Goedkope weekendauto voor de snelweg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Over een paar maanden wil ik een auto kopen om zo'n 10 000 km/jaar te gaan rijden, voornamelijk weekends/snelweg.

Tevens hopen we over een jaar of vier een keer te verhuizen, dus we willen ook kijken of we een beetje een spaarpotje kunnen maken daarvoor (oftewel, niet al te veel aan de auto uitgeven).

Auto-wensen:
  • Comfort (moet zich op de snelweg thuisvoelen)
  • Airco
  • Cruise-control (achteraf inbouwen geen probleem)
  • Kosten-efficient
  • Handbak
  • Trekhaak (mag achteraf)
//TL;DR? Skip naar Short List onderaan :)

Een stadsauto (micra, picanto etc.) is wel licht, maar vind ik niet echt comfortabel op de snelweg, iets groter zou fijn zijn. Qua luxe vind ik airco en cc het minimum (en radio, maar dat is altijd wel weer te fixen), meer wordt op prijs gesteld. Handbak omdat mijn vriendinnetje wellicht in de komende jaren ook een keer haar rijbewijs gaat halen, en dan is het wel handig om het meteen goed te leren. (Dat, en dat ze vaak zuiniger zijn, en minder onderhoudsgevoelig dan automaten.) Trekhaak omdat ik nu even geen eisen heb aan het formaat (het is 99% van de tijd 1 of 2 personen en eventueel wat tassen, dat past in elke auto wel), maar soms willen we wel veel meenemen. Daar hoeven we geen V70 meer voor te hebben, maar een (klein)karretje kunnen trekken is wel vereist.

Kosten-efficient... daarmee heb ik met name gekeken hoeveel geld ik na 4 jaar uitgegeven heb aan alles. Ik heb een Excel-sheet gemaakt met een kolom of 20 en 28 auto's. Ik tel dan aanschaf (Autotrack.nl), onderhoud (geschat, doe ik zelf), wegenbelasting, (geschatte) verzekering, afschrijving en verbruik voor 10 000 km (met het gemiddelde verbruik voor dat model van spritmonitor.de). Restwaarde tel ik hiervoor niet mee, want ik kijk puur naar wat er uit mijn portemonnee is na die vier jaar (oftewel, wat we niet gespaard hebben). De restwaarde van de auto is dan ook interessant, maar niet leidend.

Ik rijd trouwens doorgaans erg rustig (en zuiniger dan het gemiddelde), een snelle auto is dan ook geen vereiste.

Het budget om tot 10K te gaan is er wel, maar zoals eerder gezegd, ik geef liever 2000 aan de auto uit, en spaar 8000 uit voor het huis straks. Zijn er echter goede redenen om meer (dan 2000) uit te geven, dan is dat geen probleem.

Als ik mij bij mijn liefde houd, dan wordt het een Volvo. De enige die echter aan de eisen voldoet, en niet bijzonder zwaar is, is de Volvo 440/460. Die zijn er met airco te vinden, rijden lekker, en ik heb een familielid die in de Volvo's zit, en die zou ik moeten vragen de komende tijd zou een oogje open te houden voor een goed model.

Daaruit blijkt dat als ik puur op prijs kijk, dat we dan een Suzuki Swift van 2000-2002 moeten kopen. Die zijn met airco te vinden, en de kosten zijn belachelijk laag door de aanschaf, relatief probleemloos qua onderhoud/reparaties en ze zijn redelijk zuinig en licht. De 4-jaar-kostenberekening voor deze komt op 7200 euro. Deze is echter dermate kaal/karig, dat we toch liever iets meer uitgeven aan wat luxe.

Auto die wat hoger scoren op comfort, en nog redelijk kosten-efficient zijn zijn de Nissan Almera en de Toyota Corolla (van ergens rond 2003). Goede betrouwbaarheid, qua comfort een goede middenmoter en de 4-jaar-kosten komen op zo'n 9400 euro.

Qua prijs zitten we dan echter al weer gelijk aan de Volvo... Die is echter wel 10 jaar ouder, maar wel een segment hoger... keuzes...

