geen stock cooler en die andere zijn stuk hoger geclocked
Stock hoger ? misschien alleen mem want de core van de XFX Black edition is gewoon 1 GHz net als de rest. Alleen mem wil nog wel eens ietsjes verschillen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
de xfx = 1000 de saphire 1050 tot 1100 en de asus editie ook zoiets waarschijnlijk.
tevens hebben de saphire en asus editie non refrence coolers en de xfx zo lawaai standaard ding.
xfx valt dus af wachten op asus en saphire.
tevens hebben de saphire en asus editie non refrence coolers en de xfx zo lawaai standaard ding.
xfx valt dus af wachten op asus en saphire.
AMD to get DX11 cards out this year
Pressure to perform
By Sylvie Barak
Wednesday, 27 May 2009, 11:14
THE OLD RAT RACE is back on again between Nvidia and AMD, with Daamit doing its darndest to get a few DX11 cards out the door before the end of 2009, before the green goblin pulls the GT300 series cards out of its hat.
Our sources reckon AMD will be coming out with at least two high performance cards and one mid-range card by the end of 2009, with a possible fourth low-end card by the end of the year or beginning of 2010.
The single GPU RV870 card - which probably translates into the Radeon HD 5870 under AMD's current naming scheme - is expected to appear first, followed by a dual GPU RV800 (Radeon HD 5870X2) and mainstream RV840 GPU (Radeon HD 5850).
All the cards are expected to be Direct X11 and the two higher end cards will most likely be 40nm too, thanks to a quick ramp at Global Foundries' Dresden fab.
Nvidia had better hope and pray that TSMC can patch up its leaky 40nm bucket in time to catch up. µ"
Dus de RV870 wordt door global foundries geproduceerd?
Pressure to perform
By Sylvie Barak
THE OLD RAT RACE is back on again between Nvidia and AMD, with Daamit doing its darndest to get a few DX11 cards out the door before the end of 2009, before the green goblin pulls the GT300 series cards out of its hat.
Our sources reckon AMD will be coming out with at least two high performance cards and one mid-range card by the end of 2009, with a possible fourth low-end card by the end of the year or beginning of 2010.
The single GPU RV870 card - which probably translates into the Radeon HD 5870 under AMD's current naming scheme - is expected to appear first, followed by a dual GPU RV800 (Radeon HD 5870X2) and mainstream RV840 GPU (Radeon HD 5850).
All the cards are expected to be Direct X11 and the two higher end cards will most likely be 40nm too, thanks to a quick ramp at Global Foundries' Dresden fab.
Nvidia had better hope and pray that TSMC can patch up its leaky 40nm bucket in time to catch up. µ"
Volgens het T.net artikel: nieuws: AMD introduceert DirectX 11-gpu's in vierde kwartaal
Zou ie niet eens RV870 heten.
Smoke screens anyone?
Zou ie niet eens RV870 heten.
Maar dat kan ook goed weer een nieuwe poging zijn om het nog meer verwarrend te maken voor de concurrentieAMD introduceert DirectX 11-gpu's in vierde kwartaal
Er wordt flink gespeculeerd over de specificaties en de introductiedatum van de nieuwe gpu, die veelal RV870 wordt genoemd. Marinkovic vertelde echter dat deze codenaam niet klopt. De RV870-aanduiding is volgens hem niet meer dan een verzinsel op basis van de namen voor eerdere gpu-generaties, zoals de RV570, de RV670 en de RV770 . Wat de codenaam wel is, of waarom AMD afstapt van zijn huidige manier om codenamen toe te kennen, is nog onbekend.
[ Voor 8% gewijzigd door Oet op 27-05-2009 14:15 ]
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Hmm. Grappig dat mijn contactpersoon bij AMD (dezelfde die mij vorig jaar de HD4870 ruim voor de launch bezorgde) het wel RV870 noemt in onze gesprekken en dat is niet iemand van de marketing, maar iemand die wat meer invloed heeft.
[ Voor 29% gewijzigd door CJ op 27-05-2009 14:26 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Nou het maakt mij (en menig anderen) toch wel weer benieuwd. Ik heb het volste vertrouwen in de info van CJ natuurlijk. Zou het niet kunnen dat die contactpersoon gewoon RV870als naam gebruikt om hun naam toch geheim te houden ofzo?
Het lijkt er wel op dat ze Nvidia wat zand in de ogen willen gooien om zo keihard uit te pakken eind augustus bvb (dromen mag toch?
)
Ik vraag me voornamelijk af wanneer de eerste DX11 games gaan uitkomen. Ik heb momenteel nog men 4870X2 steken en zou die toch minstens nog anderhalf jaar willen houden. Maar als DX11 ineens alles wegblaast kwa looks zal ik weinig keuze hebben denk ik
Het lijkt er wel op dat ze Nvidia wat zand in de ogen willen gooien om zo keihard uit te pakken eind augustus bvb (dromen mag toch?
Ik vraag me voornamelijk af wanneer de eerste DX11 games gaan uitkomen. Ik heb momenteel nog men 4870X2 steken en zou die toch minstens nog anderhalf jaar willen houden. Maar als DX11 ineens alles wegblaast kwa looks zal ik weinig keuze hebben denk ik
@CJ: Kun je iets zeggen over 40nm productie @ Global Foundries Dresden?
[ Voor 3% gewijzigd door Blastpe op 27-05-2009 14:35 ]
Dat geeft maar weer aan dat er genoeg misinformatie gegeven wordt 
Doen ze goed bij AMD. Wel jammer, want dan discussiëren we ook voor 80% over smokescreens..
Doen ze goed bij AMD. Wel jammer, want dan discussiëren we ook voor 80% over smokescreens..
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Er staat in het bericht op de frontpage ook dat het niet eens zeker is dat het over de high end kaarten gaat, maar dat er een paar nieuwe videokaarten geintroduceerd zullen worden.. misschien bedoelde de bewuste contactpersoon dan wel gewoon andere videokaarten maar ziet niemand dat omdat iedereen verblind is door de rv870?
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Anoniem: 291245
Intel heeft ook veel invloed, toch schuiven die de volgende generatie CPU's(i5??) vooruit.CJ schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:23:
Hmm. Grappig dat mijn contactpersoon bij AMD (dezelfde die mij vorig jaar de HD4870 ruim voor de launch bezorgde) het wel RV870 noemt in onze gesprekken en dat is niet iemand van de marketing, maar iemand die wat meer invloed heeft.
Het zal met de crisis in de toekomst wel eens heel anders kunnen gaan lopen allemaal.
Vreemd, ik was in de veronderstelling dat de HD5850 ook een mid/high-end RV870 zou zijn.The single GPU RV870 card - which probably translates into the Radeon HD 5870 under AMD's current naming scheme - is expected to appear first, followed by a dual GPU RV800 (Radeon HD 5870X2) and mainstream RV840 GPU (Radeon HD 5850).
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Klopt. Die zou ook gebaseerd moeten zijn op RV870. De RV840 zou in de HD5600 of HD5700 serie moeten zitten.
Net effe gecheckt met m'n vriendjes uit VR en die zijn er ook vrij zeker van dat RV870 bestaat mede dankzij roadmaps waar RV840 ook op staat. Maar volgende week dinsdag op Computex gaan ze even verder op onderzoek uit.
Net effe gecheckt met m'n vriendjes uit VR en die zijn er ook vrij zeker van dat RV870 bestaat mede dankzij roadmaps waar RV840 ook op staat. Maar volgende week dinsdag op Computex gaan ze even verder op onderzoek uit.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Ik had toch zeker verwacht dat ATI op 32nm al bij Globalfoundries zou gaan.Blastpe schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:07:
AMD to get DX11 cards out this year
Pressure to perform
By Sylvie Barak
Maar blijkbaar zou er op 40nm al bij Globalfoundries geproduceerd worden. Zou dit dan de grote verrassing van CJ zijn waar hij een tijdje terug over sprak. Ik vind dit toch (als dit waar is) het grootste konijn dat ATI uit zijn hoed had kunnen toveren. Kan alleen maar goed zijn voor de inkomsten van AMD en Globalfoundries.
Vind het wel verdacht dat er bij die interviews met Globalfoundries niets over 40nm gesproken werd.
Edit: Na wat gezoek heb ik inderdaad niets ivm 40nm bij Globalfoundries gevonden. Er wordt enkel gesproken over 32/28nm. Maar wat ik wel vond is 40nm bij UMC.
UMC Begins to Ship 40nm Chips[04/11/2009 12:14 PM]by Anton Shilov Source: Xbitlabs.com |
United Microelectronics, a leading semiconductor foundry, has announced that it has delivered customer ICs produced on its high performance (HP) 40nm process technology. The products were manufactured with excellent cycle time and yields for the large die-size programmable logic chips, which leveraged the foundry's triple-gate oxide, 12 metal layers and copper/low-k technology to enable 65% reduced power consumption and more than twice the density improvement over previous 65nm generation products. The advanced 40nm ICs have already begun shipping in volume to the customer's end users for product sampling. “UMC continues to remain at the forefront of semiconductor foundry technology through the timely delivery of leading-edge processes that meet the demanding requirements of today's advanced applications. The delivery of these 40nm customer products underscores this technology commitment, we look forward to bringing the performance advantages of our proven 40nm technology to even more UMC customers,” said S.C. Chien, vice president of advanced technology development at UMC. The high performance 45/40nm logic process is UMC's independently developed technology that utilizes advanced immersion lithography and incorporates the latest advancements such as ultra shallow junction, mobility enhancement techniques and ultra low-k dielectrics for maximum power and performance optimization. Multiple voltage and transistor options are available to satisfy the needs of a wide range of applications including high speed, low power, and analog/RF for system-on-chip designs. Currently, many customers have engaged with UMC for their 45/40nm projects, with multiple product designs in various stages of production. |
[ Voor 40% gewijzigd door penetreerbeer op 27-05-2009 16:31 ]
Er is door global foundries al eerder hierover gesproken 1 2 alleen was het daarna vrij stilpenetreerbeer schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 16:16:
[...]
