_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Jammer genoeg valt die buiten mijn budget. Dat is helaas erg krap, met een maximum van 1.000.
Ik ben bang dat ik daar geen Yaris voor krijg
Het imago van de auto maakt me niet veel uit, want voor dit budget kan ik niet teveel wensen
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
een AX GTI (of GT of GT-inj), 95 (of 85 of 75) PK op 700-750 kg, uitstekende wegligging, niet groot dus niet duur in welke vaste lasten dan ook, onderhoud hebben ze af en toe wel nodig maar dat is allemaal supergoedkoop, enige nadeel is dat ze wel eens roesten, en daarmee zijn er al heel wat naar de sloop verdwenen.
Wat betreft de AX is de beschikbaarheid het grootste probleem. In mijn zoekactie vind ik er slechts 4 die op acceptabele (<50 km) afstand te koop zijn.
Onderhoud zelf doen is helaas niet een optie. Ik zal dus voor elke klus (m.u.v. vloeistoffen, zekeringen en lampjes) naar de garage moeten.
[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 03-05-2013 16:26 ]
Ik heb zelf een Honda Civic Coupé 1.5 LSI uit 1995. Staat nu 240.000 op de teller. Heb hem 3.5 jaar geleden gekocht voor 1000 euro. Geen seconden spijt van gehad. Zijn erg betrouwbare auto's (motor is ontworpen om de 500.000 te halen) op autoweek rijdt een 1.3 op LPG rond met bijna 1 miljoen KM!fonsoy schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:46:
Sinds kort ben ik aan het nadenken over een kleine eerste auto.
Ik heb naar de volgende modellen gekeken;
Honda Civic 1.4 of 1.5 (bijvoorbeeld deze http://link.marktplaats.nl/665109550)
+ Snel
+ Mooi uiterlijk
- Iets hogere lasten
In die 3.5 jaar bijna geen extra dingen gehad, behalve regulier onderhoud. Alleen accu en einddemper moeten vervangen. Auto is snel genoeg om lekker mee te komen in het verkeer. Hij versnelt genoeg in z'n 5 bijvoorbeeld, wat je bij die ecohokken niet lukt.
Toch nog redelijk zuinig, met gemak haal ik 1:15 en bij erg rustig rijden is 1:18 ook haalbaar.
Mijn auto is de LSI uitvoering, dus alles is electrisch en werkt ook nog gewoon. Stuur maar een DM als je meer info wilt hebben. Via het civicforum kan je redelijk goedkoop mooie exemplaren vinden.
Olieverbruik ook 0,0.. Erg netjes dus
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Nog los van specifieke auto is jezelf zo beperken op afstand ten zeerste af te raden.fonsoy schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:24:
[...]
Wat betreft de AX is de beschikbaarheid het grootste probleem. In mijn zoekactie vind ik er slechts 4 die op acceptabele (<50 km) afstand te koop zijn.
Als het meezit hoef je een max twee keer naar een verkoper toe te gaan. Al woon je in Zeeland/Limburg en de auto staat in Friesland/Groningen is dat geen ramp. Juist als je iets zoekt wat ouder is (want budget laag) maar toch in zo goed mogelijke staat moet je je net zo wijd mogelijk uitwerpen.
Komt bij dat je oudere maar redelijk goed behandelde auto's vaak eerder op het platteland vindt dan in de steden. Daar zijn afstanden sowieso wat langer. Kortom wmb afstand gewoon negeren en alles wat interessant is in ieder geval in overweging nemen.
Ook hier kun je enorm besparen door een goedkope maar goede garage te vinden. Mond-op-mond reclame is beste manier om ze te vinden (ik heb bijv in Duivendrecht een goed + goedkoop adresje). Het kan vaak factor twee schelen in arbeidskosten tov duurdere garages.Onderhoud zelf doen is helaas niet een optie. Ik zal dus voor elke klus (m.u.v. vloeistoffen, zekeringen en lampjes) naar de garage moeten.
Oslik blyat! Oslik!
Idd, de dealer is leuk bij een leasebak (of in het geval van schadeherstel dat gedekt wordt), anders echt niet...dion_b schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:58:
[...]
[...]
Ook hier kun je enorm besparen door een goedkope maar goede garage te vinden. Mond-op tot-mond reclame is beste manier om ze te vinden (ik heb bijv in Duivendrecht een goed + goedkoop adresje). Het kan vaak factor twee schelen in arbeidskosten tov duurdere garages.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Geweldig! Dit zijn nuttige ervaringen.chrisborst schreef op zondag 05 mei 2013 @ 09:27:
[...]
Ik heb zelf een Honda Civic Coupé 1.5 LSI uit 1995. Staat nu 240.000 op de teller. Heb hem 3.5 jaar geleden gekocht voor 1000 euro. Geen seconden spijt van gehad. Zijn erg betrouwbare auto's (motor is ontworpen om de 500.000 te halen) op autoweek rijdt een 1.3 op LPG rond met bijna 1 miljoen KM!
In die 3.5 jaar bijna geen extra dingen gehad, behalve regulier onderhoud. Alleen accu en einddemper moeten vervangen. Auto is snel genoeg om lekker mee te komen in het verkeer. Hij versnelt genoeg in z'n 5 bijvoorbeeld, wat je bij die ecohokken niet lukt.
Toch nog redelijk zuinig, met gemak haal ik 1:15 en bij erg rustig rijden is 1:18 ook haalbaar.
Mijn auto is de LSI uitvoering, dus alles is electrisch en werkt ook nog gewoon. Stuur maar een DM als je meer info wilt hebben. Via het civicforum kan je redelijk goedkoop mooie exemplaren vinden.
De zuinigheid is nog een aardige extra. Ik ga verder kijken naar de Civic. Ik ga eens wat speuren op specifiekere fora naar garage ervaringen zodra ik ze nodig ga hebben.
Ik ben bang dat de AX in onderhoud iets duurder zijn. Met mijn budget kan ik niet anders zeggen dan dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Daarnaast zijn de 1.1'tjes nog wel te krijgen, maar de 1.4 modellen zijn echt vrij schaars
Vertel?dion_b schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:58:
Mond-op-mond reclame is beste manier om ze te vinden (ik heb bijv in Duivendrecht een goed + goedkoop adresje).
Met zo'n auto moet je alleen bij een garage komen voor onderhoud. De aanschaf moet je echt bij een particulier doen. Liefst bij iemand die braaf zijn onderhoud heeft laten doen. Ook op een fora kan je vaak ook een leuke auto vinden van mensen die over het algemeen goed voor kun auto hebben gezorgd. Hier bijvoorbeeld: http://www.hcnonline.nl/forum/index.phpfonsoy schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:53:
[...]
Ik ga eens wat speuren op specifiekere fora naar garage ervaringen zodra ik ze nodig ga hebben.
De wat grotere garages hebben alleen inruilauto's staan waar je teveel voor betaald. En de garages die enkel oudere auto's hebben wil je al helemaal niet komen.
het geld wat je bespaard door direct bij een particulier te kopen, kan je mooi uitgeven aan onderhoud.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Wut? Kan me 1001 redenen bedenken waarom je geen AX zou willen rijden, maar dit is echt geen zinnige. Die bakken zijn ongelofelijk licht, dus belasting op motor is minimaal, verder zijn ze oerdegelijk geengineerd. En als iets kapot gaat is het erg makkelijk toegankelijk, dus lage werkloon voor het onderhoud. Lagere kosten kan ik me niet zo 1-2-3 voorstellenfonsoy schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:53:
[...]
Ik ben bang dat de AX in onderhoud iets duurder zijn.
