Bedankt voor de toelichting Sprite want dat wist ik dus niet. Ik begreep er al niks van van die verschillen in verzendkosten.
Hmpf, waarom zijn 433 Mhz ontvangers/ verzenders en ondergetekende niet compatibel?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Met watAtlas schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:38:
Hmpf, waarom zijn 433 Mhz ontvangers/ verzenders en ondergetekende niet compatibel?
Ik probeer wat simpele communicatie tussen die 2 op te zetten maar er zit onwijs veel ruis op de lijn en de berichten komen niet lekker door (stuur je bv een reeks U's met daartussen in een 1, krijg je die reeks U's terug alleen is je 1 vervangen door een g....).
Dus schiet mij maar lek
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Als je zender en ontvanger hebt, moet het dan per sé die 433mhz zijn? Want er zijn veel simpelere oplossingen. (Zigbee).
Neuh, als er betere (en even dure
) oplossingen zijn waar je gewoon 'RS232' signaal mee kan oversturen is dat uiteraard ook prima 
Suggesties?
Suggesties?
Ligt een beetje aan de toepassing, is Bluetooth niet wat?
My favorite programming language is solder.
Je kunt proberen de zender wat meer spanning te geven, en vaak moet je ook de rs232 inverteren, omdat anders de zender constant aan staat als je geen data stuurt.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
In dat geval is Xbee (protocol heet zigbee zie ik, Xbee is de module die je nodig hebt) waarschijnlijk de simpelste optie, al kost het ook op ebay nog wel wat meer dan 433MHz zenders.Atlas schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:21:
Neuh, als er betere (en even dure) oplossingen zijn waar je gewoon 'RS232' signaal mee kan oversturen is dat uiteraard ook prima
Suggesties?
Xbee is in principe namelijk heel simpel (al zelf nog nooit gebruikt): je verbindt RX/TX van je xbee module met die van je microcontroller (of wat je dan ook gebruikt om je signalen te maken), en je bent klaar. (Hij wilt 0-3.3V als niveaus hebben, dus daar moet je wel even rekening mee houden).
Standaard werkt hij namelijk 'transparant', hij doet gewoon alsof hij seriele kabel is tussen twee modules. Uiteraard kan je ook een hele hoop meer instellen als je andere eisen hebt, maar dat is het basic idee. Je heb ook nog andere versies, die soortgelijk werken maar dan met bluetooth/wifi (wifly is de laatste).
Deze heb ik thuis liggen, zijn een stuk goedkoper dan Xbee:
http://77.162.55.232/usbscope/uart_index.html
http://77.162.55.232/usbscope/uart_index.html
Probleem met die goedkope dingen is dat het veelal AM is en AM zeer makkelijk andere signalen oppakt.
FM setjes zijn wat duurder maar is het zeker waard.
Ik heb zelf voor een project deze:
Na het wegwerken van een bugje wat mogelijk door een te lage baudrate komt heb ik geen problemen met deze set.
FM setjes zijn wat duurder maar is het zeker waard.
Ik heb zelf voor een project deze:
Na het wegwerken van een bugje wat mogelijk door een te lage baudrate komt heb ik geen problemen met deze set.
Bluetooth heeft een seriele laag, maar ik vind bluetooth alles behalve stabiel werken. Als dat geen eis is....
Ik ben zelf erg te spreken over nrf24L01's, maar die vereisen een eigen protocol om er een uart-wireless-uart brug van te maken.
Het voordeel is dat ze ingebouwde error checking hebben. Ik heb er nu een ultra stabiele uart overheen met 0% errors. Als je uit range loopt.... is er geen data... moment dat je in range komt... data.
Bij bluetooth heb ik minder succes om fatsoenlijk te reconnecten als de power of het bereik ineens weg valt. (Vooral mijn Nokia maakt er een zooitje van, maar ik geef Nokia en niet de BT standaard, daar de schuld van.)
Ik ben zelf erg te spreken over nrf24L01's, maar die vereisen een eigen protocol om er een uart-wireless-uart brug van te maken.
Het voordeel is dat ze ingebouwde error checking hebben. Ik heb er nu een ultra stabiele uart overheen met 0% errors. Als je uit range loopt.... is er geen data... moment dat je in range komt... data.
Bij bluetooth heb ik minder succes om fatsoenlijk te reconnecten als de power of het bereik ineens weg valt. (Vooral mijn Nokia maakt er een zooitje van, maar ik geef Nokia en niet de BT standaard, daar de schuld van.)
Audio op laag pitje.
Na bestudering van de handleidingen van de K400B en de K8081 gaat het beiden niet worden.
De K4004B heeft een niet meegeleverde ringkerntrafo nodig van maar liefst 225VA die 50 euro kost en de K8081 kan je maar eén ingang op zetten en maar 1 speaker en dan heb je nog niet eens volumeregeling.
Gisteren heel de dag zitten googelen maar het valt mij tot nu toe tegen wat ik kan vinden over bouwpakketten van bijvoorbeeld een geintegreerde versterker inclusief een nette behuizing.
Ja, ze zijn er wel zoals bij Audio-Note maar klik niet de prijslijst aan want dan val je meteen achterover van je stoel.
Neem bijvoorbeeld een Pioneer A-10, die kost rond de 150 euro fabrieksgemaakt :

klik
En vergelijk dit dan met een willekeurig bouwpakketje wat je zoal tegenkomt op DIY-sites:

http://diyaudioprojects.com/Chip/AMP6-DIY-T-Amp-Kit/
dan zal het me niet verbazen als die laatste nog over die prijs heen gaat.
Kortom, dit is voor mij nog niet het einde van het 'audio-avontuur' maar het zal nog wel langer zoeken worden als ik dacht totdat ik wat geschikst tegenkom.
Voor wie een goede tip heeft dat leidt tot een bouwkit wat maar enigzins lijkt op die pioneer en dat ook rond dezelfde prijsklasse ligt (liefst max 120) is welkom.
Ondertussen zoek ik zelf nog even verder op bijv het audio-forum en andere sites.
Alvast bedankt.
Na bestudering van de handleidingen van de K400B en de K8081 gaat het beiden niet worden.
De K4004B heeft een niet meegeleverde ringkerntrafo nodig van maar liefst 225VA die 50 euro kost en de K8081 kan je maar eén ingang op zetten en maar 1 speaker en dan heb je nog niet eens volumeregeling.
Gisteren heel de dag zitten googelen maar het valt mij tot nu toe tegen wat ik kan vinden over bouwpakketten van bijvoorbeeld een geintegreerde versterker inclusief een nette behuizing.
Ja, ze zijn er wel zoals bij Audio-Note maar klik niet de prijslijst aan want dan val je meteen achterover van je stoel.
Neem bijvoorbeeld een Pioneer A-10, die kost rond de 150 euro fabrieksgemaakt :

klik
En vergelijk dit dan met een willekeurig bouwpakketje wat je zoal tegenkomt op DIY-sites:

http://diyaudioprojects.com/Chip/AMP6-DIY-T-Amp-Kit/
dan zal het me niet verbazen als die laatste nog over die prijs heen gaat.
Kortom, dit is voor mij nog niet het einde van het 'audio-avontuur' maar het zal nog wel langer zoeken worden als ik dacht totdat ik wat geschikst tegenkom.
Voor wie een goede tip heeft dat leidt tot een bouwkit wat maar enigzins lijkt op die pioneer en dat ook rond dezelfde prijsklasse ligt (liefst max 120) is welkom.
Ondertussen zoek ik zelf nog even verder op bijv het audio-forum en andere sites.
Alvast bedankt.
Je kunt ook nog even hier kijken:
http://www.conrad.nl/ce/n...terker-HiFi-bouwpakketten
http://www.conrad.nl/ce/n...terker-HiFi-bouwpakketten
A's zijn 'nieuwere' versies van een atmega chip. Ze zijn zo goed als identiek, enkel hebben ze groter voedingsspanningsbereik (en volgens mij soms ook hogere snelheid op lagere voedingsspanning, maar niet zeker over die, en bij deze iig niet het geval), en ook lager verbruik in sommige modi.
De gewone zal wel duurder zijn omdat die vast niet of nauwlijks meer gemaakt wordt, dus je kan zelf gewoon het beste de A kopen.
De gewone zal wel duurder zijn omdat die vast niet of nauwlijks meer gemaakt wordt, dus je kan zelf gewoon het beste de A kopen.
[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 09-10-2012 21:20 ]
Ah ok thanks, ik was al aan het zoeken naar releasedates van amtel maar kon ze niet echt vinden, las ook ergens anders dat de A versie de Automotive versie was, maarja waarom die dan de helft zou kosten.furby-killer schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 21:20:
A's zijn 'nieuwere' versies van een atmega chip. Ze zijn zo goed als identiek, enkel hebben ze groter voedingsspanningsbereik (en volgens mij soms ook hogere snelheid op lagere voedingsspanning, maar niet zeker over die, en bij deze iig niet het geval), en ook lager verbruik in sommige modi.
Dan ga ik iig voor de A versie
[quote]Atlas schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:59:
[...]
Ik probeer wat simpele communicatie tussen die 2 op te zetten maar er zit onwijs veel ruis op de lijn en de berichten komen niet lekker door (stuur je bv een reeks U's met daartussen in een 1, krijg je die reeks U's terug alleen is je 1 vervangen door een g....).
Dus schiet mij maar lek
[/quote]
Ik geef het op... Ik snap er geen zak van
Zelfs een simpele opstelling ala: FT232L - inverter - zender {--------------} ontvanger - inverter - max232
Werkt niet
Krijg soms wel de goeie tekens door, maar vaak ook niet
Post maar even hier neergezet, waar het hoort:
Atlas in "433MHz-communicatie met microcontrollers"
[ Voor 10% gewijzigd door Atlas op 09-10-2012 22:11 ]
Pffff, anders verbind je in een onoplettend moment vcc en gnd op meerdere plekken aan elkaar onder een 100 pins chip. PCB ging in rook op 
Nu maar wat nieuwe PCB's bestellen
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 10-10-2012 23:53 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 18:25:
hier staan ook nog wat bouwdozen:
http://www.ringkerntrafo.nl/43-buizenbouwkits
Er stond 120 max borroz, geen 1200
Ik heb geloof ik al wat gevonden, helaas zonder bekasting, geen voeding, geen volumeregeling, geen rca-aansluitingen maar toch, die print bevalt me wel.
Lekker groot en vierkant.
Even een oude versterker of radio ergens optrommelen en dan kan ik die bekasting wellicht gebruiken om dit spulletje te gaan inbouwen.
Dat wordt dan echter wel een heel geduldig trajectje met weinig spoed ..

