Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.661 views

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56

Tarin

Just plain weird.

mux schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 10:42:
Is het voor milgrade of extended temperature range of iets anders geks bedoeld? Maak je een consumententoepassing die in een beschaafd land moet worden verkocht?
[...]
Het is voor een semi-industriele toepassing (model van een productieomgeving op school). De spanning wordt echter steeds maar korte tijd (<2 seconden) ingeschakeld).
Dank je voor de uitleg! Ik merk dat ik met m'n WB-achtergrond heel veel van dit soort toch wel basiskennis mis..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik heb een LR-achtergrond :P als je m'n papiertjes gelooft...

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jochem_ schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 12:06:
[...]
Heb je toevallig de weller en de PC in dezelfde wandcontactdoos, maar zit daar geen aarding op? Het kan bijna niet zo zijn dat er gebeurt wat je beschrijft als je aarde in orde is.
Het zit op dezelfde stekkerdosen uiteindelijk op dezelfde aarde idd. Helaas is in dit huis alleen de keuken geaard, nergens anders. Dus alle apparaten zitten met hun aarde aan elkaar, maar niet op het net.
Ik weet het, ideaal/veilig is het niet.
Ik zou kunnen 'aarden' op een verwarming, maar dat is ook verreweg van ideaal.

Ik weet niet hoe op het afstuderen dit zat, ik ga daar niet de netbekabeling nalopen. Maar daar zat de hete lucht pomp direct op dezelfde stekkerdoos.

[ Voor 10% gewijzigd door Hans1990 op 29-06-2012 12:38 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hans1990 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:35:
[...] Helaas is in dit huis alleen de keuken geaard, nergens anders. Dus alle apparaten zitten met hun aarde aan elkaar, maar niet op het net.
Ik weet het, ideaal/veilig is het niet.
Ik zou kunnen 'aarden' op een verwarming, maar dat is ook verreweg van ideaal.
Heb je wel een aardlek in die groep?
Want anders is het niet alleen niet-ideaal, maar ook nog eens ronduit levensgevaarlijk.

• Hans1990
  • Niet online
Klopt. Er is wel een (hoofd) aardlek schakelaar in het huis ja. Ik heb idd ook liever niet zonder aarde, helaas kan ik moeilijk even het hele huis open trekken voor 2 draadjes (ik woon ook nog 'thuis'). Gelukkig heb ik hier nog niet (veel) apparatuur of 'werk' ik veel met netspanningen (eigenlijk alleen maar microcontrollers en analoge signalen).

Verwijderd

De 12V 4A voeding van DickBest (EOO):
Heb 2 van deze dingen gekocht, voor een DealExtreme waardige prijs van €8.50. Bij deze voeding voelde het aan alsof er iets los in zat, dus maar even open gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/dickbest_12v4a/IMG_0878.JPG
De boosdoener is meteen zichtbaar, de grote condensator is losgekomen. Hij zat overigens wel vastgelijmd.

Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/dickbest_12v4a/IMG_0879.JPG
NEC 2sk3115 FET

Afbeeldingslocatie: http://rollatorwieltje.dyndns.org/pics/dickbest_12v4a/IMG_0884.JPG
De chip is een OB2279. 6mm creepage distance + slot bij de mov.

Beetje jammer dat ze die condensator zo slecht hebben gelijmd, de rest van de voeding ziet er best netjes uit.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 15:14:
De 12V 4A voeding van DickBest (EOO):
Heb 2 van deze dingen gekocht, voor een DealExtreme waardige prijs van €8.50. Bij deze voeding voelde het aan alsof er iets los in zat, dus maar even open gemaakt.

[afbeelding]
De boosdoener is meteen zichtbaar, de grote condensator is losgekomen. Hij zat overigens wel vastgelijmd.

[afbeelding]
NEC 2sk3115 FET

[afbeelding]
De chip is een OB2279. 6mm creepage distance + slot bij de mov.

Beetje jammer dat ze die condensator zo slecht hebben gelijmd, de rest van de voeding ziet er best netjes uit.
Niet echt, ze hebben veel te veel soldeer gebruikt :F

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoeveelheid valt best mee. Best een redelijk dingetje.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux

mux

99% efficient!

Nope, geen redelijk ding. Namaak van de... tweede klasse. Niet echt slecht (ik zou hem zeker wel durven gebruiken, er zitten geen gevaarlijke aspecten aan) maar ook lang niet iets wat ik 24/7 zou vertrouwen.

Er zijn twee dingen die niet door de beugel kunnen en overduidelijk gefaket zijn: de primaire cap mag NOOIT los kunnen komen en tegen andere geleiders aankomen. Nooit. Zelfs als hij los zou kunnen komen moet er ofwel 3M tape tussen de cap en heatsink zitten, of siliconen/epoxyprut. De UL gaat dit niet goedkeuren. Het tweede is de brakke creepage distance. Ze hebben bij de primair-secundaire overgang een silkscreen lijn gemaakt, wat totaal overbodig en meer een soort emulatie is van wat er eigenlijk hoort te zitten: slots. De afstand is waarschijnlijk net wel voldoende om te voldoen aan de 2kV piek-rating, maar meh. Kenmerkend van meuk die probeert betere merken na te doen.

En verder is het gewoon een heel middelmatig ding. Voor een 48W (>75VA) voeding had ik op z'n minst wel een common mode + differential mode input filter willen zien, een MOV en zekering (zit er echt een mov op? ik zie 'm niet) en dubbele uitgangsdiodes. De print is ook van het papiertype ipv fr4 of beter. Niet persé slecht, maar ook niet echt meer van deze tijd.

edit: soldeerkwaliteit lijkt trouwens wel prima. Dat de smds teveel soldeer hebben is normaal bij wave soldering.

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 30-06-2012 16:19 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Haha mux ik zat al te wachten tot jij langs zou komen :+ (omdat je toen ook die elcheapo $4 dollar thinkpad adapter hebt gereviewed)

• Hans1990
  • Niet online
Bij mikeselectricstuff waren in januari 2 video's langsgekomen die echte (euhm, 'GENUINE' echt bedoel ik dan!) el-cheapo Chinese adapters uit elkaar trok. Naast het review wat we Mux hebben zien doen is inderdaad alles van een paar euro baggger.

Als ik het vergelijk, sja, ze hebben wel feedback, een regelaar, 6mm kruipafstand en een condensatortje over de trafo. Geen input filter? Zal dan waarschijnlijk wel leuk storen. Maarja, wat wil je ook voor een paar euro.

Crappy:
YouTube: Crappy PSU analysis

Reasonably:
YouTube: Inside a reasonable quality Chinese PSU

[ Voor 21% gewijzigd door Hans1990 op 30-06-2012 23:20 ]

Verwijderd

Het ding heeft een input filter, op foto 1 zie je nog net 1 van de 2 spoeltjes zitten. Onder de condensator en achter de heatsink zitten nog een paar through hole componentjes.

De overcurrent protection werkt iig wel, bij +/- 5A valt hij helemaal uit :P Dat is voor m'n toepassing wel handig, het ding moet incidenteel een acculader voeden. Die lader kan veel meer vermogen leveren dan die voeding. Ik neem nu steeds m'n overkill 20A voeding mee, maar ik gebruik nooit meer dan +/- 35W :P

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja dat, want je slaat wel een beetje door mux. Die isolatieafstand is niks mis mee. En bovenaan tussen die 2 varistor pootjes waar het er WEL toe doet hebben ze bovendien een sleufje gefreesd.

Goed, die elco moet niet los komen, en zo zijn er best nog een paar verbeterpuntjes, maar dat houd je ALTIJD. Jij vindt dit een ding wat de grote merken na probeert te doen, terwijl ik het gerust op dezelfde hoop gooi. Natuurlijk zijn er betere te vinden, maar het gros van de bijgeleverde laptopvoedingen is gewoon dit plaatje: op het randje gaan zitten omdat je compromis moet maken.

@Hans1990:
Dat gebrek aan aarde bij jou kan goed de reden zijn dat je last hebt van storing. Bij mij had ook alleen de keuken aarde, maar je moet eens kijken of je centraaldozen in het plafond (als je huis niet AL te oud is) niet toevallig een aarddraad bevatten. Het is dan een fluitje van een cent om deze even naar de WCD door te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jochem_ op 30-06-2012 21:59 ]

• mux

mux

99% efficient!

Maar er is een grote bandbreedte aan compromissen, er bestaat niet zoiets als 'het compromis'. Ik heb grote problemen met het compromis om wel siliconentroep in de general vicinity van de meeste componenten te spuiten, maar niet aan de juiste kant van dat ene component waar netspanning op staat, dat nu effectief alleen door een laagje PE van 150 micron gescheiden is van een geaard stuk metaal. Dat is meer dan een schoonheidsfoutje, en het is absoluut niet 'doorslaan' om een voeding daarop af te straffen. Verder commentaar dat ik heb is meuk die allemaal wel toe te staan is als je een adapter zo goedkoop verhandelt, daar bedoelde ik ook echt niet zon punt van te maken (probeerde ik duidelijk te maken met m'n 'meh'). Natuurlijk zie ik liever Delta-kwaliteit voor €1.50 :P

Overigens had ik op m'n telefoon dat sleufje bij de scheidingscap niet gezien. Good job, jammer dat ze dat niet ook bij het netfilter hebben gedaan (waar nog veel kleinere kruipafstanden zijn).

