So! Ik had iets kleiners verwacht, maar zo'n trein die jij hebt is ook geen märklin ho.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

January 29th 2013
MeCam, a tiny, digital camera-equipped quadcopter that will follow you around and upload pictures and videos of you to Facebook, YouTube, Twitter, and more in real time. Even better? The MeCam is small enough to fit in the palm of your hand, and should retail for just $50 when it comes to market early next year

[ Voor 56% gewijzigd door kitao op 17-04-2014 23:21 ]
150E0 1%kitao schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:50:
Buiten dat, ik heb hier bruin-groen-zwart-zwart-bruin. Die is 150 Ω
Dan heb ik .................. bruin-oranje-zwart-zwart-bruin. Die is 100 K
Kan alleen maar kloppen als je die laatste andersom leest : 1-0-0-3
[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 17-04-2014 23:34 ]
Hee ik heb dezelfde!, maar dan van DX. Ook met de waarde op het papieren stripje geschreven.kitao schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:30:
Die heb ik, dat klopt. En dat er iets verschil zit tussen laatste bandje heb ik gezien. Maar bedenk wel dat als ik zo'n weerstandje tegen dat plaatje houd dat die ca. 5x zo klein is.![]()
Dit zijn ze : http://www.ebay.com/itm/121135418159?
ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Normaal? Ik ken die van vroeger, maar zelfs 40 jaar geleden zag je meer goud (5%) dan zilver (10%). Tegenwoordig is 1 of 2% normaal.Bovendien, ik heb daarnaast normale weerstanden, zelfde formaat, daarop staat voor 100K:
bruin-zwart-geel-zilver
Maar dan zie je het ook, meer dan 3x de prijs waarbij minder geleverd wordt dan wat die andere beloven.kitao schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:50:
Buiten dat, ik heb hier bruin-groen-zwart-zwart-bruin. Die is 150 Ω
Dan heb ik .................. bruin-oranje-zwart-zwart-bruin. Die is 100 K
Kan alleen maar kloppen als je die laatste andersom leest : 1-0-0-3
@Sissors, bijna niemand blijft 10 minuten clipje kijken hoor![]()
Maar je moet die niet buiten gebruiken want dan ligt die ergens uitgeput in de berm
Deze schijnt al te koop te zijn:
[video]
7 minuten vlliegen en 20 minuten opladen via usb. Ik denk alleen niet dat je dezelfde beeldkwaliteit krijgt als met de air pro 2
druk en typefouten voorbehouden
Misschien kan je beter geen 'high temperature thermocouple' gebruiken als kamerthermostaat, maar een LM35 of een simpele thermistor ofzo. Zo'n thermokoppel kan je misschien gebruiken om de temperatuur van de rookgassen van een houtvuur in een haard te meten ofzo, waar het niet extreem nauwkeurig hoeft. Al is 600 graden daar misschien wat krap voor.Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:49:
Hoe zit het met de definitie van accuracy? ik kwam deze K-type thermocouple tegen en ik vraag me af wat de accuracy hier nu van is. Google'en geeft me tientallen definities maar deze is hier niet gespecificeerd...
http://www.seeedstudio.co...rature-Sensor-p-1810.html
Ze geven op:
Thermocouple temperature measurement accuracy of + / - 2.0% (+ 2 ℃)
Op een range van -50 tot 600. Is de accuracy dan over de Full scale gedefinieerd? Dus 650*0.02=13 +2 = 15? Dus als je het voor je kamer thermostaat gebruikt kan het bij 21 graden ook 6 graden of 36 graden binnen zijn?
[ Voor 52% gewijzigd door Mr_gadget op 20-04-2014 16:10 ]
Die weerstand is noodzakelijk voor de LED.lutkeveld schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:14:
Ik heb een paar latching led switches gehaald van ebay. Bij de ene zat een weerstandje, bij de ander niet. Ik wil hem op twaalf volt gebruiken, is de weerstand niet nodig of mist de ene een weerstand?
[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 20-04-2014 16:30 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
one-wire
Percentages zijn foutmarges tov de uitgelezen waarde, absolute waarden tov het meetbereik (in dit geval natuurlijk maar 1).Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:49:
Hoe zit het met de definitie van accuracy? ik kwam deze K-type thermocouple tegen en ik vraag me af wat de accuracy hier nu van is. Google'en geeft me tientallen definities maar deze is hier niet gespecificeerd...
http://www.seeedstudio.co...rature-Sensor-p-1810.html
Ze geven op:
Thermocouple temperature measurement accuracy of + / - 2.0% (+ 2 ℃)
Op een range van -50 tot 600. Is de accuracy dan over de Full scale gedefinieerd? Dus 650*0.02=13 +2 = 15? Dus als je het voor je kamer thermostaat gebruikt kan het bij 21 graden ook 6 graden of 36 graden binnen zijn?
Die uit mijn link werd zonder weerstand geleverd. Een andere stond iets bij in de richting van 'with resistor 12v, without 3v'. Daar stond ook 12v in de titel, het was een van de weinige die een weerstand mee leverde. Ik ga het bij die andere maar gewoon eens proberen zonder weerstand. Gaat hij stuk dan gebruik ik hem zonder LED ;p. Hij kostte toch maar 3 euro.wesleytjuh schreef op zondag 20 april 2014 @ 16:19:
Ik verwacht dat dit een schakelaar is met ingebouwde weerstand, dit soort schakelaars zie je namelijk vrij vaak geschikt voor 6V, 12V of 24V. Als er geen werkspanning vermeld staat staat er meestal wel de spanning van de led + stroom vermeld en moet je zelf aan de slag met een weerstand.
Die uit je link zou zonder weerstand moeten zijn, maar daar werd een weerstand bijgeleverd?
druk en typefouten voorbehouden
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
En hij is alweer stuk, zelfde gebrek center pin op dezelfde plek gebroken. Nu permanent gefixt (hopelijk).Puch-Maxi schreef op woensdag 06 november 2013 @ 01:49:
[...]
Dat is toevallig, ik heb van het weekend juist een nieuwe DC-jack op een Asus K53 laptop gesoldeerd. Ging niet zo eenvoudig i.v.m weinig ruimte en het loodvrije tin i.c.m met het grote oppervlak (zuigt alle warmte weg). Maar uiteindelijk is het toch best aardig gelukt. Beetje te veel tin hier en daar, het mobo was ook redelijk crusty. Op de foto lijkt het een monsterconnector, maar stiekem is hij best klein.
[afbeelding]

