4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
JvS schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:00:
Ik wil wel een paar afstandsbusjes ruilen voor een metertje tochtstrip
Beetje lastig met verzenden, niet?
Loop zelf naar de karwei
Maar stel dat je het alleen per 10 meter kan kopen wil ik wel een paar meter te koop zetten
Ik ga nu ff eten, dan ff stofzuigen en dan naar de karwei.
@lredev. Damn, jammer dat het niet is gelukt. Wil je als ie het doet even een pic posten hoe het wél moet
[img][300,300] http://users.telenet.be/mestchen/Vademecum/vade_images/weerstand-kleurcode.jpg[/img] ik neem aan dat je dat weet
hoe is het soldeer apparaat trouwens? Conrad heeft t vandaag verzonden, dus ik kan pas maandag aan de slag
[ Voor 16% gewijzigd door J_V_D_L op 15-08-2009 13:37 ]
MEt spiegelen bedoel ik, dat je de grote LM van boven ziet, maar als je soldeert hij ondersteboven is... De klein LM is echter al bottom view, daar had ik me in vergist... Maar goed, ik vertrouw de rest van mijn soldeer werk ook niet helemaalJ_V_D_L schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:27:
@lredev. Damn, jammer dat het niet is gelukt. Wil je als ie het doet even een pic posten hoe het wél moetscheelt mij weer een hoop gekluns. Nog tips? Je zegt dat je de afbeelding moet spiegelen... ? (Bottom view is dus waar de koperrondjes zitten...)
[afbeelding] ik neem aan dat je dat weet![]()
hoe is het soldeer apparaat trouwens? Conrad heeft t vandaag verzonden, dus ik kan pas maandag aan de slag
Soldeerbout werkt als een trein!

Je ziet links een laag-woofer, rechts een mid-woofer, zijkant rechts een tweeter.
Aan de andere kant zit nogmaal zo'n configuratie.
De krat is 99,9% luchtdicht gemaakt wat volgens mij de sleutel is om zo makkelijk mogelijk een zo goed mogelijke geluid te krijgen.
Woofer's zijn uit een KEF Q-series waarvan de tweeter overleden was.
Aan de binnenkant is de krat helemaal volgestopt met speaker opvul materiaal.
De post is langzaam maar ik krijg nog een adapter en een TA2024 als versterker (gebruik nu externe versterker).
Wat later zet ik er ook nog een accu en een druppellader in, dan is ie helemaal af.
Ik post als ie af is wel meer foto's en (leuke) spec's.
Dus ik kan gewoon FM Radio gebruik en CD. Maar ik wil ook een MP3 spelertje erop aansluiten.
Hoe kan ik dat het beste doen? Een versterketje kopen?
Bedankt
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Check of er een Line-in op je radio zit of een USB aansluiting, eventueel kan je een fm-transmitter kopen, anders zul je toch een versterker moeten kopen.UnitedJunk schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 21:12:
Ik heb er nu ook een autoradio in zitten! (Pioneer DEH 435R)
Dus ik kan gewoon FM Radio gebruik en CD. Maar ik wil ook een MP3 spelertje erop aansluiten.
Hoe kan ik dat het beste doen? Een versterketje kopen?
Bedankt
Geen line-in of USBtomlankhorst schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:29:
[...]
Check of er een Line-in op je radio zit of een USB aansluiting, eventueel kan je een fm-transmitter kopen, anders zul je toch een versterker moeten kopen.
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Lees even de topics doorUnitedJunk schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:33:
[...]
Geen line-in of USB. Wat is dan een leuk versterketje?
Verwijderd
Ga naar www.tinypic.com en selecteer een bestand en klik op uploaden. Als dat gelukt is zoek je naar de regel IMG-code voor forums & berichtenforums. Daaronder staat een geel balkje met tekst. Kopieer deze tekst en klik in dit topic op reageren. Plak de tekst in dit reageervenster en klik op Verstuur bericht. Et voila, je foto staat hier.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:13:
hehe eindelijk heb ik ook een account maar hoe post je foto want ik heb ook een bierkratradio gemaakt
Verder heb ik vandaag even de speakers in de kast gedaan en de boel aangesloten (met plakbandjes, soldeerapparaat is er nog niet) Geen geluid
[ Voor 39% gewijzigd door J_V_D_L op 16-08-2009 11:13 ]
Verwijderd
mijn nieuwe muziekkrat! ik vind het erg goed gelukt!!
http://www.skinn-hockey.nl/toernooibox.php
voor de foto's
Ik heb de marquant versterker gekocht. er zit een high input en speaker input op. voor de speaker input is "plaats" voor 2 speakers toch? ik was van plan om van sony 2 speakers tekopen en daar ook nog een subwoofer bij. http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=105126 is z'n subwoofer een goed idee in een krat radio, en is die "3e"speaker ook aan te sluiten op die marquant verster?
Thanks alvast ik zal pic's laten zien als hij af is!
Volgensmij voegt een subwoofen in een krat wel een boel toe, maar het is wel een hoop gedoe, je moet een goeie versterker vinden die de subwoofer aan kan sturen, je moet filters inbouwen, en je moet ook een flinke (apparte?) klankkast hebben.
Zo word een krat al een stuk minder handzaam...
Verwijderd
kratradio schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:06:
http://nl.tinypic.com/r/f9p6j5/3
Wat voor accu heb jij wat een bakbeest zeg...
ja ik weethet dat is mn thuis accu maar voor het strand gebreuk ik van die kleine scooteraccutjes
Verwijderd
Verwijderd
gr
mensen hou het een beetje netjes, kratradio probeer je berichten eens te editen ipv steeds opnieuw te reageren en post de plaatjes met de IMG code.
Van die koffersluitingen zijn te verkrijgen bij elke bouwmarkt overigens.
Verwijderd
die sluitingen. op mijn pakje stond volgens mij eierkistsluiting of eiersluiting.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:43:
ja dat lijkt zo maar ik in het echt is het niet zo ik wil alleen nog van die koffer afsluitingen (zie pagina 16) volgensmij worden die zo genoemd ? weet iemand waar je die kan halen en wat ze kosten?
gr
bij de PRAXIS zijn ze NIET verkrijgbaar. tenminste niet hier. je hebt e in verschillende prijsvarianten. Ligt er aan welke soort, materialen en de grootte die die wilt.
Verwijderd
Je moet wel oppasen dat je de accu niet helemaal leegtrekt als de motor niet aanstaat
Verwijderd
ik heb exact die sluiting gehaald vorige weekVerwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:43:
[...]
die sluitingen. op mijn pakje stond volgens mij eierkistsluiting of eiersluiting.
bij de PRAXIS zijn ze NIET verkrijgbaar. tenminste niet hier. je hebt e in verschillende prijsvarianten. Ligt er aan welke soort, materialen en de grootte die die wilt.
je kunt die bij de gamma halen voor 2,79 per paar (setje van 2)
en heten volgens mijn kassabon koffersluiting 44x40mm
Verwijderd
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:27:
ja sorry ik ben net nieuw hier en snap het nog niet helemaal wat is editen en wat is img code

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:27:
... wat is editen....

