Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.684 views

Verwijderd

ja uhhhhhhhhhhhh :( :9

Verwijderd

Koopje gevonden? Of toch een nieuwe? Heerlijke dingen om mee te werken, vooral dat lekker grote scherm is fijn (totdat je een oude 6000 / nieuwe 4000 serie ziet met 12" scherm :9~ )

ohja...
Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/296416.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:17:
Koopje gevonden? Of toch een nieuwe? Heerlijke dingen om mee te werken, vooral dat lekker grote scherm is fijn (totdat je een oude 6000 / nieuwe 4000 serie ziet met 12" scherm :9~ )

ohja...
[afbeelding]
:D

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

+1 epic

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:59
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:17:

ohja...
[afbeelding]
Het was natuurlijk enkel maar wachten op deze opmerking }:O .

Mooi ding, veel plezier ermee! Verwacht natuurlijk wel mooie plaatjes hiermee van je MADPSU resultaten binnenkort ;)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Ik vind dat je het soft switch-je moet vervangen. Want een scope die evenveel als een i5 gebruikt, is natuurlijk gewoon van de zotte.

Verwijderd

ja .... na lang dubben heb ik er 1 besteld :*)
Afbeeldingslocatie: http://mbed.org/media/img/boardlogos/lpc1768/pinout.png

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2012 18:45 ]

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb ook weer nieuw speelgoed binnen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/207647/IMAG1784.jpg
(2x) TI Stellaris Launchpad bordje. Wat ben ik blij. Eindelijk een paar reserve micro USB kabels :P Alleen dat al de 5 euro waard :')

Binnenkort maar eens dit (zie hieronder) bordje bestellen... (+ spullen). Idee was om iets met ethernet te doen (met ENC424J600 of ENC624J600 Ethernet MAC+PHY chipje, zit onderop overigens). Helaas zit die wel op SPI aangesloten, en niet op parallel bus, dus ik weet niet wat voor snelheid ik kan verwachten.
De bedoeling is om hier een 'basis' bordje te maken waar ik alle ethernet en USB gepruttel al op heb draaien. Stel ik wil iets op het internet of USB verbinden, dat ik zoiets niet voor elke applicatie moet herontwikkelen. Totale kosten vallen redelijk mee: de ethernet chip is 3.63 euro, magjack ~6 euro, de microcontroller 6-12 euro, en de rest niet eens een tientje (EEPROM, RTCC, kristallen, andere passives, voeding regulator, enz.) PCB's van Iteadstudio is ~4 euro per stuk (afhankelijk van verzendkosten - PCB is binnen 50x100mm grenzen).

De grote connector links is bedoeld om aan te sluiten op Iteadstudio TFT screens. Dat is dan direct ook de plek voor een SD Kaart, dus dan hoef ik hier niet zo'n giga socket op kwijt.
Voor de rest wel redelijk voor de hand liggend en gelabeled, min of meer om in de toekomst altijd wel met dit bordje aan de slag te kunnen.
En de microcontroller hoor ik u zeggen? *zegt voorzichtig* PIC32MX795F512L. Maar ik ben er nog niet uit of ik daar spijt van ga krijgen. Ben toevallig afgelopen weekend (heb vorige week de lay-out van dit bordje getekend) ook met STM32F4Discovery wat wezen spelen, en de ST-link debugger werkt echt veel lekkerder dan die prut IDE's van Microchip. Met MPLAB X en XC32 C++ support is het wel iets beter aan het worden, maar ze lopen nog steeds achter...
Naast dat moet ik voor deze MX795 een PICKIT3 aanschaffen, terwijl ik nu vooral met de PICKIT2 ver vooruit kwam..

Misschien nog ff snel schema wijzigen en rerouten naar een STM32F407... die heeft meer speed, meer geheugen, meer alles... O-)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/207647/ethernet_tn.png

En owja, 3D models zijn inderdaad de bom :P

[ Voor 13% gewijzigd door Hans1990 op 22-11-2012 19:41 ]

Verwijderd

@ Hans1990

luxe hoor :9

toevallig vandaag op YT veel filmpjes bekeken van dev systemen, en die stellaris van jou kwam ook voorbij

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb van de week breadbord printje gemaakt op basis van de atxmega32a4u. Xmega kan maximaal 32Mhz lopen heeft 32KB flash, 4KB ram en 1KB eeprom er zit USB2.0 op, verder zit er nog een aparte 4KB flash in voor bootloader waar DFU bootloader in komt.

Op deze manier gaat het ontwikkelen wat makkelijker, geen gedoe met extra printjes naast je breadbord. Weet dat er zat van dit soort printjes in omloop zijn maar heb geen zin om elke keer 20 a 25 euro te betalen voor enkel printje, of steeds oude project afbreken om printje vrij te maken voor andere project.

Heb het ontwerp net verzonden naar china. :)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/34q6xic.jpg

-Andere hobby- -

Verwijderd

nou jullie zijn aardig prof bezig met printontwerpen.. _/-\o_
Ik heb een arduino mega, maar die is wat te langzaam, dus ga ik is kijken wat zo'n mbed NXP LPC1768 kan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ze hebben blijkbaar een hele zooi in 1x verstuurd, mijne zijn vandaag ook binnen gekomen. Al heb ik zon vermoede dat ze voorlopig vooral in de kast blijven staan, de mbeds zijn toch gewoon verrekte handige dingen (al wel een stukje duurder). Maar als ik nog een keer floating point rekenkracht nodig heb ofzo zijn het mooie speeltjes, en voor 5 euro kon ik ze niet laten liggen.

@borozz, denk niet dat he je tegen gaat vallen. Persoonlijk vind ik vooral de timing libraries heerlijk vergeleken met arduinos.

Verwijderd

furby-killer schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:04:
[...]

@borozz, denk niet dat he je tegen gaat vallen. Persoonlijk vind ik vooral de timing libraries heerlijk vergeleken met arduinos.
wat is je ervaring met de ADC die erin zit .. .. hoeveel samples zou ik kunnen doen binnen 35 uS :?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De adc conversion is geklokt op 500Khz maximaal, maar vermoed dat je dan niet nauwkeurig kan meten en niet de volle 12bit kan halen.

Edit/
Die xmega die ik op mijn printje heb zitten kan 1Msps, maar dat is verre van ideaal, als je echt nauwkeurig wilt meten zul je stukje lager moeten klokken. Komt al snel onder de 100Ksps in 12bit mode.

[ Voor 45% gewijzigd door mad_max234 op 22-11-2012 23:57 ]

-Andere hobby- -

• Sissors
  • Niet online
Als je gewoon AnalogIn gebruikt is mbed ADC redelijk traag (weet niet precies hoe lang hij nodig heeft, is wel redelijk simpel te meten), omdat nauwkeurigheid belangrijker was voor de devs, hij middelt ook meerdere samples (ik gok dat je 1-2 metingen kan doen in die tijd).

Er zijn iig wel libraries die het sneller doen (valt me tegen hoeveel, eentje die het kan, en eentje die niet goed als library gepublished is maar als programma).

Verwijderd

1 a 2 .. was ik al bang voor.. hij/zij heeft blijkbaar al 65 clocks nodig om eea te verwerken las ik.
bestaan er eigenlijk wel microcontrollers met ingebouwde ADC die iedere 1 uS 12 bits om kan zetten ? of moet je dan echt aan een aparte ADC gaan denken ..

Doel is uiteindelijk eddy currents zichtbaar maken in een PI metaaldetector.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e6xG6.png

hoe meer samples ik kan nemen(en verwerken) binnen die 35 uS hoe nauwkeurig, je wil natuurlijk op je displaytje wel de melding ' GOUD GOUD GOUD !!' krijgen :P .

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2012 21:57 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Misschien de analog devices ADuC serie, die schijnen zich vooral te richten op analoog.

Maar als je goede metingen wilt, moeten de kosten voor een externe ADC er ook wel uitkunnen,zeker als het meer goud oplevert :p

[ Voor 42% gewijzigd door Sphere- op 23-11-2012 10:54 ]

Verwijderd

Sphere- schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:53:
Misschien de analog devices ADuC serie, die schijnen zich vooral te richten op analoog.

