouden. Een stalen velg is beschadigd en daar hadden ze ook netjes de wieldop vanaf gehaald om het te laten zien - die velg zal een keer vervangen moeten gaan worden maar zo'n 13" velgje kost €20 heb ik al gezien. Die "nieuwe achterbandjes" is eigenlijk "één nieuw achterbandje" want de andere drie banden zijn perfect. Voor korte afstanden geen probleem en hij is met die beschadigde velg en band ook (weliswaar met waarschuwing) door de APK gekomen.

Wat betreft dat inhouden - ik heb helemaal niets gemerkt tijdens de testrit. Uiteraard wel gecheckt en een van de bougiekabels is gewoon helemaal gaar, het is een wonder dat die het überhaupt nog doet. Nieuw setje kabels erin voor een paar tientjes en ook voor elkaar.

Dus ondanks de waarschuwingen (waarvoor dank, was zeker nuttig commentaar en ik heb daardoor extra goed opgelet) mag mijn vriendin zich vanaf vanmorgen eigenaar noemen van een Daewoo Matiz. Het karretje ziet er gewoon heel netjes uit en rijdt verrassend prettig en soepel voor zo'n koekblikje (hoewel geluidsisolatie totaal afwezig is natuurlijk). Zal als boodschappenwagentje zeker voldoen voor een jaar of twee en dan zien we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gefeliciteerd! Hoop dat je er nog lang kopzorgenvrij plezier aan gaat hebben :)

Toch vraag ik me af waarom je (deels op jou, maar ook op anderen die vragen hier gesteld hebben toegespitst) hier om advies komt vragen als je uiteindelijk van verschillende kanten verschillende tips krijgt met als gemeenschappelijke deler dat die Matiz zowel op vlak van zuinigheid als van betrouwbaarheid als van rijgedrag geen goede keuze is (en niemand die daadwerkelijk zegt dat het een goed idee is), en dan doe je daar niets mee en koop je toch wat je van tevoren uitgezocht had. Waarom dan moeite nemen hier een vraag te stellen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Hoewel ik ieder z'n keuze respecteer, vraag ik me dat ook een klein beetje af.

Anyhow Albantar: Ik hoop dat je geluk met dit exemplaar zult hebben en dat hij een tijdje probleemloos blijft rijden. Ik vrees er echter voor.. * Destruction heeft er diversen verhandeld, wil ze nu niet meer hebben.. Krengen krijgen van mij een enkeltje sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
Joh we gaan het zien. De eisen zijn laag en de kilometers ook. Ik zou hem echter niet meer dan een paar weken stil te laten staan, dus wel soms even een ritje maken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

!null schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:34:
Joh we gaan het zien. De eisen zijn laag en de kilometers ook. Ik zou hem echter niet meer dan een paar weken stil te laten staan, dus wel soms even een ritje maken.
Ik heb ze kapot (olieverbruik, drijfstang verrot, etc) gezien met net 100.000Km of minder, het exemplaar van Miss Albantar heeft 165.000km gelopen.. :X Vergeet niet dat het slechts een 3cilindertje is..

Maar we gaan het inderdaad zien, wellicht is dit er eentje die het langer volhoudt zonder ellende.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 29-07-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is zeker niet zo dat ik de commentaren en adviezen hier in de wind heb geslagen. Daardoor heb ik toch wel even extra kritisch naar dat auto'tje gekeken. Mijn vriendin verwacht van een auto van die prijs dat ze er een jaar mee kan rijden tot de volgende APK en dan zien we wel verder. Zelf denk ik als ik het wagentje zo beoordeel dat twee jaar ook wel realistisch is (dat hij dus de volgende APK ook door zal komen).

We zullen het zien. Als hij over een paar maanden de pijp aan Maarten geeft dan kom ik hier wel weer terug zodat jullie "Told you so!" kunnen zeggen. :+

Mijn vriendin heeft nu weer budgetruimte voor een autootje en wilde er dus zsm weer een hebben, dat beperkt de keuze al. Goed, die Matiz is een "wegwerpauto" maar dat is ook wat ze zoekt. Het heeft vier wielen, het rijdt, en het blijft waarschijnlijk nog wel minstens een jaartje rijden, dan is ze blij. Het feit dat het wagentje er ook nog eens heel presentabel uitziet is zeker een pré want ze wil er ook wat stickerreclame voor haar bedrijfje op plakken om er een rijdend reclamebord van te maken - werkt natuurlijk beter op een auto die er ook een beetje presentabel uit ziet. :)

Zoals de zaken er nu uitzien zit er een duidelijke stijgende lijn in haar inkomsten en een dalende lijn in haar uitgaven (een aantal schulden die binnenkort helemaal afbetaald zijn) dus over een jaar kan er een serieuzer vervoermiddel aangeschaft worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Mx. Alba op 29-07-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
Destruction schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:24:
Hoewel ik ieder z'n keuze respecteer, vraag ik me dat ook een klein beetje af.

Anyhow Albantar: Ik hoop dat je geluk met dit exemplaar zult hebben en dat hij een tijdje probleemloos blijft rijden. Ik vrees er echter voor.. * Destruction heeft er diversen verhandeld, wil ze nu niet meer hebben.. Krengen krijgen van mij een enkeltje sloop.
offtopic:
Mocht je er nog eentje naar de sloop gaan sturen, doe mij dan het motortje maar, met kabelboom en computer. Ik zoek nog zo'n ding om een Alto wat vlotter te maken :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ook maar een post:

Aangezien mijn broertje zijn eerste baantje heeft op 25km enkele reis zal hij ook een autotje moeten hebben.
Budget is zéér beperkt, daarom dit topic :)

Mijn broertje is niet bepaald handig (in de analogie van 2 linker of 2 rechter handen heeft hij 1 linker hand zeg maar ;) )
Hij merkt het nog niet als je opeens nog maar 3 ipv 4 wielen hebt tijdens het rijden (true story... :F )
Het enige onderhoud dat aan de auto zal gebeuren is tanken (hopelijk voordat de tank leeg is, maar dat zien we ook nog wel een aantal keer mis gaan)
We zoeken dan ook een simpele betrouwbare auto, 4 wielen en een stuur en zn enige wens is een radio (liefst met USB).
Op benzine, want LPG is te moeilijk en diesel te duur.

Ik heb de laatste pagina's een beetje terug gelezen:
Citroen AX / Saxo
Peugeot 106
Komen daaruit naar voren.

Zijn er nog andere modellen die ik in de gaten moet houden?
Budget liefst 500-1000, maar minder = beter.
Vaste kosten moeten laag liggen, verbruik liefst ook laag.
Rij eigenschappen boeien dan weer niet, er hoeft ook niemand mee etc.
De auto moet hem 's ochtends naar het werk brengen en 's middags terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dus je zoekt een auto waarvan de radio meer waard is dan het voertuig dat eromheen zit? ;)

Het probleem met oude auto's is dat je juist wel goed moet opletten op "de kleine dingetjes", vooral als die opeens anders zijn dan anders. Bijvoorbeeld dat je ergens opeens onder bepaalde omstandigheden een vaag tikje hoort. Anders heb je risico dat je langs de weg stil komt te staan...

Zoals je je broer beschrijft is dat een reëel risico dus je wil zeker wegenwachtservice hebben en dus een auto van 14 jaar of jonger want oudere auto's daar doet Route Mobiel niet aan. :D

Verder is het kopen van zo'n goedkope auto gewoon een roulette. Het kan zijn dat hij na een maand economisch total loss is (een reparatie die meer kost dan de auto waard is) maar het kan ook zijn dat je er nog jaren mee kan rijden... Dat is natuurlijk ook de reden dat ze zo goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wat mij betreft hoef je geen lpg te kopen hoor maar wat is er 'moeilijk' aan?
Verder heb je voor het fenomeen onderhoud bij autos iets heel speciaals: 'garages'.

Totslot al zoek je een auto uit op of er een radiotje met usb ingang op zit ben je nogal dom. Koop zn ding gewoon 2e hands voor 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

GoldenSample schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:39:
Verder heb je voor het fenomeen onderhoud bij autos iets heel speciaals: 'garages'.

Totslot al zoek je een auto uit op of er een radiotje met usb ingang op zit ben je nogal dom. Koop zn ding gewoon 2e hands voor 30 euro.
LPG moeilijk tanken, je moet hendel draaien dan overhalen en knop op pomp indrukken, dat gaat niet lukken :+

Daarom stond de usb ook tussen brackets :P zoeken we de auto niet op uit.
Maar zag laatst een auto die niet audio voorbereid was, geen speakers en geen aansluiting voor radio.
Dat zoeken we dus niet.

http://www.autotrader.nl/...50%7Cvermogen--tot-100-pk
Deze lijkt bv wel heel mooi, allemaal tekeningen op de zijkant en motorkap? 8) (of zouden het beschadigingen zijn?)

