@ kitao
weet niet of je nog met die versterkers in de weer ben maar voor dit geld kan je niet bouwen
weet niet of je nog met die versterkers in de weer ben maar voor dit geld kan je niet bouwen
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 16-10-2012 07:51 ]
Verwijderd
[ Voor 46% gewijzigd door memphis op 17-10-2012 01:02 ]
Tja, waarom niet ?Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:11:
' Een optie zou zijn om die versterker te kopen , te demonteren en weer in elkaar te zetten.' ...![]()
Ligt er aan hoever je zelf gaat. Als je zelf bij elk component gaat afvragen wat hij doet en waarom hij er zit, en je zoekt dat op e.d. dan leer je er wat van. Maar ga je klakkeloos een schematje van internet in elkaar solderen.. Ja dan leer je alleen solderen inderdaadBoudewijn schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 08:32:
Leer je daar dan nog wat van behalve solderen en desolderen?
gewoon nee.

Tuurlijk, maar ik ging er van uit dat kitao wat wilde leren. Dan is tekenen -> rekenen -> bouwen -> meten imo de beste manier (iig leuk).
Ding is binnen (8e besteld, 17e binnen) dus dat ging eigenlijk best uitstekend. Nu is het bij AliExpress wel zo dat zij niet verzenden, maar ook het geld vasthouden totdat jij je bestelling ontvangen hebt - betrouwbaar genoeg voor mij iig.franssie schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:40:
Geen idee hoe betrouwbaar dus maar eens een grappig buizen hoofdtelefoon versterkertje gekocht, altijd leuk en voor USD40,- te overzien mocht het helemaal fout gaan. En pas als het fout gaat kunnen we leren wat aliexpress doet om eea op te lossen natuurlijk. (oh - ik spreek nu wel veel karma aan ben ik bang)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tot op zekere hoogte hoor, zo had ik laatst dit boek en dat heb ik maar weer weggelegdTuurlijk, maar ik ging er van uit dat kitao wat wilde leren. Dan is tekenen -> rekenen -> bouwen -> meten imo de beste manier (iig leuk).