Maar als je goede metingen wilt, moeten de kosten voor een externe ADC er ook wel uitkunnen,zeker als het meer goud oplevert :p
qua ruis zou het ook wellicht beter zijn, ADC+ input circuit dicht op de spoel.. de bedieningsunit herkent draadloos het type spoel en meld dit aan de databril 8)

zoiets

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2012 17:27 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Hans1990 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 19:36:
Misschien nog ff snel schema wijzigen en rerouten naar een STM32F407... die heeft meer speed, meer geheugen, meer alles... O-)
Development board met Ethernet van de STM32F407 kost 40 euro... https://www.olimex.com/Products/ARM/ST/STM32-E407/

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Hans1990
  • Niet online
De STM32 heeft een 7MSPS ADC. Ik denk dat die dan 10-bit zijn. ik weet niet op welke snelheid je 12-bit haalt. Misschien op 500kSPS of 1MSPS zelfs.
Uiteindelijk kan je met 4x oversamplen 1 bit extra halen. Dus op 7MSPS samplen @ 10bit kan je in principe ~11bit geven...

Buiten dat, je kan dan beter een ext ADC gebruiken van 12-bit. Die heeft veel nettere noise specs , gescheiden voedingen, enz.

@DaWaN: ja ik weet dat je voor elke controller wel bordjes kan krijgen. Je kan ook ergens een ENC424J600 breakout bordje bestellen en die hard-wiren aan een dev board naar keuze.
Maar juist de hardware maken is ook leuk, ipv op de software te focussen (zo'n project is natuurlijk al software heavy).
Daarnaast krijg ik meteen 10PCB's, welke ik met deze opzet (hopelijk) goed kan herbruiken met een TFT screen enz. Zoveel extra kost het niet ,alleen tijd/moeite ;) Het blijft hobby.

Verwijderd

FF zomaar een vraagje tussendoor. Ik zou een controller willen maken, helemaal zelf gebouwd. Ik zou dan een printplaat moeten maken? Microprocessor bestellen? En de boel in elkaar zetten en programmeren?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hans1990 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 23:06:
De STM32 heeft een 7MSPS ADC. Ik denk dat die dan 10-bit zijn. ik weet niet op welke snelheid je 12-bit haalt. Misschien op 500kSPS of 1MSPS zelfs.
Uiteindelijk kan je met 4x oversamplen 1 bit extra halen. Dus op 7MSPS samplen @ 10bit kan je in principe ~11bit geven...

Buiten dat, je kan dan beter een ext ADC gebruiken van 12-bit. Die heeft veel nettere noise specs , gescheiden voedingen, enz.
7Msps is nogal wat voor ingebouwde adc. Geldt dat voor elke stm32?

Ik zit te denken om ook oven te stappen naar stm32, heb al paar keer impulskoop gedaan op ebay, heb je bordjes met STM32F103RBT6 erop. Maar welke programmer kan beste kopen, lees welke is het goedkoopste en werkt? Ik heb hier alleen paar AVR programmers liggen, spi en pdi, moet dus jtag komen maar zie door de bomen het bos niet meer.

-Andere hobby- -

• Hans1990
  • Niet online
Sorry correctie, de STM32F4 was dat. En dan ook enkel de grotere versies met 3 ADC's, want je moet 3x 2.4MSPS interleaved schakelen om 7.2MSPS (maximum) te halen.

Ik zou een STM32F4 discovery kopen dan (of een van de andere). Die heeft een ingebouwde ST-Link debugger. Bordje kost niet eens 20 euro, dus dat is goedkoper dan dat je bij AVR of PIC een complete debugger van ze krijgt.

ST-Link (hun debugger model) programmeert chips met SWD, dat is vervanger van JTAG, maar die wordt ook nog vaak gebruikt.
Met JTAG programmer voor ARM kan je zo'n beetje alles wel debuggen. Denk aan een J-link EDU, leuk voor persoonlijk gebruik. Kan je bij Farnell voor 60 euro ofzo bestellen.
SWD is wat minder draadjes en vind je op de nieuwste chips. Is wel handig, maar een oude ARM7 debug je er niet zo gauw mee.

AVR gebruikt SPI , en tegenwoordig ook weer een nieuwe 2-wire debug interface op hun XMEGA series.
Bij PIC's gebruikt men een eigen 2-wire interface.

[ Voor 61% gewijzigd door Hans1990 op 24-11-2012 01:00 ]

• DaWaN
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

mad_max234 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 00:48:
[...]
7Msps is nogal wat voor ingebouwde adc. Geldt dat voor elke stm32?

Ik zit te denken om ook oven te stappen naar stm32, heb al paar keer impulskoop gedaan op ebay, heb je bordjes met STM32F103RBT6 erop. Maar welke programmer kan beste kopen, lees welke is het goedkoopste en werkt? Ik heb hier alleen paar AVR programmers liggen, spi en pdi, moet dus jtag komen maar zie door de bomen het bos niet meer.
7MSPS is denk ik alleen voorbehouden aan de high-end varianten met meerdere ADCs. Die hoge samplesnelheid haalt hij dmv interleaving van meerdere ADCs :)

Programmer heb je denk ik 2 keuzes: als je alleen STM32s gaat debuggen/programmeren zou ik lekker de onboard debugger van een STM32F4DISCOVERY gebruiken (ST-Link v2)

Als je meerdere ARM microntrollers wilt kunnen programmeren zou ik zelf voor een JLink kloon uit China gaan. Zoiets dus: http://www.ebay.nl/itm/JL...20cdadb2b5#ht_2788wt_1346

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dacht dat die extra chip op dSTM32F4DISCOVERY voor usb was en dat er soort van usb bootloader inzat. Maar kan met STM32F4DISCOVERY dus ook lege stm32 programmeren?

Balen heb net bestelling bij mouser gedaan van de week, daar had ik mooi STM32F4DISCOVERY bij kunnen doen, kosten daar maar 12.27 exclusief btw.

Edit/
@Hans1990
Xmega gebruikt PDI, ik heb alleen twee usb programmer voor avr's, een spi en spi/pdi, heb geen jtag.

ik word steeds enthousiaster over de stm F4 die op de discovery zit, 1MB flash, 192KB ram, FPU, RTC met vbat pin.

Tot ik de prijs zag van de losse chips, dat was dan weer beetje domper, maar grotere avr;s en pic zijn ook niet goedkoop. Had het kunnen weten dat STM32F4DISCOVERY promotie middel was en prijs in verhouding veel te laag is tegenover losse chips. Losse chip STM32 F4 is duurder dan STM32F4DISCOVERY bordje. :(

[ Voor 49% gewijzigd door mad_max234 op 24-11-2012 11:55 ]

-Andere hobby- -

• Hans1990
  • Niet online
Op de STM32F4Discovery (ook andere discoveries) zit een ST-Link debugger. Dat is eigenlijk net een J-link maar dan enkel voor ST devices. Het is een leuke goedkope entree om iets met ARM te doen. Je bent wel meteen gebonden aan ST, wat beetje jammer is. Ik heb inmiddels wat documentatie van de chip gebruikt en ik moet zeggen dat LPC wel makkelijker is (hoewel die ook zijn adertjes onder het gras heeft). Maar goed, daar heb je enkel 'last' van als je je drivers aan het schrijven bent (of met de CMSIS aan het stoeien bent). Uiteindelijk maakt het weinig uit. Als je UART, I2C/SPI, PWM, ADC/DAC allemaal hebt werken kan je 90% van je stuff er op bouwen.

De prijzen is natuurlijk pittig inderdaad. Maar ik schiet ook achterover van de prijzen van een ATMEGA1280 of ATMEGA2560 (op de populaire Arduino Mega). Zo'n chip kost ook al 17 euro excl. bij Farnell of Distrelec. Dan krijg je een chip met maar 8KB RAM en 16MIPS, een extern geheugen bus aansluiting, geen DAC, geen 12-bit ADC of een die paar MSPS @ 10-bit kan doen, heeft maar twee UART's, 1 SPI bus, geen DMA, enz.
Microchip is iets beter met zijn prijzen, maar daar kennen we wel hoe hun architectuur op 8-bit is (RUK) en hun tools over het algemeen.