Klopt, maar als je zonodig wilt scheuren zijn ze geweldig. 1.4 klinkt niet als veel, maar in een auto die maar 700kg weegt schopt dat aars. De 1.1i is al een stuk sneller dan dezelfde motor in een Saxo/106, en die zijn met 1 persoon in de auto nog verbazingwekkend rap. Je merkt pas dat het een klein motortje is als je met meer mensen in de auto zit.Met mijn budget kan ik niet anders zeggen dan dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Daarnaast zijn de 1.1'tjes nog wel te krijgen, maar de 1.4 modellen zijn echt vrij schaars
Deze lui:
http://www.erdigarage.nl/nl/home
Heb ze voor het eerst gevonden toen ik paar jaar terug wat schade reed en offertes vroeg voor herstel. Zij zaten onder de helft van de duurste. Ondertussen al tig keer geweest met drie verschillende auto's en tot nu toe altijd tevreden met hun werk. Niets wat ze hersteld hebben heeft achteraf problemen gegeven. En het kost geen drol. M'n vriendin gaat liever naar een garage bij haar werk in Nieuwegein, maar het werk dat ze leveren is een stuk twijfelachtiger en de rekeningen hoger.
Oslik blyat! Oslik!
Ook ik ben van plan om binnenkort een klein & goedkoop auto'tje te kopen (€1000 a €1200). Van verschillende mensen in mijn omgeving kreeg ik het advies een Opel Corsa te kopen.
Als ik het forum zo doorlees is het verstandig om er een van na 1997 te kopen ivm met de roest.
Zijn er nog andere dingen waar ik bij dit type auto specifiek op moet letten? (ik ben echt een auto leek)
Alvast bedankt!
Maar bijvoorbeeld een Ford Focus is nauwelijks particulier te vinden; 95% van de aanbieders zijn handelaars! Gevolg daarvan is dat er genoeg handelaars zijn die goedkoper zijn dan de weinige particuliere aanbieders...Destruction schreef op zondag 05 mei 2013 @ 21:07:
Inderdaad, dit soort auto's bij een bedrijf kopen biedt eigenlijk alleen nadelen. Je betaald een hogere prijs dan bij de particulier, en in ruil daarvoor krijg je geen enkele garantie.
@Egeau:
Roest:
- Wielkasten
- Veerschotels
- Kokerbalken
- Achteras
Scheurtjes in de B stijl
16v motoren het liefst vermijden, pak er een met een 8 klepper. Ze zijn niet onbekend met olie verbruik maar die 8 klepper motoren van Opel doen het altijd is mijn ervaring. Ik heb al teveel 16klepper motoren met <100.000Km uit Corsa's/Astra's tot Signum's gehaald die kapot waren gelopen..
Ik heb in het verleden zelf een Opel Corsa Strada 1.2 gehad uit 1999. De 1.0 (X10XE) en 1.2 (X12XE) motoren hebben een ketting in plaats van een riem waardoor je dat als het goed is iets gaat schelen in onderhoudskosten. Die Corsa had af en toe wel last van de bekende "stotter" met het optrekken, dit lag schijnbaar aan een vacuumprobleem maar het gebeurde zo zelden dat ik me er niet echt druk om kon maken.Egeau schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:25:
Ik ben heel bij dat ik dit topic heb gevonden, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ook ik ben van plan om binnenkort een klein & goedkoop auto'tje te kopen (€1000 a €1200). Van verschillende mensen in mijn omgeving kreeg ik het advies een Opel Corsa te kopen.
Als ik het forum zo doorlees is het verstandig om er een van na 1997 te kopen ivm met de roest.
Zijn er nog andere dingen waar ik bij dit type auto specifiek op moet letten? (ik ben echt een auto leek)
Alvast bedankt!
Verder weet ik dat de Corsa B's last kunnen hebben van de stuurbekrachtiging die af en toe eigenaardig werkt (halverwege de bocht opeens zwaarder moeten sturen bijvoorbeeld). Verder heb ik er zelf nooit problemen mee gehad en vond ik het eigenlijk een hartstikke leuk autootje.
Verbruik met mijn redelijk rustige rijstijl was gemiddeld ongeveer 1:18. Mijn record met die auto is 1:19,3. Ik heb hem toen gekocht 135k op de teller en binnen anderhalf jaar had ik er 175k op staan. Helaas heb ik toen tikkertje gedaan met een andere auto en was het exit Corsa
Wat is volgens jullie de max KM stand waarop je zo'n autotje kan kopen? (ik weet dat een auto voor €1000 altijd een grote gok ik
Kilometers zeggen niets... De manier waarop een auto gebruikt is wel.Egeau schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:03:
Bedankt voor de tips!
Wat is volgens jullie de max KM stand waarop je zo'n autotje kan kopen? (ik weet dat een auto voor €1000 altijd een grote gok ik
Ik zou liever een auto met 200.000 snelwegkilometers op de teller kopen dan een auto die minder kilometers heeft gereden maar alleen korte stukjes heeft gedaan...
Hoge kilometerstanden zijn niet vaak een probleem, mits er ook regelmatig onderhoud is gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Leader98 op 29-05-2013 12:07 ]
Helemaal mee eens. Ik heb na mijn lease-periode mijn eigen auto's met name uit het oosten en noorden gehaald. Goedkoper, betrouwbaarder (imho), meer waar voor je geld etc. Geen seconde spijt van gehad dat ik dan even moet rijden om te bekijken en evt. te kopen.dion_b schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:58:
[...]
Nog los van specifieke auto is jezelf zo beperken op afstand ten zeerste af te raden.
Als het meezit hoef je een max twee keer naar een verkoper toe te gaan. Al woon je in Zeeland/Limburg en de auto staat in Friesland/Groningen is dat geen ramp. Juist als je iets zoekt wat ouder is (want budget laag) maar toch in zo goed mogelijke staat moet je je net zo wijd mogelijk uitwerpen.
[...]
Verleden week een auto gekocht in het oosten van het land. Eerst kijken/proefrijden, 2,5 uur heen (woon zelf in NW Brabant) en dan 2,5 terug inc. files. Drie dagen erna ophalen. Tsja, ik krijg er veel voor terug dus is het me dat meer dan waard.
Woon zelf in ehv en een auto gekocht in zaltbommel.
Helaas daarna wat onenigheid en gedoe over een deur die ze zouden spuiten, met als gevolg dat ik er 4 keer heen heb gemoeten.Op zich maar een uurtje rijden, maar omdat ik toen zelf dus geen auto had moet je continu iemand anders lastigvallen. en toen 1 maand erna nog een keer voor een defecte electrische spiegel. al met al veel gedoe, dus das voor mij ook wel de max afstand die ik voor ogen heb !
[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 30-05-2013 23:03 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Nouja, hangt er ook redelijk vanaf wat je ermee wilt doen - hoeveel km per jaar ongeveer, en of dat vooral snelweg, stad of provincie is.Egeau schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:25:
Ik ben heel bij dat ik dit topic heb gevonden, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt!
Corsa's zijn prettige auto's, maar in hun klasse (net zoals de meeste Opels) erg middle-of-the-road. Geen slechte keuze als je verder geen eisen hebt, maar heb je die wel dan kom je vrij vaak op iets anders uit.
[ Voor 53% gewijzigd door dion_b op 30-05-2013 23:29 ]
Oslik blyat! Oslik!
Dat dus. Al snap ik je "rant" op gelijk beslissen niet. Ik persoonlijk doe niet aan vast houden van een auto. Jij twijfelt? Ok, maar de volgende die komt en wel beslist heeft de deal. Punt.dion_b schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 23:18:
Tja, zie daar waarom ik liever bij particulieren koop in dit segment - geen verwachtingen maar ook geen gezeik als dit. What you see is what you get, een keertje kijken, tweede keer na beslissing om op te halen (of als je m'n vriendin bent: pertinent iedere keer gelijk bij kijken beslissen), en als er een deur gespoten moet worden of electrische spiegel gefixed (op auto van EUR 1k?) bij de locale goedkope garage
Het kan ook dat de bekrachtiging steeds een beetje naar links of rechts schokt tijdens rechtuit rijden, en dan is het best vervelend. Met een proefrit kom je daar snel genoeg achter.UTwizard schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:45:
[...]
Verder weet ik dat de Corsa B's last kunnen hebben van de stuurbekrachtiging die af en toe eigenaardig werkt (halverwege de bocht opeens zwaarder moeten sturen bijvoorbeeld).