14 x 17 cm
200W stereo
http://www.quasarelectron...er-mono-stereo-output.htm
Helaas ook geen bouwhandleiding online, die zit in de doos dus alvast even spieken is er niet bij.
Totaal incl. btw en incl. verzendkosten 105 Britse ponden = 130 euro.
Tja, voor 30 euro erbij heb je dus een gloednieuwe pioneer A10 kant en klaar.
Maar goed, het blijft hobby natuurlijk hoewel me nu wel duidelijk is geworden dat zelf bouwen echt niet goedkoper is als van de plank kopen.
Dat is de reden waarom ik vaak geschikte trafo's en behuizingen bewaar, zo heb ik laatst een 4x 80 watt per kanaal versterker gebouwd voor 50 euro met 4 TDA7293 printjes van ebay en een heleboel slooponderdelen.
[ Voor 8% gewijzigd door bobo1on1 op 11-10-2012 00:07 ]
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Pech !LED-Maniak schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:52:
Pffff, anders verbind je in een onoplettend moment vcc en gnd op meerdere plekken aan elkaar onder een 100 pins chip. PCB ging in rook op
Maar hoe je een print kan laten maken dat moet ik ook eens uitzoeken, vaak zie je in boeken een getekende print en die moet je dan kopieren/afdrukken op doorzichtig papier en dat kan je dan weer naar een printfabrikant opsturen ofzo.
Tot nu toe heb ik me daar nog niet aan gewaagd.
@bobo
Daar heb je ook groot gelijk in alleen had ik nooit verwacht dat ik hier weer mee zou beginnen dus na een grote opruiming anderhalf jaar geleden heb ik vrijwel geen voorraad meer.
Stom, ik weet het en nu heb ik enkel een gedemonteerde kapotte kruimeldief in huis
Kan ik omgekeerd aangesloten misschien gebruiken als koelvennetje
[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 11-10-2012 00:17 ]
@kitao
Zo te zien kan je dan net zo goed de inhoud in die oude versterker laten zitten want dit was in 1980 qua schakeling en halfgeleiders al niet modern meer. (Blinkenlights zwaait naar de 2N3055s in z'n Quad 303 uit 1969) Dat doet op zich aan de functionaliteit niet af, maar de prijs roept bij mij een "hmmm" op.
Belangrijk punt is dat deze versterker zo te zien nog een externe beveiliging nodig heeft. Als je er een trafo aanhangt die het opgegeven uitgangsvermogen trekt is dit zeker geen kortsluitvast ontwerp. Dan zou ik liever voor minder geld printjes met een LM 3886 of TDA7293 regelen. Zeker als je meteen een mooi kastje erbij wil kan je eens op audiophonics.fr kijken. (geen relatie mee, wel eens naar tevredenheid iets besteld)
Zo te zien kan je dan net zo goed de inhoud in die oude versterker laten zitten want dit was in 1980 qua schakeling en halfgeleiders al niet modern meer. (Blinkenlights zwaait naar de 2N3055s in z'n Quad 303 uit 1969) Dat doet op zich aan de functionaliteit niet af, maar de prijs roept bij mij een "hmmm" op.
Belangrijk punt is dat deze versterker zo te zien nog een externe beveiliging nodig heeft. Als je er een trafo aanhangt die het opgegeven uitgangsvermogen trekt is dit zeker geen kortsluitvast ontwerp. Dan zou ik liever voor minder geld printjes met een LM 3886 of TDA7293 regelen. Zeker als je meteen een mooi kastje erbij wil kan je eens op audiophonics.fr kijken. (geen relatie mee, wel eens naar tevredenheid iets besteld)
@kitao: de meeste werken op het principe: stuur ons de layers op en wij maken uw print (vooral de Chinezen) sommige hobbyisten doen het nog wel op de oudere manier, maar dan direct printen op het pcb enzo ontwikkelen of ze frezen het. Zelf laat ik mijn printen maken bij itead/seeed studio's (de Chinezen) duurt +-20 dagen en dan staan ze aan je deur met een klein pakje.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
@blinkenlights
Er is nog niks besteld gelukkig want die 130 euro dat zijn voor mij bijna 3 maanden elektronicabudget of iig 2 maanden.
Ik heb er ook niet zo'n haast mee, ik heb pas een versterkertje in elkaar gezet dus de grondbeginselen zijn geen echte uitdaging meer.
Nu ga ik meer voor het mooie en functionele ( moet geen smd solderen worden ofzo )
Ben pas twee dagen aan het zoeken en kwam ook op got een leuk topic tegen waarvan veel links echter niet meer werken, is ook niet zo vreemd want topic is uit 2004 maar ik ben wel bezig het door te lezen.
Zelfbouw versterker
En jij bedoelt deze denk ik :
http://www.audiophonics.com/
Ik zal het nakijken natuurlijk en mijn voorkeur gaat uit naar een complete kit met onderdelen en printplaat want anders wordt het te moeilijk voor mijn nivo.
@Damic
Bedankt, als het zover is dat ik iets tegen kom waar ik een print voor nodig heb dan open ik er een topicje over of ik breng het hier naar voren in de kroeg.
Hopelijk ben jij dan ook aanwezig voor wat adviezen
Er is nog niks besteld gelukkig want die 130 euro dat zijn voor mij bijna 3 maanden elektronicabudget of iig 2 maanden.
Ik heb er ook niet zo'n haast mee, ik heb pas een versterkertje in elkaar gezet dus de grondbeginselen zijn geen echte uitdaging meer.
Nu ga ik meer voor het mooie en functionele ( moet geen smd solderen worden ofzo )
Ben pas twee dagen aan het zoeken en kwam ook op got een leuk topic tegen waarvan veel links echter niet meer werken, is ook niet zo vreemd want topic is uit 2004 maar ik ben wel bezig het door te lezen.
Zelfbouw versterker
En jij bedoelt deze denk ik :
http://www.audiophonics.com/
Ik zal het nakijken natuurlijk en mijn voorkeur gaat uit naar een complete kit met onderdelen en printplaat want anders wordt het te moeilijk voor mijn nivo.
@Damic
Bedankt, als het zover is dat ik iets tegen kom waar ik een print voor nodig heb dan open ik er een topicje over of ik breng het hier naar voren in de kroeg.
Hopelijk ben jij dan ook aanwezig voor wat adviezen
[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 11-10-2012 00:43 ]
Nee, ik bedoel echt www.audiophonics.fr. Die .com website geeft me wat teveel audiofiele kriebels van het verkeerde soort.
ok bedankt
nu werkt de link wel, copy/paste werkte niet op google.
ik ga het op mn gemak eens doorspitten.
tot morgen allemaal
nu werkt de link wel, copy/paste werkte niet op google.
ik ga het op mn gemak eens doorspitten.
tot morgen allemaal
Verwijderd
it's alive .......Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 15:58:
[afbeelding]
mijn zondagmiddag weer goed besteed.. van oude onderdelen een mini, verrijdbare wifi NAS van maar liefst 250GB( ook geschikt als bureauklokje)
Cool! Echt erg leuk gedaan 
Mooie werkplek ook die je daar hebt zo te zien!
Mooie werkplek ook die je daar hebt zo te zien!
[ Voor 46% gewijzigd door wesleytjuh op 11-10-2012 14:27 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Kitao: Waarom ga je niet voor iets moderners? Zeker in China zijn leuke audiomodules te krijgen. Ik heb bijvoorbeeld [url="http://www.ebay.nl/itm/4-X-100W-Class-D-Audio-Amplifier-Combo-Kit-w-MW-24V-450W-Power-Supply-TK2050-/110953400899?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item19d5568a43"l]zoeen[/] in mijn woonkamer staan. Deze specifiek is een klasse-D-versterker, dus misschien niet helemaal audiofiel verantwoord, maar waarschijnlijk niet veel slechter dan dat 130W stuk antiek wat jij noemde, 4-kanaals en een stuk goedkoper.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Je kunt altijd nog kijken naar de TDA20xx reeks. Een TDA2030, TDA2040 en de TDA2050 zijn IC's wat een beetje in je wensen valt, zeer betaalbaar zijn en een versterker zelfs op een stukje gaatjesprint te maken is.
TDA2050
http://www.datasheetcatal...microelectronics/1461.pdf
http://www.amazon.com/TDA...ER-TDA2050V/dp/B008F5HU5A
En voor een tientje per kanaal in huis:
http://www.ebay.nl/itm/1-...nents&hash=item51a097237e
En bruggen is ook mogelijk voor een dubbel vermogen....
Hou je geld zat over voor een goede voeding, aansluitmateriaal en een leuk kastje....
Nog een aardig artikel:
http://diyaudioprojects.c...050-Hi-Fi-Chip-Amplifier/
TDA2050
En voor een tientje per kanaal in huis:
En bruggen is ook mogelijk voor een dubbel vermogen....
Hou je geld zat over voor een goede voeding, aansluitmateriaal en een leuk kastje....
Nog een aardig artikel:
[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 11-10-2012 15:04 ]
Audiotechnisch zijn vrijwel alle klasse-D versterkers - mits goede filters ingebouwd - precies even goed als klasse-A/B. De beperking zit hem ook helemaal niet in versterkers; je speakers en akoestiek zijn orde-groottes belangrijker. Het is redelijk nutteloos (objectief gezien) om veel geld aan je versterker uit te geven.Sprite_tm schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:41:
Kitao: Waarom ga je niet voor iets moderners? Zeker in China zijn leuke audiomodules te krijgen. Ik heb bijvoorbeeld [url="http://www.ebay.nl/itm/4-X-100W-Class-D-Audio-Amplifier-Combo-Kit-w-MW-24V-450W-Power-Supply-TK2050-/110953400899?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item19d5568a43"l]zoeen[/] in mijn woonkamer staan. Deze specifiek is een klasse-D-versterker, dus misschien niet helemaal audiofiel verantwoord, maar waarschijnlijk niet veel slechter dan dat 130W stuk antiek wat jij noemde, 4-kanaals en een stuk goedkoper.
Klopt helemaal, Een versterker doet zijn ding wel maar een goede speaker en de juiste bekisting er omheen bepaalt heel veel in het geluid.
Met het gevaar hier een flinke discussie los te trekken (wat niet mijn bedoeling ismux schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:06:
[...]
Audiotechnisch zijn vrijwel alle klasse-D versterkers - mits goede filters ingebouwd - precies even goed als klasse-A/B. De beperking zit hem ook helemaal niet in versterkers; je speakers en akoestiek zijn orde-groottes belangrijker. Het is redelijk nutteloos (objectief gezien) om veel geld aan je versterker uit te geven.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Niet iedere versterker is gelijk. Een luidspreker is een complexe belasting, en het is van belang dat een versterker deze goed strak kan aansturen, zonder daarbij instabiel te raken en/of te gaan vervormen.
Maar dat kan denk ik zowel met klasse-D als met traditionele klasse-A/B.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Heh, ik had het dan ook over 'audiofiel' verantwoord, koperkabels zou je ook niet 'audiofiel' verantwoord kunnen noemen. Sommige van die mensen staan namelijk op de welbekende zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht om goed geluid te krijgen
Maar zo ver wil ik het heus niet trekken hoor! Koper is prima, en elfjes bestaan niet.Sprite_tm schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:38:
Heh, ik had het dan ook over 'audiofiel' verantwoord, koperkabels zou je ook niet 'audiofiel' verantwoord kunnen noemen. Sommige van die mensen staan namelijk op de welbekende zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht om goed geluid te krijgen
Zou iemand kunnen vertellen hoe je hier de draairichting om kan keren?
Door een ander signaal op de drivers te zetten. Dat kan in deze schakeling niet. Je moet een tweede pwm aansluiting maken die op de andere ingang van de driver zit. Je wilt dat (1) en (4) aangeschakeld worden of (2) en (3). Waarschijnlijk zal het signaal op driver 1 en driver 2 wel iets zijn van:
aansluiting1 1 (hoog, 5 volt?) aansluiting2 1 -> remmen
0 1 -> linksom
1 0 -> rechtsom
0 0 -> uitlaten rollen / uit
Zoiets als in dit plaatje b.v. (hoewel die weer niet kan remmen)
http://img.photobucket.co...twheels_454/H_Bridge2.jpg
0 1 -> linksom
1 0 -> rechtsom
[ Voor 35% gewijzigd door Mr_gadget op 11-10-2012 19:25 . Reden: schema niet goed genoeg bekeken.. ]
Dat dacht ik dus ook, maar dit is een lab van een uni ergens, waarin staat dat deze schakeling beide kanten op kan draaien, maar ik kon er niet achter komen hoe danMr_gadget schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:19:
Door een ander signaal op de drivers te zetten. Dat kan in deze schakeling niet. Je moet een tweede pwm aansluiting maken die op de andere ingang van de driver zit. Je wilt dat (1) en (4) aangeschakeld worden of (2) en (3). Waarschijnlijk zal het signaal op driver 1 en driver 2 wel iets zijn van:
0 1 -> linksom
1 0 -> rechtsom
Het ging mij eigenlijk om de mosfet beveiliging die hier opzat, door de inverter zullen de andere poorten altijd dicht gaan.
Neem aan de driver op de ene mosfet het signaal doorgeeft en op de andere het geinverteerde signaal zet. Want anders zet je 1 tak van de brug aan en sluit je de voeding kort op de ground. Het is verder wel een goede site overigens, had hem zelf ook al eerder gevonden.
Waarvoor is de C_B condensator (zie plaatje) trouwens voor? Om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren als de aansturing wegvalt, vind de beschrijving niet heel duidelijk. De beschrijving:
Waarvoor is de C_B condensator (zie plaatje) trouwens voor? Om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren als de aansturing wegvalt, vind de beschrijving niet heel duidelijk. De beschrijving:
Boot Strapping Capacitor (C_B)
The bootstrapping capacitor should be sized large enough such that it can provide enough charge to keep the gate on for the duration of the PWM duty cycle.
Since the example circuit does not have a watchdog functionality, it is also necessary to make sure the bootstrapping capacitor is not too large. If the bootstrapping capacitor is too large and the mosfet is held in the on state for a long period of time, the capacitor will slowly discharge and Vgs will slowly transition from 10V to 0V. Since the micro-controller keeps the motor stationary by maintaining a 50% duty cycle, this condition can easily occur when the micro-controller is reset and a 0% duty cycle (full reverse) is sent to the H-bridge. The most noticeable effect is that powering down the micro-controller will cause the motor to lurch in reverse. Also, keeping Vgs in the half-on state for a long period can damage the mosfet because the large voltage drop between the drain and the source will dissipate significant energy.
In general, increasing the mosfet “gate charge” will necessitate an increase in the Cb value.
[ Voor 71% gewijzigd door Mr_gadget op 11-10-2012 21:34 ]
Met andere woorden kent het geen duidelijke schakelstanden maar een dutycycle regeling
Met een duty cycle onder de 50% is het 1 kant op
Met een duty cycle op 50% stilstand
Met een dutycycle groter dan 50% de andere kant op.
Ah ok dus toch, maar komt dit door de inverters? Ik zie niet echt iets wat het signaal "splitst".memphis schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:56:
Met andere woorden kent het geen duidelijke schakelstanden maar een dutycycle regeling
Ok, bedankt.
Ik ben bezig dit allemaal door te nemen en er zitten zeker goede tips bij. Het is echter nog te vroeg (of te laat midden in de nacht) om hier een gefundeerd antwoord op te geven.
Er zijn plus en min-puntjes op het eerste gezicht maar dat wil ik liever wat duidelijker formuleren en dat zal wrs in het weekend worden.
Eigenlijk weet ik al wat er moet gebeuren.
Onderstaand moet in 1 behuizing komen want dit is geen gezicht en mijn vrouw durft amper nog die kamer in te lopen bang om geshockt te worden.

