Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.661 views

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Bedankt base_ en thijsco voor de antwoorden.

Ik heb nu bijna alles bij elkaar, een dvd-speler met L en R uitgang, de gemonteerde K4003, afgeschermde kabel met stekker, luidsprekers en 22K potmeters hoewel deze lineair zijn zo te zien. Deze vond ik nog ergens in een blik en de meeste daarvan zijn zo oud dat ik er slechts 1 afbeelding van heb gevonden, zie rechtsonder :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bO4uos.jpg

Ik neem aan dat indien deze lineair eenmaal zijn ingesteld dat het dan geen verschil meer maakt met een loga-potmeter of wel ?

Helaas heb ik nog geen 2x 12 V voeding en het budget van deze maand is op dus dat moet nog even wachten.

En mijn verontschuldigingen base_ als ik de indruk heb gewekt dat ik vroeg om een uitleg van het clippen, dat was namelijk niet de bedoeling want ik probeer de theorie-zaken zelf op te zoeken op het net of via de bibliotheek en op dit forum is echt mijn voornemen om het alleen over praktische dingen te hebben.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 10:27
kitao schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 05:39:

[afbeelding]

Ik neem aan dat indien deze lineair eenmaal zijn ingesteld dat het dan geen verschil meer maakt met een loga-potmeter of wel ?
Dat klopt, als een waarde eenmaal is ingesteld, dan maakt het niet uit of die waarde door een lineare potmeter, of door een logaritmische potmeter gaat.

Alleen het instellen is anders bij logaritmische of lineare potmeters

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:58

thijsco19

KTM 990 SMT

base_ schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:44:
[...]

http://led.linear1.org/led.wiz
maximale toegestane stroom voor de tip31 mag je zelf opzoeken in datasheet., waarschijnlijk heb daarvoor dan wel een kleine koeling nodig
Ik heb de datasheet bekeken maar ik snap er niks van.

Collector Current (DC) 3 A
Collector Current (Pulse) 5 A
Base Current 1 A

Welke waarde is de goede waarde?
Als ik alle ledjes op 1 transistor zou doen dan zou dat 0.384 A vragen, op 2 transistors verdeelt 0.192 A.
Ik zit dus nog wel veilig?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
kan ie makkelijk aan dus (die andere Pulse = piekstroom)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:58

thijsco19

KTM 990 SMT

base_ schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:28:
kan ie makkelijk aan dus (die andere Pulse = piekstroom)
Oke bedankt voor het helpen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Ik heb nu wat zitten zoeken in de datasheet van de ZXLD1350ET5, maar ik kom er niet echt uit hoe ik de waardes bereken voor de extra componentjes. Ik wil de chip aansturen met een PWM-signaal vanuit een microcontroller om op die manier een high power LED (van 350mA dus) aan te sturen.

Volgens de datasheet:
Recommended inductor values for the ZXLD1350 are in the range 47H to 220H.
Higher values of inductance are recommended at higher supply voltages in order to minimize
errors due to switching delays, which result in increased ripple and lower efficiency. Higher
values of inductance also result in a smaller change in output current over the supply voltage
range. (See graphs).
Hieruit begrijp ik dat hoe hoger de waarde van de inductor, hoe minder fouten er optreden en hoe efficienter de chip werkt. Ik zou dan dus voor de 220H gaan.
Het laatste stukje maakt het echter weer onduidelijker. Volgens het grafiekje 'Output Current Variation vs Input Voltage' heb ik dan bij een spanning van 12V en 1 LED zo'n -1,5% variatie. Dat lijkt me op zich geen probleem vormen.

In de datasheet spreken ze ook overal over de frequentie van het uitgangssignaal. Ik was echter in de veronderstelling dat dit een eenvoudige stroombron was, die ik door middel van het PWM-signaal kon aan- en uitschakelen om zo mijn LED te dimmen. :?

[edit]
Volgens deze PDF wordt dus geadviseerd om 'low frequency dimming' toe te passen met een PWM-frequentie van 1kHz. Dan zou ik dus voor een stroom van 350mA een weerstand moeten hebben van 286ohm.
Door dan een PWM-signaal van 286Hz aan te bieden, kan ik de LED nagenoeg uit zetten (1mA). Maar helemaal uit gaat dus niet?
Ze zeggen hier overigens ook niets over de waarde van de inductor.

[ Voor 13% gewijzigd door maikel op 16-08-2012 13:23 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Allereerst - ze hebben het over µH, niet H :D scheelt een factor miljoen.

De uitgangsstroomvariatie van 1.5% is geen enkel probleem voor toepassing bij een enkele LED, het is alleen van toepassing op bijvoorbeeld LED-schermen, waar elke helderheidsvariatie zorgt voor een mogelijk zichtbaar kleurverschil.

Helemaal uitzetten doe je door de ADJ pin onder 0.2V te trekken.

• kitao
Goeiemiddag,

Allereerst Wirf nog bedankt voor je antwoord :)

Vandaag ben ik bezig geweest de schoongemaakte speakerboxen te testen op een Sony STR-DE495 Receiver met een enorm gat in de bekasting want die is eens van de plank gedonderd en meteen de dvd-speler erop aangesloten en .... het werkt prima.
Dat valt dan gelukkig weer mee dus die spullen kan ik dan in ieder geval vertrouwen als ik de zelfbouwversterker erop aansluit.
De boxen zijn wel enorm dof in klank maar goed, die zijn waarschijnlijk al eerder opgeblazen maar het gaat niet om het mooi maar gewoon om ermee proef te draaien.

Maar nu mijn vraag, die receiver wil ik eigenlijk best een 2e leven geven want erg goedkoop was die toen niet, helaas heb ik een jaar of wat geleden ivm ruimtegebrek een hele zak vol met draden en andere meuk weggemieterd en ik vermoed dat daar ook de fm-draadantenne op coax erbij zat.
(zie pagina 54 op de pdf)
http://pdf.crse.com/manuals/4245327412.pdf

Wat ik graag wil weten is hoe ik zelf een goede antenne in elkaar kan zetten op die coax voor een prikje want die antennes zijn niet goedkoop volgens mij.
Bovendien herinner ik me nog dat die bijgeleverde originele antenne mij totaal niet beviel eigenlijk.
Dus alvast bedankt voor de tip.
O ja, ik heb zelf ook al wat geprobeerd natuurlijk maar met de schamele voorraad die ik nu nog heb kom ik niet ver :-(

ps, die afgebeelde am-kader-antenne heb ik nog wel maar ook die heb ik geprobeerd op de coax te zetten maar dat werkte ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 16-08-2012 13:14 ]

• maikel
mux schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:46:
Allereerst - ze hebben het over µH, niet H :D scheelt een factor miljoen.

De uitgangsstroomvariatie van 1.5% is geen enkel probleem voor toepassing bij een enkele LED, het is alleen van toepassing op bijvoorbeeld LED-schermen, waar elke helderheidsvariatie zorgt voor een mogelijk zichtbaar kleurverschil.

Helemaal uitzetten doe je door de ADJ pin onder 0.2V te trekken.
Dat had ik inderdaad even verkeerd gelezen. Het leek me ook al niet helemaal correct. :)
Ik zag die 0.2 nu inmiddels ook staan. Dat vormt dus ook geen probleem om voor elkaar te krijgen met de microcontroller.
Kloppen de rest van mijn aannames dan ook? Dus een inductor van 220µH en een weerstand van 286ohm (of 300ohm om er eentje uit de E24-reeks te pakken).
Qua diode noemen ze er maar eentje, dus die keus is makkelijk.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

kitao schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:08:
Goeiemiddag,
<>
Wat ik graag wil weten is hoe ik zelf een goede antenne in elkaar kan zetten op die coax voor een prikje want die antennes zijn niet goedkoop volgens mij.<>
Antenne is eigenlijk heel eenvoudig en niet duur. Zelf maken kan prima: koop een Coax plugje wat past (mannetje of vrouwtje, ben ik even kwijt bij Radio) en een stukje Coax Snoer. Je kan ook proberen een stikje electriciteitsdraad direct opd e kern van de plag aan te sluiten.
Ga ik uit van FM met een gemiddelde golflengte van 3 meter, dan zou anderhalve meter draad wel ontvangst moeten geven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kitao
ok,
de kabeltjes die ik heb geprobeerd waren inderdaad wat kort maar morgen zal ik dat proberen.
bedankt

• mux

mux

99% efficient!

maikel schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:29:
[...]

Dat had ik inderdaad even verkeerd gelezen. Het leek me ook al niet helemaal correct. :)
Ik zag die 0.2 nu inmiddels ook staan. Dat vormt dus ook geen probleem om voor elkaar te krijgen met de microcontroller.
Kloppen de rest van mijn aannames dan ook? Dus een inductor van 220µH en een weerstand van 286ohm (of 300ohm om er eentje uit de E24-reeks te pakken).
Qua diode noemen ze er maar eentje, dus die keus is makkelijk.
Als ik jou was zou ik een wat hogere waarde nemen (390, 470 of 560 ohm) en er een 10k potmeter parallel naast hangen zodat je de waarde nadien nog een beetje kunt aanpassen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Probleem met potmeter ernaast is dat je de vervangingsweerstand dan zo naar nul ohm kan draaien, wat ook niet heel handig is. Kan je wel weer weerstand in serie met potmeter zetten, maar blijft niet alles.

• mux

mux

99% efficient!

Vervangingsweerstand naar nul draaien boeit toch op zich niet? Hij zal met deze combinatie weerstanden en zijn gewenste uitgangsstroom altijd de potmeter in het hoogste bereik willen hebben, dus je zult hem niet per ongeluk uitzetten ofzo. Als dat gevaar wel bestaat kan er idd altijd een weerstandje in serie met de potmeter worden gezet.

