Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.662 views

Verwijderd

Het is een Rigol DS1052E, gekocht bij AR Benelux.
Hij kan screendumps opslaan op usb stick en je kan 'm aan de pc hangen. De meegeleverde applicatie heb ik nog niet aan de praat gekregen, maar iemand heeft een nieuw tooltje geschreven die een stuk beter werkt. De user interface van de scope is overigens opmerkelijk goed, helemaal voor een Chinees apparaat.
Minpuntje is wel de fan in het ding, hij is behoorlijk luidruchtig.

Die condensator is maar tot ongeveer 24V geladen, die is redelijk veilig (hoewel je 'm niet moet kortsluiten, dan trek je een behoorlijke vonk). Ontploffen doen ze niet zomaar, dat gebeurd praktisch alleen maar als je hem verkeerd om aansluit.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Uq5gLrGumR0]

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 09:35:
Het is een Rigol DS1052E, gekocht bij AR Benelux.
Hij kan screendumps opslaan op usb stick en je kan 'm aan de pc hangen. De meegeleverde applicatie heb ik nog niet aan de praat gekregen, maar iemand heeft een nieuw tooltje geschreven die een stuk beter werkt.
Ik zit het nu te bekijken :
http://www.arbenelux.com/...le-oscilloscopen/ds1000e/
http://www.arbenelux.com/...DS1000ED_DataSheet_EN.pdf
Ik was laatst ook bezig met mijn scope toen liep ik tegen de max.input voltage aan (10V) waar door mede tweakers een oplossing voor is aangedragen.
USB-Scoop, wat en tot hoever kan ik er mee meten ?
Klopt het dat de D-serie max 40V op de meetpunten mag hebben en de E-serie 400 Volt en zo ja dan verbaast het mij eigenlijk dat de D-serie bijna 2x zo duur is ?
Overigens zie ik bij het kopje Vertical input weer geheel andere waarden staan, maar dat terzijde.

En over welke applicatie heb je het, de OP van jouw link kan ik niet helemaal volgen en vind je het niet iets om aan te kaarten bij de leverancier als die niet werkt ?
De afbeeldingen in de datsheet en de video in die andere link zien er goed uit, maar het blijft een hele investering meer dan 300 euro, maar ja, een scope is eigenlijk nooit goedkoop geweest en ook niet geworden helaas in de loop van tijd.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meeste scopes zijn +/-30V input ongeveer. Wil je meer meten, koop dan een 1:10 probe en stel je scope er op in. Je kan dan tot 300Vrms meten, maar er gaat 'maar' 30Vrms de scoop in. Daar boven staat ook ergens 40V maximum, dat is 1:1 wat op de input jack staat (let op, 300Vrms is volgens mij eigenlijk iets teveel, want met 300Vrms op een sinus zit je op 423V pieken)

De DS1000D serie is met logic analyser functie. Voor de rest volgens mij aardig gelijk, dus beide kunnen max 40V aan de input hebben (en max 400V met een goede 1:10 probe). Let wel, ik zou nou niet je probe in het stopcontact steken.. ten eerste is CAT I of II niet echt denderend veilig voor je zelf, en bovendien is de scoop niet geisoleerd.

Sja, opzich is 300 euro een bargain voor een 50MHz digital 1GS/s scope met 1Mpts maximum memory. Zo'n USB scoopje is zeker niet goedkoper. Ga maar eens kijken bij Picoscope. Ik denk dat je voor 300 euro een 2-channel 50MS/s geval krijgt.. (en met de vuistregel 10x zoveel samples als Hz, zit je op 5MHz).

• kitao
Het was meer een theoretische vraag, ik weet al via vorig genoemd topic hoe ik de input kan verhogen naar 20 Volt en ik gebruik tot nu toe enkel een scope voor digitale schakelingen die toch niet boven de 5V uitkomen dus ik ga er zeker geen stopcontact mee opmeten.
Maar in de datasheet van de DS1000D/E staat het volgende :
Maximum Input Voltage
400V (DC+AC Peak, 1MΩ input impedance)
40V (DC+AC Peak) [2]
en bij [2] staat :
[2] For DS1000D Series.

Dus vandaar dat ik aan 'mijn' getallen kwam van 400 en 40 volt want ik zie nergens de vermelding dat dit verband houdt met de instelling van de probe zoals 1:1 of 1:10.
Blijkbaar zitten er meer haken en ogen aan zo'n datasheet als ik dacht.

En ik ben met je eens dat het zn investering waard is als je de meeste functies ook werkelijk gebruikt met een bepaalde vereiste nauwkeurigheid.
Ik zelf heb dat nog niet nodig en kan nog goed uit de voeten met de Optascope 81M.
(die trouwens vrijwel helemaal geen plaats inneemt op het buro :+

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 08-09-2012 13:41 ]

Verwijderd

De probes die erbij zitten zijn schakelbaar tussen 1:1 en 1:10. De Chinezen moeten nog een beetje leren hoe je specs opschrijft, de max input van de scope zelf is 30V (zoals praktisch elke scope). 300V is met de probe op 1:10.

Wat betreft de pc tool, daar hebben ze blijkbaar op bezuinigd. Ik heb 'm nu wel werkend, maar 't voelt allemaal een beetje antiek aan. Ze hebben wel 't protocol gedocumenteerd, dus je kon er haast op wachten dat iemand anders met een betere tool kwam.

Wat screenshots van de output van m'n voeding:

Constant current:
Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/elv_voeding/NewFile1.png

Constant voltage:
Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/elv_voeding/NewFile2.png

CC werkt prima stabiel, zodra hij in CV modus werkt gaat 't ding oscilleren als een gek.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 20:03 ]

• kitao
Spookinternet

Gisteren begon het al, wegvallen van de verbinding, tig keer opnieuw router hard resetten en pc opstarten en toen ging het weer beter.
Vandaag echter niet, ik bleef windows opdracht geven om storingen te zoeken met adviezen die niets hielpen.
De computer van mijn vrouw had nergens last van dus het lag niet aan de router.
Na een uurtje of wat kreeg ik een google melding dat er bestanden waren beschadigd (ja, hoe dan ?)
en heb ik chrome verwijderd terwijl internet explorer ook al niks beter was.
Chrome opnieuw geinstalleerd (met verlies van favoriete pagina's) en ook toen nog een paar keer opnieuw moeten opstarten.
De micro waar ik via de usb mee bezig was, was ook al totaal van slag, herkende de com-port niet meer dus mijn dag is aardig verzand.
Werkt nu wel weer maar ik vraag me af of ik nergens een virus heb zitten.
Ik heb AVG freeload en die zegt na een volledige scan dat alles prima is.
Op dit moment heb ik weinig last meer, maar wie heeft enig idee hoe dit komt en wat zou ik er eventueel tegen kunnen doen ?

O ja, soms krijg je bij opstart een blauw scherm dat de computer zijn bestanden zelf gaat controleren, dit duurt meestal enige tijd maar ik ben dat vandaag en gisteren helemaal niet tegengekomen.
Als iemand weet waar ik het over heb hoe kun je dit dan oproepen dus een opdracht voor geven om dat te doen ?

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 09-09-2012 17:26 ]

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

kitao schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:09:
Spookinternet

Gisteren begon het al, wegvallen van de verbinding, tig keer opnieuw router hard resetten en pc opstarten en toen ging het weer beter.
Vandaag echter niet, ik bleef windows opdracht geven om storingen te zoeken met adviezen die niets hielpen.
De computer van mijn vrouw had nergens last van dus het lag niet aan de router.
...
Dit gedrag heb ik gehad met mijn oude modem/router, een zilveren Zyxel p2602H-d1a ADSL2 router. Het probleem bleek uiteindelijk de Zyxel, de Elco's zijn gewoon na een paar jaar op. Die dingen vallen nu ook massaal uit als ze 5 jaar 24/7 aan hebben gestaan.
Oplossing was een andere modem/router plaatsen of de Elco's vervangen. Dat gaf mij de gelegenheid om de boel flink te upgraden met een nieuw VDSL modem, een Zywall USG router/firewall en een nieuwe gigabitswitch. Werkt al een tijdje perfect stabiel nu. :)
Als je vrouw er geen last van heeft (bedraad of draadloos??) is het misschien je netwerkkaart, realtek cq. onboard? Bij mij was het dus het bedrade LAN gedeelte (LAN-chip) in de modem/router wat als eerste instabiel werd.

[ Voor 10% gewijzigd door bitshape op 09-09-2012 17:30 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• kitao
De router had ik eigenlijk al uitgesloten bitshape omdat een andere pc het wel goed deed, maar bedankt voor het meedenken.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

kitao schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:29:
De router had ik eigenlijk al uitgesloten bitshape omdat een andere pc het wel goed deed, maar bedankt voor het meedenken.
Bij mij was het dus het bedrade LAN gedeelte (LAN-chip) in de modem/router wat als eerste instabiel werd.
De Elco's naast de Ethernet-chip waren qua ESR gaar na eea gemeten te hebben.
De PC van je vrouw is draadloos en jouw pc bedraad aangesloten?

Ik had net mijn eerdere post geupdate... :+

[ Voor 7% gewijzigd door bitshape op 09-09-2012 17:35 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• kitao
Nee, ze zijn allebei draadloos dus vandaar.
Ik heb het niet eens geprobeerd met draad eigenlijk. Vreemde was ook dat het icoontje soms aangaf dat de signaalsterkte excellent was maar verbinden of werken ho maar.
Ik had trouwens ook mijn 1e post geupdate, weet je daar misschien een antwoord op hoe ik de pc een bestandenscan kan laten uitvoeren ?

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Die bestandenscan (checkdisk) wordt door windows automatisch gestart, meestal na een plotselinge stroomuitval/harde reset of bij een corrupte C:\ schijf. Zie hier voor meer info over het handmatig toepassen van checkdisk.
Welke hardware heb je in de PC? En welke router?

Draadloos is altijd instabieler dan bedraad, bij mij thuis is echt alles bedraad voor zover dat mogelijk is.

*mss is dit teveel offtopic in EL

[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 09-09-2012 17:58 ]

• kitao
oh, als het teveel off-topic is dan laat ik het hierbij
bedankt voor je link, dat ga ik eens napluizen

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:24:
Wat screenshots van de output van m'n voeding:

Constant current:
[afbeelding]

Constant voltage:
[afbeelding]

CC werkt prima stabiel, zodra hij in CV modus werkt gaat 't ding oscilleren als een gek.
Hoe groot is de capaciteit op de uitgang bij deze meting? Ook de constant current meting is niet heel mooi. 120mV rimpel is niet echt netjes, maar het is voldoende voor de meeste toepassingen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voor wie het nog niet voorbij had zien komen: TI heeft de Stellaris Lauchpad nu in de aanbieding voor 5 dollar inc shipping!
http://www.ti.com/ww/en/l...=stellaris-launchpadB-bhp
Leuk ARM bordje met ingebouwde programmer.

Verwijderd

_l_Arjan_l_ schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:57:
[...]

Hoe groot is de capaciteit op de uitgang bij deze meting? Ook de constant current meting is niet heel mooi. 120mV rimpel is niet echt netjes, maar het is voldoende voor de meeste toepassingen.
10uF, zoals het schema.
Die rimpel lijkt emi of troep op 't lichtnet te zijn :? Lijkt iig opgepikt te worden door de probekabel.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:30:
Voor wie het nog niet voorbij had zien komen: TI heeft de Stellaris Lauchpad nu in de aanbieding voor 5 dollar inc shipping!
http://www.ti.com/ww/en/l...=stellaris-launchpadB-bhp
Leuk ARM bordje met ingebouwde programmer.
Vraag me beetje af hoe lastig hij te programmeren is. Voor LPCs heb je bijvoorbeeld ook nog een applicatie die je initialisatie code van alle registers voor je maakt, en dat kan toch wel erg handig zijn als je vanaf niks moet proggen. Veel libraries die makkelijk te gebruiken zijn is natuurlijk nog makkelijker.
En ik heb toch liever meer prototyping unit dan evaluation. En natuurlijk de vraag hoe duur de handel in de toekomst wordt.

Maar voor 5 dollar, en volgens hun site geen verzendkosten, kan je natuurlijk hem lastig laten liggen als je met zulk soort dingen bezig bent. Dus denk dat ik er straks maar 2 ga bestellen.

Oeh hij heeft wel een floating point unit, das wel leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 10-09-2012 08:29 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 10:27
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 00:04:
[...]

10uF, zoals het schema.
Die rimpel lijkt emi of troep op 't lichtnet te zijn :? Lijkt iig opgepikt te worden door de probekabel.
Is de stopcontact waar je je oscilloscoop op hebt aangesloten geaard?

Dat scheelt bij mij nogal veel namelijk, of ik een geaard of ongeaard stopcontact gebruik.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb bij TI van het weekend een bestelling gedaan. Ik heb er 2 Stellaris Launchpads en de 'originele' MSP430 launchpad, ook 2x, besteld. Geen shipping fee, kosten: 14.99 euro. Best weinig voor een meerdere Cortex m4f bordje. ;)

Wat betreft initialisatiecode , dat lijkt me copy&paste uit de voorbeelden. Een C compiler duwt zowiezo heel veel meuk er bij om de proccesor op ARM/Thumb, interwork code, data initalisation, interrupt vectors, enzovoort goed te configureren. Dat heb ik nooit zelf hoeven doen op ARM.

• Sissors
  • Niet online
Tuurlijk kan dat allemaal wel, maar het is makkelijker als je ergens gewoon kan zeggen dat een pin input is met pull up, en hij de registers goed zet. Je bent lui of je bent het niet ;)

Ze hadden ook al wel wat meer info online kunnen gooien imo, maar goed, weet niet of ik er ooit veel mee ga doen, maar voor 8 euro twee van die bordjes kon ik ook niet laten liggen, dus maar besteld :)

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 00:04:
[...]

10uF, zoals het schema.
Meet je die rimpel ook aan de output van beide trafo's? Is de 5 Volt referentiespanning wel stabiel, zowel als de voeding wel/niet belast is.

Verwijderd

_l_Arjan_l_ schreef op maandag 10 september 2012 @ 13:38:
[...]

Meet je die rimpel ook aan de output van beide trafo's? Is de 5 Volt referentiespanning wel stabiel, zowel als de voeding wel/niet belast is.
Die shit wordt veroorzaakt door... Jawel... Een fantastische DealExtreme 12V voeding O-)

CC mode nu:
Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/elv_voeding/NewFile5.png

Ik voel weer een teardown aankomen... 12V 5A uit een blokje was 186 gram weegt. Hij zat volgens mij bij zo'n TDA2020 versterkertje.

edit:
Jup, weer een prachtexemplaar. Input cap niet vastgemaakt, 2 lullige stripjes als heatsink, "Nichicon" caps die eruit zien alsof ze rerecycled zijn, heatsink die niet vastgesoldeerd zit...
Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/suny_12v5a/IMG_0941.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/suny_12v5a/IMG_0943.JPG

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2012 21:35 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Trace-afstand (en vooral de HV traces) in het primaire deel is ook lekker veilig.... UL, yeah right. Staat zo te zien niet eens een dossiernummer bij het UL-logo.

(topickaap inkomend)

Voor de mensen die het nog niet hebben gezien, ik doe mee aan een wedstrijd om €10.000 te winnen die ik besteed aan de ontwikkeling van het project MADPSU (mijn eigen ontwerp picopsu en adapter). Ik heb nog een stuk of 80 stemmen nodig om in de finale te komen, dus help je mede-ELer door op mij te stemmen :)

• kitao
Als je dit even beantwoord dan stem ik op je.
Beloofd.
kitao in "Adapter voor lader vinden"

@MADPSU
Vanwege ondergenoemde problemen staat het wieltje van 'Voor de wereld van morgen' nu na 5 minuten nog steeds te tollen }:|
Dus ik moet mijn belofte nog even uitstellen. :-(

=========================
bitshape schreef op zondag 09 september 2012 @ 17:56:
Die bestandenscan (checkdisk) wordt door windows automatisch gestart, meestal na een plotselinge stroomuitval/harde reset of bij een corrupte C:\ schijf. Zie hier voor meer info over het handmatig toepassen van checkdisk.
Welke hardware heb je in de PC? En welke router?

Draadloos is altijd instabieler dan bedraad, bij mij thuis is echt alles bedraad voor zover dat mogelijk is.

*mss is dit teveel offtopic in EL
Bitshape, het kan dan wel off-topic zijn maar ik heb er erg veel tijdverlies door, het is nu al sinds zaterdagavond steeds terugkerend.
Waar kan ik dit soort vragen kwijt dan eventueel ?
Bvd.

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 11-09-2012 12:08 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kitao: Wat dacht je ervan om de verschillende (non-EL) subfora van GoT eens door te kijken? Lees de faq, bekijk de policy en je ziet vaak wel waar iets hoort; als je het niet 100% zeker weet kan je de mod van het desbetreffende forum aanspreken. Als je dan in het juiste subforum een topic plaatst word je vast wel geholpen. Verder denk ik dat je misschien wat meer tijd in het ontwikkelen van je Google-skills kan stoppen: je bestandscheck-probleem kon ik namelijk zo ongeveer oplossen door een gedeelte van je post te copypaste'en naar Google toe en de 2e hit te pakken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kitao
Bedankt om me te herinneren dat ik maar een dom rund ben.

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kitao: Stel een domme vraag, krijg een dom antwoord ;)

Zag trouwens dat Mux z'n project op de frontpage gekomen was en de 160 stemmen al ruimschoots overschreden was. Gaat dus lekker! Ben benieuwd of je de EUR10.000 ook gaat winnen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 01:19
Sprite_tm schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:12:
Zag trouwens dat Mux z'n project op de frontpage gekomen was en de 160 stemmen al ruimschoots overschreden was. Gaat dus lekker! Ben benieuwd of je de EUR10.000 ook gaat winnen.
Het is hem meer dan gegund. Overal zitten tegenwoordig computers. Als het 'm lukt ga ik er zeker eens naar kijken om ééntje te halen. Niet om te gebruiken, maar om uit te pluizen >:) Die technische blauwdrukken zeggen me altijd zo weinig...

Heb zojuist een oude Nokia voeding aan me trouwe TI-83 gesoldeerd, kan ik hem lekker aan het stopcontact gebruiken (die k*t batterijtjes gaan altijd op op het verkeerde moment). Heeft iemand hier ooit wel eens geklooid met de I/O poort op die dingen? Heb er een keer per ongeluk een pen in gestoken en toen deed 'ie het niet meer. Na een hoop gepruts de punt er weer uit kunnen halen en alles deed het weer. Misschien zijn d'r nog interessante toepassingen voor. Hij heeft namelijk geen mini-usb zoals de T-84 :')

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:47
mux schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:49:
Voor de mensen die het nog niet hebben gezien, ik doe mee aan een wedstrijd om €10.000 te winnen die ik besteed aan de ontwikkeling van het project MADPSU (mijn eigen ontwerp picopsu en adapter). Ik heb nog een stuk of 80 stemmen nodig om in de finale te komen, dus help je mede-ELer door op mij te stemmen :)
Done.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• mux

mux

99% efficient!

Tijmen007 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:34:
[...]

