Het kratradio topic [deel 4] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 151.120 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Oke vandaag is mijn krat radio helemaal af.

Iedereen die heeft geantwoord op mijn vragen bedankt! dit heeft geholpen, ook tips over bepaalde dingen en andere posts/vragen van andere mensen.

Hier onder wat foto's van mijn krat radio.

Onderkant van het krat, hout is geframed zodat het krat er precies invalt, vervolgens met kit en schroefdraad vast gezet.
Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/2752/27072009067.jpg

De accu's bevinden zich precies in het midden van het krat, vast gezet met schroefdraad zodat deze nergens heen gaan, ook zitten ze klem door het structuur van het krat zelf.
Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/4905/foto0319.jpg

Versterker is geplaatst, kabels zijn nog niet opgebonden, en alles is nog niet 100% aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/3032/foto0321.jpg

Aan de rechterzijkant van het krat bevinden deze 2 poorten, deze zijn voor het opladen van de accu's. Dit gebeurt natuurlijk als het krat uitstaat.
Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/6595/foto0324.jpg

Krat is volledig af! Alleen de deksel er nog op en opstarten maar.
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/764/foto0325o.jpg

Eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/2658/foto0322h.jpg

Ik zal binnenkort nog een filmpje maken voor youtube en deze hier ook plaatsen.
- Oud filmpje: Zonder versterker. - http://www.youtube.com/watch?v=Xt1blFoFVXQ

Specs:
Radio: LG LAC7700R
Speakers: 150W 2-way Sony speakers. (13cm)
Versterker: Marquant 2x 100W
Krat heineken 50cl.

Wat vinden jullie er van? 8)

gr

ps.
Is de auto versterker brugbaar dan? Want normaliter is dat geloof ik niet de bedoeling, dat je voor en achter gaat samenvoegen, het geluid wat je hoort zal eerder iets van een lek zijn dan een bedoeld uitgangssignaal. Bij veel 4kanaals autoversterkers kan je wel bruggen, maar dit is dan altijd wel expliciet aangegeven.
Ik heb de achterspeakers weer er af gehaald en deze achterwegen gelaten, hier kijk ik later nog wel een keer naar als ik er meer speakers bij wil plaatsen bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door ro3lie op 29-07-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

@Ro3lie:

Ziet er netjes uit hoor! met die twee accu's kun je waarschijnlijk lekker lang draaien? Maak je je geen zorgen over wat er met die autoradio kan gebeuren, zo aan de buitenkant van je kratje?

@Iredev: Foto's komen nog wel, maar het is een kistje voor mn neefje, dus het staat ook niet hier. Alles werkt en draait, alleen het houtwerk is een beetje, euh, krom. Er komt trouwens best een redelijk geluid uit, dat had ik niet verwacht omdat het hout allemaal vrij licht is, vreesde een beetje voor meetrillen en resonantie.

Bison Tix (dat spul, is op Espresso na, echt de beste uitvinding op deze aardkloot), compriband en een paar kilo schroeven voorkomen dat, denk ik;) Het is een klein kistje, dwz, zo klein mogelijk met een autoaccu erin. Twee speakers naast elkaar van 16,5cm diameter, met daartussen ruimte voor de accu. Geheel is 55*25*25 cm groot (of klein) geworden.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik ben na een frustrerende strandvakantie met mijn kleine flutboxjes van plan om een kratradio te maken.
Ik ga ''het krat'' uit mdf maken (geen krat dus) en ga de volgende onderdelen gebruiken:

Pioneer TS-G1701I 17cm, 170 watt, gevoeligheid van 89DB
Marquant MCA-200 2x100 watt
Accu Gell Accu, 12 volt, 7.2A
Druppellader
Voltmeter
Zekering 8A, kan je gewoon resetten mocht het fout gaan.

Ik lees hier ook over die class-T versterkertjes, wat voor een zou ik dan moeten nemen in combinatie met deze speakers? (aangenomen dat de speakers goed zijn :P)
Alle tips en correcties zijn welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Skeltenaer schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:04:
Ik ben na een frustrerende strandvakantie met mijn kleine flutboxjes van plan om een kratradio te maken.
Ik ga ''het krat'' uit mdf maken (geen krat dus) en ga de volgende onderdelen gebruiken:

Pioneer TS-G1701I 17cm, 170 watt, gevoeligheid van 89DB
Marquant MCA-200 2x100 watt
Accu Gell Accu, 12 volt, 7.2A
Druppellader
Voltmeter
Zekering 8A, kan je gewoon resetten mocht het fout gaan.

Ik lees hier ook over die class-T versterkertjes, wat voor een zou ik dan moeten nemen in combinatie met deze speakers? (aangenomen dat de speakers goed zijn :P)
Alle tips en correcties zijn welkom :D
Lijkt me een leuke combinatie, al had ik andere speakers gekozen, namelijk deze blaupunkt's van conrad, 4dB hoger rendement en iets goedkoper. Alleen de front moet je van houden...
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3700/3720/3724/372459_BB_00_FB.EPS.jpg

Wat betreft class T, die ta2024 voldoet prima, ik weet alleen niet hoe die zich verhoud qua geluidsopbrengst t.o.v. de Marquant. Heel misschien haal ik vanmiddag zo'n marquant op om het uit te proberen... lijkt me leuk een mooie "kratradio-advies"-pagina te maken, dan moet daar natuurlijk wel wat eerlijke en duidelijke vergelijkingen aanwezig zijn! De ta2020 heb ik ook, en die doet op 12V hetzelfde als de ta2024, al vond ik de ta2024 beter klinken. (de ta2020 is evt. beschikbaar,dm me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
lredev schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:47:

Als je drie speakers parallel op 1 kanaal hebt dan heb je wel effectief 1,3Ohm weerstand ofzo, das erg weinig en kan je radio weleens erg vervelend gaan vinden... Of heb je het anders gedaan? Serie is optellen, parallel is delen door aantal. vandaar dat ik het even vroeg ;)
:o Nou ben ik dus met m'n 2e kist bezig, heb ik een hoop info opgedaan, maar dáár heb ik nog nooit van gehoord :o

Is het dán maar beter dat ik ze in serie zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Pixeltje schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:46:
@Ro3lie:

Ziet er netjes uit hoor! met die twee accu's kun je waarschijnlijk lekker lang draaien? Maak je je geen zorgen over wat er met die autoradio kan gebeuren, zo aan de buitenkant van je kratje?
Nee, heb hier geen zorgen voor, ik doe er verders ook normaal mee en dan zou er niks met de voorkant moeten gebeuren. gewoon neerzetten aan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Oke bedankt Iredev,
Dus eigenlijk zijn die Blaupunkts veel beter? Ze hebben een hogere gevoeligheid, en ze zijn ook 3 weg in plaats van de 2 weg van pioneer.
Maar zou je dit verschil goed merken? De pioneers lijken me van betere kwaliteit (en zijn idd ook duurder (wat trouwens niks hoeft te zeggen)). Ik ben niet met blaupunkt bekend dus ik kan hier niet echt een oordeel over vellen.
Ik vind de pioneers trouwens wel mooier ja, maar als de blaupunkt speakers beter zijn dan ga ik daar natuulijk voor.
En over die versterker keuze; ik vind het echt allemaal maar moeilijk :|
Ik kan ook nergens vinden hoeveel watt die marquant mca-200 nou echt is, want als ik zo lees dan klopt er van die 2x100 watt dus niks!
Die ta2024 levert 2x15 watt toch? Volgensmij is dat echt te weinig om die speakers goed te benutten, aangezien die Blaupunkt 50watt rms is. En die Pioneer 35watt rms...
Alvast bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee dat is het niet. Dat is ongeveer 8 berichten geleden nog aan de orde gekomen. Het verschil tussen 15 en 50watt is behoorlijk klein.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Hmm oke, je zecht dus dat heb maar 5db scheelt, dat is niet veel.
Toch schreeuwt iets in mij dat dat niet zon klein verschil kan zijn, maarja ik heb hier dan ook totaaaaal geen ervaring mee. ;)
Waar ik me wel zorgen over maak is dat ik heb gelezen dat zon ta2024 niet helemaal afgewerkt is, een bouwpaketje? wat heeft dit voor invloeden op het geluid?

edit: als ik us die ta2024 neem is het dus zowieso beter om voor de gevoelerige blaupunkt te gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Skeltenaer op 30-07-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skeltenaer schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:57:
Toch schreeuwt iets in mij dat dat niet zon klein verschil kan zijn, maarja ik heb hier dan ook totaaaaal geen ervaring mee. ;)
Ik zou zeggen zie mijn signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 17:51
Gister mn accu, aan/uit knop, tulp aansluiting en tulp kabel binnen gekregen. Dus vrijdag nacht/zaterdag weer knutselen (dan pas ben ik weer bij mn ouders en in staat tot knutselen :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ja oke ik snap je wel, maar bedoel je nu het verschil tussen de neppe 2x100 watt en de 15 watt, of het verschil tussen echte 15 watt en echte 50 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is gewoon genoeg voor een bierkratradio. Als je dat niet gelooft en perse een minimaal 50watt versterker nodig denkt te hebben, moet je die gewoon kopen. Mijn advies en de ervaring van vele die dat versterkertje gebruikt hebben: Dat ding is er gewoon perfect voor.