• maikel
Maar die potmeter is dan dus alleen maar om de precieze afstelling wat makkelijker te maken? Die ga ik daarna nooit meer gebruiken. Dan kan ik 'm toch net zo goed uitrekenen en vervangen door een juiste weerstand?

• mux

mux

99% efficient!

In de praktijk merk ik bij mezelf altijd dat ik hem toch iets anders wil instellen als hij eenmaal erin zit dan ik van tevoren had uitgerekend. Als er dan een weerstand ingesoldeerd zit kun je dat niet makkelijk even aanpassen, dus bij dit soort projectjes gooi ik er altijd een pot in (of footprints voor een extra weerstandje). Het hoeft geen duur of groot exemplaar te zijn, zoiets als dit is prima:

Afbeeldingslocatie: http://www.mfbfreaks.com/wp-content/uploads/2012/04/piher1.jpg

• maikel
Dus (even voor de volledigheid) moet ik de volgende onderdelen nog hebben:
- 220uH inductor
- 470ohm weerstandje
- 10k potmeter
- Schottkey diode

Nu las ik in de PDF over 'dimming techniques' nog wat over een 'Input buffer transistor':
For PWM dimming an input bipolar transistor with open collector output is recommended. This
will ensure the 200mV input shutdown threshold is achieved.
It is possible to PWM directly without a buffer transistor. This must be done with caution. Doing
this will overdrive the internal 1.25V reference. If a 2.5V input level is used at 100% PWM (DC) the
output current into the LED will be 2X the normal current which may destroy the ZXLD1350.
Overdriving with a 5V logic signal is very likely to damage the device as it exceeds the ADJ pin
voltage rating.
Aangezien ik 'm vanuit een microcontroller wil aansturen met 5V, moet ik daar dus nog een transistor tussen zetten. Hierover zie ik echter niets in de datasheet staan: daar zetten ze er gewoon een 10k weerstand tussen met een diode naar GND. :?

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pagina 14, tweede plaatje?
Waarschijnlijk zit in de chip bij de ADJ al een 'pull-up' resistor naar 1.25V referentie. Als je die met een simpele transistor elke keer naar 0V trekt , zet je de LED eventjes uit. Zet je de transistor niet aan (uit), dan wordt de spanning op de ADJ pin gewoon 1.25V, wat 100% output is.

Als je hem zonder transistor aanstuurt, zal je een spanningsdeler moeten gebruiken (delen door 4). Dat laten ze eigenlijk in plaatje 1 zien; je geeft een pulstrein van 0 tot xx V. (Je zou eigenlijk ook kunnen PWM'en met de LED stroom op een andere instelling)

Wat in plaatje 3 men laat zien is vanuit een microcontroller aangedreven met een open drain output. Met zo'n opstelling moet je die extra weerstand en diode toevoegen om de inputs van de chip te beveiligen. Heb het zelf nog niet eerder gezien, maar zal wel in bepaalde gevallen nodig zijn.

Ik zou er gewoon een BC547 inzetten met een 1k of 2.2k (of iets in die orde, het hoeft niet veel stroom te schakelen) basis weerstandje. Hoewel je de microcontroller ook wel zo kan configureren om een open-drain output te hebben zal dat wellicht bij het opstarten voor een paar microseconde niet zo zijn. Als je dan per ongeluk de output hoog maakt, zet je 5V op de ADJ pin. Oops.

[ Voor 36% gewijzigd door Hans1990 op 16-08-2012 18:45 ]

• kitao
franssie schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:37:
Je kan ook proberen een stukje electriciteitsdraad direct op de kern van de coaxplug aan te sluiten.
Ga ik uit van FM met een gemiddelde golflengte van 3 meter, dan zou anderhalve meter draad wel ontvangst moeten geven.
Ik heb wat zitten googelen op fm-antenne en ik kom verschillende dingen tegen, aluminiumblokjes van 75 cm vertikaal plaatsen, anderen zeggen weer horizontaal evenwijdig, ook las ik ergens over massief koperdraad wat goed toepasbaar zou zijn.
Uit een afvalbak van Croon bij ons op het terrein heb ik vandaag een vier-aderige kabel gevonden die ik gestript heb en ben nu in het bezit van 4x2 meter massief koperdraad waar nog wel per adertje isolatie omheen zit.
Zie foto

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/g1tpHl.jpg

Nu ga ik hier zelf ook mee aan de slag natuurlijk, maar het lijkt me wel aardig om te vragen hoe volgens jullie met deze 4 geïsoleerde massieve koperdraden van 2 meter per stuk op de fm-coax-ingang van de receiver het beste en volgens welke opstelling hier een goed werkende antenne van kan worden gemaakt.
En er lopen geen waterleidingen in die kamer of in de buurt daarvan om de antenne te aarden als dat sowieso al van toepassing zou zijn.
En mijn direkte vraag is eigenlijk, kan ik de isolatie laten zitten of moet die eraf ? :)

• kitao
Het antenneprobleem is wel opgelost nu, ik heb een korte coaxkabel aangesloten op de receiver, het andere uiteinde van de coax afgeknipt en gestript tot de kern en hierop de massieve 2 meter vertikaal hangende geïsoleerde koperdraad op aangesloten. Alle legaal met opgegeven frequenties te ontvangen zenders in omg. Rotterdam ontvang ik nu zonder problemen in stereo.

Voor de frequenties heb ik deze site gevonden en ik hoop dat geïnteresseerden daar ook wat aan hebben:
http://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/zenderkaart-index2.html

Dit stoeien met die antenne heeft me een paar uur gekost maar dat lag aan de receiver, er zit namelijk geen handmatige afstemknop op en op één of andere manier deed de auto-afstem-search-knop ook niets en vloog hij alle zenders gewoon voorbij van 87.5 tot 108.0.
Ik dacht dat het aan de antenne lag maar ook via de kabel stopte die nergens.
Gelukkig heb ik de afstandbediening teruggevonden en hiermee kan je direkt de frequentie intoetsen en is er nu geen probleem meer behalve dan de vraag waarom dat ding nergens stopte maar dat kan ook komen door de opgelopen schade linksonder waar je dus zo de kast in kan kijken _O-

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Xb7Kyl.jpg

Affijn, sorry voor de dubbele post maar ik heb inmiddels wel via google gezien, ook qua theorie, dat er achter een goede antenne iets meer komt kijken als enkel een gespannen koperdraadje. 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZbA1ds.jpg

En toch werkt alles nog, zelfs die koptelefoonaansluiting, dus er is iets anders aan de hand waarschijnlijk.
Als alles is opgedroogd, want ik heb net de bekasting schoon gemaakt, dan geef ik die receiver even een harde reset richting fabrieksinstellingen; kijken of dat helpt

Sony onverwoestbaar !! :Y)

Edit 19/8 :
De harde reset heeft niet geholpen, de auto-zoek-functie stopt echt nergens, die is dus ter ziele gegaan :|

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 19-08-2012 13:25 ]

Verwijderd

Weet iemand toevallig een website oid over het ontwerpen van PCBs? Ik ben bezig met een ontwerpje in Diptrace. Het lukt prima, maar ik zoek eigenlijk een lijstje met richtlijnen en best practices. Ik heb bijv. een 2-laags bord met de bottom als groundplane, met daarop een gelijkrichter + 7805. Is het nu verstandig om de condensator achter de gelijkrichter gelijk aan de groundplane te hangen, of is 't beter om een baantje naar de spanningsregelaar te trekken en vanaf daar pas de groundplane te verbinden?
Ook bijv. stroomvorziening voor componenten, ik heb 5V voor een chip en ernaast zit een spanningsdeler en een LED, is het acceptabel om die van spanning te voorzien vanaf de VCC pin van de chip ipv een ster vanaf de regelaar? Ik begrijp natuurlijk dat je geen grootverbruikers zo moet aansluiten, maar wat is nog acceptabel?
Ontkoppelcondensators, hang je die ook met 1 pootje direct aan de groundplane of trek je een lijntje naar de chip toe?
Parallelle transistors, hoe erg is het als de trace naar de basis niet gelijk is? Weer, wat is nog acceptabel?

't Is overigens alleen relatief simpel spul wat ik doe, geen RF of gigantische vermogens.

Opvallend genoeg lijkt er niet heel veel over te vinden. Je komt erg snel in de hoek van audiofielen terecht, maar ik geloof niet dat iTead PCBs laat maken door elfen bij maanlicht...

EEVBlog ken ik al, de afleveringen over z'n power supply zijn iig al interessant kijkvoer.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij spanningsregelaars is het een algemeen iets dat je de massa's van alle condensatoren die er omheen zitten zo kort mogelijk aan de massa van de regelaar zitten. Dit zijn zaken die in de datasheets van de bewuste componenten naar voren komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• kitao
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 23:16:
EEVBlog ken ik al, de afleveringen over z'n power supply zijn iig al interessant kijkvoer.
Deze kwam ik vandaag tegen, ik lag in een deuk :D

http://afrotechmods.com/tutorials/

en om je vraag te beantwoorden, ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel even gegoogeld op 'pcb design tutorial' , dan kom je best wel veel tegen.
Deze bijvoorbeeld
of
http://www.national.com/A..._layout_for_switchers.pdf
http://www.vbib.be/index....-je-pcb-layouts-te-maken/
http://www.mijnprintplaat...laat-maken/voorbereiding/

[ Voor 48% gewijzigd door kitao op 21-08-2012 09:24 ]

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

GG85

.......

In mijn ogen de beste en meest complete voor een beginner:

http://alternatezone.com/...PCBDesignTutorialRevA.pdf

google ook eens op de auteur ;)

Verwijderd

Hee Kitao, hier dan maar verder? :W

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:33:
op één of andere manier deed de auto-afstem-search-knop ook niets en vloog hij alle zenders gewoon voorbij van 87.5 tot 108.0.
Ik dacht dat het aan de antenne lag maar ook via de kabel stopte die nergens.