Dan kunnen de kids ook mooi op zn auto tekenen enzo dat gaat hij wel leuk vinden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 07:08
Ohja bij jet cars zou ik geen auto kopen, gooi die naam maar eens in google :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JBplap schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:45:
[...]

LPG moeilijk tanken, je moet hendel draaien dan overhalen en knop op pomp indrukken, dat gaat niet lukken :+
Is het dan niet beter dat ie dan maar op een fiets (desnoods met dubbel achterwiel) heen gaat? Meen het nog serieus ook.
Daarom stond de usb ook tussen brackets :P zoeken we de auto niet op uit.
Maar zag laatst een auto die niet audio voorbereid was, geen speakers en geen aansluiting voor radio.
Dat zoeken we dus niet.

Deze lijkt bv wel heel mooi, allemaal tekeningen op de zijkant en motorkap? 8) (of zouden het beschadigingen zijn?)

Dan kunnen de kids ook mooi op zn auto tekenen enzo dat gaat hij wel leuk vinden :*)
3p0x schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:17:
Ohja bij jet cars zou ik geen auto kopen, gooi die naam maar eens in google :P
Dat

[ Voor 74% gewijzigd door GoldenSample op 29-07-2014 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JBplap schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:41:
Ook maar een post:

Aangezien mijn broertje zijn eerste baantje heeft op 25km enkele reis zal hij ook een autotje moeten hebben.
Budget is zéér beperkt, daarom dit topic :)

Mijn broertje is niet bepaald handig (in de analogie van 2 linker of 2 rechter handen heeft hij 1 linker hand zeg maar ;) )
Hij merkt het nog niet als je opeens nog maar 3 ipv 4 wielen hebt tijdens het rijden (true story... :F )
Het enige onderhoud dat aan de auto zal gebeuren is tanken (hopelijk voordat de tank leeg is, maar dat zien we ook nog wel een aantal keer mis gaan)
We zoeken dan ook een simpele betrouwbare auto, 4 wielen en een stuur en zn enige wens is een radio (liefst met USB).
Op benzine, want LPG is te moeilijk en diesel te duur.

Ik heb de laatste pagina's een beetje terug gelezen:
Citroen AX / Saxo
Peugeot 106
Komen daaruit naar voren.

Zijn er nog andere modellen die ik in de gaten moet houden?
Budget liefst 500-1000, maar minder = beter.
Vaste kosten moeten laag liggen, verbruik liefst ook laag.
Rij eigenschappen boeien dan weer niet, er hoeft ook niemand mee etc.
De auto moet hem 's ochtends naar het werk brengen en 's middags terug :+
25km is nog met de fiets te overwegen. Als hij dat niet ziet zitten zou een bromertje/scooter verreweg goedkoopste gemotoriseerde optie zijn, zo'n ding kost zo goed als niets qua belasting, verzekering is een schijntje en je kunt rekenen op iets van 1:40 verbruik.

Reken maar na...

Trouwens, over rekenen gesproken - met 25km enkele reis heb je het uitgaande van 5 dagen per week toch echt over >10k km/j. In deze onderdeurtjescategorie zit je dan om of nabij omslagpunt naar diesel - want belasting sowieso erg laag ivm gewicht, dus doe niet aanname "diesel te duur" maar reken na. Een Citroen AX 1.5D (als je er eentje kunt vinden) doet 1:25, dus dan verbruik je 2l diesel per dag, dus nog geen EUR 3. Zelfs een wat makkelijker vindbaar dieseltje (AX 1.4D, Saxo, 106 bijv) doet nog ruim 1:20 en zal dan hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn dan benzine. Bedenk dat je echt niet beter dan 1:18 gaat vinden op benzine met dat budget, en dat benzine toch 25% meer kost dan diesel per liter.

Idem mbt LPG. Je zit zeker onder omslagpunt LPG. Hoe zie je "moeilijk"? Je rijdt gewoon exact zoals bij benzine, maar tankt gas. Enige schakelaar extra is gas vs benzine. In het ergste geval rij je per ongeluk benzine.
Mx. Alba schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:10:
Dus je zoekt een auto waarvan de radio meer waard is dan het voertuig dat eromheen zit? ;)

Het probleem met oude auto's is dat je juist wel goed moet opletten op "de kleine dingetjes", vooral als die opeens anders zijn dan anders. Bijvoorbeeld dat je ergens opeens onder bepaalde omstandigheden een vaag tikje hoort. Anders heb je risico dat je langs de weg stil komt te staan...

Zoals je je broer beschrijft is dat een reëel risico dus je wil zeker wegenwachtservice hebben en dus een auto van 14 jaar of jonger want oudere auto's daar doet Route Mobiel niet aan. :D
Ik vraag me zo af of Route Mobile - abo binnen budget valt. 14 jaar oud is 1999, dat is prima binnen budget te doen.
Verder is het kopen van zo'n goedkope auto gewoon een roulette. Het kan zijn dat hij na een maand economisch total loss is (een reparatie die meer kost dan de auto waard is) maar het kan ook zijn dat je er nog jaren mee kan rijden... Dat is natuurlijk ook de reden dat ze zo goedkoop zijn.
Eens, Juist daarom zou ik aanraden om onderin budget te gaan zitten (<EUR 500 dus) en de tweede helft budget te reserveren. Gaat het goed? Feli! Zo niet? Sloop en 'nieuwe' kopen. Niks emotie, gewoon weg ermee.
GoldenSample schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:39:
...die geld kosten wat hij niet wil uitgeven. Tja, wegwerpautotje. Kan. Goede kans dat het zelfs al blijft het rijden de APK niet haalt, dus uitgaan van houdbaarheid <1j.

Trouwens relevant punt: koop alleen met APK van max 3 maanden oud ofzo. Als over een maandje APK moet weet je hoe laat het is :z
JBplap schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:45:
[...]

Bull.

Naja, als je geen zin hebt in LPG prima, maar dit is wel heel slap argument.
[...]

1) Jetcars is idd berucht.
2) tekeningen en forse deuken in wielkast rechtsvoor, kijk maar op tweede foto.

Voor EUR 250 mag je blij zijn als iets rijdt. Vriendin van me heeft voor vergelijkbare prijs ooit een Opel Corsa uit 1987 op de kop getikt. Heeft haar nog 5 jaar en vele tienduizenden km rijplezier opgeleverd, incl twee verfbeurten met behangroller 8)7 Maar dat was geluk en op het laatst zoop het 1:100 olie. Einde kwam toen ze vergeten was halverwege rit naar Balkan bij te vullen. Scrunch :X

Maar goed, mbt deze AX:
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=hlhf87

APK is al bijna jaar vervallen. Vlak voor verval is het op naam gesteld (vermoedelijk van Jetcars), kortom, dit ding is daar ingeruild en ze hebben nooit APK op orde gesteld, ws omdat het totaal niet rendabel is. Wegblijven. Ver wegblijven. Sowieso van Jetcars.

Mbt waar te zoeken: heb zelf net een auto slechts marginaal buiten dit budget gekocht (Peugeot 306 Break LPG uit 2001 voor EUR 1100) na bijna drie weken continu zoeken. Mijn ervaring is dat er maar twee sites de moeite waard zijn:

1) www.autotrack.nl - toont nagenoeg alles wat ergens bij een dealer staat. Enorme overlap met bijv autotrader.nl en consorten. Verschil is dat de uitgebreide zoekoptie van autotrack kop en schouders boven de rest uitsteekt.
2) www.marktplaats.nl - beste plek voor particulieren (al zitten er ook zat handelaars - alle AXjes die ik er vind zijn iig niet particulier). Sowieso zou ik bij dit soort brik eerder bij particulier kopen, al is het alleen maar dat handelaars vrijwel allemaal 'kosten rijklaar maken' rekenen die fors aantikken bij dit soort verkoopprijs.

Deze vind ik voor niet veel meer iig stukken beter uitzien (ook ivm logische km-stand enzo): http://link.marktplaats.nl/m825384226
Echter ook hier APK die in september verloopt. Zou hem zeker niet kopen zonder nieuwe.

