Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
DX11 gaat geen performance winst brengen voor DX10 games. Dan zouden ze Crysis moeten opwaarderen naar DX11. En dat zie ik niet gebeuren. Misschien dat Crysis II DX11 wordt.Splinter Cell schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:24:
[...]
Dat zou wel heel mooi zijn. Alleen schaalt Crossfire nogal slecht in Crysis. Ik ben ook wel benieuwd, hoeveel performancewinst DX11 aan bijvoorbeeld Crysis geeft als je een DX10 kaart gebruikt.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Maar dat de nadruk dit keer vooral ligt op de zuinigheid, waarschijnlijk dat de maximale opgenomen vermogen ligt rond de 100watt. Een hele verbeterig tov HD4890 met 190watt max.
Dat zou geen slechte zet zijn gezien de overgrote deel van de markt nu vraagt om duurzame/zuinige producten.
Waarom niet veel sneller? Mensen willen altijd sneller, als je dat niet kunt leveren lopen ze wel naar de concurrent. nVidia of Intel dus.bladerash schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:18:
Ik denk.. min of meer vanwege de naamgeving, dat de Evergreen niet heel veel sneller wordt dan de HD4 series... Misschien dat de topkaart net 10~15% beter presteert dan de HD4890.
Maar dat de nadruk dit keer vooral ligt op de zuinigheid, waarschijnlijk dat de maximale opgenomen vermogen ligt rond de 100watt. Een hele verbeterig tov HD4890 met 190watt max.
Dat zou geen slechte zet zijn gezien de overgrote deel van de markt nu vraagt om duurzame/zuinige producten.
Wat in de FP staat lijkt mij logischer:
Op korte termijn staan gepland:
•R800
•RV870
•RV840
R800 is de naam van de nieuwe generatie DX11 kaarten van AMD. De codenaam die hieraan gekoppeld is, is "Cypress", net zoals R520 Fudo heette, R580 de naam Rodin had, R300 Khan heette. AMD schijnt over te stappen op de CPU naamgeving, dus ipv nummers maakt men gebruik van steden of andere voorwerpen, planten, dieren, personen. RV870 zou dan Evergreen zijn, een eigenschap van planten die ook in de winter groen blijven. RV830 is volgens mijn bronnen Juniper, een stad in Texas dan wel een boomsoort.
RV870 zal waarschijnlijk wel een stuk sneller zijn dan RV770 (afhankelijk van de situatie 70-100%). De eerste samples komen in Q2 09 uit en de uiteindelijke videokaart zal in de tweede helft van 2009 gereleased worden. RV870 is een 40nm GPU net als RV740.
De R8x0 generatie heeft UVD3 aan boord en zal voor de notebook GPUs onder de Manhattan noemer vallen. Daarnaast heeft R800 iets wat nu nog luistert naar de mysterieuze naam "Dual Shader Engine".
Wie is er eerder met een DX11 kaart? Ik durf veel geld in te zetten op AMD. De laatste roadmaps wijzen op Q3 (September).
RV840 is natuurlijk een cutdown version van de RV870. Deze staat gepland voor Q4 evenals RV830.
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 144949
Zoals nu dus het geval is bij de HD4xxx generatie: er zijn chips met 800, 640, 320, 80 SP's. Hoe meer, hoe performanter, maar hoe hoger het verbruik. Hoe minder, hoe zuiniger, maar hoe lager de prestaties. Zo bedienen ze de hele markt met een breed productaanbod. Ze zouden er niets bij winnen om in hun productaanbod te gaan snijden nu het goed gaat.
Ik lees dit hier alsof de laaste ATI shader SM4.0 NIET unified waren.CJ schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 12:22:
Huddy verwacht verder ook veel performancewinst via de computeshaders. Zaken als postprocessing (motion blur, DoF etc), AI, Physics en particle systems kunnen in de computeshader gedaan worden, daar waar ze nu nog in de pixelshader gedaan worden. Dit zou zo'n 25% performancewinst kunnen opleveren als devs van de CS gebruik maken ipv de PS. Doordat de computeshader los staat van de renderingpipeline, kunnen
Ik lees dit alsof de CS apparte 'shaders' zijn?
Los? Als interface ook los kwa hardware unit? Dat hoefd niet zo te zijn!
Ik zelf dacht eerst dat zo'n asymerisch blokje van 5 unified shader PS GEO vertect doet.Maar dat sommige in dat blokje niet alle taken kunnen doen. En zo'n blokje van 5 ook al GPGPU taken verwerkt.
Voor die nextgen verwacht ik ook dat die unified shader krachtiger en flexibeler en meer GP(gpu) zijn geworden.
