Zelfbouw versterker

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 11.541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Topicstarter
Hey mensen,

Ik ben al maanden bezig met het idee om zelf een amp te bouwen en ben al een tijd bezig geweest met orienteren.

In mijn zoektocht ben ik veel dingen tegengekomen, maar kan nergens iets vinden wat mij aanspreekt. Er zijn erg veel ontwerpen in omloop, maar geeneen kan mij overtuigen van het feit dat het erg goed zal klinken.
Het moet iig goed klinken, het liefst high-end. Minimaal vergelijkbaar met de middenklasse van Denon, NAD, Onkyo, Marantz... noem maar op. Maar het liefst beter :)
De ontwerpen die mij wel interesseren en aanspreken zijn:

De Gaincloon, alleen lees ik over normaal en inverted, geen idee welke "beter" is. De berichten over de kwaliteit zijn ook tegenstrijdig en erg verdeeld. de een vindt het geweldig en weer een ander heeft zijn bedenkingen.
Een versterker van Elliot Sound Products, een goed ontwerp lijkt me, maar wel erg electrisch uitdagend denk ik.

Ik heb ook diverse buizenontwerpen bekeken, of hybride, maar de prijs van deze mooie apparaten wordt al snel erg hoog.
Mijn plan is eigenlijk om niet boven een 200 Euro uit te komen, dus dat wordt al moeilijk ben ik bang.

Samengevat,
- Liefst een potige versterker, een watje of 80 minimaal lijkt me netjes (heb nu 55, werkt goed, maar is eigenlijk net iets onder de maat merk ik)
- Zo high-end mogelijk, kortom: Geen ruis, zo mooi mogelijk midden en hoog, bass zo strak mogelijk.
- Zo goedkoop mogelijk, het moet mooi klinken, maar niet zo duur zijn dat een versterker in de winkel rendabeler wordt.

Als laatst het ontwerp, ik ben geen afgestudeerd electro-mannetje. Ik heb een enorme interesse en ben bereid te leren, maar zonder duidelijke tekeningen en/of tips kom ik ben ik bang nergens omdat ik gewoon die kennis mis.

Het lijkt me leuk als mensen hier mij konden helpen orienteren en met mij ervaringen en kennis willen delen. En links naar leuke projecten of ideeen kunnen zetten. Of natuurlijk van eigen projecten.
Zodat ik (en misschien ook anderen) een duidelijk beeld krijg van het hoe en wat er allemaal is. En ik over een tijdje met een gerust hart aan een ontwerp zou kunnen beginnen.

Vriendelijk bedankt ;)
Flx.

ps. ik weet dat ik veel dingen op de lijst heb staan, maar ik wil dan ook graag veel leuke dingen bouwen. De financien zijn de enige dingen die me afremmen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 12-05-2004 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 41939 schreef op 12 mei 2004 @ 10:51:
- Zo high-end mogelijk, kortom: Geen ruis, zo mooi mogelijk midden en hoog, bass zo strak mogelijk.
Ruis is geen reeel criterium. Er zijn klasse-A en buizenversterkers die vergeleken met de ik-heb-oh-zo-geile-specs versterkers relatief veel ruis en brom afgeven, maar onvergelijkbaar veel beter klinken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108223

Velleman heeft enkele zelfbouwversterkers in hun gamma. Of dit high-end is, hangt eigenlijk af van wat je er zelf van verlangt, high-end klinkt voor iedere persoon anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:00
Je kunt ook eens kijken naar versterker modules als dit .

Hier zijn wel meer versies van, maar die werken over het algemeen best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32412

velleman heeft een hoop versterker kits. Ik heb zelf een 2x 200 wat versterkertje. Ik geloof dat ik er 4 jaar geleden 250 euro voor heb betaald. Ik heb er een trafo bij gekocht laatst voor 80 euro, heb hem op mijn computer aangesloten en werkt perfect. Je kunt die versterker ook brigden voor 400 wat (200 rms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 10:44
olof schreef op 12 mei 2004 @ 11:06:

Dit is toch ook een gainclone ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

op 't www kwam ik de geenkloon pagina tegen: http://www.euronet.nl/~mgw/diy/nl_index_body.html

met veel DIY versterkers.

<offtopic>een kijkje op www.breem.nl voor de nuchterheid kan geen kwaad</offtopic>

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
olof schreef op 12 mei 2004 @ 11:06:

Dit lijkt idd een gain-clone ontwerp. Die 70 watt continu klinkt wel leuk. Deze blijft zeker in de running.
Exirion schreef op 12 mei 2004 @ 10:58:
[...]

Ruis is geen reeel criterium. Er zijn klasse-A en buizenversterkers die vergeleken met de ik-heb-oh-zo-geile-specs versterkers relatief veel ruis en brom afgeven, maar onvergelijkbaar veel beter klinken :)
Okay, maar ik vind ruis niet acceptabel en ken mezelf goed, ik heb een sub gehad die ligt ruisde als deze aanstond. Dat kwam 100% zeker door de versterker en ik irriteer me daar mateloos aan. Ik wil dus gewoon zo min mogelijk ruis hebben, ook als ik hem aan heb maar zonder muziek.
dhr. banuyn schreef op 12 mei 2004 @ 11:21:
op 't www kwam ik de geenkloon pagina tegen: http://www.euronet.nl/~mgw/diy/nl_index_body.html

met veel DIY versterkers.

<offtopic>een kijkje op www.breem.nl voor de nuchterheid kan geen kwaad</offtopic>
Die site heb ik ook al doorgelezen ja, maar hij is nooit echt positief over zijn amps. Hij komt altijd tot de conlusie dat het wel leuk klinkt, maar niet echt geweldig.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 12-05-2004 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:00
Linchpin schreef op 12 mei 2004 @ 11:10:
[...]

Dit is toch ook een gainclone ontwerp?
Heb ik me verder niet zo in verdiept. Je hebt alleen het voordeel dat alle transistoren mooi dicht bij elkaar in 1 behuizing zitten, waardoor je net even stabieler werkt.

De simpelste schakeling heeft dus ook maar heel weinig extra componenten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 41939 schreef op 12 mei 2004 @ 11:21:
Okay, maar ik vind ruis niet acceptabel en ken mezelf goed, ik heb een sub gehad die ligt ruisde als deze aanstond. Dat kwam 100% zeker door de versterker en ik irriteer me daar mateloos aan. Ik wil dus gewoon zo min mogelijk ruis hebben, ook als ik hem aan heb maar zonder muziek.
Een sub die ruist?? Is absoluut uitgesloten als de speaker binnenin de behuizing zit (is vaak zo bij subs) of als er na de eindversterker een passief laagdoorlaatfilter zit. Ruis is alleen mogelijk als de speaker "zichtbaar" is en direct aan de eindversterkertrap hangt. En zelfs dan... als je het echt hoort dan is het een brakke versterker.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Persoonlijk zou ik naar de projecten van Elliott kijken, die wilde ik zelf ook gaan maken over enige tijd. Eerst was ik erg enthosiast over gainclones, maar op de een of andere manier is dat enthosiasme afgenomen in de loop van tijd.
This amplifier, although very simple, is capable of superb performance. This is not an amp to be under estimated, as the sonics are very good indeed, and this is due (in part, at least) to the inherent simplicity of the design. The amp is exceptionally quiet, and is reasonably tolerant of difficult loads. It is an ideal amplifier for biamped systems, and may be operated in bridge mode (BTL) if you use the recommended output transistors (which have the necessary power ratings).

The design has had the benefit of many, many years of consistent use, and this version is the best of all - the refinements ensure minimum "switch on" or "switch off" noise, and the availability of really good output devices has improved on a known and very stable design.

I have heard nothing but praise from those who have built this amplifier - the only feedback I have received has been very positive indeed. The sound quality is up there with the very best. Highly recommended !
De amp waar hij hier over spreekt is niet al te moeilijk om te bouwen en hij beloofd goede resultaten. http://sound.westhost.com/project3a.htm

En anders heeft ie ook een mooie MOSFET amp staan, voor als 60watt niet genoeg is :)
http://sound.westhost.com/project101.htm

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, ik krijg soms ook zelf de kriebels om een lekkere amp te gaan maken, alleen zit ik met het zelfde probleem als de TS: verhalen zijn tegenstrijdig en je weet niet wat je gaat krijgen...