Allicht interessanter:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/ax/10350226
Kerel doet zichzelf geen plezier met advertentie - volgens advertentie is APK lang en breed verlopen, maar volgens RDW netjes vernieuwd tot februari volgend jaar: https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=FS-RG-01

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

http://link.marktplaats.nl/m825000729

http://link.marktplaats.nl/m832298262

Zou je ook nog naar kunnen kijken. Dit soort kleine dingetjes. Japans, licht en betrouwbaar.

http://link.marktplaats.nl/m832279869

http://link.marktplaats.nl/a1009895892.

Zijn ook betrouwbaar maar japans, andere klasse dan waar je nu naar zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

GoldenSample schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:00:
[...]

Is het dan niet beter dat ie dan maar op een fiets (desnoods met dubbel achterwiel) heen gaat? Meen het nog serieus ook.
dion_b schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:01:
[...]

25km is nog met de fiets te overwegen. Als hij dat niet ziet zitten zou een bromertje/scooter verreweg goedkoopste gemotoriseerde optie zijn, zo'n ding kost zo goed als niets qua belasting, verzekering is een schijntje en je kunt rekenen op iets van 1:40 verbruik.

Reken maar na...
Fiets is net te ver. En brommertje is geen optie met hem helaas, hadden wij ook al als optie aangegeven.
Wij zijn zelf ook meer van de 2 wielers, brommers en motoren zat hier ;)

Die techniek heeft hij ook niet, hij had toen een keer bedacht om spullen tussen handrem en stuur te doen, hoefde hij het niet vast te houden.

Dit ging goed, tot hij moest remmen...
dion_b schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:01:
[...]
Trouwens, over rekenen gesproken - met 25km enkele reis heb je het uitgaande van 5 dagen per week toch echt over >10k km/j. In deze onderdeurtjescategorie zit je dan om of nabij omslagpunt naar diesel - want belasting sowieso erg laag ivm gewicht, dus doe niet aanname "diesel te duur" maar reken na. Een Citroen AX 1.5D (als je er eentje kunt vinden) doet 1:25, dus dan verbruik je 2l diesel per dag, dus nog geen EUR 3. Zelfs een wat makkelijker vindbaar dieseltje (AX 1.4D, Saxo, 106 bijv) doet nog ruim 1:20 en zal dan hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn dan benzine. Bedenk dat je echt niet beter dan 1:18 gaat vinden op benzine met dat budget, en dat benzine toch 25% meer kost dan diesel per liter.

Idem mbt LPG. Je zit zeker onder omslagpunt LPG. Hoe zie je "moeilijk"? Je rijdt gewoon exact zoals bij benzine, maar tankt gas. Enige schakelaar extra is gas vs benzine. In het ergste geval rij je per ongeluk benzine.
Het is niet zeker of hij elke week moet werken en ivm onderwijs sowieso veel vakanties enzo.
Ik vraag me zo af of Route Mobile - abo binnen budget valt. 14 jaar oud is 1999, dat is prima binnen budget te doen.
Ik zat zelf aan ANWB jongerenlidmaatschap te denken (als dat er nog is).
Eens, Juist daarom zou ik aanraden om onderin budget te gaan zitten (<EUR 500 dus) en de tweede helft budget te reserveren. Gaat het goed? Feli! Zo niet? Sloop en 'nieuwe' kopen. Niks emotie, gewoon weg ermee.

...die geld kosten wat hij niet wil uitgeven. Tja, wegwerpautotje. Kan. Goede kans dat het zelfs al blijft het rijden de APK niet haalt, dus uitgaan van houdbaarheid <1j.

Trouwens relevant punt: koop alleen met APK van max 3 maanden oud ofzo. Als over een maandje APK moet weet je hoe laat het is :z
Goed punt, dit was ik zelf ook al van plan idd.
1) Jetcars is idd berucht.
2) tekeningen en forse deuken in wielkast rechtsvoor, kijk maar op tweede foto.

Voor EUR 250 mag je blij zijn als iets rijdt. Vriendin van me heeft voor vergelijkbare prijs ooit een Opel Corsa uit 1987 op de kop getikt. Heeft haar nog 5 jaar en vele tienduizenden km rijplezier opgeleverd, incl twee verfbeurten met behangroller 8)7 Maar dat was geluk en op het laatst zoop het 1:100 olie. Einde kwam toen ze vergeten was halverwege rit naar Balkan bij te vullen. Scrunch :X

Maar goed, mbt deze AX:
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=hlhf87

APK is al bijna jaar vervallen. Vlak voor verval is het op naam gesteld (vermoedelijk van Jetcars), kortom, dit ding is daar ingeruild en ze hebben nooit APK op orde gesteld, ws omdat het totaal niet rendabel is. Wegblijven. Ver wegblijven. Sowieso van Jetcars.

Mbt waar te zoeken: heb zelf net een auto slechts marginaal buiten dit budget gekocht (Peugeot 306 Break LPG uit 2001 voor EUR 1100) na bijna drie weken continu zoeken. Mijn ervaring is dat er maar twee sites de moeite waard zijn:

1) www.autotrack.nl - toont nagenoeg alles wat ergens bij een dealer staat. Enorme overlap met bijv autotrader.nl en consorten. Verschil is dat de uitgebreide zoekoptie van autotrack kop en schouders boven de rest uitsteekt.
2) www.marktplaats.nl - beste plek voor particulieren (al zitten er ook zat handelaars - alle AXjes die ik er vind zijn iig niet particulier). Sowieso zou ik bij dit soort brik eerder bij particulier kopen, al is het alleen maar dat handelaars vrijwel allemaal 'kosten rijklaar maken' rekenen die fors aantikken bij dit soort verkoopprijs.

Deze vind ik voor niet veel meer iig stukken beter uitzien (ook ivm logische km-stand enzo): http://link.marktplaats.nl/m825384226
Echter ook hier APK die in september verloopt. Zou hem zeker niet kopen zonder nieuwe.

Allicht interessanter:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/ax/10350226
Kerel doet zichzelf geen plezier met advertentie - volgens advertentie is APK lang en breed verlopen, maar volgens RDW netjes vernieuwd tot februari volgend jaar: https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=FS-RG-01
Thx, nuttige input.

FF voor de info:
http://www.autotrader.nl/...--diesel%7Cprijs-tot-1000
Weet je ook wat die saxo's ongeveer verbruiken?
AX diesel niet te vinden, saxo's wel.

Idd even gaan rekenen dan ook nog.
Had niet verwacht dat je zo snel aan 10k km/jaar zit, we rijden nu met 3 man in 1 auto en die haalt net 7-8k per jaar :D
Maar we houden dan ook niet echt van auto rijden haha 8)

[ Voor 3% gewijzigd door JBplap op 29-07-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Tussen neus en lippen door lees ik toch dat er wat dingen geen optie zijn, is daar een speciale reden voor? Opzichzelf niet relevant voor je zoekvraag natuurlijk, maar het maakt me ietwat nieuwsgierig.

Ik zou inderdaad dan onderaan je budget iets zoeken, en een reserve houden. Ik heb aan de auto's en (tegen)adviezen die geboden zijn eigenlijk niks toe te voegen :) Een leuk radio'tje kun je vaak op marktplaats e.d wel vinden voor 30 euro, een leuk setje speakers ook wel. Koop evt. een paar meter speaker kabel. Als tweaker moet je dan wel in staat zijn om een radio en een leuk setje speakers voor en achter in te bouwen ;)

Krijgt hij zijn woon-werk kilometers eigenlijk betaald? Zeker als zijn eigen budget krap is is het natuurlijk een sport om iets te kopen dat binnen die vergoeding blijft. Zo kost mijn huidige auto me zo'n 13cent per kilometer, als ik dat ding dus voor woon-werk/zakelijk nodig heb verdien ik 6cent per kilometer.

Die lagere kilometerprijs bij mij komt dan door LPG en een lage aanschafprijs, daar bovenop het feit dat ik (vanwege de besparing op brandstofkosten tov mijn vorige auto) de auto in een jaar tijd volledig kan afschrijven op alleen die besparing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JBplap schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 23:04:
[...]

[...]

Die techniek heeft hij ook niet, hij had toen een keer bedacht om spullen tussen handrem en stuur te doen, hoefde hij het niet vast te houden.

Dit ging goed, tot hij moest remmen...
Is het wel verantwoord hem überhaupt in het verkeer los te laten? :X
[...]

Het is niet zeker of hij elke week moet werken en ivm onderwijs sowieso veel vakanties enzo.
Wel handig om een inschatting te maken (roosters zouden bekend moeten zijn...), ook van andere dingen die hij ermee doet (vakanties bijv). Wat beste keuze is staat of valt daar namelijk bij.
[...]

Thx, nuttige input.

