[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.796 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn allen benzine (heb er stuk of 3 gevonden), 1.2 (basis meestal). Opties wisselen, maar zijn veelal gelijk, een polo uit 2004 is redelijk compleet. Soms met velgen, soms niet, maar dat is minder belangrijk.

Edit: Verder vraag ik me af of er echt zo weinig voor 5000 E te vinden dat aan mijn eisen voldoet, want het aanbod lijkt schaars, vandaar mijn zoektocht op mobile.de

Vind eigenlijk niets voor 5000 E, voor wat ik zoek en met jullie tips, zit je meestal al rond de 8000 euro.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan een Rover 25 vinden met weinig KM voor een mooi bedrag. Zitten standaard veel opties op. Goed idee of niet? Ga morgen sowieso eens kijken of het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:51

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 20:32:
Ik kan een Rover 25 vinden met weinig KM voor een mooi bedrag. Zitten standaard veel opties op. Goed idee of niet? Ga morgen sowieso eens kijken of het bevalt.
Volgens mij zijn dat de modellen die gebaseerd zijn op Honda techniek toch? Zo ja dan zijn het perfecte auto's om mee te beginnen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips heb em gekocht, kan em maandag oppikken als het goed is. Donkerblauwe Rover 25 uit juli 2004 met 56000 op de teller NAP. Alles zag goed uit, heb alle tips gebruikt kon weinig vinden dat niet klopte. Klein deukje enzo, that's it.

ABS, airconditioning, alarmsysteem, bumpers in carrosseriekleur, centr. deurvergrendeling afst.bed., deelb. achterbank, dubbele airbag, elektr. ramen voor, lichtmetalen velgen , metallic lak, mistlampen, startonderbreker, stuurbekrachtiging.

Voor 5100 Euro inclusief plaatsen nieuwe voorruit en apk keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Opzich is het kopen van een oldtimer met LPG als je nog thuis woont, en je hem op je ouders' verzekering mag zetten ook geen slecht idee.

Zelf heb ik zo een oude Volvo 244 uit 1979. Dat ding rijdt praktisch altijd en kost me geen drol >:) Het is meegenomen als je zelf 'n beetje handig bent, maar het is niet zo dat het ding om de haverklap langs de weg staat. Met LPG tank je erg cheap, en de verzekering is 50,- per jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Laatst online: 08:24
Ik zat de OP te lezen en daarin zag ik het volgende waarover ik graag uitleg wil.
Wat aan te raden is, is om voor je eerste auto sowieso geen allrisk verzekering te nemen. Dat kost zo veel dat je het er nooit uit gaat halen. In de regel is voor een dergelijke oudere auto een WA verzekering voldoende.
Ik heb afgelopen vrijdag een Opel Vectra 2.2/16v GTS DTI gekocht, 2003 model, helemaal afgeladen met extra accessoires als ingebouwde navigatie, sportvelgen, sportonderstel, flink gekietelde moter etc. Maar, het is wel m'n eerste auto. Nu snap ik dat dit natuurlijk geen auto is van ~1000€ ( doh ik heb hem zelf gekocht ) maar vanaf wel bedrag is het slim om je auto WEL allrisk te verzekeren? Ik rijd echt heel veel kilometers per jaar dus het risico op schade is ook groter, daarnaast is het zo ( naar mijn weten ) dat als je niet allrisk verzekerd bent en je een aanrijding veroorzaakt dat je dus niets terug krijg aan de schade aan jou auto.

Dan de 2de vraag, over het algemeen word er een bonus-malussysteem gebruikt ( no-claim ). Sommige verzekeringen bieden de optie om dat af te kopen met maandelijks extra kosten ( ie. Premiekorting Garantie ). Hoe nodig is dat? Ik begrijp dat je bij de meeste verzekeringen 5 treden terug gaat op de ladder bij 1x schade, en maar 1 trap omhoog bij geen schade. Lijkt mij persoonlijk wel de moeite waard aangezien ik in de bijna 4 jaar die ik nu m'n rijbewijs heb nog nooit schade heb gereden. Als me dat ook zo blijft lukken met m'n eigen auto bouw je schade vrije jaren op en dus korting. Ik wil dat door 1x claimen niet teniet doen. Jullie mening hierover.

Dan als laatste vraag, mijn vriendin heeft ook een auto, die is al allrisk verzekert maar ze rijd er maar 6-8000 kilomter in. Het blijft een vrouw natuurlijk, maar ik het op zo weinig KM wel nodig nog om allrisk te verzekeren? Het gaat om een Daihatsu Cuore 2006 ( roze... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb via de consumentenbond de tip gekregen dat een auto tussen de 3 en 8 jaar oud zich het beste loont om wa+beperkt casco te verzekeren. Dit is een gemiddelde, maar er kunnen nog zoveel opties op je auto zitten, dat maakt de dagwaarde van die auto niet bijster veel hoger. Afwijken kan dus, maar zal slechts in enkele gevallen de moeite en het geld waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Heaget schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:03:
Ik heb afgelopen vrijdag een Opel Vectra 2.2/16v GTS DTI gekocht, 2003 model, helemaal afgeladen met extra accessoires als ingebouwde navigatie, sportvelgen, sportonderstel, flink gekietelde moter etc. Maar, het is wel m'n eerste auto. Nu snap ik dat dit natuurlijk geen auto is van ~1000€ ( doh ik heb hem zelf gekocht ) maar vanaf wel bedrag is het slim om je auto WEL allrisk te verzekeren? Ik rijd echt heel veel kilometers per jaar dus het risico op schade is ook groter,
Tja, die keuze zul je toch zelf moeten maken...

1) Hoe groot acht je de kans dat je schade rijdt?
2) Wat kost die all-risk verzekering je extra?
3) Hoeveel zou een vergelijkbare auto je kosten?
4) Kun je het geld voor een vervangende auto zo opbrengen?
daarnaast is het zo ( naar mijn weten ) dat als je niet allrisk verzekerd bent en je een aanrijding veroorzaakt dat je dus niets terug krijg aan de schade aan jou auto.
Uiteraard, dan krijg je niets terug.
Dan de 2de vraag, over het algemeen word er een bonus-malussysteem gebruikt ( no-claim ). Sommige verzekeringen bieden de optie om dat af te kopen met maandelijks extra kosten ( ie. Premiekorting Garantie ). Hoe nodig is dat? Ik begrijp dat je bij de meeste verzekeringen 5 treden terug gaat op de ladder bij 1x schade, en maar 1 trap omhoog bij geen schade. Lijkt mij persoonlijk wel de moeite waard aangezien ik in de bijna 4 jaar die ik nu m'n rijbewijs heb nog nooit schade heb gereden. Als me dat ook zo blijft lukken met m'n eigen auto bouw je schade vrije jaren op en dus korting. Ik wil dat door 1x claimen niet teniet doen. Jullie mening hierover.
Dat kan zinnig zijn, als je van plan bent om lang bij dezelfde verzekeraar te blijven. Zo'n verzekering zorgt er voor dat je no-claim-korting niet daalt, maar je gaat wel in schadevrije jaren achteruit bij schade! En dat is waar naar wordt gekeken bij het afsluiten van een nieuwe verzekering...
Dan als laatste vraag, mijn vriendin heeft ook een auto, die is al allrisk verzekert maar ze rijd er maar 6-8000 kilomter in. Het blijft een vrouw natuurlijk, maar ik het op zo weinig KM wel nodig nog om allrisk te verzekeren? Het gaat om een Daihatsu Cuore 2006 ( roze... :+ )
Bij een auto uit 2006 zou ik persoonlijk niet twijfelen. Maar daar zijn de meningen over verdeeld, te oordelen aan de reactie boven me. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 23:41
Hoe verstandig is het overigens om een 2CV aan te schaffen als starter? Heb eerst een Opel Astra sedan gehad en dat was fijn en dergelijke maar die heb ik helaas weg moeten doen. Maar ik kan nu een toffe 2CV overnemen voor 250. Ding rijdt nog wel en heeft ook gewoon APK. Alleen wordt hij daar echt als auto gebruikt met de bijbehorende kwalen voor die leeftijd.

Is het verstandig om zo'n auto over te nemen en op te knappen of is dat gewoon een kwestie van jammer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik sluit me, min of meer, aan bij Hoijong.
WA + volledig casco <4 jaar
WA + beperkt casco 4<x<8 jaar
WA >8 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

Tha_T schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:47:
Hoe verstandig is het overigens om een 2CV aan te schaffen als starter? Heb eerst een Opel Astra sedan gehad en dat was fijn en dergelijke maar die heb ik helaas weg moeten doen. Maar ik kan nu een toffe 2CV overnemen voor 250. Ding rijdt nog wel en heeft ook gewoon APK. Alleen wordt hij daar echt als auto gebruikt met de bijbehorende kwalen voor die leeftijd.