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo, de telemetrie via een 433mhz transmissie werkt;

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/telemetrie/telemetrie10.jpg

Meer:
http://www.modelbouwforum...os/165880-telemetrie.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 17:41:
Omdat je voor nauwelijks meer geld een Fluke kunt kopen in Nederland en daarmee wél betrouwbare meetresultaten hebt. Het is niet zozeer dat Fluke ideaal en geweldig is (hoewel ze vergeleken met de concurrentie best heel goed zijn), maar ze zijn het enige a-merk dat wijdverbreid in NL verkocht wordt. In andere landen kun je goed aan Agilent, Gossen Metrawatt, ABB, etc. komen, en daar is de prijsconcurrentie dan ook wat beter. Nieuwe flukes in nederland zijn flink aan de prijs, zeker de populairste modellen (179, 87V).

Goedkopere meters zijn gewoon zodanig veel minder goed gebouwd en hebben zodanig brakkere specs dat het de moeite niet is. Je betaalt voor een Fluke, met zn fatsoenlijke ingangsbeveiliging, betrouwbare meetresultaten, bouwkwaliteit die het minstens 10 jaar uithoudt met heftig gebruik, 60 à 100 euro. De goedkoopste alternatieve multimeters die enigszins functioneel in de buurt komen kosten 30-40 euro. Why bother? Als je de nieuwprijs niet wil betalen (zoals ik) koop je er een tweedehands. Afgezien van de niche-producten kun je elke full-featured Fluke voor minder dan 125 euro krijgen op marktplaats.

De multimeter is het enige apparaat dat iedere elektrotechnicus, hobbyist of professional, dag in dag uit bezig of af en toe, zijn hele leven nodig zal blijven hebben. Het heeft geen zin om erop te besparen, en het gaat maar om een paar euro prijsverschil. Met een fluke haal je meteen iets binnen dat veel beter is dan de rest. Het is geen kwestie van religie of persoonlijke voorkeur, het is gewoon een ontzettend obvious keuze.

Je kunt een goed idee krijgen van het verschil in bouw door de teardowns van EEVBlog te bekijken.

btw: ik heb in totaal voor mijn Fluke 73, 111, 183 en 187 minder betaald dan voor één nieuwe 80-serie fluke :P Marktplaats is redelijk verzadigd met deze modelletjes, dus je kunt er redelijk goedkoop aan komen.
Ik zit even terug te lezen in dit topic en ik wil hier toch wel nog even op reageren.

Ik vind het namelijk wel ietwat ongenuanceerd.
Er zijn best goedkopere multimeters die prima presteren of zelfs beter dan een Fluke.
Ik heb er inmiddels al heel wat gehad of mee mogen werken.
Waar je voor betaald bij Fluke is robuustheid en consistentie.
Beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld een DeWalt.

Dat betekent zeker nog niet dat de rest meuk is, maar je moet dan wel wat meer opletten, aangezien er wel meer meuk tussen KAN zitten.

Ik verdenk Fluke trouwens ook hier en daar (bij de goedkopere modellen) van "rebranding".
Hetzelfde product wordt dus onder een minder bekende naam verkocht voor veel minder.
Vergelijkbaar met Perles en DeWalt (Perles is echt 100% identiek, wordt zelfs in dezelfde fabriek gemaakt)

Het is gewoon een kwestie van afwegen hoe vaak je zoiets nodig gaat hebben.
Bij veel gebruik zul je ook sneller te maken hebben met gebreken die op gaan treden, schroefjes die lam worden etc.
Een goede Fluke kun je ook gewoon flink buiten gebruiken en (bij wijze van) in de modder laten vallen.
Batterij eruit, afspoelen en ze doen het wel weer :)

Grote afwijkingen kunnen idd voorkomen, maar merendeel staat toch wel netjes vermeldt in de manuals :)

Ik doe het trouwens steeds met twee oude Fluke 8010A en 8050A, ik blijf die zo fijn vinden :D
Daarnaast heb ik nog een goedkope V&A, Velleman, Mastech (is allemaal hetzelfde).
Ding meet echt prima, maar gaat wel bij heftig gebruik kapot na een tijdje :(
(een vriend van me heeft dezelfde en die doet het nog prima)

Dus Fluke is zeker niet heilig, maar je moet gewoon kijken wat je nodig hebt.
Ga je er echt flink gebruik van maken en ben je iemand die toch wat ruig omgaat met apparatuur, dan is het inderdaad wel aan te raden.
Ik ben trouwens nog nooit een multimeter tegengekomen die niet binnen zijn specs kon meten.
(die moet je dan uiteraard wel even controleren ;) )

Belangrijker is nog zelf nadenken bij metingen.
Blind vertrouwen op je meetapparatuur is heel dom en de grootste valkuil van een onderzoeker ;)

One World Concepts

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 14:07
Ik ben op zoek naar een 230V-> 5V (of 3V3) voeding welke slechts 15-20mA moet kunnen leveren.
Sleutelworden: Veilig + "hoog" rendenemt. Hoeft niet galvanisch vrij te zijn (zie onder).
Lange uitvoering:
Een microcontoller schakeling (met drukknoppen, display) welke al 5V (3V3) heeft uit een mini schakelende voeding moet kunnen communiceren met een minimodem welke direct aan de 230VAC hangt.
Optocouplers 6mm moeten zorgen voor scheiding.
Voor de voeding zijn er volges mij 2 oplossingen:
1) eigen 230V-5V voeding. Nadeel vermogen is minder dan 100mW
2) omzetter van 5V-5V met hoge isolatiespanning (en kruipweg (waaraan het vaak ontbreekt)) ook maar 100mW

Beide ideeen zullen uiteraard werken maar het juiste gevoel heb ik bij geen van beiden.
Dus mijn vraag iemand met een beter idee?

• memphis

memphis

Hoeft niet galvanisch vrij te zijn is dan ook niet "veilig"

In dat geval er zijn simpele schakelingetjes met een condensator als een soort serieweerstand en een zener om de netspanning direct omlaag te brengen

Maar een simpele USB stekkerlader is denk ik de juiste richting....

[ Voor 14% gewijzigd door memphis op 03-07-2012 08:57 ]

• mux

mux

99% efficient!

B_FORCE schreef op zondag 01 juli 2012 @ 01:43:
Er zijn best goedkopere multimeters die prima presteren of zelfs beter dan een Fluke.
Laten we duidelijk hebben van het begin van je betoog: het gaat me niet om prestaties, het gaat me 100% om bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van de meting. Het kan me niet schelen als metingen er een paar tienden van een procent naast zitten, want je gebruikt een handheld multimeter niet voor ultranauwkeurig werk. Je gebruikt het om op een handige manier even snel wat te kunnen meten. Daarvoor is het belangrijk dat je meter het altijd doet en dat hij je meteen een goede waarde geeft.
Ik verdenk Fluke trouwens ook hier en daar (bij de goedkopere modellen) van "rebranding".
Hetzelfde product wordt dus onder een minder bekende naam verkocht voor veel minder.
Totnogtoe doet Fluke dat niet.
(...)
Grote afwijkingen kunnen idd voorkomen, maar merendeel staat toch wel netjes vermeldt in de manuals :)
En daar is het volgende: goedkope multimeters (écht goedkope exemplaren, sub-50 euro) hebben zelden tot nooit specificaties by design, het zijn op z'n minst onvolledige specs maar meestal zelfs uit de lucht gegrepen, ongeverifieerde getallen. Ondanks dat de meter zegt dat hij 0.5% nauwkeurig is, blijkt in de praktijk dat hij over z'n temperatuur- en meetbereik meer dan 1.5% doet bijvoorbeeld. Wederom: je betaalt voor de betrouwbaarheid van je meting.
Belangrijker is nog zelf nadenken bij metingen.
Blind vertrouwen op je meetapparatuur is heel dom en de grootste valkuil van een onderzoeker ;)
Absoluut.

Maar ik heb al deze dingen ook al eerder gezegd. Fluke is niet heilig en niet voor iedereen, maar het is een no-brainer voor iedereen die regelmatig met elektronica bezig is. En daarbij heb ik het vooral over tweedehands Flukes in het geval van hobbyisten/studenten en nieuwe exemplaren voor professionele gebruikers. Als je alle multimeters die je kunt vinden in NL en die makkelijk naar NL zijn te vervoeren (uit china, hong kong, etc.) sorteert op prijs en kijkt wat de eerste volledig gespecificeerde, a-merk, betrouwbare en goed gebouwde multimeters zijn, dan komt Fluke als eerste omhoog. Niet dat er geen andere merken bestaan die even goed zijn, maar die zijn slecht verkrijgbaar. Een tijdje terug vertelde DaWaN over zijn Multimetrix - prima merk, maar 100% Frans en hier bijna niet te krijgen. Hij heeft geluk gehad om hem op Marktplaats tegen te komen. Op dezelfde manier ben ik op zoek naar een Gossen Metrawatt/Metrahit Energy meter voor mijn vermogensmetingen - uitstekende meter en bijzonder goed geprijsd vergeleken met de enige twee Fluke alternatieven, maar 100% duits en eigenlijk alleen maar verkrijgbaar door nieuw te importeren. Agilent idem dito.

