[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.908 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Ik was al bekend met spritmonitor, daar kwam die Clio zo onvoordelig uit. Ik schat dat ik ongeveer 8000 km per jaar ga maken, dus het wordt sowieso een benzine.

De 306 is ook een leuke auto inderdaad, maar weer vrij zwaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Knul op 29-02-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 09:22
Carpento schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:23:
1e kan prima na 120k km, al zou ik dat niet verwachten. Tweede is imho een indicatie dat er geen oud vrouwtje in rond heeft gereden, maar of dat nu een voor- of een nadeel is ?
Zegt helemaal niks, je weet niet hoe de vorige reed als je diegene niet kent. Je kunt ook heel beschaafd een auto om zeep helpen. Bijvoorbeeld als je slecht schakelt.. Maar het belangrijkst is toch de manier waarop een auto onderhouden is.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Knul schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:31:
Ik was al bekend met spritmonitor, daar kwam die Clio zo onvoordelig uit. Ik schat dat ik ongeveer 8000 km per jaar ga maken, dus het wordt sowieso een benzine.

De 306 is ook een leuke auto inderdaad, maar weer vrij zwaar.
Laatste generatie 3-deurs is precies 1050KG. Dit gerekend van de 1.6XS uit 2000.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Makkelijk schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:34:
[...]

Zegt helemaal niks, je weet niet hoe de vorige reed als je diegene niet kent. Je kunt ook heel beschaafd een auto om zeep helpen. Bijvoorbeeld als je slecht schakelt.. Maar het belangrijkst is toch de manier waarop een auto onderhouden is.
Inderdaad. Ik vroeg me altijd af hoe het kan dat mensen zo hard door koppelingsplaten kunnen gaan, maar als ik sommige mensen zie rijden.. die kunnen een auto in 20dkm meer schade doen dan ik in een ton.
Touchdomex schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:38:
[...]

Laatste generatie 3-deurs is precies 1050KG. Dit gerekend van de 1.6XS uit 2000.
op papier ja. Daar wordt vaak mee gesjoemeld volgens mij. Mijn 3 en 5 serie vielen beiden PRECIES binnen hun categorieen. Maargoed; het enige waar dat iets voor uitmaakt is MRB en dus is het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

418O2 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:40:
[...]
Inderdaad. Ik vroeg me altijd af hoe het kan dat mensen zo hard door koppelingsplaten kunnen gaan, maar als ik sommige mensen zie rijden.. die kunnen een auto in 20dkm meer schade doen dan ik in een ton.

[...]

op papier ja. Daar wordt vaak mee gesjoemeld volgens mij. Mijn 3 en 5 serie vielen beiden PRECIES binnen hun categorieen. Maargoed; het enige waar dat iets voor uitmaakt is MRB en dus is het prima :)
Dat maakt niet uit. Belasting is bepaald en daarmee basta. Of het in de praktijk meer is dan boeit zelfs mijn hamster niet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:39:
Toch een kleine tip van mijn kant en ik ga verder niet in op de negatieve reacties; maar zie het als tip als je goedkoop én lekker wil rijden.

[...]
Ik heb een BMW 320i van 1989. Deze is verzekerd als youngtimer (á 160 euro per jaar), de wegenbelasting is 40 euro per maand. Over een periode van 2 jaar heb ik hier ongeveer 800-1000 euro aan onderhoud aan gehad (inc nieuwe banden, grote beurt, einddemper). Hij rijdt 1:10.
Does not compute :o

1:10 is in geen velden of wegen goedkoop. Stel je rijdt 20k km/jaar, dan ben je 2000l dus al gauw EUR 3500 kwijt aan benzine.

Vergelijk dat met een van de eerder genoemde auto's die met benzine 1:15 doet. Dat kost je 1333l en dus 'maar' EUR 2333 - oftewel EUR 1166 per jaar minder. Stel je rekent 3 jaar met je 2e handsje te rijden, wat doorgaans realistisch is. Dan scheelt het je dus EUR 3500. Daar komt bij dat een BMW als deze twee wegenbelastingsschalen hoger zit dan een Fiesta/Corsa/Felicia. :o

Ik geloof gelijk dat als je een goed exemplaar op de kop weet te tikken hij lekker rijdt, maar goedkoop is anders.

Als je trouwens 20k-25k denkt te rijden zou ik sterk overwegen om een lichte diesel te nemen.

Even als rekenvoorbeeld die Felicia met 20k km. Aanschafprijs, belasting en verbruik kunnen verschillen tussen benzine en diesel.

Benzine
Aanschaf: EUR 1500 (EUR 500-2500)
MRB: 276/j
Verbruik: EUR 2333/j

Diesel
Aanschaf: EUR 1500 (EUR 950-EUR 2500)
MRB: EUR 840/j
Verbruik: EUR 1765/j

In dit geval (je ondergrens qua km) zit je exact op break-even point :P

Als je ook maar een km meer rijdt wordt diesel goedkoper, met 25k scheelt het een bescheiden EUR 142.

Dat verschil wordt groter als je een zuinigere diesel neemt. Voor hetzelfde bedrag (EUR 1500) heb je een Seat Ibiza 1.9SDI uit 1997-1999. Dat ding is erg vergelijkbaar met de Felicia (niet gek, ook een VAG-model in hetzelfde segment), maar het heeft een nieuwere motor met directe inspuiting, waardoor het niet 1:17 maar 1:20 doet. Dan kom je uit op een verbruik van EUR 1500 bij 20k en EUR 1875 bij 25k. Bij 20k bespaar je al EUR 265 tov de Fabia (diesel of benzine), met 25k scheelt het EUR 500 tov benzine. Uiteraard geldt hetzelfde voor VW Polo of Skoda Fabia uit zelfde periode, maar die zijn meestal duurder in de aanschaf dan de Ibiza.
Seat heeft de naam gekocht te worden door petjesvolk, maar juist bij de SDI is de kans daarop minimaal. Je scheurt niet met een SDI :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Touchdomex schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:38:
[...]

Inderdaad, zag het ook, komt mooi uit :). Eens kijken naar een mooi exemplaar, zijn er nog typische 306 kwaaltjes waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dion_b schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:41:
[...]

Does not compute :o

1:10 is in geen velden of wegen goedkoop. Stel je rijdt 20k km/jaar, dan ben je 2000l dus al gauw EUR 3500 kwijt aan benzine.

Vergelijk dat met een van de eerder genoemde auto's die met benzine 1:15 doet. Dat kost je 1333l en dus 'maar' EUR 2333 - oftewel EUR 1166 per jaar minder. Stel je rekent 3 jaar met je 2e handsje te rijden, wat doorgaans realistisch is. Dan scheelt het je dus EUR 3500. Daar komt bij dat een BMW als deze twee wegenbelastingsschalen hoger zit dan een Fiesta/Corsa/Felicia. :o

Ik geloof gelijk dat als je een goed exemplaar op de kop weet te tikken hij lekker rijdt, maar goedkoop is anders.
Als je veel kilometers maakt inderdaad. Maar als je dat niet doet, rij je je paar kilometers wel erg lekker. Ik zit nu op 200km per maand geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 14:34
Interessant topic, maar niet perse van toepassing voor mij. Zit al een tijdje te overwegen om mijn Starlet ('98) om te ruilen voor een betrouwbare en iets grotere/ruimere/zuinigere wagen die mij elk jaar ong. 20.000 km kan vervoeren. Zat te kijken naar Punto's, Yarissen, Rio's en ander vergelijkbaar materiaal, maar dan tweedehands. Echter door het bos aan aanbod zie ik de auto niet meer staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Knul schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:28:
Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een leuke auto om mee te beginnen, budget ligt rond de 3k. Enkele eisen zijn:

- ABS
- Bestuurdersairbag
- Zuinig (1 op 14 lijkt me haalbaar)
- Licht (max 1050 kg)
- Het liefst een auto uit het B-segment (ik pas niet in boodschappenauto's)

En als het even kan moet hij er ook nog vlot uit zien :). Nu was mijn oog gevallen op de Peugeot 206, maar die is, als ik de verschillende verhalen op internet mag geloven, niet heel betrouwbaar. Hij is wel lekker zuinig, dus dat is een afweging die ik moet maken. Zie ik nu nog bepaalde auto's over het hoofd? Ik heb ook al naar een Clio gekeken, maar die hebben bijna allemaal een 1.6 en die verbruikt 1:12.

Edit: zie dat het topic oorspronkelijk bedoelt is voor auto's rond de 1000 euro, vergeef me :)
Als je naar een Clio kijkt, kun je net zo goed naar een Corsa-C kijken.

Er zijn geen echte kwaaltjes van dit model voor zover ik weet, hoogstens de overbrenging tussen versnellingspook en versnellingsbak die soms wat te snel slijt. Dit kost je 150 euro om te laten vervangen, dus dat is nog te overzien.
De wielkasten zijn van kunststof, dus dat gaat ook niet roesten.
Het gewicht is 910 kg, dus zelfs nog een klasse lichter dan jij voor ogen hebt.

Je komt voor 3000 euro dan rond de modellen van 2002-2003 uit, eventueel zelfs met Easytronic, hoewel ik daar persoonlijk niet voor zou kiezen.
Ik zou wél de 1.2 liter versie (motorcode Z12XE) nemen, in plaats van de 1.0 liter versie (met motorcode Z10XE). Deze motoren hebben een distributieketting; nagenoeg onderhoudsvrij dus op dit punt.

We hebben er inmiddels 2 van, plus een Combo van dezelfde generatie. Nog nooit problemen mee gehad. :)

[ Voor 33% gewijzigd door DrivinUCrazy op 29-02-2012 14:01 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

418O2 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:54:
Als je het over mij hebt; de tip was ook niet voor speciaal jou.