Vind het wel verdacht dat er bij die interviews met Globalfoundries niets over 40nm gesproken werd.
[ Voor 9% gewijzigd door Blastpe op 27-05-2009 16:36 ]
was VIA ofzo niet bezig met het maken van kaartjes?
Ik had het vooral over de interviews met Tom Sonderman bijvoorbeeld. Daarin wordt veel in verteld over de toekomst en 32/28nm en grafische kaarten, maar helemaal niets over 40nm.Blastpe schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 16:32:
[...]
Er is door global foundries al eerder hierover gesproken 1 2 alleen was het daarna vrij stil
Blijkbaar in uw link toch iets over 40nm, maar het is een bericht van december vorig jaar en daar speculeren ze al dat de RV740 bij Globalfoundries zou geproduceerd worden en dat is dus nu het geval niet.
Hm, zoals het erop lijkt komen de gunstige prijs/prestatie modellen dus pas eind dit/begin volgend jaar. En dat terwijl ik toch eigenlijk wel hard aan een upgrade toe ben. Bummer
Hoezo bummer?
Je weet toch nog niet hoe duur bijvoorbeeld de HD5850 gaat kosten of wanneer deze geleverd gaat worden?
Of had je op korte termijn al de opvolger van de RV770 RV740 verwacht? Lijkt me in ieder geval vrij logisch dat de RV840 op zijn vroegst een halfjaar na introductie van de RV770 RV740 wordt gereleased.
Je weet toch nog niet hoe duur bijvoorbeeld de HD5850 gaat kosten of wanneer deze geleverd gaat worden?
Of had je op korte termijn al de opvolger van de RV770 RV740 verwacht? Lijkt me in ieder geval vrij logisch dat de RV840 op zijn vroegst een halfjaar na introductie van de RV770 RV740 wordt gereleased.
[ Voor 5% gewijzigd door Indy91 op 28-05-2009 09:17 ]
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Nja zoals het er nu uit ziet komt hij veel sneller dan dat. Iets van 3 maanden er na. We zullen het allemaal wel zienIndy91 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:42:
Hoezo bummer?
Of had je op korte termijn al de opvolger van de RV770 verwacht? Lijkt me in ieder geval vrij logisch dat de RV840 een halfjaar na introductie van de RV770 wordt gereleased.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Anoniem: 263719
Update van het nieuwsbericht op de frontpage :
Wat moeten we hier nu weer van denken...?Update, 19.14: AMD heeft officieel ontkend dat het bedrijf een productintroductie van DirectX 11-gpu's gepland heeft en dat er concrete plannen zijn om in het vierde kwartaal van dit jaar een nieuwe lijn gpu's te introduceren. De chipmaker wilde wel formeel bevestigen dat een nieuwe gpu een afwijkende codenaam krijgt; de naam 'RV870' zal niet gebruikt worden.
Beetje raar bericht.Anoniem: 263719 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:49:
Update van het nieuwsbericht op de frontpage :
[...]
Wat moeten we hier nu weer van denken...?
Gaan ze geen producten introduceren met DirectX 11?
Ze gaan geen nieuwe lijn introduceren in Q4 2009. Misschien wordt ie wel vroeger gereleased in Q3 dus.
Maar toch geen RV870?
Het komt erop neer dat ze nu alsnog, noch willen ontkennen, noch willen bevestigen dat ze ook maar iets wat betreft gpu's uit gaan brengen in Q4 2009. Ik kan er verder niet echt op ingaan, maar daar komt het op neer.
In de laaste Earnings conference call heeft Dirk Meyer toegezegd dat ze in Q4 DirectX 11 producten zullen aanbieden..
Nu nog uitzoeken welke bedrijven klant zijn bij UMC en 40nm chips in de pijplijn hebben...penetreerbeer schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 16:16:UMC Begins to Ship 40nm Chips
Edmin schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:57:
[...]
Nu nog uitzoeken welke bedrijven klant zijn bij UMC en 40nm chips in de pijplijn hebben...

Je kletst dus zoals gewoonlijk maar watMarc Rademaker schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:10:
Het komt erop neer dat ze nu alsnog, noch willen ontkennen, noch willen bevestigen dat ze ook maar iets wat betreft gpu's uit gaan brengen in Q4 2009. Ik kan er verder niet echt op ingaan, maar daar komt het op neer.
[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 31-05-2009 00:30 ]
Als ik mijn bron bij AMD mag geloven dan komt er wel degelijk een DX11 generatie uit dit jaar... vraag je bronnen maar eens wat nVidia op dit moment aan het doen is wat betreft damage control bij OEMs.... dat zegt genoeg. Meer zeg ik er niet over.
AMD counters Radeon HD 4770 shortages with HD 4850 price cut
Dan heb je voor zo'n 180,00 Euro een HD4850 CF setje!The Radeon HD 4850 with its 800 Stream Processors and 512MB of GDDR3 memory has now started to go down to around $99.99 (the recommended retail price of the HD 4770) in the US, while in Europe it was slipped to around 90 Euro. With the cut AMD is certainly providing a nice choice for the sub-$100 segment and putting more pressure on Nvidia.
Schijnbaar is de vraag naar HD4770's behoorlijk hoog. Het lijkt erop dat de 4850's nu gedumpt worden om de voorraad 4770's weer op te bouwen. Ik vraag me dan weer af: Is de vraag zoveel hoger dan verwacht, of ligt dit primair aan de slechte yields van de 40nm GPU's?
Waarom zou AMD/ATI een voorraad 4770's willen opbouwen? Een verkochte gpu is beter dan een gpu op voorraad... Het lijkt me juist dat de enige reden is dat de vraag zo hoog is en het aanbod van 4770's zo laag, dat ze de vraag wel 'moeten' beantwoorden met goedkope 4850's...Edmin schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:02:
Schijnbaar is de vraag naar HD4770's behoorlijk hoog. Het lijkt erop dat de 4850's nu gedumpt worden om de voorraad 4770's weer op te bouwen. Ik vraag me dan weer af: Is de vraag zoveel hoger dan verwacht, of ligt dit primair aan de slechte yields van de 40nm GPU's?
Het is inderdaad wel te hopen dat het niet (zoveel) te maken heeft met slechte yields, maar met onverwacht hoge vraag. Het lijkt er echter helaas op dat het toch het eerste is, anders zou de keus gevallen zijn voor productie-uitbreiding van 4770's, ipv 4850's goedkoper maken
Het is een combinatie van beide.
Je moet 'voorraad' dan ook niet te letterlijk nemen. Er is echter altijd een buffer nodig om aan de fluctuerende vraag te voldoen. Op dit moment zijn de kanalen gewoon leeg, dus moet de vraag een beetje geknepen worden om beter op het aanbod aan te laten sluiten.H004 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:10:
[...]
Waarom zou AMD/ATI een voorraad 4770's willen opbouwen? Een verkochte gpu is beter dan een gpu op voorraad... Het lijkt me juist dat de enige reden is dat de vraag zo hoog is en het aanbod van 4770's zo laag, dat ze de vraag wel 'moeten' beantwoorden met goedkope 4850's...
Het is inderdaad wel te hopen dat het niet (zoveel) te maken heeft met slechte yields, maar met onverwacht hoge vraag. Het lijkt er echter helaas op dat het toch het eerste is, anders zou de keus gevallen zijn voor productie-uitbreiding van 4770's, ipv 4850's goedkoper maken
De HD4850's zijn alweer bijna een jaar oud toch?
Lijkt me vrij normaal dat ze er dan vanaf willen en dat ze goedkoper worden. Die 4770 is inderdaad een erg interessant kaartje, zeker in deze tijden! Kijk maar eens in de pricewatch, 80/90 euro voor zo`n kaartje is erg aantrekkelijk.. Ik heb afgelopen December bijna het dubbele betaald voor een Asus HD4850 met 1gb ddr3..
Lijkt me vrij normaal dat ze er dan vanaf willen en dat ze goedkoper worden. Die 4770 is inderdaad een erg interessant kaartje, zeker in deze tijden! Kijk maar eens in de pricewatch, 80/90 euro voor zo`n kaartje is erg aantrekkelijk.. Ik heb afgelopen December bijna het dubbele betaald voor een Asus HD4850 met 1gb ddr3..
Zou het niet gewoon zijn omdat de 4770 goed verkoopt (en er niet genoeg aanbod is door enerzijds de hoge vraag en anderzijds de lage yields) en dat ze gewoon nog veel voorraad van de 4850 liggen hebben, dat ze de grote voorraden van de 4850 de deur willen uitdoen?Edmin schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:25:
[...]
Je moet 'voorraad' dan ook niet te letterlijk nemen. Er is echter altijd een buffer nodig om aan de fluctuerende vraag te voldoen. Op dit moment zijn de kanalen gewoon leeg, dus moet de vraag een beetje geknepen worden om beter op het aanbod aan te laten sluiten.
(misschien maken ze zelfs wat stockruimte vrij voor nieuwe producten)
Wat zal er eigenlijk allemaal getoont worden op Computex? Denk dat AMD/ATI toch nogal wat producten zal tonen? Denk maar aan de nieuwe chipset, Istanbul, Athlon II, ... edit: nieuwe notebook platform
Wat ik ook nog interessant vond is een artikel over de aandelen van AMD waar iemand redelijk wat options gekocht heeft die op 4 juni verlopen. Als AMD dan boven de 5$ (nu op 4.7$) gaat tegen 4 juni de handelaar aardig wat cash zal verdienen (gebeurd dit niet verliest hij redelijk wat cash).