Als jij graag een versterker in een eigen behuizing wilt hebben, een hoog verbuik en een hoog vermogen wilt hebben en dat zijn jouw eisen (dus niet een setje dat zuinig is, prima volume speelt voor in een park of een strand en goedkoop is), dan moet je niet zo'n ta2024 hebben.

Je maakt je zorgen om allemaal dingen die je bij de minstens al 5 mensen die dat versterkertje gebruikt hebben allemaal niet vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Overigens, de boven/onderkant van mijn deksel krijgt binnenkort nog wel een kleurtje. Maar hij is nu net op tijd af voor de vakantie met vrienden, en dat is voldoende. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ik zeg niet dat ik persé een dikke versterker wil, maar ik zou het zonde vinden als ik de verkeerde keuze maak. Maar een Ta2024 is toch eigenlijk een setje om een versterker te bouwen?
of heb ik het nou helemaal fout?
Ik zit me eigenlijk een beetje druk te maken, stel dat ik later en ta2024 toch niet genoeg vind zou ik alsnog een andere versterker er in kunnen bouwen, maar ik denk niet dat dit nodig is aangezien jullie allemaal zweren bij die dingen ;)
Weten jullie of blaupunkt wel een beetje een goed merk is? ik heb hier geen ervaring mee.
Want als blaupunkt een fatsoenlijk merk is, en dus een tijdje meegaat, dan neem ik die blaupunkt aangezien die een stuk betere specificaties heeft en ook nog goedkoper is.
Alvast bedankt voor jullie raad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307782

Skeltenaer schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:41:
Ik zeg niet dat ik persé een dikke versterker wil, maar ik zou het zonde vinden als ik de verkeerde keuze maak. Maar een Ta2024 is toch eigenlijk een setje om een versterker te bouwen?
Ik zit me eigenlijk een beetje druk te maken, stel dat ik later en ta2024 toch niet genoeg vind zou ik alsnog een andere versterker er in kunnen bouwen, maar ik denk niet dat dit nodig is aangezien jullie allemaal zweren bij die dingen ;)
Weten jullie of blaupunkt wel een beetje een goed merk is? ik heb hier geen ervaring mee.
Want als blaupunkt een fatsoenlijk merk is, en dus een tijdje meegaat, dan neem ik die blaupunkt aangezien die een stuk betere specificaties heeft en ook nog goedkoper is.
Je hebt inderdaad wel een beetje gelijk.
Een TA2024 is een chip. En niet de gehele versterker. Als ze het hier over de TA2024 hebben, hebben ze het gewoon met alles erop en dr aan.
Ik heb de ta en de marquant allebei gehad, maar de marquant gaat toch echt een stuk harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383

Dus de marquant gaat harder dan de ta2024?

Leuk om te weten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 307782 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:42:
[...]

Je hebt inderdaad wel een beetje gelijk.
Een TA2024 is een chip. En niet de gehele versterker. Als ze het hier over de TA2024 hebben, hebben ze het gewoon met alles erop en dr aan.
Ik heb de ta en de marquant allebei gehad, maar de marquant gaat toch echt een stuk harder.
Kijk naar deze info was ik ook nog even op zoek :-)
Skeltenaer schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:57:
Hmm oke, je zecht dus dat heb maar 5db scheelt, dat is niet veel.
3dB is een verdubbeling in volume ;)
Waar ik me wel zorgen over maak is dat ik heb gelezen dat zon ta2024 niet helemaal afgewerkt is, een bouwpaketje? wat heeft dit voor invloeden op het geluid?
Wat Finnl zegt. Hier wordt de TA2024 afgebouwd bedoelt, met name die van de samenkoopactie. Op ebay echter kan je hem ook goedkoop vinden (en in huis krijgen) ook afgebouwd en wel (kijk bij sureelectronics, krijg je ook nog wat kabeltjes etc erbij)
edit: als ik us die ta2024 neem is het dus zowieso beter om voor de gevoelerige blaupunkt te gaan?
Over het algemeen is meer gevoeligheid meer resultaat uit hetzelfde aantal watts.

Verder; het RMS "vermogen" van een luidspreker zegt niets over wat(t) 'ie wil, maar over wat(t) hij aankan.
Skeltenaer schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:41:
Die versterker (mijn >:) ) die je linkt, is gebouwd rond een TK2050 bordje (dit bordje was dan ook al afgebouwd)
Blaupunkt maakt en maakte altijd veel OEM autoradio's... Maar goed vandaag de dag verkopen de meeste gerenommeerde merken ook rommel in de budget lijn. Soms komt dit van dezelfde band als het betere spul, soms is het rebranded troep, soms is het ok, en soms niet :P

Ik denk dat je afhankelijk van het volume dat je wil, het gewicht en de zuinigheid die je wil een keus moet maken tussen de marquant en de (afgebouwde) ta2024...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 14:59
Hallo

Kan iemand mij helpen? Ik heb dus ook een krat radio gemaakt. Alleen ik moet hem nog van stroom onderzien.
Ik heb geen zin om een accu te kopen. Kan ik ook een soort adapter kopen waarmee ik alles aan de praat krijg. Dus gewoon stekker in stopcontact en dat die stroom omzet naar zoveel volt.

Alvast bedankt!

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

lredev schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 17:14:

3dB is een verdubbeling in volume ;)
Nee, zet een versterker met een digitale volumeregelaar maar eens 3db harder. Dat ervaar je niet als een verdubbeling van het volume, of 'twee keer zo hard'. 10db is een verdubbeling van het volume.

Overigens hebben die TA 2020/2024 bordjes wel een nadeel, ze hebben een wat lagere ingangsgevoeligheid. Als je er een mp3 speler met laaguitgangsvermogen direct op aansluit zonder voorversterkertje, gebruik je niet het volledige vermogen. Dat is waarschijnlijker een oorzaak dat die marquant harder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Wow bedank Iredev en Finll!
Aan deze info heb ik echt veel! _/-\o_
Ik denk dat ik dan toch voor de Marquant ga, en mss ook voor een zwaardere accu, icm rolletjes onder mijn bak >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
UnitedJunk schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 17:32:
Hallo

Kan iemand mij helpen? Ik heb dus ook een krat radio gemaakt. Alleen ik moet hem nog van stroom onderzien.
Ik heb geen zin om een accu te kopen. Kan ik ook een soort adapter kopen waarmee ik alles aan de praat krijg. Dus gewoon stekker in stopcontact en dat die stroom omzet naar zoveel volt.

Alvast bedankt!
Iemand?

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

UnitedJunk schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 17:32:
Hallo

Alvast bedankt!
Lees het forum even door, zou ik zeggen. (ook deel 3, wellicht)

ik kan me voorstellen dat je zo'n kratje maakt voor op je kamer, zodat je altijd een wandcontactdoos in de buurt hebt, maar even voor de zekerheid: met alleen een adapter kom je niet tot op het strand eh;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Pixeltje schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 20:55:
[...]

Lees het forum even door, zou ik zeggen. (ook deel 3, wellicht)

ik kan me voorstellen dat je zo'n kratje maakt voor op je kamer, zodat je altijd een wandcontactdoos in de buurt hebt, maar even voor de zekerheid: met alleen een adapter kom je niet tot op het strand eh;)
Dan lees ik deel 3 nog wel een keer door. Vast over het hoofd gezien.
Ik gebruik hem alleen in keet. Dus altijd stroom.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Waarschijnlijk ben je deze dan tegengekomen ;)
http://samenkopen.net/action_product/638964/542657

Zo'n adapter is prima (en goedkoop) voor een kratradiootje. Ik zal even de andere link opzoeken, want de actie waar ik je naar verwezen heb is al afgerond.

Hier eentje
En nog eentje hier

Die eerste is geschikter voor in de keet, vermoed ik. Als iemand een keer een slinger geeft aan het verlengsnoer, ligt niet je kratje op de grond (die tweede gaat de adapter direct in het stopcontact, die tweede is kabeltje, adapter, kabeltje, zeg maar)

@Iredev:

Een kistje is wel hufter-proof...

[ Voor 47% gewijzigd door Pixeltje op 30-07-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
UnitedJunk schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 20:59:
[...]

Dan lees ik deel 3 nog wel een keer door. Vast over het hoofd gezien.
Ik gebruik hem alleen in keet. Dus altijd stroom.

Bedankt
Hoewel een krat maken errug leuk is, kan je dan denk ik beter zoeken naar een tweedehandsversterker en paar leuke boxen... Kan al snel goedkoper uitpakken en je een bult meer geluid in je keet geven. Marktplaats loopt over en in de meeste kringlopen ben je zo voor 40 euro klaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Pixeltje schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:10:
Waarschijnlijk ben je deze dan tegengekomen ;)
http://samenkopen.net/action_product/638964/542657

Zo'n adapter is prima (en goedkoop) voor een kratradiootje. Ik zal even de andere link opzoeken, want de actie waar ik je naar verwezen heb is al afgerond.
Oke! Heel fijn dat je mij wil helpen! Bedankt daar voor.

