De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.416 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:49

Emiel1984

Made in NL

Boudewijn schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:23:
Ik zit atm te denken over mijn nieuwe projectje:

Ik heb hier een fijne 18dBi Yagi liggen (ja ik moet die connector er nog op krijgen, maar ik kan geen RP-SMA connector vinden voor H155, dat is toch echt effe dikker dan RG58, of zou iemand hier dat wel gefixed krijgen?).
Deze wil ik icm een embedded linux doosje buiten hangen. Linux doosje is uiteraard over POE te voeden. Echter.... ik wil de zaak draaibaar hebben (en bijvoorkeur aanstuurbaar hebben door die Linux doos).

Weet iemand hoe ik dat goed doe met een motortje? En dan met name qua vochtafdichting etc.

Het moet uiteraard cheapass.
Ik wilde deze case gebruiken voor mijn linux board:
[afbeelding]
Uiteraard bij de bekende ijmuidense dump te scoren.
Heb niet echt ervaring ermee dus ben uit nieuwsgierigheid is gaan kijken en kwam deze connector tegen via google> ebay.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=310148410318

Lijkt me wel passen met jouw idee van "Het moet uiteraard cheapass" :+ . Er zijn zat nederlandse website te vinden waarop ze een complete kabel aanbieden van RP-SMA met H155 type coax. Maar die ik vond begonnen bij ongeveer 22 euro :X .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True , maar converter -> loss. Dus heb liever een losse connector.

Het motorbesturingsding was meer de bedoeling van cheapass :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik dacht laat ik eens bij dealextreme een mooie usb voeding uitzoeken, nu blijkt dat bij elke voeding daar wel iemand de ervaring heeft dat het ding ontploft, gaat zitten vonken of dat het apparaat wat erop aangesloten wordt het niet overleeft.

Ik geloof dat ik maar gewoon in de winkel een goede voeding ga uitzoeken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-10 22:13
Boudewijn schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 03:25:
True , maar converter -> loss. Dus heb liever een losse connector.

Het motorbesturingsding was meer de bedoeling van cheapass :).
Roter van een schotelset?

Of moet ie echt rond kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Even "antennerotor" inkloppen bij marktplaats, 2dehands en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:12
Zo, het ontwerp is klaar en hopelijk klopt het nu.

Uiteindelijk toch gekozen voor een instrumentation amplifier welke bestaat uit losse opamps. Waarschijnlijk moet de frequentie namelijk omhoog van 1MHz naar 10~20MHz en dan heb ik wat meer keuzevrijheid in het type opamp(precision en highspeed opamps hebben toevallig allemaal dezelfde pinout dus kan verschillende testen op dezelfde print).

Wel gedoe om +/- 40 onderdelen op een print van 25*40mm te krijgen, waarbij de signaal draden zo kort mogelijk zijn om storing te voorkomen :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik loop al een tijdje te klooien met mijn fiets verlichting. Achter had ik inmiddels mijn verlichting werkende (met 4 mooie felle rode ledjes), maar die doet het nu niet meer :( Nu ook mijn voorlicht ermee is gekapt (standaard normaal lampje) wilde ik het nu eens goed gaan doen. Alleen kom ik niet uit de schema's.

Het achterlicht heb ik nu gedaan met een 4v7 zener diode, en aan de hand van die 4v7 de weerstanden berekend en de ledjes erachter geplaats. Dit gaat prima, alleen jammer dan de zener geen grotere stromen kan trekkken voor bv het voorlicht.

Wat is nu het ultieme schema om van een ranzige dynamo wisselspanning een nette spanning voor je ledjes te maken (aldan niet wit of rood)? :) En met een goldcap erbij is het helemaal leuk natuurlijk ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Uhm, lowdrop en stroomlimiteerweerstandjes daarachter?

Het ultieme schema is wat ik nu aan het maken ben, ik heb de schema's nu niet bij me maar een voorzetje heb ik eerder wel eens gegeven in dit topic. Komt neer op een buckconverter met stroommeting en hd44780-schermpje en 3-way controller om e.e.a. in te stellen. Ik ben nu op mn definitieve onderdelen aan het wachten, als alles werkt maak ik mn eigen pcb. Als je interesse hebt moet je even langs het superbusgebouw komen, of mn huis (jij was toch diegene die op EWI studeerde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

ssj3gohan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:16:
Uhm, lowdrop en stroomlimiteerweerstandjes daarachter?

Het ultieme schema is wat ik nu aan het maken ben, ik heb de schema's nu niet bij me maar een voorzetje heb ik eerder wel eens gegeven in dit topic. Komt neer op een buckconverter met stroommeting en hd44780-schermpje en 3-way controller om e.e.a. in te stellen. Ik ben nu op mn definitieve onderdelen aan het wachten, als alles werkt maak ik mn eigen pcb. Als je interesse hebt moet je even langs het superbusgebouw komen, of mn huis (jij was toch diegene die op EWI studeerde?)
Jij voedde alles toch uit een 12Volt Li-ion ding zag ik in je topic? :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb twee fietscomputers: een gigantische met audio-installatie die inmiddels van een setje Kokam high-discharge LiPo's loopt, 5.6" touchscreen en dat alles. Ik ben nu een JTAG apparaat aan het proberen te regelen (de officiele KeIL-apparaten kosten 170 euro, maar misschien kan ik een oude van iemand overnemen. Ik wil namelijk wel graag kunnen debuggen via JTAG in KeIL), dus het duurt nog even voordat deze uitgeprogrammeerd is.

Waar ik het nu over heb is een kleiner fietscomputertje dat op 7.4V 350, 700 of 1050 mAh mini-LiPo'tjes loopt, met een 1x16 hd44780 en die twee 1W LEDs aanstuurt. Deze komt op m'n andere fiets te zitten. De buckconverter hierop bouwt redelijk efficient de benodigde 350 mA per LED mee, en hij kan de stroom in stapjes van 16 mA regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een Freeduino V1.16 met ethernet board, nu wil ik een NETTE behuizing erom hebben.

Probleem alleen is dat er minimaal 2 knopjes en een LCD display op moeten komen.

