Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.769 views

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:08
So! Ik had iets kleiners verwacht, maar zo'n trein die jij hebt is ook geen märklin ho.
Afbeeldingslocatie: http://media.t3.com/img/resized/io/xl_Ion_Airpro_plus_8_624.jpg

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33

almightyarjen

When does the hurting stop?

Nee, op een Marklin had hij niet gepast nee :D En als je hem wilt laten ronddraaien moet je twee wagons dedicaten :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/clxOXX0.jpg

Anyway, we raken een beetje off topic... ;)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• kitao
Valt toch wel mee ? Is niet de eerste keer dat het even over modelbouw gaat en het is tenslotte de kroeg.
Wat dacht je hiervan, kan je luchtopnames maken.
January 29th 2013
MeCam, a tiny, digital camera-equipped quadcopter that will follow you around and upload pictures and videos of you to Facebook, YouTube, Twitter, and more in real time. Even better? The MeCam is small enough to fit in the palm of your hand, and should retail for just $50 when it comes to market early next year
Afbeeldingslocatie: http://static02.mediaite.com/geekosystem/uploads/2013/01/MeCam-2.png
Zou nu te koop moeten zijn http://www.geekosystem.com/mecam-personal-quadcopter/
Is leuker als waar ik nu mee bezig was ; uitzoeken en sorteren van weerstanden. Ik heb een setje uit azie maar hun codering slaat echt helemaal nergens op en slecht te zien.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33

almightyarjen

When does the hurting stop?

Haha cool ding :D

Ik heb ook wel eens van die weerstanden gehad waar je het verschil tussen bruin, oranje en geel niet kan zien, heel fijn is dat :{

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even los van de problemen om hem voor dat bedrag te verkopen en voldoende sensoren enzo te hebben om niet tegen de eerste de beste muur aan te vliegen, wifi moet kunnen gebruiken, etc. Quadcopters van dat formaat vliegen een 5 minuten ofzo voordat hun accu leeg is. Dat gaat één van de meest zinloze gadgets ooit worden ;).

• kitao
Buiten dat, ik heb hier bruin-groen-zwart-zwart-bruin. Die is 150 Ω
Dan heb ik .................. bruin-oranje-zwart-zwart-bruin. Die is 100 K
Kan alleen maar kloppen als je die laatste andersom leest : 1-0-0-3
@Sissors, bijna niemand blijft 10 minuten clipje kijken hoor ;)
Maar je moet die niet buiten gebruiken want dan ligt die ergens uitgeput in de berm
Deze schijnt al te koop te zijn:

7 minuten vlliegen en 20 minuten opladen via usb. Ik denk alleen niet dat je dezelfde beeldkwaliteit krijgt als met de air pro 2

[ Voor 56% gewijzigd door kitao op 17-04-2014 23:21 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
kitao schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:50:
150E0 1%
100E3 1%
Klopt prima toch?
Je moet even weten welke kant je op moet lezen. Meestal is de afstand tussen de laatste 2 bandjes iets groter. Soms is het laatste bandje wat breder of smaller.

Afbeeldingslocatie: http://www.newoldsounds.com/images/R-MF.GIF
Dit is duidelijk 100E2 1% (10k dus).

• kitao
Die heb ik, dat klopt. En dat er iets verschil zit tussen laatste bandje heb ik gezien. Maar bedenk wel dat als ik zo'n weerstandje tegen dat plaatje houd dat die ca. 5x zo klein is. :/
Dit zijn ze : http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1439.l2649
Bovendien, ik heb daarnaast normale weerstanden, zelfde formaat, daarop staat voor 100K:
bruin-zwart-geel-zilver

[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 17-04-2014 23:34 ]

• Ploink
kitao schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:30:
Die heb ik, dat klopt. En dat er iets verschil zit tussen laatste bandje heb ik gezien. Maar bedenk wel dat als ik zo'n weerstandje tegen dat plaatje houd dat die ca. 5x zo klein is. :/
Dit zijn ze : http://www.ebay.com/itm/121135418159?
ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Hee ik heb dezelfde!, maar dan van DX. Ook met de waarde op het papieren stripje geschreven.
Daarbij heb ik ook deze, dan is het beter te zien ;)
http://www.dx.com/p/45x-2...lumination-3-lr1130-48484
Bovendien, ik heb daarnaast normale weerstanden, zelfde formaat, daarop staat voor 100K:
bruin-zwart-geel-zilver
Normaal? Ik ken die van vroeger, maar zelfs 40 jaar geleden zag je meer goud (5%) dan zilver (10%). Tegenwoordig is 1 of 2% normaal.

• Sissors
  • Niet online
kitao schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:50:
@Sissors, bijna niemand blijft 10 minuten clipje kijken hoor ;)
Maar je moet die niet buiten gebruiken want dan ligt die ergens uitgeput in de berm
Deze schijnt al te koop te zijn:
[video]
7 minuten vlliegen en 20 minuten opladen via usb. Ik denk alleen niet dat je dezelfde beeldkwaliteit krijgt als met de air pro 2
Maar dan zie je het ook, meer dan 3x de prijs waarbij minder geleverd wordt dan wat die andere beloven.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
Ik heb een paar latching led switches gehaald van ebay. Bij de ene zat een weerstandje, bij de ander niet. Ik wil hem op twaalf volt gebruiken, is de weerstand niet nodig of mist de ene een weerstand?

druk en typefouten voorbehouden

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe zit het met de definitie van accuracy? ik kwam deze K-type thermocouple tegen en ik vraag me af wat de accuracy hier nu van is. Google'en geeft me tientallen definities maar deze is hier niet gespecificeerd...
http://www.seeedstudio.co...rature-Sensor-p-1810.html

Ze geven op:
Thermocouple temperature measurement accuracy of + / - 2.0% (+ 2 ℃)
Op een range van -50 tot 600. Is de accuracy dan over de Full scale gedefinieerd? Dus 650*0.02=13 +2 = 15? Dus als je het voor je kamer thermostaat gebruikt kan het bij 21 graden ook 6 graden of 36 graden binnen zijn? 8)7

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:49:
Hoe zit het met de definitie van accuracy? ik kwam deze K-type thermocouple tegen en ik vraag me af wat de accuracy hier nu van is. Google'en geeft me tientallen definities maar deze is hier niet gespecificeerd...

Ze geven op:
Op een range van -50 tot 600. Is de accuracy dan over de Full scale gedefinieerd? Dus 650*0.02=13 +2 = 15? Dus als je het voor je kamer thermostaat gebruikt kan het bij 21 graden ook 6 graden of 36 graden binnen zijn? 8)7
Misschien kan je beter geen 'high temperature thermocouple' gebruiken als kamerthermostaat, maar een LM35 of een simpele thermistor ofzo. Zo'n thermokoppel kan je misschien gebruiken om de temperatuur van de rookgassen van een houtvuur in een haard te meten ofzo, waar het niet extreem nauwkeurig hoeft. Al is 600 graden daar misschien wat krap voor.

