USB-Scoop, wat en tot hoever kan ik er mee meten ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-06 07:08
Hallo, ik ben wat aan het experimenteren met de Optascope 81M.
Nu zit ik met het volgende probleem, om schade te voorkomen wil ik graag weten tot welke spanning ik deze kan gebruiken.
Ik heb de specs opgezocht (link hieronder) en daar staat 20 Vpp per channel. Ik neem aan dat dan 20 Volt piek tot piek is dus van -10 tot +10 of van 0 tot 20 Volt enzovoort. Dat betekent dus dat deze scoop maar zeer beperkt is qua gebruik en je dus absoluut niet boven de 20 volt moet gaan aansluiten of vergis ik mij ?

Want hieronder heb ik een printscreen geplaatst van een meting die ik net heb uitgevoerd en dan zie je duidelijk de Voltknop de keuze 10 Volt hebben per division. Dan zou je toch met 8 vakjes verwachten dat deze dan minimaal van -40 tot +40 volt kan meten.
En zo niet, waarom zit die knop er dan op ?

Verder, de Vpp wordt erbij gezegd, DC-coupled. Hoeveel kan ik dan AC meten eigenlijk ? :?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JSiGIl.jpg

http://www.jameco.com/1/1...bes-20vpp-max-200khz.html

Key Specifications:
2 Channels
1 Ms/s Maximum Sample Rate with One Channel
500 Ks/s Sample Rate with Two Channels
20 Vpp Maximum Input for Channel 1 and Channel 2

200 kHz Bandwidth
8-Bit Vertical Resolution
1 M Ohm Input Impedance
Trigger on Rising or Falling Edge at any Voltage
Variable Trigger voltage on Channels 1 and 2
Horizontal Trigger Position Settings at 10%, 50%, and 90%
Auto and Normal Trigger Modes
3 probes
USB 1.1 Support (no additional power supply required!)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/csrxG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als ik zo bekijk is de maximale ingangsspanning -10 to 10V. AC of DC maakt niet uit, maar je je moet bij AC opletten dat de Vpp (piek-piek) groter is dan de RMS spanning. Wat er gebeurt als je buiten de +-10V gaat hangt af van het ontwerp van de scoop. Ik verwacht dat een paar volt goed gaat (maar dat hij dat niet goed kan meten) en dat er daarna wat stuk gaat.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@ Lemming
Ik vraag dit omdat ik een versterkertje wil bouwen en had graag wat signalen in beeld gehad. Het gaat om de K4003 maar die heeft de volgende specificatie :

supply voltage: 2 x 12V AC / 2A (50W transfo recommended)
http://www.vellemanusa.co...try=us&lang=enu&id=350530

Dat betekent dus dat deze scoop daar niet voor geschikt is mocht ik per ongeluk direkt op massa en + de elektroden aansluiten.
Ok, dat weet ik dan ook weer waarvoor dank en mocht ik ooit nog eens een 'sterkere' scoop kopen dan zal het wel geen usb-gehanteerde meer worden.
Ik heb wel een regelbare dc-voeding die van 5 tot 15 volt gaat en die ik af en toe gebruik voor schakelingen op een breadboard maar dat zou dan geen probleem moeten zijn om daaraan wat te meten zelfs als deze in de hoogste stand staat toch ?
En wat gaat er eigenlijk stuk, de scoop zelf of is ook meteen de USB-poort naar de knoppen en mogelijk zelfs het moederbord van de laptop ?