Is het verstandig om zo'n auto over te nemen en op te knappen of is dat gewoon een kwestie van jammer dan?
Ik zou me afvragen: hoe zeker wil ik zijn dat ik aankom op plaats van bestemming :) De kans bestaat uiteraard dat dat best lang heel goed gaat, maar hoe ouder de auto, hoe meer kans op kwaaltjes en dus op een onvrijwillige ontmoeting met de wegenwacht ergens langs de kant van de weg.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met een 2CV heb je het enorme voordeel dat werkelijk alles met een simpel gereedschapssetje aan te pakken is. Nadeel is dat dat setje nogal eens tevoorschijn zal moeten komen. Als je daar geen zin in hebt zou ik er niet aan beginnen. Vind je dat geen probleem, dan is een 2CV prima te doen.

Ik ken mensen die in hun studententijd een 2CV gekocht hebben en nooit langs de kant van de weg zijn komen te staan. Wel dat dingen als een gek gingen ratelen en aangepakt moesten worden, of dat eea aan de ontsteking mis ging waardoor Vmax ongeveer 60km/u werd. Maar juist omdat ze zo simpel zijn, zijn ze ook relatief betrouwbaar. Je bent beter af met een 2CV uit 1970 dan pakweg een Audi uit 1970.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Crazy D schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:31:
[...]

Ik zou me afvragen: hoe zeker wil ik zijn dat ik aankom op plaats van bestemming :) De kans bestaat uiteraard dat dat best lang heel goed gaat, maar hoe ouder de auto, hoe meer kans op kwaaltjes en dus op een onvrijwillige ontmoeting met de wegenwacht ergens langs de kant van de weg.
Afhankelijk hoe goed jij je auto leert kennen.... Als jij weet hoe betrouwbaar je auto is dan lijkt mij het geen probleem om zo'n auto zelfs als daily te hebben imho...

Oftewel is het een leuke auto om mee te beginnen aan knutselen? Zeker! Is het een simpele auto om mee te beginnen? Jazeker! Vooral voor dit geld zou ik hem niet laten staan als hij nu rijd en nog APK erop zit. Als je APK afloopt kijken wat je ermee gaat doen. Stallen en compleet uit elkaar halen en opknappen of hem weer door de APK jagen met de nodige dingen en doorrijden :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Tha_T schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:47:

Sja, het ligt er een beetje aan.
Ga je het ding gebruiken als vervoer (werk?) of krijgt het de status "speelgoed"?

In het laatste geval kan je het wel doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

2CV staat volgens mij op 1 van de lijst met auto's met de meeste gebreken per jaar. Dus voor woon/werk vervoer zou ik hem niet kopen. Als je niet echt een auto nodig hebt en je bent handig is het wel leuk, onderdelen zullen ook niet heel duur zijn :)
SH4D3H schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:48:
Ik sluit me, min of meer, aan bij Hoijong.
WA + volledig casco <4 jaar
WA + beperkt casco 4<x<8 jaar
WA >8 jaar
Dit ligt ook erg aan je bonus/malus regeling. Na 20 schadevrije jaren en 80 procent korting op je verzekering loont het natuurlijk veel eerder om je auto volledig casco te verzekeren.

[ Voor 45% gewijzigd door Marzman op 01-08-2010 00:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een 2CV is echt niet handig om aan te schaffen als eerste auto's. Leuk dat ze makkelijk te repareren zijn, eerder koop je misschien liever een auto die wat betrouwbaarder is en luxer, voor zover mogelijk. Dan zou ik dus eerder voor een Golf II of III gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is maar de vraag wat je eisen zijn. Je moet inderdaad totaal niet bij een 2CV zijn voor luxe, maar luxe is geen noodzaak, slechts een keuze. Betrouwbaarheid is ook relatief - als je regelmatig zakelijke afspraken hebt en het niet kunt permitteren om 5 min te laat te komen, dan moet je niet zo'n bak nemen, maar lang niet iedereen rijdt voor dat soort afspraken.

Mbt statistieken qua gebreken, vergeet niet dat 1) de sample size klein is (er rijden minder 2CVs rond dan pakweg Golf IIItjes), waardoor uitschieters sneller het gemiddelde beinvloeden en 2) dat een gebrek bij de 2CV meestal geen dure of tijdrovende zaak is.

Dan nog: als je betrouwbaar wilt, ben je uiteraard beter af met een Japannertje van 10, 15 jaar oud. Maar als je met iets wilt rijden dat geen 13-in-een-dozijn uiterlijk heeft, en waar je snel genoeg de werking van de automechanica leert, dan is het geen gekke, zelfs met die gebreken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

2cv is niet alleen apart, maar ook absoluut zo on-luxeus als maar zijn kan, technisch is het niet heel veel soeps
Als eerste auto toch wel iets willen waarmee ik wel de snelweg op kan :)

2cv valt zowel topsnelheid, remkracht en wegligging daar niet onder :)

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 01-08-2010 01:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is natuurlijk onzin. Je ziet dagelijks eendjes op de snelweg, en er zijn mensen die al 50 jaar met eendjes op snelwegen rijden. Topsnelheid van een 2CV6 is met 115km/u zat om op de snelweg te mogen, en in praktijk genoeg om niet ingehaald te moeten worden door vrachtwagens.

Remkracht is in verhouding met de acceleratie - je moet met een eend niet kansloos bumperkleven, maar als je ruim afstand houdt remt hij goed zat. Vergeet niet dat je eigen perceptietijd en reactietijd bepalender zijn voor remafstand dan de technische mogelijkheden van de auto.

Wegligging is juist uitstekend - de vering is zeer afwijkend, maar drukt onder alle omstandigheden de wielen hard op de weg, waardoor de grip verbazingwekkend goed is. Je moet alleen niet last hebben van zeeziekte...

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 01-08-2010 01:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kom dit topic maar weer eens binnen. Nu mijn volvo t.z.t. een reparatie van 2x de aanschaf nodig zal hebben ben ik mij alvast aan het orienteren op een andere. En met het oog op het feit dat ik zodadelijk het enkel met stufi moet stellen ben ik gaan kijken naar kleine japanners. Zo bevalt mij de nissan micra wel qua vorm. Lekker licht, klein en eveneens met CVT als automaat. Wat me wel op valt is dat die categorie, kleine japanners, zo gewild zijn kennelijk dat er flinke prijzen gerekend worden. Waarschijnlijk omdat meerdere mensen er een willen hebben. Dan wel als 2de auto erbij voor vrouwlief, dan wel als daily of omdat je net zoals ik als student zoekt naar een ding wat weinig kost.

Hebben de K11 micra's trouwens allemaal een distributieketting? Of verschilt dat? Zat namelijk te kijken naar een 1.3 XLI als het even kan. Vijfdeurs is leuk, maar drie deurs is meer gangbaar. Op welke dingen moet je letten? Ik las her en der over luchtmassademper, dorpels en een of andere balk aan de voorkant (controleren op roest) onder de auto... Hoe check je of die luchtmassademper nog goed is? Er zijn vast wel tweakers die ook een micra hebben of gehad hebben. Graag hoor ik wat aan ervaringen. In het nissan topic kom ik niet verder dan een paar berichten en dat is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Belangrijkste is idd roest. Mijn vriendin heeft (nog) een K11, frontbalk onderaan gaat vaak roesten, dorpels zijn ook berucht bij die dingen. Bij die van mn vriendin zijn ze allemaal al gelast.

Luchtmassameter lijkt me, dat je bedoeld. Dat kun je merken aan bijvoorbeeld inhouden.

Verder zijn het prima auto's. Die van mn vriendin is door mn (inmiddels overleden) schoonmoeder nieuw gekocht in 1994. Ze is er nooit mee komen te staan. Mn schoonzus heeft er ook een, daar is vorig jaar een nieuwe koppeling in gekomen. En ook daar het nodige laswerk verricht inmiddels.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Koppeling is idd naast roest belangrijke aandachtspunt. Op zich zijn versleten koppelplaten prima te vervangen, maar de kosten daarvan zijn hoog in verhouding tot de aanschafkosten van zo'n auto.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Opmerking voor de starters post

Het eventuele testritje:
-Vooral een kwestie van aanvoelen. Wiebelt hij niet?[..]?

Dat wiebelen zal je niet echt voelen in de auto. Vaak voelt dat nog comfortabeler aan dan dat je vering nog "stug" is.

Beste is om dit buiten de auto te testen en ff goed je gewicht op de voor en achterkant te zetten (Pas op dat je geen deuken veroorzaakt).

Als je auto meer dan 1x terug "stuitert" dan is de vering niet goed.

Ik heb ook niks gelezen over de banden. Dit kan namelijk levensgevaarlijk zijn i.v.m. aquaplanning en word vaak over het hoofd gezien.