En het prijsverschil is zowat te verwaarlozen. Uitgezonderd de mensen die hier rondlopen <20 jaar die nog geen salaris in het vak vnagen (daarvan kan ik me voorstellen dat het verschil tussen 30 en 100 euro erg groot is) is het 1, misschien 2 uurtjes werken om een Fluke ipv V&A te kopen. 2 uurtjes die je anders toch zou vergooien omdat je multimeter zonder dat je het doorhebt door z'n batterijen heeft gevreten of andere dingen doet die je niet verwacht. Hell, de meeste mensen geven het tienvoudige aan hun computer uit, zelfs zestienjarigen. Het is een kleine investering in een meter die het je hele leven zal uithouden. Het is iets héél anders dan bijvoorbeeld het verschil tussen een instap-oscilloscoop en een serieuze scope; voor een high-ender betaal je zo 6000 euro, terwijl een instap-rigol misschien 300 euro inclusief btw, invoerrechten, etc. kost. Daar zijn dit soort discussies een stuk gerechtvaardigder.
W.Wonderland schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:25:
Ik ben op zoek naar een 230V-> 5V (of 3V3) voeding welke slechts 15-20mA moet kunnen leveren.
Sleutelworden: Veilig + "hoog" rendenemt. Hoeft niet galvanisch vrij te zijn (zie onder).
Lange uitvoering:
Een microcontoller schakeling (met drukknoppen, display) welke al 5V (3V3) heeft uit een mini schakelende voeding moet kunnen communiceren met een minimodem welke direct aan de 230VAC hangt.
Optocouplers 6mm moeten zorgen voor scheiding.
Voor de voeding zijn er volges mij 2 oplossingen:
1) eigen 230V-5V voeding. Nadeel vermogen is minder dan 100mW
2) omzetter van 5V-5V met hoge isolatiespanning (en kruipweg (waaraan het vaak ontbreekt)) ook maar 100mW

Beide ideeen zullen uiteraard werken maar het juiste gevoel heb ik bij geen van beiden.
Dus mijn vraag iemand met een beter idee?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mEUAHeGERYd4Mf3Le3SJC7eY/full.png

Ik ben een diode(brug) vergeten maar ben te lui om het plaatje aan te passen.

Dit is de eenvoudigste soort ongescheiden laagspanning AC-voeding met enig rendement. Het probleem met deze dingen is alleen dat de componenten heel gauw groot worden. Je zit met een hele nasty 3.3V ter hoogte van de zener, dus je moet idealiter een LC-filter op de uitgang (gevormd door LO en CO) bouwen, en de componenten daarvan moeten in de orde van 10mH en 10mF zijn om 100Hz effectief weg te filteren (met -12dB of beter). Dat zijn zelfs voor een paar mA al flink grote componenten, dus in de praktijk gebruik je een 8V zener en een LDO die er een nette 3.3V van maakt.

Nog een nadeeltje van deze schakeling is dat je een beetje met veiligheid zit. De low-value hoogspanningscondensator is prima in kleine vorm te krijgen, maar de hogere waarde (die daardoor een lagere wisselspanning over zich heen krijgt) betekent dat je het liefste een 10 of 16V exemplaar gebruikt, dus als er iets misgaat in je circuit explodeert dat ding lekker. Je moet dus voldoende bescherming inbouwen: er moet op zijn minst een MOV, potted zekering en een dikke (0.5 of 1W) zener in om er zeker van te zijn dat het circuit veilig faalt. Met andere woorden: dit soort voeding wordt al heel gauw fysiek groter en duurder dan een schakelende voeding.

Een betere optie is om een schakelende voeding te bouwen, die net als een moderne telefoonlader een heel laag quiescent verbruik heeft. Er zijn tegenwoordig een hele hoop bijzonder gemakkelijk toe te passen off-line (direct op 230V aan te sluiten) flyback controllers met geïntegreerde mosfet, bijv. van national en TI, en ook Linear als je echt duur wil doen. Het probleem wat je daar weer krijgt is dat je ergens een custom trafo vandaan moet halen. Dat is niet heel erg moeilijk (ook niet voor <100 stuks), maar ik heb er totnogtoe nog geen ervaring mee dus kan je niks aanraden.

Wat betreft kruipafstand: het is niet erg om maar 0.8mm kruipafstand bij 230V te hebben, als je maar kunt garanderen dat het diëlektricum het altijd kan hebben. Open soldeercontacten op zo'n kleine afstand is een absolute no-go, maar als je het in epoxy pot is er helemaal niks aan de hand.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Farnell heeft wel een aantal leuke Agilent instap meters hoor :)
http://nl.farnell.com/agi...digital-u1177a/dp/2084544

Voor 86 euro een gecalibreerde meter met bluetooth adapter vind ik een aardige deal :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mux

mux

99% efficient!

Yep, dat zijn de nieuwe Escort-rebrands van Agilent. Zie http://www.eevblog.com/fo.../agilent-u1231a-teardown/

Ik wist niet dat die al in NL te koop waren... Ze zijn net nieuw sinds ~eind 2011.

Verwijderd

Jammer dat het ding geen stroom kan meten, de U1233a kan dat wel voor 144 euro (ook inclusief bluetooth adapter). 40 euro goedkoper dan een Fluke 115, blijft een scherpe deal.

• maikel
  • Laatst online: 19-11 15:45
Een hele tijd terug heb ik hier op het forum eens gevraagd of er RGB-spotjes bestaan die zelf aan te sturen zijn. Daarmee kwam ik destijds niet veel verder (behalve het grote DMX-spul), maar inmiddels heb ik via DX de onderdelen voor een spotje binnen. Hierbij heb ik een RGB LED emitter besteld, welke er precies in past.

De emitter heeft de volgende specs:
Driving voltage and current per channel:
Red: 2.5V ~ 3.0V, 350mA
Green: 3.2V ~ 3.8V, 350mA
Blue: 3.2V ~ 3.8V, 350mA
Het printje dat de spot aanstuurt gebruik ik ook voor LED-strips en werkt dus met 12V. Inmiddels heb ik het spotje wel werken met dit printje, maar daarvoor moest ik wel een paar flinke weerstanden er tussen hangen: 27ohm en 30ohm van 5W.
Nu vroeg ik me af of dit niet wat efficiënter kon door op 5V te gaan werken. Hierdoor zou ik veel kleinere weerstanden kunnen gebruiken, welke mogelijk zelfs in het spotje zelf kunnen worden weggewerkt.

Het nadeel is alleen dat enige afwijking in de spanning over de LED meteen grotere gevolgen heeft.
Wellicht is er nog een andere mogelijkheid waardoor ik minder vermogen hoef te dissiperen?
Wat is jullie advies?

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 04-07-2012 09:39 ]

• mux

mux

99% efficient!

Een betere driver-print die constant current ipv PWM spanning doet? Zonder zoiets kan het niet efficiënter zonder lineariteit te verliezen.

• maikel
Hmm, daar was ik eigenlijk al bang voor ja. Maar wat is er nodig om mijn huidige print 'om te bouwen' naar een 'constant current' variant? Ik wil namelijk zo min mogelijk aanpassen.
Is het mogelijk er een extra printje tussen te hangen die de (12V) PWM als input heeft en zorgt voor een constante stroom?

De driver die ik nu gebruik is deze:
Afbeeldingslocatie: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/340476_206248706112617_1169118542_o.jpg

Hierbij heb ik dus aan de 'signal out' de drie weerstanden hangen. Normaal gesproken hang ik hier direct mijn LED-strips aan, wat prima werkt.

Zou het zo simpel zijn als het aansluiten van deze driver: http://www.diodes.com/datasheets/ZXLD1350.pdf? Deze zou volgens mij dan ook direct aan de PWM-uitgang van de microcontroller gehangen kunnen worden.

[ Voor 46% gewijzigd door maikel op 04-07-2012 11:29 ]

• mux

mux

99% efficient!

Dat is wellicht het makkelijkste ja. Je moet dan de 12V apart doortrekken naar de Vin van die chip en de ADJ-ingang met een pullup aan je PWM-uitgangen hangen. Je kunt dan de TC4423 en transistoren weghalen en de ADJ-pin direct aan de micro hangen.

edit @ hieronder: fixed... m'n handen schreven iets anders dan wat m'n brein bedoelde :P

[ Voor 16% gewijzigd door mux op 04-07-2012 12:43 ]

• maikel
mux schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:44:
Dat is wellicht het makkelijkste ja. Je moet dan de 12V apart doortrekken naar de Vin van die chip en de PWM-uitgang met een pullup aan je PWM-uitgangen hangen. Je kunt dan de TC4423 en transistoren weghalen en de ADJ-pin direct aan de micro hangen.
Ik heb er meteen maar een paar besteld. Wel jammer dat het weer een tijdje duurt voordat die binnen zijn.
Die TC4423 en transistoren kunnen inderdaad weg ja.

Wat bedoel je overigens met 'PWM-uitgang met een pullup aan je PWM-uitgangen hangen'? Die PWM-uitgangen moeten toch juist aan de ADJ-pin komen?
In de datasheet staat wel een voorbeeldje met een microcontroller: daar hangt de uitgang via een 10k-weerstand direct aan ADJ.

[ Voor 3% gewijzigd door maikel op 04-07-2012 12:20 ]

• Hans1990
  • Niet online
Je kan die idd direct aan de micro hangen. In de omschrijving staat op welke frequentie je hem kan gebruiken. Door het lage doorlaat filter van 4kHz zal hij de waarden gaan 'middelen' als het ware waardoor je hem analoog kan dimmen; je zet de DC stroom door de LED's lager.

Als je op 500Hz dimt heeft het filter geen invloed dus zet hij snel de converter aan en uit. Hiermee heb je een groter dimbereik, blijkbaar is voor deze chip de situatie of 'uit' of 25%+ aan. Ik denk als je b.v. 500Hz PWM er op zet de LED's met deze chip prima te dimmen is.

