Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Dan pak je wel de cijfers bij een core van 850MHz. Bij 1GHz wordt dit al een stukje meer, gemiddeld zo'n 5%. Maar dit is natuurlijk wel bij een sprong van 225MHz op het geheugen tegenover zo'n 100Mhz waar we het hier over hebben. Al met al zal het geheugen wel iets compenseren, maar waarschijnlijk niet alles.

Maar goed, dan hebben we het over een uiteindelijk performance verschil van 2,5%, oftewel 1 à 2 fps in de gevallen waar het er echt toe doet. Dus om het performance verschil hoef je de VaporX niet af te schrijven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:50:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3555&p=11

wow 3,8% winst op zijn top awsome /sarcasm. Core clock werkt beter, zeker omdat het maar 400mhz.
En volgens jouw was 950 vs 1000MHz GPU hooguit 5% zit er toch nog 1,2% verschil in, daar zou ik het idd ook voordoen. :/

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:57:
[...]

En volgens jouw was 950 vs 1000MHz GPU hooguit 5% zit er toch nog 1,2% verschil in, daar zou ik het idd ook voordoen. :/
Je leest slecht, ik zeg niet dat je het daar voor moet doen, ik zeg dat ik het niet met je eens ben dan de extra mem clock compenseerd voor de 50mhz die hij minder zou hebben, dat is gewoon niet waar omdat het geheugen overclocken niet genoeg helpt. BE is en blijft sneller. Al is het verschil gewoon klein en zeker geen extra geld waard.
Depep schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:56:
Dan pak je wel de cijfers bij een core van 850MHz. Bij 1GHz wordt dit al een stukje meer, gemiddeld zo'n 5%. Maar dit is natuurlijk wel bij een sprong van 225MHz op het geheugen tegenover zo'n 100Mhz waar we het hier over hebben. Al met al zal het geheugen wel iets compenseren, maar waarschijnlijk niet alles.

Maar goed, dan hebben we het over een uiteindelijk performance verschil van 2,5%, oftewel 1 à 2 fps in de gevallen waar het er echt toe doet. Dus om het performance verschil hoef je de VaporX niet af te schrijven.
Hele review lezen svp.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 00:26

Dreanor

Joene

Ok, het verschil tussen de XFX Radeon BE tov de Toxic is niet groot, de toxic verliest 5% op clockspeed, maar maakt 3.8% goed met zijn hogere geheugen speed (ideale omstandigheden in voordeel van de toxic). Alleen is de Toxic niet/nauwelijks leverbaar dus die valt af voor mij.

Dan heb ik nu de keuze tussen de XFX Radeon BE (1ghz/4ghz) en de VaporX (870mhz/4ghz of 4.2ghz?). Dus dat verschil is veel groter. Vandaar ook mijn vraag in hoeverre de XFX storend geluid produceerd. Ik wil namelijk voor de hoogste prestaties gaan en gezien de prijzen van de XFX Radeon BE en de VaporX min of meer gelijk liggen is nu alleen het probleem nog de prestatie en het geluid.

Als de XFX echt, zoals gezegd, een vliegtuig is dan is het wel storend en overweeg ik deze links te laten liggen en voor een mindere kaart te gaan met betere koeler, dus de Vapor X.

Nu zegt iemand sowieso voor een custom cooler te gaan. Dus dan zou mijn conclusie zijn, neem de krachtigste kaart van de twee, de XFX Radeon BE en gooi er een custom stille cooler op. Dan heb je de beste uit twee werelden, toch?

ff Offtopic, maar wat is een goede cooler voor een XFX4890? Ik kijk op de Azerty site maar daar kan ik geen enkele videokaart cooler vinden voor een radeon 4890. :S

Edit: halleluja, wat posten jullie snel, ik begon met deze reply ongeveer 6 posts geleden... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Dreanor op 29-07-2009 18:02 ]

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
beste 4890 is die van sapphire toxic.

draait hier 1000/1100 en kan nog verder.

en deze is onhaarbaar dus gewoon echt stil.

[ Voor 22% gewijzigd door jorisw86 op 29-07-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

jorisw86 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:22:

*zucht* die is niet/nauwelijks leverbaar en daarom moest ik een andere uitzoeken, lees mijn post hierboven maar eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Beste bestaat niet en de Atomic lijkt mij dan nog beter. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:25:
[...]

Beste bestaat niet en de Atomic lijkt mij dan nog beter. ;)
En die is al helemáál nergens (méér) te koop.

Ik zat zelf ook heel verlekkerd naar de toxic te kijken maar denk dat ik mijn upgrade toch maar uitstel tot de nieuwe generatie kaarten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:04
Ik heb nu de Sapphire 4870 Toxic 1GB en zou eigenlijk op de nieuwe DX11 kaarten wachten maar die nieuwe MSI 4890 Cyclone ROC is wel lekker rap en goedkoop, voor €178 heb je em al! :9

Enigste nadeel is het geluid wat ongeveer even luid schijnt te zijn als de stock koeler volgens Guru3d. :|

Jammer dat de Sapphire 4890 Toxic slecht verkrijgbaar is in Nederland.

[ Voor 21% gewijzigd door Bull op 29-07-2009 21:23 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn weten komt er over 10 dagen een nieuwe batch HD4890 Toxics binnen in verscheidene webshops. Natuurlijk willen veel mensen niet zolang wachten, aangezien het een nihil prestatieverschil betreft. Overigens vind ik dat deToxic meer e-peen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull

Op hoeveel % heb je de fan dan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ben vandaag de HD4890 van me broer aan het tweaken geweest. Eerste poging was de XFX Black Bios er in flashen. Dat faalde. Dan zegt hij dat de power cable er niet in zit. Blijkbaar toch te grote verschillen met zijn Asus Voltage Tweak bios.

Dus toen de Asus bios door RBE heen gehaald. Fan Profile gelijk gemaakt aan die van de XFX Black. En het voltage van 3D ook naar XFX BE settings gezet (van 1.31x naar 1.4375v). Daarna core van 850 naar 975 en mem van 975 naar 1075.

