FastFred schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:40:
Hier mijn vraag ook maar eens neer zetten
Hallo allemaal
Ik ben op zoek naar een eerste auto. Mag per maand (belasting/verzekering) niet meer dan 80,- kosten. Heb 3 jaar mijn rijbewijs, 1 schadegeval waar de verzekering/politie bij geweest is, maar 0 schadevrije jaren op mijn naam. De auto moet dus niet veel wegen en motorinhoud niet al te groot. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en tot de ontdekking gekomen dat gewicht onder de 1 ton moet blijven en de motorinhoud niet groter mag zijn dan 1.4L . Dat is tot nu toe de combinatie waarmee ik onder de € 80,- in de maand blijf
Andere eis is dat de km-stand niet al te hoog mag zijn en het een beetje een betrouwbare auto moet zijn. Met deze eisen ben ik op een 2001 Seat Cordoba 1.4 Stella uitgekomen met 87k op de teller, voor € 2250,- Weinig km's, dus het eerste grote onderhoud (waterpomp, distributieriem, multiriem en evt. dynamo) duurt nog wel even (euhm, ja wacht, dat zeg ik nu wel, maar ik kon de onderhoudsinterval voor deze auto's nergens vinden, dus kan heel goed zijn dat ie al distributiewissel/waterpomp/multi-riem etc. gehad heeft)
Ik plan er zo'n 10.000km per jaar mee te rijden. Stuurbekrachtiging is een pre. Aanschafprijs mag niet te ver over de 2k komen, uiterste max 2500
Ik wil er qua onderhoud en reparatie zo min mogelijk kosten aan hebben. Dus ben eigenlijk aan het zoeken naar auto's met een km-stand van rond de 130k. Dan hebben ze het groot onderhoud namelijk meestal net gehad (distributiewissel etc.)
Iemand anders nog suggestie's? Die Cordoba is ondertussen € 1850,- op geboden door iemand anders
Ik ben trouwens 2 meter en een beetje lang. Dus moet er ook nog eens inpassen Seat Arosa/VW Lupo pas ik al niet in bijvoorbeeld, dat is me ook iets te underpowered, moet wel een beetje ruimte hebben om soms meerdere mensen mee te nemen
VW Golf is out of the question trouwens, ook al rijden ze nog zo goed, kosten ze geen drol, altijd door een oud oma'tje gereden, altijd binnen gestaan, erg betrouwbaar etc. Principe kwestie

VW Polo mk3/mk4 zou evt. kunnen
Opel Corsa B van bouwjaar 1997 of later? (tot 2000 dus, daarna zijn ze niet meer gemaakt).
De 1.2 16v is prima vooruit te krijgen, bijna standaard voorzien van stuurbekrachtiging en ook nog met regelmaat te krijgen met Airco er op.
Bouwjaar 1997 of later in verband met de verzinkte carrosserie. Ze roesten bijna nooit op kritieke plekken. Enige roestplekjes die er nog wel eens aan zitten zijn de achterklep en de motorkap rand.
Oh, en de grijze lijsten over de wielkuipen worden ongelofelijk snel vaal, maar dat is een kwestie van poetsen met een kunststof behandeling.
Zit opzich ook nog prima ruimte in. Een maat van me is tegen de 2 meter en kan er prima in zitten.
Mocht je kiezen voor de ietsjes zwaardere 1.6GSi, dan heb je standaard ook nog stoelen die hoogte instelbaar zijn, zodat je dus nog meer ruimte kan maken tov een non-GSi.
Nadeel van de GSi's is dat ze vaak afgetrapt zijn of dat hun motorische mankementen de kop op steken. Het zijn geen dodelijke issues, maar ze hebben bijna allemaal last van flink olieverbruik (soms tot excessen van 1 liter per 1000km) wegens gare klepsteel-rubbers of hebben EGR klep problemen door het olieverbruik. (kan je afdoppen, is 1 issue minder, anders vervuilt het ding om de haverklap)
Mijn advies: neem de 1.2 16v (compleet ander soort blok namelijk, veel degelijker en chain drive, dus nooit distri-wissels) en ritsel een stoel of stoelframe van een GSi.
Tech-detail is dat de nonGSi 840kg op kenteken is, en de GSi 920kg. Is 1 schaal lager en dat scheelt ongeveer 2 tientjes per kwartaal (56 tegen 76 euro per kwartaal hier).
Plus dat de 1.2 16v zuiniger is, 9 van de 10 keer is voorzien van stuurbekrachtiging en vaak ook te vinden met airco.
Met vrij weinig KM's zijn ze ook redelijk goed te vinden, gezien dergelijke modelletjes vaak in handen zijn geweest van huisvrouwen en oudere mensen.
Daarbij zijn onderdelen goedkoop en op de sloop liggen er ook genoeg, dus als je een keer kapot plaatwerk hebt is het zo gefixt en reparaties aan slijtagedelen valt ook prima op te brengen.
Ff quick search gedaan:
http://www.nederlandmobie...rsa-12-i-16v-3drs/2272567
http://www.autotekoop.nl/...rsa-12-eco-803606/details
http://www.autotekoop.nl/...-stuurbekr-994681/details
http://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/opel/corsa/5178921
Editje erbij:
Blijkt dat de latere modellen vaak standaard hoogteverstelbare stoelen hebben, dus hoef je ook niet op zoek naar een stoel of frame. problem solved!
[
Voor 15% gewijzigd door
McKaamos op 26-03-2012 23:19
]