Volgens mij zijn er nog wel meer chipjes die zo'n 300mA kunnen dimmen van TI, maar waarschijnlijk stukken duurder.
mux schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:15:
Yep, dat zijn de nieuwe Escort-rebrands van Agilent. Zie http://www.eevblog.com/fo.../agilent-u1231a-teardown/

Ik wist niet dat die al in NL te koop waren... Ze zijn net nieuw sinds ~eind 2011.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 22:46:
Jammer dat het ding geen stroom kan meten, de U1233a kan dat wel voor 144 euro (ook inclusief bluetooth adapter). 40 euro goedkoper dan een Fluke 115, blijft een scherpe deal.
Idd, op conrad staan ze ook, zelfde prijzen als farnell maar dan zonder accesoires. Volgens mij heb je ook de 1241 series voor 200 euro, die meter is eigenlijk helemaal compleet, 10k count en volgens mij levert Agilent redelijk tot goede meters.
Wellicht leuke 'instapper'.. een Fluke 85 of 87 is ook mooi en (uit m'n hoofd) ongeveer gelijke specs, maar echt zoveel duurder.
Tenzij ik misschien een oude kan scoren op marktplaats :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hans1990 op 04-07-2012 12:46 ]

• mux

mux

99% efficient!

maikel schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:17:
[...]

Ik heb er meteen maar een paar besteld. Wel jammer dat het weer een tijdje duurt voordat die binnen zijn.
Die TC4423 en transistoren kunnen inderdaad weg ja.

Wat bedoel je overigens met 'PWM-uitgang met een pullup aan je PWM-uitgangen hangen'? Die PWM-uitgangen moeten toch juist aan de ADJ-pin komen?
In de datasheet staat wel een voorbeeldje met een microcontroller: daar hangt de uitgang via een 10k-weerstand direct aan ADJ.
Ik had het al gefikst in de vorige post, maar ten overvloede: ja, ik had iets vaags geschreven. In de datasheet staat dat de ideale manier is om je PWM-uitgangen met een open-collector/open-drain-torretje aan de adj-pin te hangen, zodat hij gebruik kan maken van de interne pullup in de zetex-chip. Als je netjes wil zijn kun je dat doen, maar persoonlijk zou ik hem er gewoon direct aan hangen :P

Soms moet alles persé perfect zijn van mij, andere keren ben ik een totale beunhaas :P
Hans1990 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:40:
Idd, op conrad staan ze ook, zelfde prijzen als farnell maar dan zonder accesoires. Volgens mij heb je ook de 1241 series voor 200 euro, die meter is eigenlijk helemaal compleet, 10k count en volgens mij levert Agilent redelijk tot goede meters.
Wellicht leuke 'instapper'.. een Fluke 85 of 87 is ook mooi en (uit m'n hoofd) ongeveer gelijke specs, maar echt zoveel duurder.
Tenzij ik misschien een oude kan scoren op marktplaats :)
De 124x-serie is nog wel een stapje onder de Fluke (1)8x-meters hoor... Spec-wise dan. Het lijkt meer een soort tegenhanger van de vergelijkbaar geprijsde 17x-serie meters. Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde als in de consumentenelektronica: concurrenten baseren de prijs van hun producten op die van de concurrentie, niet op basis van wat het ding nou eigenlijk kost om te maken.

Nog een tip voor mensen die daarin geinteresseerd zijn: Warmtebeeldcamera voor 900e. Deze gebruiker heeft hem er al een paar weken op staan en prijst hem telkens weer 500 euro af (vorige keer dat hij erop stond was hij nog 1500 euro, daarvoor 2000). Ik hoop er nog altijd op dat hij hem afprijst naar 500 euro zodat ik hem kan kopen, maar anders: grijp je kans, deze meuk is gewoonlijk niet onder de 3000 euro te vinden.

• LED-Maniak
  • Nu online
Hoe gaaf is dit zeg:

Rijd zeer stabiel!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 14:07
mux schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:26:

[...]

[afbeelding]

Ik ben een diode(brug) vergeten maar ben te lui om het plaatje aan te passen.
Bedankt Mux voor je uitvoerige aantwoord.
Idee van je schema was direct duidelijk en met jouw voors en tegens nog verder op het web gezocht naar verder informatie, uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dit hem ook niet wordt.

In de tussentijd heb ik nog even verder gekeken naar de tweede optie welke ik had (omzetter van 5V-5V met hoge isolatiespanning (en kruipweg (waaraan het vaak ontbreekt)) ).
Na het bestuderen van de datasheets van diverse fabrikanten blijkt dat de goedkopere (<€10) niet geschikt zijn als veiligheids scheidingstrafo en alleen als SELV trafo gebruikt mogen worden testspanning (>2KV) en pcb pin spacing (>6mm) deed mij in eerste instantie vermoeden dat dit ook een oplossing was.

Het gaat dus een tweede mini schakelende voeding worden.
Ik heb diverse datasheets bekeken (ook Power integrations heeft hele leuke IC's)
Diverse leveranciers kunnen "standaard" trafos voor standaard "spannigen" leveren dus dat is ook geen probleem.

In mijn zoektocht kwam ik ook de "electronische" trafo's tegen. Verschillende traditionele trafo leveranciers leveren of leveren binnenkort een komplete PCB "trafo" waarin alles aanwezig is (90-260VAC in / 5VDC uit).
Zo iets gaat de dus waarschijnlijk worden.
Alleen nog even uitzoeken of de versies welke 2 secundaire uitgangen hebben onderling de safety class hebben (voor pri-sec en sec-sec wordt alleen de test spanning genoemd (>4kV) (van de DC/DC omzetters heb ik al geleerd dat dit niets over de safety norm zegt))

[ Voor 0% gewijzigd door W.Wonderland op 05-07-2012 22:10 . Reden: typo ]

• mux

mux

99% efficient!

Voor wat betreft de veiligheidsklasse is de makkelijkste methode om underwriters-testrapporten op te vragen, dus UL, Kema, TÜV, etc.. Zijn die er niet, dan weet je dat je met sub-1kV isolatie, consumer class te maken hebt. Hebben ze dat wel, dan kun je precies opzoeken aan welke normen ze voldoen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Praktisch vraagje, volgend jaar krijg ik 10 tablets in m'n klasje. Laden op via USB (5volt dus) maar ik heb weinig zin om 10 adapters in een verlengblok te prikken. Hebben we daar een elegantere oplossing voor? Mijn elektronicaniveau is behoorlijk gedaald de laatste tijd en kan het gewoon echt niet meer bedacht krijgen.

• mux

mux

99% efficient!

Dus je wil eigenlijk bijv. een usb-hub met 10 high current poorten, en daar dan één beefy adapter op aansluiten?

Die bestaan commercieel niet echt, maar je kunt een poging wagen hem te maken (wil ik ook best bij helpen). Weet je precies wat voor tablets het zijn en heb je er een om mee te experimenteren? Het verschilt nogal tussen fabrikanten hoe ze meten of ze met een high-current (oplaad-)poort te maken hebben, dus er is geen 100% werkt direct-oplossing.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Maken is geen enkel probleem, solderen kan ik wel :) Heb in een grijs verleden bergen dingen zelf ontworpen maar voedingen heb ik me nooit in gemengd.

Krengen liggen opgesloten voor de vakantie in de kluis, kan er dus niet bij. Zijn standaard Huawei Ideos S7 tablets. Er zit een heel goedkoop 3knaken opladertje bij (smullen voor jou ;) )

Ik denk dat ik voorlopig al heel erg geholpen ben met een dikke 5volt bron waar ik meerdere USB poortjes op aan kan sluiten (moeten er dan diodes in de + lijnen om de tablets van elkaar te isoleren oid? Ik klets maar wat, heb echt gewoon geen idee!)

link op Samenkopen Dit zou wel een erg goedkope oplossing zijn met wat USB aansluitingen en een kastje en ik ben er al. Jij krijgt er vast jeuk van maar is het goed genoeg?

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 06-07-2012 21:55 ]

Verwijderd

Is dat nou serieus een immitatie-MeanWell voeding? Een echte is niet eens veel duurder.

Ik zou overigens de originele adaptertjes gewoon gebruiken, of je moet echt een stroombegrenzer per poortje maken. Stel dat er wat mis gaat (connector beschadigd, draadbreukje etc.) dan kan zo'n voeding gewoon 10A gaan leveren door een enkel USB kabeltje. Je hoeft dan iig niet meer naar de fout te zoeken, die zal vrij goed zichtbaar zijn.

• memphis

memphis

mux schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 21:22:
Dus je wil eigenlijk bijv. een usb-hub met 10 high current poorten, en daar dan één beefy adapter op aansluiten?
Dat werkt niet zomaar, als de hub niet aan een PC hangt zal een gemiddelde USB apparaat niet gaan laden.
Als je even zoekt op schakelingetjes van USB laders kom je erachter dat aan de datalijnen van de USB poort een weerstandje gehangen moet worden om het apparaat standalone tot laden te dwingen.