Controleer dus de banden door te zoeken naar een "hobbeltje" in het profiel. Als deze gelijk of bijna gelijk is moet de band vervangen worden.
Vaak heb je te maken met voorwiel aandrijving maar controleer ze alle 4. Mensen willen nog wel eens de voorbanden verwisselen met de achterbanden omdat ze "bijna" op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
Heeft iemand ervaring met het invoeren van een oude 2e hands auto vanuit Duitsland?
Ik weet toevallig een Opel Corsa uit 1999 met 60K op de teller voor 1600 euro. Volgens mij is dit wel een scherpe prijs, zeker omdat er nog zo weinig mee gereden is. Ik kan op marktplaats in ieder geval niet veel vinden wat in de buurt komt.
De auto is in Duitsland gekeurd, maar moet neem ik aan hier ook nog gekeurd worden om een nederlands kenteken te krijgen. Ik vermoed dat de duitse keuring 'gründlich' is zodat het geen probleem zal zijn, iemand ervaringen?

(ik haal hopelijk half november mijn rijbewijs dus ik heb nog 0,0 ervaring met auto's ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Invoeren moet geen enkel probleem vormen, dat gaat gewoon lukken. Na het invoeren, als de auto al op NL kenteken staat, moet hij APK gekeurd worden. Dit kun je bij de RDW laten doen, maar dat kan ook bij elk ander APK station. Bij de APK kunnen uiteraard wel dingen naarboven komen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
RikTW schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:47:
Heeft iemand ervaring met het invoeren van een oude 2e hands auto vanuit Duitsland?
Ik weet toevallig een Opel Corsa uit 1999 met 60K op de teller voor 1600 euro. Volgens mij is dit wel een scherpe prijs, zeker omdat er nog zo weinig mee gereden is. Ik kan op marktplaats in ieder geval niet veel vinden wat in de buurt komt.
De auto is in Duitsland gekeurd, maar moet neem ik aan hier ook nog gekeurd worden om een nederlands kenteken te krijgen. Ik vermoed dat de duitse keuring 'gründlich' is zodat het geen probleem zal zijn, iemand ervaringen?

(ik haal hopelijk half november mijn rijbewijs dus ik heb nog 0,0 ervaring met auto's ;))
Invoeren geen idee van, maar wanneer is die gekeurd? TÜV is 2 jaar geldig..... Mijn benz met motorschade heeft ook nog TÜV voor een jaar ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
teh_twisted schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:55:
[...]

Invoeren geen idee van, maar wanneer is die gekeurd? TÜV is 2 jaar geldig..... Mijn benz met motorschade heeft ook nog TÜV voor een jaar ;)
"pas gekeurd" (ik zal het even navragen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
RikTW schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:00:
[...]

"pas gekeurd" (ik zal het even navragen ;))
TÜV keuring is inprincipe gratis, kost alleen geld als ze nieuw papiertje voor je afdrukken dat hij er volledig doorheen is gekomen... Maar als ze met hun schroevendraaier ergens doorheen prikken (mußen Sie ein bisschen nacharbeiten) dan kost het niets...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Een buitenlandse APK-vorm is niet echt intressant bij invoer. Eenmaal op NL kenteken moet hij toch eerst voor de APK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Destruction schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 22:51:
Een buitenlandse APK-vorm is niet echt intressant bij invoer. Eenmaal op NL kenteken moet hij toch eerst voor de APK :)
Zover ik weet als je een auto importeerd met TÜV keuring (recent) dan hoeft hij niet opnieuw voor de APK. Dit omdat de TÜV _velen_ malen strenger is dan de APK.

En ikzelf koop nooit meer van m'n leven een auto 'met nieuwe APK' want het zegt helemaal geen $&#$&. Nieuwe TÜV weet ik tenminste dat m'n wielen vastzitten aan de assen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat is idd een keuze die je kunt maken. Zelf verkoop ik ook regelmatig auto's, dit alles met nieuwe APK. Ik ben zelf keurmeester en ik ga mijn papieren niet op het spel zetten natuurlijk, alles wat van mij een nieuwe APK krijgt is gewoon goed.

Op deze manier heb ik ook al heel wat pas ingevoerde auto's gekeurd. Na invoer eerst APK, anders mag je er alsnog niet mee rijden :) Buitenlandse APK heeft geen waarde meer zodra de auto op NL kenteken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch een bijdrage van mijn kant: ik kan de Escort echt aanbevelen. Ja vroeg of laat beginnen ze te roesten, maar doordat ze niet gewild zijn blijken ze echt spotgoedkoop te zijn. Zo heb ik twee jaar geleden uit nood een Escort 1.6 uit 1997 gekocht voor 1950,- met 140.000km op de teller, 3 maanden garantie, 4 nieuwe banden en een onderhoudsbeurt. Niet de allergoedkoopste die er was, maar wel een betrouwbare. Twee jaar en 35.000km later rij ik er nog steeds in en het enige noodzakelijke onderhoud waren nieuwe remschijven en remblokken.

Inmiddels kan ik me weer een andere auto veroorloven, maar ik weet niet wat. Vandaar dat ik nog steeds rondtuf in mijn budgetbak. November moet die door de APK en als dat meevalt zal deze auto nog een jaartje langer blijven.

Edit:
Vooral de airco en de voorruitverwarming zijn in de zomer of winter heel aangenaam _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
iedereen heeft het alles anders, je kan nu een auto kopen van goedkoper dan 1000 euro maar verzekering + wegenbelasting blijft prijzig en dan je benzine op oude auto's is vaak ook duur, omdat die dingen zuipen als een gek. maar op het moment dat je toch een auto gaat kopen wacht dan even en kijk voor een betere auto :P want als je nu zegt ik koop een goedkoop ding die zijn zo kapot en ben jij je geld kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

harmen[L]romy schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:25:
iedereen heeft het alles anders, je kan nu een auto kopen van goedkoper dan 1000 euro maar verzekering + wegenbelasting blijft prijzig en dan je benzine op oude auto's is vaak ook duur, omdat die dingen zuipen als een gek.
Oh :?

Juist in de tweedehandsmarkt gaat dat niet op :o

De laatste twee jaar zijn nieuwe auto's voor het eerst in jaren weer significant zuiniger geworden. Tot pakweg 2008 werden auto's in dezelfde classe juist jaar op jaar dorstiger.

Daarom zal in dezelfde classe een auto van EUR 1000 vaak zuiniger zijn dan een auto in dezelfde classe voor EUR 2500, en zal die zuiniger zijn dan eentje van EUR 5000.
maar op het moment dat je toch een auto gaat kopen wacht dan even en kijk voor een betere auto :P want als je nu zegt ik koop een goedkoop ding die zijn zo kapot en ben jij je geld kwijt..
Klopt, maar 1) het blijft een gok en 2) aanschafprijs zegt niet alles. Een eenvoudige auto is doorgaans goedkoper dan een auto met veel toeters en bellen, maar aangezien er minder op kapot *kan* gaan, gaat er ook minder kapot.

Zeer extreem: een Citroen AX 1.1i heb je voor EUR 500 en blijft het waarschijnljik gewoon nog een decennium doen. Een Citroen C5 heb je voor EUR 2500, biedt onnoemelijk veel meer luxe, maar binnen een jaar had je voor de prijs van de onderhoudskosten met gemak een paar AXjes kunnen kopen (sterker nog, voor het verschil aan wegenbelasting en WA zou je al een AX kunnen kopen :+ )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat ik de Escort kocht heb ik best lang gezocht naar een auto. Eerst was mijn budget 5000,- tot ik tot de conclusie kwam dat ik dan ten eerste nog steeds geen auto kocht die ik echt wilde en ten tweede niets qua betrouwbaarheid ermee opschoot. Vandaar dat ik toen het budget naar 2000,- heb bijgesteld.

Onder de 5000,- moet je gewoon een beetje geluk hebben en is het specifieke exemplaar veel belangrijker dan de reputatie van een auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:52:
Voordat ik de Escort kocht heb ik best lang gezocht naar een auto. Eerst was mijn budget 5000,- tot ik tot de conclusie kwam dat ik dan ten eerste nog steeds geen auto kocht die ik echt wilde en ten tweede niets qua betrouwbaarheid ermee opschoot. Vandaar dat ik toen het budget naar 2000,- heb bijgesteld.

