Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.666 views

Verwijderd

@ kitao

weet niet of je nog met die versterkers in de weer ben maar voor dit geld kan je niet bouwen :)

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Je kunt een LM4040 pakken. Da's een voltage reference ic, en die heb je in de 10V variant. En dan daar je differentiële opamp achter bengelen.

Maar gewoon een weerstands deler, en een paar keer oversampelen lijkt me makkelijker, goedkoper, kleiner... en dus beter.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Precies borroz, dat probeerde ik ook al duidelijk te maken dat zelfbouw echt niet goedkoper is als van de plank, maar ja, het blijft hobby natuurlijk.
Jammer dat ze zoiets niet compleet in kitvorm hebben want dat zoek ik juist.
Het ligt nu even stil en heb de arduino er weer bij gepakt, ik zit namelijk te wachten op een bekasting.

Een optie zou zijn om die versterker te kopen , te demonteren en weer in elkaar te zetten.
Lukt dat niet dan kun je die altijd nog strippen tot het bot voor de losse onderdelen en de bekasting voor iets anders gebruiken :)

[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 16-10-2012 07:51 ]

Verwijderd

' Een optie zou zijn om die versterker te kopen , te demonteren en weer in elkaar te zetten.' ... 8)7 :'(

• Sibert
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11 11:13
Ik moet binnenkort voor school een werk maken in Multisim en ik heb daarvoor een bcd to 7 segement decoder voor nodig. We hebben de standaard bcd to 7 segement decoder leren gebruiken maar daar is een probleem mee: de staart van de 6 en de 9 moeten met een apart schakelingetje worden toegevoegt.

Ik vroeg me nu af of er in multisim een goed werkende bcd to 7 segementen decoder is die wel een goeie 6 en 9 geeft. Ik heb er gevonden, maar die gaven alsnog een slechte 6 en 9 of werkten helemaal niet.

Iemand die me goede raad kan geven?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zelf een BCD naar 7 segment decoder programmeren via een data tabel in een PAL of een simpele EEPROM ?

Maar ja, een 6 = 0110 en een 9 is 1001. Als de uitgangen van de 7-segment signalen open collector zijn kan je vrij simpel via een and-poort de bewuste segmenten aansturen.

[ Voor 46% gewijzigd door memphis op 17-10-2012 01:02 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:11:
' Een optie zou zijn om die versterker te kopen , te demonteren en weer in elkaar te zetten.' ... 8)7 :'(
Tja, waarom niet ?
Ik heb echt geen versterkertje gebouwd omdat ik thuis helemaal zonder muziek zit.
Ik denk dat iedereen op dit forum komt omdat die er plezier in heeft om wat te knutselen met elektronica.
Dat geldt in ieder geval wel voor mijn persoontje ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Leer je daar dan nog wat van behalve solderen en desolderen?

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-11 17:01
Boudewijn schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 08:32:
Leer je daar dan nog wat van behalve solderen en desolderen?
Ligt er aan hoever je zelf gaat. Als je zelf bij elk component gaat afvragen wat hij doet en waarom hij er zit, en je zoekt dat op e.d. dan leer je er wat van. Maar ga je klakkeloos een schematje van internet in elkaar solderen.. Ja dan leer je alleen solderen inderdaad :+

gewoon nee.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Ontwerp dan zelf een versterker. Koop een zooitje simpele opamps, tl072 ne5532 etc, en een zooitje transistoren, bc547, bc141, bd239 en 2n3055, zooitje weerstanden en Ctjes erbij. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een multimeter, scope en een functiegenerator/ geluidskaart en je kan iig wat basis dingen zoals freqency response meten. Misschien ook nog wel THD.

• kitao
Geen slecht idee hoor bassie maar dat vergt toch meer theoretische kennis als dat ik eigenlijk in wil gaan verdiepen.
Ik bedoel, als je zelf een toch niet al te uitgebreid schema als hieronder zonder voorbeeld in elkaar wil zetten dan moet er best veel gerekend worden aan de diverse stromen die door de schakeling lopen en rekening houden met de transistorkarakteristieken, de grote van de condensatoren etc, nog afgezien waar ze precies in de opbouw geplaatst moeten worden.
Dan kan ik net zo goed weer terug gaan naar school.

Afbeeldingslocatie: http://www.learningelectronics.net/circuits/images/45_watt_class-b_audio_amplifier_circuit_diagram.gif
http://www.learningelectr...udio-power-amplifier.html

Die kwam ik tegen via memphis' link en vind ik wel een site om eens vaker te bekijken.
Bedankt daarvoor :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Tuurlijk, maar ik ging er van uit dat kitao wat wilde leren. Dan is tekenen -> rekenen -> bouwen -> meten imo de beste manier (iig leuk).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:22

franssie

Save the albatross

franssie schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:40:
Geen idee hoe betrouwbaar dus maar eens een grappig buizen hoofdtelefoon versterkertje gekocht, altijd leuk en voor USD40,- te overzien mocht het helemaal fout gaan. En pas als het fout gaat kunnen we leren wat aliexpress doet om eea op te lossen natuurlijk. (oh - ik spreek nu wel veel karma aan ben ik bang)
Ding is binnen (8e besteld, 17e binnen) dus dat ging eigenlijk best uitstekend. Nu is het bij AliExpress wel zo dat zij niet verzenden, maar ook het geld vasthouden totdat jij je bestelling ontvangen hebt - betrouwbaar genoeg voor mij iig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kitao
Dat is goed om te weten franssie want ik heb wel een paar leuke dingen gevonden die ik tzt wil gaan bestellen zoals zoiets als dit bijvoorbeeld :
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6ib4v8DWvZ7PjvRsXI9HoA13ZP0q40hl8SSvhTy18HVz8-hqT
http://nl.aliexpress.com/...T-Tube-6N3/524077815.html
Tuurlijk, maar ik ging er van uit dat kitao wat wilde leren. Dan is tekenen -> rekenen -> bouwen -> meten imo de beste manier (iig leuk).
Tot op zekere hoogte hoor, zo had ik laatst dit boek en dat heb ik maar weer weggelegd :|
Afbeeldingslocatie: http://cover.biblion.nl/cover.dll?doctype=morebutton&bibliotheek=rotterdam&style=0&ppn=265175453&isbn=9053811516&size=145
Daarentegen lijkt dit me dan wel meer iets voor mij :
Afbeeldingslocatie: http://media-franzis.e-load.de/sgallery-media/w265_304/d-gallery/gib/default/5267271/65024-3-LP-Roehrentechnik-cover.jpg
http://www.franzis.de/ele...lernpaket-roehrentechnik2

Bij mij ligt de lat niet al te hoog want het is een hobby en geen afstudeerproject; zo heb ik me allang voorgenomen om programmeren en zelf ontwerpen niet al te serieus te nemen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 18-10-2012 18:01 . Reden: verkeerde link ]

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 13:21

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

ff tussendoor, ik ben op zoek naar een Cdrom en/of soundcard connector (de witte rechts) enkel kan ik de benaming niet vinden. Ik dacht eerst dat het een JST connector was maar eenmaal besteld bleek die velen malen groter te zijn dan de oude CD-ROM soundcard connector

[ Voor 11% gewijzigd door WeaZuL op 18-10-2012 19:01 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• kitao
zoiets ?
http://www.pccables.com/05009.html

En anders mss een mailtje sturen met foto naar http://www.allekabels.nl/index.php ?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
wat voor studie/werk doe jij kitao?