Daarnaast denk ik dat de kwaliteit niet alleen afhangt van de gebruikte schakeling, maat ook in hoge mate aan de verwerking ervan. Lees je een beetje in in EMC, dan heb je al snel een berg tips voor het fysiek in elkaar zetten van een schakeling en voorkom je al snel veel bronnen van storing en ruis.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op 12 mei 2004 @ 11:46:
Tja, ik krijg soms ook zelf de kriebels om een lekkere amp te gaan maken, alleen zit ik met het zelfde probleem als de TS: verhalen zijn tegenstrijdig en je weet niet wat je gaat krijgen...

Daarnaast denk ik dat de kwaliteit niet alleen afhangt van de gebruikte schakeling, maat ook in hoge mate aan de verwerking ervan. Lees je een beetje in in EMC, dan heb je al snel een berg tips voor het fysiek in elkaar zetten van een schakeling en voorkom je al snel veel bronnen van storing en ruis.
Idd, heb ik ook al grotendeels gedaan.

En die tegenstrijdigheid blijft een probleem, je weet nooit echt zeker of je wel een amp bouwt die ook doet wat jij wilt.
Atgast schreef op 12 mei 2004 @ 11:42:
Persoonlijk zou ik naar de projecten van Elliott kijken, die wilde ik zelf ook gaan maken over enige tijd. Eerst was ik erg enthosiast over gainclones, maar op de een of andere manier is dat enthosiasme afgenomen in de loop van tijd.

[...]

De amp waar hij hier over spreekt is niet al te moeilijk om te bouwen en hij beloofd goede resultaten. http://sound.westhost.com/project3a.htm

En anders heeft ie ook een mooie MOSFET amp staan, voor als 60watt niet genoeg is :)
http://sound.westhost.com/project101.htm
Idd, die 3a heb ik ook gezien en is erg interresant, lijkt me ook niet te moeilijk en hij wordt (door hem) aangeraden.

Die MOSFET amp is leuk, ware het niet dat hij je dwingt om spullen via/bij hem te kopen omdat hij de waardes voor bepaalde onderdelen niet online wil zetten. Erg flauw.
En 180 watt bij 8ohm is leuk, maar weer een beetje overkill lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Hallo,
ik heb hier voor mijn neus een zelfgebouwde versterker staan, met het schema van ESP (3A). Ploppen van de luidsprekers heb ik niet, ruis is onhoorbaar, hij versterkt de diepe bassen machtig goed (heb gisteren ook ff gecheckt, tot 5hz werkt ie nog volle bak, hoge tonen gaan ook ver buiten het hoorbare gebied, en stereo heeft ie me aan componenten 50€ gekost (zonder voedingsgedeelte, nl trafo en condensatoren) :Y)
De print heb ik zelf ontworpen, als je m moet hebben roep je maar. Hij staat stereo op een eurocard formaat met de SIM aanduiding erbij (vanaf het minste vervorming, onzichtbaar op de scoop, brand het ledje al als je m goed afsteld).
De eindtrappen waren wel een probleem, ik kon niet aan degene op het schema zelf geraken, wel aan de alternatieve die hij voorstelt, mjl21193 en 94. Deze waren 11€/stuk (4 nodig), maar door ze met een deel van mijn klas samen te kopen (voor 250€kopen bij de electroboer, we zijn goe bezig :+ ) heb ik korting gekregen naar 7.2€/stuk >:) .

Ik doe nu graduaat electronica (3jaars hogere opleiding, als jullie geen graduaat kennen in nl), en dit schema is ook de versterker die de leraar als voorbeeld heeft liggen, dus is het zeker een goed schema.

Als je budget beperkt is zou ik zeker voor deze gaan, steek er 2x 40V op en je haalt er netjes 100W uit. En de eindtrappen zijn gemakkelijk te koelen, ze zitten in een platte behuizing en je hebt geen geïsoleerde schroeven nodig.

Ik heb trouwens voor behuizing, voedingsgedeelte en koelvin een kapotte versterker gaan halen bij een electrowinkel, gratis meegekregen. Tis maar een tip :z .

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 12-05-2004 12:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

ik zou voor de LM4780 chip gaan (dubbele uitvoering van de welbekende LM3876). Dit is een stereochip door deze te bridgen krijg je ~100 Watt vermogen. Tevens is de chip ongevoelig voor voedingsruis, dus je hebt niet zulke grote voedingscondensatoren nodig. Ook een klein koelblok is voldoende om alles in het gareel te houden. Een andere leuke feature is natuurlijk dat de chip goed beveiligd is tegen oververhitting en andere gebreken, zodat je de speakers nooit opblaast door een fout opgetreden in de schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erg cool! _/-\o_

Ik zou graag wel zoveel mogelijk willen hebben dan ja. Over hoe die inelkaar zit, de gebruikte onderdelen, alles! ;)
Alleen een paar vraagjes,
- Die alternatieve eindamps, die zijn op dezelfde manier aan te sluiten als de orginele?

-Eurocard? SIM? wtf? ;)

En die voeding? Heb je een voeding uit een oude versterker gebruikt? Dat kan toch niet zomaar aangezien dat erg nauw luistert?
Anoniem: 2111 schreef op 12 mei 2004 @ 12:21:
ik zou voor de LM4780 chip gaan (dubbele uitvoering van de welbekende LM3876). Dit is een stereochip door deze te bridgen krijg je ~100 Watt vermogen. Tevens is de chip ongevoelig voor voedingsruis, dus je hebt niet zulke grote voedingscondensatoren nodig. Ook een klein koelblok is voldoende om alles in het gareel te houden. Een andere leuke feature is natuurlijk dat de chip goed beveiligd is tegen oververhitting en andere gebreken, zodat je de speakers nooit opblaast door een fout opgetreden in de schakeling.
Hmmm, een andere chip betektn waarschijnlijk dat ik het circuit dan moet aanpassen. Daar heb ik eigenlijk geen kaas van gegeten. :+

[ Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 16-05-2004 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Je zou ook eens in Elektuur kunnen zoeken. Dit zelfbouwtijdschrift heeft reeds vele zelfbouwversterkers gepubliceerd waaronder enkele compromisloze ontwerpen die makkelijk meekunnen met de topmerken.

Maar hoe het klinkt hangt natuurlijk af van jezelf. De ene persoon houdt van een warme klankkleur (= vervorming, maar vervorming klinkt vaak aangenaam), terwijl de andere van een neutrale onvervormde klank houdt.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 21:03
Heb je al eens naar de LM3886 gekeken? Single chip versterkertje, doet wel 80 tot 100W rms, en heeft erg goede specificaties. Ik heb met die chip zelf een 4-kanaals versterker gemaakt, en ben er zeer tevreden over. Goede performantie, en uitstekende klank! Ruis en brom zijn onbestaande. Als je hem een beetje goed opbouwt, is de kwaliteit te vergelijken met een gainclone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939 schreef op 12 mei 2004 @ 12:24:
[...]
Erg cool! _/-\o_

Ik zou graag wel zoveel mogelijk willen hebben dan ja. Over hoe die inelkaar zit, de gebruikte onderdelen, alles! ;) mail: aabrink@student.han.nl

Alleen een paar vraagjes,
- Die alternatieve eindamps, die zijn op dezelfde manier aan te sluiten als de orginele?

-Eurocard? SIM? wtf? ;)

En die voeding? Heb je een voeding uit een oude versterker gebruikt? Dat kan toch niet zomaar aangezien dat erg nauw luistert?

[...]
Hmmm, een andere chip betektn waarschijnlijk dat ik het circuit dan moet aanpassen. Daar heb ik eigenlijk geen kaas van gegeten. :+
In de datasheet staat hoe je de chip moet gebruiken. Het schema voor een lm3875 van (Peter Daniel) werkt ook. Voor meer info bekijk ook deze thread http://www.diyaudio.com/f...1&perpage=15&pagenumber=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erg mooi al die verschillende ontwerpen, en er spreken een aantal mij nu al erg aan.

Alleen die pcb's , ik heb gezien dat je ze kan maken met UV-licht enzo. Maar dit vind ik erg veel werk eigenlijk. En niet iedereen heeft een zonnebank. :)

Zijn er nog meer manieren om een pcb te maken of kan dat alleen op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je kan'm laten maken door iemand die dat wel kan :)

Voor het belichten hoef je trouwens niet persé met UV licht te werken. Gewoon fel halogeenlicht werkt ook, zelfs zonlicht is bruikbaar. Je moet dan wel experimenteren met de belichtingstijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alle ontwerpen die hier voorbij zijn gekomen zijn prima te maken op een universeelprint/ experimenteerprint (printje met raster van gaatjes, de verbindingen kan je dan maken met draadjes / de pootjes van de componenten).