CS is het nog meer generalpurpous worden van next gen unified shader units. Het verschil tussen SM4.0 en SM5.0 is dat die shader naar hogere general purpouse level zijn gegaan waardoor GPGPU taken vollediger en flexibeler ondersteund worden. De API heeft daar alleen voor Dev en GPGPU vriendelijkheid een apparte interface voor gemaakt ipv GPU subset HSML daarvoor te misbruiken en het beestje een naam gegeven Compute shaders.
Dus je hebt unified shaders array's die PS V Geo CS taken kunnen doen.
Dat is de indruk die ik eerst had.
Apparte hardware druist tegen de efficentie voordeel van Unified vs Idle Diespace use.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Maar, onder de 500 heb ik het niet meer kunnen krijgen zonder verder terug te gaan kijken dan vrijdag.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Misschien is het handig om je even in te lezen in zaken als 'de renderingpipeline binnen een videokaart in DX' alvorens voorbarige conclusies te trekken en een heel betoog te houden over unified vs non-unified?SG schreef op zondag 14 juni 2009 @ 15:32:
[...]
Apparte hardware druist tegen de efficentie voordeel van Unified vs Idle Diespace use.

Even een plaatje geleend van Hardware Info:

Links de 'renderingpipeline' binnen de gehele DX11 pipeline. En zie daar... de Compute Shader staat daar 'los' van en valt dus niet in directe zin binnen de renderingpipeline. Is de boel daardoor minder unified? Nee.
[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 14-06-2009 18:06 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
khan is wel zeker een geschikte naam geweest voor de R300 serie.
oh en we zullen zeker wel een grote prestatie winst zien van de r8xx serie puur alleen al omdat mensen het anders niet kopen
Ik denk het niet. 1200 Shaders zijn heel erg aanemelijk. Als ze maar 800 shaders in die GPU duwen kan hij nog wel eens aan de kleine kant zijn voor een 256 Bit bus. Aangezien de core een stuk kleiner wordt op 40nm. Dus op gelijke clocks zou je al iets van 30% winst zien tov een HD4890. Daar naast denk ik dat ze die shaders nog wel getweaked zullen hebben en dat de clockspeed nog wel iets hoger zou kunnen liggen als in 900 MHz. Dus ik gok zelf op een 40-70% extra performance tov een HD4890. Maar wel met een gelijk of lager verbruik.bladerash schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:18:
Ik denk.. min of meer vanwege de naamgeving, dat de Evergreen niet heel veel sneller wordt dan de HD4 series... Misschien dat de topkaart net 10~15% beter presteert dan de HD4890.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
@-The_Mask-'s-quote-van-de-frontpage:
Het ziet ernaar uit dat we nog héél eventjes hoeven te wachten op de 58xx serie.
[ Voor 21% gewijzigd door Gojira op 14-06-2009 23:46 ]
-- All science is either physics or stamp collecting
Waarom zien mensen dit altijd zo? Je hebt toch op dat moment besloten dat jij het die 90-100 euro waard vond om er een HD4770 voor te kopen ? Je weet van tevoren dat er een kans is dat die kaarten goedkoper worden. In dit geval is het een grotere drop (20%). Echt onverwacht is dit niet aangezien de HD5xxx serie er aan komt.Mike Post schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:44:
Damn, voel ik me even genaaid. Ik heb een 4770 in huis, maar mijn computeronderdelen komen op 18 juni binnen.. en nu lees ik dat een 4870 al voor €120,- te krijgen is. ATi's prijzen/prijsverlagingen zijn echt ongelofelijk!
@-The_Mask-'s-quote-van-de-frontpage:
Het ziet ernaar uit dat we nog héél eventjes hoeven te wachten op de 58xx serie.
nVidia heeft dit ook gehad met de GTX280 en de GTX260 toen AMD met de HD4xxx serie kwam. De kaart ging bijna 40% in waarde omlaag.
Erg mooie prijs toch ? En hoe lang heb je er nou al plezier van ? mijn HD4850 heb ik toen voor 180 gekocht. Maar heb er echt geen spijt van. En mijn HD4870 X2 was ook goed duur in de 400 euro. Zo gaat dat nou eenmaal.Jasper91 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 03:19:
En dat te bedenken dat ik voor 300,- een 4850 Crossfire had gekocht toen ze net uit waren
[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 15-06-2009 08:13 ]
Ik hou geen betoog maar trek wel observasies uit jouw teksten. Volgen jouw text zie quote paar reply's hierboven. Zou ATI DX11 CS non unified zijn. Jouw text sugeerd dat het apparte units onDie zijn. Daar wijz ik op. Dat ik unified een goede oplossing vind voor Diespace / performance rendement is maar een voetnoot.CJ schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:49:
Misschien is het handig om je even in te lezen in zaken als 'de renderingpipeline binnen een videokaart in DX' alvorens voorbarige conclusies te trekken en een heel betoog te houden over unified vs non-unified?
Dus wat daar boven staat, vooral de 3 eerste regels, is een vraag. Hier re-run: Volgens dat lapje text van jouw! Is CS apparte hardware ONDIE. Non Unified??????
Ik vraag dus bevestiging omdat ik er niks van zie bij DX11 spect speculaties van ''RV780''
IPV dat, kom je met dit.
Dat is geen chip layout maar een interface abstractie. Hoe een programmeur hardware als black box gebruiken gaat. Veel interresanter voor software enginering. Dan hoe de hardware layout on chip geimplementeerd is. Op implementatie niveau komt unified pas opdraven.Even een plaatje geleend van Hardware Info:
Links de 'renderingpipeline' binnen de gehele DX11 pipeline. En zie daar... de Compute Shader staat daar 'los' van en valt dus niet in directe zin binnen de renderingpipeline. Is de boel daardoor minder unified? Nee.
Dit kan je ook voor nV DX10 + PhysX doen. PhysX en dus CUDA is 'n GPGPU gebruik, net als CS maar dan algemeen en ook onafhankelijk van render pipeline, in zo'n abstractie schema. Maar wordt toch door dezelfde Unified shader unit gedaan die ook delen van de pipeline verwerkt. Dat is een Hint? Daarom die vraag.
Dus punt is dit, volgens jouw verhaal lijkt het apparte groepjes transistors CS unit's. Maar dat denk ik dus niet. Maar dat zou jij dus kunnen bevestigen.
A ) bedoel je dat ook?
B ) Of is dat ongelukkig geschreven en mis intrepeteerd.
Zelf denk ik dit: CS is een C like interface die algemeen is en de balast van shader specifieke taken niet heeft, zoals specifiek shader data typen en variablen. En die draaid op nog meer generalpurpouse capable SM5.0 shaders. Die SM5.0 unified shader in hardware doen dan Pixel vertex geo en CS taken. Maar CS wordt dus dmv extra apparte optimale interface benaderd.
Testalation geen idee van of dit appart hardware is of ook iets dat shader doen.
Dat is dan extra vraag nr 2.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Anoniem: 134818
Helemaal mee eens. Ik moet zeggen dat ik me genaaider voelde toen ik mijn 8800GTS 320MB kocht voor 260,- en de 8800GT vlak daarna werd aangekondigd, welke 220 koste en beter presteerde. Mijn HD4850 had ik gekocht voor ~140 redelijk snel na de launch(is nog een referentie kaart). Ik betaal toch liever 140 voor een kaart dan 260. De waardevermindering is het zelfde, alleen heb je in een klap minder betaald. Volgens mij is het nog nooit zo goedkoop geweest om lekker presterende kaarten te kopen. 260 was toen een koopje voor een 8800GTS 320MB. Dat was toen de bang for buck kaartje. Wat nu richting de 100/140 ligt, lag eerder een stuk hoger. Zeker omdat ik mijn 8800GTS verkocht voor een vrienden prijsje van 40,-. Computer hardware daalt gewoon super snel in prijs. Dat is en blijft gewoon zoAstennu schreef op maandag 15 juni 2009 @ 08:12:
[...]
Waarom zien mensen dit altijd zo? Je hebt toch op dat moment besloten dat jij het die 90-100 euro waard vond om er een HD4770 voor te kopen ? Je weet van tevoren dat er een kans is dat die kaarten goedkoper worden. In dit geval is het een grotere drop (20%). Echt onverwacht is dit niet aangezien de HD5xxx serie er aan komt.
nVidia heeft dit ook gehad met de GTX280 en de GTX260 toen AMD met de HD4xxx serie kwam. De kaart ging bijna 40% in waarde omlaag.
[...]
Erg mooie prijs toch ? En hoe lang heb je er nou al plezier van ? mijn HD4850 heb ik toen voor 180 gekocht. Maar heb er echt geen spijt van. En mijn HD4870 X2 was ook goed duur in de 400 euro. Zo gaat dat nou eenmaal.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 15-06-2009 13:51 ]
Dus voor de consument is dit goed. Voor de markt denk ik ook. Want er worden denk ik meer kaarten verkocht omdat het nu nuttiger is geworden om je IGP links te laten liggen en er een kaart van 100 euro in te prikken. Voorheen was het verschil wellicht niet groot genoeg. Of je moest er in een keer 300 euro voor neer leggen.
Astennu schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:12:
Dus voor de consument is dit goed. Voor de markt denk ik ook. Want er worden denk ik meer kaarten verkocht omdat het nu nuttiger is geworden om je IGP links te laten liggen en er een kaart van 100 euro in te prikken. Voorheen was het verschil wellicht niet groot genoeg. Of je moest er in een keer 300 euro voor neer leggen.
Indirect bijkomend voordeel is ook nog eens dat pc-gaming een stuk goedkoper en dus haalbaarder is geworden door de lagere prijzen van videokaarten. Er wordt vaak geroepen dat pc-gaming dood aan het gaan zou zijn. Niet zo gek ook: voor een beetje spel op hoog spelen had je elk jaar een nieuwe kaart van €300+ nodig, waardoor het budget voor voor spellen relatief klein is, met als gevolg illegale downloads die de markt verzieken. Door de veel lagere prijzen voor videokaarten is het spelen van pc-games een stuk goedkoper geworden, waardoor de markt misschien weer gaat groeien, waardoor games ontwikkelen voor pc's ook weer aantrekkelijker is geworden, waardoor er weer meer/betere spellen uitkomen, waardoor er markt is om nieuwe videokaarten te blijven uitbrengen, waardoor...
[ Voor 4% gewijzigd door H004 op 15-06-2009 14:32 ]
link naar originele artikel is onleesbaar dus deze maar geplakt
hier staat aangegeven dat het een (55nm) rv790 word met 256bit interface en gddr 5....maakt dat het niet gewoon een 4890?edit: misschien afgezien van de clocks, die weet ik niet uit men hoofd
[ Voor 10% gewijzigd door superwashandje op 15-06-2009 15:59 ]
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."
[ Voor 30% gewijzigd door SAiN ONeZ op 15-06-2009 16:05 ]
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
CJ:
Edit: In China komt er waarschijnlijk nog een HD4790 uit. Deze is gebaseerd op de RV790 die ook in de HD4890 zit en heeft alle 800 streamprocessors actief, een 256-bit memory interface en 512MB GDDR5. De core loopt op 600Mhz en het geheugen loopt op 800Mhz (3.2Ghz effectief). Performance ligt in tussen een HD4850 en HD4870. Het lijkt wel een enorme dump actie van de huidige DX10.1 generatie GPUs.

[ Voor 0% gewijzigd door -The_Mask- op 15-06-2009 16:06 . Reden: traag ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik vind het alleen een beetje raar van ati dat ze deze nog gaan uitbrengen, hij is op 55nm gemaakt dus eigenlijk al verouderd qua productieproces.
TMSC heeft nog wat problemen met 40nm, zoals te zien is aan de leverbaarheid van de HD 4770.glennvho schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:08:
Volgens je link loopt de core op 600mhz.
Ik vind het alleen een beetje raar van ati dat ze deze nog gaan uitbrengen, hij is op 55nm gemaakt dus eigenlijk al verouderd qua productieproces.
Als ze nog meer 40nm videokaarten gaan uit brengen worden die ook slecht leverbaar en dat schiet niet echt op natuurlijk.
Ook zit de HD4790 tussen de HD4850 en HD 4870 en de HD 4850 gaat eruit en wordt vervangen door de 4770 dus zo vreemd is het allemaal niet.
AMD Nieuwsdiscussie
Jazeker, dat vind ik ook nog steeds, maar het had natuurlijk mooi geweest om een HD4870 voor €10-20 meer te hebben.
"Erg mooie prijs toch ? En hoe lang heb je er nou al plezier van ?"
Uhm, het enige plezier dat ik ervan heb gehad is de eyecandy, het is een erg, erg mooie kaart. Ik heb hem nog niet gebruikt, want.. Hij zit nog niet eens in mijn computer, de computeronderdelen komen pas op donderdag binnen. Ah, net voordat ik de vorige zin af had, zag ik een mailtje van DataByte binnenkomen. De computeronderdelen zijn verstuurd. * Gojira springt een gat in de lucht.
[ Voor 25% gewijzigd door Gojira op 15-06-2009 16:17 ]
Nergens in mijn tekst staat dat DX11 bij ATI non unified is. Daarom zeg ik ook... lees je eens in in DirectX... dan had je geweten dat ATI geen enkel plan heeft om daarvan af te stappen... Het heeft ook geen enkele zin om terug te stappen naar non-unified, als je met een unified shader model werkt. Het is mogelijk om te voldoen aan DX10 zonder unified shader architecture, maar dit is gewoonweg niet logisch. Alles bij ATI is en blijft dus unified.SG schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:28:
[...]
Ik hou geen betoog maar trek wel observasies uit jouw teksten. Volgen jouw text zie quote paar reply's hierboven. Zou ATI DX11 CS non unified zijn. Jouw text sugeerd dat het apparte units onDie zijn.
** KNIP HEEL VERHAAL ***
En dat staat compleet los van het feit dat de ComputeShaders los van de renderingpipeline staan zoals ik al in m'n originele post zei en zoals dat plaatje van HWI zo mooi aantoont. Dus meer dan ik al gepost had, kan ik echt niet toevoegen....
[ Voor 28% gewijzigd door CJ op 15-06-2009 16:24 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
http://www.pcgameshardwar...ble-DirectX-11-game/News/
Dat zijn echt ongeloofelijk lage prijzen voor enorm veel performance! Is ATi met een superoffensief in de richting van nVidia of is dit een indicatie van de performance van de HD5xxx serie?
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
http://azerty.nl/producte...suele-interface-dvi-.html
http://www.databyte.nl/11148-02-20R?ref=tweakers
http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5
Maar ik moet zeggen dat ATi de markt nu een beetje aan het flooden is ... er komen -echt- teveel kaarten in de HD4K serie zo. Er moeten nodig wat kaarten uitgesneden worden, want zo wordt het veld minder duidelijk. Er zijn kaarten in de HD47 serie die weer beter presteren dan in de HD48 serie. Ook zijn er absoluut gezien teveel modellen, mensen zien de echte 'stappen' niet meer.
[ Voor 34% gewijzigd door Cassius op 15-06-2009 19:58 ]
De meeste mensen deugen!
De 4830 is al uitgefaseerd, die zit niet meer in het rijtje, en de 4770 is nog steeds minder snel als de 4850, dus het rijtje klopt gewoon nogCassius schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:56:
Bevestiging komst HD4730 + prijzen -->
http://azerty.nl/producte...suele-interface-dvi-.html
http://www.databyte.nl/11148-02-20R?ref=tweakers
http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5
Maar ik moet zeggen dat ATi de markt nu een beetje aan het flooden is ... er komen -echt- teveel kaarten in de HD4K serie zo. Er moeten nodig wat kaarten uitgesneden worden, want zo wordt het veld minder duidelijk. Er zijn kaarten in de HD47 serie die weer beter presteren dan in de HD48 serie. Ook zijn er absoluut gezien teveel modellen, mensen zien de echte 'stappen' niet meer.
Catalyst 9.6 brings performance benefits in several cases where framerates are CPUlimited.
Some measured examples are:
# Company of Heroes: performance improves up to 25% with HD 4600 series, products and below as well as improvements of up to 10% on HD 4800 series.
# Crysis: performance improves up to 13% in multi-GPU configurations.
# Crysis Warhead: performance improves up to 11% in multi-GPU configurations.
# World in Conflict: performance improvements of up to 30% can be seen in settings that were previously CPU limited.
[ Voor 96% gewijzigd door Apoca op 15-06-2009 20:30 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
http://game.amd.com/us-en...?p=vista32/common-vista32 (32-bit)
http://game.amd.com/us-en...?p=vista64/common-vista64 (64-bit)
Release notes: http://www2.ati.com/relnotes/Catalyst_96_release_notes.pdf
/edit
Apoca is me net voor.
[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 15-06-2009 20:28 ]
Maar goed, zijn dit nu dezelfde als degene die gelekt waren op guru3d e.d. of niet?
Als je in CCC gewoon Cat 9.6 ziet is het goedKiLLaHeRTz schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:08:
De mijne heb ik via Windows Update binnengekregen, is dit dezelfde?
Anoniem: 168987
Voor de rest lijkt het overal wel iets preformance increase bij mij.
Mooie driver van ati.
Alweer een toename? Lol ik kan dat spel 5x draaien dan heb ik nog 60 fps lockApoca schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:25:
# Company of Heroes: as well as improvements of up to 10% on HD 4800 series.
Nice nice!
Maar ik had de 9.6 al, die gelekte. Wat verschilt er dan nog aan met deze?
Ps, hoe kom je op die auto mailing list? Wil ik ook wel!
Dawn of War II gebruikt die engine ook en die kan nog wel wat meer FPS gebruikenpeakaboo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:06:
[...]
Alweer een toename? Lol ik kan dat spel 5x draaien dan heb ik nog 60 fps lock
Nice nice!
Maar ik had de 9.6 al, die gelekte. Wat verschilt er dan nog aan met deze?
Ps, hoe kom je op die auto mailing list? Wil ik ook wel!
Ik heb nu dat de MEM speed niet meer gelijk loopt. De GPU speed is nu wel beide 500MHz in 2D mode, nu is de MEM speed op kaart 1 gewoon 933MHz en op kaart 2 750 MHZ in 2D mode. Dus het probleem heeft zich verplaatst van de GPU naar de MEM clock, maar goed dat geloof ik wel. Zo lang de kaartjes er geen problemen mee hebben, buiten dat 1 kaart een kleine 4 graden warmer is geloof ik dit "bugje" wel.Anoniem: 168987 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:58:
Powerplay bug is eindelijk weg ^^, bij mij toch in ieder geval.
Voor de rest lijkt het overal wel iets preformance increase bij mij.
Mooie driver van ati.
[ Voor 3% gewijzigd door Apoca op 15-06-2009 22:25 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Ik ben benieuwd hoeveel frames dat in de praktijk gaat opleveren voor Crysis/Warhead.
Ah oke, wist ik niet. Maar ik vind die 4890 wel aantrekkelijk nu qua prijs, zou er dan ook 2 nemen op z'n minst. Maar vind het de overstap niet waard genoeg. Wacht lekker op de 5xxx serie, kom maar op met die X2Astennu schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:18:
[...]
Dawn of War II gebruikt die engine ook en die kan nog wel wat meer FPS gebruikeneen Single HD4890 is niet genoeg voor 2560x1600 mijn X2 gelukkig wel. Maar als het dan dus soepeler kan is het mooi mee genomen. Misschien trek je het dan met een 1 GHz HD4890 wel.
Maar weet iemand hoe ik op die mailing list kom? Heb daar nooit iets over gezien/gelezen
Voor zover ik weet niet, dat is enkel voor pers en vrienden zeg maar.peakaboo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:34:
[...]
Maar weet iemand hoe ik op die mailing list kom? Heb daar nooit iets over gezien/gelezen
Ah oke, no worries. Ik check zelf regelmatigHacku schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:39:
[...]
Voor zover ik weet niet, dat is enkel voor pers en vrienden zeg maar.
Anoniem: 263719
http://www.nordichardware.com/news,9486.htmlAMD showed live DirectX 11 hardware at Computex, although with rigged FPS gage to hide the actual performance. The hardware was performance level, not high-end, and during a recent demonstration of Electronic Arts' Frostbite engine and its DirectX 11 support a few more pieces were revealed. First of all, the new Frostbite engine is up to 20% faster than the old one, and according to AMD it will be far from the only engine to sport DirectX 11 support when things go live.
AMD is very confident about its coming DirectX 11 lineup and even though it used the same performance level hardware, and not high-end, it claimed it was the fastest single-GPU graphics card on the market. They said that the upcoming launch will be even more of a surprise than when they shocked the world with the 800sp RV770 GPU, still vague but very intriguing.
On a side note, the RV8xx code names are still being used, it's just that AMD has shifted focus from the core code names to other, more vague, code names for its products, like Evergreen and so on. And the product names are still undecided. Considering AMD's confidence it may want a fresh start with a new name and perhaps stop climbing the Radeon HD ladder (I.e. maybe go for something different from Radeon HD 5000 series, but most likely fairly similar).
De Engelse is ook nog versie steeds 9.5.Hacku schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:57:
Dan neem je de Engelse? Ik zie geen voordeel in een Nederlandse taal.
Valt me ineens op
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Anoniem: 59888
Er staat bij Version 9.5 maar als je 'm download krijg je netjes 9-6_[OS]_dd_ccc_wdm_enu.exe
Interessant. RV770 was zeker een shock. Niet echt verwacht was hij er ineens. En wat een specs had dat ding. HD4870 is 2x zo snel als een HD3870. Als nog nog iets meer. Als als dit een grotere shock moet worden weet ik het ook niet meerAnoniem: 263719 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:26:
Een paar interessante dingen in dit artikel van Nordic Hardware :
[...]
http://www.nordichardware.com/news,9486.html
De meeste mensen deugen!
http://www.hexus.net/content/item.php?item=18876
Vandaar waarschijnlijk ook de 4730? Performance van ongeveer de 4770 maar 55nm chips.AMD had its 40nm GPU transition under way back in April with the launch of its impressive Radeon HD 4770. Back then, we stated that the card comfortably raised the bar in the sub-£100 graphics-card market, and we didn't hesitate to recommend the card to our readers.
However, here we are some seven weeks later, and would-be buyers are facing an unusual problem - the tantalising card has become increasingly difficult to find. We went as far as to state that two Radeon HD 4770s in CrossFireX make for a potent-but-affordable combo, but the truth is, you'll now struggle to find even one.
So what's happened? And why isn't AMD filling the channel with cards that consumers seem to want? Well, here's an official explanation from AMD's European technical PR manager Antal Tungler:
With TSMC's current 40nm yields, AMD was able to deliver a significant quantity of high-quality 40nm GPUs to ensure a worldwide hard launch, with every region receiving a supply of ATI Radeon HD 4770 cards. Although initial demand was met, AMD couldn't foresee the tremendous enthusiasm from the marketplace for the ATI Radeon HD 4770, and is currently working closely with TSMC on supply. In addition, we are working with our AIB partners to deliver a compelling solution in the same price band that will ensure supply long term. Even today, many users are opting instead to purchase a higher performance ATI Radeon HD 4850 card, which is available at e-tailers worldwide starting around $100 or 99 EUR including VAT.
[ Voor 14% gewijzigd door Blastpe op 16-06-2009 11:56 ]
[ Voor 54% gewijzigd door Blastpe op 16-06-2009 15:49 ]
Anoniem: 134818
Klopt dit bericht? Zo ja, wel jammer dat de line-up van ATi niet meer logisch is qua naamgeving. Dat was wel het geval. Gezien de performace hadden ze deze HD4860 oid moeten noemen.AMD zal binnenkort een nieuwe videokaart opnemen in haar assortiment, namelijk de Radeon HD4790. Deze videokaart is gebaseerd op de high-end RV790 GPU met 256-bits geheugenbus en zal beschikken over GDDR5 geheugenchips. De kaart is dus bijna identiek aan de HD4890, met als verschil dat de kloksnelheden op dit model flink zijn teruggeschroefd. Want terwijl de RV790 GPU is ontworpen om op zeer hoge kloksnelheden te werken - minimaal 850 MHz op de Radeon HD4890 - is deze op de nieuwe HD4790 teruggeklokt naar slechts 600 MHz.
De kaart zal worden uitgerust met 512 MB GDDR5 videogeheugen met een effectieve kloksnelheid van 3200 MHz. Door het snelle GDDR5 geheugen zal de kaart in sommige gevallen waarschijnlijk net iets beter presteren dan een HD4850. Gezien de specificaties van de Radeon HD4790 lijkt het erop dat AMD haar minder goede RV790 chips snel weg wil werken. Wanneer de kaart op de markt komt en wat deze moet gaan kosten is nog onbekend.
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Ben je zeker van dit?Blastpe schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:10:
Ik betwijfel of het goedkoper is om op 40nm met 20% yield te produceren. De problemen bij tsmc zijn (nog) niet opgelost. tsmc verwacht yields van 70% in juli voor de RV740. Er is ook een gerucht dat er nieuwe stepping komt van de RV740
Ik dacht dat het probleem opgelost was maar dat het 6weken ging duren om de productie te shiften naar de nieuwe oplossing. Dit zou dan ook verklaren waarom de kaarten nu bijna niet meer verkrijgbaar zijn.
[ Voor 181% gewijzigd door Ultraman op 17-06-2009 19:53 ]
ATI GPU gebruikt gaat worden voor xbox360 Natal editie. Wat zelf ook een gerucht is, en dat die extra spierballen zou krijgen?
Het volgende stukje is een beetje offtopic maar het gaat mij om het stukje over 40nm bij de GlobalFoundies:Nvidia's CUDA is way ahead
Guys from Anandtech had a quick look at ATI's Stream, and the end result is anything but good. ATI's AVIVO Video Converter is a free application and for that AMD received a lot of praises, but unfortunately ATI apparently rushed out with it and it just doesn't work properly.
To make things worse, ATI's Stream fails to live up to its expectations even when using a 3rd party application like Cyberlink's Espresso, which is the one that even AMD recommends. The biggest issue with ATI's Stream are artifacts.
In order to give credit to Cyberlink, Anandtech tried the same video with both the CPU and Nvidia's graphics card and the result speaks for itself. Nvidia certainly leads in this transcoding game, and AMD has a lot of work on its hands if it wants to challenge Nvidia in this game. "The way it's meant to be transcoded" could be Nvidia's next marketing slogan.
ATI's AVIVO Video Converter does bring support for 1080p and 720p H.264 and MPEG-2 output, but that same support becomes meaningless as the end result is just plain poor. To quote Anandtech site :"AVIVO Video Converter, while free, isn't worth the time it takes to download.". Cyberlink's Mediashow Espresso on the other hand lives up to expectations and works fine with Nvidia and even with the CPU.
You can check out the full article here.
Dat is best wel interessant. ATi blijft voorlopig nog bij TSMC maar nVidia misschien dus niet ?But it might work with Globalfoundries
In a recent interview with expreview, Nvidia CEO Jen-Hsun Huang said the green graphics giant won't try to make its own x86 CPU, and that it won't acquire VIA either.
"Intel and AMD have already done great enough. I don’t think we can do even better, but we are capable of making the best GPUs," said Huang, reiterating his previously reported comments on x86 production, and going one step further, saying VIA is not an option. At least not now.
When asked about Intel's next gen CPUs with integrated graphics, Huang shrugs of any concerns, saying that if such graphics were any good, they wouldn't be free. Huang still sees a lot of room for Nvidia's ION chipset, both on Atom and Core 2 Duo based systems.
Interestingly, when asked about the transition to 40nm, Huang said Nvidia was already in talks with Globalfoundries, and that they are evaulating the possibilities of working with the AMD spin-off.
[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 18-06-2009 15:21 ]
meljor schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:12:
dat zou echt grappig zijn: AMD GlobalFoundies maakt grafische chips voor Nvidia.
Het is wel raar dat http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2348550,00.asp het niet opmerkt (en dat is een respectabele site imho) en zo tot ander conclusies komt.
Anandtech heeft gewoon een kleine glitch gevonden, die zich slechts 1x voordoet in één specifiek videofragment.