• kitao
Dit wordt mijn 'studie' aan het einde van deze maand Flake.
In het weekend ga ik me hier alvast een beetje op inlezen :)

Verwijderd in "[Discussie] Arduino-topic"

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik denk dat ik met mijn vraag ook hier terecht kan. Weten jullie waar je de volgende onderdelen kunt kopen?

FFC kabels en een connector (veel gebruikt bij DIY-beamers)
Afbeeldingslocatie: http://diy.shops.hypeltd.com/DIY2//images/product_images/info_images/81_0.jpg
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://diy.shops.hypeltd.com/DIY2//images/product_images/info_images/68_1.jpg
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://diy.shops.hypeltd.com/DIY2//images/product_images/info_images/68_2.jpg
(klikbaar)

Het gaat dus om de FFC kabel en de chip om 2 kabels aan elkaar te verbinden. (Aantal pins en pitch weet ik nu nog niet, dit zijn slechts voorbeeld foto's)
Ik heb de foto van http://www.diy-beamer.com, daar kun je ze ook kopen. Ik kan alleen nergens de verzendkosten vinden.

Ik heb ze nodig om de kabels in een monitor te verlengen.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Inmiddels zit ik al weer veel te lang te pielen met m'n microcontrollers en RS485-communicatie. Dit had ik werkend voor 1 module, maar het moet wat robuuster worden zodat ik ook meer modules in een netwerk kan hangen.
Qua code heb ik al een en ander omgebouwd:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
const char prefix[] = {'~', 'A', 0x1, 0x2, '\0'};
volatile char *txPos;
volatile uint8_t txCount;
char txData[BUFFER_SIZE];

void Send(int length, char *str)
{
    strcpy(txData, prefix);
    char len[] = {(char)length, '\0'};
    strcat(txData, len);
    strncat(txData, str, length);
    txCount = length+5;
    txPos = txData;

// Wait for empty transmit buffer
    while ( !( UCSRA & (1<<UDRE)) )
    {
    }
    // Wait for IDLE
    while ( (PORTD & (1<<PD2)) )
    {
        _delay_us(id * 5);
    }

PORTD |= _BV(PD2); // Set PD2 high
    UCSRB |= (1<<TXEN); // Enable transmitter
    UCSRB |= (1<<TXCIE);    // Enable transmission complete interrupt
    UCSRB |= (1<<UDRIE);
    UDR = *txPos;
}

ISR(USART_TXC_vect) // Data Transmission Complete
{
    RS485_RE(); //RS485 is receiving 
}

ISR(USART_UDRE_vect) // Data Register Empty: ready for more
{
    txCount--;          // A byte has been transmitted, so decrement...
    if(txCount)         // if there's more data to be sent...
    {
        txPos++;
        UDR = *txPos;       // write next byte to data buffer.
    }
    else
    {
        UCSRB&= ~(1<<TXEN); // Turn off transmitter.
        UCSRB&= ~(1<<UDRIE);
    }  
}

int main()
{
    sei();
    while (true)
    {
        Send("Test");
        _delay_ms(1000);
    }
}

* voor de overzichtelijkheid heb ik enkele stukken code weggelaten

Ik heb mijn logic analyzer direct aan de TX en PD2 van de microcontroller hangen. Ik zie ook inderdaad de data langs komen, echter: ik zie eerst de 'A' voorbij komen en dan pas de tilde! Daarna zie ik twee lege plaatsen (0x2 en de lengte) met daarna de tekst 'Test'.
Het lijkt er dus op dat die tilde om een of andere reden vertraagd is en op de plaats van '0x1' (een id) komt te staan.

k heb al eens geprobeerd om gewoon txPos voor het versturen te verlagen met 1. Dan staat ie wel vooraan, maar ontbreekt de 'A' weer. De rest lijkt dan wel te kloppen. Maar het lijkt me niet de bedoeling dat ik 'zomaar' begin te versturen vanaf een positie in het geheugen voor mijn eigenlijke variabele.

Waar kan dit aan liggen?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Weet niet of je verder nog relevante code hebt weggelaten, maar dit gaat na de eerste Send() al mis vrees ik.

- Je set PORTD2 wel, maar clear't 'm nooit meer. Na de eerste keer je blokje Send gedaan te hebben, zal ie blijven hangen op de while.
- Je compiler gaat waarschijnlijk teuten om het feit dat je in main Send() called met een argument te weinig
- De UDR vlag staat geset bij startup (voor zover ik weet). Je start 'm met globale interrupts aan, en zet vervolgens de UDRIE ook aan. Je AVR zal dus éérst jumpen naar USART_UDRE, en volgens mij wil jij dat niet. Makkelijkste fix is eerst UDR laden, en daarna het interrupt enablen
- Je kunt al die bits wat sneller zetten door UCSRB|=(1<<TXEN)|(1<<TXCIE); te doen, maar dat is een kwestie van smaak.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Ohja, en mocht je op een gegeven moment te weinig ram hebben: const's zoals je prefix kun je ook uit program flash halen. Even PROGMEM er tussen pakken en strcpy_P gebruiken (en pgmspace.h includen).

• kitao
Mogge,

@Mark3, de verzendkosten komen wrs pas in zicht als je bent ingelogd, dat is mij al eens eerder opgevallen bij een andere site.
En anders is het natuurlijk kleine moeite om even hun contactpagina aan te klikken :
http://www.diy-beamer.com/
Het is een Oostenrijkse site dus het zal wel niet boven de 15 euro uitkomen.

Maar mischien weet iemand anders wel een beter alternatief hoor, gisteren zag ik op allekabels.nl dat ze iets van 50.000 produkten hebben maar het zoeken naar een FFC kabel laat ik geheel aan jezelf over. :)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:01:
Ik denk dat ik met mijn vraag ook hier terecht kan. Weten jullie waar je de volgende onderdelen kunt kopen?

FFC kabels en een connector (veel gebruikt bij DIY-beamers)
[afbeelding]
(klikbaar)
[afbeelding]
(klikbaar)
[afbeelding]
(klikbaar)

Het gaat dus om de FFC kabel en de chip om 2 kabels aan elkaar te verbinden. (Aantal pins en pitch weet ik nu nog niet, dit zijn slechts voorbeeld foto's)
Ik heb de foto van http://www.diy-beamer.com, daar kun je ze ook kopen. Ik kan alleen nergens de verzendkosten vinden.