FF voor de info:
http://www.autotrader.nl/...--diesel%7Cprijs-tot-1000
Weet je ook wat die saxo's ongeveer verbruiken?
AX diesel niet te vinden, saxo's wel.
Ahum, www.spritmonitor.de is hier al veelvuldig genoemd. Je kunt zelf ook prima kijkje nemen. Selecteer automerk en type. Kies dan brandstof en je krijgt in dit geval je antwoord. Als een auto er in verschillende motoriseringen is (bijv de AX met z'n 1.4D en 1.5D) moet je ook even vermogen en/of leeftijd invullen.

Voor de Saxo 1.5D vind je 4.70l/100km, oftewel 1:21.
Idd even gaan rekenen dan ook nog.
Had niet verwacht dat je zo snel aan 10k km/jaar zit, we rijden nu met 3 man in 1 auto en die haalt net 7-8k per jaar :D
Maar we houden dan ook niet echt van auto rijden haha 8)
Tja, gewoon rekenen. 25km enkele reis is 50km retour per werkdag. Als iemand voltijd werkt heb je het over 5 dagen dus 250km per week, en gemiddeld 40 werkwerken per jaar, dus totaal 10k km.

Als hij minder werkt (dat het bijbaantje was stond niet in je vraag ;) ) kom je op minder uit. Als hij het voor privezaken gebruikt (op vakantie enzo) kom je op meer uit.

En mbt berekenen kosten: gewoon spreadsheetje maken met volgende zaken:

1) Vaste lasten
[list]• Wegenbelasting (op www.belastingdienst.nl op te zoeken op basis van gewicht, brandstof en provincie)
• Verzekering (op www.independer.nl op basis van ingevulde gegevens te vinden - voor de zekerheid nooit de goedkoopste nemen voor het rekenen maar bijv op 3 na goedkoopste).
• Afschrijving (kun je weglaten, maar eigenlijk moet je vanaf dag 1 bezig zijn voor de volgende te sparen als geld te krap is om 'zomaar' even andere te kopen). Met barrels wil je naar nul afschrijven, termijn kun je nog kiezen, ik zou in deze categorie max 3 jaar nemen. Dus aankoopbedrag gedeeld door drie per jaar.
• Onderhoud. Theoretisch heeft het een vaste component (leeftijd) en een variabele (kms), maar met zo weinig km kun je het gewoon onder 'vast' scharen. EUR 500/j lijkt me realistisch.

2) Variabele lasten
[list]• Brandstofkosten, dus aantal te rijden kms gedeeld door verbruik keer brandstofprijs.
Tel die bij elkaar op en je hebt een goede indicatie van totale kosten per jaar van een auto. Deel door aantal km en je hebt kosten per km. Let op dat dat laatste sterk afhangt van aantal kms, zeker als vaste lasten zoals hier laag zijn.

Even voorbeeldje (die auto die ik vorige week kocht)
1) Vaste lasten
[list]• Wegenbelasting: EUR 636
• Verzekering: EUR 314 (let wel: wij zijn veel ouder met schadevrije jaren, dit zal voor jouw broertje duurder uitvallen)
• Afschrijving: EUR 367
• Onderhoud: EUR 500

2) Variabele lasten
[list]• 7.5k km / 1:12 / 0.75 (LPG) = EUR 469
Totaal per jaar dus EUR 2285

Onze vorige auto (nouja, moeten we nog verkopen :P ) zou met zelfde rekensom EUR 3122 kosten. Daarom gaat hij ook weg. Dat LPG zelfs met zo weinig km zin heeft hebben we ook berekend. De benzinevariant van zelfde auto zou EUR 2465 kosten op jaarbasis. Diesel was veel duurder, boven de EUR 3000 door hogere wegenbelasting.

Gewoon mogelijke opties doorrekenen en je weet wat financieel het handigste is.
Destruction schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:34:
[...]

Krijgt hij zijn woon-werk kilometers eigenlijk betaald? Zeker als zijn eigen budget krap is is het natuurlijk een sport om iets te kopen dat binnen die vergoeding blijft. Zo kost mijn huidige auto me zo'n 13cent per kilometer, als ik dat ding dus voor woon-werk/zakelijk nodig heb verdien ik 6cent per kilometer.

Die lagere kilometerprijs bij mij komt dan door LPG en een lage aanschafprijs, daar bovenop het feit dat ik (vanwege de besparing op brandstofkosten tov mijn vorige auto) de auto in een jaar tijd volledig kan afschrijven op alleen die besparing :+
En bovenal van het feit dat je ws veel kms maakt :o

Met zo weinig kms als broertje gaat maken (max 10k km) ga je nooit een lekkere km-prijs halen simpelweg doordat de vaste lasten te zwaar meewegen.

Wederom mijn rekenvoorbeeld (Peugeot 306 LPG, dus zuinig en licht).

Per km:
7.5k km - 30c/km
10k km - 24c/km
25k km - 13c/km

Het moet wel een buitengewoon riante vergoeding zijn om alle kosten per km eruit te krijgen als je onder de 15k km rijdt.

Omgekeerd, als die auto toch voor de deur staat kun je het vaste component negeren (auto staat er toch), en dan is het natuurlijk dikke winst per km die je pakt met bijv 0.19c/km vergoeding (in mijn geval variabel per km 6c, dus 12c winst tov auto laten staan :z )

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 30-07-2014 00:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
dion_b, die 306 klinkt interessant. Zijn er nog specifieke punten waar je op moet letten als je er een zou willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 01:01:
dion_b, die 306 klinkt interessant. Zijn er nog specifieke punten waar je op moet letten als je er een zou willen?
Stel me die vraag over jaartje nog eens, dan weet ik wat ik nu over het hoofd gezien heb :P

Specifiek schijnt te zijn dat de aandrijfassen vervangen moeten worden. Is iig met barrel wat ik gekocht heb afgelopen jaar gebeurd (naast o.a. koppeling, versnellingsbak, LPG slang en airco bijvullen - deed pijn om die stapel rekeningen te zien twv ruim meer dan twee keer het bedrag waar ik'm voor overkocht :o ). Sowieso heb je het over oude auto's, dus dingen als koppeling gaan het op gegeven moment begeven - en schijnt dat het geen uitzondering is dat versnellingsbak het begeeft. Geen overbodige luxe om koppakking te controleren (=of het blok niet teveel zweet) en te kijken of er geen roest op dorpels is enzo.

Verder zijn er vier benzine/LPG motoriseringen van de 306 na facelift 2, de 1.4, 1.6 65kW, 1.6 72kW en 1.8. Als ik Spritmonitor moet geloven is de 1.6 72kW duidelijk de zuinigste, en sowieso moderner blok dan de andere drie. Je vindt hem pas vanaf modeljaar 2001.

Als je kijkt naar de LPG-bakken die aangeboden worden vind je ze tot ongeveer 350k km, dus afhankelijk van wat je wilt gaan rijden kun je vrij veilig tot rond de 3 ton kopen. Dat gezegd, iedere auto die ik bekeken heb voor ik de mijne kocht had 'onlogische' tellerstanden, dus daar heb je geen bal aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

De v40 weer weggedaan dion_b? Pics? (al dan niet in SJAT ;)).

Ik rijd er inderdaad redelijk veel mee, heb de auto over een week (5 augustus) exact 3 maanden en dan zijn er (bijna) 10.000 kilometers bij op gekomen :P Moet erbij gezegd worden, als ik nu op internet kijk kost een vergelijkbare Seat Cordoba tussen de 1000 en 1500 euro. Ik heb voor de mijne 500 betaald. Reken daar nog 120 euro bij voor een distributie set (riem was hoognodig aan vervanging toe). 620 euro af te schrijven over 25.000km. Bij die 25.000km bespaar ik tov mijn vorige auto (Opel Corsa) zo'n 900 euro op jaarbasis, puur benzine vs. LPG (uiteraard belastingen e.d verrekend). Ergo: Goedkoper rijden kan ik momenteel niet :+

Plan met mijn auto is simpel: Gewoon rijden. Rijden, rijden rijden. Af en toe wil hij een slokje olie en ik heb 1 keer wat koelvloeistof bij moeten vullen, dit alles in kleine hoeveelheden. Prima. Het ding is low-budget en dat blijft hij ook lekker :) Doel is om 't ding een jaar te houden (afschrijven naar 0,-), en dan kijken wat ik ermee ga doen. Ik gok dat hij dan rond de 310-320.000Km op de teller zal hebben, dus de opties zullen waarschijnlijk export of sloop zijn. Afhankelijk van de staat waarin het ding dan verkeerd natuurlijk.

