Goed dat je het zegt idd, een ketting is niet perse vrij van onderhoud. Met name de ketting van de Ibiza 1.2 wil nog wel eens van tijd gaan.. Sta je dan met je auto die niet meer wil starten. Afgelopen 3 maand bij 2 Ibiza's de kettingset gewisseld..
een tip die ik elke starter mee wil geven is, laat de auto die wilt hebben alvast voorkeuren bij bijvoorbeeld een ANWB keuringsstation.
zo goed als alle gebrekken (in een motor zelf kun je nooit kijken of er een probleem op de loer ligt) boven water.
en kun je altijd nog kijken of je wat anders vind.
kost misschien wel iets, maar zorgt ervoor dat je geen windeieren koopt...
Een kanttekening hierbij, een ANWB keuring zegt ook niet alles. Ik verkocht afgelopen jaar een auto, koper wilde er ook mee naar de ANWB Totaalkeuring. Ik kreeg vervolgens een rapport, waarop stond dat de kleuren van het portier en het voorscherm 4% verschillen... Nou en?

Ik persoonlijk verkoop alleen auto's met nieuwe APK. Naast monteur en keurmeester ben ik zelf garagehouder, dus halfgare auto's door de APK duwen doe ik niet aan (ik wil immers nog een aantal jaren doorwerken).
Ik zou dus gewoon langs een dichtstbijzijnde garage rijden, en daar vragen of ze de auto kunnen voorkeuren (APK zonder afmelden zegmaar

). Dat is altijd goedkoper dan langs de ANWB.
en neem de tijd! doe het rustig aan. bekijk verschillende modellen. en ga niet op je gevoel af omdat je nét dat ene auto persé wilt hebben. Tevens met een auto moet je gewoon geluk hebben. hij kan makkelijk 4 a 5 jaar mee. maar kan ook onverwacht plat gaan.
Als klanten van mij een andere auto aanschaffen, zeg ik ze altijd: Kom tijdens de proefrit even langs, dan zetten we hem op de brug en doen we een soort van APK. Dat duurt maximaal een half uurtje en mijn klant weet hoe de auto erbij staat. Ook nuttig aan de onderhandelingstafel
Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je je auto 2x kunt betalen, je kunt idd geluk hebben dat je 5 jaar lang met relatief weinig kosten kunt rijden, maar een auto die het Woensdag nog prima doet, kan op Donderdag wel een groot (en duur!) defect oplopen.. Zeker als je van je auto afhankelijk bent/gaat worden een punt om over na te denken

en wat Destruction al zegt, houd er altijd rekening mee dat er nog een groot onderhoud moet gebeuren aan je toekomstige auto. Een auto word namelijk niet alleen maar verkocht omdat de eigenaar niks meer in ziet. maar omdat de kosten te hoog zijn om er nog wat aan te doen.

Idd, veel mensen vrezen voor komende kosten, en trappen het ding dan maar snel op internet.. Er zijn echter ook mensen die een paar maand met een auto rijden, en het ding dan zat worden (ik kan niet ontkennen dat ik een beetje in die laatste categorie val..

). Zie je een auto bij een handelaar (via marktplaats/speurders/2ehands/autotrack/trader, whatever), altijd even op Google onder de bedrijfsnaam zoeken. Grote kans dat er reviews over het bedrijf zijn geschreven.. Als er 20 reacties staan, allemaal negatief, dan weet je dus dat het niks is. Een bedrijf met veel tevreden klanten zal er ook alles aan doen om mensen tevreden te houden, en is dus een beter adres.
@McKaamos: Als er evt. bruikbare info voor de TS tussenzit, voel je vrij...
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.