En met zulke afstanden zou ik toch weg blijven bij "startsautos". dan wil je toch wat meer comfort, betrouwbaarheid en veiligheid dan de 'reguliere' startersauto's.
Ik denk dat het comfort, de betrouwbaarheid en de veiligheid (ik geloof niet in de vermeende onveiligheid van kleinere auto's) van een ruim 10 jaar jongere auto echt niet onderdoet voor jouw oude E30 hoor. Sowieso is 22dkm per jaar natuurlijk peanuts, ik doe het dubbele met een '00 zakjapanner. :o

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Veiligheid kan ik niets overweggen want dat heb ik niet getest, maar het comfort en rijgedrag van een golf 3 is inferieur aan dat van een e30.

De betrouwbaarheid kan ik weinig over zeggen want een steekproef van 1 zegt niets (hoewel die golf wel meer had ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Golf 3 of 4 is IMHO dan ook een bijzonder oncomfortabele auto, iig met de defaultstoelen. Gelijk ook een nadeel van de Ibiza die ik eerder noemde. Zelfde stoelen :X

Als je rug gevoelig is, zeker een lendesteun aanschaffen. Maakt het nog steeds geen goede stoelen, maar je trekt wel >1000km op een dag, waar ik iig zonder <250km echt zit te kreperen.

Maar goed, een Peugeot of Corsa of zo'n beetje wat dan ook zit stukken beter - ook eentje uit 1999.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:22
Da's wel een leuk issue, zowel ik als vrouwlief hebben niet zo'n geweldige rug, dus goeie stoelen zijn wel prettig. Vind de stoelen in onze '94-er Punto best goed zitten, had ik helemaal niet verwacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Carpento schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:58:
Da's wel een leuk issue, zowel ik als vrouwlief hebben niet zo'n geweldige rug, dus goeie stoelen zijn wel prettig. Vind de stoelen in onze '94-er Punto best goed zitten, had ik helemaal niet verwacht :D
Geen twee ruggen zijn dezelfde, dus vooral goed uittesten - als het kan een langere rit maken in een auto met dezelfde stoelen voor je eentje koopt.

Het is ook een combo van factoren. Neem de VW/Seat/Skoda-stoelen van eind jaren '90 en begin jaren '00. Ik heb gelest in een Golf 4 en heb nu een Cordoba met dezelfde stoelen. Zonder lendesteun geen beginnen aan voor mij. Gisteren reed ik 2x anderhalf uur mee met een collega met een VW Caddy met dezelfde stoelen, maar dan hoger gemonteerd. Het zat nog steeds niet geniaal, maar stukken beter dan dezelfde stoelen zoals ze lager liggen in de Golf en Cordoba. Conclusie is dus dat het een combo is van de stoelen en de hoek waarin ik met mijn relatief lange benen zit (1m86, wat vooral in de benen zit). Iemand met kortere benen zou een andere zithoek hebben en allicht minder last ervan hebben.

In deze categorie auto zijn de stoelen van een Peugeot 206 verreweg de beste die ik heb meegemaakt, met gek genoeg de oude, kleine en brak uitziende stoelen van een Citroen AX op tweede plaats en Ford Fiesta op derde (al was dat een wat jonger model, dus minder eerlijke vergelijking). Ben vrij neutraal over stoelen van Toyota Starlet, Opel Corsa en Mazda 121, en niet bepaald te spreken over die van de Hyundai Excel (klein!).

Maar goed, dat is mijn reet en mijn rug. Zoals ze in UK zeggen: mileage may vary

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dion_b schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:10:
[...]

Geen twee ruggen zijn dezelfde, dus vooral goed uittesten - als het kan een langere rit maken in een auto met dezelfde stoelen voor je eentje koopt.

Het is ook een combo van factoren. Neem de VW/Seat/Skoda-stoelen van eind jaren '90 en begin jaren '00. Ik heb gelest in een Golf 4 en heb nu een Cordoba met dezelfde stoelen. Zonder lendesteun geen beginnen aan voor mij. Gisteren reed ik 2x anderhalf uur mee met een collega met een VW Caddy met dezelfde stoelen, maar dan hoger gemonteerd. Het zat nog steeds niet geniaal, maar stukken beter dan dezelfde stoelen zoals ze lager liggen in de Golf en Cordoba. Conclusie is dus dat het een combo is van de stoelen en de hoek waarin ik met mijn relatief lange benen zit (1m86, wat vooral in de benen zit). Iemand met kortere benen zou een andere zithoek hebben en allicht minder last ervan hebben.

In deze categorie auto zijn de stoelen van een Peugeot 206 verreweg de beste die ik heb meegemaakt, met gek genoeg de oude, kleine en brak uitziende stoelen van een Citroen AX op tweede plaats en Ford Fiesta op derde (al was dat een wat jonger model, dus minder eerlijke vergelijking). Ben vrij neutraal over stoelen van Toyota Starlet, Opel Corsa en Mazda 121, en niet bepaald te spreken over die van de Hyundai Excel (klein!).

Maar goed, dat is mijn reet en mijn rug. Zoals ze in UK zeggen: mileage may vary
Mazda 121 dan model bolhoed of model fiesta? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:21:
[...]

Mazda 121 dan model bolhoed of model fiesta? :+
Bolhoed. Vriendin van me had er eentje van d'r ouders gekregen. Heb er een keertje in mogen rijden voordat het gehele onderstel weggeroest was :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Heb even gekeken naar een Corsa, maar ik kan niet wennen aan het design. Ik vind hem zo oubollig :P. Ik ga aanstaande zaterdag een proefrit maken in deze 306, hopen dat hij bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:21

Bestla

Kvinne

dion_b schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:41:
[...]

Seat heeft de naam gekocht te worden door petjesvolk, maar juist bij de SDI is de kans daarop minimaal. Je scheurt niet met een SDI :z
VAG SDI motoren zijn inderdaad zuinig en kunnen lekker mee met het normale verkeer Ik heb vaak genoeg in de auto van mijn vrouw gereden toen ze nog een Golf 3 had met de 1.9 D motor. Dat ding liep 1 op 23. Ik had zelf als bedrijsauto een VW caddy met 1.9 SDI, en die liep 1 op 20 (dat kwam mede door de hogere luchtweerstand van dat hok)
Nu heeft mijn vrouw een Golf 4 1.9 TDI , en die loopt 1 op 18, en als een raket, dus ik vermoed dat die een of andere niet standaard chip aan boord heeft. Deze Golf is echt sneller dan een standaard 1.9 TDI van VW. Zelf getest.

Maar ontopic blijvend, voor 1000 euro koop je toch wat leuks mits het een verse AP{K heeft, zodat je redelijk zorgeloos een jaar kunt sturen. Onderhoud heeft elke auto nodig en dat er iets kapot gaat is niet alleen voor oude auto's, laat dat zeker zijn.

Voorbeeldje: Ik heb net mijn Nissan Primera 1,6 HB uit 97 met 172.000km en een verse APK 02 2013 verkocht voor 500 euro. Deze auto had een werkende airco en lichtmetalen velgen, en reed prima en had een verbruik van 1 op 12. Snel verkocht via Ikwilvanmijnautoaf.nl omdat ik geen zin had in marktplaats volk.

Maar deze auto had nog jaren kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 13:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bestla schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:47:
[...]

Maar ontopic blijvend, voor 1000 euro koop je toch wat leuks mits het een verse AP{K heeft, zodat je redelijk zorgeloos een jaar kunt sturen. Onderhoud heeft elke auto nodig en dat er iets kapot gaat is niet alleen voor oude auto's, laat dat zeker zijn.
Snelle snippet.
Even opmerken, een apk keuring geeft je alleen een status van een zeer beperkt aantal punten op dat moment.
Aan een volledig APK goedgekeurde auto kun je nog steeds de dag erop 2000 euro aan onkosten hebben.

Das afgezien van het feit dat veel van die handelaars hun auto laten keuren op een vrijdagmiddag door een bevriende keurmeester die er zich met een haffeltje vanaf maakt.

Wil niet zeggen dat je idd niet jaren nagenoeg ongestoord kunt rondrijden in een auto van 500E

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Vanavond in het Fiestaatje rondgereden. Even wennen want het is toch eigenlijk wel een (hele of halve) klasse lager dan een Punto.

Zit nog wat werk aan het onderstel (volgens garagist stabilisatorstang(en)) wat me opviel vanwege de bijgeluidjes die dat oplevert.

De roest, sjah. Viel feitelijk wel mee, maar zeker bij de deurrubbers wel wat blaasjes en een paar plekjes waar de lak er ook al gewoon af is. Ene wielkast is nog vrij hard, de andere valt in de binnenrand al een klein gaatje, met best wat bruin er omheen. Kortom: de roest is aanwezig, rasechte Fiesta, en dus een twijfelpunt voor mij.

Staat van de lak is niet je-van-het, er is op verschillende plekken wat blanke lak afgebladderd. 'Hoogtepunten' daarin zijn een plek op het dak (afmeting van een pasfoto ofzo) en eentje op de motorkap (bankpas-grootte).

Kortom: dat viel me een beetje tegen. Reed verder wel prima, loopt netjes, en het grote onderhoud wat er aan gebeurd is bevatte onder meer de koppakking met de hele rambam, nieuwe bougies en kabels, multiriem, thermostaat, remmerij rondom. Banden zitten ook nog ruim in het profiel. Technisch issie verder best aardig op orde dus.