Ik heb ze nodig om de kabels in een monitor te verlengen.
ebay afstruinen zodra je weet wat de pitch en aantal pinnen zijn, en als dat niet gaat zul je zelf een bordje moeten maken. Gezien er niks interessants op het bord zit is dat ernstig eenvoudig.

• maikel
Corn schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 02:58:
Weet niet of je verder nog relevante code hebt weggelaten, maar dit gaat na de eerste Send() al mis vrees ik.

- Je set PORTD2 wel, maar clear't 'm nooit meer. Na de eerste keer je blokje Send gedaan te hebben, zal ie blijven hangen op de while.
- Je compiler gaat waarschijnlijk teuten om het feit dat je in main Send() called met een argument te weinig
- De UDR vlag staat geset bij startup (voor zover ik weet). Je start 'm met globale interrupts aan, en zet vervolgens de UDRIE ook aan. Je AVR zal dus éérst jumpen naar USART_UDRE, en volgens mij wil jij dat niet. Makkelijkste fix is eerst UDR laden, en daarna het interrupt enablen
- Je kunt al die bits wat sneller zetten door UCSRB|=(1<<TXEN)|(1<<TXCIE); te doen, maar dat is een kwestie van smaak.
En net nadat ik de computer had uitgezet en even naar het toilet ging, bedacht ik het me: wellicht dat de UDRIE-routine eerder wordt uitgevoerd dan het versturen van de byte in UDR.
Vervolgens natuurlijk moeilijk in slaap kunnen komen omdat ik eigenlijk wilde weten of dat daadwerkelijk het probleem was.
Vanmorgen toch maar even gauw geprobeerd en de genoemde oplossing toegepast. En nu werkt het prima!
Typisch een gevalletje 'te lang naar de code zitten staren 's avonds'. :)

Maar om je punten even door te lopen:
1. PORTD2 wordt wel weer ge-cleared, maar in de RS485_RE-functie
2. Er is nog een andere functie 'Send' met 1 parameter: die leest zelf de lengte uit en roept dan de getoonde 'Send' aan. Anders zou het geheel ook niet compileren.
3. Dat was dus het geval.
4. Dat is me inderdaad bekend. Ik heb hier wat stukjes code 'geleend' uit een ander voorbeeld.

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 23:59
Ik vroeg mij af, Zijn er schakelaars die zichzelf kunnen verzetten.
Een schakelaar met een servo er in essentieel

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

djneo-nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:04:
In de wat duurdere mengpanelen zitten be-servode potmeters.... maar ik weet niet of de knoppies daar ook be-servood zijn.

*Van Dalen erbij pakt*

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01
Moet het echt een schakelaar zijn of mag een slider ook? dan zou je naar zoiets kunnen kijken: https://www.sparkfun.com/products/10734

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
djneo-nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:04:
Een relais?

• memphis

memphis

Er zijn wel schakelaars die na het inschakelen dmv. een electromagneet weer uitgeschakelt kunnen worden. Dit zijn vaak van die schakelaars die je kunt vinden in machines en aardleks.

• djneo-nl
Een relais is niet wat ik zoek, het gaat niet echt om het schakelen van stroom, het idee is echt dat de schakelaar beweegt.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

;)

• Sissors
  • Niet online
djneo-nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:43:
Een relais is niet wat ik zoek, het gaat niet echt om het schakelen van stroom, het idee is echt dat de schakelaar beweegt.
Mijn punt is dat in een relais ook een schakelaar beweegt. Of moet je het echt optisch kunnen zien gebeuren? Want uiteindelijk is een relais een mechanische schakelaar.

• djneo-nl
Het gaat om de feedback dat de schakelaar terug springt.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

kitao schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:34:
Mogge,

@Mark3, de verzendkosten komen wrs pas in zicht als je bent ingelogd, dat is mij al eens eerder opgevallen bij een andere site.
En anders is het natuurlijk kleine moeite om even hun contactpagina aan te klikken :
http://www.diy-beamer.com/
Het is een Oostenrijkse site dus het zal wel niet boven de 15 euro uitkomen.

Maar mischien weet iemand anders wel een beter alternatief hoor, gisteren zag ik op allekabels.nl dat ze iets van 50.000 produkten hebben maar het zoeken naar een FFC kabel laat ik geheel aan jezelf over. :)
Oostenrijk wist ik al, maar dan weet ik nog niet wat de verzendkosten vanuit daar naar hier is. Ik koop nooit iets in het buitenland (op China/Hongkong na). En ik had me al aangemeld voordat ik het bericht hier plaatste om te kijken wat de verzendkosten waren, maar ook dan staan ze er niet bij.

allekabels, kabeltje, etc. had ik ook al gekeken.
mux schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:47:
[...]

ebay afstruinen zodra je weet wat de pitch en aantal pinnen zijn, en als dat niet gaat zul je zelf een bordje moeten maken. Gezien er niks interessants op het bord zit is dat ernstig eenvoudig.
ik heb geen ervaring in de EL-scene, ik weet ook niet of ik zo'n kleine pitch zelf kan solderen..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Quik en dirty: van 5 volt naar 3.6 volt.
2 diodes in serie en gaan? Of krijg ik dan ruzie met mensen hier? :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mux

mux

99% efficient!

Dan krijg je ruzie met mij. Koop een berg 1117-adj's voor dat doel :) zijn werkelijk overal te krijgen (en zoniet dan moet je bij mij langskomen, maar niet dit weekend want ik ben nu bij m'n ouders)

@Ik_ben_Mark3: er zijn ook idioten (hint: ik) die dat soort dingen tegen een schappelijke vergoeding ontwerpen en bouwen ;)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ja die heb ik nu niet :+
Maar zelfs met 2 diodes krijg ik het niet voor elkaar :D
* Atlas prutser

Ah het lag aan chinese troep hardware...

* Atlas nog steeds prutser is, dat is niet verandert :P

Ik ga wel eens een paar van die 11111117adj's zoeken :+

[ Voor 44% gewijzigd door Atlas op 19-10-2012 22:29 ]

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of LM317's.
maar 2 normale diodes serieel geschakeld: wat kun je daar aan verneuken?

Nofi maar het is niet heel moeilijk oid, zelfs mij moet dat lukken ;).

• Sissors
  • Niet online
Of gewoon 1117v33s kopen (dan wel soortgelijken), scheelt weer twee weerstandjes. En 3.3V ga je nog wel vaker nodig hebben.

En als hij enkel twee diodes in serie plaatst zonder voldoende load gebeurd er ook weinig :P

• Atlas
  • Niet online

Atlas

furby-killer schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:52:
Of gewoon 1117v33s kopen (dan wel soortgelijken), scheelt weer twee weerstandjes. En 3.3V ga je nog wel vaker nodig hebben.

En als hij enkel twee diodes in serie plaatst zonder voldoende load gebeurd er ook weinig :P
Dat is het rare, ik had er genoeg load aan hangen, maar ik meette over de 2 diodes maar 0.2 volt spanningsverschil (nadat ik een volle batterij in mijn multimeter had gedaan :P ). Dus dat snapte ik niet.
Maar nu met een 150 ohm weerstand gewoon netjes de 1.6 volt. :)

• mux

mux

99% efficient!