Voor de rest weet ik niet echt of de nauwkeurigheid juist is zoals jij het beschrijft, maar ik zou gewoon geen thermokoppel gebruiken als kamerthermostaat.

• Ploink
Een thermokoppel meet alleen een temperatuur verschil tussen de warme en de koude las. Als je de absolute temperatuur wil weten, dan heb je een koude las compensatie nodig, een sensor die de absolute temperatuur kan meten.

Op dat printje zit zo te zien een thermistor, dat blauwe dingetje. De output daarvan wordt apart naar buiten gebracht. Voor een kamer thermostaat is het thermokoppel nogal nutteloos dus dan koop je in feite een thermistor met een opampje :+

De thermistor kan potentieel nauwkeurig zijn, mits je die softwarematig lineariseert en kalibreert. Je bent dan beter af met een LM35 of een leuk digitaal sensortje. Als je ook vocht wil meten, dan denk ik aan DHT11/22 of de sensoren van Sensirion. Met de SHT75 heb ik ervaring en die is echt zeer nauwkeurig.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35
DS18B20 :Y

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Inderdaad, ik zou het ook niet kiezen voor deze toepassing. Maar het was meer voorbeeldje dan een praktische toepassing ;) Ik vind dat ik het aan een niet EL persoon zou moeten kunnen uitleggen.
Maar klopt de manier van berekenen?

[ Voor 52% gewijzigd door Mr_gadget op 20-04-2014 16:10 ]

• Ploink
lutkeveld schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:14:
Ik heb een paar latching led switches gehaald van ebay. Bij de ene zat een weerstandje, bij de ander niet. Ik wil hem op twaalf volt gebruiken, is de weerstand niet nodig of mist de ene een weerstand?
Die weerstand is noodzakelijk voor de LED.
Natuurlijk staat hier niet bij welke stroom je nodig hebt voor de led, maar vermoedelijk moet dat 0-20mA zijn, afhankelijk van hoe fel je wil dat ie brand. Aangenomen dat er 1 witte LED in zit reken je de weerstand uit:
(12V-1x3.3V)/0.02A = 435 Ω
Probeer een weerstand van 470Ω en dan een grotere weerstand (1kΩ) indien hij teveel licht geeft.

Edit:
er staat inderdaad "Car Push Power Button 12V", dan zou je denken dat de weerstand ingebouwd is, maar als je die los meegeleverd krijgt dan zou je weer denken van niet...
Als er geen weerstand in zit en je sluit hem direct aan op 12V dan gaat ie stuk.

[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 20-04-2014 16:30 ]

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55
Ik verwacht dat dit een schakelaar is met ingebouwde weerstand, dit soort schakelaars zie je namelijk vrij vaak geschikt voor 6V, 12V of 24V. Als er geen werkspanning vermeld staat staat er meestal wel de spanning van de led + stroom vermeld en moet je zelf aan de slag met een weerstand.

Die uit je link zou zonder weerstand moeten zijn, maar daar werd een weerstand bijgeleverd?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Ploink
one-wire :r
Sorrie, heb daar een aversie tegen...
Bovendien is het protocol vrij ingewikkeld. Natuurlijk pak je dan gewoon een standaard arduino one-wire library zonder te begrijpen hoe het werkt... ;)

• Sissors
  • Niet online
Het protocol is idd nogal ingewikkeld. En dan vooral het zoeken naar devices. Al als je weet dat er maar één is, is het redelijk triviaal. En als nadeel natuurlijk dat de handel gebitbanged moet worden. Tegelijkertijd kan het wel zeer handig zijn dat je slechts twee draadjes nodig hebt, en de package is eenvoudig om aan een kabel vast te solderen.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
One-wire :')

Ik heb bij een afstudeer project die "bende" op een FPGA moeten doen. Waarom moeten? Omdat ze daar niet met hard maar alleen met Altera soft proccesors werkten.
Daar was het een kwestie om een module van opencores te downloaden, en die zou dan altera integratie hebben. Gewoon alles van de voorgekauwde libraries gepakt, en jawel het werkt. :+
In het afstudeerrapport weinig aandacht aangegeven door andere onderdelen van het project veel meer uit te lichten, en prima hoor.

Totdat ik (nadat ik daar weg was) een mailtje kreeg; och het component wil niet meer aan de CPU gekoppeld worden. Auw, en sja, dan zit je met zo'n buitengewoon ingewikkeld protocol opgescheept die een netwerk van 10 temperatuur sensoren moest uitlezen op 1-2Hz.. :z

Ik zou het inderdaad ook alleen doen als je maar 1 sensor heb. Waarschijnlijk kan je dan nog redelijk eenvoudig de read/write commando's implementeren.
Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:49:

Ze geven op:
Percentages zijn foutmarges tov de uitgelezen waarde, absolute waarden tov het meetbereik (in dit geval natuurlijk maar 1).

Als je 1 meting doet en beide wilt combineren (+/-2% en +/-2C), moet je de gemeten waarde weten en even gaan rekenen. Bvb 25C:

+/-2% van 25C is +/-0.5C
+/-2C is al een absolute afwijking, dus kom je uit in totaal op +/- 2.5C

De werkelijke temperatuur kan dus 22,5C of 27,5C zijn (+/-10%).

Naarmate je meer naar het full scale bereik gaat (600C), zal de procentuele meetfout kleiner worden. Op 600C heb je dus 600*2%+2=+/- 14C afwijking. Met 14/600 is dat nog maar 2.3%.
Als je 0 graden meet, kan het -2 of +2 graden zijn.. De procentuele meetfout is dan 2/0 = infinite :+

Het soms hilarisch om te zien dat een high-count (cheap brand) multimeter 0.1% nauwkeurig is, maar dan +40 digits heeft. Als je 1000.0mV meet maar +/-40 digits, kan je ook 996.0mV of 1004.0mV op de input hebben gehad. Daarmee is je meting niet beter dan 0.4% nauwkeurig, toch flink slechter dan die 0.1% (die kan er dan nog boven op komen, overigens, dus +/-0.5%).

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
wesleytjuh schreef op zondag 20 april 2014 @ 16:19:
Ik verwacht dat dit een schakelaar is met ingebouwde weerstand, dit soort schakelaars zie je namelijk vrij vaak geschikt voor 6V, 12V of 24V. Als er geen werkspanning vermeld staat staat er meestal wel de spanning van de led + stroom vermeld en moet je zelf aan de slag met een weerstand.

Die uit je link zou zonder weerstand moeten zijn, maar daar werd een weerstand bijgeleverd?
Die uit mijn link werd zonder weerstand geleverd. Een andere stond iets bij in de richting van 'with resistor 12v, without 3v'. Daar stond ook 12v in de titel, het was een van de weinige die een weerstand mee leverde. Ik ga het bij die andere maar gewoon eens proberen zonder weerstand. Gaat hij stuk dan gebruik ik hem zonder LED ;p. Hij kostte toch maar 3 euro.

druk en typefouten voorbehouden

• wesleytjuh
  • Laatst online: 16:55
Oh dan klopt het verhaal toch.