Maargoed, voor ik het een interessante optie vindt moet er echt wel een stukje van de prijs af.

offtopic:
Als tweede optie werd ons vandaag nog een Fiat Brava 1.6 16V afgeladen met opties voorgesteld, die 'wel richting de 2500' afgeprijsd kon worden. 126k kilometers gelopen, zag er wat afgeleefder uit. Valt dus feitelijk boven het budget, kortom: ook een nee. Reed wel een stuk vertrouwder overigens, maarja, Punto en Brava lijken natuurlijk wel een béétje op elkaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

kloenk-kloenk of pok? bij bochten en drempels.. herkenbaar :) setje nieuwe rubbers of whatever hoe ze gemonteerd zitten van 2 tientjes en dat is gefixed.

die ford lijkt me n prima 1e auto.. gewoon n keer op de brug zetten en met de staalborstel (op de slijptol of boormachine) en de pot en kwast tectiel aan de gang.. alles ontroesten en daarna de hele bodem lekker dik inkwasten, dan roest t daarna voorlopg niet meer verder.

ik zou me niet zo druk maken over die blanke lak plekjes voor een 1e auto.. technische staat is belangrijker dan of ie mooi is, anders sta je net zoals ik met mn 1e auto na 150 km tegen een andere auto aan omdat de remmen en banden kak waren. (also, profiel != grip, dat kan je alleen controleren door eens een keer echt stevig op de rem te gaan staan op een verlaten weg)
en anders zoek je een keer een andere motorkap in dezelfde kleur (alle fords zijn toch maar in 3 kleuren geleverd ofzo lijkt het, dus dat moet niet moeilijk zijn)

also.. wat moet die ford kosten? ik zou no way meer betalen dan 1000~1200 euro...

[ Voor 12% gewijzigd door AlexanderB op 02-03-2012 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
AlexanderB schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 01:07:
kloenk-kloenk of pok? bij bochten en drempels.. herkenbaar :) setje nieuwe rubbers of whatever hoe ze gemonteerd zitten van 2 tientjes en dat is gefixed.
Garagist had het over stabilisatorstangen. Wat het is boeit me niet, áls ik die wagen koop is het pas nadat dit gefixt is :p Het was hem zelf ook al opgevallen gaf 'ie aan. Vond het wel knap dat ik het hoorde zei 'ie :*) Was meer 'kloenk-kloenk-kloenk', maar juist _niet_ bij drempels die je recht van voren neemt. Was vooral bij kortere oneffenheden die aan één kant van de auto langskwamen (bijvoorbeeld een putdeksel wat iets lager ligt, richeltjes, etc)
die ford lijkt me n prima 1e auto..
Het wordt onze tweede, maar dat verandert weinig aan wat je bedoelt O-)
gewoon n keer op de brug zetten en met de staalborstel (op de slijptol of boormachine) en de pot en kwast tectiel aan de gang.. alles ontroesten en daarna de hele bodem lekker dik inkwasten, dan roest t daarna voorlopg niet meer verder.
Mjah, dan nog: wat zie je wel bij de dorpels, en wat zit aan de binnenzijde al te rotten ? Blijft imho een gok. Bovendien rot de bodem niet het hardste, maar zijn bij dit type vooral de wielkasten en dorpels berucht. Er zit ook wat roest onder de lak (ook op zichtbare plekken) dus daar ga je niet met de staalborstel en tectyl aan het smeren :+
ik zou me niet zo druk maken over die blanke lak plekjes voor een 1e auto..
Eens, maar de wagen wordt geadverteerd als 'bijzonder nette wagen' en 'in technisch uitmuntende staat'. Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens.
also.. wat moet die ford kosten? ik zou no way meer betalen dan 1000~1200 euro...
Hij staat in het aanbod voor 2500 euro, maar er kan nog 'wel wat vanaf' (ik heb aangegeven dat ik niet meer uit wil geven dan 2000 euro, en hij kwam met deze wagen op de proppen).

Maargoed, per saldo ga ik voor deze wagen geen 2000 neerleggen. Pas wanneer de prijs verder zakt, het onderstel goed is, wat andere kleine mankementjes gefixt zijn EN het roestprobleem goed aangepakt wordt is het voor mij een optie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Carpento op 02-03-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Die Starletjes zijn idd een goeie optie. Heb hem ook aangegeven dat 'ie als we die Fiesta niet doen (en daar wil ik nog wel even over onderhandelen, maar de kans dat we 'm wel nemen is niet zo groot, zie boven) hij wat ons betreft daar naar mag zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
In een vlaag van {insert iets wat heel erg voor bejaarde mensen is} bedacht ik me nog een auto die weleens heel betrouwbaar kon wezen. Wat vindt men van een Mazda Demio ?

Graag een antwoord op het technische vlak, het is niet hip, het is niet snel, maar het is wel vijfdeurs, volgens mij redelijk betrouwbaar, en ruim :p

offtopic:
En ik heb toch m'n eerste grijze haren toch al een jaar of vijf geleden gescoord :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Carpento schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:35:
In een vlaag van {insert iets wat heel erg voor bejaarde mensen is} bedacht ik me nog een auto die weleens heel betrouwbaar kon wezen. Wat vindt men van een Mazda Demio ?

Graag een antwoord op het technische vlak, het is niet hip, het is niet snel, maar het is wel vijfdeurs, volgens mij redelijk betrouwbaar, en ruim :p

offtopic:
En ik heb toch m'n eerste grijze haren toch al een jaar of vijf geleden gescoord :p
Wagon R misschien dan ook niet een optie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Da's weer een flink maatje kleiner, en op een of andere manier heb ik daarbij pas écht het idee dat je bij aanschaf je 65+pas moet laten zien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik weet evt. een nette Mazda Premacy te staan, al weet ik niet hoeveel ruimer je een auto wil hebben ;)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Nuja, dat is gelijk weer een flinke bak groter, en ik heb zomaar het idee dat dat niet echt binnen de 2000 euro gaat passen ? ;)

Voor de beeldvorming: We hebben nu een Punto 5-deurs, en dat is qua afmetingen wel prima. We zijn maar met z'n tweetjes en veelal wordt de auto door vrouwlief in d'r eentje gereden. Echt groot hoeft het dus niet te zijn, maar veel kleiner dan een Punto moet het dus ook weer niet worden ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Carpento op 02-03-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44

Destruction

(ex-)Automonteur

Hij valt heel iets hoger dan die 2000 euro idd ;) al lijkt me dat zelfs nog een vraagprijs.. Wel met nieuwe apk

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12

_Apache_

For life.

Carpento schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:57:
[...]

Garagist had het over stabilisatorstangen. Wat het is boeit me niet, áls ik die wagen koop is het pas nadat dit gefixt is :p Het was hem zelf ook al opgevallen gaf 'ie aan. Vond het wel knap dat ik het hoorde zei 'ie :*) Was meer 'kloenk-kloenk-kloenk', maar juist _niet_ bij drempels die je recht van voren neemt. Was vooral bij kortere oneffenheden die aan één kant van de auto langskwamen (bijvoorbeeld een putdeksel wat iets lager ligt, richeltjes, etc)
Dat zijn inderdaad de rubber van de stabilisatorstangen. Juist bij hobbels doen de schokbrekers en dempers hun werk, dit rubber vangt de kleine putjes op. Het rubber is het geld niet, maar montage (persen) en manuren zullen steviger zijn. Voor onze Volvo waren we bijna 100 euro kwijt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Hij had het zelf ook al opgemerkt en zou voor overdracht gefixt worden. Maargoed, die Fiesta gaat het 95% zeker niet worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je nog naar diesels gekeken? Zoals gezegd, je kunt een Seat Ibiza 1.9SDI scoren binnen je budget die qua TCO bij jouw geschatte kilometers lager uitvalt dan wat je tot nu toe genoemd hebt. Als de vroege Peugeot 206jes niet betrouwbaar zijn kun je ook naar een late 205 kijken. Die doen makkelijk 1:22 en wegen nog minder, dus lagere vaste lasten. Groot zijn ze niet, maat niet kleiner dan die Fiesta.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ik zal dat van die dieseltjes hem nog eens voorleggen, maar toen ik het daar onlangs zijdelings over had was 'ie daar niet zo gek enthousiast over eerlijk gezegd. Maargoed, toen hebben we het daar niet echt uitgebreid over gehad, het zou met 22k km per jaar wel voordeliger kunnen zijn lijkt mij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wie is die "hij"? Was toch een tweede auto voor jou en je vrouw?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Nee, onze Punto gaat eruit, dus er moet een vervanger komen. Wordt dus gewoon het dagelijkse vervoermiddel voor mijn vrouw (werkzaam in de thuiszorg, dus relatief veel kilometers totaal, maar wel vaak korte stukjes van de ene client naar de ander).

'Hij' is onze garagist overigens :p

offtopic:
Punto zitten weer wat onkosten aan te komen en ik heb recentelijk wat schade gereden die tot APK-afkeur leidt (rechter koplamp hangt uit zn fatsoen en is niet meer te stellen). Herstel van die schade zou ook met slooponderdelen nog wel iets van 150 euro worden denk ik. Daarbij laswerkzaamheden ivm roest, remmerij die bijna op is, versleten bandjes en ook nog altijd wat lekkage (olie en/of koelvloeistof). Dan is het niet zo slim meer om er mee door te gaan, tijd voor wat anders :p Maar oh wat rijdt zo'n Puntootje fijn, serieus :9

[ Voor 12% gewijzigd door Carpento op 06-03-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ligt het aan mij of is je garagist niet een geheel onpartijdige persoon in iets als dit?

Het is altijd nuttig om deskundig advies in te winnen, maar dat zou ik ergens doen waar je normaal niet klant bent...

Dat gezegd, met het verhaal van korte stukjes waar motor niet goed warm wordt begrijp ik goed waarom hij geen diesel aanraadt. Dat klinkt als typisch iets voor een kleine, zuinige benzinebak :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Neuh, hij is vanzelfsprekend niet geheel onpartijdig maar ik heb wel goede ervaringen met 'm. Is een eerlijke en betrouwbare kerel die hard werkt voor z'n centen. En verder win ik zo links en rechts wel wat advies in (the interwebz, collega's, m'n broer, etc ;) ) dus ik ga zeker niet blindelings op hem alleen af.