Toen maar eens Furmark er overheen gehaald. Dat ging goed. Via CCC nog even 1000 core getest en 975 core met 1100 mem. Maar dan kreeg ik meteen arties te zien. Dus heb het bij 975-1075 gelaten. Een mooi resultaat vind ik zelf voor een kaart die eerst max 900-1050 deed. Dat kaartje wou nooit echt goed clocken. En dit zijn toch mooie resultaten beter dan stock in ieder geval.

Ik krijg mijn Club3D HD4890 deze week ook. Dan ga ik hetzelfde testen. Maar ik ga ook proberen em in 3D nog zuiniger te krijgen dan hij stock is. Aangezien me PC toch meer 2d draait dan 3D. Ik ben ook benieuwd of ik wel over de 1000 core en 1100 mem kan komen. Ik verwacht van niet maar dat zou wel erg leuk zijn :P

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:26:
Ben vandaag de HD4890 van me broer aan het tweaken geweest. Eerste poging was de XFX Black Bios er in flashen. Dat faalde. Dan zegt hij dat de power cable er niet in zit. Blijkbaar toch te grote verschillen met zijn Asus Voltage Tweak bios.
De XFX BE heeft een 6 en 8 pins aansluiting volgens mij en de Asus zal dan wel 2 6 pins aansluitingen hebben.
En als je bij de XFX alleen twee 6 pins aansluit krijg je ook die melding dus dat zal wel de reden zijn. ;)

Al kun je ook de 2 overgebleven pinnen met elkaar verbinden voor het wel werkend krijgen, maar bij de Asus zal er wel geen mogelijkheid tot zijn op het PCB neem ik aan.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 30-07-2009 00:32 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
de atomic is nooit leverbaar geweest in nl was limited edition contact over gehad met saphhire.

de toxic draait max zo 50% met gamen en hoor hem niet.

windows idle tussen 30% en 40%

de toxic is wel degelijk leverbaar bij meerdere winkel.

mischien moet je leren zoeken?

[ Voor 6% gewijzigd door jorisw86 op 30-07-2009 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik hoop dat morgen mijn Asus TOP versie binnenkomt, ben benieuwd hoe dat ding overclockt met die voltage tweak optie. Anders ram ik het voltage wel omhoog met die RBE tool. Helaas is de black edition geheel uitverkocht bij salland. Een paar shops leveren de kaart nog wel en ook op voorraad, maar dan tik je ff 200 euri of meer af.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:30:
[...]

De XFX BE heeft een 6 en 8 pins aansluiting volgens mij en de Asus zal dan wel 2 6 pins aansluitingen hebben.
En als je bij de XFX alleen twee 6 pins aansluit krijg je ook die melding dus dat zal wel de reden zijn. ;)

Al kun je ook de 2 overgebleven pinnen met elkaar verbinden voor het wel werkend krijgen, maar bij de Asus zal er wel geen mogelijkheid tot zijn op het PCB neem ik aan.
Aan zo iets zat ik al te denken. Helaas heb ik ook nog geen review van die BE kunnen vinden. Maar goed blijkbaar zitten er toch wat verschilletjes in het PCB. Misschien is dat het enige verschil maar misschien ook meer.

Anyway bios met RBE aanpassen werkt ook prima. Dus ik ga dat nu wel doen. Ik zal eens kijken of ik een mooie foto van de achterkant van een BE kan regelen en dat vergelijken met mijn stock C3D.
NoepZor schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 08:57:
Ik hoop dat morgen mijn Asus TOP versie binnenkomt, ben benieuwd hoe dat ding overclockt met die voltage tweak optie. Anders ram ik het voltage wel omhoog met die RBE tool. Helaas is de black edition geheel uitverkocht bij salland. Een paar shops leveren de kaart nog wel en ook op voorraad, maar dan tik je ff 200 euri of meer af.
Je kunt ook die MSI Cyclone nemen die kost 180 zou deze week voor het eerst uitgeleverd worden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jorisw86 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 08:25:
de atomic is nooit leverbaar geweest in nl was limited edition contact over gehad met saphhire.

de toxic draait max zo 50% met gamen en hoor hem niet.

windows idle tussen 30% en 40%

de toxic is wel degelijk leverbaar bij meerdere winkel.

mischien moet je leren zoeken?
Aangezien jij zo goed weet waar ie leverbaar is, laat het dan maar ff horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:51
Vraagje:
Heb m'n standaard 4870 (sapphire) overgeklokt 820/1000, met deze instellingen knalt Crysis er na 15 minuten uit. Ati Overdrive test zegt 'passed' en 3Dmark06 knalt er bij de laaste test ook uit met een of andere driver error. Mijn vermoeden is dat ie te heet wordt, maar kan het ook wat anders zijn? Fan heb ik vastgezet op 50% - temperaturen zitten rond 60C wanneer ik uit Crysis weer in m'n Desktop knal en 49C idle.

Alles werkt wel stabiel op 800/950 met fan op auto.

Verdere specs:
Windows 7 RC
MSI P43
Core2 e7200 @3800Mhz
Sapphire 4870 820/1000
Cooler Master M620 (620Watt)
2 x HDD
2 x DVD
X-fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Denk dat je hem te ver hebt overgeklokt, de test van Overdrive is namelijk nogal ligt vergeleken met 3DMark.
Daarom testen veel mensen eerst wel of de overklok stabiel is met bijvoorbeeld, ATiTool, ATiTrayTools, Furmark of OCCT. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:51
Eperium schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:02:
Vraagje:
Heb m'n standaard 4870 (sapphire) overgeklokt 820/1000, met deze instellingen knalt Crysis er na 15 minuten uit. Ati Overdrive test zegt 'passed' en 3Dmark06 knalt er bij de laaste test ook uit met een of andere driver error. Mijn vermoeden is dat ie te heet wordt, maar kan het ook wat anders zijn? Fan heb ik vastgezet op 50% - temperaturen zitten rond 60C wanneer ik uit Crysis weer in m'n Desktop knal en 49C idle.