Over het algemeen zijn 32-bit chips dus best goedkoop, maar dan moet je wel iets met de performance doen. Ik loop nog steeds met het idee die PIC32MX795 (kost ook al 10 euro overigens) te vervangen met die STM32F4 :P. Tegelijk doe ik vrij weinig met de performance van de meeste peripeherals. 168MHz is leuk met ethernet (low latency o.i.d.) of om een iets uitgebreider OS op te schrijven, maar een 7MSPS ADC ga ik nou niet direct ergens goeds voor inzetten...
Kan ook downgraden naar STM32F107, maar helaas is die bij Distrelec ontzettend duur (maarliefst 10 euro), terwijl de STM32F407 (chip met 3x RAM, 4x FLASH, 2x MHz, meer peripherals) 2euro duurder is.
Luxeproblemen. Gelukkig zijn ze alsnog goedkoper dan die ATMEGA1280 :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 24-11-2012 13:51 ]

Verwijderd

is de ontwikkelomgeving voor de STM32F4Discovery net zo vriendelijk als die voor de arduino/mbed ?
maw.. kan je als beginner er iets mee .. 8)

• Hans1990
  • Niet online
Nee dat is het niet. D'r zitten zeker een stap of 2 a 3 tussen Arduino/Mbed en dit. Mbed is ook op een LPC chip, maar alles wordt voor je op de achtergrond ingesteld en je kan mooi shoppen voor libraries die out-of-the-box (horen) te werken.

Ik zelf gebruik IAR en daar kan je ook wel voorgekauwde instellingen krijgen door example projects te openen (die voor heel veel bordjes beschikbaar zijn - ook voor de Discoveries) en daar verder in te beunen.
Je hebt geen vaste ontwikkel omgeving. Je kan ook Coocox gebruiken, hoewel dat iets meer gepruts is om werkend te krijgen. In het begin is het vaak beter meer op de code, proccesor, en dat soort dingen te letten ipv of je je compiler en debugger wel werkend krijgt. Bij IAR is dat goed geregeld. Kan je gewoon een 30-day trial license aanvragen.
Echter blijft het wel direct op een ARM developen en heb je misschien wat meer kennis nodig. Het is niet ff snel 'analogWrite' en je stuurt een PWM uit. Daarvoor zal je eerst een timer moeten starten, een output compare (of welke module daarvoor ook wordt gebruikt) en alles instellen..
Daarintegen kan je wel goed debuggen, door je code heen stappen, memory waarden direct uitlezen. Iets wat Arduino niet kan en een groot gemis is.

Opzich is dan op een 8-bit PIC of AVRtje beginnen met je eigen UART driver te schrijven ook best leerzaam.

Op een ARM is mijn ervaring dat er nog wat meer dingen zijn waar je moet mee rekening houden. Ik heb b.v. op stage 2-3 jaar terug letterlijk 2 dagen zitten klooien met m'n eigen UART driver (die ik steeds verder afbouwde naar iets wat in het bedrijf werd gebruikt), en kwam er uiteindelijk achter dat de microcontroller een register 'peripheral power control' had, waarbij de UART dus UIT stond. Die werd bij normale projecten ergens in HardwareInit() ingesteld, en juist al die functies was ik voor de oefening zelf aan het bouwen :)
Oops. Aangezet, en werkte meteen..

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt voor de uitleg, ga inderdaad maar voor het discovery printje om mee te beginnen, had eigenlijk de F1 serie in gedachte, en die zijn sowieso ook niet zo duur, 3 a 4 euro voor 128KB versie.

atmega's zijn sowieso erg duur, xmega 128KB kost maar 3 euro, atmega1280 kost 10 euro.

ATXMEGA256A3U-AU bijvoorbeeld kost kleine 4 euro als je er 25 tegelijk besteld.

Edit/
Debug functie van de discovery is ook bruikbaar voor andere chips(F1 en zo) buiten de F4 om die op het bordje zit?

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 24-11-2012 17:55 ]

-Andere hobby- -

• Hans1990
  • Niet online
Jep, ST-Link is gewoon een ARM debugger voor ST devices.

Op product pagina staat het ook:
http://www.st.com/internet/evalboard/product/252419.jsp

"On-board ST-LINK/V2 with selection mode switch to use the kit as a standalone ST-LINK/V2 (with SWD connector for programming and debugging)"

Links van het 'ESD safety' logo zitten 2 jumpers die je moet verwijderen. Linksbovenin zit een 6-polige header die je dan kan gebruiken voor SWD out.

Er zijn zelfs mensen die een STM32F0 discovery doorgezaagd hebben en het als een veredelde debugger gebruiken van een paar euro. Zie:
http://hackaday.com/2012/...two-for-the-price-of-one/

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is perfecte oplossing om mee te beginnen. Het rare is dat op ebay de discovery bordje veel duurder zijn dan bij mouser of farnell. F0 discovery heb je op ebay voor ongeveer een euro of 15 a 16, en de F4 voor 25 euro ongeveer.

Mouser kost de STM32F0 discovery 6.73 ex btw. en de F4 12 euro nog wat ex btw.

Als er meer mensen interesse hebben in STM32 discovery bordje kunnen we er aantal tegelijk kopen, 65+ euro vervalt de 20 euro verzendkosten namelijk.

-Andere hobby- -

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik vond deze hier wel toepasselijk :P

Hacking my vagina

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Glaasje op ofzo ? :?
Oops! Google Chrome could not connect to scanlime.org
Suggestions:
Access a cached copy of scanlime.­org/­2012/­11/­hacking-­my-­vagina/­
Try reloading: scanlime.­org/­2012/­11/­hacking-­my-­vagina/­
Search on Google:

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lastig vraagstuk. Een maat heeft onlangs een EMCO F1 CNC machine gekocht en de seriele connector is een ronde plug.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/P1020925.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/P1020926.JPG

De bewuste stekker heeft hij kunnen bemachtigen bij de lokale electronica winkel maar een pinout of een bedradingsschema blijft geheel onbekend. Latere versies van deze CNC ken wel de standaard 25p D-sub connector waar wel veel over te vinden is.

Iemand toevallig een pinout of anders de juiste benaming van deze plug? Volgens hem zou het gaan on een DIN-12p

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:50
Mocht je nou echt niks kunnen vinden, je zou het apparaat open kunnen maken, en kijken of je de draden kunt herleiden naar een specifieke chip, en dan van die chip de datasheet opzoeken.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En gaan jullie nog morgen bij de free shipping van sparkfun nog dingen bestellen? Ben nog even aan het kijken of ze nog handige dingen hebben. Momenteel niet echt iets nodig maar soms mis je net iets wat je dan nu handig had kunnen bestellen :+ Zoals bijvoorbeeld die level shifters van ze, redelijk goedkoop maar met verzendkosten erbij duur.

Verwijderd

level shifters zat ik toevallig gisteren ook naar te kijken 8)

( overigens een prima leverancier.. afgelopen vrijdag wat besteld en zaterdagmorgen pakje aan de deur )

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2012 17:56 ]

• memphis

memphis

ThinkPadd schreef op zondag 25 november 2012 @ 16:58:
Mocht je nou echt niks kunnen vinden, je zou het apparaat open kunnen maken, en kijken of je de draden kunt herleiden naar een specifieke chip, en dan van die chip de datasheet opzoeken.
Een idee wat ik ook al in gedachten had alleen staat dat ding voor mijn 200km ver weg en is hij niet zo technisch op dat gebied.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

memphis schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:53:
[...]