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Kun je niet gewoon een 1:10 of 1:100 probe aansluiten en zo een hoger voltage meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wat 3xhaas zegt, daar zijn die dingen voor :)

Op basis van de ingangsimpedantie van de scoop (1 M) zou je ook zelf een weerstand kunnen kiezen om tussen de probe en datgene wat je wilt meten aan te sluiten. Denk ik althans, maar wellicht dat een 1:x probe wat verfijnder in elkaar steekt dan een weerstandje in serie ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
kitao schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:19:
[...]
Ik heb wel een regelbare dc-voeding die van 5 tot 15 volt gaat en die ik af en toe gebruik voor schakelingen op een breadboard maar dat zou dan geen probleem moeten zijn om daaraan wat te meten zelfs als deze in de hoogste stand staat toch ?
Dat kan niet, er mag maximaal 10V op de ingangen staan, de polariteit maakt daarbij niet uit. 15V is teveel.
En wat gaat er eigenlijk stuk, de scoop zelf of is ook meteen de USB-poort naar de knoppen en mogelijk zelfs het moederbord van de laptop ?

:|
De scoop zal beveiligingen hebben tot matige spanningen (50V ofzo) dus je USB-poort zal niet direct stuk gaan. Helaas is dat moeilijk om met zekerheid te zeggen.
3xhaas schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:47:
Kun je niet gewoon een 1:10 of 1:100 probe aansluiten en zo een hoger voltage meten.
Dit is zeker een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
real[B]art schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:26:
Wat 3xhaas zegt, daar zijn die dingen voor :)

Op basis van de ingangsimpedantie van de scoop (1 M) zou je ook zelf een weerstand kunnen kiezen om tussen de probe en datgene wat je wilt meten aan te sluiten. Denk ik althans, maar wellicht dat een 1:x probe wat verfijnder in elkaar steekt dan een weerstandje in serie ;)
Probes zijn gecompenseerd, zodat ze redelijk lineair zijn. Dus bv 2V op 100Hz 10kHz 1MHz etc geven allemaal 2V aan. Als je alleen een weerstand gebruikt is dat niet het geval, door paracitaire capaciteiten en in mindere mate inducties. Zo lang het echt laagfrequent blijft zou je eventueel iets in elkaar kunnen knutselen met weerstanden, aangezien deze scope zowiezo maar t/m 200kHz gespecificeerd is denk ik dat je met een home-made oplossing een eind kunt komen. Maar houdt wel in je gedachte dat je meting niet mooi lineair meer is.

Verder zie ik in de geposte specificaties alleen 20Vpp als beperking staan en niet 10V>GND.
Een benchtop scope hangt normaal gesproken aan aarde, maar met USB scope mag ik eigenlijk hopen dat dat niet zo is. Mocht je dan een fout maken en iets verkeerd aansluiten, heb je niet alleen de kans dat je scope stuk is maar ook je USB poort of nog meer van je pc. Aan de andere kant zullen ze dan intern een pieper ofzo moeten gebruiken, wat nou niet echt logisch is i.v.m. eventuele storingen die je daarmee in het apparaat kunt introduceren.
Bij de specificaties hoort er dus eigenlijk bij te staan wat de maximale spanning naar GND mag zijn, dit is iets anders dan Vpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
lemming_nl schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:30:
[...]
Dat kan niet, er mag maximaal 10V op de ingangen staan, de polariteit maakt daarbij niet uit. 15V is teveel.
Hoezo, in z'n specs staat juist 20 V? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Vpp, dat vat ik op als volgt: de - ingang aan de 0, de + laten zwaaien van -10 naar +10V en dus 20Vpp. Als je echter een DC signaal aanbied kan je niet hoger dan 10V op die manier. Dat lijkt mij de meest logische (ik verwacht een opamp met gebalanceerde voeding aan de ingang, waarschijnlijk met +-15V supply ofzo).

[ Voor 11% gewijzigd door lemming_nl op 02-08-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Gewoon spanningsdelertje maken, of weerstandje in serie en meten die hap :-D

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
lemming_nl schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 23:41:
Vpp, dat vat ik op als volgt: de - ingang aan de 0, de + laten zwaaien van -10 naar +10V en dus 20Vpp. Als je echter een DC signaal aanbied kan je niet hoger dan 10V op die manier. Dat lijkt mij de meest logische (ik verwacht een opamp met gebalanceerde voeding aan de ingang, waarschijnlijk met +-15V supply ofzo).
Maar een AC waveform hoeft helemaal niet per se z'n "midden" op de 0 V te hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Osiris schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 00:21:
[...]