Met deze gegevens kan je dus vrij makkelijk 1 dikke voeding maken met een zooi USB kabels

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:11

Stekeltje

Nothing to see here move along

basst85 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:55:
“Soldering is Easy” Complete Comic Book:
http://mightyohm.com/blog...ering-is-easy-comic-book/

Leuk gemaakt, wie maakt de Nederlandse vertaling? :)
Ik ga nu aan de slag, ik vind het een erg leuk en duidelijk stripje!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lekker laat :+ , maar heb het standby-LED projectje nu op een breadboard zitten.
Op zich werkt het goed, 2e 5v bron weg en LED gaat knipperen:
[YouTube: http://youtu.be/keK5DIUd0tw]

De fade-in vind ik wel goed (al mag die nog wel íetsje langer duren), maar ik vind de fade-out echter geen fade-out, de LED gaat sneller uit dan dat ie aangaat. Waarschijnlijk moet ik even met de weerstandswaarden spelen. Daarnaast blijft het LEDje tussen het faden te lang voluit branden, zodra de LED voluit brand moet de fade-out beginnen en nadat de LED uit is gelijk weer de fade-in.

En ik zit nog met dat het LEDje niet brand wanneer beide spanningen aanwezig zijn. Ik dacht dit op te lossen door de 2e 5v bron via een weerstand met de LED te verbinden zodat de LED brand wanneer beide voedings-spanningen aanwezig zijn en gaat knipperen als die 2e wegvalt, maar dat zorgde er alleen voor dat de transistor niet meer werkte:/

Maar goed, dit is al een mooi begin :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• maikel
Ik heb inmiddels mijn ZXLD1350's binnen. Damn, wat zijn die dingen klein! :( Dat wordt nog lastig solderen.
Eens kijken of dat wat gaat worden. :/

[edit]
Nou, dat wordt dus helemaal niks. Zeker niet zonder een printje met de juiste baantjes.

Wat is buiten deze drivers dan de meest ideale manier om vanuit een microcontroller een stroom van 350mA te krijgen die ik kan laten PWM'en?

[ Voor 45% gewijzigd door maikel op 17-07-2012 23:09 ]

Verwijderd

1mm spacing is toch makkelijk te doen? Gewoon dead bug, zie bijv. YouTube: EEVblog #181 - Dead Bug Prototype Soldering
Hij gebruikt een mooi proto bord, maar met gaatjes- of stripbord werkt 't net zo goed.

• maikel
Dat ziet er inderdaad niet eens zo lastig uit. :) Ik zal nog wel eens wat proberen.
Het probleem is alleen wel dat ik als draadjes meestal de aders van een UTP-kabel gebruik, maar die mantel smelt nogal snel. Bij normale chips is dat geen punt, aangezien de afstanden groot genoeg zijn. Maar hier kan 1mm al kortsluiting maken natuurlijk. Dat maakt natuurlijk weinig uit, gezien het filmpje. :)
Punt 2 is dat ik op dit moment geen flux heb.

[edit]
Morgen toch maar eens flux halen. Hopelijk lukt het dan wel: inmiddels is m'n chip al een paar pootjes armer en het zou me verbazen als de rest nog wel werkt. :(

[ Voor 87% gewijzigd door maikel op 18-07-2012 00:05 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:35:
Is dat nou serieus een immitatie-MeanWell voeding? Een echte is niet eens veel duurder.
Een echte is zelfs nog goedkoper!

Dato DUO synth voor twee

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 19:03:
[...]

Lekker laat :+ , maar heb het standby-LED projectje nu op een breadboard zitten.
Op zich werkt het goed, 2e 5v bron weg en LED gaat knipperen:
[video]

De fade-in vind ik wel goed (al mag die nog wel íetsje langer duren), maar ik vind de fade-out echter geen fade-out, de LED gaat sneller uit dan dat ie aangaat. Waarschijnlijk moet ik even met de weerstandswaarden spelen. Daarnaast blijft het LEDje tussen het faden te lang voluit branden, zodra de LED voluit brand moet de fade-out beginnen en nadat de LED uit is gelijk weer de fade-in.

En ik zit nog met dat het LEDje niet brand wanneer beide spanningen aanwezig zijn. Ik dacht dit op te lossen door de 2e 5v bron via een weerstand met de LED te verbinden zodat de LED brand wanneer beide voedings-spanningen aanwezig zijn en gaat knipperen als die 2e wegvalt, maar dat zorgde er alleen voor dat de transistor niet meer werkte:/

Maar goed, dit is al een mooi begin :)
Volgens mij is de oplossing verbazingwekkend simpel, ik moet er een stel diodes tussen plaatsen om te voorkomen dat de stroom van de 2e stroombron ergens heen gaat waar deze niet heen moet. Andersom ook, dat de stroom van de 1e stroombron niet richting de 2e kan.

Nu maar wachten op de diodes die in bestelling staan. Heb die niet op voorraad helaas.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hans1990
  • Niet online
maikel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:34:
Dat ziet er inderdaad niet eens zo lastig uit. :) Ik zal nog wel eens wat proberen.
Het probleem is alleen wel dat ik als draadjes meestal de aders van een UTP-kabel gebruik, maar die mantel smelt nogal snel. Bij normale chips is dat geen punt, aangezien de afstanden groot genoeg zijn. Maar hier kan 1mm al kortsluiting maken natuurlijk. Dat maakt natuurlijk weinig uit, gezien het filmpje. :)

[edit]
Morgen toch maar eens flux halen. Hopelijk lukt het dan wel: inmiddels is m'n chip al een paar pootjes armer en het zou me verbazen als de rest nog wel werkt. :(
Alles voorvertinnen en niet hard drukken.
Hoewel ik kan voorstellen dat met 'onjuist' gereedschap je met minste beweging al iets stuk maakt.

Ik heb laatst een LED drivertje gemaakt op geetst printje. Zo'n SOT23-5 geval. Ik had eerst de printjes gemaakt en toen kreeg ik de onderdelen pas binnen..

Oops, ik heb een SOT323-5 footprint er opgezet ipv een SOT23-5. Dus het IC was een slag te groot.

Ik heb hem er volgens maar 'scheef' opgezet en voorzichtig een 2 pinnen naar binnen gebogen zodat die niet te ver uitstaken (en zodoende anders de batterij zal kortsluiten). Het werkte ook nog, maar wel een gepiel en heb ook nog 2 chips in het process gesloopt (1 pin brak af, 1 kortgesloten :D)
Had geen flux, omdat ik op een PCB zat was het niet zo zeer moeilijk gepiel om er draadjes goed op te krijgen, maar niets af tebreken of kort te sluiten (ground plane clearance was ook veels te klein).

• mux

mux

99% efficient!

Hmm, ik zit erover te denken om een paar beginner- en traditioneel consultant-diensten aan te bieden met m'n bedrijf. Ik zie een hoop dingen in (semi)pro elektronisch ontwerp waar ik wellicht bij kan helpen en tegelijk wat aan kan verdienen:

- Reviewen en ontwerphulp bij elektronisch ontwerp. Wat me telkens opvalt bij zelfs grotere elektronische ontwerpbureaus (20+ mensen) is dat ze zelden meer dan 1 persoon per taak hebben, en dat daardoor een hoop ontwerpen min of meer door één persoon worden gemaakt. Veruit de meeste elektronische consultants/ontwerpers werken volledig in hun eentje. Consequentie: onnodige extra revisies, inefficient ontwerp, meuk waar totaal overheen wordt gekeken, etc. De overduidelijke oplossing hiervoor is simpelweg consultants inhuren, maar dat wordt niet gedaan vanwege de hoge kosten (een review of audit kost je gemakkelijk 1-2k euro). Met een transparante kostenstructuur denk ik dat dit best te doorbreken moet zijn.

- Ontwerp van kleine projecten, all-in schema+layoutprijs, aparte kosten voor materiaal. Dit is meer iets gericht op leken of amateurs: vaak willen ze iets maken (wat zooooooooovaak langskomt in dit topic bijvoorbeeld) maar doen ze dat niet of suboptimaal omdat ze de tijd, kennis en ervaring niet hebben om snel iets in elkaar te flansen. Prijzen zouden dan bijvoorbeeld in de richting van €100-€250 voor een simpel ontwerp gaan.

- Prototype assemblage. My god, wat is daar een markt voor. Bijna alle ontwerpbureaus met 20+ werknemers hebben een eigen assembly-persoon, waardoor er opvallend weinig onafhankelijke assemblers in Nederland zijn. Wil je iets laten assembleren, dan moet je gelijk door de molens van Olimex of één van de vele sites met - wederom - geen duidelijke prijsstructuur en geen indicatie van wat ze precies voor je kunnen betekenen. Veel bedrijven doen geen one-offs (of je betaalt er vrij hoge bedragen voor, typisch €175+), alleen runs van minstens 10 borden. Ook zijn er maar weinig bedrijven die én assemblage én component sourcing voor je willen doen.

Denken jullie dat ik kans maak om dit soort diensten aan te bieden? Heeft het zin? Ik ben nu op het punt dat ik zeker het niveau en de kunde heb om het aan te kunnen bieden, en met die bagage wil ik eigenlijk langzaamaan geld verdienen om m'n lab verder uit te breiden (en m'n huur te betalen :P). Het inkomen wat ik nu uit ontwerpwerk trek is net niet genoeg om naast de noodzakelijke leefkosten ook nog het leukere soort apparatuur te kunnen kopen, wat ik wel langzamerhand wil doen.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02
Ja er is gelukkig nog steeds een markt in Nederland voor (proto) assemblage. De vraag is of je al een doelgroep voor ogen hebt en die ook kunt bedienen.