Een idee wat ik ook al in gedachten had alleen staat dat ding voor mijn 200km ver weg en is hij niet zo technisch op dat gebied.
http://kc_skyy.caii.edu.cn/caii/Download?FileUrl=/caii/html/1418/2008/20080518192316262988130/20080518201928898513132.pdf

Had je die al gevonden?
(Duurt ff met downloaden maar is de volledige manual, heb even geen tijd om 300+ pagina's door te spitten dus je moet zelf ff kijken :P )

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:51:
level shifters zat ik toevallig gisteren ook naar te kijken 8)

( overigens een prima leverancier.. afgelopen vrijdag wat besteld en zaterdagmorgen pakje aan de deur )
Btw voor I2C heb je nagenoeg nooit level shifters nodig (nooit echt begrepen waarom veel mensen die wel gebruiken). Van 3.3V ARM naar 5V I2C device is nagenoeg nooit een probleem omdat de meeste 5V tolerant zijn, oftewel gewoon pull-ups naar 5V. Arduinos hebben een minimum input-high voltage van 0.6*Vcc, oftewel 3V. Dus van een arduino naar een 3.3V IC kan je gewoon pull-ups naar 3.3V doen.

Als je meerdere I2C devices met verschillende spanningen hebt waarbij er geen gemeenschappelijke is die ze allemaal pakken, of als je naar echt lage spanningen gaat is het wel nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 25-11-2012 18:03 ]

Verwijderd

furby-killer schreef op zondag 25 november 2012 @ 18:02:
[...]

Btw voor I2C heb je nagenoeg nooit level shifters nodig (nooit echt begrepen waarom veel mensen die wel gebruiken). Van 3.3V ARM naar 5V I2C device is nagenoeg nooit een probleem omdat de meeste 5V tolerant zijn, oftewel gewoon pull-ups naar 5V. Arduinos hebben een minimum input-high voltage van 0.6*Vcc, oftewel 3V. Dus van een arduino naar een 3.3V IC kan je gewoon pull-ups naar 3.3V doen.

Als je meerdere I2C devices met verschillende spanningen hebt waarbij er geen gemeenschappelijke is die ze allemaal pakken, of als je naar echt lage spanningen gaat is het wel nodig.
ik zat er ook alleen maar naar te kijken :P
(klopt idd, had ik later ook gelezen dat vrijwel alles 5v tolerant is.)

• kitao
Mr_gadget schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:44:
En gaan jullie nog morgen bij de free shipping van sparkfun nog dingen bestellen? Ben nog even aan het kijken of ze nog handige dingen hebben. Momenteel niet echt iets nodig maar soms mis je net iets wat je dan nu handig had kunnen bestellen :+ Zoals bijvoorbeeld die level shifters van ze, redelijk goedkoop maar met verzendkosten erbij duur.
Ik ben op zoek naar een DS1307 RTC, bij conrad kon ik namelijk geen 32.768 kHz kristal vinden anders had ik die gelijk meebesteld voor het klok-projectje, zie kitao in "Arduino - eigen klok maken"
Die is te bestellen bij Sparkfun, maar dan wel voor $15,-
Ongeveer hetzelfde ligt echter bij DX voor $5,- en die hebben altijd free shipping zover ik weet.
En dan op ebay er wat reserve kristals erbij nemen want die zijn nogal kwetsbaar heb ik begrepen ?
Overigens, die aanbieding van Sparkfun geldt tussen 12 en 24 lokale mountaintime, dus let op het tijdsverschil. ;)

• memphis

memphis

Atlas schreef op zondag 25 november 2012 @ 18:00:
[...]

http://kc_skyy.caii.edu.cn/caii/Download?FileUrl=/caii/html/1418/2008/20080518192316262988130/20080518201928898513132.pdf

Had je die al gevonden?
(Duurt ff met downloaden maar is de volledige manual, heb even geen tijd om 300+ pagina's door te spitten dus je moet zelf ff kijken :P )
Uiteraard, en ook geen info.... Deze gaf wel iets: http://www.smoregrava.net/CNC/f1pcncservice.pdf Maar alleen de standaard 25p D-sub stekker. Ook een site met heel veel interface pluggen tegen gekomen maar helaas ook niet deze. Het zal wel open schroeven worden en hopen dat het RS232 is want EMCO schijnt hier en daar ook RS485 te gebruiken.

Verwijderd

FFFUUUU
M'n volgende voeding moet echt een output enable knop krijgen :( Had m'n fietslamp eraan hangen om te zien wat 't verbruik is, zet ik 'm aan zonder eerst de spanning terug te draaien... Natuurlijk laat Murphy dan gelijk z'n rotkop zien en staat hij uiteraard op 24V met de stroombegrenzer op veul ampére.
Meest belachelijke is nog dat dat failure slechts een magere 2/10 scoort. Helemaal geen explosie, geen noemenswaardige rookontwikkeling, alleen het bekende luchtje en een flits.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:49
En dan heb je een output enable knop... heb je er nog een nodig omdat je de knop ingedrukt hebt gelaten. :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Deze uv leds zijn ook nog wel grappig als black light te gebruiken. Als je ze op een kartonnetje plakt en alleen naar de reflectie op een oppervlak ervan kijkt is het wel veilig toch?

• LED-Maniak
Dat zegt niet direct iets natuurlijk. Reflectie uit een spiegel kan gevaarlijk zijn, van een glinsterend oppervlakte ook. Het gaat om de intensiteit die terug wordt gekaatst.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wazig, werkt hier gewoon :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• kitao
@BTM
Hier nu ook, ik zit momenteel op andere pc. Werkt met ping, die wil ik eerdaags ook bestellen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had van de week DS1307 lib geschreven voor de xmega, alles werkte, tot alles in de firmware van de aquarium computer zetten. Uren lopen zoeken, bleek read status flag niet goed te staan. In test programma werkte het wel omdat write en read gelijk achter elkaar deed. twi bus is niet echt mijn vriend. :(

En bijkomend probleem was het testen met ebay ds1307, dacht eerst dat die niet werkte. Vertrouw ze nog steeds niet. Tekst op de chips staan niet altijd even netjes in het midden en lijkt wel of de chips afgevlakt zijn.

Nu heb ik in verleden veel datasheets gelezen en kan me herinneren dat er PCF rtc was die zelfde ontrol bits en zo had als de ds1307. De pin lay-out was sowieso gelijk aan de ds1307, maar dat is het geval bij meer pcf chips.

Weet iemand misschien welke dat is?
En hoe kan ik bepalen of het DS1307 is, kan je signatuur uitlezen of zo?

-Andere hobby- -

• memphis

memphis

Na veel zoeken bij CNC66.com uitgekomen die de plug online te koop had dus lijkt het iets wat meer gebruikt wordt. Maar ook een Yahoo EMCO groep gvonden en daar was heel veel info weg te halen waaronder ook een schema hoe de seriële kabel in elkaar te zetten.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:23

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die connector is zeker een 12 pins din connector. Daarop past bijvoorbeeld een Lumberg SV120, Farnell 1321484.

• kitao
mad_max234 schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:13:
Had van de week DS1307 lib geschreven voor de xmega, alles werkte, tot alles in de firmware van de aquarium computer zetten. Uren lopen zoeken, bleek read status flag niet goed te staan. In test programma werkte het wel omdat write en read gelijk achter elkaar deed. twi bus is niet echt mijn vriend. :(

En bijkomend probleem was het testen met ebay ds1307, dacht eerst dat die niet werkte.
Vertrouw ze nog steeds niet.
Tekst op de chips staan niet altijd even netjes in het midden en lijkt wel of de chips afgevlakt zijn.

Nu heb ik in verleden veel datasheets gelezen en kan me herinneren dat er PCF rtc was die zelfde control bits en zo had als de ds1307. De pin lay-out was sowieso gelijk aan de ds1307, maar dat is het geval bij meer pcf chips.