Source
Weet die trader van iets meer en zal er op Computex iets belangrijks bekend gemaakt worden? (Computex begint op 2juni)
Ik enk dat ze dit om de volgende redenen doen:Anoniem: 291245 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:46:
De HD4850's zijn alweer bijna een jaar oud toch?
1: Er veel vraag is naar de HD4770 maar die nog niet goed kunnen leveren
2: Mensen best een HD4770 willen ipv GTS250 mja als die er niet is ga je toch maar voor de GTS. En nu kun je dus ook de HD4850 kiezen
3: Er nog aardig wat van die chips en kaarten zijn en de opvolgers er aan zitten te komen.
Ik weet niet hoe dit normaal gaat maar ik kan me voorstellen dat zodra je begint met het produceren van een nieuwe high end opvolger. In dit geval de rv870. Dat je dan nog maar heel even door gaat met de RV770 tot dat je de rv870 in volume kan leveren. In dit geval misschien al eerder stoppen aangezien ze de rv790 ook nog hebben. Want mensen willen dan toch de nieuwe kaarten. En de oude droppen dan vaak verder om van de stock af te komen. Enige rede om door te gaan zou kunnen zijn dat de yields van 40nm een ramp blijven.
Jawel, maar het is nu dus anders want mensen houden de klauw op de knip. Mensen kopen dus minder snel high end, en daar gaat de markt na verloop van tijd ook op reageren.
Nu is het wel zo dat AMD uitstekende kaartjes levert voor scherpe prijzen, maar een graka fabrikant in het nauw maakt rare plankjes..
Nu is het wel zo dat AMD uitstekende kaartjes levert voor scherpe prijzen, maar een graka fabrikant in het nauw maakt rare plankjes..
Voorraden van oude HD4850's zijn moeilijker weg te werken dan die voor de HD4770, omdat die laatste het imago heeft van nieuwer = beter en omdat deze op een zeer interessant prijspunt zit. Ik denk dat AMD de productie van HD4850 kaarten aan het terugschroeven is en dat ze de RV770 liever als HD4870 verkopen in het segment van ongeveer 150-175 euro. Wie minder geld wil uitgeven aan een kaart moet dan met een HD4770 kunnen volstaan, want deze kaart is maar marginaal langzamer dan een HD4850 en toch een stuk goedkoper om te produceren vanwege de 128-bits PCB en de kleine 40nm chip.H004 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:10:
[...]
Waarom zou AMD/ATI een voorraad 4770's willen opbouwen? Een verkochte gpu is beter dan een gpu op voorraad... Het lijkt me juist dat de enige reden is dat de vraag zo hoog is en het aanbod van 4770's zo laag, dat ze de vraag wel 'moeten' beantwoorden met goedkope 4850's...
De yields op 40nm worden vanzelf beter, maar het voordeel van massaproductie van GDDR5 chips en de productie van goedkopere 128-bit PCB's kan ATI/AMD meteen al meepakken.
Edit: Ik ben benieuwd of de partners van AMD al een antwoord hebben op de nieuwe GTX295 MARS 4GB van ASUS. Het zou leuk zijn als er ook een mooie stunt werd gedaan met twee HD4890 1GHz videokaarten op één kaart.
Als de volgende generatie met DX11 pas in het 4e kwartaal komt dan hebben partners nog genoeg ruimte om een dergelijke kaart te verkopen in het topsegment.
[ Voor 11% gewijzigd door frankknopers op 28-05-2009 21:59 ]
Goud is geen geld
Dan moeten ze wel wat aan het energie verbruik gaan doen anders wordt het hem niet ben ik bang.[b][message=32014798,noline]frankknopers schreef op donderdag 28 mei 2009 @ Het zou leuk zijn als er ook een mooie stunt werd gedaan met twee HD4890 1GHz videokaarten op één kaart.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Je moet niet blind staren op TDP waardes. Ik las laatst in een review dat de HD4890 CF ongeveer evenveel verbruikt als een HD4870 X2 onder full load. Nou was dat met 850 MHz GPU's, maar met wat extra koeling is het echt wel mogelijk.-The_Mask- schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:10:
[...]
Dan moeten ze wel wat aan het energie verbruik gaan doen anders wordt het hem niet ben ik bang.
Goud is geen geld
De RV770 gaat nog goedkoper verkocht worden dan de RV740. De HD4730 (het kleinere broertje van de HD4770) wordt bestuckt met een 55nm RV770 @700MHz linkfrankknopers schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:56:
[...]
Voorraden van oude HD4850's zijn moeilijker weg te werken dan die voor de HD4770, omdat die laatste het imago heeft van nieuwer = beter en omdat deze op een zeer interessant prijspunt zit. Ik denk dat AMD de productie van HD4850 kaarten aan het terugschroeven is en dat ze de RV770 liever als HD4870 verkopen in het segment van ongeveer 150-175 euro. Wie minder geld wil uitgeven aan een kaart moet dan met een HD4770 kunnen volstaan, want deze kaart is maar marginaal langzamer dan een HD4850 en toch een stuk goedkoper om te produceren vanwege de 128-bits PCB en de kleine 40nm chip.
De yields op 40nm worden vanzelf beter, maar het voordeel van massaproductie van GDDR5 chips en de productie van goedkopere 128-bit PCB's kan ATI/AMD meteen al meepakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Blastpe op 29-05-2009 04:32 ]
Ik kijk sowieso nooit naar TDP.frankknopers schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 02:49:
[...]
Je moet niet blind staren op TDP waardes. Ik las laatst in een review dat de HD4890 CF ongeveer evenveel verbruikt als een HD4870 X2 onder full load. Nou was dat met 850 MHz GPU's, maar met wat extra koeling is het echt wel mogelijk.
Een HD 4870 neemt onder 'normale' volle belasting zo'n 135 Watt.
Een HD 4870 X2 zo'n 265 Watt.
Een HD 4890 waarvan de GPU op 1GHz loopt zo'n 160 Watt.
Een HD 4890 X2 zal normaal gesproken dus op zo'n dikke 300 Watt uitkomen.
Alleen dit is gemeten door XBitLabs en die doen dat door 3DMark te laten draaien.
Ik ken ook een site die het test met Furmark en dan schiet het verbruik van de HD 4870 X2 door naar zo'n 370 Watt. Een HD 4890 X2 zal dus wel over de 400 Watt kunnen gaan.
Dus dat kun je niet eens halen met twee 8 pins PCIe connectors:
75 Watt PCIe slot + 150 Watt 8 pins PCIe + 150 Watt 8 pins PCIe = 'maar' 375 Watt.
Niet dat het erg is voor de kabels om dat beetje meer te leveren, maar toch het lijkt mij wat te extreem.
AMD Nieuwsdiscussie
Nog even over die codenamen en dat de RV870 niet zou bestaan. Hij bestaat wel. Intern wordt die naam gewoon gebruikt, net zoals de voorgaande GPU codenamen als de RV770, RV790 en R700. RV870 en de hele R8x0 reeks hebben dus ook nog die namen, maar daarnaast zal men vaker de andere codenamen gebruiken zoals Cypress voor de R800. Net zoals de CPUs zal men de GPUs nu met codenamen voor steden, filosofen, voorwerpen of andere bekende mensen aanduiden. Het kan dus zijn dat je straks de codenamen door elkaar gebruikt ziet worden. Uiteindelijk doelt men wel op hetzelfde product.
Dit is vergelijkbaar met nVidia waar de G(T)200 intern nog altijd als NV60 wordt bestempeld en G(T)200b als NV65, maar de buitenwereld vooral de G(T)2x0 naam ziet.
AMD heeft zoals ik het gehoord heb nu 4 DX11 producten in de pipeline zitten, in ieder geval 2 a 3 voor dit jaar. De eerste codenaam had ik hier al een paar maanden terug bekend gemaakt. Cypress. Niet de boomsoort
, maar een stad in California.
Dit is vergelijkbaar met nVidia waar de G(T)200 intern nog altijd als NV60 wordt bestempeld en G(T)200b als NV65, maar de buitenwereld vooral de G(T)2x0 naam ziet.
AMD heeft zoals ik het gehoord heb nu 4 DX11 producten in de pipeline zitten, in ieder geval 2 a 3 voor dit jaar. De eerste codenaam had ik hier al een paar maanden terug bekend gemaakt. Cypress. Niet de boomsoort
[ Voor 13% gewijzigd door CJ op 29-05-2009 08:46 ]
Aha maar dit werd al langer gedaan. Eerst hadden we ook kaarten met iets van Dragon er in. Maar het wordt wel heel interessant ja 
Over die HD4890's die verbruiken echt veel veel
Mijn eigen metingen met furmark:
Kaart ------------ Idle ---- Load
HD4870 X2 ---- 233 ---- 580
HD4890 --------- 214 ---- 407
HD4890 CF ---- 277 ---- 623
En ze waren dan nog niet eens zwaar overclockt. Op 1 GHz zal het verbruik denk ik nog wel 20 watt per kaart hoger zijn. Dus zou je in dit geval rond de 660 watt komen. Dit is wel voor het hele systeem. Maar Furmark haalt ook niet alles uit een ATi kaart. Ik heb de Exe rename truuk hier niet gebruikt. Maar ik noteer dus 216 watt voor een HD4890 dat is behoorlijk. Dit is trouwens wel gemeten op het stop contact dus dan zit je met de efficiëntie van de voeding. Dit is in ieder geval minimaal 85%. Zou zou de kaart echt 216x0.85 = 183 watt gebruiken.