Niet in serie, dan worden de voltages bij elkaar opgeteld. En accu's parallel gebuiken kan eigenlijk alleen als ze exact zelfde zijn en even oud. Er bestaan wel speciale regel sytemen voor 2 accu's naast elkaar. Deze worden ook in campers gebruikt (zodat de camper nooit de startaccu leeg kan trekken met koelkast of binneverlichting, maar toch de 2de accu door motor geladen wordt etc... Maar goed, wat voor accu heb je uberhaupt? 12V of 6V? Als je brommobiel een 12V circuit heeft kan je daar gewoon een autoradio / versterkertje aanhangen en wordt de dynamostroom daarvoor gebruiktVerwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:29:
Ik heb een brommobiel, en daar moet natuurlijk nog een radiotje in, kan ik gewoon een 2e accu in serie knallen of heb ik aan 1 accu voldoende om zowel te kunnen rijden als muziekluisteren?
@kratposters, het is wel zo makkelijk en leuk bekijken als je de afbeeldingen gewoon in je post gooit, elke klik is er 1 teveel in deze rsi gevoelige tijden
[ Voor 7% gewijzigd door lredev op 16-08-2009 19:51 ]
Verwijderd
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 22:01 ]

De edit is er om het forum overzichtelijk te houden doordat je bijvoorbeeld naderhand iets kan toevoegen, of je fouten verbeteren. dit voorkomt vele onnodige posts
EDIT: ik ben geen mod, dus ik wil niet te zeurderig overkomen ofzo, maar die vragen over bijvoorbeeld ''img'' codes en over de edit horen hier eigenlijk ook niet thuis, ook om het forum overzichtelijk te houden
[ Voor 32% gewijzigd door Skeltenaer op 17-08-2009 11:27 ]
Gewoon modden die handel!Slechtvalk200 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:28:
Is er soms iemand die al zo'n lader heeft opgekregen. één van ctek of Deltran. Ik zou namelijk de aanduidingsleds buiten de radio willen, maar die lader zijn blijkbaar gelijmd of zo
Proberen (toch) met beleid open te maken en de ledjes los solderen.
Dan verlengings draadjes aan de pootjes van de ledjes solderen en die draadjes op de oorspronkelijke plek op het printje solderen.
Klaar is kees!
(Tja of Slechtvalk200 natuurlijk
Verwijderd
damn 24 uur is veel te lang.. hij moet iedere dag mee kunnen.. wat voor een druppellader raad je me dan aan?(niet al te dureThinkPadd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:13:
[...]
Je kunt hem er wel mee opladen, de maximale laadstram is 1A, dus het gaat 24 uur duren om je accu weer op te laden.
Deze lader is nog beter dan je 'gewone acculader'. Een gewone acculader heeft meestal een spanning hoger dan 13,8V, en dat is slecht voor een gelaccu.
Verwijderd
Je moet even voor de zekerheid de contactjes van het relais checken.lredev schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:55:
Nou mijn hKS werkt niet, maar ik ben ook niet helemaal zeker of ik het allemaal wel goed heb gedaan... Vooral het relais heb ik een op een overgenomen van het schema.
Ik ga hem weer opnieuw maken, maar nu eerst even een print layout tekenen want wat ik nu heb gedaan, lijkt nergens op... En ik vind het moeilijk alles na te lopen en het is niet heel onwaarschijnlijk dat ik wat fout heb gedaan vanwege het steeds wisselen tussen spiegelbeeld etc... Wel jammer dat ik nu niet meer op het zakje de waarden van de weerstandjes kan herkennen
Van onder gezien (bottom view
1------2-3-4
5------6-7-8
Zonder spanning op het relais: 2 maakt contact met 3, en 6 maakt contact met 7.
Met 12 volt over het relais (12 volt over 1 en 5, polariteit maakt niet uit). 2 maakt contact met 4, en 6 maakt contact met 8. De LM385 kun je zonder problemen verkeerom aansluiten omdat dat derde pinnetje geen aansluiting van binnen heeft.
Ik ga vandaag anderhalve week op vakantie, dus ik kan je verder niet helpen. Succes in ieder geval!
Verwijderd
http://images.google.nl/i...2Bauto%26hl%3Dnl%26um%3D1
nou lees ik in de handleiding:
bij voldoende zonlicht optimaal werkend voltage: 17,5V.
is dit niet een te hoog voltage om een gel accu mee op te laden?
ofmoet ik er gewoon iets tussen zetten dat het voltage naar beneden haalt?
Nou. lekker behulpzaam zijn we weer. Ik heb zelf maar 2x3m gekocht (was nog in wit verkrijgbaar ook!)J_V_D_L schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:27:
[...]
Beetje lastig met verzenden, niet?
Loop zelf naar de karwei![]()
Maar stel dat je het alleen per 10 meter kan kopen wil ik wel een paar meter te koop zetten
Geef toe dat het niet te doen is ivm verzendkosten, strip zelf kost €5, verzendkosten zijn €6JvS schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:03:
[...]
Nou. lekker behulpzaam zijn we weer. Ik heb zelf maar 2x3m gekocht (was nog in wit verkrijgbaar ook!)
Bestelling Conrad nogsteeds niet binnen
Mijn electronica heeft het ook begeven. Kist is geverfd en met tochstrip afgedicht. Maar nu kan ik het nog niet testen omdat het rechterkanaal het heeft begeven (ik vermoed draadbreukje).
Anoying.
Als goed is werkt de tracktracelink bij conrad de dag nadat je dat mailtje krijgt....J_V_D_L schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:40:
[...]
Geef toe dat het niet te doen is ivm verzendkosten, strip zelf kost €5, verzendkosten zijn €6![]()
Bestelling Conrad nogsteeds niet binnenen happer gaat op vakantie, hoe moet ik dan ooit de hKS werkend krijgen
als lredev er al moeite mee heeft
De hKS ga ik nog werkend krijgen, en dan ga ik ook de pinout even vermelden enzo... Eigenlijk heb ik regelbare voeding nodig of een andere trucje om de spanning van mijn accu te verlagen om zo te controleren of de hKS werkt. Want wachten tot de accu leeg is duurt zo lang in combinatie met de ta2024
Ik weet alleen niet wanneer ik er aan toe kom.. Drukke week op de zaak en in huis moeten ook nog allerlei 'tweaks' gebeuren
(zo stripje kan best in een envelop, met een beetje goede wil
[ Voor 4% gewijzigd door lredev op 17-08-2009 13:56 ]
De tape die er van zichzelf op zit is overigens wel waardeloos. Gelukkig heb ik dubbelzijdige die-hard tape. Die doet het wel goed
Een 24Ah mag je maximaal met 2.4A laden (1/10 van accucapaciteit).Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 08:51:
[...]
damn 24 uur is veel te lang.. hij moet iedere dag mee kunnen.. wat voor een druppellader raad je me dan aan?(niet al te dure), waar ik mijn accu sneller mee op kan laden? en hoe zit het met dat laadspanningsbereik?
Laadspanningsbereik, je mag maximaal 13,8V op de accu zetten. Gebruik dus geen gewone lader voor autoaccu's want die gaan vaker hoger, en daarmee sloop je je accu.
Zoek dus een lader/voeding die maximaal 2.4A levert bij 13,8V
Verwijderd
dan heb ik dus ookmeteen antwoord op mijn vraag over het zonnepaneel die dus volgens de handleiding bij goed zonlicht 17.5 volt geeftThinkPadd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:05:
[...]
Een 24Ah mag je maximaal met 2.4A laden (1/10 van accucapaciteit).
Laadspanningsbereik, je mag maximaal 13,8V op de accu zetten. Gebruik dus geen gewone lader voor autoaccu's want die gaan vaker hoger, en daarmee sloop je je accu.
ik heb hem na gemeten en dan meet ikal meer dan 20 volt
ik heb hem wel een aantal uur aan mijn 7 Ah gel accu gehangen, de accu doet het nog welmaar hoop niet dat ik zijn conditie ermee heb beschadigd
is er iets dat ik ertussen kan zetten zodat het voltage niet te hoog komt??
Onbelast loop het voltage namelijk enorm op bij een zonnepaneel, maar zodra je er ook maar iets van belasting aan hangt, zakt hij al in. Misschien zelfs wel zo ver dat het niet genoeg is om je accu mee op te laden.
Verwijderd
ik had hem inderdaad onbelast gemetenThinkPadd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:33:
Wat voor spanning meet je als hij aan je accu hangt?
Onbelast loop het voltage namelijk enorm op bij een zonnepaneel, maar zodra je er ook maar iets van belasting aan hangt, zakt hij al in. Misschien zelfs wel zo ver dat het niet genoeg is om je accu mee op te laden.
maar als er in de handleiding staat dat hij weltot 17.5 volt kan komen bedoelen ze dan ook onbelast of belast?
ik heb nu niet veel zon meer dus zal morgen nog eens wat gaan meten want de belast meet hij niet meer dan de accuspanning zelf (12.44)
Verwijderd
ik heb dat bedrijfje van muziekkratjes en het loopt erg goed, komen steets meer mensen die er 1 willen
maar, ik heb nu deze kosten
accu 7 amp 17 euro
marquant versterker 20
oplader 0,8 amp per uur 12,95
boxen maquant 2x200W 29,95
kan ik ergens in kosten besparen?, boxen op internet allemaal heel mooi.. maar verzend kosten zijn 6,50.. dus bij contats krijg je dan 2x ovale 2x300W boxen voor 26,50... dat is niet zo'n groot verschil. maar kan ik ergns goedkoper krijgen?
mailen kan ook hidde_breda@hotmail.com
of www.skinn-hockey.nl
laterz
Maar goed, ik heb ook al gekeken naar de commerciele exploitatie mogelijkheden van de kratjes en valt me vooral op dat voor de voor de hand liggende doelgroep de kosten al snel te hoog zijn. Ik wil het toch wel even mijn gedachten met je delen.
Als ik naar jouw configuratie kijk zie ik toch best wat problemen:
-geen accu bescherming (te hoge ontlading)
-onzuinige versterker
Verder zie ik geen kosten opgenomen voor hout/kratje, kabelmateriaal, schakelaars en zekeringen. Ik weet niet wat je rekent per uur, en hoe lang je doet over het maken van een kratje, maar ik zie mijzelf niet voor minder dan 150 euro een erg basic kratje in elkaar zetten. en dan verdien ik misschien bruto 20 e per uur... Wat eigenlijk vrij weinig is... Voor erbij kan het, maar heb je het over een bedrijfje dan zal je ook inkomenstax moeten afdragen en je netto gewenste uurloon moeten verdubbelen. Afgezien van kosten voor gereedschap en werkruimte...
enige waarmee jij kan besparen is denk ik grote inkopen en bijvoorbeeld class D versterkertjes importeren per 20 of 50. Dan zou je kunnen vragen of ze de ingangsweerstand voor je willen veranderen zodat ze ook met een ipod als bron maximaal rendement halen. Ik gok zo dat je dan voor 10-13 euro wel de versterkertjes moet kunnen krijgen. De kratjes die je dan verkoopt gaan dan 2x zo lang mee op accu...
Je moet wel begrijpen dat de meerwaarde van jou "bedrijfje" in het inkoopproces moet zitten en niet in toevallig weten dat de losse onderdelen bestaan. Wellicht kan je de leverancier van marquant in nederland contacteren of je direct mag inkopen... Dan zal je wel een btw en kvk nr nodig hebben, en per 20-50 moeten inkopen. Al denk ik dat ze daar niet direct voor openstaan, maar wellicht vinden ze het idee erg leuk en aangezien je zowel versterker als boxen van hun gebruikt is het ook nog wel een geinig marketing ding... Dan moet je wel wat kunnen waarmaken natuurlijk
EDIT: het lijkt me trouwens sterk dat (volgens je site) de accu 10 uur meegaat met die marquant! er zijn hier mensen op het forum die maar 5 tot 6 uur doen op 2(!) 7.2Ah accus..... wel vol open gedraaid dan
[ Voor 62% gewijzigd door Skeltenaer op 18-08-2009 10:48 ]
ik denk ook dat ik de zware middelen zal mogen inzetten daarvoor. Het idee om de led eraf te solderen had ik al. Ik kreeg hem gewoon niet direct open en mss had iemand daar een oplossing voor. Het zal gewoon voorzichtig openzagen worden.technicum schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 08:41:
[...]
Gewoon modden die handel!![]()
Proberen (toch) met beleid open te maken en de ledjes los solderen.
Dan verlengings draadjes aan de pootjes van de ledjes solderen en die draadjes op de oorspronkelijke plek op het printje solderen.
Klaar is kees!
(Tja of Slechtvalk200 natuurlijk)
Kan ik gewoon een standaard dc voeding draad gebruiken?
Is het schadelijk als een LoodGel accu helemaal afgeladen word?
Kan ik een schakeling maken die de accu beveiligd voor onderladen?
Verwijderd
dankje... ga ik ff een proberen te regelen..ThinkPadd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:05:
[...]
Een 24Ah mag je maximaal met 2.4A laden (1/10 van accucapaciteit).
maar bij dat laadspanningsbereik stond:13,0V-13,8V.. wil dat zeggen dat hij hem niet oplaadt als je accu onder de 13,0V zit of wat?