Wat ik dan weer niet begrijp is waarom een fabrikant van versterkerkits zoals Velleman dan een K8084 volume/toon-regeling verkoopt met als advies om de trafo zover als mogelijk te verwijderen van de volumeregelaar want hoe wou je dat dan ooit in een normale behuizing gaan zetten die niet kamerbreed is ?!
Lees maar mee op pagina 9 :
http://www.velleman.eu/do...assembly_manual_k8084.pdf
Maar goed, dit mechanische wat weinig te maken heeft met elektronica en wat wrs een langdurig projectje zal gaan worden ga ik toch eerst proberen en dan kijk ik wel verder.
Ondertussen kan ik gewoon weer verder gaan met mcu's
Ik ben bezig dit allemaal door te nemen en er zitten zeker goede tips bij. Het is echter nog te vroeg (of te laat midden in de nacht) om hier een gefundeerd antwoord op te geven.
Er zijn plus en min-puntjes op het eerste gezicht maar dat wil ik liever wat duidelijker formuleren en dat zal wrs in het weekend worden.
Eigenlijk weet ik al wat er moet gebeuren.
Onderstaand moet in 1 behuizing komen want dit is geen gezicht en mijn vrouw durft amper nog die kamer in te lopen bang om geshockt te worden.

Wat ik dan weer niet begrijp is waarom een fabrikant van versterkerkits zoals Velleman dan een K8084 volume/toon-regeling verkoopt met als advies om de trafo zover als mogelijk te verwijderen van de volumeregelaar want hoe wou je dat dan ooit in een normale behuizing gaan zetten die niet kamerbreed is ?!
Lees maar mee op pagina 9 :
http://www.velleman.eu/do...assembly_manual_k8084.pdf
Nou, leuk dan als je dit allemaal in 1 kastje wil zetten, dat wordt dus een matroesjka-poppetje van kastjes in een kastje en dan weet je vantevoren nog niet zeker of alles bromvlieg vrij is.Om brom te vermijden zet de trafo en de K8084 allebei in een metalen behuizing en (wederom) om brom te vermijden zet de trafo zover als mogelijk op afstand van de K8084.
Maar goed, dit mechanische wat weinig te maken heeft met elektronica en wat wrs een langdurig projectje zal gaan worden ga ik toch eerst proberen en dan kijk ik wel verder.
Ondertussen kan ik gewoon weer verder gaan met mcu's
[ Voor 71% gewijzigd door kitao op 12-10-2012 02:14 ]
De splitsing gebeurt door de inverter die de onderste fet driver aanstuurt.Megamind schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:59:
[...]
Ah ok dus toch, maar komt dit door de inverters? Ik zie niet echt iets wat het signaal "splitst".
Wel opletten bij deze schakeling, je kan hem niet voor eeuwig op 0% of 100% duty cycle laten draaien want dan lopen de condensatoren van de high side drivers leeg, dan zakt de gate spanning van mosfets 1 en 3 in en krijgen ze zoveel vermogen te verwerken dat ze waarschijnlijk stuk gaan.
Zo ver mogelijk ervandaan betekend niet dat je het in een andere kamer moet doen, maar dat je niet wilt dat magnetische velden van je trafo op je volumeregeling inkoppelen. Dus als jouw trafo aan ene kant van behuizing zit, zet jij je volumeregeling aan de andere kant.
Oeps, ik had natuurlijk ook moeten zeggen: elke *goed ontworpen* klasse-D versterker. Klasse-D is net als A/B niet per definitie stabiel met elke belasting.Gwannoes schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:45:
[...]
Met het gevaar hier een flinke discussie los te trekken (wat niet mijn bedoeling is) wil ik hier toch even op reageren:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Niet iedere versterker is gelijk. Een luidspreker is een complexe belasting, en het is van belang dat een versterker deze goed strak kan aansturen, zonder daarbij instabiel te raken en/of te gaan vervormen.
Maar dat kan denk ik zowel met klasse-D als met traditionele klasse-A/B.
De1e inverter is gewoon een buffer, de 2e inverter keert het signaal om. Dus als de 1 zeg maar 25% dutycycle krijgt zal de ander 75% duty cycle krijgen. Daarmee wordt gezorgt dat de identieke opzet van zowel links en rechts van de H-brug precies tegengesteld zullen werken.Megamind schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:59:
[...]
Ah ok dus toch, maar komt dit door de inverters? Ik zie niet echt iets wat het signaal "splitst".
Ik vat hem nog niet helemaal
Hoe zorgt deze schakeling ervoor dat (1) en (4) worden aangestuurd of (2) en (3)? Want elke driver stuurt twee mosfets van een helft aan..ipv gekruist.
En daar kan ik het natuurlijk helemaal mee eens zijn.mux schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:05:
[...]
Oeps, ik had natuurlijk ook moeten zeggen: elke *goed ontworpen* klasse-D versterker. Klasse-D is net als A/B niet per definitie stabiel met elke belasting.
Dat dacht ik echt hoewel het in getoonde opstelling reuze mee viel.furby-killer schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:07:
Zo ver mogelijk ervandaan betekend niet dat je het in een andere kamer moet doen, maar dat je niet wilt dat magnetische velden van je trafo op je volumeregeling inkoppelen. Dus als jouw trafo aan ene kant van behuizing zit, zet jij je volumeregeling aan de andere kant.
Ok, dan kan ik op zoek naar boor en zaag om het in te bouwen
Even op 1 driver kijkend...Mr_gadget schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:56:
Ik vat hem nog niet helemaalHoe zorgt deze schakeling ervoor dat (1) en (4) worden aangestuurd of (2) en (3)? Want elke driver stuurt twee mosfets van een helft aan..ipv gekruist.
Tot 50% wordt de ene fet aangestuurd, boven 50% de ander.
Door met een inverter op de andere driver het signaal aan te bieden krijg je een omgedraaide duty cycle (0-50% wordt 100-50%) en zal daar de FET's precies andersom aangestuurd worden.
Maar is dit een goed circuit of hack werk? Het lijkt mij nogal het laatstememphis schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:28:
[...]
Even op 1 driver kijkend...
Tot 50% wordt de ene fet aangestuurd, boven 50% de ander.
Door met een inverter op de andere driver het signaal aan te bieden krijg je een omgedraaide duty cycle (0-50% wordt 100-50%) en zal daar de FET's precies andersom aangestuurd worden.
Zo te zien zit er in de driver een charge pump die er voor zorgt dat de spanning op de gate highside nfets hoog genoeg kan worden om ze 'open' te krijgen.Mr_gadget schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:26:
[...]
Hm, ik heb hier 2x een amplimo 68015 (2x22v, 5,11A), kan ik deze ongestraft parallel schakelen, om zo 450VA te krijgen?
Of kan ik beter eerst elke trafo van een brugcel voorzien, en dan parallel schakelen en afvlakken (15000uF/100v per rail)?
Ik denk dat een inschakelvertraging met stevige weerstand sowieso nodig is...
/edit: ze hebben hetzelfde batchnummer, dus ze zouden zo goed als identiek moeten zijn...
Of kan ik beter eerst elke trafo van een brugcel voorzien, en dan parallel schakelen en afvlakken (15000uF/100v per rail)?
Ik denk dat een inschakelvertraging met stevige weerstand sowieso nodig is...
/edit: ze hebben hetzelfde batchnummer, dus ze zouden zo goed als identiek moeten zijn...
[ Voor 14% gewijzigd door LiquidSmoke op 12-10-2012 23:32 ]
Zo, ik ben ook weer eens bezig geweest. In mijn mediacenter komt ruimte voor 14 2,5" HDD's. 6 aangesloten aan het moederbord en 8 aan een RocketRaid 2680. Het probleem met mn oude mediacenter is dat er nu 2x een halve meter SAS -> 4x SATA kabel in moet, wat nogal een kabelbende geeft. Daarnaast heeft de voeding er wel moeite mee als alle HDD's in 1 keer aan gaan.
Hiervoor heb ik een printje ontworpen dat uit 2 delen bestaat. Het ene deel koppelt de SAS connector aan de SATA connectoren. Daarnaast zit hier voor elke HDD een stukje current sensing op voor geavanceerde "staggered spinup". Het andere deel bevat 2 DC/DC converters. 1 om de uC te voeden en 1 om de HDD's te voeden. De 2e kan worden ingeschakeld door de uC.

Het SAS -> SATA printje.

Achterkant van het SAS naar SATA printje met 4 SATA connectoren.

Het power printje, hier moeten nog wat componenten op.

De 2 op elkaar gelegd. Het is de bedoeling dat ze straks aan elkaar gesoldeerd worden.

Het losse SAS -> SATA printje op 4 HDD's geplaatst.

Het geheel zoals het in mijn mediacenter komt te zitten. Er komen dan 3 van deze sets in en daarnaast nog 1 losse HDD en 1 SSD.
Hiervoor heb ik een printje ontworpen dat uit 2 delen bestaat. Het ene deel koppelt de SAS connector aan de SATA connectoren. Daarnaast zit hier voor elke HDD een stukje current sensing op voor geavanceerde "staggered spinup". Het andere deel bevat 2 DC/DC converters. 1 om de uC te voeden en 1 om de HDD's te voeden. De 2e kan worden ingeschakeld door de uC.

Het SAS -> SATA printje.

Achterkant van het SAS naar SATA printje met 4 SATA connectoren.

Het power printje, hier moeten nog wat componenten op.

De 2 op elkaar gelegd. Het is de bedoeling dat ze straks aan elkaar gesoldeerd worden.

Het losse SAS -> SATA printje op 4 HDD's geplaatst.