Misschien wat informatie:

-Een Pioneer auto radio met cd. Dit staat erop: ("DEH-435R High Power 35x4")
-2x Pioneer boxen. 2x130Watt

Ik heb nu namelijk ook een adapter, ooit gekregen van een maat van me. Kun je dus schakelen van 3/9/12 volt. Maar elke keer als ik de volume wat harder doe. Valt de radio gewoon uit. Komt dus door te weinig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Graag gedaan hoor ;)

ik kan me zo voorstellen dat de adapter die je nu hebt, te weinig stroom levert voor de autoradio. kun je wellicht meten hoeveel stroom (ampere) de autoradio vraagt?

Als het goed is staat op de adapter die je nu hebt ook hoeveel stroom hij kan leveren, als je dat kunt achterhalen weet je ook waar je naar op zoek moet?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Pixeltje schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:28:
Graag gedaan hoor ;)

ik kan me zo voorstellen dat de adapter die je nu hebt, te weinig stroom levert voor de autoradio. kun je wellicht meten hoeveel stroom (ampere) de autoradio vraagt?

Als het goed is staat op de adapter die je nu hebt ook hoeveel stroom hij kan leveren, als je dat kunt achterhalen weet je ook waar je naar op zoek moet?:)
Op de adapter staat:

Model: MW17GS
PRI: 230V ~ 50Hz 11W
SEC: DC 3/4.5/6/7.5/9/12
daaonder: 500mA(6VA)max

Ik heb zo geen meter, dus kan niet meten hoeveel autoradio vraagt :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:12
voor een installatie ben ik opzoek naar een connector waarmee ik 10mm² snel kan ontkoppelen iemand enig idee? moet wel beetje stoere mannenstekker of iets zijn... heb wel al wat proberen te zoeken maar weet niet precies hoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
UnitedJunk schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:36:
[...]

Op de adapter staat:

Model: MW17GS
PRI: 230V ~ 50Hz 11W
SEC: DC 3/4.5/6/7.5/9/12
daaonder: 500mA(6VA)max

Ik heb zo geen meter, dus kan niet meten hoeveel autoradio vraagt :(.
Die radio vraagt iig meer dan 500mA, wellicht ook nog wel meer dan 2A. (volgens de handleiding max 10A)

ik denk dat je met zoiets: 12v 5A ebay of zoiets: 12v 29A een heel eind komt!

ps. ik snap dat als je al een radio en boxen hebt, je liever daar wat van bouwt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
lredev schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:56:
[...]

Die radio vraagt iig meer dan 500mA, wellicht ook nog wel meer dan 2A. (volgens de handleiding max 10A)

ik denk dat je met zoiets: 12v 5A ebay of zoiets: 12v 29A een heel eind komt!

ps. ik snap dat als je al een radio en boxen hebt, je liever daar wat van bouwt!
Oke, maar ik heb nu namelijk deze dingen. En ik dacht dat ik er best wat moois van kan maken.
Maar ik weet niet of dit ding hem wel aan kan LINK dit gaf "Pixeltje" mij. Zou dat wel gaan?

Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

UnitedJunk:

Iredev geeft twee links naar een 5A en een 9A adapter, die ik je gaf is maar 2A. Iredev denkt dat je radio meer dan 2A trekt, dus kun je beter een adapter zoeken die meer dan 2A kan leveren. Die 9A adapter zou zonder enige twijfel je kistje van voldoende 'juice' moeten kunnen voorzien.

Edit:

Deze is goedkoper dan die op Ebay, en levert zelfs 20A. Dat heb je natuurlijk niet nodig, maar als het een budgetkwestie is..

http://www.baco-army-goods.nl/product_1465.html

[ Voor 23% gewijzigd door Pixeltje op 31-07-2009 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Die van Pixeltje lijkt me een erg goede, kan je ook nog eens een leuke autoversterker aanhangen!
Het zou maar zo kunnen dat je radio niet meer dan 2A trekt, maar zonder multimeter een een voeding die sowieso ruim genoeg is ga je daar niet achter komen :P

Je kan proberen met een autoaccu, min op de radio, geel en rood van de radio combineren en dat via de multimeter op de autoaccu. Wel boxen aansluiten en volume helemaal opendraaien. Niet vergeten je multimeter op de 10A amperestand te zetten.

edit: zo ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gzJ1PtMtk8oOdhFWCXR65bz7/full.png
Alleen dan natuurlijk versterker lezen als radio en blauw en rood lezen als rood en geel (waarschijnlijk ACC en BATT).

[ Voor 8% gewijzigd door lredev op 31-07-2009 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
Hey mensen,

Ik ben met plezier het krat topic door aan het lezen, aangezien ik zelf ook van plan ben om een kratje te maken. Hier heb ik een simpele reden voor: Ik heb namelijk nog een autoradio liggen (4x40 watt oid) 2 magnat speakers (20cm ofzo) en 2 sony speakers (17cm denk ik). Bovendien heb ik ook nog een oude auto accu (volgens mij gewoon lood) van 44 A.
Bovendien heb ik ook nog wat oude mdf platen, dus ik ken in principe gaan beginnen. Enige probleem is, dat ik geen acculader heb (ik heb er nu eentje geleend, om te kijken hoe het met de accu is, en die is volgens mij nog maar 70% bruikbaar ofzo ;-) )

De 'kratje' komt in mijn bootje te staan, en wordt waarschijnlijk aangesloten op de power take off van de buitenboord motor. Hoe ik dit allemaal ga maken moet ik nog een beetje zien.

Maar ik wil graag even op een paar technische zaken ingaan, die hier eigenlijk nauwelijks besproken worden.

Waarom wordt er bij geen enkel kratje rekening gehouden met het optimale volume van de 'krat' ? Ik weet dat hier hele berekeningen voor zijn, alleen zie ik die hier dus totaal niet terug komen. (Dit is voor mijzelf tevens ook een vraag, hoe groot moet ik mijn 'krat' minimaal maken, wil ik er een beetje leuk rendement uit halen? Want ja, dat is ZEER belangrijk!)

Verder zie ik hier nog wat onwaarheden of gedeeltelijke waarheden voorbijkomen, die ik graag even met jullie wil delen.

Gevoeligheid van een speaker is zeker voor dit soort doeleindes denk ik wel het belangrijkste punt waarnaar je moet kijken. Gevoeligheid van een speaker, geeft het aantal dB per ingevoerde watt gemeten op een meter afstand. Stel, een speaker heeft een gevoeligheid van 90dB, dan krijg ik bij elke verdubbeling van het vermogen een theoretische toename van 3dB. Dus bij 1 watt --> 90dB, 2 watt -->93dB, 4 watt --> 96dB , 8 watt --> 99dB, 16 watt --> 102dB, 32 watt -->105dB enz enz.

Deze berekening gaat in de praktijk echter maar ten dele op. Dit wordt veroorzaakt door o.a. compressie van de luidspreker en door opwarming van de spreekspoel. Hierdoor neemt de weerstand van de speaker toe en dus het toegevoerde vermogen af. Een goede richtwaarde is 2,8 dB per verdubbeling.

Hoeveel is 3dB nou vraag je je misschien af? Het is heel simpel, stel er rijdt een brommer door de straat, die 95dB produceert, en je laat door diezelfde straat een exact dezelfde brommer erbij rijden, dan krijg je in totaal in die straat 98dB aan geluid. (Vermogensverdubbeling = +3dB)

Iets 2 keer zo hard laten klinken, is voor ons gehoor ongeveer 10dB (Dit is afhankelijk van de frequentie en het geluidsniveau op dat moment).
Dus het verschil tussen een 15 watt versterker en een 50 watt versterker, is inderdaad ongeveer 5dB, en dat ga je dus ZEKER horen. (Dat zijn 3 brommers, ipv 1 brommer).
Maar hang je dus heel erg gevoelige speakers aan je zwakkere versterker, dan zal dat dus harder gaan, dan je minder gevoelige speakers aan je zwaardere versterker.

Hoe zwaarder je versterker, hoe meer stroom die verbruikt.

Wat is beter, 1weg, 2weg, of 3weg speakers? Als je voor kwaliteit gaat, is kort door de bocht genomen een 3weg speaker beter. Echter heeft dit ook een nadeel. Om een speaker 2 of 3weg te maken, heb je interne filters nodig. In deze interne filters wordt vermogen opgenomen (omgezet in warmte, nutteloos dus).
Dus als je een licht versterkertje hebt, kun je beter een 1 of 2 weg speakertje nemen. (Als hier vragen over zijn kan ik hier wel dieper op in gaan).

Verder nog even een regel die mij opviel over het in serie of parallel zetten van speakers.
In serie: weerstanden optellen
Parallel: 1/totale weerstand = 1/weerstand a + 1/weerstand b + 1/weerstand c enz. (Voorbeeld: 3 speakers van 4 ohm = 1/4 + 1/4 + 1/4 = 0,75 ----> 1/0,75 = 1.33 Ohm (Dit gaat de eindtrap van je autoradio niet trekken.)

