Het grote SSD topic ~ Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste
Acties:
  • 136.451 views

Onderwerpen

Alle 38 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
bverstee schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:39:
[...]

En als je wiper of die andere OCZ tool hebt gedraaid?
Inderdaad, zal dat maar even proberen. Kan zijn dat de vorige eigenaar flink aan de slag mee was gegaan. Zo niet, vind ik het echt te gek voor woorden, voor mij never en nooit een Vertex.

Btw, vanochtend geprobeerd om Windows 7 X86 RTM Ultimate op de Mobi te zetten. Weliswaar niet echt de tijd gemeten, maar wel een stuk langzamer dan op de Postville van bverstee. Opstarten en afsluiten merk ik ook duidelijk dat de Mobi echt ''niet meer van deze tijd is''.

Wat me opviel is dat het formatteren een fractie van een paar seconden is gebeurd onder setup. Helemaal geen opties van hoe of wat. Enfin, half uurtje mee gespeeld en gelijk maar mijn XP backup teruggezet. De snelheid laat teveel wensen over Win7 icm 1 Mobi. En kon niet eens hdtach en hdtune draaien, foutmelding dat het alleen onder Windows 2000 of XP gedraaid kon worden.

Conclusie voor mij is voorlopig geen Windows 7, met een tragere ssd, kan je zelfs beter geen Windows 7 opzetten, ondanks dat deze beter ondersteuning geeft voor ssd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43
330d schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 17:00:
[...]

Inderdaad, zal dat maar even proberen. Kan zijn dat de vorige eigenaar flink aan de slag mee was gegaan. Zo niet, vind ik het echt te gek voor woorden, voor mij never en nooit een Vertex.
:?
Wiper.exe werkt fantastisch op mijn Vertex SSD 60 GB en het duurde hooguit 3 minuten op een 'zwaar vervuilde' SSD. Daarna presteert ie weer als nieuw. Op een vrijwel schone SSD loopt wiper.exe er zelfs in een paar seconden doorheen.

Oftewel, het draaien van wiper is nog makkelijker (en sneller!) dan het defragmenteren van een harde schijf. Wat is je probleem?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
frankknopers schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:03:
[...]

:?
Wiper.exe werkt fantastisch op mijn Vertex SSD 60 GB en het duurde hooguit 3 minuten op een 'zwaar vervuilde' SSD. Daarna presteert ie weer als nieuw. Op een vrijwel schone SSD loopt wiper.exe er zelfs in een paar seconden doorheen.

Oftewel, het draaien van wiper is nog makkelijker (en sneller!) dan het defragmenteren van een harde schijf. Wat is je probleem?
Hij heeft het 2e hands gekocht. Na installatie haalde de ssd's wel full speed, echter na 4dagen zoal hij het had geschreven is het naar beneden gedropt zonder maar iets merkswaardigs geinstalleerd of gedaan te hebben.
Is toch raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Waarom zou ik wiper .exe moeten draaien? Ik heb immers TRIM? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
[...]

Btw, vanochtend geprobeerd om Windows 7 X86 RTM Ultimate op de Mobi te zetten. Weliswaar niet echt de tijd gemeten, maar wel een stuk langzamer dan op de Postville van bverstee. Opstarten en afsluiten merk ik ook duidelijk dat de Mobi echt ''niet meer van deze tijd is''.

Wat me opviel is dat het formatteren een fractie van een paar seconden is gebeurd onder setup. Helemaal geen opties van hoe of wat. Enfin, half uurtje mee gespeeld en gelijk maar mijn XP backup teruggezet. De snelheid laat teveel wensen over Win7 icm 1 Mobi. En kon niet eens hdtach en hdtune draaien, foutmelding dat het alleen onder Windows 2000 of XP gedraaid kon worden.

Conclusie voor mij is voorlopig geen Windows 7, met een tragere ssd, kan je zelfs beter geen Windows 7 opzetten, ondanks dat deze beter ondersteuning geeft voor ssd's.
Vorige eigenaar had hem 3 maanden en hij zei dat ze nooit intensief gebruikt waren. Ik snap mijn probleem echt niet, hoe kunnen de snelheden opeens zo laag worden.

Formatteren onder windows 7 laat geen opties zien omdat windows 7 SSD's herkent en aligned. Wat voor opties had je verder gewilt?

En ik kan hier gewoon HDtach en HDtune draaien? (Windows 7 RC x64)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:34
n0elite schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:08:
Nee dat heb je niet. Je SSD's draaien in raid. Tot heden is er sowieso geen TRIM support in raid. En de OCZ versie van TRIM is niet de echt trim -> dus wiper.exe draaien wanneer niet in raid
n0elite schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:25:
[...]

Vorige eigenaar had hem 3 maanden en hij zei dat ze nooit intensief gebruikt waren. Ik snap mijn probleem echt niet, hoe kunnen de snelheden opeens zo laag worden.

Formatteren onder windows 7 laat geen opties zien omdat windows 7 SSD's herkent en aligned. Wat voor opties had je verder gewilt?

En ik kan hier gewoon HDtach en HDtune draaien? (Windows 7 RC x64)
Lees dit bericht maar even -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32346895. Daar staat in hoe je het kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:56:
[...]

Nee dat heb je niet. Je SSD's draaien in raid. Tot heden is er sowieso geen TRIM support in raid. En de OCZ versie van TRIM is niet de echt trim -> dus wiper.exe draaien wanneer niet in raid

[...]

Lees dit bericht maar even -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32346895. Daar staat in hoe je het kan oplossen.
trim
TRIM staat hier anders wel aan? En hij heeft het over 4 maanden , ik heb het over 4 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen: TRIM op raid configs.
Maar laten we TRIM support eerst maar eens even afwachten.

Werkt Wiper.exe momenteel dan helemaal niet op raid configs?
Moet je dan persé je raid eerst ongedaan maken, dan Wiper draaien en dan de Raid weer bouwen?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Is er ergens een overzicht te krijgen met welke southbridge een ssd wel goed mee uit de voeten kan en niet?

Ik zit zelf hier met een "Intel ESB2 AHCI" en voordat ik een zak geld leeg gooi wil ik wel weten of dat een beetje vooruit wil :+

Deze: http://www.icydock.com/product/mb882sp-1s-1.html (~25dollar Leverancier in NL ben ik zo snel nog niet tegengekomen.)

Mag wat mij betreft ook in de OP. Handig voor 3.5" hotswap.

[ Voor 28% gewijzigd door lowfi op 04-08-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
TRIM werkt nog nergens. Dus ook niet als je Windows 7 draait. Niet bij Intel, niet bij OCZ, helemaal niet. Niet alleen niet bij een Raid, nergens niet. De hardware en software begrijpen elkaar nog niet.
De enige manier om op dit moment een schijf in RAID te schonen is door deze uit de RAID te halen. Dan legen (flash/reflash bij OCZ en tool bij Intel) en dan de RAID te laten rebuilden. Daarna door naar de volgende schijf in de RAID. Dit werkt natuurlijk alleen met echte RAID (dus niet met RAID0/striping). Ik denkt trouwens nog steeds dat de verbetering meetbaar, maar niet werkbaar gaat zijn. Het maakt voor lezen geen verschil en schrijven wordt erg beinvloed door caching.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 05-08-2009 09:45 . Reden: Correctie, wat ik schreef kan niet. ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
n0elite schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 19:03:
[...]
TRIM staat hier anders wel aan? En hij heeft het over 4 maanden , ik heb het over 4 dagen.
RAID == NO TRIM SUPPORT op het moment. Geen idee hoe je het werkend dan hebt omdat de raid controller het voor je moet vertalen wat nu nog niet kan. http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=56307

@lowfi
Misschien handig om te vertellen om welke moederbord het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Werkt de in de firmware 1.3 ingebouwde garbage collection wel in RAID? Ik zie namelijk weinig performance verlies en Wipe bijna nooit.
CrapCleaner heeft ook een ingebouwde wipe. Misschien dat deze met RAID0 werkt?
Wiper.exe geeft trouwens aan dat er wordt geTRIMt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dZk7paplbHPjfqah8eiQLGwi/full.jpg

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
@nOelite, de schijven heb je geflashed naar firmware 1.3? stond op 1.275.
Data stond er ook gewoon nog op toen jij ze kreeg (20Gb in totaal ofzo).

flashen en wipen dus.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Nog iets over TRIM support, voor de "losse" raidcontrollers zal nieuwe firmware uitgebracht moeten worden. Dus dat wordt ook nog een verhaal en afwachten... Want het lijkt met niet dat het OS direct met fisieke schijven kan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Powrskin schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 20:50:
@nOelite, de schijven heb je geflashed naar firmware 1.3? stond op 1.275.
Data stond er ook gewoon nog op toen jij ze kreeg (20Gb in totaal ofzo).

flashen en wipen dus.
Firmware stond al op 1.30 , de schijven waren beiden leeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bverstee schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:20:
[...]

Okee, en bedankt!

Hee, ik heb na veel wikken en wegen besloten een Postville te kopen, ik schrijf JUIST enorm veel over elk detail dat ik kan bedenken, ook over andere ssd's, en dan een reactie van: "schrijf eens wat meer over inhoudelijk"?