Edit 19/8 :
De harde reset heeft niet geholpen, de auto-zoek-functie stopt echt nergens, die is dus ter ziele gegaan :|
Lijkt me iets mis te zijn met het middenfrequent 10.7 MHz filter. Meestal zit vlak bij dat filter een afregelpunt dmv een tokospoel. Het komt wel eens voor dat die handel na jaren iets is verlopen. Met een trimsleutel zou je kunnen proberen dat middenfrequent wat bij te regelen waardoor ie ook weer 'locked' zodra de tuner een zender heeft gevonden. Ik heb dit probleem wel eens gehad met een losse JVC tuner. Na het bijregelen van dat middenfrequent was het probleem opgelost.

• kitao
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:26:
[...]

Lijkt me iets mis te zijn met het middenfrequent 10.7 MHz filter. Meestal zit vlak bij dat filter een afregelpunt dmv een tokospoel. Het komt wel eens voor dat die handel na jaren iets is verlopen. Met een trimsleutel zou je kunnen proberen dat middenfrequent wat bij te regelen waardoor ie ook weer 'locked' zodra de tuner een zender heeft gevonden. Ik heb dit probleem wel eens gehad met een losse JVC tuner. Na het bijregelen van dat middenfrequent was het probleem opgelost.
tokospoel .... trimsleutel ... :?

sorry, ik ben niet bekend met die dingen.
ik wil het best proberen maar zoals je zag heeft die receiver een flinke optater gehad, ik ben allang blij dat ik mn afstandbediening heb gevonden en toch gewoon de zenders kan instellen.
Tegenwoordig luister ik radio via de tv of via http://www.nederland.fm/ want ik heb toch geen fatsoenlijke boxen en zijn de buren ook weer blij daarmee ;)
De enige reden waarom ik die spullen uit de kelder heb opgevist is omdat ik een versterkertje aan het bouwen ben en toch wil weten of er geluid uit komt dus vandaar dat ik de boxen heb getest.

Verwijderd

kitao schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:49:
[...]

tokospoel .... trimsleutel ... :?

sorry, ik ben niet bekend met die dingen.
ik wil het best proberen maar zoals je zag heeft die receiver een flinke optater gehad, ik ben allang blij dat ik mn afstandbediening heb gevonden en toch gewoon de zenders kan instellen.
Tegenwoordig luister ik radio via de tv of via http://www.nederland.fm/ want ik heb toch geen fatsoenlijke boxen en zijn de buren ook weer blij daarmee ;)
De enige reden waarom ik die spullen uit de kelder heb opgevist is omdat ik een versterkertje aan het bouwen ben en toch wil weten of er geluid uit komt dus vandaar dat ik de boxen heb getest.
Oh, in dat geval kan zo'n oud beestje nog prima voldoen. :) FM is sowieso een beetje achterhaald, zoals je zegt, luisteren via nederland.fm gaat ook fijn. Geen geruis en gekraak meer!

• kitao
Dat valt reuze mee hoor, de zenders ontvang ik gewoon in stereo en ik heb ook niet in iedere hoek van het huis een kabel lopen dus een antenne is zo gek nog niet.
Maar ik ben er pas mee begonnen weer want ik krijg een punthoofd van al dat geprogrammeer zoals ik al eerder zei, verder ben ik van mening dat het de basis van elektronica geen recht doet.
En dat 'zeg' ik dus zonder programmeurs een trap na te willen geven want iedereen heeft zn eigen voorkeur en talent of feeling of hoe je het noemen wilt.

Verwijderd

Och, dat is het leuke van elektronica toch? :) Natuurlijk is alles tegenwoordig meer gericht op ic's en micro elektronica. Maar hobbymatig valt er nog veel te ontdekken, te leren en zelf te ontwerpen. Het is inderdaad wel zo dat de ict en dus het programmeerwerk waar jij op doelt wel meer naar elkaar is toegegroeid. Dat is niet erg, het moet je liggen of niet.

Verwijderd

Dus meer in het vaarwater van elektronica zit, zo bedoelde ik dit eigenlijk. :)

• kitao
Ik ben afgestapt van zelf schrijven, ik download een programma in de micro, ik lees de bijbehorende uitleg van het programma (die ik best wel kan begrijpen meestal) en bouw de schakeling op.
Zo heb ik dus net een micro verbonden met een ADC 0831 die geschakeld staat als een digitale voltmeter met een bereik van 0 tot 5 volt en die meet in 256 stappen, dat wil dus zeggen dat het een 8-bits converter is en waarbij de gemeten waarde netjes op het beeldscherm van de laptop verschijnt.
En dan blijft het nog leuk maar eigenlijk is het hetzelfde als met Duits, verstaan gaat nog, zelf schrijven en spreken wordt al een heel stuk lastiger :-(

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 24-08-2012 23:18 ]

• kitao
RIPPED OFF !! }:|

Vandaag was het dan zover, de trafo opgehaald bij VanEmbden in Zwartjanstraat Rotterdam

De volgende spulletjes heb ik daar opgehaald, zie ook foto :

Kastje : 8.50
Stekker : 2 x 3.50
Trafo 212048C : 14.50
Warmtepasta : 3.50
Soldeer: 7.50
Afgeschermde kabel 1 m : 0.90
-------------------------------------------------- +
Totaal : 41.90 !!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fu5qHl.jpg

Dat zijn toch geen rpijzen meer mensen, dat moet toch minstens 15 euro goedkoper kunnen volgens mij }:|

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:53:
RIPPED OFF !! }:|

Vandaag was het dan zover, de trafo opgehaald bij VanEmbden in Zwartjanstraat Rotterdam

De volgende spulletjes heb ik daar opgehaald, zie ook foto :

Kastje : 8.50
Stekker : 2 x 3.50
Trafo 212048C : 14.50
Warmtepasta : 3.50
Soldeer: 7.50
Afgeschermde kabel 1 m : 0.90
-------------------------------------------------- +
Totaal : 41.90 !!

[afbeelding]

Dat zijn toch geen rpijzen meer mensen, dat moet toch minstens 15 euro goedkoper kunnen volgens mij }:|
Die stekkers had wel 1,5 euro vanaf gemogen ja, best prijzig. Voor de rest valt het nog mee. Euro eraf voor warmtepasta, soldeer valt op zich mee (250 gram?)

Waarom geen ringkerntrafo? :)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zeker de eerste keer dat je daar komt dan? :P Het valt me echt mee dat die zaak nog bestaat, want ik heb nog wel eens 5 euro voor een npn betaald!

• kitao
100 gram Nedis HQ Funky, die Stannol was niet voorradig.

Flux 2%, SN 60/Pb40
En hier ligt diezelfde trafo voor 9,95
Dat kastje koop ik voortaan wel bij de marskramer als ik weer een isolerend bakje nodig heb }:|
Ok, het zit in de buurt dus ik betaal geen transport maar die kerel begon ook nog eens te zeiken dat ik voortaan niet meer telefonisch kan bestellen zodat ik het eigenlijk wel gezien heb daar.
En die Conrad daar zoek je je eigen helemaal het schompus tussen de duizenden componenten dat schiet ook niet op maar die hebben tenminste geen transportkosten boven de 25 euro.
Andere optie is mischien DIL, maar die zit dan weer helemaal op zuid.

Ik wou nog een kitje bestellen, maar helaas, voor deze maand is het zo goed als op weer.

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:10:
100 gram Nedis HQ Funky, die Stannol was niet voorradig.
Dan is het sowieso een schande dat het zoveel heeft gekost. :D Ik ben bekend met die inkoopprijzen bij Nedis en Aswo, dus maar eens uitkijken inderdaad naar een andere winkel. Maar ik weet hoe dat gaat, je wil het NU hebben, en de elektronicaboer om de hoek heeft het alleen issie wat te duur. het scheelt dat mijn Elektronicaboer dan wel weer een ouwehoer is! :D Wat een kerel is dat, inmiddels kan ie met pensioen maar hij wil maar niet stoppen en gaat gerust verder! Ken m alweer een jaar of 25 ofzo. Was kind bij 'm aan huis letterlijk. :P Dus dan kijk ik even niet naar een paar euro meer, ik kom er ook voor de gezelligheid zo nu en dan (de laatste jaren heel erg weinig, omdat ik bijna niets doe op dit moment met elektronica maar het kriebelt wel weer).

Die kastjes kunnen ook vrij prijzig zijn helaas. Vroeger haalde ik wel eens spul bij Display Elektronica, ook niet de goedkoopste af en toe. Je hebt ook nog van Dijken en inderdaad wat je al aanhaalde Conrad. Daar heb ik een tijdje geleden wat low ESR elco's besteld om een moederbord mee te repareren.

Heel vroeger bestelde ik tegen inkoopsprijs onderdelen via mijn werkgever, dat scheelde enorm! Was dan vaak via Nedis.

• kitao
De Stannol die jij gisteren aanhaalde was nog duurder hoor.

Ik ken deze boer ook al heel lang en daarom ben ik daar maar weer teruggegaan maar ik moet ook aan me eigen kosten denken.
Ik heb mn lesje wel geleerd vandaag, ik had al wat dingen eraf gehaald maar wou niet alles gaan schrappen.
Nu zit ik met de gebakken peren en ik kom thuis zonder een log. potmeter want 'die waren zo moeilijk te verkrijgen'.
Jaja, je wordt bijna doodgegooid met die dingen op het internet.

ps, bedankt voor je tips
displayelectronics bestaat niet meer, dat is nu https://www.distrelec.nl/...KOpk6XZgrICFcEOfAod3DUA4A
Die kon ik nog niet en van Dijken ook niet trouwens
Valt me wel op dat ze in Groningen best wel goeie zaken hebben zitten, die Okaphone zit daar ook al.