My favorite programming language is solder.
Volgens de datasheet kan de Vadj maximaal 2,5V hebben. Maar als ik vanuit de microcontroller het PWM-signaal 100% open zet, lijkt me dat er 5V op komt te staan. Hierover zie ik echter niets in de datasheet staan.Driving the ADJ input via open collector transistor
The recommended method of driving the ADJ pin and controlling the amplitude of the PWM waveform is to use a small NPN
switching transistor as shown below:
This scheme uses the 200k resistor between the ADJ pin and the internal voltage reference as a pull-up resistor for the
external transistor.

[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 23-04-2014 14:34 ]
[ Voor 92% gewijzigd door kitao op 23-04-2014 14:18 ]
Verwijderd

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 12:58 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
In welke regio van NL woon je? Misschien wil iemand wel een mobo-muur maken zoals TERW_DAN deedVerwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:01:
[afbeelding]
je kent dat wel ' zonde om weg te gooien' want ooit heb je het weer nodig.
enfin, het gaat nu dan toch gebeuren .. ik ben bakken oude PC kaarten, mobo's, drives en weet ik wat ik nog tegenkom in een doos aan het stoppen.. mag voor weing (=gratis) door een tweaker opgehaald worden.. en anders .. hoppa toedeledokie in de container hier voor de deur
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Verwijderd
ja alles of niks he..Icekiller2k6 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:34:
@Borroz
moest je caps tegen komen van 4700uf @ 50v of hoger...
Daarmee bedoel je, "Netjes recyclen via het Afvalbrengstation" neem ik aan?Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:01:
.. en anders .. hoppa toedeledokie in de container hier voor de deur
Verwijderd
uiteraard ga ik alles netjes scheiden als de componenten niet worden hergebruikt (mijn bijdrage in deze 'discussie'.. hergebruik en niet zomaar alles wegflikkerenPloink schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:56:
[...]
Daarmee bedoel je, "Netjes recyclen via het Afvalbrengstation" neem ik aan?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 21:10 ]
Er is zover ik weet (nog niet vaak gebruikt) wel een wezenlijk verschil. Wat ik tot nu heb gezien is dat de log.an. over een bepaalde periode een x-aantal samples neemt en dan uitprint terwijl een scoop gewoon oneindig doordraait.AlexanderB schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:35:
Zo, mijn $10 Salaea clone is binnen.
Altijd handig icm AVR projectjes, een stuk draagbaarder dan een 'scope, en dat is eigenlijk alles wat ik daarmee deed, als logic analyzer misbruiken.
Verwijderd