[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 31-05-2013 02:05 ]
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verder is de Corsa redelijk probleemloos wagentje, maar nergens een uitblinker in. Nuja: de laatste serie is buitengewoon compleet uitgerust: we hebben een airbag, airco (op dit moment defect, ook een zwak puntje!), elektrische ramen, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, centrale vergrendeling). Cruisecontrol kun je met originele Opel-onderdelen uit de Omega, Vectra of Sintra vrij eenvoudig inbouwen, mocht je daar handig in zijn.
Probleempjes met de stuurbekrachtiging zijn vrij goedkoop en eenvoudig op te lossen overigens.
Vanuit verkopersperspectief geheel begrijpelijk en je goed recht, maar van koperszijde verhoogt het het risico op overhaaste beslissingen bij gebrek aanvergelijkingsmateriaal enorm. Als ik meerdere auto's van zelfde type gereden heb vind ik het mogelijk verantwoord om on the spot te beslissen, maar als het eerste en enige keer is dat ik bepaald model rij is dat een nono, al loop ik daarmee risico dat een ander dat exemplaar koopt en in ieder geval 2x naar verkoper moet. Met m'n huidige motor leidde dat ertoe dat ik dus twee keer naar eeb gat in West-Groningen moest rijden. C'est la vieDestruction schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 01:10:
[...]
Dat dus. Al snap ik je "rant" op gelijk beslissen niet. Ik persoonlijk doe niet aan vast houden van een auto. Jij twijfelt? Ok, maar de volgende die komt en wel beslist heeft de deal. Punt.

Oslik blyat! Oslik!
Volgens mij heb ik het al in ieder vergelijkbaar topic gezegd, maar idd, als je goedkoop en betrouwbaar wilt rijden, en je vindt een kleinere auto geen probleem, dan moet je toch echt voor een Japanner gaan. Dus een Micra of een Starlet o.i.d!null schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 08:52:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die Corsa's niet heel hoog heb staan. Vind het niet echt goede auto's en er mankeert vaak wat aan. Ik zou eigenlijk aan willen raden om voor iets anders te kijken. Misschien een Nissan Micra een goed idee? Buren van m'n ouders hebben twee Nissan Micra's en die blijven ook maar rijden zonder problemen ondanks leeftijd.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb zelf 2 Starlets gehad en eentje ruim over de 3 ton gejaagd zonder gek gedoe. De andere heb ik (helaas) te snel weggedaan. Als ik zometeen voor mijn mevrouw een 2e auto moet kopen weet ik het echt wel. Daar komt gewoon een leuke Slet voor. Ik rij nu zelf in een Alto en die doet 1:19 met een 1.0 4 cilindertje en dat rijdt ook prima 120 op de snelweg
En die rotondes lekker doorhoeken natuurlijk
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Vind wel dat de "stuurbekrachtiging" wat stroef is, zeker als de auto stilstaat/heel langzaam rijdt. Misschien ben ik ook wel iets te verwend met nieuwe auto's
Hoe dan ook, je moet ook niet sturen als je stilstaat, is slecht voor je banden.
Veel plezier ermee in ieder geval.
Mijn ouders hebben zo'n ding uit 1991, heb er wel eens mee op de snelweg gereden, rijdt prima, maar je gaat er ook gewoon beter van rijden. Je bent je er continu van bewust dat je geen ABS, airbags en stevige rembekrachtiging hebt, dus rijd je daar ook naar. Tenminste... ik wel als ik zo'n auto even tijdelijk gebruik omdat mijn eigen moderner ding met wel die voorzieningen naar de garage moestWhizzCat schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:11:
Met tom ^^
Ik heb zelf 2 Starlets gehad en eentje ruim over de 3 ton gejaagd zonder gek gedoe. De andere heb ik (helaas) te snel weggedaan. Als ik zometeen voor mijn mevrouw een 2e auto moet kopen weet ik het echt wel. Daar komt gewoon een leuke Slet voor. Ik rij nu zelf in een Alto en die doet 1:19 met een 1.0 4 cilindertje en dat rijdt ook prima 120 op de snelwegDe Starlet vind ik overigens prettiger dan de Alto, ondanks dat de Starlet 5 jaar ouder was... (1997 vs 2002 oid)
En die rotondes lekker doorhoeken natuurlijk
Stuurbekrachtiging was op de 1.0 12V Eco 1998 niet standaard maar een optie, en wel een van de duurdere. Zou er iig niet vanuit gaan...!null schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:44:
Er zit uberhaupt wel stuurbekrachtiging op? En zit daar dan genoeg vloeistof in?
Hoe dan ook, je moet ook niet sturen als je stilstaat, is slecht voor je banden.
IMHO maar goed ook, stuurbekrachtiging is op een zwaardere auto een noodzakelijk kwaad, maar stuurt nooit zo scherp als onbekrachtigd. Bij zo'n klein bakje is het alleen maar meer gewicht en nog een systeem wat onderhoud vergt en stuk kan. Onbekrachtigd is veel beter
Oslik blyat! Oslik!
!null schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:44:
Er zit uberhaupt wel stuurbekrachtiging op? En zit daar dan genoeg vloeistof in?
Hoe dan ook, je moet ook niet sturen als je stilstaat, is slecht voor je banden en fusee's en stuurhuis
Gezien de leeftijd zal vooral roest een aandachtspunt zijn verwacht ik; zijn er nog verdachte plekken die sowieso gechecked moeten worden?
Motorisch onverwoestbaar of olieboten (1.3L)?
Anders hang je er toch een nieuw blok in?DopdeDouwer schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 18:41:
Iemand nog tips/ ervaringen met een 3th gen Honda Civic, model '83-'87?
Gezien de leeftijd zal vooral roest een aandachtspunt zijn verwacht ik; zijn er nog verdachte plekken die sowieso gechecked moeten worden?
Motorisch onverwoestbaar of olieboten (1.3L)?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Qua carroserie en wielophanging zijn ze wel ok?
En ook al is het maar een 1.3, koop geen ding van een sjonnie ofzo, grote kans dat ze flink afgetrapt zijn
Vaak bu'j te bang!
Ik heb de ballen verstand van auto's ("welke auto ik heb? Een blauwe", dat niveau).
Nu kan ik een tweedehandsje kopen, maar ik heb geen flauw idee of het de moeite is of niet.
Het betreft deze auto, een Citroën C5 uit 2001 met 175k op de teller.
Hij is van mijn zusje en ik mag hem voor €1500,- overnemen.
Maar ik heb dus echt geen flauw idee of ik daar goed aan doe

"Always remember to quick save" - Sun Tzu
En valt de bumper eraf als de ductape los laat?
Als je zus er weinig problemen mee heeft gehad kun je besluiten het te doen. Even kijken naar andere advertenties of de prijs in orde is (ook i.v.m. schade, al zal die wel makkelijk te repareren zijn).
Maar ga je zo'n auto dagelijks gebruiken dan zullen de running costs wel hoog worden. Wegenbelasting kan ook wel lager. Al met al kun je een auto kopen voor dat geld met veel lagere lasten, of je nou veel of weinig gaat rijden. Maarja, je kunt de meerprijs voor lief nemen omdat het een grotere comfortabele auto is.
Hoeveel wil je gaan rijden per jaar? En hoeveel zou je kwijt willen zijn per maand? (wat vind je acceptabel?)
De vraag is denk ik meer: hoeveel ga je er mee rijden, vind je de wegenbelasting + bezineverbruik niet te hoog, en kan je de 1500 euro missen als er bijvoorbeeld over een half jaar een reparatie van 2000 euro moet gebeuren (dat is de auto dan waarschijnlijk niet meer waard).
en zou ook even checken of die bumper niet loslaat op de snelweg
Dat wil ook niet altijd alles zeggen :0dj1981 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:30:
Het voordeel van een auto van familie kopen lijkt me dat ze je prima kunnen vertellen hoe hij onderhouden is.
