Het kratradio topic [deel 4] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 151.122 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312790

Pixeltje schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:34:
[...]

Hmm, ik heb met mn iPod nog niet zoveel problemen ondervonden, maar dat was in de achtertuin, hij gaat morgen mee naar Frankrijk, en daar zal ik wel merken of ik een voorversterker nodig heb. Die eerste, van 9,75 euro is niet duur, en kan op de spanning van een autoaccu werken (10-30V), die andere heeft een hogere spanning nodig (15-18V). Er staat trouwens bij dat hij regelbaar 40dB uitstuurt, kan ik m dan niet ' regelen' op 20? of moet je daarvoor echt aan het solderen?

Ik heb geprobeerd om mijn oude versterkertje te redden van de dood, wat jammerlijk mislukte, omdat het plastic van de printplaat begon te smelten. Ik had de soldeerbout maar heel even in de buurt, dus misschien is het gewoon crappy plastic, maar ik ben wel een beetje huiverig geworden met op PCBs solderen...
lijkt mij dat dat voorversterkertje gewoon volledig te regelen is per kanaal met die 2 potmetertjes.

Als je op een printplaat wilt solderen moet je eigenlijk een regelbare soldeerbout hebben met klein soldeerpuntje, dat werkt goed. ik heb deze http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html niet duur en kan als je netjes werkt gewoon smd mee solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973

lredev schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 12:55:
Ik wil dat kitje even gaan bestellen bij okaphone, en gelijk ook weerstandjes die jij aanraad erbij... Alleen uh tot welk vermogen in Watt moet ik selecteren? En als ik het goed begrijp, kan je de gain toch nog verder knijpen met de potentiometers?
Gewoon 1/4 watt weerstandjes. Een 100kOhm kan maximaal 158 volt hebben voordat hij over z'n 0.25 watt gaat :D.

Het is een goed idee om een redelijke gain te nemen (20dB) en het volume met de potmeters te knijpen. Dan kan je ervoor zorgen dat het volume nooit te hoog kan worden omdat de opamp dan begint te clippen.
Trouwens als je een 2.1 kratje wil maken, zoals jij hebt JvS, met bijvoorbeeld 2 TA2024's en je gebruikt een ta2024 om een dubbelspoelswoofer aan te sturen, moet je dan de bas nog een aparte gain meegegeven, of is het dan wel redelijk in balans? Op zich is het met dat voorversterkerbordje dan wel mooi te regelen... Hoe heb jij de frequenties eigenlijk gescheiden op de line-in? Ik heb hier og wel een pioneer dingetje liggen wat je normaal voor je autoversterkerhangt, maar mocht zoiets uit weinig onderdelen op te bouwen zijn is het wel leuk om zelf te doen natuurlijk, gewoon vaste waarde, op 100 of 150 Hz ofzo...
Dat hangt van de speakers af, gevoeligheid en impedantie. Als je ze als set koopt dan is er weinig aan de hand. Zijn dan immers al op elkaar afgestemd. Ik heb aparte tweaters en woofers. De woofers waren eerst veel zachter. Nu heb ik 4 ipv 8 ohm en een hogere gevoeligheid. Nu is het in balans. Maar dat is niet iets wat ik van te voren kon weten. In dat geval is het wel fijn om de optie te hebben het volume apart te regelen.

Ik denk dat het idee van een aparte PCB (printed circuit board) met eq en volume geen slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Wel een stuk ingewikkelder. Voor mij en JvS is het ook een leerproject. We hebben allebei weinig kaas gegeten van elektronica maar willen wel volgend jaar actieve/powered front speakers in elkaar gaan klussen. Maar om ervoor te zorgen dat we het dan niet voor het eerst doen, gaan we eerst voor dit low profile project zo'n filter in elkaar solderen.

Er zijn alleen nogal wat hobbels om te nemen: ten eerste de PCB laten maken voor een schappelijke prijs, dat lijkt nu opgelost. Maar daarnaast ook de voedingsspanning voor de opamps, die moet waarschijnlijk symetrisch worden. Daar moet dus ook nog wat op verzonnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat laatste die je met twee weerstanden en een condensator.

Je neemt twee gelijke weerstanden (zeg 22k) en sluit ze aan in serie op de plus en en de min van de voeding (zeg 12 volt). Dwz, pluspool-----22k-----22k---minpool. Dan sluit je een elco (100uF) aan tussen de minpool en het middelste punt waar de twee weerstanden samen komen. Dat punt is je signaal aarde voor de opamps.

Als je vragen hebt of een ontwerp hebt kun je altijd mailen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 219973 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 15:24:
Dat laatste die je met twee weerstanden en een condensator.

Je neemt twee gelijke weerstanden (zeg 22k) en sluit ze aan in serie op de plus en en de min van de voeding (zeg 12 volt). Dwz, pluspool-----22k-----22k---minpool. Dan sluit je een elco (100uF) aan tussen de minpool en het middelste punt waar de twee weerstanden samen komen. Dat punt is je signaal aarde voor de opamps.

Als je vragen hebt of een ontwerp hebt kun je altijd mailen ;)
Maar daar krijg je neem ik aan geen negatieve voedingsspanning van? Wat doet het uberhaupt wel :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je ermee doet is dat voor de opamp de 6 volt de 'aarde' wordt. De originele 0 wordt de -6 en de 12 wordt de +6 volt. De opamp aarde is alleen de signaal aarde, dwz de spanning tenopzichte waarvan de het muzieksignaal oscilleert. Je moet alleen wel via een 1n condensator het verschil 6 volt DC spanning overbruggen. De 1M weerstanden houden de ingang en uitgang op 0VDC zodat het niet zweeft.

Zoiets:Afbeeldingslocatie: http://img35.imageshack.us/img35/1482/opampversterker.png
Issie niet mooi :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Hey! Een nieuw deel! Maarehh, wat doen die google maps plaatjes in de OP? Ik ga het topic maar eens helemaal doorlezen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 219973 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:39:
Wat je ermee doet is dat voor de opamp de 6 volt de 'aarde' wordt. De originele 0 wordt de -6 en de 12 wordt de +6 volt. De opamp aarde is alleen de signaal aarde, dwz de spanning tenopzichte waarvan de het muzieksignaal oscilleert. Je moet alleen wel via een 1n condensator het verschil 6 volt DC spanning overbruggen. De 1M weerstanden houden de ingang en uitgang op 0VDC zodat het niet zweeft.

Zoiets:[afbeelding]
Issie niet mooi :*)
Ah ok, maar dan heb je slechts +6V en -6V. Zijn er veel opamps die daarmee happy zijn? De psu kit die bij die actieve filter hoorde, voorzag in +15 en -15 volt voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ok, update voor onze bierkrat radio. Na twee sessies solderen, kabels op maat knippen en veel krimpkousen is de bekabeling af. Tijdens de eerste sessie heb ik de aan/uit schakelaar tijdens het solderen te heet laten worden en die was gesneuveld. Nu wat voorzichtiger gedaan en nu doet ie het nog :). De drivers erin geschroefd en gassen maar :).

De Dayton woofer en Visaton full range driver:
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/1.jpg

De TA2024 amps naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/2.jpg

Overzicht inhoud behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/3.jpg

Aansluitingen/schakelaar. De powercon is voor het laden. Superrecht ook allemaal :P:
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/4.jpg

O ja, en hoe het klinkt? Nog niet heel best :P. Met name de sub doet zijn naam nog niet echt eer aan. Ondanks dat hij in een bandpass zit, komt er vooral wat midlaag/mid uit, verder niet zoveel :P. Maar goed, de behuizing is nog zo lek als een mandje, dus het wordt waarschijnlijk een stuk beter. Daarnaast gaan we de boel toch ook maar actief filteren. Het valt overigens wel mee hoe hard het gaat, zonder pre amp haal je niet max vermogen. Ik gok dat het een dB of 10 harder kan voordat het de clip in gaat, maar het is al best acceptabel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:11:
Ah ok, maar dan heb je slechts +6V en -6V. Zijn er veel opamps die daarmee happy zijn? De psu kit die bij die actieve filter hoorde, voorzag in +15 en -15 volt voor zover ik weet.
Ik zie dat ik blijkbaar die schakeling van het velleman K2572 kitje heb nagemaakt. Zo universeel is zo'n schakelingetje ook.. De TL072 werkt prima op die spanningen. Er bestaat ook een TL074, die heeft twee keer zoveel opamps (vier) en is verder gelijk. Zoek de datasheets maar es op. Het actieve filtersysteem in mijn krat gebruikt ze ook, in totaal 3 opamps per stereo kanaal. Een voor een 10dB boost (versterkingsfactor 3.2) en een voor het woofer filter en het tweeter filter.