Ik wens iedereen in ieder geval veel succes toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kiebus, ik zou geen MDF platen gebruiken voor een kratje op een boot. Neem dan liever multiplex. Wij coaten het multiplex overigens weer met epoxy :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Ik heb volgens mij nog wel een meter liggen. WEet niet helemaal zeker.
Maar ik heb geen idee hoe werkt :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
JvS schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:32:
Kiebus, ik zou geen MDF platen gebruiken voor een kratje op een boot. Neem dan liever multiplex. Wij coaten het multiplex overigens weer met epoxy :).
JvS, je hebt natuurlijk HELEMAAL gelijk :P Echter, ik heb die platen nog, het zijn van die uuhhmm hoe noem je dat, buro platen ofzo? Van die houten platen, met zo'n witte coating aan de boven en onderkant. Dus die kant is gewoon beschermt tegen vocht, moet ik alleen de kopsekanten behandelen.

En voor die paar maanden dat die op de boot staat neem ik dat wel voor lief, hij staat toch onder een zeil dan, en ik wil hem op 2 latjes zetten, om hem dus niet op de bodem (waar het vocht zit) te laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973

Ik wil graag nog even opmerken dat de TA2024 van 2x15 watt RMS (in 4 ohm) ook te classificeren is als een 2x50 watt MAX en 2x350 watt PMPO.

Waarom is dit? Nou simpel, alle vermogens van fabrikanten die verkrijgbaar zijn in winkels als "De Mediamarkt" en "Kijkshop" hebben geen juist vermogen opgegeven maar een nepvermogen:

De reden dat dit mogelijk is is een juridische questie waar ik zelf geen verstand van heb. Wat ik wel begrijp dat vermogen te berekenen is uit parameters als voedingsspanning, speakerimpedantie, frequentie enzo. Wat fabrikanten doen is een formule loslaten op deze parameters om een zo hoog mogelijk getal uit deze formule te krijgen. De eigenlijke betekenis van dit getal is helemaal niets omdat er altijd uitgegaan wordt van niet reeele specificatie: de maximaal mogelijke ingangsspanning, 100% vervorming, een ohmse weerstand etc, etc.

Met andere woorden: op de vraag of een 2x45 watt autoradio harder is dan een 2x15 watt TA2024 is het antwoord: Waarschijnlijk is het verschil onhoorbaar klein. Want de 2x45 watt autoradio is gewoon OOK 2x15 watt RMS, netzoals de TA2024. En als hij ook maar een korreltje meer vermogen heeft dan is dit verschil niet te horen. Het opgegeven vermogen van de TA2024 is 100% echt vermogen. Je kan het dus ook omdraaien en een nepvermogen aan de TA2024 toekennen. 350 watt PMPO (de ergste term) is vrij reeel. Wikipedia legt uit dat PMPO vermogen misleidend is (een leugen is). Daarom is dit leugen toe te kennen aan iedere versterker.

Even een voorbeeld: Heineken heeft ook een klein kratradiootje gemaakt in het verleden. Reclames op de tv waaruit bleek dat dit beestje heel erg hard kon. Hij produceerde wel 3 watt.
Ik heb het ding open gemaakt en de datasheet van de versterker chip opgezocht. En wat bleek? Alleen op 7 volt en met 4 ohms speakers produceerde hij 3 watt. Ware het niet dat het ding op 5 volt (USB) werkte en 8 ohms speakers had. De datasheet was glashard: 0.75 watt RMS. Oja, en de speakers hadden vast geen hogere gevoeligheid dan 83 dB/W/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
happer, je hebt in je stuk voor het grootste gedeelte gelijk!
(ik ben overigens uitgegaan dat die 50 watt gewoon RMS is (bij max 10% vervorming)). Ik heb dus niet beweerd DAT het ook zo is, en dat hij ook 2 x50 watt RMS levert aan 4 Ohm.

Hoeveel die echt levert weet ik niet, dat is vast ergens op het internet op te zoeken. Het ging mij om het rekenvoorbeeld.

Waar je wel een beetje mis gaat, is je stukje over een autoradio. Even uit mijn hoofd, levert een 4 x 45watt (piek) autoradio werkelijk 4x 27 watt RMS continu. Dit betekend dus nog bijna 4 keer zoveel vermogen dan het TA2024 bordje. (Je hebt 4 kanalen ipv 2)

Nog een andere nuancering, RMS vermogen is RMS vermogen. Daar kun je gewoon NIET mee spelen. Een ding waar je op moet letten, is of het opgegeven RMS vermogen voor gehele frequentiegebied geldt, en hoeveel max vervorming er optreed. Verder zijn alle andere metingen gewoon _NIET_ relevant. Dus muziek vermogen, sinusvermogen, piek vermogen en PMPO moet je gewoon NIET naar kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeBBaN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 13:17
Vandaag is mijn bestelling geleverd, bestaande uit kabels, insteekmoffen, schakelaar e.d.
Ook heb ik vandaag mijn accu mogen ontvangen, dus ik ga lekker aan de slag dit weekend.

I'll keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kiebus schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:25:
Waar je wel een beetje mis gaat, is je stukje over een autoradio. Even uit mijn hoofd, levert een 4 x 45watt (piek) autoradio werkelijk 4x 27 watt RMS continu. Dit betekend dus nog bijna 4 keer zoveel vermogen dan het TA2024 bordje. (Je hebt 4 kanalen ipv 2)
Dat van 4 kanalen is natuurlijk een waarheid als een koe. 4 aparte kanalen zijn 4 aparte versterkers dus vergelijkbaar met 2 aparte TA2024 bordjes.

Maar die overige factor twee is nog wel ergens vandaan te halen:
De 2x15 watt van de TA2024 is gespecificeerd op exact 12.0 volt, de autoradio op 13.8 of zelfs 14.6 volt (het maximale wat de radio aankan zonder kapot te gaan). Feit is dat gelaccu's geen 13.8 halen tijdens gebruik (spanning daalt snel naar 12.5) maar een auto accu die aan de generator van de auto hangt (tijdens het rijden) kan boven de 14 volt komen.
Als je voor het gemak even uit gaat van de TA2020: Die is vergelijkbaar met de TA2024 (allebei 2x15 watt op 12 volt) maar kan wel zonder problemen 14.6 volt hebben. Deze levert dan ook 2x25 watt op 14.6 volt spanning.

De 2x27 watt waar je het over hebt kan een autoradio echt alleen maar leveren wanneer de auto rijdt en de spanning boven de 14 volt is. Met andere woorden: op 12.0 volt is het vermogen ook 2x15 watt maar zeker geen 2x25 watt.

Dus het vermogen van een TA2024 op 12.0 volt vergelijken met het vermogen van een autoradio in een auto op 14.6 volt is elstar appels met goudreinetten vergelijken.
Nog een andere nuancering, RMS vermogen is RMS vermogen. Daar kun je gewoon NIET mee spelen. Een ding waar je op moet letten, is of het opgegeven RMS vermogen voor gehele frequentiegebied geldt, en hoeveel max vervorming er optreed. Verder zijn alle andere metingen gewoon _NIET_ relevant. Dus muziek vermogen, sinusvermogen, piek vermogen en PMPO moet je gewoon NIET naar kijken. ;)
Niet helemaal waar, door de testcondities aan te passen kun je waarde van het correct gemeten RMS vermogen nog enorm rommelen. Dat iets een RMS vermogen in een specifieke situatie kan leveren betekent niet dat dat in een reeele situatie ook te halen is. (Reeel alsin: gewoon een radio met speakers aangesloten op een accu en muziek luisteren)

Door uit te gaan van te hoge spanningen, te veel vervorming (niet aan te horen) en een ohmse weerstand kun je een RMS vermogen opgeven. Dit RMS vermogen kan de radio inderdaad geven, als warmte in een weerstand, maar niet aan een speaker met een normale bedrijfsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Pixeltje schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:38:
UnitedJunk:

Iredev geeft twee links naar een 5A en een 9A adapter, die ik je gaf is maar 2A. Iredev denkt dat je radio meer dan 2A trekt, dus kun je beter een adapter zoeken die meer dan 2A kan leveren. Die 9A adapter zou zonder enige twijfel je kistje van voldoende 'juice' moeten kunnen voorzien.

Edit:

Deze is goedkoper dan die op Ebay, en levert zelfs 20A. Dat heb je natuurlijk niet nodig, maar als het een budgetkwestie is..

http://www.baco-army-goods.nl/product_1465.html
Oke, bedankt!

Maar hoe sluit in nou zoiets aan? Gewoon pc voeding kabel voorin drukken?
Maar waar moet ik de stekkers van radio indrukken.

Achterkant ziet er zo uit (die back-army-good.nl voeding)
Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/product_pdf/1465_Voeding_12_volt_20Amp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
UnitedJunk schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:02:
[...]

Oke, bedankt!

220 volt ingang d.m.v. een euro entree, uitgangen via compactstekkers, (zitten er niet bij) maar is gemakkelijk te veranderen

via eurostekker dus voeding, en compactstekkers om je aansluiting te maken. hierop sluit je gewoon je 12 volt lijn aan van je radio (de 2de en 3de?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Kiebus schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:24:
[...]

220 volt ingang d.m.v. een euro entree, uitgangen via compactstekkers, (zitten er niet bij) maar is gemakkelijk te veranderen

via eurostekker dus voeding, en compactstekkers om je aansluiting te maken. hierop sluit je gewoon je 12 volt lijn aan van je radio (de 2de en 3de?)
Oke! De voorkant ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/product_images/1465_Voeding_12_volt_20Amp.jpg
Kan ik daar een computer voeding stekker in doen?: Afbeeldingslocatie: http://www.bluepc.nl/images/European_Type_AC_PC_Y_Power_Cord_Cable.jpg

Maar hoe kan ik die achterkant veranderen? Van de radio lopen gewoon 2 draden.