Over die HD4890's die verbruiken echt veel veel
Kaart ------------ Idle ---- Load
HD4870 X2 ---- 233 ---- 580
HD4890 --------- 214 ---- 407
HD4890 CF ---- 277 ---- 623
En ze waren dan nog niet eens zwaar overclockt. Op 1 GHz zal het verbruik denk ik nog wel 20 watt per kaart hoger zijn. Dus zou je in dit geval rond de 660 watt komen. Dit is wel voor het hele systeem. Maar Furmark haalt ook niet alles uit een ATi kaart. Ik heb de Exe rename truuk hier niet gebruikt. Maar ik noteer dus 216 watt voor een HD4890 dat is behoorlijk. Dit is trouwens wel gemeten op het stop contact dus dan zit je met de efficiëntie van de voeding. Dit is in ieder geval minimaal 85%. Zou zou de kaart echt 216x0.85 = 183 watt gebruiken.
[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 29-05-2009 08:58 ]
Dragon's Head. Dat was de naam van een hele kaart, dus PCB + GPU. In het geval van Dragon's Head was dat een R600XT(X) GPU met board. De R600 zelf heette Pele. Zie ook de second post waarin nu een overzicht staat van de meeste codenamen van GPUs en complete boards.Astennu schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:55:
Aha maar dit werd al langer gedaan. Eerst hadden we ook kaarten met iets van Dragon er in. Maar het wordt wel heel interessant ja
Bij de R600 had je ook nog Cat's Eye en UFO. RV770 heette Wekiva, terwijl de complete kaarten de namen Makedon (4850) en Trojan (4870) hadden. R700 had dan weer als geheel de codenaam Spartan.
Bit-Tech heeft overigens wat meer te vertellen over het tekort aan HD4770 videokaarten en de daarop volgende prijsverlagingen van de HD4830 en HD4850. AMD had 40.000 HD4770 klaar staan voor de launch en ging, zoals al een tijdje terug vermeld in dit topic, er van uit dat ze zo'n 200.000 a 300.000 zouden verkocht hebben aan het einde van Q3. Of dit gehaald gaat worden is nog maar de vraag vanwege de 40nm problemen. Feit is wel dat zo'n beetje alle 40.000 beschikbare HD4770 kaarten er door heen zijn en dat partners nu slechts in kleine porties bevoorraad worden. Waarschijnlijk had AMD het streefdoel met gemak gehaalt als alles op rolletjes liep bij TSMC.
Bron: http://www.bit-tech.net/n...yield-problems-in-short/1
[ Voor 35% gewijzigd door CJ op 29-05-2009 09:19 ]
Wel bagger van die 40nm yields. Mja dat kan het nadeel zijn als je de eerste bent met die nieuwe productie techniek. Die nVidia in de tijd van de NV30 met 130nm. Dat ging ook niet zoals het moest gaan. AMD zijn R300 deed het super op 150nm. Wel groter maar clockte uitstekend.
Maar je kunt ook geluk hebben dat het wel goed werkt. BV 55nm bij AMD's HD3870. Dat is alleen niet helemaal eerlijk want 55nm was een halfnode. Dat is 40nm niet.
Maar goed. Ze weten nu wel wat 40nm kan en niet kan. Misschien kunnen ze daar nog een klein beetje voordeel uit halen voor de nieuwe RV8x0 chips.
Maar je kunt ook geluk hebben dat het wel goed werkt. BV 55nm bij AMD's HD3870. Dat is alleen niet helemaal eerlijk want 55nm was een halfnode. Dat is 40nm niet.
Maar goed. Ze weten nu wel wat 40nm kan en niet kan. Misschien kunnen ze daar nog een klein beetje voordeel uit halen voor de nieuwe RV8x0 chips.
Zo. Tweede naam er bij. Naast Cypress (RV870) nu dus Juniper (RV830). Nu nog RV840 en RV810 en we zijn compleet.
Ik vraag me af of een RV810 nog wel interessant is.CJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:32:
Zo. Tweede naam er bij. Naast Cypress (RV870) nu dus Juniper (RV830). Nu nog RV840 en RV810 en we zijn compleet.
Nu zien we het volgende:
Ultra High End = 2x800 shaders
High end = 800 Shaders
Mid range = 640 shaders
Low end = 320 Shaders
Ultra low = 80 Shaders
Ik vind die stap wel erg groot. Maar volgens mij is het prijs verschil tussen een HD4350 en een HD4650 niet eens zo groot. Prijs is 50% hoger maar hij 3x zo snel
Maar die ultra low end kaarten zullen wel veel door oems gebruikt worden. Maar met de IGP's van tegenwoordig zie ik het nut niet echt meer. Alleen als je een Intel IGP hebt maar anders kun je beter voor een HD46x0 gaan.
Goed bruikbaar voor zowel OEM's alswel voor multimedia-systeempjes voor alles behalve gamen. Voordeel is dat ze geen drol aan energie verbruiken, geheel passief gekoeld kunnen worden zonder daarbij hitte in het systeem te pompen of een goede airflow nodig te hebben.
Daarnaast is het de basis voor de IGP van AMD.
Daarnaast is het de basis voor de IGP van AMD.
Volgens OEM's in een Core i7 975 met een ATi Radeon HD 4650 met 1GB geheugen een Highend Game PC.
En wat moet je dan in een Mid-end doen, precies een HD 4350.
En wat moet je dan in een Mid-end doen, precies een HD 4350.
AMD Nieuwsdiscussie
RV870 -> Cypress -> high-end: HD5870CJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:32:
RV830 -> Juniper -> low-end: HD53xx??
RV840 -> mid-end: HD56xx??
RV810 -> IGP
CJ: Kan je ook met zekerheid zeggen dat DirectX 11 GPu's bij TSMC wordt gefabriceerd (van ATI en Nvidia)? Er is natuurlijk een kans dat de nieuwe chips bij globalfoundries of UMC (of chartered) geproduceerd worden (al dan niet op 40nm).
Edit:
Voor globalfoundires baseer ik me op het volgende schema:

Source: PC Perspective
Er staat daar bij 45 en 32nm SOI ook graphics. Kan natuurlijk zijn dat AMD als enkele jaren met het idee zat om GPU's in Dresden te fabriceren. Ook zonder Globalfoundries konden ze die deal gemaakt hebben.
40nm is wel een halfnode. 45nm is de full-node en die is gewoon overgelaten door de GPU fabrikanten.Astennu schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:17:
Wel bagger van die 40nm yields. Mja dat kan het nadeel zijn als je de eerste bent met die nieuwe productie techniek. Die nVidia in de tijd van de NV30 met 130nm. Dat ging ook niet zoals het moest gaan. AMD zijn R300 deed het super op 150nm. Wel groter maar clockte uitstekend.
Nog wat over yields:
- Fiktief: Stel dat een 40nm wafer na productie 1 fout bevat en er 1 chip uit de wafer komt dan is er heel veel kans dat die chip niet werkt.
- Fiktief: Stel dat die wafer 200 fouten bevat en er 200 chips uit een wafer komt, dan is er toch nog een goede kans dat bijna alle chips niet werken.
- RV740: 200 fouten en 300 chips heb je nog veel niet werkende chips, maar heb je nog altijd een deel die werkt.
- RV870: 200 fouten en 150 chips heb je waarschijnlijk bijna geen werkende chips.
- GT300: 200 fouten en 75 chips heb je een zeer grote kans dat er geen werkende chips zullen geproduceerd worden.
Dus op basis van de grootte van de chip, kan je met hetzelfde productieproces een redelijk aantal werkende chips uit een wafer halen, maar als de chips groter worden zal het aandeel werkende tov theoretisch aantal chips nog verder dalen. Zodus heb je als Nvidia geen kans om een werkende GT300 te hebben totdat het productieproces nog veel verder verbeterd.
[ Voor 8% gewijzigd door penetreerbeer op 29-05-2009 12:01 ]
Ik heb gehoord dat Nvidia een chip gaat laten produceren bij UMC. Om wat voor een chip het gaat kon niet gezegd worden. Het is afkomstig van iemand uit de industrie, maar een geloofwaardigheidsfactor durf ik er niet aan te hangen.penetreerbeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:57:
[...]
RV870 -> Cypress -> high-end: HD5870
RV810 -> IGP
CJ: Kan je ook met zekerheid zeggen dat DirectX 11 GPu's bij TSMC wordt gefabriceerd (van ATI en Nvidia)? Er is natuurlijk een kans dat de nieuwe chips bij globalfoundries of UMC (of chartered) geproduceerd worden (al dan niet op 40nm).
Edit:
[afbeelding]
Er staat daar bij 45 en 32nm SOI ook graphics. Kan natuurlijk zijn dat AMD als enkele jaren met het idee zat om GPU's in Dresden te fabriceren. Ook zonder Globalfoundries konden ze die deal gemaakt hebben.
[...]
40nm is wel een halfnode. 45nm is de full-node en die is gewoon overgelaten door de GPU fabrikanten.
Nog wat over yields:
- Fiktief: Stel dat een 40nm wafer na productie 1 fout bevat en er 1 chip uit de wafer komt dan is er heel veel kans dat die chip niet werkt.
- Fiktief: Stel dat die wafer 200 fouten bevat en er 200 chips uit een wafer komt, dan is er toch nog een goede kans dat bijna alle chips niet werken.
- RV740: 200 fouten en 300 chips heb je nog veel niet werkende chips, maar heb je nog altijd een deel die werkt.
- RV870: 200 fouten en 150 chips heb je waarschijnlijk bijna geen werkende chips.
- GT300: 200 fouten en 75 chips heb je een zeer grote kans dat er geen werkende chips zullen geproduceerd worden.
Dus op basis van de grootte van de chip, kan je met hetzelfde productieproces een redelijk aantal werkende chips uit een wafer halen, maar als de chips groter worden zal het aandeel werkende tov theoretisch aantal chips nog verder dalen. Zodus heb je als Nvidia geen kans om een werkende GT300 te hebben totdat het productieproces nog veel verder verbeterd.