Die zonder weerstand gewoon op 12v, zoals in de omschrijving.
Die met weerstand kan enkel met bijgeleverde weerstand op 12V, intern zit niks. De spanning van de led is dus 3V, en je zou dus indien je hem icm bijvoorbeeld een 5V (of elke spanning boven de 3V) voeding wilt gebruiken daarvoor ook je eigen weerstand kunnen berekenen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:31
Puch-Maxi schreef op woensdag 06 november 2013 @ 01:49:
[...]
Dat is toevallig, ik heb van het weekend juist een nieuwe DC-jack op een Asus K53 laptop gesoldeerd. Ging niet zo eenvoudig i.v.m weinig ruimte en het loodvrije tin i.c.m met het grote oppervlak (zuigt alle warmte weg). Maar uiteindelijk is het toch best aardig gelukt. Beetje te veel tin hier en daar, het mobo was ook redelijk crusty. Op de foto lijkt het een monsterconnector, maar stiekem is hij best klein :P.

[afbeelding]
En hij is alweer stuk, zelfde gebrek center pin op dezelfde plek gebroken. Nu permanent gefixt (hopelijk).
Asus K53SV

Weet ook wel waarom hij steeds stuk gaat, de connector wiebelt als een gek :D.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=URwCCpNlmDk]

My favorite programming language is solder.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:05
Ik ben gisteren weer eens aan de slag gegaan met een driver voor een RGB LED-spotje. Ik gebruik hiervoor de ZXLD1350 en wil deze op de volgende manier aansturen:
Driving the ADJ input via open collector transistor
The recommended method of driving the ADJ pin and controlling the amplitude of the PWM waveform is to use a small NPN
switching transistor as shown below:
Afbeeldingslocatie: http://www.ledjyz.com/uploadfile/20120830/20120830195331385.jpg

This scheme uses the 200k resistor between the ADJ pin and the internal voltage reference as a pull-up resistor for the
external transistor.
Volgens de datasheet kan de Vadj maximaal 2,5V hebben. Maar als ik vanuit de microcontroller het PWM-signaal 100% open zet, lijkt me dat er 5V op komt te staan. Hierover zie ik echter niets in de datasheet staan.
Maak ik hier een denkfout of moet ik er bij het PWM'en toch rekening mee houden dat ik niet boven de 50% ga?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat hier de 2.5v de topspanning wordt bedoeld en niet de gemiddelde PWM spanning.

Als je gebruik maakt van de transistor hoef je alleen een juiste basisweerstand te berekenen. Of je kunt heel simpel een weerstandsnetwerkje gebruiken, als het van 5v komt met 2x 2k2 omlaag brengen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Ploink
Ik gebruik toevallig de ZXLD7020, een vergelijkbaar chippie die tot 1.2A gaat, ik ben er heel tevreden over.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/74Z7Ocd.png
"Leave floating for normal operation"
Hieruit maak ik op dat er een interne pull-up weerstand zit aan de ADJ pin. De spanning op deze pin is 2.5V 1.25V als je er niks op aansluit.

Als je een open collector aansluit en je maakt deze actief, dan trek je de spanning op de ADJ naar GND en gaat de LED uit. Dit bewerkstelligd een scheiding tussen je microcontroller en de driver, omdat je niet direct een spanning aanbied op de pin. Het maakt dan niet meer uit op welke spanning de controller werkt. Een onnauwkeurige of instabiele voeding van je controller heeft dan geen invloed op de intensiteit van je verlichting.
Zoals memphis zegt heb je voor de transistor optie wel een basis weerstand nodig, of je gebruikt een mosfetje.

Als je PWM signaal gegarandeerd een strakke 5V is, of als je kan leven met een kleine onnauwkeurighied, dan kun je ook gewoon een spanningsdeler maken met twee weerstanden om 2.5V 1.25V te bekomen. De transistor is dan niet nodig.

EDIT: Vref=1.25V, niet 2.5V. Ik raadt aan om dan ook 1.25V aan te bieden als je niet de transistor optie gebruikt. Dit houdt de spanning over Rsense en dus de verliezen laag. De berekening van Rsense is afhankelijk van de Vadj en dat moet je dus even uitrekenen.

Zelf heb ik gekozen voor de deluxe variant, met een DAC kan ik niet alleen PWM dimmen, maar ook analoog. Ik kan dus lichtpulsen van bepaalde duur, frequentie EN amplitude maken. In jouw geval niet van belang, maar ik heb een hele specifieke wetenschappelijke toepassing hiervoor ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 23-04-2014 14:34 ]

• kitao
Sorry, verkeerde topic :$

[ Voor 92% gewijzigd door kitao op 23-04-2014 14:18 ]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:05
Ah, dus het enige wat ik met die transistor doe, is de spanning juist naar 0 trekken. Dat is dan ook iets waar ik in de software rekening mee moet houden, omdat dat precies andersom werkt dan.

Dan kan ik in de calculator (Excel-sheet op de site van Diodes) dus gewoon met 1,25V rekenen. Dat lost ook meteen het probleem op dat ik een veel te hoge stroom kreeg op de uitgang.

• Ploink
Inderdaad :)
Voor de weerstand op de basis van de transistor zal een standaard 10kΩ voldoen, maar 100kΩ of iets er tussenin werkt ook wel.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

Zo, mijn $10 Salaea clone is binnen. :)

Altijd handig icm AVR projectjes, een stuk draagbaarder dan een 'scope, en dat is eigenlijk alles wat ik daarmee deed, als logic analyzer misbruiken. :P

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a5XjK1R.jpg

je kent dat wel ' zonde om weg te gooien' want ooit heb je het weer nodig.
enfin, het gaat nu dan toch gebeuren .. ik ben bakken oude PC kaarten, mobo's, drives, CD ROM's, flatkabels en weet ik wat ik nog tegenkom in een doos dozen aan het stoppen.. IS reeds gratis door een tweaker opgehaald .. hergebruik is goed ! 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gPhMtHA.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 12:58 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:11
oooo welke caps zijn dat :D

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

kon er nog net 1 pakken (onder in de doos) 1000uF- 500V

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:01:
[afbeelding]

je kent dat wel ' zonde om weg te gooien' want ooit heb je het weer nodig.
enfin, het gaat nu dan toch gebeuren .. ik ben bakken oude PC kaarten, mobo's, drives en weet ik wat ik nog tegenkom in een doos aan het stoppen.. mag voor weing (=gratis) door een tweaker opgehaald worden.. en anders .. hoppa toedeledokie in de container hier voor de deur 8)
In welke regio van NL woon je? Misschien wil iemand wel een mobo-muur maken zoals TERW_DAN deed :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 13:14 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, verkeerde kant van het land :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Icekiller2k6
@Borroz
moest je caps tegen komen van 4700uf @ 50v of hoger...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:34:
@Borroz
moest je caps tegen komen van 4700uf @ 50v of hoger...
ja alles of niks he.. >:)

zit er wel 1 in van 15000 uF - 40V .. en nu kijk ik niet meer in die doos >:)

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:01:
.. en anders .. hoppa toedeledokie in de container hier voor de deur 8)
Daarmee bedoel je, "Netjes recyclen via het Afvalbrengstation" neem ik aan?
Misschien wil jouw gemeente het zelfs wel gratis ophalen.