Onder de 5000,- moet je gewoon een beetje geluk hebben en is het specifieke exemplaar veel belangrijker dan de reputatie van een auto.
de keuze is ook afhankelijk van het model dat gewild is.
mijn éérste auto was een volvo 740 station 2.3 carburateur uit 1986 :Y)
300 euro koste dar barrel mij....toen was ik 18 jaar :Y)
van vaders mocht ik voor 1500 euro een auto uitzoeken....hij verwachte dat ik blijkbaar een golfje zou kopen ofzo... maar een 740 estate :+

en het leuke is....ik betaalde ''maar'' 190 euro verzekering per kwartaal....
terwijl mn maatje zijn auto golf III GT hem rond de 300 euro per kwartaal koste :*)
zelfde dorp woonachtig.

en wat ook is, een auto die gewild is onder de jeugd, is ook vaker ''afgetrapt'' of ''slecht'' onderhouden.
een saaie volvo meestal iemand die minder snel het gaspedaal diep tot de bodemplaat intrapt....

en betrouwbaarheid? D-Riem etc op tijd laten vervangen. en normaal met de auto rijden is altijd d:)b
er bestaan geen slechte auto's meer tegenwoordig. wel slecht onderhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Nou ja, wat is tegenwoordig. Op zich ben ik het met die laatste stelling eens, alleen zijn er tegenwoordig een hoop auto's die volgens mij moeilijk oud worden vanwege complexiteit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:16:
Nou ja, wat is tegenwoordig. Op zich ben ik het met die laatste stelling eens, alleen zijn er tegenwoordig een hoop auto's die volgens mij moeilijk oud worden vanwege complexiteit.
wat tevens gepaard gaat met hoge kosten ;)
waardoor de 2e hands automarkt voor een klein budget kleiner zal worden.
zelf iets aan de auto uitvoeren qwua reparatie word steeds moeilijker vrees ik met al die electronica en sensors :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:16:
Dat wordt al dertig jaar geroepen, maar dit blijkt altijd mee te vallen. Het enige is dat de overdimensionering uit de jaren 80 is verdwenen simpelweg omdat alles nu tot op de mm kan worden berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:32:
[...]

Dat wordt al dertig jaar geroepen, maar dit blijkt altijd mee te vallen. Het enige is dat de overdimensionering uit de jaren 80 is verdwenen simpelweg omdat alles nu tot op de mm kan worden berekend.
Maar nu worden de tekenen wel wat duidelijker zichtbaar. Een jaren 90 auto is ook aardig wat complexer dan een jaren 80 auto, maar iedere garage met een ODB apparaat (oid) kan een fout uitlezen.
Nu moet je met je BMW naar de BMW dealer waar ze hem aan het internet hangen zodat wat Duitsers het uit kunnen zoeken. Dat werkt toch niet over 20 jaar. Dan wordt het errug duur en wil niemand die auto's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:39:
[...]

Maar nu worden de tekenen wel wat duidelijker zichtbaar. Een jaren 90 auto is ook aardig wat complexer dan een jaren 80 auto, maar iedere garage met een ODB apparaat (oid) kan een fout uitlezen.
Nu moet je met je BMW naar de BMW dealer waar ze hem aan het internet hangen zodat wat Duitsers het uit kunnen zoeken. Dat werkt toch niet over 20 jaar. Dan wordt het errug duur en wil niemand die auto's hebben.
Dat is nu juist het punt dat ik maak. Toen de OBD kwam had geen enkele universele garage deze en werd gezegd dat 'de nieuwe auto's later niet meer onderhouden konden worden'. Nu heeft elke garage zo'n apparaat staan. Exact hetzelfde zal gebeuren met de huidige systemen.

Auto's veranderen, maar de garages met hun monteurs veranderen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:48:
[...]

Dat is nu juist het punt dat ik maak. Toen de OBD kwam had geen enkele universele garage deze en werd gezegd dat 'de nieuwe auto's later niet meer onderhouden konden worden'. Nu heeft elke garage zo'n apparaat staan. Exact hetzelfde zal gebeuren met de huidige systemen.

Auto's veranderen, maar de garages met hun monteurs veranderen mee.
Dat is niet helemaal waar. Een ODB is een eenmalige investering van 1000 euro om maar wat te noemen. Toen het net uitkwam, nu heb je al voor 100 euro een apparaat.
Tegenwoordig heb je software pakketten van de grote merken (Volvo en BMW enzo) die duizenden en duizenden euro's kosten voor 1 exemplaar. Dan heb je dus 1 licentie voor 1 merk. Geen enkele merkloze garage gaat zo'n investering voor een pakket doen, laat staan voor allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 26-10-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Mja VAG-COM bijvoorbeeld (of hoe heet dat tegenwoordig?) kostte ook gauw een rug, volgens mij is dat niet veel goedkoper geworden. Wel bestaat dat al een jaar of 10.

Lang leve de specialistische autobedrijven.. Die blijven toch wel bestaan, en kunnen je altijd helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

gelukkig word de markt van 3nd party spul dat hetzelfde doet steeds groter, ook de software kan gewoon in china worden ge blackbox-reengineered..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:06:
[...]

en wat ook is, een auto die gewild is onder de jeugd, is ook vaker ''afgetrapt'' of ''slecht'' onderhouden.
een saaie volvo meestal iemand die minder snel het gaspedaal diep tot de bodemplaat intrapt....
Eens. Dat zie je met VAG-bakken heel goed. Op zich kun je stellen dat onder de motorkap Golf=Toledo/Leon=Octavia=A3. Maar de kans dat je een afgeragde Octavia tegenkomt is aanzienlijk kleiner dan de kans op een afgeragde Golf, en zelfs binnen dezelfde merk zal een Toledo minder vaak afgeragd zijn dan een Leon.

Overigens zie je binnen VAG ook frappante verschillen in 2e hands prijzen en onderhoudsprijzen. M'n collega klaagt steeds steen en been over het feit dat de dealer hem meer EUR per uur rekent met z'n Audi dan een vriend van hem berekend krijgt voor werk door exact dezelfde monteur aan z'n Skoda.
en betrouwbaarheid? D-Riem etc op tijd laten vervangen. en normaal met de auto rijden is altijd d:)b
er bestaan geen slechte auto's meer tegenwoordig. wel slecht onderhoud ;)
Zeg dat tegen iemand met een eerste-generatie Renault Laguna. Motorisch niets mis mee, maar vrijwel continu de automotieve variant op BSODs die dat ding lamleggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien dan ook een stom voorbeeld, maar ik heb geen europees auto gekocht... maar een amerikaan.
dit omdatik zoals eerder vermelde de kans bijj dit soort auto's op slecht onderhoud of afgetrapt zijn er minder bij voorkomt. (let wel, is een jonge amerikaan).
en welke 20+ er rijd een 4.6 V8 USA Car? :9~

nu wil ik de amerikaanse auto's niet de hemel inprijzen, maar qwua onderhoud is het erg goed zelf te doen.
tevens ik betaal maar 129 euro WA+ per 3 maanden voor een 1720 kilo zware V8 Coupé _/-\o_

en, goddank geen D-Riem, maar een ketting.
tuurlijk, de ketting zal ooit ook eens vervangen moeten worden, maar je hoeft niet om de 80/90/100K naar de garage :9

beginner? je rijd weinig? wilt veel luxe voor je geld?
Ford Thunderbird LX dan misschien? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:57
Hoe komt de wegenbelasting uit voor zoiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carpento schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:13:
Hoe komt de wegenbelasting uit voor zoiets ?
289 euro per kwartaal -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ah dankjewel, dan weet ik weer waarom ik zo blij ben met m'n '94-er Punto :)

De stand van zaken inmiddels:

• 11.500 kilometer gereden
• Gemiddeld verbruik rond de 1:15
• Totale kosten qua onderhoud: 107 euro (flex-gedeelte in de uitlaat vervangen -> €100 + wat remvloeistof -> €7)
• Wegenbelasting €75 euro per kwartaal

Verder nog problemen gehad ? Een verstopt verdeelblokje voor de ruitensproeiers (gratis vervangen), slecht schakelen (koppeling niet goed afgesteld, stelmoertje wat losgetrild was, gratis opgelost (ja, met een nieuw borgmoertje).

[ Voor 81% gewijzigd door Carpento op 26-10-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carpento schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:34:
Ah dankjewel, dan weet ik weer waarom ik zo blij ben met m'n '94-er Punto :)

De stand van zaken inmiddels:

• 11.500 kilometer gereden
• Gemiddeld verbruik rond de 1:15
• Totale kosten qua onderhoud: 107 euro (flex-gedeelte in de uitlaat vervangen -> €100 + wat remvloeistof -> €7)
• Wegenbelasting €75 euro per kwartaal

Verder nog problemen gehad ? Een verstopt verdeelblokje voor de ruitensproeiers (gratis vervangen), slecht schakelen (koppeling niet goed afgesteld, stelmoertje wat losgetrild was, gratis opgelost (ja, met een nieuw borgmoertje).
stand van zaken hier:p6

gemiddeld verbruik: 1:11,5
totale kosten onderhoud: 4 remschijven + remblokken + Montage @ Hessing €1032,-- euro
4 nieuwe banden +- 94 euro per stuk
ruit laten vervangen € 1700 euro........ex btw..........( verwarmde voorruit)

rijplezier? onbetaalbaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

haha, lol, ik heb mn 1e auto gecrashed door slechte remmen + te laat remmen O-) zit nu ff te kijken, een AX is voor mij nog wel betaalbaar, maar de auto die ik had (ford escort 1998) kost me nu 120-160 euro per maand aan verzekering, niet meer zo leuk.

mja, ik weet niet, heel mn familie is dr op tegen dat ik een eigen auto regel.. why?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 18:11
Ik ben inmiddels toe aan mijn 2e auto. Had een Colt '93 automaat, maar nu heb ik een Peugeot 306 uit '96. Die vorige moest ik weer bijtanken na 350 km, maar nu heb ik 650 op de dagteller staan en ben ik pas in de reserve :) Wel 20L meer in tank, maar toch fijn.

