Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelfbouw versterker

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 11.744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 13:44:
Idd, zo'n universeel ding is wel makkelijk ja.

Maar ik wil wel nog even benadrukken, ik ben een n00b, dus ik heb het liefst een uitleg voor de meest domme persoon mogelijk.

Zodat ik het snap. ;)
Wat ik wil hebben is een goede versterker. Liefst iets met volumeregeling, dus dat ik zo de cd-speler er bv. aan kan hangen.

Op elektuur kan ik maar weinig vinden wat interessant lijkt, of ik kijk niet goed.
Elektruur heeft niks ? Hun hebben juist behoorlijk veel schema's voor zelf bouw versterkers.

Ze hebben ook een schema voor de bekende singels versterker chip LM 3876. Specifikaties met de schakeling van elektuur bij het gebruikt van de 50wat chip.
Ingang gevoeligheid 1 V eff
Uitgangevermogen 43w/8 Ohm (THD+N = 0,1%)
Vermoge bandbreedte 8,5hz ... 117Khz
Singaal ruis verhoeding > 95dB (Lineair, 22 Hz .. 22kHz.
(De schakeling is geoptimaliseerd voor 8 ohm luidsprekers bij 4 ohm schakelt die automatiche zijn beveiliging in.)

Schema is te vinden in het elektuur blad van 1995 jaargang nummer 381/382. Maar als je een erge noob bent op elektronica kan je beter zo bouwpaket kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde ook op internet....

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Duck-Twacy schreef op 16 mei 2004 @ 18:13:
[...]

Passief (met speaker level filter, dus bi-ampen) heeft weinig zin vwb het vermogen. Of je kan bridgen weet ik niet.

Overigens (reactie op m.m) meen ik me te herinneren dat het equal power punt op 300 Hz (of 350?) ligt. Nog steeds wat schreef voor een 2 weg systeem.

offtopic:
hou kun je multi-quoten
Je hebt gelijk het ligt wat hoger dan het getal wat ik eerst noemde :P het zal afhankelijk van de muziek zo rond de 200-350hz liggen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

onsgeluk schreef op 16 mei 2004 @ 19:23:
man o man o man, als ik de verhalen op dat belgische forum moet geloven, zijn de hemelpoorten geopend. Ik ga toch serieus overwegen om het spaarvarkentje te gaan breken >:)
Digitale versterkers stralen behoorlijk wat storingssignalen uit. De Tripad (andere digitale amp) is daarom door Thell Audio in Duitsland uit de handel gehaald doordat mensen rapporteerden dat in dezelfde ruimte als waar de amp stond een mobiele telefoon niet werkte. Alleen een afgeschermde kast is niet voldoende, ook via de luidsprekerkabels stralen dit soort versterkers nog behoorlijk wat energie uit. Dit is toch behoorlijk bezwaarlijk als je het mij vraagt. Tevens laten de metingen van een iemand @htforum zien dat de Zap 2.2 niet de specs haalt als wat er beweerd wordt. Maar goed dat zie je wel bij meer producten ... :).

Ik raad newbies toch aan om iets te bouwen wat meer foolproof is, en bij een fout niet veranderd in een middengolf zender. Ik betwijfel of mensen die een discrete amp hebben gemaakt (en aanraden) ook een chipamp hebben gemaakt en vice versa. Flex, succes met kiezen, ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt :).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:29:
[...]
Flex, succes met kiezen, ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt :).
Het wordt alleen maar moeilijker zo.... :'(

Toch klinkt die chip-amp wel aanlokkelijk.... maar dan wil ik wel een "potige" versie. (min.100 watt). Maar er zijn zoveel tegenstrijdigheden.

De één zegt dat het niks is en de ander zegt dat het hartstikke goed klinkt.. moeilijk hoor.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 21:01 ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik lees dat je interesse in de P3A versterker van ESP hebt, maar dat je de schakeling wat ingewikkeld vindt. Nou is deze P3A voor een discrete versterker juist erg eenvoudig opgebouwd.

Bij nadere bestudering van het schema van de 4005mkII versterker van BMM Electronics, blijkt dat dit vrijwel een exacte kopie is van de P3A versterker van ESP. Alleen zijn er bij de BMM versterker andere type transistoren gebruikt, en zijn de eindtransistoren dubbel uitgevoerd, wat wel zo fijn is voor uitgangsvermogens van ca 100 Watt. Verder zitten bij het ontwerp van BMM ook de voeding (exclusief trafo) en inschakelvertraging op dezelfde printplaat.

Je zou dus kunnen overwegen 2 stuks 4005 (of 1 x 4004) versterker in kitvorm aan te schaffen, het lijkt me dat het monteren van de komponenten niet zo'n probleem zal zijn. Per eindtrap heb je dan nog een ringkerntrafo van 2*30V / 300VA nodig voor ca 100 Watt RMS per kanaal in 8 Ohm.

Edit: De Kit-001 bestaat uit de 4005 versterker plus 300VA trafo, samen voor €99,95 excl. BTW.

[ Voor 10% gewijzigd door CornelisJ op 16-05-2004 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tnx cornelis, dat soort dingen zie ik gewoon (nog) niet. Misschien dat ik eens een boek over versterker e.d. koop. Om zo meer kennis op te bouwen.

Maar hij is dus bijna hetzelfde? Dat is wel relaxed.

Alleen er zit wel verschil tussen de kit van 4004 en 4005, namelijk de kleur van die elco's. Blauw bij 4004 en zwart bij 4005. Zou dit nog uitmaken?

En misschien kan ik dan beter de 200 watt versie kopen (4008 dacht ik), daar zit niet zo veel prijsverschil in en dan is ie meteen wat sterker. (volgens hun op basis van de 4005, dus dat zou ook het P3A circuit moeten zijn)

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 22:07 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Sorry dat ik ff niet gereageerd heb, ik heb nu een weekje blok en dan examens, dus is het een beetje druk.
De prijs van de 3A is voor mij niet volledig gekend. Aan componenten heb ik 50€ betaald, in stereo. Het grootste geld gaat naar de eindtrappen (ik heb MJL21193/4 gebruikt), dus zoek eventjes waar je er het goedkoopst aangeraakt, ik had korting omdat ik 5 stereoversterkers in 1 keer heb gekocht, enkel de componenten voor alle duidelijkheid. De print heb ik stereo ontworpen met een SIM schakeling bij (duidt aan wanneer er vervorming is), en deze is gemakkelijk in 2 stukken te zagen voor montage bijvoorbeeld. Ik heb em op school geetst , maar met boren van de gaten inbegrepen kom je aan een 10 a 15€.
Dus kom ik aan 60-65€ voor de bestukte print in stereo.
Daarbij heb je nog een voeding nodig van 2*40V 6A DC, en een behuizing. Daarvoor heb ik gewoon een bezoek gebracht aan de reparatieafdeling van een electrowinkel, en ik heb een kapotte versterker van 2x100W meegenomen, en daar de voeding en behuizing van gebruikt.

Voor volumeregeling: die komt (bijna) nooit in je vermogenversterker, maar in de voorversterker. Die heb ik niet gemaakt, maar ipv dat een 2 kanaals mengpaneeltje gemaakt en in de versterker ingebouwd. Een eenvoudig voorversterkertje heb je aan een 5 a 10€ (componenten).

Dus: prijs is een 65-75€ zonder voeding en behuizing.

componentenlijst
printplaat

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 16-05-2004 22:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11 20:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet niet dat je voor de 4008 wel nog een extra voeding nodig hebt! Wordt het toch weer een stuk duurder.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 16 mei 2004 @ 22:21:
Vergeet niet dat je voor de 4008 wel nog een extra voeding nodig hebt! Wordt het toch weer een stuk duurder.
Waar staat dat? Dat staat nergens bij de 4008, er moet een 2x55 volt op.

En naftebakje, tnx voor de uitleg.
Ik had het er met Deepspace net over dat de schakeling van de 4005 en 4008 bij Bmm electronics gelijk is aan de P3A, op wat andere types onderdelen na.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 22:28 ]

• naftebakje
Dat kan zeker zijn, ik heb ook al de referentiechema's gezien van de verschillende klasse's versterker, en de 3A is bijna hetzelfde. De componentenkeuze en het vermogen hebben dan ook nog invloed, maar veel verschillen zijn er niet in de 'standaard'versterkers.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Staat nergens, maar ik zie nergens op de print een grote elko zitten, dus die zullen er toch zeker nog bij moeten. Nu denk ik dat die "high-end" voedingen die ze bij BMM aanbieden nogal overkill zijn, maar ik kan het natuurlijkl ook fout hebben (ben ook maar een behoorlijke n00b) ;)

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op 16 mei 2004 @ 22:33:
Dat kan zeker zijn, ik heb ook al de referentiechema's gezien van de verschillende klasse's versterker, en de 3A is bijna hetzelfde. De componentenkeuze en het vermogen hebben dan ook nog invloed, maar veel verschillen zijn er niet in de 'standaard'versterkers.
Idd, dat dacht ik ook al.
Wat ik me afvraag, ik weet niet meer waar ik het gezien heb.
Maar voor die volumeregeling heb ik volgensmij een oplossing gezien dat er een volumeknop gewoon in het signaalpad van het ingangssignaal zat.