Van de lm4780 wordt er een kitje ontwikkelt, die je kan kopen via het diyaudio forum. http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=33863 moet je alleen wat geduld hebben aangezien de laatste hand aan het print ontwerp leggen. Echter ik zou een gainclone gewoon point to point maken (zonder print) en de andere versterkers op een universeelprintje. Ik heb ze bijvoorbeeld in mijn DAC gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/humble%20dac.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Idd, zo'n universeel ding is wel makkelijk ja.

Maar ik wil wel nog even benadrukken, ik ben een n00b, dus ik heb het liefst een uitleg voor de meest domme persoon mogelijk.

Zodat ik het snap. ;)
Wat ik wil hebben is een goede versterker. Liefst iets met volumeregeling, dus dat ik zo de cd-speler er bv. aan kan hangen.

Op elektuur kan ik maar weinig vinden wat interessant lijkt, of ik kijk niet goed.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 12-05-2004 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dan moet je gewoon het kitje van BrianGT @diyaudio.com kopen. Dan krijg je printjes + de onderdelen + een bouwbeschrijving. En het is zeker een erg goede versterker. Zie bijvoorbeeld de handleiding voor zijn lm3875 gainclone kit:
http://www.briangt.com/nigc_kit-users_guide.pdf

Dat is echt de beste optie voor iemand die (nog) geen ervaring heeft.

Op zo'n chipamp kan je meteen je cd-speler hangen als je er een potmeter tussen zet.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 12-05-2004 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 2111 schreef op 12 mei 2004 @ 14:21:
dan moet je gewoon het kitje van BrianGT @diyaudio.com kopen. Dan krijg je printjes + de onderdelen + een bouwbeschrijving. En het is zeker een erg goede versterker. Zie bijvoorbeeld de handleiding voor zijn lm3875 gainclone kit:
http://www.briangt.com/nigc_kit-users_guide.pdf

Dat is echt de beste optie voor iemand die (nog) geen ervaring heeft.

Op zo'n chipamp kan je meteen je cd-speler hangen als je er een potmeter tussen zet.
Erg mooi idd, en duidelijk.

Hoe bestel ik dat? En ik kan in principe die dingen zelf maken aan de hand van die handleiding. Want alles staat daar opgegeven. (alleen die klote pcb's dan weer ;) )
Er staat alleen niks over de volumeknop of de voeding (grootte).

En ik zie bij zijn eigen gallery dat er meerdere zijn gemaakt, is daar een forumtopic van ergens misschien?

Want zo een op Deze manier is wel erg mooi lijkt me.

En is de Opamp met die andere chip waar ze nu mee bezig zijn beter dan de huidige? Want dan heb ik wel ff geduld. Het hoeft niet perse nu.

-edit-
Ik zie dat je hier kan bestellen, maar dat is wel een eind weg. Hoe kan ik zeker zijn dat ik het ook krijg?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 12-05-2004 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Voor makkelijk PCB's maken kun je kijken op de site van Raymond (ex mod hiero): http://www.raymondaudio.nl/info/info1/info1.html
Heb ik zelf ook gedaan en het gaat best makkelijk en zonder belichting of wat dan ook. Het etsmateriaal, IJzerchloride, heb ik in een kunstenaarswinkel gehaald, kost bijna niets.
Je moet dus wel pcb zonder fotolaag kopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheLemon schreef op 12 mei 2004 @ 15:12:
Voor makkelijk PCB's maken kun je kijken op de site van Raymond (ex mod hiero): http://www.raymondaudio.nl/info/info1/info1.html
Heb ik zelf ook gedaan en het gaat best makkelijk en zonder belichting of wat dan ook. Het etsmateriaal, IJzerchloride, heb ik in een kunstenaarswinkel gehaald, kost bijna niets.
Je moet dus wel pcb zonder fotolaag kopen dan.
Da's wel makkelijk ja. Maar ik kan van die kit nergens vinden wat hij bij 8 of 4 ohm levert, of kijk ik er nou helemaal overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De lm3875 kit levert 50 watt aan 8 ohm. Echter als je nog ff geduld hebt dan komt de lm4780 kit en daarmee kan je een 100watt aan 8 ohm versterker bouwen. En als je kijkt in de draden @diyaudio dan zijn er ook Nederlanders die succesvol bij hem besteld hebben (kijk maar in deze draad http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=31535).
Bij de inkoopactie waren er honderden kits verkocht. Ik zou zeggen kijk eens rond. En je hoeft natuurlijk niet de prints te bouwen, zoals ik al eerder aangaf zijn die dingen prima point to point te bouwen. Zoals dit bv:

Afbeeldingslocatie: http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=376066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 2111 schreef op 12 mei 2004 @ 16:38:
De lm3875 kit levert 50 watt aan 8 ohm. Echter als je nog ff geduld hebt dan komt de lm4780 kit en daarmee kan je een 100watt aan 8 ohm versterker bouwen. En als je kijkt in de draden @diyaudio dan zijn er ook Nederlanders die succesvol bij hem besteld hebben (kijk maar in deze draad http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=31535).
Bij de inkoopactie waren er honderden kits verkocht. Ik zou zeggen kijk eens rond. En je hoeft natuurlijk niet de prints te bouwen, zoals ik al eerder aangaf zijn die dingen prima point to point te bouwen. Zoals dit bv:

[afbeelding]
Hehe, mooi is anders. :)

MAar ik heb al een beetje besloten om op de LM4780 kit te wachten. Want daar zijn ze al een heel eind mee als ik het zo lees.

Dan lijkt het dat ik wel een leuk setje kan bouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 21:20
Ik zou toch maar eens beginnen met het lezen van een aantal elektuurs.
De bouwontwerpen worden goed omschreven en je kunt printplaten bestellen.
Je kunt ook eens op elektuur.nl kijken er is voor ieder wat wils.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
snameroc schreef op 12 mei 2004 @ 18:54:
Ik zou toch maar eens beginnen met het lezen van een aantal elektuurs.
De bouwontwerpen worden goed omschreven en je kunt printplaten bestellen.
Je kunt ook eens op elektuur.nl kijken er is voor ieder wat wils.
Heb ik gedaan, ik heb op de site gekeken en gezocht op versterkers.
Daar komt weinig soeps uit, een paar ontwerpen die ik niet kan beoordelen omdat er bijna niks uitgelegd staan. Als je meer wilt weten moet je betalen.

En ik heb geen elektuur blaadjes thuis liggen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

In heel wat bibliotheken kun je toch Elektuur tijdschriften vinden, of hebben ze geen bibliotheken in Nederland? :)

Daarnaast heeft Elektuur ook een aantal boeken uitgegeven over high-end hifi (die je vaak ook in de bieb vindt). Hoewel die al wel wat gedateerd beginnen te worden blijven ze zeer interessant voor zelfbouwers.

Een paar interessante ontwerpen van Elektuur zijn de Ulti-Amp (pure kwaliteit), Titan 2000 (als ruw vermogen en toch ook kwaliteit van belang zijn), FFA200, de wat oudere LFA150, enzovoorts... Ook een groot aantal goedkoper en eenvoudiger te bouwen versterkers.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hmm, die LM4780 kit ziet er idd wel zeer interessant uit! Zo'n printplaat vind ik er toch altijd wat beter uitzien dan zo'n bij elkaar gesoldeerde hoop draaden ;) . Ik wacht met spanning af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mahi schreef op 12 mei 2004 @ 19:14:
In heel wat bibliotheken kun je toch Elektuur tijdschriften vinden, of hebben ze geen bibliotheken in Nederland? :)
Nog niet gevonden :P
Nee, gewoon geen tijd voor, ik heb alleen vooral s'avonds tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Print kan je gewoon bij de electroboer laten maken, het standaardformaat is eurocard.
Sim is een schematje die een led laat oplichten als er vervorming is, en die enorm naukeurig is (moet je met een oscilloscoop afregelen).
Voor die eindtrappen heb ik een datasheet van internet gehaald.
Trouwens, de voeding van een transistorversterker klasse AB (zoals die van esp) steekt niet zo nauw. De condensatoren moeten groot genoeg zijn als je goeie bassen wilt, en de spanning moet juist zijn. En natuurlijk moet je trafo genoeg stroom kunnen leveren. Maar die voorwaarden moeten ook in een commerciële versterker voldaan worden. Als je hetzelfde vermogen hebt, heb je dezelfde voedingsspanning.