Als techneuten hebben wij ook onze verantwoordelijkheid vindt ik. Ook wat betreft goedkope spullen uit China. Het ligt wel aan de Chinezen zelf, dat je elke keer 12 printen krijgt als je er eentje nodig hebt en ze de afgewerkte chemicalien zo in de Shenzhen rivier storten... maar toch, geregeld lees je dat er geen vis meer in zwemt, dat 20% van hun landbouwgrond vervuild is... allemaal voor de troep die ze voor ons produceren omdat wij te strenge en dure regels hebben.

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:56:
[...]

Daarmee bedoel je, "Netjes recyclen via het Afvalbrengstation" neem ik aan?
uiteraard ga ik alles netjes scheiden als de componenten niet worden hergebruikt (mijn bijdrage in deze 'discussie'.. hergebruik en niet zomaar alles wegflikkeren :P )

techneuten met 'verantwoordelijkheid' .. je denk dat een designer andere chips in het ontwerp verwerkt omdat de leverancier 'groener' werkt.. of beter is voor zijn personeel in china ... ogenblik 'hahahahahahahaha'.. zo, dat is eruit.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 21:10 ]

• kitao
AlexanderB schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:35:
Zo, mijn $10 Salaea clone is binnen. :)
Altijd handig icm AVR projectjes, een stuk draagbaarder dan een 'scope, en dat is eigenlijk alles wat ik daarmee deed, als logic analyzer misbruiken. :P
Er is zover ik weet (nog niet vaak gebruikt) wel een wezenlijk verschil. Wat ik tot nu heb gezien is dat de log.an. over een bepaalde periode een x-aantal samples neemt en dan uitprint terwijl een scoop gewoon oneindig doordraait.

• Hans1990
  • Niet online
Een digitale scope heeft die mode ook, dat heet single shot. Maar veelal laat je hem continu (auto/manual met goede trigger instellingen) doortriggeren als je op zoek bent.

Eigenlijk vind ik (soms) zelfs jammer dat de Saleae alles naar PC streamed, single-shot captured en dan op je scherm plompt. De triggering opties zijn daarmee erg beperkt. Ik heb met mijn Rigol DS1074Z geexperimenteerd, en een serial decoder + Nth edge trigger is zeer waardevol. Met een lange burst SPI data packetjes kan je zo kinderlijk eenvoudig diep in de burst stabiel triggeren, en live de data volgen. Ook al zit er veel jitter op het signaal. Ik had daarvoor de tijdbasis ver naar voren geschoven (8ms oid met tijdschaal van 100us/div), maar daarbij sprong het pakket wat ik wou bekijken elke keer uit beeld..

Ze zijn nu enkele weken met een kickstarter campagne bezig voor een nieuwe generatie Saleae analyzers. Die zouden sneller zijn en/of ook analoge channels hebben. Ze richten zich dan met name als low-end scope vervanger, bvb digitale experimenten met af en toe wat analoog gerelateerd (bvb bekijken communicatie naar externe ADC/DAC's , PWM filters, enz.): https://www.saleae.com/

Als ik hun prijzen zie, vind ik dat wel heel erg duur. 100$ voor een apparaat met 4 inputs, die waarschijnlijk niet proper een SPI bus van paar MHz gaat decoderen...
Maar goed, ze zetten zichzelf wel beetje neer als een soort van Apple onder de LA's, clean look, premium prijzen, leuke afwerking, software die wel altijd lijkt te werken maar misschien niet de meest volledige feature kit.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://myfreescalewebpage.free.fr/toolbox/logic/cy7c68013a_board.jpg

De allergoedkoopste analyzer bordjes van eBay werken niet zonder meer met de laatste Saleae software.
Deze site geeft info over hoe je de eeprom kan vervangen waarna eea wel werkt.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Voor die $10 is het imho de moeite wel waard om te kijken of het wat is. :) Ik zal straks/morgen eens testen of ie wel/niet werkt met de salaea software. :)

Verwijderd

AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 02:01:
Voor die $10 is het imho de moeite wel waard om te kijken of het wat is. :) Ik zal straks/morgen eens testen of ie wel/niet werkt met de salaea software. :)
die 'lucifer' doosjes saleae kloons werken wel gelijk met die software, hierboven gaat het specifiek over dat losse kale printje van 6,- 8) .

• Sissors
  • Niet online
Blij dat ik een lucifer doosje besteld heb dan :). Zulk soort apparatuur moet voor mij gewoon zonder gekloot werken. Nu nog afwachten wanneer hij komt.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jeej, m'n printje doet t:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/01UDMDTpZxV1kJydFSEYrV77/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3whcKQoNr8pK7gKyM9i0ys87/full.jpg

Oud collega had ooit eens iets gemaakt waarmee we 4 sensoren konden uitlezen om te vergelijken. Dat was op basis van een uitgebreid bordje, en hij had de software al min of meer omgezet naar de Atmega88.
Maar toen ging hij weg en kwam dat project stil te liggen. En toen heb ik het opgepakt, testprintje gemaakt, en nu doet ie het :)
Nu eens kijken hoe verder, want we hebben er een stuk of 7 nodig, dus printjes maken. Iets wat ik in geen jaren heb gedaan, dus even inlezen hoe het daar nu mee staat met welke tools etc. :P

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 25-04-2014 12:14 ]

Verwijderd

een soort gasdetector ?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bijna :) RV/temp sensor en Co2 sensors kunnen er ook op.

• kitao
Hans1990 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:54:
Een digitale scope heeft die mode ook, dat heet single shot. Maar veelal laat je hem continu (auto/manual met goede trigger instellingen) doortriggeren als je op zoek bent.
Ok, bedankt maar mijn post ging er eigenlijk meer over dat je -zover ik weet- niet doorlopend kunt meten met een logan zoals wel bij een scoop. Ik wist dat echter niet zeker want kan gerust zijn dat ik iets in de gebruiksmogelijkheden heb gemist maar lijkt er wel op gezien jouw vervolgtekst:
Eigenlijk vind ik (soms) zelfs jammer dat de Saleae alles naar PC streamed, single-shot captured en dan op je scherm plompt. De triggering opties zijn daarmee erg beperkt. Ik heb met mijn Rigol DS1074Z geexperimenteerd, en een serial decoder + Nth edge trigger is zeer waardevol. Met een lange burst SPI data packetjes kan je zo kinderlijk eenvoudig diep in de burst stabiel triggeren, en live de data volgen. Ook al zit er veel jitter op het signaal. Ik had daarvoor de tijdbasis ver naar voren geschoven (8ms oid met tijdschaal van 100us/div), maar daarbij sprong het pakket wat ik wou bekijken elke keer uit beeld..
Ander verschil is ook dat zo te zien een logan enkel logische nivo's weergeeft waarbij ik nog moet opzoeken wat nu precies als 0 en 1 wordt gezien, zal hopelijk ergens in de handleiding staan.