De woofers hebben trouwens een TA2020 bordje en de tweeters draaien op LM386 chip versterkertjes. Die laatste zijn niet zuinig maar omdat de tweeters nog geen watt nodig hebben op vol volume is dit prima ;)
Jag schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 01:11:
O ja, en hoe het klinkt? Nog niet heel best :P. Met name de sub doet zijn naam nog niet echt eer aan. Ondanks dat hij in een bandpass zit, komt er vooral wat midlaag/mid uit, verder niet zoveel :P. Maar goed, de behuizing is nog zo lek als een mandje, dus het wordt waarschijnlijk een stuk beter. Daarnaast gaan we de boel toch ook maar actief filteren. Het valt overigens wel mee hoe hard het gaat, zonder pre amp haal je niet max vermogen. Ik gok dat het een dB of 10 harder kan voordat het de clip in gaat, maar het is al best acceptabel :).
Ik denk dat je te ver bent gegaan in het nastreven van HiFi. Ik snap niet dat je twee kleine buisjes hebt ipv een bredere. Kon je die niet vinden? Dat betekent veel meer oppervlak en dus wrijving en verlies. Als je dit niet werkend krijgt zou ik er gewoon een bas reflexsysteem van maken. Als het je wel lukt, respect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 14:13:
[...]

Gewoon 1/4 watt weerstandjes. Een 100kOhm kan maximaal 158 volt hebben voordat hij over z'n 0.25 watt gaat :D.

Het is een goed idee om een redelijke gain te nemen (20dB) en het volume met de potmeters te knijpen. Dan kan je ervoor zorgen dat het volume nooit te hoog kan worden omdat de opamp dan begint te clippen.

[...]
Ok, thanks, mijn bestelling bij okaphone is als volgt geworden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fnpfYcjgi37FWD9KEuNA1hA5/thumb.png

Ben erg beniewd wat dit dan brengt met geluid. Als ik eerdere info uit dit topic goed onthouden heb: 10dB is 3,2 factor versterking, voor het gevoel hield dat toch ongeveer een verdubbeling in? Ik denk dat dit erg mooi zou uitpakken!

Ik heb trouwens onlangs ook een TA2024 van sureelectronics binnengekregen, nog niet getest, maar die heeft toch veel, veel kleinere componenten dan de ta2024 van Arjan Helder. Ik ben erg benieuwd of dat hoorbaar is :) (hij was ietsje goedkoper).
J_V_D_L schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:45:
Hey! Een nieuw deel! Maarehh, wat doen die google maps plaatjes in de OP? Ik ga het topic maar eens helemaal doorlezen... :)
Ik volg je niet helemaal, google maps plaatjes :) ?

[ Voor 16% gewijzigd door lredev op 06-08-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
Er wordt hier vrij veel gesproken over de het TA2024 printje.
Nu wilde ik graag weten hoeveel speakers dit printje kan aansturen en wat
zo'n printje ongeveer kost.

Dit omdat mijn autoradio standaard geen line-in aansluiting heeft
en ik toch wel de mogelijkheid wil hebben om een line-in te maken.

Daarbij wilde ik dan ook nog graag weten of er een tulp-aansluiting aan het TA2024 printje gemaakt kan worden voor het line-in signaal.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 219973 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:03:
Ik denk dat je te ver bent gegaan in het nastreven van HiFi. Ik snap niet dat je twee kleine buisjes hebt ipv een bredere. Kon je die niet vinden? Dat betekent veel meer oppervlak en dus wrijving en verlies. Als je dit niet werkend krijgt zou ik er gewoon een bas reflexsysteem van maken. Als het je wel lukt, respect _/-\o_
Die maat van die basreflexbuizen is juist een praktische overweging geweest. We wilden afstemmen op ongeveer 65Hz, de lengte van de pijp moest onder de 20cm blijven en we wilden met een gatenboor een gat kunnen zagen.

Je kan ook een 10cm buis nemen ipv 5cm, maar dan wordt de buis bij gelijke afstemming een flink stuk langer en heeft per defenitie dezelfde 'luchtweerstand'. Alleen als je hele dunne buisjes neemt, heb je veel last van poortresonantie door de hoge luchtsnelheid. Met 2x 50mm heb je dat niet hoor. De poort is ook gewoon 14cm lang. Dat is binnen de hifi een uiterst normale poortlengte.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:05:
Die maat van die basreflexbuizen is juist een praktische overweging geweest. We wilden afstemmen op ongeveer 65Hz, de lengte van de pijp moest onder de 20cm blijven en we wilden met een gatenboor een gat kunnen zagen.
Een decoupeerzaag en een vijl doet wonderen ;-)
Je kan ook een 10cm buis nemen ipv 5cm, maar dan wordt de buis bij gelijke afstemming een flink stuk langer en heeft per defenitie dezelfde 'luchtweerstand'. Alleen als je hele dunne buisjes neemt, heb je veel last van poortresonantie door de hoge luchtsnelheid. Met 2x 50mm heb je dat niet hoor. De poort is ook gewoon 14cm lang. Dat is binnen de hifi een uiterst normale poortlengte.
Heb je de 65Hz berekend voor 1 buisje?

10 cm is ook niet te vergelijken met 2 van 5 omdat het oppervlak dan 4x zo groot is, dan zou ik voor 7 gaan. Dan kun je waarschijnlijk ook 14 centimeter gebruiken omdat het oppervlak gelijk is.

Er zit nu een bocht in, dat scheelt wel. Ik heb ooit een vak gedaan over wrijving in buizen, bochten enz. Vreselijk saaie stof, maar het heeft me wel een beeld gegeven wat daar voor komt kijken. Volgens mij is de luchtweerstand van je buisjes veel hoger dan wat met dezelfde afstemming mogelijk is. En omdat je kast niet hermetisch afgesloten is gaat een hoop lucht/druk verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

We hebben echt wel genoeg oppervlakte van de br pijpjes nu dunkt me. In eerste instantie hebben we 10cm overwogen, maar toen we 5cm zagen waren we overtuigd. Zeker dubbel uitgevoerd absoluut voldoende. Het probleem is nu dat het helemaal niet functioneert als bandpass, omdat de behuizing gewoon alles behalve dicht is. JvS gaat de komende dagen de laatste zaken afwerken aan onze bierkratradio:

- nog wat schuurwerk om het deksel sluitend te krijgen
- een heleboel tochtstrip op de randen
- nog wat kitten
- laagje witte lak voor de kale stukken

Mijn voorspelling :): nadat we hem zo goed mogelijk dicht gemaakt hebben zal de bandpass werking wel goedkomen denk ik en zal er wel wat sub uitkomen. Maar dan zal denk ik alsnog de conclusie zijn dat er een actief filter moet komen met ook meer gain op het sub en met name ook een low pass filter. En een beetje de 2K dippen voor die visaton drivers om het wat minder als kermit de kikker te laten klinken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus als ik het goed begrijp heb je de 65Hz berekend voor een enkel buisje?Vervolgens heb je een tweede buisje geplaatst? In dat geval gaat de 65 Hz niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik ben dan echt allebehalve een expert, maar ik kan met niet anders voorstellen met het logisch denken dat ik tracht te ondernemen (:p).... dat die visaton in de "gesloten" kastgedeelte invloedheeft op de druk. Afgezien van affieniteit op frequenties e.d. Er onstaat druk middels die woofer welke met minimaal 2 maal het vermogen van die ene visaton wordt aangestuurd. Dat moet toch doorwerken in die visaton? CQ dus ook van invloed zijn om de virtuele kastgrootte. In al mijn nederigheid deel ik het maar even in het klein..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 219973 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:20:
Dus als ik het goed begrijp heb je de 65Hz berekend voor een enkel buisje?Vervolgens heb je een tweede buisje geplaatst? In dat geval gaat de 65 Hz niet meer op.
Het leek ons wel opportuun om de BR lengte ook op basis van twee pijpjes te berekenen en dat hebben we dan ook maar gedaan :+.

Overigens hebben we heel precies de benodigde lengte bepaald door een stuk recht pijp van de gewenste lengte (ongeveer 14cm) af te zagen, te vullen met water en dit over te gieten in de bocht met een kort stukje pijp. En vervolgens op de waterhoogte aftekenen en afzagen. De grootste error marge zal niet hierin zitten, maar in de inhoud van de kamer, maar een klein beetje verschil is niet zo heel erg. We kunnen overigens heel makkelijk de poorten nog wat langer of korter maken :).
lredev schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:24:
Ik ben dan echt allebehalve een expert, maar ik kan met niet anders voorstellen met het logisch denken dat ik tracht te ondernemen (:p).... dat die visaton in de "gesloten" kastgedeelte invloedheeft op de druk. Afgezien van affieniteit op frequenties e.d. Er onstaat druk middels die woofer welke met minimaal 2 maal het vermogen van die ene visaton wordt aangestuurd. Dat moet toch doorwerken in die visaton? CQ dus ook van invloed zijn om de virtuele kastgrootte. In al mijn nederigheid deel ik het maar even in het klein..
Ik ben het met je eens dat dit een alles behalve optimale situatie is. Wij hebben natuurlijk wel overwogen de Visaton's hun eigen ruimte te geven, alleen hebben die best nog wel wat nodig wil je ze laten doorlopen tot minimaal 100Hz. Zeg maar zoveel dat er dan veel te weinig overblijft voor de woofer. Daarom, en omdat dit toch geen superserieus project is, hebben we het boom=ho principe hier gehanteerd en ze samen in één kast ruimte geschroefd :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:43:
Het leek ons wel opportuun om de BR lengte ook op basis van twee pijpjes te berekenen en dat hebben we dan ook maar gedaan :+.
Effe checken. Je weet maar nooit ;)
Overigens hebben we heel precies de benodigde lengte bepaald door een stuk recht pijp van de gewenste lengte (ongeveer 14cm) af te zagen, te vullen met water en dit over te gieten in de bocht met een kort stukje pijp. En vervolgens op de waterhoogte aftekenen en afzagen. De grootste error marge zal niet hierin zitten, maar in de inhoud van de kamer, maar een klein beetje verschil is niet zo heel erg. We kunnen overigens heel makkelijk de poorten nog wat langer of korter maken :).
Resonantie pijpjes zijn veel minder precies te voorspellen dan de bekende formules je laten geloven. Ik begrijp hieruit dat je je goed verdiept hebt in de theorie. Echter die is ook alleen maar theorie. De TS theorie is veel minder exact en voorspellend dan het je doet geloven.