Verwijderd
die 'lucifer' doosjes saleae kloons werken wel gelijk met die software, hierboven gaat het specifiek over dat losse kale printje van 6,-AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 02:01:
Voor die $10 is het imho de moeite wel waard om te kijken of het wat is.Ik zal straks/morgen eens testen of ie wel/niet werkt met de salaea software.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 25-04-2014 12:14 ]
Ok, bedankt maar mijn post ging er eigenlijk meer over dat je -zover ik weet- niet doorlopend kunt meten met een logan zoals wel bij een scoop. Ik wist dat echter niet zeker want kan gerust zijn dat ik iets in de gebruiksmogelijkheden heb gemist maar lijkt er wel op gezien jouw vervolgtekst:Hans1990 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:54:
Een digitale scope heeft die mode ook, dat heet single shot. Maar veelal laat je hem continu (auto/manual met goede trigger instellingen) doortriggeren als je op zoek bent.
Ander verschil is ook dat zo te zien een logan enkel logische nivo's weergeeft waarbij ik nog moet opzoeken wat nu precies als 0 en 1 wordt gezien, zal hopelijk ergens in de handleiding staan.Eigenlijk vind ik (soms) zelfs jammer dat de Saleae alles naar PC streamed, single-shot captured en dan op je scherm plompt. De triggering opties zijn daarmee erg beperkt. Ik heb met mijn Rigol DS1074Z geexperimenteerd, en een serial decoder + Nth edge trigger is zeer waardevol. Met een lange burst SPI data packetjes kan je zo kinderlijk eenvoudig diep in de burst stabiel triggeren, en live de data volgen. Ook al zit er veel jitter op het signaal. Ik had daarvoor de tijdbasis ver naar voren geschoven (8ms oid met tijdschaal van 100us/div), maar daarbij sprong het pakket wat ik wou bekijken elke keer uit beeld..
...
...
Verwijderd
prof sensor zo te zien .. heb er ook wel eens naar gekeken voor een brand/gas alarm._ferry_ schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:15:
BijnaRV/temp sensor en Co2 sensors kunnen er ook op.
[ Voor 74% gewijzigd door AlexanderB op 25-04-2014 12:51 ]
Dat houdt mij ook bezig. Maar als de variabele weerstand in de weerstandsbrug lineiar met gelijke tussenpozen in gelijke stapjes verandert dan zou ook de spanning op zelfde manier over de vaste weerstand eronder moeten meeveranderen toch ?AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:37:
Eh, met 1 vaste weerstand en 1 variabele weerstand, gaat het toch nooit lineair zijn?
[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 25-04-2014 12:47 ]
Deze als ik de foto goed ontcijferd heb._ferry_ schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:15:
BijnaRV/temp sensor en Co2 sensors kunnen er ook op.
[ Voor 39% gewijzigd door Ploink op 25-04-2014 13:03 ]
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 25-04-2014 13:06 ]
Sja, de exacte mogelijkheden & werking kan per logan logic analyzer model verschillen. AFAIK is Saleae LA single shot.kitao schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:19:
[...]
Ok, bedankt maar mijn post ging er eigenlijk meer over dat je -zover ik weet- niet doorlopend kunt meten met een logan zoals wel bij een scoop. Ik wist dat echter niet zeker want kan gerust zijn dat ik iets in de gebruiksmogelijkheden heb gemist maar lijkt er wel op gezien jouw vervolgtekst:
Maar je hebt een clone gekocht. Dus welke handleiding moet je dan hebben?[...]
Ander verschil is ook dat zo te zien een logan enkel logische nivo's weergeeft waarbij ik nog moet opzoeken wat nu precies als 0 en 1 wordt gezien, zal hopelijk ergens in de handleiding staan.
Weerstanden zijn analoog.Ik kwam op dit vraagstuk omdat ik wilde meten of een digitale rheostat nu lineair verandert of niet. (meer daarover in deze post)
Ik heb eerst een multimeter tussen POB en POW gezet maar dat gaat te langzaam. Vervolgens een logan maar dan zie ik enkel 1 en 0 en vervolgens indirekt de weerstand bekeken met een scoop aangesloten over een weerstand. Is dus niet lineair terwijl ik dat wel had verwacht. (immers digitaal)
Hieronder een paar klik- en zoombare plaatjes, dat zegt meer als een berg tekst :
[afbeelding]...[afbeelding]...[afbeelding]
Ps, indien er een fout zit in mijn conclusie hoor ik het graag natuurlijk
[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 25-04-2014 13:13 ]
AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:37:
Eh, met 1 vaste weerstand en 1 variabele weerstand, gaat het toch nooit lineair zijn?
Men neme:
[afbeelding]
Met U = 5V, R1 variabel tussen 10kOhm en 1(?)kOhm, R2 1kOhm.
voor R1 =10k, U2 = 0.45v
voor R1 = 9k, U2 = 0.50v
voor R1 = 8k, U2 = 0,55v
voor R1 = 7k, U2 = 0,625v
voor R1 = 6k, U2 = 0,71v
voor R1 = 5k, U2 = 0,83v
voor R1 = 4k, U2 = 1.00v
voor R1 = 3k, U2 = 1,25v
voor R1 = 2k, U2 = 1,67v
voor R1 = 1k, U2 = 2,50v
zie hier je niet-lineairiteit, veroorzaakt door de meetopstelling.
Als alternatief kun je ook eens kijken naar Sensirion sensoren zoals SHT75, die zijn zeer nauwkeurig en snel en omdat T+RV op dezefde chip zit, kun je heel mooi berekeningen doen met absolute vochtigheid en dauwpunt enzo._ferry_ schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:06:
Klopt inderdaadTegenwoordig gebruiken we een iets andere versie omdat deze wat verloop had in RV na verloop van tijd. Nadeel daarvan is wel dat er geen gecombineerde stekker/montage op de sensor zit, waardoor je ze snel kunt wisselen.
Dus ik denk dat ik de definitieve versie van het printje voorzie van push-in aansluitingen want 4 sensors met elk 4 draadjes telkens aansluiten en weer loshalen duurt een stuk langer als je 16 schroefjes moet aandraaien en losdraaien versus even een palletje indrukken.
[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 25-04-2014 13:27 ]