Iemand weet of er behuizingen zijn waar een LCD en knopjes zo in kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik vind die standaardbehuizingen die je bij o.a. dick best kunt krijgen ideaal omdat je er perfect raampjes/knoppen in kunt dremelen. Zijn die dingen geen optie? Heb je een dremel?

Tegenwoordig pons ik overigens gewoon vormen uit alu, gezien ik gebruik kan maken van 2 werkplaatsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Nee heb helaas geen dremel, maar ik weet nog niet hoeveel ik er moet maken, zeker 10+, en ik ben niet super handig en ik heb niet echt een goede metaal workshop :P

Ik heb deze gevonden
http://parts.digikey.com/...d-or-vfd-5001-200103.html
Maar een beetje aan de hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan zo'n cheapo kastje kopen en er zelf een aluminium frontplaat op maken. Zelf ook een keer gedaan bij http://www.schaeffer-ag.de/. Je maakt zelf het ontwerp in hun eigen tooltje en je ziet gelijk de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mja, ook bij farnell zie ik wel doosjes waar precies een lcd achter kan, maar niet ook met knopjesmogelijkheden. Je kunt overwegen eens naar Comdes te mailen/bellen of zij iets hebben?

ja, die heeft mijn team wel eens gesponsord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23
Hm, ben bezig om 2 monoblokken te bouwen (gainclone br-100) en de prints zijn een heel eind klaar.
De vorige keer heb ik alles op maat van de behuizing gemaakt, maar nu dus niet.

Geheel is redelijk bescheiden, ik moet een behuizing hebben van 250x250x650mm, of in een andere opstelling 260x200x650.

Nu heb ik mooie behuizingen gezien van monacor, namelijk de UC-152H/SW , en zo zijn er een paar varianten, echter geen enkele heeft de goede maat (of je komt op 19" uit, maar dat is echt dikke overkill).

Weet iemand toevallig waar ze wel andere maten dan standaard hebben?

Plastic behuizingen kon ik wel vinden, maar vallen eigenlijk voor mij af, graag staal met perforated covers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Atlas schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:07:
...Wat is nu het ultieme schema om van een ranzige dynamo wisselspanning een nette spanning voor je ledjes te maken (aldan niet wit of rood)? :) En met een goldcap erbij is het helemaal leuk natuurlijk ;)
Volgens mij: Gelijkrichterbrugje (met schottky's voor minimaal verlies) en een elco om een stabiele (variabele) gelijkspanning te krijgen, daarmee de gewenste capaciteit (batterij of goldcap) opladen met een step-up/down convertor (die je disablet als je buffer vol zit, waardoor uit de dynamo geen stroom wordt getrokken en je je fiets minimaal gaat afremmen). Dan vanuit je gewenste batterijopslag met een geschakeld IC stroompieken door je led's laten lopen voor het maximale rendement. Eventueel kan je efficiëntie hoger krijgen door rechtstreeks uit de bufferelco te tanken voor je ledsturingsIC's, maar dat lukt soms (vaak) niet goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:31:
Je kunt overwegen eens naar Comdes te mailen/bellen of zij iets hebben?
ja, die heeft mijn team wel eens gesponsord
Laat me raden, van Rooy?
Heb ik regelmatig contact mee voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

naftebakje schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:55:
[...]
Volgens mij: Gelijkrichterbrugje (met schottky's voor minimaal verlies) en een elco om een stabiele (variabele) gelijkspanning te krijgen, daarmee de gewenste capaciteit (batterij of goldcap) opladen met een step-up/down convertor (die je disablet als je buffer vol zit, waardoor uit de dynamo geen stroom wordt getrokken en je je fiets minimaal gaat afremmen). Dan vanuit je gewenste batterijopslag met een geschakeld IC stroompieken door je led's laten lopen voor het maximale rendement. Eventueel kan je efficiëntie hoger krijgen door rechtstreeks uit de bufferelco te tanken voor je ledsturingsIC's, maar dat lukt soms (vaak) niet goed.
Hmmm klinkt goed :P
Ik heb nog nooit met die step-up/down converters gewerkt, daar ga ik me eens in verdiepen :)

Hmm hoe werkt die stepup/down converter precies? Er komt een spanning in van tussen de 0 en 10 volt globaal (~6 volt wissel), en die stepup/down kan daar bv een mooie gelijke 5 volt van maken? Wat moet ik dan hebben? Een step-down neem ik aan? :)

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tps62112.pdf

Hmm zo 1 is dan best wel leuk :P

Kan ik trouwens niet gewoon een lm7805 gebruiken hiervoor?

[ Voor 17% gewijzigd door Atlas op 13-10-2009 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@M a r c o: nee, studententeam in Delft. Goed te spreken over service, niet over assortiment. Was nogal grof voor onze doeleinden.

Atlas: Een lowdrop zoals 78xx verbrandt alle spanning boven de ingestelde spanning. Beter gezegd: als je een 7805 voedt vanaf 12V en je verbruikt 100 mA, dan wordt 12-5=7V bij 100 mA gewoon weggegooid. 700 mW ben je dus in warmte aan het omzetten. Een buckconverter gooit deze energie niet weg, maar converteert die een stuk netter.

Een buck controller is niet the way to go hier. Te duur en spanninggestuurd. Wat jij wil is stroomsturing, want je wilt stroom door, niet spanning over je LEDs regelen. Er zijn dedicated LED-drivers te vinden die dit doen, maar deze zijn vaak BGA (voor gebruik in mobieltjes bijvoorbeeld). Een andere mogelijkheid om het eens zelf onder de knie te krijgen is het met een AVR te doen. Als je enigszins verder wilt komen in microelektronica zul je je vroeg of laat moeten branden aan power converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een buck converter is niet per definitie spanningsgestuurd, die kun je ook prima stroomgestuurd maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik had het eigenlijk over de TPS62112 en alle andere TPS6xxxxjes. Natuurlijk kun je hem stroomgestuurd maken, dat zijn de varianten in mn fietscomputer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol
Wat doe je als je een voeding moet onstoren en je hebt geen goede ontstoorspoeltjes?
Inderdaad, je pakt een oortje van zo'n koptelefoon van een euro :+
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/x4lr0h.png
(links zonder spoel, rechts met)
Noise be gone! :P
't is nog niet helemaal perfect, maar iig veel beter dan zonder spoeltje.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar... wat voor scope is dat? Zo'n usb ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:58:
Maar... wat voor scope is dat? Zo'n usb ding?
Is geen scope, dat is de telemetrie-plotter van Paparazzi.