Low-load geven diodes minder drop, elke diode. Dat betekent dus dat je gemakkelijk een te hoge spanning ergens op kunt raggen.

Maareh, wat studeerde jij ook alweer? :P

• Atlas
  • Niet online

Atlas

mux schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:15:
Low-load geven diodes minder drop, elke diode. Dat betekent dus dat je gemakkelijk een te hoge spanning ergens op kunt raggen.

Maareh, wat studeerde jij ook alweer? :P
Prutskunde!
Deze diodes (1N4148) geven al 0.6 volt vanaf 5mA. Dat zou genoeg moeten zijn gok ik :P.
Ik hang er wel een ledje aan, idee? :+

Edit: jeej mijn ledje werkt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Atlas op 19-10-2012 23:35 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Afbeeldingslocatie: http://xan.nu/upload/draadloos.jpg

It's alive!!!!!! :D Muhahahaha (ofzo)

U ziet:
* FT232L
* Atmega 8
* RGB ledje
* 2 draadloze modules van Ciseco Werken super makkelijk!!
* Ikea lamp

Kan nu alle mix kleuren draadloos maken (alleen een kleur aan of uit)
Volgende stap: PWM erin, zodat ik echt alle kleuren kan maken!

Ow en mux is nu boos op me :(

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 20-10-2012 01:07 ]

• Flake
http://youtu.be/MCulPy-m1Nk
Mine is alive as well ;)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

mux schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:12:
@Ik_ben_Mark3: er zijn ook idioten (hint: ik) die dat soort dingen tegen een schappelijke vergoeding ontwerpen en bouwen ;)
Kijk dat is mooi om te horen. Dan zijn er iig alternatieven :9 dan ga ik verder met onderdelen voor mijn project te verzamelen

• kitao
Dat herinner ik me nog, die print had je toch zelf getekend en opgestuurd ?
Knap hoor, misschien ga ik ook eens uitzoeken hoe dat werkt 8)

Had je ook een zwarte achtergrond kunnen kiezen ipv wit ?

• Flake
Printje is geëtst en die kleur is gewoon verf. Ziet er wat beter uit dan dat smerige verkleurde koper. Ik weet niet of ik zwart mooier had gevonden.

• kitao
Ik zei niet dat ik wit lelijk vond, ik dacht dat je die print had opgestuurd en ik vroeg me af of je dan verschillende kleuren kon bestellen
Flak e in "De EL-kroeg - Deel 3"
zelf etsen is trouwens nog beter als het door een ander laten fabriceren

nou ja, niet perse beter maar wel meer eigen inbreng, iets persoonlijks enzo en meer eigen werk.

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 20-10-2012 21:16 ]

• Flake
Zeker niet beter, je moet veel hogere toleranties aanhouden om zoiets te bouwen, via's moet je met een draadje door metaliseren (vandaar de puntjes op de bovenkant) plus het heeft drie pogingen gekost voordat ik er 1 had van fatsoenlijke kwaliteit. Dit was gewoon goedkoop, ben ook maar een student en had zin om te knutselen.

• mux

mux

99% efficient!

Zelf etsen is het tegenwoordig, afgezien van de hobbyfactor, gewoon niet meer waard. Je kunt voor $9.90 bij iteadstudio/seeedstudio printjes bestellen, dan moet je wel gek zijn om 50 euro aan materiaal in huis te houden om brakke printjes te bouwen waar geen moderne packages op kunnen, en waarbij je niet zonder idioot veel werk vias kunt plaatsen.

Then again, ik heb ook een jaar zitten prutsen met geëtste en gefreesde printjes. Het is best ontspannend werk. En semi-goedkoop als je echt iets heel groots nodig hebt (>10x10cm)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb de beschikking over een frees welke super printjes kan maken, dubbelzijdig. Alleen die vias lukken nog niet, hoe doen ze dat in de profi wereld? Kan me niet voorstellen dat ze er allemaal een pinheader in solderen :+

• Sissors
  • Niet online
Uit mijn hoofd gaan dan de potjes chemicaliën open.

• Flake
mux schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:12:
Zelf etsen is het tegenwoordig, afgezien van de hobbyfactor, gewoon niet meer waard. Je kunt voor $9.90 bij iteadstudio/seeedstudio printjes bestellen, dan moet je wel gek zijn om 50 euro aan materiaal in huis te houden om brakke printjes te bouwen waar geen moderne packages op kunnen, en waarbij je niet zonder idioot veel werk vias kunt plaatsen.
Wie zegt er dat ik dat in huis doe? ;)
Ben nog student he, kan gewoon gebruik maken van het etslab. Plaatsnijders, boormachines, belichtbak en temperatuurgeregelde ontwikkel- en etsbak en reflowoven/dispenser kan ik zo gebruiken. Nog altijd goedkoper dan bestellen dus en levertijd van 1 dag ;). Printje is uitgerust met SOIC uc en demux en 0805 passief met wat mosfets in SOT-23 (als ik me niet vergis in die laatste). Gaat prima dus, kleiner of QFN/BGA kun je natuurlijk vergeten. Ben wel erg te spreken over het resultaat, op de via's na.

Voor wie dat vroeg over in de praktijk: kijk even op de eurocircuits site, die hebben mooie filmpjes van printplaatfabricage.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Iemand enig idee van de stroom van deze RGB led? http://dx.com/p/5-watt-70-lumen-rgb-led-emitter-20999?item=2
Ik wilde er eigenlijk 350mA (per kleur) doorheen pompen, maar iemand een beter idee? :P

Hoe zou je zoiets experimenteel kunnen vaststellen?

• kitao
Ik heb een paar winkels aangeklikt met hetzelfde produkt maar nergens een typenummer of datasheet gevonden. Aan de andere kant staat er wel 5 watt op en van daaruit zou dan de maximale stroom erdoor berekend kunnen worden ?
Je zou een potmeter kunnen nemen die je steeds lager zet totdat de led fel brandt en er een amperemeter tussen zetten.
edit: dat is bij nader inzien eigenlijk niet zo'n best idee want gezien de stroom die er doorheengaat zal je al snel een standaardweerstandje opblazen.
Nou ja, iemand anders weet het antwoord vast wel. ;)
Flake schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 21:34:
Zeker niet beter, je moet veel hogere toleranties aanhouden om zoiets te bouwen, via's moet je met een draadje door metaliseren (vandaar de puntjes op de bovenkant) plus het heeft drie pogingen gekost voordat ik er 1 had van fatsoenlijke kwaliteit. Dit was gewoon goedkoop, ben ook maar een student en had zin om te knutselen.
Tja, niet nodig je te verontschuldigen hoor, ik vond het knap gemaakt dat schreef ik al. :)
En ik ben dan geen student maar ik zit ook aan een budget en die is niet erg groot om eerlijk te zijn.
Ik was hier benieuwd naar omdat ik tzt eens wil gaan proberen om een layout die je in boeken of de elektuur vindt zoals hieronder die vaak niet op werkelijke grootte zijn, om te kijken hoe dat nu precies gaat om daarvan een werkelijke print thuis te krijgen.
Welke stappen je dan moet ondernemen met name en dan als vervolg eens kijken of ik dan met een programma eens zelf een print kan gaan ontwerpen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TldEcs.gif
http://www.pa3ger.nl/?p=607
Bovenstaande link is eigenlijk niet geschikt, voor mij is het voldoende als ik enkel de layout kan opsturen en voilá een print terug kan krijgen.
Hier staat bijvoorbeeld dat enkel een schema opsturen al voldoende is om een print te krijgen ?
Ik zou contact op kunnen nemen met die firma natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 21-10-2012 07:06 . Reden: afb. kleiner gemaakt ]