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 25-08-2012 13:45 ]

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21
Nedis is inderdaad een erg goedkopere leverancier voor allerlei materiaal. Ik bestel er voor mijn zaak aardig veel.
Dat rolletje soldeertin hebben ze opzich nog niet eens zo heel erg veel marge op genomen. Die kost bij nedis bij 1 stuks 3.50 en vanaf 30 stuks 2.71. Valt nog mee voor een elektroboer ;).
Veel bestel ik voor mezelf dus ook via Nedis, al haal ik voor soldeertin wel gewoon kwaliteitsspul.

Een logaritmische stereopotmer is opzich ook nog vrij duur bij nedis, degene die ik ook koop kost ruim 3 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 25-08-2012 13:52 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Woei, weekeind dus fijn hacken.

Heb vorige week een Neato XV-11 stofzuigrobot gehaald. Is een best intelligent beestje, inplaats van random rondrijden maakt 'ie dmv lidar een kaart van de kamer en gaat daarna systematisch aan het stofzuigen.

Het beestje laat alleen niet veel meer dan 'Cleaning the room' ofzo op z'n display zien als 'ie dat doet, en ik wil natuurlijk wel weten wat z'n gedachtengang is. Verder wil ik eens kijken of ik virtuele no-go-zones kan bouwen, dus ik heb er een Carambola ingebouwd. Straks maar eens zien of ik een mooie webpagina kan bouwen met de ideeen van de robot uitgetekend, plus eens zien of ik 'em kan aanleren dat 'ie niet onder de bank moet stofzuigen omdat 'ie daar toch niet bijkan...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kitao
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:46:

Veel bestel ik voor mezelf dus ook via Nedis, al haal ik voor soldeertin wel gewoon kwaliteitsspul.
?
Bedoel je dat de 'Nedis HQ Cored Solder 60/40 2%flux' die ik net binnen heb gehaald ook nog niet eens HQ is ?

Mooi dan, dan had ik net zo goed mn oude rolletje kunnen opmaken en voor die 7.50 een K8042 kunnen kopen :/

• mux

mux

99% efficient!

HQ spul is inderdaad bij uitstek niet hoge kwaliteit... om eerlijk te zijn, alles wat je in de winkel koopt en wat schreeuwt hoe goed het wel niet, dat is bijna altijd slecht :P

Stannol vloeit aanzienlijk beter en heeft betere flux dan HQ, zeker de dunnere varianten. Helaas is de goedkoopste plek om Stannol te krijgen EOO, en daar vraagt hij meer dan 6 euro voor een rolletje van 100 gram.

• wesleytjuh
kitao schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:05:
[...]

?
Bedoel je dat de 'Nedis HQ Cored Solder 60/40 2%flux' die ik net binnen heb gehaald ook nog niet eens HQ is ?

Mooi dan, dan had ik net zo goed mn oude rolletje kunnen opmaken en voor die 7.50 een K8042 kunnen kopen :/
Met HQ soldeer tin heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niks over zeggen. HQ is het huismerk van nedis en heeft eigenlijk zo ongeveer alles wat je kunt verzinnen wel in het assortiment. Prijs kwaliteit verhouding is opzich best prima te noemen.
Maar voor soldeertin kies ik toch voor de "echte" soldeertin merken. Stannol heb ik ook een rolletje van liggen en vloeit goed maar spettert wat teveel naar mijn mening. Is ook 1mm dik wat ik wat te dik vind voor het meeste werk.
Bij mijn bijbaan wordt eigenlijk alleen maar Fluidel gebruikt en dat bevalt tot nu toe prima :). Daar heb ik dan ook een rolletje van 500gr van, was ook een prijzig rolletje. Ik geloof dat ik daar de inkoopprijs voor betaald heb en dat was zo'n 20 euro voor zover ik het me kan herinneren.

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 25-08-2012 15:17 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik gebruik op dit moment Fluitin 1532 van Cookson (http://www.alphametals.com), komt ook bij Nedis vandaan en bevalt prima. Ik vraag me alleen af of het beter is om e.v.t. reparaties aan loodvrije printen ook met loodvrij uit te voeren. Overigens is het vrij gebruikelijk dat electronicawinkels vrij grote marges hebben.

• wesleytjuh
base_ schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:29:
Ik gebruik op dit moment Fluitin 1532 van Cookson ([urtl]http://www.alphametals.com[/url]), komt ook bij Nedis vandaan en bevalt prima. Ik vraag me alleen af of het beter is om e.v.t. reparaties aan loodvrije printen ook met loodvrij uit te voeren. Overigens is het vrij gebruikelijk dat electronicawinkels vrij grote marges hebben.
Wij doen dat doorgaans gewoon met loodhoudend als er een aantal printen door R&D gereworked moeten worden. Is vaak net wat makkelijker op oudere printen. Is wel afhankelijk van de klant, de ene wel, de andere niet.

• kitao
mux schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:13:
HQ spul is inderdaad bij uitstek niet hoge kwaliteit... om eerlijk te zijn, alles wat je in de winkel koopt en wat schreeuwt hoe goed het wel niet is, dat is bijna altijd slecht :P

Stannol vloeit aanzienlijk beter en heeft betere flux dan HQ, zeker de dunnere varianten. Helaas is de goedkoopste plek om Stannol te krijgen EOO, en daar vraagt hij meer dan 6 euro voor een rolletje van 100 gram.
Ok, ik wist niet eens van Nedis en ik dacht dat die HQ stond voor High Quality en daar vroeg ik die verkoper ook naar, naar een beetje kwaliteitssoldeer. Stannol was er niet zei die.
Ik verwacht wel dat het gewoon soldeert maar dit bedoel ik dus, je komt in zo'n winkel en impulsief laat je je maar wat aansmeren.
Dat is vanaf nu afgelopen dus. Volgende keer gaat de bestelling gewoon via een email of een winkelwagentje en pas als alles compleet is dan mogen ze het opsturen of kom ik het afhalen.

• wesleytjuh
Of het echt het huismerk is weet ik trouwens niet geheel zeker maar daar lijkt het in ieder geval wel op.

Wat houd je tegen om het online te bestellen? Dat komt bijna op hetzelfde neer als je toch eerst een mail stuurt ;).

Bespaard je in ieder geval flink veel. Juist bij de electro boeren zijn de marges enorm hoog en het assortiment is enorm klein. En het krimpt nog eens met de dag. Een jaar of 10 geleden kwam ik vaak bij een lokale elektro zaak voor onderdeeltjes. Die heb ik nog zien verhuizen uit het centrum naar een goedkopere wijk, daarna verder zien krimpen en inmiddels istie failliet. Kan ook niet anders, weet nog wel dat ik daar 1-2 jaar geleden 5 euro heb betaald voor een 2n3904.

[ Voor 51% gewijzigd door wesleytjuh op 25-08-2012 17:48 ]

Verwijderd

kitao schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:23:
[...]

Dat is vanaf nu afgelopen dus. Volgende keer gaat de bestelling gewoon via een email of een winkelwagentje en pas als alles compleet is dan mogen ze het opsturen of kom ik het afhalen.
Dit is wel het beste wat je kunt doen ja. :) Dan heb je ook écht alles compleet, en niet incompleet en gedoe achteraf. Dit heb ik ook met de elektronicaboer hier. Als er echt iets specifieks moet worden besteld dan doe ik dit liever via een webshop, want vaak heeft hij het toch niet liggen en moet het ook bij Nedis vandaan toveren. En Nedis is soms bij tijd niet altijd even vlot met het leveren van specifieke onderdelen zoals een speciale transistor of onderdelen die ze niet zogauw hebben liggen. Voor tin, een kniptangetje of een simpel weerstandje ga ik wel naar de plaatselijke elektronicaboer. Geen punt. :)

Over kniptangetjes gesproken, ik gebruik voor fijn elektronica de geel/zwarte piergiacomi tre-03-nb. Zeer fijne tangetjes die bij mij althans lekker in de hand ligt!

Pic:

Afbeeldingslocatie: http://www.printtec.nl/contents/media/l_tre-03-nb.jpg

Heb ik iets van 7,50 voor betaalt hier. Maar het zal vast goedkoper zijn te krijgen! :P

• Jochem_
  • Niet online
Die tin van HQ is niks mis mee. Mensen die daarover klagen moeten op soldeercursus.

• wesleytjuh
Klopt dan dus wel met de rest van de producten van HQ, best goede kwaliteit voor de prijs. Denk ook wel dat de meeste tin voldoet, natuurlijk er zijn goede en minder goede maar met elke kun je solderen, samenstelling zal ver hetzelfde zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:49:
[...]

Dit is wel het beste wat je kunt doen ja. :) Dan heb je ook écht alles compleet, en niet incompleet en gedoe achteraf. Dit heb ik ook met de elektronicaboer hier. Als er echt iets specifieks moet worden besteld dan doe ik dit liever via een webshop, want vaak heeft hij het toch niet liggen en moet het ook bij Nedis vandaan toveren. En Nedis is soms bij tijd niet altijd even vlot met het leveren van specifieke onderdelen zoals een speciale transistor of onderdelen die ze niet zogauw hebben liggen. Voor tin, een kniptangetje of een simpel weerstandje ga ik wel naar de plaatselijke elektronicaboer. Geen punt. :)

Over kniptangetjes gesproken, ik gebruik voor fijn elektronica de geel/zwarte piergiacomi tre-03-nb. Zeer fijne tangetjes die bij mij althans lekker in de hand ligt!

Pic:

[afbeelding]

Heb ik iets van 7,50 voor betaalt hier. Maar het zal vast goedkoper zijn te krijgen! :P
Ik heb daar zo'n klein platbekje van Knipex voor liggen. Werkt ook goed al merk je al wel dat ie wat botter is. Was wel zo'n 35 euro..

Ah, componenten haal ik gewoon bij Farnell of RS weg, groot zat assortiment en veel voorraad. En natuurlijk de volgende dag binnen met UPS als je voor 5 uur besteld. Ook als je maar 1 weerstand besteld.