Het geheel zoals het in mijn mediacenter komt te zitten. Er komen dan 3 van deze sets in en daarnaast nog 1 losse HDD en 1 SSD.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Supernetjes. Moet je tzt (als het goed werkt) maar eens te koop aanbieden in mijn aanstaande webshop 
Ja, opencart speelt niet lekker samen met PHP APC. Ik weet nog niet echt waar dit aan ligt, maar ik heb inmiddels roottoegang op m'n domein gekregen en ga eens php.ini doorzoeken naar de relevante instellingen
Ja, opencart speelt niet lekker samen met PHP APC. Ik weet nog niet echt waar dit aan ligt, maar ik heb inmiddels roottoegang op m'n domein gekregen en ga eens php.ini doorzoeken naar de relevante instellingen
[ Voor 43% gewijzigd door mux op 13-10-2012 14:56 ]
Verwijderd
Nou als ik dit zo inschat ben je daar wel geruime tijd mee bezig geweestDP Kunst schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:48:
Zo, ik ben ook weer eens bezig geweest.
Ziet er zonder meer zeer prof uit en ik denk dat voor zo'n sas/sata bordje zeker belangstelling is, ik in ieder geval wel
*ik wacht even tot de DB error bij MUX is opgelost
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 13:39 ]
Da's echt heel erg netjes. Hoe heb je die QFN-chip (is een AVR gok ik zo) er trouwens opgekregen? En waar is die DC-DC-converter voor de HDs voor nodig? Kan je niet gewoon de +5V uit je voeding pakken daarvoor, of ben je bang dat die te ver inzakt?
[ Voor 43% gewijzigd door Sprite_tm op 13-10-2012 14:29 ]
Ik heb die QFN (idd een AVR, ATmega164A) eerst op de kop gelegd en de pootjes vertind. Vervolgens klein beetje tin op de exposed pad, flux erop, chip erop leggen en met hete lucht erop totdat ie zakt.
Het hele systeem moet straks op 24V gaan draaien (heb nog meer 24V apparaten). In het kastje is ook niet eens plek voor een normale voeding, boven en onder dit stapeltje HDD's komt een alu plaat welke ook meteen de boven / onderkant van de kast is. Op het moederbord zelf zit nu een PicoPSU die ook tot 24V kan. Deze kan alleen niet genoeg power leveren voor alle 14 HDD's. Vandaar de losse DC converter.
Het hele systeem moet straks op 24V gaan draaien (heb nog meer 24V apparaten). In het kastje is ook niet eens plek voor een normale voeding, boven en onder dit stapeltje HDD's komt een alu plaat welke ook meteen de boven / onderkant van de kast is. Op het moederbord zelf zit nu een PicoPSU die ook tot 24V kan. Deze kan alleen niet genoeg power leveren voor alle 14 HDD's. Vandaar de losse DC converter.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Ik wil alvast vermelden dat deze post geen kritiek is op de moeite die mensen hebben gedaan om voor een paar nuttige links te zorgen; integendeel, ik waardeer dat juist. 
Neem als voorbeeld dit :
http://translate.google.c...air=fr%7Cen&hl=en&ie=UTF8
Ik heb die site nu al aardig doorgespit en zover ik kan zien is bijvoorbeeld bovenstaande gewoon al kant en klaar.
Dat is niet wat ik zocht.
(en er staan wel kitjes op die site hoor, maar je moet goed opletten volgens mij wat je nu eigenlijk kan verwachten daar)
Nadeel op getoonde pagina: (sorry, nogmaals dit is geen afkraken, ik maak enkel duidelijk waar ik tegenaan loop en ik heb nog lang niet die hele site doorgenomen
Zelf prints etsen begin ik niet meer aan en een lay-out opsturen om extern te fabriceren heb ik geen ervaring mee, dat wil niet zeggen dat ik dit nooit eens ga proberen natuurlijk.
En kijk ik naar foto 4 dan vraag ik me af waarom die bouwer dan niet die schroeven wegwerkt aan de onderkant ipv pontificaal bovenop die kast want dit is geen porum
(ja, terecht kun je dan de opmerking maken dat ik het zelf eerst maar eens beter moet zien te doen, dat besef ik ook wel
Wat mij wel opviel is dat het produkt gratis verzonden wordt en zelfs dat er op die ebay online handleidingen in goed engels aangeklikt kunnen worden.
Ik had nog niet eerder via ebay of ali-express of via audiophonics.fr besteld en ik ga dit in de loop der tijd waarschijnlijk toch eens proberen.
Gewoon een paar kleine dingetjes zoals een symmetrische voeding of een lamp-versterkertje gewoon om te kijken of dit bevalt.
De geleverde links en tips zijn dus zeker niet voor niks geweest waarvoor iedereen nogmaals dank.
Momenteel ben ik bij collega's en familie al aan het informeren voor een oude versterker zodat ik mijn vorige projectje kan gaan inbouwen en dan kijk ik weer verder.
Het valt mij op dat er nogal veel ruimte gemaakt wordt bij wat nu eigenlijk onder DIY wordt verstaan. Als ik denk aan een kit of een diy-versterker dan had ik steeds het idee dat je dan een print geleverd krijgt met losse componenten die je er dan zelf op moet solderen met (eventuele) uitzondering dan van sommige smd-onderdelen die dan al voorgesoldeerd zijn. Nu kom ik er achter dat onder diy ook complete modules worden verstaan waar in principe alleen een voeding, behuizing, kabels etc omheen moeten worden gezet.blinkenlights schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 00:53:
Nee, ik bedoel echt www.audiophonics.fr.
Neem als voorbeeld dit :
http://translate.google.c...air=fr%7Cen&hl=en&ie=UTF8
Ik heb die site nu al aardig doorgespit en zover ik kan zien is bijvoorbeeld bovenstaande gewoon al kant en klaar.
Dat is niet wat ik zocht.
(en er staan wel kitjes op die site hoor, maar je moet goed opletten volgens mij wat je nu eigenlijk kan verwachten daar)
Een los IC waar je dan zelf elco's aan toevoegt .. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken en is zeker een optie en volgens de datasheet moet dat ook wel gaan lukken. Nadeel : het is wel erg mini en met totaal 12 componenten is het bouwen ervan al gauw afgelopen.memphis schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:58:
Je kunt altijd nog kijken naar de TDA20xx reeks. Een TDA2030, TDA2040 en de TDA2050 zijn IC's wat een beetje in je wensen valt, zeer betaalbaar zijn en een versterker zelfs op een stukje gaatjesprint te maken is.
TDA2050
Zoiets zoek ik dusEn voor een tientje per kanaal in huis:
Die site heb ik inmiddels ook opgeslagen waarvoor bedankt.Nog een aardig artikel:
Nadeel op getoonde pagina: (sorry, nogmaals dit is geen afkraken, ik maak enkel duidelijk waar ik tegenaan loop en ik heb nog lang niet die hele site doorgenomen
Zelf prints etsen begin ik niet meer aan en een lay-out opsturen om extern te fabriceren heb ik geen ervaring mee, dat wil niet zeggen dat ik dit nooit eens ga proberen natuurlijk.
En kijk ik naar foto 4 dan vraag ik me af waarom die bouwer dan niet die schroeven wegwerkt aan de onderkant ipv pontificaal bovenop die kast want dit is geen porum
(ja, terecht kun je dan de opmerking maken dat ik het zelf eerst maar eens beter moet zien te doen, dat besef ik ook wel
Ook hier geldt dat dit volgens mij geen zelfbouw is maar een complete module.Sprite_tm schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:41:
Zeker in China zijn leuke audiomodules te krijgen. Ik heb bijvoorbeeld]:
http://www.ebay.nl/itm/4-...ps&hash=item19d5568a43%22
Wat mij wel opviel is dat het produkt gratis verzonden wordt en zelfs dat er op die ebay online handleidingen in goed engels aangeklikt kunnen worden.
Ik had nog niet eerder via ebay of ali-express of via audiophonics.fr besteld en ik ga dit in de loop der tijd waarschijnlijk toch eens proberen.
Gewoon een paar kleine dingetjes zoals een symmetrische voeding of een lamp-versterkertje gewoon om te kijken of dit bevalt.
De geleverde links en tips zijn dus zeker niet voor niks geweest waarvoor iedereen nogmaals dank.
Momenteel ben ik bij collega's en familie al aan het informeren voor een oude versterker zodat ik mijn vorige projectje kan gaan inbouwen en dan kijk ik weer verder.
Grappig, een schema omzetten naar gaatjesprint vind je geen uitdaging en een dezelfde schakeling met een print en handleiding is iets wat je zoekt.....kitao schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:35:
Een los IC waar je dan zelf elco's aan toevoegt .. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken en is zeker een optie en volgens de datasheet moet dat ook wel gaan lukken. Nadeel : het is wel erg mini en met totaal 12 componenten is het bouwen ervan al gauw afgelopen.
[...]
Zoiets zoek ik dus
Kijk, dat is ieder zijn idee van DIY Mogelijk heeft die persoon wel iets wat hij er bovenop zet of heeft hij inderdaad heel simpel gedaan maar mijn idee is het ook niet. Zo'n project helemaal compleet maken vereist naast electronisch inzicht ook een constructieve inzicht en met een voeding, een voorversterker en een complete kast ben je nog wel even bezig om het goed af te ronden.Die site heb ik inmiddels ook opgeslagen waarvoor bedankt.
Nadeel op getoonde pagina: (sorry, nogmaals dit is geen afkraken, ik maak enkel duidelijk waar ik tegenaan loop en ik heb nog lang niet die hele site doorgenomen![]()
Soms moet je niet twijfelen maar gewoon beginnen en kijken wat het wordt en waar je moet aanpassen. Zo werk ik ook, misschien dan wel geen electronica voorbeeld maar wel al een geavanceerd 1e werkje na de aanschaf van mijn draaibank:
http://www.modelbouwforum...n-zelfbouw-koppeling.html
Zo vreemd is dat niet, schema's omzetten naar breadboard of gaatjesprint lijkt mij hetzelfde en op breadboard knopen heb ik al tig keer gedaan. Bovendien was ik laatst in de winkel en vroeg om een gaatjesprint en meneer vroeg er gelijk 6 euro voor voor een koperplaatje van 6x6 cm.. Voor datzelfde geld heb ik een complete pcb.memphis schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:06:
[...]
Grappig, een schema omzetten naar gaatjesprint vind je geen uitdaging en een dezelfde schakeling met een print en handleiding is iets wat je zoekt.....
Tijd heb ik genoeg, geld niet.Kijk, dat is ieder zijn idee van DIY Mogelijk heeft die persoon wel iets wat hij er bovenop zet of heeft hij inderdaad heel simpel gedaan maar mijn idee is het ook niet. Zo'n project helemaal compleet maken vereist naast electronisch inzicht ook een constructieve inzicht en met een voeding, een voorversterker en een complete kast ben je nog wel even bezig om het goed af te ronden.
Soms moet je niet twijfelen maar gewoon beginnen en kijken wat het wordt en waar je moet aanpassen. Zo werk ik ook, misschien dan wel geen electronica voorbeeld maar wel al een geavanceerd 1e werkje na de aanschaf van mijn draaibank:
http://www.modelbouwforum...n-zelfbouw-koppeling.html
Mijn budget ligt op circa 50 p/mnd
Je hebt wel gelijk hoor, ik zou mezelf de opdracht kunnen geven van zoek een pcb-ontwerp programma, teken een pcb en stuur die op om te printen. En dan kijken waar het schip strandt.
Maar eigenlijk is dat ook wat ik al doe eigenlijk, ik wou een versterker bouwen en hoewel nog een knooprommeltje staat die nu wel te spelen met een metallica-cd. (met jullie hulp ook)
Wat mij eigenlijk tegenvalt is het formaat van de printjes.
Neem bijvoorbeeld een (gehavende) sony-str-de495 die ik in huis heb:

Deze receiver kostte toen iets van 300 gulden en zoiets wil ik ook gaan bouwen hoewel ik goed besef dat het dan een veel minder iets complex gaat worden maar op dit apparaat zie ik geen koelvinnen buitenbord hangen en ook geen schroeven die aan alle kanten uitsteken.
Iets van honderd aansluitmogelijkheden, interne voeding, een display, afstandbediening en noem maar op.
Voor 300 gulden.
Misschien naïef maar ik had gehoopt een kit te vinden die iets soortgelijks zou leveren voor circa 150 euro.
Dat valt dus zwaar tegen helaas.
Want zet daar dan eens dat velleman mono-blokje K8081 van 100 euro tegenover waarmee je 1 speaker kan aansturen en dan niet eens met volumeregeling dan snap je waarom ik aarzel.
Ik moet nog even thuis raken op ebay in het zoekprogramma om te voorkomen dat ik meteen 2000 links voor me kiezen krijg maar ik heb wel even alvast zoiets kunnen vinden :

http://www.ebay.com/itm/L...cs_R2&hash=item5644a458e1
Deze is al ge-pre-assembleerd dus valt af maar iets in die richting zoek ik dus.
En ik heb de tandwiel-aandrijving bekeken memphis, dat is inderdaad mooi gemaakt, modelbouw is ook wel iets wat mij aantrekt.
gainclone, printje met wat relais schermpje ir oogje om het volume (potmeter met motortje) en kanaal selectie af te handelen?
tnx bassie
gainclone ben ik al vaker tegengekomen in diy topics
dit ziet er inderdaad erg goed uit, ik sla het op
edit:
mooi, versterker behuizing is onderweg hoor ik net van mijn nicht.
gainclone ben ik al vaker tegengekomen in diy topics
dit ziet er inderdaad erg goed uit, ik sla het op
edit:
mooi, versterker behuizing is onderweg hoor ik net van mijn nicht.
[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 13-10-2012 20:25 ]
Ik ga eens proberen mijn vraag hier te stellen, ik weet niet of ik hier goed zit.
Tja er zijn dan ook zoveel bladzijden dat ik geen zin heb om alles door te lezen om te vinden wat ik zoek,
die tijd heb ik niet.
Ik wilde weten waar ik terecht kan voor het volgende,
ik wilde graag iets maken dat als er thuis iets misloopt met bijvoorbeeld de diepvries dat ik dan een bericht krijg op mijn GSM.
Ik weet wel dat er apparaatjes te koop zijn maar die kosten tussen de 250 en de 400 euro.
Ik neem aan dat die apparaatjes ook nog meer kunnen maar dat moet van mijn niet.
Ik heb hier een oude nog werkende GSM, daar wilde ik een simkaat in steken en die moet mij dan bellen als er iets mis gaat.
Verder dan die gedachtengang raak ik momenteel niet.
Kan iemand hier mij vertellen waar ik met mijn probleem terecht kan, op dit forum of elders.
Of mij een beetje in de goede ichting sturen is ook welkom.
Bijvoorbaat dank.
Tja er zijn dan ook zoveel bladzijden dat ik geen zin heb om alles door te lezen om te vinden wat ik zoek,
die tijd heb ik niet.
ik wilde graag iets maken dat als er thuis iets misloopt met bijvoorbeeld de diepvries dat ik dan een bericht krijg op mijn GSM.
Ik weet wel dat er apparaatjes te koop zijn maar die kosten tussen de 250 en de 400 euro.
Ik neem aan dat die apparaatjes ook nog meer kunnen maar dat moet van mijn niet.
Ik heb hier een oude nog werkende GSM, daar wilde ik een simkaat in steken en die moet mij dan bellen als er iets mis gaat.
Kan iemand hier mij vertellen waar ik met mijn probleem terecht kan, op dit forum of elders.
Bijvoorbaat dank.
Verwijderd
allersimpelste is een tekstmessage erin zetten en de send toets verbinden met de ' er is iets mis schakeling'onkeltje schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 10:24:
Ik ga eens proberen mijn vraag hier te stellen, ik weet niet of ik hier goed zit.
die tijd heb ik niet.![]()
Bijvoorbaat dank.
Je wilt zelf iets bouwen maar een paar paginas lezen is al te moeilijk?
Wat je zou kunnen doen is een netwerk van 433MHz ontvangertjes opzetten die informatie naar een server sturen als er wat mis is. Die server gebruikt dan een sms gateway om een berichtje naar jou te sturen. Kost wel even wat tijd om uit te werken...
Wat je zou kunnen doen is een netwerk van 433MHz ontvangertjes opzetten die informatie naar een server sturen als er wat mis is. Die server gebruikt dan een sms gateway om een berichtje naar jou te sturen. Kost wel even wat tijd om uit te werken...
Waarom zou je een netwerk van 433MHz ontvangers maken (sowieso is 2.4GHz makkelijker, maar blijkbaar zijn op GoT 433MHz populair), dat met een server verbinden, en die een SMSje laten sturen, wanneer je dat ook rechtstreeks kan doen?
Sowieso iig iets om rekening mee te houden is dat een vriezer niet de meest plezierige locatie is voor elektronica.
Sowieso iig iets om rekening mee te houden is dat een vriezer niet de meest plezierige locatie is voor elektronica.
Ik ging er van uit dat een simpele zender een stuk goedkoper is, als dat niet zo is kan je idd net zo goed gelijk een sms sturen.furby-killer schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:11:
Waarom zou je een netwerk van 433MHz ontvangers maken (sowieso is 2.4GHz makkelijker, maar blijkbaar zijn op GoT 433MHz populair), dat met een server verbinden, en die een SMSje laten sturen, wanneer je dat ook rechtstreeks kan doen?
Die simpele zenders zullen wel goedkoper zijn, maar een server hebben staan draaien niet 
Oké als hij al een server heeft die toch draait is het wel een optie om dat te doen, dan kan je hem ook waarschijnlijk net zo goed een mailtje laten sturen. Voordeel is wel dat wat meer informatie simpel te maken is (bijvoorbeeld huidige temperatuur).
Oké als hij al een server heeft die toch draait is het wel een optie om dat te doen, dan kan je hem ook waarschijnlijk net zo goed een mailtje laten sturen. Voordeel is wel dat wat meer informatie simpel te maken is (bijvoorbeeld huidige temperatuur).
Als er geen server in huis staat kan die server gewoon een microcontroller met gsm module zijnfurby-killer schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 14:17:
Die simpele zenders zullen wel goedkoper zijn, maar een server hebben staan draaien niet
Excuseer, ik wil tegen u niet echt indiscusie gaan maar ik heb toch eens even geteld.bassie schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:48:
Je wilt zelf iets bouwen maar een paar paginas lezen is al te moeilijk?
Alleen al op de zichtbare topix zie ik 16890 reacties, ik spreek dus niet over de oudere topix.
Gij kunt dat misschien even heel snel nalezen maar ik ben daar ... OK te traag voor.
Verder vind ik uw oplossing ook al niet haalbaar.
Toch bedankt voor de reactie.
Ik heb hier als voorbeeld een diepvries genomen maar het gaat eigenlijk om een waterniveau.
OK ik zal even iets meer uitleg geven want het lijkt nogal een verschil te zijn waar het moet voor dienen.
Ik heb een waterpomp op 220volt die het overtollige grondwater uit mijn kelder houdt.
Bij stroomuitval of een defect aan die pomp dan gaat er een 12volt pomp in werking.
Dat heb ik geregeld via het waterniveau, komt dat iets te hoog dan werkt de 12volt pomp.
Ik kan zien aan een rood ledje dat die pomp gewerkt heeft, het probleem is ondertussen misschien opgelost (gewoon even een stroomuitval).
Maar ik kan zien dat er iets mis was.
Dan is er ook een blauw ledje, dat brand als de 12volt pomp nog aan het pompen is en gaat dus na het pompen vanzelf uit.
Dat rode ledje kan ik uit doen via een reset knopje wat ik in de schakeling voorzien heb.
Bovendien is er ook nog een alarm aangesloten op de schakeling wat mij wakker maakt als ik slaap of als ik de lampjes niet zie (ik sta daar niet de ganse dag op te kijken).
Dus ik vind dat ik tamelijk goed voorzien ben maar wat .... als ik niet thuis ben, wel daarom een melding op mijn GSM.
Ik heb een oude HTC QTEK en die draait op Windows Mobile 6.1.
Dus ik dacht dat diezelfde puls die mijn rood ledje doet aangaan ook mijn QTEK zou inschakelen.
Dan wilde ik ergens een progje dat bij het aanschakelen van die GSM automatisch een vooraf geschreven berichtje zou doorsturen naar mijn huidige GSM.
Ik dacht dat het voor een beetje kenner (ik ben dat niet dus) niet zo moeilijk kan zijn om zo'n progje te schrijven.
Of het hier nu om een diepvries gaat of over iets anders dat kan toch zoveel verschil niet maken dacht ik.
Enfin, misschien zie ik het helemaal verkeerd maar dat was zo'n beetje mijn denkwijze.
Oja nog vergeten, ik dacht dat dat kon geprogrammeerd worden met Csharp (C#)
Maar inderdaad, misschien zit ik hier niet juist, mijn excuses daarvoor maar kan iemand mij vertellen waar ik dan wel moet zijn.
OK ik zal even iets meer uitleg geven want het lijkt nogal een verschil te zijn waar het moet voor dienen.
Ik heb een waterpomp op 220volt die het overtollige grondwater uit mijn kelder houdt.
Bij stroomuitval of een defect aan die pomp dan gaat er een 12volt pomp in werking.
Dat heb ik geregeld via het waterniveau, komt dat iets te hoog dan werkt de 12volt pomp.
Ik kan zien aan een rood ledje dat die pomp gewerkt heeft, het probleem is ondertussen misschien opgelost (gewoon even een stroomuitval).
Maar ik kan zien dat er iets mis was.
Dan is er ook een blauw ledje, dat brand als de 12volt pomp nog aan het pompen is en gaat dus na het pompen vanzelf uit.
Dat rode ledje kan ik uit doen via een reset knopje wat ik in de schakeling voorzien heb.
Bovendien is er ook nog een alarm aangesloten op de schakeling wat mij wakker maakt als ik slaap of als ik de lampjes niet zie (ik sta daar niet de ganse dag op te kijken).
Dus ik vind dat ik tamelijk goed voorzien ben maar wat .... als ik niet thuis ben, wel daarom een melding op mijn GSM.