Alles werkt wel stabiel op 800/950 met fan op auto.

Verdere specs:
Windows 7 RC
MSI P43
Core2 e7200 @3800Mhz
Sapphire 4870 820/1000
Cooler Master M620 (620Watt)
2 x HDD
2 x DVD
X-fi
Zoals The_Mask al zei waarschijnlijk te ver overgeklokt. Deze fout kan ook komen door defect of te hoog geklokt werkgeheugen (en cpu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:06:
Denk dat je hem te ver hebt overgeklokt, de test van Overdrive is namelijk nogal ligt vergeleken met 3DMark.
Daarom testen veel mensen eerst wel of de overklok stabiel is met bijvoorbeeld, ATiTool, ATiTrayTools, Furmark of OCCT. ;)
Die van ATT is ook niet echt super om stabiliteit te testen. Ik heb het idee dat ie maar een heel klein deel van de core gebruikt en dat sommige games die net ff de core anders gebruiken er in eens kunnen uitklappen. Maar als 3DM er al uit klapt is ie gewoon niet stabiel.

Oh en 60 graden is een makkie voor een videokaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
toxic leverbaar bij:

salland binnen 5 dagen

azerty 2 weken.

dewitcomputers 2 weken.

pixmania 1 week

bij komplett komen er aantal aan eind augustus.

alleen niet voor 190 maar een toxic is duurder heb er zelf 225 voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:45
Ik begrijp dat de HD4770 moeilijk leverbaar is. Maar Cool Prices kan de XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX ook niet leveren. Zelfs hun leverancier kan geen indicatie geven wanneer de kaart door hun geleverd wordt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jorisw
Zie, hij is niet leverbaar uit voorraad, iedereen zit te wachten op zijn leverancier.

Salland en 5 dagen leveren ;( . Het is een indicatie, ga er maar niet van uit. Voor de rest geld het zelfde. Ze denken hem binnen 2 week te hebben. Conclusie, hij is gewoon slecht leverbaar, dus niet zoals jij beweert leverbaar. Maar dat wist ik al, gezien ik al heel wat mensen er over gehoord heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jorisw86 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:57:
alleen niet voor 190 maar een toxic is duurder heb er zelf 225 voor betaald.
Tja voor die prijs heb je ook twee HD4870's, zijn alleen iets minder stil.
Maar voor die prijs kun je vast ook wel twee stille HD4850's krijgen ook sneller. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
technoaddict schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:59:
Ik begrijp dat de HD4770 moeilijk leverbaar is. Maar Cool Prices kan de XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX ook niet leveren. Zelfs hun leverancier kan geen indicatie geven wanneer de kaart door hun geleverd wordt :(
Er zijn wel meer goedkope HD4870's te vinden hoor. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Astennu schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:07:
[...]

Je kunt ook die MSI Cyclone nemen die kost 180 zou deze week voor het eerst uitgeleverd worden.
Dan is het nog maar de vraag of er genoeg op voorraad zijn om iedereen te kunnen voorzien. Ik denk dat ik HD4890 over ga slaan als ik morgen die TOP niet op kan halen. Ik wacht al sinds 17-6 op een kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
ik heb 2x 4890 crossfire a 225 per stuk.

en de wit heb ik ze besteld waren binnen 2 weken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
NoepZor schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:32:
[...]

Dan is het nog maar de vraag of er genoeg op voorraad zijn om iedereen te kunnen voorzien. Ik denk dat ik HD4890 over ga slaan als ik morgen die TOP niet op kan halen. Ik wacht al sinds 17-6 op een kaart.
Waarom wil je perse een OC versie hebben ? Wat ik al zij ik heb die stock van me broer gister even onder handen genomen en die loopt 975-1075.

Die OC kaarten gebruiken gewoon wat hogere voltages voor de core. Dat samen met een handpicked chip is een Black Edition of ene Cyclone SOC.

Oke een kaartje van 160 euro komt misschien niet tot de 1000. Maar hij is wel goedkoper en meteen leverbaar. + die 4890 van me broer was al geen beste clocker. Ik krijg morgen mijn eigen binnen. Met een beetje geluk gaat die wel 1000 Core halen.

Gewoon bios er uit halen met GPU-Z dan met RBE de boel aanpassen en met winflash terug flashen. Thats it. Eventueel wil ik er ook wel bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ze hebben ook een xxx op voorraad liggen zag ik, als die morgen niet weg is pak ik die wel mee. Valt me mee dat een stock kaartje ook nog zo hard wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:46:
[...]

Waarom wil je perse een OC versie hebben ? Wat ik al zij ik heb die stock van me broer gister even onder handen genomen en die loopt 975-1075.
Voor mij is vooral de custom cooler belangrijk, ik heb het helemaal gehad met de ATI stofzuigers, ik wil een rappe kaart die ook stil is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Naluh! schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 23:50:
[...]

Voor mij is vooral de custom cooler belangrijk, ik heb het helemaal gehad met de ATI stofzuigers, ik wil een rappe kaart die ook stil is.
dan investeer je in een scyhte musashi of arctic accelero, is je kaart fluisterstil en wordt ie nog stukken beter gekoeld.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Een Vapor-X hoor je ook niet en doet doorgaans 950/1100 :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Naluh! schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 23:50:
[...]

True maar dan moeten ze wel een Digital PWM hebben en dat hebben sommige kaarten dan weer niet. Sapphire Toxic wel maar die dingen kosten 210+ voor 50 euro minder heb ik nu een HD4890. En dan pas je toch gewoon het fan profile wat aan ? Of koop je voor die 50 euro een mooie losse cooler. van 20-25 euro ?

Als je dat te veel werk vind is moet je inderdaad voor een kaart gaat die meteen after market cooling heeft.

Ik wil in ieder geval die Digital PWM zodat ik em in 2D zuinig kan maken. En ik 3D wel op kan voeren.