Het is een plot van de airspeed A/D converter, dat ding is gigantisch gevoelig voor storing op de voedingslijnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 05-10 13:28
Kan iemand mij de hoogte (vanaf de tafel) geven voor een Arduino (usb variant)?
Ik ben aan het wachten tot mijn Arduino Mega binnen komt en wil alvast verder met andere onderdelen van mijn project en ik kan alleen de lengte en breedte vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Heeft iemand ervaring met de Freeduino + netwerk module?

Ik ben vooral geïnteresseerd van deze site:http://www.nuelectronics.com/estore/

Maar kan ik dan die netwerk shield én de LCD shield tegelijk op elkaar stapelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Megamind schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:57:
Heeft iemand ervaring met de Freeduino + netwerk module?

Ik ben vooral geïnteresseerd van deze site:http://www.nuelectronics.com/estore/

Maar kan ik dan die netwerk shield én de LCD shield tegelijk op elkaar stapelen?
Stackable - accept prototype shield or any other boards with Arduino compatible interface.
Staat er gewoon bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Je hebt gelijk dat had ik gezien :P

Maar hoe werkt dat zo'n beetje dan? Er zit een limited aantal pinnen aan die atmega, dus die interferen niet aan elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ze gebruiken niet dezelfde pinnen. Netwerk gaat geloof ik over de spi pinnen (10-13) en en lcd kan je over 4 willekeurige pinnen laten lopen.
Zie hier ook: http://www.arduino.cc/en/Hacking/PinMapping168

Heb je nog uitgezocht hoe het zit met het geheugen? Bepaalde netwerkkits hebben een groter gedeelte van de tcp stack geimplementeerd op zich waardoor de arduino minder hoeft te doen.

Woot 1 pound = 1.09 euro momenteel :9 bestellen!

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 17-10-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ok bedankt :)

Gelijk een Freeduino + ethernetshield + LCD shield + nokia shield besteld voor 55 pound inc verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:01

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Mr_gadget schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:42:Heb je nog uitgezocht hoe het zit met het geheugen? Bepaalde netwerkkits hebben een groter gedeelte van de tcp stack geimplementeerd op zich waardoor de arduino minder hoeft te doen.
Mijn ervaring met de XPort en W5100 (in mijn geval icm een MSP430):
xport modules hebben tcp/ip en dhcp (geen dns) geimplementeerd, zodat je kunt zeggen "verbind met ip adres x.x.x.x op poort y".
Enc28j en w5100 gebaseerde dingen hebben geen dhcp of dns. Daarom moet je dat 'zelf' doen op je microcontroller en dat kost dus meer geheugen. Voor de W5100 is er natuurlijk de Ethernet library, maar deze kan geen dns of dhcp doen. Als je dat wilt zijn er c files beschikbaar bij Wiznet die je kunt gebruiken om dhcp en dns te implementeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Cassettebandje op 18-10-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar... waarom zou je dhcp willen op zulke apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:03
Inderdaad, DHCP gebruiken voor hardware is niet zo gebruikelijk, maar een DNS client lijkt me in sommige gevallen wel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, ik ben vooral geinteresseerd in het waarom. Ik ben helemaal voor 'als het kan, dan moet het worden gedaan', maar de meeste andere mensen op deze aardbol hebben ook daadwerkelijk redenen om DHCP op een koffiezetapparaat te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een voordeel is dat je het ip adres van het apparaat kunt bepalen op de dhcp server, anders zou je dat configureerbaar in de arduino moeten bouwen of elke keer het ding opnieuw programmeren als je een ander ip wilt.

Nog een ander voorbeeld: stel je hebt 10 van deze dingen aan je netwerk hangen, en je moet het ip adres van je gateway veranderen, ik zou er niet zo'n zin in hebben om 10 apparaten opnieuw te configureren.

[ Voor 33% gewijzigd door bobo1on1 op 18-10-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hoe vaak wil je nou een ander IP adres?
Desnoods pak je een dipswitch om te kiezen tussen 192.168.x.x en 10.0.x.x. Dan heb je alle logische ip addressen ook wel weer gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Toch is een DHCP client toch niet zo heel ingewikkeld? Ik zie er wel voordeel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Kwam laatst nog dit ding tegen: http://bifferos.bizhat.com

Specs:
  • 150MHz CPU, Intel 486SX instruction set, MMU.
  • 1 watt power consumption (200mA @5v)
  • 68mm x 28mm x 19mm
  • 32MB SDRAM/1MB Flash
  • OHCI/EHCI USB 2.0
  • 10/100 ethernet
  • Serial console 115200 baud (can be used as 2 GPIO)
  • 4-pin JTAG (can be used as GPIO)
  • 2 GPIO (1 LED, 1 button)
  • Linux 2.6.30.5
Wel leuk voor omgerekend €35 inclusief verzendkosten.
Nu nog een nut ervoor verzinnen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ze zijn wel tof :D

Maar dan moet je wel alles via linux doen dus.... Jammer dat het geen FPGA is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Aan de andere kant is linux wat lastiger op een fpga te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 15:53

mace

Sapere Aude

Ja, maar je draait in principe toch niks "op" een fpga?
Je programmeert de fpga als processor en dan draai je er iets op, toch?

In dit geval hebben ze er dus een 486 instructieset ingebakken.

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 19-10-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

tbh vind ik 1W wel een monsterlijk hoog verbruik voor zoiets hoor. Daar kun je eigenlijk weinig portable dingen mee doen. Uiteraard is het maximumverbruik, maar er is geen indicatie van gemiddeld verbruik.