Wel een wtf momentje laatst. Ik wou de achterruitenwisser even gebruiken....hoor wel geluid, maar zie niks. Zit dat ding er verkeerd om op waardoor ie dus over de kentekenplaat gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AlexanderB schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:49:
haha, lol, ik heb mn 1e auto gecrashed door slechte remmen + te laat remmen O-) zit nu ff te kijken, een AX is voor mij nog wel betaalbaar, maar de auto die ik had (ford escort 1998) kost me nu 120-160 euro per maand aan verzekering, niet meer zo leuk.

mja, ik weet niet, heel mn familie is dr op tegen dat ik een eigen auto regel.. why?!
Ach, gewoon zeggen dat als een auto niks is je maar gaat motorrijden. 10 tegen 1 dat ze gelijk roepen dat een kleine auto helemaal geen slecht idee is >:)

IMHO bullshit, maar je wil niet weten hoe vaak je dat als motorrijder te horen krijgt... dus kun je die vooroordeel net zo goed in je voordeel laten werken O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Daar twijfel ik eigenlijk ook geen moment aan, alleen onze financiële situatie laat zulks even niet toe. En gelukkig heb ik in dat Puntootje ook best weleens een hoop lol :) (Ritje Spa - Trois Ponts binnendoor in België, geweldig !)

Enne:

* Carpento wijst naar 'klein budget' in de topictitel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

mn pa rijd zelf motor, gaat niet werken. (en wil alleen een auto vanwege comfort, mogelijkheid tot vervoer van grotere objecten dan handbaggage en mogelijk iets kortere reistijd deur-deur tov OV, een motor voldoet wat mij betreft niet aan de 1e 2 punten, wel dubbel aan de 3e (files passeren))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:18:
[...]

stand van zaken hier:p6

gemiddeld verbruik: 1:11,5
totale kosten onderhoud: 4 remschijven + remblokken + Montage @ Hessing €1032,-- euro
4 nieuwe banden +- 94 euro per stuk
ruit laten vervangen € 1700 euro........ex btw..........( verwarmde voorruit)

rijplezier? onbetaalbaar 8)
Kost een verwarmde voorruit zoveel.... heb je het ook over een Ford? Ben namelijk bang dat nog zo'n winter als de vorige mijn voorruit ook doet sneuvelen. Ben alleen WA-verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:49:
Een ongeluk doet je maandlasten echt extreem stijgen. Vooral als je in negatieve treden terecht komt wat je in de eerste jaren vrijwel altijd hebt. Zo ben ik 34,55,- per maand kwijt voor een Escort uit 1997 en ik woon in dure postcode.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 08:00:
Kost een verwarmde voorruit zoveel.... heb je het ook over een Ford? Ben namelijk bang dat nog zo'n winter als de vorige mijn voorruit ook doet sneuvelen. Ben alleen WA-verzekerd.
Het vervangen van de voorruit van mijn vorige auto, Ford Focus 1.8 TDCi uit 2002 (type 2001), kostte ruim € 750. Deze ruit had wel voorruitverwarming maar verder geen extra sensoren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
35 euro per maand? Valt me nog mee.
Ik betaal een tientje meer voor een 1994 Calibra. Maargoed, dat zal wel iets met imago te maken hebben.

Verwarmde ruiten zijn idd behoorlijk prijzig. Voor mij kost een achter-ruit al gauw 1000 tot 1200 euro.

Wat mij trouwens ook behoorlijk opvalt is dat grote auto's tegenwoordig niet eens zo duur meer zijn.
Voor minder als 1000 euro heb je tegenwoordig een Opel Omega met een V6 blok te pakken.
Iedereen wil goedkoop rijden waardoor de auto's met lage maandlasten een hogere verkoopprijs krijgen.
Een Corsa B zit steeds verder in de richting van de 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meest frappant is weer m'n Citroen voorbeeld: kijk een naar prijzen van Citroens van 5 jaar oud...

C5's zitten qua prijs pal tussen de C1's en C2's en zijn aanzienlijk goedkoper.

5 jaar eerder en het wordt nog erger, een Xantia of XM kost minder dan een AX of Saxo :o

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 27-10-2010 08:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Grote bakken met grote motoren verkopen slecht. Ik hoorde laatst ook een collega, die had al een C5 met V6 gezien voor onder de 3K. Weinig animo voor dat soort bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 08:43:
35 euro per maand? Valt me nog mee.
Behalve dan dat mijn moeder hetzelfde betaalt voor haar nieuwe 320i automaat, maar dan allrisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:07:
[...]

Behalve dan dat mijn moeder hetzelfde betaalt voor haar nieuwe 320i automaat, maar dan allrisk.
Joh.. Daar zullen ook wel wat schadevrije jaartjes aan vooraf gaan ;)
M'n pa betaalt 2 tientjes voor allrisk op z'n Astra G 2.2 DTi. Maargoed, die heeft dan ook 30 jaar schadevrij ondertussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:26:
[...]

Joh.. Daar zullen ook wel wat schadevrije jaartjes aan vooraf gaan ;)
M'n pa betaalt 2 tientjes voor allrisk op z'n Astra G 2.2 DTi. Maargoed, die heeft dan ook 30 jaar schadevrij ondertussen...
In dat opzicht heb ik een beetje spijt van het feit dat ik mijn eerdere auto's niet op mijn eigen naam verzekerd heb. Daardoor heb ik ondanks dat ik al acht jaar een auto heb, maar één schadevrij jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat scheelt nogal - mits je tenminste schadevrij rijdt...

M'n vriendin heeft 6 maanden terug voor het eerst auto op haar naam gezet (ondanks dat zij afgelopen 2 jaar meeste reed stond het op mijn naam, vooral omdat zij te laks was om een keer verzekering uit te zoeken). Binnen 3 maanden al twee ongelukken, waarbij de tweede keer een ander betrokken was. Geen goed begin :X

Bedenk trouwens dat je in veel maar niet alle gevallen schadevrije jaren tussen vervoersmiddelen (brommer, motor, auto) kunt overdragen. Het is zeker de moeite waard om dat uit te zoeken als je bijv jarenlang zonder incident brommer gereden hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, het kan nog erger. De vriendin van een vriend van mij heeft twee keer schade gereden met zijn auto. Geen grote dingen, maar steeds net teveel om niet te claimen. Daardoor kwam hij in de laagste trede waardoor de premie hoog is. Een jaar later koopt zijn een Ford Ka en start vrolijk met met 0 schadevrije jaren om vervolgens te gaan klagen dat de auto van haar vriend zo duur is ten opzichte van haar Ford Ka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

saviour schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 08:39:
[...]
Het vervangen van de voorruit van mijn vorige auto, Ford Focus 1.8 TDCi uit 2002 (type 2001), kostte ruim € 750. Deze ruit had wel voorruitverwarming maar verder geen extra sensoren e.d.
2 jaar geleden laten doen op mijn fiesta.
Raam van de sloop, en handige harrie op de hoek heeft hem er ingelegd.
Was geloof ik iets van 100, 150E kwijt......... (zaten nog wat andere dingetjes laten doen, weet niet meer precies wat het raam koste)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 11:03:
Ach, het kan nog erger. De vriendin van een vriend van mij heeft twee keer schade gereden met zijn auto. Geen grote dingen, maar steeds net teveel om niet te claimen. Daardoor kwam hij in de laagste trede waardoor de premie hoog is.
WTF :o Ik zou, als vriend zijnde in zo'n geval het rijbewijs van de vriendin in kwestie opsturen naar het CBR. * Destruction mompelt iets over: Niet doen wat je niet kunt...

Dame in kwestie kwam iig nooit meer achter het stuur van mijn auto, that's for sure.
Een jaar later koopt zijn een Ford Ka en start vrolijk met met 0 schadevrije jaren om vervolgens te gaan klagen dat de auto van haar vriend zo duur is ten opzichte van haar Ford Ka.
Lol, mja lekker kortzichtig :P Mijn vriendin klaagt daar niet over.. Feit is wel dat mijn auto duurder is dan die van haar.. Maargoed, we hebben de luxe dat we 2 auto's kunnen betalen. 1 auto moet wat ruimer zijn (mede vanwege mn hond) en onze uitstappen richting zeeland. 2 grote bakken is BS, dus daar doen we dan ook niet aan :) Mijn auto is een diesel, voor de 2e auto is dat ook niet nodig.. Ik tank haar Corsa'tje 1x per maand af, vaak is die ene tank aan het eind vd maand nog niet leeg.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier exact omgekeerde, zij heeft de diesel station die dagelijks 90km doet, ik de motor (die overigens nog altijd >1000km/maand doet). Grootste discussiepunt was formaat van haar auto - zij wilde zo klein mogelijk, ik zo groot mogelijk. Compromis was de zuinigste station die je 11 jaar terug had kunnen kopen - haar Cordoba 1.9SDI haalt bij voorzichtig rijden 1:23, waarmee het 40% goedkoper is per km dan mijn motor :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20
Het kan snel gaan.....