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik denk dat het best tegen gaat vallen. Iemand die assembleert kost zo'n 2k per maand en doet niets anders. Daar kan je het zelf niet voor doen; gezien je ook nog klanten aan moet trekken. Particulieren leveren zit ook weinig geld in(tenzij je een bepaald soort vind), de meeste vinden 100 euro al veel voor een schakeling.

Sorry voor de wat sobere reactie. ;)

• Hans1990
  • Niet online
Je hebt niet genoeg aan freelance ontwerpwerk? Te weinig werk, niet genoeg uren per opdrachten, te laag uurloon, te veel kosten/onvoorziene dingen? Of koop je gewoon direct scopes van 5000 euro die na 2 maanden weer terug verdient moeten zijn? (zou ik ook doen hoor, :P )

Ik heb alleen (stage)ervaring bij kleine bedrijfjes helaas. Dus neem het met een korreltje zout, of doe wat je er maar mee
Goed, ik zie vaak 1 of 2 'design teams'. Je ziet bij dat soort bedrijven dat ze vaak alles zelf uitpluizen, waar bij software en hardware gescheiden is. Meerdere projecten = meerdere gescheiden teams.
Wat ze niet weten gaat regelrecht naar Field Application Engineers van de lokale leverancier (b.v. avnet of silica, nog een paar anderen).

Ik ben echter wel van mening dat als een 'knoop doorhakken' door 1 individu in een bedrijf wordt gedaan, ze misschien eens moeten denken over een technische meeting en de inhoud daar van. Meestal leg ik dat soort dingen voor bij betrokkenen van het ontwerp. Waar wil je het anders over hebben?Dat kan soms ook wel mondeling gaan, maar dat is minder 'productief'.
Misschien dat het in kleine bedrijfjes iets makkelijker gaat omdat je vaak bij elkaar op de vloer zit en zo na elkaar toeloopt enz. Maar communicatie is niet onbelangrijk.
Zo heb ik bij kleine bedrijfjes vaak halve schema's met bestaand werk aan kunnen vullen. Het 'specifieke' werd toegevoegd, print ontworpen, en bestellen maar. De rest is documenteren en communiceren.

Proto assemblage lijkt me erg gerichte markt.Zelfs bij de kleine bedrijven die ik ken zijn ze allen van plan geweest een eigen reflow oven aan te schaffen. Eentje heeft het gedaan, voor prototypes en kleine series. Werkt prima. Probleem; de ingenieur zit het in elkaar te beunen, omdat de normale productielui (die kabeltjes en TH printen solderen) niet weten hoe het werkt. Maar toen ik er weg ging werden daar handleidingen voor geschreven..
Anderen hadden wel adresjes waar ze het deden, maar dat ging vaak om QFN (die niet met hete lucht willen) en BGA gevallen.
Het zou kunnen, maar ik denk dat een bedrijf van 20 man al meer heeft staan. Dus je zou dan toch wel iets uitzonderlijks moeten aanbieden (of toevallig een paar mensen met twee linkerhanden tegen komen die van een TSOP al bang worden)>
Ik hoor van b.v. een klasgenoot dat zijn stagebedrijf 20-30 man had en een eigen productielijn met pick&place, stencil , reflow enzo hadden staan. Zijn printje bevatte daardoor overal QFN & BGA chips..

Simpele projecjtes van 250 euro klinken alsof je die eigenlijk van de plank trekt en opstuurt. ;) Ja, je doet het waarschijnlijk voor 'de buurman' (als het ware), die niet 2500 euro voor een klein project gaat ophoesten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 18-07-2012 23:11 ]

• mux

mux

99% efficient!

@jeronimo+LED-Maniak: dat is precies waar ik ook mee zit met het punt van proto-assemblage. Ik heb geen duidelijke doelgroep voor ogen, dus ik heb geen idee hoe ik me in die markt wil kunnen gooien. Echter, er is zeker een markt. Om maar een voorbeeld te geven: op de universiteit wordt (intern) €175 gefactureerd voor assemblage bij bijvoorbeeld DEMO (delft electromechanische ontwikkeling). Dat is op projectbudgetten van €4500/jaar (ja, het is echt extreem karig op de universiteit als je geen leerstoelhouder bent) een flinke hap en de mensen die die projecten doen zijn theoretici, geen handige mensen. Hetzelfde geldt voor 9/10 startups op Yes!Delft, meuk die op TNO gedaan moet worden, etc. Ik ben natuurlijk erg scheefgetrokken in mijn oordeel hierover doordat 50% van de bedrijven die ik ken delft-gerelateerd zijn, maar er moet iets te doen zijn.

@Hans1990: ik kan niet klagen over mijn inkomsten, maar ik wil ook andere dingen doen dan design engineer spelen zonder dat dat puur in m'n vrije tijd gebeurt. Vijf jaar geleden kon dat, nu wil ik een zekere hoeveelheid geld uit m'n tijd kunnen trekken zodat ik kan blijven doorbouwen. M'n werk betaalt m'n leefkosten en spaarpot, maar ik kan bijvoorbeeld niet minder kritische apparatuur kopen zoals een warmtebeeldcamera (zie opmerkingen eerder hierover, wat heb ik daarover zitten kwijlen), knappe LCR meter, etc. Dus twee vliegen in één klap. Het soort werk waar ik het over heb is wat ik zie als het snijvlak tussen 'dit wil ik eigenlijk wel graag doen' en 'dit zouden andere mensen ook misschien wel willen'. Het ontwerpen van knipperlichten voor fietsen (wat ik naast me heb liggen) is enkel dat eerste :P

Wat betreft assemblage: Dat is dus wat ik eerder al probeerde te zeggen: elk elektronisch ontwerpbureau dat iets is heeft wel meuk staan om proto's te maken. Dat is ook best essentieel. Als je 'echt speciale dingen' wil doen kun je al naar de assemblers van dit land, en als je meer dan 100 stuks wil maken kun je naar Olimex.. Het gaat me om de ZZP'ers, studenten, amateurs etc. in dit land. Geen idee of daar een vruchtbare markt in zit, of wat acceptabele prijzen zijn, maar ik heb gemerkt dat daar nog wel het gat zit. Vrijwel alles in elektronica-ontwikkeling is in de afgelopen 10 jaar gedemocratiseerd: je kunt tegenwoordig elk soort printplaat in china laten maken en binnen een week laten afleveren voor minder dan €100 (tweelaags kleine printjes zelfs voor €10), je kunt elk soort component in elke hoeveelheid binnen een dag bij Farnell krijgen, je kunt elk soort soldeergerei voor een habbekrats op ebay krijgen, er zijn gratis en hele goede EDAs en het internet staat vol met alle kennis die je nodig hebt om from scratch een deeltjesversneller te ontwerpen. Maar nog steeds is er altijd de vraag: nu heb ik mijn eerste SMD printplaat ontworpen, waar laat ik hem assembleren en wat kost het? Voor mensen die niet 24/7 bezig zijn met elektronisch ontwerp zit daar nog een gat - naar mijn idee.

Simpele projectjes van 250 euro zijn inderdaad meuk die ik van de plank trek of direct kopieer uit appnotes: sub-50 component bordjes met ruwweg 4 uur ontwerptijd. En dan wat extra aandacht naar manufacturability, design rules en wat ondersteuning in het gebruik. Voor dat soort geld is het niet mogelijk om iets helemaal op specificatie te maken.

• jeronimo
Wat betreft assemblage: Dat is dus wat ik eerder al probeerde te zeggen: elk elektronisch ontwerpbureau dat iets is heeft wel meuk staan om proto's te maken.
Nee, dat is niet mijn beleving. Die zitten op een dusdanig niveau dat het niet lonend om in equipement te investeren om het zelf te doen.
Het gaat me om de ZZP'ers, studenten, amateurs etc. in dit land. Geen idee of daar een vruchtbare markt in zit, of wat acceptabele prijzen zijn, maar ik heb gemerkt dat daar nog wel het gat zit.
Wel het gat maar geen budget, het zal niet mee vallen om daar je marge te pakken.
Maar nog steeds is er altijd de vraag: nu heb ik mijn eerste SMD printplaat ontworpen, waar laat ik hem assembleren en wat kost het?
Oftewel, zonder enige kennis van assemblage ik iets ontworpen en dat moet nu gemaakt worden. Als de assembleur nu roept dat zelfs de basic design rules overtreden zijn, wie moet ik dan geloven.
Twee opties:
a. Niet zeuren, maar gewoon maken.
b. Misschien heeft de assembleur wel ervaring waar ik mijn voordeel mee kan doen.

Houd in ieder geval je tooling in de gaten. Een designer die alleen een setje gerbers en een bitmapje van het schema kan aanleveren, is niet meer van deze tijd.

• David
@mux: tof om te horen dat je je kennis & skills wilt inzetten ten behoeve van de kleinere spelers op de elektronicamarkt. Een reactie vanuit mijn 2 jaar lange ervaring met freelance/zzp'erschap met af en toe wat elektronica-opdrachten:

1. Reviewen en ontwerphulp: je hebt gelijk dat hiervoor de drempel erg hoog is. Als bedrijf kun je ofwel zelf doormodderen, of de knoop doorhakken en een serieuze audit aanvragen. Als je daar tussenin gaat zitten bied je zeker een interessante dienst aan. Moeilijk gaat worden hoe je dit aan de man brengt - de mensen die de waarde ervan inzien willen best een audit betalen. De mensen die jij vooral kunt helpen zijn de mensen die de waarde van zo'n dienst misschien niet helemaal inzien. Je zult je klanten dus voor een deel moeten opleiden - ze goed vertellen welke meerwaarde jouw dienst biedt.