Over de yields, er zijn verschillende soorten yields. Je kunt wel 100 werkende chips uit een wafer halen, en 200 defecte chips, dan wil dat nog niet zeggen dat die 100 werkende chips ook verkocht kunnen worden. Het kan zijn dat die niet op de beoogde kloksnelheden draaien, of een veels te hoge spanning nodig hebben. Parametrical yield, functional yield, google 't maar
Verder is het 40nm-procedé van TSMC geen echt 40nm-procedé. http://blog.hackingcough.com/2008/04/tsmcs-5nm-diffe.htm
Overigens, een 40nm, of 45nm procedé van twee verschillende semiconductors zijn niet inwisselbaar. AMD kan dus niet doodleuk zeggen, we gaan onze 40nm-gpu's wel even bij UMC laten maken, of bij GF. Dan moet het ontwerp van de gpu op vele plekken grotendeels aangepast worden. Ondanks dat 40nm wel tot op zekere hoogte staat voor de lengte van een transistor, zijn er nog VEEL meer zaken die komen kijken bij het ontwerpen van een chip. Ik leer hier zelf pas sinds kort meer over, dus uitwijden kan ik nog niet.
RV810 is geen IGP chip. Dat is de losse chip. Waak wordt een RVx10 achtige core wel als basis gebruikt en samen gevoegd met de andere onderdelen die in de chipset van een moederbord zitten. En dan noem je het een IGP.penetreerbeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:57:
[...]
RV870 -> Cypress -> high-end: HD5870
RV810 -> IGP
Edit:
[afbeelding]
[...]
40nm is wel een halfnode. 45nm is de full-node en die is gewoon overgelaten door de GPU fabrikanten.
Nog wat over yields:
Over de GF: SOI kun je niet zo maar even gebruiken voor video kaarten. Dan zou je helemaal opnieuw moeten beginnen met het ontwerpen van je chip. Voor GPU's van vandaag de dag wordt bulk silicon gebruikt met soms low-k gates. (weet niet of high-k al gebruikt werd).
Maar GF gaat voorlopig geen GPU's maken. GF bestaat pas net. Hun 45nm proces is nog SOI omdat AMD dit gebruikte in alle CPU's. Maar nu zullen ze ook over gaan naar Bluk silicon. En ik vermoed ook High-K/Low-K. Zou me niet verbazen als AMD CPU's straks ook geen SOI meer gebruiken.
Dan over de 40nm. Kan best dat het een half node is. Maar er zijn nog nooit GPU's gemaakt op de fullnode van 40nm. Dit is eerste keer dat die node voor de massaproductie van GPU's gebruikt wordt. En dan heb je altijd risico's.
Klopt. De gebruikte libraries van de verschillende semiconductors zijn anders. Het is dus niet zo maar simpel te doen om een chip 'eventjes' bij een ander te laten maken. En zeker als je het hebt over het laten maken van een GPU die ontworpen is voor het low-k proces bij TSMC en dit bij GC/IBM wilt laten maken die werken met SOI.Marc Rademaker schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:21:
[...]
Overigens, een 40nm, of 45nm procedé van twee verschillende semiconductors zijn niet inwisselbaar. AMD kan dus niet doodleuk zeggen, we gaan onze 40nm-gpu's wel even bij UMC laten maken, of bij GF. Dan moet het ontwerp van de gpu op vele plekken grotendeels aangepast worden.
In het verleden heeft ATI dit wel eens gedaan, maar de GPUs zijn dan grondig onder handen genomen en krijgen dan nieuwe codenamen. Bijvoorbeeld:
RV515 -> TSMC, 90nm
RV516 -> UMC, 90nm
Beide GPUs werden verkocht als X1300 (en later als X1550). Later kwam daar nog de RV505 bij, die een RV515 op 80nm was bij TSMC. Ook deze werd als X1300 verkocht.
Overigens heeft nVidia eens een uitstapje gemaakt met een GPU, namelijk de NV40 die door IBM werd geproduceerd ipv TSMC/UMC. Of IBM hiervoor SOI gebruikt heeft.. geen idee. TSMC maakte toendertijd wel gebruik van hun Black Diamond low-k techniek voor de R420.
40nm is inderdaad de halfnode van 45nm. TSMC heeft op z'n website nog wel de informatie staan over 45nm en bepaalde producten worden ook op dit proces gemaakt. Van wat ik gehoord heb zat 40nm hier zo dicht op wat betreft tijd, dat AMD besloten heeft om 45nm te skippen en gelijk voor 40nm te gaan.
Van Beyond3D:
Bron: http://www.beyond3d.com/content/news/608TSMC unveiled their 40nm process yesterday, and seem to have confused a bunch of people in the process. So let's try to quickly set the record straight and see how this ties in with our earlier reports (1 & 2) on TSMC's roadmap.
There are two 40nm process variants; 40LP and 40G. The latter is actually the exact same node that was previously, and inaccurately, referred to as 45GS; indeed, there will not be a 45nm general-purpose nose at TSMC. 40LP, on the other hand, is a direct shrink of 45LP which has already been used by Qualcomm and Altera.
SRAM density is 0.242µm² versus ~0.29µm² for 45LP and 0.499µm² for 65nm. Gate density is ~1.19x and 2.43x that of 45LP and 65LP respectively. Leakage is similar to 45LP and 65LP while dynamic power consumption is 15% lower than 45LP and performance is unchanged. Dynamic power and performance numbers compared to 65LP for either 45LP or 40LP were not disclosed.
Both 45nm and 40nm have always been on TSMC's roadmap, but the 45nm general-purpose node was cancelled (it likely didn't make sense to have 45G and 40G one quarter apart!) and it's very plausible that 40LP has gained more traction than initially forecast, resulting in more customers skipping 45LP. We still expect 45GS/40G GPUs in very late 2008 or early 2009. On the low-power side of things, we'd expect the first tape-outs in Q2 ; the density advantage is quite small (8.5% linear shrink vs 10% for 55nm) but the lower dynamic power consumption seems very attractive in the handheld market.
[ Voor 59% gewijzigd door CJ op 29-05-2009 12:57 ]
Ik weet (zoals vele me hier proberen duidelijk te maken) dat een chip eventjes op een ander proces maken veel werk kost en vanaf de grond af aan moet opgebouwd worden voor SOI. Kijk nu even niet naar GF. Hoe lang is ATI al bij AMD? Is het niet mogelijk dat AMD bij het inlijven van ATI als doel heeft gehad om in de toekomst GPU's in Dresden te produceren? Ze hebben toch capaciteit te over. Ze kunnen zelfs al met het idee gezeten hebben om bulk te produceren voor anderen en hier al mee begonnen zijn vóór GF ontstond. Dan is het toch perfect mogelijk dat ATI een van de grond af ontworpen chip (al dan niet voor SOI) ontwikkeld heeft.CJ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:54:
[...]
Klopt. De gebruikte libraries van de verschillende semiconductors zijn anders. Het is dus niet zo maar simpel te doen om een chip 'eventjes' bij een ander te laten maken. En zeker als je het hebt over het laten maken van een GPU die ontworpen is voor het low-k proces bij TSMC en dit bij GC/IBM wilt laten maken die werken met SOI.
...
Nu is er nog altijd niet geantwoord op mijn vraag:
Is er zekerheid dat de nieuwe DirectX 11 chips bij TSMC en op 40nm geproduceerd worden? Zolang ik geen antwoord hierop heb, dan sluit ik niet uit dat AMD of Nvidia ergens anders voor aan het ontwerpen is.
[ Voor 26% gewijzigd door penetreerbeer op 29-05-2009 13:16 ]
Het een hoeft het andere niet uit te sluiten.penetreerbeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:14:
[...]
Is er zekerheid dat de nieuwe DirectX 11 chips bij TSMC en op 40nm geproduceerd worden? Zolang ik geen antwoord hierop heb, dan sluit ik niet uit dat AMD of Nvidia ergens anders voor aan het ontwerpen is.
Ja, de nieuwe DX11 chips komen bij TSMC vandaan en zijn allemaal 40nm. Maar zoals bij nVidia het geval is, kan het best zijn dat men uitwijkt naar UMC of een ander voor bepaalde GPUs, ook al betekent dit dat er iets aangepast moet worden in hun ontwerpen.
AMD speeds up GPU-accelerated video transcoding

Meer info: http://www.techreport.com/discussions.x/16994
Hier de downloadlink: http://support.amd.com/us...nscodingacceleration.aspx

Meer info: http://www.techreport.com/discussions.x/16994
Hier de downloadlink: http://support.amd.com/us...nscodingacceleration.aspx
Juniper (Juniperus) is een soort conifeer, dus ik neem aan dat ATi's codenamen, inclusief Cypress, wel degelijk in de houtige sfeer liggen.
RV810 -> Bonsai?
RV810 -> Bonsai?
[ Voor 7% gewijzigd door Daaaaf op 29-05-2009 14:18 ]
Er zijn ook plaatsen die Juniper heten. In de VS alleen al zijn er 2 plaatsen en is er een meer met die naam. Dus je kunt nog steeds niet stellen dat het om houtsoorten gaat, want het kan nog steeds om plaatsnamen gaan, zoals CJ eerder aangaf.Daaaaf schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:17:
Juniper (Juniperus) is een soort conifeer, dus ik neem aan dat ATi's codenamen, inclusief Cypress, wel degelijk in de houtige sfeer liggen.
RV810 -> Bonsai?
Er is helemaal geen 40nm in Dresden, hoe kom je daarbij?Blastpe schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:34:
@CJ: Kun je iets zeggen over 40nm productie @ Global Foundries Dresden?