• Sissors
  • Niet online
Atlas schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 02:12:
Iemand enig idee van de stroom van deze RGB led? http://dx.com/p/5-watt-70-lumen-rgb-led-emitter-20999?item=2
Ik wilde er eigenlijk 350mA (per kleur) doorheen pompen, maar iemand een beter idee? :P

Hoe zou je zoiets experimenteel kunnen vaststellen?
Echt experimenteel kan niet echt gezien die LEDs niet een harde limiet hebben, ze gaan gewoon steeds sneller kapot/worden heter als je te veel stroom gebruikt.

Maar als hij 5W is, dus zon 1.5W per kleur, en gemiddeld ruim 3V spanningsval, dan zit je dus aan wat minder dan 500mA die je per kleur mag gebruiken. Dus 350mA zal dan een redelijke waarde zijn.

• mux

mux

99% efficient!

Die zogenaamde '5W' LEDs zijn bijna altijd 3W emitters (3x350mA) die worden overspecced. Kun je ook goed zien aan de lichtopbrengst; boven de 350mA dondert de efficientie zo hard omlaag dat je er nauwelijks meer licht uit trekt.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Leuk arm bordje genaamd Cubieboard voor 49 dollar, verwacht dat dat nog wel zal dalen. Heeft 96 vrije pinnen om iets leuks mee te doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-lab.com/blog/wp-content/uploads/2012/10/cubieboard.jpg

Specifications:

1G ARM cortex-A8 processor, NEON, VFPv3, 256KB L2 cache
Mali400, OpenGL ES GPU
512M/1GB DDR3 @480MHz
HDMI 1080p Output
10/100M Ethernet
4Gb Nand Flash
2 USB Host, 1 micro SD slot, 1 SATA, 1 ir
96 extend pin including I2C, SPI, RGB/LVDS, CSI/TS, FM-IN, ADC, CVBS, VGA, SPDIF-OUT, R-TP..
Running Android, Ubuntu and other Linux distributions

Bron: http://cubieboard.org/

-Andere hobby- -

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Interessant! Dit is een soort Raspberry Pi 2.0 :P
Alleen jammer van de 10/100 ethernet, als het gigabit was dan was dit ook nog een interessante DIY lowpower nas (voor zover de ethernetpoort ook niet aan de usb hangt zoals bij de RPi).

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zover ik weet is het allemaal native, allwinner heeft standaard ethernet poort en ook native sata poort en zo.

Ik had er graag onboard wifi module op gezien, maar vind vooral de sata poort een plus punt, kan je er grote hdd aanhangen, als de prestaties dan ook goed zijn dat heb je gewoon super zuinige media pc/server met grote opslag. :)

En nog voordeel er zit standaard 4GB flash op waar je os op kan zetten, geen geklote met trage sd kaartjes zoals bij de RPI.

Edit/
49 dollar is overigens beetje aan de hoge kant, maar is hip en verkoopt ook voor 49 dollar, normaal krijg je daar al een hele tablet voor met allwinner erin en wifi, lcd, behuizing, etc erbij. Ik verwacht dus dat er nog meer zullen volgen en concurentie de prijs zal drukken naar eerlijkere prijs. Zijn nu stuk of 5 RPI clonen in omloop.

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 23-10-2012 13:59 ]

-Andere hobby- -

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:47
Mr_gadget schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:34:
Interessant! Dit is een soort Raspberry Pi 2.0 :P
Alleen jammer van de 10/100 ethernet, als het gigabit was dan was dit ook nog een interessante DIY lowpower nas (voor zover de ethernetpoort ook niet aan de usb hangt zoals bij de RPi).
Kost ietsje meer maar dan heb je ook WLAN, dual Gigabit Ethernet en een scherm.

Geen HDMI...

$ 199.- USD
TI AM335x Starter Kit:
http://www.ti.com/tool/tmdssk3358

Beetje offtopic maar ik vind het zo'n leuk bordje & erg goedkoop:

Freescale Freedom Board:
http://www.freescale.com/...jsp?code=KINETIS_L_SERIES

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• mux

mux

99% efficient!

Er is nogal een gebrek aan enigszins aardige kwaliteit Cree XM-L drivers, zeker als je multi-mode drivers wil hebben. Dus ik heb er voor m'n fiets maar eentje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5fltbO8eqXuY5Epo6sz4HhNI/full.jpg

met ultiem lage thermische weerstand van LED die naar heatsink, 3A (10W) driver en dimlicht-functie. En volgesprayd met plasticspray (=conformal coating) zodat hij blijft werken in m'n fiets :)

• kitao
Wat is dat dan mux , een Cree XM-L ? :?
Een vierkant koplampje ?

(ps, mooi gemaakt hoor)

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 23-10-2012 17:17 ]

• darkvortex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Heeft hier iemand een idee hoe je de parallelle poort van een pc kan besturen op de meest simpele manier?
We zijn namelijk bezig met een aansturing van een oude robot arm in onze school.
Tot nu toe hebben we het geprobeerd te programmeren met turbo pascal maar dat heeft niet zo'n mooie gui.

Ook heb ik al het internet eens af gesurft en het één en ander gevonden ,maar niet echt concreet wat ik zocht.

Heeft iemand misschien kant en klare oplossingen of mooie ideetjes in vb alle input is welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door darkvortex op 23-10-2012 19:49 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
darkvortex schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:48:
Heeft hier iemand een idee hoe je de parallelle poort van een pc kan besturen op de meest simpele manier?
We zijn namelijk bezig met een aansturing van een oude robot arm in onze school.
Tot nu toe hebben we het geprobeerd te programmeren met turbo pascal maar dat heeft niet zo'n mooie gui.

Ook heb ik al het internet eens af gesurft en het één en ander gevonden ,maar niet echt concreet wat ik zocht.

Heeft iemand misschien kant en klare oplossingen of mooie ideetjes in vb alle input is welkom.
U mag zich hier melden: [Discussie] Arduino-topic :)

@hieronder: je bent hier prima hoor, maar volgens mij is de Arduino ongeveer wat je zoekt dus lees daar de TS even door.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 23-10-2012 19:57 ]

• darkvortex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Ok zal ik doen ik dacht dat het hier juist stond 8)7

• mux

mux

99% efficient!

kitao schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:15:
Wat is dat dan mux , een Cree XM-L ? :?
Een vierkant koplampje ?