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 18-10-2012 18:01 . Reden: verkeerde link ]
[ Voor 11% gewijzigd door WeaZuL op 18-10-2012 19:01 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| const char prefix[] = {'~', 'A', 0x1, 0x2, '\0'}; volatile char *txPos; volatile uint8_t txCount; char txData[BUFFER_SIZE]; void Send(int length, char *str) { strcpy(txData, prefix); char len[] = {(char)length, '\0'}; strcat(txData, len); strncat(txData, str, length); txCount = length+5; txPos = txData; // Wait for empty transmit buffer while ( !( UCSRA & (1<<UDRE)) ) { } // Wait for IDLE while ( (PORTD & (1<<PD2)) ) { _delay_us(id * 5); } PORTD |= _BV(PD2); // Set PD2 high UCSRB |= (1<<TXEN); // Enable transmitter UCSRB |= (1<<TXCIE); // Enable transmission complete interrupt UCSRB |= (1<<UDRIE); UDR = *txPos; } ISR(USART_TXC_vect) // Data Transmission Complete { RS485_RE(); //RS485 is receiving } ISR(USART_UDRE_vect) // Data Register Empty: ready for more { txCount--; // A byte has been transmitted, so decrement... if(txCount) // if there's more data to be sent... { txPos++; UDR = *txPos; // write next byte to data buffer. } else { UCSRB&= ~(1<<TXEN); // Turn off transmitter. UCSRB&= ~(1<<UDRIE); } } int main() { sei(); while (true) { Send("Test"); _delay_ms(1000); } } |
ebay afstruinen zodra je weet wat de pitch en aantal pinnen zijn, en als dat niet gaat zul je zelf een bordje moeten maken. Gezien er niks interessants op het bord zit is dat ernstig eenvoudig.Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:01:
Ik denk dat ik met mijn vraag ook hier terecht kan. Weten jullie waar je de volgende onderdelen kunt kopen?
FFC kabels en een connector (veel gebruikt bij DIY-beamers)
[afbeelding]
(klikbaar)
[afbeelding]
(klikbaar)
[afbeelding]
(klikbaar)
Het gaat dus om de FFC kabel en de chip om 2 kabels aan elkaar te verbinden. (Aantal pins en pitch weet ik nu nog niet, dit zijn slechts voorbeeld foto's)
Ik heb de foto van http://www.diy-beamer.com, daar kun je ze ook kopen. Ik kan alleen nergens de verzendkosten vinden.
Ik heb ze nodig om de kabels in een monitor te verlengen.
En net nadat ik de computer had uitgezet en even naar het toilet ging, bedacht ik het me: wellicht dat de UDRIE-routine eerder wordt uitgevoerd dan het versturen van de byte in UDR.Corn schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 02:58:
Weet niet of je verder nog relevante code hebt weggelaten, maar dit gaat na de eerste Send() al mis vrees ik.
- Je set PORTD2 wel, maar clear't 'm nooit meer. Na de eerste keer je blokje Send gedaan te hebben, zal ie blijven hangen op de while.
- Je compiler gaat waarschijnlijk teuten om het feit dat je in main Send() called met een argument te weinig
- De UDR vlag staat geset bij startup (voor zover ik weet). Je start 'm met globale interrupts aan, en zet vervolgens de UDRIE ook aan. Je AVR zal dus éérst jumpen naar USART_UDRE, en volgens mij wil jij dat niet. Makkelijkste fix is eerst UDR laden, en daarna het interrupt enablen
- Je kunt al die bits wat sneller zetten door UCSRB|=(1<<TXEN)|(1<<TXCIE); te doen, maar dat is een kwestie van smaak.
In de wat duurdere mengpanelen zitten be-servode potmeters.... maar ik weet niet of de knoppies daar ook be-servood zijn.djneo-nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:04:
Ik vroeg mij af, Zijn er schakelaars die zichzelf kunnen verzetten.
Een schakelaar met een servo er in essentieel
Een relais?djneo-nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:04:
Ik vroeg mij af, Zijn er schakelaars die zichzelf kunnen verzetten.
Een schakelaar met een servo er in essentieel
Mijn punt is dat in een relais ook een schakelaar beweegt. Of moet je het echt optisch kunnen zien gebeuren? Want uiteindelijk is een relais een mechanische schakelaar.djneo-nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:43:
Een relais is niet wat ik zoek, het gaat niet echt om het schakelen van stroom, het idee is echt dat de schakelaar beweegt.
Oostenrijk wist ik al, maar dan weet ik nog niet wat de verzendkosten vanuit daar naar hier is. Ik koop nooit iets in het buitenland (op China/Hongkong na). En ik had me al aangemeld voordat ik het bericht hier plaatste om te kijken wat de verzendkosten waren, maar ook dan staan ze er niet bij.kitao schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:34:
Mogge,
@Mark3, de verzendkosten komen wrs pas in zicht als je bent ingelogd, dat is mij al eens eerder opgevallen bij een andere site.
En anders is het natuurlijk kleine moeite om even hun contactpagina aan te klikken :
http://www.diy-beamer.com/
Het is een Oostenrijkse site dus het zal wel niet boven de 15 euro uitkomen.
Maar mischien weet iemand anders wel een beter alternatief hoor, gisteren zag ik op allekabels.nl dat ze iets van 50.000 produkten hebben maar het zoeken naar een FFC kabel laat ik geheel aan jezelf over.
ik heb geen ervaring in de EL-scene, ik weet ook niet of ik zo'n kleine pitch zelf kan solderen..mux schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:47:
[...]
ebay afstruinen zodra je weet wat de pitch en aantal pinnen zijn, en als dat niet gaat zul je zelf een bordje moeten maken. Gezien er niks interessants op het bord zit is dat ernstig eenvoudig.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
[ Voor 44% gewijzigd door Atlas op 19-10-2012 22:29 ]
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Dat is het rare, ik had er genoeg load aan hangen, maar ik meette over de 2 diodes maar 0.2 volt spanningsverschil (nadat ik een volle batterij in mijn multimeter had gedaanfurby-killer schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:52:
Of gewoon 1117v33s kopen (dan wel soortgelijken), scheelt weer twee weerstandjes. En 3.3V ga je nog wel vaker nodig hebben.
En als hij enkel twee diodes in serie plaatst zonder voldoende load gebeurd er ook weinig
Prutskunde!mux schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:15:
Low-load geven diodes minder drop, elke diode. Dat betekent dus dat je gemakkelijk een te hoge spanning ergens op kunt raggen.
Maareh, wat studeerde jij ook alweer?
[ Voor 4% gewijzigd door Atlas op 19-10-2012 23:35 ]