2. Ontwerp van kleine projecten en one-offs voor amateurs en hobbyisten: erg veel vraag en erg leuk, maar het mooie van een hobby- of amateurproject is dat tijd voor de hobbyist gratis is. Voor jou niet - jij verkoopt jouw tijd. Voor een hobbyist is €100 al snel veel. Daar gaat dan nog BTW vanaf – voor €84 kun jij geen klant binnenhalen, ontwerpprojectje doen, heen en weer mailen en er nog geld aan overhouden ook.
Uiteindelijk kun je vanuit jouw positie veel beter een aantal kwaliteitsblogs schrijven (petje af voor alles wat je tot nu toe opgeschreven hebt!) zodat de hobbyist het zelf beter kan.

3. Protoype-assemblage: JA! JA! Graag! Hier is inderdaad een groot gebrek aan. Als je het een beetje efficiënt kan regelen weet ik zeker dat je orderportefeuille meteen vol zit. Ik weet je te vinden ;)

Dato DUO synth voor twee

• mux

mux

99% efficient!

jeronimo schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 00:18:
Wel het gat maar geen budget, het zal niet mee vallen om daar je marge te pakken.
Eens, maar in eerste instantie vind ik het ook niet zo ontzettend belangrijk om m'n minimum €45/uur daar uit te trekken. Het gaat mij ook een beetje om het helpen van die klasse ontwerpers.
Oftewel, zonder enige kennis van assemblage ik iets ontworpen en dat moet nu gemaakt worden. Als de assembleur nu roept dat zelfs de basic design rules overtreden zijn, wie moet ik dan geloven.
Twee opties:
a. Niet zeuren, maar gewoon maken.
b. Misschien heeft de assembleur wel ervaring waar ik mijn voordeel mee kan doen.

Houd in ieder geval je tooling in de gaten. Een designer die alleen een setje gerbers en een bitmapje van het schema kan aanleveren, is niet meer van deze tijd.
Wat mij betreft zit hier ook wat service; van tevoren kun je duidelijk maken dat alles een beetje moet kloppen, maar als iemand echt geen idee heeft wat hij doet zal de service zitten in de hulp om het allemaal wel passend te krijgen :P
David schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 07:57:
Je zult je klanten dus voor een deel moeten opleiden - ze goed vertellen welke meerwaarde jouw dienst biedt.
:) nuttige feedback.
2. Ontwerp van kleine projecten en one-offs voor amateurs en hobbyisten: erg veel vraag en erg leuk, maar het mooie van een hobby- of amateurproject is dat tijd voor de hobbyist gratis is. Voor jou niet - jij verkoopt jouw tijd. Voor een hobbyist is €100 al snel veel. Daar gaat dan nog BTW vanaf – voor €84 kun jij geen klant binnenhalen, ontwerpprojectje doen, heen en weer mailen en er nog geld aan overhouden ook.
Uiteindelijk kun je vanuit jouw positie veel beter een aantal kwaliteitsblogs schrijven (petje af voor alles wat je tot nu toe opgeschreven hebt!) zodat de hobbyist het zelf beter kan.
Hmm, hier kom ik in je mail nog op terug :P
3. Protoype-assemblage: JA! JA! Graag! Hier is inderdaad een groot gebrek aan. Als je het een beetje efficiënt kan regelen weet ik zeker dat je orderportefeuille meteen vol zit. Ik weet je te vinden ;)
Thank you for your business :P

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De grote vraag die ik zou hebben voor ik zoiets zou beginnen is wat doe je als het niet werkt? Ik ben je klant, hobbyist, en ik betaal je om schema/pcb voor mijn printplaat te ontwerpen, en mogelijk ook nog het spul erop te zetten. Jij stuurt hem op, ik druk programmer erin om de uC die erop zit te programmeren, hij doet het niet.

Wat nu? Er staat bijvoorbeeld een transceiver IC op. We zijn positief en de klant kan wel nameten dat bijvoorbeeld SPI communicatie naar de IC gebeurd, maar er komt helemaal niks op de antenne te staan. En zo zijn er nog een hele hoop voorbeelden te vinden waarbij je niet direct de klant de schuld kan geven. Wat doe je dan?

Voor hobbyisten wordt het sowieso wel erg snel erg duur. Voor universiteiten/kleine bedrijven zie ik eerder een mogelijkheid, maar dan moet je wel een hoop contacten hebben als je echt je geld ermee wilt gaan verdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 19-07-2012 11:10 ]

• mux

mux

99% efficient!

Dat komt best vaak voor, zowel voor mezelf als voor klanten. Ik dien gewoon een deugdelijk product te leveren, dus een zekere mate van service zit erbij. Als ik meuk zelf ontwikkel betekent dat ook dat ik het zelf test voor het uitgaat. Heb ik hier überhaupt een keuze? Ik kan moeilijk zeggen: hier is een volledig ongetest apparaat, succes ermee. En dan de deur dichtgooien.

Maar het soort ontwerpen waar ik op doek is echt het simpelste van het simpelste. Denk aan adapter/verloopbordjes, arduino shields, 1-op-1 appnotes en wat specialistischer dingen zoals bijvoorbeeld een ultra low noise amp bord voor rekstrookjes, een current sense bord, etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 21:44:
Weer een fantastische aankoop gedaan op DX, een 100W 12 -> 230V inverter voor maarliefst 17 euro _O-
Om nog even terug te komen op m'n geweldige inverter, het ding heeft een temperatuurbeveiliging :*)
M'n laptop laden en tegelijk gebruiken trekt hij niet zonder fan. M'n laptop heeft slechts een 65W adapter... Met een fan erop trekt hij het wel.
Hij voedt al ruim 2 weken lang m'n laptop, de levensduur overtreft alle verwachtingen 8)
De USB poort erop is overigens ook lekker nuttig, dat is een vrijstaande 7805. Dat werkt erg goed bij een inputspanning van +/- 13V... Hij geeft nog net geen licht als je daarmee iets probeert te laden...

• Sissors
  • Niet online
mux schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:29:
Dat komt best vaak voor, zowel voor mezelf als voor klanten. Ik dien gewoon een deugdelijk product te leveren, dus een zekere mate van service zit erbij. Als ik meuk zelf ontwikkel betekent dat ook dat ik het zelf test voor het uitgaat. Heb ik hier überhaupt een keuze? Ik kan moeilijk zeggen: hier is een volledig ongetest apparaat, succes ermee. En dan de deur dichtgooien.
Nou je kan bedenken hoe je dat met kosten doet als het toch de fout van je klant was. Anders gaat het erg hard met je marge.

• mux

mux

99% efficient!

M'n marge kan ik sowieso niet ruiken van een afstand. Als blijkt dat er teveel meuk misgaat, gaat de prijs omhoog... vrij simpel :P

• LED-Maniak
  • Nu online
Zijn er hier nog mensen die wat van mouser nodig hebben? Ik zit aan de 40 euro, nog 25 euro te gaan voor gratis shipping.

• Hans1990
  • Niet online
Je marge moet je beschermen :) . Je kan een project afspreken met een klant en van te voren zeggen, ik schat 80 uur nodig te hebben. Je hebt dan b.v. een fixed uur prijs van 80 euro per uur.
Wellicht dat je zelfs hardware budgetten voor proto's, of meetapparatuur, apart kan financieren (vooral als het duur spul is waar je mee bezig bent - denk aan eventjes 500 euro aan test onderdelen). Maar dat moet je natuurlijk van te voren afspreken..

Goed, project ontworpen. 65 uur verder. Naar de klant toegestuurd.
Als je het project op zo'n fixed price hebt afgerond, dan heb je 15 uur winst gemaakt. Tenminste, je hebt het product afgeleverd voor de afgesproken prijs.

Maar stel, die klant mailt een week later terug "maar je zei dat hij tot 192kHz kon samplen , je firmware laat maar tot 96kHz toe!"
"Dan haal ik de oversampling er uit, dan wordt de ruis maar iets hoger."
Terug gestuurd..
"Oke, maar nu halen we de tweede eis niet meer ; 80dB SNR "
Oops. Redesign nodig? Stel je hebt 30 uur nodig omdat je de hele analoge frontend moet verbeteren (andere opamps, filters enz.). Zit je op 95 uur. Ga je dan een tweede rekening van 15 uur sturen? Je klant heeft niets extra gevraagd. Je bent eigenlijk gewoon 15 uur verlies aan het draaien :)

Meerwerk kan je ook wel eens zien als tussentijds een extra eis op het project zetten waardoor je gemaakt werk moet wegpleuren. Dat is de schuld van de klant. Stel al zouden ze zeggen 'achteraf willen we toch 192kHz hebben, kan dat met die 80dB SNR?'
"Ja hoor, maar dan heb ik een extra budget van 30 uur nodig omdat te behalen, want dat kan nu niet"

Ik heb het bij stagebedrijven vaak gezien. Er is altijd wel wat mis, en soms past het in het huidige project en soms niet. Soms is het extra functies, naja, meerwerk. Soms niet, en dan is het verlies beperken.
Als je sneller dan budget klaar bent, mooi, extra winst.

• mux

mux

99% efficient!

Ja, ho, wacht... Dat is hoe ik m'n day-job (het echte ontwerpwerk) doe. Ik werk net als elke andere design engineer uurtje factuurtje, in samenspraak met de klant, of op projectbasis met een vast budget. We hebben het dan over budgetten van meestal 10k+, tijdsspannen van 3 maanden of meer, etc. Daar komt hele andere planning en een heel ander soort project uit.