(ps, mooi gemaakt hoor)
Oh, da's een specifiek type LED, momenteel de meest efficiënte LED. Kun je ongeveer 860 lumen uit pompen @ 10W.

• mcDavid
Die Cree XM-L's zijn leuk inderdaad. Heb zelf een zaklampje met zo'n ding, en een houder daarvoor op mijn fiets. Rete-irritant voor tegenliggers natuurlijk maar je ziet wel alles wat op de weg ligt.

• kitao
@10Watt
En maak je dan gebruik van een dynamo of van een verspillende batterij ?
Volgens deze tekst kom je zelfs met een HR-dynamo niet verder als 3 watt.
Uit de grafiek van het geleverde vermogen (fig. 6) blijkt dat de HR-dynamo - zeker bij hogere snelheden - duidelijk beter presteert dan de gewone dynamo. Beide dynamo's zouden volgens het opschrift 3 Watt moeten leveren, maar de normale dynamo komt niet veel verder dan 2.1 Watt en als we de lijn door zouden trekken, zou de dynamo theoretisch zo'n 2.2 à 2.3 Watt kunnen leveren. We verwachten namelijk dat lijn steeds horizontaler gaat lopen en dat het geleverde vermogen bij hogere snelheden nauwelijks meer zal toenemen. Een dergelijk verloop is ook bij de HR-dynamo te zien, maar de HR-dynamo levert bij iets minder dan 20 km/u al 3 Watt. Er is dus een duidelijk verschil tussen beide dynamo's.
http://www.eye-home.net/study/vwo/dynamo1997/

• mcDavid
Er gaat één 18650 cel in mijn lampje.

• memphis

memphis

darkvortex schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:48:

Gewoon op dit forum aanwezig:
De Parallelle poort FAQ

• Sissors
  • Niet online
Hoe is een batterij verspillend? De meeste mensen die ik ken met zelfbouw LED voorlampen (en dus met zulke LEDs, niet mensen die paar 5mm ledjes in een lamp stoppen), gooien er één of meerdere Li-ion cellen in (18650s zoals mcDavid heeft zijn dan populairste). Kan je gewoon opladen als die leeg zijn. Als je niet oplaadbare batterijen erin doet zou het wel snel gaan.

• mux

mux

99% efficient!

kitao schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:18:
@10Watt
En maak je dan gebruik van een dynamo of van een verspillende batterij ?
Volgens deze tekst kom je zelfs met een HR-dynamo niet verder als 3 watt.
Er komt een grote 15-cel li-ion accu in mijn fiets te zitten voor alle elektra. Dat komt in deel 2 van deze net gepubliceerde blog. Ik heb ruwweg 1kWh aan op de TU Delft weggesmeten li-ion batterijen (bijna allemaal 18650's) liggen, dus daar grijp ik er dan een paar van en soldeer ze aan elkaar voor dit soort dingen.
mcDavid schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:01:
Er gaat één 18650 cel in mijn lampje.
Heb je ook een ultrafire wf-501b? Want die dingen zijn *geniaal*. Ik heb op al m'n fietsen een houder voor die lampen zitten.

• maikel
Klopt het dat de MAX485 zelf niets doet met de /RE en DE wanneer er data binnen komt? Ik had eigenlijk gehoopt dat, wanneer de bus in gebruik was, deze ook werden geschakeld zodat ik op die manier kon zien of de bus vrij is.
Maar ik zal het dus toch anders moeten gaan doen.

Is het dan het beste om gewoon RXC te pollen totdat deze leeg is?
De bedoeling is dat er meerdere 'slaves' in het netwerk komen, die ook allemaal tegelijk aangesproken kunnen worden door de 'master' (een broadcast). Ze moeten dan netjes één voor één hun status terug geven.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:30
voor zover ik mij kan herinneren doet hij daar niks mee inderdaad, als je dus geen aparte handshaking signalen hebt wordt hiervoor vaak een timertje getriggerd door de tx welke de data-send actief houdt gedurende minstens een byte zodat deze helemaal aankomt na de startbit, daarna schakelt hij dan weer over naar recieve mode. Als je dus geen vaste baudrate hebt moet je dan ook nog eens uitgaan van de laagste bitrate waardoor het even kan duren voordat de richting geswitched wordt.

• mcDavid
mux schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:05:

[...]

Heb je ook een ultrafire wf-501b? Want die dingen zijn *geniaal*. Ik heb op al m'n fietsen een houder voor die lampen zitten.
Nope, mijne heeft een iets grotere reflector (weet het precieze typenummer niet). Niet dat dat echt uitmaakt, mijn huisgenoot heeft nog een slag grotere reflector maar die geeft precies even veel licht. Die lampjes ontlopen elkaar heel weinig, zolang er maar een XM-L led in zit.

• maikel
base_ schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 02:30:
voor zover ik mij kan herinneren doet hij daar niks mee inderdaad, als je dus geen aparte handshaking signalen hebt wordt hiervoor vaak een timertje getriggerd door de tx welke de data-send actief houdt gedurende minstens een byte zodat deze helemaal aankomt na de startbit, daarna schakelt hij dan weer over naar recieve mode. Als je dus geen vaste baudrate hebt moet je dan ook nog eens uitgaan van de laagste bitrate waardoor het even kan duren voordat de richting geswitched wordt.
Iets met een timertje kan lastig worden: ik gebruik alle timers al voor het PWM'en van de LED-strips.
Maar ik kan het natuurlijk ook in de main-loop gooien.

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

maikel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:56:
Iets met een timertje kan lastig worden [...]
Timer is een groot woord: Met creatief gebruik van de UART send interrupt kom je ook een heel eind.
En als 't qua timing toch niet helemaal lekker gaat en de laatste byte wordt afgekapt: Pas het protocol aan zodat elk frame nog een 'loze' byte aan het eind heeft. KISS

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• Sissors
  • Niet online
Volgens KISS gebruik je gewoon de UART send interrupt, of als het niet erg is dat tijdens het zenden je main program gelocked is poll je gewoon status bit die zegt wanneer je UART klaar is. Het extra byte sturen, die waarschijnlijk dus wordt afgekapt valt onder het moedwillig corrupte data versturen en hopen dat het geen problemen oplevert. Oftewel: zou ik echt niet doen.