De cooler van de Vapor X is volgens mij weer een stukkie slechter dan die van de Toxic vandaar dat ik die elke keer noem. De Vaport X zit op 185 euro. Is opzich ook wel een optie wordt alleen wat warmer.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 31-07-2009 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

klopt.

@hieronder. Inderdaad. Daarom is de Toxic ook koeler en imho de betere kaart. Voor de aansluitingen en prijs kun je beter de Vapor-X nemen.

[ Voor 92% gewijzigd door Alfa Novanta op 31-07-2009 14:05 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
toxic had toch en vaporchamber en heatpipes? De Vapor-X alleen vaporchamber. Maar goed, de vapor-x is idd goedkoper. Ik vind jammer dat die MSI het qua geluid ook niet erg goed doet. Imho beetje gemiste kans van MSI.

http://www.firingsquad.co...c_geforce_gtx_285_review/

Leek me die koeler beter. Al is die ook niet super stil.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
Mijn eerste post op Tweakers.net, ik ga meteen maar een vraag stellen. Heb me er al behoorlijk over ingelezen maar ik kom er niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand mij wat advies geven.

Ik game momenteel op 1650&1080 en dat is nog best te doen met het volgende systeem:

AMD X2 5600+
Radeon 3870
4Gb OCZ XTC
Corsair 550 voeding

Nu wil ik graag naar een 24" scherm en dus gaan gamen op 1900x1200. Dat gaat de mijn trouwe 3870 niet super trekken daarom wil ik ook een nieuwe videokaart. Ik zat te denken aan een 4870 1gb of eventueel een 4890 (hoeft geen mega overclocked geval te zijn). Nou lees ik overal wel dat een processor als bottleneck op kan gaan treden. Mijn processor zal net ergens op het randje liggen. Heeft iemand hier ervaringen met mijn processor icm genoemde videokaarten? Heeft het nut om voor de 4890 te gaan of wordt zelfs de 4870 al gebottleneckt door mijn processor? (Dan allicht in mindere mate). Gaat mijn voeding het uberhaupt trekken?

Of kan ik misschien beter wachten op de 5xxx serie en dan maar meteen mijn moederbord/proc en alles vervangen? (En intussentijd genieten van de 24" voor al het overige gebruik)

Bedankt alvast :)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Past er op je moederbord geen phenom 2? En ja het is een redelijke bottlenek ja. Al gaat het in jouw geval heel erg liggen aan de game. De ene game leunt meer op de processor dan de andere. Je gaat het zeker merken. De HD4870 word er ook al door genekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:15:
Past er op je moederbord geen phenom 2? En ja het is een redelijke bottlenek ja. Al gaat het in jouw geval heel erg liggen aan de game. De ene game leunt meer op de processor dan de andere. Je gaat het zeker merken. De HD4870 word er ook al door genekt.
Het is een AM2 bordje van Gigabyte (690 chipset) dus dat zal niet gaan werken vrees ik.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom niet?

(het antwoord is, dat kan dus lekker wel ;) http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=2579#anchor_os)

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Dit is hem:

http://www.gigabyte.eu/Pr...rview.aspx?ProductID=2579

Hmmm, bovenaan staan alleen de Athlon en Sempron. Stukje naar beneden staat dat er wel degelijk Phenom ondersteuning is. Vreemd. Ik heb net even in de princewatch zitten loeren, betekent dit dat ik alle AM2+ processors er gewoon in kan knallen?

(verrek, je post inderdaad sneller dan je schaduw :P )

-edit-

Lees nu onderaan:

(Note) If you install AMD AM2+ CPU on AM2 motherbord, the system bus speed will downgrade from HT3.0(5200MHz) to HT1.0(2000 MT/s) spec; however, the frequency of AM2+ CPU will not be impacted.

Hmmmm 8)

[ Voor 22% gewijzigd door EvaluationCopy op 31-07-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:25:
betekent dit dat ik alle AM2+ processors er gewoon in kan knallen?
Ja, maar eerst wel een bios update doen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O-)

Jah, die kan je er gewoon in doen :). Wel een lagere HT bus, maar dat mag de pret van een veel snellere processor niet drukken. Ik zou als ik jouw was kijken naar een 945. Die is op dit moment best lief geprijst.

Je voeding gaat het makkelijk trekken :).
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:29:
[...]

Ja, maar eerst wel een bios update doen. ;)
Ondanks dat echte tweakers altijd zeggen dat je het niet moet doen. De @bios van gigabyte werkt altijd heel netjes om je bios een update te geven. Lekker van uit windows, geen gesodemieter met floppys enzo.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:29:
O-)

Jah, die kan je er gewoon in doen :). Wel een lagere HT bus, maar dat mag de pret van een veel snellere processor niet drukken. Ik zou als ik jouw was kijken naar een 945. Die is op dit moment best lief geprijst.
Of de x3 710. O+
Ondanks dat echte tweakers altijd zeggen dat je het niet moet doen. De @bios van gigabyte werkt altijd heel netjes om je bios een update te geven. Lekker van uit windows, geen gesodemieter met floppys enzo.
Q-flash zou ik toch maar doen, bios op usb stick en vanuit het bios flashen met q-flash. ;)

Volgens mij gaan trouwens niet alle CPU's werken.
:o

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 31-07-2009 13:34 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:29:
O-)

Je voeding gaat het makkelijk trekken :).

[...]

Nu een weekje op vakantie en dan lekker 2 weken vrij om hier eens wat tijd tegen aan te knallen. Superbedankt voor het advies alvast. (Vragen op tweakers is helemaal niet zo eng, pfeeew ;) )

edit

De proc's die jullie noemen zijn toch allemaal AM3, of maak ik weer een denkfout nu :/

[ Voor 5% gewijzigd door EvaluationCopy op 31-07-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Idd, jammer dat de BE's nu relatief duurder zijn. :( :+
Q-flash zou ik toch maar doen, bios op usb stick en vanuit het bios flashen met q-flash. ;)

Volgens mij gaan trouwens niet alle CPU's werken.
:o
Want en want? :P Oja ik zie het(ik had nog steeds een 740G pagina er tussen zitten doh 8)7 ). 125Watt versies niet. Is het al mogelijk om die 945 95watt versies te krijgen?
EvaluationCopy schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:34:
[...]