Lees ff het forum door ofzotomlankhorst schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:48:
Bij welk voltage is een LoodGel-accu eigenlijk leeg en moet deze opgeladen worden?
1. Acu is leeg bij ongeveer 11.5 volt
2.Het hoeft niet schadelijk te zijn, het licht aan de lader, een druppelader gaat vanzelf over op een lager laadstroom (20ma ofzo dacht ik?) zodat de accu op spanning blijft.
3. Als je de accu oplaad met een doorlader dan kan dit wel schadelijk zijn omdat het mogelijk is dat je de accu ''te ver'' oplaad, ik heb geen idee wat er dan gebeurd maar het is in ieder geval niet goed.
Voor een schakeling die je accu beveiligd raad ik je HKS (Happer kratsafe©Happer)
Die schakeling moet je maar even een paar paginas terug zoeken.
Precies.Slechtvalk200 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:19:
[...]
ik denk ook dat ik de zware middelen zal mogen inzetten daarvoor. Het idee om de led eraf te solderen had ik al. Ik kreeg hem gewoon niet direct open en mss had iemand daar een oplossing voor. Het zal gewoon voorzichtig openzagen worden.
Zelf wil ik ook wel eens het een of 't andere adapter openmaken ofzo, maar dat gaat dan ook niet direct. Omdat het dan niet echt heel hoeft te blijven zet ik er dan een schroevendraaier onder maar dan sneuvelt wel altijd een (klein) stukje van de behuizng van de adapter.
Maar als de behuizing (zo goed als/zo veel mogelijk) intact moet blijven zou ik ook gewoon voorzichtig met een baby-zaagje ofzo dat ding openzagen.
- Technicum -
Verwijderd
ik heb nu kosten van:
hout,chrome hoeken,bedrading,schakelaars,versterker,boxen,accu,bananenpluggen,oplaadstekkers,oplader,verf,ooghaaken,schouderband
en ik blijf onder de 105 euro, heb bij elke winkel minimaal 10% korting kunnen regelen.. en moet ff uitzoeken hoe het bet btw terug vragen werkt.. want dan moet je ook weet btw op je kratje vragen.
maar gaat de geluidskwaliteit na benedern als ik een printplaat versterken ga gebruiken? heb ik toch weer 7 euro goedkoper.. en heb trouwens vandaag een inkoopboeken bij de electra kunnen regelen, erg aardige mensen daar.. dus daar kan ik ook nu goedkope shit halen.. het is daar al goedkoop maar goederkoper altijd beter.. gel accu's haal ik voor 18 euro.. dat vind ik een mooie prijs..
alvast bedankt jongens, Hidde

