Atgast schreef op 19 mei 2004 @ 01:39:
Nog even inhaken op dat transistor verhaal, maakt het veel uit voor het signaal, als ik de signaal lijnen voor de torren verleng, zodat ik de TIP147/142 dus dubbel kan uitvoeren?
Ik weet dat dit bij enkele ontwerpen not-done is, maar als het in dit geval niet zou uitmaken, dan bel ik morgen even zodat ze mij die torren ook kunnen leveren

Domweg parallel schakelen zal niet goed gaan. Twee transistoren zijn nooit helemaal identiek. Bij parallelschakelen, zal daarom door de ene transistor meer stroom lopen dan door de andere. De transistor waardoor de meeste stroom loopt, zal meer dissiperen, en daarom warmer worden dan de ander. Door de hogere temperatuur, zal door deze transistor nog meer stroom gaan lopen, want voor bipolaire transistoren geldt dat bij een bepaalde VBE de stroom toeneemt bij verhoging van de temperatuur. Het resultaat is dat vrijwel alle stroom door de ene transistor gaat lopen, en bijna niets door de andere.
Zoals subsonik al gezegd heeft, kun je dit probleem verhelpen door per eindtor een aparte emitterweerstand te gebruiken. Wanneer door 1 tor meer stroom gaat lopen dan door de andere, zal de spanning over de emitter weerstand toenemen, en hierdoor zal de VBE van deze tor juist kleiner worden dan van de andere tor. Het resultaat zal zijn, dat door beide torren ongeveer evenveel stroom gaat lopen. Toepassing van emitter-weerstanden levert bij parallelschakeling dus een betere matching van de stromen op.
Om te voorkomen dat de eindtorren worden opgeblazen, moet je niet te hoge voedingsspanningen gebruiken. In de datasheet van de TDA7250 staat een grafiekje van het uitgangsvermogen als functie van de voedingsspanning. Voor 8 Ohm belasting mag de voedingspanning niet hoger zijn dan + en - 45V, en voor 4 Ohm belasting stopt de curve bij + en - 35V. Bij 4 Ohm belasting of bij brugschakeling zou ik daarom de trafospanning niet hoger kiezen dan 2*25V. Dit levert DC spanningen op van ca + en -35V. Dit geeft een uitgangsvermogen van ca 60W in 8 Ohm, 100W in 4 Ohm, en 200W in 8 Ohm bij brugschakeling van twee versterkers.
OPM: Bovenstaande verhaal heeft betrekking op de Velleman K4005 versterker met TDA7250 driver IC, aangenomen dat het schema ongeveer overeenkomt met het hierboven geposte schema.
Bij parallelschakelen van eindtransistoren (met emitter-weerstanden!) zou je de voedingsspanning evt kunnen verhogen, maar ik neem aan dat dit lastig uit te voeren is met de bestaande Velleman PCB.