Een Cortex M3 zuipt op 400 MHz (waarbij hij zeer zeker sneller is dan een 486 instructieset op 150 MHz) misschien 250 mW, eerder 100. Dat kun je nog een fatsoenlijke tijd op een typische portable accu laten draaien (700-1000 mAh li-ion celletje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die zal alleen wel een stuk duurder zijn, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je het op een schaal maakt zoals dat ding is het even duur lijkt me. FPGA vs. ARM microcontroller is meestal zelfs prijstechnisch in het voordeel van een ARM. Je ARM wil je alleen wel van 3.3V laten lopen, dus voor maximale efficientie komt er een buckconvertertje bij.

Die cortex-M3'tjes zijn, zolang je een kleintje koopt, in middelgrote hoeveelheden 5-7 euro per stuk, geheugen kost een eurootje, PHY kost 3 euro, bordje kost 3-4 euro, winst kost de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er nog een adresje voor een Freescale MPXV7002DP luchtdruksensor?
Farnell heeft 'm niet op voorraad (levertijd 47 dagen :X ), en echt alle buitenlandse zaken die ik kan vinden hebben belachelijke verzendkosten of handling fees :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
ssj3gohan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 09:36:
tbh vind ik 1W wel een monsterlijk hoog verbruik voor zoiets hoor. Daar kun je eigenlijk weinig portable dingen mee doen. Uiteraard is het maximumverbruik, maar er is geen indicatie van gemiddeld verbruik.

Een Cortex M3 zuipt op 400 MHz (waarbij hij zeer zeker sneller is dan een 486 instructieset op 150 MHz) misschien 250 mW, eerder 100. Dat kun je nog een fatsoenlijke tijd op een typische portable accu laten draaien (700-1000 mAh li-ion celletje)
Is dat inclusief usb, ethernet, 32 mb ram en 1 mb flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:30:
Farnell heeft 'm niet op voorraad (levertijd 47 dagen :X ), en echt alle buitenlandse zaken die ik kan vinden hebben belachelijke verzendkosten of handling fees :(
Deze: http://nl.digikey.com/scr...endor=0&keywords=MPXV7002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
ssj3gohan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 09:36:

De eerste Cortex M3 die op 400MHz draait moet ik nog zien.
Een standard cell speed optimized design op 90nm draait op 190MHz (worst case) volgens ARM

De praktijk is een stuk teleurstellender:

STMicroelectronics STM32 STM32F103ZE 72MHz max, 0.2W typical use @ 72MHz.

Luminary Micro (Texas Instruments) LM3S9B96 80 MHz max.

De M3 familie wordt vooral voor microcontrollers gebruikt met embedded flash. En gezien flash nogal traag is heeft het weinig zin om ze sneller te maken (meestal draai je de code direct uit je flash, SRAM is ook prijzig)

In een gunstig geval zit de Cortex A8 op 0.45mW/MHz wat op 400MHz neer zou komen op 180mW... maar.. dan heb je alleen nog maar de core en geen peripherals en de andere componenten die je nodig hebt op je module (power supply, ethernet PHY, SDRAM etc..)

Overigens is de specificatie van 1W voor de hele module dus kan je sowieso al helemaal niks over de processor zeggen. Een slecht component kan er al voor zorgen dat het verbruik onnodig hoog is.

[ Voor 9% gewijzigd door Sphere- op 19-10-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 14:49

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:30:
Kun je hem niet gewoon samplen bij Freescale ? Ik ben een tijd terug nog op die manier aan een 68HC gekomen die ik nodig had voor een Coldfire projectje

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sphere- schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:07:
[...]

De eerste Cortex M3 die op 400MHz draait moet ik nog zien.
Een standard cell speed optimized design op 90nm draait op 190MHz (worst case) volgens ARM

De praktijk is een stuk teleurstellender:

STMicroelectronics STM32 STM32F103ZE 72MHz max, 0.2W typical use @ 72MHz.

Luminary Micro (Texas Instruments) LM3S9B96 80 MHz max.

De M3 familie wordt vooral voor microcontrollers gebruikt met embedded flash. En gezien flash nogal traag is heeft het weinig zin om ze sneller te maken (meestal draai je de code direct uit je flash, SRAM is ook prijzig)

In een gunstig geval zit de Cortex A8 op 0.45mW/MHz wat op 400MHz neer zou komen op 180mW... maar.. dan heb je alleen nog maar de core en geen peripherals en de andere componenten die je nodig hebt op je module (power supply, ethernet PHY, SDRAM etc..)

Overigens is de specificatie van 1W voor de hele module dus kan je sowieso al helemaal niks over de processor zeggen. Een slecht component kan er al voor zorgen dat het verbruik onnodig hoog is.
Pardon, Cortex-A8 bedoelde ik. En verder heb ik maar één woord voor het stroomverbruik van een cortex-A8 op 400 MHz: iPhone 3GS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Een telefoon die je elke dag moet opladen is nou niet echt positief :)
Maar daar is de cortex A8 niet als enige schuldig aan uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hee een diodebrug (de 4 diode variant) en een LM7805 doen het prima op een dynamo van een fiets. Dat scheelt een hoop geklooi :+

*gaat verder solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:18
Atlas schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:45:
Hee een diodebrug (de 4 diode variant) en een LM7805 doen het prima op een dynamo van een fiets. Dat scheelt een hoop geklooi :+

*gaat verder solderen.
Ja, het zal wel werken, maar met een spanningsval van 1.4V over je brug en 2V over je 7805 verlies je nogal wat. Als je de diodebrug zelf maakt uit 4 schotky diodes en de 7805 vervangt door een schakelende regelaar houd je flink wat meer vermogen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik gebruik eigenlijk altijd 1N5819 diodes voor low-power spul. Ik heb er toch nog een stuk of 100. :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 19-10-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Om nog even terug te komen op waarom je dhcp zou willen: ik maak deze dingen. Dat zijn meetapparaten die weetikveel waar terecht komen. Dan wil je niet dat een klant op een ingewikkelde manier een ip adres erin moet stoppen; je wilt gewoon kunnen zeggen: hier, steek er een netwerkkabel in en de rest gaat vanzelf.
Er staat nog wel in de planning dat ik er een ga gebruiken om mijn senseo aan te kunnen zetten vanaf mijn pc, dan zou ik ook gewoon een vast ip erin programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Omdat je in nederland niet normaal je auto onbewaakt achter kunt laten wilde ik buiten een bewegingsmelder monteren. Zo gezegd zo gedaan, bij conrad een PIR besteld om verlichting op 12v te schakelen. Echter gaat hij soms spontaan af. Ik heb het bereik al wat terug geschroefd (was max. 10m). Maar in 1 nacht gaat ie alsnog 6x af. Niet zo goed voor mijn nachtrust :+

Weet iemand een beter alternatief of een manier om minder valse meldingen te hebben?
Ik zag ook melders met 2x PIR, maar die zijn voor binnen, en ik heb eens eerder een binnen-PIR buitengehangen, en die heeft het 2 maanden volgehouden. Blijkbaar niet bestand tegen zonlicht.