Dus bijv. cd-speler ---> Cinch-stekkers ----> Volumeregeling (in versterkerbehuizing dus) ---> versterker pcb.

Kan dit kloppen?
deepspace schreef op 16 mei 2004 @ 22:33:
Staat nergens, maar ik zie nergens op de print een grote elko zitten, dus die zullen er toch zeker nog bij moeten. Nu denk ik dat die "high-end" voedingen die ze bij BMM aanbieden nogal overkill zijn, maar ik kan het natuurlijkl ook fout hebben (ben ook maar een behoorlijke n00b) ;)
Klopt, daar moet dan Deze nog bijkomen en een trafo.

Dat wordt dan voor de 200 watt , 121+91+60 = ong. 270 euro.

En voor de 120 watt versie, ong. 200 euro.
Alhoewel ik nog steeds me afvraag of er verschil in die mono met zwarte elco's en de stereo met blauwe elco's zit. (of de zwarte beter zijn ofzo)

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 22:41 ]

• naftebakje
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 22:35:
[...]
Idd, dat dacht ik ook al.
Wat ik me afvraag, ik weet niet meer waar ik het gezien heb.
Maar voor die volumeregeling heb ik volgensmij een oplossing gezien dat er een volumeknop gewoon in het signaalpad van het ingangssignaal zat.

Dus bijv. cd-speler ---> Cinch-stekkers ----> Volumeregeling (in versterkerbehuizing dus) ---> versterker pcb.

Kan dit kloppen?
Zeker, de voorversterker word meestal in de behuizing ingebouwd, en die zorgt voor de volumeregeling. Maar als je een vermogenversterkerschema zoekt, heb je enkel de vermogenversterker, niet de voorversterker.
Als je van je cd-speler naar een potmeter zou gaan, andere kant potmeter aan massa en de schuiver rechtstreeks naar de versterker, dan krijg je er nauwelijks geluid uit, ook zijn de impedanties totaal niet aangepast, gaat vermogen verloren enzoverder. De voorversterker zorgt ervoor dat de vermogenversterker zijn signaal volledig volgens zijn wensen/eisen krijgt, en het ingangssignaal zo goed mogelijk binnenkomt, en dan nog eens geregeld kan worden ook. Desondanks zijn dit simpele schema's (dankzij onze vriend de opamp :+ )

Ter info: doorgaans is het pad in een versterker zo:
ingangssignaal => potmeter (volume) => voorversterker => vermogenversterker =>boxen (meestal niet in de versterker).

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 16-05-2004 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aha, maar wat ik zag was dus letterlijk gewoon een onderbreking. Draadje naar volumeknop, draadje verder naar versterker. Beetje vaag.

Maar een beetje goeie voorversterker kost een 10 euro zeg je?

• naftebakje
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 22:45:
[...]
Aha, maar wat ik zag was dus letterlijk gewoon een onderbreking. Draadje naar volumeknop, draadje verder naar versterker. Beetje vaag.

Maar een beetje goeie voorversterker kost een 10 euro zeg je?
Die 10€ is een schatting, als je schuivers of potmeters van beste kwaliteit wil betaal je heel wat meer, maar een geschikte voorversterker hoeft niet meer te kosten.
En ws is die volumeknop die je gezien hebt een potmeter, die dan naar de voorversterker gaat.

• CornelisJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 22:35:
[...]
Klopt, daar moet dan Deze nog bijkomen en een trafo.
Dat wordt dan voor de 200 watt , 121+91+60 = ong. 270 euro.
En voor de 120 watt versie, ong. 200 euro.
Laten we het bij RMS vermogens in 8 Ohm houden.

De 4005 met een 2*30V trafo zal ca 100W RMS in 8 Ohm leveren. Voor stereo heb je twee keer Kit-001 nodig, dus 2x100 = 200 euro.

De 4008 met 2*35V trafo levert 2x140W RMS in 8 Ohm.
Voor stereo heb je nodig: 1 x 4008, plus voeding 2014/2, plus 1 trafo 2*35V / 800VA. De prijs komt dan op 121+91+97 = 309 euro.

PS: mijn vermogens-schattingen zijn als volgt tot stand gekomen.
Met een trafo van 2x30V, zou de versterker zonder verliezen een uitgangsspanning van 30Vrms op de uitgang kunnen maken. In de praktijk verlies je altijd een paar volt, doordat je de versterker niet helemaal tot de voedingsspanning kunt uitsturen. Bij de hierboven genoemde ontwerpen a la P3A is het verlies door de gebruikte uitgangsconfiguratie slechts gering, bij veel andere ontwerpen zijn de verliezen aanzienlijk groter. Stel dat je 2Vrms verliest.

Met een 2*30V trafo kun je dan tot 28Vrms uitsturen, dit levert een vermogen van V^2 / R = 28^2 / 8 =98 Watt in 8 Ohm.
Met een 2*35V trafo kun je dan tot 33Vrms uitsturen, dit levert een vermogen van V^2 / R = 33^2 / 8 = 136 Watt in 8 Ohm.

[ Voor 50% gewijzigd door CornelisJ op 16-05-2004 23:57 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Een echt goede voorversterker met degelijke Alps volumeregelaar, simpele ingangskeuzeschakelaar, en een goede opamp voor de versterking, kost zo'n 30 EUR. Voor die prijs heb je geen toeters of bellen, maar wel degelijke kwaliteit.

Het hangt er allemaal ook een beetje van af wat je wil: ingangskeuze niet nodig? Bespaart je een draaischakelaar en een pak cinch bussen. Wil je dr liever bass/treble/balance regeling bij? Reken op minstens 15 EUR extra voor degelijke potmeters.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:29:
[...]

Digitale versterkers stralen behoorlijk wat storingssignalen uit. De Tripad (andere digitale amp) is daarom door Thell Audio in Duitsland uit de handel gehaald doordat mensen rapporteerden dat in dezelfde ruimte als waar de amp stond een mobiele telefoon niet werkte. Alleen een afgeschermde kast is niet voldoende, ook via de luidsprekerkabels stralen dit soort versterkers nog behoorlijk wat energie uit. Dit is toch behoorlijk bezwaarlijk als je het mij vraagt. Tevens laten de metingen van een iemand @htforum zien dat de Zap 2.2 niet de specs haalt als wat er beweerd wordt. Maar goed dat zie je wel bij meer producten ... :).

Ik raad newbies toch aan om iets te bouwen wat meer foolproof is, en bij een fout niet veranderd in een middengolf zender. Ik betwijfel of mensen die een discrete amp hebben gemaakt (en aanraden) ook een chipamp hebben gemaakt en vice versa. Flex, succes met kiezen, ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt :).
Toch altijd goed als iemand met beide benen stevig op de grond blijft staan. Dat verhaal van die Thel ken ik. Zijn ze die HF storing nu nog niet de baas? Mu metaal misschien?

[ Voor 8% gewijzigd door Duck-Twacy op 16-05-2004 23:32 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Is zo'n mega voeding voor de 4008 echt wel nodig. Die kleinere amp komt met twee elko's uit direct op de print. De 4008 heeft dan in verhouding niet zo heel veel meer nodig. 92 euro voor een voeding vind ik nog wel veel geld, zeker in verhouding tot de 4005, die deze al op de print heeft. Wat zou dan wel een goede voeding zijn voor de 4008?

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 13:24:
Erg mooi al die verschillende ontwerpen, en er spreken een aantal mij nu al erg aan.

Alleen die pcb's , ik heb gezien dat je ze kan maken met UV-licht enzo. Maar dit vind ik erg veel werk eigenlijk. En niet iedereen heeft een zonnebank. :)

Zijn er nog meer manieren om een pcb te maken of kan dat alleen op die manier?
Ja,

Ik heb met succes een ontwerp in spiegelbeeld met een laserprinter op 80g/m2 papier afgedrukt, vervolgens met toner tegen goed schoongeschrobde koperlaag met een stijkbout langdurig tegenaangeperst (strijkbout aanzetten, wellicht geen overbodige tip als we dit niet aan de ega overlaten) en vervolgens het geheel in de vriesvak laten afkoelen. Dan papier grondig verwijderen met lolaborstel en water, dan etsen, en daarna toner verwijderen met aceton. Echt, het werkt. Nee inkjet werkt neit natuurlijk.

Laat me weten of je ermee succes hebt.

peter bij nauta punt xs4all bij nederland

Verwijderd

Topicstarter
CornelisJ schreef op 16 mei 2004 @ 23:17:
[...]
Laten we het bij RMS vermogens in 8 Ohm houden.

De 4005 met een 2*30V trafo zal ca 100W RMS in 8 Ohm leveren. Voor stereo heb je twee keer Kit-001 nodig, dus 2x100 = 200 euro.