Hell no, dan hadden we nu wss in een Fiesta gereden. En volgend jaar er nieuwe dorpels in kunnen laten lassen, ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb nog even voor je zitten snuffelen. Feitelijk heb je twee keuzes:

1) verbruik boven alles stellen, dan kom je uit op een Smart of Cuore, of misschien een ECO-variant van Corsa of Swift. Dan kom je op kosten per km uit die gelijk of beter zijn dan een dieseltje en beter dan nu. Maar je rijdt in een ondergemotoriseerde onderdeurtje.
2) uitgaan van minimaal dezelfde 'hoeveelheid' auto als je nu hebt (1994 Punto is ook geen Rolls :z ) en dan kijken naar zo zuinig mogelijk.

Met optie 2 heb je werkelijk een zee aan keuze, en valt het op dat groter helemaal niet duurder hoeft te zijn. Om maar een paar opties te noemen:

Skoda Felicia 1.3 (2000, 1:15.6) - eigenlijk niets anders dan wat je nu hebt maar nieuwer. EUR 800 8)7
Peugeot 306XR 1.4 Break (2002, 1:15.2) - niet zuiniger, wel stuk meer auto EUR 1300
Renault Megane 1.4E (20000, 1:15.2) - zou eigenlijk nooit een Megane uit die tijd aanraden, maar als je het echt wil kan het.
Skoda Felicia 1.3 GLXi Combi (2000, 1:15) - flink meer auto, Duitse techniek, Czechische vormgeving EUR 1750
VW Polo 3 Comfort (2000, 1:15.9) - Duitse variant van hetzelfde. EUR 1950
Kia Rio 1.3 LS HB (2002, 1:15.4) - moderne mini-station. EUR 1950

Kortom, zat om naar te kijken. Enige in dit lijstje wat ik zou afraden is de Megane ivm electronica.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Waarom eigenlijk niet een nieuwere Punto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Is wat mij betreft ook niet zo'n probleem hoor ;) Die had ik ook op de shortlist staan :)

Ik ga de suggesties van dion_b meenemen. Ben van fransozen niet zo dolgelukkig (iets met wagenziekte :P ) maar het blijft het overwegen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan ook natuurlijk. Eentje uit 2000 heb je voor EUR 1000 ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Het is geworden, een Opel Corsa B (augustus 2000), 3 deurs, 1.2 16V, met 110.000 op de klok. Nette auto, voelt goed aan, netjes onderhouden, airco, elektrische ramen, spiegels, spiegelverwarming, trekhaak.

Alleen dat driedeurs, ach, daar komen we wel overheen :p

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/418150_339973079371699_100000770283552_835413_1897024907_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/418237_339973446038329_100000770283552_835414_709221962_n.jpg

Owja, gewoon nérgens roest kunnen ontdekken, ook wel een pluspuntje :p

[ Voor 42% gewijzigd door Carpento op 10-03-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:13
Prijskaartje als ik vragen mag? Ziet er netjes uit!

En spiegels zijn altijd handig! :+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22
Weet er iemand nog een leuke auto (lees: cabriolet!) voor maximaal 2k :P ? Iets anders dan de 1000 golfjes die te koop staan, een Mazda MX5 vindt ik al een stuk leuker, maar zou toch wel weer graag een achterbank hebben. ;)

//edit, als het kan ook nog met een elektrisch dak :+

[ Voor 11% gewijzigd door Bobmeister op 24-03-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Awsom schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 22:51:
Weet er iemand nog een leuke auto (lees: cabriolet!) voor maximaal 2k :P ? Iets anders dan de 1000 golfjes die te koop staan, een Mazda MX5 vindt ik al een stuk leuker, maar zou toch wel weer graag een achterbank hebben. ;)
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=wvbgwfmwlqsr

Fiat Barchetta? Al heb je een betere voor 3k.
Carpento schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:46:

Owja, gewoon nérgens roest kunnen ontdekken, ook wel een pluspuntje :p
Dat is geen pluspunt, maar een wonder :+

[ Voor 21% gewijzigd door Exorcist op 24-03-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

http://link.marktplaats.nl/536795051

Mazda 121 met Cabriodakje! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Nee dat is niet echt wat :P

Zoiets als dit lijkt me dan wel weer leuk :9 (Heb net een paar maand m'n rijbewijs, moet toch ergens in beginnen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Vind een 306 cabrio mooier :$

Anders een 100NX. Targa ipv cabrio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

Sick Nick

Drop the top!

Om nou te beginnen met een astra met dik 2 ton op de teller, sjonnie velgen en gsi opsmuk erop? Grote kans dat ie compleet afgetrapt is, zeker met die 'aanpassingen' zoals een TV klapradio van ongetwijfeld het beste china merk wat ie kon vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Sick Nick schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:02:
Om nou te beginnen met een astra met dik 2 ton op de teller, sjonnie velgen en gsi opsmuk erop? Grote kans dat ie compleet afgetrapt is, zeker met die 'aanpassingen' zoals een TV klapradio van ongetwijfeld het beste china merk wat ie kon vinden :P
Maar aan de andere kant, onderdelen zijn spotgoedkoop en het blok wat er in ligt is 99% zeker een C20NE, wat een bijna onverwoestbaar 8valve blok is. 2ton is niks voor zo'n blok, ze gaan makkelijk 4 ton mee met normaal onderhoud.
Voor zover ik weet is het blok zelfs een vrijloper, dus als de distributieriem knapt zijn de kleppen veilig. Nieuwe riem er op en gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 25-03-2012 19:18 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

McKaamos schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:16:
[...]

Maar aan de andere kant, onderdelen zijn spotgoedkoop en het blok wat er in ligt is 99% zeker een C20NE, wat een bijna onverwoestbaar 8valve blok is. 2ton is niks voor zo'n blok, ze gaan makkelijk 4 ton mee met normaal onderhoud.
Voor zover ik weet is het blok zelfs een vrijloper, dus als de distributieriem knapt zijn de kleppen veilig. Nieuwe riem er op en gaan.
Rij je nog steeds in een sjonniemobiel en een Cabrio is om in gezien te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Touchdomex schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:24:
[...]

Hoezo sjonniemobiel? Het is een Astra F Sedan zonder dak... niet echt een sjonniewagen. Eerder een oude-lullenmobiel met een midlife-crisis update.
De body is trouwens ook gewoon origineel. Was het Irmscher/GSi pakket. Daar horen ook de hoodscoopjes bij.
Het enige wat niet origineel is aan die wagen, zijn de stereo en de velgen.

Daarbij, zoveel cabrio's in GSi uitvoering zijn er niet, en de modellen die er zijn, zijn veelal in de handen van liefhebbers.
Hatchback GSi's, dat zijn sjonniemobielen en zijn vaak afgetrapt. Cabrio's zijn in de regel juist prima.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 25-03-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Sick Nick schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:02:
Touchdomex schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:24:
[...]

Ik vind de velgen anders best gaaf, beter dan de standaard meuk :*) En zie mezelf niet echt als sjonnie :+

Maar ach, volgend jaar misschien Accountancy aan Nyenrode en dan komt er gewoon een leaseauto :9~ :9~

Zo'n 100NX vind ik dan wel weer een enorme sjonniebak ..

[ Voor 10% gewijzigd door Bobmeister op 25-03-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Touchdomex schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:44:
Vind een 306 cabrio mooier :$

Anders een 100NX. Targa ipv cabrio.
bij een 100NX is het alleen zo ongeveer onmogelijk een niet kats verrotte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe auto aangezien ik met mijn vorige (renault clio 98', zeer nette auto) een ongeluk gehad heb en ik die nu moet wegdoen (wa verzekerd, mijn schuld)

Ik rijd tot september minstens 400km in de week (nu stage, straks werk). Dit ging altijd prima met mijn Clio 1.2 en behaalde ongeveer 1 op 19.

Nu zoek ik het liefst iets goedkoops (vandaar het budget topic ^^) tussen de 1000 en 1500 wat sowieso tot september rijd.
Nu kwam ik bij mij in het dorp een Fiat Punto tegen http://link.marktplaats.nl/526190850
Wat denken jullie van zoiets? Het liefst zoek een autootje in de buurt van Musselkanaal (postcode 9581)

Of hebben jullie andere tips, ik kan in principe mijn budget wel verdubbelen, maar het gaat mij erom dat ik tot september (goedkoop) kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Citroen AX? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-10 14:14
mazda 323 BG

Roest vrijwel niet, het enige wat wel eens wil voorkomen is een defecte LMM of een versleten kineet.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:52
Hier mijn vraag ook maar eens neer zetten

Hallo allemaal :)

Ik ben op zoek naar een eerste auto. Mag per maand (belasting/verzekering) niet meer dan 80,- kosten. Heb 3 jaar mijn rijbewijs, 1 schadegeval waar de verzekering/politie bij geweest is, maar 0 schadevrije jaren op mijn naam. De auto moet dus niet veel wegen en motorinhoud niet al te groot. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en tot de ontdekking gekomen dat gewicht onder de 1 ton moet blijven en de motorinhoud niet groter mag zijn dan 1.4L . Dat is tot nu toe de combinatie waarmee ik onder de € 80,- in de maand blijf

Andere eis is dat de km-stand niet al te hoog mag zijn en het een beetje een betrouwbare auto moet zijn. Met deze eisen ben ik op een 2001 Seat Cordoba 1.4 Stella uitgekomen met 87k op de teller, voor € 2250,- Weinig km's, dus het eerste grote onderhoud (waterpomp, distributieriem, multiriem en evt. dynamo) duurt nog wel even (euhm, ja wacht, dat zeg ik nu wel, maar ik kon de onderhoudsinterval voor deze auto's nergens vinden, dus kan heel goed zijn dat ie al distributiewissel/waterpomp/multi-riem etc. gehad heeft)

Ik plan er zo'n 10.000km per jaar mee te rijden. Stuurbekrachtiging is een pre. Aanschafprijs mag niet te ver over de 2k komen, uiterste max 2500

Ik wil er qua onderhoud en reparatie zo min mogelijk kosten aan hebben. Dus ben eigenlijk aan het zoeken naar auto's met een km-stand van rond de 130k. Dan hebben ze het groot onderhoud namelijk meestal net gehad (distributiewissel etc.)

