Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelfbouw versterker

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 11.744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Poll is dicht, ik dnek dat het wel duidelijk is zo.
Subsonik, gefeliciteerd jij mag hem bouwen volgens een groot deel van de users hier.

Neem maar contact op met de Mr. van BMM en hou ons op de hoogte. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 21:37 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 22:48
Maarre Flexie: ga je nou zo'n aksa bouwen ofnie? Of toch een chip-versterker?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11 20:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Raymond schreef op 18 mei 2004 @ 21:45:
Maarre Flexie: ga je nou zo'n aksa bouwen ofnie? Of toch een chip-versterker?
Ik denk dat flex zijn wacht op de review en luistermiddag, aangezien er niet waanzinnig veel haast bij was :+ .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vindt de Aksa leuk, maar veels te duur. Dus ik ben nu zeker wel geïnteresseerd in die 4005 van BMM. Een chip-amp ben ik nu vanaf, ik lees zoveel minder positieve dingen over een chip-amp. Vooral dingen in de trant van: Het klinkt goed, maar niet geweldig. Dus ga ik liever voor een discreet ontwerp.

Als de review positief uitvalt ga ik die óf de 4008 bouwen. :)

En idd, haast is er niet exht bij. Heb nu nog een Onkyo die het voorlopig goed uithoudt bij mij. :)
Als het nog ff moet duren dan is mijn subwoofer gewoon eerst aan de beurt. :)

Ik hoop trouwens dat Sub het ook een beetje leuk vindt dat ie zo gekozen is. :)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 22:36 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Same here, Ik maak eerst maar eens een nieuwe center, amp kan nog wel wachten :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Zow, ik hoor net van deepspace op ICQ dat ik blijkbaar de amp aan de tand mag gaan voelen :)

Aangezien het effe druk is voor school enzo, heb ik de laatste 50 posts maar half gevolgd, ik wist eigenlijk niet eens dat er een poll was :o

Maar goed, mailtje naar BMM gaat straks de deur uit, en ik hou jullie op de hoogte!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Nog even inhaken op dat transistor verhaal, maakt het veel uit voor het signaal, als ik de signaal lijnen voor de torren verleng, zodat ik de TIP147/142 dus dubbel kan uitvoeren?
Ik weet dat dit bij enkele ontwerpen not-done is, maar als het in dit geval niet zou uitmaken, dan bel ik morgen even zodat ze mij die torren ook kunnen leveren :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 18 mei 2004 @ 23:26:
Zow, ik hoor net van deepspace op ICQ dat ik blijkbaar de amp aan de tand mag gaan voelen :)

Aangezien het effe druk is voor school enzo, heb ik de laatste 50 posts maar half gevolgd, ik wist eigenlijk niet eens dat er een poll was :o

Maar goed, mailtje naar BMM gaat straks de deur uit, en ik hou jullie op de hoogte!
:)
8)

• subsonik
Atgast schreef op 19 mei 2004 @ 01:39:
Nog even inhaken op dat transistor verhaal, maakt het veel uit voor het signaal, als ik de signaal lijnen voor de torren verleng, zodat ik de TIP147/142 dus dubbel kan uitvoeren?
Ik weet dat dit bij enkele ontwerpen not-done is, maar als het in dit geval niet zou uitmaken, dan bel ik morgen even zodat ze mij die torren ook kunnen leveren :)
In de meeste ontwerpen zit er aan de emittor van de eindtransistoren een vermogensweerstand met lage waarde geknoopt, bv. 0,22ohm / 5W. Deze weerstanden moet je voor de extra transistoren ook voorzien!

Als je even het schema van die amp kan posten, kan ik je wel verder helpen.

[edit] mailtje naar BMM is nu ook weg, gisteren ff geen tijd gehad ...