[ Voor 74% gewijzigd door wesleytjuh op 25-08-2012 18:00 ]

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:57:
Klopt dan dus wel met de rest van de producten van HQ, best goede kwaliteit voor de prijs. Denk ook wel dat de meeste tin voldoet, natuurlijk er zijn goede en minder goede maar met elke kun je solderen, samenstelling zal ver hetzelfde zijn.
Op zich zijn de spulletjes van HQ best te doen van Nedis. Goed, het zijn goedkopere alternatieven, maar als je de prijzen van het origineel of een duurder bekender merk ziet schrik jeje wel een hoedje! :o Zo dus vroeger ook met reparaties van bijv. een VHS videorecorder. Als de kop kapot was, een AVH'tje bestellen en de prijs van een OVHtje werd er dan doorberekend aan de klant. :+ (OVH=original videohead, AVH=alternative videohead).
Ik heb daar zo'n klein platbekje van Knipex voor liggen. Werkt ook goed al merk je al wel dat ie wat botter is. Was wel zo'n 35 euro..

Ah, componenten haal ik gewoon bij Farnell of RS weg, groot zat assortiment en veel voorraad. En natuurlijk de volgende dag binnen met UPS als je voor 5 uur besteld. Ook als je maar 1 weerstand besteld.
:)

Knipex is natuurlijk een gerenommeerd merk. Vaak gebruikt binnen de elektrotechniek. Maar dat is soms ook wel een beetje het probleem met sommige bedrijven en installateurs terwijl er veel meer goede en betere merken zijn. Nooit blindstaren op een merk, maar als je er al jaren mee werkt dan is het gewoon automatisme dat je het privé ook aanschaft. Zo werkt dit nou eenmaal. :)

Dat tangetje (die piergiacomi) vaak gebruikt voor KPN werkzaamheden! Heerlijk werken aan de ISRA met zo'n tangetje en die aders. Gaat gewoon lekker makkelijk.

• kitao
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:45:
Of het echt het huismerk is weet ik trouwens niet geheel zeker maar daar lijkt het in ieder geval wel op.

Wat houd je tegen om het online te bestellen? Dat komt bijna op hetzelfde neer als je toch eerst een mail stuurt ;).

Bespaard je in ieder geval flink veel. Juist bij de electro boeren zijn de marges enorm hoog en het assortiment is enorm klein. En het krimpt nog eens met de dag. Een jaar of 10 geleden kwam ik vaak bij een lokale elektro zaak voor onderdeeltjes. Die heb ik nog zien verhuizen uit het centrum naar een goedkopere wijk, daarna verder zien krimpen en inmiddels istie failliet. Kan ook niet anders, weet nog wel dat ik daar 1-2 jaar geleden 5 euro heb betaald voor een 2n3904.
Er zijn ook wel voordelen, zo heb je bijvoorbeeld een stekkertje voor je neus als je in de winkel staat en online zie je enkel een plaatje, verder zijn de verzendkosten voor kleine partijtjes natuurlijk ook niet mals. Bovendien gun ik een ander ook zn brood en het zou jammer zijn in mijn optiek als er enkel mega-torren-stallen overblijven.
Maar dan moet zo'n boer ook niet gaan lopen zeuren als ik wat wil bestellen dat ik eerst vooruit moet gaan betalen en blablabla, dan kan die ook zeggen, ok bestel maar, maak de helft over op mn rekening en zodra het binnen is gaat de order de deur uit.
Daar komt bij dat mijn marges ook laag zijn dus een paar euro verschil is geen ramp maar 15 bij de éen of 10 euro bij de ander voor precies dezelfde trafo dat vind ik maar vreemd.
Ik geef die mensen nog een kans, volgende keer gaat een email naar hun website met de vraag of ze dit of dat hebben met prijsopgave en hebben ze het niet of is het te duur dan is het jammer voor ze.

=======================
=======================

Ik heb trouwens een serieuze vraag over die trafo, het is deze :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yyouYl.jpg

blauw 1 = 12 volt
zwart = gnd
blauw 2 = - 12 volt

Nu ben ik die trafo aan het inbouwen in een plastic bakje van de marskramer en heb die 3 draden op een drie-polige stekker gesoldeerd.
Dat is met veel moeite toch gelukt maar nu ging ik ze doorfluiten en dan blijkt dat alle drie de draden een fluitsignaal geven ?
Is dat normaal want het kan vrijwel zeker niet aan de stekker liggen want er zit echt heel veel ruimte tussen de aansluitpootjes ?

Dus ook al knip ik die stekker er nu weer vanaf en ik ga die drie losse draden weer doormeten krijg ik dan hetzelfde resultaat ?
Misschien domme vraag maar ik ging er eigenlijk vanuit dat die drie draden [ plus, gnd en min ] niet met elkaar verbonden zouden zitten.
Wellicht is dat bij een gewikkelde trafo anders ? :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
kitao schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:30:
[...]

....
Dus ook al knip ik die stekker er nu weer vanaf en ik ga die drie losse draden weer doormeten krijg ik dan hetzelfde resultaat ?
Misschien domme vraag maar ik ging er eigenlijk vanuit dat die drie draden [ plus, gnd en min ] niet met elkaar verbonden zouden zitten.
Wellicht is dat bij een gewikkelde trafo anders ? :?
Een trafo bestaat uit een stuk gewikkeld koperdraad. De primaire zijde (220V kant) is een veel langere draad dan de secundaire. De laagspanningskant bestaat uit een relatief korte draad, en met een (gelijkstroom)weerstand van een paar ohm gaat een doormeetpieper daar gewoon op af.

Als je goed meet zul je ook een lage weerstand meten, geen 0 ohm.

Daarnaast geeft die trafo echt geen plus/gnd/min. Een trafo geeft wisselspanning: in jouw geval 12V, 0, 12V.

Tov de 0 staat op beide kabeltjes 12V, enige verschil is dat bij de piek van de sinus dat draadje 1 is, en bij dal draadje 2 (of andersom). Tussen de 2 staat dan ook 24V

Als je hier iets op aansluit wat een + en - verwacht werkt ie in het mooiste geval niet, maar t kan ook goed zijn dat ie gaat roken....

• kitao
Bedankt DJ,

Dan kan ik nu dus verder gaan met inbouwen.
Er komt een bruggelijkrichter op die trafo dus laten we hopen dat de rook achterwege blijft.
Dit is het schema op pagina 11

Verwijderd

sinds een maand of 2, en na 10 tallen jaren, weer opnieuw begonnen met electronica.
en wat zijn die componenten klein tegenwoordig.. :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7qsh2.jpg

• kitao
Mogge,

Dat ziet er heel professioneel uit Borroz, heb je dat allemaal echt 10 jaar in de kast laten staan of heb je in één keer allemaal nieuwe apparatuur gekocht ?
Ik word bijna jaloers hier, gisteren was ik bezig met het inbouwen van de trafo, was het borgschroefje van de stekker te klein voor de kruiskop die ik heb.
Ik heb toen die schroef maar weggeboord dus ik kan wel wat extra gereedschap gebruiken.
Toch ben ik zelf best tevreden met het resultaat en het belangrijkste : het werkt naar behoren en het borgschroefje bleek niet eens zozeer van belang :)

Dit is het dan geworden, veilig in een plastic bakje :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XzkK0l.jpg

De meeste tijd ging trouwens zitten in het solderen van de aansluitingen op het 3-polige stekkertje, ik had dit iets makkelijker verwacht eigenlijk.

@Sprite
Hoe is het afgelopen met 'I Robot' ?
Knalt die nog steeds tegen de bank aan ? ;)
Ben benieuwd naar je nieuwe topic daarover.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 26-08-2012 08:29 . Reden: spelling ]

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kitao: IRobot maakt Roomba's, dit is een Neato :P De robot is ondertussen voorzien van een Linux-bordje met WiFi-connectie, maar ik loop ertegenaan dat ze blijkbaar de mode om mee te kunnen kijken met wat de robot 'denkt' (inclusief locatie- en kaartgegevens) niet meer toegankelijk hebben gemaakt. Ik vermoed dat het alleen hidden is, maar ik kan er alleen achter komen door de firmware van het kreng te bekijken, en blijkbaar heeft nog niemand eerder de firmware gedumpt. Kost dus wat meer moeite dan ik dacht.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kitao
Knap hoor, meestal 'sloop' ik oude apparaatjes, geen blinkende nieuwe.
Na deze module basic analoog/digitaal ga ik ook maar eens richting robotica en/of sensors.
Sterkte met het problemshooten :)

Verwijderd

kitao schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 08:18:
of heb je in één keer allemaal nieuwe apparatuur gekocht ?
ik koop gebruikt en nieuw door elkaar.
toevallig gisteren een fluke 8050a bench multimeter gekocht.. een oudje maar kwaliteit voor weinig :)

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/n3pckqlxr/hobbiehoek2.jpg

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die heb ik ook staan, en zijn nauwkeurige broertje, de Fluke 8010A.
Buitengewoon fijne multimeters.

One World Concepts

• kitao
Wel grappig eigenlijk, borroz haalt de multimeters van stal na tientallen jaren onderbreking, bij Funk begint het ook weer te kriebelen en ik ben na anderhalf jaar de boeken te hebben weggelegd ook weer eraan begonnen.
Funk was beroepsmatig video- en versterkermonteur, ik zit meer in de sectie hobby digitale schakelingen met een nu beginnend uitstapje naar audio en van borroz weet ik het niet.
Waar gebruik jij de multimeter voor Borroz en hoe komt het eigenlijk dat je die mooie spullen die je in huis hebt zolang ongebruikt op zolder hebt laten staan en ze nu toch weer uitpakt ?
Wat was jouw trigger-event ? (als ik vragen mag) :)

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 26-08-2012 14:27 . Reden: spelling ]

Verwijderd

* 8)

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2012 13:06 ]

Verwijderd

kitao schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:22:
Wel grappig eigenlijk, borroz haalt de multimeters van stal na tientallen jaren onderbreking, bij Funk begint het ook weer te kriebelen en ik ben na anderhalf jaar de boeken te hebben weggelegd ook weer eraan begonnen.
Funk was beroepsmatig video- en versterkermonteur,
Ik deed ook tv's erbij. :P Lekker in die ouderwetse K chassis van Philips duiken en doorsolderen :9 Mooie chassis waren dat, kon je mooi openklappen en overal goed bijkomen! Dat was bij andere merken vaak anders.