Maar een AC waveform hoeft helemaal niet per se z'n "midden" op de 0 V te hebben, toch?
Precies, een golf met laagste punt 0v en hoogste 20v is ook 20Vpp, en zou dus gemeten moeten kunnen worden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Aangaande de discussie of nu +15 volt gemeten kan worden, ik heb een stukje gevonden op de forumsite van de fabrikant, volgens de engineer kan je slechts tot +10 Volt meten.
http://forums.parallax.co...USB-Oscilloscope-Question

Nou, dat is niet veel eigenlijk maar na even op conrad gekeken te hebben valt het mij ook wel op dat slechts zelden de max. belastbaarheid in de specs staan. Niet dat ik nu direkt een andere wil aanschaffen bij die prijzen maar toch, lijkt me best handig om te weten voordat het displayglas om je oren vliegt vanwege een te hoge aangesloten spanning... :|
En ik zou het zelf kunnen proberen natuurlijk door heel langzaam het voltage tot 10.5 Volt op te voeren maar zelfs dit scoopje kost al een fortuin, teveel om maar wat aan te klooien wat mij betreft.
3xhaas schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:47:
Goeie vraag, ik weet wat je bedoelt maar geen idee of dit op de M81 mogelijk is. Ik ga dat eens opzoeken maar ik verwacht het niet eigenlijk want zit er dan niet op het 'bedieningsdisplay' niet een knop waar je die selectie moet maken zoals 1:10 of 1:100 ?
Die ben ik nog niet tegengekomen.

[ Voor 36% gewijzigd door kitao op 03-08-2012 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:29

SA007

Moderator Tweaking
Een 10:1 of 100:1 probe kan je altijd gebruiken.
Je scope kan het verschil niet zien of je met of zonder probe meet.

Als er geen functie voor een 10:1 probe zit moet je zelf je meting *10 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Er staat iets over in mijn vorige link als antwoord van de lokale engineer aldaar :
·· The USB Scope will handle 20V P-P from negative to positive side of the signal.· This boils down to a max 10V DC input down to -10V.· To go any higher you will need to build a divider.· Standard scope probes don't connect since our scope uses a barrel plug on the end instead of a BNC connector.

Dave and I both connected our USB scopes and ramped the voltage form 0 - 12V.· The scope stops rising at 10V, as it was designed to do.· This is going straight in without any input buffer/divider.

In reference to ground the Scope will read -10V through +10V (20V P-P).· You can put 12V into it, as we did, but the display will stop at the second grid line when Volts/Div = 5V.

Dus zoals ik het lees kan je maar meten van -10 tot 10V of van 0 tot 10V en zijn er geen andere probes beschikbaar vanwege de aansluitingen die niet BNC geschikt zijn.
Vervolgens schrijft hij : 'To go any higher you will need to build a divider.' Makkelijk gezegd maar meneer geeft er geen link bij hoe dit te doen. Verder is het toch al een vreemd topic want op een aantal vragen geeft deze engineer als antwoord : 'I will see if I can get the engineer who designed the scope to answer your other questions tomorrow.'
Helaas, de volgende morgen die kwam nooit want daar stopte het topic 8)7

In ieder geval ben ik blij met de reacties, ik weet nu waar de limieten liggen ongeveer en ik moet er maar mee leren leven dat dit apparaatje ook zn beperkingen heeft al liggen die wat mij betreft wel erg laag. Mocht iemand het leuk vinden om zo'n 'divider' met schema hier te plaatsen dan is dat altijd welkom natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 00:21:
[...]

Dat klopt maar ik verwacht niet dat je de scoop AC kan koppelen (wel in software niet in hardware) waardoor je de offset altijd mee moet nemen in je totale spanning.

@TS: Je kan proberen om een verloopje te maken van BNC naar jouw aansluitingen, dan kan je wel probes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
kitao schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 09:22:
Er staat iets over in mijn vorige link als antwoord van de lokale engineer aldaar :

[...]

