Lang geleden dat ik hier gepost heb, maar ook alweer lang geleden dat ik voor het laatst gehobbyd had met 3dsmax. Ik zie dat hier nog steeds gezellig leuk 3D gemaakt en getoond wordt.

Ik was wat op CGTalk aan het posten, maar dat zijn zoveel mensen dat het woord 'gezellig' daar in elk geval niet van toepassing is...
Ik ben bezig met een MAXscript dat een Solid Motion maakt. Een Solid Motion is een object dat alle ruimte vult waar een bewegend object doorheen is bewogen. Nogal een apart concept, maar het geeft fascinerende, min of meer abstracte vormen.

Het wordt het duidelijkst met een simpel voorbeeldje van een omhoog draaidende kubus. Deze animatie:
Geeft deze Solid Motion:
Hier twee interessantere renders. Dit is een instortende tempel:
En dit is een vallende theepot:
Hebben jullie nog leuke ideeen voor andere animaties om een Solid Motion van te maken?
Anoniem: 217897 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 10:56:
Ben ietsjes verder met mijn ruimteship, al heb ik er niet echt heel veel tijd aan besteed de laatste tijd.
De brug, al loop ik een beetje vast op wat er allemaal in moet komen.
...
Ben al een beetje aan het lurken op het web voor textures, en ik moet me maar eens gaan inlezen over bumpmaps.
Cool! Wordt een lekker complex dingetje, als ik dit zo zie. Zitten die characters standaard in Sketch Up?
Als ik dit zo zie, dan lijkt het me eigenlijk trouwens juist supervet om het niet realistisch te gaan texturen met bumpmaps en zo. Dat je er zo'n opgesneden kaart van maakt van hoe zo'n ding er van binnen uit ziet, uit een techniekboek of zo. Zoals bij
deze Star Destroyer en
dit schip (op de achtergrond) uit The Life Aquatic With Steve Zissou. Je hebt nu al mooi van die doorgesneden renders, als je dat nou eens gewoon zo laat en wel nog een heleboel details toevoegt.
Mocht je verlegen zitten om dingen om er in te stoppen, dan kan het misschien helpen om je in te denken hoe het is om in zo'n ruimteschip te leven. Wat heb je dan allemaal nodig? Slaapkamers. Lampen. Met lichtknopjes. Brandblussers. Trappen. Kantine. Keuken. Blikjes-automaten. En alles heeft natuurlijk controls. In de commande-centrale kan dan een panel met knopjes voor alle lampen in het hele ruimteschip. Ow, en reserveonderdelen, een reparatieplaats, ventilatie, blablabla, ik kan nog wel even doorgaan met random shizzle noemen die je in je ruimteschip zou kunnen stoppen.

Al goed onderweg met de boel vullen met details, zie ik.

Stoeltjes zelfs erin? Trekt je computer dat nog? Of zie ik dingen die er niet zijn? Anyway: de looks van water zijn heel erg afhankelijk van wat er in de omgeving is, dus ik denk niet dat je snel water mooi gaat krijgen zolang de rest van de scene nog rose met blauw en paars is. Misschien eerst even snel een tegeltjestexture erop, dus.
Welk programma gebruik je trouwens? Mocht het 3dsmax zijn, dan is de snelste manier om basic water te maken, om een plane met flink veel polies neer te mikken en daar dan een noise modifier op te gooien. Niet super-realistisch, maar een goede plek om te beginnen.
[
Voor 12% gewijzigd door
Oogst op 04-08-2009 21:21
]