[ Voor 5% gewijzigd door subsonik op 19-05-2004 17:38 ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Atgast schreef op 19 mei 2004 @ 01:39:
Domweg parallel schakelen zal niet goed gaan. Twee transistoren zijn nooit helemaal identiek. Bij parallelschakelen, zal daarom door de ene transistor meer stroom lopen dan door de andere. De transistor waardoor de meeste stroom loopt, zal meer dissiperen, en daarom warmer worden dan de ander. Door de hogere temperatuur, zal door deze transistor nog meer stroom gaan lopen, want voor bipolaire transistoren geldt dat bij een bepaalde VBE de stroom toeneemt bij verhoging van de temperatuur. Het resultaat is dat vrijwel alle stroom door de ene transistor gaat lopen, en bijna niets door de andere.

Zoals subsonik al gezegd heeft, kun je dit probleem verhelpen door per eindtor een aparte emitterweerstand te gebruiken. Wanneer door 1 tor meer stroom gaat lopen dan door de andere, zal de spanning over de emitter weerstand toenemen, en hierdoor zal de VBE van deze tor juist kleiner worden dan van de andere tor. Het resultaat zal zijn, dat door beide torren ongeveer evenveel stroom gaat lopen. Toepassing van emitter-weerstanden levert bij parallelschakeling dus een betere matching van de stromen op.

Om te voorkomen dat de eindtorren worden opgeblazen, moet je niet te hoge voedingsspanningen gebruiken. In de datasheet van de TDA7250 staat een grafiekje van het uitgangsvermogen als functie van de voedingsspanning. Voor 8 Ohm belasting mag de voedingspanning niet hoger zijn dan + en - 45V, en voor 4 Ohm belasting stopt de curve bij + en - 35V. Bij 4 Ohm belasting of bij brugschakeling zou ik daarom de trafospanning niet hoger kiezen dan 2*25V. Dit levert DC spanningen op van ca + en -35V. Dit geeft een uitgangsvermogen van ca 60W in 8 Ohm, 100W in 4 Ohm, en 200W in 8 Ohm bij brugschakeling van twee versterkers.

OPM: Bovenstaande verhaal heeft betrekking op de Velleman K4005 versterker met TDA7250 driver IC, aangenomen dat het schema ongeveer overeenkomt met het hierboven geposte schema.

Bij parallelschakelen van eindtransistoren (met emitter-weerstanden!) zou je de voedingsspanning evt kunnen verhogen, maar ik neem aan dat dit lastig uit te voeren is met de bestaande Velleman PCB.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb dit topic (passief) gevolgd aangezien het me ook heel leuk en leerzaam lijkt om een versterker te bouwen. Het lijkt me een logische stap na een keer luidsprekers geprobeerd te hebben ;) (wat extreem goed bevallen is trouwens!!)
Uit prijsoverwegingen echter wil ik voor de Gainclone gaan en wel de Non Inverted LM3875TF versie.

Op diyaudio.com biedt BrianGT sinds enige tijd kits aan hiervoor met alle onderdelen voor een stereo-versterker excl ringkern en behuizing en dergelijke, maar wel met:
2 Non-Inverted Gainclone pcbs
1 Power supply pcb
2 LM3875T or LM3875TF
4 22 kohm 0.5w compact metal film resistors (0402)
2 220 ohm 0.5w compact metal film resistors (0402)
2 680 ohm 0.5w carbon film resistors
4 1500uF 50v Panasonic FC Capacitors
8 MUR860 On Semiconductor Diodes
2 4.7uF Panasonic FC Capacitors
2 Aluminum oxide insulators for T version
Ik heb nu dus paypal aangevraagd en ga vandeweek bestellen. Mocht er hier iemand zijn die het ook wel eens wil proberen, stuur me ff een mailtje dan kunnen we misschien samen bestellen (mocht je geen creditcard hebben oid)

Heeft iemand nog een tip voor ringkern trafo's? Amplimo was de beste prijs die ik ongeveer kon vinden en ik lees er goede dingen over ook.

• Raymond
ringkern trafo's: houd marktplaats.nl een weekje in de gaten. Zo heb ik een hele mooie ringkern voor minder dan de helft van de nieuwprijs gescoord.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@ subsonic & CornelisJ:
zeer verhelderend :)
Hoewel het misschien niet direct in dit topic thuishoort, had ik nog een vraag over deze transistors. Hoe kun je namelijk op betere modellen zoeken? Zijn daar sites voor?
Ik was namelijk via google aan het zoeken naar darlington transistors die iets zwaarder uitgevoerd zijn. Echter is het onbegonnen werk, aangezien je overspoeld wordt met nutteloze informatie... Kun je zoiets beter vragen bij een electronicazaak? of kun je wel degelijk zelf op zoek naar een beter alternatief?