Nu een weekje op vakantie en dan lekker 2 weken vrij om hier eens wat tijd tegen aan te knallen. Superbedankt voor het advies alvast. (Vragen op tweakers is helemaal niet zo eng, pfeeew ;) )

edit

De proc's die jullie noemen zijn toch allemaal AM3, of maak ik weer een denkfout nu :/
Ja.... en Nee... tenzij je denkt dat AM3 niet op AM2 past ;).

Lees deze pagina, deze geeft weer wat je op het moederbord kan zetten:
http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=2579#anchor_os

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:35:
Is het al mogelijk om die 945 95watt versies te krijgen?
Ja, maar dan is het nog maar afwachten of die wel gaat werken natuurlijk. ;)

HDX945WFK4DGI is het typenr. die je moet hebben voor de 95 Watt versie. :)

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 31-07-2009 14:09 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net een XFX HD4890 omdat me vorige kaart overleden is. Wat een pokke herrie maakt die fan als je aan het gamen bent. (heb nog steeds de default settings). Tijd voor een andere koeler, maar welke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 14:08:
[...]

Ja, maar dan is het nog maar afwachten of die wel gaat werken natuurlijk. ;)

HDX945WFK4DGI is het typenr. die je moet hebben voor de 95 Watt versie. :)
Denk wel dat ie gaat werken. De Phenom 1's met 95Watt ook. Dat is gewoon omdat de stroom circuit het niet aan kan om 125Watt te leveren. Anders is een 710 natuurlijk ook al een heel stuk beter *O* .
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 14:14:
ik heb net een XFX HD4890 omdat me vorige kaart overleden is. Wat een pokke herrie maakt die fan als je aan het gamen bent. (heb nog steeds de default settings). Tijd voor een andere koeler, maar welke ?
Waar je goed op moet letten bij een afthermarket koeler is dat je VRM's gekoeld worden. Dit is een heel heikel punt bij de HD4870 en 90. Bij de HD4850 minder, maar ook daar word het aangeraden iets op de VRM's te doen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

Inderdaad, wat is een goede, stille cooler voor een XFX Radeon HD4890? Dat wil ik ook wel graag weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt de fan snelheid ook aanpassen wel op de temperatuur letten, maar hij kan nog veel langzamer draaien. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 14:38:
[...]

Denk wel dat ie gaat werken.
Verwacht het ook wel, maar is natuurlijk zonde dat je er 1 koopt en dan blijkt dat het niet werkt. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 31-07-2009 14:57 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Al is Gigabyte altijd wel goed met het updaten van de bios, dus ik verwacht dat ie er wel in komt te staan. Grote zorg nr 2 lijkt mij de juiste stepping te krijgen bij een webshop.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:02:
Grote zorg nr 2 lijkt mij de juiste stepping te krijgen bij een webshop.
Volgens mij zijn de goedkopere 945's 95 Watt en de duurdere nog de oude 125 watters.

En anders MaxICT of mailtje naar de webshop. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even wat zitten zoeken op internet, De Zalman VF of GV 1000 met een ZM-RHS90 zou het ook moeten doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik heb vandaag mijn HD4870X2 Tri-fan binnen gekregen en had hier nog een Sapphire HD4870 512MB liggen, nou alle 2 de kaarten in de pc gestopt, Catalyst 9.7 geinstallereerd, Prototype presteerd nu slechter als met 1 HD4870 :X

Crossfire staat op enabled.. waar zou het aan kunnen liggen??

Ga nu ook even andere spelletjes testen :) .

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Q_7 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:43:
Ik heb vandaag mijn HD4870X2 Tri-fan binnen gekregen en had hier nog een Sapphire HD4870 512MB liggen, nou alle 2 de kaarten in de pc gestopt, Catalyst 9.7 geinstallereerd, Prototype presteerd nu slechter als met 1 HD4870 :X

Crossfire staat op enabled.. waar zou het aan kunnen liggen??

Ga nu ook even andere spelletjes testen :) .
Draaien beide videokaarten wel op PCI-e x16 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:24:
[...]

Met een P5Q(=P45) draaien beide sloten op X8. Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Laatst online: 11-07 23:30
Bump:
Dimiz schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 16:47:
Ja maar dan heb ik overscan, als ik hem zo size dat ie ind ehoekjs terecht komt, zit of boven en onder nog een zwarte balk of als ik hem op 0 zet dan mis ik een stukje venster links en rechts.

Heb je de foto's bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:24:
[...]

Kaarten draaien op x8 , verder hoef ik geen extra drivers/software te installeren voor een X2 toch?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Q_7 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:33:
verder hoef ik geen extra drivers/software te installeren voor een X2 toch?
Alleen nieuwste drivers moet genoeg zijn

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je met GPU-z ook gecheckt of ze op 8x draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:45:
Kijk gelijk ook naar de pci-e versie want 1.0/1.1 levert een stuk minder bandbreedte op dan 2.0 op dezelfde snelheids factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:53:
[...]

Kijk gelijk ook naar de pci-e versie want 1.0/1.1 levert een stuk minder bandbreedte op dan 2.0 op dezelfde snelheids factor.
Chipset = P45 dus PCIe 2.0 ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 17:00:
[...]

Chipset = P45 dus PCIe 2.0 ;)
Dat zegt erg weinig ;) De PCI-e slot kan in compatibiliteitsmodus draaien (door onbekende reden) waardoor het slot op PCI-e versie 1.0/1.1 werkt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
Right! Heb ik eindelijk 2 4870 kaarten... komt mn voeding 2 pci-e stroom aansluitingen te kort.. wist niet dat ik die nodig had :P

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of ik van een 4pins molex naar een 6pins pci-e stroomaansluiting kan gebruiken. Ben bang dat die een lager wattage leveren dan de 6 op 6 pci-e aansluiting.

