Mijn reactie, heel wat later dan de bedoeling was, maar goed. Erg bedankt voor je uitgebreide reactie.
dion_b schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:41:
[...]
Wat heb je exact nodig? Allicht handig om dat op te meten en gewoon een getal aan baggageruimte (in liter) te pakken. Dan kun je dat in ieder geval langs de specs van mogelijke auto's leggen en grof strepen. Vervolgens kun je bij grensgevallen kijken of de vorm/indeling geschikt is of niet.
Dat gezegd, als ik hoor wat je zegt nodig te hebben snap ik niet waarom je denkt zo'n grote auto nodig te hebben. Thandor rijdt bijv sinds jaar en dag met z'n Twingo naar LAN parties en heeft plek over voor een tweede persoon erbij. Dat was mijn ervaring ook met m'n Hyundai Excel (1995, 1:17 benzine bij rustig rijden en EUR 60 wegenbelasting per kwartaal), ik kon prima met twee personen naar een LAN, en heb het zelfs een keer met drie personen incl PCs gedaan.
Misschien dat duiken meer ruimte inneemt, maar het zou me verbazen als je het niet in een willekeurige compactgeval met de achterbank plat mee zou kunnen nemen. Enige reden om een zodanig grote bak te nemen dat het enkel en alleen in de kofferbak zou passen is als je tegelijk die meuk mee moet nemen *en* 4 of 5 mensen moet kunnen vervoeren. Dat hoor ik niet uit je verhaal, dus ik denk dat je de kosten (hoge vaste lasten) van zo'n auto kunt vermijden

Dat inschatten a.d.h.v. het aantal liter bagageruimte is nog niet eens zo'n slecht idee. Ik zal hier eens wat meer op gaan letten. Wat betreft het duiken: ik neem samen met mijn buddy 2
duikkisten, 2 duikflessen en eventueel nog wat extra tassen mee, waarbij de duikkisten sowieso niet in vrijwel geen enkel auto past zonder dat de achterbank naar beneden wordt geklapt. Een neerklabbare achterbank is dus sowieso een vereiste. Mochten we ooit een duikweekend gaan houden dan is het ook wel zo prettig als we nog wat extra spullen als een tent mee kunnen nemen. Maar zelfs dat zou nog moeten passen. Het enige nadeel is dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om één of twee personen extra mee te nemen, maar dat zal waarschijnlijk niet heel vaak voorkomen.
Meer problemen verwacht ik bij het vervoer naar de lanparty. Ik neem namelijk altijd redelijk wat mee. Op dit moment ben ik nog in de gelegenheid om een VW Caddy mee te nemen bij mijn ouders, deze kan ik lekker volladen. Een indicatie van wat ik ongeveer meeneem:
- Relatief kleine kast: Antec Performance 180 Mini, in doos ter bescherming.
- Samsung 2443BW, ook in doos, ter bescherming
- Inklapkrat 1: Toetsenbord, muis, headset, controller, bekabeling, gereedschapskistje en wat klein spul.
- Inklapkrat 2: Voorraad aan eten en drinken (meeste LAN's duren >3 dagen).
- Weekendtas mee met kleding, toiletspullen, handdoek en een slaapzak.
- Vouwbed, niet enorm groot qua formaat, maar wel een bonk metaal.
- Bureaustoel, geen 1-2-3 uit elkaar te halen bouwmarkt model.
Een redelijke waslijst dus. Bij bepaalde lanpartys wordt Dual Screen ook toegestaan, dus dan komt er nog een doos bij. En (maar dat is zelden) bij sommige lanpartys ook de speakers. Dan gaat de Z-5500 ook mee..

Afijn, met een beetje passen en meten zou dit misschien wel mee moeten gaan. Kijkend naar een vriend van me, die ongeveer dezelfde hoeveelheid spullen meeneemt, krijgt vaak de Opel Astra van zijn ouders mee. Dan zou het wel moeten lukken als je het logisch indeelt, maar iemand meenemen zal dan niet meer gaan., al zal dat vrijwel nooit voorkomen.
[...]
Bedenk dat als je geen wegenbelasting hoeft te betalen, je net zo makkelijk diesel kunt nemen. Oude lompe diesels zijn doorgaans onderhoudsvriendelijker dan LPG installaties. Maarja, dan nog zit je met een oude monster die meer TLC nodig gaat hebben dan een nieuwere geval.
Klopt. Al neig ik hier niet meer naartoe op dit moment. Ik ga denk ik toch voor een nieuwere auto, aangezien de hogere aanschafwaarde voor een betrouwbare oldtimer me niet zo aanspreekt en je in een wat nieuwere auto ook wat meer comfort hebt. Een 'echte' oldtimer voor de heb ga ik nog wel eens naar kijken als ik een paar jaartjes een eigen huis heb.

[...]
Bedenk dat wegenbelasting gaat van 1050-1150-1250. Je kunt veel winnen door net onder de top van zo'n schaal te zitten. 1149kg evenveel auto als 1151kg, maar het scheelt je per maand meerdere tientjes.
Maar goed, er is als ik het zo hoor een verschil tussen wat je aanspreekt en wat je nodig hebt. Eerst en vooral moet je beslissen of je je auto op basis van je hoofd of je hart gaat kiezen. Want het soort argumenten waar je oor voor hebt verschilt nogal tussen die twee situaties

Het kg-wegenbelasting verhaal was ik al bekend mee. Daar ga ik sowieso op letten. Maar ik moet inderdaad eens goed gaan kijken naar wat ik nodíg heb, wat mijn budget is en wat ik precies zal gaan rijden om vervolgens een selectie te maken aan de hand van de te verwachten lasten. Want anders ga ik met een verkeerde insteek een keuze voor een auto maken. Zeker voor een eerste eigen auto lijkt me dat wel zo verstandig aangezien ik ook andere vaste lasten heb.
[...]
Iets ouds met zo min mogelijk electronica, met een motorruimte waar je goed bij kan, en als het even kan iets waar een levendige community van hobbyisten bestaat waar je voor hulp en tips terecht kunt. Allicht een oude Golfje ofzo, of een Volvo 3xx?
Edit:
Corsa A of B zou ook prima zijn. Als het niet je primaire vervoersmiddel gaat zijn zou ik juist kiezen voor eentje zonder wegenbelasting. Dat is ouder, maar qua betrouwbaarheid maakt het verschil 1985<->1990 weinig uit, maar qua geld kan het stukken goedkoper zijn, zeker omdat je dan ook in aanmerking kunt komen voor oldtimerverzekering.
Naar de betreffende auto's zal ik nog eens goed naar kijken. Een beetje support is wel handig opzich, ik zal ook gaan letten wat er te vinden is qua community's wanneer ik een leuk autootje tegenkom. Het is overigens niet echt de bedoeling om ermee de weg op te gaan, vooral om van het sleutelen te leren. We hebben een brug en een redelijke verzameling gereedschap. Het idee is zeg maar om een auto helemaal te strippen, daarna weer in elkaar te zetten en kijken offie nog werkt..

Een rondje achter het huis kan hier wel altijd, dat is geen openbare weg, dusja..