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 20-10-2012 01:07 ]
Kijk dat is mooi om te horen. Dan zijn er iig alternatievenmux schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:12:
@Ik_ben_Mark3: er zijn ook idioten (hint: ik) die dat soort dingen tegen een schappelijke vergoeding ontwerpen en bouwen
Dat herinner ik me nog, die print had je toch zelf getekend en opgestuurd ?Flake schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:50:
http://youtu.be/MCulPy-m1Nk
Mine is alive as well
[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 20-10-2012 21:16 ]
Wie zegt er dat ik dat in huis doe?mux schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:12:
Zelf etsen is het tegenwoordig, afgezien van de hobbyfactor, gewoon niet meer waard. Je kunt voor $9.90 bij iteadstudio/seeedstudio printjes bestellen, dan moet je wel gek zijn om 50 euro aan materiaal in huis te houden om brakke printjes te bouwen waar geen moderne packages op kunnen, en waarbij je niet zonder idioot veel werk vias kunt plaatsen.
Tja, niet nodig je te verontschuldigen hoor, ik vond het knap gemaakt dat schreef ik al.Flake schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 21:34:
Zeker niet beter, je moet veel hogere toleranties aanhouden om zoiets te bouwen, via's moet je met een draadje door metaliseren (vandaar de puntjes op de bovenkant) plus het heeft drie pogingen gekost voordat ik er 1 had van fatsoenlijke kwaliteit. Dit was gewoon goedkoop, ben ook maar een student en had zin om te knutselen.

[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 21-10-2012 07:06 . Reden: afb. kleiner gemaakt ]
Echt experimenteel kan niet echt gezien die LEDs niet een harde limiet hebben, ze gaan gewoon steeds sneller kapot/worden heter als je te veel stroom gebruikt.Atlas schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 02:12:
Iemand enig idee van de stroom van deze RGB led? http://dx.com/p/5-watt-70-lumen-rgb-led-emitter-20999?item=2
Ik wilde er eigenlijk 350mA (per kleur) doorheen pompen, maar iemand een beter idee?
Hoe zou je zoiets experimenteel kunnen vaststellen?