Lekker beeldbuis regenerator op het pijpje en oppeppen bij tv's die een beetje aan het aftakelen waren :9 (uiteraard altijd na goedkeuring van de klant). Gaf vaak wel mooie resultaten, maar was vaak niet voor lange duur. Als eenmaal zo'n kathode straalbuis op was dan was ie ook echt op...

Bij videorecorders troffen we wel eens een pornoband aan die was vastgelopen :+ Kwam de klant met zijn vrouw later de gerepareerde videorecorder ophalen waarbij de band er netjes bij werd geleverd en manlief met schaamrood op de kaken maar gauw afrekende! Sommigen die dan toch proberen met van: "Oh, hoe komt die band erin dan? Huh?".... Leuke dingen altijd, die selectieve verontwaardiging. :D

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Onze Master thesis is al even afgerond, en vandaag releasen we tekst en beeld bij het werk dat we gedaan hebben. Deze thesis valt onder een NDA, dus wat we kunnen vertellen blijft beperkt maar ik denk dat velen hier de details eigenhandig kunnen invullen!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/420kel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mNKF6l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0e1kul.jpg

Videomateriaal:
YouTube: Human Remote
YouTube: Human Remote - Uncut

Meer uitleg:
http://phalox.be/wp/electronics/human-remote/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:06:
Electronica en 'knutselen was vroeger (30 jaar geleden) mijn hobby, later werd dat meer software en computers.
Maar ik heb wat ideeen in mijn hoofd en het begon te kriebelen (nostalgie?)
Ook wilde ik perse is met zo'n arduino knutselen, maar ik had helemaal niets meer op het
gebied van electronica, geen meetspullen geen bakjes componenten ect.
Enfin.. heb me ingespannen, kamertje opgeknapt/ingericht en veel op marktplaats/conrad ect. rondgekeken.

[afbeelding]

volgende week eerst een flinke plank aan de muur want het raakt al snel weer gezellig vol (net als vroeger) ;)

aan de andere kant mijn 'magazijntje (bakken vol waardevolle troep :9 je kent dat wel)
[afbeelding]
Gut Borroz, als ik je ruimte zo zie dan krijg ik nostalgische gevoelens. Ben haast jaloers op je! :D Mooie hoek om daar uren in weg te duiken en de wereld om je heen even te vergeten! Kan me dan echt uren vermaken. :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:22:
[...]

Mooie hoek om daar uren in weg te duiken en de wereld om je heen even te vergeten! Kan me dan echt uren vermaken. :D
dat is ook de bedoeling 8)

Verwijderd

Phalox schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:22:
Onze Master thesis is al even afgerond, en vandaag releasen we tekst en beeld bij het werk dat we gedaan hebben.
heel interessant .. goed idee !

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 21:34 ]

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik denk dat we nog heel wat kunnen verwachten wat betreft alternatieve gebruiksinterfaces! Misschien brengt dit nog wat hobbyisten op ideetjes :-)

• kitao
Een tijdje geleden heb ik een zooitje schakelaars en potmeters en kabels weggegooid en heb er nu nog spijt van.
Maar zelfs al zou ik die nog hebben dan alles bij elkaar had ik misschien iets van 4 van die schuifkastjes vol liggen met ouwe onderdelen.
Ergens vind ik ook weer niet zo heel erg jammer, veel ruimte heb ik niet en een microbordje heeft ook niet veel plaats nodig.
Maar wie weet, misschien 'groeit' de verzameling weer en soms moet je gewoon roeien met wat je hebt. Ik had graag een wat dunnere 3-aderige kabel gehad op de secundaire trafo maar het is een dikke 220 Volts geaard snoer geworden. Geeft niet, anders had die toch maar ongebruikt gebleven.
Ik ga wel snel een setje precisie-schroevendraaiers halen, die zijn toch niet zo duur.

Verwijderd

kitao schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:43:
Ik ga wel snel een setje precisie-schroevendraaiers halen, die zijn toch niet zo duur.
kijkshop ! 8)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 15:51 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:06:
Electronica en 'knutselen was vroeger (30 jaar geleden) mijn hobby, later werd dat meer software en computers.
Maar ik heb wat ideeen in mijn hoofd en het begon te kriebelen (nostalgie?)
Ook wilde ik perse is met zo'n arduino knutselen, maar ik had helemaal niets meer op het
gebied van electronica, geen meetspullen geen bakjes componenten ect.
Enfin.. heb me ingespannen, kamertje opgeknapt/ingericht en veel op marktplaats/conrad ect. rondgekeken.

[afbeelding]

volgende week eerst een flinke plank aan de muur want het raakt al snel weer gezellig vol (net als vroeger) ;)

aan de andere kant mijn 'magazijntje (bakken vol waardevolle troep :9 je kent dat wel)
[afbeelding]
Mooie werkplaats! Heb je die fluke van ebay toevallig? Zit ook al een tijd daar te kijken naar een fluke, had een vergelijkbaar model voorbij zien komen :P

Verwijderd

nee van marktplaats, gecalibreerd en met nieuwe accu's/ fluke leads, van een ex fluke medewerker.
maar idd staan er daar wel genoeg te koop

en mocht je er een vinden met een defect display > http://lous.home.xs4all.nl/fluke/Fluke8050Asite.html

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:20:
[...]

Lekker beeldbuis regenerator op het pijpje en oppeppen bij tv's die een beetje aan het aftakelen waren :9 (uiteraard altijd na goedkeuring van de klant). Gaf vaak wel mooie resultaten, maar was vaak niet voor lange duur. Als eenmaal zo'n kathode straalbuis op was dan was ie ook echt op...
Dat was eigenlijk mijn trigger Funk, een kennis van mij begon erover dat hij zulke mooie versterkers thuis had staan met een buis erin. Ik zat dat allemaal eens te bekijken en kreeg het idee om zelf zo'n lampenkast in mekaar te gaan zetten en zo is het dus weer begonnen.
Over dat oppepen, daar heb ik pas iets over gelezen in dit bibliotheekboek, maar het bleek iets (of erg veel) te hoog gegrepen voor mij met al die theorie :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Wlk18l.jpg

Toch ben ik wel van plan er iets mee te gaan doen maar dan een paar stapjes eenvoudiger :
http://www.conrad.nl/ce/n...techniek/0418046&ref=list

En hoe denk jij over buizen Funk, is het vergane glorie van mindere kwaliteit of een miskend renpaard dat nog uit de verf moet komen ?
Sommigen zweren erbij, anderen kraken het af en hier zie je sterk een voorbeeldje daarvan :

http://www.breem.nl/index.htm
Enne.... Het kan best wel leuk of leerzaam zijn om als (elektronica) hobbyist eens iets met buizen te knutselen. Er zijn per slot van rekening ook mensen die 17e eeuwse schepen (na)bouwen met materialen en gereedschappen uit die tijd. Maar die beweren niet dat hun schepen categorisch veel beter varen dan die van nu.

Kan HiFi beter of gemakkelijker bereikt worden met buizen dan met transistoren?
Het antwoord is volmondig: Neen.

Er is geen enkele reden dat een buizen versterker het HiFi ideaal beter of gemakkelijker benadert dan een transistor versterker. Met de ouderwetse buizentechnologie kan best wel een goede versterker gebouwd worden. Maar in vergelijking met een transistor versterker van dezelfde kwaliteit is de buizen versterker:
Aanzienlijk duurder (de verouderde onderdelen zijn nu erg duur)
Beperkt qua vermogen. (buizen versterkers komen zelden boven enkele 10-tallen watts uit, en de veel geprezen "single ended" meestal niet boven 5 Watt. Dat is voor het midden en hoog vaak wel voldoende als je niet te hard speelt, maar voor het laag vaak onvoldoende)
Groter, en vereist een ruime opstelling i.v.m. de vereiste koeling
De luidspreker transformator is en blijft een probleemgeval bij eindversterkers
Buizen versterkers geven meestal een slechte demping aan de luidspreker(s) Dat komt vooral de basweergave niet ten goede
Gevoelig voor veroudering (de eigenschappen van buizen gaan in de loop der tijd achteruit)
Energetisch onvoordelig (gebruikt veel meer energie)
Slechter qua ruiseigenschappen (bij gevoelige voorversterkers)
Behept met microfonie (bij gevoelige voorversterkers leidt het aanraken van de versterker tot bijgeluiden)
De hoge spanningen maken het gevaarlijker voor de zelfbouwer/ster
Misschien heb jij nog tips voor een buizenintroduktie ?
En geen Velleman K8010 alsjeblieft want dat ga ik er toch niet aan uitgeven ;)

en o ja, je vroeg ook aan mij waarom ik geen ringkern heb genomen.
Voor het versterkertje waar ik nu mee bezig ben vind ik dat een beetje overkill want die ringtrafo's zijn wel bijna 2x zo duur.
Wordt het alsnog uitgebreider met vervolgkitjes dan kan je geloof ik niet meer zonder, dwz. zonder veel geluidskwaliteit in te leveren.
Of valt dat wel mee ?

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 26-08-2012 17:27 . Reden: link werkte niet ]

Verwijderd

kitao schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:08:
[...]

En hoe denk jij over buizen Funk, is het vergane glorie met mindere kwaliteit of een miskend renpaard dat nog uit de verf moet komen ?
Sommigen zweren erbij, anderen kraken het af en hier zie je sterk een voorbeeldje daarvan :

http://www.breem.nl/index.htm
Buizen geven een heel warm geluid, en ik zou zeggen: ja! Dat komt omdat de dynamiek van je audio gewoon voller is daardoor. En echte audiopuristen zweren hier inderdaad bij. Bij transistor en fetjes heb je een toch wat 'kaler' matter geluid. Daar kan je wat aan doen, maar dan kom je weer in een heel ander gebied: audioprocessing. Ook daar zijn de meningen weer over verdeeld. Ooit bedacht in Amerika geloof ik vanwege radiostations daar harder en voller wilden klinken, en om het niveauverschil op te heffen (AGC). Een bekend merk uit dat segment is natuurlijk Orban. Wordt tegenwoordig overal wel toegepast bij professionele stations (Orban Optimodjes).

Het probleem met een buizenversterker is dat het nogal duur is als je echt topkwaliteit wil. Kijk maar eens op de site van bijv. Stassen Hifi: http://www.stassen.nl/pro...eceivers/buizenversterker

Ze kunnen ook lekker warm worden :9 Maar dat soort nadeeltjes wegen niet op tegen de voordelen.

Je zou natuurlijk zoiets zelf kunnen bouwen, veel leuker! Ook een buizenradio heeft absoluut iets nostalgisch. Wel eens zo'n ding in handen gehad en van binnen gezien. Vergelijk het met een oldtimer auto, op den ouderwetsche manier het ding weer aan de praat krijgen en of oplappen! Dat kost geld, maar elke hobby kost dit nu eenmaal.

• kitao
Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven Funk, mij gaat het meer om de werking voorlopig en niet om het mooie casco.
Laatst heb ik op zoek naar betaalbare buizenkitjes dit gepost : kitao in "De EL-kroeg - Deel 3" en helaas niet veel antwoord op gekregen.
Het ziet ernaar uit dat ik er zelf achter zal moeten zien te komen of mijn evt. bestelling ergens halverwege de Atlantic onderduikt :/

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met kitjes van aliexpress, dus daar zou ik je weinig over kunnen vertellen. Wat ik zou doen in jouw geval is eens zoeken naar schema's op het internet met gangbare goedkopere buisjes als versterker, en het daarmee proberen. Gewoon eerst eenvoudig beginnen met een simpel conceptje. Volgens mij moet er via het circuits forum wel het eea te vinden zijn.

Kitjes zijn natuurlijk makkelijk als beginner, maar waarom niet weer een stapje verder? Gewoon durven. :P

• kitao
Tnx voor de tips
Maar waarvan ik vrijwel zeker weet dat ik daar niet meer aan ga beginnen is het maken van eigen prints.
Ik heb dat wel eens eerder gedaan met een oud pannetje en een losse thermometer maar met die rommel ga ik niet meer aan de slag.
Niet dat het resultaat bedroevend was, dat viel reuze mee, maar ik hoef al die chemicalien niet meer in huis anders sta ik net als fred flintstone meteen op straat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KqPNcl.gif

• mux

mux

99% efficient!

Het is tegenwoordig ook totaal nutteloos omdat je voor een appel en een ei prints uit china kunt bestellen. Van 100x betere kwaliteit.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Aansluitend bij dit onderwerp: Ik zie het ook niet echt zitten om PCBtjes te maken, maar ik heb natuurlijk wel eens een fotogevoelige print besteld.

Valt daar nog iets mee te doen zonder al teveel rommel? Ik zie sommigen een beetje deadbug solderen op stukken prints, maar dan zit er die fotogevoelige laag normaal niet op. En die oude scanner zal ik ook maar eens de deur uit smijten!

• kitao
Uit China bestellen dan moet ik dus ook gelijk weer denken aan die aliexpress, welke garantie heeft iemand dat die spullen ook echt aankomen en wat ga je doen als er iets mis mee is ?
Dat zijn dus haken en ogen die ik best eens wil uitproberen maar als ik iets hier kan bestellen dan heeft dat wel mijn voorkeur.
Maar jij zit toch ook in de printfabricage Mux ?
Als ik jou bijvoorbeeld zo'n lay-out zou geven wat reken je daar dan voor om die per post in nederland af te leveren ?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mMPG8.png

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij iteadstudio haalt 50% van de hobbysten gok ik tegenwoordig zijn printplaten.

Voor 5x5cm of 10x10cm PCB's betaal je geen drol meer. Je krijgt er meteen 10. Als je uitrekent, dan kom je vaak op 1-5 euro per stuk uit. Kan je er d'r meteen 2-3 bouwen en de rest als reserve houden (of weggeven/doen).

Anyway, met zo'n service betaal je dus hoogstens paar tientjes aan spullen. Als dat kwijt raakt is het vervelend, maar ook geen financiele genade slag. De kwaliteit is veel beter dan huis-tuin-en-keuken werk; je kan tot 6mil (als je durft), aan te raden 8 a 10 mil sporen en speling designen, via gaten van 0.3mm, solder mask top/bottom, silkscreen top/bottom. En je krijgt voor paar tientjes meteen 10 stuks..

Ik etste vroeger wel eens op school mijn eigen printjes. Dat waren vooral de grotere planken die b.v. eurocard formaat zijn. Dan is iteadstudio best duur.
Je zit idd met die troep, maar daarom doe ik het dus ook op school :p
Je bent er wel een middag lang mee aan het kloten. Tenminste, chemicalien opwarmen, boren (leuk op grotere pcb's), retoucheren, flux lakken/wachten op drogen, depanaliseren (ik etste vaak meerdere designs tegelijk voor minder sheets), enz. Ik begon vaak om 10 of 11 uur, en voordat ik naar huis ging met geetste meuk was het al 2 of 3 uur. En dan sloeg ik vaak de lunch over totdat ik kon flux lakken.

P.S. voor een 'echte layout' zal je echt de design files nodig hebben. Je moet naar iteadstudio zogenaamde gerbers sturen, en niet een PNG of PDFje :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 26-08-2012 19:27 ]

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:25:
[...]

Buizen geven een heel warm geluid, en ik zou zeggen: ja! Dat komt omdat de dynamiek van je audio gewoon voller is daardoor. En echte audiopuristen zweren hier inderdaad bij. Bij transistor en fetjes heb je een toch wat 'kaler' matter geluid.
Dat warmere geluid is niks anders dan distortie van buizenversterkers. Uit mijn hoofd maken ze relatief veel tweede-orde distortie (zou meteen verklaren waarom single ended populair zijn, differentieel wordt tweede-orde distortie onderdrukt).

Als je gewoon 'eerlijk' kijkt welke versterker het origineel beter laat horen, dan is een transistorversterker gewoon beter. Buizenversterker voegt meer troep eraan toe, ja sommige mensen vinden dat blijkbaar leuker klinken, maar dat is niks wat je niet ook digitaal kan doen. Als je een beetje brakke mosfet versterker maakt lukt het misschien ook wel.

• mux

mux

99% efficient!

kitao schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:18:
Uit China bestellen dan moet ik dus ook gelijk weer denken aan die aliexpress, welke garantie heeft iemand dat die spullen ook echt aankomen en wat ga je doen als er iets mis mee is ?
Dat zijn dus haken en ogen die ik best eens wil uitproberen maar als ik iets hier kan bestellen dan heeft dat wel mijn voorkeur.
Maar jij zit toch ook in de printfabricage Mux ?
Als ik jou bijvoorbeeld zo'n lay-out zou geven wat reken je daar dan voor om die per post in nederland af te leveren ?

[afbeelding]
Ik doe meer assemblage en ontwerp dan fabricage. Voor fabricage stuur ik simpelweg, afhankelijk van de eisen van de klant, de gerber-files naar een chinese boer (itead, seed, makepcb, pcbcart, olimex), eurocircuits of cyner. Dus alleen als je dingen helemaal geassembleerd wil hebben ben ik interessant, anders moet je vooral zelf bestellen :)

en @hierboven: buizenversterkers verslechteren je geluid en gaan binnen no-time stuk. Er is een reden dat ze vervangen zijn door silicium. Enige reden om buizen te willen is esthetiek, nostalgie of gehoordefect.

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 26-08-2012 20:16 ]

Verwijderd

furby-killer schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:31:
[...]

Dat warmere geluid is niks anders dan distortie van buizenversterkers. Uit mijn hoofd maken ze relatief veel tweede-orde distortie (zou meteen verklaren waarom single ended populair zijn, differentieel wordt tweede-orde distortie onderdrukt).

Als je gewoon 'eerlijk' kijkt welke versterker het origineel beter laat horen, dan is een transistorversterker gewoon beter. Buizenversterker voegt meer troep eraan toe, ja sommige mensen vinden dat blijkbaar leuker klinken, maar dat is niks wat je niet ook digitaal kan doen. Als je een beetje brakke mosfet versterker maakt lukt het misschien ook wel.
Daar zit wel weer wat in natuurlijk. Best maf hoe ons gehoor werkt, terwijl als je inderdaad echt technisch kijkt naar wat er gebeurd het heel anders eruit ziet, zoals jij aankaart. :)

Ik gebruik hier overigens al jaren een 'normale' versterker met transistors. Momenteel heb ik hier een Technics SU-V620MK2 staan. Zit ook wel een lekker geluidje in. Had hiervoor een SA-103 van Technics, daar weer voor een SA-101 :+ Ben echt geen fan van Technics ofzo verder. :P

Er zijn uiteraard genoeg goede andere merken, maar het voldoet prima. Een NAD zal natuurlijk technisch gezien wel wat beter presteren, en een betere audiokarakteristiek hebben dan de goedkopere Technics variant die ik hier heb staan. Uiteindelijk komt het neer op de persoonlijke voorkeur.

• mux

mux

99% efficient!

Wat die persoonlijke voorkeur betreft: eigenlijk zou er zoiets moeten komen als een universele equalizer die zoveel mogelijk probeert de 'sound' van een bepaalde versterker-speakercombinatie na te bootsen. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal een kwestie van equalizen, maar door de oneindige hoeveelheid akoestiek-speaker-versterker-broncombinaties heeft iedereen een ander geluid en is er werkelijk geen manier om objectieve meetdata te krijgen.

Het zou mooi zijn als alle voordelen van moderne techniek (energiezuinig, compact (WAF), compatible, willekeurige vorm) zouden kunnen worden gecombineerd met de voordelen van de 'sound' van verschillende audioapparatuur.

Verwijderd

Punt is ook dat hoe iets is opgenomen in de studio ook mede het uiteindelijke geluid bepaalt. Want ook in studio's wordt er audioprocessing gebruikt voor mastering. :)

Verwijderd

Het verbaast mij sowieso dat praktisch elke HiFi set nog steeds volledig open-loop werkt. Tegenwoordig moet 't toch prima mogelijk zijn om een luidspreker als servo aan te sturen? Philips had al zoiets in de jaren 70, maar dat lijkt een stille dood gestorven te zijn.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
Is dat niet heel lastig te realiseren gezien je microfoons op moet gaan hangen? Bij mijn versterker zit overigens wel een microfoon met lange draad die je moet plaatsen op de locatie waar je gaat zitten. Dan doorloop je een setup die elke speaker individueel afregelt aan de hand van verschillende tonen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:15:
Het verbaast mij sowieso dat praktisch elke HiFi set nog steeds volledig open-loop werkt. Tegenwoordig moet 't toch prima mogelijk zijn om een luidspreker als servo aan te sturen? Philips had al zoiets in de jaren 70, maar dat lijkt een stille dood gestorven te zijn.
Ik weet niet zeker of dat onderstaand stukje precies hetzelfde behandelt als waar jij het over hebt want ik ken al die termen nog niet maar het deed me er wel aan denken in ieder geval dus vandaar dit quotje:
Noot 2: Midden 60-er jaren is er door Philips een poging gedaan om een buizen versterker direct te koppelen aan de luidspreker. Er is daarvoor een speciale eindbuis ontwikkeld, EL86 die in een speciale schakeling samen met een EL84 een uitgangsimpedantie leverde van ongeveer 1 KOhm. Daarnaast had Philips enkele types dubbelconus luidspreker met een impedantie van 800 Ohm op de markt gebracht. Met deze combinatie is o.m. een serie "Plano" radio's uitgerust, een beetje brede, lage kast, FM-stereo, met de luidsprekers aan de beide zijkanten. De 800 Ohm techniek is niet gebleven. De buizen werden vervangen door transistoren en daarmee verdween de wens voor hoogohmige luidsprekers.
Er staat nog veel meer daarover op deze site

Hier is zo'n Plano-radio, die herken ik nog wel van bij oma thuis
http://radiocollectie.nl/index.php?page=philips-b5x43a

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ExNv5.jpg

Om even terug te komen op printjes bestellen, bedankt voor de tips en ik ga het eens napluizen voor als ik het nodig heb. Jammer alleen dat ik lees dat ze per 10 tegelijk worden geleverd, geen idee wat ik dan met die andere 9 zou moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 26-08-2012 21:45 . Reden: foto toegevoegd ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

mux schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:36:
Wat die persoonlijke voorkeur betreft: eigenlijk zou er zoiets moeten komen als een universele equalizer die zoveel mogelijk probeert de 'sound' van een bepaalde versterker-speakercombinatie na te bootsen. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal een kwestie van equalizen, maar door de oneindige hoeveelheid akoestiek-speaker-versterker-broncombinaties heeft iedereen een ander geluid en is er werkelijk geen manier om objectieve meetdata te krijgen.

Het zou mooi zijn als alle voordelen van moderne techniek (energiezuinig, compact (WAF), compatible, willekeurige vorm) zouden kunnen worden gecombineerd met de voordelen van de 'sound' van verschillende audioapparatuur.
Philips had vroeger actieve speakers met een ingebouwde microfoon, ze noemden het Moition feedback. Een zeer apparte techniek wat wel gaaf werkte.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:21:
Is dat niet heel lastig te realiseren gezien je microfoons op moet gaan hangen? Bij mijn versterker zit overigens wel een microfoon met lange draad die je moet plaatsen op de locatie waar je gaat zitten. Dan doorloop je een setup die elke speaker individueel afregelt aan de hand van verschillende tonen.
Philips MFB had een behoorlijk grote piezo-accelerometer op de conus zitten. Dat moet tegenwoordig toch veel kleiner en goedkoper kunnen, op dat ding van Philips zaten zelfs through hole componenten.

Kamervervorming is natuurlijk praktisch niet weg te regelen, dan moet je gewoon een koptelefoon opzetten :P

• mux

mux

99% efficient!

Het grote, grote probleem is akoestiek. Je geluid is vijf centimeter verderop niet alleen merkbaar, maar zelfs hoorbaar verschillend. Je zou audiofeedback aan de hand van een draadloos sensortje op je oren moeten doen.

Speakers compenseren heeft geen zin als je akoestiek een paar orde-groottes groter effect heeft.

Maargoed, in principe zou het mogelijk moeten zijn om van tevoren een sweep van een kamer te doen met positiedata vanaf een kinect ofzo, en daarna de audio te equalizen aan de hand van waar de observator zit. Je krijgt dan natuurlijk nog steeds problemen als iemand de bank per ongeluk verschuift of er een tweede persoon bij gaat zitten, maar dat is bijzaak. Of niet...

[ Voor 37% gewijzigd door mux op 26-08-2012 22:15 ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-10 17:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik wil een PWM aansturen met een potmeter (liefst 1K, dat is wat ik nu op voorraad heb). Ik heb alleen bijna geen verstand van electronica. Ben meer thuis met programmeerbare microcontrollers en alles wat nog verder doorontwikkeld is. De dingen op component-niveau bekijken is niet iets waar ik veel over heb geleerd. Het is simpelweg om een LED, verlichting mee te dimmen, dus met de ene uiterste stand van de potmeter wil ik dat de LED helemaal uit is, met de andere stand wil ik dat hij helemaal aan is, of op zijn minst redelijk fel. Kan dat met de SG3525A?
Datasheet:
http://www.st.com/interne.../DATASHEET/CD00000958.pdf

• Sissors
  • Niet online
Ik weet niet wat je eisen qua voeding enzo zijn, en hoeveel stroom er geleverd moet worden, want dat doet er nogal toe. Is namelijk dan gewoon een microcontroller pakken geen optie?

En het lijkt erop dat zijn maximale duty cycle 50% is die hij kan maken, dus dat is dan geen lekkere optie.

• mux

mux

99% efficient!

Als het voor het aansturen van een power LED is zou ik een mooie LED driver met analoge ingang gebruiken, zoals de ZXLD1350 die maikel laatst nog heeft gebruikt.

• kitao
@Amanoo

Dat kan maar kost misschien iets meer onderdelen als je dacht, deze kit K8004 is op basis van de SG3525 met 10K potmeters onder andere.
Deze schakeling is uitstekend geschikt voor de nauwkeurige regeling van een gelijkstroommotor, de lichtsterkte van een lamp, een kleine verwarmingsweerstand of andere gelijkaardige toepassingen. Deze schakeling zet nl. een gelijkspanning om naar een opeenvolging van pulsen. De waarde van de gelijkspanning is daarbij recht evenredig met de duur van de puls. Het grote voordeel van een dergelijke schakeling is dat er bijna geen vermogen verloren gaat in het regelcircuit. Beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JU9vOl.jpg

zie ook :

ps, ik kan niks kopieren uit de Velleman download dus ook geen afbeelding tenzij via een hele grote omweg maar op pagina 11 van de gegeven link is de 3525 in een schema opgenomen die je evt op een breadboard zou kunnen bouwen.

En ook begrijp ik je niet helemaal
Als je enkel een led aan en uit wil zien gaan dan kan je die net zo goed op de micro zetten met de commando's

do
pin 1 high
pause 3000
pin 1 low
pause 3000
loop

en dan wel een weerstand zetten van circa 470 ohm vanaf pin 1 naar de led naar GND

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 27-08-2012 10:34 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een LED regeling op basis van PWM moet wel een schakelende STROOMbron zijn, en niet een spanningsbron zoals je meestal ziet...

Met een schakelende spanningsbron moet je alsnog aan de serieweerstand, en de bijbehorende warmtedissipatie. En waarom wilde je nou net een PWM regeling? Vanwege het bijna-verliesloze regelen..?

Dat is ook de reden dat de diverse chip-fabrikanten speciale LED drivers gemaakt hebben.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
joopv schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:29:
En waarom wilde je nou net een PWM regeling? Vanwege het bijna-verliesloze regelen..?
Hij wil PWM om te kunnen dimmen. Een spanningsbron met weerstand is dus prima geschikt. Dat het minder efficient is, is een ander verhaal.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• kitao
joopv schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:29:
Een LED regeling op basis van PWM moet wel een schakelende STROOMbron zijn, en niet een spanningsbron zoals je meestal ziet...Met een schakelende spanningsbron moet je alsnog aan de serieweerstand, en de bijbehorende warmtedissipatie.
ok, dat heb ik nog niet uitgezocht hoe dat met die K8004 precies zit
En waarom wilde je nou net een PWM regeling? Vanwege het bijna-verliesloze regelen..?

Dat is ook de reden dat de diverse chip-fabrikanten speciale LED drivers gemaakt hebben.
Ik kan natuurlijk niet voor Aamnoo spreken maar de vraag lijkt me wel duidelijk, hij heeft thuis een 3525 liggen en wil er wat mee doen.
Hoe goed bedoeld ook om alternatieven aan te wijzen was niet zijn vraag volgens mij. :/

edit: voordat ik het wegklik, dit kwam ik ook nog tegen, maar ik zeg er bij dat ik het allemaal niet doorgelezen heb.
http://discovercircuits.com/P/pwm3.htm

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 27-08-2012 10:53 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.