De vraag is denk ik meer: hoeveel ga je er mee rijden, vind je de wegenbelasting + bezineverbruik niet te hoog, en kan je de 1500 euro missen als er bijvoorbeeld over een half jaar een reparatie van 2000 euro moet gebeuren (dat is de auto dan waarschijnlijk niet meer waard).
Vriend van mij heeft 5 jaar een seat ibiza gehad, heerlijk autotje nooit gezeik mee gehad.
hij verkoopt em aan een neef voor een redelijke prijs. 3 maand later loopt de versnellingsbak vast, en neef voelt zich belazert, ik geloof dat die familie ruzie nu nog loopt
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Wat ga je met je auto doen?anandus schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 20:08:
Ik denk dat dit hier moet.
Ik heb de ballen verstand van auto's ("welke auto ik heb? Een blauwe", dat niveau).
Nu kan ik een tweedehandsje kopen, maar ik heb geen flauw idee of het de moeite is of niet.
Het betreft deze auto, een Citroën C5 uit 2001 met 175k op de teller.
Hij is van mijn zusje en ik mag hem voor €1500,- overnemen.
Maar ik heb dus echt geen flauw idee of ik daar goed aan doe![]()
Als je op Markplaats/Autoscout/etc kijkt zou je iets op moeten vallen: C5 van bepaalde leeftijd kosten minder dan Saxo/C1 van dezelfde leeftijd, ondanks dat de C5 nieuw drie keer zoveel kostte.
Redenen:
- C5 is zwaar en duur in belasting en verzekering
- C5 is onzuinig en duur in verbruik
- C5 is complex en onderhoudsgevoelig
- C5 was populaire leaseauto, aanbod ex-lease is enorm en drukt de prijs.
Staat tegenover dat de C5 ruim en comfortabel is (hydractive vering FTW
Als je veel km op een budget wilt rijden is de C5 abosoluut geen goed idee. Gaat het om een benzinegeval dat weinig kms maakt, maar wil je die kms met vier man en baggage rijden, dan is het een veel beter idee.
Oslik blyat! Oslik!
De betreffende C5 komt uit 2003 (zie www.rdw.nl).dj1981 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:30:
Het voordeel van een auto van familie kopen lijkt me dat ze je prima kunnen vertellen hoe hij onderhouden is.
Als ie regelmatig is onderhouden moet ie nog wel even meekunnen.
Echter, reparaties kunnen duur zijn, dus gewoon ff afdingen bij zus en dan lekker gaan rijden.
Veel te kort door de bochtLeader98 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 08:49:
[...]
De betreffende C5 komt uit 2003 (zie www.rdw.nl).
Als ie regelmatig is onderhouden moet ie nog wel even meekunnen.
Echter, reparaties kunnen duur zijn, dus gewoon ff afdingen bij zus en dan lekker gaan rijden.
Als Anandus krap bij kas is (moet wel bij zo'n aankoopbedrag) en veel kms gaat rijden kan hij makkelijk in een jaar een veelvoud aan z'n aankoopbedrag duurder uit zijn dan bij een lichtere, zuinigere auto voor zelfde prijs.
Even rekensommetje:
C5 in kwestie kost EUR 1500
Per jaar aan wegenbelasting: EUR 612
Per jaar aan verzekering (standaardbedrag, afhankelijk van leeftijd, hoe lang rijbewijs en schadevrije jaren kan dit flink anders uitvallen, maar dat geldt ook voor andere auto, dus voor de vergelijking irrelevant): EUR 648
Verbruik: 1:12
Voor je ook maar een km gereden hebt kost dit ding je dus EUR 1260 per jaar (plus afschrijving en onderhoud)
Stel je rijdt 12k km, dan mag je daar 1000l benzine bij optellen die EUR 1800 kosten. Kortom, dit ding gaat je EUR 3060 kosten per jaar.
Vergelijk dat bijvoorbeeld met een Citroen Saxo uit hetzelfde jaar:
Kostprijs ook rond de EUR 1500
Per jaar aan wegenbelasting: EUR 216
Per jaar aan verzekering: EUR 276
Verbruik: 1:16
Voor je een km gereden hebt kost deze je EUR 492 per jaar (plus afschrijving en onderhoud, dat zeker goedkoper zal zijn dan de C5)
Stel je rijdt 12k km, dan kost dat je 750l benzine, wat je EUR 1350 gaat kosten. Kortom dit gaat je per jaar EUR 1842 kosten, minder dan 2/3 van de C5
Anders gesteld: het prijsverschil tussen de twee *per jaar* komt in de buurt van het aankoopbedrag.
Nu heb je het over een totaal andere formaat auto, maar daar betaal je dus ook dubbel en dwars voor. Als je meer dan 12k km gaat rijden wil je sowieso kijken naar diesel of gas, ongeacht formaat auto. Als je desondanks met meer kms dit gaat rijden, gaat het prijsverschil per jaar in de duizenden EUR lopen...
[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 11-08-2013 12:18 ]
Oslik blyat! Oslik!
Nee, merp!
Absoluut, maar laat dat dan alsjeblieft een bewuste keuze zijn waar de relevante kosten meegenomen zijn. Het is iig geen vrijblijvende keuze zonder gevolgenLeader98 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:45:
En ook de beginnende rijder kan kiezen voor wat meer comfort.... ;-)
Als je een C5 wilt en veel kms wilt maken is dat een optie, maar vergeet niet dat:PauseBreak schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:22:
Ach, gooi een gasbom in die C5 en je lacht je een breuk. Het valt met de onderhoudsgevoeligheid van die C5's ook reuzemee.
- inbouw LPG evenveel kost als aankoopbedrag, vanaf EUR 1500
- je een C5 met LPG koopt uit vergelijkbaar jaartal en in betere staat (geen deuk rechtsvoor) voor slechts EUR 500 meer.
Dus als je een 10-jaar oude C5 op LPG wilt kopen ben je een dief van je eigen portemonnaie om eentje op benzine te kopen en vervolgens zelf een nieuwe LPG installatie erin te laten zetten
Komt bij dat LPG de wegenbelasting flink verhoogt, reken op EUR 300 per jaar meer. Dat is als je meer kms maakt natuurlijk volstrekt verwaarloosbaar (wij rijden ook LPG
Ook hier:
Kan een valide keuze zijn, maar onderbouw het met cijfers opdat hij zelf goed kan kiezen. Ik zou sowieso dit exemplaar niet aanraden voor LPG, maar een ander waar al LPG G3 ingebouwd is.
Oslik blyat! Oslik!
Genoeg betrouwbaars en comfortabels wat goedkoop op de weg te houden isLeader98 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:45:
En ook de beginnende rijder kan kiezen voor wat meer comfort.... ;-)
*kuch* Volvo 340 *kuch*
Tsja, ik ben er niet om zijn rekenwerk voor hem te doen. Ik ga er vanuit dat hij dat zelf kan doendion_b schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:04:
Als je een C5 wilt en veel kms wilt maken is dat een optie, maar vergeet niet dat:
- inbouw LPG evenveel kost als aankoopbedrag, vanaf EUR 1500
- je een C5 met LPG koopt uit vergelijkbaar jaartal en in betere staat (geen deuk rechtsvoor) voor slechts EUR 500 meer.
[..]
Ook hier:
Kan een valide keuze zijn, maar onderbouw het met cijfers opdat hij zelf goed kan kiezen. Ik zou sowieso dit exemplaar niet aanraden voor LPG, maar een ander waar al LPG G3 ingebouwd is.
Ben het wel met je eens dat je beter een auto kunt kopen waar de LPG-installatie al in ligt, maar dan moet het onderhoud wel echt goed zijn gedaan (aantoonbaar!) en het moet ook een fatsoenlijke installatie zijn.
Een Volvo 340 is echt niet comfortabel. Nu ja, wel met drempels, maar verder echt niet hoor. Zeker niet op hetzelfde niveau als een C5Touchdomex schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:10:
Genoeg betrouwbaars en comfortabels wat goedkoop op de weg te houden is
*kuch* Volvo 340 *kuch*
[ Voor 16% gewijzigd door PauseBreak op 11-08-2013 13:22 ]
Nee, merp!