Zou mijn idee een kans van slagen hebben?? :?

t gaat om een Coolermaster Realpower M620 voeding btw...

bv deze:

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=319547#ProductTabs

2 molex aansluitingen... dus een hoger wattage??

[ Voor 19% gewijzigd door low_n_slow op 31-07-2009 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
low_n_slow schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 18:59:
Right! Heb ik eindelijk 2 4870 kaarten... komt mn voeding 2 pci-e stroom aansluitingen te kort.. wist niet dat ik die nodig had :P

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of ik van een 4pins molex naar een 6pins pci-e stroomaansluiting kan gebruiken. Ben bang dat die een lager wattage leveren dan de 6 op 6 pci-e aansluiting.
:?
t gaat om een Coolermaster Realpower M620 voeding btw...
Voeding kan het gewoon aan, tenminste als je niet twee zwaar overgeklokte quadcore's hebt. :)

Kreeg je trouwens niet een molex naar PCIe stekker bij je videokaart?

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 31-07-2009 19:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:45:
Volgens GPU-Z

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/31/1249058270-080.jpg

Maargoed heb het onderhand wel gezien met deze generatie nVidia & ATi kaarten niks indrukwekkends.. ga maar wachten op de nieuwe generatie DX11 kaarten met DX11 spellen :) .

25.000 punten in 3dmark 06, klopt het een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Heb je Vista 64 bit?
Anders zou het kunnen dat je nu met een losse HD4870 en HD4870X2 draait. ;)

offtopic:
Je verkoopt de HD4870X2 weer?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:16:
[...]
:?

[...]

Voeding kan het gewoon aan, tenminste als je niet twee zwaar overgeklokte quadcore's hebt. :)

Kreeg je trouwens niet een molex naar PCIe stekker bij je videokaart?
ik heb dus al 2 pci-e stroomkabels in gebruik en moet dus 2 bij hebben. De 6pin kabels zijn aan beide kanten vierkant zeg maar.. en de molex is plat.. dus van een platte 4/5pins naar een 6pins pci-e blok bedoel ik...

dus die kabels uit de link zou moeten werken volgens jou? dan bestel ik ze namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
low_n_slow schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:46:
[...]

ik heb dus al 2 pci-e stroomkabels in gebruik en moet dus 2 bij hebben. Deze kabels zijn aan beide kanten 4kant zeg maar.. en de molex is plat.. dus van een platte 4/5pins naar een 6pins pci-e blok bedoel ik...
Snap er nog steed weinig van. :p
dus die kabels uit de link zou moeten werken volgens jou? dan bestel ik ze namelijk ;)
Ja en als de niet nog heel veel andere dingen op je voeding hebt aangesloten kan die het ook nog aan.
Maar die kabeltjes zijn wel extreem duur daar hoor, komt op zo'n 25 euro uit met verzendkosten.....
Terwijl de kabeltjes maar zo'n 1 euro kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 31-07-2009 19:49 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

-The_Mask- schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:40:
Heb je Vista 64 bit?
Anders zou het kunnen dat je nu met een losse HD4870 en HD4870X2 draait. ;)

offtopic:
Je verkoopt de HD4870X2 weer?
Was om ff te proberen wat 3 HD4870's kunnen, ben al uitgespeeld :9 .

Heb alleen Arma 2 geprobeerd, en alles op very high steady 60 fps op 1650x1050.

Met 1 HD4870 was het niet vooruit te branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 08:44:
[...]

True maar dan moeten ze wel een Digital PWM hebben en dat hebben sommige kaarten dan weer niet. Sapphire Toxic wel maar die dingen kosten 210+ voor 50 euro minder heb ik nu een HD4890. En dan pas je toch gewoon het fan profile wat aan ? Of koop je voor die 50 euro een mooie losse cooler. van 20-25 euro ?

Als je dat te veel werk vind is moet je inderdaad voor een kaart gaat die meteen after market cooling heeft.
Teveel werk niet, maar je bent meteen je garantie kwijt en dat zie ik minder zitten :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Naluh! schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 23:26:
[...]
Teveel werk niet, maar je bent meteen je garantie kwijt en dat zie ik minder zitten :)
Officieel wel ja :)

Ik heb me kaartje inmiddels binnen. En al wat getest en ik ben nu op het volgende uitgekomen:

Core voltage naar XF BE specs gedaan (1.4375)

Core 1000 MHz Mem 1125 MHz.

Ik had eerst geprobeerd om op 1.4137v 1000 te halen maar toen kreeg ik toch nog wat kleine artifacts in furmark. Maar 1.4375 is helemaal clean.

Ik heb ook meteen het voltage van de 2D stand van 1.185 naar 1.1 gezet. Ik ga nog kijken of dat niet nog lager kan en wat de besparing is.

Maar ik ben opzich helemaal tevreden. Echter zorgt die verhoogte clockspeed en het verhoogde voltage wel voor een veel hogere fan speed. Ik zal eens kijken of een twin turbo op 100% de boel net zo koel kan houden. Die zal in ieder geval stiller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Ik heb van de week ook eens zitten spelen met mijn 2 4890's en ATT, aangezien ik via CCC max stabiel naar 875/1050 kan.

ik dus 2 profielen aangemaakt volgens de tut in de TS. 1 voor 2d, deze heb ik standaard gelaten, een voor 3d, daar het voltage verhoogd naar 1,3** en core speed op 900, mem op 1000, om te beginnen, maar zelfs met die core voltage verhoging klapt mijn systeem vast.

gpu-z geeft netjes aan dat de vddc omhoog is en de snelheden geeft hij ook weer, maar alsnog vastlopers,

een kaart is van gigabyte, deze doet 900 core nog net met 1,3** maar niks erboven, de 2e is van sapphire, deze haalt 900 niet eens... heb ik nu zulke kut kaarten of zie ik iets over het hoofd?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
1.3xx ???

wat houd dat in want stock is namelijk al 1.317 voor 3D.