lredev schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:14:
Hey hidde... ik vind eigenlijk dat als jij er winst mee wil maken je daar ook zelf de energie voor mag insteken.offtopic:
Maar goed, ik heb ook al gekeken naar de commerciele exploitatie mogelijkheden van de kratjes en valt me vooral op dat voor de voor de hand liggende doelgroep de kosten al snel te hoog zijn. Ik wil het toch wel even mijn gedachten met je delen.
Als ik naar jouw configuratie kijk zie ik toch best wat problemen:
-geen accu bescherming (te hoge ontlading)
-onzuinige versterker
Verder zie ik geen kosten opgenomen voor hout/kratje, kabelmateriaal, schakelaars en zekeringen. Ik weet niet wat je rekent per uur, en hoe lang je doet over het maken van een kratje, maar ik zie mijzelf niet voor minder dan 150 euro een erg basic kratje in elkaar zetten. en dan verdien ik misschien bruto 20 e per uur... Wat eigenlijk vrij weinig is... Voor erbij kan het, maar heb je het over een bedrijfje dan zal je ook inkomenstax moeten afdragen en je netto gewenste uurloon moeten verdubbelen. Afgezien van kosten voor gereedschap en werkruimte...
enige waarmee jij kan besparen is denk ik grote inkopen en bijvoorbeeld class D versterkertjes importeren per 20 of 50. Dan zou je kunnen vragen of ze de ingangsweerstand voor je willen veranderen zodat ze ook met een ipod als bron maximaal rendement halen. Ik gok zo dat je dan voor 10-13 euro wel de versterkertjes moet kunnen krijgen. De kratjes die je dan verkoopt gaan dan 2x zo lang mee op accu...
Je moet wel begrijpen dat de meerwaarde van jou "bedrijfje" in het inkoopproces moet zitten en niet in toevallig weten dat de losse onderdelen bestaan. Wellicht kan je de leverancier van marquant in nederland contacteren of je direct mag inkopen... Dan zal je wel een btw en kvk nr nodig hebben, en per 20-50 moeten inkopen. Al denk ik dat ze daar niet direct voor openstaan, maar wellicht vinden ze het idee erg leuk en aangezien je zowel versterker als boxen van hun gebruikt is het ook nog wel een geinig marketing ding... Dan moet je wel wat kunnen waarmaken natuurlijkMaar goed, ik heb gene idee wat je bedoelt met dat "je bedrijfje goed loopt"...
Verwijderd
de flyers helpen goed.. dan vergeten mensen je niet.. en krijg veel opdrachten binnen.. erg leuk als het buiten 30 graden is en je nog 3 kratjes moet maken.. en ook nog andere dingen hebt te doen..
tja.. 10 uur.. het is een mooi getal zullen we het daar bij houden;) hahaha,
en trouwens, me pa is zo aardig geweest om een gereedschapkist te kopen.. met alles.. en schuurmachine's zijn 15 euro op internet.. en opa's en vader's in mijn geval hebben verrassend veel;)
Skeltenaer schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:37:
Oh ik zie nu dus op je site dat je wel volledige kratten verkoopt, voor hoeveel verkoop je meestal? (nee ik wil er geen)
EDIT: het lijkt me trouwens sterk dat (volgens je site) de accu 10 uur meegaat met die marquant! er zijn hier mensen op het forum die maar 5 tot 6 uur doen op 2(!) 7.2Ah accus..... wel vol open gedraaid dan
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 22:28 ]
Ik zelf niet voor een kant en klare
Verder heb ik vandaag de bestelling van conrad binnen, ik was vergeten van die simpele draadjes erbij te doen! Stom! Nu zit ik met een veel te dikke grijze lelijke kabel te werken... In ieder geval heb ik nu wel geluid! Ik had heel veel moeite met de crossovers, ik heb ze wel 4x moeten de-solderen en solderen. Maar alles werkt uiteindelijk. In de achterkant van de - overigens veel te zware (ik zal m eens wegen
Ik heb nog de 2 elco's van samenkoop (4700µF 16v). Hoe moet dat precies tussen je accu... Mag ik gewoon de plus (lange kant) op de + pool van de accu zetten en de min op de -? Krijg je dan geen kortsluiting of iets dergelijks... En is er al iemand die de gain-mod op de 2024 heeft uitgevoerd? T versterkertje wordt nu ook al warm trouwens, ik hoop dat dat niet verkeerd is.
En oja, aan de hKS moet ik ook nog beginnen
Edit: is het trouwens niet mogelijk om aan de hKS toe te voegen dat wanneer er een signaal wordt gedetecteerd de hKS zichzelf inschakelt... Heel handig als wekker! Bij de moderne mp3 spelers zit altijd wel een wekkerfunctie, maar wat heb je eraan als je dan nog moet regelen dat er ergens een versterker aangaat. Overigens besef ik wel dat deze functie de accu langzaam leeg zal trekken, dus het moet dan wel uitschakelbaar zijn, of je moet een penlite batterijtje ervoor aanstellen. Ach, het is misschien ook maar een dwaas idee
[ Voor 18% gewijzigd door J_V_D_L op 18-08-2009 23:49 ]
Zo dus:
Accu________________________Versterker
.................\......./
..................\___/
........elco->.|.....|
..................|___|
Volgensmij kun je ook alle stroom door de elco laten lopen (zonder bypass dus(bypass?
geen idee of dit beter/slechter is.
Kan zijn dat ik het helemaal fout heb, ik heb dit ook maar ergens van het net vandaan, ik heb hier geen ervaring mee!
Hoe dik moeten de draden van de accu naar de versterker nou zijn? van accu naar versterker is bij mij 50 cm draad.
Ik heb trouwens vandaag de gaten uitgezaagd voor de speakers, en voor de voltmeter, ook heb ik nog een gedeelte van het kistje gelijmd, morgen meer
Verwijderd
Nog een enkele vraag;
Kwa specs lijken me deze marquant speakers beter: http://www.kijkshop.nl/pr...marquant-speakers-mcs-69/
Maar ik kan ook aan deze speakers komen: http://www.onlinecarstere...tail.aspx?ProductID=16622
Waarschijnlijk een beter merk, maar de specs zijn minder? (heb er de ballen verstand ik zie alleen dat het minder watt is en neem dan maar aan dat er minder herrie uit komt..) ze zijn normaal 3 keer zo duur, maar stel ik kan ze voor dezelfde prijs krijgen als die Marquant speakertjes, welke dan te kopen?
Kunnen jullie even een mening geven?
Thanks
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:25:
de prijs is 140 euro inclu. alles oplader.. alles..
de flyers helpen goed.. dan vergeten mensen je niet.. en krijg veel opdrachten binnen.. erg leuk als het buiten 30 graden is en je nog 3 kratjes moet maken.. en ook nog andere dingen hebt te doen..
tja.. 10 uur.. het is een mooi getal zullen we het daar bij houden;) hahaha,
en trouwens, me pa is zo aardig geweest om een gereedschapkist te kopen.. met alles.. en schuurmachine's zijn 15 euro op internet.. en opa's en vader's in mijn geval hebben verrassend veel;)
[...]
140 euro, en je kosten zijn 105 en je doet er 10 uur over? Je realiseert je dat je dan 3,50 per uur verdient? Maar goed,ik gok dat je nogniet al te oud bent dus dat zal wel loslopen. Ik zou me niet teveel drukmaken over BTW terugvragen, Als jij over 105 euro 19% terug krijgt mag je dat aftrekken van de 19% die je van de verkoopprijs moet afdragen aan de belasting. ERGO je moet dan alsnog afdragen dus óf je houd minder over óf je moet je krat duurder maken. Ik zou het lekker voor erbij houden... Als je daadwerkelijk een bedrijf bent krijg je ook nog andere kosten, en vooral verplichtingen omtrent boekhouding, administratie etc etc
Nee, dat wil zeggen dat hij laad met die spanning. Dat is goed.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:31:
[...]
dankje... ga ik ff een proberen te regelen..
maar bij dat laadspanningsbereik stond:13,0V-13,8V.. wil dat zeggen dat hij hem niet oplaadt als je accu onder de 13,0V zit of wat?
... mensen, really, lees gewoon even het laatste topic van begin tot nu... Das echt niet zoveel werk...tomlankhorst schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:48:
Bij welk voltage is een LoodGel-accu eigenlijk leeg en moet deze opgeladen worden?
Je tekening kan ik niet helemaal volgen, dus ik ben even mijn paintskills gaan refreshen, het moet in ieder geval zo:Skeltenaer schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:57:
Volgensmij moet je een elco op de draad naar de versterker plaatsen,
Zo dus:
Accu________________________Versterker
.................\......./
..................\___/
........elco->.|.....|
..................|___|
Volgensmij kun je ook alle stroom door de elco laten lopen (zonder bypass dus(bypass?))
geen idee of dit beter/slechter is.
Kan zijn dat ik het helemaal fout heb, ik heb dit ook maar ergens van het net vandaan, ik heb hier geen ervaring mee!

