Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:05:
[...]
Volgens mij is dat niet zo hoor. Microsoft gaat alleen "trim" implementeren dacht ik. En dat moet de schijf dan ook nog ondersteunen.
Voor de rest zou het verhaal moeten zijn: zolang je de schijf een beetje leeg laat, zorgt deze er zelf voor dat ie aligned is, heeft niets met het OS te maken.
NOFI: Holy crap dude, daar sla je toch wel de plank zover mis dat je de bal, kant, wal, klok noch klepel raakt.
1. Allignment: gebeurt bij eerste partitioneren van de schijf. De installers van Vista en 7 doen dit juist, vroegere installers niet dus moet je manueel instellen (door het apart partitioneren/werken met instellingen).
2. Leeg laten van de schijf: heeft te maken met het interne "optimaliseren" van de schijf. (heel kort door de bocht): door hoe SSDs werken moeten "blokjes" gegevens altijd samen worden gelezen/geschreven. Door de schijf de mogelijkheid te geven bijeen horende data bij elkaar te zetten in één blokje, blijft je schijf snel. Als héél je schijf volstaat, kan die optimalisatie niet meer. Dat is iets dat intern gedaan wordt door de controller op je schijf, en dat dus niets met het OS te maken heeft (daarom ook dat je gewoon mag onderpartitioneren om dit te bereiken). 10% vrij lijkt de "sweet spot" te zijn.
3. Trim: door hoe filesystems werken weet de SSD niet altijd dat als iets gedelete is (overblijfsel van HDDs, waar het niet zo belangrijk is of een bitje 0 of 1 is, alleen of er naar verwezen wordt in de verwijzingstabel van het Filesystem), dat hij die blokjes ook geheel of ten dele als vrij mag beschouwen, hetgeen het hierboven beschreven proces in de war stuurt. Gevolg: verlies aan snelheid (soms drastisch). Daarom gaat (inderdaad in windows 7) het trim commando ingevoerd worden, hetgeen aan de schijf meteen de boodschap geeft dat iets vrij is (en niet alleen via het filesystem). Tools zoals het hoger beschreven "wiper.exe" zouden dit ook moeten doen. Daarvoor is echter rechtstreekse toegang tot de hardware van de disk nodig, die RAID controllers niet gewoon zijn van te geven.
4. Garbage collection: zou een intern proces moeten zijn in de SSD (door de controller) die op tijd en stond het bovenstaande doet. Dit schijnt op zich reeds vrij goed in de Postvilles te zitten, en dus de hele trim heisa (die de postvilles wel ondersteunen maar hetgeen vziw noch niet in Windows 7 RC zit) iets minder prangend maakt.
en
5. Optimalisaties van Windows 7: bij een verse install merkte ik volgende zaken:
defrag stond nog als job, maar weet niet of hij ook effectief de SSD zou hebben geprobeerd,
indexing stond automatisch uit
write-back caching stond automatisch aan.
Ik weet niet of hij die dingen ook retroactief toepast als je een bestaande install dmv cloning op een ssd transplanteert. Vroegere versies van windows waren hééél slecht bestand tegen transplantering, weet niet of dat ook een van de vele dingen is waar ze in Windows 7 van af zijn.
[
Voor 16% gewijzigd door
DexterBelgium op 07-08-2009 14:01
]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say