In ter vergelijking een XFX Black Edition draait 1.4375 in 3D mode. Mijn kaart wou op 1.31v ook maar 900 doen. Daar na moest ik toch echt wel omhoog. op 1.41 was 975 de max. 1000 begon net wat artifacts te geven in furmark. In games was het wel clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik wist de 2 laatste getallen ff niet, maar jij wel ;) idd 1,317, maar ik dacht dat mijn kaarten in 3d 1,2 nog wat gebruikten, verklaart wel waarom ik geen reet verder kwam :P dus om het wel te testen moet ik dan direct een bios flash uitvoeren voor dat voltage, ben soort van angstig, maar wel erg benieuwd wat de kaartjes kunnen, is het erg moeilijk en riskant om te doen? trekt de stock koeling het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
nedernakker schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:31:
ik wist de 2 laatste getallen ff niet, maar jij wel ;) idd 1,317, maar ik dacht dat mijn kaarten in 3d 1,2 nog wat gebruikten, verklaart wel waarom ik geen reet verder kwam :P dus om het wel te testen moet ik dan direct een bios flash uitvoeren voor dat voltage, ben soort van angstig, maar wel erg benieuwd wat de kaartjes kunnen, is het erg moeilijk en riskant om te doen? trekt de stock koeling het?
Kun je niet hoger met rivatunner ?

Ik heb het zelf niet geprobeerd. Flash als jaren Biossen. Dus heb dat gewoon meteen gedaan.

De XFX Black Edition gebruikt ook een stock cooler. Alleen dan 1.4375v. Dus ja de cooler kan het aan. Hij gaat alleen wel harder draaien omdat de core warmer wordt. Maar anders er gewoon tussen in gaan zitten op iets van 1.35 of 1.375.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik heb wel aantal kaartjes overklokt met rivatuner, maar ik heb geen idee hoe ik voltages moet verhogen met rivatuner, moet je in dat power user gedeelte zijn zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
nedernakker schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:48:
ik heb wel aantal kaartjes overklokt met rivatuner, maar ik heb geen idee hoe ik voltages moet verhogen met rivatuner, moet je in dat power user gedeelte zijn zeker?
Ik weet ook niet uit het hooft hoe het werkt. Maar ik weet dat je iets kunt installeren om vervolgens die Voltera chip aan te sturen en de voltages te verhogen. Echter is het wel makkelijker deze uiteindelijk in een bios vast te zetten. Ik vind het persoonlijk makkelijker om te flashen. Er kan niet veel fout gaan want je kunt het altijd ongedaan maken zolang je een 2e kaart hebt en een USB floppy / Stick waar je mee in dos kan booten en em kan reflashen. Dit heb ik ook al vaker moeten doen omdat bv een flash niet goed gegaan was en een kaart geen beeld gaf. Gewoon PCI kaartje er in of de niet werkende kaart in PCI-E slot 2 en de wel werkende in slot 1 even naar dos forced flash doen en de boel werkt weer.

Maar goed ik heb hier de riva tuner guide gevonden. Ik zou als ik jou was daar eens naar kijken:

http://www.xtremesystems....t=217002&highlight=vt1165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dat ziet er goed uit om eens te proberen, bedankt voor je hulp zover, ik ga er vanavond mee spelen, kijken wat ik mijn kaartjes kan laten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb een test gedaan met een Arctic Twin Turbo op de HD4890. Maar ik kan melden dat die het niet trekt :). Zowel de GPU als het geheugen en de VRM's worden te heet. En dan heb ik nog wel de bodemplaat van de stock cooler opnieuw gebruikt. Stock voltage zal denk ik wel gaan maar die 30-40 watt meer om er een BE van te maken is gewoon te veel. Hij was wel veel stiller op 100% dan stock op 35% :P

Dus als je stilte wil kun je inderdaad het beste een Sapphire of ander merk kopen waar al een andere cooler op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Twinturbo zal het niet trekken terwijl de standaard koeler het wel doet, dat lijkt me heel sterk.
misschien een airflow probleempje bij jou dat alle warmte in de kast blijft hangen?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Ik denk dat je het beste voor een Thermalright T-rad2 of een HR3 kunt kijken, de Trad2 hield mijn HD4870 op 850 core stressed 55 graden ( beter als de Musashi), ik denk dat een HD4890 iets koeler is :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Q_7 op 01-08-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Powrskin schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 11:34:
Twinturbo zal het niet trekken terwijl de standaard koeler het wel doet, dat lijkt me heel sterk.
misschien een airflow probleempje bij jou dat alle warmte in de kast blijft hangen?
Nee hoor. Die is gemaakt tot 120 watt. En een HD4890 OC zit op een totaal van 220 watt max. Dit is dan ook samen met het geheugen maar goed.

De stock fan van de HD4890 kan zo veel lucht verplaatsen dat hij de boel wel koel kan houden. En een Twin Turbo kan dat niet. Stel je zou twee van die HD4890 fans op de heatsinkplaatsen zou het misschien wel werken. Maar het hangt ook een beetje van de heatpipes af. Of die wel genoeg warmte kunnen geleiden. Die van de HD4890 zijn een stuk dikker. En die bodem plaat wordt ook heel heet door die VRMs en GDDR5 geheugen. En daar gaat normaal de luchtstroom van die extreme fan langs om de boel te coolen. + de warmte wordt de kast uit gebladen.