Als je nog geïnteresseerde bent, ik heb een print, componentenlijst, en genoeg kennis van het schema (de mijne werkt perfect, mijn klasmakkers hebben al regelmatig het een en ander verkeerd gesoldeert, en ik heb hen steeds kunnen helpen "is da nogmaal dat mijn ledje ontploft?""nee" :+ ).

[ Voor 63% gewijzigd door naftebakje op 12-05-2004 21:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MARTIJN_
  • Laatst online: 15-05 20:04

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Ik heb net het tweede kanaal van mijn P3A versterker aan de gang gekregen.
De versterker heeft van zich eigen heel weinig ruis. Het laag is zeer mooi ook al heb ik hier het zaakje in een test opstelling staan met vrij weining capaciteit in de voedings rail (2X 1700 uF). Voor de eindtorren heb ik mj35003 en mj35004 transistoren gebruikt en voor de driver torren BD139 en BD 140.
Printlayout heb ik hier vandaan gehaalt http://daviruz.homelinux.org/pics/amp/
Er is ook een print te koop bij de maker van de P3A.

paar foto's van de bouw staan hier http://home.deds.nl/~magneet/p3a/index.htm
Nu alleen de kast nog maken....
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~magneet/p3a/images/IMG_0805.jpg

PGEQRZEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
MARTIJN_ schreef op 12 mei 2004 @ 21:30:
(...) met vrij weining capaciteit in de voedings rail (2X 1700 uF) (...)[/url]]
Ik weet niet waarom, maar het lijkt tegenwoordig in de mode om extreem weinig capaciteit op de voedingsrails te gebruiken. Nochtans is het veel beter om een teveel aan capaciteit te hebben, dan een te weinig aan capaciteit!

Dit lijkt me wel de eerste audio-fetisj die eigenlijk nefast is op de geluidskwaliteit. Men beweert altijd dat je de regeling van de voedingsspanning "moet overlaten aan de ringkerntrafo" ... maar een trafo levert nu eenmaal AC, en je versterker wil DC! De elco's zorgen er net voor dat de AC-component van de trafo zoveel mogelijk weggefilterd wordt, en het is dus onzin om die extreem klein te maken.

Dus: weg met die miezerige pruts-elco'tjes! Steek maar lekker weer 10000µF per kant, en op de PCB van de versterker zelf nog eens 2x 1000µF low-ESR. Op die manier worden je voedingslijnen véél stabieler, en win je een bak aan vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Martijn, ik ben volledig akkoord. Beter teveel dan te weinig. Maar het is een feit dat dit schema zeer goed omgaat met de lage frequenties, en zolang je niet in cut-off gaat je niets merkt van een te kleine capaciteit. Het moment waarbij cut-off optreed bij de bassen ligt inderdaad veel lager.
Het enige wat je kunt zeggen voor lagere C's, is een minder grote opstartpiek, maar dat is een te verwaarlozen iets, een versterker gaat geen 2x per uur aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat kitje van brianGT heb ik aangeschaft, ik ben nog niet tot bouwen gekomen. Ik ben wel enigzins sceptisch maar gezien de reviews heb ik er wel voldoende vertrouwen in. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Waarschijnlijk bouw ik er verschillende. Een met een 300VA 2*25V amplimo ringkern en een met twee 120Va 2*25Vrinkernen van BMM electronics (nu in de aanbieding voor 14,95 ex btw per stuk)

Behalve zo'n kit heb je nodig:
- trafo
- goede potmeter (stereo) of stappenschakelaar
- Goede luidspreker aansluitingen
- 220V aansluiting
- Zekeringhouder met zekering (circa 4A slow blow)
- Aan/uit schakelaar (eventueel)
- Twee (minimaal) RCA aansluitingen (geisoleerd)
- Koelpasta (montage chips op koelplaat)
- Behuizing
- eventueel een koelplaat
- eventueel afstandsbusjes en schroeven om printplaten te bevestigen
- interne bekabeling

Dat is het volgens mij wel zo'n beetje

Ik kan nog steeds moeilijk geloven dat er mensen zijn die hiervoor hun buizenversterker of Aleph 5 aan de kant gooien maar voor zo'n klein bedrag ga ik het gewoon uitproberen.

Ik heb wel de versie genomen met high end condensator (black gate)
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pass diy maakt ook mooie versterkers, maar ze zijn allemaal 20 a 40 watt klasse A!! Da's 200 a 300 watt constant verbruik. Op zich mooi, maar wel een beetje overdreven ben ik bang.
Idd, ik ben ook erg sceptisch over het ontwerp, omdat er toch ook genoeg verhalen van mensen op het internet te vinden zijn die toch nog genoeg opmerkingen hebben over de kwaliteit van zo'n chip-amp.

en ik dacht eigenlijk dat die koelpasta erbij zou zitten, ook weer jammer.
Maar ga je hem nu bouwen? Want dan wil ik natuurlijk wel je evaring ermee weten en wat je ervan vind. :)
Waarom bouw je er twee met verschillende watts ringkernen? Wat voor effect heetf dat?

naftebakje
Ik ben zeker wel geinterreseerd en ben op zich wat geruster als ik iemand heb die ik eens wat kan vragen als ik iets niet snap. ;)
Als je het wilt toezenden of hier neerzetten dan zou ik dat tof vinden. 8)
Die print kunnen wel dan later wel regelen.
Je hebt er ook volume-control op zitten? Want dat vind ik wel een must eigenlijk. En ik durf het bijna niet te vragen, maar wat heb je er uiteindelijk voor betaald? :)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 13-05-2004 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.bmm-electronics.com/Project.asp?Project_ID=8

Zou dit wat zijn? Het is trouwens niet het enige pakket wat het bedrijf aanbiedt.

Ennuh, naftebakje, zijt gij nog daar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Met een kitje en nog wat onderdelen van www.supermoduul.nl heb ik een versterker gemaakt voor me subwoofer.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/versterker.jpg

Hij is maar 1 kanaal maar zoiets kun je ook 2 maal bouwen natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door bobo1on1 op 14-05-2004 16:59 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een subwoofer is meestal klasse D, leuk voor de subs, maar niet om fullrange mee te gaan.

Maar supermoduul is ook zeker een leuke site ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik heb er zelf ook eentje gebouwd. Heb de versterkeronderdelen bij Hogeschool Rens&Rens in Hilversum gekocht. Helemaal netjes uitgesorteerd. Mijn bedoeling was om een zeer krachtige discrete eindversterker te bouwen, maar wel voor Hi-Fi en misschien PA apparatuur.
Dit is een transistor versterker geworden die uit 2 mono kanalen bestaat. Dus ook met dubbele voeding. Ingebouwd in een mooie 19" kast met externe koelribben.
Kostte me in die tijd wel ruim 1000 guldens.
Het ontwerp zou gebasseerd zijn op een REL eindversterker. Het is een Hi-Fi eindversterker die Klasse-A geschakeld is, maar zeer goed instaat is om ruig PA werk neer te zetten. Hij kan zeker 300Watt aan 4Ohm per kanaal leveren en zo'n 170Watt aan 8Ohm per kanaal, Hij heeft daarnaast ook nog een clip-indicator LED per kanaal, en een Heat-warning LED per kanaal.
Deze versterker was samen met de handleiding (door school geschreven) zeer goed te bouwen.
Hij heeft zeker twee jaar uit elkaar gelegen omdat ik er niet aan toe kwam. Daarnaast had ik wat hulp van mijn vader nodig gehad en moest er een kolomboor aan te pas komen om gaten in de kast te boren.
Over het eindresultaat ben ik zeer tevreden! Diegene die deze versterker-ontwerpen maakt heet Timo Meyer, hij heeft zeker al 1000 :P Versterkers als hobby in elkaar geklust. Ga er dus maar vanuit dat je dan zeker iets goeds in handen hebt!
Inmiddels draait de versterker bijna een jaar zonder problemen. Gekoppeld aan een NAD voorversterker. Ben ZEER tevreden. en volgens mij hebben ze van ruis nog nooit gehoord :D

Ze hebben daar ook wel lichtere (en zwaardere) versterkers btw. Je zou eens kunnen informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zeker interessant, maar 1000 gulden (450 euro ongeveer) is wel meer dani k uit wil geven eigenlijk. :)

Hebben ze ook een site, of moet ik iemand mailen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Anoniem: 41939 schreef op 14 mei 2004 @ 17:20:
Een subwoofer is meestal klasse D, leuk voor de subs, maar niet om fullrange mee te gaan.

