bverstee schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:03:
[...]
Hee, doe 's een beetje positief: als je wilt ga ik verder op zoek naar tests met 1000GB sizes.
Ben je dan tevreden?
Wat bereik je met deze vergelijking te ontkrachten?
Hiermee is toch duidelijk wat de onderlinge verschillen zijn? Is daar enige twijfel over??
Plaatjes vergelijken is volledig zinloos. Ik kan ook de kilometerteller van 2 identieke auto's fotograferen en dan de plaatjes vergelijken. Blijkt dat de ene tot 220 kmh gaat en de andere tot 240 kmh. Zonder het verhaal erbij zou je denken dat die van 240 sneller is: hoger getal dus sneller. Mja, als het verhaal nou gaat dat de persoon van de kilometerteller met 240 kmh erop zijn plaatje van de meter heeft omgewisseld met eentje waar 240 kmh op staat wordt de conclusie en de betekenis van de plaatjes toch ineens heel wat anders. Er zit dan geen onderling verschil meer in snelheid, alleen in het gebruikte plaatje voor de teller
Juist om bovenstaande is het volledige verhaal van belang. Uiteindelijk gaat het ook niet om de plaatjes maar juist om de betekenis van die plaatjes. Afgezien daarvan willen mensen het ook kunnen reproduceren om zo te kijken of hun huidige ssd er in de buurt komt of om hun zojuist gekochte ssd te controleren of hij niet defect is.
Ik zie veel plaatjes met getalletjes erin maar wat ze nou betekenen en wat men er nou mee wil zeggen...geen idee. Met dat groene ziet het er in ieder geval vrolijk uit.
Duh! Om te voorkomen dat je false positives en false negatives krijgt en op basis daarvan conclusies gaat trekken moet je altijd meerdere keren een benchmark draaien, liefst ook verschillende benchmarktools. Met al die resultaten tezamen heb je pas een goede basis om een conclusie te maken omdat je hiermee aardig de valse waarden weg kunt filteren.
Als je goed wilt testen (daartoe behoort ook benchmarken) is het handig om een testplan te bedenken (kan heel simpel zijn). Dan heb je in ieder geval iets waarbij na te gaan is hoe men tot resultaten is gekomen en kunnen anderen dat verifieren (omdat ze willen weten hoe hun ssd het doet of omdat ze de gegevens willen controleren of whatever nog meer). Misschien dat het gewoon handiger is om gevonden reviews (of dat nou volledige zijn of alleen benchmarks) in de topic start te plaatsen, kunnen mensen zelf het complete verhaal lezen en eruit halen of iets interessant is voor hun. Als het echter ook de bedoeling is om zelf soort van reviews/benchmarks te maken dan is zo'n testplan handiger.
bverstee schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:02:
[...]
Huh? Dus 1.3 heeft automatische wipe / trimming in de firmware?
Da's dan erg positief.
Maar als er staat dat het nog steeds geforceerd kan worden, dan wordt er in idle status geen volledige wipe uitgevoerd.
Wat ik ook niet snap is waarom Windows 7 dan nog eens ondersteuning zou moeten bieden, als de firmware van ssd's het op de achtergrond toch ook al doen.
Of geeft Windows 7 dan misschien aan: "Ik ga de komende milliseconden geen lees- en schrijfacties uitvoeren, dus wat mij betreft kun je nu het beste even gaan trimmen!"?

De OCZ Vertex heeft met firmware 1.30 een automatische garbage collector gekregen. In de Vertex review van Femme op de frontpage is de reden waarom ze dit hebben gedaan te zien (performance degradatie naarmate de ssd meer en meer wordt gebruikt). Die wiper.exe tool is een losse DOS/Windows tool om handmatig zo'n garbage collection te doen. Die kun je ook prima gebruiken bij ssd's met de 1.30 firmware. Echt nodig is het niet omdat deze ssd's dat al automatisch doen wanneer de machine idle is. Het is een stukje extra zekerheid voor een aantal mensen omdat ze nu niet hoeven te wachten tot hun machine idle is.
Die wiper.exe staat los van het TRIM commando wat tegenwoordig in de SATA spec schijnt te zitten. Om die reden ondersteund Windows 7 het ook net als de Linux kernel. OCZ heeft dit nog niet in haar ssd's geïmplementeerd wegens wat
problemen. Uit Femme's review blijkt dat er echter wel een probleem is op gebied van snelheid naarmate die ssd meer en meer gebruikt wordt. Die garbage collection is OCZ's tussenoplossing eigenlijk. Als ik het goed heb begrepen op het OCZ forum is OCZ echter wel bezig om TRIM support in haar ssd's te stoppen. Wellicht dat we over een paar maand een nieuwe firmware update krijgen waarin deze support zit. Dan is het alleen nog voor de Mac mensen hopen dat Snow Leopard ook support heeft voor dat TRIM commando, hoewel men
aardig ver lijkt te zijn.
Zie voor meer info:
Vertex: Wiper vs Garbage Collection (OCZ Forum)
Overigens is er op het OCZ forum nog een mooie post waarin eigenlijk allerlei handige links voor de Vertex staan opgesomd. Die post vindt je
hier.