Amper 6 maand geleden poste ik in deze topic nog dat ik bijzonder blij was met mijn eerste eigen koopauto. Een Seat Arosa uit 98 in perfecte staat, lekker sportief "opgepimpd" en in uitstekende staat. Geen deukje of krasje, kortom een schitterende auto.

Nu 6 maand later rij ik in een splinternieuwe Astra als leaseauto. Tja, verschil moet er wezen ;) En het leuke is dat het me maandelijks nog minder kost ook dan de Seat. Kortom, mijn Seatje staat te popelen om zijn liefde en rijplezier te geven aan een nieuwe starter. Dus mocht iemand interesse hebben, let me know :).

Zal het iig nooit vergeten, je allereerste eigen autootje kopen. Man wat een trots gevoel :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wheheheheh bij mij is mijn budgetauto helemaal geen startersauto. Ik begon acht jaar geleden met een E36 316i uit 1993 en vier jaar geleden kocht had ik een 318i uit 2003. Daarna heb ik twee jaar geleden de Ford Escort uit 1997 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Zit te twijfelen tussen 2 autos

Merk: ALFA ROMEO
Model: 147
Uitvoering: 5 DRS. 1.6 TS 16V 77 KW airco
Type: Hatchback 5 drs
Transmissie: Handgeschakeld
Motorinhoud: 1598 cc
Km.stand: 124755 Km
Kleur: GRIJS Metallic
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 01-2002
Garantie: garantie in overleg
Gewicht: 1185 Kg
Wegenbelasting: € 131 p/kw (info)
Rijklaarmaakkosten: € 0
Prijs € 4.950,00 Marge

Geen nieuwe apk erbij

VS

Merk: SKODA
Garantie: n.v.t.
Model: FABIA
Uitvoering: 1.4 16V 100 PK Comfort 5 Deurs!!117.282 KM!!!AKTIE PRIJS!!!!
Motorinhoud: 1390 cc 74 kw
Km Stand: 117282 Km
Kleur: ZILVER Metallic, Zilver Grijs Metalic
Bouwjaar: 03-2000
Transmissie: Handgesch. 5-bak
Gewicht: 1048 Kg
Wegenbelasting: € 90 p/kw (info)
Rijklaarmaakkosten: € 350
Prijs: € 3.650,00 Marge

Nieuwe apk erop

[ Voor 5% gewijzigd door Daywalk3r op 02-11-2010 01:18 ]

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Laatst online: 14-09 19:34
Tsja, ik als Alfa-rijder kan natuurlijk alleen maar zeggen dat een 147 een veel stijlvollere en leukere auto is om in te rijden dan een Skoda Fabia. Daarnaast staat de 1.6 TS motor van de 147 als redelijk betrouwbaar bekend.

Ik zou het wel weten... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Jah als ik zo lees dan is de wegligging ook stukken beter dan de skoda.
Denk dat ik het zelf ook wel een beetje weet.
Enige is dan dat die skoda een stuk goedkoper is en ook wat zuiniger denk ik.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daywalk3r schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 01:18:
Zit te twijfelen tussen 2 autos

Merk: ALFA ROMEO
Model: 147
Uitvoering: 5 DRS. 1.6 TS 16V 77 KW airco
Transmissie: Handgeschakeld
Motorinhoud: 1598 cc
Km.stand: 124755 Km
Kleur: GRIJS Metallic
Bouwjaar: 01-2002
Garantie: garantie in overleg
Gewicht: 1185 Kg
Wegenbelasting: € 131 p/kw (info)
Rijklaarmaakkosten: € 0
Prijs € 4.950,00 Marge

Geen nieuwe apk erbij

VS

Merk: SKODA
Garantie: n.v.t.
Model: FABIA
Uitvoering: 1.4 16V 100 PK Comfort 5 Deurs!!117.282 KM!!!AKTIE PRIJS!!!!
Motorinhoud: 1390 cc 74 kw
Km Stand: 117282 Km
Kleur: ZILVER Metallic, Zilver Grijs Metalic
Bouwjaar: 03-2000
Transmissie: Handgesch. 5-bak
Gewicht: 1048 Kg
Wegenbelasting: € 90 p/kw (info)
Rijklaarmaakkosten: € 350
Prijs: € 3.650,00 Marge

Nieuwe apk erop
kies voor de fabia.
waarom?

verzekering - stukken goedkoper ivm nieuwprijs. je verzekering gaat namelijk naar nieuwprijs. geen dagwaarde. kan jou als starter de nodige centen besparen.
wegenbelasting - scheelt jou toch al dik 41 euro per kwartaal...dus 164 euro per jaar wederom extra uit te geven.
wat betreft betrouwbaarheid van skoda t.o.v alfa kan ik je niks meegeven.
je kunt niet in de motor of versnellingsbak kijken. en betrouwbaarheid...ligt geheel aan de vorige eigenaar in hoeverre hij de auto onderhouden heeft.

enigste tip dat ik jou kan meegeven is, neem iemand mee die wel redelijk verstand heeft van 2e hands auto's.
niet dat je zometeen met een auto zit waaraan je nog eens 100den harde euro's kunt uitgeven om het weer op orde te krijgen ;)

succes met je toekomstige 1e auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Yup, ik zou ook naar de Skoda kijken.
Wat betrouwbaarheid betreft hebben italianen een bepaald imago. Nou is dat echt wel veranderd, maar de onderhoudskosten van een Alfa zijn gewoon hoog. Ik ken twee mensen met een 147 en ik weet van beide dat ze behoorlijke kosten maken aan die wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ik ben op het moment aan het rondkijken voor mijn eerste auto. Ik heb maximaal 3000 euro te besteden en zou graag een leuke hatchback willen hebben. Ik heb het een en ander uitgezocht maar ik zit nog erg te twijfelen aangezien ik weinig weet van auto's.

De eerste, en mijn favoriete, optie is een Volkswagen Golf 1.4 met airco en/of trekhaak uit 1999/2000 met tussen de 175k en 200k op de teller. Dit is goed te betalen ik weet alleen niet of 175k te veel kilometers is voor een Golf...

De tweede optie zou een Seat Ibiza 1.4 ook om en nabij 2000, maar dan met 100k op de teller. Ik heb alleen het gevoeld dat een Seat minder betrouwbaar is dan een Volkswagen Golf.

Mochten jullie op/aanmerkingen of andere opties hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Volgens mij zijn de auto's beide op hetzelfde platform gebouwd dus bijna dezelfde auto :+ Op het uiterlijk na en volgens mij de bouwkwaliteit van Seat is net iets minder als dat van een Golf... Maar of het merkbaar is geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Horrible schreef op woensdag 03 november 2010 @ 21:30:
Ik ben op het moment aan het rondkijken voor mijn eerste auto. Ik heb maximaal 3000 euro te besteden en zou graag een leuke hatchback willen hebben. Ik heb het een en ander uitgezocht maar ik zit nog erg te twijfelen aangezien ik weinig weet van auto's.

De eerste, en mijn favoriete, optie is een Volkswagen Golf 1.4 met airco en/of trekhaak uit 1999/2000 met tussen de 175k en 200k op de teller. Dit is goed te betalen ik weet alleen niet of 175k te veel kilometers is voor een Golf...

De tweede optie zou een Seat Ibiza 1.4 ook om en nabij 2000, maar dan met 100k op de teller. Ik heb alleen het gevoeld dat een Seat minder betrouwbaar is dan een Volkswagen Golf.

beide geen slechte auto's.
bekijk wel of je er achter kunt komen wanneer de multiriem is vervangen ;)
is aardig kostbaar voor zoiets.
en volkswagen/seat komen uit dezelfde huize. kwalitatief doen ze er beide niet onder.

succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Juancho schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:57:
Zal het iig nooit vergeten, je allereerste eigen autootje kopen. Man wat een trots gevoel :)
Mwah, dat hangt er ook een beetje vanaf hoe dat gaat denk ik. Wij zaten destijds vrij krap bij kas (we zouden twee weken later trouwen en nog druk aan het sparen) en hebben dus een redelijk oude, afgeleefde Punto uit '94 gekocht, inclusief deuk in het voorscherm (inmiddels zelf vervangen) en een berg krassen in de lak. Wij waren blij dat we voor weinig geld een autootje hadden, maar op de auto itself waren we niet gek trots ofzo.