[ Voor 5% gewijzigd door UnitedJunk op 31-07-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:12
Slingertj3 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:55:
voor een installatie ben ik opzoek naar een connector waarmee ik 10mm² snel kan ontkoppelen iemand enig idee? moet wel beetje stoere mannenstekker of iets zijn... heb wel al wat proberen te zoeken maar weet niet precies hoe :P
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
[quote]
lredev schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:47:

Als je drie speakers parallel op 1 kanaal hebt dan heb je wel effectief 1,3Ohm weerstand ofzo, das erg weinig en kan je radio weleens erg vervelend gaan vinden... Of heb je het anders gedaan? Serie is optellen, parallel is delen door aantal. vandaar dat ik het even vroeg ;)

[quote]

:o Nou ben ik dus met m'n 2e kist bezig, heb ik een hoop info opgedaan, maar dáár heb ik nog nooit van gehoord :o

Is het dán maar beter dat ik ze in serie zet?

Einde quotes

Iemand???

[ Voor 4% gewijzigd door technicum op 31-07-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Powercon? Maar waarom in godsnaam 10mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weer lekker bezig geweest.

Mijn krat verdiende na een jaar trouw werk een update vond ik, Dus had ik nieuwe speaker gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://img93.imageshack.us/img93/8555/img6913.jpg (deze mtx xt 653)

Nu die toch helemaal uit elkaar lag meteen bodemplaat groen geschilderd, en weer gemonteerd en dicht gespoten met pur.
pff, wat een pijn in de anus is dat zeg, hele tijd lopen snijden enzo. pff
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/408/img6915x.jpg

Pur natuurlijk ook groen geschilderd. Want het gaat natuurlijk ook om het innerlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
UnitedJunk schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:02:
[...]

Oke, bedankt!

Achterkant ziet er zo uit (die back-army-good.nl voeding)
[afbeelding]
Weet iemand hoe ik hier gewone kabel in krijg? Dus gewoon 2 draden (+ & -)
Alvast bedankt.

Anders bestel ik hem morgen namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
UnitedJunk schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 23:26:
[...]

Weet iemand hoe ik hier gewone kabel in krijg? Dus gewoon 2 draden (+ & -)
Alvast bedankt.

Anders bestel ik hem morgen namelijk..
Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind natuurlijk, er staat bij dat het makkelijk te veranderen is, wellicht even wat ruw soldeerwerk. Dat moet best te doen zijn.. Anders bel je baco-army even voor wat info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Hij is bruikbaar!!!
http://www.youtube.com/watch?v=L2BYWwbuIj4

Moet nog wel wat kleine dingetjes doen en een deksel maken... Maar dit is mijn productie!!!

Kratradio "Audio-Unit-DeLuxe"
- Brand krat (12flesjes)
- 2x Blaupunkt gtx 693 mkii
- 12V 7,2Amp gel accu
- TA2020 versterker
- 16V 10.000uF elco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er goed uit;)

Nog een mooie deksel en hij is klaar:P

Misschien een idee om oom de handvatten dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Dat is indeed de planning.
Ook moet ik nog even een klein laagje kit aan de binnenkant van de tulp aansluiting en de power switch doen, zodat ze echt goed vast zitten en lucht dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo mijn krat is bijna klaar met z'n update.

Wil alleen nog de handvatten dichtmaken.

Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/541/img6927z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/9915/img6925.jpg
Dat verboden om te roken, is een geintje ik zag dat bordje bij de makro liggen en moest hem hebben. Heeft er iemand ook nog een bordje met "niet drinken" oid. dan zou die perfect zijn >:)
Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/8040/img6928u.jpg

Mijn krat in de startpost moet natuurlijk wel geupdate worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Mooi gemaakt!
Alleen ik krijg dat binnenste er moeilijk uit xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 07:33
even een vraagje van deze kant, kan ik met een 1,25 ampere voeding de ta2024 versterker mee voeden??
Of moet ik toch wat zwaarder nemen, ik heb de 1,25 al liggen en anders moet ik er eentje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Je kan hem er waarschijnlijk wel mee voeden, maar niet al te lang.
Ik zou voor een 7A accu gaan, deze zijn niet zo duur en zwaar maar gaan toch een stuk langer mee: 7A voeding bij baco army goods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
moatiej schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 15:13:
even een vraagje van deze kant, kan ik met een 1,25 ampere voeding de ta2024 versterker mee voeden??
Of moet ik toch wat zwaarder nemen, ik heb de 1,25 al liggen en anders moet ik er eentje kopen.
Een 1.25 A voeding is heel iets anders dan een 7A(h) accu.... Ik snap niet dat dit met elkaar vergeleken wordt... Ergens in het 3de deel geloof ik staat het opgenomen vermogen van dat ta2024 bordje. Als ik me niet vergis ligt dat opgenomen vermogen onder de 1.25 A. Maar om hier zeker van te zijn, moet je even zelf dat opzoeken. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 07:33
Ja ik heb ook wel accu's maar ik wil hem ook wel eens vast kunnen gebruiken zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
Anoniem: 219973 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:32:
[...]

Dat van 4 kanalen is natuurlijk een waarheid als een koe. 4 aparte kanalen zijn 4 aparte versterkers dus vergelijkbaar met 2 aparte TA2024 bordjes.

Maar die overige factor twee is nog wel ergens vandaan te halen:
De 2x15 watt van de TA2024 is gespecificeerd op exact 12.0 volt, de autoradio op 13.8 of zelfs 14.6 volt (het maximale wat de radio aankan zonder kapot te gaan). Feit is dat gelaccu's geen 13.8 halen tijdens gebruik (spanning daalt snel naar 12.5) maar een auto accu die aan de generator van de auto hangt (tijdens het rijden) kan boven de 14 volt komen.
Als je voor het gemak even uit gaat van de TA2020: Die is vergelijkbaar met de TA2024 (allebei 2x15 watt op 12 volt) maar kan wel zonder problemen 14.6 volt hebben. Deze levert dan ook 2x25 watt op 14.6 volt spanning.

De 2x27 watt waar je het over hebt kan een autoradio echt alleen maar leveren wanneer de auto rijdt en de spanning boven de 14 volt is. Met andere woorden: op 12.0 volt is het vermogen ook 2x15 watt maar zeker geen 2x25 watt.

Dus het vermogen van een TA2024 op 12.0 volt vergelijken met het vermogen van een autoradio in een auto op 14.6 volt is elstar appels met goudreinetten vergelijken.

[...]

Niet helemaal waar, door de testcondities aan te passen kun je waarde van het correct gemeten RMS vermogen nog enorm rommelen. Dat iets een RMS vermogen in een specifieke situatie kan leveren betekent niet dat dat in een reeele situatie ook te halen is. (Reeel alsin: gewoon een radio met speakers aangesloten op een accu en muziek luisteren)

Door uit te gaan van te hoge spanningen, te veel vervorming (niet aan te horen) en een ohmse weerstand kun je een RMS vermogen opgeven. Dit RMS vermogen kan de radio inderdaad geven, als warmte in een weerstand, maar niet aan een speaker met een normale bedrijfsspanning.
toon volledige bericht
Gelukkig, een technische discussie!

Ik weet niet of het inderdaad zo is dat die metingen gemeten zijn bij 14 volt, of iets dergelijks. Ik dacht dat dat gewoon netjes bij 12 volt gemeten was, maar daar kan ik natuurlijk naast zitten. Ik vind het natuurlijk wel een interessant stuk, ik wil wel eens weten of dit inderdaad waar is wat jij zegt.

Feit blijft wel, dat mijn gevoel zegt dat een autoradio gewoon meer vermogen kan levreren. Waarom? simpel, bekijk de versterkingsmodule van beide dingen, die van de autoradio is gewoon al een stuk groter.
Daarbij komt nog, dat vermogen een product is van spanning en stroom. Dus, waarom zou de autoradio niet ook zijn 27 watt kunnen leveren op 12 volt? Dan neemt die gewoon meer stroom af, om dat te kunnen halen.
(Dit is natuurlijk wel na te meten door iemand met de juiste meetapparatuur)
Feit is natuurlijk ook dat een autoradio gewoon meer stroom verbruikt dan dat 2024 bordje, dit zegt indirect iets over het uitgestuurde vermogen natuurlijk :P

Volgens mij valt het trouwens wel mee met de RMS metingen rommelen. Als ik me niet vergis zijn hier gewoon standaarden voor, waar zo'n meting aan moet voldoen.

Even een hele domme vraag van mij tussendoor, wat is ook alweer de plus en min op een autospeaker? Het staat op mijn oude speakers er niet meer op. Je hebt altijjd een brede en een smalle aansluiting op een autospeaker. Welke van die 2 is de plus, en welke de min? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 20:32
Ik heb een tijd geleden ook een bierkratradio gemaakt, kan iemand misschien eventjes uitleggen hoe ik foto's kan uploaden want ik heb er een paar door het proces heen.

Als basis diende bij mij geen standaard Heineken kratje maar degene met de halve liter flesjes, deze is namelijk even groot maar net even iets hoger waardoor ik alles makkelijker kwijt kon.
Uiteindelijk was aan mijn projectje het duurste het kratje en de elektrische installatie.
De versterker, de speakers en de accu had ik namelijk nog liggen.
Zelf woon ik in Almere, en bij een lokale watersportzaak (Nautic Bout) kon ik dingen als een sigarettenaansteker en schakelaartjes makkelijk halen wat weer bezorgkosten bespaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Kiebus schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:58:
[discussie ;)]

Even een hele domme vraag van mij tussendoor, wat is ook alweer de plus en min op een autospeaker? Het staat op mijn oude speakers er niet meer op. Je hebt altijjd een brede en een smalle aansluiting op een autospeaker. Welke van die 2 is de plus, en welke de min? 8)7
Dat maakt niet uit, als je bij beide speakers maar gelijkdoet. plus / min of rood/zwart of breed/small, het dient om al je speakers in gelijke fase aan te sluiten. Zou je een andersom doen dan vallen vaak (vooral) de lage tonen weg doordat elkaar opheffen. Zolang bij beide speakers het maar gelijk doet, dan komt het wel goed!

@Djflue: http://tinypic.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04
Dit is mijn krat radio geworden (foto met htc genomen!)
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/2mdktqt.jpg

Het duurde iets langer omdat ik nog 2 weken naar kroatië op vakantie ben geweest. De kratradio heeft het daar zeer goed uitgehouden en viel bij iedereen goed in de smaak ;)
Heb hem ook slechts 3 keer hoeven bij te laden, hij ging op normaal gebruik ruim 15 uur mee
Meerdere foto's komen vd week nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Beste mensen,
Ik zit te twijfelen tussen deze accu : 12V 7.2Amp
Of deze: 12V 12Amp
Ik wil ze aansluiten op de MC-200 van marquant, deze vraagt maximaal 8 ampere (heb ik ooit ergens gelezen)
Nu zecht een vriend van mij dat een hoger getal in amperes niet meteen betekent dat de accu het ook langer ''vol kan houden'', maar juist betekent hoeveel ampere de accu maximaal kan leveren.
Ik dacht zelf aangezien de 12Amp accu ook zwaarder is 4.2 i.p.v. 2.7 kilo, dat hij ook meer Ampere uur heeft.
Kan de 12Ampere Accu op de Marquant versterker? of levert deze te veel apmere?
Mischien een domme vraag maar ik heb hier niet zoveel verstand van,
Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Skeltenaer schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:43:
Beste mensen,
Ik zit te twijfelen tussen deze accu : 12V 7.2Amp
Of deze: 12V 12Amp
Ik wil ze aansluiten op de MC-200 van marquant, deze vraagt maximaal 8 ampere (heb ik ooit ergens gelezen)
Nu zecht een vriend van mij dat een hoger getal in amperes niet meteen betekent dat de accu het ook langer ''vol kan houden'', maar juist betekent hoeveel ampere de accu maximaal kan leveren.
Ik dacht zelf aangezien de 12Amp accu ook zwaarder is 4.2 i.p.v. 2.7 kilo, dat hij ook meer Ampere uur heeft.
Kan de 12Ampere Accu op de Marquant versterker? of levert deze te veel apmere?
Mischien een domme vraag maar ik heb hier niet zoveel verstand van,
Alvast bedankt ;)
De omschrijving van baco is niet helemaal goed. De accu's zijn wel degelijk 7,2Ah en 12Ah, en dat heeft wel relatie met hoe lang je er mee kan doen. Je vriend heeft deels gelijk, vaak staat er op een accu ook nog een andere waarde, namelijk in A, en dat slaat op de maximale stroom die de accu ineens kan leveren.

De marquants zijn al veel gebruikt met gelaccu's en dat werkt prima. Je kan, mocht je het idee krijgen dat er toch wat stroom te kort komt voor de marquant dan kan je altijd nog(bijvoorbeeld:) deze elco parallel op de voeding aansluiten, dat geeft wat buffer.

De accu levert nooit meer ampere dan er gevraagd wordt, dat is geen probleem.

SmoothTweaker heeft een 7,2Ah accu en een marquant MCA-200, ziet er trouwens goed uit! Jammer dat de meest smartphones (mijn E71 incluis) van die brakke camera's hebben! Ga je hem nog verven? MDF en buitenlucht is als een spons in een zwembad :P

[ Voor 7% gewijzigd door lredev op 03-08-2009 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Oke nogmaals bedankt Iredev :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
lredev schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 00:54:
[...]

Dat maakt niet uit, als je bij beide speakers maar gelijkdoet. plus / min of rood/zwart of breed/small, het dient om al je speakers in gelijke fase aan te sluiten. Zou je een andersom doen dan vallen vaak (vooral) de lage tonen weg doordat elkaar opheffen. Zolang bij beide speakers het maar gelijk doet, dan komt het wel goed!
Dit stuk theorie ben ik natuurlijk van op de hoogte. En je hebt deels gelijk, maar ook deels niet. Als je namelijk een speaker verkeerd om aansluit, dus plus op min, en min op plus, dan gaat je speaker dus eerst naar achter ipv naar voor bij een basslag. Als je met een baspoort werkt, heeft dit een invloed op je geluid.

Dus, kan mij iemand vertellen wat plus is en wat min bij een aansluitin op een speaker. (Brede stekker en smalle stekker).

@Skeltenaer: Lekker de 12Ah nemen, die houdt het dus zeker langer uit dan de 7.2Ah (Duurt dus ook langer om hem op te laden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maakt ook een basreflexpoort niet uit. Ik weet niet waar jij de wijsheid vandaan haalt dat het wel zo is, maar het is niet zo :P. Dus, gewoon allebei hetzelfde aansluiten. Het is ook zeker niet gezegd dat een sinus altijd eerst naar voren gaat bij een basuitslag.

Ik zou de plus op de brede stekker doen, voelt logisch.

Bij een baspoort is het wel heel erg van belang dat je de lengte van de baspoort aanpast aan de (netto!) kistinhout, de diameter van de buis en de parameters van de speaker die je gebruikt. Ik zou me daar eerder druk om maken.

[ Voor 90% gewijzigd door JvS op 03-08-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Kiebus schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:13:
[...]

Dit stuk theorie ben ik natuurlijk van op de hoogte. En je hebt deels gelijk, maar ook deels niet. Als je namelijk een speaker verkeerd om aansluit, dus plus op min, en min op plus, dan gaat je speaker dus eerst naar achter ipv naar voor bij een basslag. Als je met een baspoort werkt, heeft dit een invloed op je geluid.

Dus, kan mij iemand vertellen wat plus is en wat min bij een aansluitin op een speaker. (Brede stekker en smalle stekker).

@Skeltenaer: Lekker de 12Ah nemen, die houdt het dus zeker langer uit dan de 7.2Ah (Duurt dus ook langer om hem op te laden :P )
Na tig discussie's hierover gelezen te hebben, was ik toch overtuigd dat het ook hierbij niet uitmaakte...

Maar goed, wat je dan nog kan doen: het 1,5 V batterijtje.... De regel voor een plus benoemen was geloof ik: plus van de batterij op aansluiting X en de min op aansluiting Y, gaat de woofer naar voren, dan is X de plus, gaat 'ie naar achter dan is Y de plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
En maakt het voor een 2 of 3 weg speaker niet uit die 1 of 2 filters aan boord heeft? Lijkt mij toch wel of niet... :9

Was dat truucje niet met een 9 volts batt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

1 speaker heeft gewoon 1 filter nodig. Of het nu 2 of 3 weg is, dat maakt niet uit voor het aansluiten. Bij de speakers die we hier gebruiken maakt het al helemaal niet uit, omdat dat autospeakers zijn. Die hebben gewoon plus en min en de rest regelen ze zelf. Waarom maak je je de hele tijd zo druk om dingen die er eigenlijk niet echt toe doen?

Hoe bereken je nu trouwens je bassrelflexpoort? Op welke frequentie wil je die afstemmen?

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 03-08-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Even over de grootte van een klankkast/basreflex poort, ik heb hierover pioneer gemaild. en zij zeggen dat al hun luidsprekers zijn gemaakt om goed geluid te leveren in zeer verschillende grootte klankkasten, een klankkast van 25x25x25 Cm zou al goed genoeg zijn.
Een basreflexpoort werd afgeraden.
Hieronder de mail:

In geval van autoluidsprekers, is de afmeting van de klankkast niet zo belangrijk.
De luidsprekers zijn ontwikkeld om in verschillende auto's te passen, waar het volume ook verschillend is.
Kasten van 25 X 25 X 25 cm moeten volstaan.
Een poort is uiteraard niet mogelijk, want dit is geen subwoofer.

De desbetreffende luidspreker is: TS-G1703i
Deze wil ik trouwens ook gaan aanschaffen voor mijn krat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hm, klinkt vaag. Alsof een basrelfex iets is dat exclusief voor een subwoofer werkt. Als je wilt dat je bij 60Hz een boost krijgt (en dat het daaronder flink afvalt), kan je gewoon een poort toevoegen die getuned is op die frequentie.