Het is hem meer dan gegund. Overal zitten tegenwoordig computers. Als het 'm lukt ga ik er zeker eens naar kijken om ééntje te halen. Niet om te gebruiken, maar om uit te pluizen >:) Die technische blauwdrukken zeggen me altijd zo weinig...

Heb zojuist een oude Nokia voeding aan me trouwe TI-83 gesoldeerd, kan ik hem lekker aan het stopcontact gebruiken (die k*t batterijtjes gaan altijd op op het verkeerde moment). Heeft iemand hier ooit wel eens geklooid met de I/O poort op die dingen? Heb er een keer per ongeluk een pen in gestoken en toen deed 'ie het niet meer. Na een hoop gepruts de punt er weer uit kunnen halen en alles deed het weer. Misschien zijn d'r nog interessante toepassingen voor. Hij heeft namelijk geen mini-usb zoals de T-84 :')
Het is een standaard 2,5mm jack plug (3-polig geloof ik wel), en er wordt volgens mij gewoon over ge-bit-bangt. Ik heb er wel vrij veel mee gekloot toen ik op de middelbare school zat.

also bedankt voor het stemmen :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vraagje over vermogendissipatie.
Stel ik neem een standaard spanningsregelaar (just pick one) en ik sluit de common niet aan ground maar aan een negatieve spanning.
De uitgangsspanning is dan die negatieve spanning min de spanning die is ingesteld door de regelaar.
Bv met een LM7815
Iout = 200mA
Vin = 20V
Vcommon = -80V
Dus Vout = -65V

Is dan het gedissipeerde vermogen -65-20= -85V
85*0,2 = 17W? (plus een beetje)

Of is dat die 15V * 200mA (= 3W)

Of is het 17W - 3W = 14W?

One World Concepts

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Het gaat om het spanningsverschil. Dus je moet met 85V rekenen.

• B_FORCE
  • Niet online
Ok, ja dat vermoeden had ik eigenlijk al.
Maar nu weet ik het helemaal zeker :)

One World Concepts

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
Vergeet trouwens niet dat Vin (= input - gnd) niet groter als 35V mag zijn voor de meeste 78xx regelaars ;)

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-11 08:46
Never mind, verkeerd begrepen/gelezen .. 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door erazer33 op 12-09-2012 17:56 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:30

epic_gram

undercover moderator

Voor de geïnteresseerden: aldi, multimeter voor 8,99 euro.

http://www.aldi.nl/aldi_v...g_1509_48_5_320_3803.html

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• mux

mux

99% efficient!

Geen goede aanbieding. Zelfde soort kwaliteit als die €5 meuk bij gamma, kun je beter die kopen.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:30

epic_gram

undercover moderator

mux schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:09:
Geen goede aanbieding. Zelfde soort kwaliteit als die €5 meuk bij gamma, kun je beter die kopen.
Oh echt? :o Dit is de eerste keer dat ik er eentje zo goedkoop tegen kom! :D

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
De multimeters van 5 euro zijn vaak 1 blok plastic, ik denk dat deze net wat degelijker zal zijn. 9 euro voor een soortgelijke multimeter is echter een vrij normale prijs. Dit is dus geen koopje.
Als je op zoek bent naar een multimeter zou ik voor een iets duurder exemplaar gaan. Goedkope multimeters hebben bv vaak slechte snoertjes, mindere nauwkeurigheid en missen een aantal functies.

• Jochem_
  • Niet online
Goedkope multimeters zijn prachtig voor erbij, om even globaal de spanning in de gaten te houden als je op een andere plek in een schakeling met je deftige multimeter aan het meten bent. Of het doorpiepen van een schakelaar ofzo. Of leg er eentje in je auto, voor als vrienden of kennissen op een verjaardag ineens vragen of je ergens naar kunt kijken voor ze. :P

De mijne was 3,99 euro. Helaas geen piep-stand merkte ik later, maar veel goedkope meters hebben dit wel. Maar nog steeds geen weggegooid geld.

Verwijderd

ik heb laatst deze ELRO M990 multimeter gekocht
ietsie duurder maar verder prima ding 8)

• Sissors
  • Niet online
Van die 'leuke' dingen die je een avond + begin van de nacht kosten.

Voor mijn poging ooit iets van een quadrocopter te maken was ik bezig met het filter dat huidige richting moet berekenen adhv accelerometer, gyroscoop en magneetsensor. Alleen nadat ik een lus erbij had gemaakt die gyroscoop offset berekent en cancelled ging na loop van tijd alle outputs naar NaN toe (oftewel hij moest een onmogelijke berekening doen). En het leuke van een lus: zie maar eens waar het gebeurd, kan overal zijn, en dan zijn alle waardes NaN.

Oftewel langzaamaan zoeken met printfs, totdat ik steeds beter wist waar het mis ging. En dan vind je het uiteindelijk, en is het ook nog eens compleet buiten je schuld om. Ik gebruik iemand anders zijn vector-wiskunde library, waar oa ook een functie in zit om de hoek tussen twee vectoren te berekenen. Die zat er ook in principe goed in, is redelijk simpel: dotproduct van de twee vectoren delen door hun lengtes met elkaar vermenigvuldigd, en daar de acos van.

Wat wilde er nu gebeuren: wanneer de twee vectoren heel dicht bij elkaar liggen gaat de waarde van dat dotproduct gedeeld door de lengtes naar 1 toe. Doe je daar de acos van, komt er nul uit. Maar door numerieke ruis, ik verdenk de wortel functies, kwam er soms iets uit wat een fractie boven de 1 was. En daar kan je geen acos op doen, en liep de hele handel in de soep.

Nu simpelweg een check eraan toegevoegd, maar dat is nou wel echt iets waar je heel lang mee bezig kan zijn.

• B_FORCE
  • Niet online
Wat leuk is (not), een fabrikant (Papst) die het leuk vindt om zijn ventilatoren aan te passen (om zogenaamd een "green lable" te krijgen), zodat de totale ventilatorsturing niet meer werkt :(

Buiten het feit dat we nu dus de huidige producten mogen gaan vervangen (en ik opzoek naar een oplossing voor de sturing), is de oplossing ook niet eens zo simpel.
Normaliter gebruiken de meeste ventilatoren een PTC om zo de stroom te limiteren wanneer de fan wordt geblokkeerd.
Nu zijn ze op het lumineuze idee gekomen om de fan zichzelf te laten uitschakelen en om de 12 sec een puls te geven om te kijken of de fan nog start.
Ipv dat je een constante stroom trekt, heb je ineens bijna geen stroom meer, maar wel na elke 12 seconden een puls (die afhankelijk is van de spanning waar hij op stond) die ineens vol naar 600mA kan gaan :( :(

One World Concepts

• kitao
Furby, je hebt tenminste de voldoening dat je het probleem gevonden hebt, stel dat je er niet was uitgekomen.

'Mijn' leverancier levert ook een quadkopter en hoewel ik lang nog niet zo ver ben (en ook het geld er niet voor over heb, kost bijna 600 dollar) zijn het wel leuke dingen om zelf te bouwen, zie links
Je hebt ze ook voor een Ipod heb ik gehoord, maar dat is geen kitje geloof ik, welke heb jij ?

YouTube: Parallax ELEV-8 Quadcopter Footage
http://www.parallax.com/S...d=ProductName,ProductName
=================================================

@bitshape
Na contact met upc toch maar een kabel erop gezet en totaal geen problemen meer.
Op hun advies moet ik telefonisch contact opnemen met Netgear, het ligt nu vrijwel zeker aan de router.
Tnx voor je tip.

• Sissors
  • Niet online
kitao schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 08:03:
'Mijn' leverancier levert ook een quadkopter en hoewel ik lang nog niet zo ver ben (en ook het geld er niet voor over heb, kost bijna 600 dollar) zijn het wel leuke dingen om zelf te bouwen, zie links
Je hebt ze ook voor een Ipod heb ik gehoord, maar dat is geen kitje geloof ik, welke heb jij ?
Je hebt ze die je met ipad kan besturen ja. Ze zeggen dat iedereen hem kan besturen, ooit bij DWDD op TV hebben ze hem laten zien en toen crashte hij in een camera :P

Maar ik ben hem helemaal van de grond af aan het opbouwen. Dus nu heb ik enkel nog een mbed microcontroller, en wat sensoren (http://www.drotek.fr/shop...u6050-hmc5883-ms5611.html). Sensoren zijn gewoon 20 euro goedkoper geworden tov toen ik ze kocht :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:16:
[...]

Jup, weer een prachtexemplaar. Input cap niet vastgemaakt, 2 lullige stripjes als heatsink, "Nichicon" caps die eruit zien alsof ze rerecycled zijn, heatsink die niet vastgesoldeerd zit...
[afbeelding]
[afbeelding]
Ben 'm nu aan 't testen... Na ongeveer 15 minuten 5A leveren is 't transformatortje al over de 110 graden :+ De 2 heatsinks blijven een beetje hangen op 95 graden.

Edit:
Hij lig nu al een paar uurtjes in de vuilnisbak natuurlijk. Ben gestopt toen hij leuke geluidjes begon te produceren. De outputcaps waren volgens mij zo goed als dood, ze waren kokend heet. Fantastisch product, de geclaimde 5A output kon hij maarliefst 45 minuten hebben d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2012 19:39 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ook zo'n soort (nouja, aan de buitenkant dan, heb hem niet open gehad) Voeding aan een 12v 48watt koelbox gehangen. Volgens mij creerde de voeding 2x meer warmte dan het koelelement aan koude produceerde :+ Maar het werkte, en heeft de vakantie overleefd :P

Wel irritant, van te voren weet je eigenlijk nooit of de voeding die je besteld degelijk is. Ja, als er Meanwell op staat, maar daar is de prijs dan ook naar.... Kan nog wel een paar 12/24v voedingen gebruiken.

Zit trouwens nog met een dingetje wat ik wil uitwerken, onze houtkachel heeft een roermechanisme in het hout. Elke keer dat de vulmotor aangaat (+/-10sec op, 20sec af) gaat de roermotor ook 5 sec. aan. Maar das geen kleintje, en trekt dus wat stroom waardoor de digitenne stoort. Wil dus eigenlijk iets maken wat op basis van dat signaal van de vulmotor de roermotor op en afschakelt op een ingestelde tijd. IPV elke 30 sec. 5 sec aan, kan ie dan om de 3 minuten 1 minuut aan ofzo. Bij voorkeur met relais en timers, zodat het op 230~kan werken.

Met timers kwam ik al gauw op 3 timers uit, maar ik weet bijna zeker dat het met 2 kan, vannacht maar eens een nachtje over slapen.
Jammergenoeg zit er geen aansluiting op de kachel die continu actief is. De ventilator is bijna altijd aan, maar tijdens het opstarten en als hij op temperatuur is gaat die ook moduleren.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je leuke 12v voedinkjes zoekt moet je eens naar de voedingen van de DELL optiplex SX270 en een wat grotere van de SX280 kijken. 12 en 18 ampere bij 12 volt en handig klein. Voor een paar euro op ebay te vinden.

Ik denk dat ik binnenkort zoiets ga halen:
http://www.2brothersrc.co...nikaladers&articleid=2364

Zelfs een zwaardere versie is nog te doen:
http://www.2brothersrc.co...nikaladers&articleid=2411

Die Dell gebruik ik al een tijdje voor mijn RC laders, als ik alles aan zet kan ik tot 9A trekken en dan staat er nog een 12v actieve speaker mee te draaien, totaal geen problemen en handwarm. Nu heb ik een apparaat gemaakt om mijn banden te smeren met een gripmiddel waar ook 2x een 50 watt halogeen lampje in zit voor de verwarming van de banden. Het inschakelen ervan (zonder iets anders aangesloten te hebben) vind die 12A Dell niet zo lekker en ben ik nu even overgelverd aan een ouderwetse zware 14A voeding.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5gilH.jpg

links 3 euro rommelbak (is ook rommel) en rechts de 9,- aldi aanbieding.
zeer robuuste meter , goed afleesbaar, zeer goede testleads met soepele kabel en degelijke functieschakelaar.

( niet dat ik er een nodig had, ging eigenlijk groente halen en ja.. dan zie je zo'n ding liggen en denk je.. hebben 8) )

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 16:21 ]

Verwijderd

Leuke aan dat linker ding is de volt en amperestand, die zitten vlak naast elkaar met een extreem gammel schuifje :P
_ferry_ schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:51:
Ik heb ook zo'n soort (nouja, aan de buitenkant dan, heb hem niet open gehad) Voeding aan een 12v 48watt koelbox gehangen. Volgens mij creerde de voeding 2x meer warmte dan het koelelement aan koude produceerde :+ Maar het werkte, en heeft de vakantie overleefd :P

Wel irritant, van te voren weet je eigenlijk nooit of de voeding die je besteld degelijk is. Ja, als er Meanwell op staat, maar daar is de prijs dan ook naar.... Kan nog wel een paar 12/24v voedingen gebruiken.
De Meanwell GS serie is redelijk betaalbaar, ze zijn alleen wat moeilijk leverbaar :(
Die 5A adapter is gewoon bijna 2x zo zwaar als dat prutding wat ik had :P

• kitao
Vraag:
Het duurt soms erg lang voordat mijn usb-scoopje triggert terwijl het signaal niet verandert noch de triggerpositie.
Iemand enig idee ?
(ja, ik weet, de info is summier maar wellicht iemand herkent dit, echt veel last heb ik er (nog) niet van :)

deze heb ik trouwens, heeft een keer een 220V kortsluiting overleefd, bij mij staat er klaasing electronics op ipv M3800.
Het is wel een M3800 trouwens.
Minstens 2 decaden oud en still running, kan me ook niet meer herinneren voor hoeveel ik die gekocht heb.
Meet geen capaciteit, dat is wel jammer, nu heb ik 2 van die gele blokken :|

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C4WZ1l.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door kitao op 17-09-2012 18:07 ]

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:04
Vraag over ESD protectie.
Ik ben bezig met een ontwerp welke een klein grafisch TFT en waarchijnlijk 2 PCBs bevat.
TFT heeft een touchscreen en wordt aangestuurd met databus. Deze hangt direct aan een 3v controller en 2e PCB hangt dmv een 10 cm flatcable ook aan de controller.

Omdat ik de rest PCBs (ilead) straks mogelijk wil weggeven wil ik dat diegene dit het ontwerp nabouwen geen gezeur hebben met eventuele defecte componenten. Niets is velender dan een ontwerp van een ander welke niet deugt of constant defect is (vindt ik).

Hoewel ik zelf op mijn printen nooit geen last heb van ESD en indien er een defect in een component optreed ik deze (als bedenker) zonder problemen kan opsporen en vervangen wil ik de mogelijkheid voor anderen tot een minimum beperken.

Als eerste de vraag of het verstandig is om in de databus en/of touchscreen (TS waarschijnlijk direct analoog gesampled (dus zonder IC)) nog extra protection diodes (+/- 24x) of iets anders op te nemen.

en ten tweede of het verstandig is om naar de tweede PCB ook extra protectie op te nemen. Geheel hoort bij elkaar en zit in één behuizing waarbij alleen touchscreen en een LED aanraakbaar zijn.

Over witte en blauwe LEDs las ik in de datasheets dat deze extreem gevoelig zijn voor ESD, moeten deze ook een apart circuit krijgen (nog nooit gezien in een schema)

• Hans1990
  • Niet online
Over het algemeen zijn mosfet's ook erg gevoelig voor ESD. Laser diodes ook uitermate gevoelig voor ESD.. Deze bewaard men wel vaak met de poten aan elkaar kortgesloten. Soms zelfs als de diode uit moet met een FET of relay keihard kortgesloten. Maargoed, deel daar van is ook veiligheid van het systeem voor gebruikers.

Zeg het maar, je kan op elke node wel een ESD diode hangen.. ;)
Kijk anders eens naar een populair bare board development board zoals Arduino. Nu wil ik niet zeggen dat het technologisch meest hoogstaand ontwerp is (sorry maar ik schrok er van dat de originele arduino een hatched polygon fill gebruikte anno 2009). Maar daar gebruikte men geen ESD en vertrouwd men volledig op de ESD diodes van de FTDI chip, de Atmega328 controller enz.

Ik heb er zelf beperkt ervaring mee. Volgens mij wordt het bij 'consumer products' wel meer aangedacht en op elke net gehangen welke (metalen) contact kan maken met een gebruiker/buitenwereld. Dus op elke USB pin voeding/data, enz. Let wel dat er genoeg leesvoer in app note en boek vorm te vinden is over de ideale plaatsing is van zo'n diode. Het is niet ff neerplompen en die 2kV spike wordt wel afgevoerd..

24x een ESD diode op data bus is natuurlijk veel extra kosten en board space. Ik denk dat een gebruiker bij installatie gewoon op moet letten op zijn werkomgeving e.d. Als die ESD veilig is kan het in principe niet snel stuk gaan.
Ik heb zelf wel 1-2 keer last gehad van ESD. Dat waren met werkplaatsen die dan beneden of boven het kantoor bevinden. "Wacht ik laat het je wel even zien" gaat het dan, ff heen en weer, geen ESD bandje aan.. pats.
Of: project @ school. Ik pak ff een CMOS AND port van beneden. Heen en weer.. circuit opgebouwd. Output volgde de logic table, maar de output wordt of 3.3V of 2.1V zonder belasting/pull-ups oid. Euh? :)
In beide gevallen geen bandje om, sja dan krijg je dat ;)

Compleet ESD veilig werken als hobbyst lijkt me erg lastig. Een ESD mat en bandje is prima. Maar denk dan ook aan de componenten ESD veilig bewaren of versturen (liefst gesloten ESD bags). Of b.v. de Aldi ladenkastjes zijn weer verreweg van ESD veilig als je IC's er los insmijt.

• Sissors
  • Niet online
Je hebt een AND poort weten op te blazen? Dan moet je wel een flinke statische bom zijn geweest om zulk soort ICs op te blazen. Want bij normaal gebruik krijg je die echt niet zomaar kapot, die kunnen flinke hoeveelheid ESD hebben.

Zelf gebruik ik ook geen ESD matten/bandjes. Uiteraard is het bijzonder irritant als je iets kapot hebt en je moet gaan uitvogelen wat het probleem is, vooral als je er maar één van hebt en je niet zeker bent of jij het nu fout doet of dat hij kapot is. Maar zo snel gaan ze niet kapot, ervan uitgaande dat je dus niet veel last hebt van statische elektriciteit.

[ Voor 44% gewijzigd door Sissors op 17-09-2012 23:22 ]

• Hans1990
  • Niet online
Let wel dat zulke componenten wederom los in bakjes liggen in een componenten laden in het schoolmagazijn. Ik weet niet of die bakjes ESD proof waren, maar wie weet dat het exemplaar al genoeg ESD avonturen beleefd had. Wellicht dat ik het was, of een medestudenten die er een graai door heen halen, who knows. Maar hij was wel zeker stuk terwijl de outputs de input prima volgde. (op de spanning niveau's na)

CMOS helpt daar bij niet natuurlijk. In dat geval was de schakeling up and running nadat een nieuw IC in kwam. Gelukkig was dat een van de eerste stappen die ik ondernam, want ik vertrouwde het al niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 17-09-2012 23:24 ]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Twee weekjes terug had ik eens zitten pielen met m'n ZXLD1350's op een breadboard en kreeg eindelijk mijn RGB-LED-spotje netjes aangestuurd.
Daarna ben ik begonnen met alles op een gaatjesprint zitten solderen, met het idee dat later op die manier in gebruik te nemen. Tot ik me uiteindelijk afvroeg waar ik in godsnaam mee bezig was: het werd een hoop gepriegel en zag er niet uit! En dat met die prijzen van iTeadStudio en SeeedStudio.... :P
Uiteindelijk dus alles maar weer los gesoldeerd, met het plan een fatsoenlijke print hiervoor te ontwerpen.