Ik kwam op dit vraagstuk omdat ik wilde meten of een digitale rheostat nu lineair verandert of niet. (meer daarover in deze post)
Ik heb eerst een multimeter tussen POB en POW gezet maar dat gaat te langzaam. Vervolgens een logan maar dan zie ik enkel 1 en 0 en vervolgens indirekt de weerstand bekeken met een scoop aangesloten over een weerstand. Is dus niet lineair terwijl ik dat wel had verwacht. (immers digitaal)
Hieronder een paar klik- en zoombare plaatjes, dat zegt meer als een berg tekst :
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/7jcewd16h/RHEOSTAT_MULTIMETINGEN.jpg...Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/ggxdf6alb/LA_SCOOP_RHEO.jpg...Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/56ywi8jbx/RHEOSTAT_MULTIMETING_002.jpg
Ps, indien er een fout zit in mijn conclusie hoor ik het graag natuurlijk :)

Verwijderd

_ferry_ schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:15:
prof sensor zo te zien .. heb er ook wel eens naar gekeken voor een brand/gas alarm.
maar nooit verder mee gewerkt.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Eh, met 1 vaste weerstand en 1 variabele weerstand, gaat het toch nooit lineair zijn?

Men neme:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/0/5/a/05a377086fc6b21f7e39a9a6953696ad.png
Met U = 5V, R1 variabel tussen 10kOhm en 1(?)kOhm, R2 1kOhm.

voor R1 =10k, U2 = 0.45v
voor R1 = 9k, U2 = 0.50v
voor R1 = 8k, U2 = 0,55v
voor R1 = 7k, U2 = 0,625v
voor R1 = 6k, U2 = 0,71v
voor R1 = 5k, U2 = 0,83v
voor R1 = 4k, U2 = 1.00v
voor R1 = 3k, U2 = 1,25v
voor R1 = 2k, U2 = 1,67v
voor R1 = 1k, U2 = 2,50v

zie hier je niet-lineairiteit, veroorzaakt door de meetopstelling.

[ Voor 74% gewijzigd door AlexanderB op 25-04-2014 12:51 ]

• kitao
AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:37:
Eh, met 1 vaste weerstand en 1 variabele weerstand, gaat het toch nooit lineair zijn?
Dat houdt mij ook bezig. Maar als de variabele weerstand in de weerstandsbrug lineiar met gelijke tussenpozen in gelijke stapjes verandert dan zou ook de spanning op zelfde manier over de vaste weerstand eronder moeten meeveranderen toch ?

@Ferry, ziet er netjes uit hoor. Ik heb het paar keer geprobeerd met een gaatjesprint maar ik word er helemaal toedeledokie van. Sporenprint vind ik iets makkelijker maar dan nog ligt het me niet terwijl ik een velleman-kitje eigenlijk zonder problemen in elkaar zet. Vandaar dat ik nog maar weinig soldeer, zelf uittekenen en opsturen is iets wat ik nog niet geprobeerd heb.

[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 25-04-2014 12:47 ]

• Ploink
_ferry_ schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:15:
Deze als ik de foto goed ontcijferd heb.
http://www.epluse.com/en/...y-measuring-modules/ee07/

[ Voor 39% gewijzigd door Ploink op 25-04-2014 13:03 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt inderdaad :) Tegenwoordig gebruiken we een iets andere versie omdat deze wat verloop had in RV na verloop van tijd. Nadeel daarvan is wel dat er geen gecombineerde stekker/montage op de sensor zit, waardoor je ze snel kunt wisselen.
Dus ik denk dat ik de definitieve versie van het printje voorzie van push-in aansluitingen want 4 sensors met elk 4 draadjes telkens aansluiten en weer loshalen duurt een stuk langer als je 16 schroefjes moet aandraaien en losdraaien versus even een palletje indrukken.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 25-04-2014 13:06 ]

• Hans1990
  • Niet online
kitao schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:19:
[...]

Ok, bedankt maar mijn post ging er eigenlijk meer over dat je -zover ik weet- niet doorlopend kunt meten met een logan zoals wel bij een scoop. Ik wist dat echter niet zeker want kan gerust zijn dat ik iets in de gebruiksmogelijkheden heb gemist maar lijkt er wel op gezien jouw vervolgtekst:
Sja, de exacte mogelijkheden & werking kan per logan logic analyzer model verschillen. AFAIK is Saleae LA single shot.

Ik haalde het voorbeeld met de scoop er bij, omdat ik de trigger opties van zo'n LA te beperkt vind. In hun laatste promo vid hebben ze nu ook extra triggers toegevoegd, namelijk pulse width.. Spannend! :z
Het is misschien beetje mierenneukerij, maar als je op iets niet kan triggeren, wordt het debuggen moeilijk.
[...]

Ander verschil is ook dat zo te zien een logan enkel logische nivo's weergeeft waarbij ik nog moet opzoeken wat nu precies als 0 en 1 wordt gezien, zal hopelijk ergens in de handleiding staan.
Maar je hebt een clone gekocht. Dus welke handleiding moet je dan hebben? :+ Heeft de ebay seller wel een handleiding?

Afgaande op de originele website, werkt de Logic8 op 5V, 3.3V, 2.5V en 2.0V digital logic systems. De low voltage is tussen -0.5V en 0.8V, en high 2.0V - 5.25V

Daarmee lijkt het er op dat de originele Saleae TTL is. CMOS is voedingspanningsafhankelijk..

Aangezien het een clone is, is het vaak het handigst om hem even open te maken en kijken wat voor buffer chip (if any) ze gebruiken (en als je het echt wilt weten). Je kan dan vrij eenvoudig achterhalen of het een TTL of CMOS buffer is. Je weet maar nooit met die chinezen....
Ik kwam op dit vraagstuk omdat ik wilde meten of een digitale rheostat nu lineair verandert of niet. (meer daarover in deze post)
Ik heb eerst een multimeter tussen POB en POW gezet maar dat gaat te langzaam. Vervolgens een logan maar dan zie ik enkel 1 en 0 en vervolgens indirekt de weerstand bekeken met een scoop aangesloten over een weerstand. Is dus niet lineair terwijl ik dat wel had verwacht. (immers digitaal)
Hieronder een paar klik- en zoombare plaatjes, dat zegt meer als een berg tekst :
[afbeelding]...[afbeelding]...[afbeelding]
Ps, indien er een fout zit in mijn conclusie hoor ik het graag natuurlijk :)
Weerstanden zijn analoog.