Iemand anders nog suggestie's? Die Cordoba is ondertussen € 1850,- op geboden door iemand anders

Ik ben trouwens 2 meter en een beetje lang. Dus moet er ook nog eens inpassen Seat Arosa/VW Lupo pas ik al niet in bijvoorbeeld, dat is me ook iets te underpowered, moet wel een beetje ruimte hebben om soms meerdere mensen mee te nemen

VW Golf is out of the question trouwens, ook al rijden ze nog zo goed, kosten ze geen drol, altijd door een oud oma'tje gereden, altijd binnen gestaan, erg betrouwbaar etc. Principe kwestie :) VW Polo mk3/mk4 zou evt. kunnen

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 26-03-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Belastingvrije Vulva 340? :D of is dat een erg bijzondere combinatie voor eerste auto die goedkoop is om maandelijks te rijden? Daarnaast onderhoud kun je grotendeels zelf doen alleen moet je wat uitkijken voor roest. Alleen volgens mij geen stuurbekrachtiging :+ soms wel en soms niet

Peugeot 306? Gewicht is rond de 1000, net iets eronder maar rijden wel prima! 1.4's zijn er zat te vinden. Ook de wat "nieuwere"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Je bedoelt Volvo neem ik aan? Nah, stoffige oude mannen/geschiedenisleraar imago

Peugeot 306 ook naar gekeken ja, maar die 1.4'tjes zijn niet vooruit te branden + sowiezo een hekel aan Franse auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

FastFred schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:40:
ik kon de onderhoudsinterval voor deze auto's nergens vinden
meestal 100.000 km of 10 jaar. bijna alle auto's hebben zo iets.. soms 90, soms 120.
2e puntje is dat "aankomend groot onderhoud" juist vaak de reden van verkoop is, mensen die niet nog een paar 100 euro in een auto willen investeren als ze dat geld + opbrengt van verkoop kunnen uitgeven voor een grotere/betere/nieuwere/andere auto.

wijze levensles: auto's rondom de 100k of 10 jaar worden vaak de verkoop ingeknald vanwege dat aankomende onderhoud.
2e levensles: weinig kilometers is meestal niet beter.
-alleen maar korte ritjes gedaan, wat slopend is voor de auto
-net voor aankomend onderhoud (dat echt heel erg nodig is door de korte ritjes)
-de kilometerstand wil nog wel eens teruggedraaid zijn. (om onder die 100k uit te komen)
-uitzondering is de "schuurvondst", de auto die van zn leeftijd het grootste deel warm en droog binnen heeft gestaan en daarom zo weinig kilometers heeft. maar ook daar, alles wat van rubber is moet je vervangen na 10 jaar, of het nou gedraaid heeft of stilgestaan. voordeel is minder roest / betere lak, en minder versleten interieur, nadeel de "premium" prijs voor de lage kilometerstand en de (imaginaire) betere staat. (onderhoud moet net zo goed gebeuren, ook als de auto stilstaat)
maargoed, gewoon vragen of je de onderhoudsgeschiedenis mag inzien.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 26-03-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Touchdomex schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:48:
Belastingvrije Vulva 340? :D of is dat een erg bijzondere combinatie voor eerste auto die goedkoop is om maandelijks te rijden? Daarnaast onderhoud kun je grotendeels zelf doen alleen moet je wat uitkijken voor roest. Alleen volgens mij geen stuurbekrachtiging :+ soms wel en soms niet

Peugeot 306? Gewicht is rond de 1000, net iets eronder maar rijden wel prima! 1.4's zijn er zat te vinden. Ook de wat "nieuwere"
Een vulva is wat anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@ Alexander: de Cordoba die ik noemde is deze hier http://link.marktplaats.nl/540390589 (ik zie nu, na nog eens goed gekeken te hebben een paar draden in de kofferbak hangen. Dat zouden toch niet van die hoedenplank speakers zijn? Lijkt me een cd-wisselaar die daar bovenin onder hoedenplank hangt)

Maar deze auto ziet er absoluut niet slecht uit. Is dit een gevalletje te mooi om waar te zijn of heb ik hier toch per ongeluk een pracht karretje gevonden?

En onderhoudsgeschiedenis, tjah, ik heb een VMBO diploma Voertuigentechniek, maar de kennis is na 5 jaar in de ICT wat stoffig, dus waar ik nu allemaal op moet letten, geen flauw idee. Draagarmen, veerpoten, sowiezo auto even op de brug bij die garage, fusee kogels en stofrubbers checken, controleren op corrosie van remleidingen, brandstofslangen? Verder nog bekende problemen bij deze auto's mbt storingen of motor/electronica problemen waar ik op moet letten, anders eens zien of ik daar deze week eens kan gaan kijken

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 26-03-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Awsom schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:04:
[...]

Een vulva is wat anders :+
Freud is awsome!
FastFred schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:03:
Je bedoelt Volvo neem ik aan? Nah, stoffige oude mannen/geschiedenisleraar imago

Peugeot 306 ook naar gekeken ja, maar die 1.4'tjes zijn niet vooruit te branden + sowiezo een hekel aan Franse auto's
Zeg dan eerst duidelijker wat voor merken je zelf al naar hebt bekeken en vooral wat voor dingen je niet zou willen rijden. Het liefste een duitse auto die nog redelijk jong is denk ik zo of heb ik het fout?

Overigens zou ik met mijn 22 jaartjes een Volvo 340 sneller kiezen dan een Polo/Cordoba/Ander jong hok :+ Vooral het gemak van onderhoud en het imago vind ik gaaf :+
FastFred schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:09:
@ Alexander: de Cordoba die ik noemde is deze hier http://verkopers.marktplaats.nl/10509492 (ik zie nu, na nog eens goed gekeken te hebben een paar draden in de kofferbak hangen. Dat zouden toch niet van die hoedenplank speakers zijn? Lijkt me een cd-wisselaar die daar bovenin onder hoedenplank hangt)

Maar deze auto ziet er absoluut niet slecht uit. Is dit een gevalletje te mooi om waar te zijn of heb ik hier toch per ongeluk een pracht karretje gevonden?

En onderhoudsgeschiedenis, tjah, ik heb een VMBO diploma Voertuigentechniek, maar de kennis is na 5 jaar in de ICT wat stoffig, dus waar ik nu allemaal op moet letten, geen flauw idee
Ik denk eerder een versterker die daar hangt met hoedenplankspeakers. Dat lijkt mij logischer gezien de plek. CDwisselaar monteer je meestal op een plek in je kofferbak waar je nog makkelijk bij kan. Zoals direct achter je achterlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zo gek is het toch niet lijkt me dat een cd-wisselaar daar zit. Uiteraard zijn er handigere plekken voor zo'n ding, maar zie dit wel vaker. Mag toch hopen dat het geen hoedenplank speakers zijn. Dan direct maar op zoek naar een originele hoedenplank. Wil best een leuke sportieve auto rijden, mag aan het uiterlijk ook wel wat veranderen zodat het wat sportiever lijkt, maar ik vind dat als je een auto echt mooi wilt maken je dat verborgen moet houden. Geen hoedenplank speakers, geen subwoofers, maar de standaardspeakers vervangen door betere zonder dat je dit direct ziet. Het moet er standaard uit zien vind ik, uiteraard wordt er dan wel wat gedaan aan die wieldoppen...

En voorkeur is inderdaad Duitsers ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ik zou zo wel mn vermoeden hebben, als de 100k/10jaar beurt (=distributie enzo) gedaan zou zijn zou daar echt wel mee worden "opgeschept" als pluspunt in de advertentie.. maargoed, ik wil niet zomaar iemand afschieten, je kan t altijd vragen, of gebruik om wat van de prijs af te dingen als je besluit deze te kopen. een distributieriempje (en spanrol en pomp enzo) wisselen is niet moeilijk.. (helemaal niet als je al autotechniek gedaan hebt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik was meer een held op theorie en electronica in die tijd, praktijk ervaring is er amper. Startmotor, dynamo vervangen etc. gaat nog een keertje (al wel eens gedaan toen voor school, maar dat was een motor die gewoon op een bok stond ipv in de auto, dat werkt makkelijker :P )

Trekhaak monteren, lampen/zekeringen vervangen, bougie's vervangenetc. ook geen probleem. Olie vervangen nog nooit gedaan bijvoorbeeld

Ik was meer een mannetje voor de theorie, had meestal de hoogste cijfers van de klas met theorietoetsen, maar met praktijktoetsen kwam ik vaak toch aan het klungelen :+

Link hierboven naar de advertentie trouwens aangepast, ontdekte net dat ie naar de adverteerder ging :P

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 26-03-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:40:
Hier mijn vraag ook maar eens neer zetten

Hallo allemaal :)

Ik ben op zoek naar een eerste auto. Mag per maand (belasting/verzekering) niet meer dan 80,- kosten. Heb 3 jaar mijn rijbewijs, 1 schadegeval waar de verzekering/politie bij geweest is, maar 0 schadevrije jaren op mijn naam. De auto moet dus niet veel wegen en motorinhoud niet al te groot. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en tot de ontdekking gekomen dat gewicht onder de 1 ton moet blijven en de motorinhoud niet groter mag zijn dan 1.4L . Dat is tot nu toe de combinatie waarmee ik onder de € 80,- in de maand blijf

Andere eis is dat de km-stand niet al te hoog mag zijn en het een beetje een betrouwbare auto moet zijn. Met deze eisen ben ik op een 2001 Seat Cordoba 1.4 Stella uitgekomen met 87k op de teller, voor € 2250,- Weinig km's, dus het eerste grote onderhoud (waterpomp, distributieriem, multiriem en evt. dynamo) duurt nog wel even (euhm, ja wacht, dat zeg ik nu wel, maar ik kon de onderhoudsinterval voor deze auto's nergens vinden, dus kan heel goed zijn dat ie al distributiewissel/waterpomp/multi-riem etc. gehad heeft)

Ik plan er zo'n 10.000km per jaar mee te rijden. Stuurbekrachtiging is een pre. Aanschafprijs mag niet te ver over de 2k komen, uiterste max 2500

Ik wil er qua onderhoud en reparatie zo min mogelijk kosten aan hebben. Dus ben eigenlijk aan het zoeken naar auto's met een km-stand van rond de 130k. Dan hebben ze het groot onderhoud namelijk meestal net gehad (distributiewissel etc.)