Ik zit zelf te denken om een laser+ fotodiode te gebruiken. Alleen werkt dat niet met regen. Tenzij ik er 2 neem en dichtbij elkaar parallel zet. Met een korte anti-dender vertraging in de detectie die de uC uitvoert zou het dan wellicht een beter alernatief zijn voor de PIR?

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 20-10-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Stukje halfdoorzichtig plastic ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

futurlec heeft fresnell lensjes die uv en wit licht filteren..
http://www.futurlec.com/PIR_Sensors.shtml

Wat wou je met lasers doen? Een virtueel hekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Je zou ook met een microcontroller wat hysterese er in kunnen bouwen. Simpel gezegd, als je even kort een puls krijgt dat er niks gebeurt, maar als er wat langer achter elkaar pulsen zijn (en er dus echt iemand is) dat hij dan wel schakelt. Soort van PID zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mr_gadget schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:45:
futurlec heeft fresnell lensjes die uv en wit licht filteren..
http://www.futurlec.com/PIR_Sensors.shtml

Wat wou je met lasers doen? Een virtueel hekje?
Laser over het pad laten schijnen, en als die onderbroken wordt geeft dat een signaal af.
mace schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:18:
Je zou ook met een microcontroller wat hysterese er in kunnen bouwen. Simpel gezegd, als je even kort een puls krijgt dat er niks gebeurt, maar als er wat langer achter elkaar pulsen zijn (en er dus echt iemand is) dat hij dan wel schakelt. Soort van PID zeg maar.
Dat zou idd ook kunnen, bijv. een tellertje die gaat lopen als de straal onderbroken is, en een bepaalde drempel instellen waarboven hij moet komen voor alarm. En dat elke 5sec. opnieuw.

Maargoed, een PIR sensor is een stuk makkelijker dan een laser die uitgelijnd moet worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Even een vraagje...

Ik heb hier een Humax IR FOX C decoder, voor Ziggo Digitale TV.

Die heeft een optische uitgang voor het geluid.

Ik zou deze graag aan willen sluiten op m'n versterker (Onkyo HT-R340). Maar ik heb beide optische ingangen van m'n versterker al in gebruik (Xbox en USB Soundblaster met optische uitgang).

Is het mogelijk dat ik binnenin de decoder het signaal aftap vlak voor het optische transmittertje? Zodat ik dus een tulpsnoertje eraan hang, en een coaxiale verbinding heb ipv optisch?

Ik weet dat het bij een PC moederbord hetzelfde signaal is, je hebt daar namelijk 3 pinnen, GND, +5V (voor het lichtgevende elementje in de optische transmitter) en het data signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Vast Wel :)

Of je epibreert ff een optisch->coax-convertertje in elkaar. Schema's staan iirc wel op Internet, bestaat uit een ontvangding en een schmitt-trigger iirc.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Sprite_tm schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 01:09:
Vast Wel :)

Of je epibreert ff een optisch->coax-convertertje in elkaar. Schema's staan iirc wel op Internet, bestaat uit een ontvangding en een schmitt-trigger iirc.
Aftappen voor de optische zender levert andere signaaniveaus op :)... Optisch is TTL (0-5V), terwijl een coaxiaal S/PDIF signaal 0,7Vpp in 75Ohm is zoals normale video-signalen.

Botweg een TTL signaal op je coax-kabel blazen kan misschien je receiver beschadigen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ga het niet uitleggen, enkel quoten:
Optisch is TTL (0-5V)
Nogmaals:
Optisch is TTL (0-5V)
Trek zelf uw conclusies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:48:
Ik ga het niet uitleggen, enkel quoten:

[...]

Nogmaals:

[...]

Trek zelf uw conclusies :+
Afbeeldingslocatie: http://juliebenzparker.files.wordpress.com/2009/08/captain_obvious5.jpg

't gaat natuurlijk om 't aanstuursignaal, het is dus niet een kwestie van de transmitter / receiver eraf slopen en een coax connector erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Uhhh. Juist. :P

Maar ik heb wel eens zo'n convertertje in elkaar gedraaid, gewoon de uitgang van de TORX bufferen met een 74HC04 ofzo en dan goed op impedantie matchen met een paar weerstandjes en dan heb je coax. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb het eens andersom gedaan, van coaxiaal naar optisch, door er een ledje aan te knopen :)

Anyway, ik ben verder gegaan met het alarm, heb nu de laser+ ontvanger (fotodiode+bc547B) die netjes schakelt als er licht op valt. Dat wil ik dan aan een arduino knopen.
Echter zit ik dus nog met het uitlezen ervan waarin enige foutmarge ingebouwd zit door bijvoorbeeld regen.
Wat ideeën die in mij opkwamen:
• Elke sec. een x aantal keer pollen of er een onderbreking is. Indien onderbroken, dan nog een keer pollen, opnieuw onderbroken? Alarm. Nadeel is dat hij dus continu moet pollen, al hoeft hij in deze toepassing niet veel anders te doen. Maar stel dat ik meerdere sensoren en uitlezing er aan wil maken....
• een interrupt maken die reageert als de pin laag wordt:
LOW to trigger the interrupt whenever the pin is low; hierbij wordt de interrupt uitgevoerd zolang de pin laag is?
FALLING for when the pin goes from high to low; En deze wordt uitgevoerd als de pin laag wordt, en gaat daarna weer gewoon verder met het normale progr.?
Echter kun je geen timer gebruiken in de interrupt code, anders kon ik makkelijk de tijd meten waarin de pin laag is.
• Waarschijnlijk het meest geschikt: PulseIn
Reads a pulse (either HIGH or LOW) on a pin. For example, if value is HIGH, pulseIn() waits for the pin to go HIGH, starts timing, then waits for the pin to go LOW and stops timing. Returns the length of the pulse in microseconds.
Als die tijd kort is, is het een regendruppel, als die tijd lang is, is het iemand die langs loopt. Nadeel is dat het programma op een puls blijft wachten, daarvoor is een timeout anwezig.