• kitao
furby-killer schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:43:
Hoe is een batterij verspillend? De meeste mensen die ik ken met zelfbouw LED voorlampen (en dus met zulke LEDs, niet mensen die paar 5mm ledjes in een lamp stoppen), gooien er één of meerdere Li-ion cellen in (18650s zoals mcDavid heeft zijn dan populairste). Kan je gewoon opladen als die leeg zijn. Als je niet oplaadbare batterijen erin doet zou het wel snel gaan.
Nou ja, dat is eigenlijk hetzelfde als met de discussie over de wind- en kolencentrale-energie hè ?
Een dynamo is altijd nog milieu-vriendelijker als een (oplaadbare) batterij.
Maar ik geef toe, het was een opmerking gisteravond om een klein beetje te stangen en toen ik erover nadacht is veiligheid op een fiets natuurlijk belangrijker als een hoopje zware metalen want als je stil staat met een dynamo ben je ineens onverlicht.

Maar weer aan de andere kant, vorige keer bezocht ik mux z'n project en daarin stond (als ik me goed herinner) dat zijn doelstelling ook was om zo zuinig mogelijke voedingen te ontwerpen.
Dus deze lijn voorttrekkend zou het niet verkeerd zijn als een th'er een 10 watts fietsdynamo ontwerpt die tijdens het fietsen verlicht maar meteen ook een accuutje oplaadt zodat je voor het stoplicht ook zichtbaar bent.
Maar ik weet, is allemaal makkelijk praten dus neem het maar niet al te serieus. ;)

• mux

mux

99% efficient!

Meh, als je serieus naar life cycle efficiency gaat kijken is het zo duidelijk allemaal niet. Om 10W uit een dynamo te krijgen moet je ongeveer 20W trappen, wat ongeveer 100W aan chemische energie in je lichaam kost, wat ongeveer 1-10kW (afhankelijk van of je vega of puur vleeseter bent) aan zonne-energie kost om dat voedsel te verbouwen. Dat terwijl je een li-ion accu met nihil verliezen op zonne-energie kunt opladen. Zeker in de levensduur van zo'n batterij verdient hij een flink deel van z'n productie-energie op die manier terug. En hetzelfde geld voor de vervuiling: om voedsel te verbouwen moet ook de natuur aardig kapot worden gemaakt, vergelijkbaar met de meh-praktijken waarmee lithium en andere alkalimetalen worden gewonnen.

• kitao
Er zijn verschillen in voedselverbouwing, zo heb je de mcdonalds en mcchicken regenwoudkap en je hebt de rijstboer die zn veldje verbouwt in vietnam.
Maar afgezien daarvan, ik zal even toelichten wat ik bedoel.
Vroegerrr had je een fiets, een schurende dynamo en een gloeilampje.
Tegenwoordig is de gloeilamp verboden want er zijn leds.
Maar wat is dan de meerwaarde daarvan als dan ook meteen de dynamo op de schroothoop gaat en dit vervangen wordt door een batterij ?
Dan zou je toch juist met een zuinigere led-verlichting en met dezelfde dynamo die led toch veel makkelijker en met veel minder weerstand kunnen laten branden ? :?

• mcDavid
ik denk niet dat het je ooit gaat lukken een dynamo te maken die minder grondstoffen nodig heeft dan 1 afgeschreven laptopaccu die gerecycled wordt :+

• memphis

memphis

De gloeilamp is niet verboden maar de zwaardere vermogens gloeilampen voor in huis mogen niet meer verkocht worden. De gloeilamp voor in dit geval de fiets is nog steeds niet verboden.

Dat een dynamo duurder is in productie dan een simpele accucel wil ik wel geloven maar een dynamo is op wat smering na onderhoudsvrij en verder totaal niet belastend voor het milieu maar een accu daartegen (en zeker een lithium) vereist iets meer aandacht aan laden/ontladen en als zijn levensduur op is moet die milieuvriendelijk verwerkt worden.

• Sissors
  • Niet online
Ach als je wilt kan je natuurlijk de handel best op een naafdynamo aansluiten die hem weer oplaadt (sowieso fietslampen met ingebouwde supercap die branden als je stilstaat kan je gewoon kopen), maar het is waarschijnlijk beter voor het milieu om hem gewoon uit het stopcontact op te laden.

Een li-ion cel is in de praktijk ook gewoon onderhoudsvrij, want je gooit één IC'tje ertussen die al het laden/ontladen voor rekening neemt. Er zijn iig wel andere dingen waar ik me druk over zou maken dan de energie die je voorlamp verbruikt.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:58

thijsco19

KTM 990 SMT

mcDavid schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:40:
[...]

Nope, mijne heeft een iets grotere reflector (weet het precieze typenummer niet). Niet dat dat echt uitmaakt, mijn huisgenoot heeft nog een slag grotere reflector maar die geeft precies even veel licht. Die lampjes ontlopen elkaar heel weinig, zolang er maar een XM-L led in zit.
Dat komt natuurlijk omdat de led (waarschijnlijk) met hetzelfde (m)A aangedreven word, de reflector bepaalt meer of het een flood of throw zaklamp is (throw is verweg en smal schijnen, flood is dichtbij en breed). Maar je hebt gelijk meeste van dat soort lampjes geven evenveel licht.

Trouwens ik had ergens gelezen dat het pas dubbel zo fel lijkt als de lichtsterkte (de lumens) 4x zo veel zijn, weet niet hoe verre dat klopt?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• mux

mux

99% efficient!

Jep, een hoop mensen maken een hoop heisa van een paar procent meer of minder lumens, maar in feite heb je ontzettend veel meer lumens nodig om iets echt significant helderder te maken. Daarnaast heb je nog het feit dat de gevoeligheid van je oog scherp omhoog gaat naarmate de omgeving donkerder wordt (scotopisch zicht), dus zeker bij lage lichtintensiteit heb je al gauw aan 'weinig' licht genoeg.

En omgekeerd: Mijn 24W idiote voorlicht is niet echt idioot veel helderder dan een 2W LED-voorlicht. Het scheelt flink, maar niet zoveel dat je zegt 'wauw, het is nu dag'.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:30
maikel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:56:
[...]

Iets met een timertje kan lastig worden: ik gebruik alle timers al voor het PWM'en van de LED-strips.
Maar ik kan het natuurlijk ook in de main-loop gooien.
Vaak gebruiken ze gewoon een 555 oid zie bv: http://www.lvr.com/rs-485_circuits.htm

• Rolske
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05-2024
Hoi allemaal,

Ben een oude Technics amp aan het reviseren en wil onder andere de prachtige verlichte VU meters weer in ere herstellen. Er zijn een aantal kleine print-gloeilampjes stuk, de service manual van het apparaat is nergens te vinden, en er staan geen markeringen op de lampjes zelf. Iemand enig idee welk onderdeel het is en evt. waar te vinden? THX!