Dit is de short list dus...
  • Volvo 440/460 (leuk)
  • Suzuki Swift (goedkoop)
  • Toyota Corolla/Nissan Almera (verstandig)
En dan zit ik voornamelij te twijfelen tussen de Volvo en de Corolla/Almera.

Kunnen jullie mij nog van advies voorzien?

[ Voor 7% gewijzigd door EMP op 28-11-2015 16:41 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tja, ik zou gewoon die Volvo doen :) Mocht je dan een keer een tegenvaller hebben (iets wat je niet zelf kan repareren) kan je de hulp inschakelen van je kennis, die waarschijnlijk een vriendelijker tarief rekent dan een garage. Denk ook dat een goede 440/460 goedkoper is dan een Corolla of Almera. Én, het is een auto die je leuk vindt :)

En een Volvo S40? Die is 1245kg, dus qua MRB valt het ook nog mee en vrij impopulair, dus zijn ook best betaalbaar.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
S40/V40 heb ik ook over na zitten denken. Hij is echter twee klasses duurder dan een 440/460 (1045 kg), en een slokkie onzuiniger (8.9 vs 8.4 l/100), in de berekening zo'n 1300 euro duurder na 4 jaar, en... ik vind hem gewoon minder leuk :P

Verder thanks voor je mening :) Het is echt een hart vs hoofd ding... maar moet binnenkort toch een keuze gaan maken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door EMP op 28-11-2015 17:16 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met een verhuizing in het vooruitzicht zou ik kijken naar een kleine station. Peug 206 of 207 SW ofzo. Die ruimte is gewoon handig.
En dan bij voorkeur diesel. Is iets zwaarder maar in jouw budget al een heel stuk afgeschreven, dus zit je met 10k per jaar makkelijk boven het omslagpunt. Geldt niet alleen voor de peug maar ook voor andere merken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 07:34

FFW

Misschien vind je iets in de "goedkope auto" threads die ook op deze pagina staan
Eerste auto voor starter met klein budget
Zuinig auto'tje, 1.0 of 1.4
tweede auto (boodschappen auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als het echt een degelijke auto moet zijn, kan ik de Honda Civic nog aanraden. Als je (for obvious reasons) ook een 5-deurs wil, is een Honda Jazz of een Toyota Yaris ook een ruimtewonder. Die laatste vind ik alleen niet zo geschikt voor lange mensen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is bijna exact onze use case, zelfde eisen - relatief weinig kms, overgrote deel daarvan op snelwegen, vervolgens is ruimte gewenst, en budget liefst rond de EUR 2k. Oh, en cruise control is een must ;)

Wij zijn afgelopen zomer uitgekomen op een Renault Megane Grand Tour (=station) uit 2005, 1.6 LPG variant. Kostte iets van EUR 1800 iirc.

LPG/benzine omslagpunt zit onder de 10k km/j in dit geval (rond de 8.5k km), vandaar LPG. Verder forse kofferbak, comfortabele stoelen en genoeg ruimte voor 5 volwassenen, of (erger) 3 volwassenen en twee kinderstoeltjes. Het weegt tussen de 1150kg en 1250kg, dus wegenbelasting is een aardig kostenpost, maar door de lage kosten per km is het nog steeds goed te doen.

Wil je goedkoper rijden met evenveel baggageruimte, dan kun je kijken naar een Peugeot 306 Break op LPG. Dat weegt onder de 1150kg, doet als je rustig rijdt makkelijk 1:12 LPG en heeft zowaar een nog grotere kofferbak, maar wel een beduidend krappere achterbank en iha minder luxe afwerking. Stoelen zijn wel prima. Grootste probleem is echter dat ze bijna niet met cruise control te vinden zijn.
The Eagle schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:28:
Met een verhuizing in het vooruitzicht zou ik kijken naar een kleine station. Peug 206 of 207 SW ofzo. Die ruimte is gewoon handig.
En dan bij voorkeur diesel. Is iets zwaarder maar in jouw budget al een heel stuk afgeschreven, dus zit je met 10k per jaar makkelijk boven het omslagpunt. Geldt niet alleen voor de peug maar ook voor andere merken :)
Zou ik niet zo zeker van zijn. Ik heb voor zowel 306 Break als Megane Grand Tour zitten rekenen en omslagpunt benzine - diesel zit bij beide dik boven de 15k km/j. Diesel is momenteel echt fiscaal onaantrekkelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 28-11-2015 20:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14
Als het gaat om betrouwbaarheid kun je volgens mij niet om de Toyota en Nissan heen.