De 4008 met 2*35V trafo levert 2x140W RMS in 8 Ohm.
Voor stereo heb je nodig: 1 x 4008, plus voeding 2014/2, plus 1 trafo 2*35V / 800VA. De prijs komt dan op 121+91+97 = 309 euro.

PS: mijn vermogens-schattingen zijn als volgt tot stand gekomen.
Met een trafo van 2x30V, zou de versterker zonder verliezen een uitgangsspanning van 30Vrms op de uitgang kunnen meken. In de praktijk verlies je altijd een paar volt, doordat je de versterker niet helemaal tot de voedingsspanning kunt uitsturen. Bij de hierboven genoemde ontwerpen ala ESP P3A is het verlies door de gebruikte uitgangsconfiguratie slechts gering, bij veel andere ontwerpen zijn de verliezen aanzienlijk groter. Stel dat je 2Vrms verliest.

Met een 2*30V trafo kun je dan tot 28Vrms uitsturen, dit levert een vermogen van V^2 / R = 28^2 / 8 =98 Watt in 8 Ohm.
Met een 2*35V trafo kun je dan tot 33Vrms uitsturen, dit levert een vermogen van V^2 / R = 33^2 / 8 = 136 Watt in 8 Ohm.
idd, en die kit is op zich best mooi. Heb je meteen 2 echte losse monoblokken in principe.

En 109 euro meer is wel veel imo, daar heb je al de overige onderdelen voor lijkt me (koeling, behuizingen en misschien zelfs een beetje vooramp). En om nou 109 euro uit te geven om een paar db harder te kunnen (in theorie) is een beetje overdreven denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 00:05 ]

• CornelisJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 23:58:
[...]
idd, en die kit is op zich best mooi. Heb je meteen 2 echte losse monoblokken in principe.
Maar er staat 30v, ik gok dat een 35v trafo dan toch niet kan? Sloop je de amp dan niet?

En 109 euro meer is wel veel imo, daar heb je al de overige onderdelen voor lijkt me. En om nou 109 euro uit te geven om een paar db harder te kunnen (in theorie) is een beetje overdreven denk ik.
Bij de 4005 wordt door BMM een 2*30V trafo aanbevolen, en bij de 4008 een 2*35V trafo. Ik zeg dus niet dat je bij de 4005 een 2*35V trafo kunt gebruiken, dat zou ik inderdaad niet doen (ik zie dat je dit zelf ook al had begrepen).

Ik vind het prijsverschil ook erg groot, de Kit-001 heeft wat mij betreft de betere kwaliteit/prijs verhouding. Zoals deepspace ook al opmerkt, wordt de meerprijs van de 4008 voor een groot deel door de wel erg luxe voedingsmoduul veroorzaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door CornelisJ op 17-05-2004 00:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
CornelisJ schreef op 17 mei 2004 @ 00:08:
[...]

Bij de 4005 wordt door BMM een 2*30V trafo aanbevolen, en bij de 4008 een 2*35V trafo. Ik zeg dus niet dat je bij de 4005 een 2*35V trafo kunt gebruiken, dat zou ik inderdaad niet doen.

Ik vind het prijsverschil ook erg groot, de Kit-001 heeft wat mij betreft de betere kwaliteit/prijs verhouding. Zoals deepspace ook al opmerkt, wordt de meerprijs van de 4008 voor een groot deel door de wel erg luxe voedingsmoduul veroorzaakt.
Dat eerste was me ook al opgevallen ja, heb het snel ge-edit. :P (het wordt al laat. ;) )

Dan zou ik een behuizing bij de Conrad kunnen bestellen, bijv. nr. :520489. Dat zou denk ik wel mooi ervoor zijn imo. Schakelaar en aansluitingen zijn dan er wel in aan te brengen. Dan heb je echt 2 lossen monoblokken.

Dan krijgen we ook nog de voorversterker...... deze moet maar ff wachten ben ik bang. Ik heb nog wel een mengpaneel die als pre-amp kan dienen zolang.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 00:20 ]

• subsonik
Bij Conrad hebben ze anders ook leuke 19" rackjes. Een 2U rackje kost maar iets van een 50 EUR. Is wel dubbel zo duur als het kastje dat je daar toont, maar misschien ook mooier ;)

Als je wil kan ik het typenr wel even opzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 17 mei 2004 @ 00:22:
Bij Conrad hebben ze anders ook leuke 19" rackjes. Een 2U rackje kost maar iets van een 50 EUR. Is wel dubbel zo duur als het kastje dat je daar toont, maar misschien ook mooier ;)

Als je wil kan ik het typenr wel even opzoeken.
Het moet wel mooi blijven, ik zat zelf te denken aan twee losse blokken voor naast de speakers. Maar alles in één is natuurlijk ook praktischer. Dwz, één aan/uit schakelaar enzo.

Als ik het in één doe dan moet het dezelfde standaard afmetingen als een "normale"versterker hebben (breedte). Is een 19" hetzelfde als de standaard maat?

En ik moet van die andere er dan 2 hebben he, dus dat het dan 2 keer zo duur is gaat niet helemaal op. ;) Geef het nummer maar ff als je wilt ja.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 00:26 ]

Verwijderd

Als je niet veel kaas gegeten hebt van elektronika, kan je best STK modules gebruiken. Zit alles in, enkel een DC voeding maken.
Kijk eens op http://cache.national.com/ds/LM/LM12CL.pdf

Bij de samenbouw van voeding en eindversterkers moet je, een aantal regeltjes in achtnemen:
- Gebruik dikke koperdraad voor de voedingsdraden, piekstromen gaan in de 10-tale amps.
Gebruik zeker ontstoor capaciteiten op de voedings elco's.
Gebruilk ringkern transfo's, zijn wel iets duurder.
Je kan ook een standaard transfo nemen maar dan moet je ervoor zorgen dat de aansluitingspunten van de verstrekeringang zover als mogelijk verwijdert is van de transformator. Anders kan je brom oppikken.

Nog veel soldeer genot??

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Die naamgeving van BMM doet me denken aan de velleman kits, of zijn dit toevallig dezelfde?
http://velleman.be/common/product.Aspx?id=9190
Ik had gelezen dat er nogal veel warmte problemen met deze amps waren, jammer want de specs zijn (te?) veelbelovend :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 08:58:
[verhaal]
Nog veel soldeer genot??
Tnx, de meeste van die dingen wou ik al in acht nemen idd.

En ik ga geen kant- en klare dingen kopen. Ik wil wel wat doen, dat is natuurlijk ook een deel van de uitdaging van d.i.y. :)
Het wordt zowieso ringkern, en kan je een voorbeeld van dat onstoren geven?
Atgast schreef op 17 mei 2004 @ 09:26:
Die naamgeving van BMM doet me denken aan de velleman kits, of zijn dit toevallig dezelfde?
http://velleman.be/common/product.Aspx?id=9190
Ik had gelezen dat er nogal veel warmte problemen met deze amps waren, jammer want de specs zijn (te?) veelbelovend :)
Ik zie niet echt een overeenkomst, maar misschien kijk ik niet goed/zie ik het gewoon niet. :)

En te veelbelovend? Je bedoelt die BMM-kits? Hoezo?
En wat bedoel je met die warmteontwikkeling? (Link, url?) Want dat is een kwestie van afvoeren lijkt me. :)
Alhoewel die type-aanduiding wel erg hetzelfde lijkt, is die van hun 75 watt @ 8 ohm en die van BMM 100 watt @ 8 ohm. En volgensmij gebruiken ze bij Velleman hele andere onderdelen. Want zij gebruiken voor 75 watt een 45 volt trafo, terwijl BMM een 30 watt trafo gebruikt voor 100 watt.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 09:43 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik bedoelde met die warmteontwikkeling niet die van die BMM kits, maar die van velleman. Google maar eens op dit typenr. dat vind je een aantal verhalen van mensen die hun amp niet goed werkend kregen ivm warmte problemen. Ook de opmerking over de specs zijn gericht aan het adres van velleman. Of die opmerking terecht is weet ik niet, maar het zijn wel erg mooie nummertjes die zij voorschotelen.

@soft DDD:
Wat kosten die dingen ongeveer? Ik zie hier namelijk een prachtige toepassing voor een simpele low-cost subwoofer versterker :)

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 17 mei 2004 @ 09:37:
Ik bedoelde met die warmteontwikkeling niet die van die BMM kits, maar die van velleman. Google maar eens op dit typenr. dat vind je een aantal verhalen van mensen die hun amp niet goed werkend kregen ivm warmte problemen. Ook de opmerking over de specs zijn gericht aan het adres van velleman. Of die opmerking terecht is weet ik niet, maar het zijn wel erg mooie nummertjes die zij voorschotelen.