[ Voor 26% gewijzigd door mad_max234 op 23-10-2012 13:59 ]
Kost ietsje meer maar dan heb je ook WLAN, dual Gigabit Ethernet en een scherm.Mr_gadget schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:34:
Interessant! Dit is een soort Raspberry Pi 2.0
Alleen jammer van de 10/100 ethernet, als het gigabit was dan was dit ook nog een interessante DIY lowpower nas (voor zover de ethernetpoort ook niet aan de usb hangt zoals bij de RPi).
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 23-10-2012 17:17 ]
[ Voor 12% gewijzigd door darkvortex op 23-10-2012 19:49 ]
U mag zich hier melden: [Discussie] Arduino-topicdarkvortex schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:48:
Heeft hier iemand een idee hoe je de parallelle poort van een pc kan besturen op de meest simpele manier?
We zijn namelijk bezig met een aansturing van een oude robot arm in onze school.
Tot nu toe hebben we het geprobeerd te programmeren met turbo pascal maar dat heeft niet zo'n mooie gui.
Ook heb ik al het internet eens af gesurft en het één en ander gevonden ,maar niet echt concreet wat ik zocht.
Heeft iemand misschien kant en klare oplossingen of mooie ideetjes in vb alle input is welkom.
[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 23-10-2012 19:57 ]
Ok zal ik doen ik dacht dat het hier juist stondmcDavid schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:50:
[...]
U mag zich hier melden: [Discussie] Arduino-topic
Oh, da's een specifiek type LED, momenteel de meest efficiënte LED. Kun je ongeveer 860 lumen uit pompen @ 10W.kitao schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:15:
Wat is dat dan mux , een Cree XM-L ?![]()
Een vierkant koplampje ?
(ps, mooi gemaakt hoor)
http://www.eye-home.net/study/vwo/dynamo1997/Uit de grafiek van het geleverde vermogen (fig. 6) blijkt dat de HR-dynamo - zeker bij hogere snelheden - duidelijk beter presteert dan de gewone dynamo. Beide dynamo's zouden volgens het opschrift 3 Watt moeten leveren, maar de normale dynamo komt niet veel verder dan 2.1 Watt en als we de lijn door zouden trekken, zou de dynamo theoretisch zo'n 2.2 à 2.3 Watt kunnen leveren. We verwachten namelijk dat lijn steeds horizontaler gaat lopen en dat het geleverde vermogen bij hogere snelheden nauwelijks meer zal toenemen. Een dergelijk verloop is ook bij de HR-dynamo te zien, maar de HR-dynamo levert bij iets minder dan 20 km/u al 3 Watt. Er is dus een duidelijk verschil tussen beide dynamo's.
Gewoon op dit forum aanwezig:darkvortex schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:48:
Heeft hier iemand een idee hoe je de parallelle poort van een pc kan besturen op de meest simpele manier?
We zijn namelijk bezig met een aansturing van een oude robot arm in onze school.
Tot nu toe hebben we het geprobeerd te programmeren met turbo pascal maar dat heeft niet zo'n mooie gui.
Ook heb ik al het internet eens af gesurft en het één en ander gevonden ,maar niet echt concreet wat ik zocht.
Heeft iemand misschien kant en klare oplossingen of mooie ideetjes in vb alle input is welkom.
Er komt een grote 15-cel li-ion accu in mijn fiets te zitten voor alle elektra. Dat komt in deel 2 van deze net gepubliceerde blog. Ik heb ruwweg 1kWh aan op de TU Delft weggesmeten li-ion batterijen (bijna allemaal 18650's) liggen, dus daar grijp ik er dan een paar van en soldeer ze aan elkaar voor dit soort dingen.kitao schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:18:
@10Watt
En maak je dan gebruik van een dynamo of van een verspillende batterij ?
Volgens deze tekst kom je zelfs met een HR-dynamo niet verder als 3 watt.
Heb je ook een ultrafire wf-501b? Want die dingen zijn *geniaal*. Ik heb op al m'n fietsen een houder voor die lampen zitten.mcDavid schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:01:
Er gaat één 18650 cel in mijn lampje.
Nope, mijne heeft een iets grotere reflector (weet het precieze typenummer niet). Niet dat dat echt uitmaakt, mijn huisgenoot heeft nog een slag grotere reflector maar die geeft precies even veel licht. Die lampjes ontlopen elkaar heel weinig, zolang er maar een XM-L led in zit.mux schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:05:
[...]
Heb je ook een ultrafire wf-501b? Want die dingen zijn *geniaal*. Ik heb op al m'n fietsen een houder voor die lampen zitten.
Iets met een timertje kan lastig worden: ik gebruik alle timers al voor het PWM'en van de LED-strips.base_ schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 02:30:
voor zover ik mij kan herinneren doet hij daar niks mee inderdaad, als je dus geen aparte handshaking signalen hebt wordt hiervoor vaak een timertje getriggerd door de tx welke de data-send actief houdt gedurende minstens een byte zodat deze helemaal aankomt na de startbit, daarna schakelt hij dan weer over naar recieve mode. Als je dus geen vaste baudrate hebt moet je dan ook nog eens uitgaan van de laagste bitrate waardoor het even kan duren voordat de richting geswitched wordt.
Timer is een groot woord: Met creatief gebruik van de UART send interrupt kom je ook een heel eind.maikel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:56:
Iets met een timertje kan lastig worden [...]
Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!
Nou ja, dat is eigenlijk hetzelfde als met de discussie over de wind- en kolencentrale-energie hè ?furby-killer schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:43:
Hoe is een batterij verspillend? De meeste mensen die ik ken met zelfbouw LED voorlampen (en dus met zulke LEDs, niet mensen die paar 5mm ledjes in een lamp stoppen), gooien er één of meerdere Li-ion cellen in (18650s zoals mcDavid heeft zijn dan populairste). Kan je gewoon opladen als die leeg zijn. Als je niet oplaadbare batterijen erin doet zou het wel snel gaan.
Dat komt natuurlijk omdat de led (waarschijnlijk) met hetzelfde (m)A aangedreven word, de reflector bepaalt meer of het een flood of throw zaklamp is (throw is verweg en smal schijnen, flood is dichtbij en breed). Maar je hebt gelijk meeste van dat soort lampjes geven evenveel licht.mcDavid schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:40:
[...]
Nope, mijne heeft een iets grotere reflector (weet het precieze typenummer niet). Niet dat dat echt uitmaakt, mijn huisgenoot heeft nog een slag grotere reflector maar die geeft precies even veel licht. Die lampjes ontlopen elkaar heel weinig, zolang er maar een XM-L led in zit.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Vaak gebruiken ze gewoon een 555 oid zie bv: http://www.lvr.com/rs-485_circuits.htmmaikel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:56:
[...]
Iets met een timertje kan lastig worden: ik gebruik alle timers al voor het PWM'en van de LED-strips.
Maar ik kan het natuurlijk ook in de main-loop gooien.

http://www.adrian-kingston.com/SEA5.htmQ: Where can I get replacement bulbs for the meter lights?
The correct original part for the meter light pilot lamps is Technics part number XAMR74S17 and you may be able to order them here although even if they are available they are $2.33 each! You can also getsomething similar from Radio Spares in the UK which are R.S. Part number 655-9693 which can be ordered here if you are in the UK. The spec is T3.8, axial lamp 10/15V, 55ma, 3/4 inch in length.
[ Voor 42% gewijzigd door kitao op 25-10-2012 05:30 . Reden: edit ]

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 25-10-2012 16:58 ]

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 25-10-2012 17:54 . Reden: 28 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq