[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 101 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 46.634 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
Performance zal bij de nieuwe generatie nog altijd vergeleken worden met de performance van de vorige generatie bij DirectX10(.1) en DirectX 9. Aangezien er bij de launch van Windows 7 en de nieuwe generatie DirectX 11 kaarten nog geen spellen zullen bestaan die DirectX11 ondersteunen, is het onmogelijk te vergelijken met DirectX 11. (Ook omdat er eigenlijk niets te vergelijken valt)
Dit zag je bij de launch van DirectX 10 al. Er werd eerst gekeken hoeveel ze bij DirectX 9 beter waren en dan werd DirectX 10 vergeleken met DirectX 9 en zagen ze dat er niet veel verschil was, maar de kaarten (dus de 8800GT indertijd) waren dus ook beter met DirectX 9 waardoor het én beter was én voorbereid op de toekomst was.

Edit:
Kort berichtje op digitimes over de press event van gisteren. Het interessantste woord die gepost werd vond ik het woordje Ramp. Dat wil dus zeggen in volle productie. (als ik me niet vergis) Niet juist dus.

Computex 2009: TSMC and AMD celebrate ramp of 40nm chips

Monica Chen, Taipei; Jessie Shen, DIGITIMES [Thursday 4 June 2009]
Source: Digitimes.com

John Wei, platform marketing manager at Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), on June 3 attended a press event hosted by AMD to co-announce a successful ramp of AMD's new graphics chip, the RV870, on the foundry's 40nm process node.

TSMC said AMD was the foundry's first customer of its 40nm node, which kicked of production in November 2008.

[ Voor 40% gewijzigd door penetreerbeer op 04-06-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramp up != volle productie

Ramp up = toename in productiviteit, an increase

De problemen zijn dus over en men begint nu steeds meer te produceren, maar de echte mass production volgt meestal een maand (of 2) later.

RV740 ziet bv in Juni/July de ramp-up en in Augustus Mass Production (MP). Hetzelfde geldt voor GT216 en GT218 van nVidia. Zo is het ook al een paar keer voorbijgekomen in dit topic. Dacht dat wel duidelijk was dat ramp en MP niet hetzelfde zijn. Als ik het goed heb, gebruiken alle aankomende RV740s het verbeterde/getweakte 40nm proces, terwijl alle HD4770s die nu op de markt zijn (zo'n 40.000) nog gebruik maken van het oude proces (waarbij de yields zo laag waren). In November 2008 begon men met het originele 40nm proces.

Overigens ben ik benieuwd in welk opzicht de yields zo laag waren en of we nog harvestingproducten krijgen gebaseerd op de RV740, bv lager geklokt of minder SPs.

[ Voor 32% gewijzigd door CJ op 04-06-2009 16:53 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 22:48
toen noemden ze het ook succesvol: waarschijnlijk bedoelen ze ''werkend'' en de vraag is natuurlijk of de beoogde snelheden en oplages ook worden gehaald.

als dit alles klopt, heeft nvidia wel heel erg veel tegenslag..... eerst de mobile chips, toen de prijzenslag van amd waardoor de gt200 aanzienlijk minder ging opleveren dan verwacht, en nu het 40nm verhaal EN het slecht van de grond komen van gt300... wauw.... ik gun ATi/AMD alle succes op dit moment zodat ze financieel weer iets sterker worden maar zou niet graag zien dan NV dusdanig slecht gaat dat de concurrentie te slap zal worden. LRB mag er ook bij maar moet wat mij betreft de komende jaren maar netjes achteraan sluiten.

we zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

nVidia heeft ten tijde van de GF8 een flinke tijd de markt gedomineerd. Op zich is concurrentie altijd goed voor de consumenten maar het lijkt mij voor de financiële positie en het marktaandeel van AMD niet verkeerd als zij voor een tijdje de boel in handen hebben. Het is even afwachten wat het voor de prijzen betekend maar mij hoor je voorlopig niet klagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En in navolging op de HD 4650 AGP, de HD 4670, die dus de snelste AGP kaart zal worden voor de HD 3850 die nu op een mooie tweede plek komt. :P

Powercolor shows its HD 4670 AGP card

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-06-03/4670_agp1.jpg

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even terug komend op de DX11 videokaart op Computex. Er zat een 6 pin connector op en de dualslot cooler was een cooler die van de huidige generatie geleend is. Het PCB wordt geschat op zo'n 8.5 inches, dus zo'n 21cm... vergelijkbaar met de HD4770. Mijn bron vermoedt dus dat het hier niet om het snelste model gaat, misschien zelfs wel RV840.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:32
Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com/newvr/image.php?m=540&s=http://resources.vr-zone.com//uploads/7154/Evergreen.JPG

http://vr-zone.com/articl...xposed/7154.html?doc=7154
here is a DX11 gaming system lurking deep in Computex but we managed to hunt it down as usual. We can't provide you a close up right now but judging from the looks of it, the card is about 8.5" long, dual slot and requires a 6-pin power. This card probably belongs to the mainstream segment (RV840), part of the AMD's DX11 Evergreen family. The silicon is at A10 revision right now and we can expect another spin before it enters mass production. Targeted launch of the first DX11 part is in September before the Windows 7 hits the market on October 22nd. Some benchmarks late

[ Voor 72% gewijzigd door ownage maxim op 04-06-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
zie ik daar nou een carbon fibre achtig zijpaneel? of is t nou een air duct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Jemig een goed werkende A10. Voorheen ging ATi bij A12 toch retail ? Maar bij de HD3870 en de RV770 was dit volgens mij al eerder (bij de A11).

Ben nu wel benieuwd welke chips er op de waver zitten :P

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 05-06-2009 07:54 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 22:03

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Speedlink schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 21:45:
zie ik daar nou een carbon fibre achtig zijpaneel? of is t nou een air duct?
Wat dacht je van een decal? (sticker)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:21

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

ATi verwacht snel DX11 games:

http://www.xbitlabs.com/n...es_to_Ship_This_Year.html

[ Voor 12% gewijzigd door Splinter Cell op 05-06-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

Ben benieuwd welke het zijn. Want tussen al het E3-materiaal zat maar weinig (boeiends) PC-spul :(
Zo'n game als Heavy Rain (Uncharted2 eigenlijk ook) moet gewoon op de PC uitkomen ;(

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Ik kan ook niet zo 1,2 3 een game bedenken. Maar misschien deze:

Splinter Cell: Conviction
Assassin's Creed 2
Colin Mcrae: Dirt 2 (aangezien ATi zelf aan Codemaster denkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edward2 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 16:54:
[...]

Ben benieuwd welke het zijn. Want tussen al het E3-materiaal zat maar weinig (boeiends) PC-spul :(
Zo'n game als Heavy Rain (Uncharted2 eigenlijk ook) moet gewoon op de PC uitkomen ;(
We weten nu in ieder geval de namen van vier developers die met een DX11 titel komen.

Rebellion
Emergent
Codemasters
Electronic Arts/Phenomic

Battleforge krijgt dus een upgrade naar DX11. Codemasters heeft het over hun Ego engine die DX11 gaat ondersteunen en deze wordt gebruikt in GRID en Operation Flashpoint 2. Dus wie weet een GRID2 met DX11 of OF2 vanaf het begin als DX11 game. De devs in het filmpje lijken erg uit te kijken naar Tesselation en Compute Shaders. Ook oudere DX10 hardware zal van Compute Shaders profiteren omdat DX11 zowel Compute Shader 5.0 brengt voor DX11 hardware als Compute Shader 4.0 voor DX10 hardware en Compute Shader 4.1 voor DX10.1 hardware.

AMD pakt het hard aan. "Are You Ready For What's Next?"... een kleine stoot onder de gordel richting NV's "Are You Ready" campagne tijdens de FX/NV30,

Deze is ook leuk om te zien. De AMD persconferentie: Transformation. O.a. over DX11 en het uitreiken van de DX11 wafer.

Meer filmpjes hier: http://www.youtube.com/user/AMDUnprocessed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MSI non-reference HD4770 with DDR3 exposed

ATI has released a high performance product-Radeon HD 4770 .It is a pity that there are few non-reference products up to now. Of course, many vendors must join the release of non-reference HD4770 bandwagon at Computex.

Today, we see MSI non-reference HD4770.

Afbeeldingslocatie: http://img.inpai.com.cn/article/2009/6/5/a6d73500-cae9-4c44-bb6d-62c47e62bb20.jpg

It is named R4770-MD512/D3,adopting GDDR3 memory. According to our previous information, strictly speaking, this product should be HD4750.

Afbeeldingslocatie: http://img.inpai.com.cn/article/2009/6/5/cd4c7bca-8a54-4ef0-8b5b-03e7b1e18ada.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.inpai.com.cn/article/2009/6/5/c8ddde83-4bc2-476b-9f39-04adeb0c34a3.jpg

It adopts non-reference PCB and cooling design.2+1 power supply, DVI+VGA+HDMI outputs. The official release date is not clear.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:20

Nikeo

Jawelles

Ik moet bekennen dat ik de laatste maanden stiekem hoopte dat ATI de gpu-markt goed op stelten zou zetten en in ieder geval nVidia goed zou aftroeven. Echter, de berichten die je nu van 'spionnen' op E3 hoort maken me dan óók weer niet blij. Hoewel sommige mensen altijd stiekem een voorkeur hebben voor een bepaalde fabrikant hebben we allemaal wel degelijk enorm belang bij de concurrentie. Ik hoop voor mezelf en de innovaties dat nVidia een goed antwoord heeft op de komende ATI dx11 gpu's.

Als je ook ziet met wat voor enthousiasme en zelfverzekerdheid ze die nieuwe campagne beginnen (die CJ linkte)... begin ik te vrezen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

edward2 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 16:54:
[...]

Misschien een inkopper; maar het is de laatste tijd zowieso al héél beroerd gesteld met het uitkomen van nieuwe PC games... En op de E3 ook al niks. :(

-Zou PC gaming echt dood zijn? :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 05-06-2009 20:19 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Misschien dat Operation Flashpoint 2 daarom is uitgesteld naar september omdat ze waarschijnlijk met DX11 implementatie bezig zijn?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
welnee, grid2 komt gegarandeerd, mafia2, assasins creed2, fuel (deze maand), call of juarez2, de opvolgers van call of duty en neef for speed: allemaal titels die volgens mij de moeite waard zijn en dit jaar of begin volgend jaar gaan komen.

pc gaming is not dead (yet......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
alsof het voor de consoles zoveel beter is.

ik wacht persoonlijk op arma 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
frankknopers schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 15:33:
[...]
Zelfde als met de 8800GTX destijds, bijna iedereen had een DX10 GPU van nVidia dus als je een DX10 game ging bouwen hield je vooral rekening met de architectuur van die GPU's. Ditmaal kan AMD deze pioniersrol vervullen.
Dit is de spijker op de kop imo 8)
zeer groot voordeel.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat voordeel hadden ze met DX9 en de R300 in de Radeon9700Pro ook. Dus wie weet lukt het ze om te profiteren van een eventuele voorsprong met de R800 generatie en DX11. Maar goed, onderschat NVIDIA en met name die pitbull Jen-Hsun Huang niet. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

RappieRappie schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 20:17:
[...]

Misschien een inkopper; maar het is de laatste tijd zowieso al héél beroerd gesteld met het uitkomen van nieuwe PC games... En op de E3 ook al niks. :(

-Zou PC gaming echt dood zijn? :'(
Het is toch wel triest dat er na Crysis, inmiddels al bijna 2jaar oud!!, niets beters gereleased is op het gebied van GFX. Zelfs het 'oude' Oblvion is (vooral met mods) nog steeds een topper.

Er staan vwb de gameplay wel een paar leuke titels in de pipeline, maar ik vrees dat het tot de volgende generatie consoles zal duren voordat de grafische kwaliteit in PC-games echt weer een injectie krijgt.

En volgens mij is het aantal getoonde PC -games op de laatste E3 zo'n beetje de laagste ooit geweest.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jb1988
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2020
CJ schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 21:18:
Dat voordeel hadden ze met DX9 en de R300 in de Radeon9700Pro ook. Dus wie weet lukt het ze om te profiteren van een eventuele voorsprong met de R800 generatie en DX11. Maar goed, onderschat NVIDIA en met name die pitbull Jen-Hsun Huang niet. :7
Ik neem aan dat je weer wat geruchten van Nvidia gehoord hebt wat er zal komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jb1988 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:32:
[...]

Ik neem aan dat je weer wat geruchten van Nvidia gehoord hebt wat er zal komen?
De enige dingen die ik gehoord heb is dat GT300 naar 2010 verschoven is en dit heb ik nu van meerdere bronnen te horen gekregen... de GPU kwam terug uit de fabriek en deed het niet... er moet nog veel aan gebeuren om 't goed te laten werken, aldus die de geruchten.

Maar ik kijk persoonlijk nergens meer van op wanneer het om NVIDIA gaat... een kat in het nauw maakt rare sprongen... dus wie weet of ze ergens nog een konijn uit hun hoge hoed weten te toveren... misschien alsnog een GT212 met DX10.1 onder begeleiding van een massale campagne waarin ze het belang van DX11 downplayen totdat ze een paperlaunch in Q4 doen van GT300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

edward2 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:16:
[...]

Het is toch wel triest dat er na Crysis, inmiddels al bijna 2jaar oud!!, niets beters gereleased is op het gebied van GFX. Zelfs het 'oude' Oblvion is (vooral met mods) nog steeds een topper.

Er staan vwb de gameplay wel een paar leuke titels in de pipeline, maar ik vrees dat het tot de volgende generatie consoles zal duren voordat de grafische kwaliteit in PC-games echt weer een injectie krijgt.

En volgens mij is het aantal getoonde PC -games op de laatste E3 zo'n beetje de laagste ooit geweest.
Daarom ben ik ook zo blijf met een bedrijf als Crytek die wél iets met de graphics doet/geeft. Crytek heeft gewoon grote en scherpe textures op alles los gelaten. Waar we nu na bijna twee jaar nog steeds van zitten te kijken en van te genieten. Blijkbaar is dat te moeilijk voor de game ontwikkelaars om ook te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Splinter Cell op 05-06-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29
Splinter Cell schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:57:
[...]

Daarom ben ik ook zo blijf met een bedrijf als Crytek die wél iets met de graphics doet/geeft. Crytek heeft gewoon grote en scherpe textures op alles los gelaten. Waar we nu na bijna twee jaar nog steeds van zitten te kijken en van te genieten. Blijkbaar is dat te moeilijk voor de game ontwikkelaars om ook te doen.
Ook zo fijn dat Crytek nog steeds geen gebruikmaakt van meer dan één core. Ik merk geen enkel verschil in framerate tussen mijn oude E8500 op 4 GHz en een Core i7 op 3,6 GHz. Hoera wat een vooruitgang. Na twee jaar zit ik nog steeds tegen een bagger fps van maximaal 40 aan te kijken als ik 1920x1200 op high met 4x AA wil spelen. Om het een beetje speelbaar te krijgen moet alles terug naar medium, maar dan ziet het er niet veel beter uit dan bijvoorbeeld Call of Duty....

Als je het hebt over de betere games kijk ik eerder naar GTA IV en Supcom die weldegelijk raad weten met vier cores en zodoende echt kunnen opschalen met toekomstige CPU's en GPU's. Ik draai GTA IV nu op 1920x1200 met hoogste settings voor 1 GB videoram en het ziet er aan alle kanten prachtig uit. De lichteffecten, de schaduwen, het detail.. Als ik dan kijk dat het spel nog steeds beter gaat lopen als ik mijn Core i7 op 3,6 GHz overklok dan vind ik dat wél vooruitgang. Ook zal ik met een snelle GPU betere performance kunnen halen in GTA IV.

Om Crysis vloeiend te laten draaien mag je hopen dat ze in de toekomst nog een 6 GHz dualcore of iets als reversed Hyperthreading uitbrengen..

Sorry voor deze lange semi-offtopic post maar ik erger me aan dat statement dat Crysis grensverleggend is.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Goede support is ver te zoeken inderdaad voor Crysis. Hoop pers praatjes en geen goede quad-core ondersteuning. Dat geldt ook voor Crysis: Warhead. Allebei lauw lauw. Maar goed.

Plaatjes kijken AMD prestentatie Computex:

http://www.pcgameshardwar...e_id=686187&show=n&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
weet er iemand ook of er een bug in de laatste 3 sets drivers zit? mijn zoontje zijn x1900xtx vertoond vreemde dingen: spellen draaien soms normaal en gaan dan ineens veel te snel en wordt het nagenoeg onspeelbaar. heel vreemd, weet er geen raad mee. zelfs al 3 nieuwe compleet schone windows installs gedaan met verschillende drivers vanaf 9.2.

iemand die hier iets op weet? gaat om nagenoeg alle populaire games die de laatste tijden uitgekomen zijn, dus ook niet 1 specifieke titel... nooit beeldfouten of wat dan ook, en temps zijn ook prima. b.v.d.

even nog over de aankomende rv870: is er wel sneller gddr5 te krijgen dan wat er op de 4890 zit? anders wordt een 256-bit geheugenbus wel erg krap denk ik. het overklokken van het geheugen reageerd de 4890 al aardig op wat wel aangeeft dat het bandbreedte kan gebruiken. ga er van uit dat de rv870 een stuk sneller zal zijn nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
Ja, als ik mij niet vergis hadden ze al 6ghz geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meljor schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 23:53:
even nog over de aankomende rv870: is er wel sneller gddr5 te krijgen dan wat er op de 4890 zit? anders wordt een 256-bit geheugenbus wel erg krap denk ik. het overklokken van het geheugen reageerd de 4890 al aardig op wat wel aangeeft dat het bandbreedte kan gebruiken. ga er van uit dat de rv870 een stuk sneller zal zijn nog.
Er is al 5Ghz GDDR5 geheugen. De eerste Mobility Radeon HD4860 foto's lieten zien dat deze gebruik maakte van dit geheugen. En Samsung heeft al 6Ghz GDDR5 geheugen in massaproductie sinds een paar maanden, terwijl ze 7Ghz GDDR5 in ontwikkeling hebben.

Alle retail desktopkaarten die gebruik maken van GDDR gebruiken tot nu toe echter 4Ghz geheugen.

Dus met een 256-bit memory interface krijg je:

HD4870: 900Mhz = 115.2GB/s
HD4890: 975Mhz = 124.8GB/s
5Ghz = 160.0GB/s
6Ghz = 192.0GB/s
7Ghz = 224.0GB/s

Er zit dus nog wel wat rek in.

En vergeet daarnaast niet dat GPUs ook steeds efficienter worden in het gebruik van de beschikbare bandbreedte. Herinner je de R600/HD2900XT met 512-bit memory interface en GDDR3 geheugen? Die had meer dan 100GB/s aan bandbreedte, maar een HD4770 met een 128-bit memory interface en ongeveer de helft aan bandbreedte is wel sneller dan een HD2900XT.

Conclusie: staar je niet blind op de grootte van de geheugenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29
Als Samsung al 6 GHz GDDR5 geheugen in massaproductie heeft kunnen we er denk ik wel vanuit gaan dat deze chips ook op de volgende generatie DX11 kaarten van AMD gebruikt gaat worden. Ik weet zo gauw geen andere hardware die ook dat geheugen moet gaan gebruiken. nVidia is nog niet zo ver met haar videokaarten en ik verwacht ook niet dat de volgende generatie consoles al zo ver in ontwikkeling zouden zijn..

En de 256-bits geheugenbus kan inderdaad nog wel een tijdje mee, mijn oude 9800Mobility videokaart in de Dell laptop heeft ook al een 256-bits geheugenbus. Vergelijk het een beetje met het werkgeheugen op moederborden, we zitten nog steeds aan dual channel en triple channel lijkt momenteel ook maar minimale winst te geven. Zo lang de kloksnelheden en de capaciteiten blijven meegroeien met de snelheid van de CPU's en GPU's hoeven er echt niet meer kanalen gebruikt te worden in het PCB.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Splinter Cell schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 23:40:
Goede support is ver te zoeken inderdaad voor Crysis. Hoop pers praatjes en geen goede quad-core ondersteuning. Dat geldt ook voor Crysis: Warhead. Allebei lauw lauw. Maar goed.

Plaatjes kijken AMD prestentatie Computex:

http://www.pcgameshardwar...e_id=686187&show=n&page=1
leuke meisjes weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Nikeo schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 20:10:
Ik moet bekennen dat ik de laatste maanden stiekem hoopte dat ATI de gpu-markt goed op stelten zou zetten en in ieder geval nVidia goed zou aftroeven. Echter, de berichten die je nu van 'spionnen' op E3 hoort maken me dan óók weer niet blij. Hoewel sommige mensen altijd stiekem een voorkeur hebben voor een bepaalde fabrikant hebben we allemaal wel degelijk enorm belang bij de concurrentie. Ik hoop voor mezelf en de innovaties dat nVidia een goed antwoord heeft op de komende ATI dx11 gpu's.
Ik hoop juist dat nVidia het komende halfjaar geen DX11 GPU's op de markt brengt en hierdoor hard aan marktaandeel gaat verliezen. In mijn optiek houdt nVidia juist Innovatie tegen, omdat men teveel invloed heeft op gamedevs en andere partijen. Zoals:
- Het downplayen van DX10.1 bij de gamedevs, waardoor er er tot nog toe nauwelijks DX10.1 games zijn te vinden. (remember Ubisoft: Assassins Creed debacle)
- De invloed op Microsoft om de oorspronkelijke DX10 specs (DX10 Done Right) naar beneden bij te stellen: DX10 Castrated, zodat nVidia hardware aan deze nieuwere specs kon voldoen.
- En naar het schijnt, het nu weer downplayen van DX11.

Volgens mij heeft ATi altijd al oog gehad voor Innovatie, maar door onder andere het gebrek aan marktaandeel (en dus ook marketing middelen) is deze vooruitgang de laatste jaren wat gestagneerd.

Ik zou het in ieder geval rampzalig vinden dat nVidia, door hun enorm marktaandeel (en dus ook geld) straks weer hetzelfde klaar krijgt gespeeld bij Microsoft op de DX11 specs wederom naar beneden bij te stellen.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

frankknopers schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 02:08:
Als Samsung al 6 GHz GDDR5 geheugen in massaproductie heeft kunnen we er denk ik wel vanuit gaan dat deze chips ook op de volgende generatie DX11 kaarten van AMD gebruikt gaat worden. ....

nVidia is nog niet zo ver met haar videokaarten en ik verwacht ook niet dat de volgende generatie consoles al zo ver in ontwikkeling zouden zijn..
Ik denk dat nV ook gewoon voor het snelste gaat, dus ook gewoon voor 6GHz GDDR5. Ik denk dat ze echt al wel zo ver zijn dat ze dat gaan gebruiken. Wat voor bus er dan opkomt blijft afwachten, mar ik denk dat zij ook terug gaan naar een 256 bits bus. Veel goedkoper te maken.

-Het lijkt erop dat iedereen denkt dat nV achter de feiten aanloopt, en dat ze hopeloos achter liggen, maar dat dachten we ten tijde van de HD3870 ook van ATi.

En boem, daar waren ze ineens weer... :)

Ik ben het dan ook helemaal eens met deze post: Cassius in "[Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Top..."
Indy91 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 08:42:
[...]

Ik hoop juist dat nVidia het komende halfjaar geen DX11 GPU's op de markt brengt en hierdoor hard aan marktaandeel gaat verliezen. In mijn optiek houdt nVidia juist Innovatie tegen, omdat men teveel invloed heeft op gamedevs en andere partijen.
Je mag hopen dat ze wel snel (of ongeveer tegelijk) met AMD een DX11 chip uitbrengen.

De enige waar ik "bang" voor ben is Intel. Ik denk dat die voor zowel ATi als nV de gevaarlijkste concurrent is/ wordt. Die hebben zoveel recources.... :o Zowel nV als ATi mogen wel met een HELE goede DX11 chip komen... Anders zou het imho best eens zo kunnen zijn dat ze behoorlijk snel overlopen en ingehaald worden door Intel.

En dat heb ik liever niet! :| Want die kan imho zowel ATi als nV de markt uit concurreren.

[ Voor 28% gewijzigd door Format-C op 06-06-2009 09:06 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290112

Ik zou het in ieder geval rampzalig vinden dat nVidia, door hun enorm marktaandeel (en dus ook geld) straks weer hetzelfde klaar krijgt gespeeld bij Microsoft op de DX11 specs wederom naar beneden bij te stellen.
Dat zou inderdaad heel erg zijn, maar ik ben er nu niet zo bang voor. Het is voor devs toch ook alleen maar fijner om niet over een jaar weer aan een nieuwe DX te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Indy91 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 08:42:
[...]

Ik hoop juist dat nVidia het komende halfjaar geen DX11 GPU's op de markt brengt en hierdoor hard aan marktaandeel gaat verliezen. In mijn optiek houdt nVidia juist Innovatie tegen, omdat men teveel invloed heeft op gamedevs en andere partijen. Zoals:
- Het downplayen van DX10.1 bij de gamedevs, waardoor er er tot nog toe nauwelijks DX10.1 games zijn te vinden. (remember Ubisoft: Assassins Creed debacle)
- De invloed op Microsoft om de oorspronkelijke DX10 specs (DX10 Done Right) naar beneden bij te stellen: DX10 Castrated, zodat nVidia hardware aan deze nieuwere specs kon voldoen.
- En naar het schijnt, het nu weer downplayen van DX11.

Volgens mij heeft ATi altijd al oog gehad voor Innovatie, maar door onder andere het gebrek aan marktaandeel (en dus ook marketing middelen) is deze vooruitgang de laatste jaren wat gestagneerd.

Wat een onzin, als nVidia gewoon een DirectX 11 GPU op de markt brengt houden ze toch helemaal niks tegen. Het is dan namelijk ook hun product. Wat DirectX 10.1 betreft geef ik je gelijk.
Ga dan maar hopen dat ze snel een DirectX 11 GPU hebben, zoniet bestaat er inderdaad een grote kans dat ze DirectX 11 gaan "afbreken".

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Laatst online: 31-01 14:21
Hacku schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:15:
[...]

Wat een onzin, als nVidia gewoon een DirectX 11 GPU op de markt brengt houden ze toch helemaal niks tegen. Het is dan namelijk ook hun product. Wat DirectX 10.1 betreft geef ik je gelijk.

[...]

Ga dan maar hopen dat ze snel een DirectX 11 GPU hebben, zoniet bestaat er inderdaad een grote kans dat ze DirectX 11 gaan "afbreken".
Hoezo, onzin? Het is toch ook gebeurd met DX10.

In de volgende alinea bevestig jezelf dit toch ook? :?

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat meer info over die DX11 demo op Computex... AMD is goed bezig met zand in de ogen te strooien van mensen... Niet alleen was de wafer omgedraaid zodat je er weinig van kon aflezen, ook is de framerate counter in de DX11 demo vervalst zodat de competitie niet kan inschatten hoe de uiteindelijke performance van de kaart is.

De eerste DX11 titel zou met kerst in de winkel moeten liggen. De wafer die getoond werd was al een paar weken oud. Diverse developers zouden al een tijd lang de beschikking hebben over DX11 hardware van AMD. Dit komt overeen met het bericht dat ik hoorde van developers en Microsoft dat nVidia erg verbaasd was over hoe ver AMD al was met hun DX11 kaarten. Dit kan alleen maar als ze inderdaad de beschikking hebben over hardware. Op de dag van release van Windows 7 zou er een DX11 upgrade pakket voor Vista beschikbaar moeten zijn. Hierdoor is de penetratiegraad meteen een stuk groter dan bij de introductie van DX10, toen Windows XP gebruikers in de kou kwamen te staan.

Dan nog iets sappigs over iets wat zich een tijd geleden heeft afgespeeld... Ooit afgevraagd waarom AMD in hun marketingpresentaties nooit uitvoerig gebruik heeft gemaakt van Crysis (dus plaatjes, filmpjes, etc) om de grafische superioriteit aan te tonen? Dat komt omdat NV de exclusieve alleenrechten had om Crysis in hun marketingpresentaties te gebruiken. Dus niet alleen werkten er twee NV engineers bij Crytek om Crysis te optimaliseren voor NV hardware, ook marketingtechnisch werd AMD volledig afgesloten. Uiteindelijk mocht ook AMD een engineer naar Crytek sturen om te helpen met optimalisaties voor Crysis. Dat Crytek echter niet onwelwillend tegenover AMD staat, laat de "The Project" demo die ze tijdens de launch van de X850 gemaakt hadden voor AMD wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Indy91 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:31:
[...]

Hoezo, onzin? Het is toch ook gebeurd met DX10.