Ik denk niet dat dit met volledige zekerheid gezegd kan worden. Stel dat de yields op 40nm erg slecht zijn, zo slecht dat wafers met een chip van slechts ~136mm2 amper bruikbare chips opleveren. Dan kan een chip van twee tot drie keer zo groot wel eens zulke dramatische yields hebben, dat AMD of Nvidia de gpu's niet in tienduizenden tegelijk kunnen verschepen.penetreerbeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:14:
[...]
Ik weet (zoals vele me hier proberen duidelijk te maken) dat een chip eventjes op een ander proces maken veel werk kost en vanaf de grond af aan moet opgebouwd worden voor SOI. Kijk nu even niet naar GF. Hoe lang is ATI al bij AMD? Is het niet mogelijk dat AMD bij het inlijven van ATI als doel heeft gehad om in de toekomst GPU's in Dresden te produceren? Ze hebben toch capaciteit te over. Ze kunnen zelfs al met het idee gezeten hebben om bulk te produceren voor anderen en hier al mee begonnen zijn vóór GF ontstond. Dan is het toch perfect mogelijk dat ATI een van de grond af ontworpen chip (al dan niet voor SOI) ontwikkeld heeft.
Daarentegen, het duurt alleen al 1 tot 2 maanden om een ontwerp te laten produceren bij een semiconductor. Laat staan dat je dan nog tests moet doen. En de chip moet natuurlijk nog ontworpen worden voor het nieuwe procedé als AMD/Nvidia besluit over te stappen van TSMC naar UMC of GF. Met de weinige kennis die ik heb, gok ik op zijn allerminst op 4 en misschien wel 6 maanden vertraging, mochten ze over willen stappen. Met andere woorden, als TSMC's 40nm-procedé echt KUT is, dan hebben AMD en Nvidia flinke problemen.
Er zit meestal een stijgende lijn in. Ik denk dat dat hier ook het geval is. AMD's eigen 65nm was ook geen succes. In het begin leverde dat chips op die minder hoog konden clocken dan het oude 90nm proces. Nu met 45nm hebben ze dat pas echt kunnen oplossen. De snelste Athlon X2 is nog steeds de 6400+ met 3.2 GHz op 90nm. Nu met de nieuwe Athlon II's zullen we pas over die snelheden heen gaan.
+ de HD4770's die wij nu kopen zijn al een paar maanden terug geproduceerd. En voor TSMC is het natuurlijk ook de hoogste prioriteit om die yields goed te krijgen anders raken ze veel klanten kwijt. Die weten ook wel dat als de RV740 bijna niet rendabel te produceren is dat de opvolger die groter is nog meer problemen gaat geven en dat AMD dan misschien iemand anders gaat zoeken. Volgens mij heb je altijd wel een jaartje nodig om zo'n nieuw proces te finetunen.
+ de HD4770's die wij nu kopen zijn al een paar maanden terug geproduceerd. En voor TSMC is het natuurlijk ook de hoogste prioriteit om die yields goed te krijgen anders raken ze veel klanten kwijt. Die weten ook wel dat als de RV740 bijna niet rendabel te produceren is dat de opvolger die groter is nog meer problemen gaat geven en dat AMD dan misschien iemand anders gaat zoeken. Volgens mij heb je altijd wel een jaartje nodig om zo'n nieuw proces te finetunen.
Origineel wat 40nm toch geplanned voor eind 2008?Marc Rademaker schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 22:56:
[...]
Ik denk niet dat dit met volledige zekerheid gezegd kan worden. Stel dat de yields op 40nm erg slecht zijn, zo slecht dat wafers met een chip van slechts ~136mm2 amper bruikbare chips opleveren. Dan kan een chip van twee tot drie keer zo groot wel eens zulke dramatische yields hebben, dat AMD of Nvidia de gpu's niet in tienduizenden tegelijk kunnen verschepen.
Daarentegen, het duurt alleen al 1 tot 2 maanden om een ontwerp te laten produceren bij een semiconductor. Laat staan dat je dan nog tests moet doen. En de chip moet natuurlijk nog ontworpen worden voor het nieuwe procedé als AMD/Nvidia besluit over te stappen van TSMC naar UMC of GF. Met de weinige kennis die ik heb, gok ik op zijn allerminst op 4 en misschien wel 6 maanden vertraging, mochten ze over willen stappen. Met andere woorden, als TSMC's 40nm-procedé echt KUT is, dan hebben AMD en Nvidia flinke problemen.
Als er dan al weet was van hele slechte yields dan is het mogelijk dat er ergens anders geproduceerd wordt.
Kan ook nog altijd zijn dat ATI in samenwerking met AMD als enkele jaren aan het onderzoeken wat of ze een GPU chip in Dresden kunnen bakken. Zo kom je al direct aan een ontwerpcycle van enkele jaren, wat het dus wel mogelijk maakt. Dat zal uiteraard wel gebeuren maar dat staat momenteel maar geplanned voor 32nm in 2010.
Alles kan. Maar RV740 wordt bij TSMC gebakken. Die is ontworpen om daar gemaakt te worden. Niet in dresden. Verder is het ook 100% zeker dat AMD bezig is met de next-gen gpu's bij TSMC. De kans dat ze NOG een ontwerp hebben, om in dresden of waar dan ook te maken is erg klein. Ik bedoel, ze hebben waarschijnlijk de resources niet om twee gpu's te ontwerpen. Ze moeten wel op één paard gokken.penetreerbeer schreef op zondag 31 mei 2009 @ 12:55:
[...]
Origineel wat 40nm toch geplanned voor eind 2008?
Als er dan al weet was van hele slechte yields dan is het mogelijk dat er ergens anders geproduceerd wordt.
Kan ook nog altijd zijn dat ATI in samenwerking met AMD als enkele jaren aan het onderzoeken wat of ze een GPU chip in Dresden kunnen bakken. Zo kom je al direct aan een ontwerpcycle van enkele jaren, wat het dus wel mogelijk maakt. Dat zal uiteraard wel gebeuren maar dat staat momenteel maar geplanned voor 32nm in 2010.
Verder is mij verteld dat TI sinds een tijd niet meer samenwerkt met semiconductors als TSMC en UMC. Dit zou dan ook deel van de reden kunnen zijn dat TSMC en UMC zo lang doen over het 45/40nm procedé, omdat ze de expertise van TI niet meer hebben. Hoogmoed van een ex-mederwerker? Misschien.
En zoals iemand hierboven als zei, de yield problemen worden minder erg. Waarschijnlijk wordt er non-stop gewerkt, en zijn er voor zover mogelijk extra mensen aangetrokken om TSMC te helpen.
Verschillende teams zullen tegelijkertijd aan verschillende GPU's werken. De ontwikkeltijd van zo'n ding ligt in immers in de jaren. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als het om twee GPU's van dezelfde generatie gaat.Marc Rademaker schreef op zondag 31 mei 2009 @ 13:45:
[...]
De kans dat ze NOG een ontwerp hebben, om in dresden of waar dan ook te maken is erg klein. Ik bedoel, ze hebben waarschijnlijk de resources niet om twee gpu's te ontwerpen. Ze moeten wel op één paard gokken.
Even een vraagje... Ik heb mijn Sapphire Radeon 4890 geoverclockt naar 925/1000 (standaard is ie 850/975)... Na ongeveer 15min 640x480 furmark zag ik geen artifacts en werd dat ding ongeveer 82c, 5 min 1280x1024 furmark werd hij 91 graden max en bleef ie rond de 90 hangen. Ook geen artifacts... Is dit dan een goede overclock? Bij spellen wordt ie trouwens maar max 77 ofzo, bij crysis warhead o.i.d.
[ Voor 3% gewijzigd door Cobiwan op 31-05-2009 16:51 ]
Anoniem: 59888
@Sj44k13
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Bij het Duitse Hartware.net komen ze met de minder verrassende melding dat ATi wellicht de eerste is die een DX11 GPU op de markt brengt.
Interessanter is echter de melding dat ATi in principe nu al DX11 GPU's op markt kan brengen, ware het niet dat ATi eerst de 40nm problemen bij TSMC opgelost wil hebben.
Interessanter is echter de melding dat ATi in principe nu al DX11 GPU's op markt kan brengen, ware het niet dat ATi eerst de 40nm problemen bij TSMC opgelost wil hebben.
AMD scheint mit seiner Ankündigung noch vor Nvidia erste Grafikkarten mit DirectX-11-Unterstützung auszuliefern recht zu behalten: Auf der Computex sollen mehrere taiwanesische Quellen bestätigt haben, dass AMD im Oktober seine ersten DirectX-11-Grafikkarten veröffentlichen wird - pünktlich zum Erscheinen von Windows 7. Im Grunde soll AMD jetzt schon bereit sein die neuen GPUs auf den Markt zu bringen, man warte aber bis TSMC die Herstellungsprobleme beim 40-Nanometer-Verfahren in den Griff bekommt.
Ze zijn of klaar of ze zijn niet klaar. Als ze geen volume kunnen doen dan zijn ze niet klaar en is het gewoon een paper launch voor de marketing.Indy91 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:48:
Bij het Duitse Hartware.net komen ze met de minder verrassende melding dat ATi wellicht de eerste is die een DX11 GPU op de markt brengt.
[...]
Ik denk dat de probleem nooit is geweest om dx11 erin te bakken maar om de totaal plaatje goed te krijgen.
Ze hebben het in het verleden wel gedaan en doen het nog steeds. Zie:Marc Rademaker schreef op zondag 31 mei 2009 @ 13:45:
[...]