Iemand anders nog suggestie's? Die Cordoba is ondertussen € 1850,- op geboden door iemand anders

Ik ben trouwens 2 meter en een beetje lang. Dus moet er ook nog eens inpassen Seat Arosa/VW Lupo pas ik al niet in bijvoorbeeld, dat is me ook iets te underpowered, moet wel een beetje ruimte hebben om soms meerdere mensen mee te nemen

VW Golf is out of the question trouwens, ook al rijden ze nog zo goed, kosten ze geen drol, altijd door een oud oma'tje gereden, altijd binnen gestaan, erg betrouwbaar etc. Principe kwestie :) VW Polo mk3/mk4 zou evt. kunnen
Opel Corsa B van bouwjaar 1997 of later? (tot 2000 dus, daarna zijn ze niet meer gemaakt).
De 1.2 16v is prima vooruit te krijgen, bijna standaard voorzien van stuurbekrachtiging en ook nog met regelmaat te krijgen met Airco er op.
Bouwjaar 1997 of later in verband met de verzinkte carrosserie. Ze roesten bijna nooit op kritieke plekken. Enige roestplekjes die er nog wel eens aan zitten zijn de achterklep en de motorkap rand.
Oh, en de grijze lijsten over de wielkuipen worden ongelofelijk snel vaal, maar dat is een kwestie van poetsen met een kunststof behandeling.

Zit opzich ook nog prima ruimte in. Een maat van me is tegen de 2 meter en kan er prima in zitten.
Mocht je kiezen voor de ietsjes zwaardere 1.6GSi, dan heb je standaard ook nog stoelen die hoogte instelbaar zijn, zodat je dus nog meer ruimte kan maken tov een non-GSi.
Nadeel van de GSi's is dat ze vaak afgetrapt zijn of dat hun motorische mankementen de kop op steken. Het zijn geen dodelijke issues, maar ze hebben bijna allemaal last van flink olieverbruik (soms tot excessen van 1 liter per 1000km) wegens gare klepsteel-rubbers of hebben EGR klep problemen door het olieverbruik. (kan je afdoppen, is 1 issue minder, anders vervuilt het ding om de haverklap)

Mijn advies: neem de 1.2 16v (compleet ander soort blok namelijk, veel degelijker en chain drive, dus nooit distri-wissels) en ritsel een stoel of stoelframe van een GSi.

Tech-detail is dat de nonGSi 840kg op kenteken is, en de GSi 920kg. Is 1 schaal lager en dat scheelt ongeveer 2 tientjes per kwartaal (56 tegen 76 euro per kwartaal hier).
Plus dat de 1.2 16v zuiniger is, 9 van de 10 keer is voorzien van stuurbekrachtiging en vaak ook te vinden met airco.
Met vrij weinig KM's zijn ze ook redelijk goed te vinden, gezien dergelijke modelletjes vaak in handen zijn geweest van huisvrouwen en oudere mensen.
Daarbij zijn onderdelen goedkoop en op de sloop liggen er ook genoeg, dus als je een keer kapot plaatwerk hebt is het zo gefixt en reparaties aan slijtagedelen valt ook prima op te brengen.

Ff quick search gedaan:
http://www.nederlandmobie...rsa-12-i-16v-3drs/2272567
http://www.autotekoop.nl/...rsa-12-eco-803606/details
http://www.autotekoop.nl/...-stuurbekr-994681/details
http://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/opel/corsa/5178921

Editje erbij:
Blijkt dat de latere modellen vaak standaard hoogteverstelbare stoelen hebben, dus hoef je ook niet op zoek naar een stoel of frame. problem solved! :)

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 26-03-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

FastFred schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:03:

:(

Afbeeldingslocatie: http://www.auto123.com/media/videos/specs/2009/volvo/en/s40.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Exorcist op 26-03-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik doelde daar bij op de voor mij betaalbare Volvo's. Dus al die oude vierkante slagschepen enzo :p De nieuwere modellen zijn absoluut niet lelijk, maar voor mij niet betaalbaar.

Met de geschiedenisleraar refereerde ik trouwens aan de Top Gear challenge waarbij ze alle drie de meest geschikte eerste auto moesten zoeken, en Jeremy in een ouwe Volvo aan kwam rijden ''Oh look, its the history teacher!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

FastFred schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 00:14:
[...]

Ik doelde daar bij op de voor mij betaalbare Volvo's. Dus al die oude vierkante slagschepen enzo :p De nieuwere modellen zijn absoluut niet lelijk, maar voor mij niet betaalbaar.

Met de geschiedenisleraar refereerde ik trouwens aan de Top Gear challenge waarbij ze alle drie de meest geschikte eerste auto moesten zoeken, en Jeremy in een ouwe Volvo aan kwam rijden ''Oh look, its the history teacher!''
Mwah misschien niet een vreemde suggestie maar zet je eens over het imago heen. Als je jou vraag leest vallen een paar dingen op.

Als je dit leest dan kom je heel snel uit op dat soort auto's. Als je echt goedkoop wilt rijden doe je dat maar blijkbaar geef je ook nog wat om het uiterlijk ;) :> Ik zou zelf overigens met dit budget juist niet zoeken naar een sportieve auto voor een laag budget met een lage stand. Zou eerder kijken naar wat kost het mij maandelijks om hem op de stoep te laten staan en hoe kan ik dat zo goedkoop mogelijk maken. Brandstof is dan een tweede optie omdat je maar 10.000KM in het jaar doet. Waarvoor ga je de auto uiteindelijk het meeste gebruiken? Veel snelwegen en weinig gebruik of veel binnenweggetjes en dus op die manier de KM's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Mwah, ik ben het eigenlijk wel met FastFred eens dattie iets leukers zoekt, en dat is ook prima te doen.
Imho, koop geen japanner, daarin is de ruimte nogal eens krap. Starlet van m'n tante was al goed voor het sardientjes gevoel met m'n 1,85m.
Iets kleins duits kan prima.

En ik blijf hameren op de Corsa B 1,2 en 1,0 16kleppers. Onderhoud is spotgoedkoop en je hebt nooit een distributiewissel vanwege de ketting.
Kofferklep en motorkap moet je een beetje in de gaten houden, maar verder?

Maargoed, zomaar een gek idee...
Is een grotere auto niks? Hoe groter ze worden, hoe lager de aanschafprijs. Zeker voor eind 90's wagens zoals een Opel Vectra B of een late Astra F/vroege Astra G.
Weegt wel wat meer, maar met een kleine motor ook redelijk goedkoop te verzekeren.
Ruimte bij de vleet en door de relatief lage aankoopprijs houd je enorm over op je aanschafbudget.

Zoiets b.v.: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=wvl4ju3uqxhh

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 27-03-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Precies, het moet praktisch zijn, goedkoop in onderhoud/maandelijkse kosten. Sportief uiterlijk is niet percee een pre, maar is wel een pluspunt.

Vandaar dat ik nu tussen deze twee twijfel, en neig eigenlijk naar de Ibiza, ken iemand die ook een Ibiza van dat model heeft, aankomend weekend eens zien of ik daar in pas

http://link.marktplaats.nl/538951144

http://link.marktplaats.nl/544273174

De Cordoba is wat duurder in aanschaf, beide hebben ongeveer dezelfde km-stand, Cordoba is 118kg zwaarder, 15pk meer uit de 1.4 maar dat zal met het extra gewicht niet veel uitmaken. Cordoba kost me (uitgerekend met van die calculators op internet, kan dus nog wat varieren) ongeveer € 74,- per maand. De Ibiza ongeveer € 63,-

Plus dat de Ibiza airco heeft, geen noodzaak, maar wel fijn om te hebben :)

Wordt overigens het meeste woon-werk verkeer en dat is alleen maar 60 en 80km/h wegen. Zodra het festivalseizoen weer van start gaat ook ongeveer 2 a 3k aan snelweg km's. Ik werk vanuit onze scouting vereniging samen met mede-leiding op festivals namelijk, heb er dit jaar weer een stuk of 6 a 7 geloof ik.

Overigens, Toyota Starlet pas ik nog net in met m'n 2 meter. Die auto's zijn wel echt onverwoestbaar

EDIT: trouwens nog een kleine bijstelling in de merken-voorkeur: Duitsers excl. Opel :P Vind dat imago niet helemaal je van het om eerlijk te zijn. Corsa is ook meer vrouwenhok vind ik :P

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 27-03-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ik ga toevallig vanavond kijken naar de Cordoba, exact dezelfde als jij nu ook naar linkt.