In de volgende alinea bevestig jezelf dit toch ook? :?
Omdat ze geen DirectX 10.1 chip hadden gingen ze lekker afbreken. Dat was niet gebeurd als ze net zoals AMD een 10.1 GPU hadden, want je eigen product wil je verkopen. Als jij hoopt dat nVidia lang mag wegblijven met een DirectX 11 GPU dan mag je er ook van uitgaan dat ze hetzelfde gaan proberen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

Apoca

Array Technology Industry

CJ schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 12:36:
Op de dag van release van Windows 7 zou er een DX11 upgrade pakket voor Vista beschikbaar moeten zijn.
Dat "moeten zijn" is wel een beetje freaky, Als nV onze vrienden van MS in een vergadering kunnen overtuigen dit nog een beetje uit te stellen, staan we straks weer allemaal te kijken met onze DX11 kaartjes. En hebben ze zelf wat meer tijd om zaken op orde te stellen mocht dit nodig zijn natuurlijk.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat de situatie nu toch wel een beetje anders is... Het is nu meer een situatie die vergelijkbaar is met de introductie van DX9. nVidia kon toen ook schreeuwen en roepen wat ze wilden, maar DX9 kwam er met specs die perfect afgesteld waren op de R300. De DX11 specs staan vast en tijdens de ontwikkeling heeft AMD een grote rol gespeeld.

Dat NV nu bij OEMs DX11 zit te downplayen door te zeggen dat bepaalde DX11 functies ook op DX10 hardware kan, is al een teken dat MS aan DX11 weinig zal veranderen (lees: kaal strippen). Anders hadden ze het wel bij MS geprobeerd en dan had ik het wel gehoord. En op Computex hoorde ik van mijn contact dat ze dit nu ook bij game developers proberen.... door hen te zeggen dat je DX11 helemaal niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Niet kinderachtig bedoeld maar OEMs en gamedevs zijn echt niet gek :) . Als zij weten dat nVidia geen DX11 parts kan leveren en door hebben dat ATi wel DX11 parts kan en wil leveren, zal een groot deel (wat hopelijk een set hersenen) heeft dit zo doorzien. Vervolgens 'ja' knikken tegen nVidia en verder lekker hun eigen ding doen. Ook denk ik niet dat belangrijke nVidia vertegenwoordigers naar een random gamedev lopen en zeggen "goh wat is dat DX11 toch prut he?". Dat zijn of de lage jongens of mensen zonder gevoel voor communicatie. Ik zie de wereld er gewoon niet nog een keer intrappen puur op woorden :) .

Als er echter zakken geld neergelegd worden om 'wat dx11 functies' te 'vergeten' bij een gamedev/oem ... dat zou zonde zijn. Maar geld corrumpeert nou eenmaal.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cassius schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:00:
Niet kinderachtig bedoeld maar OEMs en gamedevs zijn echt niet gek :) . Als zij weten dat nVidia geen DX11 parts kan leveren en door hebben dat ATi wel DX11 parts kan en wil leveren, zal een groot deel (wat hopelijk een set hersenen) heeft dit zo doorzien. Vervolgens 'ja' knikken tegen nVidia en verder lekker hun eigen ding doen. Ook denk ik niet dat belangrijke nVidia vertegenwoordigers naar een random gamedev lopen en zeggen "goh wat is dat DX11 toch prut he?". Dat zijn of de lage jongens of mensen zonder gevoel voor communicatie. Ik zie de wereld er gewoon niet nog een keer intrappen puur op woorden :) .

Als er echter zakken geld neergelegd worden om 'wat dx11 functies' te 'vergeten' bij een gamedev/oem ... dat zou zonde zijn. Maar geld corrumpeert nou eenmaal.
Je overschat de kracht van NVIDIA.

En je denkt dat belangrijke NVIDIA vertegenwoordigers niet naar random gamedevs toe gaan en zeggen dat DX11 prut is... maar helaas. Ik weet wel beter.... hoor het uit eerste hand. ;) Deze inside info was dus de info die ik een paar weken geleden al had gekregen maar niet naar buiten mocht brengen over achterbakse praktijken en de grote verrassing... nl dat NV nog lang niet klaar was met hun GPU. Maar aangezien ik nu ook via andere kanalen hoor dat ze op Computex precies hetzelfde hebben gedaan, mag het nu wel naar buiten komen... Ze doen het dus wel degelijk alleen niet met random gamedevs, maar met erg veel gamedevs en OEMs. ;)

En dit is zeker ook niet kinderachtig bedoeld, maar gamedevs en OEMs zijn inderdaad niet gek.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 06-06-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

CJ schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 15:02:
[...]
Je overschat de kracht van NVIDIA.
Daat moet ik onderschat lezen denk ik ;) ?
En je denkt dat belangrijke NVIDIA vertegenwoordigers niet naar random gamedevs toe gaan en zeggen dat DX11 prut is... maar helaas.
Maar dat is mijn punt een beetje. Zeggen doet niets zonder dat er iets tegenover staat. Als een gamedev \ oem aantal prachtige DX10.1/DX11 features klaar heeft staan en een hoge nVidia vent zegt "ja maar dat is toch niet nodig" of "maar waarom doe je dat niet zo en zo met DX10" of "dat kwaliteitsverschil ziet niemand" of nog 100 andere manieren. Dan zegt die gamedev / oem toch "interessant", maar denkt gezond bij zichzelf ... dat renderpath hou ik mooi wel beschikbaar voor toekomst/ATi/etc etc.

Nogmaals dan zou er wel iets "overtuigender" moeten komen dan woorden. Tenzij de woorden beladen zijn (suggestief: dreigend etc).

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik doelde meer op het overschatten van de kracht van nVidia's geld. Zoals je zelf al aangeeft is men niet gek.

Als NV zou proberen te dreigen, dan denk ik dat ze snel voor wat gesloten deuren komen te staan. MS flikte het al een keertje met ze bij de ontwikkeling van DX9. Denk niet dat ze ze het er op zullen wagen... men heeft gezien hoe verontwaardigd de community ook reageerde op het verwijderen van de het DX10.1 path uit Assassin's Creed. Dat soort praktijken willen ze graag natuurlijk weer voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
dat was ook geen kleintje maar zelfs ubisoft die door de knieen ging voor de smeekbede van nv.

nv heeft een hogere betrokkenheid laten zien bij devs door de jaren heen (complete teams op pad voor optimalisaties. hier heeft nv natuurlijk baat bij maar de devs ook) en ik denk dat ze toch best wat invloed zullen hebben.

toch zal het geen heel groot probleem zijn. de betere dx11 titels zullen nog wel een tijdje duren en tegen die tijd zal nv ook dx11 hardware hebben. ben benieuwd naar de performance van dx11 want er zijn ons met dx10 gouden bergen beloofd maar echte snelheidswinst was alleen te bespeuren bij dx10.1.
dx10 was een lachertje, zeker het eerste half jaar. coj en destijds lost planet waren leuk, maar in dx10 onspeelbaar. (ook op de superieure 8800gtx destijds)

we zullen zien. wie er ook sneller is, ik verwacht dat in beide gevallen de eerste generatie weer niet genoeg punch in huis zal hebben voor een full dx11 experience op hoge resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat DX10 leek tegen te vallen kwam vooral omdat veel DX10 titels gewoon DX9 titels waren die naar DX10 geport waren.

Ik denk dat je nu zult merken dat AMD een stuk aggressiever is wanneer het aankomt op marketing en het ondersteunen van developers. Ook AMD stuurt engineers de werkvloer op.

En nu wel duidelijk is dat bv DX10.1 wel veel voordelen heeft boven DX10.0 en niet zoals NV dat iedereen wilde doen laten geloven, weinig nieuws bracht.... denk ik niet dat vele mensen er nog in zullen trappen. OEMs verkopen in ieder geval straks liever DX11 machines dan DX10 of DX10.1 machines, al was het puur omdat een hoger getal mooier staat. En de eerste tijd ziet het er naar uit dat er maar 1 aanbieder is van die hardware, dus dan is de keuze voor hen gemakkelijk... en voor AMD de kans om hun marktpenetratie omhoog te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

En die positie moeten ze -echt- enorm uitbuiten. Als ze echt de eersten zijn met low-end DX11 kaarten (grootste volume) en misschien OOK nog met mid-end en high-end spul dan moeten ze hier optimaal gebruik van maken. Dat zijn nou NET die maandjes waarin je marktaandeel kunt terug snoepen, zeker bij gebruikers die altijd nVidia kochten en dan denken: "Goh dit DX11 spul ziet er echt gaaf uit op deze ATi kaart, toch best een goed merk!". En kabang een berg users erbij.

Ik hoop het, heb het eerder gehad over mijn steun aan ATi (lol, like they care, maar toch ;) ) als het "betere bedrijf" qua normen en waarden. Hoop dat het zich uitbetaald en dat het gezegd van "goed wie goed toekomt" ook echt werkelijkheid worden kan ...

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
zo lang ati linux ook beter gaat ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Nvidia heeft DX10.1 iig goed om zeep geholpen en idd was DX10 ook best tegenvallend vind ik zelf. Mag hopen dat t met DX 11 wel beter gaat worden. Ik heb altijd t idee gehad dat Nvidia veel meer invloed had daarin dan ATI. Veel games waar die Nvidia schermen eerst ff flink in beeld kwamen. Dat ATI niet echt veel geloof ik. ATI is terrein aan t winnen. En ik hoop dat dat zo blijft. Ik ben blijer met mn ATI op t moment dan dat ik met mn 8800GTX was.Nu Nvidia door Dell is gedropt...ik vind t best wat zeggen over hoe Nvidia momenteel bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 08:40

TGEN

Hmmmx_

tomcatha schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:52:
zo lang ati linux ook beter gaat ondersteunen
AMD is daar gelukkig al een stuk verder mee dan nVidia, alleen aan Intel kunnen ze nog niet tippen. nvidia(4) en fglrx(4) heb ik het dan niet over, want dat zijn ranzige closed-source drivers waar de honden geen brood van lusten, die ook nog eens niet werken op andere platformen dan Linux.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:56:
Dat DX10 leek tegen te vallen kwam vooral omdat veel DX10 titels gewoon DX9 titels waren die naar DX10 geport waren.

Ik denk dat je nu zult merken dat AMD een stuk aggressiever is wanneer het aankomt op marketing en het ondersteunen van developers. Ook AMD stuurt engineers de werkvloer op.