Waar ik me bij je ontwerp zorgen over maak is de efficientie van je resonantie buisjes. Twee buisjes zijn altijd minder efficient dan een enkel buisje die juist getuned is. Dit komt omdat het plastic oppervlak (niet het oppervlak van de opening) groter is.
Daarnaast heb je er een scherpe bocht van 90 graden inzitten. Dat zorgt voor veel weerstand is ook af te raden.

Met een enkele buis met afgeronde openingen (als een trompet) kun je de luchtweerstand minimaliseren. Wat van belang is dat de luchtstroming in de buis laminair is. Ik weet wel zeker dat hij nu turbulent is. Een zogenaamde laminaire stroming heeft veel minder weerstand Hiermee kun je flink wat dB aan gevoeligheid winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

technicum schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:38:
Er wordt hier vrij veel gesproken over de het TA2024 printje.
Nu wilde ik graag weten hoeveel speakers dit printje kan aansturen en wat
zo'n printje ongeveer kost.

Dit omdat mijn autoradio standaard geen line-in aansluiting heeft
en ik toch wel de mogelijkheid wil hebben om een line-in te maken.

Daarbij wilde ik dan ook nog graag weten of er een tulp-aansluiting aan het TA2024 printje gemaakt kan worden voor het line-in signaal.

Ik hoor het graag.
Er zijn aansluitingen voor twee speakers, en zoals eerder (ik dacht in deel 4 al, anders moet je deel 3 even teruglezen) gezegd, zorgt het parallel of in serie aansluiten van meerdere speakers op een uitgang voor verschillende effecten. Door de meegeleverde signaalkabel aan te sluiten op een tulp-blokje, heb je een tulp-ingang aan je versterker :)

En daarbij: kun je je autoradio niet foppen, en laten doen alsof je een aux-in hebt? Op de plaats van de cd-wisselaar-input (die de meeste radio's wel hebben) kun je ook gewoon een ander audioapparaat hangen bij de meeste radio's.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixeltje op 06-08-2009 18:05 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Pixeltje schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:04:
[...]

Er zijn aansluitingen voor twee speakers, en zoals eerder (ik dacht in deel 4 al, anders moet je deel 3 even teruglezen) gezegd, zorgt het parallel of in serie aansluiten van meerdere speakers op een uitgang voor verschillende effecten. Door de meegeleverde signaalkabel aan te sluiten op een tulp-blokje, heb je een tulp-ingang aan je versterker :)

En daarbij: kun je je autoradio niet foppen, en laten doen alsof je een aux-in hebt? Op de plaats van de cd-wisselaar-input (die de meeste radio's wel hebben) kun je ook gewoon een ander audioapparaat hangen bij de meeste radio's.
Ik heb het even ge-google-ed en daar kwam uit dat mijn radio (een JVC KD S636) geen aansluiting heeft voor een wisselaar. Dus daarom zou ik dan graag 2 van die TA2024 printjes aanschaffen zodat ik toch een line-in aansluiting zou kunnen maken op m'n kist.

Dan heb ik ook nog een nieuwe vraag. Waar kan ik die printjes kopen? Want ik heb al even gezocht, maar uiteindelijk komen er alleen maar datasheets van de ta2024 chip zélf uit.
En als laatste wilde ik dan ook graag nog weten of ik op die line-in van het ta2024 printje ook gewoon een aparte cd-speler ofzo kan aansluiten (of dan het signaal niet te sterk is of zoiets).

Toch weer wat vragen van mijn kant, maar alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313194

Hallo mensen,

Dit is de eerste keer dat ik wat op een forum zet! sorry dat het laden van de foto's even duurt.

Ik heb hier een foto van hoe mijn Grolsch kist eerst was!

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/3889/35268395264vt8.jpg

Maar naar een tijdje liep iedereen met die bierkratjes! en werd het tijd voor wat nieuws,

Ik kocht:

1x JBL-CS604 Versterker met 320 watt vermogen.
2x Pioneer woofers 8''
2x tweeters
1x Condensator 1.2
2x Gel accus 7Ah

Ik was een paar ontwerpen aan het maken, en uit eindelijk wist ik wat het ging worden!
Had wat hout gekocht en begon met zagen.

Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/3632/11072009074q.jpg
buitenkant met versterker

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/4499/11072009076.jpg
binnenkant Condensator 1.2 + Gel accu's 7Ah

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/415/11072009078.jpg
Wat er nog bij in komt, 2x 200watt rms Pioneer woofers 8'', 2 tweeters en 2 lucht gaten.
De planken zitten nog niet vast op deze foto!

naar het inbouwen van deze spullen, even getest of alles werkte! ik had alles met schroeven vast zitten.
er trilde nog al het 1 en het ander, dus ik heb alles schroeven vervangen door bouten en moeren met plaatjes!
Dit is absoluut een aanrader. klinkt veel beter! geen gekraak of wat dan ook, alleen de tweeters nog met schroeven vast. toen alles er weer uit! en de kist naar de bekleder gebracht.

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/2134/04082009118.jpg
_/-\o_

gisteren en vandaag voor het eerst gebruikt in het openbaar!
de bass hoorde je 100 meter verder nog. ik ben geslaagd.
ik moet eerlijk zeggen ik kan maar 4 uur ofzo vol aanzetten. dan kan ook iedereen mee luisteren! dus ik haal er nog 2 gel accu's bij! ik wil nog aan de rechter onder kan 2 wieltjes maken. met aan de linker onder kan zon hendel wat je in en uitelkaar kan schuiven van een koffer, zodat ik heb makkelijk mee kan nemen!

(Nu heb ik nog 1 vraag aan jullie. ik heb zoals je ziet de versterker aan de buiten kant. vandaar dat ik dit allemaal erop zet, die versterker word gigantisch heet! je kunt je hand er geen 2 sec ophouden. jullie een idee hoe ik die kan koelen zonder dat het uiterlijk zo lelijk word?)

Dit is de eerste keer dat ik wat op een forum zet! sorry dat het laden van de foto's even duurt.
Groet Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383

Zozo,

Hoe zwaar is dat ding wel niet.

Lijkt niet heel draagbaar. maar mooi gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erg mooi gemaakt. Maar even voor de goede orde. Als je systeem 4 uur meegaat op twee 7.2 ampereuur accu's dan trek je maximaal 3.6 ampere (in het beste geval). Dat komt neer op 42 watt totaal. Omdat je versterker erg heet wordt (veel verlies) ben je ongeveer de helft aan vermogen kwijt aan warmte.

Met andere woorden, je hebt een 2x10 watt systeempje gemaakt. Waarom neem je geen TA2024 versterker? Die levert meer vermogen (2x15 watt) en dan gaat je accu 2x zolang mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 219973 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:19:
Erg mooi gemaakt. Maar even voor de goede orde. Als je systeem 4 uur meegaat op twee 7.2 ampereuur accu's dan trek je maximaal 3.6 ampere (in het beste geval). Dat komt neer op 42 watt totaal. Omdat je versterker erg heet wordt (veel verlies) ben je ongeveer de helft aan vermogen kwijt aan warmte.

Met andere woorden, je hebt een 2x10 watt systeempje gemaakt. Waarom neem je geen TA2024 versterker? Die levert meer vermogen (2x15 watt) en dan gaat je accu 2x zolang mee?
Wat jij zegt klinkt erg logisch, toch geloof ik niet dat, ALS dit werkelijk 10Watt efficient vermogen is, die TA2024 hetzelfde of zelf meer levert. Ik heb zelf ook een keer geprobeerd met een 4x35W gebrugd dus 2x70Watt, die trok dik 4A en ging loeihard, voor mijn gevoel meer dan 4 keer zo hard als de TA2024. Met de zelfde ipod als bron.
Ik heb nog een filmpje van een vriend die ik helaas niet kan plaatsen in verband met privacygevoeligheid (dronken bui, 5 uur 's ochtends, indruk maken op 2 studentes met zijn radiokist) maar dat filmpje geeft wel een lekkere indicatie van het geweld dat eruit een ander versterkertje komt die het minimaal 7 uur volhoudt op een 7Ah accu, maar overduidelijk veel harder gaat dan de TA2024 (merk: Caliber Rally, 220Watt staat er op geloof ik..)

Ik heb inmiddels de voorversterker besteld, dus moet de werkelijke capaciteit van de TA2024 nog ontdekken, maar toch... Zoals hij onschrijft, bas op 100meter hoorbaar (als dat klopt natuurlijk :P), dan kan het nooit lekker kloppen....

@ Mrc1991,
Dat ziet er best vet uit, als het toch niet meer draagbaar blijkt, waarom niet een autoaccu toepassen, is denk ik goedkoper + langer luister plezier...

Edit:
General Power Output 60 watts RMS x 4 channel at 4 ohms and ≤ 1% THD + N Aldus JBL zelf.

Das wel bij redelijk veel vervorming. Heb je wellicht efficiënt 2Ohm aangesloten? Dat verklaart wel deel van de hitte en het vele kabaal dat je kan produceren...

[ Voor 8% gewijzigd door lredev op 06-08-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De TA2024 zal ongetwijfeld minder hard gaan. De 2x15 watt van dat ding is alleen bij de hardste pieken.

Ik bedoelde dat met een klein beetje ironie. Zovan, je kunt net zogoed het kleinst mogelijke versterkertje nemen.

Toch is het zo, als je ze in 4 uur leeg stekt dat ze dan gemiddeld genomen niet meer dan 2x21 watt geleverd hebben. De accu's worden ook minder efficient, ik weet niet precies maar 6Ah bij 4 uur klopt wel redelijk. Dus zeg, 2x18 watt. Ik denk die megacondensator in dit geval wel goed dienst doet om de pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 219973 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:28:
Resonantie pijpjes zijn veel minder precies te voorspellen dan de bekende formules je laten geloven. Ik begrijp hieruit dat je je goed verdiept hebt in de theorie. Echter die is ook alleen maar theorie. De TS theorie is veel minder exact en voorspellend dan het je doet geloven.
Dan wordt het een gevalletje meten = weten. Impedantie meting kan ik helaas niet, wel een gewone respons meting (Smaart Live). Maar eerst maar eens die kist dichten :).
Anoniem: 313194 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:36:
Hallo mensen,

Dit is de eerste keer dat ik wat op een forum zet!
Ja, zo kan het ook :). Dat beklede ziet er wel goed uit. Maar hoe doe je het filteren van de units? Passief of zit er een crossover filter in die JBL amp? En komt er nog wel een beetje midrange uit het setje? Je wellicht ook kunnen kiezen voor een setje full range speakers (of gewoon 2-weg autospeakers) met subs (voor genoeg beuq laag). En zijn die poorten nog berekend of is er op goed geluk een "luchtgat" gemaakt :) ?
Anoniem: 219973 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:19:
Nou ja, het draait natuurlijk nooit precies uren lang @ full power. Er zit ook nog wat dynamiek in muziek ed, dus dat schommelt gewoon. Dus je kan niet op deze manier een vermogens berekening doen.
lredev schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:44:
een ander versterkertje komt die het minimaal 7 uur volhoudt op een 7Ah accu, maar overduidelijk veel harder gaat dan de TA2024 (merk: Caliber Rally, 220Watt staat er op geloof ik..)
Dat hangt ook af van de ingangsgevoeligheid, die is ook nogal laag bij de TA2024. Dus het is ook een kwestie van hoeveel signaal je hem voedt, niet alleen max vermogen. Eigenlijk moet je net zo lang omhoog draaien tot het in de clip gaat en dan een tandje terug. Dat is zijn hardst :). En dat lukt je niet dat punt te bereiken met een ipod rechtstreeks op een TA2024, daar levert de ipod niet genoeg sap voor.

Overigens heb ik eens goed gas gegeven met onze kratradio met 2x 2024 en dat gaat toch best hard, valt niet tegen. Grappige is ook dat de voltmeter (in de vorm van LEDjes) een beetje meebeweegt met de muziek, bij de hardste stukken zakt de voedingsspanning een beetje in :P.

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 06-08-2009 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
technicum schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:34:

Pixeltje schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:04:

/QUOTE

Ik heb het even ge-google-ed en daar kwam uit dat mijn radio (een JVC KD S636) geen aansluiting heeft voor een wisselaar. Dus daarom zou ik dan graag 2 van die TA2024 printjes aanschaffen zodat ik toch een line-in aansluiting zou kunnen maken op m'n kist.

Dan heb ik ook nog een nieuwe vraag. Waar kan ik die printjes kopen? Want ik heb al even gezocht, maar uiteindelijk komen er alleen maar datasheets van de ta2024 chip zélf uit.
En als laatste wilde ik dan ook graag nog weten of ik op die line-in van het ta2024 printje ook gewoon een aparte cd-speler ofzo kan aansluiten (of dan het signaal niet te sterk is of zoiets).

Toch weer wat vragen van mijn kant, maar alvast bedankt.
Iemand plz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Je kan informeren bij de samenkoopactie: http://www.samenkopen.net/action_product/638964/183452 hij zou er nog een paar moeten hebben.

Je kan op ebay kijken: http://shop.ebay.com/i.html?LH_PrefLoc=2&_nkw=TA2024&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283 Daar vind je ze ook, ook voor redelijk bedrag in NL te krijgen...

Voor zover ik weet mag dat geen probleem zijn. Op mijn mengpaneel is de verhouding zo: lijn met CD speler gain driekwart open = lijn met ipod vol gain open, geeft ongeveer zelfde volume over de master. Heel veel verschil zit er niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

lredev schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:05:
[...]

[...]

Ik volg je niet helemaal, google maps plaatjes :) ?
Nou zeg :( nu lijkt het net alsof ik gek ben! Ik zweer dat in de OP ipv alle bierkratjes allerlei werelddelen waren afgebeeld, ala google maps... Ik dacht dat ik een screen had gemaakt, maar die is foetsie... 'T is een samenzwering....

OT:
Er zijn zo te zien prachtige dingen gemaakt! Zo mooi gaat kan die van mij nooit worden ;( (gezien mijn soldeer en houtbewerkingservaring :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Geen echte kratradio, maar een scooterradio. Idee gejat van hier >:)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RtFm4DUMrU3PaqHvfYnuW0gZ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FGhYukSHStVvQzz0nOPKcuKz/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uMvyi2gUYd07c3moSKODy6G7/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fzxHLAFxETN826DkiZQa9tRj/thumb.jpg
Alles is aangesloten, behalve de input. Hoe doen jullie dat met die klasse T versterkers? Ik heb alleen een connectortje met 3 draadje (left in, ground, right in) en ik heb geprobeerd om er de 3.5mm jack van een oud setje dopjes op aan te sluiten, maar dat is niet te solderen en te klein voor kroonsteentjes (valt er gewoon uit :X ) Is zoiets ook kant en klaar te koop?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:52:
Nou ja, het draait natuurlijk nooit precies uren lang @ full power. Er zit ook nog wat dynamiek in muziek ed, dus dat schommelt gewoon. Dus je kan niet op deze manier een vermogens berekening doen.
Ik ga alleen uit van wat hij zei, namelijk dat ie op maximaal volume 4 uur meeging. Dus gemiddeld gezien, over die 4 uur hebben de accu's zo'n 2x20 watt geleverd. Dus zo nu en dan wat meer bij de bassen en zo nu en dan wat minder, maar over 4 uur gemiddeld klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik word wel een beetje verdrietig van het vertrouwen in ons vermogen om een bassreflexpoort te berekenen ;(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:05:
Ik word wel een beetje verdrietig van het vertrouwen in ons vermogen om een bassreflexpoort te berekenen ;(.
Ik heb het volste vertrouwen in je berekeningen :D. Maar toch:

Een vriend van mij heeft eigen speakerskasten gemaakt met 10 inch full wave speaker chassis. De kasten zijn enorm, uiteindelijk koos hij voor "maar" 240 liter (kwart kuub ja :p). Deze kerel heeft daadwerkelijk ALLES uitgezocht. Uiteindelijk heeft hij toch voor bassreflex gekozen.

Volgens de theorie moest het basreflex gat zo en zo groot zijn. Maar de verkoper(=ontwerper) van de speakers legde hem uit dat de theorie gewoon een slechte benadering is. Deze jongen koos er toch voor om de theorie te volgen en kleinere reflex poorten te bouwen (geen buizen, gewoon gaten. Dat kan bij 240 liter). Het resultaat was verschrikkelijk. De resonantiepiek zat totaal verkeerd.

Uiteindelijk heeft hij de raad van de verkoper opgevolgd met een veel beter resultaat. Gelukkig kon hij grotere gaten boren (12 cm diameter als ik het me goed herinner)

Laat het duidelijk zijn dat ik qua speakerbouw geen expert ben maar eerder iemand met een goed gevoel voor techniek. Wat ik wel uit betrouwbare bron weet is dat de theorie van Thiele Small soms met een korreltje zout moet worden genomen. En dat je beter 1 rechte buis kan nemen dan 2 kleine gebogen.

Bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://iruimte.nl/foksuk.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
lredev schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:06:
[...]

Je kan informeren bij de samenkoopactie: http://www.samenkopen.net/action_product/638964/183452 hij zou er nog een paar moeten hebben.

Je kan op ebay kijken: http://shop.ebay.com/i.html?LH_PrefLoc=2&_nkw=TA2024&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283 Daar vind je ze ook, ook voor redelijk bedrag in NL te krijgen...

Voor zover ik weet mag dat geen probleem zijn. Op mijn mengpaneel is de verhouding zo: lijn met CD speler gain driekwart open = lijn met ipod vol gain open, geeft ongeveer zelfde volume over de master. Heel veel verschil zit er niet tussen.
Na net even op Ebay te hebben gekeken komt de volgende vraag bij mij op. Er staat bij het ene TA2024 bordje 'D-Class' en bij een andere weer 'T-Class'. Kan iemand mij vertellen wat hier het verschil tussen is?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Ow.... Serieus?

Dan wordt de keuze makkelijk!
Gewoon het beste model voor de goedkoopste prijs ;)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Classe D is de techniek om een analoos audiosignaal te "simuleren" door een snel schakelende voeding (wikipedia voor meer info) Tripath, de producent van de TAXXXX chips, gebruikt deze techniek, maar noemt het zelf class-T.
Class T is a registered trademark for Tripath's amplifier technologies. It is an implementation of Class D amplifiers, but improves the control scheme to create more efficient and higher quality audio amplification.
Dus de filosofie is hetzelfde, alleen de marketing is wat anders. Andere merken noemen het bijvoorbeeld Digital Amplification of iets in die trend.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 06-08-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Oké!

Bedankt voor de toelichting, want wat dat betreft had ik er geen bal verstand van :P
en kwam er toch een 'want?' en 'waarom?' op bij het antwoord van JvS.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaa hij is wel draagbaar hoor! ik wou aan de zeikant over de boksen heen nog 2 hendels maken gewoon wat je in een badkuip ook hebt! zodat je hem wel normaal kan dragen, eventeul met 2 man! hij is niet zo heel zwaar, maar ik heb genoeg luister plezier hoor! haha ik maakte me alleen een beetje druk op die hitte, ik ga nu niet helemaal een andere versterker kopen enzo! ben genoeg geld kwijt geloof ik! als we bij ons aan het meer liggen, en we staan aan de overkant op zon 80 meter van ons af, hoor je de bass nog!

''Das wel bij redelijk veel vervorming. Heb je wellicht efficiënt 2Ohm aangesloten? Dat verklaart wel deel van de hitte en het vele kabaal dat je kan produceren...''

wat kan ik er dan aan doen? ik draai nu met 14ohm! die accus parallel geschakeld

En het geluid is goed hoor! ik heb die 2 pioneers overbrucht. achter een eigen kanaal, die staan op tweeters afgesteld op het moment, omdat de bass gewoon veels te hard gaat. en de tweeters zitten achter een apart kanaal, met per tweeter 1 of ander dingetje waar door die puur tweeter geluid krijgt, die heb ik gekocht, ik ben helemaal de naam kwijt haha. en nu gaat de bass als nog vet hard, en het geluid is gewoon zuiver!, ik heb uiteraard de ipod ook anders in gesteld om het geluid beter te krijgen!

Die condensator is echt een goed ding, wanneer de versterker meer trekt, kan een accu het niet geven! maar de condensator wel, dat scheeld dus heel veel als je hem volluit draait, dan begint er niks te kraken! en dat had ik met mijn knappe grolsch kist je wel. waar ook wel een klein versterkertje in zat.

En ik zag iemand wat zeggen over die luchtgaten voor de bass, ik had ze er eerst niet in zitten, ik wou proberen zonder, maar overal waar maar iets een gaatje zat kwam gigantisch veel lucht uit, dus nu heb ik 2 luchtgaten erin gemaakt, en dat klinkt ook nog is beter ook.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 313194 op 07-08-2009 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik draai 4 uur op top ofzo, en daarna kan ik gewoon verder gaan alleen niet volluit, maar ik draai niet 4 uur op top hoor! mensen worden knetter gek van me hahaha, maar soms heb je een paar van die broekies die naast je komen zitten, met van die grafherrie erop, dan zet ik hem gewoon volluit, en dan zetten hun die van hun vanzelf wel uit. haha hij gaat bijna een hele dag mee, op het laatst krijgt die last van lege accu's dus eigelijk moet ik nog 1 of 2 accu's erbij hebben!
ik zal hem deze week is even wegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Even voor mijn informatie:

Door een luchtgat (of 2 o.i.d.) te maken kan de woofer z'n lucht kwijt natuurlijk. oké dat snap ik.
Maar waarom klinkt het geluid dan beter? Omdat dan de bass naar buiten kan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 10:51

tomtommie

Alaaf!

technicum schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 07:51:
Even voor mijn informatie:

Door een luchtgat (of 2 o.i.d.) te maken kan de woofer z'n lucht kwijt natuurlijk. oké dat snap ik.
Maar waarom klinkt het geluid dan beter? Omdat dan de bass naar buiten kan ofzo?
Tadaaaa: http://nl.wikipedia.org/wiki/Basreflexsysteem

Mooie creaties hier weer langsgekomen, ik heb mijn kratje werkend en ga hem dan ook dit weekend eens goed testen!
Ik heb alweer een aantal goede ideeen zien langskomen voor verbeteringen, foto's na het weekend 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313194 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 07:31:
wat kan ik er dan aan doen? ik draai nu met 14ohm! die accus parallel geschakeld
14 ohm en twee accu's parallel :D ? Bedoel je niet ampereuur? (Ah).

De reden dat hij warm wordt komt doordat je versterker de helft of meer van het vermogen afgeeft als warmte. Je hebt een zogenaamde klasse AB versterker. Die beginnen eigenlijk een beetje achterhaald te worden. Maar omdat het een bewezen en eenvoudige techniek is waar al 40 jaar weinig aan essentieels aan verbeterd is blijven fabrikanten ze verkopen.

Er zijn twee dingen die je kan doen:
1) Een zuinigere versterker nemen: Klasse D of T.
2) zorgen dat je versterker z'n warmte kwijt kan.

Nu heb je gekozen voor de tweede optie door je megaversterker ;) aan de buitenkant te plaatsen. Ze worden natuurlijk ook gemaakt om gezien te worden.

Je hebt nu ook een ander probleem. Je hebt een paar extra accu's nodig. Dat was niet nodig geweest als je een efficientere versterker had gehad. Deze is volgens mij op je lijf geschreven. Nu heb je 1 accu om muziek te maken en 1 accu om je versterker op te warmen. Als je goedkoop aan accu's kan komen en je hebt ruimte en kan alles tillen maakt het natuurlijk ook weinig verschil.
En ik zag iemand wat zeggen over die luchtgaten voor de bass, ik had ze er eerst niet in zitten, ik wou proberen zonder, maar overal waar maar iets een gaatje zat kwam gigantisch veel lucht uit, dus nu heb ik 2 luchtgaten erin gemaakt, en dat klinkt ook nog is beter ook.
Nog een tip over die luchtgaten. Er zitten rare onderzeebootjes in. Die zijn er voor de sier en zodat er geen pennen of kinderhandjes in verdwijnen. Ze hebben als nadeel dat er minder lucht doorheen kan. Als je die structuurtjes eruit sloopt wordt de bas strakker. Hoeveel weet ik niet maar het zal wel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Je zou ook een 100Watt Class T/D amp kunnen overwegen, die gebruik ik thuis (50Watt versie) met een 25VDC voeding en dat gaat met 8Ohm boxen al erg hard. Met 2 gelaccus in serie heb je 24Volt en dat is een pak efficienter dan die JBL A/B versterker. Alleen het opladen van je accu;s is dan wat meer gedoe om dat je ze dan apart moet laden.

Die gelinkte 100watter heeft 2 chips en wordt wel wat heter, maar de heatsink is redelijk makkelijk te vervangen, of een ventilatortje op de 5Volt uitgang van het bordje doet wonderen. voor 35 euro heb je die thuis.... (heb al veel bij die winkel besteld, absoluut betrouwbaar, in mijn ervaring)
En kan je erg veel geluid uit je 2 accu's halen. + veel langer er mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Zeg lredev, waar blijft de noob-proof versie van happers KratSafe :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat moet je happer eigenlijk even vragen. Ik zal er snel even mee bezig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Anoniem: 219973 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 15:30:
Dat moet je happer eigenlijk even vragen. Ik zal er snel even mee bezig gaan.
haha, bij deze dan :)

Ik vroeg het aan lredev omdat hij de OP beheert en dit een mooie aanvulling zou zijn.