Overigens ga ik ook kijken naar een Corsa die hetzelfde bedrijf ook aanbied (http://link.marktplaats.nl/543743230)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:35
m19 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:01:
Ik ga toevallig vanavond kijken naar de Cordoba, exact dezelfde als jij nu ook naar linkt.

Overigens ga ik ook kijken naar een Corsa die hetzelfde bedrijf ook aanbied (http://link.marktplaats.nl/543743230)
Probleem bij de Ibiza's en Cordoba's met een Seat Sound System met dat scherm is dat die cpu van die radio vaak kappot gaat.

Op de foto lijk het een beetje alsof dat het geval is bij de Cordoba, maar dat valt slecht te zien.

Bij de Cordoba moet elke 90.000km een nieuwe distributie riem gemonteerd worden. Deze is daar dus ook aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 14:34
FastFred schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:35:
Overigens, Toyota Starlet pas ik nog net in met m'n 2 meter. Die auto's zijn wel echt onverwoestbaar
Correct! Mijn Starlet had afgelopen vrijdag een APK keuring (+ klein onderhoud) en kreeg complimenten hoe goed alles er nog uitziet (wagentje is uit '98 met ondertussen 145.000 op de meter).

Al moet ik toegeven dat ik al een tijdje zoekende ben naar een mooie vervanger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
ebbz schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:33:
[...]

Probleem bij de Ibiza's en Cordoba's met een Seat Sound System met dat scherm is dat die cpu van die radio vaak kappot gaat.

Op de foto lijk het een beetje alsof dat het geval is bij de Cordoba, maar dat valt slecht te zien.

Bij de Cordoba moet elke 90.000km een nieuwe distributie riem gemonteerd worden. Deze is daar dus ook aan toe.
Heb je nog meer tips waar ik bij een Cordoba op moet letten? Nieuw Weerdinge is voor mij maar 5 minuutjes omrijden dus ik ga sowieso even kijken.

Had ook een Ford Ka gezien uit 2000 met 30K op de teller en nog exact zo een met bijna 80K op de teller allebij ~2000 euro, maar mij werd verteld dat het enorme roestbakken zijn. (http://link.marktplaats.nl/541433724)

Ben er overigens wel achter dat 1000 euro toch een beetje weinig is voor een auto als je er wel 400-500km in de week mee rijdt, bijna continue 80km weg. Dus ik heb besloten mijn budget naar de ~2250 te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

m19 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:40:
[...]

Heb je nog meer tips waar ik bij een Cordoba op moet letten? Nieuw Weerdinge is voor mij maar 5 minuutjes omrijden dus ik ga sowieso even kijken.

Had ook een Ford Ka gezien uit 2000 met 30K op de teller en nog exact zo een met bijna 80K op de teller allebij ~2000 euro, maar mij werd verteld dat het enorme roestbakken zijn. (http://link.marktplaats.nl/541433724)

Ben er overigens wel achter dat 1000 euro toch een beetje weinig is voor een auto als je er wel 400-500km in de week mee rijdt, bijna continue 80km weg. Dus ik heb besloten mijn budget naar de ~2250 te gooien.
Als je Ka roestvrij is moet je hem goed behandelen extreem goed! tegen roest en dan zijn het redelijk betrouwbare dingen. Alleen die roest is echt om te huilen... Dat kan echt heel hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
ebbz schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:33:
[...]

Mag ik vragen waar je dat aan ziet, dat de cpu van de radio defect is? En is dat een easy fix of loopt dat flink in de kosten? Is dit euvel op te lossen door er gewoon een niet-Seat-radio in te zetten?

Die Cordoba moet dus bij 180.000km weer een distributiewissel hebben, dat is toch nog ~30.000km probleemloos rond kachelen? (uitgaande van die blauwe, bij de door mij eerder genoemde zwarte Cordoba zit dat er dus net aan te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Bommes

Capo del formaggio

Die 1.4 tjes in de seatjes uit je linkjes zijn niet echt de meest betrouwbare motortjes.
Althans dat heb ik gehoord.
Ook is dat model seat net een overgangs model, op zich niets mis mee, maar misschien wat lastiger bij een eventuele verkoop ooit.

Over lastige verkoop gesproken.. :9
kijk met jouw budget ook eens voor een fiat punto, die zijn er voor rond de 2000 euro erg veel te vinden met bouwjaren rond de 2000 a 2001.
Als je een beetje zoekt heb je iets met een 1.2 16 klepper motortje met 80 pk wat ook nog eens ontzettend zuinig is en betrouwbaar.
Vind je een hlx uitvoering heb je ook nog airco en velours bekleding..
Was er zelf ook naar aan het kijken tot begin deze week, met wat zoeken vind je zo iets met niet veel kilometers:
http://link.marktplaats.nl/536233273
of
http://link.marktplaats.nl/542691863

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ik heb toevallig een Fiat Punto 1.2 16x ELX gekocht ipv die seat of corsa (bedrijf was dicht in tijden dat ik er langs reed).

Rijd zeer goed, voelt een stuk luxer aan, zeer stil van binnen(allemaal in vergelijking met mijn Clio uit 98').

Ik heb een zwarte gekocht met 130K op de teller van de eerste eigenaar voor 1500€, dat is 1000 euro onder budget die ik ga gebruiken voor een grote beurt. Ook is het Fiat subwoofer systeem leuk :) wel jammer van de casette speler, al zijn ze er ook wel met cd speler.

Hij heeft bij 20K en bij 100K een beurt gehad bij de Fiat dealer, voor de rest weet ik het niet. Zaterdag laat ik hem nakijken door een (bevriende) monteur, maar ik houd rekening met het ergste. APK zit er nog wel tot april volgend jaar op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Das wel toevallig ja.
Weet zo ff de interval niet voor de distributieriem, maar houd die wel goed in de gaten met die (eigenlijk alle) 16 kleppertjes.

Ja die casette spelert... ik heb net vanmiddag een fiat bravo gekocht uit 2000 ook met zo een ding er in, wel met cd wisselaar, helaas geen subje.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Hoeveel kost het vervangen van zo'n distributieriem eigenlijk? Ik denk dat ik hem sowieso laat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Weet het niet, uurtje of 2 max werk denk ik bij die motortjes + onderdelen.
Toen ik nog bij de fiat dealer werkte (2000 weg gegaan) kwamen deze motoren net uit dus riemen vervangen was niet nodig toen ik weg ging.
Is die bevriende monteur niet handig genoeg..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FastFred schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:35:
Precies, het moet praktisch zijn, goedkoop in onderhoud/maandelijkse kosten. Sportief uiterlijk is niet percee een pre, maar is wel een pluspunt.

Vandaar dat ik nu tussen deze twee twijfel, en neig eigenlijk naar de Ibiza, ken iemand die ook een Ibiza van dat model heeft, aankomend weekend eens zien of ik daar in pas

http://link.marktplaats.nl/538951144

http://link.marktplaats.nl/544273174

De Cordoba is wat duurder in aanschaf, beide hebben ongeveer dezelfde km-stand, Cordoba is 118kg zwaarder, 15pk meer uit de 1.4 maar dat zal met het extra gewicht niet veel uitmaken. Cordoba kost me (uitgerekend met van die calculators op internet, kan dus nog wat varieren) ongeveer € 74,- per maand. De Ibiza ongeveer € 63,-

Plus dat de Ibiza airco heeft, geen noodzaak, maar wel fijn om te hebben :)

Wordt overigens het meeste woon-werk verkeer en dat is alleen maar 60 en 80km/h wegen. Zodra het festivalseizoen weer van start gaat ook ongeveer 2 a 3k aan snelweg km's. Ik werk vanuit onze scouting vereniging samen met mede-leiding op festivals namelijk, heb er dit jaar weer een stuk of 6 a 7 geloof ik.
Ibiza en Cordoba zijn gewoon zelfde auto, al dan niet voorzien van een kont :+

Idem mbt Skoda Fabia en VW Polo. Zelfde motoren, zelfde stoelen, nageneog zelfde afmetingen en (relevant voor- en nadelen).

* dion_b heeft echt 0,0 boodschap aan emotionele factoren bij auto, het gaat om verbruik, betrouwbaarheid, ruimte en zitcomfort.
Relevant punt en gelijk een nadeel van de VAG-gevallen van die leeftijd (zowel de Polo-stal als de groter Golf/Toledo stal): de stoelen bieden weinig steun in de lendenen en je zit als je wat groter bent (ik 1m86 maar met relatief lange benen) vaak redelijk slecht erin. Mijn ervaring komt van de Golf 4 waar ik in leste en de Cordoba Vario waar we nu in rijden. Moet daarbij wel zeggen dat ik exacte tegenpool ben qua rijgedrag erin - ik rij weinig auto, maar als ik de auto pak is het vrijwel altijd voor >100km enkele reis, >95% snelweg en ik deins ook niet voor terug om heel Europa door te rijden als daar aanleiding toe is, soms 900km aan een stuk solo achter het stuur. En daarvoor vind ik de stoelen van de Cordoba echt brak. Heb vergelijkbare ritten gedaan in Peugeot 206, Opel Corsa en Dacia Logan, en alledrie zaten ze met mijn kont/rug ongelofelijk veel beter, met Dacia duidelijk aan kop trouwens.

Starlet heb ik af en toe gereden, maar nooit meer dan 25km, dus kan geen al te grondige oordeel vellen erover. Indruk was dat het voor een kleine Japanner goed meeviel mbt ruimte en zitcomfort.
EDIT: trouwens nog een kleine bijstelling in de merken-voorkeur: Duitsers excl. Opel :P Vind dat imago niet helemaal je van het om eerlijk te zijn. Corsa is ook meer vrouwenhok vind ik :P
IMHO moet je kiezen: ofwel je zoekt een auto uit op practische eigenschappen, en laat smaak hooguit "bij gelijke geschiktheid" (maw meerdere hokken die voldoen aan alle eisen incl prijs) een beslissende rol spelen, danwel je gaat puur af op je smaak en accepteert daarbij dat je veel kansen verlet laat. Anders gaan wij tijd verspillen met jou dingen aan te raden die perfect aan je eisen voldoen maar afvallen ivm ontastbare voorkeuren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overigens mag bij de TS wel opgemerkt worden dat je bij LPG-G3 onder de 851Kg geen euro extra wegenbelasting betaald (en dat je voor een liter gas nu blij mag zijn als je 73 cent ipv 53 cent betaald :P ). Dan begin je gelijk geld te besparen en heb je de (vaak) hogere aanschafprijs & iets meer onderhoud (wat klepjes stellen als je geen hydraulische klepstoters hebt, voor de rest is 't peanuts) er echt zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS is mooi historisch document. EUR 1.35 voor benzine, EUR 0.98 voor diesel :o
En idd LPG EUR 0.53

Geeft mooi aan hoeveel het afgelopen anderhalf jaar gestegen is :X

Ben zelf redelijk overtuigd van voordelen van LPG, zeker in deze categorie. Maar totdat we ergens wonen waar we een tweede auto voor de deur mogen hebben, of m'n vriendin haar dreigement om de (diesel)auto weg te doen waar maakt is enige optie in die richting m'n motor ervoor ombouwen, en daar heb ik ook geen tijd/zin voor :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Bommes schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:13:
Die 1.4 tjes in de seatjes uit je linkjes zijn niet echt de meest betrouwbare motortjes.
Althans dat heb ik gehoord.
Ook is dat model seat net een overgangs model, op zich niets mis mee, maar misschien wat lastiger bij een eventuele verkoop ooit.
Hebben we het dan over de 1.4 8-klepper (60pk) of 16-klepper (75pk) ? En waar zijn die motoren onbetrouwbaar, veel bekende problemen mee op bepaalde punten? Mij is overigens verteld dat als ik naar 1.4 Ibiza's ga kijken ik moet letten op het stationair toerental, als deze niet goed gelijk blijft dan moest ik direct van de koop af zien, dat wees namelijk op (toekomstige) problemen

Kwam trouwens tot de ontdekking dat de Ibiza 1.6 16v met 101pk ook binnen het maand budget past. Is wel een 100kg zwaarder, maar wel met ~40pk meer. Ook bekende problemen daar mee? Niet alleen het oog, maar de rechtervoet, wil ook wat :)

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 02-04-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tssk, het is je eerste auto. Een 2CV4 kan dan nog spannend zijn. Sowieso moet je nooit uitgaan van specs op papier van motoren. Heb bijv de Dacia Logan 1.4i en 1.6i gereden en tot m'n verbazing bleek de 1.4i pittiger 8)7

Ik zou iig gewoon rationeel kijken naar hoe je zo goedkoop mogelijk aan je eisen kunt voldoen. Scheelt je in dit geval ook nog benzinekosten en extra verzekering - die 1.4 doet 1:15.6, de 1.6 100pk doet 1:12.8.

* dion_b wordt een beetje treurig van al de mensen die hier een heel rationele lijst met eisen posten en dan vervolgens de uitkomsten daarvan negeren en iets duurders met meer vermogen scoren :o

Waarom onze tijd dan verdoen met de vraag naar een rationele oplossing :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Ik heb sinds een kleine maand een Peugeot 306 1.6 XS (3 deurs). Ik vind het echt een topauto :). Hij is ruim (ik pas er met mn 1.93 prima in) de stoelen zijn echt perfect, en relatief zuinig (1: 14). Daarnaast is de 3-deurs 1045 kg, dus je zit net onder de 1050 kg norm. Hij is ook relatief pittig, en ik vind het ook gewoon een tijdloos model. Ik ben wel een beetje verliefd eigenlijk :+ ik kan nog wel even doorgaan met pluspunten aanvoeren.

Daarnaast loopt hij prima op E10 (euro 95 met 10% methanol (dacht ik?) toegevoegd). Dat spul kost in DL 1.65 per liter, dus dat scheelt ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Goede suggestie of niet soms :>
dion_b schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:57:
Tssk, het is je eerste auto. Een 2CV4 kan dan nog spannend zijn. Sowieso moet je nooit uitgaan van specs op papier van motoren. Heb bijv de Dacia Logan 1.4i en 1.6i gereden en tot m'n verbazing bleek de 1.4i pittiger 8)7

Ik zou iig gewoon rationeel kijken naar hoe je zo goedkoop mogelijk aan je eisen kunt voldoen. Scheelt je in dit geval ook nog benzinekosten en extra verzekering - die 1.4 doet 1:15.6, de 1.6 100pk doet 1:12.8.
Precies en dat is het belangrijkste. Fuck imago! Ik zou ook keihard een dacia kunnen rollen. Gewoon simpel en goedkoop van A naar B. Fabrieksaf LPG en een zee van ruimte. Je kan er lacherig over doen en dat doen ook veel mensen maar als je slim bent haal je gewoon zo'n bak als je het nodig hebt. In principe zit in zo'n auto alles wat je nodig hebt.

Erger nog zelfs ik zou een Opel gaan rijden als het uiteindelijk de beste is voor mijn geld :X Ik heb een gruwelijke hekel aan Opel maar als het nodig is dan moet het :+ Ik haal er wel wat leuks bij voor ernaast voor de fun.
* dion_b wordt een beetje treurig van al de mensen die hier een heel rationele lijst met eisen posten en dan vervolgens de uitkomsten daarvan negeren en iets duurders met meer vermogen scoren :o

Waarom onze tijd dan verdoen met de vraag naar een rationele oplossing :?
Tjah je hebt genoeg mensen die een vraag stellen maar eigenlijk alleen het antwoord wat ze in hun hoofd hebben bevestigd willen horen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Touchdomex op 02-04-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Toppertje _/-\o_

Maar inderdaad, als je een auto puur als vervoersmiddel beschouwd, waarom dan geen Fiat Panda FIRE oid? Kost niks, maar is (imho) ook niks. Of een Daewoo Matiz :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Knul schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:20:
[...]

Toppertje _/-\o_

Maar inderdaad, als je een auto puur als vervoersmiddel beschouwd, waarom dan geen Fiat Panda FIRE oid? Kost niks, maar is (imho) ook niks. Of een Daewoo Matiz :+
Matiz kan ik niet lekker in zitten. Daarnaast rijd dat wel echt bagger :X Te klein blok. Panda is nog prima te doen maar je moet er wel nog een beetje wat aan knutselen om hem leuk te maken. Radio erin, wat bitumenmatjes in de deuren, nog meer matjes achter andere paneeltjes en daarna is het een prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Touchdomex schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:21:
[...]

Matiz kan ik niet lekker in zitten. Daarnaast rijd dat wel echt bagger :X Te klein blok. Panda is nog prima te doen maar je moet er wel nog een beetje wat aan knutselen om hem leuk te maken. Radio erin, wat bitumenmatjes in de deuren, nog meer matjes achter andere paneeltjes en daarna is het een prima ding.
Wat rijd jij eigenlijk?

Overigens is een Hyundai Atos ook nog wel een redelijke auto, totdat je harder gaat dan 100. (Hoofd)ruimte zat en zuinig, je haalt met gemak 1:16. Je rijdt dan wel in een van de lelijkste auto's ooit, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dacht dat de Multipla de lelijkste ooit was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

FastFred schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:13:
Dacht dat de Multipla de lelijkste ooit was?
Ze zijn wel betrouwbaar en ruim :X
Knul schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:25:
[...]

Wat rijd jij eigenlijk?

Overigens is een Hyundai Atos ook nog wel een redelijke auto, totdat je harder gaat dan 100. (Hoofd)ruimte zat en zuinig, je haalt met gemak 1:16. Je rijdt dan wel in een van de lelijkste auto's ooit, maar ja.
Vespa Apecar 50 :+ Of waar ik meer kilometers in maak is de Ford Ka van mijn moeder :+ Maar dat is omdat die eerste niet harder gaat dan 40 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:16:
[...]

Ze zijn wel betrouwbaar en ruim :X
En verrassend goedkoop in de aanschaf voor zo'n groot stuk staal. Als je weinig budget hebt maar veel ruimte wilt hebben is het niet eens een gekke keuze. Iedereens vooroordeel maakt het zeer betaalbaar.
[...]

Vespa Apecar 50 :+ Of waar ik meer kilometers in maak is de Ford Ka van mijn moeder :+ Maar dat is omdat die eerste niet harder gaat dan 40 :+
Ach, ik rij een "doodsaaie" Seat Cordoba Vario met SDI-motor. Als ik puur met hart (of testikels) een auto moest kiezen zou ik ws in een Citroen CX of een Skoda Rapid Coupe rijden. Maar we wilden zo zuinig en goedkoop mogelijk rijden met een station waar je met 4 man en baggage een lange rit konden doen en 30k km per jaar rijden. Oh, en aanschaf <EUR 3000. Dan kom je snel uit op een iets meer dan 10-jaar oude VAG Polo-achtige (Polo, Cordoba, Fabia) of een Peugeot 206SW met zo simpel mogelijke dieselmotor. Ivm (achteraf ronduit onrecht gebleken) vooroordelen over wegligging Peugeot 206 is de keuze gevallen op een van de VAG-tjes. En toevallig was de Cordoba de eerste die we tegenkwamen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.