Het deint wel net zo en die automaat is supercomfortabelPauseBreak schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:21:
[...]
Een Volvo 340 is echt niet comfortabel. Nu ja, wel met drempels, maar verder echt niet hoor. Zeker niet op hetzelfde niveau als een C5
en nee het is geen fransoos want de 340 is betrouwbaar
Euh, een C5 met Hydractive vering deint echt niet, Het rijdt wel anders dan gewone stalen veren en de automaat er van moet je vermijden, maar een 340 met een C5 vergelijken ... Bizar.Touchdomex schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:27:
[...]
Het deint wel net zo en die automaat is supercomfortabel![]()
en nee het is geen fransoos want de 340 is betrouwbaar
Verder is de 340 eigenlijk een DAF, met Renault-motoren. Het zit heel simpel in elkaar waardoor je er makkelijk aan kunt sleutelen en dat zul je ook wel moeten. Echt heel betrouwbaar zijn ze niet (zeker niet vergeleken met andere Volvo's).
Nee, merp!
Ik ken anandus een beetje en ik weet ook dat het hem eigenlijk weinig uit maakt als het maar goedkoop, betrouwbaar en hem van A naar B brengt. Dus voor normale situaties gaat die situatie nooit op ook omdat de 340 een ontwerp is van begin 80 en de C5 ongeveer 20 jaar moderner is in elk opzicht. Daarnaast heb je een nederlandse zweed tegen een fransoos dus die vergelijking is in geen enkel punt eerlijkPauseBreak schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:57:
[...]
Euh, een C5 met Hydractive vering deint echt niet, Het rijdt wel anders dan gewone stalen veren en de automaat er van moet je vermijden, maar een 340 met een C5 vergelijken ... Bizar.
Verder is de 340 eigenlijk een DAF, met Renault-motoren. Het zit heel simpel in elkaar waardoor je er makkelijk aan kunt sleutelen en dat zul je ook wel moeten. Echt heel betrouwbaar zijn ze niet (zeker niet vergeleken met andere Volvo's).
[ Voor 15% gewijzigd door Touchdomex op 11-08-2013 15:21 ]
Nee, qua comfort komen ze niet in de buurt, maar goed daarom dus de vraag wat z'n eisen zijn. Anders kunnen we eigen ideeen over wat Anandus zou willen tot in het oneindige blijven discussieren

Oslik blyat! Oslik!
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Auto's van 14 jaar oud zijn een crapshoot.Ps3gamer91 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 23:27:
Ben over een aantal maanden 22 en wil graag een auto. Dit omdat ik toch meer ga rijden enzovoort. Mijn voorkeur gaat uit naar een audi a3 uit de range van 1999-2001. Ze zijn niet super duur en zuipen niet veel. Mijn vraag ( aan de Audi kenners ) zijn de auto's uit die tijd betrouwbaar? En hoe keken jullie naar zaken omtrent je eerste auto? Moest ie alleen maar pk'tjes hebben? Perse airco..? etc.
Je kunt er jaren mee rijden zonder problemen, je kunt binnen een jaar alles moeten vervangen.
Dit hangt meer af van de staat van dat exemplaar, dan van het model in het algemeen
Verder zijn orignele onderdelen wat duurder dan van de meeste japannertjes
Kwa eisen moet je meer kijken wat jouw eisen zijn, ieder zijn eigen eisen. De mijne was voornamelijk dat ie mij en 2 vrienden zo goedkoop mogelijk naar festivals moest krijgen
[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 26-08-2013 08:51 ]
Verder, de zuinigheid en pk's is natuurlijk afhankelijk van wat je wil. Rij je veel? wil je een snelle auto? Alles heeft z'n prijs. Airco zou ik alleen doen als je het zelf wil. Het is weer iets wat stuk kan, en in dit segment is de doorverkoopwaarde toch al laag.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 26-08-2013 08:45 ]
Een A3 is een Golf met een zwaarder prijskaartje, die bovendien net zoals de Golf te vaak door 'petjes' afgeragd wordt...Ps3gamer91 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 23:27:
Ben over een aantal maanden 22 en wil graag een auto. Dit omdat ik toch meer ga rijden enzovoort. Mijn voorkeur gaat uit naar een audi a3 uit de range van 1999-2001. Ze zijn niet super duur en zuipen niet veel. Mijn vraag ( aan de Audi kenners ) zijn de auto's uit die tijd betrouwbaar? En hoe keken jullie naar zaken omtrent je eerste auto? Moest ie alleen maar pk'tjes hebben? Perse airco..? etc.
Kan veel betere waar voor je geld verzinnen. Als je een afgeragd petjesbak wilt kun je dat goedkoper doen, wil je een betrouwbare maar niet te dure wagen dan zijn er zat opties met minder kans op misbruik te verzinnen.
Iig eens met hierboven, ongeacht staat zijn Audi's duur qua onderhoud (onderdelen). Verder ben ik persoonlijk totaal niet te spreken over VAG stoelen uit die tijd (heb gelest in een Golf IV die in beginsel zelfde is als de eerste generatie A3 die je bekijkt en heb recenter een Seat Cordoba uit 1999 gehad).
Wat je niet zegt maar wel zo relevant is, is hoeveel "meer" je gaat rijden. Hebben we het over 10k km/j? 20k km/j? Dat maakt nogal uit voor de keuze. Ook is je budget voor zowel vaste kosten (aanschaf, afschrijving enzo) als variabele kosten (hoeveel mag hij verbruiken) relevant. En wat ga je ermee doen?
Mbt eerste auto: ik zou vooral een goedkope nemen, als na paar duizend km blijkt dat je prioriteiten bij aanschaf niet helemaal juist waren dan kun je makkelijker wisselen, bovendien is de schadepost als je hem total loss rijdt (of iig deuken/krassen erin rijdt) beperkt. Wat betreft verdere features - dat hangt helemaal af van hoeveel, waar en hoe je gaat rijden. Ik rij vooral lange stukken en heb twee keer hiervoor een uitermate oncomfortabele auto gehad. Daarom staan verbruikskosten en comfort nu gedeeld bovenaan de lijst en heb ik een oude maar betrouwbare en comfortabele Volvo V40 1.8 BiFuel (LPG 3G dus) met leren bekleding en airco gekocht. Voldoet prima, maar is een totale slak, zelfs in vergelijking met de vorige ongeblazen diesel. Boeit mij weinig, als ik hard op wil trekken pak ik de motor wel. Als je bijv vooral korte stukken rijdt en graag patst met stoplichtsprintjes kom je op heel andere auto uit (toch de A3?

Destijds heb ik m'n eerste auto geerfd, dus had weinig inspraak in features. Het was een Hyundai Excel 1.3i. Zou'm aanraden aan iemand met postuur van gemiddelde Koreaan (1m60 en iel). Helaas ben ik een brede 1m86 en dat paste vooral op lange ritten minder. Moet zeggen dat muv zithouding en roestende achterkant het eigenlijk helemaal geen slecht autotje was - 1:17 benzine was in praktijk haalbaar, ding trok lekker op, enorm brede power band waardoor je 50 in z'n 5 kon doen. En ach, wegligging... voorkant stuurde je ergens heen en kwam daar ook via de route die je stuurde, achterkant kwam er vroeg of laat een keer achteraan zetten
Misschien wel belangrijkste tip: neem een oude barrel die niet teveel vermogen heeft en niet teveel automatische systemen waardoor je nooit goed leert rijden. Als je 120pk hebt kun je makkelijk wegkomen met veel te laat beginnen optrekken voor snelweg, niet goed anticiperen etc. Met 60pk moet je wel goed rijden, en dan leer je ook dingen waar je later in een krachtigere auto wat aan hebt.