In ieder geval alvast bedankt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310983

Hallo,

Ik zie dat hier sommige mensen gebruik maken van de lepai versterker. Ik wil deze heel graag hebben, maar aangezien ik zelf geen 18 ben (17) beschik ik, of vrienden van mij niet over een creditcard. Mijn ouders willen dit niet doen omdat ze bang zijn voor spyware etc ...

Ik ben op zoek naar iemand die deze versterker wil verkopen of iemand die voor mij via ebay deze versterker zou willen bestellen.
Uiteraard maak ik het bedrag over via internetbankieren. Ik hoop dat er iemand is die dit wil doen en die ook betrouwbaar is.

Alvast bedankt!

Graag mailen naar: smuggyz@gmail.com of hier reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik had al geantwoord op je mail ;-)

[ Voor 64% gewijzigd door lredev op 07-08-2009 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kwestie is al opgelost :)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Ik wacht met smart op je KratSafe happer :)

(ik wil zsm mn boel bestellen bij conrad, ik wil je niet onder druk zetten maarrrr...) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Wat wordt er hier bedoeld met een KratSafe?

Sorry, niet eerst vorige kratradio topics hiervoor doorzocht.

[ Voor 45% gewijzigd door technicum op 08-08-2009 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok hartstikke mooi. Ik had em nog niet noob-proof gemaakt omdat er nog niet genoeg vraag naar was. Gezien het goede weer zal het dit weekend niet meer worden :). Begin volgende week zal ik er naar kijken.

Het grootste probleem nu is dat je hem nog moet instellen. Oftewel hij werkt niet direct. Daar is wel een oplossing voor maar betekent dat je meer componentjes nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Heb net even in Deel 2 terug gekeken en gezien dat die KratSafe een schakeling is om je kist (de electronica dan :) ) te beschermen tegen kortsluiting.

Happer, heb je hier toevallig nog een foto/schema van hoe ik deze schakeling moet bouwen? Want ik heb ook wel interesse in die schakeling aangezien m'n kist gebruikt gaat worden bij m'n zeeverkenners cluppie, en dan kan ie wel n's nat worden.

Overigens hoeft hij voor mij niet noob-proof te zijn, zolang het maar geen SMD componenten bevat. :)

Alvast bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door technicum op 08-08-2009 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

technicum schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 10:28:
Heb net even in Deel 2 terug gekeken en gezien dat die KratSafe een schakeling is om je kist (de electronica dan :) ) te beschermen tegen kortsluiting.

Happer, heb je hier toevallig nog een foto/schema van hoe ik deze schakeling moet bouwen? Want ik heb ook wel interesse in die schakeling aangezien m'n kist gebruikt gaat worden bij m'n zeeverkenners cluppie, en dan kan ie wel n's nat worden.

Overigens hoeft hij voor mij niet noob-proof te zijn, zolang het maar geen SMD componenten bevat. :)

Alvast bedankt.
Ik vond deze nog ergens verdwaald in deel 3:
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/531/kratsafev20t.png

Uiteraard een dikke © voor happer.

Ik wacht de noob-proof versie nog maar even af denk ik :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300543

ik heb een paar nieuwe kratje gemaakt, de grote van een schouder tas.. met draagband.. en komt mooi geluidje uit.. staat nu in de spuitkabine voor de verf maar foto's volgens snel..

http://www.mijnalbum.nl/Album=WNRU7FGP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

TKing schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:34:
Alles is aangesloten, behalve de input. Hoe doen jullie dat met die klasse T versterkers? Ik heb alleen een connectortje met 3 draadje (left in, ground, right in) en ik heb geprobeerd om er de 3.5mm jack van een oud setje dopjes op aan te sluiten, maar dat is niet te solderen en te klein voor kroonsteentjes (valt er gewoon uit :X ) Is zoiets ook kant en klaar te koop?
Niemand? :(

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Afbeeldingslocatie: http://www.ftdichip.com/Images/TTL-232R-AJ%20pinout.jpg
zo zou je het kunnen solderen.

Een 1x 3,5mm jack > 2x Cinch aanschaffen (€1) en dan de GND solderen aan de buitenring en de L aan de kern van de witte en de R aan de kern van de rode.

Of als je het mooier wilt gebruik je zoiets:
Makkelijker is zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/webshop/images/uploads/DSCF1241.JPG

[ Voor 47% gewijzigd door J_V_D_L op 08-08-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Boah, heb het velleman kitje binnen met de stereovoorversterker (K2572) via okaphone met de weerstandjes die happer adviseerde... maar wordt nog best een pittig klusje :P In ieder geval mijn eerste echte PCD soldeerjob, de batterijmeter van de samenkoopactie lijkt er een eitje bij :|

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k0GGM5Ru5abJwGQQ6iQwvkg4/full.jpg

TKing,

Wat makkelijk te doen is: een kabel kopen met aan aan in ieder geval 1 zijde een jackplug (pak een mooie dikke, werkt wat makkelijker), deze afknippen op gewenste lengte, dan netjes strippen, en mooi verbinden met in elkaar draaien en een beetje soldeer, dan alles afzonderlijk isoleren met tape of krimpkous.

Verder zijn bij het onderdelenhuis oid wel losse plugjes te koop, waarop het op zich best goed solderen is... Mooiste vind ik de oplossing die JVDL je aanbiedt, in geval van kapotte kabel heb je hem dan zo vervangen.
Anoniem: 300543 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 12:00:
ik heb een paar nieuwe kratje gemaakt, de grote van een schouder tas.. met draagband.. en komt mooi geluidje uit.. staat nu in de spuitkabine voor de verf maar foto's volgens snel..

http://www.mijnalbum.nl/Album=WNRU7FGP
Andere link? want zie hier alleen je oude kratje met subwoofer. Loopt je verkoop een beetje trouwens? Meeste mensen die ik vertel wat het zou kosten als ik er een voor ze zou maken, of als ze zelf zouden maken schrikken beetje van de prijs... Ligt denk ik ook beetje aan de leeftijd en uurloon van de doelgroep :P

[ Voor 44% gewijzigd door lredev op 08-08-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Onze kratradio klinkt trouwens als je een beetje EQ'ed nog best wel ok (simpele telefoon EQ en 2Khz flink naar beneden helpt al) en er komt nu al een vrij stevig volume af als ik mn telefoon aansluit. Meer dan voldoende voor in de boot (zonder de 10db gain ervoor dus). In mijn woonkamer van 28m2 kan ik het iig dermate hard zetten dat je moet schreeuwen om eroverheen te komen :).

De sub is alleen wel echt te zacht, dat is jammer. De kist lekt natuurlijk nog aan alle kanten en de gesloten kast, is helemaal geen gesloten kast door de speaker die erin zit...

Eerst maar eens verder afwerken :).

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 08-08-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
JvS schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 16:48:
Onze kratradio klinkt trouwens als je een beetje EQ'ed nog best wel ok (simpele telefoon EQ en 2Khz flink naar beneden helpt al) en er komt nu al een vrij stevig volume af als ik mn telefoon aansluit. Meer dan voldoende voor in de boot (zonder de 10db gain ervoor dus). De sub is alleen wel echt te zacht, dat is jammer. De kist lekt natuurlijk nog aan alle kanten en de gesloten kast, is helemaal geen gesloten kast door de speaker die erin zit...

Eerst maar eens verder afwerken :).
Wellicht met alleen een gain voor de sub dat het wel lekker in orde komt, we vertrouwen in je JvS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300543

hahaha, klopt helemaal

maar sommige mensen hebben het er voor over.. helemaal als je het met een team koopt;)
de posters worden op het moment gedrukt bij een drukkerij.. ;)
lredev schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 16:40:
Boah, heb het velleman kitje binnen met de stereovoorversterker (K2572) via okaphone met de weerstandjes die happer adviseerde... maar wordt nog best een pittig klusje :P In ieder geval mijn eerste echte PCD soldeerjob, de batterijmeter van de samenkoopactie lijkt er een eitje bij :|

[afbeelding]

[...]

TKing,

Wat makkelijk te doen is: een kabel kopen met aan aan in ieder geval 1 zijde een jackplug (pak een mooie dikke, werkt wat makkelijker), deze afknippen op gewenste lengte, dan netjes strippen, en mooi verbinden met in elkaar draaien en een beetje soldeer, dan alles afzonderlijk isoleren met tape of krimpkous.

Verder zijn bij het onderdelenhuis oid wel losse plugjes te koop, waarop het op zich best goed solderen is... Mooiste vind ik de oplossing die JVDL je aanbiedt, in geval van kapotte kabel heb je hem dan zo vervangen.

[...]

Andere link? want zie hier alleen je oude kratje met subwoofer. Loopt je verkoop een beetje trouwens? Meeste mensen die ik vertel wat het zou kosten als ik er een voor ze zou maken, of als ze zelf zouden maken schrikken beetje van de prijs... Ligt denk ik ook beetje aan de leeftijd en uurloon van de doelgroep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
J_V_D_L schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 11:38:
[...]

Ik vond deze nog ergens verdwaald in deel 3:
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/531/kratsafev20t.png

Uiteraard een dikke © voor happer.