Anyway, het blijft wachten op OpenCL
Dat lees ik niet graag, misschien voor mijn nieuwe kaart toch ook eens bij Nvidia gaan kijken.Astennu schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:18:
Best Pijnlijk:
[...]
Het volgende stukje is een beetje offtopic maar het gaat mij om het stukje over 40nm bij de GlobalFoundies:
http://www.xbitlabs.com/a...y/catalyst-9-6.html#sect0
http://www.tweaktown.com/...river_analysis/index.html
AMD Nieuwsdiscussie
Gebruik je nu op dit moment veel GPU Transcoding dan ? Mij interesseert het namelijk vrij wijnig dan maar wat langer wachten en laat ik het de CPU wel doen. + Dit gaat wel gefixt worden in de nieuwe versies.Naluh! schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:33:
[...]
Dat lees ik niet graag, misschien voor mijn nieuwe kaart toch ook eens bij Nvidia gaan kijken.
En als je naar nVidia gaat mag je gaan betalen voor die GPU tool
Of kan dit alleen met encoden? (er zit toch verschil tussen encoden en transcoden?)
Anders zou dit een welkome aanvulling zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Lennart_1337 op 19-06-2009 09:26 ]
Betalen zei je? Errrr *weer naar het ATI gedeelte van de pricewatch terug bladert*Astennu schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 07:47:
En als je naar nVidia gaat mag je gaan betalen voor die GPU tooldus het is maar wat je wilt. Ik ga er niet voor betalen thats for sure.
TSMC 40nm yields expected to pick up in AugustMonica Chen, Taipei; Joseph Tsai, DIGITIMES [Friday 19 June 2009]Source: Digitimes |
Yields of Taiwan Semiconductor Manufacturing Company's (TSMC's) 40nm process will not see any significant improvement until August 2009, according to sources at graphics card makers. Since TSMC's yield rates at 40nm are currently less than 25%, they have seriously impacted AMD's shipment schedule for its ATI Radeon HD 4770 graphics chips, the sources noted, adding that TSMC is offering preferential quotes to AMD as compensation. TSMC and AMD both declined to comment. Nvidia has said previously that its 40nm GPU production at TSMC will be limited to OEM parts initially. 40nm GPUs destined for the channel market will be introduced when the process is more mature, likely around the end of the year. |
Wat betekend dat voor Evergreen/RV870? Ik geloof dat het doel nog steeds is om rond de launch van W7 de kaart in de winkels hebben. Even ervan uitgaande dat dit waar is, dan zit het AMD niet mee. Ze krijgen de chips van TSMC 'voor weinig', maar ze krijgen er ook 'weinig'.penetreerbeer schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:45:
Is dit de reden waarom de HD48xx zo goedkoop is?
TSMC 40nm yields expected to pick up in August
40nm GPUs destined for the channel market will be introduced when the process is more mature, likely around the end of the year.
Edit:
Zie net dat bovenstaande geld voor Nvidia

[ Voor 11% gewijzigd door Envy007 op 19-06-2009 16:11 ]
Als ik het goed begrijpt zou het probleem in augustus opgelost moeten zijn. Genoeg tijd dus om chips uit te spuwen die DX11 zijn nee?glennvho schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:57:
Tja als het zo zit dan zullen we misschien toch nog even moeten wachten op de nieuwe reeks kaarten denk ik.
Dat is natuurlijk kompleet koffiedik kijken en een glazen bol naar eigen inzicht intepreteren wat je nu doet. Feit is dat de yields van de RV740 niet echt rooskleurig zijn. Als ze claimen dat dit binnenkort wel beter wordt, dan kun je stellen dat ze oplossingen hebben om het process te verbeteren.Astennu schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 15:13:
Tja dit betekend mogelijk dat de eerste RV870's dus uit wavers komen die nog lage yields hebben. Want het duurt wel even voordat chips die uit een frabiek komen op een kaart zitten die in de winkels ligt die wij kunnen kopen.
Die kennis kunnen ze wellicht ook al enigsinds hebben toegepast in het process van de RV870, waardoor deze gelijk al wat betere yields kan hebben. Vergeet niet dat de RV740 natuurlijk ook een leerchip is geweest, zodat ze met de grotere chips niet met zulke problemen komen te zitten.
Dit alles is natuurlijk ook gewoon koffiedik kijken, maar om maar lukraak te zeggen dat de yields van de RV870 wel slechter moeten zijn omdat dit een grotere chip op hetzelfe procede is, maakt net zo veel of net zo weinig zin (hoe je het maar wil bekijken)
[ Voor 41% gewijzigd door FortyOne op 22-06-2009 15:02 ]
Misschien staan die nieuwtjes wel in het inmiddels al geopende nieuwe topic:FortyOne schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:02:
Weinig nieuwtjes de laatste tijd, stilte voor de storm?
[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 102
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!