En nu wel duidelijk is dat bv DX10.1 wel veel voordelen heeft boven DX10.0 en niet zoals NV dat iedereen wilde doen laten geloven, weinig nieuws bracht.... denk ik niet dat vele mensen er nog in zullen trappen. OEMs verkopen in ieder geval straks liever DX11 machines dan DX10 of DX10.1 machines, al was het puur omdat een hoger getal mooier staat. En de eerste tijd ziet het er naar uit dat er maar 1 aanbieder is van die hardware, dus dan is de keuze voor hen gemakkelijk... en voor AMD de kans om hun marktpenetratie omhoog te gooien.
Jep. Wat je ook al zij. nVidia gaat nu roepen dat DX10 goed genoeg is en dat hun DX10.1 kaarten voldoen. Maar bij ATi kun je straks een mooie vergelijking maken met wat DX11 echt kan. Die hardware ondersteunt alles. Ik denk dat DX9 een van de meest succes volle DX versie's is geweest. ook het langste in omloop volgens mij. Maar dat kan best zijn omdat vista toen zo vertraagt wordt. Zelfs nu komen er nieuwe games uit die amper DX10 gebruiken. Ik denk en hoop dat dat met DX11 gaat veranderen.

En PC gaming lijkt inderdaad dood te gaan. Moet je eens zien wat voor een mooie GFX ze uit zo'n Xbox360 op PS3 toveren. Waar maar DX9 kaartjes in zitten met misschien 1/4-1/8e van de power die we nu hebben. Op de pc is het wel iets mooier maar niet zo denderend veel mooier als het had kunnen zijn. Als je het mij vraagt moeten de standaarden nog stakker zodat je niet op een architectuur zou moeten optimaliseren. Echter heb je dan misschien wel weer minder concurrentie en innovatie.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:55
Ik vind het inderdaad erg knap dat ze zulke mooie graphics op zulke achterstandige hardware kunnen draaien. Het loopt allemaal goed met elkaar samen en het is allemaal goed geprogrammeerd. Iets wat bij de PC echt veel te vaak fout gaat. Een mooie game met ongelooflijk slechte optimalisaties.. Dat ze ook daar eens wat meer rekening mee gaan houden. Kijk bijvoorbeeld naar wat geporte games. Veel spelen op de PC gewoon slecht, en dat met een HD4890 etc..

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 11:46

SG

SG surft naar info hardewaren

Dat nV DX10 zo heeft kunnen downgraden. Ik denk dan aan die Viruele driver architektuur. En later DX10.1. en de grote MS toegaf. Komt doordat nV met de G80 de markt met DX10 alleen heerste. AMD was met de R600 te laat en te zwak. Pas met RV670 speelde ze weer mee. En veel later 'n grote slag met RV770. Maar ja die g80 G92 zijn er dan ook nog, als target platform.
XP vs Vista werd toen altijd gebenched met nV hardware. Totdat een uitzondering opmerkte dat ATI daar toch beter deed.

Met DX11 heeft nV die luxe niet. En hun traditionele gedrag in de markt doen ze toch weer, dat aggresief gelobby. Maar ze staan niet zo sterk als toen.

Wat inhoud dat we nu wel een grotere kans op een full DX11 featureset te krijgen.

Maar ja het gaat om de games. Vraag me af welke Game titel die eerste DX11 game zal zijn.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuhr89 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 01:46:
Ik vind het inderdaad erg knap dat ze zulke mooie graphics op zulke achterstandige hardware kunnen draaien. Het loopt allemaal goed met elkaar samen en het is allemaal goed geprogrammeerd. Iets wat bij de PC echt veel te vaak fout gaat. Een mooie game met ongelooflijk slechte optimalisaties.. Dat ze ook daar eens wat meer rekening mee gaan houden. Kijk bijvoorbeeld naar wat geporte games. Veel spelen op de PC gewoon slecht, en dat met een HD4890 etc..
Het ontwikkelen voor een closed box environment systeem als de Xbox360 of PS3 is veel gemakkelijker dan het ontwikkelen voor het PC platform wat een open box environment is. Bij consoles staan alle variabelen vast. De kloksnelheden, het beschikbare geheugen, de resoluties waarop het gespeeld gaat worden... Je kan daarvoor perfect optimaliseren.

Het PC platform is echter zo grillig en je moet met zo veel verschillende combinaties rekening houden... daarnaast komen er steeds snellere onderdelen uit... het perfect optimaliseren kost gewoon enorm veel geld... en dat hebben veel devs niet... je ziet dat ze vaak met ongeoptimaliseerde games uit komen die adhv patches steeds optimaler beginnen te werken. Geen wonder dat devs liever voor een console games maken dan voor het PC platform, ondanks dat dit wel krachtiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik weet trouwens niet of we zo blij moeten zijn met de (waarschijnlijk) enorme voorsprong.
voor AMD geweldig, maar voor de consument niet. Al helemaal niet met het verhaal dat Dell waarschijnlijk meer ATi wil gaan leveren voorlopig.

Dell (en andere oem's) willen ook allemaal dat dx11 stickertje op de machines hebben. Ten tijde van de athlon64 (of de x2?) waren er ook een tijd lang erg weinig cpu's te krijgen in de winkels omdat alles ineens naar Dell ging. (geen last van toen ze nog Intel only waren)

Voor AMD is geld ook gewoon het belangrijkste, en als ze een zeer grote order krijgen dan gaat dat gewoon voor de retailkanalen.

Nogmaals: mooi voor hun, maar met een te grote voorsprong zal de verkrijgbaarheid slecht zijn en de prijzen veel hoger dan wanneer er concurrentie is. (de 8800gtx en 8800gts 640mb waren ook ERG dure kaarten toen ze uitkwamen en alleenheersers waren)

Ik denk dat het toch een prima keuze was om de 4890 toch maar te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
meljor schreef op zondag 07 juni 2009 @ 10:11:
Ik weet trouwens niet of we zo blij moeten zijn met de (waarschijnlijk) enorme voorsprong.
voor AMD geweldig, maar voor de consument niet. Al helemaal niet met het verhaal dat Dell waarschijnlijk meer ATi wil gaan leveren voorlopig.

Dell (en andere oem's) willen ook allemaal dat dx11 stickertje op de machines hebben. Ten tijde van de athlon64 (of de x2?) waren er ook een tijd lang erg weinig cpu's te krijgen in de winkels omdat alles ineens naar Dell ging. (geen last van toen ze nog Intel only waren)

Voor AMD is geld ook gewoon het belangrijkste, en als ze een zeer grote order krijgen dan gaat dat gewoon voor de retailkanalen.

Nogmaals: mooi voor hun, maar met een te grote voorsprong zal de verkrijgbaarheid slecht zijn en de prijzen veel hoger dan wanneer er concurrentie is. (de 8800gtx en 8800gts 640mb waren ook ERG dure kaarten toen ze uitkwamen en alleenheersers waren)

Ik denk dat het toch een prima keuze was om de 4890 toch maar te houden :+
Waarom is dit slecht voor ons dan ? Oems gebruiken bijna alleen maar die prut low end kaartjes in hun systemen. High end kaarten zie je haast nooit alleen in die XPS En alienware bakken. Dus daar zie ik helemaal geen probleem voor ons tweakers. De meeste mensen gaan toch niet gamen op die low end hardware. En zo wel dan kun je nog beter een kaartje van de vorige generatie kopen. Die mensen interesseert het vaak ook niet zo veel. Dus nogmaals ik zie hier totaal geen problemen voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Astennu schreef op zondag 07 juni 2009 @ 10:14:
Waarom is dit slecht voor ons dan ? Oems gebruiken bijna alleen maar die prut low end kaartjes in hun systemen. High end kaarten zie je haast nooit alleen in die XPS En alienware bakken. Dus daar zie ik helemaal geen probleem voor ons tweakers. De meeste mensen gaan toch niet gamen op die low end hardware. En zo wel dan kun je nog beter een kaartje van de vorige generatie kopen. Die mensen interesseert het vaak ook niet zo veel. Dus nogmaals ik zie hier totaal geen problemen voor de consument.
Ik denk dat meljor bedoelt dat omdat ATI geen concurrentie zal hebben in het top-end gebied, ze prijzen kunnen vragen die ze willen voor hun nieuwe producten, net zoals NV deed met hun GF8800GTX en afgeleiden. Natuurlijk zullen die de snelste zijn van al, maar hun prijs zal er (volgens meljor hopelijk niet) naar zijn.

Dat wordt dus een HD5850 voor €300 en een HD5870 voor €450, omdat er toch niks is dat er tegenop kan. Bijvoorbeeld, natuurlijk.

Moest NV nu direct concurrentie leveren, dan zou er weer een prijsslag uitgevochten moeten worden, en zouden de prijzen eerder de trend volgen die de HD4000 ook gelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Astennu schreef op zondag 07 juni 2009 @ 10:14:
[...]

Laat ik nou zo'n XPS bak hebben :+ De eerste was met een 8800GTX en nu 1 met een 3870x2 (die naar mijn idee nog wel beter kan lopen, maar dat is ff andere koek) Verder bevatten de XPS modellen (afhankelijk welke dat je kiest) echt niet low-end hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Laatst online: 23-05 19:15
Speedlink schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:37:
[...]

Laat ik nou zo'n XPS bak hebben :+ De eerste was met een 8800GTX en nu 1 met een 3870x2 (die naar mijn idee nog wel beter kan lopen, maar dat is ff andere koek) Verder bevatten de XPS modellen (afhankelijk welke dat je kiest) echt niet low-end hardware.
Hij bedoelt dat over het algemeen er low-end/bugdet spul zit in systemen, bijna nooit high-end, behalve bij de xps en alienware lijn. Dus hij zegt dat die 2 systeem lijnen wel vaak goede hardware hebben en andere niet zodat we niet bang hoeven te zijn dat er teveel kaarten naar oem's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik wil graag een crossfire setup maken. Wat is de beste kaart in de prijsklasse van +/- 100 euro (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

^^ With captain obvious :> .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:10
of op extreme resoluties misschien de sapphire hd4850 1 gig. (109 euro) maar volgens mij is dit de nieuwstopic en niet de ervaringentopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Ik ben benieuwt of de nieuwe kaarten goed presteren .