Ik wacht de noob-proof versie nog maar even af denk ik :')
En iemand dan een idee hoe dit werkt (vooral betreffende die Aan en Uit, wat voor schakelaars dat zijn enzo, hoe dat eruit ziet, en ja.. hoe dat dan werkt.)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Even een update voor mijn kratje,
Ik heb de accu al binnen, 12 volt, 12 ampere, de acculader is er ook al.
De speakers heb ik al besteld (3 dagen geleden bij redcoon en er staat nog steeds in behandeling -_- )
Deze pioneer speakers
En ik heb mijn ''kistje'' ook al ontworpen, ik ga als de speakers binnen zijn het mdf halen bij de gamma,
hij komt er zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/1341/geluidsbox.jpg
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de versterker, ik dacht eerst aan de marquant, maar deze heeft (volgens de specs) echt een slechte geluidskwaliteit S/N ratio van 77db bijvoorbeeld.
Als er iemand die de marquant heeft me kan vertellen dat er toch nog een beetje acceptabel geluid uit komt ga ik gewoon voor de marquant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
technicum schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 21:53:
[...]

En iemand dan een idee hoe dit werkt (vooral betreffende die Aan en Uit, wat voor schakelaars dat zijn enzo, hoe dat eruit ziet, en ja.. hoe dat dan werkt.)

Alvast bedankt.
Dat is precies wat happer nog met ons gaat delen, als het mooie weer voorbij is ;)
Een beproefd concept ;) Wat betreft marquant, i dont know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
lredev schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:40:
[...]

Dat is precies wat happer nog met ons gaat delen, als het mooie weer voorbij is ;)

[...]
Oww Oké. Had ik nog niet begrepen :+
Dan wacht ook ik het even af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308578

vraag!:
kan je een auto radio met alleen een cd speler er in ook een mp3 aansluiten via de cd wisselaar

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 308578 op 09-08-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skeltenaer schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:17:
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de versterker, ik dacht eerst aan de marquant, maar deze heeft (volgens de specs) echt een slechte geluidskwaliteit S/N ratio van 77db bijvoorbeeld.
Als er iemand die de marquant heeft me kan vertellen dat er toch nog een beetje acceptabel geluid uit komt ga ik gewoon voor de marquant ;)
Die marquant is een extreem cheapo ding, maar in een kratradio ga je geen last hebben van de S/N ratio. Dat is zegmaar ongeveer de laatste specificatie waar je je druk om hoeft te maken :P. Er komt gewoon een goed bruikbaar signaal uit dat in zo'n krat evengoed klinkt als een digitaal versterkerbordje.

Ik zou zelf liever zo'n klasse D bordje nemen, maar dat is puur omdat-ie zuiniger is. Verder is die Marquant gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Anoniem: 308578 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 12:56:
vraag!:
kan je een auto radio met alleen een cd speler er in ook een mp3 aansluiten via de cd wisselaar
Bedoel je de MP3 op de Wisselaar zelf? of op de radioaansluiting van de wisselaar?

En misschien een beetje info over de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

technicum schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 13:13:
[...]

Bedoel je de MP3 op de Wisselaar zelf? of op de radioaansluiting van de wisselaar?

En misschien een beetje info over de situatie?
heb een auto radio alleen er zit geen aux op. ik had een keer gelezen op het internet dat iemand een jack plugin aan de radioaansluiting van de wisselaar

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 308578 op 09-08-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Anoniem: 308578 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 13:15:
[...]

heb een auto radio alleen er zit geen aux op. ik had een keer gelezen op het internet dat iemand een jack plugin aan de radioaansluiting van de wisselaar
Oké ik snap nu wat je bedoeld. Wat je wilt is wel mogelijk met die wisselaar ingang. Alleen weet ikzelf niet hoe je zoiets kan fixen zodat het werkt. Want ik wilde dit zelf ook gaan uitzoeken, maar ik heb geen wisselaar aansluiting op m'n radio, dus dat ging niet door.

Waarschijnlijk zijn er wel andere mensen hier op 't forum die je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
tijd dat ik ook maar is wat foto's post, had eerst wat gebouwd in zo'n kistje
zitten 13cm pioneer speakers, lepai versterker (ta2020 chip) en 9ah accu

Afbeeldingslocatie: http://img200.imageshack.us/img200/9459/p1505092120.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img200.imageshack.us/img200/3193/p150509212201.jpg

vond dat metalen niet mooi klinken, ging mee trillen en was zwaar dus heb toen maar een houten kistje gemaakt
nog steeds dezelfde boxen en accu maar nu een ta2024

het is vooral gericht op mobiliteit hij is redelijk klein past makkelijk in een normale eastpak en het volume is hard genoeg, woon in utrecht en overal waar het volume enigszins omhoog gezet wordt komen mensen klagen ;(

(wel grappig trouwens, zat keer midden op lepelenburg met paar mensen en kwam een vrouw vanuit een of andere straat aan fietsen omdat ze last had van de muziek 8)7

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/1750/p2406091511.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/6/p240609151101.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/4717/p2406091512.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/7347/p2406091513.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/2540/p240609151301.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/4673/p2406091540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Kijk eens aan weer een paar leuke kistjes voor de startpost ;-)

Ik heb zojuist het velleman preamp kitje afgebouwd, op zich best goed te doen, alleen wat een gepruts... echter echt enorm de moeite waard! Ik heb volgens advies van happer R5 en R6 vervangen door 100kOhm weerstandjes om niet teveel gain mee te geven, ik heb hem nog niet helemaal voluit kunnen testen, maar met de potmetertjes 3/4 open hoorde ik zo snel nog geen oversturing/clipping. Zo even een subjectieve gok: Het gaat volgens mij wel 2 keer zo hard met het voorversterkertje ertussen!

Mini fotoworklog:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YbWqlgEDE8xvpar9ZhTyIInF/full.jpg
Tja, ik ben dan ook nog maar een beginnend soldeerder ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DFWAT96gelmaYdqQDUWlqdzO/full.jpg
Hier zie je r5 en r6 geplaatst

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9OFmReFySakY8ZGL6bD6CbPw/full.jpg
Meegeleverde insteekconnector. Helaas had ik geen experimenteerprint (waar kan je dat halen?) Anders had ik een en ander wat mooier kunnen afwerken. Wordt allemaal nog wel geisoleerd!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R6cJitfw8HGC2ksxYD79h5JJ/full.jpg
De boel aangesloten en wel, en draaiende! Ik moet nog even het kistje dichtmaken met de preamp erbuiten zodat ik goed het maximale volume kan vinden. Dont mind the chaos! Moet allemaal nog netjes worden!

Verder ben ik nog opzoek naar leuke loss shielded signaalkabel, waar kan je dat kopen en hoe heet dat, wat moet ik zoeken? Met deze dradenbende is er al best wat ruis te horen als de ipod niet is aangesloten. Nu moet het nog wat netter worden, maar toch, het is echt allemaal budget tulpkabel wat ik aan stukjes heb geknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even een algemeen vraagje:
hoe moet je bestelen via samenkopen.net(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 308578 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:37:
even een algemeen vraagje:
hoe moet je bestelen via samenkopen.net(A)
http://www.samenkopen.net/action_products/638964 product aanklikken, aantal kiezen en bestellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen elmo is op vakantie denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Hallo allemaal,
ik heb een vraagje in verband met een casemod. Ik wil er een speaker in bouwen die ik ooit eens bij een afhaalchinees heb gekocht. :P
Als ik het volgens het volgende schema aansluit, zou dat dan werken?

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w56/Driftkikkerland/rest/versterker.png
(plaatje uit de startpost en een beetje bewerkt)

Dus zeg maar, gewoon een 3.5mm jackje van de pc, en de versterker op de 12v lijn aansluiten.
Bestaan er ook dit type versterkers die je gewoon op 230v netstroom aan kan sluiten? Want ik weet niet of ik een versterker zomaar op een pc voeding kan aansluiten.
Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja waar kan je het aantal kiezen! er staat niks bij;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Nou ik dus helemaal een voorversterkertje halen en fabriceren, dik uur soldeerwerk Blijk je met 2 weerstandjes hetzelfde te kunnen bereiken, haha... Gewoon parallel aan R2 en R4 een weerstand van 4k7 Ohm solderen en je kan met een gewone ipod een leuk geluid krijgen, zonder extra storing oid toe te voegen van de pre amp. Zie ook paginaatje van Plons met wat uitleg.