Oslik blyat! Oslik!
ik heb de afgelopen weken dit topic helemaal doorgenomen en nu is het tijd om eens wat advies te vragen. Zoals zovelen ben ik op zoek naar mijn eerste auto (heb nu 7 jaar mijn rijbewijs). Ik zoek iets om mee over de snelweg te tuffen (rijstijl rustig, 110km/h meestal, goedkoop, ruimte voorin (ben circa 2m) en minstens 2 personen meenemen. Cruise-control zou super zijn ivm lange ritten door polder, maar is geen must.
Mijn ritten voor werk (nu met bus/trein) zijn:
woon-werk: 110 km retour waarvan 100km snelweg
zakelijk: meestal 200-400 km retour op een dag, waarvan ~90% snelweg (grotendeels door de polder, Zzzzz)
--edit vanwege onduidelijkheid van mij:
ik rij niet dagelijks 110km retour. Hooguit 3x per maand (rest van de tijd carpoolen/bus) woonwerk, dat is dus 330km. Daarnaast verwacht ik 600-900 km zakelijk in een maand (3 ritjes ongeveer) te maken.
maandelijks schatting: 330 woon-werk+600/900 zakelijk + 250 prive=1250-1500/maand
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen bijvoorbeeld een peugeot 206 op diesel en eenzeflde op benzine. Verbruik meegenomen van respectievelijk 1:20 en 1:17
Diesel:
MRB 77 euro, verzekering 40 euro, brandstof 105 euro (1500/20 = 75 liter *1.40 euro), onderhoud 100?.
Totaal: 287-322 /mnd
Benzine:
MRB 35, verzekering 40 euro, brandstof 148 euro (1500/17= 88 liter *1.69 euro), onderhoud 100?
Totaal: 274-323 /mnd
Hiervoor krijg ik van mijn werk best een redelijke kilometervergoeding. Daarmee wil ik kijken of ik een auto op de weg kan houden zodat ik soms naar mijn ouders of vrienden kan rijden.
maandelijkse vergoeding
zakelijk km-vergoeding: 180-250 euro (hangt van km's af)
woon-werk vergoeding- ~100 euro
Totaal: 280-350 euro /mnd
Dit komt, afschrijving daargelaten, helemaal niet slecht uit. Nu zit ik vooral te dubben over wat voor auto en of ik benzine of diesel moet halen. Benzine/diesel. Het lijkt erop dat zodra ik meer kilometers ga maken, wat goed mogelijk is, diesel beter is voor mij. Nu twijfel ik omdat mijn contract maar tot september loopt en ik daarna misschien alleen nog een auto voor kleine stukjes prive nodig heb (benzine dus).
Advies/dingen om mee te nemen in overweging? Van de veelgenoemde auto's zat ik tot nu toe best goed in een polo, een seat ibiza kreeg ik rugpijn na een dag rijden en vind ik de peugeot 206 en renault clio's erg interessant.
edit: in mijn regio (noord) vond ik de volgende kanshebbers:
peugeot 206 1.9XND http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=241369219
nog een 206: http://www.autotrader.nl/auto/5LUGB/detail/
Clio 1.9 D : http://www.autowereld.nl/...2000-6513557/details.html
of een (wat zwaardere) lpg-g3 optie: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=242917719
[ Voor 34% gewijzigd door Fr33z op 10-01-2014 16:14 ]
zakelijk: meestal 200-400 km retour op een dag, waarvan ~90% snelweg (grotendeels door de polder, Zzzzz)
Ik schat dat ik maandelijks 1000-1500km zal rijden"
Ik snap het niet? Hoeveel ga je nu rijden? Elke dag 110 km woon-werk plus nog (gemiddeld) 300 km op een dag aan werk verkeer? Dus 410 km per dag? Dan kom je per week al aan de +2000 km..
Vaak bu'j te bang!
sorry was onduidelijk. Heb het aangepast-tom-562 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:57:
"woon-werk: 110 km retour waarvan 100km snelweg
Ik schat dat ik maandelijks 1000-1500km zal rijden"
Ik snap het niet? Hoeveel ga je nu rijden? Elke dag 110 km woon-werk plus nog (gemiddeld) 300 km op een dag aan werk verkeer? Dus 410 km per dag? Dan kom je per week al aan de +2000 km..
[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 10-01-2014 18:06 ]
Oerdegelijk volgens ANWB
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2014 18:21 ]
Ah zo, met dat kilometrage zou ik eerder voor een benzine gaan kijken. Diesel is dan niet zo heel interessant IMO (zeker als je wat groter/luxer wilt rijden)
Vaak bu'j te bang!
ik heb even gezocht, bedoel je zoiets?
http://www.autowereld.nl/...4-xr-5908783/details.html
@_JGC_ : ik heb een HDI gevonden in de buurt, vraagprijs 1899 http://www.autowereld.nl/...i-xr-7227061/details.html
Ik zie aan de overweldigende reacties dat het voor mij gebruik misschien niet zoveel uitmaakt of ik nou een diesel, lpg of benzine haal.
Laat ik het anders stellen, zijn er goedkope modellen diesels/lpg (voor het geval ik toch wat meer ga rijden dan verwacht, wat mogelijk is) aan te raden van zo vanaf bouwjaar 2000 waar iemand die relatief lang is mooi wat snelwegkilometers mee weg kan tikken?
Ik vond bijvoorbeeld een skoda fabia op lpg, is zoiets het overwegen waard?http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=242917719
[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 10-01-2014 19:51 ]
Een van de beste auto's die er zijn. Maar kon je geen betaalbaardere vinden? Hoge km's is niet direct erg. Al zullen ze nooit zo goed zijn als eentje 57K.ThinkPadd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:19:
Binnenkort een Yaris kopen samen met vriendin1.3 model uit 2001. 57k kilometers voor 3.600
Oerdegelijk volgens ANWB
zoiets ja, al zit de 3 deurs dus een categorie lager in de wegenbelasting wat tamelijk veel scheelt per maand. Z'n break zou ik dan zelf als 1.6 kopen (heb ik ook naar gekeken, kon echter geen goede vinden voor mijn budget en ze zijn me op dit moment te duur in de wegenbelasting tov. een 106).Fr33z schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 19:37:
@goldensample:
ik heb even gezocht, bedoel je zoiets?
http://www.autowereld.nl/...4-xr-5908783/details.html
@_JGC_ : ik heb een HDI gevonden in de buurt, vraagprijs 1899 http://www.autowereld.nl/...i-xr-7227061/details.html
Ik zie aan de overweldigende reacties dat het voor mij gebruik misschien niet zoveel uitmaakt of ik nou een diesel, lpg of benzine haal.
Laat ik het anders stellen, zijn er goedkope modellen diesels/lpg (voor het geval ik toch wat meer ga rijden dan verwacht, wat mogelijk is) aan te raden van zo vanaf bouwjaar 2000 waar iemand die relatief lang is mooi wat snelwegkilometers mee weg kan tikken?
Ik vond bijvoorbeeld een skoda fabia op lpg, is zoiets het overwegen waard?http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=242917719
Zo een dus:
http://www.autowereld.nl/...g-g3-7295087/details.html
Verder gewoon zelf proberen hoe je er in zit, ik zit prima in z'n 306 maar dat zit ik in een 106 eigenlijk ook. Het enige probleem wat ik er in heb is dat de pedalen wat klein/dicht bij elkaar staan in z'n 106 voor maat 47 maar z'n 306 is een bak breder dus daar ga je niet z'n probleem mee hebben.
Overigens ben ik 1.95 en heb ik een normale verhouding benen/romp.
een Polo 1.9SDI uit 2000, net geen 300k gereden, lijkt mij wel interessant. Ik ga dit weekend even kijken, iemand suggesties of dit te goedkoop lijkt of klinkt het uit de advertentie best aardig?
http://www.mdjautos.nl/aa...n-polo-1-9-sdi-trendline/
dingen om extra op te letten/naar te vragen? (ik ga met mn pa kijken, hij verkocht vroeger zelf auto's..)
Dan tijdens het rijden, raam open doen en in alle versnellingen even kracht van de motor vragen. Hoor je krassende geluiden? Let ook goed op hoe hij schakelt, schakelt hij lekker soepel op/af, gaat het als vanzelf, of roer je in een pan soep?
Het spreekt voorzich dat bij elk van deze vraagpuntjes het antwoord "ja" reden is om de auto te laten staan; omdat de versnellingsbakken vaak kapot gaan is een goede gebruikte moeilijk te vinden en duur.
Verder lijkt het mij voor het geld geen gekke koop, normaal is dat type toch wel een stukje duurder. Let daarbij wel goed op, is het een inruiler die de handelaar weinig kost waardoor hij hem voor weinig weer wil verkopen, of zit er toch een verhaal achter de auto? Als je vader zelf gehandeld heeft, zal hij de kneepjes wel kennen en kom je er samen vast wel uit.
Succes in elk geval
thanks voor de tips, dat was waar ik zelf ook aan zat te denken (dat de versnellingsbak een goed punt was om op te letten). Verder wil ik de bonnetjes met onderhoudsgeschiedenis eens even bekijken om te checken wat er allemaal gedaan is.
Er staat dat de dsitributieriem bijv. 30.000 km geleden is vervangen. Wat voor andere grotere onderhoudsdingen moet ik eens checken in het boekje? Hoe vaak moet je bijv. remmen etc. vervangen?
Remmen zijn slijtage dingen, daar staat niet echt een termijn voor.. Verdere grote dingen zijn de banden en uitlaat bijvoorbeeld.Fr33z schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:53:
@destruction:
thanks voor de tips, dat was waar ik zelf ook aan zat te denken (dat de versnellingsbak een goed punt was om op te letten). Verder wil ik de bonnetjes met onderhoudsgeschiedenis eens even bekijken om te checken wat er allemaal gedaan is.
Er staat dat de dsitributieriem bijv. 30.000 km geleden is vervangen. Wat voor andere grotere onderhoudsdingen moet ik eens checken in het boekje? Hoe vaak moet je bijv. remmen etc. vervangen?
Hoe kom je bij deze verbruikscijfers?Fr33z schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:52:
[...]
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen bijvoorbeeld een peugeot 206 op diesel en eenzeflde op benzine. Verbruik meegenomen van respectievelijk 1:20 en 1:17
Diesel:
MRB 77 euro, verzekering 40 euro, brandstof 105 euro (1500/20 = 75 liter *1.40 euro), onderhoud 100?.
Totaal: 287-322 /mnd
Benzine:
MRB 35, verzekering 40 euro, brandstof 148 euro (1500/17= 88 liter *1.69 euro), onderhoud 100?
Totaal: 274-323 /mnd
Als ik op spritmonitor.de kijk naar wat mensen werkelijk halen vind ik voor de diesel 1:20.4, maar als ik naar benzine kijk wordt het zelfs voor de totaal ondergemotoriseerde 1.1i 1:14.5. Daarmee valt je berekening nogal anders uit, je gaat bijna EUR 30 meer betalen voor benzine, waardoor diesel duidelijk goedkoper wordt (zeker als je naar de HDI gaat kijken, die zowel zuiniger is als lichter). Andere reden voor HDI vs D: de eerste Peugeot 206jes van voor 2001 hadden nogal wat kinderziektes, daarna zijn ze uitermate betrouwbaar.
Ik deel die ervaring. Heb zoals je hierboven kunt lezen jaren rondgereden in een Seat Cordoba (=Ibiza/Polo met kofferbak, met dezelfde stoelen) en dat was alleen met extra lendensteun uit te houden en dan nog oncomfortabel[...]
Advies/dingen om mee te nemen in overweging? Van de veelgenoemde auto's zat ik tot nu toe best goed in een polo, een seat ibiza kreeg ik rugpijn na een dag rijden en vind ik de peugeot 206 en renault clio's erg interessant.

Ben daarentegen ooit naar Berlin en terug gereden in een 206 en dat was erg goed te doen, minimaal even comfortabel als de Volvo die ik nu rij.
Fiscaal wordt diesel momenteel een stuk minder aantrekkelijk gemaakt en LPG-G3 aantrekkelijker. Ik vind diesels veel lekkerder rijden, maar G3 is erg vriendelijk voor je portemonnaie, met zowel lagere belasting als lagere verbruikskosten. Daarom is omslagpunt vs benzine lager. Als je met een 206 10k km/j rijdt loont het al.of een (wat zwaardere) lpg-g3 optie: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=242917719
Je had toch al geconstateerd dat je rug hier echt niet vrolijk van werd?Fr33z schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:36:
oke, intussen wat rondgekeken en wat mogelijke intressants gevonden:
een Polo 1.9SDI uit 2000, net geen 300k gereden, lijkt mij wel interessant. Ik ga dit weekend even kijken, iemand suggesties of dit te goedkoop lijkt of klinkt het uit de advertentie best aardig?
http://www.mdjautos.nl/aa...n-polo-1-9-sdi-trendline/
dingen om extra op te letten/naar te vragen? (ik ga met mn pa kijken, hij verkocht vroeger zelf auto's..)
Die 1.9SDI is veruit mijn favoriete motor, klinkt als een trekker, trekt ook als een trekker
Plus het is op vrijwel alle snelheden zuinig, al trap je hem continu op z'n staart (1:16.5 gehaald met dag op Autobahn plankgas doen rond 160km/u). Maar na die dag op de Autobahn was ik volkomen geradbraakt. Dat zou voor mij reden zijn om dit af te wijzen, en jouw opmerkingen hierboven over Polo/Ibiza doen vermoeden dat onze ruggen wat dat betreft vergelijkbaar zijn
Oslik blyat! Oslik!
Helemaal mee eens, ik rij prive een 206 2.0 Hdi, en zelfs met 15.000 km per jaar zit je al boven het omslagpunt. Een 1.4 Hdi zou helemaal prima zijn natuurlijk. Met veel lange ritten / snelwegkilometers is de diesel ook fijner dan de benzinevariant (minder toeren dus minder geluid). Enige nadeel is dat alleen de 206+ volgens mij met cruisecontrol is geleverd, en die zijn er pas vanaf 2009, dus nog wat duurder.dion_b schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:05:
[...]
Hoe kom je bij deze verbruikscijfers?
Als ik op spritmonitor.de kijk naar wat mensen werkelijk halen vind ik voor de diesel 1:20.4, maar als ik naar benzine kijk wordt het zelfs voor de totaal ondergemotoriseerde 1.1i 1:14.5. Daarmee valt je berekening nogal anders uit, je gaat bijna EUR 30 meer betalen voor benzine, waardoor diesel duidelijk goedkoper wordt (zeker als je naar de HDI gaat kijken, die zowel zuiniger is als lichter). Andere reden voor HDI vs D: de eerste Peugeot 206jes van voor 2001 hadden nogal wat kinderziektes, daarna zijn ze uitermate betrouwbaar.
ben namelijk van plan zo eentje aan te schaffen
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
Oslik blyat! Oslik!
Wel lekker dat er veel aan gedaan is, kun je wel even mee vooruit.
Wel vragen voor 2 sleutels! Sleutel namaken met startonderbreker (infrarood) is erg duur, 180 euro ofzo.
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 15-01-2014 11:27 ]
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/micra/10511067
Alleen de prijs lijkt mij iets hoog, of zie ik dat verkeerd?
Alternatief is een dergelijke Micra voor minder proberen te vinden. Deze moet veel kosten omdat hij netjes is en weinig kilometers heeft gelopen.
Ik vermoed zelf dat die prijs te maken heeft met de lage kilometerstand. Met nog geen 3500 kilometer in het jaar is het geen kilometervreter geweest, dat zie je terug in de prijs.Tijs_a schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:40:
Ik heb een micra 1.3 GL op het oog. Volgens mij zit het qua onderhoud etc wel goed.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/micra/10511067
Alleen de prijs lijkt mij iets hoog, of zie ik dat verkeerd?
Dat is geen verkeerde deal denk ik. Lekker weinig km's. Ik wil er ook eentje kopen voor mn vriendin, maar vaak hebben ze erg hoge kmstanden (wat op zich wel vertrouwen uitspreekt), en dan zijn ze rond de 2-2,5k. Het jammere is dat ze bijna altijd zilver zijn.ThinkPadd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:19:
Binnenkort een Yaris kopen samen met vriendin1.3 model uit 2001. 57k kilometers voor 3.600
Oerdegelijk volgens ANWB
Enige aandachtspunt lijkt olieverbruik te zijn (onderblok), zijn er indicatoren waar je dat tijdens een bezichtiging kan checken?
[ Voor 6% gewijzigd door DopdeDouwer op 17-01-2014 11:23 ]
T-sport versies zijn vaak maar iets duurder en vaak veel leuker aangekleed. Maar minder zuinig en kans op afgetrapte exemplaren.
Hij bevalt prima. Uiteindelijk meegekregen voor 3500 incl. volle tank.DopdeDouwer schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:21:
[...]
Dat is geen verkeerde deal denk ik. Lekker weinig km's. Ik wil er ook eentje kopen voor mn vriendin, maar vaak hebben ze erg hoge kmstanden (wat op zich wel vertrouwen uitspreekt), en dan zijn ze rond de 2-2,5k. Het jammere is dat ze bijna altijd zilver zijn.
Enige aandachtspunt lijkt olieverbruik te zijn (onderblok), zijn er indicatoren waar je dat tijdens een bezichtiging kan checken?
Ik had een Toyota kenner mee dus motorisch enzo maak ik me er ook geen zorgen over
En die zilveren zijn lelijk, vooral met van die zwart kunststof bumpers
Zet 'm op de brug, veel oliesporen is geen goed tekenDopdeDouwer schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:21:
[...]
Dat is geen verkeerde deal denk ik. Lekker weinig km's. Ik wil er ook eentje kopen voor mn vriendin, maar vaak hebben ze erg hoge kmstanden (wat op zich wel vertrouwen uitspreekt), en dan zijn ze rond de 2-2,5k. Het jammere is dat ze bijna altijd zilver zijn.
Nee, merp!
Met nog geen 3500km per jaar is de motorblok ws nooit goed warm gelopen en zal het in slechtere staat zijn dan een zelfde blok met het drievoudige km-stand.UTwizard schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:10:
[...]
Ik vermoed zelf dat die prijs te maken heeft met de lage kilometerstand. Met nog geen 3500 kilometer in het jaar is het geen kilometervreter geweest, dat zie je terug in de prijs.
Mensen geilen op lage km-stand, maar er is een grens. Dit zit er ver onder
Oslik blyat! Oslik!
Juist, het bord-voor-de-kop gehalte bij de gemiddelde consument/autokoper is behoorlijk groot. "na 150.000Km is een auto versleten!" is iets wat (onterecht!) bij nog heel veel mensen leeft. Auto's met 150.000Km of meer die gewoon in goede staat van onderhoud verkeren, willen ze niet hebben.dion_b schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:48:
[...]
Met nog geen 3500km per jaar is de motorblok ws nooit goed warm gelopen en zal het in slechtere staat zijn dan een zelfde blok met het drievoudige km-stand.
Mensen geilen op lage km-stand, maar er is een grens. Dit zit er ver onder
Niet dat ik het goed keur (verre van), maar wat je mede als gevolg daarvan krijgt is dat er handelaren zijn die auto's op LPG met veel kilometers (rustig 3ton of meer) uit duitsland halen, de gasinstallatie uitbouwen, de auto op 60- tot 80.000Km zetten, daarna invoeren (met die lage kmstand) en dan gewoon als zodanig verkopen. 1 ex-handelaar (hij is ermee gestopt toen de autohandel flink stagneerde vorig jaar) zei laatst nog dat het de mensen letterlijk niks uit maakte of de motor een beetje hapert en het interieur totaal versleten is; zolang de kilometerstand maar laag is...

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 17-01-2014 22:39 ]
Oslik blyat! Oslik!
Goed onderhoud (en niet alleen in de garantieperiode) en het bijhouden van de auto blijven zorgen voor een goede auto.
Helaas begrijpt een gemiddelde consument niet goed wat een auto kost aan reparatie en onderhoudskosten.
Men informeert mijn inziens ook te beperkt naar de toekomstige kosten en staren zich blind op ren distributieriem terwijl er veel meer onderhoud noodzakelijk is.
Bv een 120.000 beurt bij een Civic kost 800-1200 euro. Dit kan een zware tegenvaller zijn als je van je laatste spaargeld een jonge auto gekocht hebt met bv 110.000 km pp de klok.
Mijn vorige auto is met ruim 4 ton weg gegaan. Auto op zich kon nog veel kilometers draaien, motor liep ook prima, maar als de roest erin zit maakt het niet uit of je auto 1, 2 of 5 ton heeft gedraaid.
Ben nu de trotse eigenaar van een toyota yaris verso 1.3 !(nou ja bijna, zodra ik 't gezeik met RDW en nieuwe wijze van overschrijven die niemand snapt gefixt hebt)..
ik heb zaterdag met mijn vader een stuk of 4, 5 auto's bekeken. Eerst een starlet uit 1997, dat was echt een prachtig ragbakje (voelde als een kart, ging best vooruit, heb me super vermaakt
verder nog gekeken naar een honda civic, zelfde punt met bandjes en d-riem/apk kwam dat op 1500 (circa 200k gereden).
Daarna andere handelaar in een Ford Ka rondgecrost. Dat is iets meer ruimte (hogere auto) maar deze sloeg motor af toen we stilstonden om van stoel te ruilen (vader wou stukje rijden). Niet gedaan dus.
Toen nog in peugeot 206 gezeten met de 1.9 diesel motor... wat een trekker! Dikke herriebak man, ding lekte ook via dak, lak superlelijk,heb ik maar laten staan.
Laatste auto zou een 1e-eigenaar clio 1.9D uit 2000 worden, daar in gereden en is prima auto. Vond hem lekker zitten, lekker rijden en mooi uiterlijk (alleen niet zo rap met die diesel). toen liepen we bij dezelfde handelaar tegen de yaris aan. Ding heeft een grote deuk achterin (in de klep) waardoor hij wat goedkoper was. Stukje in gereden, rijd echt super lekker :-D Verder ook boekjes erbij, ding is volledig dealeronderhouden tot aan laatste beurt 5 maanden geleden.
Specs:
toyota yaris verso 1.3 16v uit 2000
206k gereden
laatste onderhoudsbeurt was op 198k km in augustus
banden goed (4-5mm profiel)
apk tot september dit jaar
prijs: 1450 euro
http://studioartikelen.nl...ew=detail&id=270&Itemid=3
zie link voor pics, het voelt als een goede deal en ben er erg blij mee. Bedankt voor alle hulp/meedenken hier
Het oog is nu gevallen op een, lach niet, Daewoo Matiz 0.8 uit 2000. 165.000km, nieuwe achterbandjes nodig en nieuwe bougies (die bougies dat is tientjeswerk en kan ik zelf vervangen), te koop bij een particulier. Vanavond gaan we het wagentje bekijken en een testritje maken. De vraagprijs is €500, kijken of we daar ook nog wat vanaf kunnen halen. De APK is net nieuw wat ook een voordeel is. Als ze er twee jaar plezier van kan hebben dan ben ik al blij, alles meer dan die twee jaar is meegenomen maar hopelijk is er tegen die tijd nog meer budget beschikbaar voor wat beters.
De enige eisen zijn eigenlijk: het moet rijden op vier wielen en goedkoop zijn, en daar voldoet deze Matiz ruimschoots aan.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Is het budget echt zo laag? En hoeveel km per jaar?
Zo'n Matiz is ook gewoon een auto, maar het rijdt wel minder dan vergelijkbare auto's uit die klasse. Maarja, die zullen ook weer ietsje duurder zijn.
En test de koppeling even.
Dit topic is gesloten.