Twee linkjes:
http://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion/goedkope-occasions
http://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion/nissan-almera

Nadeel is dat cruise control op de Almera niet standaard is. Van mijn kant wel de vraag of bij 10K/jaar CC wel een eis moet zijn en is die wel niet goedkoop in te bouwen.
Ben overigens partijdig, na jaren europeesche merken te hebben gereden, rijd ik nu ook een Nissan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Van mijn kant wel de vraag of bij 10K/jaar CC wel een eis moet zijn en is die wel niet goedkoop in te bouwen.
Als iemand met zelfde situatie - ja!

- meer dan de helft van m'n kms zijn in trajectcontrolegebied. Trajectcontrole met eigen voet doen is a) vermoeiend en b) riskeert vroeg of laat alsnog boete.
- de lange ritten die ik doe buiten trajectcontrole zijn echt lang. Natuurlijk kun je zonder cc honderden zo niet duizenden kms aan een stuk rijden, maar je bent echt een stuk minder vermoeid bij aankomst als je gewoon cc in kunt stellen, beide voeten kunt uitrusten en zolang het rustig is alleen letten op wanneer je een baan moet wisselen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

dion_b schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 20:34:

Wil je goedkoper rijden met evenveel baggageruimte, dan kun je kijken naar een Peugeot 306 Break op LPG. Dat weegt onder de 1150kg, doet als je rustig rijdt makkelijk 1:12 LPG en heeft zowaar een nog grotere kofferbak, maar wel een beduidend krappere achterbank en iha minder luxe afwerking. Stoelen zijn wel prima. Grootste probleem is echter dat ze bijna niet met cruise control te vinden zijn.
Nog een probleem is dat je geen betrouwbare op LPG vindt, niemand verkoopt zo'n voordelige en goed rijdende, ruime auto wanneer er geen gebreken aan zijn.
Heb goede ervaring met 306 1.4 XR Break uit 98, gekocht met 160k van 1e eigenaar voor 1000 Euro, nu na 3 jaar 220k, onderhoud totaal 600 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 197141 schreef op zondag 29 november 2015 @ 00:50:
[...]

Nog een probleem is dat je geen betrouwbare op LPG vindt, niemand verkoopt zo'n voordelige en goed rijdende, ruime auto wanneer er geen gebreken aan zijn.
Valt mee, het is een voordelige en ruime auto, maar het is echt een ontwerp uit de jaren '90, met veel meer weg- en windgeluid dan je bij een modernere auto zou verwachten. Het verschil tussen 100km/u (redelijk stil, want motorblok is fluisterstil) en 120km/u (teringherrie van wind en bandengeluid) is frappant. Er zijn genoeg mensen die dat reden zouden vinden om het te verkopen. Plus de achterbank is zo krap dat als je gezinsuitbreiding krijgt je de stoel voor het autostoeltje niet meer naar achteren kunt schuiven, waardoor het ook voorin erg krap wordt.
Heb goede ervaring met 306 1.4 XR Break uit 98, gekocht met 160k van 1e eigenaar voor 1000 Euro, nu na 3 jaar 220k, onderhoud totaal 600 Euro.
Heb slechte ervaringen met een 1.6XR Break uit 2001, gekocht met 190k op de teller maar overduidelijk 'onlogisch' zoals dat heet. Gezien staat van auto moet je daar minstens een ton extra bij optellen. EUR 1100 ervoor betaald, maar een miskoop begaan: vorige eigenaar had in jaar tijd meer dan de vraagprijs aan reparaties moeten plegen (bonnen allemaal aanwezig). Mijn logica: nagenoeg alles wat kapot kan was al gerepareerd, dus ik zou hooguit bij APK een beurt hoeven doen. Helaas, verkeerd gegokt - vanaf dag 1 vage elctraproblemen die leidden tot allerlei inspuitingsproblemen - incl afslaan en beroerd verbruik, waar ook nog dingen als lege airco (jaar ervoor gevuld, maar blijkbaar lek en niet gefixed) bij kwamen. Maandagmorgenexemplaar en bodemloze put. Na jaar ingeruild voor habbekrats.