Het gevoel van vrijheid was wel uniek. Lekker hoor :) En dan de volgende dag er mee naar Spa (België) vertrekken. Dat zal ík dan weer nooit vergeten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
Dr. Horrible schreef op woensdag 03 november 2010 @ 21:30:

Mja, reken maar uit... een auto die 200K gereden heeft in 11 jaar tijd heeft net geen 20K per jaar achter de rug. Ik weet niet wat voor 1.4 het precies is, is het een 1.4 16V, dan wordt aangegeven om bij 120K de distributieriem te vervangen, maar liever eerder bij 90K. Als zo'n ding bij 120K een nieuwe riem gekregen heeft zal je rond de 210-220K zelf moeten vervangen, als dat ding bij 90K een nieuwe riem heeft gekregen gaat ie weg omdat de distributieriem er binnenkort aan komt.
Bij die Seat zal het niet anders zijn, reken er maar op dat die met 100K op de teller nog een nieuwe riem moet. Vraag daar ook altijd naar bij VAG-auto's, weet je of je binnen no-time met kosten wordt opgescheept.

Snap overigens die korte intervallen niet tegenwoordig... PSA doet op sommige motoren gewoon 240K met een riem en sommige andere merken monteren gewoon een ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Distributieriem is bij VW/Seat/Audi idd een belangrijke, omdat het zoals gezegd een redelijk prijzige ingreep is. Zeer belangrijk om op te letten, weet de verkopende partij niet wanneer de distri is vervangen moet je het dus ASAP laten doen. En niet alleen de riem, het hele pakketje. Alleen de riem garandeerd niet dat je motor heel blijft, omdat de span- en looprol(len), waterpomp etc. ook al die 90.000Km meegedraaid heeft, gaat de pomp lekken, de looprol kapot of de spanrol... Dan kom je evengoed aan een kostenpost van minimaal 1500 euro..

Distributie is dus belangrijk, sowieso altijd het volledige pakket laten doen. Voor de riem moet het toch allemaal al los, als je in 1x alles laat doen, ben je ook die volledige 90.000Km van overig onderhoud af (en gebeurd er toch wat, dan heb je garantie).

Voor een distributiewissel bij een VW reken ik gemiddeld 500 euro ex btw (verder incl. alles). En nee, dit is geen reclame, ik heb het druk genoeg, ik heb geen extra klanten nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer anders een leuk auto te vinden die een ketting heeft ipv multiriem.
en tuurlijk, een ketting stelt je niet vrij van onderhoud/problemen.
maar een ketting zou het een motor leven lang uithouden.

een tip die ik elke starter mee wil geven is, laat de auto die wilt hebben alvast voorkeuren bij bijvoorbeeld een ANWB keuringsstation.
zo goed als alle gebrekken (in een motor zelf kun je nooit kijken of er een probleem op de loer ligt) boven water.
en kun je altijd nog kijken of je wat anders vind.
kost misschien wel iets, maar zorgt ervoor dat je geen windeieren koopt...
en neem de tijd! doe het rustig aan. bekijk verschillende modellen. en ga niet op je gevoel af omdat je nét dat ene auto persé wilt hebben.
tevens met een auto moet je gewoon geluk hebben. hij kan makkelijk 4 a 5 jaar mee. maar kan ook onverwacht plat gaan.

en wat Destruction al zegt, houd er altijd rekening mee dat er nog een groot onderhoud moet gebeuren aan je toekomstige auto.

een auto word namelijk niet alleen maar verkocht omdat de eigenaar niks meer in ziet. maar omdat de kosten te hoog zijn om er nog wat aan te doen. ;)

nogmaals, succes met je eerste auto, en veilige kilometers toegewenst d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Een aankoopkeuring kost ongeveer 199 euro (je bent als starter met wss nog geen lid van de ANWB, anders 159 euro idd), en kan oplopen tot 368 (318 leden) euro. Als je 1000 euro te besteden hebt is dat ongeveer 20%, iets teveel van het goede :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:11:
probeer anders een leuk auto te vinden die een ketting heeft ipv multiriem.
en tuurlijk, een ketting stelt je niet vrij van onderhoud/problemen.
maar een ketting zou het een motor leven lang uithouden.
Goed dat je het zegt idd, een ketting is niet perse vrij van onderhoud. Met name de ketting van de Ibiza 1.2 wil nog wel eens van tijd gaan.. Sta je dan met je auto die niet meer wil starten. Afgelopen 3 maand bij 2 Ibiza's de kettingset gewisseld..
een tip die ik elke starter mee wil geven is, laat de auto die wilt hebben alvast voorkeuren bij bijvoorbeeld een ANWB keuringsstation.
zo goed als alle gebrekken (in een motor zelf kun je nooit kijken of er een probleem op de loer ligt) boven water.
en kun je altijd nog kijken of je wat anders vind.
kost misschien wel iets, maar zorgt ervoor dat je geen windeieren koopt...
Een kanttekening hierbij, een ANWB keuring zegt ook niet alles. Ik verkocht afgelopen jaar een auto, koper wilde er ook mee naar de ANWB Totaalkeuring. Ik kreeg vervolgens een rapport, waarop stond dat de kleuren van het portier en het voorscherm 4% verschillen... Nou en? :| Ik persoonlijk verkoop alleen auto's met nieuwe APK. Naast monteur en keurmeester ben ik zelf garagehouder, dus halfgare auto's door de APK duwen doe ik niet aan (ik wil immers nog een aantal jaren doorwerken).

Ik zou dus gewoon langs een dichtstbijzijnde garage rijden, en daar vragen of ze de auto kunnen voorkeuren (APK zonder afmelden zegmaar :P). Dat is altijd goedkoper dan langs de ANWB.
en neem de tijd! doe het rustig aan. bekijk verschillende modellen. en ga niet op je gevoel af omdat je nét dat ene auto persé wilt hebben. Tevens met een auto moet je gewoon geluk hebben. hij kan makkelijk 4 a 5 jaar mee. maar kan ook onverwacht plat gaan.
Als klanten van mij een andere auto aanschaffen, zeg ik ze altijd: Kom tijdens de proefrit even langs, dan zetten we hem op de brug en doen we een soort van APK. Dat duurt maximaal een half uurtje en mijn klant weet hoe de auto erbij staat. Ook nuttig aan de onderhandelingstafel ;)

Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je je auto 2x kunt betalen, je kunt idd geluk hebben dat je 5 jaar lang met relatief weinig kosten kunt rijden, maar een auto die het Woensdag nog prima doet, kan op Donderdag wel een groot (en duur!) defect oplopen.. Zeker als je van je auto afhankelijk bent/gaat worden een punt om over na te denken :)
en wat Destruction al zegt, houd er altijd rekening mee dat er nog een groot onderhoud moet gebeuren aan je toekomstige auto. Een auto word namelijk niet alleen maar verkocht omdat de eigenaar niks meer in ziet. maar omdat de kosten te hoog zijn om er nog wat aan te doen. ;)
Idd, veel mensen vrezen voor komende kosten, en trappen het ding dan maar snel op internet.. Er zijn echter ook mensen die een paar maand met een auto rijden, en het ding dan zat worden (ik kan niet ontkennen dat ik een beetje in die laatste categorie val.. :X). Zie je een auto bij een handelaar (via marktplaats/speurders/2ehands/autotrack/trader, whatever), altijd even op Google onder de bedrijfsnaam zoeken. Grote kans dat er reviews over het bedrijf zijn geschreven.. Als er 20 reacties staan, allemaal negatief, dan weet je dus dat het niks is. Een bedrijf met veel tevreden klanten zal er ook alles aan doen om mensen tevreden te houden, en is dus een beter adres.

@McKaamos: Als er evt. bruikbare info voor de TS tussenzit, voel je vrij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zelf recentelijk mijn dagelijks veel te snel vervoer ingeruild op wat ik eigenlijk een geschikte starters autootje vindt. Een Toyota Yaris. Ja wel een oma imago, maar dat is dan ook het enige nadeel. Hij rijdt best lekker (tenminste met de 1.3) en het kost allemaal geen reet. En ook hier een distributieketting waar je je voorlopig geen zorgen om hoeft te maken. Gewoon jaarlijks een beurtje en klaar. Hij is nog enigzins snel ook. Ik dacht dat het een traag ding zou zijn, zeker komende uit een Celica met 175pk, maar zo'n Yaris doet het heel soepel laag in de toeren en je kunt er gewoon fatsoenlijk mee invoegen. De 1.0 vond ik wel wat underpowered. Je kon wel gewoon goed meekomen met het verkeer, ook op een N weg maar ik merkte al dat ik de hele tijd al bijna max van het vermogen vroeg. Niet echt relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:18:
Een aankoopkeuring kost ongeveer 199 euro (je bent als starter met wss nog geen lid van de ANWB, anders 159 euro idd), en kan oplopen tot 368 (318 leden) euro. Als je 1000 euro te besteden hebt is dat ongeveer 20%, iets teveel van het goede :P
Niet alleen te duur, maar ook zinloos. Elke auto van 1000,- heeft gebreken en voordat je een goede gevonden hebt ben je het geld van een andere auto al kwijt aan keuringen. Beste is dus om eens een week lang Autotrack af te gaan en daarna een dag uit te trekken om allerlei mogelijke kandidaten af te gaan en daaruit de beste te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 08:23:
[...]