Maar supermoduul is ook zeker een leuke site ja.
Dit is een gewone klasse AB versterker hoor, ik gebruik em alleen voor me subwoofer..

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kijk anders ook eens naar de versterkermodules van Amplimo:
http://www.amplimo.nl/amplimo.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:01
leuk onderwerp :)

Als je een serieuze versterker wilt bouwen, ga dan gewoon voor discreet en sla de gainclone hype over (begin maar te schieten, ik heb m'n asbest pakkie an :*) )

Als je een kit wilt bouwen zijn er een aantal leuke. Lees op DIYaudio.com voor indrukken.

Erg net ontwerp:
http://www.printedelectronics.com/welcome.htm
(die persoon post ook op diyaudio)

heel erg goed:
http://www.borbelyaudio.com/
Die scoren eigenlijk altijd bijzonder goed. Zijn wel lastiger te bouwen, omdat ze niet zo "voorgekauwd" zijn.

Ook leuk:
sealelectronics.com en LCaudio.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

oeps, was al genoemd 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Duck-Twacy op 14-05-2004 20:52 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Deze lijkt me ook wel leuk, en je hoeft er bijna niets voor te doen :+ :

http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=9

Of deze:

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=2275

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raymond schreef op 14 mei 2004 @ 19:21:
leuk onderwerp :)

Als je een serieuze versterker wilt bouwen, ga dan gewoon voor discreet en sla de gainclone hype over (begin maar te schieten, ik heb m'n asbest pakkie an :*) )

Als je een kit wilt bouwen zijn er een aantal leuke. Lees op DIYaudio.com voor indrukken.

heel erg goed:
http://www.borbelyaudio.com/
Die scoren eigenlijk altijd bijzonder goed. Zijn wel lastiger te bouwen, omdat ze niet zo "voorgekauwd" zijn.
Ik heb die idd al bekeken en vind hem ook interresant, maar ik ben bang dat het misschien te hoog gegrepen is. Maar dat heb ik bij de P3A ook.
Die laatste heb ik ook al over gedacht :) , maar volgensmij is dat een beeld van hoe die in elkaar eruit ziet. Je moet hem alsnog inelkaar solderen.
Dat geldt voor die eerste niet volgensmij.

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 15-05-2004 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Precies. Die eerste is ook nog een Nederlands merk :) Weet iemand daar toevallig meer over? Al eens iemand zo'n ding gehoort? Specs zien er in ieder geval lekker uit :9~ . Voeding met flink wat elko's erbij moet dat toch wel prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op 15 mei 2004 @ 20:31:
Precies. Die eerste is ook nog een Nederlands merk :) Weet iemand daar toevallig meer over? Al eens iemand zo'n ding gehoort? Specs zien er in ieder geval lekker uit :9~ . Voeding met flink wat elko's erbij moet dat toch wel prima werken.
Idd, het lijkt allemaal wel lekker ja. ;)

Dit is dezelfde in stereo. :) (2x mono) , scheelt je 5 euro als je dat koopt. :+

Met deze voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 15-05-2004 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nice, dat is dan

- 1x http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=1171
- 1x http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=1169
- 1x http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=2269

Heb je voor 370 euro een leuke versterker (zonder koeling, behuizing en andere zooi) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hehe, alleen zou ik voor de voeding minimaal 40 v nemen. Tenminste, dat staat bij de specs van de versterker.

Maar dan ga ik toch twijfelen, want voor die prijs kan je een hele mooie (2dehands) versterker kopen..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 41939 schreef op 15 mei 2004 @ 20:52:
Hehe, alleen zou ik voor de voeding minimaal 40 v nemen. Tenminste, dat staat bij de specs van de versterker.

Maar dan ga ik toch twijfelen, want voor die prijs kan je een hele mooie (2dehands) versterker kopen..... :)
Klopt, kan alleen bij BMM geen ringkern vinden met voldoende VA's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:18

TheBorg

Resistance is futile.

deepspace schreef op 15 mei 2004 @ 20:59:
www.amplimo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op 15 mei 2004 @ 20:59:
[...]

uuhm.... hier? en er zijn ook nog van 45 en 50 volt tot 500 va, lijkt me meer dan genoeg.

Maar het blijft wel prijzig.... net als die aksa dingen.

En die P3A ziet er ook mooi uit, maar ik weet niet wat die gaat kosten om te maken, aangezien naftebakje niet meer reageert. Ik denk dat hij dat wel zou weten.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 15-05-2004 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Raymond schreef op 14 mei 2004 @ 19:21:
(...)
Ik zal alvast als eerste beginnen met schieten ;)

Waarom zouden die gainclone toestanden niet serieus kunnen zijn? Ok, met een discrete versterker kan je flink meer vermogen halen, en hogere uitgangsstromen zodat de versterker ook 1-ohm stabiel is enz...

Maar vergeet niet dat je in een geïntegreerde eindtrap enkele flinke voordelen hebt:

- Aangezien de eindtransistoren op 1 stukje silicium zitten, liggen hun specs heel dicht bij elkaar, ze zijn als het ware perfect gematched. In een discrete eindtrap bereik je dat nooit. (of hoogstens in de verschilversterker, met dure dubbeltransistoren)

- Aangezien de hele eindtrap extreem compact is, heb je geen last van parasitaire inducties en capaciteiten. Hierdoor kan de versterker veel sneller gemaakt worden zonder onstabiel te worden, wat de vervorming bij hogere frequenties en de vermogensbandbreedte ten goede komt.

- Alle beveiligingen zitten op de chip geïntegreerd. Om hetzelfde beveiligingsniveau te bereiken met een discrete versterker heb je een flinke schakeling nodig... Maakt niks uit voor de geluidskwaliteit, wel voor de prijs ;)

Als je dus een eenvoudige versterker wil bouwen met bescheiden uitgangsvermogen, is een geïntegreerde oplossing (LM3875, LM3886) nog zo stom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
subsonik schreef op 15 mei 2004 @ 21:18:
[...]
Als je dus een eenvoudige versterker wil bouwen met bescheiden uitgangsvermogen, is een geïntegreerde oplossing (LM3875, LM3886) nog zo stom niet.
Ik weet niet hoe anderen daar over denken, maar bij mij is het probleem dat ik niet een té bescheiden versterker wil. Hij moet wat klappen kunnen hebben en af en toe een hele avond op zijn donder kunnen krijgen zonder problemen, maar wel nog hoge kwaliteit hebben.

En hij moet zowieso mijn huidige Onkyo eruit spelen, minimaal. Zowel qua vermogen als qua kwaliteit.

Maar bijna 400 euro.... da's serieus veel geld (vind ik).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 15-05-2004 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

subsonik schreef op 15 mei 2004 @ 21:18:

- Aangezien de eindtransistoren op 1 stukje silicium zitten, liggen hun specs heel dicht bij elkaar, ze zijn als het ware perfect gematched. In een discrete eindtrap bereik je dat nooit. (of hoogstens in de verschilversterker, met dure dubbeltransistoren)
Misschien praat ik wel poep, maar aangezien je toch stereo gaat spelen moet je twee LM3875's hebben en die moet je dan wel goed gematched hebben. Heb je nu twee versterkers met 4 transistoren per stuk (of meer) dan kan je 8 transistoren (of meer) matchen en als klapper op de vuurpijl middelen de kleine verschillen elkaar hopelijk gedeeltelijk uit....dit kan je natuurlijk ook een beetje sturen. Dit is ook het idee achter het gebruiken van meerdere DAC's in sommige moderne CD-spelers zoals de Arcam CD33.

[ Voor 9% gewijzigd door zimbab op 15-05-2004 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je praat inderdaad poep :P Het is niet nuttig om de transistoren van 2 verschillende kanalen te matchen.