Ik heb een oude HTC QTEK en die draait op Windows Mobile 6.1.
Dus ik dacht dat diezelfde puls die mijn rood ledje doet aangaan ook mijn QTEK zou inschakelen.
Dan wilde ik ergens een progje dat bij het aanschakelen van die GSM automatisch een vooraf geschreven berichtje zou doorsturen naar mijn huidige GSM.
Ik dacht dat het voor een beetje kenner (ik ben dat niet dus) niet zo moeilijk kan zijn om zo'n progje te schrijven.
Of het hier nu om een diepvries gaat of over iets anders dat kan toch zoveel verschil niet maken dacht ik.
Enfin, misschien zie ik het helemaal verkeerd maar dat was zo'n beetje mijn denkwijze.
Oja nog vergeten, ik dacht dat dat kon geprogrammeerd worden met Csharp (C#)
Maar inderdaad, misschien zit ik hier niet juist, mijn excuses daarvoor maar kan iemand mij vertellen waar ik dan wel moet zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door onkeltje op 14-10-2012 19:34 ]
Je komt nu opeens met een totaal ander probleem. Je hebt het over 'thuis iets misloopt', dus ga ik er van uit dat je verschillende dingen in je huis in de gaten wilt houden. Als je een sms wilt als er iets met de pomp wilt moet je dat neerzetten ipv een vaag voorbeeld. Zeg dan gewoon 'zodra een rood ledje gaat branden wil ik van een oude htcxx een standaard sms sturen naar mijn telefoon'. Nu heeft het meer met telefoon software te maken dan met elektronica.
Het is ook de bedoeling dat je alleen leest wat relevant is, niet elk topic dat er is doorspittenAlleen al op de zichtbare topix zie ik 16890 reacties, ik spreek dus niet over de oudere topix.
OK gij hebt bij deze gelijk.bassie schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 20:05:
Je komt nu opeens met een totaal ander probleem. Je hebt het over 'thuis iets misloopt', dus ga ik er van uit dat je verschillende dingen in je huis in de gaten wilt houden. Als je een sms wilt als er iets met de pomp wilt moet je dat neerzetten ipv een vaag voorbeeld. Zeg dan gewoon 'zodra een rood ledje gaat branden wil ik van een oude htcxx een standaard sms sturen naar mijn telefoon'. Nu heeft het meer met telefoon software te maken dan met elektronica.
[...]
Het is ook de bedoeling dat je alleen leest wat relevant is, niet elk topic dat er is doorspitten
Ik heb de vraag onduidelijk gesteld, mijn excuses daarvoor.
Gelijk gij het stelt was het duidelijker geweest, ik moet dus ergens in software gaan zoeken ... bedankt.
Ik probeer een laptop van een paar jaar oud stil te krijgen, maar volgens mij piepen de 7 spoelen nog heel erg. Kan ik deze vervangen door spoelen met gelijke/betere specs, bij Dick Best hebben ze een hoop spoelen voor €0
35 per stuk bijvoorbeeld?
Dus van elke spoel inductance, stroom, en weerstand meten, en dan iets vergelijkbaars kopen dat minder herrie maakt. Heeft iemand een idee om de stroom te meten? Er lopen waarschijnlijk tientallen amperes op <1.4 volt dus met een shunt wordt het misschien lastig.
Edit: de spoeltjes zijn ongeveer 8x8mm, vierkant, en met een rond gat in het midden waar dan weer een zwart cilindertje in zit. Als ik hiertussen superlijm (cyaanacrylaat) giet, denk je dat ze dan stil zijn of zou je iets anders gebruiken?
35 per stuk bijvoorbeeld?
Dus van elke spoel inductance, stroom, en weerstand meten, en dan iets vergelijkbaars kopen dat minder herrie maakt. Heeft iemand een idee om de stroom te meten? Er lopen waarschijnlijk tientallen amperes op <1.4 volt dus met een shunt wordt het misschien lastig.
Edit: de spoeltjes zijn ongeveer 8x8mm, vierkant, en met een rond gat in het midden waar dan weer een zwart cilindertje in zit. Als ik hiertussen superlijm (cyaanacrylaat) giet, denk je dat ze dan stil zijn of zou je iets anders gebruiken?
[ Voor 19% gewijzigd door Pruimenvlaai op 14-10-2012 20:59 ]
Dat doe ik met lak of een lijmpistool, al naar gelang de aard van het spoeltje. Is bijna gratis, zonder gedoe en erg effectief. Lak wel even goed op hittebestendigheid selecteren.Pruimenvlaai schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 20:48:
Ik probeer een laptop van een paar jaar oud stil te krijgen, maar volgens mij piepen de 7 spoelen nog heel erg.
Edit: Het gaat erom de aangrenzende lagen in de wikkeling ten opzichte van elkaar en van de kern te fixeren. Als je zo'n spoelbehuizing vol lijm kan laten lopen moet dat de boel aardig stiller kunnen maken. Ik zou het proberen. En gebruik niet meer dan nodig in verband met warmte.
[ Voor 26% gewijzigd door blinkenlights op 14-10-2012 22:03 ]
http://www.velleman.eu/products/view/?id=350454
alleen moet die dan andersom werken, ik weet niet of dat kan want ik ga dat niet allemaal doorlezen.
kost 13 euro
of deze, die zijn er speciaal voor gemaakt volgens mij en ook niet zo duur:
http://www.ankaka.com/aut...-with-antenna_p48729.html
http://www.alibaba.com/showroom/gsm-sms-controller-kit.html
alleen moet die dan andersom werken, ik weet niet of dat kan want ik ga dat niet allemaal doorlezen.
kost 13 euro
[ Voor 44% gewijzigd door kitao op 15-10-2012 00:04 ]
Hebben er toevallig nog mensen zin m'n laatste blogpost te proeflezen en corrigeren?
Nederlands: mux' blog: klooiblog
Engels: mux' blog: klooiblog 2
(commentaar graag via email/DM/luchtpost)
Nederlands: mux' blog: klooiblog
Engels: mux' blog: klooiblog 2
(commentaar graag via email/DM/luchtpost)
Fantastisch dat gij dat allemaal gevonden hebt.kitao schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 23:43:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=350454
kost 13 euro
Ik ga mij daar zeker in verdiepen want daar zit waarschijnlijk wel bruikbaar materiaal bij.
Inderdaad veel beter koop dan wat ik eerder gevonden had.
Bedankt.
Weet iemand hoe je een component noemt die een voltage verlaagt linear afhankelijk van de aangeboden spanning (dus een factor 2 bv).
Ik wil namelijk een accu meten maar deze is tussen de 10 en 13v, als ik dan een divider gebruik krijg ik een hele lage resolutie (mc kan uiteraard max 0-5v meten).
Ik wil namelijk een accu meten maar deze is tussen de 10 en 13v, als ik dan een divider gebruik krijg ik een hele lage resolutie (mc kan uiteraard max 0-5v meten).
Met een opamp kan je een spanningsverschil meten.Megamind schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:34:
Weet iemand hoe je een component noemt die een voltage verlaagt linear afhankelijk van de aangeboden spanning (dus een factor 2 bv).
Speel ook Balls Connect en Repeat
Een spanningsdeler noemen ze dat. Twee weerstanden en je bent klaar. Als je het wilt belasten dan kun je er nog een opampje als spanningsvolger achter zetten.Megamind schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:34:
Edit: of wil je het meetbereik laten beginnen bij 10V? Dan heb je een differentiele versterker nodig. Aan de ene ingang bied je je batterijspanning aan, aan de andere ingang een vaste 10V. Vervolgens meet je de uitgangsspanning met je microcontroller. Je kunt ook eerst je batterijspanning delen met een spanningsdeler en het gedeelde equivalent van 10V aanbieden aan de andere kant. Dat kun je dan bijvoorbeeld uit je 5V voedingsspanning halen.
[ Voor 28% gewijzigd door Cassettebandje op 15-10-2012 11:00 ]
Maar als ik een spanningsdeler gebruik dan wordt de resolutie te laag.Cassettebandje schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:53:
[...]
Een spanningsdeler noemen ze dat. Twee weerstanden en je bent klaar. Als je het wilt belasten dan kun je er nog een opampje als spanningsvolger achter zetten.
De accu is tussen de 10 en 13v, als ik hier een spanningsdeler tussen zet die van 13v 5v maakt wordt de resolutie behoorlijk klein omdat ie dan gaat meten tussen de 0v en 13v.
Een opamp zou zeker handig zijn alleen moet ik een stabiele compare hebben natuurlijk, heb alleen de 12v van dezelfde accu bij de hand, kan deze wel omzetten naar 7v natuurlijk maar is weer een extra component.
En als je nou met een spanningsdeler 10 V op 1 ingang van je opamp zet en de te meten spanning op de andere?
edit: of met een 7810 of een DC-DC converter of weet ik veel wat voor spanningsbron...
edit: of met een 7810 of een DC-DC converter of weet ik veel wat voor spanningsbron...
[ Voor 29% gewijzigd door blinkenlights op 15-10-2012 11:03 ]
Je microcontroller heeft ook een voeding toch? Dan heb je een vaste 5V of wat je ook gebruikt.
Dan blijft het verschil toch gelijk als de accu leegloopt?blinkenlights schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:01:
En als je nou met een spanningsdeler 10 V op 1 ingang van je opamp zet en de te meten spanning op de andere?
Dan moet ik tussen 5v en 13v meten, kan daar natuurlijk wel weer een spanningsdeler tussen zetten opzich.Cassettebandje schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:01:
Je microcontroller heeft ook een voeding toch? Dan heb je een vaste 5V of wat je ook gebruikt.
Maar hoopte eigenlijk dat er gewoon componentjes waren die dat allemaal voor mij deden.
[ Voor 41% gewijzigd door Megamind op 15-10-2012 11:02 ]
zie mijn edit, had 2 seconden langer moeten nadenken.Megamind schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:02:
[...]
Dan blijft het verschil toch gelijk als de accu leegloopt?
Nog twee slordige maar wel werkende hacks: een 10 V zenerdiode (slordig wegens vereiste minimumstroom)
of ongeveer 14 willekeurige siliciumdiodes in serie. (slordig wegens verre van exact en overdosis onderdelen)
[ Voor 31% gewijzigd door blinkenlights op 15-10-2012 11:09 ]
Zo:

edit: refresh het plaatje even, ik heb nog wat gewijzigd. Mooi ding trouwens, die Digikey online schema tool.

edit: refresh het plaatje even, ik heb nog wat gewijzigd. Mooi ding trouwens, die Digikey online schema tool.
[ Voor 37% gewijzigd door Cassettebandje op 15-10-2012 11:17 ]
Welke opamp heb je hier gebruikt? Want als ik bv een LM358 gebruik dan hoef ik er toch geen 3 te hebben?
Als die 3 opamps in 1 package heeft heb je dan genoeg ja, anders heb je er 3 nodig.
Maar hoewel dat een mooie oplossing is, vraag ik me toch af of een weerstandsdeler naar ground ook niet gewoon zal voldoen. Je moet spanning factor 3 delen, als je uC een 10 bit ADC heeft heb je 1024 stapjes. Dus heb je 15mV per stapje, dat moet toch voldoende zijn voor je batterij spanning monitoren?
Maar hoewel dat een mooie oplossing is, vraag ik me toch af of een weerstandsdeler naar ground ook niet gewoon zal voldoen. Je moet spanning factor 3 delen, als je uC een 10 bit ADC heeft heb je 1024 stapjes. Dus heb je 15mV per stapje, dat moet toch voldoende zijn voor je batterij spanning monitoren?
Mja, in dit geval zou ik echt niet naar nodeloos complexe instrumentatieversterkers gaan. Zorgt alleen maar voor problemen als je een ouderwetse bipolaire opamp (niet rail-to-rail) wil gebruiken.
Dit gaat prima met weerstandsdelingen. Je verliest maar iets meer dan de helft van je dynamic range op de ADC. Nog steeds 400ish stapjes over in meetnauwkeurigheid. Bovendien kun je oversamplen om nauwkeuriger metingen te krijgen.
Dit gaat prima met weerstandsdelingen. Je verliest maar iets meer dan de helft van je dynamic range op de ADC. Nog steeds 400ish stapjes over in meetnauwkeurigheid. Bovendien kun je oversamplen om nauwkeuriger metingen te krijgen.
Het ziet er idd naar uit dat ik dit gewoon gebruik anders wordt het wel erg gecompliceerd voor ziets (had gehoopt dat er wel betere oplossingen waren tegenwoordig).
Je wilt dus 10-13 volt meten als 0-3 volt?Megamind schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:58:
[...]
Maar als ik een spanningsdeler gebruik dan wordt de resolutie te laag.
De accu is tussen de 10 en 13v, als ik hier een spanningsdeler tussen zet die van 13v 5v maakt wordt de resolutie behoorlijk klein omdat ie dan gaat meten tussen de 0v en 13v.
Een opamp zou zeker handig zijn alleen moet ik een stabiele compare hebben natuurlijk, heb alleen de 12v van dezelfde accu bij de hand, kan deze wel omzetten naar 7v natuurlijk maar is weer een extra component.
Het meest simpele wat je kunt doen is een zenerdiode pakken met een belasting erachter zodat er genoeg stroom door de zener loopt om correct te werken.
Die zijn er ook wel, vraag is of dat handiger is dan gewoon de weerstandsdeler. Er zijn allerlei verschillende battery monitor ICs, vast ook wel iets wat jij kan gebruiken, maar ik zou die zelf dus niet voor zoiets gebruiken.Megamind schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:25:
Het ziet er idd naar uit dat ik dit gewoon gebruik anders wordt het wel erg gecompliceerd voor ziets (had gehoopt dat er wel betere oplossingen waren tegenwoordig).
Zeker, bedankt voor de tipCassettebandje schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:13:
Mooi ding trouwens, die Digikey online schema tool.
Dit topic is gesloten.
![]()