En anders de makkelijke weg: er een klein C'tje overheen zetten. Dan heb ik ook geen uC nodig om hem uit te lezen, als hij dan laag is, is het ook een echt alarm, waarop ik een alarmrelais aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet een interrupt triggeren op zowel rise als fall? Bij fall slinger je een (hardware-)timer aan, en bij rise kijk je hoeveel cycles die timer heeft gemaakt. Wel even rekening houden met de frequentie van de timer, en evt. bijhouden hoe vaak de timer rond is gegaan (met de overflow interrupt van de timer bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Er zijn 1001 manieren om dat op te lossen.
Ik zelf zou zorgen dat je genoeg keer per seconde de doorgang checkt, de laser nauwelijks zichtbaar is (hele lage duty cycle) en dan gewoon met trail and error kijkt hoe lang bvb een regendruppel duurt en hoe lang het duurt als iemand er met volle snelheid doorheen rent.

Persoonlijk zou ik iets van een 500Hz timer met interrupt gebruiken voor de laser en dan een edge triggered interrupt, countertje in de 500Hz timer en in de edge triggered interrupt, is de laser paar keer aangeweest maar niet gezien door de sensor ? --> alarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23
mace schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:01:
Uhhh. Juist. :P

Maar ik heb wel eens zo'n convertertje in elkaar gedraaid, gewoon de uitgang van de TORX bufferen met een 74HC04 ofzo en dan goed op impedantie matchen met een paar weerstandjes en dan heb je coax. :)
Mwah, aan de optische uitgang op de av-connector van mijn x360 heb ik gewoon een coax kabeltje gesoldeerd, ook op mijn Ziggo decoder (humax), nog nergens last van gehad, werkt al ruim een jaar goed zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1

Review van de pickit3 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DaWaN schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:55:
Er zijn 1001 manieren om dat op te lossen.
Ik zelf zou zorgen dat je genoeg keer per seconde de doorgang checkt, de laser nauwelijks zichtbaar is (hele lage duty cycle) en dan gewoon met trail and error kijkt hoe lang bvb een regendruppel duurt en hoe lang het duurt als iemand er met volle snelheid doorheen rent.

Persoonlijk zou ik iets van een 500Hz timer met interrupt gebruiken voor de laser en dan een edge triggered interrupt, countertje in de 500Hz timer en in de edge triggered interrupt, is de laser paar keer aangeweest maar niet gezien door de sensor ? --> alarm
Inderdaad een hoop mogelijkheden, vandaar dat ik het eerst maar even vraag :P Programmeren is niet iets wat ik wekelijks doe. Ik zat bijvoorbeeld ook nog te denken om met de PWM uitgang een puls reeks er op te zetten, en dan te tellen hoeveel van die pulsjes er terugkomen.

Maar ik heb nu voorlopig de laser gewoon continu aanstaan, en ga eerst eens kijken wat ik met de pulseIn kan doen. Tot nu toe kreeg ik daar alleen nog maar gekke waardes uit, terwijl de digitalRead wel mooi een 1 of 0 aangaf.
Opgelost: "But as I started changing the amplitude of the square wave, I noticed than when the voltage difference between the LOW and HIGH of the square wave was less than 4 volts, the pulseIn function could no longer read the HIGHs."Morgen dus ff circuit aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 22-10-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik loop sowieso nooit echt warm voor Microchip producten, ik snap dat ze ooit de markt in handen hadden maar come on, wie durft er nu met een beetje gezond verstand nog voor een PIC te kiezen ? Persoonlijk zie ik daar geen enkele reden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

DaWaN schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:09:
[...]

Ik loop sowieso nooit echt warm voor Microchip producten, ik snap dat ze ooit de markt in handen hadden maar come on, wie durft er nu met een beetje gezond verstand nog voor een PIC te kiezen ? Persoonlijk zie ik daar geen enkele reden toe.
Ach als ik iets simpels wil hebben pak ik een Atmel, beetje vergelijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:06
Ik weet niet wat er mis is met pic, maar volgens mij komt het er gewoon op neer waar je mee "opgegroeid" bent. Ik heb op het HBO met pic gewerkt, weet nu de truukjes om die apperaten zo snel mogelijk te krijgen in asm, waarom zou ik me verdiepen in atmel als pic goed werkt. ( bijkomend voordeel, heb een ICD 2 gekregen van een stage bedrijf, dan wil je wel ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Zjosh schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:31:
Ik weet niet wat er mis is met pic, maar volgens mij komt het er gewoon op neer waar je mee "opgegroeid" bent. Ik heb op het HBO met pic gewerkt, weet nu de truukjes om die apperaten zo snel mogelijk te krijgen in asm, waarom zou ik me verdiepen in atmel als pic goed werkt. ( bijkomend voordeel, heb een ICD 2 gekregen van een stage bedrijf, dan wil je wel ).
Dat is dus exact wat ik bedoel, heb je jezelf wel eens verdiept in AVR's ?
Voordelen AVR's:
-Gratis C compiler (GCC)
-meer dan 4x zo snel bij gelijke kloksnelheid
-Over het algemeen ietsje goedkoper bij gelijkwaarde perhipials

Nu snap ik dat als je de tools en al wat code hebt liggen wat je kunt hergebruiken je voor een PIC kiest, maar als het voor een nieuw project is waar je tools voor moet aanschaffen dan zie ik persoonlijk geen enkele reden om voor een PIC te kiezen.