[ Voor 18% gewijzigd door kitao op 25-04-2014 14:23 ]
Verwijderd
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 14:35 ]

[ Voor 12% gewijzigd door Hans1990 op 25-04-2014 14:46 ]
Dat was ook de reden dat ik er een deler van maakte, echter zonder verder na te kijken of de spanning dan lineair mee verandert hetgeen dus niet zo was zoals scherp opgemerkt door Alexander.Hans1990 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:44:
of De stroom door de weerstand meten en een constante spanning op zetten. Probleem: als je de potmeter op 0 ohm instelt, maak je eigenlijk kortsluiting.
Same here.kitao schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:43:
Mwa, beetje, maar met al die plaatjes is toch even duidelijker geworden
1) LA-10 dollar-kastje werkt gewoon op Saleae-software
2) Verschil tussen scoop en LA
Tja, deze chips zijn dr ook met hogere precisie, maar die kosten ook vrolijk een stuk meer..kitao schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:43:
En ik vind ook dat 20% wel erg veel afwijking is, stel je voor als je een nieuw tapijt laat leggen en ze zeggen "kan plusminus 20% naadloos gelegd worden' dan word jij ook niet blij.
Verwijderd
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 16:31 ]
[ Voor 12% gewijzigd door memphis op 25-04-2014 16:50 ]

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 25-04-2014 20:22 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ja hoor dat bestaat gewoon in SOT-23 bijvoorbeeld:Icekiller2k6 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:22:
@memphis;
Inderdaad was wat in de war door de pcb voor me omgekeerd te hebben etc..
Bestaan een din package voor 2 diodes dan? nooit gezien daarmee...
Ik kan wel een paar there-i-fixed-it-methodieken bedenken om daar te checken, maar het slimste om te doen is om de andere kant van die kabel te zoeken en het daar te controleren.TrailBlazer schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:09:
Ik ben bezig met elektra in de tuin. Nu ligt er keurig een grondkabel in de tuin ik weet alleen niet of de ijzeren mantel/litze netjes geaard is. Kan ik gewoon de weerstand tussen de ijzeren mantel en de aarde meten om dat te checken?
Ja dat begrijp ik alleen dan moet ik de kruipruimte in en op het luik naar de kruipruimte staat nogal een zware kast. Het is echt een beetje last resort om dat te doen. Dus als de weerstand methode enigzins betrouwbaar is kan ik daar wel mee leven.Flake schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:29:
[...]
Ik kan wel een paar there-i-fixed-it-methodieken bedenken om daar te checken, maar het slimste om te doen is om de andere kant van die kabel te zoeken en het daar te controleren.
Nee, de MAS70S is de goede keus. Bij de C versie hangen de kathodes aan elkaar en dat klopt niet met je schema.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:32:
@Mace dus MAS70C als ik het schema goed lees?
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:32:
@Mace dus MAS70C als ik het schema goed lees?
Mja het plaatje is alleen een voorbeeld hé, ik weet niet of die exacte diode gaat werken in je schema.jeronimo schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:03:
[...]
Nee, de MAS70S is de goede keus. Bij de C versie hangen de kathodes aan elkaar en dat klopt niet met je schema.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2014 11:24 ]
Ik denk dat AlexanderB bedoelt, wat staat er op het dingetje zelf? Meestal staat er een code van 3 letters/cijfers ofzo, dan kun je met een beetje zoeken het exacte type vinden.AlexanderB schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 19:59:
En er staat geen markering op dat onderdeeltje?
Voorbeeldcircuit lijkt 2 diodes te hebben die via een condensator aan de VCP zitten, wellicht is het een dingetje 2 diodes in 1 pakketje?
[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 26-04-2014 11:51 ]
Verwijderd
Interessant. Kan je er wat meer over vertellen? Of is dit een toevoeging voor de Raspberry PI toevallig met een stukje software?sebastius schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 23:41:
[afbeelding]
[afbeelding]
Bam! Horizontale teller werkt!
Ik ben erg blij met mijn LogicAnalyzer van 8 dollargeen precisieinstrument maar voor mijn gerommel meer dan genoeg
Dit is onderdeel van: Bas z'n knutselblog: [buildlog] Space Invaders part 1 (reboot!) waarover ik binnenkort meer ga vertellenVerwijderd schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:07:
[...]
Interessant. Kan je er wat meer over vertellen? Of is dit een toevoeging voor de Raspberry PI toevallig met een stukje software?
Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Maar D1 betekent ook Diode 1, dat is al een aardige bevestiging van wat ik dacht dat het zou kunnen zijn.Ploink schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:41:
Ik denk dat AlexanderB bedoelt, wat staat er op het dingetje zelf? Meestal staat er een code van 3 letters/cijfers ofzo, dan kun je met een beetje zoeken het exacte type vinden.
Bijna, maar niet common cathode, kijk nog eens goed in de datasheet, ze staan allebei in serie.Ploink schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:41:
Het zal inderdaad gaan om een dubbeldiode, common cathode, in SOT-23 behuizing.
[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 26-04-2014 17:53 ]
[ Voor 39% gewijzigd door ProAce op 26-04-2014 21:34 ]
[ Voor 40% gewijzigd door ProAce op 26-04-2014 22:28 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 26-04-2014 23:04 ]
[ Voor 47% gewijzigd door ProAce op 26-04-2014 23:07 ]
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq