Klopt, maar ik ben er niet van overtuigd of dat ook betekend dat mijn harde schijven zichtbaar zouden moeten zijn in het "removable devices" icoontje in de system tray. In XP had ik mijn harde schijven ook als SATA ingesteld (in BIOS als AHCI, en win XP geinstalleerd met F6 en drivers op diskette etc). Maar daar werden mijn harde schijven nooit in het veilig-verwijderen schermpje laten zien.!GN!T!ON schreef op zondag 21 juni 2009 @ 08:10:
[...]dat hoort zo als je SATA-disk aangesloten hebt als AHCI (onder andere hotswap ondersteuning, vandaar ook dat ze als removable disk worden gezien) AHCI is beter dan Legacy IDE, onder andere sneller en je kan gebruik maken van NCQ als je disks het ondersteunen!
Dit was wel het geval in Windows 7, en vond ik een beetje irritant. Nu heb ik dus de Intel INF files geinstalleerd, en dmv de -overall commando alle oude inf's overschreven.Voorheen kon ik in device manager voor elke harde schijf kon kiezen tussen "Optimize for quick removal" of "Optimize for performance", (zoals hier: plaatje). Deze had ik voor mijn harde schijven op "optimize for performance" staan. Nu kan ik echter in device manager alleen nog maar de instellingen van write caching instellen. Het lijkt er dus op alsof de optie "optimize for quick removal" verdwenen is en de harde schijven staan nu ook niet meer in het "removable devices" scherm.
Mijn harde schijven werken volgens mij nog steeds als SATA. Everest geeft bijvoorbeeld aan dat NCQ aan staat, dit zou toch alleen maar moeten kunnen als ze als SATA werken?