Het zal klankmatig misschien niet het meest hifi laag zijn wat er bestaat, maar in de buitenlucht is wat meer / dieper laag dat een beetje vervormd is een stuk beter dan een speaker zonder laag. Dat klinkt dan heel ielig.

Onze kist zit overigens in elkaar en we hebben gister enorm zitten kliederen met de epoxy :D. Nu zit er een soort kneiterharde glazuur coating om de kist heen. Op sommige plekken hebben we wat dunne epoxy gebruikt en is het wat uitgelopen. Ik heb vanmorgen even snel gekeken maar ik hou jullie op de hoogte :).

Overigens gebruiken wij twee 50mm poortjes van 13,7cm lang (met een bocht, inhoud met water gemeten en is equivalent van 13,7cm recht). Vanavond gaan we het epoxy eens helemaal te lijf met schuurpapier en hopelijk krijgen we een mooie gladde, witte kist met waterdichte speakertjes :).

Foto's zijn ook veelvuldig genomen tijdens het proces. Erg leuk als je het jezelf lekker ingewikkeld maakt trouwens :P.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 03-08-2009 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
JvS schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 15:31:

Hoe bereken je nu trouwens je bassrelflexpoort? Op welke frequentie wil je die afstemmen?
hier heb ik ook over nagedacht. Mijn kist krijgt 4 speakers die ik gewoon dus nog heb liggen. Aangezien ik echt niets meer over die speakers kan vinden op het net, heb ik dus ook geen enkel idee wat de TS parameters zijn. Dus, het wordt voor mij dus gewoon wat gokken denk ik :P

Ik denk dat ik wel wat meer rendement uit de 4 speakers haal als ik een baspoort toevoeg. Als iemand hier meer kaas van heeft gegeten dan hoor ik het graag, want bij baspoorten houdt mijn kennis op :P

Speakers die ik ga gebruiken zijn: 2x magnat 'special 160XL' (Artnr 116160) en 2x Sony 'XS-F1710' 'dual speaker' (max input power 140W, rated power 35W aan 4 Ohm)

Deze worden rechtstreeks op de autoradio aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat gokken lijkt me een uitermate slecht idee. Het advies om het gesloten te doen is eigenlijk wel een goede.

Je weet namelijk niet hoe diep het laag van zichzelf in de kist gaat. Voor hetzelfde geld ga je dan boosten bij 40Hz en dat is nutteloos (zo diep gaat het niet). Als je per ongeluk gaat boosten bij 150Hz word je ook niet gelukkig. want dan krijg je een hele lelijke Hoenk in je speaker.

Je kan met de kistinhoud en diameter van de pijp wel berkenen hoe lang je pijp moet worden als je bijvoorbeeld bij 60Hz tot 80 wilt boosten (dat is in potentie wel een nuttige frequentie, omdat je laag dan al flink minder aan het worden is, maar het nog niet zo laag is dat boosten compleet zinloos is). Je zou met WinISD met een willekeurige andere driver kunnen simuleren door daar de (netto!) inhoud van jouw kist te nemen en te zeggen dat je bij 70Hz een reflexbuis van XX mm wilt gebruiken. WinISD berekent dan de lengte. Het basreflex sysyteem is an sich niet afhankelijk van de speaker.

Bepalen op welke frequentie hij moet werken wel. Stel dat die speaker in jouw kist daar van zichzelf al een flinke resonantie heeft, dan gaat het echt onwijs lelijk laag geven...

Advies = niet doen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 03-08-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
JvS schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:34:
Wat gokken lijkt me een uitermate slecht idee. Het advies om het gesloten te doen is eigenlijk wel een goede.

Je weet namelijk niet hoe diep het laag van zichzelf in de kist gaat. Voor hetzelfde geld ga je dan boosten bij 40Hz en dat is nutteloos (zo diep gaat het niet). Als je per ongeluk gaat boosten bij 150Hz word je ook niet gelukkig. want dan krijg je een hele lelijke Hoenk in je speaker.

Je kan met de kistinhoud en diameter van de pijp wel berkenen hoe lang je pijp moet worden als je bijvoorbeeld bij 60Hz tot 80 wilt boosten (dat is in potentie wel een nuttige frequentie, omdat je laag dan al flink minder aan het worden is, maar het nog niet zo laag is dat boosten compleet zinloos is). Je zou met WinISD met een willekeurige andere driver kunnen simuleren door daar de (netto!) inhoud van jouw kist te nemen en te zeggen dat je bij 70Hz een reflexbuis van XX mm wilt gebruiken. WinISD berekent dan de lengte. Het basreflex sysyteem is an sich niet afhankelijk van de speaker.

Bepalen op welke frequentie hij moet werken wel. Stel dat die speaker in jouw kist daar van zichzelf al een flinke resonantie heeft, dan gaat het echt onwijs lelijk laag geven...

Advies = niet doen. :)
toon volledige bericht
Oke, dankje!
Enig idee welke kastinhoud een beetje nuttig is voor mijn projectje? Het liefst wil ik hem zo klein mogelijk natuurlijk, maar het moet wel zo zijn dat alles past, en dat het niet volledig ten koste gaat van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon formaat bierkrat. Dat is portable. Wij maken hem iets groter (30x40x35) omdat er een (berekende :P) banpass subwoofer in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12

geerttttt

Manisch positief

tvp. Interresant topic. Lijkt me wel handig, een bierkratradio... Echter zulke speakers + versterker kosten lijkt me wel aardig wat (mits je beetje geluidskwaliteit wil)?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

geerttttt schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:21:
tvp. Interresant topic. Lijkt me wel handig, een bierkratradio... Echter zulke speakers + versterker kosten lijkt me wel aardig wat (mits je beetje geluidskwaliteit wil)?
Voor 5 tientjes moet je klaar kunnen zijn. Hifi geluidskwaliteit is niet het streven. Speakers van 3 tientjes voldoen voor dit soort dingen prima.

Als je buiten hifi na wilt streven kan je de begroting wel vertienvoudigen.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 03-08-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Ben ik weer, :$
Ik heb op DealExtreme.com (bestel ik vaak dingen) een adapter gevonden. Het gaat om deze:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15995

Alles klopt verder wel. Maar nu dus de uitgang, die naar me autoradio moet. Bestaat er een stekkertje/ingang.
Die ik in me krat kan bouwen. Zodat ik alleen deze adapter erin kan pluggen. Dus zo'n idee:
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2z6cnjm.png
Dus een soort input.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo is de kist (zonder deksel) uiteindelijk geworden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/psfetJNoxp30p5IPtJpXCUtG/full.jpg

De basreflexpijpjes (afgestemd op 58Hz)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rKGHEgIkWBbDf5b0aGrwPncV/full.jpg

Epoxy is (zoals gezegd) nogal kliederwerk:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RzZuWIQcgH2htLoZaFkBJ4cT/full.jpg

Maar met wat schuurwerk kom je een heel eind:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9jrJzyGKjd8HjVUmlI6VHyYA/full.jpg

Ziehier een watervast wit kistje, wat we nog een beetje moeten bijwerken, maar de hele kist is nu beschermd door epoxy :).

Wel VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL schuurwerk, wtf. Mijn duim is meegeschuurd nu...

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 03-08-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312790

@unitedjunk

je moet een dc plug female ( chasis deel) hebben. zelfde diameter als de straal van de dc male (meestal standaard 5,5 mm bij 12 volt) http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=1280

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 312790 op 03-08-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jvs

mooi wit kistje, ik hou trouwens ook van een subwoofer erbij.

vinden die speakers op de voorkant het wel leuk als die subwoofer staat te blazen? kan me voorstellen dat die subwoofer in de zelfde kamer als die luidsprekers voorop voor een tamelijk groot druk verschil kan zorgen( ook met reflexbuizen) Hierdoor kunnen in mijn idee je luidsprekers zo ongeveer uit hun chasis gedrukt worden.(dus door de xmax klappen)

ik heb een jaar geleden ook iets geknutseld staat nog steeds half klaar in de schuur, ga als ik tijd heb ook maar weer beginnen. http://www.youtube.com/watch?v=wR5kRb0KIRs Het lijkt als of het liedje over slaat 1x maar dat doe ik met door spoelen. hij ligt trouwens op zijn rug. ovaaltjes zitten bij elkaar in 1 kast en de subwoofer apart. 2.1 kanaals versterker erop. Gaat goed hard. ook de bas.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 312790 op 03-08-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Anoniem: 312790 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:32:
@unitedjunk

je moet een dc plug female ( chasis deel) hebben. zelfde diameter als de straal van de dc male (meestal standaard 5,5 mm bij 12 volt) http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=1280
Oke bedankt, daar kan ik dus deze instoppen:
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/13z33gy.jpg????

Zeker?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is altiijd lastig bij dealextreme of de info die erbij staat klopt. maar in de info staat een binnen diameter van 2,5 mm, dat zou betekenen dat je binnenste puntje van je female ook 2,5 mm moet zijn maar bij degene die ik je liet zien is de diameter 2,1 mm. Te klein dus, waardoor de stekkers geen goed contact maken.