Weet iemand misschien welke dat is?
En hoe kan ik bepalen of het DS1307 is, kan je signatuur uitlezen of zo?
Ik wil ook een DS1307 bestellen, toevallig ook op ebay of DX.
Mag ik je een linkje vragen welke 'miskoop' jij hebt gedaan ?
Als ik de afbeelding bekijk zou het er duidelijk genoeg op moeten staan :
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/sfd9h3v87/ds1307.jpg
http://www.ladyada.net/learn/breakoutplus/ds1307rtc.html
Het liefst zou ik de RTC zelf willen opbouwen maar ik heb helaas nog niet op 1 winkelsite alle onderdelen tegelijk kunnen vinden dus dan wordt het maar een compleet printje zoals deze.
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/ozaaw7tnv/arduino_tiny_rtc_i2c_module_integrated_24c32_mem.jpg
Dat printje kan je trouwens meteen doormidden zagen want op de andere helft schijnt een eeprom te zitten waarvan niemand snapt waar die voor nodig is.
Verder heb ik geen antwoord op je vraag, de xmega is dat een opvolger van de arduino atmega waar helemaal nog geen libraries voor zijn ?

En misschien is deze hetzelfde qua pin-layout, mr_obb maakte mij er op attent.
Ik ga die DFC77 echter niet gebruiken dus ik heb het fijne ervan niet opgezocht.
mr_obb in "[Discussie] Arduino-topic"

Ps, je brengt me op een idee Max, ik zal DIL even een email sturen met een bestellijstje, misschien kan ik die schakeling dan toch zelf opbouwen volgens dit schema :
http://tronixstuff.wordpr...o-real-time-clock-shield/
Tnx.

edit :email inmiddels verstuurd, zal mij benieuwen of het nu eindelijk wel lukt om een paar simpele onderdeeltjes bij elkaar te scharrelen.
Wat een gedoe allemaal zeg. }:|

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 26-11-2012 21:50 . Reden: afb. toegevoegd / edit ]

Verwijderd

RTC 11 euri 8)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb overigens smd, maar packets zegt niks, soms kunnen fabrikanten het ook niet met 100% zekerheid zeggen door foto van de packet, volgens mijn zijn er vaak bergen met verschillende packets van dezelfde chip in omloop.

Even paar variaties van de TH DS1307, zullen er vast en zeker nog veel en veel in omloop zijn dan dat ik even snel met google heb gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/ET-MINI_DS1307_B.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bkbelectronics.com/pics/ds1307.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/429477943/SMD_IC_DS1307.jpg

Edit.
En fake chips maken ze natuurlijk met dezelfde laser opschrift als een echte ds1307.

Edit/2
11 euro!! 8)7

Bestel er dan eentje via ebay, heb je ook nog wat extra eeprom erbij. En kost je 1.90 euro inclusief verzendkosten. ;) En gratis cr2032 batterij. :9
http://www.ebay.nl/itm/Ne...ain_0&hash=item5d35fbe315

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/New-I2C-RTC-DS1307-AT24C32-Real-Time-Clock-Module-for-Arduino-51-AVR-ARM-PIC-/00/s/NTAwWDUwMA==/$(KGrHqZ,!lIFBKPLZMs9BQm0qz(y7!~~60_12.JPG

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 27-11-2012 00:47 ]

-Andere hobby- -

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:59
kitao schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:29:
[...]

Verder heb ik geen antwoord op je vraag, de xmega is dat een opvolger van de arduino atmega waar helemaal nog geen libraries voor zijn ?
Is de "opvolger" van de atmega microprocessor die je op onder andere alle Arduino's vind. Voor zover ik weet is deze nog op geen enkele arduino toegepast, dus zijn er ook nog geen libraries voor nee. Kan me wel voorstellen dat deze in toekomst ook op Arduino's terecht komen. Erg mooie microcontrollers voor een leuke prijs :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even vraag vergeten, Xmega is nieuwste AVR lid van de familie. Pas paar jaar op de markt en zins vorig jaar eigenlijk pas goed verkrijgbaar. Dus niet veel libs beschikbaar, ook niet veel info over te vinden, als je iets zoekt met google kom je soms enkele hits tegen.

Het is de opvolger van de atmega. Is wat sneller(max 32Mhz), heeft alles meer, meer pwm pinnen, meer uasrt, meer i2c, etc. Maar kost iets minder dan atmega, vooral de grotere versies met meer fash kosten beduidend minder dan atmega met gelijke flash. Kan 16bit doen met 3 registers(kan 6 8bit registers samenvoegen tot 3 16bit registers) , is geen echte 16bit cpu, al vind ik het gewoon 8bit, maar vandaar dat ze het 8/16bit noemen.

Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden.
Afbeeldingslocatie: http://www.mouser.com/images/microsites/Atmel_xmega.jpg

Afbeeldingslocatie: http://electronic-info.eu/obr-clanky/2011110402.jpg

Edit/

Zijn wel xmega clone van de arduino, maar geen officele en die komt er denk ik ook niet, nu ze de stap hebben gemaakt naar arm, dat had dan de xmega moeten zijn maar is een sam(atmel) geworden.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 27-11-2012 01:09 ]

-Andere hobby- -

• kitao
@Wes en Max,
Is nog veels te moelijk voor mij om zonder voorbeeld-ondersteuning daar in te duiken, zonet geprobeerd om het voorbeeld in deze library aan de praat te krijgen : Parallax™ Serial LCD's - Library for controlling Parallax™ 3-wire serial LCD's, maar lukt voor geen meter.
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in Control Structures om wat meer kennis te krijgen van de gebruikte codes en met de juiste schema's gaat dat een stuk beter.
Het valt me op dat bij die libraries op playground vaak naar mijn mening maar weinig uitleg wordt gegeven.
Dat kan ook een kwestie zijn van opzoeken natuurlijk of er is bij bepaalde libraries vanuit gegaan dat de gebruiker al op een bepaald nivo zit.
Mocht ik er helemaal niet uitkomen dan zet ik het wel in het arduino-topic, daar hoort dat meer thuis.
Jullie in ieder geval bedankt voor de toelichting. :)
mad_max234 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:31:
Bestel er dan eentje via ebay, heb je ook nog wat extra eeprom erbij. En kost je 1.90 euro inclusief verzendkosten. ;) En gratis cr2032 batterij. :9
http://www.ebay.nl/itm/Ne...ain_0&hash=item5d35fbe315
Die had ik ook op het oog maar ik las ergens dat die kristallen erg kwetsbaar zijn dus vandaar dat ik eerst die schakeling op een breadboard wil neerzetten.
X1 – 32.768 kHz crystal – Citizen America part CFS206.
You should probably order a few of these, I broke my first one very quickly
Ik heb al een email-offerte-aanvraag verstuurd naar DIL met inbegrepen 5 kristallen en dan krabbel ik niet meer terug. Ebay en DX moet ik nog proberen, jouw link is daar een mooie gelegenheid voor. Tnx.
Daar komt nog 5 euro verzending bij Borroz, niet echt een knal-aanbieding. ;)
Maar hoe ze zoiets vanuit hongkong voor euro 1,90 inclusief verzending bij iemand thuis kunnen afleveren is me wel een raadsel eigenlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door kitao op 27-11-2012 07:15 . Reden: toevoeging ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is geen raadsel, zitten niet zoveel westerse zakkenvullers tussen. :D En de chinezen nemen genoegen met maar paar cent winst, moet ook wel want de concurrentie is moordend. Maar komt bij dat minimumloon 120 dollar per maand is, als jij 10 dollar per dag kan bijverdienen door dit te verkopen op ebay en zo per RTC 10cent kan pakken en dan 200 verkoopt deze maand is 20 dollar alleen al voor RTC, heb je 100 producten en die verkopen ongeveer even goed met winst van 10cent. Dan verdien je dus veel en veel meer dan minimuilloon. :)

Edit/
Kristal is niet zo gevoelig dat ze altijd stuk gaan, horloge gaan toch ook niet zomaar stuk als je om je arm hebt. Elke kristal is gevoelig voor vallen, kan altijd zijn laatste val zijn, maar gaan echt niet altijd stuk, ik heb pas oscillator stuk gebreken in mijn WDTV afstandbediening, AB viel en deed het niet meer, oscillator vervangen en doet het weer.

hoe vaak heb jij je AB wel niet laten vallen? Daar zit 9 van 10 keer ook kristal in, en die gaan ook niet altijd stuk als ze vallen toch?

Anders koop er zakje horloge kristallen, 20 stuks voor 1 euro bij niels, kosten vrij goedkoop, maar verwacht niet dat je ze nodig zal hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door mad_max234 op 27-11-2012 11:11 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

kitao schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 06:23:

[...]

Daar komt nog 5 euro verzending bij Borroz, niet echt een knal-aanbieding. ;)
Maar hoe ze zoiets vanuit hongkong voor euro 1,90 inclusief verzending bij iemand thuis kunnen afleveren is me wel een raadsel eigenlijk.
tja .. voor een paar euri meer jezelf een hoop gezeik besparen denk ik dan, maar als het puur om de aller allergoedkoopste inkoop gaat 8)

voorbeeldje.. ik wil op mijn breadboard een voeding aansluiting met 5V en 3.3 V.. heb deze gekocht voor 6,45 .. ga ik niet voor in Hong Kong kijken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Paar euro meer? 11 euro + 5 euro verzendkosten voor zo printje is gewoon pure oplichting. :D :+

Ik bestel maandelijks tientallen dingen in china(ebay en niels), nooit problemen gehad, alleen laats bij de DS1307, maar denk dat het aan mijn lag want chips werken gewoon en heb ze zover ik kon onderzocht en lijken gewoon ds1307 te zijn, heb er weer 5 bij besteld. Kost me 2.77 euro, hier vragen zonder te blikken en te blozen 3 a 4 euro voor 1 ds1307. :(

Je moet wel even test verzendingen uitvoeren en kijken welke shops er snel en goed leveren, soms krijg ik de spullen binnen week binnen.

-Andere hobby- -

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:35
Daar ik hier af en toe ook wat interesse zie in de STM32 en de Discovery bordjes: Er is een nieuw STM32 F3 board met daarop een tweetal sensoren voor alle soorten detectie van beweging, orientatie en versnelling.

•L3GD20, ST MEMs motion sensor, 3-axis digital output gyroscope
•LSM303DLHC, ST MEMs system-in-package featuring a 3D digital linear acceleration sensor and a 3D digital magnetic sensor

http://www.st.com/internet/evalboard/product/254044.jsp

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

F4 heeft ook sensoren, zo te zien heeft de F3 dezelfde als de F4.

-Andere hobby- -

• kdeboois
mad_max234 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:18:
F4 heeft ook sensoren, zo te zien heeft de F3 dezelfde als de F4.
F4 board heeft alleen de versnellings sensor AFAIK

Discovery F4:
http://www.st.com/jp/evalboard/product/252419.jsp

Sensor op de F4:
http://www.st.com/internet/analog/product/152913.jsp

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:15:

hier vragen zonder te blikken en te blozen 3 a 4 euro voor 1 ds1307
. :(
Je moet wel even test verzendingen uitvoeren en kijken welke shops er snel en goed leveren, soms krijg ik de spullen binnen week binnen.
Dat klopt wel, ik kreeg net van DIL een email terug over een DS1307, erg klantvriendelijk en snel, maar wel 6,95 excl. verz. en dat vind ik echt te gortig voor zo'n los chipje.
En dan bleek het nog een SOP te zijn ook waar ik niks aan heb, dus de offerte maar vriendelijk voor bedankt.
Ik heb nu 2 complete prints besteld op ebay, allebei de prijzen incl verzending en incl batterij :
$10,50
http://www.ebay.com/itm/D...ny-uControl-/330778120169
$2,50
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item5d35fbe315
Is eerste keer voor mij dat ebay, nu kan ik meteen levertijden en kwaliteit vergelijken tussen HK en VS.
Kristal is bij de bovenste erg netjes ingepakt en afmetingen zijn 2x2cm.
Kan ik meteen zien of Borroz gelijk krijgt. B)

En wat ik eigenlijk bedoelde Max is dat zo'n bedrijf toch ook een postzegel moet plakken op een envelop in Nederland. Dat kost al minstens een dollar, wat blijft er dan nog over ? :?
Kristallen per zakje kopen met meer als 10 vind ik zonde, mooi voor grootverbruikers maar bij mij liggen ze over 10 jaar nog in de kast, maar goed, dat is een persoonlijke opvatting. Maakt verder ook niet uit, als dit op tijd binnen komt dan heb ik die toch niet meer nodig.
Ook zal ik kijken waar je die test verzending kunt uitvoeren, is wel handig.

@Borroz, met die link heb je wel gelijk, ook goede ervaring gehad vorige keer met Iprot. Ik had ook best dat printje daar willen kopen maar helaas :
Geen resultaten gevonden voor rtc ds1307
:-(

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 27-11-2012 12:50 . Reden: verkeerde link ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hebben beide 1 sensor, maar je hebt gelijk dat niet dezelfde zijn, naam lijken veel op elkaar vandaar de verwarring. Alleen de sensor van de F3 heeft nog meer functies dan die van de F4.

F3 sensor
LSM303DLHC, ST MEMS 3-axis linear accelerometer motion sensor with 3D magnetic sensor

F4 sensor
LIS302DL, ST MEMS 3-axis linear accelerometer motion sensor, ±2g or ±8g range

Hier overzicht pagina met de verschillen tussen de F3 en F4 naast elkaar.
http://kornakprotoblog.bl...-f3-and-discovery-f4.html

edit/
@kitao
Geef je adres even via PB dan stuur ik je een DS1307 op, heb nog dip versie liggen, ooit gekocht bij dick best twee jaar terug of zo. 6.95 euro ex hoe durven ze het te vragen. :(

Waarom nam je niet DS1307 waarnaar ik linkte? Die kosten maar +- 1.90 euro inclusief 32KB eeprom en batterij.

Edit/
Zat even krom te lezen, je hebt er dus twee besteld. :)

Edit/
In China kost het geen dollar om hierheen te verzenden, China wilt groeien en zit overal subsidie op wat er met staat te maken heeft, post dus ook. TNT/postNL(en dergelijke) hier baalt natuurlijk, want die krijgt al het werk hier voor zijn kiezen en verdient er niks aan zover ik weet.

Van China naar Europa kost bijna niks, van Europa na China kost je ons behoorlijk wat.

Gratis verzenden zit al op producten die 99 dollar cent kosten, kan dus nooit dollar kosten om het te verzenden. ;)

om een idee te krijgen wat airmail kost. Hier kost het 12 cent voor de goedkoopste verzending, dat is als je meer dan 9000 items verzend per maand. Als je kijkt wat die gasten per maand verzenden, bijvoorbeeld printje van 2.50 dollar, die gast heeft 22K per maand aan positieve reacties, dat zal die dan ook ongeveer per maand verzenden.
http://www.flytexpress.com/EnNewsContent.aspx?id=473

Als die 22K x 0.10 cent pakt, dan heeft die 2200 dollar winst per maand, daar ga ik nog wel voor werken. Dat is in China helemaal veel geld, dat is kleine 19 x het minimumloon. En let op die 120 dollar is voor regio Shanghai, dat is regio met hoogste minimumloon, kan dus nog lager liggen als je uit een andere provincie komt.

[ Voor 47% gewijzigd door mad_max234 op 27-11-2012 13:01 ]

-Andere hobby- -

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:37:
[...]
edit/
@kitao
Geef je adres even via PB dan stuur ik je een DS1307 op, heb nog dip versie liggen, ooit gekocht bij dick best twee jaar terug of zo.
Erg vriendelijk, misschien kunnen we in de toekomst wat ruilen maar als die ebay goed bevalt dan blijft er weinig over wat moeilijk te verkrijgen is.
Kun je misschien wel even aanduiden waar die test verzending knop zit ? Ik kijk er overheen geloof ik. :$

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zit geen knop. :D

testverzending bedoel ik dat je eerst even kleine verzending doet van 1 goedkoop item bij de verkoper om te kijken hoe het verloopt. Daarna als item goed heb ontvangen geef je feedback en sla je de goede verkopers op die snel verzenden en heb je lijstje met betrouwbare verkopers.

-Andere hobby- -

• kdeboois
[...]
Hebben beide 1 sensor, maar je hebt gelijk dat niet dezelfde zijn, naam lijken veel op elkaar vandaar de verwarring. Alleen de sensor van de F3 heeft nog meer functies dan die van de F4.

F3 sensor
LSM303DLHC, ST MEMS 3-axis linear accelerometer motion sensor with 3D magnetic sensor

F4 sensor
LIS302DL, ST MEMS 3-axis linear accelerometer motion sensor, ±2g or ±8g range

Hier overzicht pagina met de verschillen tussen de F3 en F4 naast elkaar.
http://kornakprotoblog.bl...-f3-and-discovery-f4.html
Je vergeet er één :-)

L3GD20, ST MEMs motion sensor, 3-axis digital output gyroscope

Mooi overzichtje, thanks !

• kitao
Oh, bedoel je dat, ik heb niet zo best geslapen vandaar. :+

Ik had graag nog een breadboard willen hebben trouwens waar Borroz die voeding voor heeft :
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxMTkx/$(KGrHqZ,!loE9HuwQVbEBPbh(s!ojw~~60_35.JPG
http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item337dfa07b2
Dat wordt volgende maand misschien, mijn budget is weer bereikt. :/

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
[...]

Gratis verzenden zit al op producten die 99 dollar cent kosten, kan dus nooit dollar kosten om het te verzenden. ;)
soms krijg je dan een envelop met 2 dollar aan postzegels erop. Ik vraag me dan altijd af watvoor waarde die zegels daadwerkelijk vertegenwoordigen, vast geen amerikaanse dollars.

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:33:
[...]

soms krijg je dan een envelop met 2 dollar aan postzegels erop. Ik vraag me dan altijd af watvoor waarde die zegels daadwerkelijk vertegenwoordigen, vast geen amerikaanse dollars.
Hong Kong Dollar waarschijnlijk, wat ongeveer 25 eurocent is.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat zal geen 2 dollar postzegel opzitten asl itema 99cent kost, zit trouwens nooit postzegel op airmail post die ik krijg, net doseerpompje ontvangen en ook geen postzegels alleen stempel en hoop postverwerkingsstickers met chinees erop. :D

-Andere hobby- -

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

kitao schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:30:
Oh, bedoel je dat, ik heb niet zo best geslapen vandaar. :+

Ik had graag nog een breadboard willen hebben trouwens waar Borroz die voeding voor heeft :
[afbeelding]
http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item337dfa07b2
Deze is misschien interessanter, met free shipping vanuit de VS :9
Heb helaas net een kleinere variant hiervan besteld..had deze eerder moeten vinden. Maar het is vrij lastig zoeken naar breadboards met banaanstekkers eraan op ebay.

• kitao
Dat breadbord vind ik iets te klein, het moet nog net op m'n tafel passen zeg maar. ;)

Maar zonder gekheid, die andere is 2x zo groot.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Of je linkt verkeerd of je bent sarcastisch aan doen. :D
$18.50 voor breadbord + $7.00 USPS Priority Mail International

Dan kan je nog beter deze halen bij dick best.
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=1632

-Andere hobby- -

• kitao
Deze :
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item564f5017a7

4 stuks voor 8 euro.
Oh, wacht effe, die zijn nog aan het bieden, geen idee hoe dat werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 27-11-2012 14:20 ]

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 11:15
Het lijkt erop dat me IR Sensor niet goed werkt. Hij lijkt meer een signaal terug te sturen dat als digitaal gezien kan wordne (hoog, 1023 of laag, 0). De afstand lijkt daar geen verschil in te hebben. Toch wil ik die afstand weten, zou ik daar dan niet met een IR Sensor kunnen komen?

Edit: na het bekijken van de datasheet van de sensor blijkt deze een digitale output te geven op een maximale afstand van 0,8m. En op school heb ik geen ultrasone sensor.

[ Voor 24% gewijzigd door Martindo op 27-11-2012 15:26 ]

• SA007
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Ik neem aan dat de 3 draadjes input vcc ground en signaal zijn?

Dan kan je alleen meer info krijgen als je de sensor gaat aanpassen.

Waarschijnlijk zit intern een chipje erin welke de proximity detection doet voor je, die moet er dan uit.
Afhankelijk van hoer het intern zit bepaald wat er weg kan/moet om een analoog signaal ervan te maken.

Kan je eens een foto van de binnenkant van de sensor maken? Of zit deze in elkaar gelijmd?

• Martindo
Klopt, ik heb Vcc, GND en Vo. Ik ga morgen eerst even overleggen met een docent op school, kijken of ze nog een ultrasone sensor willen bestellen.

Overigens wil ik het liefst niks echt uit elkaar halen aangezien het allemaal van school is en het me anders geld gaat kosten. En dat besteed ik liever uit aan een setje voor mezelf.

[ Voor 38% gewijzigd door Martindo op 27-11-2012 15:31 ]

Verwijderd

kitao schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:30:

ze hebben hem wel hoor .. 9,95 8)

• kitao
Dat is pech dan ... voor hun.
Had ik dat gezien dan was die nu verkocht geweest, maar ja, als hun zoekmachine kuren vertoont, kan ik ook niet verhelpen toch ?
Als ik RTC intik komt wel die link; als ik DS1307 intik eveneens, maar plotsklaps RTC DS1307 geeft geen resultaat. Vreemd.
Weer een mooi karweitje voor de heren (en dames) code-ontwerpers.

@Martindo, voor $2,- heb je al een ping.
Thuis heb ik naast een uno ook een parallax micro maar dan kost eenzelfde type sensor 29 euro.
http://www.antratek.nl/Ultrasonic-sensors.html

Ik wacht eerst af hoe mijn lopende bestellingen zich gaan uitpakken, maar als die bevallen dan heeft parallax toch mooi pech. :/

[ Voor 33% gewijzigd door kitao op 27-11-2012 19:20 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CRbD3.jpg

mijn nieuwe scoop :9

• kitao
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1800/1860/1865/186562_BB_00_FB.EPS_100.jpg
+
Afbeeldingslocatie: http://circuits.datasheetdir.com/58/MAX7221-pinout.jpg

Mijn nieuwe dressoirklok :F
(moet nog aan gespijkerd worden)

• Martindo
Ik vind het toch altijd leuk dat die scopen er altijd oud uitzien. Maarja, als ik er nog eens één nodig heb, bel ik me pa. Hij heeft er toch nog genoeg liggen in z'n magazijn op school. :P

• kitao
Martindo schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:46:
Ik vind het toch altijd leuk dat die scopen er altijd oud uitzien.
Borroz is een antiekverzamelaar, wist je dat niet ? :*)

@post hierna
Ik weet t, ik zag je binnenkomen met de uno in het arduino-topic.
Heb je al een projectje gevonden om toe te passen ?

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 28-11-2012 17:55 ]

• Martindo
kitao schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:49:
[...]