Je kan he tniet helemaal goed zien, maar ik heb hier de pootjes van de elco geisoleerd met krimpkous zodat ze geen kortsluiting maken en onder de schroefjes gedraaid waar ook de voedingsdraadjes vast zitten.

Ik heb wat dikker draad gebruikt in mijn kistje, wat ik had liggen, maar bij een ander kistje - met een zwaardere versterker dan de ta2024- heb ik gewoon een oud lampsnoertje gerecycled (incl. schakelaar), ook plus minus 50 CM. Draadjes van een pc voeding voldoen doorgaans ook wel... (of het moet een heel brakke voeding zijn...)Hoe dik moeten de draden van de accu naar de versterker nou zijn? van accu naar versterker is bij mij 50 cm draad.
Ik heb trouwens vandaag de gaten uitgezaagd voor de speakers, en voor de voltmeter, ook heb ik nog een gedeelte van het kistje gelijmd, morgen meer
Schroef 'm maar open... pak je soldeerbout en soldeer twee draadjes als onderstaand: Je kan ook de connector weg solderen en heb je wat meer ruimte om draadjes en evt. een elco te solderen (den ik ik niet nodig..) (ik zal je trouwens nog even een connector opsturen, ben ik helemaal vergeten, sorry!)Skeltenaer schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 10:14:
Oh oke, wel iritant dat ik de lepai versterker moet voeden met een dc connector eigenlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door lredev op 19-08-2009 10:30 ]
Ik heb gister trouwens al een connector gehaald, dus dat is niet nodig
Die dc connector heeft 2 pinnetjes, welke van de 2 is nou - of +?
De lange (zit vast aan de buitenkant van de connector)
of de korte (zit vast aan de binnekant van de connector)
Ik kan het natuurlijk uitproberen, maar ik heb geen zin om de versterker te mollen
Dit is trouwens mijn elco:

Het linker pinnetje is dan de min? er staan geen nullen, maar wel die rare tekentjes dus, aan de andere kant staat niks
Dan heb je geen connector meer nodigSkeltenaer schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 10:53:
Lol, en wat is het resultaat als ik 2 draadjes zo soldeer?
De pin midden in is de plus. Dus het pinnetje aan de andere kant wat daarmee in verb inding stat moet naar de plus van je accu/kratsafe/schakelaarIk heb gister trouwens al een connector gehaald, dus dat is niet nodig
Die dc connector heeft 2 pinnetjes, welke van de 2 is nou - of +?
De lange (zit vast aan de buitenkant van de connector)
of de korte (zit vast aan de binnekant van de connector)
Ik kan het natuurlijk uitproberen, maar ik heb geen zin om de versterker te mollen
Ik gok... dat de kant van die tekentjes de min is, maar vraag dat andere even in het ELkroegforum want verkeerd om doen geeft nare resultaten geloof ik...Dit is trouwens mijn elco:
[afbeelding]
Het linker pinnetje is dan de min? er staan geen nullen, maar wel die rare tekentjes dus, aan de andere kant staat niks
Verwijderd
Iemand nog een mening hierover? Wil vandaag de speakers gaan kopen, anders haal ik gewoon die van MarQuant.Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 03:34:
Na onderhand alle onderdelen doorgelezen te hebben (en mijn bierkrat radio idee ineens een stuk minder origineel bleek te zijn) ga ik ook maar eens beginnen.
Nog een enkele vraag;
Kwa specs lijken me deze marquant speakers beter: http://www.kijkshop.nl/pr...marquant-speakers-mcs-69/
Maar ik kan ook aan deze speakers komen: http://www.onlinecarstere...tail.aspx?ProductID=16622
Waarschijnlijk een beter merk, maar de specs zijn minder? (heb er de ballen verstand ik zie alleen dat het minder watt is en neem dan maar aan dat er minder herrie uit komt..) ze zijn normaal 3 keer zo duur, maar stel ik kan ze voor dezelfde prijs krijgen als die Marquant speakertjes, welke dan te kopen?
Kunnen jullie even een mening geven?
Thanks
Verwijderd
gaat dit een beetje zamen met de speakers? http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379035
ik had dan in gedachten om 2 van die versterkertjes te kopen (voor links en rechts)
edit: ik zie nu ook deze versterkers van kemo
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=130082
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191010 (weer iets aan de dure kant om er 2 van te nemen)
wat denken jullie hiervan?
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 17:21 ]
Die laatste verbruikt 3A, dan is je accu snel leeg (als je er 2 wil gebruiken helemaal) Dan zit je beter met een maquant, denk ik.
Die eerste en tweede lijken me gelijk, waarbij de tweede een hogere voedingsspanning kan verdragen / nodig heeft om het hogere aantal watt's uit te sturen. Op 12 volt zullen ze zeker niet beter presteren als een TA2024.
Speakers "hebben" geen watt's. Speakers kunnen een X aantal watts continue of kortstondig (roughly: rms / max) verwerken voordat ze kapot gaan / slechter geluid gaan geven... Waar je op moet letten is het rendement. in het geval van de west coast customs dingen (sowieso stoer natuurlijkVerwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:52:
[...]
Iemand nog een mening hierover? Wil vandaag de speakers gaan kopen, anders haal ik gewoon die van MarQuant.
Verwijderd
ik ga zowieso bij conrad een bestelling doen dus dan kan ik die meteen mee bestellenlredev schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 17:37:
@ Pim!
Die laatste verbruikt 3A, dan is je accu snel leeg (als je er 2 wil gebruiken helemaal) Dan zit je beter met een maquant, denk ik.
Die eerste en tweede lijken me gelijk, waarbij de tweede een hogere voedingsspanning kan verdragen / nodig heeft om het hogere aantal watt's uit te sturen. Op 12 volt zullen ze zeker niet beter presteren als een TA2024.
maar dan valt de laatste al af (ook vanwege de prijs)
wat zeggen jullie dan, moet ik dan voor de eerste of de 2e gaan in combinatie met die speakers?
Wat ik al zei, volgens mij presteren die eerste 2 hetzelfde bij hetzelfde voltage, alleen kan de 2de een hoger voltage hebben en dan ook beter presteren, maar met een gel accu zal je dan dus aan de eerste genoeg hebben..Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 18:14:
[...]
ik ga zowieso bij conrad een bestelling doen dus dan kan ik die meteen mee bestellen
maar dan valt de laatste al af (ook vanwege de prijs)
wat zeggen jullie dan, moet ik dan voor de eerste of de 2e gaan in combinatie met die speakers?
Ik heb trouwens even mijn schakeling getekend om problemen te voorkomen, dit is hem:

Ik heb er niet aan gedacht dat ik ook een schakelaartje kon kopen die die 2 contactjes tegelijkertijd om kan zetten..... Stel dat ik op netstroom ga afspelen, maar dat ik vergeet de centrale massa ook te switchen. mol ik dan iets? of speeltie dan gewoon niet af? anders dan ga ik morgen alsog zon schakelaartje halen dat ze allebei om kan zetten..... grote kans dat ik of mijn vrienden het ooit vergeet.
Die elco is trouwens goed bevestigd zo? ik dacht altijd dat de elco zich oplaadde aan een pootje, en zich ontlaadde aan de andere, maar hij kan zich dus ook ontladen via hetzelfde pootje waarmee hij oplaad. Waarom moet ik hem dan toch aan de - solderen? (oftewel, waarom hebben elcos 2 pootjes?

En een zekering heeft geen + of - he? het staat er niet op in ieder geval (ik heb een automatische zekering).
Mijn schatting is dat het krat vrijdag wel af zal zijn, uiterlijk zaterdag
Ik weet dat ik beter de zekering net na de accu kan plaatsen maarja, ik had niet aan de adapter gedacht toen ik alles bestelde bij conrad.
Verwijderd
Moet er morgen eigenlijk een hebben maar vandaag nog niks kunnen vinden..
Ik heb het even doorgelezen, maar snap het nog niet echt.
Verwijderd
Hidde
lredev schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 09:34:
[...]
offtopic:
140 euro, en je kosten zijn 105 en je doet er 10 uur over? Je realiseert je dat je dan 3,50 per uur verdient? Maar goed,ik gok dat je nogniet al te oud bent dus dat zal wel loslopen. Ik zou me niet teveel drukmaken over BTW terugvragen, Als jij over 105 euro 19% terug krijgt mag je dat aftrekken van de 19% die je van de verkoopprijs moet afdragen aan de belasting. ERGO je moet dan alsnog afdragen dus óf je houd minder over óf je moet je krat duurder maken. Ik zou het lekker voor erbij houden... Als je daadwerkelijk een bedrijf bent krijg je ook nog andere kosten, en vooral verplichtingen omtrent boekhouding, administratie etc etc
[...]
Nee, dat wil zeggen dat hij laad met die spanning. Dat is goed.
[...]
... mensen, really, lees gewoon even het laatste topic van begin tot nu... Das echt niet zoveel werk...
[...]
Je tekening kan ik niet helemaal volgen, dus ik ben even mijn paintskills gaan refreshen, het moet in ieder geval zo:
Je kan he tniet helemaal goed zien, maar ik heb hier de pootjes van de elco geisoleerd met krimpkous zodat ze geen kortsluiting maken en onder de schroefjes gedraaid waar ook de voedingsdraadjes vast zitten.
[...]
Ik heb wat dikker draad gebruikt in mijn kistje, wat ik had liggen, maar bij een ander kistje - met een zwaardere versterker dan de ta2024- heb ik gewoon een oud lampsnoertje gerecycled (incl. schakelaar), ook plus minus 50 CM. Draadjes van een pc voeding voldoen doorgaans ook wel... (of het moet een heel brakke voeding zijn...)
Bij een verbruiker? ik snap niet helemaal wat je bedoeld.technicum schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:02:
Waar is zo'n elco bij een verbruiker nou eigenlijk goed voor?
Ik heb het even doorgelezen, maar snap het nog niet echt.
Anyway, een elco is een soort ''supersnel batterijtje''
Als mijn versterker een rustig stukje muziek afspeelt, dan kan de accu/adapter genoeg stroom leveren, maar als de versterker bijvoorbeeld dikke bass moet verwerken, dan heeft hij af en toe een flinke (kortdurende) piek in het stroomgebruik, en dat kan de accu/adapter niet zo snel leveren. Op zon moment trekt de versterker dan de stroom uit de elco. de elco laad daarna weer snel op (als er genoeg stroom aanwezig is).
Er zit standaard al een elco in je versterker, maar die is vaak heel precies afgemeten, waardoor hij soms bij pieken niet genoeg stroom kan leveren. vandaar dat ik er nog een elco voorplaats voor de zekerheid.
Maar ik heb een (waarschijnlijk domme) vraag. De "R1" staat toch gewoon voor de weerstand 1, R2 voor weerstand 2 ect. Maar waar is R3? En tussen de LM chips staat in het schema een R4, maar geen waardes en het staat ook niet ingetekend.
Maar oké, ik ben nu nog de boel aan het uittekenen. Het schiet niet erg op
Ja was de enige die ik kon vinden bij conradJ_V_D_L schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:29:
Ehm, ik ben nu al een tijdje bezig met de hKS (jezus lredev, waarom zo'n klein bordje?! T is echt passen en meten nu...:p)
Maar ik heb een (waarschijnlijk domme) vraag. De "R1" staat toch gewoon voor de weerstand 1, R2 voor weerstand 2 ect. Maar waar is R3? En tussen de LM chips staat in het schema een R4, maar geen waardes en het staat ook niet ingetekend.
Maar oké, ik ben nu nog de boel aan het uittekenen. Het schiet niet erg op
WIl je trouwens je tekening etc met ons delen straks (A) Ik ben er nog niet aan toe gekomen...
Pfff! Wat een werk! Het lijkt veel makkelijker dan t allemaal islredev schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:42:
[...]
Ja was de enige die ik kon vinden bij conradIk had de conclucie getrokken dat R3 niet bestond, misschien vervallen ofzo... en r4 evenzo... Maar goed, happer kan dat nu niet bevestigen...
WIl je trouwens je tekening etc met ons delen straks (A) Ik ben er nog niet aan toe gekomen...

Ive never done something like this before, dus kijk please ff of het klopt
Over de uit- en vooral aanknop: mij lijkt het handig er een soort aansluitpunt van te maken: dan kan je makkelijk een lange draden met daaraan de knop eraan solderen. Verder vallen 2 punten van het aansluitblokje een beetje buiten boord, maar dit is niet erg want je kan gewoon je draden eraan solderen
Naja, kijk maar wat je ermee doet
Edit:
FOTO'S!

Nog in aanbouw, een beetje een puinhoop
Overigens is ie hier wel al geschuurd maar niet geverfd, en er missen nog wat dingen (handvaten, basgaten enz...)
[ Voor 19% gewijzigd door J_V_D_L op 20-08-2009 13:41 . Reden: Foto's toegevoegd ]
perfecte schakeling, maar ipv manueel te schakelen tussen voeding of betterij kan je beter een relais nemen, dan zal hij automatisch omschakelen tussen batterij en relaisSkeltenaer schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:22:
Op het Elkroeg topic werd verteld dat de kant waar die rare tekentjes stonden de '' - '' was.
Ik heb trouwens even mijn schakeling getekend om problemen te voorkomen, dit is hem:
[afbeelding]
Ik heb er niet aan gedacht dat ik ook een schakelaartje kon kopen die die 2 contactjes tegelijkertijd om kan zetten..... Stel dat ik op netstroom ga afspelen, maar dat ik vergeet de centrale massa ook te switchen. mol ik dan iets? of speeltie dan gewoon niet af? anders dan ga ik morgen alsog zon schakelaartje halen dat ze allebei om kan zetten..... grote kans dat ik of mijn vrienden het ooit vergeet.
Die elco is trouwens goed bevestigd zo? ik dacht altijd dat de elco zich oplaadde aan een pootje, en zich ontlaadde aan de andere, maar hij kan zich dus ook ontladen via hetzelfde pootje waarmee hij oplaad. Waarom moet ik hem dan toch aan de - solderen? (oftewel, waarom hebben elcos 2 pootjes?) kben gewoon nieuwschierig
En een zekering heeft geen + of - he? het staat er niet op in ieder geval (ik heb een automatische zekering).
Mijn schatting is dat het krat vrijdag wel af zal zijn, uiterlijk zaterdagik post morgen wel wat fotos
Oké vandaar. Nou heb ik een versterker van 4x35 Watt dan zou ik aan 4x35=140W/12V=11,7Ax2000µF=23400µF genoeg hebben?lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:34:
Daarbij, wordt voor condensators (voor piekstroom afvangen) geadviseerd: 2000µF per maximaal gevraagde A... dus bij een 2x15Watt versterker die op 12V werkt heb je aan 2x15=30W/12V=2,5Ax2000µF=5000µF genoeg...
Gewoon eerst proberen zonder condensator, vooral in een auto versterker is dit doorgaans wel goed ondervangen in de versterker zelf... Ik zou me meer zorgen maken om het verbruik, zoals je zelf al uitrekend gaat dit ding op vol volume 11,7 Ampere trekken... Dan is daar nog niet eens verlies in meegerekend... Even er vanuit gaand dat dit echte watts zijn... (merk en type van de versterker?)technicum schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:39:
[...]
Oké vandaar. Nou heb ik een versterker van 4x35 Watt dan zou ik aan 4x35=140W/12V=11,7Ax2000µF=23400µF genoeg hebben?
Voor dit soort vragen moet je toch echt ergens anders wezen. En wat denk je zelf? Verwacht je nou echt een volledig antwoord op die vraag?Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:04:
Kan ik ook de grill van mijn speakers spuiten ? en de bevestegings ring?
Mvg jossy
Mvg JVDL
"basgaten" bestaan niet.J_V_D_L schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:23:
Overigens is ie hier wel al geschuurd maar niet geverfd, en er missen nog wat dingen (handvaten, basgaten enz...)
Maw.: je hebt nu een kist met een gat. Wil je het goed doen, meet dan de thiele/small parameters (of vraag/zoek ze op) en maak een paar poortjes in je kist.
Wise enough to play the fool
Met basgaten bedoel ik ook bassreflexpoortenteacher schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:52:
[...]
"basgaten" bestaan niet.
Maw.: je hebt nu een kist met een gat. Wil je het goed doen, meet dan de thiele/small parameters (of vraag/zoek ze op) en maak een paar poortjes in je kist.
Gewoon eerst proberen zonder basreflexpijpjes... Verder gewoon in ieder geval b&w een mail sturen, wellicht hebben ze info die je kan helpen... Wie niet waagt....J_V_D_L schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:15:
[...]
Met basgaten bedoel ik ook bassreflexpoortenIk kon geen T/S parameters vinden, en aangezien ik de orginele box heb gehalveerd lijkt me dat het geluid toch zeer achteruit is gegaan
Ik heb echter nog geen gaten gezaagd, maar wel al 2 buisjes gekocht. Ik kan er dus nog van afzien
Ik heb bij mijn kist gemerkt, je weet wel die met die baspijp op de gok, dat als ik hem op echt hoge volumes speelde (met die pioneer 4x35W versterker gebrugd) het geluid helemaal aan gort ging. Ik denk dat de speakers en de versterker het nog prima deden, maar dat de kist gewoon niet de juiste volume had en de baspijp de bas vernagelde. Wat betreft jouw kast, kan je denk ik het beste in ieder geval van dat schuim/opvulmateriaal halen dat de virtuele grootte van je behuizing vergroot..
Overigens heb ik nu de 2x100W TK2050 (ik had hem een stuk goedkoper trouwens!) in mijn kist zitten. op 12 volt is dat aanzienlijk minder watt's natuurlijk, die 100 wordt gehaald met 30VDC, maar het gaat wel lekker hard, ik kan er denk ik nog net iets meer uithalen als de voorversterker er mee combineer. OF natuurlijk 2 accu's in serie, maar dat geeft weer zo'n gedoe met opladen. En hij wordt er weer een stuk minder portable van. Ik ga me straks eerst eens richten op de hKS werkend krijgen (als jvdl dat ook gedaan heeft
(Google ads vind ook ta2424 te koop in NL http://www.trendsaudio.nl/producten.htm, 200 euro
[ Voor 7% gewijzigd door lredev op 21-08-2009 13:33 . Reden: linkjes ]
Goed ideelredev schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:14:
[...]
Gewoon eerst proberen zonder basreflexpijpjes... Verder gewoon in ieder geval b&w een mail sturen, wellicht hebben ze info die je kan helpen... Wie niet waagt....
Dat zat er al in! Dat materiaal zal ik er weer in stoppen.Wat betreft jouw kast, kan je denk ik het beste in ieder geval van dat schuim/opvulmateriaal halen dat de virtuele grootte van je behuizing vergroot..
Oh dat grote ding van jou (ConceptThree?) is echt nice
Overigens heb ik nu de 2x100W TK2050 (ik had hem een stuk goedkoper trouwens!) in mijn kist zitten. op 12 volt is dat aanzienlijk minder watt's natuurlijk, die 100 wordt gehaald met 30VDC, maar het gaat wel lekker hard, ik kan er denk ik nog net iets meer uithalen als de voorversterker er mee combineer. OF natuurlijk 2 accu's in serie, maar dat geeft weer zo'n gedoe met opladen. En hij wordt er weer een stuk minder portable van. Ik ga me straks eerst eens richten op de hKS werkend krijgen (als jvdl dat ook gedaan heeft) dan de weerstandmod op de TA2024, eerst die van Elmo (samenkopen) en dan kijken of dat ook kan met de andere ta2024 die ik heb van SureElectronics (ebay)... Ik merk wel dat vooral het ontdekken en spelen ermee de grootste lol is
(Google ads vind ook ta2424 te koop in NL http://www.trendsaudio.nl/producten.htm, 200 euro)
De hKS in aanmaak (clickable)

Hijs nog niet helemaal af. Ik pruts echt met dat solderen
Edit:
Dit is wel handig als je gaat solderen:

Correct gespiegeld voor als je aan de onderkant bezig bent. Ik vat alleen niet hoe dat moet met de kleine LM. Op het schema van happer staat daar Bottom View bij. Dus dat moet ik niet spiegelen? Of is het in mijn tekeningen correct. Wat zei happer hier ook al weer over,,,
lredev, jij gaat dus de ta2024 mod doen?
[ Voor 13% gewijzigd door J_V_D_L op 21-08-2009 15:58 ]
Ik ga niet het HKS maken, ik heb echt totaal geen ervaring, dus hier ga ik me (nog) niet aan wagen.Slechtvalk200 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:54:
[...]
perfecte schakeling, maar ipv manueel te schakelen tussen voeding of betterij kan je beter een relais nemen, dan zal hij automatisch omschakelen tussen batterij en relais
Dus de tk2050 gaat een stuk harder dan de ta2024/ta2020? Ook op 12 volt dus?lredev schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:14:
[...]
Overigens heb ik nu de 2x100W TK2050 (ik had hem een stuk goedkoper trouwens!) in mijn kist zitten. op 12 volt is dat aanzienlijk minder watt's natuurlijk, die 100 wordt gehaald met 30VDC, maar het gaat wel lekker hard.
Anders was dat wel iets voor mij geweest.... als ik zo een heel klein beetje mag gokken zal de tk2050 op 12 volt (zeker?) zon 2x30 volt leveren? zoiets zou dus perfect voor mijn 35 watt rms speakers zijn geweest.... nouja, ik ga straks mijn ''krat'' afbouwen en kijken hoe de lepai klinkt.
Hier even wat fotos hoe die nu is:

Alle panelen eerst gelijmd, daarna goed voorgeboord en voorzichtig geschroefd, het MDF is 18mm dik, maar ik was toch super bang dat het hout zou gaan splijten, dit was ook al bij mijn accu ''bakje'' gebeurd (zie foto onder)
Aan de voorkant de gaten voor de speakers (ja de kist licht op zijn kop) en aan de zijkant gaten voor o.a. Voltmeter, schakelaar voltmeter, 2 schakelaars voor accu/voeding, 1 dc poort voor de voeding, 2 bananenplugjes voor de acculader. alle gaten op de voltmeter (7 gaten-zaag) en het gat voor het dc plugje (boor) zijn met de figuurzaag gezaagd pffffffffffffffffffffffffff.....

wij hebben helaas geen decoupeerzaag

Bovenstaande foto: accubakje
Het plamuurwerk is nog wat ruw, ik ga het zometeen opschuren, en dan verf ik het hele boeltje zwart.
Ahum kuch kuch, ik welSkeltenaer schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:09:
[...]
Ik ga ni
het het HKS maken, ik heb echt totaal geen ervaring, dus hier ga ik me (nog) niet aan wagen.
nee?[...]
Dus de tk2050 gaat een stuk harder dan de ta2024/ta2020? Ook op 12 volt dus?
Ziet er mooi uit. Decoupeerzagen is ook niet alles, ik doe t liever met de handAnders was dat wel iets voor mij geweest.... als ik zo een heel klein beetje mag gokken zal de tk2050 op 12 volt (zeker?) zon 2x30 watt leveren? zoiets zou dus perfect voor mijn 35 watt rms speakers zijn geweest.... nouja, ik ga straks mijn ''krat'' afbouwen en kijken hoe de lepai klinkt.
Hier even wat fotos hoe die nu is:
[afbeelding]
Alle panelen eerst gelijmd, daarna goed voorgeboord en voorzichtig geschroefd, het MDF is 18mm dik, maar ik was toch super bang dat het hout zou gaan splijten, dit was ook al bij mijn accu ''bakje'' gebeurd (zie foto onder)
Aan de voorkant de gaten voor de speakers (ja de kist licht op zijn kop) en aan de zijkant gaten voor o.a. Voltmeter, schakelaar voltmeter, 2 schakelaars voor accu/voeding, 1 dc poort voor de voeding, 2 bananenplugjes voor de acculader. alle gaten op de voltmeter (7 gaten-zaag) en het gat voor het dc plugje (boor) zijn met de figuurzaag gezaagd pffffffffffffffffffffffffff.....![]()
wij hebben helaas geen decoupeerzaag
[afbeelding]
Bovenstaande foto: accubakje
Het plamuurwerk is nog wat ruw, ik ga het zometeen opschuren, en dan verf ik het hele boeltje zwart.
Met de hand verneuk je niet iets zo snel (je wilt niet met de decoupeerzaag uitschieten) en je kunt op een kleiner niveau zagen, maar soms word ik echt GéK van die figuurzaag
EDIT: Ik heb trouwens geen soldeertin met harskern thuis, kun je ook zonder solderen? Ik heb wel S-65 soldeervloeisof, er staat op dat het corrosie veilig is (zuurvrij) ik neem aan dat ik hiermee dus ook electronica kan solderen?
[ Voor 31% gewijzigd door Skeltenaer op 21-08-2009 16:39 ]
't zullen denk ik niet allemaal echte Watts zijn. Het merk is namelijk 'Weconic' en tevens ook een vrij oud model.lredev schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:50:
[...]
Gewoon eerst proberen zonder condensator, vooral in een auto versterker is dit doorgaans wel goed ondervangen in de versterker zelf... Ik zou me meer zorgen maken om het verbruik, zoals je zelf al uitrekend gaat dit ding op vol volume 11,7 Ampere trekken... Dan is daar nog niet eens verlies in meegerekend... Even er vanuit gaand dat dit echte watts zijn... (merk en type van de versterker?)
Ook zit er op de versterker zelf géén volume-regeling, en moet je dus het volume regelen met de MP3 of wat ik dan ook als geluidsbron gebruik.
Daarvan uitgaande denk ik dat ie echt geen 11.7A zal gaan trekken hoor. Maar goed, voor de zekerheid wilde ik er dan toch een elco'tje tussen hangen.
Dan had ik nog 2 vraagjes betreffende die elco:
- Moet deze dan parallel aan de voeding naar de versterker hangen?
- Moet deze dan zo dicht mogelijk bij de voeding zitten óf zo dicht mogelijk bij
de versterker?
Zo dicht mogelijk bij de verbruiker (versterker dus)technicum schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:29:
[...]
vraagjes betreffende die elco:
- Moet deze dan zo dicht mogelijk bij de voeding zitten óf zo dicht mogelijk bij
de versterker?
En dan de pluspoot op de plus, min op min.
Dan nog een vraagje van mijn kant: heeft een elco/condensator ook nadelen? Want ik heb dus 2x 4700µf wat een beetje overkill is, maar als het geen nadelen heeft zet ik er gewoon 2 tussen. Verkort het niet de accu-duur?
Ook geen input gain regeling?technicum schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:29:
[...]
't zullen denk ik niet allemaal echte Watts zijn. Het merk is namelijk 'Weconic' en tevens ook een vrij oud model.
Ook zit er op de versterker zelf géén volume-regeling, en moet je dus het volume regelen met de MP3 of wat ik dan ook als geluidsbron gebruik.
Parallel en zo dicht mogelijk op de versterker (zoals jvdl al zei). In jouw geval zou ik meerdere nemen ipv 1 grote, das wat goedkoper gok ik. 2x 10.000uF al zal 1 x 10000µF al wel genoeg zijn... Check wel even het verbruik met een multimeter, want voor het zelfde geld doe je toch maar 1 of 2 uur met een accu en dat zou natuurlijk wel erg jammer zijn van al je werk. Dan kan je beter een ander versterkertje halen en dat voor zijn... Lijkt me.Daarvan uitgaande denk ik dat ie echt geen 11.7A zal gaan trekken hoor. Maar goed, voor de zekerheid wilde ik er dan toch een elco'tje tussen hangen.
Dan had ik nog 2 vraagjes betreffende die elco:
de versterker?
En als je er dus 2 hebt moet je ze zeker parallel aansluiten?J_V_D_L schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:57:
[...]
Zo dicht mogelijk bij de verbruiker (versterker dus)
En dan de pluspoot op de plus, min op min.
Dan nog een vraagje van mijn kant: heeft een elco/condensator ook nadelen? Want ik heb dus 2x 4700µf wat een beetje overkill is, maar als het geen nadelen heeft zet ik er gewoon 2 tussen. Verkort het niet de accu-duur?
En wat is 'overkill' eigenlijk want ik ben het vaak zat tegen gekomen als term maar ik snap er dus geen bal van wat het nou eigenlijk betekent?
VEEEL te veel van het goede.technicum schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:48:
[...]
En wat is 'overkill' eigenlijk want ik ben het vaak zat tegen gekomen als term maar ik snap er dus geen bal van wat het nou eigenlijk betekent?
Verwijderd
Maar ik snap het niet helemaal? Wat moet ik precies waarmee vervangen, want ik snap de balle er niet van
Kan iemand mij dat even uitleggen?
Mvg,
Sinrulez
LINK: http://www.aplomb.nl/skn/moatiej.html
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 21:53 ]
Nope, geen input gain regeling. Ik zei het al, een oud model/merk.lredev schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:37:
De 100 wat versie gaat wel harder op 12Volt, dit omdat er 2 tk2050 chips gebrugd op zitten. Zal inderdaad zo rond de 30 watt geven, maarrr dat klinkt dus ongeveer 1,5 keer zo hard, als ik me eerdere opmerkingen in dit topic goed onthouden heb. Let wel, hij verbruikt dus ook meer.
[...]
Ook geen input gain regeling?
[...]
Parallel en zo dicht mogelijk op de versterker (zoals jvdl al zei). In jouw geval zou ik meerdere nemen ipv 1 grote, das wat goedkoper gok ik. 2x 10.000uF al zal 1 x 10000µF al wel genoeg zijn... Check wel even het verbruik met een multimeter, want voor het zelfde geld doe je toch maar 1 of 2 uur met een accu en dat zou natuurlijk wel erg jammer zijn van al je werk. Dan kan je beter een ander versterkertje halen en dat voor zijn... Lijkt me.
En ik zal eens wat gaan proberen met die elco('s).
Jep, wie heeft dit al gedaan en hoe?Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:52:
Ik las ergens over modden van een TA2024, nou heb ik de link van moatiej gevonden.
Maar ik snap het niet helemaal? Wat moet ik precies waarmee vervangen, want ik snap de balle er niet van
Kan iemand mij dat even uitleggen?
Mvg,
Sinrulez
LINK: http://www.aplomb.nl/skn/moatiej.html
@technicum, das dus mijn vraag ook hoe/of ik er 2 aan moet sluiten.
En lredev, hoe doe jij dat met de kleine LM? Staat ie in mijn tekeningen goed?
Dit topic is gesloten.
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...