Dus zoals ik het lees kan je maar meten van -10 tot 10V of van 0 tot 10V en zijn er geen andere probes beschikbaar vanwege de aansluitingen die niet BNC geschikt zijn.
Vervolgens schrijft hij : 'To go any higher you will need to build a divider.' Makkelijk gezegd maar meneer geeft er geen link bij hoe dit te doen. Verder is het toch al een vreemd topic want op een aantal vragen geeft deze engineer als antwoord : 'I will see if I can get the engineer who designed the scope to answer your other questions tomorrow.'
Helaas, de volgende morgen die kwam nooit want daar stopte het topic 8)7

In ieder geval ben ik blij met de reacties, ik weet nu waar de limieten liggen ongeveer en ik moet er maar mee leren leven dat dit apparaatje ook zn beperkingen heeft al liggen die wat mij betreft wel erg laag. Mocht iemand het leuk vinden om zo'n 'divider' met schema hier te plaatsen dan is dat altijd welkom natuurlijk :)
Je scoop voldoet prima aan je eisen, geen paniek dus :) De meeste digitale scopes kunnen niet echt hoge voltages meten (de oudere analoge waren hier wat sterker in).

Men lost dit op door zogenaamde x:y probes te maken, hierbij zorgt de probe ervoor dat de spanning bijvoorbeeld door 10 gedeeld wordt. Dus dan kun je met je usb scope al tot 100V meten!
Zo'n probe is best ingewikkeld en prijzig omdat hij (zoals eerder vermeld in dit topic) nauwkeurig moet werken op alle frequenties (100V op 1Hz reageert anders dan 100V op 5MHz). Jij hebt dit echter niet echt nodig, en ik zou aanraden om dan ook geen dure probes te gaan kopen maar zelf te maken.

Een divider (spanningsdeler) is de makkelijkste manier om dit te doen, en hier staat uitgelegd wat het is: Wikipedia: Spanningsdeler

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Eerlijk gezegd vind ik de scope vrij beperkt en zou ik overwegen een iets duurdere aan te schaffen. Als ik heel snel op farnell kijk naar scopes en goedkoopste eerst zet heb je een 10MHz picoscope voor nog geen €200,-. Die heeft wel normale BNC aansluitingen en kun je dus ook gewoon normale probes op aansluiten. Ook is 10MHz met 100MSPS een stuk groter bereik dan 200kHz met 500kSPS wat echt belabberd is imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
3xhaas schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:20:
Eerlijk gezegd vind ik de scope vrij beperkt en zou ik overwegen een iets duurdere aan te schaffen. Als ik heel snel op farnell kijk naar scopes en goedkoopste eerst zet heb je een 10MHz picoscope voor nog geen €200,-. Die heeft wel normale BNC aansluitingen en kun je dus ook gewoon normale probes op aansluiten. Ook is 10MHz met 100MSPS een stuk groter bereik dan 200kHz met 500kSPS wat echt belabberd is imho.
Waarom heeft de TS dit dan nodig? De TS is niet echt thuis in elektronica en zal dus amper gaan meten aan hoog frequente circuits...
Hij wilt deze scope gebruiken om te leren en om te meten aan een geluidsversterker (20Hz-20Khz), nou dat lukt prima hoor!

Als je altijd duurder gaat omdat het kan, zonder dat je het nodig hebt, eindig je hier: http://www.home.agilent.c...0000q-series&cc=NL&lc=dut (voor meer dan $400.000).
Je hoeft pas een betere scope te kopen als je echt tegen de limieten van de huidige aan loopt...en zeg eerlijk: voor de TS duurt dat waarschijnlijk nog wel even.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Sibylle schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:38:
Waarom heeft de TS dit dan nodig? De TS is niet echt thuis in elektronica en zal dus amper gaan meten aan hoog frequente circuits...
Hij wilt deze scope gebruiken om te leren en om te meten aan een geluidsversterker (20Hz-20Khz), nou dat lukt prima hoor!

Als je altijd duurder gaat omdat het kan, zonder dat je het nodig hebt, eindig je hier: http://www.home.agilent.c...0000q-series&cc=NL&lc=dut (voor meer dan $400.000).
Je hoeft pas een betere scope te kopen als je echt tegen de limieten van de huidige aan loopt...en zeg eerlijk: voor de TS duurt dat waarschijnlijk nog wel even.
Het feit dat er geen normale probes op kunnen worden aangesloten lijkt mij een groot gemis. Zeker als je ziet dat de TS meer dan de +/-10V wilt kunnen meten. Nu is die 200kHz brandbreedte nog voldoende om t/m 20kHz te kunnen meten, maar ik heb nergens gelezen dat hij hem slechts voor audio toepassingen gebruikt. Slechts dat hij aan het experimenteren. Daarbij komt dat €200 tov $140 een klein prijsverschil is voor een op het oog grote meerwaarde. Het nut van het linken van een scope van €400.000, omdat die ook bestaan, ontgaat mij eigenlijk. Zelfs al is het om een punt te maken, want de vergelijking is buiten alle proporties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
3xhaas schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:53:
[...]

Het feit dat er geen normale probes op kunnen worden aangesloten lijkt mij een groot gemis. Zeker als je ziet dat de TS meer dan de +/-10V wilt kunnen meten. Nu is die 200kHz brandbreedte nog voldoende om t/m 20kHz te kunnen meten, maar ik heb nergens gelezen dat hij hem slechts voor audio toepassingen gebruikt. Slechts dat hij aan het experimenteren. Daarbij komt dat €200 tov $140 een klein prijsverschil is voor een op het oog grote meerwaarde. Het nut van het linken van een scope van €400.000, omdat die ook bestaan, ontgaat mij eigenlijk. Zelfs al is het om een punt te maken, want de vergelijking is buiten alle proporties.
Voor dit soort hobby gedoe kun je probes prima zelf knutselen als je maar rekening houdt met dat de niet lineair zijn.
€200,- extra uitgeven aan een scope terwijl je er eentje hebt die ook voldoet, is gewoon raar... Waarom dan niet eentje voor nog meer? de Rigol DS1052 is imo de beste value for money in deze categorie: http://www.eevblog.com/20...iew-of-the-rigol-ds1052e/

Maar dan ben je NOG meer kwijt...uiteindelijk heeft de TS dan een hoop extra geld uitgegeven aan iets dat hij helemaal niet nodig had omdat zijn huidige scope ook voldoet!
Daarom zeg ik: pas upgraden als je echt tegen de grenzen aan loopt.

Wat moet een beginner die niet eens weet wat een spanningsdeler (niet vervelend bedoeld) nou met een oscilloscoop van €200,- ?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt voor de reacties weer en zonder alles te quoten wil ik er even het volgende over kwijt dat ik er niet eens stil bij gestaan zou hebben of die scope boven de 10 volt kan meten als ik niet toevallig een 15 volt voedingsapparaat in huis zou hebben gehad. Toen kwam dit dus eigenlijk pas aan het licht toen ik die voeding op een los breadboard ging gebruiken die niet verbonden staat met het microbord en schakelingen waar ik nu mee bezig ben. Voor dat laatste en het vervolg van dat 'traject' is die scope gewoon voldoende volgens mij waar ik toch niet boven de 9 volt uit zal komen. De schermopname in de OP is bijvoorbeeld gemaakt met het meten van het stuursignaal op een servo om deze in een bepaalde positie te zetten en te houden. Deze servo kan ook maar slechts 6V aan als maximum.
Dat ik toch aan meer toepassingen dacht zoals bij een versterker is dan een tegenvaller want om daar zomaar bijvoorbeeld over een microfoon een spanningsdeler heen te zetten, heeft dacht ik toch wel invloed op de resultaten en op de schakeling als geheel.
Aardig om voor mezelf na te gaan is of ik de huidige meetkabels op een BNC kan overzetten maar heeft niet direkt een prioriteit. Verder over de prijs, het is niet alleen een 200-300 euro voor een andere, je moet er dan ook de 150 erbij optellen van de huidige die dan dus verder ongebruikt in de kast verdwijnt dus in totaal al gauw 350 euro voor een net iets betere scoop als de huidige.
Helaas moet ik keuzes maken en dan kies ik voorlopig toch voor een ander 'projectje' ipv weer een scoop.

Over dat ik niet thuis ben in elektronica is niet geheel waar, ik heb me zelfs een aantal jaren bezig gehouden met digitale technieken waar vooral IC's en hun werking werden behandeld zoals poortschakelingen, multiplexers, adc/dac-omvormers, flipflops, lezen van datasheets, multiplexers en noem maar op.
Zelfs booleaans rekenen heb ik gehad en ook een oude microprocessor die slechts een 8-cijferdisplay had die met cijfers en letters in machinetaal werd bediend. Het is echter allemaal al een flink aantal jaren geleden en ik geef toe op andere gebieden is dat zeker vrijwel helemaal een diepe put geworden.

Toch hoop ik dat anderen - nieuwkomers of diegenen die al langer met elektronica bezig zijn en nu over de aanschaf van een scoop zitten te denken - aan dit topic iets hebben gehad en niet dezelfde 'fout' als ik maken door te laag te beginnen en vooral, dat het nogal lastig is in de mogelijkheden om de scoop eenvoudig te kunnen upgraden. :)
Sibylle schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:30:
Voor dit soort hobby gedoe kun je probes prima zelf knutselen als je maar rekening houdt met dat ze niet lineair zijn.
Graag een tip of een linkje dan Sibylle.
Dit is de BNC kabel die ik nog herken van een vorige scoop die ik nu niet meer heb en een foto van de kabels die ik nu gebruik. (bovenaan staat de foto daarvan)
Hoe kan ik dit gaan verbinden volgens jou ?

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/adcnld.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2nhnwbs.jpg

En met welke niet-lineaire factor zou ik dan rekening moeten houden, bedoel je dat je dan een 1:10 V probe kunt maken en dit dus zelf op het scherm moet verrekenen ?

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 03-08-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Een (goedkope) 1:10 probe is niets meer dan een 1:1 probe met een 9M weerstand in serie. De ingangsimpedantie van je scope is 1M, je krijgt dan dus dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
O---signaal---+
              |
              |
             [ ]
             [9]
             [M]
             [ ]
              |
              +-------+
              |       |
             [ ]   #######
             [1]   #     #
             [M]   # ADC #
             [ ]   #     #
              |    #######
              |       |
O---Ground----+-------+

Daar is je 10:1 deler.

't is niet helemaal perfect, maar aangezien die scope toch geen enorme bandbreedte heeft zou ik me er niet teveel zorgen over maken.

Als je een echte probe wil aansluiten kan je natuurlijk gewoon een kabeltje van die barrel connector naar BNC maken. Kwestie van de juiste connectors kopen en de soldeerbout aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik begin wel met een 9 M om dit uit te proberen.
Met wat zoeken en in serie zetten heb ik die vast nog wel ergens liggen.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 83328 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:02:
Een (goedkope) 1:10 probe is niets meer dan een 1:1 probe met een 9M weerstand in serie. De ingangsimpedantie van je scope is 1M, je krijgt dan dus dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
O---signaal---+
              |
              |
             [ ]
             [9]
             [M]
             [ ]
              |
              +-------+
              |       |
             [ ]   #######
             [1]   #     #
             [M]   # ADC #
             [ ]   #     #
              |    #######
              |       |
O---Ground----+-------+

Daar is je 10:1 deler.

't is niet helemaal perfect, maar aangezien die scope toch geen enorme bandbreedte heeft zou ik me er niet teveel zorgen over maken.

Als je een echte probe wil aansluiten kan je natuurlijk gewoon een kabeltje van die barrel connector naar BNC maken. Kwestie van de juiste connectors kopen en de soldeerbout aanslingeren.
De ingangs impedantie van de scoop is al 1Mohm, je kan dus effectief gewoon die 9meg in serie zetten met de scoop. anders wordt het ongeveer een 19,5 deler ofzo

in dit geval zou ik voor iets van 9k en 1k gaan , of 90k en 10k

10v per divisie is handig wanneer je de kanalen boven elkaar ipv door elkaar wil zetten door de offset te verdraaien

Waar je ook even voor uit moet kijken is of de massa op de probe verbonden is met de min op de usb en dat je dus niet per ongeluk via aarde een kortsluiting maakt. idem wanneer je links en rechts van je versterker tegelijk wil meten en er een brugversterker in hangt dan sta je efectie 2 kanalen kort te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 03-08-2012 22:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@RFF

Ik zit een beetje te oefenen met een tekenprogramma om even duidelijk te krijgen wat je precies bedoelt en volgens mij is dat dit :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/apXjvl.jpg

Dit is toch de opzet die ik zonder gevaar voor schade zou kunnen proberen ?

Het aantal symbolen is nogal beperkt dus ik heb wat moeten improviseren maar ik hoop dat het desondanks toch wel duidelijk is.
Het gaat dus om een DC spanningsbron van 24 volt waar tussen de plus en de min 3 gelijke weerstanden in serie zijn gezet.
Van boven naar beneden wordt de probe met een voorzetweerstand van 9 Mohm net onder de bovenste weerstand aangesloten en de massa (gnd) van de probe op de massa van de batterij.
Dit zou dan 1.6 volt op het scherm moeten geven toch ?

####################

Fish, bedankt voor die handige tip hieronder :)

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 04-08-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja, tenzij de ingangimpedantie van je scoop niet exact volgens spec is, dan krijg je wat afwijking. als je bijv, 8,1 met 2,2 m instelbaar erachter ofzo doet kun je nog een beetje calibreren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Hallo,

Ik zit toch nog met twijfel eigenlijk. Nu net heb ik op het forum van de fabrikant (zie link) de volgende post gevonden van een staflid.

http://forums.parallax.co...o-RPM&p=617175#post617175
The input to the USB scope is limited to 20Vpp.· However in order to increase the amount of allowed input voltage, it's a little more involved than placing a series resistor on the scope probe.
The first thing you need to consider is the input impedance of the scope, which happens to be 1Meg.· Since the scope is calibrated and matched to this impedance, we really should maintain this value.·· If we place an external resistor of any value in series with the probe it does form a voltage divider, but it also increases the impedance by the resistor value we put in series plus the original impedance.· That said, you could place a 1 Meg resistor in series to effectively form a X2 probe, but now your impedance to the scope is 2Meg.· Something like this....
Code:
R1 R2
Probe <---/\/\---o---/\/\----> GND
|
o-----------> Scope Probe

R1 = R2 = 1Meg
R2 = Scope impedance
R1 = External Resistor

...In order to bring the impedance back down to 1Meg, and still have a X2 probe, you need to create a second voltage divider in parallel with the first.· Something like this....

Code:
R1 R2
o---/\/\---o---/\/\----o
| | |
Probe <---o | o----> GND
| R3 | R4 |
o---/\/\---o---/\/\----o
|
o-----------> Scope Probe

R1 = R2 = R3 = R4 = 1Meg
R2 = Scope impedance
R1,R3,R4 = External resistors

The attached image is basically a X2 scope, that maintains the scope impedance·of 1 Meg.

▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔
Beau Schwabe

IC Layout Engineer
Parallax, Inc.
Dit plaatje heeft dat staflid erbij gezet :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PPrkBl.jpg

En ondanks dat ik het graag zo zou willen uitvoeren want een 1:2 probe is voorlopig wel even genoeg voor mij, snap ik dit echt niet. :$

Ik heb deze probe :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IK8IK.jpg

Onderaan in beeld is het plugje wat in het scoopkastje gaat.
Daarboven dat groene haakje is CH1 en vlak daarboven in het zwart is GND van dezelfde CH1.

Wat en hoe moet ik nu eigenlijk die weerstandenbrug gaan aansluiten ?

Moet dit op het zwarte GND- haakje of op het groene CH1-haakje worden gezet ? :?

Een tekening volgt zometeen, dus deze post wordt nog ge-edit.

1e edit : zie svp de externe link voor een betere tekening als dat nu in de quote staat, deze is namelijk door het kopieren een beetje vervormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Beginopstelling :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C9KCxl.png

De vraag is nu, hoe ga ik die weerstandbrug hierin passen ?

Op deze manier of zie ik dit helemaal verkeerd ?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D8X9Nl.png

(ps, door het scherm op je computer te vergroten wordt de tekst in de tekening wel goed leesbaar hopelijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Precies zoals je hebt getekend :-)
Als het van belang is dat je absolute waardes goed kan meten (dus maakt t uit dat je 6,457V meet terwijl het eigenlijk 6,643V is) dan zou ik zorgen dat alle weerstanden netjes 1MOhm zijn, nameten dus want ze kunnen afwijken!

Succes en veel plezier met solderen ;-)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bovenstaand is relevant wanneer je de impedantie van je meetapparaat hetzelfde wil houden. maar dat boeit helemaal niet. je kan dus net zo goed gewoon 1Mohm in serie met je groene haakje zetten dan.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, bedankt weer. :)

De verwarring ontstond eigenlijk omdat ik slechts 1 kabel zag lopen in de tekening van dat staflid terwijl er toch echt 2 meethaakjes uit dat plugje op de scoop komen.

@Sybille
Ik heb een aardig voorraadje weerstanden liggen, ooit eens gesloopt van oude printplaten, gesorteerd op slechts de 1e kleurwaarde en vond er een paar tussen van 1M maar wel met gouden ringetje ;)
Nadeel : de pootjes zijn wat kort.

@fish
Ik ga beide opstellingen eens proberen en dan zie ik wel hoeveel verschil dit maakt. Niet alleen op de voedingsspanning zelf ( ik heb dat zo getekend om het zo overzichtelijk mogelijk te houden, bovendien met dat tekenprogramma kan je niet eens losse draden tekenen, die moeten altijd verbonden zijn) maar ook op andere meetpunten die 'midden' in een schakeling zitten.

Ok, het is weer een beetje lange post geworden maar ik hoop dat dat geen groot bezwaar is. Even wat anders, gisteren heb ik op dat forum ook een andere vraag gesteld die teleurstellend geen reacties heeft gekregen en die ik hier wil linken. Ik kan me echter wel goed voorstellen dat voor iemand die zo'n zelfde scope niet heeft het moeilijk te beantwoorden is. Toch probeer ik het met deze link dus :
http://forums.parallax.co....php?141713-Optascope-81M

De FFT (fast fourier transmission ) kan ik dus niet vinden op de scope terwijl deze er wel op hoort te zitten.
Volgens het bijbehorende tekstboek zou ik dan zo'n plaatje moeten krijgen ongeveer :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YFi4Sl.gif

Voor geïnteresseerden is er ook een zeer uitgebreide wiki over dit thema die ik zelf nog niet gelezen heb.
Wikipedia: Fourier transform

Wie een suggestie heeft, ik hoor t graag :)

###################

De kwestie is al opgelost, het zit er niet op helaas want het is niet ingesloten bij de software :-(

#############

De kwestie is nu helemaal opgelost want iemand uit Missisipi heeft me even laten zien hoe je windows 7 in xp moet veranderen.
De FFT-functie is in deze modus gewoon weer beschikbaar :)

http://forums.parallax.co....php?141713-Optascope-81M

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 10-08-2012 17:32 ]

Pagina: 1