Borroz is een antiekverzamelaar, wist je dat niet ? :*)
Nee. Ben ook pas sinds anderhalve week te vinden in EL :P

• kitao
Ik hoop dat je vaders magazijn op slot zit : :/
Used Tektronix 2465B
400 MHz 4 Channel Oscilloscope
Used Tektronix 2465B are one of our used Oscilloscopes that has 4 Channels and a bandwidth of 400 MHz. Keep reading to find out more about our Used Tektronix 2465B.
Price: $950.00
:N
Afbeeldingslocatie: https://www.valuetronics.com/images_products/TEK_2465B.JPG
https://www.valuetronics.com/

• memphis

memphis

Als we dan toch bezig zijn, deze staat bij mij:

Afbeeldingslocatie: http://www.akh.se/hameg/hmosc/hm604-2e.jpg

Verwijderd

momenteel ff bye arduino mega .. en hi mbed 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IJZoM.jpg

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Afbeeldingslocatie: http://www.amelsfort.nl/LEDStripDriver3.jpg
jeronimo schreef op donderdag 08 november 2012 @ 21:31:
C5, C6 en C7 zou ik uit je ontwerp halen. Die staan in de datasheet van de TC4423 om de load van de gate capaciteit te simuleren.
Wil je het netjes doen zou je ook een terminerings weerstand over je RS485 ingang moeten zetten met een jumpertje om de termination alleen op de laatste unit in te schakelen.
Een elco toevoegen lijkt me wel handig, waarde hiervan is wat afhankelijk van de stroom die je wilt schakelen. Misschien is een combinatie van spoel en elco nodig.
Ik heb inmiddels de drie condensatoren eruit gehaald en de FET's direct aan de drivers gehangen. Ik vraag me alleen nog af wat voor elco ik zou moeten plaatsen. Het geheel wil ik zo bouwen dat ik RGB LED-strips van 5m kan aansluiten. Die trekt, bij vol open, zo'n 6A. Daar komt dan nog de stroom voor de RS485-communicatie bij en de microcontroller zelf. Deze laatste zullen geen hele grote stromen zijn, maar tellen uiteraard wel mee.
Hoe bereken ik daar nu de elco voor?

Ik zal overigens ook de print-baan van pin 4 van de output een stuk dikker maken. Of is het handiger om daar gewoon een power-plane van te maken? Er zijn nog een paar pinnen die 12V nodig hebben, maar het is natuurlijk wel een PWM'ende stroom vanaf de strip.

• kitao
Het is niet slim om dit te kopen :
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTkcgsAwi-089MxRAvN4B20B2EzRnS2k_TgJjrmWXjA4w75PEPi
als dit ook in de handel is :
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThGWHrFQ03AuYacDntFWbFqg9fMito1tLhBOX9zjOZIld0YNiv3w

pfft, ik heb geen jumpertje meer over nu... :-(

• LED-Maniak
Waarom is het een slimmer dan de andere? Ivm. dubbele puntjes?

• kitao
Nee, niet vanwege de puntjes, maar daar heb ik wel een vraag over.
De bovenste heeft 36 pennen en de onderste doet het zelfde met ca. 14 pinnen, dat komt namelijk omdat alle segmenten a's, b's , c's enz intern zijn doorverbonden bij de onderste en niet bij de bovenste.
Dit is het schema van de bovenste :
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/rl70yc7h1/img79.jpg
Net alles opgebouwd en gaat goed, maarrrr .... waar is dp 5 en 6 gebleven ?
Ik heb geen pin meer over, maar dp 5 en 6 gaan echt niet branden, hoe kan dat ???!! :?
zie datasheet

(Dp 5&6 zijn de dubbele puntjes in het midden, alles nageteld maar het lijkt er sterk op dat daar gewoon geen aansluitingen voor zijn ?

Inmiddels deze gemarkeerd :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6h2CCl.jpg
$6,-
8-SEG-LED-Board-Digital-Tube-Display-Module-8-Digit-8-Segment-LED-Display-Board
ebay

[ Voor 29% gewijzigd door kitao op 29-11-2012 00:18 ]

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 19:16
Ik ben recentelijk begonnen me te verdiepen in electronic a als hobby. Boeken als ”Electronics for dummies”, een Arduino, een experimenteer set. Wat ik nog niet heb is een verzameling basale IC’s Aangezien de verzendkosten hoger lijken te zijn dan de stukprijs lijkt het me het handigst om 1 keer een basis set aan te schaffen. Mijn boodschappenlijstje:

4x 555 (timer)
2x 4017 (decade counter)
1x ATTiny
2x 7400 of 2x 4093 (2 input quad NAND gate)
2x 7408 (2 input quad AND gate)
2x 7402 of 2x 4001 (2 input quad NOR gate)
2x 7432 (2 input quad OR gate)

Hebben jullie experts nog aanbevelingen wat ik nog meer op dat lijstje zo moeten zetten? Of items die ik in het begin nooit nodig zal hebben.

• kitao
Blader dit boek eens door, zo te zien sta je op het punt te beginnen aan een kennismaking met digitale poortschakelingen. Ik denk dat je in het boek ook IC's tegen zult komen als multiplexers, flipflops, opamps e.d.
http://issuu.com/patrick.baeck/docs/cursus_elektronica_ee_iw
Misschien staat er zelfs wel een stukslijst in aan het eind.
Je kunt ook zoeken naar complete kitjes of een lokale winkel in de buurt zoeken die onderdelen levert.
Ik zou best wat IC-nummers willen opnoemen maar dat zijn er nogal veel.
Verder kun je een simulatieprogramma opzoeken, dan hoef je die basis and/or/exor-ic's helemaal niet aan te sluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door kitao op 29-11-2012 05:59 ]

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Woot, 4-kanaals @ 400MHz!!! :9
Maar geen geheugen als ik het goed zie? Da's dan wel weer jammer.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Sissors
  • Niet online
SirBlade schreef op donderdag 29 november 2012 @ 01:32:
Ik ben recentelijk begonnen me te verdiepen in electronic a als hobby. Boeken als ”Electronics for dummies”, een Arduino, een experimenteer set. Wat ik nog niet heb is een verzameling basale IC’s Aangezien de verzendkosten hoger lijken te zijn dan de stukprijs lijkt het me het handigst om 1 keer een basis set aan te schaffen. Mijn boodschappenlijstje:

4x 555 (timer)
2x 4017 (decade counter)
1x ATTiny
2x 7400 of 2x 4093 (2 input quad NAND gate)
2x 7408 (2 input quad AND gate)
2x 7402 of 2x 4001 (2 input quad NOR gate)
2x 7432 (2 input quad OR gate)

Hebben jullie experts nog aanbevelingen wat ik nog meer op dat lijstje zo moeten zetten? Of items die ik in het begin nooit nodig zal hebben.
Met een attiny kan je niks zonder een programmer ervoor te hebben. Met 555 kan je nog wel wat kloten, logische gates gebruik je eigenlijk heel weinig, een microcontroller (zoals de arduino) kan dat ook probleemloos doen.
Ik heb inmiddels de drie condensatoren eruit gehaald en de FET's direct aan de drivers gehangen. Ik vraag me alleen nog af wat voor elco ik zou moeten plaatsen. Het geheel wil ik zo bouwen dat ik RGB LED-strips van 5m kan aansluiten. Die trekt, bij vol open, zo'n 6A. Daar komt dan nog de stroom voor de RS485-communicatie bij en de microcontroller zelf. Deze laatste zullen geen hele grote stromen zijn, maar tellen uiteraard wel mee.
Hoe bereken ik daar nu de elco voor?
Stroom is dus totaal 6A, al het andere is verwaarloosbaar. Je kan er op meerdere manieren naar kijken. Eentje: worst case is een 50% duty cycle, als je voeding zich als constante stroombron gedraagt zal die constant 3A leveren. Als jij 500Hz bijvoorbeeld als frequentie hebt, betekend het bij 50% duty cycle dat hij 1ms lang zijn stroom uit de condensator moet halen. De helft van de stroom wordt nog geleverd door je voeding.

Dus dan moet je condensator 1ms lang 3A leveren, en dan moet je beslissen hoeveel rippel je acceptabel vindt. Ik ga even uit van 100mV, wat meer kan ook nog wel bij een LED strip, maar goed we moeten iets kiezen. De spanningsdrop van je condensator is dV = q / C = I*t / C. Oftewel je condensator is: C = I*t/dV = 3*0.001/0.1 = 30mF. Dat kan je verminderen door een hogere frequentie te kiezen of grotere rippel te accepteren.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

furby-killer schreef op donderdag 29 november 2012 @ 10:23:
[...]

logische gates gebruik je eigenlijk heel weinig, een microcontroller (zoals de arduino) kan dat ook probleemloos doen.
Met als uitzondering shiftregisters, eventueel latches en logica om aan level-conversie te doen (vaak 74AHCxxx). Icm een microcontroller zijn dat vaak nog wel erg handige dingen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 ... 63 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.