Ik verwacht over max. een jaar mijn motor (VFR750F uit 1986) klaar te hebben, stiekem is het de bedoeling dat dat dan mijn daily wordt. De auto die dan vooral vaak stil zal staan, hoeft dan niet meer op LPG te rijden :+

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 30-07-2014 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De V40 gaat weg (mogelijk as zaterdag aan kennissen, anders gooi ik'm op internet te koop) want we gaan van 25k km/j naar 7.5k km/j en dan tikken de hogere vaste lasten ervan te hard aan en is de meerwaarde (luxe) minder nodig, Komt bij dat dat ding gewoon onzuinig was, 1:9 is zelfs voor LPG dorstig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ken het. Het vreemde bij mijn Cordoba is dat rijstijl totaal niets met verbruik te maken heeft :? Ik ben er vorige maand volgas mee naar Oberhausen gereden (200km/u), 1:9,9.

2 weken terug rijd ik er een retourtje Rotterdam mee. Geen files, geen trap werk. 1:9,1 8)7

Dieptepunt momenteel is 1:7, toen heeft-ie een paar dagen een aanhanger mee te slepen gehad, en ook vrij veel in de stad gereden. Beste tot nu toe is 1:12. Laatste week lijkt-ie wat dorstiger. Vermoed dat ik 't ding gewoon ff wat aandacht moet geven (het ding geeft hints van gaar rakende bougies en kabels :+), houdt af en toe wat in, en dat compenseer ik dan weer door gewoon meer gas te geven :P

[/off-topic]

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 30-07-2014 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klinkt heel herkenbaar, bij mijn 106 maakt het ook weinig uit. Zal vast komen door ouderwetse LPG techniek (gewoon een mengstuk hier).
SH4D3H schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 01:01:
Koppakking van alle 8klepsmotoren, als ie lekt op de linker hoek bij de distributieriem tussen cilinderkop en onderblok. Dat is op zich nog niet zo erg (hoewel hij er dan wel langzaam aan zit te komen en het niet over de riem zelf mag lekken) maar op termijn gaat ie dan ook olie naar het koelwater lekken (althans dat is wat het vaakst gebeurd) -> bruin koelwater.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 30-07-2014 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

GoldenSample schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 01:37:
Klinkt heel herkenbaar, bij mijn 106 maakt het ook weinig uit. Zal vast komen door ouderwetse LPG techniek (gewoon een mengstuk hier).
AG installatie. Wel een soort van multipoint injectie, maar antiek met een verdampertje e.d.. Ik was er dit keer niet heel kritisch op, heb normaal wel een duidelijke voorkeur voor een Vialle LPi installatie. Deze auto kocht ik zoals veel mensen een eerste auto kopen: Zolang-ie het doet is het allemaal prima. Gaat er iets kapot en kost het weinig? Fiksen. Gaat-ie kapot en is het een dure grap? ---> Gone. Ander barrel kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die BMW was zeker ook een Vialle LPi? Gezien die pompen van een jaar of 10 terug daar nogal snel schijnen te sterven en jij dat ook had (toch?). Mijn ouders waren volgens een specialist een grote uitzondering toen dat ding bij 250k km op gas pas stuk ging.

Die AG handel heeft ook wat brakke series geloof ik, weet Drake meer van, althans kon ie me vorige week nog het een en ander over vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat was bij m'n 323f idd. 285k km op de klok, brandlucht vanuit de kofferbak en vermogen weg. Auto op benzine gezet en ik werd gelanceerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 21:13
Ik zeg Daihatsu... Let goed op roestvorming, de rest is bulletproof...
Licht en dus weinig MRB (maar ook geen crash bescherming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:49

Rick-Jan

always connected

Ik ben ook op zoek naar een andere auto. Maar zit een beetje in dubio wat te doen. Mijn huidge eerste auto is een vw polo 6n 1.4 44kw uit 1997. Ik heb de auto nu 2 jaar en de versnellingsbak is al een keer vervangen(veel voorkomend probleem) maar begint weer slechter te schakelen. Ook begint de auto meer te roesten. De apk is in september weer en wil dan een besluit maken. ik wil graag een auto die wat nieuwer, sneller en comfortabeler is. De groote en gewicht van deze auto zijn voor mij ideaal. Ik rijd ongeveer 8000km in een jaar en verwacht dit ook te blijven rijden. Budget is zo rond de 1500 euro. Auto's die mij aanspreken zijn: seat ibiza, vw polo (nieuwer model) alfa 147( vind dit een hele mooie auto maar eigenlijk te zwaar, en kwaliteit?) franse auto's ben ik niet zo'n fan van, vind bijv de 106 en 206 niet lekker rijden. Aan de andere kant weet ik wel wat ik aan deze auto heb. Start goed en geen rare problemen.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Koop een Yaris. De 1.0 heeft niet al te veel vermogen, dus je kan de 1.3 kopen of de snelle 1.5 T-sport. Maakt voor jouw kilometers niet heel veel uit wat het verbruikt. Alle Yarissen hebben een distr. ketting, dus die hoef je nooit te vervangen.
Ik betaal zelf maar 18 euro MRB voor de Yaris, en dat ding mankeert verder nooit wat. Als jij zo'n wat oudere Polo of Ibiza koopt, zul je gemiddeld veel meer kwijt zijn aan reparaties en onderhoud.
Met de Franse auto's kun je wellicht goedkoper uit zijn, een Clio-tje kost heel weinig en is best betrouwbaar (hint, neem simpele versie zonder startonderbreker). Een Clio rijdt ook heel leuk.
Echter zal een Yaris de laagste kosten hebben, als je alles op een rijtje zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat vind je behalve grootte en gewicht belangrijk?
Kun je beschrijven wat anders is aan het rijgedrag van een 206 dan jouw Polo dat je niet bevalt?
Ik ken de varianten van beide met een grote reet, dus de 306 Break en de Cordoba Vario, en vind de wegligging van de 306 lichtjaren beter dan van de Cordoba, met veel directere, scherpere stuurcontrole. Maar goed, over smaak valt niet te twisten ;)

Als je versnellingsbak weer aan het overlijden is zou ik iig niet zeggen dat je "geen rare problemen" hebt :o

Hoe zit het met kosten? Je budget is laag, maar wat je wil is ws haalbaar zolang het niet al teveel nieuwer hoeft. Laag gewicht houdt wegenbelasting en verzekering laag, maar wat vind je van verbruik? Bij 8k km tikt dat niet bijzonder zwaar aan, maar het verschil tussen 1:17 en 1:12 (om maar eens boven- en ondergrens van wat je kunt verwachten te noemen) is nog altijd EUR 345 op jaarbasis uitgaande van benzine. Maakt dat je nog wat uit?

Oslik blyat! Oslik!

• Falcon
  • Laatst online: 12-10 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Rick-Jan: Je zou ook een Honda Civic kunnen overwegen. Degelijke auto's en toch een tikkeltje sportief.

Voorbeeld: http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=1101373

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:49

Rick-Jan

always connected

Falcon schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 07:59:
@Rick-Jan: Je zou ook een Honda Civic kunnen overwegen. Degelijke auto's en toch een tikkeltje sportief.

Voorbeeld: http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=1101373
Zon civic ziet er ook wel goed uit, ga ik meenemen.
dion_b schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:57:
Wat vind je behalve grootte en gewicht belangrijk?
Kun je beschrijven wat anders is aan het rijgedrag van een 206 dan jouw Polo dat je niet bevalt?
Ik ken de varianten van beide met een grote reet, dus de 306 Break en de Cordoba Vario, en vind de wegligging van de 306 lichtjaren beter dan van de Cordoba, met veel directere, scherpere stuurcontrole. Maar goed, over smaak valt niet te twisten ;)

Als je versnellingsbak weer aan het overlijden is zou ik iig niet zeggen dat je "geen rare problemen" hebt :o

Hoe zit het met kosten? Je budget is laag, maar wat je wil is ws haalbaar zolang het niet al teveel nieuwer hoeft. Laag gewicht houdt wegenbelasting en verzekering laag, maar wat vind je van verbruik? Bij 8k km tikt dat niet bijzonder zwaar aan, maar het verschil tussen 1:17 en 1:12 (om maar eens boven- en ondergrens van wat je kunt verwachten te noemen) is nog altijd EUR 345 op jaarbasis uitgaande van benzine. Maakt dat je nog wat uit?
Dat van de versnellingsbak is een goede inderdaad. Het is gewoon een kwaal van die polo's en kan vroeg of laat weer vervangen worden en daar niet zoveel zin in. Ik heb een poosje met verschillende 206jes gereden, en vind het gewoon niet fijn rijden, een beetje zweverig lijkt het. Mijn polo loopt nu gemiddeld 1 op 15. Dit vind ik prima te betalen en het verbruik van een volgende auto mag eventueel ietsjes hoger zijn. 60 pk met 880kg is nu wel te doen, maar even een snelle inhaalactie zit er niet bij. Ook wat opties zijn welkom, polo is wel basaal. Een auto vanaf bouwjaar 2000 is wat mij betreft prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Rick-Jan op 14-08-2014 08:23 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• _JGC_
  • Laatst online: 10:39
Ben van een golf 3 in een 206 gestapt, vind het eerlijk gezegd gewoon fijn rijden. Ja een 206 rijdt gewoon anders:
- geen slijtage aan achterbanden
- achterkant is geveerd met dempers en torsiestaaf
- achterassen zijn standaard allemaal krom
- voorkant heeft geen instelbare camber

Verder sinds deze zomer viking banden voor... Als je doodsangsten uit wilt staan moet je met regen zoals afgelopen dinsdag eens een klaverblad gaan rijden... Weet nu al dat de winterbanden vroeg komen dit jaar.