Vdiv = R1/(R1+Rpot) * Vcc

R1 is jouw 1k weerstand.
Als R1=Rpot, dan is Vdiv gelijk aan 1/2Vcc
Als R1=2*Rpot, dan is Vdiv gelijk aan 1/3Vcc
Als R1=3*Rpot, dan is Vdiv gelijk aan 1/4Vcc

Dus het spanningsverloop op deze manier is niet linear. Al zou je de 1k en de potmeter omwisselen, zal het nog niet linear zijn., namelijk:

Vdiv = Rpot/(R1 + Rpot) * Vcc
Als R1=Rpot, dan is Vdiv weer gelijk aan 1/2Vcc.
Als R1=2*Rpot, dan is Vdiv gelijk aan 2/3Vcc
Als R1=3*Rpot, dan is Vdiv gelijk aan 3/4Vcc

Wil je dus een lineare (spannings) output , is DAC een betere optie (of misschien PWM + RC Filter)

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 25-04-2014 13:13 ]

• kitao
AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:37:

Men neme:
[afbeelding]
Met U = 5V, R1 variabel tussen 10kOhm en 1(?)kOhm, R2 1kOhm.

voor R1 =10k, U2 = 0.45v
voor R1 = 9k, U2 = 0.50v
voor R1 = 8k, U2 = 0,55v
voor R1 = 7k, U2 = 0,625v
voor R1 = 6k, U2 = 0,71v
voor R1 = 5k, U2 = 0,83v
voor R1 = 4k, U2 = 1.00v
voor R1 = 3k, U2 = 1,25v
voor R1 = 2k, U2 = 1,67v
voor R1 = 1k, U2 = 2,50v

zie hier je niet-lineairiteit, veroorzaakt door de meetopstelling.
:$
Je hebt helemaal gelijk, veel dank voor de correctie. Ik was wrs zozeer bezig met de metingen dat ik even vergat om uit te rekenen wat nu precies de uitkomst moest zijn en met zo'n deling is het idd niet lineair.
Sorry.

• Ploink
_ferry_ schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:06:
Klopt inderdaad :) Tegenwoordig gebruiken we een iets andere versie omdat deze wat verloop had in RV na verloop van tijd. Nadeel daarvan is wel dat er geen gecombineerde stekker/montage op de sensor zit, waardoor je ze snel kunt wisselen.
Dus ik denk dat ik de definitieve versie van het printje voorzie van push-in aansluitingen want 4 sensors met elk 4 draadjes telkens aansluiten en weer loshalen duurt een stuk langer als je 16 schroefjes moet aandraaien en losdraaien versus even een palletje indrukken.
Als alternatief kun je ook eens kijken naar Sensirion sensoren zoals SHT75, die zijn zeer nauwkeurig en snel en omdat T+RV op dezefde chip zit, kun je heel mooi berekeningen doen met absolute vochtigheid en dauwpunt enzo.
Ook leuk voor hobby bereik, want SHT21 kost maar € 3,64 bij farnell.
Ze hebben een ingebouwde heater die je kan inschakelen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar in theorie zou je dan betrouwbaarder helemaal tot 100% RV kunnen gaan en dat is vrij uniek.

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 25-04-2014 13:27 ]

• kitao
Ps, hoewel dus gebleken is dat mijn meting juist niet-lineair moest zijn is eigenlijk nog niet mijn 'vraag' beantwoord of de digitale rheo nu wel of niet lineair verandert in weerstand. Met veel metingen en/of eventueel afgeleiden daarvan - ik kan immers niet rechtstreeks de weerstand vloeiend in kaart brengen maar enkel via een spanningsmeting of via veel losse metingen - zou dat te achterhalen moeten zijn maar blijkt niet nodig.
Volgens de datasheet fig.2.11 verandert de weerstand inderdaad lineair. (hetgeen dus haaks staat op mijn vorige conclusie)
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/z0t2lmnlx/RHEO_LINEAIR.jpg
tenzij ik weer wat over het hoofd zie

In diezelfde datsheet staat echter ook
resistance+-20% min 8K ...typ 10K...max12K
Die van mij zie ik echter niet boven de 9.4K uitkomen dus dat klopt niet.
edit/ ik bedoel daarmee als ik 10K bestel dat die dan min 10K moet zijn en niet 8K of 9.4K

[ Voor 18% gewijzigd door kitao op 25-04-2014 14:23 ]

Verwijderd

is je multimeter geijkt ? wat mag de afwijking zijn volgens de datasheet ?

- +-20% min 8K ...typ 10K...max12K dat is dan toch netjes .. verveel je je 8)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 14:35 ]

• kitao
Mwa, beetje, maar met al die plaatjes is toch even duidelijker geworden
1) LA-10 dollar-kastje werkt gewoon op Saleae-software
2) Verschil tussen scoop en LA
3) Hoe je een spanningsdeler zou moeten uitrekenen

En ik vind ook dat 20% wel erg veel afwijking is, stel je voor als je een nieuw tapijt laat leggen en ze zeggen "kan plusminus 20% naadloos gelegd worden' dan word jij ook niet blij.

• Hans1990
  • Niet online
Als je wel wilt of je weerstand output linear is, (en tijd over hebt), kan je het karakteriseren:

of De stroom door de weerstand meten en een constante spanning op zetten. Probleem: als je de potmeter op 0 ohm instelt, maak je eigenlijk kortsluiting.

of Een constante stroom door de weerstand laten lopen en de spanning erover meten. Namelijk, U=I * R.
Met 2 transistoren en 2 weerstanden kan je al een stroombron maken:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/Stroombron.png

R2 zet Q2 in principe vol open. Daardoor gaat er stroom door R1 lopen, waar spanning over komt te staan. Als de spanning groot genoeg (rond 0.6V a 0.7V) is, zal Q1 gaan geleiden. Q1 zal op zijn beurt stroom van de basis van Q2 snoepen, waardoor die iets minder geleid, waardoor minder stroom door R1 (en je DUT gaat), en Q2 weer minder aanzet.
Uiteindelijk vind het een middenpad en komt het er op neer dat de stroom door R1 te benaderen valt door de basis-emitterspanning gedeeld door R1. Met ~700mV en 2.2k ohm kom je op 0.32mA. Deze stroom loopt ook door je DUT en is constant als die varieert.

Als je waarde dan ook nog in ohm wilt hebben, zal je wel even moeten meten wat de stroom daadwerkelijk is die er loopt.

edit: overigens zijn veel potmeters niet super nauwkeurig, dus 20% is niet heel schokkend. Je gebruikt het vaak om een spanningsdeler te vormen. Het gaat dan met name dat het verloop lineair is, ipv de weerstand in ohm nauwkeurig nakomt.

Bvb je zou niet willen hebben dat van een potmeter van 10k (die ook exact 10k blijkt) op de helft 6k is ofzo. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Hans1990 op 25-04-2014 14:46 ]

• kitao
Hans1990 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:44:
of De stroom door de weerstand meten en een constante spanning op zetten. Probleem: als je de potmeter op 0 ohm instelt, maak je eigenlijk kortsluiting.
Dat was ook de reden dat ik er een deler van maakte, echter zonder verder na te kijken of de spanning dan lineair mee verandert hetgeen dus niet zo was zoals scherp opgemerkt door Alexander.
Ik kom erop terug Hans, bedankt voor je uitgebreide toelichting, ik moet echter uitloggen. Laters :)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

kitao schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:43:
Mwa, beetje, maar met al die plaatjes is toch even duidelijker geworden
1) LA-10 dollar-kastje werkt gewoon op Saleae-software
2) Verschil tussen scoop en LA
Same here. :) Ze hebben wel allebei hun nut, en om lekker digitale signaaltjes uit te pluizen is het nogsteeds ideaal. :)
kitao schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:43:
En ik vind ook dat 20% wel erg veel afwijking is, stel je voor als je een nieuw tapijt laat leggen en ze zeggen "kan plusminus 20% naadloos gelegd worden' dan word jij ook niet blij.
Tja, deze chips zijn dr ook met hogere precisie, maar die kosten ook vrolijk een stuk meer.. :)

• memphis
  • Nu online

memphis

Nu we het toch over sensoren hebben, ik zoek een contactloze oplossing voor de LM35, iets met IR werkend op 5v en een analoge uitgangsignaal, goed tot 150 graden celcius. Iemand iets?

Dan kan ik de motoren voor de test sneller in en uitbouwen omdat de sensor dan aan het chassis kan laten zitten. Ooit wel wat gezien op een engelse site voor telemetriesystemen voor de echte racewereld maar vond een 200 pond toch iets te....

Verwijderd

he memphis.. ik heb voor jou ergens een linkie bewaard..iets met racewagens en stabilisatie

gevonden : Accelerometer based Active Suspension

zo zou je ook de tuning van je auto 'remote aan kunnen passen tijdens het rijden 8)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 16:31 ]

• memphis
  • Nu online

memphis

Leuk maar is te traag ;) en electronische hulpmiddelen zijn verboden.

Wel met iets anders (mechanisch) gespeelt wat werkt maar ook zijn nadelen kent:
http://www.euronet.nl/users/tooms/dax/dax.htm

[ Voor 12% gewijzigd door memphis op 25-04-2014 16:50 ]

• Icekiller2k6
hmm heeft iemand een idee ik heb een PCB van een CNC profiler. hiervan waren de ICs ontploft en het heeft nog 1 onderdeel mee genomen wat ik niet kan identificeren..;
het gaat van een VCP pin door een CAP dan door iets onbekends met 3 pootjes (1tje naar de cap toe) en de andere 2 richting VBOOT en VSB:

datasheet
http://datasheet.octopart...cs-datasheet-10037104.pdf

Afbeeldingslocatie: http://test.pimediaki.be/roeland/profilercnc_lp6208pd.jpg

ik vermoed dat het een diode is maar welke...

Edit:
Er staat D1 bij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 25-04-2014 20:22 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

En er staat geen markering op dat onderdeeltje?

Voorbeeldcircuit lijkt 2 diodes te hebben die via een condensator aan de VCP zitten, wellicht is het een dingetje 2 diodes in 1 pakketje?

Verwijderd

spanningregelaartje 3v3 ?

• memphis
  • Nu online

memphis

C20 zit op pin 30 en 33.
30 = VBOOT
33 = VSB

Kijken naar de schema in de sheet zouden de 2 diodes D1 en D2 (fig. 23) inderdaad in die behuizing kunnen zitten en is Cp in het schema C15 op je bord. De andere kant van de condensator zou naar pin7 moeten lopen.

• Icekiller2k6
@memphis;

Inderdaad was wat in de war door de pcb voor me omgekeerd te hebben etc..

Bestaan een din package voor 2 diodes dan? nooit gezien daarmee...

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Niet gewoon een mosfetje?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik ben bezig met elektra in de tuin. Nu ligt er keurig een grondkabel in de tuin ik weet alleen niet of de ijzeren mantel/litze netjes geaard is. Kan ik gewoon de weerstand tussen de ijzeren mantel en de aarde meten om dat te checken?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:53

mace

Sapere Aude

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:22:
@memphis;

Inderdaad was wat in de war door de pcb voor me omgekeerd te hebben etc..

Bestaan een din package voor 2 diodes dan? nooit gezien daarmee...
Ja hoor dat bestaat gewoon in SOT-23 bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.mospec.com.tw/img/mas70.gif

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:09:
Ik ben bezig met elektra in de tuin. Nu ligt er keurig een grondkabel in de tuin ik weet alleen niet of de ijzeren mantel/litze netjes geaard is. Kan ik gewoon de weerstand tussen de ijzeren mantel en de aarde meten om dat te checken?
Ik kan wel een paar there-i-fixed-it-methodieken bedenken om daar te checken, maar het slimste om te doen is om de andere kant van die kabel te zoeken en het daar te controleren.

• Icekiller2k6
@Mace dus MAS70C als ik het schema goed lees?

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Flake schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:29:
[...]

Ik kan wel een paar there-i-fixed-it-methodieken bedenken om daar te checken, maar het slimste om te doen is om de andere kant van die kabel te zoeken en het daar te controleren.
Ja dat begrijp ik alleen dan moet ik de kruipruimte in en op het luik naar de kruipruimte staat nogal een zware kast. Het is echt een beetje last resort om dat te doen. Dus als de weerstand methode enigzins betrouwbaar is kan ik daar wel mee leven.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:32:
Nee, de MAS70S is de goede keus. Bij de C versie hangen de kathodes aan elkaar en dat klopt niet met je schema.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:53

mace

Sapere Aude

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:32:
jeronimo schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:03:
[...]

Nee, de MAS70S is de goede keus. Bij de C versie hangen de kathodes aan elkaar en dat klopt niet met je schema.
Mja het plaatje is alleen een voorbeeld hé, ik weet niet of die exacte diode gaat werken in je schema.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/1E2EDAC6-A9F2-411A-A3A5-F92C21922B8B_zpsnnrbrtxs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/FF85DA91-B988-44B4-9EEC-2F2EC542D599_zpsnck4jnqn.jpg

Bam! Horizontale teller werkt!

Ik ben erg blij met mijn LogicAnalyzer van 8 dollar :) geen precisieinstrument maar voor mijn gerommel meer dan genoeg :)

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben afgelopen twee dagen bezig geweest met i2c protocol, had wel eens wat code geschreven voor ds1307(deel afgekeken van andere codes) en wat eeprom, maar ben nu bezig met netwerk tussen verschillende AVR's, gebruik Xmega32a4u, atmega88pa en atmega328p. Dit keer heel TWI module van de AVR's binnenstebuiten gekeerd, alles bekeken en getest.

Had eerste beetje moeite met alles netjes te laten praten met elkaar, heb vooral zitten klote met slave adres, master moet wel shiften(7bit adres + r/w bit) maar slave niet, heeft me uren gekost om daar achter te komen. :D

Zo iets simpels kost je dan paar uur, voor rest ging het eigenlijk gelijk goed, i2c is eigenlijk nog makkelijker dan 1-wire waar ik paar weken terug tijdje mee heb gespeeld.

En normaal zou ik mijn logic analyser erbij pakken, maar die is dus zoek, ik raak altijd van alles kwijt. :D
Heb nog wel bus pirate maar die is in gebruik voor project en wilde die niet loshalen.

Ik heb dus maar twee van die ebay dingen besteld, mijn vorige was +-90 euro, nu 19 euro betaald voor twee. :D

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 11:24 ]

-Andere hobby- -

• Ploink
AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 19:59:
En er staat geen markering op dat onderdeeltje?

Voorbeeldcircuit lijkt 2 diodes te hebben die via een condensator aan de VCP zitten, wellicht is het een dingetje 2 diodes in 1 pakketje?
Ik denk dat AlexanderB bedoelt, wat staat er op het dingetje zelf? Meestal staat er een code van 3 letters/cijfers ofzo, dan kun je met een beetje zoeken het exacte type vinden.

Het zal inderdaad gaan om een dubbeldiode, common cathode, in SOT-23 behuizing.
BAV70
BAT54C
BAR43C
BAS40-05
BAS70-05
etcetera
etcetera
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt welke je kiest. Deze BAT54CFILM kan de hoogste stroom verwerken, dus gaat minst snel stuk.

Voor de zekerheid zou ik hem ook nog even opmeten, het kan ook nog een SOT-323 (=SC-70) zijn, die is een slag kleiner en dit kan ik zo niet beoordelen van de foto.

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 26-04-2014 11:51 ]

• Ploink
Knip knip, laat maar, was al lang beantwoord 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door Ploink op 26-04-2014 12:13 ]

• jeronimo
  • Laatst online: 19:15
@mace In de datasheet van de L6208 staan hiervoor 2 stuks 1N4148. Nu weet ik niet wat de voedingsspanning van de profiler is, maar zolang dat onder de 35V is is de sperspanning van de MAS70S hoog genoeg.

@Ploink Als deze dubbeldiode inderdaad de D1 en D2 uit de sheet zijn kan het geen common cathode zijn. De 40V sper van de BAT54 zou te laag kunnen zijn, maar C variant gaat niet werken.

Verwijderd

sebastius schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 23:41:
[afbeelding]
[afbeelding]

Bam! Horizontale teller werkt!

Ik ben erg blij met mijn LogicAnalyzer van 8 dollar :) geen precisieinstrument maar voor mijn gerommel meer dan genoeg :)
Interessant. Kan je er wat meer over vertellen? Of is dit een toevoeging voor de Raspberry PI toevallig met een stukje software? :)

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:07:
[...]

Interessant. Kan je er wat meer over vertellen? Of is dit een toevoeging voor de Raspberry PI toevallig met een stukje software? :)
Dit is onderdeel van: Bas z'n knutselblog: [buildlog] Space Invaders part 1 (reboot!) waarover ik binnenkort meer ga vertellen :)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ploink schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:41:
Ik denk dat AlexanderB bedoelt, wat staat er op het dingetje zelf? Meestal staat er een code van 3 letters/cijfers ofzo, dan kun je met een beetje zoeken het exacte type vinden.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Maar D1 betekent ook Diode 1, dat is al een aardige bevestiging van wat ik dacht dat het zou kunnen zijn. :)
Ploink schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:41:
Het zal inderdaad gaan om een dubbeldiode, common cathode, in SOT-23 behuizing.
Bijna, maar niet common cathode, kijk nog eens goed in de datasheet, ze staan allebei in serie.

Die MAS70S komt zo te zien overeen, als ie fisiek ook past en de diodes de juiste kant op staan.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 26-04-2014 17:53 ]

• Ploink
Je hebt gelijk Alexanderb, zal dan de S variant zijn.
Die MAS70 ken ik eigenlijk niet. Farnell denk dat het een DIN plug is :)
De BAS70-04 heb ik toevallig in een bakkie liggen, maar eerst maar eens checken wat het fysieke formaat is.
Afbeeldingslocatie: http://catalog.gaw.ru/project/images/components/bas70-0x%5B1%5D.gif

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37
Wie kan me helpen?
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/8owFS.JPG
ben opzoek naar de namen van deze drie dingetjes, zijn kapot en nu werken mijn speakers niet meer :(

Op die dingetjes staan:

De witte blokjes:
Cp-5 DALE 5W 1.5Ohm 10% 8226
Cp-5 DALE 5W 10Ohm 10% 8226

Ronde ding;
4uf +- 20% 50VDC 6 35V

[ Voor 39% gewijzigd door ProAce op 26-04-2014 21:34 ]

• somososan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 15:08
Ik zie een aantal weerstanden en capaciteiten, hoogstwaarschijnlijk voor een filter.

ps kan je thumbnails van je foto's maken want 4kx3k kan echt niet op een forum.

• ProAce
Gedaan, en gegevens toegevoegd ;)

• memphis
  • Nu online

memphis

Ik zie 2 weerstanden en dat ronde ding lijkt een bi-polaire elko.

Lees eens de opdrukken af. Op de 2 weerstanden zal iets in Ohm staan en op de ronde ding iets in uF

• sebastius

sebastius

Twee vermogensweerstanden, 1 van 1.5ohm bij 5W en 1 van 10ohm bij 5 watt. Daarnaast een bipolaire (?) elektrolytische condensator van 4micro-Fahrad bij 50volt.

• memphis
  • Nu online

memphis

Die weerstanden kan je met een multimeter doormeten of ze ook daadwerkelijk kapot zijn.

• ProAce
De weerstanden geven een constant wisselend omhage...

/edit
Dit gaat met het omhoog/omlaag gaan van de geluidsterkte.

[ Voor 40% gewijzigd door ProAce op 26-04-2014 22:28 ]

• Ploink
Je kan niet de weerstand meten terwijl de muziek speelt ;)
Koppel de luidspreker af van de versterker.
Die 1.5Ω weerstand kun je direct meten, als je rustig wacht tot de condensator stabiliseert en het display stabiel is.
Die 10Ω weerstand kun je het beste even aan 1 pootje los solderen denk ik, anders loopt er ook stroom door de spiekers en weet je niet precies wat je meet.

Of gewoon alles nieuw kopen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/410012/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/410110/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/472824/

Weet je overigens zeker dat het hier aan ligt?
Ik gok dat dit ongeveer het circuit is:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2008/03/tweeter-crossover.JPG
Dan zou die bass toch zeker geluid moeten geven als een weerstand stuk is....

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 26-04-2014 23:04 ]

• ProAce
Ah, weer wat geleerd :P
Ga morgen even verder meten/solderen.
Hopen dat de niet speakers kapot zijn, en anders vervang ik sowieso eerst die dingetjes.

/edit
De bas doet het wel en speelt nu alle frequenties af!

Het kan aan twee dingen liggen:
- speakers zijn kapot
- die dingetjes zijn kapot aangezien de bass speaker nog wel werkt (en nu alle frequenties te verwerken krijgt) wat mij het logischt lijkt.

Thanx!

[ Voor 47% gewijzigd door ProAce op 26-04-2014 23:07 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo, de eerste 2 ingrediënten voor de AtlasBot zijn er: 2x AEG kruimeldief :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1 ... 97 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.