Ik speel nu nog steets games met mijn 2900xt crossfire
Nog steeds geen nut gehad om te vervangen naar een ati 4850 omdat de oudjes nog steets goed werken op de resolutie die ik speel.

Maar worden langzaam wel oud zullen we zeggen (tijd voor iets nieuwe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op zondag 07 juni 2009 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat meljor bedoelt dat omdat ATI geen concurrentie zal hebben in het top-end gebied, ze prijzen kunnen vragen die ze willen voor hun nieuwe producten, net zoals NV deed met hun GF8800GTX en afgeleiden. Natuurlijk zullen die de snelste zijn van al, maar hun prijs zal er (volgens meljor hopelijk niet) naar zijn.

Dat wordt dus een HD5850 voor €300 en een HD5870 voor €450, omdat er toch niks is dat er tegenop kan. Bijvoorbeeld, natuurlijk.

Moest NV nu direct concurrentie leveren, dan zou er weer een prijsslag uitgevochten moeten worden, en zouden de prijzen eerder de trend volgen die de HD4000 ook gelopen is.
Tuurlijk niet. Want er zijn geen DX11 games. Dus dan wordt de performance nog steeds vergeleken met de vorige generatie. En dan heb je daar ineens een hele sterke HD4870 X2 staan voor weinig geld. Dus kunnen ze niet zo maar 600 euro vragen voor een DX11 kaart die maar iets sneller is als een X2. Dit zal AMD niet gaan doen. Ik gok dat die kaarten hooguit 350-400 worden voor de HD5870. Maar verwacht eerder rond de 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 18:07
CJ schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:39:
[...]

De enige dingen die ik gehoord heb is dat GT300 naar 2010 verschoven is en dit heb ik nu van meerdere bronnen te horen gekregen... de GPU kwam terug uit de fabriek en deed het niet... er moet nog veel aan gebeuren om 't goed te laten werken, aldus die de geruchten.

Maar ik kijk persoonlijk nergens meer van op wanneer het om NVIDIA gaat... een kat in het nauw maakt rare sprongen... dus wie weet of ze ergens nog een konijn uit hun hoge hoed weten te toveren... misschien alsnog een GT212 met DX10.1 onder begeleiding van een massale campagne waarin ze het belang van DX11 downplayen totdat ze een paperlaunch in Q4 doen van GT300.
Bij fudzilla melden ze dit nu ook:
Nvidia won't have DX11 cards until H1 '10
Written by Lars-Göran Nilsson
Monday, 08 June 2009 05:22

Computex 09: Rumour from Taiwan

Nvidia can't be too happy over the fact that AMD was showing off working silicon of its DirectX 11 hardware at Computex, especially as we heard a lot of rumours during the show that Nvidia won't have its own DirectX 11 products ready until sometime in the first half of next year.

We wouldn't even expect it to happen all that soon, as our understanding is that Nvidia is busy re-working a lot of its planned GPUs. From what we were told, TSMC is the source of this leak, as they've been talking to various people in the business and said that Nvidia won't have any DirectX 11 parts this year and not even early next year.

This is indeed bad news for Nvidia which seems to get attacked by AMD on every front these days without having anything to respond back with. Nvidia might be leading on the high-end of the market, but considering how small this part of the graphics card market is, Nvidia must be feeling the heat.

However, Tegra seems to have brought a lot of attention to Nvidia and with ION having been opened up to be matched up with any and all Intel CPUs, Nvidia might yet have a chance to make some good money this year, at least as long as they can bring out some exciting new devices together with its partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoorde net dat AMD dit jaar waarschijnlijk toch nog concurrentie gaat krijgen op DX11 gebied.... niet van NVIDIA maar van Intel. Het schijnt dat één fabrikant van videokaarten inmiddels al wat LRB exemplaren heeft gekregen en dit in Q4 uit gaat brengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 10:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Maar op welke markt? Mid of low end, of gaat Intel high end proberen, om zo publiciteit te generen voor hun lagere modellen?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Astennu schreef op maandag 08 juni 2009 @ 07:18:
[...]

Tuurlijk niet. Want er zijn geen DX11 games. Dus dan wordt de performance nog steeds vergeleken met de vorige generatie. En dan heb je daar ineens een hele sterke HD4870 X2 staan voor weinig geld. Dus kunnen ze niet zo maar 600 euro vragen voor een DX11 kaart die maar iets sneller is als een X2. Dit zal AMD niet gaan doen. Ik gok dat die kaarten hooguit 350-400 worden voor de HD5870. Maar verwacht eerder rond de 300 euro.
Ten tijde van de GF8800 was DX10 ook niet de grootste reden dat die kaart zo'n succes was, eerder de brutale performance verbetering.

Maar zoals jij het stelt mag ik aannemen dat een single gpu HD5000 reeks niet 2x zo snel zal zijn als een HD4870X2, correct? Dan lijkt het er inderdaad op dat ATI de markt kunstmatig moet aanpassen (de HD4870X2 uit de markt halen, bv), ofwel moeten ze zich houden aan de prijzen die ze nu voor een bepaalde hoeveelheid performance vragen.

Ik zie het persoonlijk wel zitten, het idee dat ATI democratische prijzen gaat vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DevilsProphet schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:28:
Maar zoals jij het stelt mag ik aannemen dat een single gpu HD5000 reeks niet 2x zo snel zal zijn als een HD4870X2, correct?
Volgens mij is die bijna 2 keer zo snel als een HD 4870 en dus ongeveer gelijk aan een HD 4870 X2.
En dan zal er waarschijnlijk wel iets van een HD 5870 X2 komen die 2 keer zo snel is. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door -The_Mask- op 08-06-2009 13:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Newsflash: AMD verlaagt HD4800 prijzen drastisch in Juli

In Juli zal AMD de adviesprijzen van de HD4800 serie drastisch omlaag gooien. Waarschijnlijk hopen ze hiermee snel door hun huidige voorraad DX10.1 GPUs te komen om zo ruimte te maken voor de lancering van de HD5800 Serie in September.

Huidige adviesprijs - Nieuwe adviesprijs
HD4890 1GB: $249 -> $199
HD4870 1GB: $199 -> $149
HD4850 512MB: $129 -> $99

De HD4850 is al erg in prijs gezakt vanwege het tekort aan HD4770 kaarten. Dit tekort zou in de loop van Juli/Augustus weer moeten afnemen. Uiteindelijk zal de HD4850 uitgefaseerd worden ten gunste van de HD4770. De HD4770 zal tzt ook weer vervangen worden door de opvolger aan het eind van het jaar.

Bron: http://vr-zone.com/articl...-in-q3/7173.html?doc=7173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 13:40
CJ schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:35:

Newsflash: AMD verlaagt HD4800 prijzen drastisch in Juli

In Juli zal AMD de adviesprijzen van de HD4800 serie drastisch omlaag gooien. Waarschijnlijk hopen ze hiermee snel door hun huidige voorraad DX10.1 GPUs te komen om zo ruimte te maken voor de lancering van de HD5800 Serie in September.

Huidige adviesprijs - Nieuwe adviesprijs
HD4890 1GB: $249 -> $199
HD4870 1GB: $199 -> $149
HD4850 512MB: $129 -> $99

De HD4850 is al erg in prijs gezakt vanwege het tekort aan HD4770 kaarten. Dit tekort zou in de loop van Juli/Augustus weer moeten afnemen. Uiteindelijk zal de HD4850 uitgefaseerd worden ten gunste van de HD4770. De HD4770 zal tzt ook weer vervangen worden door de opvolger aan het eind van het jaar.

Bron: http://vr-zone.com/articl...-in-q3/7173.html?doc=7173
Nice, nu worden deze kaarten echt wel goedkoop... De 48701GB kost hier rond de 150€, dus als we de trend wat volgen wordt dat 160-170€ voor een 4890 en 130€ voor een 48701GB denk ik zo.
Ik vraag mij af hoeveel marge ze nog hebben op die kaartjes 8)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Astennu schreef op maandag 08 juni 2009 @ 07:18:

Klopt eerst wordt DX11 gebenched op zooi DX9 tot DX10.1 games.

Die HD4870x2 is een non agement als die voor minder € de 5000 serie topper verslaat. Is dat geen probleem.
D'r is zoiets als EOL. Je hebt dan een korte periode om die rest stock te kopen maar 'n 5000 type neemt die produkt op performance prijs niveau over. En uiteraard betaal je dan ook voor het dan nog niet zo relevante maar toekomst gerichte DX11 featureset.

Dus die 5000 versie zullen duurder zijn. D'r is dan een prijs verschuiving waar alles weer op hun plaats komt totdat de concurentie opkomt draven waar er weer een nieuwe prijs verschuiving ontstaat. Afhankelijk van de performance resultaten.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
CJ schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:19:
Hoorde net dat AMD dit jaar waarschijnlijk toch nog concurrentie gaat krijgen op DX11 gebied.... niet van NVIDIA maar van Intel. Het schijnt dat één fabrikant van videokaarten inmiddels al wat LRB exemplaren heeft gekregen en dit in Q4 uit gaat brengen....
Ben benieuwd hoe het dan met de stroomversnelling van dx 11 games gaat,nu intel ook er 1 uitbrengt en de optimalisatie van ati/intel op dx11. (intel veel geld, daardoor ati weinig inbreng op devs ?(Crysis))

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Laatst online: 20-05 14:57
Intel moet eerst zien dat ze een deftige driver kunnen bouwen. Goede hardware is maar het halve werk ;)

Wel leuk die prijsverlaging, even nog goedkoop een kaartje op de kop tikken en dan kijken wat dx11 brengt.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Ome Tom over LRB

Intel's 'Larrabee' to Be "Huge"

http://www.tomshardware.c...ee-gpu-graphics,8019.html
Earlier in the week, we posted about Intel's Larrabee GPU and its future-looking performance.

This information comparing Larrabee to Nvidia's GTX 285 was preliminary, and given to us by a company close to Intel and Nvidia. After posting, we received more information on what Larrabee could shape up to be from one of Intel's very close and large partners. The following information should be taken as "current-known" information, and may very well change when Intel ships Larrabee.

According to current known information, our source indicated that Larrabee may end up being quite a big chip--literally. In fact,we were informed that Larrabee may be close to 650mm square die, and to be produced at 45nm. "If those measurements are normalized to match Nvidia's GT200 core, then Larrabee would be roughly 971mm squared," said our source--hefty indeed. This is of course, an assumption that Intel will be producing Larrabee on a 45nm core.

Our source also indicated that Intel is looking to ship Larrabee two years later, putting us in summer of 2011. Of course, by that time, we will have GPUs that are 2 to 4 times faster than current GPUs from both AMD/ATI and Nvidia. However, at that time Larrabee may not be what it is today either.

One critical point we were told was that 1st and 2nd generation Larrabee GPUs will not be compatible with 3rd generation Larrabee. This is of course, highly speculative and very far out. According to the data, Intel's 3rd generation part will have an emulation mode for backwards compatibility. If this is true, then developers would have a hard time programming for Larrabee.

We contacted Intel for comment in regards to the above information. Intel denied that any of the above is true.

Despite the above red-flag, there's an assumption that Larrabee will have to be compliant with Microsoft's DirectX, which will make it compatible with any existing technology on the application level. Games and application would be programmed for DirectX and not coded at the GPU level. However, in a recent Intel Larrabee slide, Larrabee's rendering architecture was suggested to be a successor to DirectX, possibly replacing the DirectX standard.
Erg veel geruchten in 1 bericht, grote die, uitstel en geen compatibiliteit tussen de generaties.

Aparte vind ik dat de 2 jaar uitstel voor hen betekend 2011, dat zou dan aansluiten bij lanch in 2009, zoals CJ zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
misschien zet LRB wel een nieuwe standaard in pc gaming, en volgen ATi en Nvidia wel met hun eigen versies ervan....

Intel heeft voorlopig nog een hoop waar te maken maar persoonlijk zie ik het als een soort try-out die gebruikt gaat worden als een goede en snelle integrated gpu straks in de processor (anders hebben ze totaal geen antwoord op fusion, ze hebben nu ook al geen antwoord op de onboard NV en ATi gpu's en dat willen ze vast wel weer inlopen.

Echt heel slecht nieuws voor NV als het waar is dat ze geen werkende dx11 kaart krijgen voor het 1e kwartaal 2010. Vraag me af wat ze dan al die tijd gedaan hebben want erg innovatief zijn ze de laatste 2 jaar ook niet geweest.....

Kan natuurlijk ook een smokescreen ala AMD zijn en dat ze straks met een topper komen. Voordeel is anders in ieder geval dat ze de performance van de concurrentie alvast weten :+

OF ze worden de markt uitgedrukt door Amd/Intel op graphics gebied en gaan ze zelf 3dfx achterna... what comes around goes around..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
meljor schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:23:
...

Kan natuurlijk ook een smokescreen ala AMD zijn en dat ze straks met een topper komen. Voordeel is anders in ieder geval dat ze de performance van de concurrentie alvast weten :+

OF ze worden de markt uitgedrukt door Amd/Intel op graphics gebied en gaan ze zelf 3dfx achterna... what comes around goes around..... >:)
Wat CJ van TSMC te horen krijgt zegt toch genoeg?
GT300 kwam 'dood' terug en heeft nog serieus wat werk nodig.

Evergreen komt daarentegen nu of binnenkort in massaproductie. Zie maar aan de prijsverlagingen, wat zouden ze daar mee proberen te doen? Oude stocks wegwerken en plaats vrijmaken voor de nieuwe GPU's natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

Apoca

Array Technology Industry

Krijgt AMD geen problemen met vendors als ze ineens de prijzen omlaag gaan gooien? Weet nog dat nV dat ook gedaan heeft destijds met de GTX+ volgens mij, nou en toen stond volgens mij iedereen op de stoep daar omdat op deze manier de marge naar de klote ging. Ze hebben destijds bepaalde mensen nog wat centjes toe moeten stoppen. Of ligt der zaak der nu toch wel anders voor?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15
Dat is heel anders... NVIDIA dropte de prijzen flink vlak na de launch omdat de HD48xx goedkoper waren. Daar heeft AMD geen last van, want die HD4850 en dergelijken zijn al vrij oude kaarten (oude stock).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
hmmm... wordt wel verleidelijk om een 2e 4890 erbij te plaatsen dan. qua performance op zich zal de rv870 niet sneller zijn lijkt me, alleen is het nog gissen naar de prijs ervan en natuurlijk het verloop van dx11 de komende tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199866

welke range video kaarten komen dan dit jaar uit voor de mogelijke ATI HD 5000 series, want ik las op tweakers.net dat Nvidia zijn DX11 kaarten pas 2010 gaat lanceren of het begin of midden is van 2010 is nog onbekend. AMD zegt dan dat zei dit jaar zijn DX 11 videokaarten willen uitbrengen dus is het een low,mid of een high range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115092

Ga maar uit van een high-end. Ze willen vast laten zien wat DX11 allemaal kan. En een low-end DX11 kaart zal vast niet al die nieuwe mogelijkheden kunnen benutten.

Ik denk in oktober een high-end kaart en eind november een wat duurder mid-range kaartje voor de kerstverkopen.

Het kan ook andersom zijn. Eerst een mid-range kaart en dan later een high-end kaart die in feite een dubbele mid-range kaart is.

In ieder geval zullen ze flink sneller zijn dan de 4890 denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 115092 op 08-06-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 199866 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:28:
welke range video kaarten komen dan dit jaar uit voor de mogelijke ATI HD 5000 series, want ik las op tweakers.net dat Nvidia zijn DX11 kaarten pas 2010 gaat lanceren of het begin of midden is van 2010 is nog onbekend. AMD zegt dan dat zei dit jaar zijn DX 11 videokaarten willen uitbrengen dus is het een low,mid of een high range.
Ik zou zeggen...welkom in dit topic en lees de first post nog eens door.... daar staat alles in... Beetje basic vraag waar je het antwoord al op had kunnen weten voor je de vraag gesteld had. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:34

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Hoewel in je startpost vermeld word dat er volgens AMD ´niemand staat te wachten´ op een videokaart (4890X2) die meer als 300w verbruikt maar daar lijken me de meningen over verdeeld en t leek me wel een leuk kaartje om op zo een beurs als Computex eens tentoon te spreiden.. die gaat er zeker geen komen!?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Envy007 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 14:57:
Ome Tom over LRB

Intel's 'Larrabee' to Be "Huge"

http://www.tomshardware.c...ee-gpu-graphics,8019.html

Erg veel geruchten in 1 bericht, grote die, uitstel en geen compatibiliteit tussen de generaties.

Aparte vind ik dat de 2 jaar uitstel voor hen betekend 2011, dat zou dan aansluiten bij lanch in 2009, zoals CJ zei.
Grote die lijkt mij zeer aannemelijk, temminste als iNtel de high-end markt wilt bestijgen en de kroon wilt pakken. Dan heb je een nV met godzilla grote chips in die markt. De 45nm vs 40nm achterstandtje telt ook mee. Het is emulatie wat flexibiliteit offert tegen mindere performance tov fixfunction hardware.
Dus iNtel hoefd niet de AMD route te gaan. Fabs zat voor CPU met big caches. Dus een big chip kan iNtel makkelijker leveren dan AMD.

Ook is er gezegt dat SSE extensies verschillen tussen desktop CPU's. En dat later gelijk getrokken wordt.
Tja dat maakt ze al niet gelijk. plus iNtel zijnde knalt er wat extra SSE sets weer erbij.

Lijkt me toch wel aannemelijk, Maar ja we zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sain onez schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:57:
Hoewel in je startpost vermeld word dat er volgens AMD ´niemand staat te wachten´ op een videokaart (4890X2) die meer als 300w verbruikt maar daar lijken me de meningen over verdeeld en t leek me wel een leuk kaartje om op zo een beurs als Computex eens tentoon te spreiden.. die gaat er zeker geen komen!?
Ik denk dat ze nu gewoon de focus op de HD5xxx serie willen houden. AMD zelf ging al geen HD4890 X2 uitbrengen. Parkners mogen het wel doen maar dan hadden we op computex wel zo'n kaart gezien. Ik denk dat die straks snel door gaan naar de HD5870 X2 kaartjes. Groot gelijk... Als je die performance wilt kun je ook CF gebruiken. Gebruikt wel iets meer stroom maar goed dat moet je er dan maar voor over hebben als een HD4870 X2 niet snel genoeg is. Ik heb ook liever dat ze zich bezig houden met de nieuwe DX11 hardware. Want die HD5870 X2 wil ik zeker hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zou het niet zo kunnen zijn dat AMD al heel binnenkort met een DX11 chip komt? Over 3 weken is het al Q3...

Als ik die nieuwsberichten lees over het dumpen van HD48x0 kaarten, dan zou je bijna gaan denken dat het niet heel lang meer duurt...

Kom maar op met die handel! Ik ben er klaar voor! :D

Ik zeg dan mooi; bye bye nV. En velen met mij denk ik! Dat zou een echte kaakslag van ATi aan nV zijn zeg! :D

8 tellen zeg maar.... Dat`zou een klap zijn die nV niet zomaar even pareert. Tenzij ze zelf ook doen ALSOF ze nog niets DX11's hebben...

[ Voor 35% gewijzigd door Format-C op 09-06-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 15:53

superwashandje

grofheid alom

Kan er al iets geschat worden over het stroomverbruik van de komende kaarten? ik weet alleen dat CJ zei dat die rv840 (toch?) met een 6-pin powerconnector was laten zien, wat ook weer weinig zegt (verbruik tussen 75 en 150 watt).

Als ze nou niet veel meer gaan verbruiken dan de huidige kaarten wil ik misschien ook nog wel wachten op de 5870x2. komt deze eigenlijk ook tegelijk uit met de 5870 en 5850? of word de x2 daarna pas ontwikkeld?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
superwashandje schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:10:
Kan er al iets geschat worden over het stroomverbruik van de komende kaarten? ik weet alleen dat CJ zei dat die rv840 (toch?) met een 6-pin powerconnector was laten zien, wat ook weer weinig zegt (verbruik tussen 75 en 150 watt).

Als ze nou niet veel meer gaan verbruiken dan de huidige kaarten wil ik misschien ook nog wel wachten op de 5870x2. komt deze eigenlijk ook tegelijk uit met de 5870 en 5850? of word de x2 daarna pas ontwikkeld?
Klopt ja. 80 watt van het PCI-E slot en 75 van een 6p connector. Maar de HD4770 had ook een 6p connector maar zou qua verbruik net zonder moeten kunnen. Dus het kan best zijn dat die RV840 maar iets van 90-100 watt gebruikt.

Er staat ook in de FP dat de R800 nog dit jaar komt. Ik gok zelf dat de HD5870 als eerste is en daar na pas een X2 komt. Al vind ik het wel leuk als ze als eerste met die X2 op de markt komen maar dit verwacht ik niet. Het is dus even de vraag hoe lang je moet wachten op die X2. Kan Q4 worden. Maar wellicht weten we daar binnenkort meer over. In het verleden zat er iets van 2 maanden (als ik het me goed herinner) tussen de single en de X2 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Calls Intel a lying, cheating rival

In a chat with the New York Times, Jen-Hsun Huang talked about his take on management, and Nvidia's future plans and goals.

Huang denied Nvidia is working on an x86 processor, saying sarcastically: “If we have such a product, I haven’t found it yet,” Mr. Huang said. “It’s just not important right now.”

What is important is mobile chips such as Tegra, and CUDA computing technologies which allow Nvidia's GPU muscle to be used for somethingother than shooting people and blowing things up.

In spite of these new trends, Nvidia can't afford to neglect its core business, especially following ATI's successful transition to 40nm and good sales numbers of older 55nm Radeons.

Huang describes Intel as a lying, cheating rival that tends to abuse its dominant market position. He has no words of praise for Intel rival AMD, calling the outfit a graphics laggard.

Huang says Nvidia is commited to a long-term business strategy.

“Our mission statement does not say, ‘Make shareholders happy,’ ” said Huang. “It says, ‘Create long-term shareholder value.’ ”

More here.
Ze zijn weer lekker agressief bezig. Zowel tegen intel als AMD. Daar maken ze geen vrienden mee. Ik ben het wel eens met het punt over Intel. Die misbruiken hun positie ook. Maar nVidia doet niet anders. DX10.1 anyone ? WDDM 2.0 anyone ?
Great success for Nvidia

Renaming the G92b-based Geforce 9800GTX+ to Geforce GTS 250 was one of the best things Nvidia did in 2009. The rename worked and everyone wants to buy Geforce GTS 250 as this name definitely sounds better than the old 9800GTX+.

The hard reality is that consumers are too naive to notice the tricks of Nvidia's mighty marketing machine, but as we said, Nvidia doesn’t care much as the strategy works.

In this case the rebranding worked perfectly and only a small portion of people who buy the cards will know that GTS 250 and Geforce 9800GTX+ are the same thing based on a 55nm G92b chip and that the only difference is the bios.

Starting at €95 this card is a great deal, we won’t argue with that.
They did it again :(. HD4770 te slecht leverbaar. En de HD4850 duurder. Mensen denken owh GTS250 zal wel bijna net zo snel zijn als een GTX260. Wrong.... Maar goed voor nVidia. Ik denk dat AMD er goed aan doet die HD4850 ook wat omlaag te doen in prijs tot die HD4770 leverbaar is. Maar als we de nieuwe prijs lijst zien zie je dat ook gebeuren.
ATI is demonstrating its first DirectX 11 beta hardware and it has decided to call its whole DirectX 11 generation Evergreen. The first card is up and running and it was demonstrated last week at Computex in Taiwan, doing tessellation, something really interesting that was already apart of DirectX 10.1 but no one has really used it before.

At this point Nvidia has nothing new to show, at least not until later this year. If all goes well, Nvidia might have its GT300 DirectX 11 capable card in very late 2009 but it’s almost certain that ATI will be the first to launch DirectX 11 hardware. GT300 might also launch in early 2010 as many other sources reported and we believe that even most of Nvidia doesn’t really know when this card might be launched.

Nvidia is limping big time in terms of new technology adoption but in the end, Nvidia hardware ends up faster than ATI’s and Nvidia wins a lot of sales. Let me just remind you, ATI was first to 55nm, 40nm, DirectX 10.1 support and many other things and it looks like that they will be first with DirectX 11 as well. Despite that, Nvidia is selling more and has a much bigger market share as in the end, they do things right.
Vooral het laatste stukje. Ik vermoed ook dat de GT300 een single RV870 wel verslaat. Geen idee met hoeveel. Maar dit verschil zou nog wel eens groter kunnen zijn dat tussen de HD4870 en de GTX280. Maar goed dat is ook de rede dat er een X2 komt. Echter zou het ook kunnen zijn dat de GT300 relatief zuinig is en nVidia dan vrij snel met een GX2 kan komen. Dan wordt het wel wat moeilijk voor AMD dan hebben ze weer geen performance voorsprong te pakken. Zou erg jammer zijn. Gun het ze wel weer een keer.

[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 09-06-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Laatst online: 22-05 20:15
Astennu schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:31:
[...]

Vooral het laatste stukje. Ik vermoed ook dat de GT300 een single RV870 wel verslaat. Geen idee met hoeveel. Maar dit verschil zou nog wel eens groter kunnen zijn dat tussen de HD4870 en de GTX280. Maar goed dat is ook de rede dat er een X2 komt. Echter zou het ook kunnen zijn dat de GT300 relatief zuinig is en nVidia dan vrij snel met een GX2 kan komen. Dan wordt het wel wat moeilijk voor AMD dan hebben ze weer geen performance voorsprong te pakken. Zou erg jammer zijn. Gun het ze wel weer een keer.
Ik weet het niet hoor... tegen de tijd dat nVidia hun GT300 released is AMD al een flinke tijd hun nieuwe generatie aan het verkopen / produceren. Wellicht kan AMD tegen die tijd al wel counteren met een snellere versie (HD5890?) als het nodig is. Daarnaast moet nVidia eerst nog maar eens laten zien dat hun GT300 snel genoeg is. Het is nu nog heel erg koffiedik kijken, maar zoals nVidia ervoor lijkt te staan en hoe AMD ervoor lijkt te staan... ik denk dat AMD straks toch wel een fikse voorsprong te pakken heeft. Wie weet komt daar in 2010 bij dat AMD bij Global Foundries kan laten produceren en wellicht daar ook nog een stukje voordeel kan pakken (ja dat zou nVidia ook kunnen doen, maar AMD is toch groot aandeelhouder daar ;)).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja als je naar het verleden kijkt had AMD wel vaker iets kunnen doen maar het niet gedaan. Ik vond dat de HD4890 ook maar laat was. Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze die alsnog uitgebracht hebben. Want stock clocken ze em maar 100 MHz hoger. Ik dan een hogere stock clock verwacht voor zo'n aangepaste core.

Maar inderdaad we moeten het maar even aanzien totdat er meer duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Laatst online: 28-05 11:53
Astennu schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:31:
[...]

Vooral dat laatste stukje slaat juist nergens op.
Nvidia is selling more and has a much bigger market share
Dat eerste statement wil ik eerst wel eens bewijs van zien en dat ze 'a much bigger market share' hebben heeft meer met het verleden te maken dan met het heden.

Dat de GT300 de RV870 (single) zal verslaan lijkt mij ook waarschijnlijk, dat heeft zoals we weten te maken met de verschillende strategieën die beide partijen hanteren. Maar zoals we ook weten heeft Ati's strategie ze geen windeieren gelegd bij de HD4xxx serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:32
Astennu schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:12:
Tja als je naar het verleden kijkt had AMD wel vaker iets kunnen doen maar het niet gedaan. Ik vond dat de HD4890 ook maar laat was. Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze die alsnog uitgebracht hebben. Want stock clocken ze em maar 100 MHz hoger. Ik dan een hogere stock clock verwacht voor zo'n aangepaste core.
Daar kan ik me ook wel wat in vinden. Ze hadden net zo goed een uber-PCB kunnen ontwerpen, en dan eens fatsoenlijke voltages gebruiken zoals 1,5v. Mooi koperen blok erop, en stampen maar met die kaarten.

Maar goed, AMD denkt die hd4890 kaarten dus nog heel lang te kunnen verkopen. Waarschijnlijk zien we die dingen nog lang op de markt, zelfs naast de RV8xx kaarten. Bovendien hebben ze de kosen weten te verlagen met een die-shrink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
...

[ Voor 99% gewijzigd door Envy007 op 09-06-2009 16:15 . Reden: dubbelpost, stond al in nvidia topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Envy007 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:06:
nVidia GT300 targets 225W TDP

Over het stroomverbruik, maar ook over een Q3 launch van GT300, dus...

[...]

http://www.brightsideofne...300-targets-225w-tdp.aspx
Dit is een ATi nieuwsdiscussie topic in het nVidia nieuwsdiscussie topic was die allang geplaatst. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!