Ik ga het morgen wel even proberen iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 20:32
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/fuz31v.jpg
Hier het begin van het krat, alvast de gaten uitgezaagd, en de onder en binnenkant verwijderd
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/22ht2c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/30mbxpw.jpg
Hier is de bodem te zien en de speakers.
De bodem is van trespa, dus dit is lekker sterk en kan wat hebben later werd deze vast-gekit aan de onderkant waardoor trillingen tot het verleden behoorden.
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/zo82ef.jpg
Hier zijn ook de 2 metalen tussenstukken te zien, deze zorgen voor stevigheid en zoals later zichtbaar ook voor bevestiging van de houten delen waarmee de versterker en accu op de plaats worden gehouden.
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/mkwrxl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/mhwlt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/312bqlx.jpg
Hier is het resultaat zichtbaar, ik heb een rubberen strookje op de bovenkant geplakt waardoor er geen sprake is van resonantie door de deksel, op dit moment wilde ik nog scharnieren e.d. bevestigen maar hiervan heb ik afgezien.
Ook heb ik een sigarettenaansteker bevestigd waarmee apparatuur valt op te laden, en 2 schakelaars, de linker is voor de ventilator om bij hoge temperaturen de versterker te kunnen blijven koelen en de rechter voor de versterker.
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/20iswvn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/281g9ix.jpg
Hier de testopstelling, later heb ik de ventilator nog vastgemaakt aan het hout.
Ook zijn de draden in wat nettere banen geleid.
Ook is hier de zekering te zien, deze heb ik bij mijn sigarettenaansteker gemaakt om kortsluiting te voorkomen, in de versterker zelf zit er al een, dus dit vond ik overbodig.
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2hwlob8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/358dhea.jpg
En hier het uiteindelijke resultaat.
Ik heb gekozen voor snelbinders om mn deksel vast te houden met de simpele reden dat zo mijn iPod of telefoon ook gelijk op zijn plek word gehouden(ik wissel nogal eens van muziek en om dan steeds het kistje open te maken vind ik zo'n gedoe.
Ondertussen heb ik een snelbinder gemaakt die aan de handvatten vast zit waardoor alles er net wat strakker uit ziet.
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/xp1wkz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 20:32
Ik heb per ongeluk een nieuw topic gestart, maar dit is de link van mijn bierkratradio:
foto's van mijn kratradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305450

Ziet er wel mooi uit ;), maar is het ook handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jurjen-
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10-2023
mastercard schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:30:
tijd dat ik ook maar is wat foto's post, had eerst wat gebouwd in zo'n kistje
zitten 13cm pioneer speakers, lepai versterker (ta2020 chip) en 9ah accu

[afbeelding]
[afbeelding]

vond dat metalen niet mooi klinken, ging mee trillen en was zwaar dus heb toen maar een houten kistje gemaakt
nog steeds dezelfde boxen en accu maar nu een ta2024

het is vooral gericht op mobiliteit hij is redelijk klein past makkelijk in een normale eastpak en het volume is hard genoeg, woon in utrecht en overal waar het volume enigszins omhoog gezet wordt komen mensen klagen ;(

(wel grappig trouwens, zat keer midden op lepelenburg met paar mensen en kwam een vrouw vanuit een of andere straat aan fietsen omdat ze last had van de muziek 8)7
Leuk dingetje! maar waar heb jij die inbouw jack stekker gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt het daarvoor bedoelde topic al gevonden zie ik :).

Klinkt het ook een beetje?
Ook is hier de zekering te zien, deze heb ik bij mijn sigarettenaansteker gemaakt om kortsluiting te voorkomen, in de versterker zelf zit er al een, dus dit vond ik overbodig.
Heb je nu 2 zekeringen? :P

Verder :doe eens wat aan die kabelzooi man, dat is best erg ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
had um hier vandaan, ook die elco gehaald en een paneelmetertje maar was te lui dat in te bouwen omdat hij tog lang genoeg mee gaat :p

ik heb trouwens de accu hier gehaald:
http://www.online-batterien.de
hebben dacht ik best goede prijzen alleen de verzending is wat duur maar volgens mij zeker interessant als je meerdere accu's koopt

ook is die 9ah die ik heb gekocht even groot als de meeste 7ah accu;s dus dat is weer mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
knaap37 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:49:
hier mijn radiokist met defqon.1 logo op de deksel:
[afbeelding]

http://img528.imageshack.us/img528/8485/img0072j.jpg

[afbeelding]

gebruikte spullen:

versterker: Cougar C-300.2
2x300W max.
2x100W rms

speakers: Treefrog TF652
2x500W

en als accu heb ik een loodaccu van een auto gebruikt.
:o Wat zie ik nou? Heb je je radiokist op Marktplaats.nl gezet?
Waarom? Was ie niet goed genoeg ofzo? Of bouw je vaker radiokisten
om ze vervolgens te verkopen?

Zie hier: http://audio-tv-foto.mark...%2FAMVpEsi&fta_ind=1&fs=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
technicum schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:39:
[...]

:o Wat zie ik nou? Heb je je radiokist op Marktplaats.nl gezet?
Waarom? Was ie niet goed genoeg ofzo? Of bouw je vaker radiokisten
om ze vervolgens te verkopen?

Zie hier: http://audio-tv-foto.mark...%2FAMVpEsi&fta_ind=1&fs=1
Lijkt me bepaald niet lucratief voor die prijs :) De zomer is natuurlijk al weer bijna voorbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Huge Edit...

Verkeerde topic :(

[ Voor 95% gewijzigd door J_V_D_L op 10-08-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312790

haha, 5 ampere zekering en 2x 100 watt rms, dat vind ik echt knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Sinds wanneer genieten tweakers van het weer... :/
;)

In ieder geval, het blijkt dus dat het soldeerapparaat des huises kapot is. (eigenlijk wist ik dit wel en ik heb ook al een nieuw gevalletje op het oog: kalik)
Mijn vraag is dus of zo'n soldeerding geschikt is voor het all-round soldeerwerk en vooral ook dingetjes maken zoals KratSafe-schakelschema's (heeft het niet een te grote punt?) Mij vielen vooral de enorme prijsverschillen op! Bijvoorbeeld dit kán toch niet veel zijn?! Voor zo weinig geld zo veer spul... Soms vragen ze 250 euro voor alleen de bout. Wat is nou precies de meerwaarde van zo'n station met temperatuurregeling? Ik vind t best lastig kiezen zo allemaal :9.

Dat was de soldeerbout, ik heb namelijk nog eens goed de garage doorgezocht en ik ben erachter gekomen dat de decoupeerzaag die we hebben al een jaartje of 50 oud is :') (niet veel gebruikt, overigens) En mij lijkt dat 18mm MDF toch best wel een uitdaging is voor zo'n zaagje! Wat zijn jullie ervaringen met het bewerken van zulk dik MDF? Met de hand lijkt het me ook vrij lastig...

Eigenlijk heel off-topic, maar dat kan voor een keertje ook geen kwaad, om hier nou een nieuw topic voor te openen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je niet een te dikke deksel?

Volgens mij is het handiger als je gewoon een vaste deksel maakt. nu moet je de hele tijd je krat optillen aan de zijkant maar dan kan je gewoon een handvat aan de boven kant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey mensen,

Ik heb een vraag! Als ik een marquant versterker aansluit op een pc door middel van een 3.5 mm jack, moet ik dan ook een adapter aansluiten op de versterker? Of is dat niet nodig omdat de pc toch al stroom geeft aan de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Anoniem: 310983 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:50:
Hey mensen,

Ik heb een vraag! Als ik een marquant versterker aansluit op een pc door middel van een 3.5 mm jack, moet ik dan ook een adapter aansluiten op de versterker? Of is dat niet nodig omdat de pc toch al stroom geeft aan de versterker?
Het is niet zo dat je je versterker voorziet van stroom door middel van een 3,5mm jack. Hiervoor moet je dus een adapter gebruiken of een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké, bedankt! Waar zou ik een adapter kunnen kopen? Want ik vind een accu iets te onhandig voor bij een pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Anoniem: 310983 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 21:05:
Oké, bedankt! Waar zou ik een adapter kunnen kopen? Want ik vind een accu iets te onhandig voor bij een pc.
Zoek voor een adapter met 12V en een max. laadstroom van ~4A (hoe hoger hoe beter).
Afbeeldingslocatie: http://www.sale-adapter.com/images/12V4Alcdadapter.jpg
kijk naar bijvoorbeeld adapters voor computerschermen, notebooks...
Ook kan je van een oude PC-voeding een "adapter" knutselen.
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/atx_voeding-std.jpg
de meeste voedingen kunnen ~4A wel aan op de 12v, kijk daar toch even naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt!

Volgens mij heb ik zo eentje nét gevonden. Ik maak even een foto en dan pas ik deze post even aan. Ik neem wel aan dat hij goed is, maar een bevestiging zou fijn zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat voor gelaccu (hoeveel Ah) gebruiken jullie in combinatie met die D klasse bordjes?Zou een 4Ah accu genoeg zijn of is 6 of 8 Ah beter?

Ik heb dat bordje al een tijdje liggen en de vakantie lijkt me een goed moment om de andere onderdelen te verzamelen en het ding ook daadwerkelijk te gaan bouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door MuisM4t op 10-08-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is de accu. Zou deze goed zijn?

Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/i/foto0079k.jpg/
Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/i/foto0080o.jpg/
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/i/foto0081r.jpg/
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/i/foto0082lzh.jpg/
Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/i/foto0084z.jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 14:59
Wat staar er op de adapter (foto 1)? Welke gegevens.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...