Op de site van het linkje staan ook mannetjes dc stekkers. dan moet je dus je snoer door knippen en die er aan maken. makkelijk te doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
En kan ik bijvoorbeeld ook bij dat dealextreme ding, die output afknippen?
Dus dit stukje:
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/13z33gy.jpg
Heb ik dan ook gewoon 2draden (+ & -)?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja zijn gewoon 2 draden plus en min.

mannetje en vrouwtje plug zoeken die bij elkaar horen. plug van je voeding afknippen en de goede er aan frutten.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 312790 op 03-08-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Anoniem: 312790 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 23:35:
Ja zijn gewoon 2 draden plus en min.

mannetje en vrouwtje plug zoeken die bij elkaar horen. plug van je voeding afknippen en de goede er aan frutten.
Oke mooi makkelijk! Dan denk ik dat ik hem nu bestel op DealExtreme :)
Hopen dat die snel binnen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mooi Kistje JvS! Wat ik me alleen afvraag: gaat die woofer niet heel erg dat dunne plankje hout heen en weer schoppen? Kan me voorstellen dat je scheurtjes krijgt in je epoxy, op die manier. Jij gebruikt hiervoor ook een TA2024 toch? (twee, als ik het me goed herrinner) wat vind jij van het muziekvolume wat je ermee haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik vind het erg stoer geworden JVS, voor dat unibody idee dat je met epoxy krijgt, erg gaaf! Toch vraag ik me af, merk je niet dat de subwoofer drukt op de watervaste boxjes? Kan me zo indenken dat bij een stevige bas, de woofer (v/die witte) weleens uit zijn zitting gedrukt kan worden... iig te ver uit of in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die woofer is een 20cm woofertje, die gaat niet de planken vervormen denk ik :)

Verder is het even afwachten hoeveel last die ene speaker in het gesloten compartiment zal hebben. Die in de voorkamer zal wel goedkomen, daar bouwt door de reflexpoort geen druk op.

Pixeltje: Die TA2024 heeft een lage ingangsgevoeligheid. Dus met direct een MP3 speler daarop aangesloten komt er niet heel veel herrie uit. Die dingen hebben zat vermogen om hard te kunnen spelen (15watt is echt knetterhard). Wij gaan er dus een schakelingetje voor plakken dat het signaal met 10 of 20db versterkt. Door die ongevoeligheid gebruik je het vermogen helemaal niet goed namelijk.

Dat is wel een nadeel van die dingetjes, want iedereen sluit er natuurlijk rechtstreeks een mp3 speler op aan (het gaat dan wel hard genoeg voor een park overigens, dat werkt prima).

[ Voor 52% gewijzigd door JvS op 04-08-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
JvS schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:46:
Die woofer is een 20cm woofertje, die gaat niet de planken vervormen denk ik :)

Verder is het even afwachten hoeveel last die ene speaker in het gesloten compartiment zal hebben. Die in de voorkamer zal wel goedkomen, daar bouwt door de reflexpoort geen druk op.

Pixeltje: Die TA2024 heeft een lage ingangsgevoeligheid. Dus met direct een MP3 speler daarop aangesloten komt er niet heel veel herrie uit. Die dingen hebben zat vermogen om hard te kunnen spelen (15watt is echt knetterhard). Wij gaan er dus een schakelingetje voor plakken dat het signaal met 10 of 20db versterkt. Door die ongevoeligheid gebruik je het vermogen helemaal niet goed namelijk.

Dat is wel een nadeel van die dingetjes, want iedereen sluit er natuurlijk rechtstreeks een mp3 speler op aan (het gaat dan wel hard genoeg voor een park overigens, dat werkt prima).
Dat voorversterkingschakelingetje wil ik ook :-) So please share een schema plus onderdeeltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeBBaN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 13:17
Vraagje...
Ik heb mijn accu opgeladen en om alles even te testen wilde ik heel simpel mijn autoradio aansluiten op de accu. Dus rode kabel op + en zwart kabel op -, maar het enige wat er gebeurd is dat ik vonkjes krijg op mijn accupootjes (hebben die dingen een naam?) wanneer ik de kabel er tegen aan houdt.

Doe ik iets verkeerd, of kan het ook aan de radio of accu liggen?

Edit: Laat maar, weet het al, de zekering van de radio was stuk... :z

[ Voor 8% gewijzigd door WeBBaN op 04-08-2009 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De TA2020 heeft uiteraard hetzelfde probleem. Het is alsof je een BMW hebt zonder de hoogste versnelling. Dan haalt die Fiat Panda je nog steeds in.

Ik had altijd al een voorversterkertje in m'n krat zitten (als actief scheidingsfilter). Maar echt hard kon hij nooit op mp3-spelers, zeker ipods. Ik heb m'n voorversterker aangepast en nu ca. 10dB boost erin zitten (versterkingsfactor 3.2). En dat werkt echt als een trein. Ik krijg nooit meer de klacht "Volgens mij zou die veel harder kunnen maar m'n ipod staat maximaal open."

Wat je kunt doen is een velleman K2572 kitje kopen. Je moet alleen twee andere weerstandjes erin stoppen omdat de gain nu 40dB is. Dat is veel te veel.

Hier vindt je informatie over het kitje. Door de waarde van de weerstandjes R5 en R6 te kiezen kun je de gain aanpassen. Ze zijn nu 10kOhm en de gain (versterkingsfactor) is 40dB. Voor 10dB gain moeten ze 330kOhm zijn en voor 20dB gain moeten ze 100kOhm zijn. Die weerstandjes hebben ze bij okaphone ook wel. Ik zou voor de 20dB gain gaan en de volumeknopjes die er op zitten lager zetten. Dat is veiliger voor je Ta2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goeie tip :). Wel een klein beetje soldeerwerk, maar dat is wel leuk.

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=277 Deze is iets duurder, stereo en regelbaar, misschien is dat ook wel een leuke :).

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 05-08-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die ziet er leuk uit. Ik zou even bellen met okaphone. Volgens mij heeft hij een dubbele voedingsspanning nodig: +15 volt en -15 volt, dus in totaal 30 volt. Misschien dat hij op een lagere spanning ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 12:15:
Die ziet er leuk uit. Ik zou even bellen met okaphone. Volgens mij heeft hij een dubbele voedingsspanning nodig: +15 volt en -15 volt, dus in totaal 30 volt. Misschien dat hij op een lagere spanning ook werkt.
Dat zou wel een stuk minder praktisch zijn eigenlijk...
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:08:
[...]
Hier vindt je informatie over het kitje. Door de waarde van de weerstandjes R5 en R6 te kiezen kun je de gain aanpassen. Ze zijn nu 10kOhm en de gain (versterkingsfactor) is 40dB. Voor 10dB gain moeten ze 330kOhm zijn en voor 20dB gain moeten ze 100kOhm zijn. Die weerstandjes hebben ze bij okaphone ook wel. Ik zou voor de 20dB gain gaan en de volumeknopjes die er op zitten lager zetten. Dat is veiliger voor je Ta2024.
Ik wil dat kitje even gaan bestellen bij okaphone, en gelijk ook weerstandjes die jij aanraad erbij... Alleen uh tot welk vermogen in Watt moet ik selecteren? En als ik het goed begrijp, kan je de gain toch nog verder knijpen met de potentiometers?

Trouwens als je een 2.1 kratje wil maken, zoals jij hebt JvS, met bijvoorbeeld 2 TA2024's en je gebruikt een ta2024 om een dubbelspoelswoofer aan te sturen, moet je dan de bas nog een aparte gain meegegeven, of is het dan wel redelijk in balans? Op zich is het met dat voorversterkerbordje dan wel mooi te regelen... Hoe heb jij de frequenties eigenlijk gescheiden op de line-in? Ik heb hier og wel een pioneer dingetje liggen wat je normaal voor je autoversterkerhangt, maar mocht zoiets uit weinig onderdelen op te bouwen zijn is het wel leuk om zelf te doen natuurlijk, gewoon vaste waarde, op 100 of 150 Hz ofzo...

[ Voor 28% gewijzigd door lredev op 05-08-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Het plan is om daarvoor een hele nette totaaloplossing te gebruiken, één PCB met daarop de volgende mogelijkheden:

- input gain van 20dB
- actief filter, 24dB per octaaf
- Eq filters voor correctie goedkope speakers :P
- output gain om levels tussen sub en full range speakers te matchen

Daar is al een kant en klaar ontwerp voor het PCB voor beschikbaar, ik ben nu bezig daar een mini inkoopactie voor te organiseren om deze hier te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm, ik heb met mn iPod nog niet zoveel problemen ondervonden, maar dat was in de achtertuin, hij gaat morgen mee naar Frankrijk, en daar zal ik wel merken of ik een voorversterker nodig heb. Die eerste, van 9,75 euro is niet duur, en kan op de spanning van een autoaccu werken (10-30V), die andere heeft een hogere spanning nodig (15-18V). Er staat trouwens bij dat hij regelbaar 40dB uitstuurt, kan ik m dan niet ' regelen' op 20? of moet je daarvoor echt aan het solderen?

Ik heb geprobeerd om mijn oude versterkertje te redden van de dood, wat jammerlijk mislukte, omdat het plastic van de printplaat begon te smelten. Ik had de soldeerbout maar heel even in de buurt, dus misschien is het gewoon crappy plastic, maar ik ben wel een beetje huiverig geworden met op PCBs solderen...

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...