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/d4ipifdgx/printlampies.jpg

• kitao
@Rolske,
Heb je geen typenummer van die versterker ?
Er zijn namelijk erg veel manuals van technics te downloaden, gewoon op de gok kwam ik hier uit :
Afbeeldingslocatie: http://www.kt.agh.edu.pl/~natkanie/audio/SEA5.jpg
En vervolgens hier :
http://www.eserviceinfo.c...ual/datasheets_t_800.html
en hier:
http://www.eserviceinfo.c...earch2&searchstring=SE-A5
De bovenste drie files zijn een rar-file, heb winzip geinstalleerd maar lukt nog steeds niet om die files open te krijgen, de onderste is gewoon een pdf met een schema.
Daar staat dan bij de lampjes (volgens mij zijn dat lampjes want echt goed ben ik niet met die schema's) :
12V 55mA (rechtsboven)
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/qhdppf18l/img44.jpg
Verder kan ik je niet helpen zonder het juiste typenummer, succes ermee. :)

edit:
Misschien heb je hier nog wat aan, dit lijkt er wel op :
Afbeeldingslocatie: http://www.adrian-kingston.com/images/SE-A5/RSLamps.jpg
Q: Where can I get replacement bulbs for the meter lights?

The correct original part for the meter light pilot lamps is Technics part number XAMR74S17 and you may be able to order them here although even if they are available they are $2.33 each! You can also getsomething similar from Radio Spares in the UK which are R.S. Part number 655-9693 which can be ordered here if you are in the UK. The spec is T3.8, axial lamp 10/15V, 55ma, 3/4 inch in length.
http://www.adrian-kingston.com/SEA5.htm

En hier waar gewoon een complete onderdelenlijst in staat :
http://www.technicsfan.nl...A5%20Service%20Manual.pdf
Tip: bij vragen svp zoveel mogelijk info geven, des te meer kans op een nuttig antwoord.

[ Voor 42% gewijzigd door kitao op 25-10-2012 05:30 . Reden: edit ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb vandaag goedkoop oventje gekocht om te kunnen reflowen. Eerst even paar testjes gedaan met wat oude printjes.

Heb soldeer pasta van niels via samenkopen, die was al erg aan de droge kant. Heb daar weer wat nieuwe flux bijgedaan. Eerste instantie flipte de weerstanden omhoog, pasta was nog te nat en was ook beetje veel. Na tweede test printje even 10 minuten laten drogen op 40 graden en daarna solderen werkt perfect.

Eerste vier testen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/69089896/foto/reflow%20oven/4pic.jpg

Daarna eerste printje geprobeerd, en die ging gelijk goed. Had iets minder pasta moeten gebruiken bij de atmega, zaten twee soldeer bruggen, maar die waren ze weg door even met soldeerbout pinnen aan te raken. Printje is nog niet schoongemaakt, zitten dus flux resten op die wat glinsteren.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/69089896/foto/reflow%20oven/eersteprintje.jpg

En macro van gebied in de rode cirkel op de vorige foto.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/69089896/foto/reflow%20oven/macro1.jpg

-Andere hobby- -

• mux

mux

99% efficient!

Jep, nog wat minder pasta gebruiken en ietsjes minder lang bakken en dan moet het helemaal goed gaan. Je hebt nu nog behoorlijk 'vlakke' meniscussen, wat meestal alleen wijst op teveel soldeer, maar ik heb het gevoel bij de textuur die je soldeer heeft dat je ze er ook iets te lang in hebt laten reflowen. In principe hoef je maar ~30 sec op soldeertemperatuur te zitten, daarna laten afkoelen.

Kan overigens ook aan het type soldeerpasta liggen. Ik gebruik zelf pasta van Lodestar van Dealextreme, die is bijna exact dezelfde consistentie als Stannol RoHS pasta. En geeft hetzelfde soldeerresultaat.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb printjes inderdaad wat langer erin gehad, wilde kijken of nog wat rechter werd getrokken en of de bruggen zouden verdwijnen. En moet denk ik deurtje ook gelijk helemaal openzetten anders blijft het te lang heet. Mijn thermocouple is beetje verbrand, was eigenlijk maar tot 125 graden, nylon bescherming is nu lekker goudbruin gebakken. :D

Maar ben er wel erg te spreken over, gaat stuk sneller op deze manier en componenten komen er beter op te zitten.

Edit/
Wilde deze proberen, had er paar gevonden op ebay die betaalbaar zijn, en moet ook niet te grote hoeveelheid zijn. Had begrepen dat het eigenlijk maar 6 maanden houdbaar is.

http://www.ebay.com/itm/200814862910?_trksid=p5197.c0.m619

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 25-10-2012 16:58 ]

-Andere hobby- -

• mux

mux

99% efficient!

Haha, mijn nylon kousje om m'n thermokoppel is al jaren alle kleuren van de regenboog (zolang die kleuren bruinachtig zijn)...

Also, in mijn ervaring trekken chips en passives zichzelf niet echt veel recht na de eerste paar seconden... ligt ook heel erg aan hoe snel je de print opwarmt. Traag opwarmen = niet veel rechtheid. Maar te snel opwarmen en je grotere onderdelen flowen weer niet goed.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mijn oventje gaat relatief traag en heb nog geen enkele aanpassing gedaan zodat opwarm profiel beter overeen komt met aanbevolen profiel.

Is dit oventje, heeft overigens wel traploos instelbare temperatuur en thermostaat ingebouwd, omschrijving klopt niet.
http://www.marskramer.nl/...thCatalog=NL_koktaf_ovens

-Andere hobby- -

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik denk dat ik met mijn vraag hier terecht kan? (search levert o.a. dit topic op, maar ik kan met tweakers7 niet in het topic zelf zoeken..)

Ik wil een seriële wacom tablet converteren naar usb. Dit kan via Waxbee icm. Teensy
http://code.google.com/p/waxbee/
http://www.pjrc.com/teensy/
Maar omdat de verzendkosten van Teensy vrij hoog zijn in verhouding tot de kosten van Teensy zelf vraag ik mij af of er een ander alternatief is.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is zo tekentablet, en die wil je gebruiken op de pc met de originele serial software?

Dan kan je volgens mijn beter een usb -> serial printje halen(moet wellicht nog extra chipje achter om naar TTL logic te gaan), heb je al voor 1.5 a 2 euro met gratis verzenden op ebay, heb er van de week nog twee binnen gekregen, dingen verkopen ze overal in china. :D

http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649

Die doet zich voor als een serial poort onder windows zodat je serial software gewoon gebruikt kan worden.

En volgens mijn kan arduino clone hetzelfde als een teensy? Die kan je ook al voor 5 a 6 euro krijgen incl verzendkosten.
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item4abd243c95

Bij arduino moet nog wel een usb -> serial printje om bootloader te kunnen benaderen.

Maar hou er rekening mee dat zowel teensy als arduino domme chips zijn en dat je logica er zelf in moet zetten door middel van programma, doet van zichzelf helemaal niks tot je er programma inzet.

-Andere hobby- -

• kitao
@Mark
Leuk project, om zelf ook iets meer te weten te komen over usb zit ik te denken aan de K8055N.
Niet zo heel duur en een leuk soldeerprintje.
http://www.velleman.eu/do.../catproj12vl/default.html
(pagina 28 30/31)
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/oukvs98fb/vell_K8055_N2.jpg
klik
Helaas geen antwoord op je vraag maar ik weet er ook te weinig vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 25-10-2012 17:54 . Reden: 28 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.