RemcoDelft schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 21:21:
[...]
Heb je daar ook de km-prijs van doorgerekend? Kan je die vertellen?
Ik heb het pas voor een Aygo/C1/107 (drieling) uitgerekend, en kwam op ongeveer 13 cent per km bij nieuwe aanschaf, 30.000 km per jaar en verkoop na 3-4 jaar. ANWB geeft 14 cent op. (en dit is even afgezien van de optie comfort e.d., ik wou gewoon de prijs weten)
Km prijs hangt zeker bij een diesel sterk af van aantal gereden km gezien relatief hoge vaste lasten, maar het is makkelijk te berekenen als je dat weet. Dus even uitgaande van 30k/j
Eerst de vaste kosten:
1) belasting - EUR 508/jaar voor de 1.4 (608 voor de 1.5)
2) verzekering - EUR 164/jaar (197 voor de 1.5)
3) afschrijving - ik ga uit van volledig oprijden in 3 jaar, dus 1/3 van aanschafprijs per jaar, zeg EUR 500
4) onderhoud - valt niet veel te onderhouden, maar met 30k moet je toch een en ander doen, zeg EUR 500 (maar dat is ruim, meer dan dat en het is namelijk economisch total loss)
----------------------
Subtotaal vast EUR 1672/jaar, dus 5.57c/km bij 30k (bij de 1.5 is dat 1805, dus 6.02c/km)
Dan variabel:
Verbruik is volgens spritmonitor.de 1:21.5 voor de 1.4D en 1:23.4 voor de 1.5D
30k km kost je bij de 1.4 1395l, wat uitgaande van EUR 1.65/l voor diesel neerkomt op EUR 2302, oftewel 7.67c/km (bij de 1.5 6.84c/l)
Totaal dus bij de 1.4 is 13.24c/km (bij de 1.5 12.86)
Verschil met berekening van ANWB is dat ik uitga van nul restwaarde. Als je wel restwaarde meeneemt kun je eigenlijk nul afschrijving rekenen, want als dat ding over 3 jaar nog rijdt, kun je hem voor hetzelfde bedrag weer verkopen, de prijzen zijn afgelopen 3 jaar absoluut niet gedaald namelijk (eerder gestegen...). Dat scheelt 1.6c waardoor je per km dus uitkomt op 11.64c/km voor de 1.4 (11.26 voor de 1.5).
AlexanderB schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 22:35:
[...]
Is alleen 1 probleempje, ze zijn bijna uitgestorven.. De meeste zijn in de afgelopen paar jaar door knakenrijders met echt de meest triviale defecten (versleten remblokjes a €10, koppeling a €40, etc..) naar de schroothoop gestuurd.. (Want het grote voordeel aan een AX, als er ooit wat stuk gaat, het duurste onderdeel kost €40 op ebay, dus als je een doppenset hebt, kan je alles aan een AX repareren voor peanuts..)
Tja, dat is het lastige met een auto met lage dagwaarde: de meest triviale dingen kunnen economisch total loss betekenen, zeker als je twee linkerhanden hebt (leuk dat het onderdeel EUR 40 kost, als iemand anders een dag kwijt is het te monteren wordt het snel een probleem).
Maar ze zijn er nog wel - de 1.5D is lastiger (minder gemaakt en zeer gewild), maar je ziet de 1.4D vaak genoeg voorbij komen.
Maar dan nog, een 106 of Saxo met 1.5D is min of meer precies dezelfde auto, iets zwaarder qua blik en isolatie, en komen 1 km/liter minder ver, maar dan nog..
Die 'dan nog' begint dan aardig mee te tellen. Obesitas is duur, je zit weer een belastingschijf duurder, wat EUR 240 meer kost per jaar dan de 1.4D of de Smart. En qua verbruik mag je blij zijn als je 1:20 haalt. Met die specs kun je ondertussen meer auto kopen voor je geld. Alleen de meest kale 106 3-deurs 1.5D is exact 850kg, wat fiscaal weer iets goed maakt, maar het verbruik is gewoon niet interessant.
Oh, verbruik, m'n beste tank was 1:26.6, door lange ritten met 90 op de teller.. M'n gemiddelde is 1:21, inclusief korte ritten, stadsverkeer, en 120+ op de snelweg, en stevig doorrijden.. (Ik rij liever hard in een zuinige auto, dan dat ik als een bejaarde moet rijden in een snelle auto om het betaalbaar te houden..)
Ik heb n 1.5D 3drs, een van de laatste in die combinatie.. (Omdat ik het ding wil gaan voorzien van een turbo, (iets met GTI's bijhouden voor minder dan de helft van de brandstofkosten), was de 1.4 geen optie, want die is wat gevoeliger met z'n losse cylinderbussen, en ik vind 5drs hot-hatches echt not-done, dus ik heb meer dan n jaar moeten zoeken voordat ik de juiste had..) 1.4'tjes zijn nog wel te vinden, en zijn zelfs een belastingklasse lager..
Overigens over belasting gesproken, die 1.4D zou op basis van verbruik wegenbelastingvrij moeten zijn, maar dat is ie helaas niet, en niemand wil me vertellen waarom niet..
Heel simpel:
Er wordt een CO2 meting gehouden onder kunstmatige omstandigheden (indoors, lopende band, continue (lage) snelheid) en auto's die daar niet op geoptimaliseerd zijn scoren daar erg slecht in, ongeacht wat ze op de weg doen, met weer en wind, met optrekken en afremmen en cruisen op snelwegsnelheden.
Er zou in theorie een 1:1 relatie moeten zijn tussen verbruik en CO2 (simpele scheikunde), maar dat blijkt niet zo te zijn, simpelweg omdat de meting niet representatief is.
Het is inderdaad erg frappant hoe een auto die IRL 1:16 scoort niet eens de helft van de CO2 uitstoot zou hebben van een oudere auto die IRL 1:20 doet
En breek me de bek niet open over fijnstof... daar wordt vooral getest op het minst fijne stof omdat dat makkelijk te meten is, ook al is het het fijnste stof wat het schadelijkst is. Vervolgens monteren fabrikanten stoffilters die bovenal grove stof omzetten in het fijnste type
- een ronkende jaren '70 diesel is daadwerkelijk qua ultrafijnstof veiliger dan de nieuwste gefilterde TDI