Maar goed, dit zegt weinig over de 306 an sich en veel meer over het kopen van eentje met onbekende en foute historie en qua prijs onderkant van de kan schrapen. Eigen schuld uds.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 29-11-2015 01:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 01:16:

Maar goed, dit zegt weinig over de 306 an sich en veel meer over het kopen van eentje met onbekende en foute historie en qua prijs onderkant van de kan schrapen. Eigen schuld uds.
Het blijft een Franse auto met eigenwijze centrale deurvergrendeling en weigerende electrische ramen.
Ga die van mij ook niet meer verkopen, enkele reis sloop wordt dat wanneer volgende APK niet meer lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 11:30

SeatRider

Hips don't lie

The Eagle schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:28:
Ja goeie tip. Over 4 jaar misschien verhuizen, laten we dan vooral nu al een station kopen. Profiteer je al die tijd van een hoger gewicht, MRB en verbruik.

Of koop nu iets wat lekker rijdt en huur over 4 jaar 1 weekend een busje. Kan ook.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, bij auto's net zoals bij computers en bij alles wat flink afwaardeert: koop enkel wat je nu nodig hebt, als je tzt iets anders wilt, koop dat pas op moment dat het nodig is.

Persoonlijk zou ik als ik maar een auto had altijd een station nemen, aangezien die ruimte regelmatig handig is. Als het om een tweede auto gaat, vervalt dat natuurlijk. In dat geval zou ik naar een Peugeot 206 van na 2001 kijken, licht en klein genoeg, maar behoorlijk comfortabel - en prima met LPG vindbaar (en betrouwbaar).
Niet helemaal waar - als ik zelf een tweede auto zou nemen zou ik gaan voor een oldtimer, ws een Skoda coupe met motor achtering, maar goed dat is mijn afwijking, en dan zou ik gewoon onze huidige Megane station gebruiken voor de snelwegritten >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik had de LPG opties nog niet bekeken. Reparaties daaraan kan ik (nog) niet zelf, dus er moet wel een duidelijk financieel voordeel aan zitten (met 10K km al), om 'beter' dan benzine te zijn.

De 206 ken ik niet zo goed, maar ik vind hem behoorlijk klein, en daarmee weet ik niet of dat op de snelweg wel zo relaxed rijdt.

Ik heb zelf een jaar of drie een 307 break op LPG gereden (lease), maar daar is wel regelmatig iets mee geweest. Problemen met de electronica, krakende deuren, probleem met vering... en dat in de eerste vier jaar dus. Gaf mij niet echt veel vertrouwen. Het LPG systeem echter heeft nooit problemen gegeven. De actieradius was met 380 km wel weinig (donut-tank in reserveband plek), maar verder prima.

Ik had de V40 al op benzine, LPG en diesel er op gezet, maar daar lagen de LPG en benzine variant met 10K km vrijwel gelijk. In dat geval kies ik liever een benzine, omdat wat er niet op zit, ook niet stuk kan gaan ;)

Ik zal mij binnenkort weer eens in de rekenkamer opsluiten en wat LPG modellen op mijn excel sheet erbij zetten. Wellicht dat het op andere modellen anders uitkomt :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor het achteraf inbouwen van cruisecontrol op een auto met een ouderwetse gaskabel kan ik deze set aanraden: Waeco MS 50 Magic Speed cruise control

Heb hem in een Toyota Yaris 1.3 uit 2001 ingebouwd en werkt als een trein, geld meer dan waard. Hij werkt door het snelheidspuls signaal af te tappen van je boordcomputer, of door magneetjes + reedcontact op je aandrijfas. Ik heb het signaal afgetapt van de boordcomputer.

Conrad heeft vaak ook wel kortingsacties / kortingscodes dus het kan wellicht nog wat goedkoper.

Bij auto's met een elektronisch gaspedaal kom je al bij setjes van 3-400 euro uit :'( Of je moet al geluk hebben dat het bij jou auto met alleen een hendel + herprogrammeren computer te doen valt (dit schijnt bij VW vaak het geval te zijn?).