Dat was dus vanavond. Totdat ik een, volgens mij, groot probleem ontdekte.
Het aansluiten van een LED op de ZXLD1350:
Afbeeldingslocatie: http://www.amelsfort.nl/ZXLD1350.jpg
(maar dan met een enkele LED in plaats van drie)

En dat dan drie keer herhalen voor de drie verschillende kleuren. Niet dus! :( Die RGB-LEDs zijn 'common anode', maar met dit schema kan ik de anode helemaal niet delen! :(

Toch?
Wat is nu de handigste aanpak? Alsnog afstappen van de ZXLD1350's en gewoon een paar flinke weerstanden gebruiken? Een andere driver aanschaffen? Of toch andere LEDs die geen gedeelde anode/kathode hebben, zoals deze?

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 18-09-2012 00:13 ]

• mux

mux

99% efficient!

Een schakelende LED-driver werkt altijd per definitie op deze manier. Hij regelt de stroom door de LEDs heen, hij meet maar één keer stroom, dus je komt hier niet omheen. De enige manier om dit op te lossen is door een dissipatieve driver te gebruiken of LEDs met aparte anode/kathode te nemen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34

Onbekend

...

maikel schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:00:

En dat dan drie keer herhalen voor de drie verschillende kleuren. Niet dus! :( Die RGB-LEDs zijn 'common anode', maar met dit schema kan ik de anode helemaal niet delen! :(

Toch?
Wat is nu de handigste aanpak? Alsnog afstappen van de ZXLD1350's en gewoon een paar flinke weerstanden gebruiken? Een andere driver aanschaffen? Of toch andere LEDs die geen gedeelde anode/kathode hebben, zoals deze?
Met weerstanden ga je weer onnodig veel energie in warmte omzetten, terwijl je zo'n IC juist gebruikt om efficiënt met de warmte om te gaan. Maar als je per sé dit IC wilt gebruiken is er volgens mij geen andere oplossing mogelijk.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Daar was ik inderdaad al bang voor. Ik zal meteen een paar andere LEDs bestellen.
En dan eens gaan nadenken over wat ik met deze LEDs nog kan.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Een vriend van me wil graag zijn gordijnen open laten gaan met behulp van wat electronica en een electromotor... Nu wil hij daarvoor iets van touwtjes/kettingkjes/rails gebruiken, hoe noem je dan die schijfjes die je op de as van je electromotor plaatst waar het touwtje/kettingkje/rails overheen loopt?

I see red pixels.

• mux

mux

99% efficient!

pulley, sprocket of kettingwiel.

• kitao
Vraag 2:
Volgens mijn uC-handleiding moet ik een piezospeaker tussen pin 10 en GND gaan aansluiten. Pin 10 = 5V DC.
Nu moet daar totaal geen weerstand tussen komen volgens de tekening :
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/j7zehaw11/img19.jpg
http://www.parallax.com/P...sicAnalogDigital-v1.4.pdf
pag.101
De beschrijving is wat onduidelijk dus ik begon te twijfelen of ik dan geen kortsluiting zou maken ; immers een normale speaker is maar iets van 4 ohm ofzo.
Dus ik leg die piezo aan de multimeter blijkt de weerstand boven de 20M te zijn ?
Hoe kan er dan ooit geluid uit komen ?

Specifications:
Rated Voltage (Square Wave) – 5Vp-p
Operating Voltage – 1-20Vp-p
Rated Current – 1 mA (Max)
SPL @ 4KHz/10 cm – 80 db
Resonant Frequency – 4000 Hz (+/- 500)
Capacitance @ 120 Hz – 13000 pF (+/- 30%)
Operating Temperature – -20 to +70 C
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/5qf8xx3rb/900_00001_M.jpg
Wie dit eventueel wil toelichten is welkom. :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
wwwhizz schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:00:
Een vriend van me wil graag zijn gordijnen open laten gaan met behulp van wat electronica en een electromotor... Nu wil hij daarvoor iets van touwtjes/kettingkjes/rails gebruiken, hoe noem je dan die schijfjes die je op de as van je electromotor plaatst waar het touwtje/kettingkje/rails overheen loopt?
Dat heet een (toothed) pulley.

[ Voor 87% gewijzigd door bobo1on1 op 19-09-2012 16:02 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sissors
  • Niet online
kitao schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:01:
De beschrijving is wat onduidelijk dus ik begon te twijfelen
De beschrijving is dan ook niet echt kloppend. (Lees: echt niet kloppend). Ik neem trouwens aan dat pin10 niet 5V DC is maar je PWM output.
immers een normale speaker is maar iets van 4 ohm ofzo.
Dus ik leg die piezo aan de multimeter blijkt de weerstand boven de 20M te zijn ?
Hoe kan er dan ooit geluid uit komen ?
Een piezo speaker is een capaciteit, op DC meet je dus heel weinig veel weerstand. Ze werken dan ook vooral goed op hogere frequenties, voor ultrasoon zijn ze al snel de beste oplossing. Al blijft het ook dan nog steeds: veel geluid zal je er niet uit krijgen. Nu kan je hoog frequent nog een flinke piep eruit krijgen, maar dat is meer omdat je hoog frequent veel minder vermogen nodig hebt om een flink geluid te maken.

Zie ook: Wikipedia: Piëzo-elektrisch effect

Dus ja het klopt dat je dit direct aan een uC kan hangen en een normale speaker niet. Is het een goed idee? Het ligt er een beetje aan op welke frequentie je PWM werkt, maar ik zou zelf er liever een weerstand tussen zetten.

• kitao
@furby
pin 10 gebruikt dit programma :
' {$STAMP BS2}
' {$PBASIC 2.5}
C CON 2093
CSharp CON 2218
D CON 2349
DSharp CON 2489
E CON 2637
F CON 2794
FSharp CON 2960
G CON 3136
GSharp CON 3322
A CON 3520
ASharp CON 3729
B CON 3951
DEBUG CLS
FREQOUT 10, 100, C
DEBUG HOME, "Frequency of PWM sine wave output is ", DEC4 C, " Hz.", CR
FREQOUT 10, 100, D
DEBUG "Frequency of PWM sine wave output is ", DEC4 D, " Hz.", CR
FREQOUT 10, 100, DSharp
DEBUG "Frequency of PWM sine wave output is ", DEC4 DSharp, " Hz.", CR
FREQOUT 10, 200, G
DEBUG "Frequency of PWM sine wave output is ", DEC4 G, " Hz.", CR
FREQOUT 10, 100, DSharp
DEBUG "Frequency of PWM sine wave output is ", DEC4 DSharp, " Hz.", CR
FREQOUT 10, 200, G
DEBUG "Frequency of PWM sine wave output is ", DEC4 G, " Hz.", CR
Dit resulteert dan volgens dat boek in freqs tussen de 2000 en 3100 Hz.
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/tcz2kwji9/img20.jpg
(klik)
About the Code
The only new command introduced is FREQOUT. The FREQOUT command is used as
follows:
FREQOUT Pin, Duration, Freq1, Freq2
We already know that Pin is a number between 1 and 15 that refers to your choice of
BASIC Stamp I/O pin, P1 through P15. The Duration is a number between 1 and 65535
that specifies how long the tone is played in milliseconds (ms). The term Freq1 is used to
specify the frequency of the tone that gets played. A second frequency (Freq1) can be
played simultaneously for some interesting effects. For example, the tones you hear when
you dial the telephone are actually two tones played simultaneously.
Dus pin 10 levert dan de frequentie en niet een constante 5V DC daar heb je gelijk in ; boven de 5V piek zal die echter niet komen denk ik.
ps, je schreef dit, is dat toevallig een vergissing ?
Een piezo speaker is een capaciteit, op DC meet je dus heel weinig weerstand.
Ik meet juist een weerstand die de hoogste stand op de multimeter te boven gaat, meer als 20M ohm.

En bedankt voor je link, ik had het misschien ook zelf kunnen opzoeken maar het leek me een leuk onderwerp om even mee bezig te zijn.
;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Ja een Piezo element is voor DC hoogohmig, maar voor AC-signalen juist niet. Zoals een condensator dus eigenlijk.

• kitao
Dat wou ik dus eigenlijk nog net als vraag gaan toevoegen, een piezo-microfoon is dus eigenlijk een soort van elco want er staat een plus en min op ?
Die wiki maakt dat ook niet helemaal duidelijk namelijk en die handleiding laat zoals ik vaker al gemerkt heb alleen maar zien hoe je die uC moet aansturen maar alle schakelingen die er omheen hangen wordt totaal en dan ook totaal geen ene woord uitleg aan vuil gemaakt. }:|

[ Voor 37% gewijzigd door kitao op 19-09-2012 17:30 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

kitao schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:08:
Dat wou ik dus eigenlijk nog net gaan toevoegen, een piezo-microfoon is dus eigenlijk een soort van elco want er staat een plus en min op ?
Die wiki maakt dat ook niet helemaal duidelijk namelijk
Uhm nee als je een piezo microfoon indrukt (door de geluidsgolven) zal hij een spanning genereren. Bij compressie is dat volgens de + en -

• kitao
sorry, my bad.
het is geen microfoon maar een speaker natuurlijk.
er zit waarschijnlijk een membraam in, die door spanningen te zetten op het piezo-element in beweging wordt gebracht.
Ja een Piezo element is voor DC hoogohmig, maar voor AC-signalen juist niet. Zoals een condensator dus eigenlijk.
Ik pak net een 10uF elco uit de doos en die meet vrij lage Ohm's op DC maar dat zal dan wel komen omdat die aan het opladen is? :?
Anyway, ik merk t al, back to school voor mij.

Bedankt, ooit zal ik het nog wel eens gaan snappen :/

Ps: ik heb toch een paar van die extra pizadingen, laat ik er maar eentje opofferen voor de sloop om het binnenwerk te kunnen zien.
Als dat lukt tenminste met dat keiharde plastic 8) ...... decoupeerzaag, grote hamer ,10 mm boor of gasbrander, dat is de vraag :P

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 19-09-2012 18:26 . Reden: Ps ]

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:04
Hans1990 schreef op maandag 17 september 2012 @ 23:00:
Zeg het maar, je kan op elke node wel een ESD diode hangen.. ;)
Kijk anders eens naar een populair bare board development board zoals Arduino.
furby-killer schreef op maandag 17 september 2012 @ 23:19:
Zelf gebruik ik ook geen ESD matten/bandjes.
Bedankt Hans1990 en furby-killer.
Inmiddels een 10-tal verschillende projecten met een touch screen nader bestudeerd en eventueel de comments of diverse forums gelezen.
Conclusie:
Display zelf: Geen enkel ontwerp had extra ESD protectie in de datalijnen. TomTom heeft wel 22ohm weerstanden in serie met de lijnen.
Zowel de driver IC (onde het display) als de uC samen zijn prima in staat de evenuele spikes op te vangen.

Touch screen: Dit is het onderdeel welke daadwerkelijk altijd aangeraakt wordt. Protectie van vele kV zit (vaak) in een touchscreen driver IC. Ik twijvelde over een driver IC maar ik denk dat ik mede om deze reden toch een ga toepassen.

Mijn vraag ging zuiver over een product welke met succes in elkaar gezet was. Over hoe iemand zijn of haar circuit ESD veilig opbouwd heb ik geen invloed. Ik gebruik ook geen ESD matten en/of bandjes maar ik bouw ook geen schakelingen op aan mijn kunststof tuin tafel.

[ Voor 4% gewijzigd door W.Wonderland op 19-09-2012 20:09 ]

• kitao
Piezo-buzzer
Openbreken is gelukkig nog niet nodig, hier een uitgewerkt schema voor diegenen die meegelezen hebben.
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/iudjzlu4l/img21.jpg
http://lizarum.com/assign...computing/2010/piezo.html
Mensen met een Arduino kunnen dit meteen toepassen want codes staan erbij.
Mocht ik nog meer vinden dan wordt dit alsnog in deze post toegevoegd. :)

En volgens mij staat dan hier de verklaring waarom ik een weerstand meet van boven de 20Mohm :

How it works
A certain amount of current is sent through the sensor, and that current is fed through the sensor.
When the sensor is bent, the resistance of the sensor increases, and the amount of current returned from the sensor is reduced.

Bij een ontladen elco zie ik de weerstand langzaam stijgen tot vanaf circa 0.2M ohm tot boven de 20M (mijn max. bereik op de multimeter) terwijl dit effect bij de piezo totaal niet te zien is.
Daar is de weerstand meteen al boven de 20M.
Enfin, ik ga de schakeling opbouwen en dan merk ik wel of de buzzer het nog doet.

[ Voor 43% gewijzigd door kitao op 20-09-2012 15:16 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Een klein piezo speakertje is misschien een nano farad of 10, 20. Zelfs een kleine elco is vaak al 1 - 10uF, dat is al 50x groter.

• kitao
tnx iedereen :)
ik heb er nu een paar uurtjes mee lopen klooien en het werkt goed, ook als ik direkt de piezo op pin 10 aansluit zoals getoond in onderstaande post, maar furby had gelijk, er werd in de arduino link (zie post 14:53) ook geadviseerd een 1M weerstand parallel te zetten, ik heb echter een andere micro dus ik heb die achterwege gelaten.
kitao in "De EL-kroeg - Deel 3"
Dit is de versimpelde code die ik heb gebruikt:
' Basic Analog and Digital - PL5_3R0.bs2
' Charge!!!
' {$STAMP BS2}
' {$PBASIC 2.5}

DO
FREQOUT 10, 100, 2093
PAUSE 50
FREQOUT 10, 100, 2349
PAUSE 50
FREQOUT 10, 100, 2489
PAUSE 50
FREQOUT 10, 200, 3136
PAUSE 50
FREQOUT 10, 100, 2489
PAUSE 50
FREQOUT 10, 200, 3136
PAUSE 500
LOOP
en dat levert een leuk melodietje op
Dit is wat ik op de scope krijg te zien :
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/59tfnhged/img22.jpg
En dan is er nog 1 ding wat ik niet goed begrijp en dat is dat in de handleiding wordt gesproken over sinus-golven en pwm.
Nou zie ik nergens een sinus dus ik vat dit niet helemaal, maar het boek is nog niet uit, misschien komt dat nog.
Ik zeg erbij dat ik van niemand verwacht om even dat boek door te nemen dus dit is eigenlijk geen vraag.
(vanaf onderaan pag 100)

• Sissors
  • Niet online
Dat was ook wat ik de vorige keer bedoelde met dat het niet kloppend is zoals het er staat, dan is het nogal lastig het te begrijpen.

Je PWM signaal is een blokgolf met varierende duty-cycle (hoog-laag tijd). Als je dat door een laagdoorlaat filter haalt krijg je de gemiddelde waarde (iig bij het juiste laagdoorlaatfilter), als je bijvoorbeeld dus een spanning van 0.2 * voedingsspanning wil hebben, zet je 80% van de tijd 0V op de output, en 20% van de tijd je voedingsspanning. Haal dat door een laagdoorlaatfilter heen en je houdt het gemiddelde over: 0.2 * voedingsspanning.

Maar in plaats van een vaste waarde kan je op die manier ook een sinus maken, door je dutycycle constant te wijzigen, zie plaatje van wiki: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Pwm.png

Boven de sinus die je wilt hebben, onder je PWM golf. Als je die filtert krijg je weer je sinus terug, zonder dat je ingewikkelde hardware nodig hebt, enige wat je nodig hebt is een digitale uitgang die een 1 en een 0 kan maken.

• kitao
Bedankt furby voor de genomen moeite.
Er blijkt nu wel dat zonder een goede theoretische basis bepaalde dingen gewoon niet te volgen zijn.
Natuurlijk heb ik weleens een rc-schakelingen toegelicht gezien maar is lang geleden en pwm is vrij nieuw voor mij. Ik ga gewoon verder met de voorbeelden en zie wel waar het schip strandt met mijn gebrekkige kennis.
Ondertussen zal ik proberen mijn theorie wat op te vijzelen. Met o.a. jouw hulp alvast een paar links gevonden waar ik wel even mee vooruit kan.
Wikipedia: Pulse-width modulation
http://kc.koncon.nl/staff...jk/filter_theory_eng.html
Ook dit boekje wat ik nog steeds heb, behandelt rc-filters als ik me niet vergis
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/34Kr6l.gif
Tijd om dat weer eens op te pikken of nog beter om meteen de modernere versie aan te vragen in de bibliotheek :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8t837l.jpg

• memphis

memphis

PWM is niet echt meer een basis electronica, neemt niet weg dat een simpele google opdracht veel inzicht kan geven.

• kitao
memphis schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:05:
neemt niet weg dat een simpele google opdracht veel inzicht kan geven.
als iedereen dat nou doet dan kan dit forum dicht.

mogge trouwens.

Ik kwam met een ideetje vandaag dat enigzins blijft hangen. Zoals eerder vermeld maakt mijn bordje gebruik van een PIC16F57 en nu zat ik te bedenken als ik nu zelf zo'n kale chip aanschaf wat eromheen zou ik dan allemaal nodig hebben om datzelfde melodietje als hierboven bijvoorbeeld werkelijkheid te laten worden ?
Maw woorden, hoe bouw ik mijn eigen micro-bordje, hoe programmeer ik die, waar kan ik vinden welke externe componenten ik eromheen moet plaatsen, wat zijn de kabels en connectoren die ik nodig heb enz ?
Ik verwacht geen nauwkeurig antwoord, een algemeen iets is voldoende bij voorkeur van iemand die dit al eerder zo gedaan heeft. :)

• Sissors
  • Niet online
Als ik kijk naar atmegas, is het absoluut minimum wat je nodig hebt een 100nF capaciteit over je voeding, en je connectoren voor je programmer (ik ga ervanuit dat je ook bij PICs meerdere typen programmers hebt, zal van de programmer afhangen hoeveel pinnen je moet verbinden).

Dat is ervan uitgaande dat je 5V supply al hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 21-09-2012 11:09 ]

• kitao
Tnx furby, een voeding heb ik wel.
Ik had al wat dingen gezocht en kwam uit op MPLab van de site van Microchip.
Dit is echter zo'n berg info dat ik daar meer tijd voor nodig heb als het sowieso al niet boven mijn pet gaat.
Bovendien zie ik op eerste blik enkel wat software maar je moet toch ook een verbinding hebben met de PIC om het programma erin te zetten ? Hoe doen ze dat dan ?

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
kitao schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 11:20:
Bovendien zie ik op eerste blik enkel wat software maar je moet toch ook een verbinding hebben met de PIC om het programma erin te zetten ? Hoe doen ze dat dan ?
Met een programmer zoals de PICkit3 of ICD3 of een compatible programmer.
http://www.microchip.com/...odeId=2519&param=en534451
overigens bieden deze naast (in-circuit) programmeren ook de mogelijkheden tot debuggen en emuleren.

• kitao
Ik zit het te bekijken nu.
Hier een pdf vol starterkits :
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/51894B.pdf
Hier volgens mij de goedkoopste die ik dus inderdaad voor een 8-bit PIC16 zou kunnen gebruiken en kost 70 dollar minimaal.
http://www.microchipdirec...ch.aspx?keywords=DV164132
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7jOVDl.jpg
Een bordje met uitleg heb ik eigenlijk al ; bovendien is de pic16 al ingebouwd terwijl ik me juist afvroeg of je die ook gewoon los op een breadboard aan de gang kan krijgen.
Ik zoek nog even verder met googlen op 'how to build a micro-controller', anders laat ik dit idee voor wat het is.

• Sissors
  • Niet online
Waarom googlen op hoe je een microcontroller maakt, je wil geen microcontroller maken, je wilt hem gebruiken.

Je moet ook geen starterskit hebben, die zijn juist om makkelijk te beginnen, niet om met enkel de hardware te werken, als je dat wilt dan moet je gewoon een PIC IC kopen.

Anyway voor je gezocht, je hebt sowieso een programmer nodig, oftewel ebay: http://www.ebay.com/sch/i...w=pic+programmer&_sacat=0
http://www.ebay.com/sch/i...=m570.l2736&_nkw=PICkit3+

Moet wel zeggen dat er voor atmegas hoop meer goedkope programmers beschikbaar zijn.

Ik moet zelf wel zeggen dat ik al een tijdje geleden van bare-uCs kopen ben afgestapt. Eerst op ebay bordjes gaan kopen waar alle componenten inclusief programmer headers opzaten. En nu dus ARM boards waar ook programmer bij in zit en seriele connectie naar de PC over USB (is wel erg handig om te hebben), en ook voor 8-bitters naar Arduino overgestapt omdat het gewoon een hoop minder gezeik is.

Bedenk trouwens ook dat als je de microcontroller ook direct wil programmeren je veel tijd in datasheets kwijt bent om te zoeken hoe elk register heet en wat hij doet. Dan is een arduino-achtig iets (dus ook jouw basic ding, echter denk ik niet dat basic een handige taal is om te gebruiken) een stuk sneller te gebruiken. Al blijft het altijd handig om te weten hoe je de achterliggende hardware kan gebruiken. Is nog altijd sneller, en niet voor alles is een library die het voor jou doet.

Zo had ik vanochtend nog een Eureka momentje: wilde een foto-transistor (foto-diode met meer uitgangsstroom) uitlezen met mijn nieuwe Arduino, en dan met zo min mogelijk werk. Oftewel één pin aan de aarde gekoppeld, eentje aan een ADC pin, maar dan heb je nog een pull-up weerstand nodig. Onder het noemer liever lui dan moe gewoon de interne pull-up weerstand van de microcontroller geactiveerd, maar dat is niet iets wat de ADC library van je Arduino voor je zal kunnen doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Sissors op 21-09-2012 13:07 ]

• kitao
Ik heb het denk ik al gevonden met de trefwoorden 'microcontroller breadboard'

http://www.elektor.nl/pro...rogrammeren.1944955.lynkx
http://zoeken.bibliotheek.rotterdam.nl/boeken/

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tLlwcl.jpg

De taal is JAL

Net aangevraagd in de bieb dus ik ben nog niet direkt 36,50 kwijt voor het boek.
En inderdaad, ik heb ook de datasheet gedownload maar echt veel wijzer word ik daar nog niet van maar ben ook pas bij pagina 13 van de 88. :/

En zeer wrs heb je gelijk als je zegt dat het makkelijker is om te programmeren via een bestaand bordje als direkt een enkele micro zoals jij heb gedaan.
Maar nadeel is wel (vind ik) dat pas na 2 jaar ik in de gaten kreeg welke micro ik nu eigenlijk gebruikte op die basic.
Maw, het wordt (te) abstract al dat geprogrammeer terwijl ik ook iets over de kern wil weten.
Vandaar dit reeksje posts. :)

[ Voor 28% gewijzigd door kitao op 21-09-2012 15:53 ]

• Sissors
  • Niet online
Als je dat wilt weten, annuleer dat boek dan maar meteen weer. Even opgezocht wat JAL in hemelsnaam is:
http://www.voti.nl/jal/
what is Jal?
Jal is a high-level language for a number of Microchip PIC (16c84, 16f84, 12c508, 12c509, 16F877) and Ubicom SX (SX18 and SX28) microcontrollers. I created Jal because I did not like any of the low-cost (or free) languages for these chips and implementing a high level language looked like a nice project. Implementing an existing HLL seemed more difficult and less fun than creating my own, so I just started writing the compiler and the language evolved on with it.
Oftewel weer een taal die op 3 microcontrollers werkt en wat betekend dat je opnieuw moet beginnen als je een andere uC wilt gebruiken. Daarnaast is het een high level taal, wat betekend dat je totaal niet ziet wat er op hardware niveau gebeurd en het juist heel abstract is.

Pak gewoon een Arduino erbij, pak de datasheet van de relevante atmega erbij, en probeer eens een LEDje te laten knipperen zonder digitalWrite te gebruiken. En vervolgens een analogRead uit te voeren zonder analogRead te gebruiken, maar door rechtstreeks de registers aan te spreken.

Btw datasheets lees je niet van begin tot einde door ;). De eerste paar paginas kunnen interessant zijn, maar verder lees je enkel welk gedeelte je nodig hebt. Geloof me dat ik voor programmeren van eigen I2C library op een ARM niet alle 840 paginas heb doorgelezen van zijn datasheet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 21-09-2012 16:12 ]

• kitao
Tja wat dan ?
Ik zie een micro op een breadboard en dat wou ik ook gaan neerzetten en je zal wel gelijk hebben, veel over registerlocaties, geheugenplaatsen enz zul je van die hogere taal niet te weten komen maar wat is het alternatief ?
Een cursus microprocessors aanschaffen ?
Kijk bij elektor en dirksen en het loopt al gauw ergens in de 700 tot 1200 euro (hardware meegerekend)
http://www.elektor.nl/ext...controllers.1347584.lynkx
http://www.dirksen.nl/Elektronica/POMC.htm
Pak gewoon een Arduino erbij, pak de datasheet van de relevante atmega erbij, en probeer eens een LEDje te laten knipperen zonder digitalWrite te gebruiken. En vervolgens een analogRead uit te voeren zonder analogRead te gebruiken, maar door rechtstreeks de registers aan te spreken.
Tnx maar ik ga niet overstappen op arduino, met deze stamp moet dat dan toch ook lukken hoewel ik nu nog geen flauw idee heb waar te beginnen.
Wellicht bij Assembler ?
Maar geeft niet, is ook geen haast bij. Ben nu bezig met een astabiele multi 555N, een datasheet daarvan (12 pagina's), 2 potmeters , een elco 100 uF, een piezo en een scope.
Net even nagerekend wat volgens die datasheet de PW en f zouden moeten zijn en het klopt redelijk.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yA8eml.png

Bovendien dat boek kost me toch niks, kijken kan geen kwaad. :)

• Sissors
  • Niet online
kitao schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:38:
Een cursus microprocessors aanschaffen ?
Kijk bij elektor en dirksen en het loopt al gauw ergens in de 700 tot 1200 euro (hardware meegerekend)
http://www.elektor.nl/ext...controllers.1347584.lynkx
http://www.dirksen.nl/Elektronica/POMC.htm
Mother of god.

Ja hardware meegerekend kan ik ook zeggen als de hardware 15 euro kost. Ik heb fabrikanten gezien die gratis cursussen geven om hun microcontroller populairder te maken. (TI)
Tnx maar ik ga niet overstappen op arduino, met deze stamp moet dat dan toch ook lukken hoewel ik nu nog geen flauw idee heb waar te beginnen.
Jouw keuze, maar dan moet je ook niet om advies vragen als je dat toch negeert.
Wellicht bij Assembler ?
Kan je doen, zou het niet doen.

Verwijderd

Assembly op een basicstamp gaat sowieso niet. Op die basicstamp programmeer je niet de PIC die erop zit. Op die PIC draait een interpreter die je programma uitvoert uit een eeprom...

• kitao
TI heeft idd goeie dingen, zo had ik een jaar lang een 3d-calculator programma, ben echter ergens eind havo-4 gestopt. Maar misschien ga ik daar eens zoeken dan.
En het is niet zo dat ik bewust een advies in de wind wil slaan maar mijn middelen zijn beperkt, Nu al 3 modules met die P16 gedaan, nog 6 te gaan en dan vind ik het zonde om er ineens uit te stappen, bovendien kost de volgende module 'smart sensors' ook al 140 dollar en deze week wou ik nog een K8084 gaan ophalen
Dus een ATmega328 zit er voorlopig niet in, wellicht eind december ofzo dat ik héél misschien een uno aanschaf naast die module.
Assembly op een basicstamp gaat sowieso niet. Op die basicstamp programmeer je niet de PIC die erop zit. Op die PIC draait een interpreter die je programma uitvoert uit een eeprom...
Ok, ik merk t al, dit idee kan ik beter laten varen zo te zien
Het gaat boven mijn middelen, beschikbare tijd en kunnen uit. :/

• Sissors
  • Niet online
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar het is jouw keuze. Ik ga dan daar ook niet over discussieren, je moet zelf beslissen wat jij het liefste doet, het is immers een hobby en niet je werk.

• memphis

memphis

kitao schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:29:
[...]

als iedereen dat nou doet dan kan dit forum dicht.
Wat heb je aan een forum met 10.000 dezelfde vragen? Ook als je alleen op dit forum zoekt over "PWM modulatie" kom je een hoop tegen.

Verwijderd

Lol @ 8:40 YouTube: Another defibrillator teardown

Mike heeft gewoon een röntgenscanner in z'n hok :D

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Heeft iemand wel eens met Visual Micro gewerkt?

Heb het even snel geprobeerd, maar het is wel handig opzich dat debuggen direct in Visual Studio, stuk beter dan de originele Arduino IDE.

• kitao
memphis schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 21:41:

Wat heb je aan een forum met 10.000 dezelfde vragen? Ook als je alleen op dit forum zoekt over "PWM modulatie" kom je een hoop tegen.
Misschien dat je na 12 jaar toe bent aan iets nieuws ?
Iets uitdagenders dat de grenzen van de huidige technologie opzoekt en deze verlegt ?
Ver hoef je niet te zoeken, in Delft hebben ze een prachtig innovatief forum ter beschikking voor toekomstige ingenieurs :
http://elca.et.tudelft.nl/
Welcome to the Electronics Research Laboratory! Our laboratory is an integral part of the Department of Microelectronics (ME) within the Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science (EEMCS) at the Delft University of Technology (TU Delft) in the Netherlands. We also participate in the research activities of the Delft Institute for Microelectronics and Submicron technology (DIMES) . DIMES is dedicated to microelectronics research, with extensive fabrication and test capabilities.

As an electronics research group, we concentrate our efforts on the leading edge of our field and in particular on issues relating to high performance electronics design in the following two important ways:
Understanding the limits and pushing forward circuit and system performance in terms of power consumption, operating frequency and non-linear behaviour.
Contributing to the development of new applications for communications, biomedical electronics and intelligent systems.
The group is actively investigating the design of electronic circuits with unique or exceptional capabilities.

This often requires specialized devices that are not widely available or characterized, such as nanoscale devices and circuits, and on-chip magnetic components for RF applications.
Ik heb het beleid gelezen hier, daar staat idd dat het aangeraden wordt om eerst zelf te zoeken of bepaalde vragen al niet op het forum zijn behandeld zodat vaste bezoekers niet steeds dezelfde dingen tegenkomen.
Dat kan zijn maar ik schreef al in mijn vorige post :
Nou zie ik nergens een sinus dus ik vat dit niet helemaal, maar het boek is nog niet uit, misschien komt dat nog.
Ik zeg erbij dat ik van niemand verwacht om even dat boek door te nemen dus dit is eigenlijk geen vraag.
(vanaf onderaan pag 100)
Dat er dan toch nog mensen zijn die zo vriendelijk zijn om hier op in te gaan is een bonus wmb en ik neem aan dat zij op een forum ook plezier hebben in het delen van bepaalde ervaringen en dat ze niet zo nurs lopen te reageren zoals jij waarna er ruim 24 uur geen post meer kwam in de kroeg.

Dus ik wil best je standpunt begrijpen maar doe dat dan als ik er een heel nieuw topic over open dat al 80 keer voorbij is gekomen en niet als ik gewoon wat dinges opper in 'het kletstopic'
Of moet ik voortaan eerst een pm aan jou sturen of dat iets wel geschikt is om hier naar voren te brengen ?
Ik hoop het niet want daar begin ik toch niet aan.
Verder even goeie vrienden en hopelijk blijft het hierbij.
Peace. :)

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 23-09-2012 00:43 . Reden: spelfout ]

• Sissors
  • Niet online
kitao schreef op zondag 23 september 2012 @ 00:39:
[...]

Iets uitdagenders dat de grenzen van de huidige technologie opzoekt en deze verlegt ?
Wat precies van PWM verlegt de grenzen van de huidige technologie?

• mux

mux

99% efficient!

kitao schreef op zondag 23 september 2012 @ 00:39:
Ver hoef je niet te zoeken, in Delft hebben ze een prachtig innovatief forum ter beschikking voor toekomstige ingenieurs :
We vinden niks leukers dan meedenken over echte uitdagingen, nieuwe problemen en in het algemeen onze gezamenlijke kennis gebruiken om verder te komen. Dat zijn de pareltjes in dit topic. Waar we geen zin in hebben is om de meest basic elementen van elektronica keer op keer op keer opnieuw uit te leggen, om daarna te merken dat zelfs het meest obvious, cannot-go-wrong advies in de wind wordt geslagen. En dat doe je niet één keer, maar in de afgelopen 20 vragen kom je telkens opnieuw met basic vragen die met een simpele google-opdracht te vinden zijn - sterker nog, die vaak tot de basiskennis van elke elektro'er behoren. Dan moet je begrijpen dat op een gegeven moment het geduld op is en mensen wat minder behulpzaam gaan worden.

• kitao
mux schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:01:
In de afgelopen 20 vragen kom je telkens opnieuw met basic vragen die met een simpele google-opdracht te vinden zijn - sterker nog, die vaak tot de basiskennis van elke elektro'er behoren. Dan moet je begrijpen dat op een gegeven moment het geduld op is en mensen wat minder behulpzaam gaan worden.
Nou ja, als het zo wordt bekeken dan ben ik hier duidelijk niet op mijn plaats ; blijkbaar kan ik niet tippen aan het nivo van de doorgeleerde professoren hier.
Het ga jullie goed, ik zoek wel een ander forum op.
Tabe.

• Hans1990
  • Niet online
Wat een gedoe allemaal. Welkom. Op Circuitsonline was het niet anders geweest. Andere NL elektro fora ken ik eigenlijk niet, maar daar zitten gelijkgestemden mensen op.

Maar kom op, je zegt zelf:
"Er blijkt nu wel dat zonder een goede theoretische basis bepaalde dingen gewoon niet te volgen zijn."
Dat is elektrotechniek. Elektronika is 'ontastbaar' dus je moet een begrijpsel hebben van de theorie daarachter. Boeken helpen daar enorm bij en tutorials doorlezen ook. Wikipedia in mijn mening vaak niet. Het is niet voor niets verklaard als een zeer onleesbare website (het is geschreven door academici voor academici, verschrikkelijk). Ik kom er zelf ook geen steek verder mee als ik over een nieuw onderwerp echt wil weten hoe het werkt.
Ik gebruik wikipedia enkel als naslagwerk.

Ik heb geen flauw idee wat je referentie naar TUdelft slaat. Je noemt het zelf al: TU, research, enz. Klinkt mij als MSc en PhD(candidate) niveau. Dan hebben we over het ontwerpen van eigen chips (nieuwe procede, high-performance mixed-signal chip design), het ontwerpen van hoogfrequent (MHz, GHz) schakelingen, enz. Niet over hoe van je een varierende PWM pulsentrein naar een sinus terug gaat (LP filters).

Ik zou eens een term geven: go with the mass. Veel mensen beginnen tegenwoordig met een Arduino lijkt wel. Voordeel? Laag instap niveau. Honderden en duizenden sites met projecten, ton aan 3rd party shields, tutorials, schema's, en gelijkgestemden die ook iets willen leren van een x niveau. Kennis die je leert kan je direct overzetten naar andere platforms, je werkt gewoon met bruikbare talen, onderdelen, enz.
Daarnaast erg goedkoop, je koopt de hardware voor <50 euro , en dan heb je er wat experimenteer shields bij.

Daarnaast heb je gewoon talloze sites zoals make magazine enz. die heleboel info geven waar 12 jarigen zelfs mee starten. Daar ga je uit komen.

• Sissors
  • Niet online
Hans1990 schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:41:
Wat een gedoe allemaal. Welkom. Op Circuitsonline was het niet anders geweest.
Dat was zijn eerste keuze, maar naar binnen een dag een temp ban aan zijn broek te hebben is hij hiernaartoe verhuist.
Wikipedia in mijn mening vaak niet. Het is niet voor niets verklaard als een zeer onleesbare website (het is geschreven door academici voor academici, verschrikkelijk).
Als academische EL'er wil ik dat tegenspreken. Bij veel artikelen is het niet geschreven voor academici, maar voor hun ego volgens mij. En ze hebben de irritante gewoonte, die je trouwens ook vaak bij Aziaten terug ziet, om alles uit te willen leggen door het vol met formules te gooien, in plaats van het daadwerkelijk uit te leggen zodat je begrijpt wat er gebeurd.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:28
Megamind schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:04:
Heeft iemand wel eens met Visual Micro gewerkt?

Heb het even snel geprobeerd, maar het is wel handig opzich dat debuggen direct in Visual Studio, stuk beter dan de originele Arduino IDE.
De IDE voor Atmel producten is tegenwoordig erg goed. AVR studio 6 is de laatste volgens mij en werkt ook in visual studio. Tevens te gebruiken met de arduino :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Hillman5100
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2023
Wat ik tegenwoordig gebruik is Eclipse met de AVR plugin. Die kan direct avrdude aanroepen om je target te programmeren zonder een tussenstap. Erg handig en werkt erg goed.

• Jochem_
  • Niet online
... circuitsonline ...
furby-killer schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:54:
Dat was zijn eerste keuze, maar naar binnen een dag een temp ban aan zijn broek te hebben is hij hiernaartoe verhuist.
Nog niet eens een ban, z'n topic was gewoon tijdelijk op slot gezet. Met een goede reden. En daarover ging hij zich dan hier in dit topic op tweakers beklagen.

Ik denk dat Kitao zich even achter de oren moet krabben of hij misschien niet gewoon zelf bepaalde reacties in de hand werkt. Als je circuitsonline.net en tweakers.net binnen korte tijd allebei 'tabee' zegt, terwijl daar duizenden personen per dag heel leuk en goed geholpen worden, dan kun je toch moeilijk meer de schuld bij alle andere forumgebruikers leggen.
Pagina: 1 ... 57 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.