Het is wél nuttig om de transistoren in 1 kanaal te matchen. Hierdoor gaat de transistor die de positieve helft van de sinus verzorgt even veel versterken als de transistor die de negatieve helft van de sinus voor z'n rekening neemt. Hierdoor moet de terugkoppeling minder hard gaan tegenwerken, wat op zijn beurt weer in een lagere vervorming zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 41939 schreef op 15 mei 2004 @ 21:27:
Maar bijna 400 euro.... da's serieus veel geld (vind ik).
Hoeveel geld wilde je dan uitgeven? (heb niet alles gelezen, dus ik kan iets over het hoofd zien :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, voor een ringkern en een voeding zul je altijd flink wat geld kwijt zijn. Nu is zo'n voeding met 12 x 6.800uF misschien wel een beetje overkill, het zal toch flink wat geld gaan kosten. Met een gainclone ben je dan idd het goedkoopste uit, maar het verschil met een diskrete eindtrap zal niet al te groot zijn, aangezien al een groot deel van de kosten in de voeding en trafo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als je het voor geld doet, koop dan gewoon 2dehands. Zelfbouw is eigenlijk altijd prijziger dan 2dehands. Zeker als je ook gaat investeren in een leuke afwerking (behuizing, knoppen, aansluitklemmen ed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Klopt en zeker als je ook nog gereedschap moet aanschaffen (goede temp. geregelde soldeerbout, goede multimeter, tangetjes etc, kost je zo 200 euro extra).

Zou gewoon op zoek gaan naar een amp uit de 1500-2000 euro klasse van rond 5 jaar oud.

Zelfbouwen is wel leuker btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bij de gainclone kit zit de voeding (gelijkrichting) al bij de kitprijs in, alleen trafo toevoegen. Vermogen van de gainclone is inderdaad beperkt alhoewel ik verwacht in de huiskamer nooit meer vermogen nodig te hebben. Als de versterker zuiver blijft tot aan maximum vermogen kom ik tot 107db (gerekend met 32w) en dat is verder als dat ik gaan wil. Zelfs een goede gainclone bouwen is nog relatief goedkoop. Voor de behuizing ben ik nog het meeste kwijt.

Raymond, heb je ervaring met gainclones? Wat zijn volgens jouw de tekortkomingen van dit ontwerp?

Als je meer power nodig hebt kun je ook kijken naar de modules van cad audio (www.cadaudio.dk) Voor circa 200€ een 2*250w RMS @8ohm module en voor 81€ de bijbehorende voeding. Ik heb verder geen ervaring met dit ontwerp maar ze schijnen qua ontwerp te lijken op de ICE modules van B&O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond, heb je ervaring met gainclones? Wat zijn volgens jouw de tekortkomingen van dit ontwerp?
De lm serie is nooit echt ontworpen met geluidskwaliteit in gedachten. Ze zijn simpel in het gebruik en bulletproof. (wat ze uiterst aantrekkelijk maakt voor fabrikanten).

Nadelen zijn de agressieve beveiliging, ruis en grote vervorming. Ik kan betere info voor je opduikelen als je wilt. Het punt is, is dat ik er een jaartje geleden via email over heb gebabbeld met de persoon die mijn 8-kanaals versterker heeft ontworpen. Hij noemde wat nadelen aan deze chips in vergelijking met discrete ontwerpen. Die waren overtuigend en daarom is mijn versterker ook discreet geworden. De precieze argumenten zijn wat weggezakt, wat is blijven hangen is het volgende: "een goed discreet ontwerp is beter dan een goed chip-amp ontwerp" :)
(let op de strategische plaatsing van het woord "goed"!)

Chip amps zijn niet slecht, maar goede discrete ontwerpen zijn beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik probeer de antwoorden op jullie vragen/opmerkingen samen te vatten, als jullie het hele topic inclusief de OP gelezen hadden dan wisten jullie dit al. nofi (alhoewel ik niet altijd even overzichtelijk ben :P ).

- Ik wil niet alleen maar power, maar ook kwaliteit. Maar hij moet iig "sterker" zijn dan mij huidige Onkyo.

- Ik ben geen onervaren DIY'er, op audio-apparatuur na heb veel dingen zelf gemaakt. Dus heb ik ook de beschikking over een uitgebreid assortiment met gereedschap (grotendeels semi-prof).

- Mijn diy-speakers zijn 8 ohm, dus de uitgangswaarde is dat hij een 8-ohms speaker goed moet aan kunnen drijven, maar het liefst moet ie alles kunnen aandrijven (8 en 4 dus zeg maar)

- Het moet zo goedkoop mogelijk, maar niet ten koste van de kwaliteit. De kwaliteit van het geluid moet gelijk of beter dan mijn Onkyo zijn.

- In de OP staat dat ik ong. 200 euro uit wil geven, meer kan natuurlijk wel, maar ik ben op het moment en in de nabije toekomst niet schatrijk. En omdat ik ook nog een sub moet/wil bouwen staat het budget alleen maar meer onder spanning. :)

- Ik ben me aan het orienteren (ook in de OP), en dus hoeft het niet nu meteen. Ik wil eerst zeker zijn dat ik ook een goed ontwerp koop/bouw.

Als laatst: Idd, zelfbouw is leuker. :) En de voldoening als het goed werkt op het einde is leuk.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 15-05-2004 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
- In de OP staat dat ik ong. 200 euro uit wil geven, meer kan natuurlijk wel, maar ik ben op het moment en in de nabije toekomst niet schatrijk. En omdat ik ook nog een sub moet/wil bouwen staat het budget alleen maar meer onder spanning.
Dat is te weinig voor een complete versterker.
Wat je wel kan doen is hiermee beginnen. Het zal vast een tijd duren voordat je weer een volgende stap kan zetten, zodat je pas over een tijd weer de volgende aanschaf (behuizing oid) hoeft te doen.
200 euro ben je al kwijt aan voeding en behuizing (minimaal) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raymond schreef op 15 mei 2004 @ 23:50:
[...]

Dat is te weinig voor een complete versterker.
Wat je wel kan doen is hiermee beginnen. Het zal vast een tijd duren voordat je weer een volgende stap kan zetten, zodat je pas over een tijd weer de volgende aanschaf (behuizing oid) hoeft te doen.
200 euro ben je al kwijt aan voeding en behuizing (minimaal) :)
Ligt eraan, ik kan de behuizing natuurlijk zelf maken. Of een donorapparaat die al naar de hemelen is gebruiken. :) (Je moet eens bij de gemeente-dump kijken bij de elctronica apparaten. Daar staan af en toe hele mooie dingen)

De voeding, tja die is duur. Dat weet ik, net als een goed volumeregeling is me opgevallen. Daarom hoeft het niet stel-op sprong. Ik begin waarschijnlijk toch pas over een maand of twee, als de big-vacation begonnen is en ik alle tijd heb. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 15-05-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
MARTIJN_ schreef op 12 mei 2004 @ 21:30:
Ik heb net het tweede kanaal van mijn P3A versterker aan de gang gekregen.
De versterker heeft van zich eigen heel weinig ruis. Het laag is zeer mooi ook al heb ik hier het zaakje in een test opstelling staan met vrij weining capaciteit in de voedings rail (2X 1700 uF). Voor de eindtorren heb ik mj35003 en mj35004 transistoren gebruikt en voor de driver torren BD139 en BD 140.
Printlayout heb ik hier vandaan gehaalt http://daviruz.homelinux.org/pics/amp/
Er is ook een print te koop bij de maker van de P3A.

paar foto's van de bouw staan hier http://home.deds.nl/~magneet/p3a/index.htm
Nu alleen de kast nog maken....
[afbeelding]
Martijn, waar haal jij die philips long life elco's vandaan ?
Zijn namelijk prachtige elco's om te gebruiken in amps. Ik gebruik ze zelf veel in mijn buizen versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Quote:
Ik kan betere info voor je opduikelen als je wilt.
unquote

Graag, zeker goed onderbouwde verhalen zijn welkom. Ik heb inmiddels al redelijk wat gelezen en daar zitten zowel hosanna als meuh verhalen tussen. Inmiddels heb ik de meeste meuk in huis dus ik zal tezijner tijd wel laten horen wat het resultaat is. En anders heb ik de printplaten voor een Aleph-X al in huis.

@Flex82: Als er ook nog een mooie kast omheen moet en je hebt behoorlijk power nodig is 200€ erg krap. Voorals een stevige voeding met veel capaciteit gaat meestal behoorlijk in de papieren lopen. Vandaar dat ik de link maakte met die Cadaudio modules omdat een complete 600VA voeding 81€ kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Indoubt schreef op 16 mei 2004 @ 00:04:
@Flex82: Als er ook nog een mooie kast omheen moet en je hebt behoorlijk power nodig is 200€ erg krap. Voorals een stevige voeding met veel capaciteit gaat meestal behoorlijk in de papieren lopen. Vandaar dat ik de link maakte met die Cadaudio modules omdat een complete 600VA voeding 81€ kost
Die mooie kast kan ik zelf maken, ik heb ooit LTS en MTS metaaltechniek gedaan en kan de nodige machines ook wel regelen (draaibanken en freesmachines).
Als ik de tijd ervoor neem kan ik zelf wel een mooie kast maken zonder dat dat me veel gaat kosten. ;)

Maar als ik dit zo lees dan vraag ik me af hoeveel je als diy'er wel niet moet uitgeven om een klein beetje in de buurt van de betere merken te komen.
Als ik jullie stukken zo lees en forums afstruin dan is er met elk ontwerp wel iets mis en als je kwaliteit wil dan ben je makkelijk 500 euro kwijt (zonder behuizing!). Wat natuurlijk nooit in vergelijking met de winkels staat, waar je voor die prijs een hele mooie eindversterker kan kopen bijvoorbeeld.

Het lijkt wel alsof geeneen ontwerp in de buurt komt bij "winkel-spul".

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 16-05-2004 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan voor 200 euro een goede gainclone bouwen, helemaal als je met je contacten (in de metaalwereld :)) een mooi chasis kan regelen. En een Gainclone klinkt verassend goed, ik heb een lm1875 en OPA541 variant gehoord en dat is echt een stap hoger dan een instap (ht)receiver. Het is vooral ook een kwestie van smaak, zo'n chip-amp klinkt redelijk steriel (veel details en erg strakke bas).

De meeste discrete DiY ontwerpen van dezelfde kwaliteit (als ze dat al halen) zijn een stuk duurder om te maken. Door de ongevoeligheid voor voedingsruis, kan je bij die versterkerchips weg komen met maar een beperkte hoeveelheid capaciteit. De meeste mensen gebruiken slechts 2000uF per kanaal, als je daar mee begint dan kan je altijd nog een paar elco's d'r bij plaatsen als het je niet bevalt. Ook hebben die chips bijna geen koeling nodig (een koelblok ter grootte van een CPU-koelblok, is groot genoeg).

En een discrete versterker is gewoon duurder (heb zelf een JLH 1996 en een Pass Labs Aleph-X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kent nu echt niemand een website die gewoon onafhankelijke meetgegevens heeft van goede Gainclone en Discrete, en commerciele ontwerpen? Ik hoor steeds weer: klinkt goed, super, geweldig, maar dat is nogal subjectief. Ook hoor ik niemand nog een echte vergelijking trekkem met een commerciele amp :( . Ik wil wel eens de harde feiten op tafel zien. Natuurlijk zeggen meetgegevens niet alles, maar wel een hele boel!

Je kunt nu nog wel uren rondzeuren dat het gewelidg is maar ik denk dat de TS (en ik ook) nu eens een keer echt willen weten hoe groot het verschil is tussen een DIY en een Commerciele amp. Van mijn part een luistersessie ofzo :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op 16 mei 2004 @ 11:41:
Je kunt nu nog wel uren rondzeuren dat het gewelidg is maar ik denk dat de TS (en ik ook) nu eens een keer echt willen weten hoe groot het verschil is tussen een DIY en een Commerciele amp. Van mijn part een luistersessie ofzo :Y)
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik zou gewoon wat discussies op diyaudio lezen. Komen vast wel voor en tegenstanders in voor en de tendens daar is altijd om je standpunt enigzins te onderbouwen.

Voor een luistersessie kun je o.a. terecht bij Audio-cube (Utrecht). Je luistert dan wel naar de vet prijzige 47 lab gaincard etc, maar dan weet je iig wat het maximaal haalbare is met huidige componenten. Ik ken mensen die een paar mono geschakelde Plinius SA50 (200 watt @8 ohm klasse A mono) van 1.5 jaar oud, hebben ingeruild voor een 20 watt 47 Laboratory Shigaraki (serieus waar want 1 van die Pliniussen heb ik gekocht ;) )

[ Voor 61% gewijzigd door Duck-Twacy op 16-05-2004 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Raymond schreef op 15 mei 2004 @ 23:24:
[...]
Nadelen zijn de agressieve beveiliging, ruis en grote vervorming. Ik kan betere info voor je opduikelen als je wilt.
Betere info? Graag :Y)

Dat de beveiliging agressief is, daar kan ik trouwens over meespreken. Het voordeel is dan weer dat je veel verder op de grens van het haalbare kan werken, en dus met kleinere koeling toekomt. Het nadeel is dat als je te ver gaat, in het ergste geval de tweeter kan sneuvelen.

Ruis valt wel mee, ik hoor iig niks ruisen als ik met m'n oor tegen m'n speakers lig, terwijl ze aangesloten zijn op m'n LM3886 amp. (kortgesloten ingangen)

Vervorming is niet wereldschokkend goed, maar ook zeker niet slecht: 0.03% THD+N bij een vermogen van 30W, 0.004% IMD (60Hz - 7kHz - 4:1). Om dergelijke cijfers met een discrete amp neer te zetten moet je al een behoorlijk goed ontwerp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begin steeds meer te twijfelen, maar er zijn tot nu toe twee ontwerpen waar ik ook nog positieve dingen over heb kunnen vinden. (niet zeggend dat de andere slecht zijn, ik kan daar alleen geen ervaringen over vinden)

-De P3A amp, die lijkt mee erg goed, alleen kan ik me geen beeld maken van wat zoiets ong. gaat kosten.

-De gainclone, veel positieve dingen over, alleen lees ik wel vaak dat de bass wat minder is. En hij is minder krachtig dacht ik.

Keuzes, keuzes, keuzes..... dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gainclone is makkelijk te vervaardigen en klinkt gewoon solide. Het gainclone ontwerp van Peter Daniel wordt ook commercieel aangeboden, zie bijvoorbeeld deze site voor een review http://www.6moons.com/audioreviews/audiooasis/audiozone.html

Ik ben van mening dat een gainclone gewoon heel veel waar voor je geld is. Dat er discrete ontwerpen zijn met meer vermogen en betere eigenschappen voor veel meer geld doet daar niets aan af.

De meeste discrete ontwerpers, zijn echt niet zo goed als de ervaren engineers van die opamps. Zoals ik al zei heb ik zowel gainclones (inverted & non inverted) gehoord en wat discrete klasse A versterkers de verschillen zijn meer een kwestie van smaak dan dat er 1tje 20x zo goed is.

De non-inverted gainclone is de beste keuze, en deze is beter in de bas (geen volumeregeling in de feedback-lus)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 16-05-2004 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okay, ze zijn bij 6Moons wel positief idd.

Maar ik wil wel wat meer power, dus dan wordt het wel een ontwerp met de LM4780 (of zoiets) die een 100 watt kan produceren.
Maar zoals het nu gaat op diyaudio.com lijkt het erop dat ze meer ruzie maken dan wat anders..... zo komt dat ontwerp nooit af.

Maar kijk je ook naar bijv. de geenkloon pagina, waar de prijzen staan. Dan is hij al zo'n 160 euro kwijt om die dingen te maken. (Die behuizing is trouwens wel cool, conrad nr.:522945).

Dat is wel lekker goedkoop tov andere ontwerpen, dan ga je je afvragen of dat werkelijk wel zo goed is. :)

Ik denk trouwens wel dat ik het geheel dan in 1 behuizing doe, dat moet toch geen problemen opleveren lijkt me..... en 1 volumeregeling moet toch ook kunnen? Want twee knoppen vindt ik onhandig.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 16-05-2004 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Misschien een actief systeem maken met 2 clones per kanaal. In een actief 2-weg systeem mag je de vermogens van beide amps meer dan verdubbelen tov een passief systeem. Desnoods met 1 overbemeten voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duck-Twacy schreef op 16 mei 2004 @ 14:00:
Misschien een actief systeem maken met 2 clones per kanaal. In een actief 2-weg systeem mag je de vermogens van beide amps meer dan verdubbelen tov een passief systeem. Desnoods met 1 overbemeten voeding?
Hoe bedoel je actief en passief? En verder bedoel je gewoon er twee per kanaal bridgen zodat je een groter vermogen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Duck-Twacy schreef op 16 mei 2004 @ 14:00:
Jammer alleen dat de tweeter vééél minder energie nodig heeft als de woofer waardoor het idee waarschijnlijk niet werkt. De equal power grens ligt ergens rond de 125hz, dus alleen met een minimaal 3-weg systeem (sub en mid+hoog) kan het idee werken, bridgen is dus waarschijnlijk een betere optie.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Anoniem: 41939 schreef op 16 mei 2004 @ 13:52:
(...)
Maar ik wil wel wat meer power, dus dan wordt het wel een ontwerp met de LM4780 (of zoiets) die een 100 watt kan produceren.
(...)
Ik denk dat je dan beter voor 2 losse LM3886 chips kunt gaan dan voor 1 LM4780 chip. Met 2 losse LM3886 chips kan je namelijk dubbel zoveel warmte afvoeren, en is een vermogen van 200Wrms haalbaar! Een gebridgde LM4780 heeft weinig nut als je gewoon meer power wil dan een enkele LM3886.

Nadeel van het bridgen is wel dat de versterker dan niet goed meer met 4 ohm speakers overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 15-05 21:03
Naar mijn mening is de gainclone een kompleet over het paard getild ontwerp, onder het motto "we laten zelfs de zekering weg" zou het beter moeten klinken :?

Die standaard LM's En TDA's zijn bedoeld voor hele basic standaard versterkers (oa autoradio) en zeker niet als hi-end AMP.

Als men begint te vertellen dat een shottkey diode in de voeding of een led als power indicator het hele geluidsbeeld veranderd is de schrijver van zulks bij mij al meteen
z'n geloofwaardigheid kwijt.

Ook zoals al eerder gezegd het minimaal houden van de filter c's is alleen maar vragen om een instabiele versterker, dat het IC ermee overweg kan en die pieken in de voeding netjes opvangt wilt nog niet zeggen dat het daarmee beter klinkt (in tegendeel).

Het hele doel van de minimalistische opzet is marketing technisch leuk bedacht van de fabrikant ( wat was het ? slechts 9 onderdelen in de signaallijn ?) nu vergeet hij daar voor het gemak eventjes bij te vertellen dat de gemiddelde opamp al uit 14 transistors bestaat.
(sterker nog, ik heb al verschillende malen gelezen dat opamp als een vies woord in de audio wereld beschouwd wordt, deze versterker ic's zijn precies dat !)

Waar ik zeker niet mee wil zeggen dat een IC versterker niet leuk kan klinken ! In tegendeel, een goed ontworpen IC amp doet de gemiddelde huis tuin en keuken amp waarschijnlijk de das om. Maar onder goed ontworpen valt imho niet de minimalistische opzet van de gainclone, die nog minder doet dan het volgen van de datasheet.

[ Voor 28% gewijzigd door Sine op 16-05-2004 15:31 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed verhaal. :) Dus volgens jou zijn die chip-amps bullshit en zelfs gevaarlijk voor je apparatuur aangezien er geen beveiligingen inzitten?
Wat is jouw idee van een goede diy amp dan?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 16-05-2004 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 15-05 21:03
Ik kan je niet zo 123 een ontwerp voorschotelen. Maar ik zou iig kijken naar een Mosfet eindtrap, al dan niet in IC vorm.

Discreet zeker niet verkeerd, alleen vergt het wat meer kennis van de bouwer ( ivm print layout ed) en samen met speaker beschermings schakelingen en aanhang (die al standaard in IC amps zitten ) wordt de schakeling dan een stuk complexer.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:18

TheBorg

Resistance is futile.

Ik ben het echt helemaal met Sine eens!

Check dee site eens voor leuke ontwerpen en een goede uitleg over hoe versterkers werken: http://sound.westhost.com/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:14

w00Dy

Make soap, not war

Hier staat een koelblok met 8 LM3875's erop klaar om gesoldeerd te worden, met de bedoeling een HT reciever te bouwen. Topic loopt hier op GoT. Nu heb ik gisteren een ZAPpulse gehoord van LCaudio.

Iemand 8 LM3875 chipjes overnemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Nu vergelijk je wel een single chip versterkertje van 8 EUR met een class-D digitale module van 150 EUR ... niet echt een eerlijke vergelijking imo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:43
Als ik jou was, zou ik gaan voor de P3A, kheb hem zelf ook gebouwd en hij klinkt fantastisch. Heb wel het printje opnieuw ontworpen, zodat er 4 op een eurokaart passen (met de nodige smd componenten).
Kwa kosten valt het heel erg mee, als je de eindtransistoren als samples bij on-semi aanvraagt >:) je kunt er gewoon 10 ofzo van aanvragen zonder problemen.

Binnenkort ga ik 2 speakertjes (3-weg) actief maken met 2 van deze moduultjes elk, laag op een apparte versterker en mid-hoog op een apparte. Ben benieuwd hoe dat gaat klinken, helemaal met een actief 4de orde linkwitz filter :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Woot, die ZAPpulse dingen zien er zeker wel lekker uit zeg! Alleen behoorlijk prijzig, hoewel je er alleen nog een ringkern voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 08:05

The Bad Seed

Chaotic since 1983

DustMan4u schreef op 16 mei 2004 @ 17:42:

Kwa kosten valt het heel erg mee, als je de eindtransistoren als samples bij on-semi aanvraagt >:) je kunt er gewoon 10 ofzo van aanvragen zonder problemen.
Klopt het dat je bij ON-semi 15 $ transportkosten moet betalen voor de gratis samples? Het zou de eerste keer zijn dat er mij kosten worden aangerekend voor sampletjes van halfgeleiders :?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

subsonik schreef op 16 mei 2004 @ 17:21:
Nu vergelijk je wel een single chip versterkertje van 8 EUR met een class-D digitale module van 150 EUR ... niet echt een eerlijke vergelijking imo ;)
Idd, ze zouden de gainclones duurder moeten maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Anoniem: 41939 schreef op 16 mei 2004 @ 14:02:
[...]
Hoe bedoel je actief en passief? En verder bedoel je gewoon er twee per kanaal bridgen zodat je een groter vermogen krijgt?
Passief (met speaker level filter, dus bi-ampen) heeft weinig zin vwb het vermogen. Of je kan bridgen weet ik niet.

Overigens (reactie op m.m) meen ik me te herinneren dat het equal power punt op 300 Hz (of 350?) ligt. Nog steeds wat schreef voor een 2 weg systeem.

offtopic:
hou kun je multi-quoten

[ Voor 4% gewijzigd door Duck-Twacy op 16-05-2004 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
w00Dy schreef op 16 mei 2004 @ 17:13:
Iemand 8 LM3875 chipjes overnemen ?
Wat zou je krijgen als je 4 chipjes per kanaal bridged? >:)

Maar ik durf niet meer, aangezien iedereen wel wat tegen zo'n chip-amp heeft. :)
DustMan4u schreef op 16 mei 2004 @ 17:42:
Als ik jou was, zou ik gaan voor de P3A, kheb hem zelf ook gebouwd en hij klinkt fantastisch. Heb wel het printje opnieuw ontworpen, zodat er 4 op een eurokaart passen (met de nodige smd componenten).
4 wat? Heb je er dan twee ipv 1 per kanaal bedoel je?

En die ZAPpulse is erg mooi idd, ware het niet dat een stereoversterker met voeding je zo'n 400 euro kost. Dus dan heb je de behuizing e.d. nog niet.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 16-05-2004 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

multi quote is gewoon knip en plakwerk.

Op www.audioforum.be is men van plan een groepsinkoop te houden van de Zappulse boardjes en die te gaan bouwen tijdens een workshop.

Het klinkt niet verkeerd ofzo, maar een pwm versterker is wel een stapje hoger. Dat bridgen staat uitgelegd in de AN-1192. Ik bouw hem wel af hoor, voor op kamers.

[ Voor 39% gewijzigd door w00Dy op 16-05-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

man o man o man, als ik de verhalen op dat belgische forum moet geloven, zijn de hemelpoorten geopend. Ik ga toch serieus overwegen om het spaarvarkentje te gaan breken >:)

[ Voor 3% gewijzigd door onsgeluk op 16-05-2004 19:24 ]

iR Profiel

Pagina: 1 2 3 Laatste