Dat zeg ik toch in de rest van de post waar je deze zin uit heb gehaald.
En zonder extra flux kan ik prima solderen ook drag solderen gaat zonder extra flux redelijk tot goed, zonder goede soldeerbout en punt word het klungelen ook met flux en gaat niks makkelijk en goed! Goede soldeerbout maakt het verschil tussen plezier in solderen en goed verbindingen tegenover stress met slechte verbindingen.
Belangrijkste gereedschap is en blijft gewoon soldeerbout, en goede tin waar uiteraard al flux inzit.
Edit/
Drag solderen werkt overigens alleen bij ic, niet bij weerstanden en zo, 0805 zul je moeten tappen, eerste de ene kant en dan de andere kant. Gebruik 0.8mm of kleiner diameter tin, gebruik ongeveer helft van breedte van component aan 0.8mm tin. Even snel erin en eruit op 350 graden dan krijg je vrij nette glimmende verbindingen als je soldeert met loodhoudende tin.
En daarvoor een een kleine spitse smd punt het fijnste vind ik, zijn soort van mini beitels ten grote van 0402 component, verhit je netjes pad en component tegelijk mee.
Edit/2
@kitao
Ik heb hier nog paar zelf geëtste printjes liggen voor achter op lcd zodat het serial lcd word, je kan dan met drie signaal draadjes en vcc+grond je lcd aansturen. Op die manier heb je veel minder pinnen nodig en heb je ook geen dikke kabel nodig. Shiftregister kost heel goedkoop, 25cent of zelfs goedkoper.
Zijn heel veel voorbeelden en manier om dat te doen, dit is er eentje.
http://www.electronics-lab.com/projects/mcu/015/index.html
Als je wilt mag je die van mij hebben, ik heb er paar gemaakt rond de 74ls168 shiftregister. Lijkt op dit circuit alleen heb ik er ook contract potmeter op het printje zitten die achter het lcd gaat. Ik heb dus allene clk, data en enable. (en uiteraard vcc en gnd)
Als je dat niet wilt dan kan je ook paar draden verminderen van die 16. Je kan lcd in 4bit mode gebruiken, je kan r/w vastknopen aan grond zodat alleen write aanstaan, lezen doe je toch meestal niet van de lcd, dus hoef je ook niet te switchen tussen 0 en 1. Je kan vcc en grond van lcd en achtergrond verlichting doortrekken achter het lcd. Dat scheelt je al 6 kabels.
[
Voor 70% gewijzigd door
mad_max234 op 28-10-2012 09:58
]