Hoe een 206 rijdt heeft alles te maken met banden, uitlijning en leeftijd van de vering. Kans dat er is bezuinigd op die punten is vrij groot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rick-Jan schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 08:21:
[...]

Dat van de versnellingsbak is een goede inderdaad. Het is gewoon een kwaal van die polo's en kan vroeg of laat weer vervangen worden en daar niet zoveel zin in. Ik heb een poosje met verschillende 206jes gereden, en vind het gewoon niet fijn rijden, een beetje zweverig lijkt het. Mijn polo loopt nu gemiddeld 1 op 15. Dit vind ik prima te betalen en het verbruik van een volgende auto mag eventueel ietsjes hoger zijn. 60 pk met 880kg is nu wel te doen, maar even een snelle inhaalactie zit er niet bij. Ook wat opties zijn welkom, polo is wel basaal. Een auto vanaf bouwjaar 2000 is wat mij betreft prima.
Voor die 'snelle inhaalactie' is zowel vermogen als gewicht van belang (je wint niets met hoger vermogen als je evenredig veel zwaarder gaat rijden).

Om een snelle indicatie te krijgen van wat er allemaal beschikbaar is kun je kijken bij Uitgebreid Zoeken op autotrack.nl. Ben niet zo'n fan van de handelaren op Autotrack "prijs is ex EUR 350 kosten rijklaar maken" :X, voor dit soort oud gebakje zou ik veel eerder bij particulieren kopen en die vind je meer op Marktplaats. Maar om een indicatie te krijgen van wat past binnen je eisen is het goed.

Als ik invul:
Min jaartal 2000
Max prijs EUR 1500 (en min 750)
Gewicht max 950kg
Vermogen minimaal 71pk

Krijg ik 34 resultaten met beperkt aantal types:
- Peugeot 106/Citroen Saxo Sport
- Renault Clio 1.4 MTV / RN
- Nissan Micra 1.3
- Fiat Punto 1.2 16V ELX
- Renault Twingo 1.2 16V
- Hyundai Excel 1.3i
- Opel Corsa Sport
- Peugeot 206 XR
- Daihatsu YRV
- VW Polo 1.4 16V 55kW
- Ford Fiesta 1.3 16V

Nu, keuze zat, maar je gaat hier niet snel 'meer opties' krijgen, dit zijn allemaal kleine autotjes in relatief sportieve uitvoering, maar het blijft relatief. Voor jouw budget ga je geen echte sportgevallen vinden van deze leeftijd, althans niet als ze ook nog moeten rijden :z

Ga je een gewichtscategorie omhoog en neem je als minimumeis 91pk, dan gaat het lijstje er anders uitzien:
- Suzuki Baleno 1.3 Sport
- Renault Megane 1.6 Coupe Sport
- Peugeot 206 2.0 GTI (of CC, de cabrioversie)
- Ford Focus 1.6 16V 74kW Trend
- Daihatsu Grand Move 1.6
- Daewoo Lanos Sport
- Hyundai Accent 1.5i Sport
- Citroen Saxo / Peugeot 106 1.6i Sport
- Kia Rio 1.5GS
- Fiat Bravo 1.6 16V GT
- Opel Corsa 1.6 GSI

Muv de Daihatsu zit je hier duidelijk in de categorie 'hot hatch'. Helaas zit je ook onderin de prijsklasse daarvan, dus moet je rekening houden met volkomen afgeragd zijn ervan. Daarom zou ik alles met 'Sport' of "GT" in de naam met een enorme boog vermijden.

Wat je dan overhoudt is de Ford Focus, waar je een 'gewone' 3-deurs kunt vinden met 74kW (100pk). Dan nog zit je onderin de kan te grabbelen voor dit bedrag, dus al teveel opties en/of uitstekende optische staat kun je niet verwachten, maar als het rijdt heb je een auto die iig in z'n tijd bekend stond als veruit best sturende personenauto en eentje die ook nog comfortabel rijdt enzo. Verbruik is met 1:13 niet geniaal, maar ook niet schokkend veel slechter dan wat je nu hebt, dat gaat je op jaarbasis nog geen EUR 150 keer kosten.

Oslik blyat! Oslik!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Focus uit die periode roest als de tyfus.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:37

DropjesLover

Dit dus ->

Wegns het overlijden van mn startmotor en al lekkende injectoren hebbende...

Ik zoek iets nieuws.

Enige eisen zijn:
Goedkoop rijden (licht en zuinig)
Betrouwbaar
Airco en/of cruise control
Zo jong mogelijk ivm roest en uitdrogen rubbers enzo. Km stand maakt minder uit, meeste auto's houden er om andere reden mee op dan serieus motor-falen.
Motor met ketting is een pre.

Benzine bij verbruik beter dan 1:20, anders diesel. Momenteel rij ik ~25k km/jaar, maar ik weet niet wat mn werk gaat doen. Over 6 weken loopt mn inleencontract af, en ik weet niet wat zij willen (en bieden) en wat ik eigenlijk wil.

Budget: +- €3000

Ik weet dat ik al snel bij een Toyota Yaris uit kom, maar daar zijn er niet veel van met opties.

Liefst niks frans ivm beruchte electronische problemen (meer aanwezig in het budget sigment).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• !null
Ik zou zeker voor de Yaris gaan in jouw geval. Je kunt een diesel nemen, dan kun je met granny style 1 op 25 halen. Diesels zijn wat zeldzamer helaas (tenzij je in Belgie gaat kijken!)
Voldoet aan alles, behalve dan Cruise control is een beetje zeldzaam.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Kijk of je iets op gas kan halen. Verbruik wat je wil haal je niet maar bij tanken jank je wat minder hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:28
DropjesLover schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:38:
Ik zoek iets nieuws.

Ik weet dat ik al snel bij een Toyota Yaris uit kom, maar daar zijn er niet veel van met opties.

Liefst niks frans ivm beruchte electronische problemen (meer aanwezig in het budget sigment).
Tsja, volgens mij zijn er genoeg tweakers die rondrijden in een Peugeot/Citroën of Renault zonder elektronische problemen. Weet ook niet of die problemen meer in het budget segment zitten, zou eerder zeggen dat ze in de eerste paar jaren van elk model nog wel eens voorkwamen (Renault Laguna, Peugeot 607).

Heb even de spreadsheet er weer bij gepakt, en mijn 206 2.0 HDi rij ik nu al vrolijk meer dan vier jaar en 17dzd km per jaar mee voor 8 cent/km vast (MRB, verzekering) en 13 cent/km variabel (diesel, onderhoud). Genoeg 206 dieseltjes te vinden rond jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

DL, wat had je nu ookalweer voor hok? toch niet een AX Diesel nog of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Renault Clio 2 ph2 diesel uit 2002.

Electrisch probleem, lekkende injectoren en dan nu de startmotor. Oke, een deel zijn gewoon (slijtage) onderdelen die bij elke auto kapot kunnen gaan, maar vermoeiend is het wel. Stel, ik fix die startmotor, dan is het afwachten tot het volgende...

Die 206 HDi's zijn wel te vinden inderdaad. Is de 1.4 daar van wat of wil je echt de 2.0 hebben? En wat is het verschil tussen de HDi en de 1.9XTD bijv?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DropjesLover schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:38:
Wegns het overlijden van mn startmotor en al lekkende injectoren hebbende...

Ik zoek iets nieuws.

Enige eisen zijn:
Goedkoop rijden (licht en zuinig)
Betrouwbaar
Airco en/of cruise control
Zo jong mogelijk ivm roest en uitdrogen rubbers enzo. Km stand maakt minder uit, meeste auto's houden er om andere reden mee op dan serieus motor-falen.
Verstandig ;)
Motor met ketting is een pre.

Benzine bij verbruik beter dan 1:20, anders diesel. Momenteel rij ik ~25k km/jaar, maar ik weet niet wat mn werk gaat doen. Over 6 weken loopt mn inleencontract af, en ik weet niet wat zij willen (en bieden) en wat ik eigenlijk wil.
Juist dan liever gas dan diesel, aangezien vaste lasten gas nauwelijks hoger zijn dan van benzine (maar de km-kosten lager zijn dan diesel).
Budget: +- €3000

Euh, grootste electronische problemen zitten juist in de hogere segmenten, kijk maar richting Laguna. Of omgekeerd naar de Dacia Logan - Renault zonder poespas en electronica, daarom juist betrouwbaarder dan z'n duurdere broertjes en zusjes.

Ik zou sowieso niet op basis van vooroordelen uitsluiten maar echt per model en jaargang kijken. Er zijn zat non-FR auto's met electronische problemen en zat FR auto's die dat niet of nauwelijks hebben. Dat gezegd, nieuwere auto's hebben allemaal (te) veel electronica aan boord en die electronica neemt een groeiend percentage van alle defecten voor z'n rekening.

Idem trouwens mbt jong vs roest/rubbers. Globaal genomen zullen jongere auto's minder roest hebben, maar de verschillen per model en per jaargang zijn aanzienlijk groter (zie opmerking hierboven over de Focus 1e generatie), zeker aangezien je met EUR 3k toch snel richting 10 jaar oud gaat. In plaats van een vooroordeel kun je beter grondig kijken naar auto's die op specs in je shortlist komen. Auto X uit 2001 zou zomaar minder kans op roest kunnen hebben dan auto Y uit 2005...

Probeer anders je eisen scherper te stellen. Voor dat budget heb je zat keus dat aan eisen voldoet (vooral diesel of LPG-G3, niet benzine). Gezien je baanonzekerheid zou ik een max bedrag aan vaste lasten stellen. Verder zou ik met zoveel km behoorlijk letten op ergonomie. Exact wat voor stoelen je comfortabel vindt is geheel persoonlijk, maar dat je voor jou comfortabele wilt hebben lijkt me erg belangrijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:14
dion_b schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 00:00:
Dat gezegd, nieuwere auto's hebben allemaal (te) veel electronica aan boord en die electronica neemt een groeiend percentage van alle defecten voor z'n rekening.
Wat daarbij vooral belangrijk is: gaat elektronica kapot (zoals bij een Laguna II) of zorgt elektronica met een onterechte foutmelding voor problemen?
Indien dat laatste: we zijn toch tweakers? Koop een OBD-interface en zoek op internet wat software zodat je zelf een storingscode kunt resetten. In veel gevallen is er geen probleem, maar doet de sensor die het probleem moet opmerken gewoon lastig.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
DropjesLover schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:18:
Die 206 HDi's zijn wel te vinden inderdaad. Is de 1.4 daar van wat of wil je echt de 2.0 hebben? En wat is het verschil tussen de HDi en de 1.9XTD bijv?
Ik heb geen ervaring met de 1.4 Hdi. Toen ik aan het zoeken was bleek dat het verbruik tussen de 1.4, 1.6 of 2.0 niet veel uitmaakte, dus heb toen maar voor de meest simpele versie gekozen (2.0 heeft geen intercooler en volgens mij een vrij simpele turbo, en geen roetfilter geneuzel, dus leek me de betrouwbaarste). Dezelfde 2.0 diesel levert in de 406 (en volvo's volgens mij) 110 pk, dus het lijkt me dat ie het met de 90 pk in de 206 lekker rustig aan mag doen, en dus minder snel kapot gaat.

De 1.9 is een ouderwetse niet-common-rail diesel. Schijnt erg betrouwbaar te zijn, maar wel wat trager. Nadeel is ook dat die alleen de eerste paar jaar geleverd zijn (98-99 of zoiets?) en de meeste daarvan zijn ook vrij kale uitvoeringen. Vond ik persoonlijk een stuk minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:25

Nox

Noxiuz

Die 2.0 gaat erg lang mee maar de monteur hier in het dorp meldde wel dat de rest van de auto naar de klote is voor de motor ingereden is :P

Nu overdreef hij het wel een beetje, maar als je bijvoorbeeld weet dat de richtingaanwijzers worden aangestuurd door een speciale computer die duurder is dan je auto zelf en dat deze nog wel eens stuk gaan dan moet je accepteren dat je op een dag je hand moet uitsteken ;)

Zelf rol ik nu een MX-5 uit 91 welke naar mijn inzichten zeer betrouwbaar is gebleken de afgelopen 10.000 kilometer. Volgens de garage zou ik er bijna met iedere Franse auto (en veel Duitse en andere Europese) wel op achteruit gaan qua betrouwbaarheid en kwaliteit van weggedrag. Dus nu ben ik verpest :(

De 2.0 HDI stond wel op mijn lijstje als opvolger maar ik denk dat ik wat geld ga bijleggen voor een Mazda 3. De 206 heeft overigens geen CC mocht je dat willen hebben. Als je diesel rijdt ga je veel meters maken en kan dat lekker zijn...

Oh, en mocht iemand iets weten á la Peugeot 206 2.0HDI - formule dan hoor ik het graag. Want een dieseltje van rond de ton zwaar met tweeliter turbodiesel is natuurlijk een geniale formule. Zo hoort een auto ook te zijn :D

[ Voor 49% gewijzigd door Nox op 16-08-2014 23:43 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
NoxiuZ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:37:
Oh, en mocht iemand iets weten á la Peugeot 206 2.0HDI - formule dan hoor ik het graag. Want een dieseltje van rond de ton zwaar met tweeliter turbodiesel is natuurlijk een geniale formule. Zo hoort een auto ook te zijn :D
De 306 is geloof ik ook met de 2.0 Hdi geleverd :) weegt niet heel veel meer dan een 206 gok ik.

Dat richtingaanwijzer gebeuren kan je ook overdrijven. Het probleem is geloof ik dat alle 'stengels' in een module rondom je stuur geklikt worden die nog wel eens kapot wil gaan. Dan ben je een paar honderd euro verder. Cruisecontrol is wel geleverd, maar het is me nog steeds niet duidelijk op welke modellen wel en niet.

Maar goed, we zijn het in ieder geval eens dat het een heerlijke motor is, en met 1045 kilo licht het omslagpunt ook lekker laag. Ik rij dus nog een paar jaartjes door gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb besloten om toch mn Cliootje te laten repareren. Dit omdat ik buiten de sloopregeling val helaas, waardoor ik weinig/niks terug verwacht te krijgen voor deze, bij aanschaf van een nieuwe(re).

Even voor mijn idee, puur op enige eis goedkoop rijden: wat zouden jullie zeggen van een 2-5 jaar oude dinky-toy auto, Aygo en consorten. Welke (merken/jaren) zijn goed, welke niet?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

DropjesLover schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:13:
Ik heb besloten om toch mn Cliootje te laten repareren. Dit omdat ik buiten de sloopregeling val helaas, waardoor ik weinig/niks terug verwacht te krijgen voor deze, bij aanschaf van een nieuwe(re).

Even voor mijn idee, puur op enige eis goedkoop rijden: wat zouden jullie zeggen van een 2-5 jaar oude dinky-toy auto, Aygo en consorten. Welke (merken/jaren) zijn goed, welke niet?
Liever iets ouder en op LPG. Zoals de 306 break van Dion_B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb besloten om toch mn Cliootje te laten repareren. Dit omdat ik buiten de sloopregeling val helaas, ?
Even terzijde, sloopregeling ?
Heb ik iets gemist, want ik dacht dat die al 4 jaar geleden was stopgezet, maar had ik dat fout, of is er een nieuwe ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wordt per stad of gemeente nog wel gedaan. De nationale sloopregeling is inmiddels 4 jaar geleden.

Toch raar, dat ze subsidie geven op het slopen van nog prima werkende auto's :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

_JGC_ schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:35:
Wordt per stad of gemeente nog wel gedaan. De nationale sloopregeling is inmiddels 4 jaar geleden.

Toch raar, dat ze subsidie geven op het slopen van nog prima werkende auto's :X.
Vond ik ook toen ik een prima 12 jaar oude fiesta (1 op 17) ingeruilde voor een 3 jaar oude getz (1 op 10)

Want dat zou beter voor het miljeu zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zelf zou ik met z'n budget juist voor een nog wat oudere (5 tot 8 jaar oid) gaan. Niet groter zoals touchdomex ivm vaste lasten. Verder zijn uit die jaren op Benzine genoeg goede keuzes, Colt, Yaris, Fiest, Mazda 2, allemaal wel best prima. 207 zou ik laten staan ivm gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Maar je gaat dus nu geld investeren in een auto die je vermoedelijk over een maand niet meer nodig hebt :?
Het zijn stads gebakjes. Op de snelweg wil je niet met een Aygo e.d. Lawaai, lawaai, lawaai. Dan zou ik eerder een klasse meer pakken en dan in de vorm van een Yaris bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat een onzin. Een Aygo is prima als daar gewoon genoegen mee neemt. En als je veelal op stukken rijdt waar je 100 mag (randstad snelwegen) is het al helemaal prima en superzuinig. Hoe dan ook haal je wel 1 op 20, tenzij je alleen maar in de stad rijdt.
Ik heb zelf een Yaris, maar dat is ook maar een 1 liter met 68pk, dus niet echt een klasse meer, alleen een cilinder meer. Tja, wel wat remoerig op de snelweg, het kan zeker stiller. Maar het rijdt prima, en je rijdt echt voor een appel en een ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

Een Aygo of anders een Skoda Citigo. Goede auto'tjes. Vooral die Skoda Citigo's hebben toch nog verassend veel ruimte. Een Aygo zit ik echt klem in, ik weet niet hoe lang je bent, maar alles boven de 1.90 is niet echt lekker zitten in zon ding.

Als je ietsje groter wilt: een Nissan Micra, een Yaris, Mazda 2, Mitsubishi Space Star (Wel spuuglelijk).

EDIT: Een Hyundai i10 is ook een super auto'tje. komt bij Autoweek erg goed uit de test tegenover zijn concurrentie! Mijn tante heeft er ook 1, en dat rijdt voor zo'n blikje gewoon prima.

[ Voor 16% gewijzigd door Momentumlol op 20-08-2014 22:30 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@!null: Ik heb genoeg in een Aygo gereden om te weten dat ze op de snelweg erg remoerig zijn ;) Het lijkt er ook niet op dat dat hun terrein is, in de stad komen ze goed tot hun recht. De Yaris (voornamelijk met de 1.3) is dan echt wel meer auto, en comfortabeler imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:25

Nox

Noxiuz

Aygo is wel erg waardevast en een van de weinig auto's waard om hem nieuw te kopen gezien de afschrijving niet zo enorm is. Zeker als je hem wat langer wil rijden kan je hem nieuw kopen, wil je hem kort rijden koop je hem tweedehands.

Heb een tijdje een Aygo mogen rijden, snelweg. En dat rijdt, maar daar is alles mee gezegd. Als je eis goedkoop is, ga aygo-achtig rijden. Als je vele meters maakt is een C2 nog wel te doen, zo'n 1.4 dieseltje ofzo dat aan 4 liter per 100km voldoende heeft ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Nox op 20-08-2014 22:42 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Momentumlol schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:23:
[...]

Een Aygo of anders een Skoda Citigo. Goede auto'tjes. Vooral die Skoda Citigo's hebben toch nog verassend veel ruimte. Een Aygo zit ik echt klem in, ik weet niet hoe lang je bent, maar alles boven de 1.90 is niet echt lekker zitten in zon ding.

Als je ietsje groter wilt: een Nissan Micra, een Yaris, Mazda 2, Mitsubishi Space Star (Wel spuuglelijk).

EDIT: Een Hyundai i10 is ook een super auto'tje. komt bij Autoweek erg goed uit de test tegenover zijn concurrentie! Mijn tante heeft er ook 1, en dat rijdt voor zo'n blikje gewoon prima.
Heb een paar weken in een i10 in Zuidafrika rondgereden. Voor stadsverkeer voldoet het perfect, op de snelweg (100km/u, niet Autobahn) ook. Waar je merkte dat het niet bepaald ruim gemotoriseerd was, was zodra je een heuvel tegenkwam. Dat was kwestie van planken en soms terug moeten schakelen. Maar goed, in NL heb je zo goed als geen echte heuvels dus niet zo'n issue. Op onverharde wegen die niet veel beter waren dan rivierbeddingen deed hij het ook niet goed, maar dat kun je de i10 niet verwijten O-)

Als ik het vergelijk met een Suzuki Alto die ik een jaartje later in Romania huurde (met 16km op de klok toen ik instapte :+ ) zou ik zeggen dat de Alto iets lekkerder zat, maar dat het elkaar niet veel ontliep. In beide kon je gewoon paar uur rijden zonder geradbraakt te zijn. En dat zeg ik met 1m86, relatief lange benen en trauma's van een Hyundai Excel die ik erfde :z

Maar goed, wat ik me in zo'n geval afvraag: als kosten relevant zijn, waarom in vredesnaam gaan voor een (bijna) nieuwe auto :? Ook een nieuwe is een koekblikje. Dan kun je net zo goed eentje halen van 10-15 jaar oud voor een fractie van de prijs van een nieuwe, genoeg geld reserveren om een tweede te kopen als de eerste het begeeft (of niet meer economisch zinnig te repareren is) en dan nog genoeg overhouden om lekker op vakantie te gaan (naar Zuidafrika ofzo ;) ) voor minder dan de aanschafkosten van zo'n (bijna) nieuwe.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
Het is ook maar net wat je wensen zijn. Ik rijd nu al 200.000km/5 jaar in een Peugeot 206 1.4HDI. Motortje wordt met 320.000km op de teller wat rumoeriger, onderdelen beginnen wat te slijten en de achterbanden zijn binnen 15.000km voorzien van een mooi slijtagepatroon waardoor het klinkt alsof je wiellagers rot zijn (helaas kan je de optie "kromme achteras" bij Peugeot niet uitvinken bij het bestellen van een nieuwe auto :X).

Ik zou prima in een tweedehands 107 of nieuwe 108 kunnen rijden, maar dan wel eentje op diesel of LPG. 1.4HDI is hier in NL bijna niet te krijgen, LPG blijft dan over en de 108 komt alleen in 1.0 benzine. Ja, het is geen 207/208, maar als je toch niet anders gewend bent dan lawaai van een versleten 206 is het absoluut geen stap terug.

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Ik heb laatst een testritje gedaan in een Mitsubishi Colt 1.3 GLI en deze had volgens de verkoper al 1,5 maand niet gereden. Ik geloof 'm wel, er kwam namelijk allemaal stof uit de blazers en de remmen hadden een fikse laag oxide.

Alleen het probleem is dat de motor ook niet helemaal jofel klonk, het piepte allemaal wat en de motor was behoorlijk luid. Beter kan ik het helaas niet beschrijven. In hoeverre kan dit ook komen doordat de auto een tijd niet gereden heeft?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:16

-tom-562

Oliesjeik

Lastig zo te zeggen.
Kan de v-snaar/multiriem zijn van de dynamo o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

_JGC_ schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:35:

Gemeente/stad Utrecht, men wil schonere lucht enzo. Er komt ook in 2015 een milieuzone in de binnenstad en meer van dat soort ongein.
Voor benzine auto's van voor 1992 en diesels van voor 2001 krijg je €1500 (en nog eens €750 als je een schonere euro 6 wagen in de plaats koopt).
Destruction schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:04:
[...]

Maar je gaat dus nu geld investeren in een auto die je vermoedelijk over een maand niet meer nodig hebt :?
Nu moet ik rijden, over een maand waarschijnlijk toch wel, bijv. naar andere baan. Zie ik dan wel. Nu ik hem niet makkelijk weg kan doen met die sloopregeling moet ik er toch _iets_ mee :P
[...]

Het zijn stads gebakjes. Op de snelweg wil je niet met een Aygo e.d. Lawaai, lawaai, lawaai. Dan zou ik eerder een klasse meer pakken en dan in de vorm van een Yaris bijvoorbeeld.
Interesseert me allemaal niet, ik wil iets goedkoops en betrouwbaars.
Yaris staat ook hoog op het lijstje hoor, maar die zijn allemaal niet zo jong meer, dus daar komen ook onkosten aan.

BThGvNeOA

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

DropjesLover schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:57:
[...]

Interesseert me allemaal niet, ik wil iets goedkoops en betrouwbaars.
Yaris staat ook hoog op het lijstje hoor, maar die zijn allemaal niet zo jong meer, dus daar komen ook onkosten aan.
Aan een Yaris, zeker de versie met de 1.3, heb je doorgaans alleen normaal onderhoud.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap