Het kratradio topic [deel 4] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 151.123 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310983

Ik citeer (buiten de chinese tekens)

ac100-240v
50-60Hz 1.2-0.6A
DC19v 4.22A

en ook nog:

input: 100-240V 1.2-0.6A 50-60Hz
output: 19v 4.22A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ter aanvulling op mijn vorige post: raden jullie aan een crossover en een aparte woofer/hoge tonen luidspreker te gebruiken of is een luidspreker voor alle frequenties beter ?

Ik ga een class T versterker gebruiken .

[ Voor 3% gewijzigd door MuisM4t op 10-08-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
laat maar ;)

[ Voor 98% gewijzigd door technicum op 10-08-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit zijn de specificaties van de marquant versterker. Misschien dat je hier iets aan hebt:

Specificaties

* Vermogen 2x100 watt
* Extern bereikbare zekering
* LED indicatie
* Automatische afstand in- en uitschakeling
* Tulp ingangen en speakersignaal ingangen
* Frequentiebereik 20-20.000 Hz
* Impedantie 4 tot 8 Ohm
* Beveiligd tegen kortsluiting

Ik was ook op zoek naar een adapter. Geen accu. In principe hoeven mijn boxen ook niet helemaal open gedraaid te worden. Mijn vraag is alleen of dit met deze adapter mogelijk zou zijn ....

@ Technicum: Oké, laat maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Anoniem: 310983 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 21:46:
Ik citeer (buiten de chinese tekens)

ac100-240v
50-60Hz 1.2-0.6A
DC19v 4.22A

en ook nog:

input: 100-240V 1.2-0.6A 50-60Hz
output: 19v 4.22A
Die marquant versterkers (en ook gewoon andere auto-versterkers) in 't algemeen op 12 volt. Meestal met een maximale voedingsspanning van ong. 16 volt.

Jouw adapter, volgens jouw vermelde gegevens, levert 19 volt. Ik denk niet dat jouw versterker deze voedingsspanning zo leuk gaat vinden.
Anders gezegd, je helpt je versterker naar z'n grootje.

Wat je dus moet hebben is een adapter van tenminste 12V (en maximaal iets van 14V) met een zo groot mogelijke uitgangsspanning.

Dus kort gezegd, die adapter is ongeschikt volgens mij, omdat hij 19 volt levert.

(verbeter mijn verhaal als ik het fout heb)

- technicum -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt ;) Ik zal dan even zoeken naar een andere adapter. Als iemand weet waar ik die kan krijgen zou dat fijn zijn.

Edit: Zou deze bijvoorbeeld geschikt zijn? http://www.beukhof.eu/shop/product_info.php?products_id=291
of: http://www.erconline.nl/net-adapter-12-volt-p-1596.html

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=511362

Graag hoor ik welke adapter geschikt is :). Bedankt alvast voor alle hulp! Daar ben ik heel blij mee!

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 310983 op 10-08-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Anoniem: 310983 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:05:
Bedankt ;) Ik zal dan even zoeken naar een andere adapter. Als iemand weet waar ik die kan krijgen zou dat fijn zijn.

Edit: Zou deze bijvoorbeeld geschikt zijn? http://www.beukhof.eu/shop/product_info.php?products_id=291
of: http://www.erconline.nl/net-adapter-12-volt-p-1596.html

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=511362

Graag hoor ik welke adapter geschikt is :). Bedankt alvast voor alle hulp! Daar ben ik heel blij mee!
Inderdaad, wat technicum zegt klopt. 19V is te veel.
1e link: geen gegevens erover, niet doen dus
2e link: 450mA, veeel te weinig
3e link: ook te weinig A

Deze komt dan nog vrij dichtbij, weet iemand of 2,5A genoeg is voor zo'n versterker? die van hieronder is beter :)

[ Voor 11% gewijzigd door J_V_D_L op 10-08-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Deze lijkt me geschikt:
12 volt, 5 ampere
Die ga ik denk ik ook in combinatie met de marquant gebruiken, zodat ik ook kan luisteren op netstroom (ook handig tijdens het opladen)
5 ampere lijkt me genoeg toch? in de specsheet staat dat de versterker max 8 ampere vraagt, maar ik denk niet dat het in praktijd daar op neer komt (hoop ik :P)

[ Voor 59% gewijzigd door Skeltenaer op 10-08-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 14:37
@ Boeleeh, ik weet niet of je Paypal hebt?! Anders koop je gewoon een adapter uit buitenland. Ik had precies het zelfde probleem. Dus ik heb gewoon een adapter (12V - 5A) voor €12,00- incl. verzendkosten.

Als je interesse hebt, kan ik je wel even een linkje.

EDIT: Haha reactie hierboven: Ik heb precies de zelfde besteld. Ook bij DealExtreme.
Ik krijg hem één deze dagen binnen :)

[ Voor 19% gewijzigd door UnitedJunk op 10-08-2009 22:26 ]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

MuisM4t schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 21:30:
Wat voor gelaccu (hoeveel Ah) gebruiken jullie in combinatie met die D klasse bordjes?Zou een 4Ah accu genoeg zijn of is 6 of 8 Ah beter?

Ik heb dat bordje al een tijdje liggen en de vakantie lijkt me een goed moment om de andere onderdelen te verzamelen en het ding ook daadwerkelijk te gaan bouwen.
Met een 7,2Ah doe je volgens mij meer dan 12 uur mee. Het hangt allemaal af van hoe hard de muziek wordt afgespeeld, je speakers enz.

4Ah is zeker te doen dus. Volgensmij heeft lredev er eentje met 3,2Ah ofzoiets.

Scheidingsfilter: hangt er helemaal van af wat je wil gaan doen. Wil je een soort subwoofer erin zetten dan heb je een filter nodig. Meestal zijn fullrange autospeakers voldoende voor in een krat (echte lage tonen krijg je toch niet, daarvoor heb je een grotere kast nodig of een berekend geheel enzo... Doet ook iemand hier trouwens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
@United junk, Ik had hem ook uit jouw post ;)
Laat maar horen of hij goed werkt, of hij voldoende stroom kan leveren aan je autoradio, en hoe het met die dc uitgang zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Ik heb even de door jou geplaatste links even bekeken en daar kan ik uit opmaken dat

- De erconline adapter niet geschikt is om je versterker te voeden. Dit omdat deze slechts een uitgangsspanning levert van slechts 450mA, dit is zeker te weining en dit soort adapters worden gebruikt om o.a kleine elektronische apparaten te voeden zoals modems enzo.

- De conrad adapter helaas ook niet geschikt omdat deze als uitgangsstroom (voltage) 12 volt Wisselstroom (AC) levert, en dit soort apparaten werken op Gelijkstroom (DC). daarbij levert deze adapter wel erg weinig ampere (2000 mA = 2 Ampere) en je versterker zal op z'n minst ietsvan 3 - 3,5 A verbruiken gok ik.

Dan als laatste de adapter van Beukhof Techniek.
Deze site is zodanig slordig dat er bij de productsinformatie van die adapter alleen vermeld staat hoeveel volt deze kan leveren (namelijk 12V, dat is natuurlijk ook goed), maar dan weer niet hoeveel ampère deze adapter kan leveren.
Nu heb ik de mensen van deze site een e-mail gestuurd metde vraag hoeveel ampere die adapter kan leveren.
Dus wat die adapter betreft is het even wachten op antwoord van Beukhof Techniek.

Daarbij zal ik ook even zoeken of ik een geschikte kan vinden, maar ik zal de vondsten dan morgen posten, omdat ik nu ook nogal moe ben. Dus ik ga nú nog wel even zoeken, maar dan kan je morgen de resultaten lezen.

- Technicum -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Klopt, ik heb er inderdaad eentje met en 3,2 en dat speelt zowieso meer dan 6 uur... (in combinatie met een TA2024, zonder voorversterker / weerstandmod)

Verder, voor de adapter zoekers, volg de raad van skeltenaer / jvdl (enne technicum, niet zo hoog mogelijke spanning maar stroom, de spanning is 12V, de stroom is bijvoorbeeld 3 A ;) ) met 5A zit je ook met de marquant wel veilig, wellicht even een elcootje op de voeding gebrugd om de pieken op te vangen.

Vind trouwens wel dat veel informatie steeds weer opnieuw gevraagd wordt... Het lijkt me een kleine moeite, en ook best de moeite waard dit topic en bijvoorbeeld vorig topic even door te scrollen als je een kratradiootje gaat maken... Uit sommige vragen blijkt toch echt wel een schrikbarend gebrek aan basiskennis / technisch inzicht - no offense intended - het is geen schande maar let wel op, anders heb je zo je spulletjes kapot... en das toch zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Skeltenaer schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:24:
Deze lijkt me geschikt:
12 volt, 5 ampere
Die ga ik denk ik ook in combinatie met de marquant gebruiken, zodat ik ook kan luisteren op netstroom (ook handig tijdens het opladen)
5 ampere lijkt me genoeg toch? in de specsheet staat dat de versterker max 8 ampere vraagt, maar ik denk niet dat het in praktijd daar op neer komt (hoop ik :P)
Wat dat betreft een vraagje van mijn kant. Als je nou 2 van die adapters van 5A koopt, en je hangt de uitgangen (DC's) aan elkaar met '+' aan '+' en '- aan '-' zou je dan in totaal 10A kunnen trekken of zou je de DC's van die adapters dan in serie moeten zetten?

Want ik zit nu zelf met een radiokist en een adapter van 2A :P En dan slaat bij een beetje bas op een redelijk niveau de radio steeds voor een tel af omdat de adapter een 'opsodemieter' krijgt. En als wat ik hierboven zei kan dat ook gaan realisren voor in m'n kist.

- Technicum -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
als je ze in serie zet krijg je 24v 5a en parallel krijg je 12v 10a even simpel gezegd, en aangezien je versterker 24 volt wss niet leuk zal vinden zou ik ze dan in parallel zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Mooi, dan ga ik 2 van die dingen bestellen en parallel aansluiten want dan kan m'n radio (ja zonder versterker) gewoon draaien zonder dat ie bij een beetje bas om de tel een tel uitvalt.

Thanks! En tot morgen!

- Technicum -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ja ik zat dus ook al aan een condensator te denken, het probleem is dus dat ik de (basis? :P ) kennis mis om uit deze (gigantische) lijst met voor mij onbekende (ultra rare space age) namen een geschikte te kiezen....
http://www.okaphone.com/subgroep.asp?id=7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

technicum schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:44:
[...]

Want ik zit nu zelf met een radiokist en een adapter van 2A :P En dan slaat bij een beetje bas op een redelijk niveau de radio steeds voor een tel af omdat de adapter een 'opsodemieter' krijgt. En als wat ik hierboven zei kan dat ook gaan realisren voor in m'n kist.

- Technicum -
Dat moet met zo'n elco'tje op te lossen zijn, alhoewel je dan wel een flinke nodig hebt zo te horen :P
Ik weet er ook allemaal niet zo veel van af, misschien kan iemand anders je zeggen wat voor 1 je er nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
10.000uF en meer dan 16V moet het doen, ziet je sowieso veilig.... de regel is 2000uF per A... geloof ik :P Of je zonder meer adapters in serie en of parallel kan zetten weet ik zo niet... (bijv.: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=429920)

[ Voor 39% gewijzigd door lredev op 11-08-2009 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
lredev schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 23:52:
10.000uF en meer dan 16V moet het doen, ziet je sowieso veilig.... de regel is 2000uF per A... geloof ik :P Of je zonder meer adapters in serie en of parallel kan zetten weet ik zo niet... (bijv.: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=429920)
Iemand die dat 2000uF per A bevestigd?

Iemand die dat verhaal van 2 adapters parallel bevestigd (dat het wél kan) ?

- Technicum -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Excuses technicum dat ik ondertussen je verhaal even onderbreek. Maar weet iemand een NEDERLANDSE website te vinden waar je zo'n dergelijke adapters kan kopen.
Ik heb ondertussen al een mailtje gestuurd naar Beukhof techniek, om te vragen hoeveel ampére deze adapter levert.

Bedankt alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35
Nadat mijn kist bijna af is, nu nog even het electrische geneuzel.

Wat ik wil is het volgende :

Volumeknop (Potmeter, stereo-log 10k als ik het goed heb)

Externe voeding, Extern laadpunt. (Hier heb ik mijn twijfels. Ik wil dus een externe aansluiting waar ik zowel een lader als een adapter op aan kan sluiten, iemand een helpend handje met een schema?)

Verder komt er een aan/uit knop op (met 2 standen, 1 voor accu, 1 voor externe voeding).

Ik dacht er ook nog een accumeter op te plaatsen, maar wat is dan handig? Welke meter is goedkoop en werkt practisch?

Er komen ook 2 audio ingangen op, 2 x tulp-in + 1 x 3,5 mm in. Dit kan ik toch gewoon aan elkaar schakelen? Of door verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Maeslant schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:00:
Nadat mijn kist bijna af is, nu nog even het electrische geneuzel.

Wat ik wil is het volgende :

Volumeknop (Potmeter, stereo-log 10k als ik het goed heb)

Externe voeding, Extern laadpunt. (Hier heb ik mijn twijfels. Ik wil dus een externe aansluiting waar ik zowel een lader als een adapter op aan kan sluiten, iemand een helpend handje met een schema?)

Verder komt er een aan/uit knop op (met 2 standen, 1 voor accu, 1 voor externe voeding).

Ik dacht er ook nog een accumeter op te plaatsen, maar wat is dan handig? Welke meter is goedkoop en werkt practisch?

Er komen ook 2 audio ingangen op, 2 x tulp-in + 1 x 3,5 mm in. Dit kan ik toch gewoon aan elkaar schakelen? Of door verbinden?
- Inderdaad een potmeter tussen je ingang en je versterker aansluiten.
- ik verwijs hier door naar de KratSafe :9 (het mooie weer is nu echt wel voorbij bij mij :( )
- Daar heb je inderdaad knoppen voor. Is dit trouwens iets wat de KratSafe ook doet?
- Zit in de KratSafe ingebouwd (althans een indicator met ledjes) Toch?

Kortom die KratSafe van happert is geweldig :) Alleen is het wachten dus op de noobproof versie waar alles uitgelegd staat.

- hiervoor moet je een selector switch gebruiken, zoiets hadden ze op samenkoop:
Klikkk

Edit:
Maar ik had dus een vraagje over hoe moeilijk het bewerken is van zulk dik MDF... Is het met de hand te doen? En wat betreft soldeerbout dus of ik geen fijnsoldeerbout nodig heb voor het solderen van happerKratSafes.....

[ Voor 7% gewijzigd door J_V_D_L op 11-08-2009 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973

J_V_D_L schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:57:
- Inderdaad een potmeter tussen je ingang en je versterker aansluiten.
- ik verwijs hier door naar de KratSafe :9 (het mooie weer is nu echt wel voorbij bij mij :( )
- Daar heb je inderdaad knoppen voor. Is dit trouwens iets wat de KratSafe ook doet?
- Zit in de KratSafe ingebouwd (althans een indicator met ledjes) Toch?

Kortom die KratSafe van happert is geweldig :) Alleen is het wachten dus op de noobproof versie waar alles uitgelegd staat.
Ik zal er nu mee aan de gang.

In het kort, de KratSafe schakeling is een systeempje met twee standen. In de uitstand wordt de accu op de lader gezet en de versterker op een eventuele voeding. Als je de lader niet aansluit dan zit er verder absoluut helemaal niks aangesloten op de accu.

Als je op de aanklop drukt, en de spanning is boven 11.5 volt dan hoor je 'klik'. Dit betekent dat het relais omschakelt. Als de accuspanning te laag is gaat hij niet aan. De schakeling zit zo in elkaar dat wanneer hij omschakelt, het relais zichzelf als het ware van stroom voorziet. Dat betekent dat hij aan blijft staan. In deze stand zit de accu op de versterker. De lader en eventuele externe voeding doen er dan niet meer toe.

In de aanstand zijn er twee manieren om hem uit te krijgen: De uitknop ;) en ten tweede wanneer de accuspanning onder de 11.5 volt komt.

Het minst noob-proofe element van de schakeling is het instellen van de 11.5 volt. Omdat er variatie zit in de gebruikte chip (ze zijn allemaal anders, en net iets te veel). Moet je hem bijstellen.

Daar kan ik nog iets anders op vinden wat ik van plan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Anoniem: 219973 schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:55:
[...]

Ik zal er nu mee aan de gang.

In het kort, de KratSafe schakeling is een systeempje met twee standen. In de uitstand wordt de accu op de lader gezet en de versterker op een eventuele voeding. Als je de lader niet aansluit dan zit er verder absoluut helemaal niks aangesloten op de accu.

Als je op de aanklop drukt, en de spanning is boven 11.5 volt dan hoor je 'klik'. Dit betekent dat het relais omschakelt. Als de accuspanning te laag is gaat hij niet aan. De schakeling zit zo in elkaar dat wanneer hij omschakelt, het relais zichzelf als het ware van stroom voorziet. Dat betekent dat hij aan blijft staan. In deze stand zit de accu op de versterker. De lader en eventuele externe voeding doen er dan niet meer toe.

In de aanstand zijn er twee manieren om hem uit te krijgen: De uitknop ;) en ten tweede wanneer de accuspanning onder de 11.5 volt komt.

Het minst noob-proofe element van de schakeling is het instellen van de 11.5 volt. Omdat er variatie zit in de gebruikte chip (ze zijn allemaal anders, en net iets te veel). Moet je hem bijstellen.

Daar kan ik nog iets anders op vinden wat ik van plan ben.
Oké dan! Geweldig. Je moet hem dus zegmaar ijken op 11,5 volt? Dat kan inderdaad lastig worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is het probleem idd. De 723 chip heeft een 7 volt vaste (referentie) spanning, maar volgens de datasheets kan die varieren tussen 6.7 en 7.3. De referentiespanning wordt vergeleken met de accuspanning (een fractie daarvan).

Stel je hebt een chip met een referentie van 7.0 volt en de componenten zijn zo gekozen dat de accuspanning schakelt bij 11.5 volt. Als je nou een chip van met 6.7 volt referentie zou hebben of een met 7.3 volt dan zou dit betekenen dat de accu schakelt bij zegmaar 10.9 of 12.1 volt.

Je moet dus de chip en de componenten ijken. Dit zou beter kunnen door een andere referentie te nemen, bijvoorbeeld een 78L05 chip of zoiets die is geloof ik exacter (wel 5 volt maar dat maakt niet uit). Dat moet ik nog effe uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Anoniem: 219973 schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:54:

Je moet dus de chip en de componenten ijken. Dit zou beter kunnen door een andere referentie te nemen, bijvoorbeeld een 78L05 chip of zoiets die is geloof ik exacter (wel 5 volt maar dat maakt niet uit). Dat moet ik nog effe uitzoeken.
Oké. Klinkt lastig ja... Je hebt niet voor-geijkte chips of iets dergelijks? Wat kost een hKS ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/8382/kratsafeversie20.png

Dit helpt hopelijk wat mensen op de goede weg. Ik ben niet 100% zeker over de aansluiting van het relais (conrad is daar niet duidelijk over).

Dit zou moeten werken zonder enige extra afstemming.

R1 en R2 moeten trouwens 1% precisie weerstanden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 219973 op 11-08-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Dus dit zou zonder ijken moeten werken dat ie afslaat bij een accuspanning van 11,5V of lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jep, ik moet nog even de precieze marge berekenen waarin hij afslaat. Ik dacht dat ergens tussen 11 en 11.5 volt het streven zou moeten zijn. Niet te laag, dan beschadig je je accu en niet te hoog want dan houdt hij er mee op terwijl nog langer mee zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Een suggestie voor happer kratsafeschakeling:
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 12,0kOhm 418382 - 9B
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 3,30kOhm 418315 - 9B
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 270kOhm 419850 - 9B
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 47kOhm 419761 - 9B
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 470Ohm 418218 - 9B
1 stuk(s) LED 3mm diffuus groen 184713 - 8A
1 stuk(s) LM 723 = CA 723=L123 175897 - 8A
1 stuk(s) IC LM 385 2,5V 176486 - 8A
1 stuk(s) Siliciumdiode 1N4001 50V 1A 162213 - 8A
1 stuk(s) Miniatuur relais FTR-F1CD 12VDC 502998 - 8A

Dit zijn conrad bestelnummers (duh :P) (wat betreft weerstanden: allemaal 1% precisie en de 1W versies zijn gekozen omdat de 0.6W niet voorradig was, en de 0.25W per 100 besteld moeten worden) Deze selectie is op moment van schrijven exclusief verzendkosten te bestellen bij conrad voor: € 5,29...

Voor het gemak kan je natuurlijk nog IC voetjes bijbestellen (ivm solderen wel verstandig wellicht) stukje experimenteer print en wat printkroonstenen. Verder moet je nog 2drukschakelaars hebben voor de aan en de uit, of een aan/aan wipschakelaar. (@happer, moet deze schakelaar nou impuls zijn, of ingeschakeld blijven staan?)

Ok, met wat extra's (rode stip) komt het op € 11,84 ex verzenden, ik wacht de bevestiging wat betreft de schakelaar nog even af en dan ga ik hem bestellen (met een wat fijnere soldeerbout om gratis shipping te krijgen.):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6swUi09mUjpP9wKUXhkTNIup/full.png

Ik hoop met rest eindjes van de weerstandsdraden het hele printje onderling te kunnen verbinden. Lijkt me het mooist afwerken.

[ Voor 30% gewijzigd door lredev op 12-08-2009 10:24 . Reden: kratsafe aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De schakelaars moeten standaard 'open' zijn, dwz sluiten wanneer je erop drukt. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701066 . Ik heb zelf schakelaars uit de 50 cent bak van okaphone (in de winkel). Ik heb er al eens 2 doorgefikt, een door de soldeerbout er te lang op te houden en een door kortsluiting. De aanknop moet de stroom van het relais kunnen trekken (maar 35mA) en de uitknop hoeft bijna helemaal niks te trekken. Neem geen schakelaars met lampen enzo.

Ik heb hem zoals hij nu is nog niet getest, als jij dat zou willen doen graag. Ook ben ik over R1 en R2 nog niet 100% zeker. Het schakelbereik heeft in het slechte geval onzekerheid van 0.5 volt. Nu is het ergens tussen 11.4 en 11.8.

Verzendkosten bij conrad zijn trouwens gratis als je met ideal betaalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 219973 op 12-08-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:44:
De schakelaars moeten standaard 'open' zijn, dwz sluiten wanneer je erop drukt. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701066 . Ik heb zelf schakelaars uit de 50 cent bak van okaphone (in de winkel). Ik heb er al eens 2 doorgefikt, een door de soldeerbout er te lang op te houden en een door kortsluiting. De aanknop moet de stroom van het relais kunnen trekken (maar 35mA) en de uitknop hoeft bijna helemaal niks te trekken. Neem geen schakelaars met lampen enzo.

Ik heb hem zoals hij nu is nog niet getest, als jij dat zou willen doen graag. Ook ben ik over R1 en R2 nog niet 100% zeker. Het schakelbereik heeft in het slechte geval onzekerheid van 0.5 volt. Nu is het ergens tussen 11.4 en 11.8.

Verzendkosten bij conrad zijn trouwens gratis als je met ideal betaalt.
Ah ok, ik heb geen regelbare voeding dus fijntjes testen wordt wel lastig, al zou ik natuurlijk wat van die zener dingen kunnen kopen die steeds 0,2 volt afvallen met die dingen in serie moet ik dan een heel eind komen wat testen betreft (toch?)

Ik had kennelijk al de goede schakelaartjes gekozen, dus dat zal dan wel loslopen. Ik ga het boeltje bestellen en ergens deze week in elkaar solderen. Zoals mijn eerdere soldeerprojectjes bewijzen is dat neit iets dat ik een twee drie netjes doe, dus gun me even een paar dagen, zodat ik er lekker voor kan zitten ;)

Wat voor soldeer en (goedkope soldeerbout valt aan te raden voor dit werk? Of voldoet elke eigenlijk wel (voor in verband met temeperatuur etc. (ik zag deze regelbare bij conrad voor 19,99 - is dat een beetje een zinnig geval voor de hobbyist?

(Verzenden bij betaling met ideal is trouwens pas gratis vanaf 20 euro bestelwaarde ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die soldeerbout lijkt me prima. Ik heb een digitale soldeerbout van conrad. (10 jaar geleden gekocht). Verschrikkelijk, het LCD scherm heeft het begeven en als hij aan gaat moet je eerst 25x het knopje up indrukken voordat hij een beetje goede temperatuur heeft.
Dit ding van jou is 48 watt en heeft gewoon een draaiknopje. Ik heb veel gewerkt met Weller bouten, dat soldeert heerlijk. Alleen wel takkeduur.

Je hebt lood/tin soldeer nodig met hars kern. Dat mag alleen nog maar voor hobby en reparatie doeleinden verkocht worden. Dit komt omdat lood niet goed is voor het milieu.
Met andere woorden: NIET tekoop bij conrad. Je moet uberhaupt geen soldeer bij conrad kopen. Okaphone heeft het nog wel, en ik denk iedere elektronicawinkel ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 11:48:
Die soldeerbout lijkt me prima. Ik heb een digitale soldeerbout van conrad. (10 jaar geleden gekocht). Verschrikkelijk, het LCD scherm heeft het begeven en als hij aan gaat moet je eerst 25x het knopje up indrukken voordat hij een beetje goede temperatuur heeft.
Dit ding van jou is 48 watt en heeft gewoon een draaiknopje. Ik heb veel gewerkt met Weller bouten, dat soldeert heerlijk. Alleen wel takkeduur.

Je hebt lood/tin soldeer nodig met hars kern. Dat mag alleen nog maar voor hobby en reparatie doeleinden verkocht worden. Dit komt omdat lood niet goed is voor het milieu.
Met andere woorden: NIET tekoop bij conrad. Je moet uberhaupt geen soldeer bij conrad kopen. Okaphone heeft het nog wel, en ik denk iedere elektronicawinkel ook wel.
Ah mooi, dan bestel ik die mee.. Wat betreft soldeer, heb ik zo'n standaard buisje (doorzichtig, geel dopje) met 1mm spul , volgens mij met hars kern want het rookt lekker als je het smelt :P

[ Voor 0% gewijzigd door lredev op 12-08-2009 12:03 . Reden: en besteld! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het lekker naar dennebomen ruikt is het goed. Het moet absoluut niet iets als S-39 zijn. Dat bijt in een paar maanden je printplaten weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Yeahh! Heb me DealExtreme adapter binnen gekregen :D! Eindelijk doet hij het. Geluid kan mooi hard. Alles doet het mooi!

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
@United Junk

Mooi! zet binnekort maar eens een filmpje neer, dan kunnen wij hem ook zien :)
Wat voor afmetingen had die DC aansluiting van die dealextreme adapter nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 10:51

tomtommie

Alaaf!

Nou het weekend mijn krat eens goed aan de tand gevoeld, met een tweetal 7,2Ah accu's viel me de speelduur nog erg tegen overigens! Volgens mij heb ik maar zo'n 4 tot 5 uurtjes gehaald, weliswaar zo goed als de hele tijd op vol vermogen (marquant versterkertje).

Maargoed, wat ik wilde vragen, ik heb mijn accu's nu weer helemaal opgeladen en ik meet een spanning van 13,2 volt... zodra ik mijn krat aanzet (alleen versterker dus zonder geluid) 13 volt en als ik hem vol open zet daalt dit naar 12,5 volt.

Ik heb dus wat verwarring met welke spanning ik aan moet houden om te kijken wanneer ik moet stoppen met spelen. Kan iemand me hier iets meer uitleg over geven?

Ik ben overigens benieuwd hoe een class t/d versterkertje het zou doen, iemand ervaringen met beide? Dus de marquant vs ta2024??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Skeltenaer schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:36:
@United Junk

Mooi! zet binnekort maar eens een filmpje neer, dan kunnen wij hem ook zien :)
Wat voor afmetingen had die DC aansluiting van die dealextreme adapter nou?
Haha, weet ik zo niet. Ik heb gewoon boven aan de plug eraf geknipt zodat ik 2 draden had. En die aan me radio gemaakt. Alles werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

lredev schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 09:48:
[small]Een suggestie voor happer kratsafeschakeling:

Voor het gemak kan je natuurlijk nog IC voetjes bijbestellen (ivm solderen wel verstandig wellicht) stukje experimenteer print en wat printkroonstenen. Verder moet je nog 2drukschakelaars hebben voor de aan en de uit, of een aan/aan wipschakelaar. (@happer, moet deze schakelaar nou impuls zijn, of ingeschakeld blijven staan?)

Ok, met wat extra's (rode stip) komt het op € 11,84 ex verzenden, ik wacht de bevestiging wat betreft de schakelaar nog even af en dan ga ik hem bestellen (met een wat fijnere soldeerbout om gratis shipping te krijgen.):

Ik hoop met rest eindjes van de weerstandsdraden het hele printje onderling te kunnen verbinden. Lijkt me het mooist afwerken.
Anoniem: 219973 schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:47:
[afbeelding]

Dit helpt hopelijk wat mensen op de goede weg. Ik ben niet 100% zeker over de aansluiting van het relais (conrad is daar niet duidelijk over).

Dit zou moeten werken zonder enige extra afstemming.

R1 en R2 moeten trouwens 1% precisie weerstanden zijn.[/small]
BEDANKT! Conrad krijgt t zwaar ;)

Ik had overigens net alles ingevuld (al die nummers overgetyped) crasht de pc... :( nog maar eens proberen dan

Edit:
En stél nou dat ik zo'n grapje ertussen wil doen: klik waar in het schema moet ik dat dan plaatsen (met eigen schakelaar uiteraard)? Of gooit dat ding dan het geheel in de war...

Gossie, verder hoop ik dat dit me gaat lukken, ik ben al niet zo'n soldeerheld, laat staan zo'n pcb solderen :9

[ Voor 37% gewijzigd door J_V_D_L op 12-08-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
tomtommie schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:03:
Nou het weekend mijn krat eens goed aan de tand gevoeld, met een tweetal 7,2Ah accu's viel me de speelduur nog erg tegen overigens! Volgens mij heb ik maar zo'n 4 tot 5 uurtjes gehaald, weliswaar zo goed als de hele tijd op vol vermogen (marquant versterkertje).

Ik ben overigens benieuwd hoe een class t/d versterkertje het zou doen, iemand ervaringen met beide? Dus de marquant vs ta2024??
4 tot 5 uur op 2 accus :|
Nu heb ik een 12a accu, en wou ik voor de marquant gaan, maar 4 tot 5 uur vind ik wel heel weinig, en ik heb ook nog eens minder accucapaciteit dan jij
Volgens Finnl gaat de marquant een stuk harder dan de ta2024 (hij heeft ze allebei gehad)
Maar verder weet ik alleen dat de ta2024 een stuk langer meegaat, in de startpost staat dat de marquant 5 a 6 uur meegaat, en de ta2024 2x zo lang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Skeltenaer schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:21:
[...]

Nu heb ik een 12a accu, en wou ik voor de marquant gaan, maar 4 tot 5 uur vind ik wel heel weinig, en ik heb ook nog eens minder accucapaciteit dan jij
Volgens Finnl gaat de marquant een stuk harder dan de ta2024 (hij heeft ze allebei gehad)
Maar verder weet ik alleen dat de ta2024 een stuk langer meegaat, in de startpost staat dat de marquant 5 a 6 uur meegaat, en de ta2024 2x zo lang....
Je kan ook de ta2020 overwegen als je de 2024 niet hard genoeg vind... De 2020 gaat een stukkie harder.

Dat dacht ik eerst ook maar is niet waar, de TA2020 lijkt harder te kunnen omdat hij op een iets hogere spanning kan draaien. Maar als je goed naar de datasheets kijkt dan blijkt dat op gelijke spanning ze exact even kard kunnen! Dat is ook waarom autoradio's harder lijken te kunnen (per kanaal). De boordspanning van een auto is veel hoger (>14 volt). Ze zijn vaak 45watt/kanaal. Neem een factor 2 tussen maximaal en gemiddeld RMS vermogen (22.5 RMS watt op 14.5 volt) en je komt uit op 15 watt RMS per kanaal op 12.0 volt. Klinkt bekend.

Dat de marquant harder gaat betekent niet dat de TA2020/4 minder hard zouden moeten kunnen. Ze verwachten gewoon een hoger ingangssignaal. Een extra voorversterkertje is ook wel aan te raden voor die dingen. Anders er weinig uit. Probeer eens de koptelefoonuitgang van je HiFi versterker, dan zie je wel hoe hard ze in principe kunnen.

Ik heb dit jaar iets van 3 dagen gedraaid op een TA2020(+voorversterker) en 18Ah accu zonder te laden. Gewoon lekker volume, zo nu en dan vol uit. De lader had de eerste dag van de vakantie al een draadje in het krat doorgebrand. Die accu was niet leeg te krijgen. Toen ik thuis de spanning testte was ie nog iets van 12.3 volt.

• lredev
[...]

Zoals happer al aangeeft, bij de ta2024 een voorversterker gebruiken en het knalt al behoorlijk, je bent iets duurder uit, als je het velleman kitje neemt, maar wel een stuk zuiniger met energie...

Happer... kan jij niet een schemaatje maken voor een simpel voorversterkertje (met vaste waarde berekend op ipod) Ik kan eventueel de ingredienten posten van het velleman kitje, alleen het printje is dan mijn probleem om uit te vogelen, volgens mij kan het een stuk goedkoper namelijk...
J_V_D_L schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 22:21:
[...]

[...]

BEDANKT! Conrad krijgt t zwaar ;)

Ik had overigens net alles ingevuld (al die nummers overgetyped) crasht de pc... :( nog maar eens proberen dan
Blijft wel gedoe hoor die conrad site... als je 's ochtend bij de koffie je winkelwagen vult, mag je 's middag rustig weer opnieuw beginnen... nu gelukkig de memolijst ontdekt :)
Edit:
En stél nou dat ik zo'n grapje ertussen wil doen: klik waar in het schema moet ik dat dan plaatsen (met eigen schakelaar uiteraard)? Of gooit dat ding dan het geheel in de war...

Gossie, verder hoop ik dat dit me gaat lukken, ik ben al niet zo'n soldeerheld, laat staan zo'n pcb solderen :9
Die toeter moet afgaan als de accu leeg is :)?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maar waarom moet het perse zo ontzettend hard? Ik heb die TA2024 en als ik mijn MP3 speler op z'n allerhardst zet, gaat het al onaangenaam hard.

Wij gaan de radio ook nog eens op een boot gebruiken, waarbij je allemaal (wind, water) lawaai hebt en daar gaat-ie wel overheen blazen. Je gaat toch geen disco met je krat geven.

Ik blijf bij mijn advies: de TA2024 is de beste oplossing. Goedkoop, zuinig, simpel, voldoende vermogen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• lredev
JvS schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 09:17:
Maar waarom moet het perse zo ontzettend hard? Ik heb die TA2024 en als ik mijn MP3 speler op z'n allerhardst zet, gaat het al onaangenaam hard.

Wij gaan de radio ook nog eens op een boot gebruiken, waarbij je allemaal (wind, water) lawaai hebt en daar gaat-ie wel overheen blazen. Je gaat toch geen disco met je krat geven.

Ik blijf bij mijn advies: de TA2024 is de beste oplossing. Goedkoop, zuinig, simpel, voldoende vermogen.
Wellicht gebruik jij dan een andere mp3 speler, met een hoger uitgangssignaal, want met mijn ipod wordt het nooit onaangenaam hard. Als ik het kistje in de auto heb (autoradio is er laatst uitgejat.. :/ )en een beetje doorrijd op de snelweg mis ik nog wel een beetje volume.. Maar goed ik heb er dan ook van die 10cm 87dB boxjes bij, dat scheelt ook wel... Het hoeft niet maximaal hard, maar het is gewoon wel zo leuk het maximale uit het ta2024 bordje te kunnen halen. :)
tomtommie schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:03:
Ik heb dus wat verwarring met welke spanning ik aan moet houden om te kijken wanneer ik moet stoppen met spelen. Kan iemand me hier iets meer uitleg over geven?
Je moet de spanning onder belasting aanhouden, lijkt me, maar ik ben geen expert. Die ,5 volt is ook nog wel te overleven. Onder belasting gewoon uitzetten op 11,3 en bij onbelast uitzetten bij 11,7? Lijkt me redelijke balans tussen duurzaam en max gebruik
Ik wilde eerst de marquant er gewoon bij halen om leuke vergelijking te maken, maar ik krijg steeds meer de indruk, onder andere weer aangesterkt door jouw verhaal, dat het een erg zinloze investering is :P Trouwens met al dat electronica gespeel moet ik ook beetje op mijn budget letten. 20 euro zijn veel weerstandjes :P

Over dat voorversterken... het velleman kitje vind ik in verhouding tot de TA2024 best duur... Is het niet mogelijk bijvoorbeeld dit microfoonversterkertje te gebruiken? (x2) schema:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/otTs607agMpX6gMY5BXDx3JC/full.gif

[ Voor 41% gewijzigd door lredev op 13-08-2009 10:43 ]

• Skeltenaer
  • Niet online
Is er niet iets als een Class T/D amplifier die ongeveer 2x 35 watt rms kan leveren?
of in ieder geval evenveel als de marquant?
ik heb wel gegoogled, maar niks gevonden...

• lredev
Skeltenaer schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:45:
Is er niet iets als een Class T/D amplifier die ongeveer 2x 35 watt rms kan leveren?
Jep, maar niet met 12 Volt... Als je de TK2050 pakt, die kan 100W aan 4Ohm leveren, bij 30V voeding... Als je dus 2 gelaccus in serie zet zal je toch (GOKJE:) 100W/30VDC x 24VDC = 80W over moeten houden... Al ga ik misschien heel erg kort door de bocht.

Deze is nu naar mij onderweg. Ik heb de 50Watt versie al, die ik met een 25VDC voeding thuis als eindversterker gebruik. Daar kan je de huiskamer erg goed mee vullen! Op 12V was deze 50 watter niet veel sterker dan de TA2024... Leuk ding, maar wel even het koelblokje vervangen door een oude P4 heatsink (zaag je zo op maat met een handzaagje, als een figuurlijk heet mes door de boter..)

• Skeltenaer
  • Niet online
Kijk nou wat in vind?! :D
De Mcfun blackstar 2x150 max, 2x30 rms
Dit zou echt perfect bij mijn speakers passen (35 watt rms), maar ik ben toch ook weer bang dat dit een echte energie vreter is

EDIT: ik kan er niet veel informatie over vinden :( tzou geweldig zijn als hij een beetje efficient is

[ Voor 15% gewijzigd door Skeltenaer op 13-08-2009 11:55 ]

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:25:
[...]
Die toeter moet afgaan als de accu leeg is :)?
Inderdaad is die conrad site vreselijk, hij onthoudt je wagentje maar een half uur ofzo :'( Ik heb dan ook al heel veel memolijsten :9

Over die toeter: niet als de accu leeg is, maar gewoon met een schakelaartje dat ie even rinkelt. Slaat nergens op, maar wel grappig. Het punt is dat ik denk dat de toeter vrij veel stroom gebruikt en dat ik bang ben dat dus de spanning even onder de 12V zakt als ie aan is. Gevolg: hKS schakelt het geheel uit. Maar misschien ook niet... Ik denk dat ik gewoon een extra stroomkringetje maak voor de toeter. :)

Oh en dat lijstje van lredev, staan daar dus alle benodigdheden in voor een pcb? Wat is de functie van een experimenteer bordje? edit: wat ik dus bedoel is, waarom heet het experimenteerprintplaat... het is toch gewoon definitief...

[ Voor 6% gewijzigd door J_V_D_L op 13-08-2009 12:43 ]

lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:25:
Happer... kan jij niet een schemaatje maken voor een simpel voorversterkertje (met vaste waarde berekend op ipod) Ik kan eventueel de ingredienten posten van het velleman kitje, alleen het printje is dan mijn probleem om uit te vogelen, volgens mij kan het een stuk goedkoper namelijk...
Dat Velleman kitje is in principe het meest eenvoudige wat je kan doen. Je kunt hem ook nabouwen. Mijn eerste electronika projectje was een velleman 1 kanaals voorversterkertje. Ik heb vervolgens alle componenten in viervoud gekocht en er een 2kanaals stereo mixertje van gemaakt. Ik had geen idee wat ik bouwde maar uiteindelijk werkte het wel. En veel goedkoper dan 4 velleman kitjes los kopen!
lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:12:
Over dat voorversterken... het velleman kitje vind ik in verhouding tot de TA2024 best duur... Is het niet mogelijk bijvoorbeeld dit microfoonversterkertje te gebruiken? (x2) schema:
Dat kan ja, die 741 chip is alleen iets minder goed dan de TL072 uit de velleman kit (meer ruis bijvoorbeeld). Plus er zitten meer componentjes in die overbodig zijn. Dat 10k trimpotmetertje kun je vervangen voor een 10k weerstand. Je kunt beter de componentjes van het velleman kitje kopen en die nabouwen (met de 100k ipv 10k weerstanden voor 20dB gain).
Die zijn er niet omdat het gewoon fysisch onmogelijk is op 12 volt en 4 ohm. De marquant kan het namelijk ook niet. Het verschil is dat het vermogen van de TA202x chips feitelijk vermogen is en de marquant een leugen. Alle versterkers in de mediamarkt, kijkshop ed. worden verkocht met specificaties die leugens zijn.

Als je twee accu's in serie zet (24 volt) kun meer dan 4x zoveel vermogen trekken met het TK2050 bordje in Iredev's post hierboven.

Skeltenaer schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:54:
Kijk nou wat in vind?! :D
De Mcfun blackstar 2x150 max, 2x30 rms
Dit zou echt perfect bij mijn speakers passen (35 watt rms), maar ik ben toch ook weer bang dat dit een echte energie vreter is
  1. Het is een energievreter.
  2. Hij 30 watt RMS op >15 volt. Zo werken die specificaties. 15 watt RMS op 12.0 volt. Dus hou alsjeblieft op met zoeken naar een 30 watts versterker want je vind alleen maar dit soort onzin. ;)
  3. Ik meen me te herinneren dat iemand er een had gekocht die vrij snel doorgebrand was maar pin me er niet op vast.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het verschil zit hem niet in die Watts hoor, maar in de ingangs spanning en gevoeligheid. Als je die TA2024 met die voorversterkerkit gebruikt, gaat het op 3db na net zo hard als een 30watt versterker. 3db verschil is niet wereldschokkend (zet een versterker maar eens 3db harder).

Dat doe Marquant harder gaat heeft waarschijnlijk niets met het aantal watts te maken. Want met 1 watt speel je al op 90db (hard). Met 15 watt speel je al over de 100db (onaangenaam hard met autoradiospeakers). Met 30 watt wordt het iets van 103db en met 50 watt 105 ofzo. Om 10db extra volume te hebben (dat als twee keer zo hard wordt ervaren), heb je 10 maal zoveel vermogen nodig.

Onder de 50watt is het allemaal lood om oud ijzer. 10 watt is genoeg om onaangenaam hard te spelen, alleen moet het ingangs signaal wel voldoende spanning leveren om de versterker te laten werken.

Mijn nokia E71 heeft een "muziekhouder" mode. Ik vermoed dat er dan een volledig lijnsignaal uit komt, want zonder extra voorversterker kan ik flink hard spelen (is niet prettig om naar te luisteren dan).

Conclusie: Watts zijn nietszeggend, tenzij je het vertienvoudigt. Dat maakt verschil (wat niet nodig is :P) (zie mijn signature, het is vooral een "zie mij 100watts heben" specificatie).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 13-08-2009 12:13 ]

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 10:51

tomtommie

Alaaf!

[...]

Let wel op dat dit dus met mn ipod op maximaal volume was... maar dan nog, het viel mij ook een beetje tegen...

Maar iemand nog wat opheldering over wanneer de accu leeg is? Is dat onbelast 11,8 volt of belast 11,8 volt?

Anoniem: 302156

Is het ook mogelijk om 2 versterkers op 1 versterker uitgang aan te sluiten??

• Ph3n0m
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05-2020
(jarig!)
Waarom zou je 2 versterkers in 1 kratradio willen?

• Skeltenaer
  • Niet online
Hmm oke, dan ga ik toch maar voor de ta2024, wel met die ingangsgevoeligheidsmodificatie ;)
Nu heeft Iredev nog een ta2020 te koop, (nog steeds trouwens?) dus daar ben ik wel in geintereseerd, maar kun je de Ta2020 ook modden?

Anoniem: 302156

Ph3n0m schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:12:
Waarom zou je 2 versterkers in 1 kratradio willen?
Ik heb nu 1 versterker (de marquant), maar misschien zou ik later nog een 2 de versterker toe willen voegen. Zoiets als de 2024. Is het dan beter als ik een versterker koop met 4 kanalen? En zal dat ook eventueel goedkoper zijn?

• Slechtvalk200
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 14:29
na lang wachten hier dan toch foto's van mijn werfradio:

Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img4/zgxbu7r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img4/e4hxx8p.jpg
Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img4/5rai0mm.jpg

wat zit erin:

4 x 7Ah op 12V
accubewaker
autoradio medion met usb, sd, radio en cd
2 speakers kenwood 60Wms
pc voeding (om te werken bij opladen)
2 laders
en nog wat elektronica om een keuze te maken welke batterij men wil(ze staan nooit in parralel)

En dit allemaal in een heavy duty flightcase

Eens hij is opgeladen, gaat hij gemakkelijk 20u mee op vol vermogen.

Ik wil er nog 2 speakers bijdoen die ik op afstand kan plaatsen. En als de radio nu uitvalt bij te lage batterij moet men zelf 1 of 2 wisselschakelaarsschakelaars verzetten om een volle batterij te kiezen , maar dit wil ik ook automatiseren. Weet wel nog niet hoe

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Slechtvalk200 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:22:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

wat zit erin:

4 x 7Ah op 12V
accubewaker
2 speakers kenwood 60Wms
2 laders
en nog wat elektronica om een keuze te maken welke batterij men wil(ze staan nooit in parralel)

Ik wil er nog 2 speakers bijdoen die ik op afstand kan plaatsen. En als de radio nu uitvalt bij te lage batterij moet men zelf 1 of 2 wisselschakelaarsschakelaars verzetten om een volle batterij te kiezen , maar dit wil ik ook automatiseren. Weet wel nog niet hoe
Nice die case :D
Klinkt het een beetje?

• Slechtvalk200
J_V_D_L schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:27:
[...]

Nice die case :D
Klinkt het een beetje?
de case is zéér sterk weliswaar. Ze is op kamp meegeweest en van verschillende hoogtes gevallen en in alle richtingen gestaan en blijft perfect werken zonder haperen. En de klank is ook fantastisch. Mooie bas, mag wel niet te hard gaan anders kraakt hij wat. Men kan hem ook zeer ver horen. als men hem juist rchte konden we op 300m afstand nog steeds goed horen wat er speelde.

Ik heb juist nog 2 problemen die ik zeker wil oplossen en waar jullie denk ik wel raad op weten.

1) achteraan is er een antenne uitgang voor de radio, wat voor antenne moet daar aan? met een gewone koperdraad werkt het niet.

2) bestaat er een manier om een aux-in te verzien, ook al is ie der niet.

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

! Toch snap ik het niet met wat voor knoppen je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/product_images/1256_Schakelaar,_toggle,_10Amp.,_2_x_maak.jpg

Dit lijkt me erg leuk. Maar kan dat dus? Conrad heeft een vaag systeem met (aan)/uit aan/uit aan/(uit) enz.

Ik wil graag alles in 1x goed bestellen, vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben ;)

• lredev
J_V_D_L schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:36:
! Toch snap ik het niet met wat voor knoppen je nodig hebt.

[afbeelding]

Dit lijkt me erg leuk. Maar kan dat dus? Conrad heeft een vaag systeem met (aan)/uit aan/uit aan/(uit) enz.

Ik wil graag alles in 1x goed bestellen, vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben ;)
Wat betreft die knoppen: Je hebt 2 knoppen nodig die ALLEEN kontact maken als je ze indrukt (die ik in het lijstje met rode stippen heb staan). Zeg maar deurbel idee. Bij conrad omschreven als: (aan)/uit dus "aan" tussen haakjes.

Er bestaan ook wipschakelaars -zoals bij electrische autoruiten - die dus 2 knoppen in een zijn... te vinden onder wipschakelaars en dan als uitvoering: (aan)/uit/(aan)

Die schakelaar die als plaatje bijvoegt is dus een aan/uit. Das niet wat je nodig hebt ;)
J_V_D_L schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 12:02:
[...]

...

Oh en dat lijstje van lredev, staan daar dus alle benodigdheden in voor een pcb? Wat is de functie van een experimenteer bordje? edit: wat ik dus bedoel is, waarom heet het experimenteerprintplaat... het is toch gewoon definitief...
Omdat je er mee kan experimenteren omdat er geen banen op zitten. Je kan (moet) het dus volledig zelf inrichten, en kennelijk gebruikt men die om mee te proberen om dan vervolgens bij een fijne layout een mooie PCB met banen te (laten) maken...
Anoniem: 219973 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 12:03:
[...]

Dat Velleman kitje is in principe het meest eenvoudige wat je kan doen. Je kunt hem ook nabouwen. Mijn eerste electronika projectje was een velleman 1 kanaals voorversterkertje. Ik heb vervolgens alle componenten in viervoud gekocht en er een 2kanaals stereo mixertje van gemaakt. Ik had geen idee wat ik bouwde maar uiteindelijk werkte het wel. En veel goedkoper dan 4 velleman kitjes los kopen!

[...]

Dat kan ja, die 741 chip is alleen iets minder goed dan de TL072 uit de velleman kit (meer ruis bijvoorbeeld). Plus er zitten meer componentjes in die overbodig zijn. Dat 10k trimpotmetertje kun je vervangen voor een 10k weerstand. Je kunt beter de componentjes van het velleman kitje kopen en die nabouwen (met de 100k ipv 10k weerstanden voor 20dB gain).
Dan ga ik het vellemankitje proberen na te maken, met dezelfde componenten. Happer had jij mijn post mee gekregen betreft die weerstandsmodificatie op het TA2024 bordje zelf? Kan jij als expert (zo zie ik je inmiddels tenminste ;) )daar is op reageren, want het zou een erg makkelijk oplossing zijn als ik je toch alleen maar ipod gebruikt.
[...]

Die zijn er niet omdat het gewoon fysisch onmogelijk is op 12 volt en 4 ohm. De marquant kan het namelijk ook niet. Het verschil is dat het vermogen van de TA202x chips feitelijk vermogen is en de marquant een leugen. Alle versterkers in de mediamarkt, kijkshop ed. worden verkocht met specificaties die leugens zijn.
Die bestaan toch wel? Alleen verhogen die dan intern de spanning, waardoor ze een veelvoud aan stroom gaan trekken? Niet zo relevant voor kratradios, maar ja, als iemand met een vrachtwagen accu wil lopen of een gelaccu van 400 euro, dan kán het wel...
Slechtvalk200 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:32:
[...]
...
Ik heb juist nog 2 problemen die ik zeker wil oplossen en waar jullie denk ik wel raad op weten.

1) achteraan is er een antenne uitgang voor de radio, wat voor antenne moet daar aan? met een gewone koperdraad werkt het niet.
bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=378994 Omdat het een "lus" met een bepaalde weerstand moet zijn werkt het niet. Ik weet niet of hij ook nog moet grounden op de MIN, want bij een auto gebeurd dat gezien de montage aan de carrosserie (is min van accu) namelijk wel
2) bestaat er een manier om in een aux-in te verzien, ook al is ie der niet.
Volgens mij niet... Ik zou de handleiding van je radio er op naslaan of googlen op type, er zijn sommige cd wisselaar ingangen die je met een verloop stukje als aux-in kan laten fungeren. Succes ;)

[ Voor 66% gewijzigd door lredev op 13-08-2009 16:45 . Reden: multireageren! ]

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:28:
[...]

Wat betreft die knoppen: Je hebt 2 knoppen nodig die ALLEEN kontact maken als je ze indrukt (die ik in het lijstje met rode stippen heb staan). Zeg maar deurbel idee. Bij conrad omschreven als: (aan)/uit dus "aan" tussen haakjes.

Er bestaan ook wipschakelaars -zoals bij electrische autoruiten - die dus 2 knoppen in een zijn... te vinden onder wipschakelaars en dan als uitvoering: (aan)/uit/(aan)

Die schakelaar die als plaatje bijvoegt is dus een aan/uit. Das niet wat je nodig hebt ;)
Duidelijk. Ik vreesde het ook al dat ie niet goed was (hijs nl. wel erg mooi :9 ) :'( Maar dan neem ik inderdaad zo'n (aan)uit-conrad ding.
Bedankt uiteraard :)

• lredev
J_V_D_L schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:45:
[...]

Duidelijk. Ik vreesde het ook al dat ie niet goed was (hijs nl. wel erg mooi :9 ) :'( Maar dan neem ik inderdaad zo'n (aan)uit-conrad ding.
Bedankt uiteraard :)
2 stuks! want relais activeren en relais uitschakelen hebben ieder eigen drukknopje nodig. Niet een met een lampje nemen, want die blijft toch niet branden en trek misschien teveel stroom voor het relais (inschakel gedeelte werkt op vrij lage stroom)

Graag gedaan, uiteraard ;)

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:47:
[...]

2 stuks! want relais activeren en relais uitschakelen hebben ieder eigen drukknopje nodig. Niet een met een lampje nemen, want die blijft toch niet branden en trek misschien teveel stroom voor het relais (inschakel gedeelte werkt op vrij lage stroom)

Graag gedaan, uiteraard ;)
Ja dat begreep ik al.
3 weken geleden had ik bijna al besteld bij conrad, maar steeds kwam er weer iets bij, had ik weer een vraag... Nu heb ik eindelijk besteld :)

• Slechtvalk200
J_V_D_L schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:07:
[...]

bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=378994 Omdat het een "lus" met een bepaalde weerstand moet zijn werkt het niet. Ik weet niet of hij ook nog moet grounden op de MIN, want bij een auto gebeurd dat gezien de montage aan de carrosserie (is min van accu) namelijk wel
da werkt al, merci, even de antenne van de vaste radio in huis geprobeerd en het werkt perfect

lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:28:
Dan ga ik het vellemankitje proberen na te maken, met dezelfde componenten. Happer had jij mijn post mee gekregen betreft die weerstandsmodificatie op het TA2024 bordje zelf? Kan jij als expert (zo zie ik je inmiddels tenminste ;) )daar is op reageren, want het zou een erg makkelijk oplossing zijn als ik je toch alleen maar ipod gebruikt.
Ik zal er morgen even naar kijken. Kun je een link geven van het exacte bordje dat je hebt? Dit zou natuurlijk perfect zijn, met 2 weerstandjes even de gain opvoeren.
Die bestaan toch wel? Alleen verhogen die dan intern de spanning, waardoor ze een veelvoud aan stroom gaan trekken? Niet zo relevant voor kratradios, maar ja, als iemand met een vrachtwagen accu wil lopen of een gelaccu van 400 euro, dan kán het wel...
Tuurlijk, maar de meeste gewoon niet. Die blazen de specificaties gewoon op. En qua zuinigheid lever je al helemaal in. Gewone 7Ah gelaccu's worden al minder efficient bij stromen hoger dan 2A.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 219973 op 13-08-2009 20:00 ]

• lredev
Het is deze: http://www.samenkopen.net/action_product/638964/183452 ofwel deze:
Afbeeldingslocatie: http://elmoow.googlepages.com/Ta2024d.JPG

Maar jij hebt natuurlijk mee details nodig, datasheet? of duidelijk print layout? Want dan moet ik even het kistje uit elkaar schroeven, dan kan ik er mooie foto van maken... let me know

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:27
Slechtvalk200 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:22:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

wat zit erin:

4 x 7Ah op 12V
accubewaker
2 speakers kenwood 60Wms
2 laders

Kun je er geen dikke autoaccu in doen? Dan kun je nog langer draaien, en hoef je ook niet te klooien met schakelaars om een accu te kiezen.

Je moet dan alleen wel opletten dat hij rechtop blijft staan, en niet op z'n kant ofzo. Anders kan het zuur van de accu eruit lopen, en alles binnenin je 'krat' aanvreten.

En voor een antenne: Ga eens naar de sloop en haal daar een antenne van een auto.

• technicum
Maar weer eens een vraagje van mijn kant.

Nu snap ik dat deze alleen gebruikt hoeven te worden bij grote versterkers in een kist, maar tóch wilde ik graag weten waar deze condensator voor is:

http://www.hmk.nl/view_pr...ductID=1840076&groep=auto
Afbeeldingslocatie: http://www.hmk.nl/IMAGES/Images/auto/840-076.jpg

- Technicum -

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Piekvermogens opvangen. Als muziek eventjes bijzonder snel bijzonder hard uithaalt, kan een accu onvoldoende vermogen leveren. Een condensator kan dat beter.

• lredev
Daarbij, wordt voor condensators (voor piekstroom afvangen) geadviseerd: 2000µF per maximaal gevraagde A... dus bij een 2x15Watt versterker die op 12V werkt heb je aan 2x15=30W/12V=2,5Ax2000µF=5000µF genoeg... De condensator die jij linkt is 2F dat is 2000mF en dat is 2.000.000µF, een beetje overkill dus :P

Praktisch voorbeeld: Mijn 2x50W versterker die werkt op 25VDC heeft op de voedingsafvlakking een 10.000µF condensator, wat al overkill beschouwd kan worden, deze kostte me een tientje en als ik het dingetje maximaal belast heb ik nog steeds een volle bass en geen gaten in de muziek... In een auto met lompe versterking kan zo'n condensator of "powercap" als ze daar genoemd worden zeker nodig zijn, maar met een 2F capacitator kan je theoretisch in 12.000 echte watts voorzien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294234

ff tussendoor
ik zag een voltmeter bij conrad
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=855240
ik zat eraan te denkenom deze te gaan gebruiken als paneel meter
dit kan tog gewoon??

edit: ikzie nu deze lader
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=852034
is deze handig voor een 12v 7Ah accu??
en miss voor het laden van 2 paralel aangesloten accus van elk 7 Ah?

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 294234 op 14-08-2009 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:19:
Maar jij hebt natuurlijk mee details nodig, datasheet? of duidelijk print layout? Want dan moet ik even het kistje uit elkaar schroeven, dan kan ik er mooie foto van maken... let me know
Ik heb de datasheets van het chipje bekeken en je kan in principe de gain enorm makkelijk opvoeren! Dus je hebt inderdaad geen preamp nodig. Je moet gewoon op het bordje de draadjes volgen van het ingangssignaal. Eerst kom je een condensator tegen daarna een weerstand. Die weerstand moet je vervangen, als z'n waarde 2x zo klein wordt dan wordt de gain 2x zo groot enz. Je kunt dus de weerstand eruit solderen, maar je kunt er ook een weerstand overheen aansluiten (parallel) om op die manier een kleinere waarde te krijgen.

Kun je kijken of je dat op je bordje kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 12:18
Bij de ta2024 zijn dit de R2 en R4 weerstanden. Ik heb ze zelf vervangen voor een 4k7 weerstandje.
Het werkt als een tierelier!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechtvalk200
Slechtvalk200 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:14:
[...]

da werkt al, merci, even de antenne van de vaste radio in huis geprobeerd en het werkt perfect
op batterij werkt de radio perfect, maar eens hij op vaste voeding werk lukt het niet echt meer, zou ik die storing op een of andere manier van het vaste net kunnen wegwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 219973 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:29:
[...]

Ik heb de datasheets van het chipje bekeken en je kan in principe de gain enorm makkelijk opvoeren! Dus je hebt inderdaad geen preamp nodig. Je moet gewoon op het bordje de draadjes volgen van het ingangssignaal. Eerst kom je een condensator tegen daarna een weerstand. Die weerstand moet je vervangen, als z'n waarde 2x zo klein wordt dan wordt de gain 2x zo groot enz. Je kunt dus de weerstand eruit solderen, maar je kunt er ook een weerstand overheen aansluiten (parallel) om op die manier een kleinere waarde te krijgen.

Kun je kijken of je dat op je bordje kan vinden?
Jep, zal vanavond het bordje er even bij pakken. Ik hoop dat er aan de onderkant wat meer ruimte is...
moatiej schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:41:
Bij de ta2024 zijn dit de R2 en R4 weerstanden. Ik heb ze zelf vervangen voor een 4k7 weerstandje.
Het werkt als een tierelier!!
Was dat een beetje te doen? En heb je gewone metaalfilm of SMD weerstanden terug gezet?
Slechtvalk200 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:43:
[...]

op batterij werkt de radio perfect, maar eens hij op vaste voeding werk lukt het niet echt meer, zou ik die storing op een of andere manier van het vaste net kunnen wegwerken?
Als je een PC voeding gebruikt... Aarden, of juist niet aarden.... dat kan weleens het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314173

Hulp gezocht. (A)

Totale noob hier, ik wil graag een bierkrat radiotje maken, ik heb al wat onderdelen, namelijk:

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/448/sdc10385e.jpg

Daar heb ik er 2 van, zojuist opgehaald bij een beveliging's bedrijf. Heb nog geen oplader.

Voor de rest nog:

- Bierkrat (24 grolsch)
- 3.5 jack kabel.
- tulp kabel.

Ik heb alles hier afgezocht maar ik heb geen idee wat ik verder allemaal nog moet hebben. :$

Is iemand zo slim hier, om voor mij een overzichtje te maken? :$

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 12:18
@ Iredev het valt absoluut te doen mits je natuurlijk een goede soldeerbout hebt met een kleine punt.
Ik heb er gewoon filmweerstandjes op gezet! Let wel op: mensen op sk hebben het erover dat als je hem op vol volume doet dan word de chip warm tot heet. Maar ik heb gelezen dat de chip zichzelf uitschakeld als het chipje te warm word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@boyd96 Lees startpost ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
! :)
moatiej schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:14:
@ Iredev het valt absoluut te doen mits je natuurlijk een goede soldeerbout hebt met een kleine punt.
Ik heb er gewoon filmweerstandjes op gezet! Let wel op: mensen op sk hebben het erover dat als je hem op vol volume doet dan word de chip warm tot heet. Maar ik heb gelezen dat de chip zichzelf uitschakeld als het chipje te warm word.
Ah, nou ik heb net een nieuwe bout besteld, dus we gaan het binnenkort eens proberen.. wellicht morgen :-)

[ Voor 66% gewijzigd door lredev op 14-08-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

lredev schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:07:
[...]

! :)

[...]

Ah, nou ik heb net een nieuwe bout besteld, dus we gaan het binnenkort eens proberen.. wellicht morgen :-)
heb je die ene die je linkte naar ons gekocht? Die heb ik ook besteld :9 .

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/ml6mhs.jpg
Gat erbij voor extra tweeter, later heb ik de box in de lengte gehalveerd.

Verder ben ik vandaag flink aan het zagen gegaan. Pics komen nog wel, maar verwacht niet veel rechte lijnen, want mijn antieke decoupeerzaag (nooit een zaagje van vervangen) had het moeilijk :(

Voor de kenners (lredev): ik heb dus die DM220-box gehalveerd (in de lengte). Minder volume heeft ie nu dus, maar er komt wel een bassreflexport... Een hele box mee zeulen wordt me te gortig, dus hoop ik zo een geluidskwali/formaat evenwicht te bereiken ;)

Die box was trouwens verschrikkelijk gemaakt, ik heb door 5 cm dikke lagen lijm zitten zagen :o

En dan verf ik 'm mooi zwart (in de hoop dat ie wat strakker wordt en er zaten wat krasjes in het fineer) en dan misschien met een rood streepje of iets dergelijks. Moet ik nog even over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Best wel een redelijk concept. Gewoon een speaker actief maken :). Gewoon 2e hands DM 110's nemen en daar een accu en een TA2024 in stoppen en een jackplug op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

JvS schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:20:
Best wel een redelijk concept. Gewoon een speaker actief maken :). Gewoon 2e hands DM 110's nemen en daar een accu en een TA2024 in stoppen en een jackplug op aansluiten.
Naja ik heb dus mijn oude 220's vermoord. Maar inderdaad gaat hier dus een accu incl nog te maken hKS!, ta2024 en wat plugdingen, en klaar is JVDL.... Toch gaat er nog een hoop tijd (en geld) inzitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik sta niet helemaal achter jouw tactiek, want je verandert de kastinhoud en maakt op de gok een basreflexpoort als ik het allemaal goed begrijp. Ik weet niet welk resultaat dat zal opleveren eerlijk gezegd.

Maar het principe is briljant :). Je zou zelfs kunnen bi-ampen met de TA2024 8-).

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 14-08-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
lredev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:34:
Daarbij, wordt voor condensators (voor piekstroom afvangen) geadviseerd: 2000µF per maximaal gevraagde A... dus bij een 2x15Watt versterker die op 12V werkt heb je aan 2x15=30W/12V=2,5Ax2000µF=5000µF genoeg... De condensator die jij linkt is 2F dat is 2000mF en dat is 2.000.000µF, een beetje overkill dus :P

Praktisch voorbeeld: Mijn 2x50W versterker die werkt op 25VDC heeft op de voedingsafvlakking een 10.000µF condensator, wat al overkill beschouwd kan worden, deze kostte me een tientje en als ik het dingetje maximaal belast heb ik nog steeds een volle bass en geen gaten in de muziek... In een auto met lompe versterking kan zo'n condensator of "powercap" als ze daar genoemd worden zeker nodig zijn, maar met een 2F capacitator kan je theoretisch in 12.000 echte watts voorzien :P
Hahaha, ik bedoel ook niet dat ik die condensator nodig heb ofzo. Maar ik vroeg me 'gewoon' af waar 'dat soort' condensatoren voor gebruikt worden ;)

Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ben er benieuwd naar het resultaat JVDL! (heb inderdaad die besteld.. (punt is denk ik te dik voor het SMD weerstandje van de TA2024 te vervangen, maar das een project voor later :P )

Trouwens net de hKS in elkaar gesoldeerd, toch een dik uur mee bezig! Ik hoop dat 'ie werkt, maar goed, eerst moet mijn accu leeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

JvS schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:49:
Ik sta niet helemaal achter jouw tactiek, want je verandert de kastinhoud en maakt op de gok een basreflexpoort als ik het allemaal goed begrijp. Ik weet niet welk resultaat dat zal opleveren eerlijk gezegd.

Maar het principe is briljant :). Je zou zelfs kunnen bi-ampen met de TA2024 8-).
Nee, het geluid wordt er alleen maar minder op, dat weet ik nu al :P Ik denk ook niet dat de baspoort de kastinhoud 'vervangt'. Het is een grote gok allemaal :)

bi-ampen, meer accu's nodig, meer gewicht.... nah... De kast zelf weegt al nét iets te veel, de drivers zijn ook al best zwaar, dus voorlopig geen plannen om uit te breiden.

[ Voor 14% gewijzigd door J_V_D_L op 14-08-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Hoe zat dat nou? De Ta2024 en De Ta2020 leverde op 12 volt toch evenveel Watt's? Of de Ta2020 iets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Skeltenaer schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 21:45:
Hoe zat dat nou? De Ta2024 en De Ta2020 leverde op 12 volt toch evenveel Watt's? Of de Ta2020 iets meer?
op 12 volt evenveel, (mijn review op mijn site klopt niet helemaal lekker :P) Ben uit gegaan van de 2A die daar vermeld staat, maar dat is minimale wat benodigd is, dan kan je hem niet vol open draaien... Daarvoor heb je wel de (meegeleverd bij de Lepai) 4 A adapter voor nodig. (voor de pieken iig!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
in principe moet die Lepai versterker ook modbaar zijn of niet? als ik zo op de plaatjes op je site kijk is er best veel ruimte, en je kunt gewoon vannaf het ingangssignaal volgen naar de juiste weerstandjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Skeltenaer schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:10:
in principe moet die Lepai versterker ook modbaar zijn of niet? als ik zo op de plaatjes op je site kijk is er best veel ruimte, en je kunt gewoon vannaf het ingangssignaal volgen naar de juiste weerstandjes...
Dat denk ik ook 8) Zal eens spieken binnenkort! (kan niet meer spieken als jij hem overneemt skeltenaer ;) (wellicht wil happer nog even naar de foto's kijken O-) )

[ Voor 5% gewijzigd door lredev op 14-08-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Pffff naar anderhalve week wachten op speakers via redcoon (levertijd werd elke keer uitgesteld, nu zelfs tot 28 augustus!) heb ik mijn order maar geannuleerd.
Nu heb ik de speakers+een boel andere dingetjes voor het krat, gister maar besteld bij conrad. en vandaag een berichtje gekregen dat alles al verzonden is :D
Gisteravond heb ik ook het hout laten zagen, en van Iredev heb ik een lepai versterker overgekocht, dus maandag (hooguit dinsdag) Kan ik aan de slag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Is het trouwens erg om printplaten (bv ta2024, freq.filter) rechtstreeks op t hout te schroeven/plakken? Ik heb niet van die afstandsschroefdingetjes, dus dan zou ik dat weer moeten bestellen...

editus: ik ga straks even naar de karwei/praxis/gamma voor verf (zwart en rood) een rubberen afsluitstrip en 4 koffersluitingen en misschien nog van die afstandspootjes.
Ik hoop een soort rubberen strip te vinden om het geheel mee af te sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/eze99d.jpg
links (zwart) voorkant, daartussen rubberen strip, daarna scheefgezaagde achterkant :9 (overdreven weergave)

en dan het geheel dichtclippen met van die koffersluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.radiocentrum.com/media/pictures/medium/110487.jpg

Maar hoe noem je zo'n rubberenstrip? Ik kom niet verder dan deurstrip, afsluitstrip of iets dergelijks.

[ Voor 63% gewijzigd door J_V_D_L op 15-08-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308667

even een vraagje..
ik heb een kratje met 24ah gelaccu, die laad ik nu altijd op met een gewone acculader maar ik ga bijna op vakantie en dan heb ik geen zin om telkens in de gaten te houden hoe vol hij is.. maar een vriend heeft een druppellader: een mobitronic mbcc 100. op de sticker die erop zit staat: 50/60Hz 0,15A 14v= 1a
zegt mij vrij weinig (A)
heb ook even informatie op internet gezocht daar staat dit:
Ingangsspanning: 230 volt AC
Ingangsspanningsbereik: 180 tot 253 volt AC
Opstartstroom: 0,1 A
Gemiddeld opgenomen vermogen: 20 watt
Laadspanningsbereik: 12 volt: 13,0 tot 13,8 volt, 6 volt: 6,5 tot 7,0 volt
Maximale laadstroom: 12 volt: 1000 mA, 6 volt: ca. 2000 mA

mijn vraag.. is deze lader geschikt voor een 24ah gelaccu?, en wil dat laadspanningsbereik zeggen dat hij hem niet oplaadt als de accu onder de 13 volt is of...? anders heb ik er nog niet echt veel aan..
bvd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:27
Anoniem: 308667 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:09:
even een vraagje..
ik heb een kratje met 24ah gelaccu, die laad ik nu altijd op met een gewone acculader maar ik ga bijna op vakantie en dan heb ik geen zin om telkens in de gaten te houden hoe vol hij is.. maar een vriend heeft een druppellader: een mobitronic mbcc 100. op de sticker die erop zit staat: 50/60Hz 0,15A 14v= 1a

mijn vraag.. is deze lader geschikt voor een 24ah accu?, en wil dat laadspanningsbereik zeggen dat hij hem niet oplaadt als de accu onder de 13 volt is of...? anders heb ik er nog niet echt veel aan..
bvd _/-\o_
Je kunt hem er wel mee opladen, de maximale laadstram is 1A, dus het gaat 24 uur duren om je accu weer op te laden.

Deze lader is nog beter dan je 'gewone acculader'. Een gewone acculader heeft meestal een spanning hoger dan 13,8V, en dat is slecht voor een gelaccu.
J_V_D_L schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:52:

Maar hoe noem je zo'n rubberenstrip? Ik kom niet verder dan deurstrip, afsluitstrip of iets dergelijks.
Tochtstrip?

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Tochtstrip?
Ah! Ik wist dat er een term voor was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Nou mijn hKS werkt niet, maar ik ben ook niet helemaal zeker of ik het allemaal wel goed heb gedaan... Vooral het relais heb ik een op een overgenomen van het schema.

Ik ga hem weer opnieuw maken, maar nu eerst even een print layout tekenen want wat ik nu heb gedaan, lijkt nergens op... En ik vind het moeilijk alles na te lopen en het is niet heel onwaarschijnlijk dat ik wat fout heb gedaan vanwege het steeds wisselen tussen spiegelbeeld etc... Wel jammer dat ik nu niet meer op het zakje de waarden van de weerstandjes kan herkennen :P

Voor de geinteresseerden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YL1vbkib2wGTaoDvpscH26oX/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/olt6jN9hk5KTTRq7r6LyGEZJ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Sh6peLQzNGSEEeD1SKh3vgCA/thumb.jpg

Edit: Volgens mij heb ik de LM385 verkeerd aangesloten... Niet rekening houdende met het feit dat hij in het schema al als bottom-view weergegeven is..

@JVDL ik heb 2 moertjes tussen het bordje en het hout gedaan als afstandshouder. Werkt prima!

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 15-08-2009 13:17 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...