Luister, ik neem de moeite om wat plaatjes te schieten die 't verhaal wat meer tastbare waarde geven.
In feite kunnen we met één reply (of review) het hele verhaal rond Postville afdoen.
Als jij dat wilt, stop dan met lezen bij de TS en review van de Postville, maar laat anderen s.v.p. in hun waarde.
Sja, dat is wat ik uit die post van 'm haal en dat kan ik natuurlijk ook gewoon verkeerd interpreteren (ik denk dat het ook een reactie is op de afgelopen pagina's aan plaatjes). Daarnaast zijn plaatjes leuk en aardig maar zolang je er niet bij vertelt wat je ziet is het vaak ook gewoon niets meer dan een nietszeggend plaatje. Die review van die Postville die je geplaatst had is hoe het eigenlijk moet (waarbij je ook kunt afvragen of dat soort dingen niet beter op de frontpage kunnen bij de productreviews met een linkje hier in het topic daar naartoe). Leuk dat je die moeite neemt om plaatjes te schieten maar zonder tekst kan je er als lezer niet uit halen wat de bedoeling er van is en wat je eruit moet halen. Dat leidt dan tot vragen zoals die van jou in de zin van "kun je er wat meer over vertellen?". Beetje hetzelfde als in het show je desktop topic waarin iedereen dan weer gaat vragen om de achtergrond.

Nogmaals: het is wat ik uit z'n post haalt en wat niet per definitie ook mijn woorden zijn. Het stukje hierboven en het stukje m.b.t. het feit dat het volspammen van dit topic met plaatjes nu wel genoeg is mag je wel aan mij toe dichten. Afgezien hiervan mag je eerst bij jezelf beginnen met een ander in z'n waarde laten. Iemand heeft wat kritiek op je (dat is nou het risico van een forum en het internet) en meteen wordt er een aanvallende houding aangemeten en alle kritiek van de hand gewezen. Dat is niet de manier waarop je daarmee om moet gaan. Het is juist eerder iets waar je naar kunt kijken en waar je wat mee kunt doen. Het had nou gewoon gehouden bij je 3e en navolgende alinea's. Ik lees verder wel over die plaatjes heen omdat ik die benchmark dingen sowieso al niet interessant vindt (het zijn altijd situaties die je vrijwel nooit in de praktijk tegenkomt dus niet bepaald representatief) en ik de wat technischere discussie over bijv. trim interessanter vindt. De balans verschuift de laatste tijd alleen nogal van mooi discussie topic naar stripboek en dat is geen wenselijke verschuiving.
Je hebt wel gelijk als je het hebt over dat de Postville nu wel zo'n beetje voldoende beschreven is. Meer valt er niet echt over te zeggen, dus ik wil net als jij aanmoedigen dat anderen (aangezien ik alleen een Postville ssd heb) maar eens wat meer vertellen over modellen die hier nog niet beschreven zijn.

Maar dat zal niet meevallen, aangezien in Nederland zo'n beetje alleen de OCZ modellen, de Intel's en wat Mtron modellen verkocht zijn.
En men gaat natuurlijk niet van de daken schreeuwen wanneer 'men' (bepaalde iemanden) een meuk-ssd heeft gekocht, alhoewel ik ook dan benieuwd ben naar de performance.
Het hoeft ook niet per definitie om specifieke ssd's te gaan, de algemene ssd techniek, bepaalde specifieke eigenschappen, etc. zou hier ook besproken kunnen worden. Dingen zoals trim en de garbage collection zijn zulke dingen (waar inmiddels ook aardig wat over van terug te vinden is in dit topic).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de modellen van Patriot. Als ik het goed heb zijn zij de eerste ssd fabrikant die het aandurven om zelfs 10 jaar garantie op de modellen uit een paar series te geven. Dat is best nogal wat aangezien de rest aan de 1, 2 of 3 jaar zit (wie doet er eigenlijk 5?).
330d schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:06:
[...]

Hij heeft het 2e hands gekocht. Na installatie haalde de ssd's wel full speed, echter na 4dagen zoal hij het had geschreven is het naar beneden gedropt zonder maar iets merkswaardigs geinstalleerd of gedaan te hebben.
Is toch raar?
Is dat niet gewoon een bugje van de benchmark software of een of ander conflict tussen wat software (virusscanner die ingrijpt) of is het ding gewoon op de achtergrond ergens druk mee bezig (de scheduled virusscan bijv.)?
n0elite schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:08:
Die tool is voor OCZ Vertex ssd's die vergelijkbaar werkt als TRIM (ze zijn alleen niet hetzelfde!). Die OCZ Vertex dingen supporten nog geen TRIM, daar zijn ze bij OCZ druk mee bezig (er loopt een beta met iedereen die in het noorden van de USA woont en z'n ssd durft op te sturen om het gereflashed te krijgen met de nieuwe firmware). Gezien het feit dat Windows 7 en Snow Leopard, die beiden in de final versie vermoedelijk dat TRIM support hebben, nog niet op de markt zijn verschenen is dat ook nog niet zo erg. Overigens hoef je dat wiper.exe eigenlijk alleen te draaien als je echt performance problemen ondervindt. Het nadeel van de wiper.exe tool is dat het niet werkt met ssd's in een RAID config. Dan moet je die dingen uit je array halen en ze een voor een met die wiper.exe behandelen. Niet iets wat aan te raden is omdat dingen uit je array halen vrijwel garant staat voor een heleboel gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
ppl schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 21:36:
[...]
Het nadeel van de wiper.exe tool is dat het niet werkt met ssd's in een RAID config. Dan moet je die dingen uit je array halen en ze een voor een met die wiper.exe behandelen. Niet iets wat aan te raden is omdat dingen uit je array halen vrijwel garant staat voor een heleboel gezeik.
Werkt niet :+ -> http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=56307. Linkje had ik overigens al eerder gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Nog even alles op een rijtje:

*TRIM werkt nog nergens op (niet op Ocz niet op Intel,zoals een aantal posts terug aangegeven).
* WIPER werkt op Vertex drives mits in ide/ahci en geen RAID mode.
* GC werkt op de Vertex met fw 1.30 (in idle, wanneer? advies is om systeem nachtje aan te laten staan op login prompt)
* Waarschijnlijk deze week nieuwe FW voor Vertex met een sterk verbeterde GC, zo verbetert dat TRIM/WIPER niet meer nodig is (gerucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frankknopers schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:03:
Dus als je dit toepast op mijn reactie die hier volgt kan ik maar beter stoppen met RAID en regelmatig wipen?
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:31:
Van begin tot nu:

Sequentiële read: -50%
Sequentiële write: -66%
512K read: +13% :?
512K write: -75%
4K read: =
4K write: -61%

Denken jullie dat het een beter idee zou zijn om ze uit RAID te halen en regelmatig te wipen? RAID weg: -40/50%, wipen: +50/60/75%, netto winst tot 25-35%?
Nu heb ik in sommige tests immers 50 tot 75% verlies, terwijl ik van RAID0 naar single disk slechts 40/50% zou verliezen - mits ik regelmatig wipe. Dit zou betekenen dat Vertexen in RAID op lange termijn nooit rendabel zijn (behalve dan 512K read en 4K read), daarbij komt nog dat de performance nog stééds daalt, zelfs na het vrijmaken van 5 GB!

@ frankknopers: Heb je voor en na de wipe benchmarks uitgevoerd en heb je echt terug 100% de prestaties van in het begin?

Ter illustratie:

Na de installatie:
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/2941/newa.png

Een weekje later, met nog 5GB vrij en 5GB op een andere partitie (onderpartitionering):
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/8339/06crystal48.png

Zonder mogelijkheid om te wipen wordt mijn RAID0 helemaal teniet gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Let op dat er ontzettende verschillen zijn in snelheid tussen een wel en niet in gebruik zijnde partitie. Als je zeker wil weten waar het aan ligt:
- maak een image
- draai de gewenste benchmarks
- flash een oude firmware (leegt de SSD en reset de interne tabellen)
- flash de nieuwe firmware
- zet de image terug
- draai de gewenste benchmarks
Nu weet je waar het aan ligt, gebrek aan TRIM of de grotere vulling van de partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
En nog een linkje naar het ocz forum:

http://www.ocztechnologyf...hp?p=416600&postcount=138

Nieuwe firmware bied waarschijnlijk dus een oplossing voor het performance verlies en voor de RAID gebruikers (die dus geen WIPER kunnen gebruiken) een behoud van snelheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Flash3d op 04-08-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
[...]

[...]

Is dat niet gewoon een bugje van de benchmark software of een of ander conflict tussen wat software (virusscanner die ingrijpt) of is het ding gewoon op de achtergrond ergens druk mee bezig (de scheduled virusscan bijv.)?

[...]

Die tool is voor OCZ Vertex ssd's die vergelijkbaar werkt als TRIM (ze zijn alleen niet hetzelfde!). Die OCZ Vertex dingen supporten nog geen TRIM, daar zijn ze bij OCZ druk mee bezig (er loopt een beta met iedereen die in het noorden van de USA woont en z'n ssd durft op te sturen om het gereflashed te krijgen met de nieuwe firmware). Gezien het feit dat Windows 7 en Snow Leopard, die beiden in de final versie vermoedelijk dat TRIM support hebben, nog niet op de markt zijn verschenen is dat ook nog niet zo erg. Overigens hoef je dat wiper.exe eigenlijk alleen te draaien als je echt performance problemen ondervindt. Het nadeel van de wiper.exe tool is dat het niet werkt met ssd's in een RAID config. Dan moet je die dingen uit je array halen en ze een voor een met die wiper.exe behandelen. Niet iets wat aan te raden is omdat dingen uit je array halen vrijwel garant staat voor een heleboel gezeik.
ten tijde van de ATTO benchmark was mijn cpu belasting zo goed als 0% voor de rest heb ik geen software die in de achtergrond recources innemen. :) Verder heb ik een topic gestart op OCZ forum , kijken of zij mij kunnen helpen. http://www.ocztechnologyf...m/showthread.php?p=417500

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik waardeer het echt O+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 22:31:
Nu weet je waar het aan ligt, gebrek aan TRIM of de grotere vulling van de partitie.
Ik veronderstel het eerste, want vandaag had ik slechts 150MB vrij, en na het opruimen van 6 GB was mijn performance nóg lager dan ervoor...
Fill the drive with IOmeter, delete the file, fill it again and delete, fill it again delete and let idle 8 mins......back to full speed.
Ik ga dit even manueel proberen: Archiefje maken van 6GB, op mijn systeemschijf zetten en enkele keren overschrijven met datzelfde bestand zodat die cellen 'ongeldig' gemaakt worden. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Ik draai nu Windows 7 op een Samsung F2 500GB. Dat is een single platter 5400tpm schijf. Windows 7 werkt eigenlijk nog best rap ook nog, start vrij snel op, ook programma's e.d. Hij wordt wel wat traag als je dik gaat downloaden (usenet), parren, unrarren etc.

Maar goed, punt is, zelfs met een enigszins trage SSD moet het toch lekker snel gaan? (jmicron uitgezonderd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_FIREFOX schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 10:19:
M'n gevoel zegt dat je die bench op een ramdrive is uitgevoerd.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 22:18:
[...]

Dus als je dit toepast op mijn reactie die hier volgt kan ik maar beter stoppen met RAID en regelmatig wipen?

[...]
Nu heb ik in sommige tests immers 50 tot 75% verlies, terwijl ik van RAID0 naar single disk slechts 40/50% zou verliezen - mits ik regelmatig wipe. Dit zou betekenen dat Vertexen in RAID op lange termijn nooit rendabel zijn (behalve dan 512K read en 4K read), daarbij komt nog dat de performance nog stééds daalt, zelfs na het vrijmaken van 5 GB!

@ frankknopers: Heb je voor en na de wipe benchmarks uitgevoerd en heb je echt terug 100% de prestaties van in het begin?

Ter illustratie:

Na de installatie:
[afbeelding]

Een weekje later, met nog 5GB vrij en 5GB op een andere partitie (onderpartitionering):
[afbeelding]

Zonder mogelijkheid om te wipen wordt mijn RAID0 helemaal teniet gedaan.
Wat je zegt is maar ten dele waar. Natuurlijk ga je achteruit in de benchmarkscores, maar de grootste impact komt van de teruglopende schrijfsnelheid. Lezen blijft nog steeds heel erg snel, maar je kun jezelf wel afvragen of je al die extra I/O snelheid en al die MB/s ook echt nodig hebt. Een enkele SSD die je regelmatig kunt trimmen werkt gewoon veel makkelijker en voelt nog steeds snel aan. Verder hoef je ook vast niet zoveel data op de SSD te hebben en kun je ook het een en ander op een harde schijf (of raid 0 set van harde schijven) installeren. Met alleen Windows en een aantal basisapplicaties heb je al genoeg aan 60 GB (misschien zelfs aan 30GB) en met regelmatig trimmen zal de snelheid echt wel voldoende zijn.

Mijn punt is dat je op dit moment beter niet meer kunt investeren in SSD technologie dan wat je feitelijk nodig hebt. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het imho zonde is om 2x zoveel te investeren terwijl je er over een jaartje al een veel betere SSD voor kunt kopen. Ik ben voorlopig dik tevreden met de prestaties van één Vertex 60 GB en ik kijk over een jaartje wel weer of er dan nog een upgrade nodig is.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's ook de reden dat ik een tijdje terug voor een niet al te grote Vertex ben gegaan. Eer ik de prestaties daarvan onder de maat vind, zijn we meerdere generaties verder en koop je voor veel minder iets veel beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
databeestje schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:50:
Heeft iemand hier ervaring met een set van 8 Intel x25-m's in een raid5 of raid6?

Of alternatief bijvoorbeeld met Corsair P256 drives in een vergelijkbare configuratie?

Ik zoek specifiek een raid 5 of 6 configuratie, neem even aan dat het al snel een 64K of 128K stripe heeft.

Ik ben aan het onderzoeken of dit bruikbaar is voor een stuke snelle database opslag op het werk.

Een paar terminal servers op een enkele Intel X25-M of Corsair P256 schijf leverde al bijzondere grote verschillen op met de interactieve logins op deze servers. Dit scheelde de helft in tijd op de remote login via Citrix. De gebruikers vonden het in ieder geval niet erg :-)

Ik zoek nu dus iets met meer volume, en het gebruiken van onze bestaande sata disk arrays zou hiervoor een logische keuze zijn.

Nu bestaat een significant deel van de I/O uit (matig random) lees I/O waar ik dan ook verwacht redelijke vooruitgang te kunnen maken.

Zo heb ik nog een Exchange server met een 100GB db waar ik een plekje voor zoek.

Ik ben nog aan het wikken en wegen of een Raid 10 config met SSD schijven een optie is. Alhoewel ik verwacht dat zeker met de Intel schijven een Raid 5 van 8 sneller zal zijn, ongeacht de controller.
Ome Tom heeft een stuk geschreven met 16 X25-E SSD's: http://www.tomshardware.c...ssd-performance,2365.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
[...]

Sja, dat is wat ik uit die post van 'm haal en dat kan ik natuurlijk ook gewoon verkeerd interpreteren (ik denk dat het ook een reactie is op de afgelopen pagina's aan plaatjes). Daarnaast zijn plaatjes leuk en aardig maar zolang je er niet bij vertelt wat je ziet is het vaak ook gewoon niets meer dan een nietszeggend plaatje. Die review van die Postville die je geplaatst had is hoe het eigenlijk moet (waarbij je ook kunt afvragen of dat soort dingen niet beter op de frontpage kunnen bij de productreviews met een linkje hier in het topic daar naartoe). Leuk dat je die moeite neemt om plaatjes te schieten maar zonder tekst kan je er als lezer niet uit halen wat de bedoeling er van is en wat je eruit moet halen. Dat leidt dan tot vragen zoals die van jou in de zin van "kun je er wat meer over vertellen?". Beetje hetzelfde als in het show je desktop topic waarin iedereen dan weer gaat vragen om de achtergrond.

Nogmaals: het is wat ik uit z'n post haalt en wat niet per definitie ook mijn woorden zijn. Het stukje hierboven en het stukje m.b.t. het feit dat het volspammen van dit topic met plaatjes nu wel genoeg is mag je wel aan mij toe dichten. Afgezien hiervan mag je eerst bij jezelf beginnen met een ander in z'n waarde laten. Iemand heeft wat kritiek op je (dat is nou het risico van een forum en het internet) en meteen wordt er een aanvallende houding aangemeten en alle kritiek van de hand gewezen. Dat is niet de manier waarop je daarmee om moet gaan. Het is juist eerder iets waar je naar kunt kijken en waar je wat mee kunt doen. Het had nou gewoon gehouden bij je 3e en navolgende alinea's. Ik lees verder wel over die plaatjes heen omdat ik die benchmark dingen sowieso al niet interessant vindt (het zijn altijd situaties die je vrijwel nooit in de praktijk tegenkomt dus niet bepaald representatief) en ik de wat technischere discussie over bijv. trim interessanter vindt. De balans verschuift de laatste tijd alleen nogal van mooi discussie topic naar stripboek en dat is geen wenselijke verschuiving.
Ok, thanks. Ik waardeer je zienswijze.
Ik dacht juist dat bijna iedereen een ietwat overmatige hoeveelheid plaatjes waardeert (ik hou er wel van), maar ik begrijp van je dat er ook een grote groep is die liever leest, en liefst met nog meer diepgang.

Ik zal mn best doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

bverstee schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:55:
[...]

Da's zo specifiek dat het nog erg vroeg is om te verwachten dat iemand al zo'n setup heeft.
Misschien heb je wel al gelezen over die 16 (geloof ik) Samsung ssd's, maar dat filmpje leek meer voor de gein gemaakt dan dat er echte benchmarks op gedraaid zijn.

Je zou zelf wat berekeningen kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld wat de verwachte opschaling is, wat de kosten zijn, en wat de baten zijn voor jullie situatie.
Als je nou de geldverstrekker kunt overtuigen, ... dan houdt niemand je hier tegen om ook een uitgebreide review te schrijven ;)
Daar was ik al een beetje bang voor. Een van de redenen om de Corsair mee te nemen is puur de prijs per Gigabyte. Ik streef naar circa een 1 TB aan redundante SSD opslag. Met de Corsair schijven is dat iets makkelijker te realiaseren zonder in belachelijk grote raid volumes terecht te komen (spindles).

Het komt toch in een Infortrend A24S raid array te zitten, Daar gebruik ik dan 8 slots uit het chassis voor een raid volume met een extra schijfje als hot spare. Geen idee wat voor raid controller er precies in zit, met de 1TB sata disken die ik nu had haalde ik 1500 (read) iops in een 8 disk raid 10 (balanced reads). Met een enkele Corsair P256 zag ik 3000 iops, interresant genoeg haalde de intel circa 3200, relatief weinig verschil.

In een 24 disk raid 6 array op deze doos haalde ik slechts 2400 iops wat me een beetje doet vermoeden dat het aantal iops beperkt wordt ergens. Interresant genoeg haalde ik wel 600MB/s reads and 450MB/s writes met dat volume. Raid array heeft 2 Raid controllers met 512MB cache elk en aparte BBU per controller.

Wat me nog meer verbaast is dat ik in een VM nog steeds 3000 iops zie, dit verbaast me nog al aangezien ik met de sata schijf volumes veel lager uitkom in een VM ten opzichte van aan de bron. (250 vs 1500).
Waarom deze inzinking er niet is met een ssd schijf weet ik niet zo snel, het zal wel latency gebonden zijn.

---
Om even op mijzelf te antwoorden, ik vond een pdf van Mtron waarbij ze een 8 disk raid 5 volume getest hadden met Mtron SS drives. Ze hebben hierin zowel een Highpoint Raid 5 als met linux software raid getest.
http://mtron.easyco.com/n...2-01_mtron-benchmarks.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 05-08-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Dat heb ik ook gezien en gelezen, maar de meeste reviews links en rechts behandelen enkel striping, nergens kan ik reviews vinden van raid 5 of 6 volumes.

Ik zie de MLC ssd schijven nog steeds als de logische vergelijking met sata disk arrays in servers.

Zo zie ik SLC ssd schijven als een logische opvolger van de 15K rpm sas schijven. Ook niet echt beroerd overigens.

Er zullen wel genoeg mensen zijn die het niet met me eens zijn, maar dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frankknopers schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 01:30:
[...]

Wat je zegt is maar ten dele waar. Natuurlijk ga je achteruit in de benchmarkscores, maar de grootste impact komt van de teruglopende schrijfsnelheid. Lezen blijft nog steeds heel erg snel, maar je kun jezelf wel afvragen of je al die extra I/O snelheid en al die MB/s ook echt nodig hebt. Een enkele SSD die je regelmatig kunt trimmen werkt gewoon veel makkelijker en voelt nog steeds snel aan. Verder hoef je ook vast niet zoveel data op de SSD te hebben en kun je ook het een en ander op een harde schijf (of raid 0 set van harde schijven) installeren. Met alleen Windows en een aantal basisapplicaties heb je al genoeg aan 60 GB (misschien zelfs aan 30GB) en met regelmatig trimmen zal de snelheid echt wel voldoende zijn.

Mijn punt is dat je op dit moment beter niet meer kunt investeren in SSD technologie dan wat je feitelijk nodig hebt. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het imho zonde is om 2x zoveel te investeren terwijl je er over een jaartje al een veel betere SSD voor kunt kopen. Ik ben voorlopig dik tevreden met de prestaties van één Vertex 60 GB en ik kijk over een jaartje wel weer of er dan nog een upgrade nodig is.
Ik zat het achteraf ook te bedenken, 4K read is hetzelfde gebleven, 512K read is zelfs vooruitgegaan en sequential read is achteruitgegaan, maar ik denk dat het laatste in de praktijk niet zo vaak voorkomt (eerder voor grote mediabestanden). Verder is nu ongeveer alles geïnstalleerd, zodat ik in principe niet meer zo vaak hoef te schrijven (swapfile en temp-files staan trouwens op HDD). Als ik RAID achterwege laat zal mijn read performance ongeveer halveren (vooral erg voor 4K en 512K), en zal ik mijn schrijfsnelheid (van een enkele drive) kunnen behouden, wat niet meer zo relevant is bij normaal gebruik en als je grotendeels leest...

Ik had trouwens 2x30GB besteld omdat het niet zo veel meer kost dan 1x60GB, en de extra read-performance die niet degradeert (behalve sequentieel, wat denk ik te wijten is aan het volraken van de SSD) is handig meegenomen. Wat is jouw read-performance nu na intensief gebruik? Handig om te weten hoe veel/weinig ik nu werkelijk win met RAID. Om te schrijven ben je sowieso beter met een single drive die je regelmatig kan wipen (met RAID verlies je dus 50-75%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
peter123 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 20:40:
Werkt de in de firmware 1.3 ingebouwde garbage collection wel in RAID? Ik zie namelijk weinig performance verlies en Wipe bijna nooit.
Jawel, de SSD snapt niets van filesystemen. Hij denkt in blokken. Of die wel/niet in RAID zitten maakt hem niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:06
Als mijn intel SSD binnen is...wil ik hem eigenlijk in mijn laptop knallen en er gelijk een backup van Windows Home Server opzetten. Nu weet ik dat ik dan tijdens de restore de SSD kan formatteren.

Is dit een goede manier of is het slimmer om er eerst een verse install van Windows 7 erop te zetten om de SSD goed te formatteren en daarna een restore te doen met de Home Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou het zin hebben om een ssd, vertex of postville, te stoppen in een pentium4-systeem? met de volgende specs:
asus P5B-VM, iCH8 Sata 3GB/s
P4 op 3.4Ghz
2x 1GB PC5300 (dual channel)

er zit nu een raptor in als opstartschijf. ik vraag me af of de rest van het systeem dan de ssd wel tot zn recht kan laten komen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:41:
zou het zin hebben om een ssd, vertex of postville, te stoppen in een pentium4-systeem? met de volgende specs:
asus P5B-VM, iCH8 Sata 3GB/s
P4 op 3.4Ghz
2x 1GB PC5300 (dual channel)

er zit nu een raptor in als opstartschijf. ik vraag me af of de rest van het systeem dan de ssd wel tot zn recht kan laten komen zeg maar.
Zo'n systeem heb ik ook gehad, een P4 / P5B-VM met een SATA schijf. De CPU was snel genoeg om de disk volledig te belasten. Als de disk niet de bottleneck was geweest dan viel er nog veel meer winst te halen. Dus een SSD zal zeker een dramatische versnelling geven. Misschien kan je er ook nog nog 2 repen geheugen bijzetten zodat Windows wat meer lucht heeft. Dat geeft nog meer winst op de SSD.

Als ik jou was: gewoon doen. Bovendien kan je de SSD weer in je volgende systeem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Jongens en meisjes...
Bedank voor deze info.
Ik lees dit topic al enkele weken omdat ik zo'n ding wil kopen, ben zeer veel wijzer geworden hier.
En heb nu zo'n Intel postville besteld. Na 't lezen van deze omvangrijke topic.
Nogmaals dank aan alle posters hier. Hier heb ik meer aan dan aan bv de uitleg van een winkelier... (Die wist er weinig van, en wat hij wist wat fout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Michel242186 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:29:

Is dit een goede manier of is het slimmer om er eerst een verse install van Windows 7 erop te zetten om de SSD goed te formatteren en daarna een restore te doen met de Home Server?
Is dat niet zo dat de gehele partitie structuur alles terug wordt gezet? Maar dat is ook mede afhankelijk van je backupprog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Bartjuh schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:50:
[...]

Ik draai nu Windows 7 op een Samsung F2 500GB. Dat is een single platter 5400tpm schijf. Windows 7 werkt eigenlijk nog best rap ook nog, start vrij snel op, ook programma's e.d. Hij wordt wel wat traag als je dik gaat downloaden (usenet), parren, unrarren etc.

Maar goed, punt is, zelfs met een enigszins trage SSD moet het toch lekker snel gaan? (jmicron uitgezonderd.)
Misschien ben ik te (ver)gewend met de snelheid icm XP, alhoewel ik dat ook al te traag vind. Dus valt het wat meer tegen om de Mobi icm Win7 te werken. Ach, wacht nog wel even af, voorlopig ben ik dik tevreden met XP.

[ Voor 0% gewijzigd door 330d op 05-08-2009 14:42 . Reden: Drukt even te snel net quoten. Sorry voor 2 posten achterelkaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Milmoor schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:46:
[...]

Jawel, de SSD snapt niets van filesystemen. Hij denkt in blokken. Of die wel/niet in RAID zitten maakt hem niet uit.
De vereiste voor de garbage collection om z'n werk te doen is dat de boel idle moet zijn. Die kans is met een RAID0 kleiner. De tool om handmatig die garbage collection kan doen snapt RAID controllers niet, die ziet de ssd's dan niet. Dat allemaal doet overigens geen afbreuk aan hoe de garbage collection werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 05-08-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Waarom is de kans op idle met een R0 kleiner??

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 01:43:
Da's ook de reden dat ik een tijdje terug voor een niet al te grote Vertex ben gegaan. Eer ik de prestaties daarvan onder de maat vind, zijn we meerdere generaties verder en koop je voor veel minder iets veel beters.
Aangezien ik zelf al een ssd heb voor de laptop (vertex 60gb), maar de desktop toch ook wat vooruit wil laten gaan ben ik aan het overwegen een nieuwe intel te kopen, of toch voor 2 v-raptors in raid 0 te gaan. Hoe voel jij de overgang van raptor naar ssd, is het echt een gigantisch verschil, of komen raptors in dagelijks gebruik toch nog goed mee? Er zijn veel syntetische tests die aantonen dat het wel degelijk verschil maakt, en natuurlijk is de toegangstijd veel hoger, maar hoe goed houden de v-raptors zich nou in normaal gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Iemand o OCZ forum adviseerde mij om windows een paar uru op idle te laten staan zodat GC ofzo zijn werk kon doen, nou heeft niets geholpen.

Crystal zaterdag 1 AUG:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/30viqtx.jpg

Crystal disndag 5AUG:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/28vao8l.png

Vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2w550kp.png

zucht en er is werkelijk niets bijgekomen. dit maakt me echt pissig :(

[ Voor 56% gewijzigd door n0elite op 05-08-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:28

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Is je systeem soms niet snel genoeg? Je koopt een SSD toch niet alleen om de hele dag naar nummertjes (benchmarks) te kijken? :P

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Blisterin_Bull schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:52:
Is je systeem soms niet snel genoeg? Je koopt een SSD toch niet alleen om de hele dag naar nummertjes (benchmarks) te kijken? :P
Ik wel :z En wie zegt het me om de benchmarks gaat? Die conclusie trek jij . Ik merk gewoon dat de schijf langzamer is , bijv tijdens het laden van applicaties en windows.

[ Voor 23% gewijzigd door n0elite op 05-08-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crystaldiskmark maakt je SSD's ook trager, aangezien er grote hoeveelheden data geschreven wordt. Laat het eens achtereenvolgens 2x runnen en je zal zien dat het ook dan vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
n0elite schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:54:
[...]

Ik wel :z En wie zegt het me om de benchmarks gaat? Die conclusie trek jij . Ik merk gewoon dat de schijf langzamer is , bijv tijdens het laden van applicaties en windows.
Vertel eens. Welke programma's open jij? En hoe test je dat? Herstart je je computer elke keer na het openen van word een programma? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En staar je niet blind op de doorvoersnelheid, misschien is de toegangstijd nog het allerbelangrijkste voor de meeste kleine handelingen, en die blijft lekker 0.1 milliseconde, tegenover 10-15 milliseconden voor een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Niet alleen het verhaal van de beperkte levensduur, maar ook de snelheids-degradatie blijkt voor de huidige competatieve SSD's (Intel en Vertex) praktisch gezien een non-issue te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gaat toch om gevoel van snelheid. laden van game levels etc. de levensduur is minder van belang zolang het maar langer is dan 3 jaar. ik twijfel enorm of ik nu moet gaan voor de 80 of de 160 versie.
voor windows en applicaites is 80 genoeg maar de groei gaat door zeker met windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:10:
gaat toch om gevoel van snelheid. laden van game levels etc. de levensduur is minder van belang zolang het maar langer is dan 3 jaar. ik twijfel enorm of ik nu moet gaan voor de 80 of de 160 versie.
voor windows en applicaites is 80 genoeg maar de groei gaat door zeker met windows 7.
Ik heb nu Windows 7 b7600 X64 op mijn 120GB Vertex staan met behoorlijk wat veelgebruikte en grote applicaties, en heb nog 65 GB vrij (van de 110GB toegewezen). Dus is een 60/80GB zeker voldoende. Mocht je extreem veel applicaties installeren, kun je uiteraard altijd nog kiezen om sommige grote applicaties op een van je hdd's te zetten.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of denk eerst eens na over hoe frequent je sommige programma's gebruikt, installeer de weinig gebruikte dan gewoon op een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:28:
[...]

Aangezien ik zelf al een ssd heb voor de laptop (vertex 60gb), maar de desktop toch ook wat vooruit wil laten gaan ben ik aan het overwegen een nieuwe intel te kopen, of toch voor 2 v-raptors in raid 0 te gaan. Hoe voel jij de overgang van raptor naar ssd, is het echt een gigantisch verschil, of komen raptors in dagelijks gebruik toch nog goed mee? Er zijn veel syntetische tests die aantonen dat het wel degelijk verschil maakt, en natuurlijk is de toegangstijd veel hoger, maar hoe goed houden de v-raptors zich nou in normaal gebruik?
Lees even terug en je weet het ;)

Ik merk er geen reet van. Amper. Maar een paar apps die merkbaar sneller gaan en booten gaat ook amper sneller. Maar dat kan aan mijn Windows-installatie liggen voor een deel.

Ik vind het allemaal niet spectaculair vergeleken met mijn RAID-0 van Raptors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
n0elite schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:34:
Iemand o OCZ forum adviseerde mij om windows een paar uru op idle te laten staan zodat GC ofzo zijn werk kon doen, nou heeft niets geholpen.
Windows idle is niet echt idle want er gebeurd altijd wel wat I/O in de achtergrond.
Probeer eens een paar uur idle in de BIOS, misschien dat dit soelaas biedt.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 21:15
Gisteren mijn Intel postville van 80GB binnen en alles werkt perfect. Het enige wat me opvalt is dat de index score van Windows 7 blijft hangen op 5,9. Dit is hetzelfde als mijn vorige schijf.
Windows 7 gaat van 1.0 t/m 7.9 ipv 1.0 t/m 5,9 wat in Vista het geval was.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Mmm, ik heb een 7.7 of zoiets, dus dat klopt niet. Mss even de scores laten resetten?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 21:15
DexterBelgium schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:32:
Mmm, ik heb een 7.7 of zoiets, dus dat klopt niet. Mss even de scores laten resetten?
Meerdere keren gedaan (met verschillende energiebeheer schema`s) maar iedere keer 5,9. Tevens vindt de impact van de schijf niet zo hoog als verwacht maar ben wel tevreden.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 08:43
Ik heb een korte vraag, heb net een Fit-PC 2 aangeschaft als download computer voor in de meterkast.
Voornamelijk het lage energieverbruik van <8W sprak mij erg aan.

Hij zal voornamelijk van nieuwegroepen dowloaden waarna de downloads gekopieerd zullen gaan worden naar de clients (die allemaal tot een TB opslag hebben).

Nou zit ik te twijfelen tussen bijvoorbeeld een reguliere 160Gb schijf of een 64Gb ssd.

Echter de SSD zal dan waarschijnlijk bijna elke week elke geheugencel een aantal keer overschijven wegens het grote aantal GB's lezen en schrijven.

Is het verstandig hier een SSD voor te gebruiken? (wil dat voor snel encoden en unrarren etc).
Of zal hij binnen niet al te lange tijd al forse slijtage vertonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 06:07

Stefano

Ondertitel Not Found

Due to a firmware defect discovered in the first batch of Intel 34nm SSDs, Intel decided to halt the shipments until the problem is fixed. But Intel says the new firmware should be released by the end of this week.

“The good news is that we’ve already found the fix. We’re in the process of validating now, and it should be ready to distribute by the end of the week.” Dan Snyder, an Intel spokesperson, told eWEEK.

Once the new firmware is ready, Intel will start shipping 34nm SSDs again.

http://en.expreview.com/2...h-firmware-this-week.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 08:44:
[...]
Ik merk er geen reet van. Amper. Maar een paar apps die merkbaar sneller gaan en booten gaat ook amper sneller. Maar dat kan aan mijn Windows-installatie liggen voor een deel.
Ik vind het allemaal niet spectaculair vergeleken met mijn RAID-0 van Raptors.
Ik had geen RAID maar een enkele VelociRaptor, maar ik merk het verschil zeer goed. Gebruik wel Windows 7 b7600, wellicht dat dit ook nog wat uitmaakt.
Mentox schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 09:57:
Gisteren mijn Intel postville van 80GB binnen en alles werkt perfect. Het enige wat me opvalt is dat de index score van Windows 7 blijft hangen op 5,9. Dit is hetzelfde als mijn vorige schijf.
Windows 7 gaat van 1.0 t/m 7.9 ipv 1.0 t/m 5,9 wat in Vista het geval was.
Met mijn OCZ Vertex 120GB haal ik in de index 7.3 (de totaalscore komt niet hoger dan 7.0 maar dat ligt aan mijn grafische kaart, ben geen gamer...)

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Alleen al dat ik van dat geratel van die 10.000 toeren schijven af ben is het al waard.... :p

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 16:37
Stefano schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:54:
Due to a firmware defect discovered in the first batch of Intel 34nm SSDs, Intel decided to halt the shipments until the problem is fixed. But Intel says the new firmware should be released by the end of this week.

“The good news is that we’ve already found the fix. We’re in the process of validating now, and it should be ready to distribute by the end of the week.” Dan Snyder, an Intel spokesperson, told eWEEK.

Once the new firmware is ready, Intel will start shipping 34nm SSDs again.

http://en.expreview.com/2...h-firmware-this-week.html
Ging dit niet over de "password-bug"?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJuul1977
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-02-2012
Even een vraagje wat voor mij nog niet duidelijk is:

Voor de OCZ Vertex schijven bestaat er wiper.exe en GC om de performance degradation teniet te doen, waarbij wiper.exe prima schijnt te werken maar GC bij veel mensen weinig resultaat heeft of uberhaupt niet geactiveerd lijkt te worden.

Welke tool(s) bestaat er op dit moment nou echter voor de Intel X25-M schijven? Ik heb het idee dat we m.b.t. de Intel schijven met lege handen staan?

Zowel de OCZ als de Intel schijven hebben nog geen TRIM ingebakken in de bios, dus daar kan je niet op terugvallen in combinatie met Windows 7.

Alvast bedankt voor de opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
MrFl0ppY schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:13:
[...]

Ging dit niet over de "password-bug"?
Zeker weten.
SuperJuul1977 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:21:
Even een vraagje wat voor mij nog niet duidelijk is:

Voor de OCZ Vertex schijven bestaat er wiper.exe en GC om de performance degradation teniet te doen, waarbij wiper.exe prima schijnt te werken maar GC bij veel mensen weinig resultaat heeft of uberhaupt niet geactiveerd lijkt te worden.

Welke tool(s) bestaat er op dit moment nou echter voor de Intel X25-M schijven? Ik heb het idee dat we m.b.t. de Intel schijven met lege handen staan?

Zowel de OCZ als de Intel schijven hebben nog geen TRIM ingebakken in de bios, dus daar kan je niet op terugvallen in combinatie met Windows 7.

Alvast bedankt voor de opheldering.
De algoritmes in de firmware van de X25-M voorkomt al een heel eind performance degradatie, door intern al wat garbage collects uit te voeren.
Maar het zou natuurlijk fijn zijn om dit ergens in specs terug te kunnen lezen, of net als bij de OCZ modellen een mogelijkheid te hebben met een tool wat extra opschoning uit te kunnen voeren.

Dus.... Google....
Ah: (http://techreport.com/articles.x/17136/2)
Intel uses a couple of approaches to combat performance degradation over time. The first is a series of garbage collection algorithms that are constantly working to cleanse the drive of internal fragmentation. Latency reductions inside the new X25-M storage controller apparently benefit these algorithms. Intel says the new design's larger cache helps, too, as do improvements to the storage controller's ability to perform concurrent operations and to the efficiency of its NAND array management.

The second stage of Intel's block-rewrite defense comes in the fourth quarter of this year in the form of a firmware update with TRIM support for Windows 7. TRIM will address the block rewrite penalty by requiring that flash pages associated with deleted files be emptied rather than simply marked as available, keeping drives topped up with unoccupied pages.

Unfortunately, Intel has no plans to offer a TRIM-capable firmware update for its 50nm SSD family. The drives are nearly a year old now, and the TRIM specification wasn't even close to being finalized back then, so Intel's position is defensible. Still, it irks me a little that TRIM support perhaps could be added to the old drives with little effort.

Packaged with the 34nm TRIM firmware update will be an Intel SSD Toolbox application with a "TRIM-style" manual cleaning utility for both Windows XP and Vista. Indilinx offers a similar "wiper" utility for its drives, although that tool has compatibility problems with storage controller drivers from AMD, Intel, and Nvidia. Let's hope Intel's app is more robust.
Dus, wanneer TRIM beschikbaar komt, komt er ook een handmatige TRIM-tool beschikbaar (waarschijnlijk voornamelijk dus voor XP en Vista zoals hierboven vermeld).

edit:

O ja, onderpartitioneren helpt de algoritmes ook bij het optimaal fit houden van je ssd!
Ik heb 90% van mn 80GB Postville gepartitioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is er al iets bekend over een eventuale wiper tool voor de Postville's onder OS X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Quakie

quakelen

Ik gebruik mijn vertex nu een tijdje onder os x en merk geen snelheidsverlies. Als ik een benchmark draai krijg ik ongeveer dezelfde resultaten als dag 1 na install. Dit is onder os x en niks specials ingesteld.

Schrijf is echter nooit vol geweest (max 80%), maar er wordt wel veel data gewijzigd (rond de 10 a 20gig).
Ook staat hij vaak rustig te idlen vermoed ik zo. Ik zit er niet achter en er is wel proc load anders zou hij tenslotte in slaapstand vallen.

Zijn we niet te gefixeerd op benchmark resultaten? Zoals een paar pagina's terug al is gezegd, ontwikkelingen gaan zo hard en voordat je het weet zijn de opvolgers op de markt en wil je die in je systeem. Je oude verkoop je of zet je in andere systeem. Ik heb hier nog hardeschrijven draaien van 7 a 8 jaar oud en ergens gilt er in mijn achterhoofd: "ga kapot, ga kapot" zodat ik alles kan vervangen.

Misschien zie ik het verkeerd, maar zijn wij er gewoon niet als we kiezen voor veilig verwijderen? Volgens mij houd dat onder os x in dat hij het ook daadwerkelijk verwijderd van schrijf. Als ik de optie kiest en mijn prullenbak leeg gooit duurt het lang, het kan zelfs minuten duren bij een grootte van 10 gig. De SSD weet dan ten alle tijden welke blokken leeg zijn.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Heeft iemand al ervaring met het flashen van Intel SSD's? Ik ben benieuwd hoe het met de data zit als je de drive gaat flashen. Word deze net als de OCZ Vertex dan helemaal gereset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
THE_FIREFOX schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:41:
Heeft iemand al ervaring met het flashen van Intel SSD's? Ik ben benieuwd hoe het met de data zit als je de drive gaat flashen. Word deze net als de OCZ Vertex dan helemaal gereset ?
Ik ben nog aan het wachten op de wachtwoord-bug fix.. Dan ga ik 'm ook flashen denk ik.
frim schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:21:
Is er al iets bekend over een eventuale wiper tool voor de Postville's onder OS X?
Ik heb nog nergens gelezen over een aankondiging daarvan.
Als je de reactie vóór die van jou gelezen hebt, zie je in ieder geval dat de algoritmes van de X25-M goed omgaan met ongebruikte lokaties, maar ik begrijp je vraag en vermoed dat Intel er ook wel mee aan de slag zal gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door ByteDelight op 06-08-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ok, ik heb toch besloten om de Postville te bestellen. Heb even wat mailtjes gestuurd naar aantal webshops.
Zeer waarschijnlijk zal ik er 2 bestellen en in stripe zetten en voorlopig XP Pro 32bit installeren.

Even vooraf wat vragen over het allignen en in stripe zetten:

-Tot nu toe heb ik altijd met 128kB gewerkt onder stripe. Dit lijkt mij de beste keus om het maximale uit de ssd's te halen (Mtron 3500), geldt dit ook voor de Postville?
-Tot hoeverre zal ik het gaan merken wanneer de raidset wel of niet gealligned wordt?
-Dus ik moet diskpart gebruiken onder XP nu en de Postville hierop aansluiten en dan allignen? Wanneer dit klaar is en maakt de Postville's als Bootschijf, hoeven deze onder XP installatie niet meer geformatteerd te worden?
-Kan iemand exact uitleggen hoe ik diskpart moet gaan gebruiken?
-Ik gebruik Acronis als backup, hoe moet ik de array backuppen zonder verlies van de allignment?
4. Zorg ervoor dat je partities 'aligned' zijn
Als de partities niet aligned zijn, kan een lees/schrijfacties vanuit het OS in het slechtste geval twee fysieke lees/schrijfacties nodig hebben.
Dit kan alleen met een NTFS partitie!!

Maak de partities aan met Windows 7, Vista (dvd met Service Pack 1 gebruiken!) of BootIT of volg een van de vele guides op internet.
Standaard maakt de Vista of Windows7 dvd een partitie van multiples van 1024KB aan.
Alle volgende primaire partities zijn dan ook automatisch aligned. Een extended partitie is dan weer een probleem (omdat deze een 'index' van alle logische partities bevat dat je alignment weer verkloot), maar ook hier alignt diskpart alle partities binnen de extended als het goed is ook default op multiples van 1024KB.
1024KB wordt door Microsoft aangeraden omdat je er in de meeste scenario's voordeel bij hebt, ook als je ssd's in raid gebruikt met stripesizes tot 1024KB.

Indien je XP wil installeren en toch alignde partities wilt, kun je diskpart van Vista gebruiken (Vista dvd met Service Pack 1 gebruiken!) .
Je kunt ook een linux livecd booten en met fdisk aan de slag gaan, of je download de gratis Vista recovery image. Die laatste biedt je dus de mogelijkheid met de command prompt diskpart te starten.

Let op! Als je een image van je ssd maakt en terugzet, verlies je de alignment! Als je een image van een partitie maakt verlies je de alignment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
330d schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:52:
Ok, ik heb toch besloten om de Postville te bestellen. Heb even wat mailtjes gestuurd naar aantal webshops.
Zeer waarschijnlijk zal ik er 2 bestellen en in stripe zetten en voorlopig XP Pro 32bit installeren.
Waarom niet Windows 7?
Ik heb zelf ook erg getwijfeld (veel software die niet onder Vista draaide) maar met enkele aanpassingen in de compatibiliteits-instellingen draait alles prima in Windows 7 (x64).
En kosteloos te proberen tot maart 2010!
-Tot nu toe heb ik altijd met 128kB gewerkt onder stripe. Dit lijkt mij de beste keus om het maximale uit de ssd's te halen (Mtron 3500), geldt dit ook voor de Postville?
Geen idee.
-Tot hoeverre zal ik het gaan merken wanneer de raidset wel of niet gealligned wordt?
5% I.R.L., 15% in benchmarks? Misschien is het meer, misschien minder.
-Dus ik moet diskpart gebruiken onder XP nu en de Postville hierop aansluiten en dan allignen? Wanneer dit klaar is en maakt de Postville's als Bootschijf, hoeven deze onder XP installatie niet meer geformatteerd te worden?
-Kan iemand exact uitleggen hoe ik diskpart moet gaan gebruiken?
Wel, je kunt ook een dvd van Vista of Win7 downloaden en daar de partition manager (tijdens de setup) van gebruiken. Downloaden van de Win 7 dvd is legaal en kost niets.
-Ik gebruik Acronis als backup, hoe moet ik de array backuppen zonder verlies van de allignment?
Lijkt me een onderwerp waar je op kunt Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

n0elite schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:34:
zucht en er is werkelijk niets bijgekomen. dit maakt me echt pissig :(
Ik snap het advies ook niet om de bak idle te laten staan met dat progsel, dat gaat dan echt niet ineens harder werken. Beetje sloom advies.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb met Acronis een image op mijn Vertex teruggezet die op een gewone HD stond. MRB en WinXP partitie teruggezet en volgens diskpar en WinXP is de offset nog steeds gelijk aan wat ik had ingesteld met diskpar voordat ik de partities terug zette. Je kunt dacht ik in Acronis aangeven of hij de partities moet aanpassen of niet.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je de partities goed hebt aangemaakt kun je de inhoud van die partities zo vaak overschrijven als je wilt, de alignment veranderd er niet door. Pas als je de hele disk imaged heb je kans dat de alignment veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Die functie heeft acronis ja, kan je uitvinken bij het restoren. Mmaar nooit echt verderopgelet, heb inderdaad momenteel vd gehele c schijf een backup.
Waarom niet Windows 7?
Ik heb zelf ook erg getwijfeld (veel software die niet onder Vista draaide) maar met enkele aanpassingen in de compatibiliteits-instellingen draait alles prima in Windows 7 (x64).
En kosteloos te proberen tot maart 2010!
Had ik al geprobeerd op de Mtron. Snelheid viel me tegen, en kan die bevestigingen van Win7 zoals Vista niet uitstaan. Dus zal in eerste instantie XP installeren.

Ik heb even op Microsoft site gekeken voor de diskpart commando's. Ik kom niet verder dan dit:
create partition primary [size=n] [offset=n] [id=byte/guid] [noerr]

Offset=n is dus 1024 standaard, dan zit ik goed. Hoe zit het met de size? Als ik in stripe doe dan zit ik op 160GB*90%=max 144GB voor 1 partitie.

Alhoewel, kan natuurlijk Win7 disc ingooien en vanuit daar de array formateren/allignen, kan ik dan zomaar halverwege stoppen en restarten met de XP disc erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vandaag een 64gb Supertalent ultradrive me ontvangen, en geinstalled. Gaf nogal wat problemen, want zodra ik na het installen van W7 de nvidia drivers erop zet, hing de pc. Geen bsod of niets, gewoon hangen. Na een reset was de drive niet meer benaderbaar.

Daarna installed met IDE mode in de bios, dit ging goed totdat ik b.v. de driver van mijn grafische kaart wilde installeren, weer hangen. Hierna de bios weer in ahci mode gezet en W7 de drive laten vinden, geen probleem.

Bij gebruik weer diverse hangers, dus ondertussen is de drive retour winkel.

Nu vraag ik me wel af of het aan de drive of aan het moederbord ligt, ik heb een asus m3n78-em ( de hele m3n78 reeks is min of meer gelijk ) . Dat is een brodje met een nvidia 8300 chipset. Zijn er hier mensen die zo'n bordje draaien met een supertalent ? Verder met dit bordje nooit problemen van welke aard dan ook.

Even google gebruiken leverde geen resultaten voor problemen met dit bordje icm met een ssd.

[ Voor 3% gewijzigd door HaseMike op 06-08-2009 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
HaseMike schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:14:
Vandaag een 64gb Supertalent ultradrive me ontvangen, en geinstalled. Gaf nogal wat problemen, want zodra ik na het installen van W7 de nvidia drivers erop zet, hing de pc. Geen bsod of niets, gewoon hangen. Na een reset was de drive niet meer benaderbaar.

Daarna installed met IDE mode in de bios, dit ging goed totdat ik b.v. de driver van mijn grafische kaart wilde installeren, weer hangen. Hierna de bios weer in ahci mode gezet en W7 de drive laten vinden, geen probleem.

Bij gebruik weer diverse hangers, dus ondertussen is de drive retour winkel.

Nu vraag ik me wel af of het aan de drive of aan het moederbord ligt, ik heb een asus m3n78-em ( de hele m3n78 reeks is min of meer gelijk ) . Dat is een brodje met een nvidia 8300 chipset. Zijn er hier mensen die zo'n bordje draaien met een supertalent ? Verder met dit bordje nooit problemen van welke aard dan ook.

Even google gebruiken leverde geen resultaten voor problemen met dit bordje icm met een ssd.
Heb je W7 met een USB stick geinstalleerd?
Ikzelf heb ook een aantal keer mijn PC late crashen (BSOD) met het installeren van mij GFX (Ati) drivers.
Dit kwam omdat ik mijn usb-stick had aangesloten op de USB hub van mijn Dell 2007WFP.
Zodra ik de GFX drivers installeer gaat het beeld een x aantal keren op zwart en de hub gaat dan ook aan en uit.
Na het verwijderen van mijn usb stick heb ik dit probleem niet meer gehad.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Earzz schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 17:04:
Heb je W7 met een USB stick geinstalleerd?
Ja van usb stick installed, maar daarna er weer uitgehaald. De hangers waren dus zonder stickje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
n0elite schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 21:36:
[...]

Firmware stond al op 1.30 , de schijven waren beiden leeg ;)
ze leken misschien leeg, maar kwamen uit een raid-0, hij is dus opnieuw gepartitioneerd, maar waarschijnlijk snappen de ssd's niet dat van deze ruimte gebruik gemaakt kan worden (daar is het hele trim gebeuren voor nodig).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Ik heb de Intel Postville besteld...
Maar zoals bekend niet meer leverbaar voor half augustus...
Nu is m'n vraag is dat 't wachten waard?
Is die nieuwe Intel zoveel beter dan bv OCZ Vertex?
Zijn er hier al mensen die beide hebben?
Is deze echt Postville beter?
Wachten of niet? Een Vertex bestellen of krijg ik er later toch spijt van?
Ik heb dit topic al meermaals doorlezen, maar kom er niet uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

micd33 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:10:
Ik heb alleen een Vertex 120GB en ben er zeer tevreden over. Mijn ervaring is echter nog maar 4 dagen...
Verder hoop ik voor je dat die half augustus gehaald wordt voor je Postville. Zoals op de vorige pagina al is vermeld, zijn er momenteel leverantie-stops vanwege een bug in de Postvilles.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 16-09 10:24
Zo het topic te volgen is de gemiddelde tweaker aardig tevreden over de Vertex. Dat zegt natuurlijk ook een hoop. De Postville ziet er qua specs misschien interessanter uit, maar deze moet zich nog wel waar maken.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel9
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 15:21
Tipje voor iedereen die op zoek is net als ik naar een goede inbouwbracket oid. Weinig op voorraad voor iets goeds dus heb ik gekozen voor een 5.25 inch backplane, kunnen 4 2.5 SSD's of HD's in.
Wellicht al genoemd hier, en ik snap dat het iets duurder is maar wel een mooie oplossing lijkt me en bijna iedereen heeft wel 5.25 inch bays vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Hier: Het Ssd-verkrijgbaarheid Topic al gekeken? In 't buitenland is ie wellicht wel direct verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Zie de startpost voor een overzicht van brackets. Deze is betaalbaar en was bij mij nagenoeg direct leverbaar. Ik heb zelf mijn vier 5.25 slots vol gepland:
1x raid controller display
1x fancontroller
1x slimline slotloaded DVD brander + slimline USB floppydrive (omgeschroeft naar intern) in cardreader
1x leeg (maar daar komt een multi-aansluit bracket met aan/uitknop in).
Dan is hij vol :).

P.S.
Die 4x 2.5" in 1x 5.25" is wel stoer. Ik had hem er graag bij gehad.

[ Voor 82% gewijzigd door Milmoor op 06-08-2009 23:50 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Vraagje over de optimalisatie van Windows 7 op een SSD: dat doet win7 dus automagisch terwijl je het in vista handmatig moet tweaken. Maar wat ik me dus afvroeg, wat gebeurt er als je win7 eerst op een gewone harddisk installeert, en em daarna overpompt (met TrueImage of Ghost) naar een SSD. Zal win7 dan alsnog de SSD-optimalisaties instellen of doet ie dat alleen als ie echt op een SSD wordt geinstalleerd?

(en als niet, hoe moeilijk is het dan om die optimalisaties met de hand aan te zetten?)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Thanatos_ schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:48:
Vraagje over de optimalisatie van Windows 7 op een SSD: dat doet win7 dus automagisch terwijl je het in vista handmatig moet tweaken.
Volgens mij is dat niet zo hoor. Microsoft gaat alleen "trim" implementeren dacht ik. En dat moet de schijf dan ook nog ondersteunen.

Voor de rest zou het verhaal moeten zijn: zolang je de schijf een beetje leeg laat, zorgt deze er zelf voor dat ie aligned is, heeft niets met het OS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Snowwie schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:35:
[...]

Zo het topic te volgen is de gemiddelde tweaker aardig tevreden over de Vertex. Dat zegt natuurlijk ook een hoop. De Postville ziet er qua specs misschien interessanter uit, maar deze moet zich nog wel waar maken.
Heeft de X25-M G1 zich al niet voldoende bewezen? Ik heb alle 3 nog nooit gebruikt, maar ik lees veel en veel meer problemen over de Vertex (OCZ) dan de Intel's hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330d schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:14:
[...]

Heeft de X25-M G1 zich al niet voldoende bewezen? Ik heb alle 3 nog nooit gebruikt, maar ik lees veel en veel meer problemen over de Vertex (OCZ) dan de Intel's hoor.
Dat komt omdat er veel meer Vertexen zijn verkocht dan X25's. De originele X25 is duur en werd nauwelijks in voorraad gehouden omdat de Vertex een goedkoper alternatief was. De Postville is slecht leverbaar. Andere merken dan OCZ en Intel worden kennelijk nog veel minder gebruikt want daar hoor je helemaal geen klachten over. Let maar op als Intel eindelijk begint te leveren. Dan vallen de Postvilles als rotte appeltjes uit de boom, in verhouding net zo veel als bij elk ander merk.

Mijn Vertex werkt prima. Ik heb in het begin 1x iets vreemds gehad waardoor ik hem overnieuw moest formatteren. Of dat aan de Vertex lag of aan iets anders, kan ik niet eens met zekerheid zeggen. Maar sindsdien werkt hij feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:05:
[...]

Volgens mij is dat niet zo hoor. Microsoft gaat alleen "trim" implementeren dacht ik. En dat moet de schijf dan ook nog ondersteunen.

Voor de rest zou het verhaal moeten zijn: zolang je de schijf een beetje leeg laat, zorgt deze er zelf voor dat ie aligned is, heeft niets met het OS te maken.
Windows 7 doet meer dan dat, zo worden dingen als indexing, automatische defragmentatie, enz. uitgeschakeld op ssd's. Het gaat dus om Windows opties/services zoals dat verder uitgelegd staat in de topicstart. Die dingen worden in Windows 7 automatisch voor je gedaan maar in Vista moet je die zelf doen.

Trim is leuk dat het in Win7 zit maar het is verder vrij useless op dit moment omdat de ssd's zelf dit nog lang niet allemaal hebben geïmplementeerd (voor zover er überhaupt eentje is die het heeft). Bij OCZ lijken ze het bij de Vertex ssd's vooral te mikken op optimalisatie van hun eigen garbage collection die in de beta firmware versies erg goed lijkt te presteren (waar het eerst uren duurde, kan het nu in iets van 10 minuten). Ze zijn er dermate content mee dat ze min of meer het besluit hebben genomen om trim dan maar niet te supporten. Het punt is alleen dat trim iets is waarbij het OS aan de ssd kan melden wat weg kan en wat niet, iets wat de garbage collection eigenlijk niet zou kunnen. Dat trim/garbage collection verhaal levert in ieder geval een flinke discussie op waarbij OCZ zelf nu niets meer zegt omdat bij iedere verdere uitleg die ze zouden geven er concurrentiegevoelige informatie vrij zou komen (voor zover dat al niet gebeurd is door de gehele discussie). De concurrentie op ssd gebied zit 'm voornamelijk op firmware releases aldus OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Windows 7 doet meer dan dat, zo worden dingen als indexing, automatische defragmentatie, enz. uitgeschakeld op ssd's. Het gaat dus om Windows opties/services zoals dat verder uitgelegd staat in de topicstart. Die dingen worden in Windows 7 automatisch voor je gedaan maar in Vista moet je die zelf doen.
En de vraag is dus of win7 dat doet als ie merkt dat ie "opeens" op een SSD staat, of dat ie het alleen doet als ie schoon op een SSD geinstalleerd wordt.
Trim is leuk dat het in Win7 zit maar het is verder vrij useless op dit moment omdat de ssd's zelf dit nog lang niet allemaal hebben geïmplementeerd (voor zover er überhaupt eentje is die het heeft).
De X25-M's met de nieuwste firmware implementeren toch het trim-commando?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:05:
[...]

NOFI: Holy crap dude, daar sla je toch wel de plank zover mis dat je de bal, kant, wal, klok noch klepel raakt.

1. Allignment: gebeurt bij eerste partitioneren van de schijf. De installers van Vista en 7 doen dit juist, vroegere installers niet dus moet je manueel instellen (door het apart partitioneren/werken met instellingen).

2. Leeg laten van de schijf: heeft te maken met het interne "optimaliseren" van de schijf. (heel kort door de bocht): door hoe SSDs werken moeten "blokjes" gegevens altijd samen worden gelezen/geschreven. Door de schijf de mogelijkheid te geven bijeen horende data bij elkaar te zetten in één blokje, blijft je schijf snel. Als héél je schijf volstaat, kan die optimalisatie niet meer. Dat is iets dat intern gedaan wordt door de controller op je schijf, en dat dus niets met het OS te maken heeft (daarom ook dat je gewoon mag onderpartitioneren om dit te bereiken). 10% vrij lijkt de "sweet spot" te zijn.

3. Trim: door hoe filesystems werken weet de SSD niet altijd dat als iets gedelete is (overblijfsel van HDDs, waar het niet zo belangrijk is of een bitje 0 of 1 is, alleen of er naar verwezen wordt in de verwijzingstabel van het Filesystem), dat hij die blokjes ook geheel of ten dele als vrij mag beschouwen, hetgeen het hierboven beschreven proces in de war stuurt. Gevolg: verlies aan snelheid (soms drastisch). Daarom gaat (inderdaad in windows 7) het trim commando ingevoerd worden, hetgeen aan de schijf meteen de boodschap geeft dat iets vrij is (en niet alleen via het filesystem). Tools zoals het hoger beschreven "wiper.exe" zouden dit ook moeten doen. Daarvoor is echter rechtstreekse toegang tot de hardware van de disk nodig, die RAID controllers niet gewoon zijn van te geven.

4. Garbage collection: zou een intern proces moeten zijn in de SSD (door de controller) die op tijd en stond het bovenstaande doet. Dit schijnt op zich reeds vrij goed in de Postvilles te zitten, en dus de hele trim heisa (die de postvilles wel ondersteunen maar hetgeen vziw noch niet in Windows 7 RC zit) iets minder prangend maakt.

en

5. Optimalisaties van Windows 7: bij een verse install merkte ik volgende zaken:
defrag stond nog als job, maar weet niet of hij ook effectief de SSD zou hebben geprobeerd,
indexing stond automatisch uit
write-back caching stond automatisch aan.

Ik weet niet of hij die dingen ook retroactief toepast als je een bestaande install dmv cloning op een ssd transplanteert. Vroegere versies van windows waren hééél slecht bestand tegen transplantering, weet niet of dat ook een van de vele dingen is waar ze in Windows 7 van af zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door DexterBelgium op 07-08-2009 14:01 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, vandaag , iets raars , heb mijn os (windows7) op de ssd staan , vandaag kreeg ik mijn 500gb terug van rma , schijf erin geprikt , windows wil niet meer opstarten (huh?) in de bios stond nog alles goed , vervolgens opnieuw gereboot , windows is beschadigd en kan niet worden gestart (gvdkler$#@) vervolgens windows start-up recovery laten draaien , na ongeveer 20 minuten , (windows kan niet worden gerepareerd ) , weer reboot , kwam tot inlog scherm ,bsod , weer reboot , hangt ie bij windows vlag, WEER reboot , en toen deed die het weer prima , wazig , controller over de zeik ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52

RvV

Welke firmware draai je? Ik kreeg eerst lockups en daarna "chkdsk" scans (of hoe heet dat in vista) voordat hij na een week helemaal gaar was. De SSD was helemaal onleesbaar geworden. Een nieuwe firmware heeft het probleem opgelost.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 15:23:
hmm, vandaag , iets raars , heb mijn os (windows7) op de ssd staan , vandaag kreeg ik mijn 500gb terug van rma , schijf erin geprikt , windows wil niet meer opstarten (huh?) in de bios stond nog alles goed , vervolgens opnieuw gereboot , windows is beschadigd en kan niet worden gestart (gvdkler$#@) vervolgens windows start-up recovery laten draaien , na ongeveer 20 minuten , (windows kan niet worden gerepareerd ) , weer reboot , kwam tot inlog scherm ,bsod , weer reboot , hangt ie bij windows vlag, WEER reboot , en toen deed die het weer prima , wazig , controller over de zeik ofzo ?
Misschien de 500GB er weer uit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

@racer13
Heeft wrs te maken met het feit dat je Windows die 500GB nog "kent" en daardoor denkt dat het de C-schijf is, waardoor je bootschijf D wordt, ofzo. Dus haal dat ding er maar weer uit en koppel em aan terwijl windows draait (via USB/FW/eSATA dus). Daarna zal Windows een nieuwe driveletter toewijzen en kun je em weer op de interne SATA-connector aansluiten.

Maar het is wel een heel klein beetje offtopic, dus als het niet lukt is het misschien handig een nieuw topic te openen :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Thanatos_ op 07-08-2009 16:46 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het werkt inmiddels weer hoor ;)

maar vond het even best gaar , in de bios stond nog alles goed , dus de vertex was c: , kan wel zo zijn dat hij even in de war was , met mijn raid setup , ofzo

maar het ging me erom dat de windows installatie eigenlijk corrupt was , kan helaas niks terugvinden ergens in de windows logs ,wat er nou precies aan de hand was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Heb ik ookal aan de hand gehad.
Ik heb zo'n Hotswap waar je schijven kan wisselen aan de buitenkant.
Mijn C steekt dus in zo'n lade. Gewoon omdat ik verschillende C's heb. (ik experimenteer en tweak nogal veel)
Wel, ik was eens, per ongeluk , opgestart zonder schijf in de Hotswap lade, dus zonder C schijf.
Enkel de dataschijf, die vast in de computer zit, was er.
Nu zag Windows deze data als Cschijf en wou niet opstarten, wat normaal is want der staat geen OS op.
Toen ik daarna terug een Cschijf met OS in de Hotswap stak wou hij deze niet herkennen als C.
Wat ik ook deed, het ding startte niet meer op en hij bleef de dataschijf als C zien.
Ik heb toen de Dataschijf afgekoppeld door 't Satastekketje los te maken en dan met alleen de C op te starten.
Toen was het terug OK, omdat de computer geen andere schijf meer zag.
Daarna terug dataschijf erbij en het werkte weer. :)
Dus als je een schijf bijsteekt of wisselt... tja, dan maak je zoiets mee he.

Ondertussen lees ik op de Duitse sites dat de Intel Postvilles waarschijnlijk terug leverbaar zijn vanaf 18 augustus... Wachten dus. :(

Ondertussen een Hotswap besteld voor de 2,5 SSD's... dan kan ik op dezelfde manier blijven werken LOL

[ Voor 4% gewijzigd door micd33 op 07-08-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

micd33 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 19:25:
Nu zag Windows deze data als Cschijf en wou niet opstarten, wat normaal is want der staat geen OS op.
Toen ik daarna terug een Cschijf met OS in de Hotswap stak wou hij deze niet herkennen als C.
Wat ik ook deed, het ding startte niet meer op en hij bleef de dataschijf als C zien.
Ik heb toen de Dataschijf afgekoppeld door 't Satastekketje los te maken en dan met alleen de C op te starten.
Als je de bootschijf verwijderd zal het bios de schijf die overblijft als bootschijf gebruiken (dat hij niet kan booten is een ander verhaal). De bootvolgorde schuift dus gewoon een schijf op.
De schijf terugzetten kan dit oplossen, maar hoeft niet.

Als je de volgende keer dit probleem hebt: Bios induiken, bootvolgorde goedzetten en opnieuw proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Update op mijn eerdere reacties:

n0elite in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"
n0elite in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"

Ik heb sanitary erase gedraaid die je hele SSD wist. Hierna heb ik weer een RAID0 array aangemaakt (waarbij 6.6GB vrijgelaten) en windows 7 RTM geinstalleerd.

Mijn scores zijn nu als voorheen en crystalmark lijkt zelfs sneller te zijn.

Atto nieuw na verse installatie:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2lng7tf.png

Oude ATTO (after fresh install) :

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/11vtywy.jpg

Old crystalmark after fresh install:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/30viqtx.jpg

Crystalmark after fresh install + sanitary erase:

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/6st8hi.png

*O* over 4 dagen zal ik het nog een keer atto en crystalmark draaien om te kijken of de SSD's niet weer gigantisch slomer zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
n0elite schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 19:46:

Mijn scores zijn nu als voorheen en crystalmark lijkt zelfs sneller te zijn.

...

*O* over 4 dagen zal ik het nog een keer atto en crystalmark draaien om te kijken of de SSD's niet weer gigantisch slomer zijn geworden.
Hoop echt voor je (en voor ons Tweakers) dat je nu betere performance hebt.
Anders trek ik de conclusie: geen OCZ ssd in raid voorlopig!

Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.