Niet alleen te duur, maar ook zinloos. Elke auto van 1000,- heeft gebreken en voordat je een goede gevonden hebt ben je het geld van een andere auto al kwijt aan keuringen. Beste is dus om eens een week lang Autotrack af te gaan en daarna een dag uit te trekken om allerlei mogelijke kandidaten af te gaan en daaruit de beste te kiezen.
tuurlijk is een auto van 1000 euro niet perfect.
wel kun je alvast kijken of de aankomende reparatie niet 3x de prijs van de auto word.
ik laat hem voorkeuren, (auto van 1000 euro), ik hoor dan dat er zeker 400 euro aan reparatiekosten aan zitten .... dan is het er nog over na te denken.
als ik dan hoor..de kosten zullen meer zijn als de aankoopsprijs. dan denk ik er niet langer over na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
De auto uit Duitsland maar laten staan, is me toch iets teveel gedoe, zeker als er een keer iets mee is.
Ik heb nu een Ford Focus 1.8 van 2000 (ruim 200k op de teller) op het oog. Een kort stukje mee gereden (bebouwde kom), hij reed op zich wel OK maar geen idee waar ik op zou moeten letten eigenlijk :+
Hij zou ruim 2000,- moeten kosten, wel met recente APK. Is dit een beetje nette prijs / wat zijn speciale aandachtspunten? Roest heb ik begrepen, maar waar zou dat moeten zitten, kun je dat zo zien of moet ie dan eigenlijk een keer op de brug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

eigenlijk ff op de brug, maar bij gebrek daaraan kan je n hoop problemen ook wel vinden tijdens het rijden.

kijken:
- roest? (onderkant, achter de spatborden, in de kofferbak, dorpels, etc.)
- deuken of naden die niet goed passen, die wijzen op botsingen/schadeauto.
- de 4 hoeken van de auto ff indrukken en bij het omhoogkomen moeten ze eigenlijk meteen stoppen, als de auto blijft wiebelen, zijn de schokbrekers versleten
- zijn de banden nog ok, of kan je die volgende week vervangen?
- onderhoudshistorie, bijvoorbeeld: heeft ie zn 2e distributieriem/grote beurt al gehad bij 200k? hoe is de rest van het onderhoud geweest?
rijden:
- stuurt ie goed en direct, zonder vertraging/speling
- klinkt de motor goed, pakt hij goed op in toeren, is het stationairtoerental ok?
- werkt de koppeling goed en zit het aangrijppunt ongeveer in het midden van de slag
- werken de remmen (en abs) goed? (op een verlaten weggetje als dr niemand achter je rijd ff de ankers uitgooien.)
- in 1e versnelling met het stuur helemaal naar links (en daarna naar rechts ook nog n keer) een halve cirkel rijden, als je bonkende of kloppende geluiden hoort, zijn de aandrijfassen aan vervanging toe.
- doet ie dat alles zonder rare geluiden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens gaat mijn Escort maandag de deur uit voor een andere budgetauto. Krijg maandag een Peugeot 107 geleverd die volgens mij berekeningen goedkoper moeten zijn dan de Escort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
AlexanderB schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:58:
eigenlijk ff op de brug, maar bij gebrek daaraan kan je n hoop problemen ook wel vinden tijdens het rijden.

kijken:
- roest? (onderkant, achter de spatborden, in de kofferbak, dorpels, etc.)
- deuken of naden die niet goed passen, die wijzen op botsingen/schadeauto.
- de 4 hoeken van de auto ff indrukken en bij het omhoogkomen moeten ze eigenlijk meteen stoppen, als de auto blijft wiebelen, zijn de schokbrekers versleten
- zijn de banden nog ok, of kan je die volgende week vervangen?
- onderhoudshistorie, bijvoorbeeld: heeft ie zn 2e distributieriem/grote beurt al gehad bij 200k? hoe is de rest van het onderhoud geweest?
rijden:
- stuurt ie goed en direct, zonder vertraging/speling
- klinkt de motor goed, pakt hij goed op in toeren, is het stationairtoerental ok?
- werkt de koppeling goed en zit het aangrijppunt ongeveer in het midden van de slag
- werken de remmen (en abs) goed? (op een verlaten weggetje als dr niemand achter je rijd ff de ankers uitgooien.)
- in 1e versnelling met het stuur helemaal naar links (en daarna naar rechts ook nog n keer) een halve cirkel rijden, als je bonkende of kloppende geluiden hoort, zijn de aandrijfassen aan vervanging toe.
- doet ie dat alles zonder rare geluiden te maken.
OK, die Focus 1.8 is het niet geworden, nu heb ik de keuze tussen deze 2:
- Ford Focus station 1.6, uit 2000, 210 dkm
- Hyundai Lantra station 1.6, uit 1999 met 170 dkm

Scheelt toch 40dkm (dat is waarschijnlijk meer dan wat ik er zelf mee ga rijden ;)) maar naar mijn gevoel is Ford toch wat betrouwbaarder dan Hyundai, klopt dat of ontlopen die elkaar niet zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

RikTW schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:19:
[...]

OK, die Focus 1.8 is het niet geworden, nu heb ik de keuze tussen deze 2:
- Ford Focus station 1.6, uit 2000, 210 dkm
- Hyundai Lantra station 1.6, uit 1999 met 170 dkm

Scheelt toch 40dkm (dat is waarschijnlijk meer dan wat ik er zelf mee ga rijden ;)) maar naar mijn gevoel is Ford toch wat betrouwbaarder dan Hyundai, klopt dat of ontlopen die elkaar niet zoveel?
Diesel of Benzine? Welke uitvoering (opties) en wat is er op dit moment bekend aan voorgaande reparaties en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Touchdomex schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:07:
[...]

Diesel of Benzine? Welke uitvoering (opties) en wat is er op dit moment bekend aan voorgaande reparaties en dergelijke?
Allebei benzine, opties zo ongeveer gelijk (in ieder geval abs, stuurbekrachtiging, 2 airbags, electrische ramen voor, ...). Verder volgens de garages (wij van WC eend ....) geen grote schades gereden. Wel een deukje gezien in de Ford maar ik dacht precies een amsterdammertje te herkennen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik ben zelf nu op zoek naar een goedkope auto aangezien me budget niet heel erg veel toe laat..
Nu kwam ik na veel advertenties lezen een Fiat brava 1.4 BJ 98 met 105.519 km op de teller, en dat voor 600 euro :? volgens mij moet hier wel iets mis mee zijn..

Fiat brava 1,4 98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Metalguyver schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 13:08:
Ik ben zelf nu op zoek naar een goedkope auto aangezien me budget niet heel erg veel toe laat..
Nu kwam ik na veel advertenties lezen een Fiat brava 1.4 BJ 98 met 105.519 km op de teller, en dat voor 600 euro :? volgens mij moet hier wel iets mis mee zijn..

Fiat brava 1,4 98
Die lummel van een deuk in het voorscherm misschien 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Kaasplank schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 13:15:
[...]

Die lummel van een deuk in het voorscherm misschien 7(8)7
Linksvoor lijkt inderdaad een behoorlijke deuk te zitten, daarnaast lijkt het op een van de foto's dat het rechter portier ook niet helemaal lekker sluit.

Daarnaast is het natuurlijk maar de vraag wat er onder de motorkap allemaal mis is of niet. Daar kom je maar op een manier achter, gaan kijken en een testrit maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Metalguyver schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 13:08:

Fiat brava 1,4 98
Heel veel meer zou ik er ook niet voor over hebben. Dit zijn echt de Fiats waar de vooroordelen vandaan komen.
Bekende van me heeft een Seiciento gekocht, stuk goedkoper dan mijn Yaris, en maar 1 jaartje ouder etc. De auto heeft geen problemen maar het klinkt al zo ontzettend gaar als hij weg rijdt. Daar kan ik al geen vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Laatst online: 23-05-2024
Het lijkt mij ook te mooi om waar te zijn.. ik ga van de week er wel kijken maar meer voor een duurde Honda Civic. uit 1997 met ongeveer 130k op de teller.. alleen het is een automaat.. maar lees wel op autoweek goede verhalen over honda civic's.
Moet je nog op speciale dingen letten als het een automaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor zo'n prijs ben je veel beter af met een nog oudere bak die geen specifieke kuren heeft, maar gewoon aftands is (een Corsa A of Volvo 340 ofzo) dan een nieuwere schadewagen als dit. Met deuk erin is het niet mooier dan zo'n nog oudere wagen, prijs om deuk eruit te halen is dermate veel dat je voor het totaal dezelfte type wagen zonder deuk met gemak kunt kopen, en als ik die rechterdeur zie is deze wagen gewoon helemaal kromgetrokken, totale no-no dus :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 8 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.