Het kan wel maar de Twin turbo is gewoon te klein. Ik vermoed dat dat ook de rede is dat ze aan de Twin Turbo Pro werken met 2x 92mm fans. En hopelijk dikkere heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
Nadat ik vandaag catalist 9,7 had geinstalleert heb ik even 3d mark vantage gedraait.
Hierna viel mij op dat mijn gpu-score flink is gedaalt sinds ik mijn pc in elkaar heb gezet in maart.
Het gaat hier om een sapphire hd4870 512 mb, deze draait gewoon met alle standaard clocks.
Toen mn pc net nieuw was kreeg ik een gpu-score in vantage van 8399,, nu is dit drastisch gedaalt naar
7617. De processorclocks zijn bij beide test hetzelfde.
Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
heb vandaag een 2e hands 4870x2 binnen gekregen, kaartje doet raar, hij laat bios en post wel zien, daarna krijg ik mijn vista laadbalk en als dan mijn desktop moet verschijnen gaat de monitor op standby. en de kaart gaat in een soort loop draaien met max fan en dan min en max fan en dan min

heb hem naast een 3870x2 gezet om te kijken wat hij in vista doet, 1e boot werd hij niet herkend, na reboot wel, windows gaat op zoek naar drivers, scherm standby, scherm aan, scherm standby, scherm aan, bsod en reboot...

iemand een idee?

edit:

heb hem nu in mijn andere pc gedaan en nu werkt ie wel, boot gewoon drivers geinstalleerd, zal eens even een bench draaien om te zien wat hij doet,

zou hij incompatible zijn met mijn andere pc?
specs van de niet werkende pc:
dfi LP dark p45 t2rs+
e8600 @ 533 x 8
2x 1 GB ballistix d9
corsair TX650w (deed het gisteren priam met 2 4890's in CFX)
80 GB seagate hd
17 inch acer 1280 x 1024 via vga

specs van werkende pc:
zie sig.

[ Voor 29% gewijzigd door nedernakker op 01-08-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je hem ook geprobeerd zonder die 3870X2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Heb je oudere/nieuwere videokaart drivers geprobeerd?? Is je moederbord bios up to date ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 14:01:
Je hebt een zwaar vervuilde windows installatie?
Vanwaar dat vraagteken erachter? En weet niet zo goed wat je met vervuilt bedoelt, naar mijn weten werkt mn Windows prima en zonder virussen en/of spyware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tinussje schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:04:
[...]

Vanwaar dat vraagteken erachter?
Omdat ik niet weet of je het hebt. :p
En weet niet zo goed wat je met vervuilt bedoelt, naar mijn weten werkt mn Windows prima en zonder virussen en/of spyware..
Dat bedoel ik dus. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 15:29:
Heb je hem ook geprobeerd zonder die 3870X2?
ja uiteraard, had enkel die 4870 x2 erin zitten toen ik hem testte, pas toen hij het niet deed heb ik die 3870 gepakt om te kijken of hij wel herkend werd.
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 15:31:
Heb je oudere/nieuwere videokaart drivers geprobeerd?? Is je moederbord bios up to date ?
als ik niet in windows kom kan ik ook geen drivers installeren. ik switch hier regelmaltig van ati kaarten en doe dit zonder problemen zonder deinstallatie van het driver pakket, windows herkent zelf de kaarten en verwijst naar de goede drivers, even reboot en je bent ready to go. heb na het niet werken wel met de 3870x2 erin de drivers verwijderd en daarna opnieuw geprobeerd maar ook toen deed ie het niet, het lijkt wel een issue tussen windows en de kaart aangezien hij het tijdens de post goed doet.

bios heb ik nog niet veranderd, deze klokt juist zo lekker stabiel, is niet de oudste, maar zitten er denk 2 of 3 boven. ik zal er zo eens naar kijken..

heb nu toch net in mijn andere systeem ruim een uur zitten gamen met de 4870x2, dus het is erg apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Laatst online: 10-09 14:51
Gewoon een reinstall proberen. Even een andere HD eraan hangen en OSje is zo geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
heb dus vanavonc even de RC van windows 7 erop gezet, toch hetzelfde probleem, heb toen het kaartje in het 2e pci-e slot getest, nu krijg ik wel beeld in windows, drivers geinstalleerd en dat ging ok, toen even 3dmark06 om te testen en deze liep halverwege vast.

het lijkt erop of het moederbord en de gpu elkaar zitten te pesten. heb zojuist een bios flash gedaan, kijken wat dat doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Welke voeding gebruik je? Vastlopers ontstaan meestal door de minder goede voeding of vermogen is niet ruim genoeg. Zeker als je veel zwaardere videokaart neemt.
Trek na hoeveel je computer ongeveer zou verbruken (cpu+mobo+video+hds) en pak dan voeding die ruim voldoende levert. Dan zijn de vastlopers meestal verdwenen.

En zeldzaam is dat videokaart reeds defect is. Zoek een andere HD4870x2 kaart en draai die even. Blijkt dat alles wel goed gaat is je videokaart toch nog niet goed meer.

[ Voor 21% gewijzigd door MrDummy op 01-08-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik heb een corsair 650 watt voeding die tot gisteren ipv de 4870 x2 2 3870x2's van stroom voorzag, tevens heb ik uit mijn andere systeem ook wel mijn 4890's erop gehad.. de voeding is ruim voldoende.

ik heb win7 er weer af geknikkerd, ga het toch even testen met vista 32, een nog niet uitontwikkeld os is niet echt het beste om problemen te isoleren.

wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Zou het niet zo kunnen zijn dat die 4870x2 gewoon niet meer 100% functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
tja, ik begin er wel naar te neigen, maar in mijn andere pc doet hij het wel goed, heb al paar uur zitten gamen ermee vanavond. het is zo moeilijk om een oordeel te vellen, doet ie het in beide pc's nou niet, ok dan is ie stuk, maar in 1 doet ie het wel, en in de ander niet, nou... zeg het dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:17

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

De standaard koelpasta op de HD4870X2 cores is echt bar slecht. Ik draaide laatst op 2d clocks met een fan speed van 50% en toen bleef die rond de 70 C hangen. Alles opengemaakt, schoongemaakt met alcohol en een bus spuitlucht. Kan warempel weer 42 C draaien met 32% fan op 2d clocks. :D
Goed gebruik van AC Silver 5 doet wel wat wonderen. :)
Voorheen toen ik de kaart net had wilde hij op automatisch fan control met Crysis 90 C worden met een fan speed van 52%. Nu wordt ie 88 C met een fanspeed van 31% max in 3d mode gestressed.

[ Voor 30% gewijzigd door Dijkertje op 02-08-2009 09:42 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.