• CornelisJ
  • Niet online
Atgast schreef op 23 mei 2004 @ 10:46:
@ subsonic & CornelisJ:
zeer verhelderend :)
Hoewel het misschien niet direct in dit topic thuishoort, had ik nog een vraag over deze transistors. Hoe kun je namelijk op betere modellen zoeken? Zijn daar sites voor?
Ik heb even gezocht bij On Semiconductors (voorheen de discrete halfgeleidertak van Motorola). Als ik op power darlingtons in TO218 behuizing zoek, dan vind ik twee types die meer stroom en vermogen aankunnen dan de TIP142/147. Hieronder de links naar de datasheets. Naar verkrijgbaarheid heb ik niet gekeken.

TIP142/TIP147: 10A/125W
MJH11017/MJH11018: 15A/150W
MJH6284/MJH6287: 20A/160W

[ Voor 20% gewijzigd door CornelisJ op 23-05-2004 12:43 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

CornelisJ schreef op 23 mei 2004 @ 12:17:
[...]
Ik heb even gezocht bij On Semiconductors (voorheen de discrete halfgeleidertak van Motorola). Als ik op power darlingtons in TO218 behuizing zoek, dan vind ik twee types die meer stroom en vermogen aankunnen dan de TIP142/147. Hieronder de links naar de datasheets. Naar verkrijgbaarheid heb ik niet gekeken.

TIP142/TIP147: 10A/125W
MJH11017/MJH11018: 15A/150W
MJH6284/MJH6287: 20A/160W
machtig mooi :)
dinsdag meteen even vragen of ze die hebben, ik zag dat de pinout hetzelfde is, dus dat is heerlijk makkelijk.

• subsonik
Je kan ze ook gewoon proberen samplen bij On Semiconductor :) Ik denk dat ze wel samples naar particulieren versturen, maar heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Overigens heeft de laatste transistor wel een heel erg grote stroomversterking, véél groter dan die van de TIP142. Ik hoop dat dat geen problemen gaat geven, het kan namelijk zijn dat de versterker zou gaan oscilleren ofzo... en dat wil je echt niet ;)

• CornelisJ
  • Niet online
subsonik schreef op 23 mei 2004 @ 21:04:
Overigens heeft de laatste transistor wel een heel erg grote stroomversterking, véél groter dan die van de TIP142. Ik hoop dat dat geen problemen gaat geven.
Als ik de stroomversterking van de MJH6284 vergelijk met de TIP142, dan zie ik dat de MJH6284 juist een wat lagere stroomversterking heeft. Let wel, het gaat hier om darlingtons, dus we hebben het over het verschil tussen groot en zeer groot. De darlingtons worden als spannings-volger gebruikt, dus zolang de stroomversterking maar groot genoeg is verwacht ik geen problemen. Ik kan dit natuurlijk niet garanderen.

De verkrijgbaarheid zou wel eens tegen kunnen vallen, dus als je kunt samplen...

• subsonik
CornelisJ: als de darlingtons inderdaad als spanningsvolger gebruikt worden, dan is het inderdaad geen probleem :)

BTW, vandaag mailtje van BMM gehad!

Beste Erwin,

Het was me tijdens het lezen van de artikelen al wel duidelijk geworden dat jouw mening erg wordt gewaardeerd en zeker serieus genomen door de anderen op het forum.

Wat ik vooral erg jammer vindt aan dit soort communiceren (op het forum) is dat er zoveel onzin wordt verteld door een aantal mensen en dat anderen deze onzin voor waarheid aannemen. Er zou eigenlijk meer sturing moeten worden gegeven zodat er echt iets te leren zou zijn. Misschien kan een goed artikel over de bouw van een zelfbouw kit de anderen een betere indruk geven van wat zoal mogelijk is met een relatief goedkope maar toch uitstekend klinkende zelfbouw eindversterker.

De 4005 kit die ik je wil toesturen is een instapmodel eindversterker welke speciaal is ontwikkeld voor audio hobbyisten die (nog) niet zo handig zijn met elektronica. Doordat de voeding op de print is geïntegreerd is het toepassen van de schakeling zéér eenvoudig maar ontstaan ook een aantal beperkingen zoals een wat lagere
dempingsfactor en iets meer “hum” uit de voeding, al is deze nauwelijks waarneembaar met een 100dB luidspreker aangesloten.

Als je me je adres e-mailt dan zal ik je vandaag het pakket toesturen.

Met vriendelijke groet,
Jean Benoist
BMM electronics
Khad overigens zelf wel vergeten vermelden in m'n eerste mail dat ik examens heb tot einde juni, maar ik hoop dat dat geen probleem is voor de mensen bij BMM. :)

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 25 mei 2004 @ 15:55:
CornelisJ: als de darlingtons inderdaad als spanningsvolger gebruikt worden, dan is het inderdaad geen probleem :)

BTW, vandaag mailtje van BMM gehad!

[...]

Khad overigens zelf wel vergeten vermelden in m'n eerste mail dat ik examens heb tot einde juni, maar ik hoop dat dat geen probleem is voor de mensen bij BMM. :)
Idd, anders mail je ze gewoon nog ff. Maar ik denk niet dat ze dat een probleem vinden.
Als ie een einddatum in gedachten had dan had hij dat wel gezegd/moeten zeggen.

Maar die hum bij een 100Db speaker... wie heeft nou een 100Db speaker? (Of is dat juist positief bedoelt, zo van 100 db geeft het geluid nog harder en dan is het alleen maar nog sneller te horen.. ) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 16:11 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is een 100dB luidspreker en wat heeft dat te maken met de hoeveelheid "hum" in de voeding :?

Subsonik, jij weet toch vast wel een remedie tegen die "hum" })

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 25-05-2004 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 25 mei 2004 @ 15:58:
Wat is een 100dB luidspreker en wat heeft dat te maken met de hoeveelheid "hum" in de voeding :?

Subsonik, jij weet toch vast wel een remedie tegen die "hum" })
Die hum komt doordat de voeding invloed heef top de versterking doordat het zo dicht opelkaar zit denk ik. Dat is gewoon een gevolg van zo een compact ontwerp.
Daarom zit ie waarschijnlijk bij de 4008 los.

Haha, Subsonik wordt helemaal nerveus van alle druk.... :P ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 16:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 16:02:
[...]
Die hum komt doordat de voeding invloed heef top de versterking doordat het zo dicht opelkaar zit denk ik. Dat is gewoon een gevolg van zo een compact ontwerp.
Daarom zit ie waarschijnlijk bij de 4008 los.

Haha, Subsonik wordt helemaal nerveus van alle druk.... :P ;)
Zeker, maar ik ben toch nog steeds benieuwd naar die 100 dB luidspreker... en dan zeggen:
Wat ik vooral erg jammer vindt aan dit soort communiceren (op het forum) is dat er zoveel onzin wordt verteld door een aantal mensen en dat anderen deze onzin voor waarheid aannemen.
:P

• Raymond
deepspace schreef op 25 mei 2004 @ 16:05:
Zeker, maar ik ben toch nog steeds benieuwd naar die 100 dB luidspreker... en dan zeggen:
Volgens mij bedoelt BMM precies wat flexie zegt: Zelfs met een luidspreker met een gevoeligheid van 100db aangesloten is de brom nauwelijks hoorbaar.

Zelf zie ik het liever in mV uitgedrukt, maar dit kan ook wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Ff los, omdat ik toch meer te zeggen had. :P
Zeker, maar ik ben toch nog steeds benieuwd naar die 100 dB luidspreker... en dan zeggen
100 Db luidspreker = een speaker met een gevoeligheid van 100 DB/1w/1m (bij 1 watt, op 1 meter afstand).

Dat is dus wat de luidspreker aan "lawaai" kan produceren bij een input van 1 watt van de versterker. En gemeten op 1 meter afstand, dat komt neer op het betere PA niveau.

De betere "gewone" luidspreker komt al zelden boven de 90Db uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 16:21 . Reden: Mieruhneucken ]

• subsonik
Rustig jongens. :P

Dat de review pas tegen begin juli te verwachten is, staat in m'n laatste mail wel :) Ik ga natuurlijk wel al foto'tjes online zetten van zodra ik de versterker binnen krijg, om jullie al wat warm te maken ;)

De "100dB" luidspreker is er natuurlijk eentje met een gevoeligheid van 100dB/1W/1m. Zie je in de praktijk enkel bij PA-speakers enzo... Die brom ga ik zeker uitmeten, maar ik verwacht dat het wel zal meevallen. Ik weet trouwens uit ervaring dat brom bestrijden in versterkerontwerpen niet altijd eenvoudig is :)

Het is natuurlijk wel zo dat een versterker met voeding en eindtrap op 1 print samen een stuk eenvoudiger en compacter om bouwen is. (in bijna alle middenklasse commerciële amps zit de voeding trouwens ook vlakbij de eindtrap) Ik verwacht dat dat voordeel wel opweegt tegen het nadeel van dat beetje brom dat je met een normale speaker toch niet hoort ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke, dan is het toch wat ik dacht ;) Maar ik zie het verband tussen 100 dB en brom niet zo... als iemand dat kan verduidelijken zou dat handig zijn...

• subsonik
Wel, de gehoorgrens ligt bij pakweg 20dB SPL. Als je de brom op de uitgang van een versterker wil kunnen horen, moet die dus met een niveau van minstens 20dB SPL uit je luidspreker komen.

Stel nu dat de brom op de uitgang van de versterker een vermogen van 0,00000001 Watt heeft. Met een luidspreker met rendement van 80dB/1W/1m kom je dan aan een SPL van: 80dB + (10 x log(0,00000001)) = 0dB SPL. Onhoorbaar dus.

Als je luidspreker echter een rendement van 100dB/1W/1m heeft, dan is de SPL: 100dB + (10 x log(0,00000001)) = 20dB SPL. Net hoorbaar dus :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Duidelijk subsonik :), thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Verkapte kick

Al wat wijzer Sub? :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Subsonik moet statistiek leren :P

Verwijderd

[...]

quote:
Wat ik vooral erg jammer vindt aan dit soort communiceren (op het forum) is dat er zoveel onzin wordt verteld door een aantal mensen en dat anderen deze onzin voor waarheid aannemen.
[...]
(offtopic:)
iets wat helaas steeds meer waarheid wordt door internet.
ik werk zelf bij een bedrijf dat veringscomponenten maakt.
ook daar wordt veel over gesproken op internet.
als er 1 persoon is op internet die een probleem heeft met een van onze producten, dan is dat verhaal zo rond en heeft opeens iedereen zogenaamd dat probleem. en heb je als fabrikant ook al snel een "naam" opgespeld gekregen, vaak al voordat je er netjes onder garantie iets aan hebt kunnen doen.
en neem audio apparatuur: steeds meer mensen gaan alleen nog maar uit van reviews die ze kunnen vinden, maar niet meer op hun gehoor of gevoel.
ik heb ook een blauwe maandag in een audiozaak gewerkt. en maak dan maar 's duidelijk dat een versterker, met al dan niet een slechtere review, een betere toepassing voor hen zou zijn.
met als gevolg dat steeds meer spullen die wij als consument kopen, door fabrikanten worden gemaakt op cijfers, in plaats van werking.
(/ontopic)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 00:15:
(offtopic:)
[blaat]
(/ontopic)
offtopic:
Hu :? Wanneer was dit nu on-topic :? 8)7

Maar je hebt idd gelijk. Er wordt op internet zo veel gezegt, dat de waarheid vaak in een heel klein hoekje blijft liggen. Tja, dat is de vrijheid die je hebt :) Heeft zo zijn voordelen en nadelen. Hier op GoT valt het BTW wel reuze mee. Er zijn zeker genoeg mensen die wel eens wat verkeerd zeggen (iedereen doet dat wel eens als het al laat is), maar die mensen worden meestal ook weer heel snel de les gelezen. Uiteindelijk leren we er allemaal wat van :)

• subsonik
Jean van BMM heeft zeker wel gelijk met die uitspraak. Ik erger mij ook dikwijls aan mensen die absolute onwaarheden komen vertellen zoals dat een woofer absoluut niet tegen clippen kan e.d. Hier op GoT valt het trouwens erg goed mee, ik heb het gevoel dat hier veel mensen zitten met een goede technische achtergrond. Dit is dan ook het enige audioforum waar ik een actief member ben, op het gros van de "high-end" audiofora erger ik mij toch alleen maar. Het is trouwens net op die fora dat volgens mij allerlei hypes ontstaan, zoals spikes onder cd-spelers, superminimalistische versterkers (gainclone met superkleine voedings-elco'tjes, alsof dat beter is), ...

Maar goed, ontopic: nog steeds geen reactie van BMM, maar het kan natuurlijk even goed zijn dat de bouwkit al onderweg is.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb vandaag m'n K4005 kit gehaald, denk dat ik zondag begin met solderen.
will keep you posted :)

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 28 mei 2004 @ 12:54:
Ik heb vandaag m'n K4005 kit gehaald, denk dat ik zondag begin met solderen.
will keep you posted :)
Kewl, dat was die van Velleman toch? Kijken wat die presteert. ;)
subsonik schreef op 28 mei 2004 @ 12:48:
Maar goed, ontopic: nog steeds geen reactie van BMM, maar het kan natuurlijk even goed zijn dat de bouwkit al onderweg is.
Dat denk ik ook ja, gezien de vorige mail :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 13:26 ]

• subsonik
Ondertussen is er een behoorlijk zwaar pakketje toegekomen vam BMM, waarvoor mijn dank :)

Straks volgen alvast wat foto's. Gaan we in deze thread voort, of maak ik even een nieuwe aan?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op 28 mei 2004 @ 14:44:
Ondertussen is er een behoorlijk zwaar pakketje toegekomen vam BMM, waarvoor mijn dank :)

Straks volgen alvast wat foto's. Gaan we in deze thread voort, of maak ik even een nieuwe aan?
Ik zou zeggen, maak een hele nieuwe thread, dan is het meteen duidelijk waar het om gaat. Link wel ff naar deze om aan te geven hoe het allemaal ontstaan is. En vergeet niet een bedankje (van ons allemaal zou ik zeggen), naar BMM te sturen :Y)

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 28 mei 2004 @ 14:44:

:9~ Maak maar een nieuwe idd. Dan kan je alles goed op rij zetten zonder dat je ineens tegen een vol topic aanloopt ofzo. :P

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:11

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Plant hier dan even een linkje neer naar dat nieuwe topic.

Verwijderd

Topicstarter
Ff een vraagje aan de kenners hier.

Als een versterker een ruis veroorzaakt in een speaker, waar zou dat aan kunnen liggen?
Het is niet de kabel en ook niet de voedingskabel.

-edit- En ook niet de bron. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 15:13 ]

• subsonik
Dat ligt dan aan een slecht ontwerp van de versterker ;) (of de eventuele ingebouwde voorversterker, zoals bij m'n oude Pioneer het geval is...)

Een kabel gaat in ieder geval nooit (hoorbare) ruis veroorzaken. De ruis komt voornamelijk uit de halfgeleiders, en voor een klein deel ook uit de gebruikte weerstanden.

nieuwe thread op komst, eerst pics maken

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 28 mei 2004 @ 15:29:
Dat ligt dan aan een slecht ontwerp van de versterker ;) (of de eventuele ingebouwde voorversterker, zoals bij m'n oude Pioneer het geval is...)

Een kabel gaat in ieder geval nooit (hoorbare) ruis veroorzaken. De ruis komt voornamelijk uit de halfgeleiders, en voor een klein deel ook uit de gebruikte weerstanden.

nieuwe thread op komst, eerst pics maken
Hmm, okay.
Als ik hem niet kan maken gaat ie eventueel dienen als donateur voor bruikbare onderdelen.

Want aan een ruisende versterker heb ik niks. (btw, het is de oude sub-versterker van mijn Wharfedale, waarvan ik de speaker ga gebruiken voor een nieuwe sub)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 16:27 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

De kabel gaat misschien geen ruis veroorzaken, maar kan deze wel oppikken.
Er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij de kabels nog net geen antenne vormen. Vooral interlinks zijn gevoelig hiervoor, omdat het signaal dat zij versturen nog versterkt gaat worden. Als daar ruis in zit komt die versterkt mee :)

• subsonik
Review: BMM 4005 120W mono eindversterker :P

Enneuh Atgast, je hebt uiteraard gelijk ivm dat oppikken van ruis van signaalkabels :) Meestal is het dan wel eerder brom dat je hoort, hangt een beetje van de situatie af.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Gister van 20:00 tot 02:00 bezig geweest met solderen, wat een monnikenwerk :/

Het is het wel waard geweest, alles is netjes gesoldeerd.
De transistors moeten normaal via enkele kabeltjes aan de print vast worden gemaakt. De man van de electrotoko wist me te vertellen dat dit het zwakke punt was van de versterker en ook een goede rede voor het opblazen van torren. Dus heb ik besloten om de torren direct aan de print te solderen. Het was niet makkelijk, maar het is uiteindelijk prima gelukt :*)

hier enkele (slechte) foto's van m'n werkje:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/7QP2HZU3XHUB/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/9H9LO4F3E459/picserver.jpeg

Verwijderd

4 uur solderen voor een bouwpakket ?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 12:31:
4 uur solderen voor een bouwpakket ?
264 soldeer punten, en ik heb alle componenten getest alvorens ze te monteren.
En ik heb een film met een half oog gevolgd tijdens t solderen :+

offtopic:
20.00 tot 02.00 is 6 uur :P

• subsonik
Mooi soldeerwerk! Let wel op met uitstekende componentenpootjes. Op de 2e foto komt er links van het IC een pootje gevaarlijk dicht in de buurt van een naburig soldeereilandje :)

Maar goed, ik ben heel benieuwd hoe het ding presteert. Luisterdagje? :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben, voor ik het ding in de koelbak heb geplaatst, nog even met een kniptangetje critisch te werk gegaan en alle uitstekende puntjes te lijf gegaan, het ziet er in het echt behoorlijk strak uit :)

Ik ben een groot voorstander van een luisterdag :)
Ook wil ik dit ding helemaal gaan opmeten, kijken wat ie echt presteerd. Eerst maar eens een voeding bouwen, ik heb nog wel een Ringkern liggen. In de bouwbeschrijving van de kit schrijven ze steeds dat je de voeding niet mag aanzetten voordat ie aangesloten is aan de amp. Ik neem aan dat dit is ivm het ontladen van de condensatoren?
Ik weet namelijk niet hoeveel volt die ringkern levert, dat wil ik natuurlijk wel even controleren alvorens hem aan te sluiten. Voltage testen zonder caps erop zou dus geen kwaad kunnen?

geen zin om door een domme fout m'n beauty te molesteren :P

[ Voor 18% gewijzigd door Arjan op 30-05-2004 13:59 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op 30 mei 2004 @ 12:59:
Mooi soldeerwerk! Let wel op met uitstekende componentenpootjes. Op de 2e foto komt er links van het IC een pootje gevaarlijk dicht in de buurt van een naburig soldeereilandje :)

Maar goed, ik ben heel benieuwd hoe het ding presteert. Luisterdagje? :)
Dat zou ik doen als je eigen amp ook af is (en misschien andere). Meer zielen, meer vreugd, meer te luisteren, meer plezier, meer anderen afzeiken, meer afgezeken worden ;)

• subsonik
Atgast schreef op 30 mei 2004 @ 13:57:
(...)
In de bouwbeschrijving van de kit schrijven ze steeds dat je de voeding niet mag aanzetten voordat ie aangesloten is aan de amp. Ik neem aan dat dit is ivm het ontladen van de condensatoren?
Ik weet namelijk niet hoeveel volt die ringkern levert, dat wil ik natuurlijk wel even controleren alvorens hem aan te sluiten. Voltage testen zonder caps erop zou dus geen kwaad kunnen?
Dat komt inderdaad omdat de caps opgeladen blijven. Je mag de voeding wel aanzetten zonder de versterker eraan om de spanning te meten, maar dan moet je na het uitzetten van de voeding de caps volledig ontladen! Gewoon met een weerstandje van minstens 470 ohm elke cap ontladen. Achteraf nameten met een multimeter of ze écht ontladen zijn, van zodra er minder dan 2V op de caps staat mag je ze wel gewoon kortsluiten om te ontladen. Dan pas op de versterker aansluiten :)

Wat de luisterdag betreft: uiteraard pas als de BMM kit af is :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

woei, even de DC offset gemeten, deze bleek 4.9mV te zijn voor links en 6.9mV voor het rechterkanaal. Dat lijkt me een prima score. Voor de rest kloppen de gegeven waarden met de voorgeschreven voltages, ik kan niet wachten om het ding aan te sluiten op m'n speakers :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Atgast schreef op 30 mei 2004 @ 16:34:
woei, even de DC offset gemeten, deze bleek 4.9mV te zijn voor links en 6.9mV voor het rechterkanaal. Dat lijkt me een prima score. Voor de rest kloppen de gegeven waarden met de voorgeschreven voltages, ik kan niet wachten om het ding aan te sluiten op m'n speakers :)
Waar wacht je dan nog op :+

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

subsonik schreef op 28 mei 2004 @ 12:48:
Hier op GoT valt het trouwens erg goed mee, ik heb het gevoel dat hier veel mensen zitten met een goede technische achtergrond. Het is trouwens net op die fora dat volgens mij allerlei hypes ontstaan, zoals spikes onder cd-spelers, superminimalistische versterkers (gainclone met superkleine voedings-elco'tjes, alsof dat beter is), ...
Ik denk dat het hebben van een goede technische achtergrond voordat je in de audio wereld stapt je kan behoeden van het meegaan in de hypes. Zo maak je me ook niet wijs dat een 2000 Euro kostende 230V kabel veel beter klinkt als één van een tientje. Zo moet ik die Gainclone ook eerst horen voordat ik de hype geloof.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deepspace schreef op 30 mei 2004 @ 16:36:
[...]
Waar wacht je dan nog op :+
Ik doe alles met 30x de normale voorzichtigheid, ik moet er niet aan denken dat ik em nu sloop door dommigheid :P

Iig, hij speelt nu en hij klinkt goed, maar er is natuurlijk nog niks zinnigs over te zeggen totdat ik m'n beide speakers weer op hun plaats heb.
Overigens kan ik nu al concluderen dat hij een stuk minder ruis oppikt (echt veel minder) dan m'n oude trouwe sony versterkerbak :)
I'm still a happy man

[edit] Oeh, en het volume, what have I been missing :+

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan op 30-05-2004 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 30 mei 2004 @ 16:54:
[...]

Ik doe alles met 30x de normale voorzichtigheid, ik moet er niet aan denken dat ik em nu sloop door dommigheid :P

Iig, hij speelt nu en hij klinkt goed, maar er is natuurlijk nog niks zinnigs over te zeggen totdat ik m'n beide speakers weer op hun plaats heb.
Overigens kan ik nu al concluderen dat hij een stuk minder ruis oppikt (echt veel minder) dan m'n oude trouwe sony versterkerbak :)
I'm still a happy man

[edit] Oeh, en het volume, what have I been missing :+
Hehe, kewl. :)

Misschien nog wat piccies? :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

TheBorg schreef op 30 mei 2004 @ 16:45:
[...]

Ik denk dat het hebben van een goede technische achtergrond voordat je in de audio wereld stapt je kan behoeden van het meegaan in de hypes. Zo maak je me ook niet wijs dat een 2000 Euro kostende 230V kabel veel beter klinkt als één van een tientje. Zo moet ik die Gainclone ook eerst horen voordat ik de hype geloof.
Maar..... in tegenstelling tot high end amps kost een gainclone maar een tientje (bij wijze van spreke dan, met de chip alleen ben je er natuurlijk nog niet).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1 2 3 Laatste