Alles kan. Maar RV740 wordt bij TSMC gebakken. Die is ontworpen om daar gemaakt te worden. Niet in dresden. Verder is het ook 100% zeker dat AMD bezig is met de next-gen gpu's bij TSMC. De kans dat ze NOG een ontwerp hebben, om in dresden of waar dan ook te maken is erg klein. Ik bedoel, ze hebben waarschijnlijk de resources niet om twee gpu's te ontwerpen. Ze moeten wel op één paard gokken.
RV250 bij TSMC en RV280 bij UMC
R520 bij TSMC en R521 bij UMC
RV530 bij TSMC en RV531/6 bij UMC
RV515 bij TSMC en RV516 bij UMC
terwijl het verder identieke chips zijn. En geen kip die door heeft of het bij UMC of bij TSMC is gemaakt. Aan de chips die bij UMC gemaakt worden, wordt bijna geen aandacht besteed in de media en toch zijn ze er.
Nu UMC ook aangekondigd heeft dat hun 40nm en 45nm productielijnen klaar zijn voor het grotere werk, staat AMD niets in de weg om een gedeelte van de RV740 productie naar UMC uit te besteden in de vorm van de RV741 (of hoe de UMC versie van de chip ook mag heten).
Vergeet niet dat ATI gewend is om meerdere versies van een chip te ontwerpen. Ze hebben ook nog hun speeltuin. ATI maakte vroeger immers zijn eigen kaarten in hun eigen fabrieken en ze hebben er nog minstens 1 overgehouden wat ze als experimenteerlab gebruiken voor hun eigen aankomende producten. En die zit ook weer anders in elkaar dan TSMC en UMC. Dus ze zullen eerst een versie hebben voor zichzelf en deze dan aanpassen aan de productieprocessen bij TSMC en UMC. Zo veel resources kost het niet, zeker gezien het feit dat ze vaak al een R(V)xxx +1 versie klaar hadden staan voor UMC.
Kan me best voorstellen dat de GPU verder helemaal klaar is en dat ze nu moeten wachten wat de yeilds van 40nm doen. Echter vrees ik dat als die nu nog niet goed genoeg zijn het nog best wel 3 maanden kan duren voordat dat wel zo is en dan zit je qua kaarten al weer in december.Indy91 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:48:
[...]
Zoals je dus zegt is het perfect mogelijk dat ATI een backup-ontwerp bij een andere leverancier aan het ontwikkelen is/klaar staan heeft.CJ schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:35:
...
Dus ze zullen eerst een versie hebben voor zichzelf en deze dan aanpassen aan de productieprocessen bij TSMC en UMC. Zo veel resources kost het niet, zeker gezien het feit dat ze vaak al een R(V)xxx +1 versie klaar hadden staan voor UMC.
Voor de DirectX11 chip is het natuurlijk perfect mogelijk dat ze gewoon wachten op TSMC om het proces nog wat te verbeteren. Wat voor nut heeft het om een GPU te lanceren die je niet massaal kan aanleveren en die je waarschijnlijk niet voor een deftige prijs kan verkopen door yields.
Verder nieuws:
Had er zelf nog niet van gehoord maar ATI heeft blijkbaar de E4690 gereleased voor embedded systemen:
AMD Triples the Performance of ATI Embedded Graphics ChipsOn Monday June 1, 2009, 12:01 am EDTSource: finance.yahoo.com |
SUNNYVALE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--AMD (NYSE: AMD - News) announced the ATI Radeon™ E4690 graphics processor unit (GPU) designed to enable a whole level of new reality for embedded graphics applications with more than triple the 3D graphics performance of prior AMD embedded products. Arcade system manufacturers will appreciate the long term support and lower cost of placing the GPU chip directly on the motherboard instead of a separate add-in graphics card. This product will enable digital signage manufacturers to decode and play multiple high-definition videos in hardware, offloading all the decoding from the CPU. Casino system manufacturers will be amazed by triple the graphics performance to help attract players while increasing overall entertainment value with incredibly realistic 3D graphics, plus two-monitor support. * The ATI Radeon E4690 GPU is packed with the latest graphics features, including support for Microsoft® DirectX® 10.1 and OpenGL 3.0. * The second-generation AMD Unified Video Decoder (UVD 2.0) includes hardware acceleration of H.264 and VC-1 high-definition (HD) video as well as MPEG-2, enabling multiple HD video streams and freeing the CPU for other tasks. * The ATI Radeon E4690 is designed to simplify board design and speed time-to-market by incorporating 512 MB of 700 MHz GDDR3 graphics memory on chip. * The ATI Radeon E4690 comes with AMD’s commitment of 5 years of planned supply availability. Technical support is provided a dedicated team of application engineering experts. “The ATI Radeon E4690 sets a new bar for embedded graphics performance,” said Richard Jaenicke, director of embedded graphics at AMD. “Blazingly fast graphics and HD video capabilities enhance the appeal of applications − such as arcade, casino, digital signage and more. With the industry’s only embedded graphics chip that offers DirectX 10.1 and UVD 2.0 support, the ATI Radeon E4690 enables competitive advantages for AMD’s embedded customers.” “The ATI Radeon E4690 is the perfect solution for the digital signage market,” said Dwight Looi, product manager at iBASE Technology, Inc. “The ATI Radeon E4690 combines phenomenal graphics performance, full hardware HD video decode acceleration and 512MB of very fast GDDR3 memory into a compact 35 mm package, which enables us to offer a high-end digital signage solution in a previously impossible, booked-sized system.” “With the on-chip memory and responsive technical support from AMD, we were able to bring our Condor 200 product, featuring ATI Radeon E4690, to market in just six weeks from the time we received the design documents,” said Selwyn Henriques, president of Tech Source, Inc. “Based on the product specifications, TechSource expects the resulting product to significantly outperform existing products in the industry.” |
Die E4690 is overigens gebaseerd op de RV730.
Een beetje Computex nieuws:
AMD has a couple of DirectX 11 GPUs in the pipeline for this year. Among them we have the high-end RV870 and the mid-range RV840 (not sure about that name though), but of course there are more chips of the coming R8xx family. Anyhow, Computex is the place to go if you want to learn more about the coming hardware and according to a reliable source AMD has had a back room presentation where AMD had several DirectX 11 GPUs working and nearly ready.
Both us and the people there where quite shocked to learn how well the chips were working. It seems that most leaks have been fixed and that the chips are not far off. We have no launch date to share, but the source was confident we're talking a few months at most. TSMC and its problems of course play a role here, but things are apparently looking up for them too.
We will just have to wait and see, and most importantly keep our eyes open for the status updates of NVIDIA's coming G300 chip.
Hmm ik verwacht eigenlijk nog steeds dat RV870 een dual-core GPU @ MCM wordt en dat R800 een Quadcore wordt met 2 MCM's
http://www.semiaccurate.c...w-dx11-hardware-tomorrow/
RV870 demo morgen op de Computex?
http://twitter.com/catalystmaker
Who wants to see DirectX11 hardware running??
RV870 demo morgen op de Computex?
[ Voor 32% gewijzigd door ownage maxim op 02-06-2009 19:52 ]
Reactie van die andere grote AMD PR gozer, Ian McNaughton:ownage maxim schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:46:
"I DO! I DO!"
http://twitter.com/IanMcNaughton
Is de DX11 api eigenlijk al helemaal af
Zou toch wel moeten om uberhaupt een DX 11 chip te kunnen ontwerpen, laat staan bakken.....
En komt DX11 nou wel of niet al standaard in W7
Zou toch wel moeten om uberhaupt een DX 11 chip te kunnen ontwerpen, laat staan bakken.....
En komt DX11 nou wel of niet al standaard in W7
[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 02-06-2009 20:18 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Volgens link wordt de RV870, Evergreen genoemd,naar de naam van de Evergreen Hotel in Taiwan.CJ schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 10:55:
[R800* = Cypress, stad in California/boom-struiksoort
RV870* = Evergreen
RV840 =
RV830 = Juniper, stad in TX/boomsoort
RV810 =
*Het kan zijn dat Cypress en Evergreen omgedraaid moeten worden.
http://www.tweaktown.com/...gives_rv870_its_codename/Two years ago, when AMD and ATI were still getting used to being one, AMD and ATI engineers were gathering after a day at Computex 2007 drinking some beer and started brainstorming ideas. They wanted to do something unconventional. The RV870 card actually got its name from the Evergreen Hotel in Taiwan, due to the free transfers that the hotel offers to and from the Taipei Tayouan Airport.
As the idea made its rounds, everyone fell in love with it. Now we have the codename to go with ATI's upcomming GPU, Evergreen. Its catchy, simply, and seems much more relevant than oddball names that we usually get like Fudo and Rodin.
[ Voor 32% gewijzigd door Bullus op 02-06-2009 20:22 ]
|2600k|Asus 290|
Hehe, toch wel leuk om gelijk te krijgenBullus schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:21:
[...]
Volgens link wordt de RV870, Evergreen genoemd,naar de naam van de Evergreen Hotel in Taiwan.
[...]
http://www.tweaktown.com/...gives_rv870_its_codename/
Overigens, afgaande op de demonstratie van een dx11 gpu, krijg ik steeds meer het vermoeden dat AMD niet zozeer in Q4 met nieuwe videokaarten komt, maar dat er dan al nieuwe videokaarten zijn om uit te kiezen (dat waren ook de exacte woorden van sasa marinkovic destijds). Met andere woorden, de nieuwe graka's zouden wel eens veel eerder uit kunnen komen.
Nog even een nachtje slapen dus. Wel zeer verrassend nieuws.
X-bit heeft een 3-way SLi/CF roundup gedaan:
http://www.xbitlabs.com/a...y/3way-sli-crossfire.html
Op HWI staat ook een leuk artikel over de laatste ontwikkelingen bij Globalfoundries. Moraal van het verhaal is dat AMD in 2010 al toegang kan krijgen tot 32nm productiefaciliteiten voor processors en 28nm voor GPU's. Als je dan een klein rekensommetje maakt van de RV770 chip gekrompen naar 28nm dan krijg je een chip die van 256 mm² naar 67 mm² gaat.