Overigens ben ik niet echt te spreken over een ICD2, die dingen zijn imho zo traag als dikke stront als ik het vergelijk met een Jlink op een ARM. Maargoed een ARM is dan ook van een compleet ander niveau.

En nu ik het toch over debugtools heb, wat is de goedkoopste debugWIRE debugger die er is ? Zowel een AVR dragon / JTAG ICE Mk II zijn mij eigenlijk net iets te prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
En toch ken ik ontwikkelaars die bewust voor PIC's kiezen. Dit komt bijvoorbeeld door specifieke mogelijkheden. Het stroomverbruik ligt bij een PIC gewoon lager(we praten over uA verschillen) wat voor een bepaalde industrie erg belangrijk is.

Ben zelf overigens ook pro atmel hoor :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

:-) Ik ben altijd pro-PIC, en niet specifiek anti-Atmel geweest... maar sinds de ontdekking van Arduino gebruik ik eigenlijk geen PICs meer... maar goed... heb nog zat PIC chips liggen... en die zullen echt nog wel op gaan :)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@LED-Maniak: als stroomverbruik een issue is neem je wel een TI of power-optimized ARM-based chipje, als je persé dan 8-bit wil hebben is er niks dat in de buurt van het verbruik van een Z80 core komt (gezien dat dat ding zo uitontwikkeld als het wiel is). Stroomverbruik is niet echt een argument hier. Ik denk dat het belangrijkste argument hier gewoon marktdominatie is, en het feit dat stiekum zowel AVR als PIC relatief makkelijk te programmeren zijn met relatief begrijpelijke taal, tijdkritisch zijn te programmeren (asm) en met goedkope tools. Als je iets anders wilt zit je namelijk meteen vast aan ofwel onmogelijk dure tools (meeste ARM-based apparaten, althans, zodra je wilt debuggen is dat keiduur) of een totaal onbegrijpelijk apparaat (infineon prut WAARSCHUWING: NOOIT INFINEON MICROCONTROLLERS KOPEN, JE GAAT DOOD [/frustratie])

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is natuurlijk ook behoorlijk toepassingsafhankelijk, de ene wil makkelijk iets in elkaar flatsen wat een paar led's aanstuurt, de andere wil speciale i/o bewerkingen, de ander wil weer laag stroomverbruik. enz. enz.

Ik heb pic's gebruikt, omdat ik daarmee begon en er een velleman programmer voor heb. En ik niet veel meer deed dan wat leds aansturen enzo.
Maar nu ik een arduino heb.... lekker snel van start, prik zo alles er aan, en als ik het niet meer gebruik trek ik het weer los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook behoorlijk AVR minded maar zag vandeweek deze http://dangerousprototype...itter-watcher-the-twatch/ leuk speeltje en die PIC is gewoon even te flashen over tftp(!!). Als ik het goed begrijp met een standaard tcp/ip stack van Microchip?

Voor atmega kan ik echter gewoon avr-gcc en avrdude gebruiken met een usbtiny programmer van ladyada. Op m'n linux laptop werkt dat gewoon perfect, PIC's lijken dan toch wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 22:05

almightyarjen

When does the hurting stop?

Als ik even de PIC/Atmel discussie mag onderbreken... ;)

Ik heb een scheerapparaat met een NiMH accu, ik heb hem sinds 2004. Sinds kort gaat het ding niet meer aan op de accu. Als ik de stekker erin stop kan ik hem wel aandoen. Trek ik de stekker eruit terwijl het apparaat aan staat dan blijft hij ook gewoon aan, dus dan loopt hij gewoon op de accu. Ik heb het gevoel dat het aan de accu ligt, dat die moe begint te worden en dat die de inschakelstroom oid niet kan leveren. Ik heb de accu altijd netjes behandeld.

Wat denken jullie wat het is?

PS: ik gebruik PIC's ;)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ehm, heb je de mogelijkheid om de accu eruit te trekken? Ik kan het bij beiden van mijn scheerapparaten met schroefjes die onder de scheerkoppen zitten (let wel op dat je de afdichting niet kapotmaakt, het is nogal handig om die dingen waterdicht te houden). Meet accu. Ik wed dat er een kapotte cel tussen zit, gezien dan zowel je spanning inkakt als je maximum leverbare stroom. De reden dat hij niet opstart is waarschijnlijk te lage spanning bij de armatuurstroom, die accu'tjes willen als ze (bijna) kapot zijn gigantisch inkakken als er stroom wordt gevraagd.

En: u zult branden in de hel voor het gebruiken van een marginaal minder goede microcontroller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sja, er zal een reden zijn dat de PIC wordt gebruikt ipv. een ARM of dergelijke controllers. Ik zie in die industrie namelijk niets anders dan PIC controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
En welke industrie is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 22:05

almightyarjen

When does the hurting stop?

ssj3gohan schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:47:
Ehm, heb je de mogelijkheid om de accu eruit te trekken? Ik kan het bij beiden van mijn scheerapparaten met schroefjes die onder de scheerkoppen zitten (let wel op dat je de afdichting niet kapotmaakt, het is nogal handig om die dingen waterdicht te houden). Meet accu. Ik wed dat er een kapotte cel tussen zit, gezien dan zowel je spanning inkakt als je maximum leverbare stroom. De reden dat hij niet opstart is waarschijnlijk te lage spanning bij de armatuurstroom, die accu'tjes willen als ze (bijna) kapot zijn gigantisch inkakken als er stroom wordt gevraagd.

En: u zult branden in de hel voor het gebruiken van een marginaal minder goede microcontroller!
Okee, thanks. Ik krijg de accu er niet zo uit. Maakt op zich ook niet uit: een naleverbare accu kost volgens mij nog meer dan een nieuw apparaat :D

En wat betreft de PIC: een jaartje geleden or so ben ik begonnen met microcontrollers. Ik las hier en daar op internet dat het PIC-platform makkelijker zou zijn voor beginners. Maar ik geef toe: al bij mijn eerste project ben ik tegen wat tekortkomingen aangelopen. Ik ben nu bekend met PIC's, daar zal ik ze nog wel even gebruiken. Mede omdat ik nu nog in ASM programmeer maar wil overstappen op C. Dat is makkelijker als je het platform al een beetje kent. Als ik C wat onder de knie heb zal ik waarschijnlijk overstappen op ATmega oid... :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De PIC vs Atmel vs MSP430 vs ARM discussie wordt vaak gevoerd. Veel mensen houden graag vast aan wat ze al hebben, en proberen dat met allerlei argumenten te verdedigen. Welke keuze gemaakt wordt wordt vaak bepaald door wat men al eerder gebruikt heeft.

Als prive ik snel wat inelkaar wil gooien pak ik voor mezelf het liefste een Arduino of een losse Atmel, als gevolg van het bovengenoemde. Voor de dingen die ik op mijn werk ontwikkel is energieverbruik bijna altijd erg belangrijk en uitzonderlijke performance meestal niet nodig, dan kom je uit bij de MSP430.

Ik heb het hier al eerder geroepen: als je kijkt naar power consumption/performance bij het gebruik van C code komt het er op neer dat de msp430 meestal de beste keuze is. Mocht je meer performance nodig hebben dan de MSP430 kan bieden dan kom je bij ARM terecht. Onderbouwing: zie deze thesis en dan de grafieken op pagina 75 voor het duidelijkste plaatje.

Voor wat betreft PIC vs Atmel: (ik generaliseer een heel klein beetje) een Atmel is altijd de beste keuze: geen bank switching, continu adresseerbare geheugenruimte, sneller, gratis open source gcc compiler, programmeren met 3 weerstanden en je parallelle poort, of gewoon met een goedkope officiele programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

PIC vs. AVR is logisch en MSP430 vs. ARM ook, maar PIC/AVR vs. MSP430/ARM? Dat zijn toch twee verschillende werelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Nou mijn fiets-verlichting projectje faalt gigantisch hard :/

Als ik het geheel op een 9volt AV adapter zet werkt het prima en komt er een bak licht uit waar je U tegen zegt. Als ik het op mijn dynamo aansluit knippert 1 ledje een beetje flauw :/
Beetje jammer weer. En ik zag ook dat er inmiddels al 2 ledjes dood zijn.... Hoe the fuck dat nu weer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
mace schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:51:
PIC vs. AVR is logisch en MSP430 vs. ARM ook, maar PIC/AVR vs. MSP430/ARM? Dat zijn toch twee verschillende werelden?
De MSP430 en ARM zijn anders ook totaaaaal verschillende werelden hoor.. De MSP430 is niet zo krachtig maar erg energie zuinig en de ARM is een behoorlijk krachtig beestje maar zuipt ook al gauw 10 tot 100 keer meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Atlas schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:31:
Nou mijn fiets-verlichting projectje faalt gigantisch hard :/

Als ik het geheel op een 9volt AV adapter zet werkt het prima en komt er een bak licht uit waar je U tegen zegt. Als ik het op mijn dynamo aansluit knippert 1 ledje een beetje flauw :/
Beetje jammer weer. En ik zag ook dat er inmiddels al 2 ledjes dood zijn.... Hoe the fuck dat nu weer kan.
Hoe ziet je schema er uit? Hopelijk wel meer dan alleen weerstand led en dynamo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Diodebrug, 2200 mu 16 volt elco, LM7805 met ontstoor elcootjes, daarachter het ledje met bijbehorende weerstandje (wit ledje, 3.1 volt drop, en met een 90 Ohm weerstandje, zou op 20mA uit moeten komen).

Lijkt me toch netjes genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

mace schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:51:
Bij ARM hangt het er een beetje vanaf wat voor type je kiest; aan de ene kant heb je iets als de Philips LPC2000 serie (ARM7), en aan de andere kant heb je bijvoorbeeld de processors die in telefoons of in het BeagleBoard gebruikt worden (Cortex). In mijn vorige post ging ik meer uit van de microcontroller-kant en dan is de ARM een logische stap in de richting van meer performance; ik zie het niet echt als een andere wereld.

@Atlas: een dynamo levert maar 6 volt. Als je dan een diodebrug en een 7805 gebruikt hou je niet zo veel meer over (6-1.4-2.2=2.4volt), en verder om rekening mee te houden: een dynamo geeft geen 50hz ac, dus je kunt niet zomaar de standaardformule voor een afvlakcondensator gebruiken. Misschien kun je beter een stroombron maken met een low-drop regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ja maar 6 volt wissel is toch ongeveer 9 volt gelijk spanning? Min 2x 1.4 kom je op 7.5 volt wat genoeg is voor de LM7805? En de frequentie maakt toch vrij weinig uit als je er een diodebrug tussen hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als de frequentie lager is dan krijg je een veel grotere rimpel.
Ik zou maar gewoon eens de multimeter gebruiken en kijken of je genoeg spanning op de elco krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Cassettebandje schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:02:
[...]

Bij ARM hangt het er een beetje vanaf wat voor type je kiest; aan de ene kant heb je iets als de Philips LPC2000 serie (ARM7), en aan de andere kant heb je bijvoorbeeld de processors die in telefoons of in het BeagleBoard gebruikt worden (Cortex). In mijn vorige post ging ik meer uit van de microcontroller-kant en dan is de ARM een logische stap in de richting van meer performance; ik zie het niet echt als een andere wereld.
Yup. Om het nog even te verduidelijken, wat indicatieve specs en prijzen: de kleinste ARM die ik ken tegen een vergelijkbare AVR:
LPC2101: 8K flash, 2K ram, uarts, adcs, timers etc: E2.90
ATMega88: 8K flash, 1K ram, uart, adcs, timers etc: E2.40.

Snelheid van de (8-bits) AVR is trouwens max 20MHz, die van de ARM is 70MHz. CPU-power scheelt nog meer omdat je een 32-bit word op de ARM in 1 kloktik geprocesses hebt, terwijl de AVR er minimaal 4 over doet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Atlas: is het anders mischien een idee om een stel schottkies te nemen? Scheelt ook nog wel wat :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Twee keer enkelvoudig gelijkrichten zou ook nog een oplossing kunnen bieden, maar dan moet je wel een stuk grotere elco's gebruiken.

Pagina: 1 ... 9 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.