@soft DDD:
Wat kosten die dingen ongeveer? Ik zie hier namelijk een prachtige toepassing voor een simpele low-cost subwoofer versterker :)
Ik weet niks van die paketten van Velleman, maar als je warmteproblemen hebt moet je dat toch gewoon afvoeren? Hoe kan je daar nou veel problemen mee krijgen? Tenzij ze natuurlijk met teveel volt werken (ik vind 45 volt voor 75 watt best veel).

En wat vind jij zo mooi aan de nummertjes van Velleman dan? Ik (leek #1) zie er niks vreemds aan eigenlijk. :P

-edit-
Ik heb ff gezocht en kan maar 1 iemand vinden die problemen heeft gehad met die kit van Velleman. En sinds er nog nooit iemand anders wat van gezegd heeft zal hij waarschijnlijk een foutieve kit hebben gehad, af iets verkeerd in elkaar gezet hebben.
Want het verhaal wat hij verteld is wel heel sterk. Een bedrijf (en vooral Velleman niet, heeft toch naam) gaat geen kit verkopen waarvan ze weten dat er een heleboel niet zullen werken door warmteproblemen.

Wat ik overigens wel sterk vindt bij die kit van velleman, is dat alles in een klein kastje zit en ze datzelfde kastje als koellichaam gebruiken.

Overigens, de BMM module maakt gebruik van Toshiba, dat kan niet slecht zijn lijkt me.....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 10:40 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 22:48
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:51:
De één zegt dat het niks is en de ander zegt dat het hartstikke goed klinkt.. moeilijk hoor.
Dat hoeft elkaar niet helemaal uit te sluiten :P
Vanuit ontwerp-technisch oogpunt is de gainclone een draak. Je sloopt net zoveel componenten weg totdat het verwijderen van het volgende component ervoor zorgt dat het niet meer werkt. Je vertrouwd hier wel heel erg op de kwaliteiten van de in de chip gebouwde voorzieningen (zie sine's post). Dat het nog steeds goed klinkt is een compliment voor de ontwerpers van die chip, of de mensen die ernaar luisteren zijn zo trots op hun bouwseltje dat het niet meer slecht kan klinken :)

Wat metingen (kijk ff goed of zijn circuit overeenkomt met wat jij in gedachten hebt):
http://members.ozemail.com.au/~lisaras/gainclonesound.htm

Verwijderd

Topicstarter
Nee oke, erg leuk stuk. Maar dat iets een mooi signaal geeft is geen garantie dat het goed klinkt natuurlijk. ;) Daarom zeggen ze ook just listen to it!

Maar ik ben een beetje bang geworden om dat BMM ontwerp te kopen door Atgast, door dat leuke warmte probleem. Vooral ook omdat het ontwerp ongeveer hetzelfde is volgens hem.
Dus de Velleman en BMM zijn afgeleid van de P3A van Esp.

Ik kan verder ook geen ervaringen van mensen vinden die dat BMM ontwerp al eens gemaakt/gebruikt hebben.
De specs klinken goed, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 10:57 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 10:55:
Nee oke, erg leuk stuk. Maar dat iets een mooi signaal geeft is geen garantie dat het goed klinkt natuurlijk. ;) Daarom zeggen ze ook just listen to it!

Maar ik ben een beetje bang geworden om dat BMM ontwerp te kopen door Atgast, door dat leuke warmte probleem. Vooral ook omdat het ontwerp ongeveer hetzelfde is volgens hem.
Dus de Velleman en BMM zijn afgeleid van de P3A van Esp.

Ik kan verder ook geen ervaringen van mensen vinden die dat BMM ontwerp al eens gemaakt/gebruikt hebben.
De specs klinken goed, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
hoho, wacht eens ff :P
Ik zei dat ik de NAAMgeving hetzelfde was als die van de velleman kit, en vroeg me daarna en public af of het hier misschien om een en hetzelfde apparaat ging :)
Ik zal eens ff een parts list opzoeken, dan kunnen we het een en ander uitsluiten :)

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 17 mei 2004 @ 11:09:
[...]

hoho, wacht eens ff :P
Ik zei dat ik de NAAMgeving hetzelfde was als die van de velleman kit, en vroeg me daarna en public af of het hier misschien om een en hetzelfde apparaat ging :)
Ik zal eens ff een parts list opzoeken, dan kunnen we het een en ander uitsluiten :)
Als je wilt graag, dan kunnen we het eens vergelijken idd.
Want ik wil niet 200 euro uitgeven en dan dezelfde problemen als die gozert met die Velleman krijgen. :)

Ik kan alleen maar de partslist van de 4005mkII vinden, maar die is nog niet eens te koop (of is dat die 200 watt versie?).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 11:23 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

http://www.techsys.co.kr/techsyskits/kits/k4005.htm
Dat is iig de partslist van de k4005 van velleman.
Ik moet zeggen dat die amp me nog steeds aanspreekt, al kan ik niet zeggen waarom :)
Het zou idd erg mooi zijn als er iemand zo'n ding al eens gebouwd heeft en ik em kan beluisteren, maarja, soms moet je gewoon iets kiezen en er vervolgens gewoon voor gaan, f*ck rationaliteit :+

offtopic:
m'n loon + vakantiegeld is bijgeschreven, morgen maar eens een k4005 gaan scoren...

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan op 17-05-2004 11:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 17 mei 2004 @ 11:39:
http://www.techsys.co.kr/techsyskits/kits/k4005.htm
Dat is iig de partslist van de k4005 van velleman.
Ik moet zeggen dat die amp me nog steeds aanspreekt, al kan ik niet zeggen waarom :)
Het zou idd erg mooi zijn als er iemand zo'n ding al eens gebouwd heeft en ik em kan beluisteren, maarja, soms moet je gewoon iets kiezen en er vervolgens gewoon voor gaan, f*ck rationaliteit :+
idd, maar ik zie niet in waarom er problemen met de kit van BMM moet komen. Vooral omdat ie gebaseerd is op de P3A van Esp, en dat is nou niet echt een slechte amp.

Maar ik heb het liefst altijd wat zekerheid, aangezien het wel een bak met geld is. :)

Maar wat denk jij nou eerlijk van die 4005 kit van BMM? Zou het wat zijn? Of is het volgens jou niet zo slim om deze kit te kopen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 11:50 ]

• Raymond
Heb je ook nog eens gekeken naar de aksa versterker? (printedelectronics.com). De 55W versie (bij 8ohm, meer bij 4) kost ongeveer 300 euro. Da's inclusief alles, behalve behuizing en koeling. Ik ben niet zeker van de trafo.
Dat is wel een heel goed ontwerp, en goed te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 17 mei 2004 @ 11:50:
Heb je ook nog eens gekeken naar de aksa versterker? (printedelectronics.com). De 55W versie (bij 8ohm, meer bij 4) kost ongeveer 300 euro. Da's inclusief alles, behalve behuizing en koeling. Ik ben niet zeker van de trafo.
Dat is wel een heel goed ontwerp, en goed te bouwen.
Alles zit daarbij behalve de behuizing en trafo (Koeling dus wel).

Maar ik vind 300 euro + een kleine 100 voor behuizing en trafo= 400 euro dus voor een 55 watt versterker wel veel. Ik heb nu ook 55 watt en dit is voor mijn gevoel toch echt net onder de maat.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

neem je toch wat minder zuipende speakers Flex ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 11:44:
[...]
idd, maar ik zie niet in waarom er problemen met de kit van BMM moet komen. Vooral omdat ie gebaseerd is op de P3A van Esp, en dat is nou niet echt een slechte amp.

Maar ik heb het liefst altijd wat zekerheid, aangezien het wel een bak met geld is. :)

Maar wat denk jij nou eerlijk van die 4005 kit van BMM? Zou het wat zijn? Of is het volgens jou niet zo slim om deze kit te kopen?
Mijn speculaties kan ik geven, aangezien ik geen van deze amps gehoord heb. Ik vermoed dat zowel de versterker van ESP als die van BMM heel erg goed zullen presteren. Houd er rekening mee dat het eindprodukt niet alleen afhangt van het ontwerp, maar ook van de gebruikte onderdelen en hoe deze aan elkaar vast zitten :)

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 17 mei 2004 @ 11:56:
neem je toch wat minder zuipende speakers Flex ;)
Dan moet ik nieuwe gaan bouwen, nee dank je. Dat is voorlopig nog toekomstmuziek. :P
Atgast schreef op 17 mei 2004 @ 11:58:
[...]

Mijn speculaties kan ik geven, aangezien ik geen van deze amps gehoord heb. Ik vermoed dat zowel de versterker van ESP als die van BMM heel erg goed zullen presteren. Houd er rekening mee dat het eindprodukt niet alleen afhangt van het ontwerp, maar ook van de gebruikte onderdelen en hoe deze aan elkaar vast zitten :)
Dat het ook aan mijn bouwkwaliteiten zal gaan liggen daar ben ik wel van bewust. :)
Gelukkig heb ik genoeg vakmensen in de buurt om adviesen te geven. ;)
Ik hoopte ook dat de mensen hier een mening konden geven of de onderdelen in die 4005 kit van BMM een beetje kwaliteit is. Of dat het baggerspul is. Want dat vind ik minstens zo belangrijk.

Maar ik bedoel, gezien het schema en de gebruikte onderdelen en algemene indruk. Dan zal die van BMM het wel goed doen lijkt me.

Leuk trouwens dat jij die K4005 gaat kopen. Hoe duur is die kit eigenlijk? (en dat je het aandurft, na die venietigende ervaring van die ene kerel :P )

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 12:06 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat zou eigenlijk een goede, niet overdreven voeding zijn voor de 4008, aangezien ik die mega voeding die ze aanbevelen toch wel een beetje overkill vind :X ? Voor heel wat minder geld moet toch wel wat te maken zijn lijkt me...

@ lampje: voor de luierikken onder ons: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1169

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 17-05-2004 14:43 ]

• Raymond
deepspace: Link?
(ben lui :P)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
subsonik schreef op 15 mei 2004 @ 21:18:
[...]

Maar vergeet niet dat je in een geïntegreerde eindtrap enkele flinke voordelen hebt:

- Aangezien de eindtransistoren op 1 stukje silicium zitten, liggen hun specs heel dicht bij elkaar, ze zijn als het ware perfect gematched. In een discrete eindtrap bereik je dat nooit. (of hoogstens in de verschilversterker, met dure dubbeltransistoren)
De beste ontwerpen kijken niet op een klein verschilletje
- Alle beveiligingen zitten op de chip geïntegreerd. Om hetzelfde beveiligingsniveau te bereiken met een discrete versterker heb je een flinke schakeling nodig... Maakt niks uit voor de geluidskwaliteit, wel voor de prijs ;)
In de reparatiepraktijk blijkt zo nu en dan dat die beveiligingen niets uitmaken. O.a.omdat die chip zo lekker compact is, zijn fouten soms alsnog catastrofaal, als er een stukje silicium bij een fout wordt weggeblazen ligt je hele chip eruit, met een beetje pech met gelijkstroom door je speakers.
Als je dus een eenvoudige versterker wil bouwen met bescheiden uitgangsvermogen, is een geïntegreerde oplossing (LM3875, LM3886) nog zo stom niet.
Helemaal mee eens. Vrijwel alle consumer grade spul gebruikt geintegreerde eindtrappen, en die zijn daar zeker goed genoeg voor. Als je zelf wat bouwt, en je verandert er toch niets aan en je neemt er genoegen mee dat het gebruikte IC over een (paar) jaar niet meer te krijgen is, neem dan alleszins een geintegreerde eindtrap. Als je zelf met het ontwerp wilt experimenteren, of je wilt iets 'bomb proof' maken, en iets dat over een paar jaar nog te repareren valt zonder ohge kosten, neem dan een discrete basis.

Verwijderd

Topicstarter
mae-t.net schreef op 17 mei 2004 @ 14:37:
Als je zelf met het ontwerp wilt experimenteren, of je wilt iets 'bomb proof' maken, en iets dat over een paar jaar nog te repareren valt zonder ohge kosten, neem dan een discrete basis.
Tnx voor de uitleg, deze conclusie trok ik zelf ook al. :)
deepspace schreef op 17 mei 2004 @ 14:31:
Wat zou eigenlijk een goede, niet overdreven voeding zijn voor de 4008, aangezien ik die mega voeding die ze aanbevelen toch wel een beetje overkill vind :X ? Voor heel wat minder geld moet toch wel wat te maken zijn lijkt me...

@ lampje: voor de luierikken onder ons: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1169
Idd, dat vraag ik me ook af. Want een 200 watt stereo amp met ringkern kost 190 euro, daar moet dan nog een voedingsmodule bij.
De 120 watt Kit-001 2xmaal kost je ook 200 euro, maar dan heb je alles.

Als die voedingsmodule van de sterkere versie nou veel goedkoper kan/mag, dan is voor die kleine meerprijs die zwaardere versterker aanlokkelijker.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 15:07 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 14:55:
[...]
Idd, dat vraag ik me ook af. Want een 200 watt stereo amp met ringkern kost 190 euro, daar moet dan nog een voedingsmodule bij.
De 120 watt Kit-001 2xmaal kost je ook 200 euro, maar dan heb je alles.

Als die voedingsmodule van de sterkere versie nou veel goedkoper kan/mag, dan is voor die kleine meerprijs die zwaardere versterker aanlokkelijker.
precies zo dacht ik ook :). 4004 modules hebben maar twee kleinere elko's lijkt me dat je met het dubbele toch zeker wel uit zou moeten komen..

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 17 mei 2004 @ 17:02:
[...]

precies zo dacht ik ook :). 4004 modules hebben maar twee kleinere elko's lijkt me dat je met het dubbele toch zeker wel uit zou moeten komen..
Wij denken vaak hetzelfde zeg! :P :+

Nu nog iemand die een antwoord heeft, ik heb lopen zoeken, maar kan niks vinden voor 55 volt.

Verwijderd

Heren,

Om jullie twijfels over de bouwkits van BMM electronics weg te nemen wil ik een 4005 bouwkit GRATIS beschikbaar stellen aan die persoon die de meeste ervaring heeft met zelf bouwen van versterkers. Dit moet natuurlijk wel nog even bewezen worden en ik laat aan jullie over hoe je dat gaat doen.

Dus kan je me overtuigen van je kunnen op elektronica gebied en ben je bereid een eerlijke recensie te schrijven over dit BMM electronics product op dit forum stuur me dan een mailtje en je maakt kan op een gratis BMM KIT-001 (dus 4005 versterker inclusief trafo).

En eh... er is maar één kit beschikbaar dus doe je best.

Groetjes,
Jean Benoist
BMM electronics

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=2361

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 17:52:
Heren,

Om jullie twijfels over de bouwkits van BMM electronics weg te nemen wil ik een 4005 bouwkit GRATIS beschikbaar stellen aan die persoon die de meeste ervaring heeft met zelf bouwen van versterkers. Dit moet natuurlijk wel nog even bewezen worden en ik laat aan jullie over hoe je dat gaat doen.

Dus kan je me overtuigen van je kunnen op elektronica gebied en ben je bereid een eerlijke recensie te schrijven over dit BMM electronics product op dit forum stuur me dan een mailtje en je maakt kan op een gratis BMM KIT-001 (dus 4005 versterker inclusief trafo).

En eh... er is maar één kit beschikbaar dus doe je best.

Groetjes,
Jean Benoist
BMM electronics

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=2361
Begrijp ik het nu goed dat je eerst een kit moet maken, er een review over moet schrijven en dan krijg je er nog een kado :? Tja, helaasheb ik niet genoeg ervaring om een aanmerking te komen :(

Verwijderd

Topicstarter
Erg leuk initiatief BMM,

Erg aardig dat je zo'n set beschikbaar wilt stellen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wie hier de meeste ervaring heeft.

Mijn idee is: Wie het eerst zich aanmeldt die mag het doen. En ik zal de recensie dan ook zeker aandachtig doorlezen. :)

En als laatst, ik mag dan wel de TS zijn. Maar ik neem niet de verantwoordelijkheid om een persoon aan te wijzen ofzo.

-even ontopic aan BMM-
Denk je dat het als first-time ampbouwer een goed plan is om met een amp van jullie te beginnen? Of zou het te hoog gegrepen zijn. (Ik ben niet een diy-leek, heb alleen nog nooit een amp gebouwd. Wel speakers e.d.)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 18:06 ]

Verwijderd

Als je kunt solderen en een beetje netjes kan bouwen en verder over een digitale universeelmeter beschikt en deze nog kan bedienen ook dan mag het bouwen van de 4005 geen probleem zijn.

Overigens wil ik toch wel enig bewijs van vaardigheden hebben hoor.. al is het maar van een zelf gebouwd luidspreker systeem of zo.

Mijn e-mail adres is jean.benoist@bmm-electronics.com

Verwijderd

Het is inderdaad een leuk initiatief.
Ik denk dat er zeer zeker een aantal mensen in staat zijn die versterker netjes en kundig in elkaar te zetten, maar je moet het schrijven van een duidelijke, complete en zo objectief mogelijke review ook niet onderschatten denk ik..
En je moet een digi cam hebben, want ik wil wel veel grote plaatjes zien :P

Verwijderd

Topicstarter
Als ik wat namen zou moeten noemen uit het beperkte aantal mensen die ik hier ken en weet wie de vaardigheden heeft dan zou ik Raymond ,Atgast, Taco of Subsonik kiezen. Dit zijn de enigen waarvan ik weet dat ze wel wat ervaring hebben.

Maar er zijn er nog meer die weten wat ze doen en ervaring hebben. Daarom moet iemand zich maar melden.

Misschien kan een A/V mod het op zich nemen? Ik geloof nooit dat die geen ervaring hebben. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 18:52 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zou mooi zijn als de persoon die hem krijgt ook metingen e.d kan doen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat alles goed ik elkaar zit ;)

• MM
  • Niet online

MM

Ik wil bij deze Taco en Subsonik nomineren :) Het zou mijzelf ook erg leuk lijken om zelf te maken maar deze 2 heren gaan me ruim voorbij, vooral op het gebied praktijkervaring :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 17 mei 2004 @ 18:36:
Ik wil bij deze Taco en Subsonik nomineren :) Het zou mijzelf ook erg leuk lijken om zelf te maken maar deze 2 heren gaan me ruim voorbij, vooral op het gebied praktijkervaring :P
Je mag het van mij doen hoor. :)
Het gaat niet alleen om praktijkervaring, maar ook of je het wilt en er de tijd voor hebt.
Als jij het wilt proberen dan mag het van mij van harte! 8)

• subsonik
Mooie actie van BMM! :)

Het pleziert me m'n nickname bij de "nominaties" te zien :P Ik heb wel de kennis, ervaring en apparatuur tot m'n beschikking om een degelijke review te schrijven, maar door eindexamens zit ik tot begin juli met een acuut tijdsgebrek... :(

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 17 mei 2004 @ 18:47:
Mooie actie van BMM! :)

Het pleziert me m'n nickname bij de "nominaties" te zien :P Ik heb wel de kennis, ervaring en apparatuur tot m'n beschikking om een degelijke review te schrijven, maar door eindexamens zit ik tot begin juli met een acuut tijdsgebrek... :(
Ik denk dat iedereen wel ff kan wachten toch?
Ik bedoel, als ik het zou moeten doen kan ik ook pas begin juli ivm studie.

Als jij het zou willen doen, graag. Ik heb graag dat iemand met jouw ervaring het zou doen. (Dat komt geloofwaardiger over dan bijv. iemand als ik.. :P ) :)

Verwijderd

Anders wil ik me wel eventueel voor opgeven. Ik loop nu stage in de meetkamer van Nedtrain(dochter bedrijf van NS) en daar hebben we hele goede soldeerstations. En en kluis vol met meetappratuur :+.
Zelf ben ik nog niet opgeleid tot niveu 4 elektronica, maar me collega's wel :*). Maar de chef is daar erg tevreden over me en volgend jaar ga ik niveu 4 elektronica volgen.

Thuis heb ik ook een hoop gereedschap alleen niet zo veel als op me werk.
Maar me stage loopt op 30 juni af, dus hou er wel rekening mee dat ik voor 15juni er mee moet kunne beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je al meer audio zelfbouw ervaring dan? Ik ben het wat dat betreft zeker eens met BMM.
Het beste kan iemand met al wat ervaring zoiets doen, die weet er al veel meer van af dan iemand die "gewoon" in de electronica zit. nofi. (Daarom meldt ik mezelf ook niet aan, mijn diy-speakers zijn nou niet een staatlje van ultieme nette electronica. ;) )

Tenzij je natuurlijk al ervaring hebt, dan heb ik niks gezegd.

Even voor de duidelijkheid, ik wil niet de bepalende factor zijn voor wie het gaat doen.Maar als het nodig is dat ik iemand moet aanwijzen omdat iedereen het wel wilt maar liever aan een "beter" iemand overlaat, dan wil ik dat wel doen hoor.

Tot nu toe serieus aangemelde kandidaten:
- Subsonik
- M.M
- Martijn???

Ik stel voor om het ff een dag of wat aan te zien wie zich wil aanmelden hiervoor. Ik neem aan dat Mr Benoist het ook niet erg vindt als er een week of wat later mee begonnen wordt.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 19:31 ]

Verwijderd

Dan val ik af omdat ik niet zo veel ervaring heb op audio gebied.

Trouwens je zou ook kunne vragen of martijn zou willen revieuwen. Die heeft zelf de P3A gebouwt en heeft zo goed vergelijkins materiaal. Hij zou zelfs eventueel de ruis niveu's kunne gaan vergelijken wat mij erg intersant lijkt.

Edit:(Martijn had op pagina 2 van deze topic zijn bericht gepost over zijn gebouwde P3A.)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 19:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 19:26:

Trouwens je zou ook kunne vragen of martijn zou willen revieuwen. Die heeft zelf de P3A gebouwt en heeft zo goed vergelijkins materiaal. Hij zou zelfs eventueel de ruis niveu's kunne gaan vergelijken wat mij erg intersant lijkt.

Edit:(Martijn had op pagina 2 van deze topic zijn bericht gepost over zijn gebouwde P3A.)
Idd, dat is een goeie, maar dan moet ie dit wel lezen. En willen natuurlijk.
Martijn, reageer ff als je wilt. ;)
En alle anderen die wel zouden willen.

Maar ondertussen heb ik nog steeds niet een eventuele vervanger voor het voedingsbord van de 4008 :)
Daar ging het topic immers eigenlijk over. (diy amps welteverstaan)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 19:42 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En natuurlijk moet de winnaar ook een luistermiddag organiseren :+

Ik ga verder niemand nomineren... De tot nu toe genoemde namen hebben mijn goedkeurig :) (zolang ik er zelf maar niet bijzit)

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 17-05-2004 20:01 ]

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Leuk initiatief van Jean Benoist. Ik weet uit een oude mailwisseling dat BMM zich best flexibel opsteld naar de klant en bereid is mee te denken (uiteindelijk ergens anders een xover gekocht vrees ik...)

Mij lijkt het niet dat je een super ervaren bouwer behoeft te zijn. Natuurlijk enige basis kennis is wel nodig (wat is de + en - van een elco, wat is de sperrichting van een diode enzo) en een beetje kunnen solderen (met een fatsoenlijke soldeerbout echt niet zo moeilijk). Misschien moet je nog wat afregelen met een trimweerstandje oid

Het is natuurlijk wel maar 1 kanaal en er moet nog een kastje en koelprofiel bij. En I/O materiaal (RCA, LS klem, IEC)

Zit verder alles in zo'n kit wat nodig is (tot aan isolatie materiaal, boutjes en bedrading)?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Duck-Twacy schreef op 17 mei 2004 @ 20:00:
Leuk initiatief van Jean Benoist. Ik weet uit een oude mailwisseling dat BMM zich best flexibel opsteld naar de klant en bereid is mee te denken (uiteindelijk ergens anders een xover gekocht vrees ik...)

Mij lijkt het niet dat je een super ervaren bouwer behoeft te zijn. Natuurlijk enige basis kennis is wel nodig (wat is de + en - van een elco, wat is de sperrichting van een diode enzo) en een beetje kunnen solderen (met een fatsoenlijke soldeerbout echt niet zo moeilijk). Misschien moet je nog wat afregelen met een trimweerstandje oid

Het is natuurlijk wel maar 1 kanaal en er moet nog een kastje en koelprofiel bij. En I/O materiaal (RCA, LS klem, IEC)

Zit verder alles in zo'n kit wat nodig is (tot aan isolatie materiaal, boutjes en bedrading)?
Natuurlijk kan ieder halve debiel zo'n ding in elkaar zetten, maar daar gaat het ook niet om. We willen wel graag weten hoe het ding presteert. En dus moeten er wat metingen verricht kunnen worden en er moet kennis (en middelen) aanwezig zijn om de kwaliteit te kunnen beoordelen en te vergelijken.

• MARTIJN_
  • Laatst online: 23-11 17:14

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 19:26:

Ik ben nog bezig met het bouwen maar heb dit weekend hard doorgewerkt met inbouwen, moet alleen nog een lading elco's inbouwen en een aantal kabels leggen.
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~magneet/p3a/images/IMG_0806.jpg
Met dit project ben ik wel al een half jaar bezig :), komt grotendeels door het zoeken van de onderdelen. Maar een compleet bouwpakket moet sneller te doen zijn.
Aan meetinstrumenten beschik ik over een functiegenerator, oude monacor scoop (Alleen om signalen op te bekijken echte metingen maken lijkt mij niet zo goed idee) en een aantal multimeters niet heel speciaal dus.

PGEQRZEM

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Nou dat gaat niet lukken met een simpele multimeter. Bovendien zeggen metingen niet zo heel veel. Een Aleph5 vervormt iets van 1% bij 60 watt 8 ohm, 3% bij 90 watt @ 4ohm, maar klinkt beter dan een $10000 kostende Krell op de juiste speakers.
Gewoon beluisteren zou ik zeggen.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Heey Hallo, ik ben ook zeer geinteresseerd in het bouwen van een eigen versterker, maarja, ik ben eigenlijk electro noob, ik ken alleen de schakeling van een lampje met een aan en uit knop :D.
Weet iemand, ook zeg maar een overzicht, van al die tekentjes die ik op zòn schema zie ?
Ik weet wel iets, zoals zekeringen enzo, maar meer niet, ik heb een budget van +- 200 tot 230 euro tot m`n beschikking.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• subsonik
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 18:51:
[...]
Ik denk dat iedereen wel ff kan wachten toch?
Ik bedoel, als ik het zou moeten doen kan ik ook pas begin juli ivm studie.
(...)
Okay, dan stel ik me kandidaat :)

Ik zou de amp dan op de pijnbank leggen, en een hele serie metingen doen: maximaal vermogen bij verschillende frequenties en belastingen, harmonische en intermodulatie vervorming (voor zover meetbaar), ruis, dempingsfactor bij verschillende frequenties (kan je mooi zien hoe snel de amp is), stijgtijd ... Ik zou ook de vergelijking kunnen maken met m'n eigen LM3886 amp (ook al is de kans groot dat deze z'n meerdere zal moeten erkennen in een mooie discrete amp ;) )

Wat moet je niet verwachten van mij: allerhande subjectieve beoordelingen in superlatieven zoals je wel eens op menig high-end forum kan lezen. Uiteraard zou ik de amp aan uitgebreide luistertests onderwerpen, maar verwacht van mij niet dat ik dingen ga beschrijven die ik niet hoor, of die technisch niet verklaarbaar zijn.

Qua luisterdagje organiseren is er natuurlijk wel een praktisch probleem: ik woon in België :) Ik ben wel bereid om een stukje te rijden naar iemand anders die een luisterdagje organiseert in Nederland.

• Raymond
Ah, ik zie dat een aantal enthousiastelingen zich al aangemeld hebben :)
Mochten die zich bedenken, dan heb ik ook mijn vingertje omhoog :P

Ik kan hem bouwen en meten. Beoordelen zal door een groepje vrijwilligers gedaan moeten worden, aangezien ik mijn gouden oortjes niet vertrouw :)

Mocht dus het probleem zijn dat anderen in tijdnood zitten, dan zal ik mij wel "opofferen" >:) Maar aan de reacties te lezen zal dit aanbod wel overbodig zijn :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik ben dan alvast vrijwilliger om op de lusiterdag te komen luisteren :) Kan misschien mijn eigen speakers en amp menemen, heb ik gelijk een vergelijking :)

• MM
  • Niet online

MM

Mischien (ben op een idee gebracht door subsoniks opmerking over z'n LM3886 amp) is het leuk om nog een keertje een luistermiddagje te houden en dan niet (alleen) te gaan luisteren naar speakers maar naar versterkers.

Mischien zijn we over 5 jaar zover dat we ook een luistermiddagje kabels kunnen houden en weer 5 jaar later powercords ;) >:)

edit: hmm typtraag zie deepspace :P

[ Voor 7% gewijzigd door MM op 17-05-2004 21:11 ]

• subsonik
Raymond schreef op 17 mei 2004 @ 20:58:
(...) Beoordelen zal door een groepje vrijwilligers gedaan moeten worden, aangezien ik mijn gouden oortjes niet vertrouw :)
(...)
Dit lijkt mij sowieso een goed idee. Op die manier kan je ook echt blind testen, en kunnen we waarschijnlijk wel wat regelen dat de boel op een écht goede setup beluisterd kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn dit de namen van de mensen die zich kandidaat stellen? Als ik mensen vergeet zeg het maar.

Raymond,
Subsonik,
M.M.,
Martijn.

Ik zou zeggen, vecht het onder elkaar uit. 8)
Of moet ik een pole maken? Alhoewel ik een pole wel een beetje cru vindt. :P

Ik ben trouwens ook zeker voorstander van een luistermiddag :9 .
Alleen ook de speakers mee..... ik hoop dat mijn speakers net in onze auto passen. :+ (Gelukkig kan de achterbank omlaag, ja serieus)Misschien kunnen we dan meteen een beetje een test van mijn speakers doen? Ik heb nog nooit het filter geoptimaliseerd en weet eigenlijk helemaal niet hoe goed ze nu spelen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 21:54 ]

• subsonik
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 21:18:
(...)
Ik zou zeggen, vecht het onder elkaar uit. 8)
Of moet ik een pole maken? Alhoewel ik een pole wel een beetje cru vindt. :P
Een poll lijkt me niet zo'n slecht idee. We kunnen ook gewoon alle 4 een mailtje sturen naar Jean van BMM, zodat hij iemand uitkiest :)
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 21:18:
(...)
Misschien kunnen we dan meteen een beetje een test van mijn speakers doen? Ik heb nog nooit het filter geoptimaliseerd en weet eigenlijk helemaal niet hoe goed ze nu spelen.
Als je wil, neem ik m'n meetmic + preamp mee.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op 17 mei 2004 @ 23:17:

Een poll lijkt me niet zo'n slecht idee. We kunnen ook gewoon alle 4 een mailtje sturen naar Jean van BMM, zodat hij iemand uitkiest :)
Poll is idd leuk, maar je kunt simpel frauderen ;) , post sollicitatiebrief en CV maar op naar BMM :+ (idd flex82 heeft gelijk) maar hier ;)
Prima, ontbreekt alleen nog software e.d... laptop of aanwezige PC is dus wel nodig :). Verder wat muziek (ieder zijn eigen voorkeur), en natuurlijk een locatie die voldoende groot is om alles te kunnenstallen.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 17-05-2004 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 17 mei 2004 @ 23:17:
[...]

[...]

Okay, kewl... de datum komt nog wel een keer. Eerst maar een amp in elkaar bakken. :P

En een poll vind ik ook goed, en dan met de vier die ik hierboven stelde of meer? Want dat vier mailtjes vind ik niet zo'n goed idee. Want hij zei zelf dat wij maar de desbetreffende persoon moesten bepalen, dan staan vier mailtjes wel erg stom lijkt me.

• MM
  • Niet online

MM

Ik laat de eer aan de overige 3 uit het lijstje :)

Mijn voorkeursstem gaat uit naar subsonik, omdat hij in ieder geval de ervaring heeft (maar dat heeft Martijn ook) en daarnaast zie ik 'em vaker in DIY draadjes :P

Verwijderd

Topicstarter
Als jullie er morgen nog niet uitkomen dan maak ik wel een poll.
Sorry, maar ik ga er niet van uit dat mensen hier zo triest zijn om te frauderen. We zijn hier op GoT, niet op Fok! :+
En het is makkelijk te zien hoeveel mensen in dit topic posten en hoeveel er gestemd hebben.

Dus, morgenavond nog geen beslissing? -----> poll. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 23:58 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 23:57:
Als jullie er morgen nog niet uitkomen dan maak ik wel een poll.
Sorry, maar ik ga er niet van uit dat mensen hier zo triest zijn om te frauderen. We zijn hier op GoT, niet op Fok! :+
En het is makkelijk te zien hoeveel mensen in dit topic posten en hoeveel er gestemd hebben.

Dus, morgenavond nog geen beslissing? -----> poll. :)
Daar heb je ook weer een punt :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dan nomineer ik Flex82.

Ten eerste omdat hij de TS is
Ten tweede omdat hij dringend om een ander amp verlegen zat (he. it's driving this topic)
Ten derde omdat ik er niet aan twijvel dat hij alle hulp kan krijgen die jij nodig heeft
Ten vierde omdat de review sowieso door anderen gedaan moet worden

Ten vijfde omdat ik eventueel wel een soldeerstation (weller temp controlled) en multimeter wil uitlenen voor zo'n project(mits in de buurt, 2642 cw) Scope heb ik helaas niet meer

Misschien wordt het tijd voor het grote GoT amp building contest, in navolging van het grote GoT speaker building contest :)

Verwijderd

Ik heb al ervaring met bouwen (zowel met speakers als versterkers). Dus als je me nodig hebt laat het me weten :). Het gaat om 1 kit, dus in hoeverre je kunt vergelijken met andere versterkers is nog maar de vraag. Als het gebouwd is dan krijgt Flex natuurlijk dat kanaal (ik ga er zelf nl geen extra kanaal bij kopen :)).

Bewijs materiaal (mijn laatste versterker):

Aleph-X:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/images/humble%20Aleph-X%20interior.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 07:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Indoubt schreef op 18 mei 2004 @ 01:04:
Dan nomineer ik Flex82.

Misschien wordt het tijd voor het grote GoT amp building contest, in navolging van het grote GoT speaker building contest :)
Neen, ik heb al gezegd dat ik het niet kan/wil. Omdat BMM dit graag gedaan wil zien worden door iemand met ervaring en die weet waar die mee bezig is ivm een goede review.

Ik heb en geen ervaring met amps bouwen en geen verstand van electrotechniek. Dus imho kan beter iemand met wat meer skills dit doen. :)
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 07:45:
Ik heb al ervaring met bouwen (zowel met speakers als versterkers). Dus als je me nodig hebt laat het me weten :). Het gaat om 1 kit, dus in hoeverre je kunt vergelijken met andere versterkers is nog maar de vraag. Als het gebouwd is dan krijgt Flex natuurlijk dat kanaal (ik ga er zelf nl geen extra kanaal bij kopen :)).

Bewijs materiaal (mijn laatste versterker):
[afbeelding]
Van mij mag jij het doen als verder niemand daar bezwaar op heeft. Maarja, in hoeverre iedereen het ermee eens is dat jij het dan aan mij doneert dat is een andere vraag.
Ik wou ook in eerste instantie de 4008 maken, maar als ik die zou krijgen dan bouw ik wel nog een 4005. Maar van mij is het niet nodig ofzo.

Maar we hebben nu al wel enkele kandidaten, dus de definitieve keuze is dichtbij.
Vergeet trouwens niet dat het niet alleen om bouwen ,maar het liefst ook om doormeten en testen gaat. Er moet wel een eerlijke review komen.

In de running, Taco, Subsonik, Raymond en Martijn. niemand vergeten?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 08:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Precies! Als we nu eens ff op een rijtje krijgen wat alle kandidaten al hebben gedaan/kunnen (projektjes, testmogelijkheden, eventueel opleiding, e.d...), dan wordt de zaak misschien wat overzichtelijker! Een net, klein overzicht, geen elle lange verhalen natuurlijk is voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 09:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 18 mei 2004 @ 09:03:
Precies! Als we nu eens ff op een rijtje krijgen wat alle kandidaten al hebben gedaan/kunnen (projektjes, testmogelijkheden, eventueel opleiding, e.d...), dan wordt de zaak misschien wat overzichtelijker! Een net, klein overzicht, geen elle lange verhalen natuurlijk is voldoende.
Goed idee, als elke persoon ff een korte stukje wilt typen zodat de rest kan zien wie wat gedaan heeft? En er ook een kort stukje neer wilt zetten wat hij van plan is te doen met de Kit? Lijkt me wel zo leuk.
Maak er alleen geen lang lulverhaal van.

Dan kan iedereen zien wie volgens zijn mening het meest in aanmerking komt en kunnen we wel ff in een poll democratisch bepalen wie de gelukkige is?

Goed zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 10:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

alibi :? Dat is toch dat je een smoes hebt om niet bij een misdrijf te zijn geweest :X

Al geedit :+, lijkt me verder een prima plan :) .

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 10:27 ]

• Raymond
Wat ik allemaal heb uitgevroten kan je lezen op mijn website. Als ik deze kit ga bouwen, dan zal ik er nog eentje bij moeten kopen, zodat ik deze kan gebruiken in de actieve luidsprekers die ik in de planning heb om te bouwen. Ze zullen dan als wooferversterker gebruikt gaan worden. Voor het mid en hoog gebruik ik dan mijn eigen discrete verstekerontwerp zoals ik die ook in die 8-kanaals versterker heb zitten.

Maar zoals eerder gezegd: Ik gun dit graag aan een ander. Dus als geen van de andere kandidaten de mogelijkheid heeft deze versterker binnen afzienbare tijd te bouwen, houd ik mij aanbevolen :)

Verwijderd

Raymond schreef op 18 mei 2004 @ 10:52:
Wat ik allemaal heb uitgevroten kan je lezen op mijn website. Als ik deze kit ga bouwen, dan zal ik er nog eentje bij moeten kopen, zodat ik deze kan gebruiken in de actieve luidsprekers die ik in de planning heb om te bouwen. Ze zullen dan als wooferversterker gebruikt gaan worden. Voor het mid en hoog gebruik ik dan mijn eigen discrete verstekerontwerp zoals ik die ook in die 8-kanaals versterker heb zitten.

Maar zoals eerder gezegd: Ik gun dit graag aan een ander. Dus als geen van de andere kandidaten de mogelijkheid heeft deze versterker binnen afzienbare tijd te bouwen, houd ik mij aanbevolen :)
Zelfde geld eigenlijk voor mij, ik heb een Pass Labs en een JLH klasse A versterker. Dus ik ga er geen ander kanaal bij kopen. Dus het handigste is natuurlijk dat iemand die een 4005 gaat bouwen, gebruik maakt van deze optie. Ik wil hiermee alleen aangeven dat ik hem wel wil bouwen, maar mijn voorkeur gaat uit naar iemand die deze versterkers echt gaat gebruiken en zo dus 1 gratis kanaal heeft. Dus zet me maar bij Raymond (a.k.a. Lampje) op de reservelijst.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wie van jullie de verster ook bouwen gaat, jullie zullen je moeten meten met m'n aanstaande K4005B :Y) (75,-)
Ik kan hem als het goed is volgende week vrijdag gaan afhalen :)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-11 23:51

JeroenT

hoi!

Ik zag hier ergens passlabs staan? Die zal kwa klank
die Velleman meuk er zeker uitspelen. :P

Ik heb een aantal jaar geleden eens zo'n K4005B inelkaar gezet als subamp.
Maar helaas fikte er bij flinke vermogens telkens de eindtorren uit (TIP142,TIP147).
Niet echt een super amp voor hifi toepassingen lijkt me zo ;)

De eindtransistoren worden gewoon aangestuurd door een simpel TDA7xxx high power opamp , gewoon met 100 ohm aan de basis.

Ik zou zeggen ; probeer die 4005 van BMM. Aangezien die echte audio transistoren gebruiken en zo te zien geen opamps in het signaalpad hebben.

Verder kan ik de Millennium XP van LCaudio.com erg aanraden. Het ontwerp is goed uitgedacht , compleet DC en zonder terugkoppeling.

Maarja , uiteindelijk is het een kwestie van luisteren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenT op 18-05-2004 15:39 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Klubbheads:
Hoeveel VA had je beschikbaar als voeding?

• JeroenT

JeroenT

hoi!

625 VA bij 2x35 volt.

En dit dubbel uitgevoerd.

Volgens mij werd 2 x 30 volt aangeraden voor 4 ohm gebruik en 2 x 35 voor 8 ohm.
Waarschijnlijk had ik een te hoge spanning voor 4 ohm.

Je zou iig nog wel een DC beveiliging moeten maken voor je amp. Gesmolten speakers ruiken niet echt lekker :P

[ Voor 91% gewijzigd door JeroenT op 18-05-2004 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, een poll. Als ik iemand vergeten ben zeg het dan wel ff. :)

Poll: Wie mag D.I.Y.'en van jou?
M.M
Subsonik
Martijn
Raymond
Taco
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=9535&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
Totaal denk ik dat er ong. 10 stemmen maximaal kunnen komen.

Degene die gekozen wordt moet minstens de volgende dingen doen lijkt me:
- BMM electronics mailen en de situatie ff uitleggen. (mailadres staat in dit topic ergens)
- De versterker goed inelkaar brouwen. :)
- Testen en doormeten en misschien zelfs vergelijken met andere d.i.y. paketten en winkel-modellen.
- Een goede review schrijven.
- Een topic openen om ons op de hoogt te houden, in dit topic kan natuurlijk ook.
- En plezier erin hebben. ;)

Ik zie de reacties en de uitslag wel verschijnen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 18:53 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

w00Dy

Make soap, not war

niet op jezelf stemmen he ;)

Verwijderd

Topicstarter
w00Dy schreef op 18 mei 2004 @ 19:26:
niet op jezelf stemmen he ;)
hehe, idd. En gelieve ook alleen de mensen die in dit topic meedoen. Als iedereen op GoT mee gaat doen is de poll niet echt eerlijk meer. ;)

ps. aangezien er al heel wat mensen gestemd hebben zal ik hem vanavond al weer sluiten. De uitkomst lijkt me nu eigenlijk al een beetje duidelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 21:04 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Klubbheads schreef op 18 mei 2004 @ 16:12:
625 VA bij 2x35 volt.

En dit dubbel uitgevoerd.

Volgens mij werd 2 x 30 volt aangeraden voor 4 ohm gebruik en 2 x 35 voor 8 ohm.
Waarschijnlijk had ik een te hoge spanning voor 4 ohm.

Je zou iig nog wel een DC beveiliging moeten maken voor je amp. Gesmolten speakers ruiken niet echt lekker :P
Is de mogelijkheid er niet om de transistoren dubbel uit te voeren?
Ik weet (nog) niet hoeveel plaats je hebt, maar dan voorkom je iig toch dat ze doorfikken.

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Hier is (ongeveer) het schema van de K4005 Velleman amp

Afbeeldingslocatie: http://www.ampslab.com/Images/ia502_schema.gif

Zoals je ziet doet die TDA chip al het driverwerk.. probleem is dat die TIP147/142 (nogal gevoelige?) darlingtons zijn.

Ze vinden het niet fijn om piekstromen te leveren.. paar keer een piekje en hij brandt door.

Ik heb vaak genoeg ook het driver ic kunnen vervangen omdat alles als een kettingreactie doorfikte. :X

Verder kan het er wel mee door :P , kwa vervorming kan ie zich wel meten met een gainclone oid.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenT op 18-05-2004 21:23 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik denk dat ik dan meteen wat vervangende torren meeneem. Voorkomen is beter dan genezen nietwaar :)

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Ze kosten gelukkig bijna niets :P
Pagina: 1 2 3 Laatste