Ervan uitgaande dat een upper midrange GPU zo'n 250 tot 300 mm² groot mag worden betekent dat we verderop in 2010 dus theoretisch al videokaarten kunnen hebben met 4 tot 5x zoveel performance als een HD4870 bij gelijke kloksnelheden.
Ervan uitgaande dat een upper midrange GPU zo'n 250 tot 300 mm² groot mag worden betekent dat we verderop in 2010 dus theoretisch al videokaarten kunnen hebben met 4 tot 5x zoveel performance als een HD4870 bij gelijke kloksnelheden.
Goud is geen geld
Vaag ben het niet met xbit eens dat nVidia's AA net zo mooi is al ATi's Trasperancy AA. ATi's AA is wel degelijk mooier maar goed. Kan best nog wel persoonlijk zijn.Edmin schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:05:
Nog even een nachtje slapen dus. Wel zeer verrassend nieuws.
Ook al bevestigd hier: CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."Marc Rademaker schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:52:
[...]
Hehe, toch wel leuk om gelijk te krijgen
De laatste roadmap die ik hier heb liggen geeft aan September voor de highend RV870/Cypress/Evergreen en Q4 voor RV840/Juniper. Maar dat stond ook al weken in dit topic in de first post en is ook al vele malen vermeldt. Net zoals al maanden geleden gemeld werd dat RV870 in Q2 z'n tapeout zou hebben en er in Q4 nog een DX11 validation zou plaatsvinden bij PCI-SIG voor een budget AMD DX11 kaart.Overigens, afgaande op de demonstratie van een dx11 gpu, krijg ik steeds meer het vermoeden dat AMD niet zozeer in Q4 met nieuwe videokaarten komt, maar dat er dan al nieuwe videokaarten zijn om uit te kiezen (dat waren ook de exacte woorden van sasa marinkovic destijds). Met andere woorden, de nieuwe graka's zouden wel eens veel eerder uit kunnen komen.
Het is dus gewoon niks nieuws eigenlijk.
Een upper midrange kaart moet ongeveer minimaal 190mm2 groot zijn om een 256-bit memoryinterface te kunnen ondersteunen. In het artikel van Anandtech over de totstandkoming van de RV770 liet men doorschemeren bezig te zijn met GPUs die in 2012 uit komen die zo'n 4 Tflops er uit zouden moeten kunnen persen. Dat is dus 4x RV770 over 3 jaar. Maar ergens denk ik dat dit een smokescreen is want een X2 pompt er al 2.4 Tflop uit, dus zou die 4 Tflop er dit jaar misschien al aan kunnen gaan of anders volgend jaar in 2010.frankknopers schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:17:
Op HWI staat ook een leuk artikel over de laatste ontwikkelingen bij Globalfoundries. Moraal van het verhaal is dat AMD in 2010 al toegang kan krijgen tot 32nm productiefaciliteiten voor processors en 28nm voor GPU's. Als je dan een klein rekensommetje maakt van de RV770 chip gekrompen naar 28nm dan krijg je een chip die van 256 mm² naar 67 mm² gaat.
[ Voor 37% gewijzigd door CJ op 02-06-2009 21:54 ]
Ze moeten eens Supersampling AA gaan gebruiken/ testen... Dát is pas AA.Astennu schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:26:
[...]
Vaag ben het niet met xbit eens dat nVidia's AA net zo mooi is al ATi's Trasperancy AA. ATi's AA is wel degelijk mooier maar goed. Kan best nog wel persoonlijk zijn.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Wat vind jij beter dan? Jij bent notabene ervaringsdeskundige van beide merken.RappieRappie schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:00:
[...]
Ze moeten eens Supersampling AA gaan gebruiken/ testen... Dát is pas AA.![]()
CJ, wat denk je dat Ray tracing de komende jaren nog gaat betekenen voor de game industrie. Is het nou echt
' the only way to go '?
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
September lijkt ook te kloppen als je het volgende bekijkt:CJ schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:49:
[...]
Ook al bevestigd hier: CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."
[...]
De laatste roadmap die ik hier heb liggen geeft aan September voor de highend RV870/Cypress/Evergreen en Q4 voor RV840/Juniper. Maar dat stond ook al weken in dit topic in de first post en is ook al vele malen vermeldt. Net zoals al maanden geleden gemeld werd dat RV870 in Q2 z'n tapeout zou hebben en er in Q4 nog een DX11 validation zou plaatsvinden bij PCI-SIG voor een budget AMD DX11 kaart.
Het is dus gewoon niks nieuws eigenlijk.
[...]
Een upper midrange kaart moet ongeveer minimaal 190mm2 groot zijn om een 256-bit memoryinterface te kunnen ondersteunen. In het artikel van Anandtech over de totstandkoming van de RV770 liet men doorschemeren bezig te zijn met GPUs die in 2012 uit komen die zo'n 4 Tflops er uit zouden moeten kunnen persen. Dat is dus 4x RV770 over 3 jaar. Maar ergens denk ik dat dit een smokescreen is want een X2 pompt er al 2.4 Tflop uit, dus zou die 4 Tflop er dit jaar misschien al aan kunnen gaan of anders volgend jaar in 2010.
Kom maar opDe retailversie van Windows 7 zal op 22 oktober uitkomen, zo heeft Microsoft bevestigd.
MSI R4890 met de zogegeten Cyclone koeler:

ATI toont als eerste DX11 chip
[ Voor 56% gewijzigd door XWB op 03-06-2009 08:46 ]
TSMC 40nm problems ‘have been solved’ – sources
http://www.bit-tech.net/n...ave-been-solved-sources/1COMPUTEX 2009: We have learned that TSMC has been working hard to fix the serious issues it has with its current 40nm process technology.
The problems have really hurt AMD and its partners in particular, as they are unable to satisfy demand for the ATI Radeon HD 4770 – sources close to AMD told us last week that only 40,000 chips have been shipped to partners.
Several sources close to AMD have told us that RV740 is currently yielding at around 20 percent, with one source saying that it was actually below this figure. While discussing AMD’s and Nvidia’s plans for later this year, one source told us that there will be another spin of TSMC’s process which “fixes the [yield] issues.”
The source went onto tell us that TSMC expects to start shipping GPUs based on its ‘remixed’ 40nm process later this quarter, which suggests that the 4770’s current availability woes are unlikely to disappear in a matter of weeks – the pressures may not disappear until September at a worst case based on the information we’ve received.
It also puts our minds at rest regarding both AMD’s and Nvidia’s next-generation GPU launch schedules, as the two rivals are both planning to release their new products in late October to coincide with the Windows 7 launch.
Damm 20% yield is wel erg weinig. Dan is de RV740 nu een prove of concept maar zou het niet interessant zijn om em met die yields te blijven produceren. Wachten op het verbeterde 40nm proces dus. Dat geld al helemaal voor die Evergreen chip.
Deze slide is wel interessant

rest van de slides (en het zijn er heel wat) kan je bekijken in Blastpe zijn link :
http://www.pcper.com/article.php?aid=724

rest van de slides (en het zijn er heel wat) kan je bekijken in Blastpe zijn link :
Tja, sooner than you think. Zolang Windows 7 niet op de markt is het niet erg interessant, en tegen dan zullen er buiten een paar demo's nog geen games zijn. Ik ben dan ook vooral geïntereseerd in de DX10(.1) performance van deze kaarten.Anoniem: 263719 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:00:
Deze slide is wel interessant![]()
[afbeelding]
22 Oktover voor Win 7. En ik neem aan dat Game defs al wel beschikking hebben tot hardware en software om te ontwikkelen. Als er al DX11 games komen zullen ze ook allemaal een DX10 path hopelijk ook allemaal een DX10.1 path. Dus in geef je gelijk dat DX10.1 en DX11 performance in het begin zeker nog belangrijker is.Hacku schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:04:
[...]
Tja, sooner than you think. Zolang Windows 7 niet op de markt is het niet erg interessant, en tegen dan zullen er buiten een paar demo's nog geen games zijn. Ik ben dan ook vooral geïntereseerd in de DX10(.1) performance van deze kaarten.
Dit gokte de man van PC Perspective:
Iemand anders die wil gaan goken naar de die grote en de specs ?The proof that AMD does have 40 nm DX11 silicon (of course... it could be RV740 chips, but I somehow doubt it). Doing some napkin type math, and assuming this is a 300 mm wafer, then the individual dies shown here are around 180 mm square. This puts it right in the sweet spot in terms of die size. For comparison, the RV770 is approximately 260 mm square on the 55 nm process. The 40 nm process is one full process node down, so die savings are around 45% to 50%, depending on factors such as SRAM cells, custom logic, etc. So, it appears as though this product is going to be around 1.2 billion transistors in size (again, napkin math).
Edit:
Het volgende vind ik heel apart
Waarom nu ineens wel ? Is hun DX 11 HW zo ver weg ?Nvidia finally embraces DirectX 10.
We admit it's good and crunchy
Nvidia will start with mobile chips and afterwards, towards Q3 and later, it will release discrete desktop chips that will support DirectX 10.1 API.
After years of preaching how bad this is, Nvidia finally decided to include this API and this proves the fact which ATI has been stating for a while now - that DirectX 10.1 is actually better than DirectX 10.
This is a transition toward DirectX 11, something that Nvidia and ATI will aim for later this year and it's quite clear now that at least ATI can manage to launch a DirectX 11 chip before the end of the year, while we are not sure if Nvidia can pull the same feat off.
[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 03-06-2009 11:02 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!