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 18:46
ThinkPadd schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:04:
Voor het achteraf inbouwen van cruisecontrol op een auto met een ouderwetse gaskabel kan ik deze set aanraden: https://www.conrad.nl/nl/...ruise-control-851329.html

Heb hem in een Toyota Yaris 1.3 uit 2001 ingebouwd en werkt als een trein, geld meer dan waard. Hij werkt door het snelheidspuls signaal af te tappen van je boordcomputer, of door magneetjes + reedcontact op je aandrijfas. Ik heb het signaal afgetapt van de boordcomputer.

Conrad heeft vaak ook wel kortingsacties / kortingscodes dus het kan wellicht nog wat goedkoper.

Bij auto's met een elektronisch gaspedaal kom je al bij setjes van 3-400 euro uit :'( Of je moet al geluk hebben dat het bij jou auto met alleen een hendel + herprogrammeren computer te doen valt (dit schijnt bij VW vaak het geval te zijn?).
Deze wilde ik net tippen. Ideale oplossing, heb hem zelf ook gehad in mijn Bravo.
Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 16:24

RvL

EMP schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:55:
Ik had de LPG opties nog niet bekeken. Reparaties daaraan kan ik (nog) niet zelf, dus er moet wel een duidelijk financieel voordeel aan zitten (met 10K km al), om 'beter' dan benzine te zijn.

De 206 ken ik niet zo goed, maar ik vind hem behoorlijk klein, en daarmee weet ik niet of dat op de snelweg wel zo relaxed rijdt.

[...]
Ik ken de 206 wel en daar kun je heel behoorlijk mee over de snelweg. In ons geval (tweede auto) is het slechts een 1.1 en dat merk je natuurlijk wel, maar er zijn ook potentere motoren te krijgen in de 206. Hij is nauturlijk wel wat luidruchtiger dan mijn eigen auto, een Megane uit 2013, maar hoe dat zich verhoud t.o.v. bijvoorbeeld de 440 die je aanhaalt weet ik niet.

Bij de 206 raad ik wel aan om er een van na de facelift te nemen (2004 zo uit m'n hoofd). Die zijn doorgaans net wat betrouwbaarder. Zwak punt blijven de injectors, daarvan hebben we er al 2 mogen vermogen in de 8 jaar dat we 'm hebben. Verder buiten regulier onderhoud niets.

Indien een af-fabriek dakraam goed op lekkage letten. Ook lekkage bij de antenne wil wel eens voorkomen. Deurscharnieren willen nog wel eens knakken bij open en dicht slaan, maar daar kunnen ze oud mee worden is mij verteld.

Haal ook een paar H7 lampen op voorraad want die lusten ze ook rauw. Vreemd genoeg doen de goedkoopste lampen (Action ftw) het nog het langst.

Over LPG: ik heb ruim 100k op LPG gereden, in een auto waarmee m'n ouders daarvoor ook al ruim 100k op LPG hadden gereden. Totaal dus 200k aan LPG kilometers op die auto :). Ik zal niet zeggen dat een LPG installatie geen onderhoud nodig heeft, maar ik heb daar nooit iets van gemerkt. Er is slechts 1 keer een LPG gerelateerde reparatie gedaan en dan betrof een stappenmotor. Die stapte niet meer waardoor er geen brandstof ingespoten werd. Of dat soort dingen zelf te doen zijn weet ik niet, ik zou daar persoonlijk niet aan beginnen.

Daarna een Citroën C4 op LPG gehad, 160k in gereden. Die auto had van tijd tot tijd (vreemde) kuren, maar geen enkele daarvan was LPG gerelateerd.

[ Voor 19% gewijzigd door RvL op 30-11-2015 12:19 . Reden: Ervaringen LPG ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 15:47
Ik rij als dagelijkse auto in een Volvo 440, wel een diesel, maar toch, de andere auto's heb ik geen ervaring mee, dus even mijn ervaringen ter lering ende vermaak:

Ik vind het het, ondanks dat het ding meer dan 20 jaar oud is en de km stand al hard richting de 450k km's gaat, een heerlijke auto. Rustig, benzine zal nog rustiger zijn dan een oud ratelend dieselblokje, comfortabel en heerlijke stoelen, al ligt het natuurlijk maar net aan je referentiekader. Mijn vorige auto was een Mitsubishi Carisma, die 4 jaar nieuwer was en de helft van het aantal km had gelopen. Dat vond ik een vervelende stuiterbak, met verschrikkelijke stoelen die erg zenuwachtig werd boven de 140km/u, met de 440 rij ik zonder problemen 150/160, heel veel harder wil die ook niet vermoed ik :+.
Nog een voordeel, iedereen vindt het oude lullen bakken, dus voor een paar honderd euro koop je er een met een lage km stand e.d.
Aantal puntjes:
- Let op de achterspatborden, eerste punt wat gaat roesten, en als het begint gaat het hard.
- De Volvo 440/460, heeft dan wel Volvo op de neus staan, maar de motor blokken komen van Renault, en het onderstel is, voor zover ik weet, ook een doorontwikkeld Renault onderstel. (dit alles hoeft trouwens niet negatief te zijn, alleen ter informatie)
- Qua ruimte ten opzichte van een station: Een 460 is 10 cm o.i.d. langer dan een 440, maar een 440 is praktischer omdat het een hatchback is. Zo hebben wij deze ikea bank plus bijbehorende voetenbank achterin gekregen, dus ruimte zat :P. (ikea dus wel volledig gedemonteerd)
- Ja, ze zijn te vinden met airco en zelfs fabrieks af Cruise Control, maar die zijn wel relatief zeldzaam, de meeste zijn vrij kaal.
- Betrouwbaarheid van de benzine blokken durf ik weinig over te zeggen, mijn diesel blijft maar doorlopen, maar ja das geen benzine natuurlijk. Mijn Vader heeft ooit een 1.8 benzine gehad, en die is daarna een tijd in het bezit van mijn zwager geweest, zij hebben er geen enkel probleem mee gehad, maar ja dat is N=1.

Ten opzichte van een S/V40, die zijn idd een stuk zwaarder, dus meer belasting. en ik vermoed, maar kijk dat even na op Spritmonitor.de, minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Minneyar schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:47:
- De Volvo 440/460, heeft dan wel Volvo op de neus staan, maar de motor blokken komen van Renault, en het onderstel is, voor zover ik weet, ook een doorontwikkeld Renault onderstel. (dit alles hoeft trouwens niet negatief te zijn, alleen ter informatie)
De Volvo 400 serie was een geheel nieuw zelfstandig ontwikkeld ontwerp. Als eerste is destijds de 480 gelanceerd. De ontwikkeling van de wielophanging is uitbesteed aan Lotus en heeft niets met Renault te maken. Later kwamen de 440 en 460 en die hebben een iets versimpelde wielophanging ten opzichte van de 480 maar in de basis hetzelfde.

De basis van de motoren komt inderdaad van Renault, maar Volvo heeft deze verder laten ontwikkelen door het Porsche research centrum om aan hun eisen te voldoen.
Het is dan ook geen Renault motor meer.

Wel zijn de Renault en Volvo motoren, met de nodige moeite uitwisselbaar. Er rijden Renaults met Volvo motor en Volvo's met Renault motor rond schijnt het.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

De Corolla of Almera. Als het gaat om wat oudere auto's, Franse en Italiaanse auto's meteen vergeten. Kans op een gebakje is veel te groot. Suzuki Baleno is b.v. ook een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Update-kick!

We zijn wat langer dan verwacht in het buitenland gebleven, maar net terug.

Omdat we niet precies weten hoeveel we de auto nodig hebben over bijvoorbeeld een half jaar, hebben we het maar even bij een goedkopere auto gehouden. Mochten we hem later toch veel nodig blijken te hebben, kunnen we altijd nog upgraden.

Maar sinds vanmiddag trots eigenaar van deze Koekiemonster-blauwe Suzuki Swift!
Suzuki Swift
Suzuki Swift

Met zijn 865 kg retegoedkoop in de wegenbelasting, verzekering ook maar 25 euro per maand, en het stuurt nog best aardig.

Airco zit er in, en misschien ooit nog eens die cruisecontrol inbouwen.

My anime addiction.

Pagina: 1