Waar ik het nu over heb is absolute microprojectjes richting halve leken. Tot op zekere hoogte wordt er een specificatie gemaakt en worden deliverables vastgesteld, maar aan de andere kant heb je binnen zo'n budget noch de tijd, noch het geld om extreem specifiek elk mogelijk probleem met conformiteit en opdrachtgever-contractor-relatie af te dekken. Ik ga hierbij uit van een minimale terms of service en verder simpelweg de rechten en plichten die de wet geeft.

Dit deel van m'n plannen is wel iets waarvan ik twijfel in hoeverre het werkelijkheid wordt. Ik zou heel graag kleine design services aanbieden simpelweg omdat het een gat vult wat heel veel mensen graag zouden willen gebruiken. Ik hoop eigenlijk vooral dat ik begin, minimaal succes behaal en vervolgens iemand anders het idee oppakt om 20 studenten in te huren en hetzelfde te gaan doen tegen lagere tarieven (en mij dan wegconcurreert). Het is jammer dat custom elektronica wel ontzettend wijdverbreid is en alle tools beschikbaar zijn om tegen acceptabele kosten een specifiek stuk elektronica te bouwen, maar dat er nog geen bedrijven bestaan waar je langs kunt gaan en waar iemand voor jou een custom kabel kan crimpen, of een I/O verloopbordje kan maken bijvoorbeeld. One-off custom elektronica bestaat al tientallen jaren eigenlijk alleen maar binnen een klein groepje HBO/WO ingenieurs en studenten. Het zou beter zijn voor de wereld als zoiets bestond voor iedereen, en ik wed dat er ook geld mee te verdienen valt.

Anyway, prioriteit nummer 1 is om een webpagina voor prototype assemblage op te zetten en een paar mensen te vinden waarvoor ik op proef wat kan assembleren. Later dit jaar, als m'n lab helemaal in orde is (ik mis nog wat essentiële apparatuur voor wat ik doe zoals een echte LCR meter, warmtecamera, DSO met dieper geheugen) kan ik verder met het uitbreiden van m'n klantenbestand.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Hallo,
Na welgeteld 10 posts en 2 dagen ingeschreven te zijn bij circuits-online lag ik er al uit met een ban.
Geen idee waarvoor eigenlijk maar nooit ga ik daar meer terug.
Ik hoop dat het hier wat minder stroef gaat want ik heb echt geen idee wat ik daar nou precies verkeerd heb gedaan.
Ik wil binnenkort een Velleman K4003 gaan bouwen en zou best wel wat support kunnen gebruiken misschien. Vandaar dat ik het op dit forum probeer.
http://www.vellemanusa.com/support/downloads/?code=K4003

Als ik me even mag voorstellen in het kort, ik ben meer digitaal gericht, heb achtergrond via pbna en dirksen digitale techniek en koop nu af en toe wat modules via Parallax basic stamp.
Met audio heb ik weinig tot geen ervaring en ook solderen doe ik niet vaak maar heb wel de spullen en het is me niet geheel onbekend.

Op dit moment heb ik even geen vragen maar dat komt nog wel
Prettige dag verder :)

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 21-07-2012 20:37 . Reden: spelfout ]

• Hans1990
  • Niet online
Ban? Bedoel je deze posts: http://www.circuitsonline.net/forum/user/50577 ?
Naja, ik zie dat je topic gelocked is door Henry S. Sja, beetje 'ik ben de baas' altijd en vind dat mensen waarschuwen voor dubbelposten en quotes maken van vorige posts erg belangrijk (ofwel, je reageert op laatste reactie, maar je plaats een volledige quote er van in je nieuwe post). Achja, whatever.

@mux: Essentiele apparatuur, warmtecamera :+ Oke :D
Ik had het wellicht niet helemaal goed begrepen wat je zei over projectwerk. Het lijkt mij voor kleine projecten lastig. Waar leg je de streep? Wat is nog een 'small' project? Iemand kan wel een relay schakelbord willen die timer of ethernet gestuurd is. Je kan hem de hardware aanleveren met een microcontroller, paar relaytjes en een trafo ingang. Arduino compatible (je maakt b.v. bordje met ATMEGA328, RTC, arduino footprint, voeding, FTDI kabel header en 4 relays oid). Zeg maar dat hij er een ethernet shield op moet drukken voor ethernet. Firmware mag ie zelf maken.
Sja, en dan werkt het niet :) Firmware (zijn zorg)? Hardware fout? (oops)
Garantie tot de deur? (of postbode) 8)7

Wat je ook kan doen, maar dan moet je echt community getrokken zijn, is kits of open source (hardware) stuff ontwerpen en verkopen. Zoals die gozers bij Dangerous Prototypes doen, of je veel op EEVblog ziet.
Probleem: je krijgt allemaal mensen met ideetjes die het beste voor hun uitkomen, hopende dat ze een 'gratis' custom built voeding of metertje krijgen. Heel handig is dat niet .. (hoewel er soms wel nuttige ideen bij zitten - en dhr Jones zijn eigen weg gaat en alles negereert op het forum geplaatst wordt, desondanks dat hij zegt 'comment'... kijk maar naar uSupply Rev B -> C.. Ga na die episode maar eens part 1 terugkijken |:( )

Wat je wel kan doen is het combineren. Je kan zeggen; oke ik ontwerp zo'n relaycard die arduino ethernet shield compatible is, (in een bepaalde compacte vormfactor), maar tegelijk plaats ik die in de webshop (evt. met schema en documentatie enz). Je moet dan natuurlijk wel weten dat het niet bij een one-off blijft en er een paar stuks voor goede prijs weg kan krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hans1990 op 21-07-2012 22:31 ]

• mux

mux

99% efficient!

De grens wordt vooral bepaald door een belangrijke eigenschap van de 'kleine' projecten: het IP blijft 100% van mij. Geen enkel serieus bedrijf gaat dat willen, en ook geen gebruikers die iets door mij willen laten ontwerpen en vervolgens willen verkopen. Je krijgt ook geen design files. Het is echt een bare-bones design service. En inderdaad: zodra die persoon zijn bord heeft behoud ik het recht om het een keer in de webshop te gooien. Wie weet, misschien doe ik nog iets van profit sharing met de originele opdrachtgever als het ontwerp goed verkoopt, maar misschien ben ik dan iets té lief. Het is uiteraard ook mogelijk om af te spreken dat het ontwerp niet mag worden verkocht (tegen een kleine meerprijs).

In principe moet je denken bij deze projectjes aan ofwel volledig passieve bordjes, ofwel 1 op 1 appnotes, ofwel hele eenvoudige actieve (microcontroller-based) dingen. Iets dat een ADC uitleest en aan de hand daarvan gaat PWMen. Of een low noise amp met wat externe componenten op een bordje. Ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik het het beste kan formuleren.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 21-07-2012 22:45 ]

• kitao
Hans1990 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:25:
Ban? Bedoel je deze posts: http://www.circuitsonline.net/forum/user/50577 ?
Naja, ik zie dat je topic gelocked is door Henry S. Sja, beetje 'ik ben de baas' altijd en vind dat mensen waarschuwen voor dubbelposten en quotes maken van vorige posts erg belangrijk (ofwel, je reageert op laatste reactie, maar je plaats een volledige quote er van in je nieuwe post). Achja, whatever.
Die post was het inderdaad en heb me inmiddels daar weer uitgeschreven. Dit was echt een record, zelfs voor mij. Best wel jammer want in die 2 topics die ik heb geopend kreeg ik best wel goeie tips.
Ik was namelijk op zoek naar een pcb-houder want ik heb vandaag na een jaar of 5 weer eens het soldeer uit de kelder gevist. Normaal gesproken zit ik op een bread-board wat educatiefs te monteren.
Ik zag hier trouwens een hele Arduino-topic lopen maar 'helaas' zit ik al bij de fabrikant parallax.
Anyway, een forum is voor mij soms ook af en toe een praatje maken en zo te zien hadden ze dat hier ook door en is daarvoor dit cafe geopend.
Laten we hopen dat het hier beter gaat. :)

• Jochem_
  • Niet online
Circuitsonline is een zeer waardevol forum. De lijn wordt soms wat strak gehouden, maar dat is vaak ook nodig. Elke moderator doet dat op zijn eigen manier, misschien ben je het daar niet altijd mee eens, maar het zijn allemaal mensen. Uitleg vragen kan gewoon door de betreffende moderator een mailtje de sturen. Jouw chat-like schrijfstijl heeft daarbij geen voorkeur.

Henry modereert goed, maar erg strak. Hij modereert ook HEEL VEEL. Vandaar dat hij vaak als boeman wordt neergezet. Het enige dat ik op Henry aan kan merken, is dat hij bij beginners een wat duidelijkere uitleg zou kunnen geven over het hoe en waarom van de waarschuwing die hij geeft. Maar daar moet je goed geduldig voor zijn, en eigenlijk een berg tekst voor in een .txt hebben staan om elke keer maar weer hetzelfde verhaal uit te copy-pasten. Dat .txt-bestand is dus eigenlijk... de FAQ / forumregels. En daar verwijst Henry wel gewoon naar, ook in de waarschuwing die aan de uiteindelijke sanctie vooraf ging.

Die FAQ had jij daar dus best even kunnen lezen in plaats van popie-jopie te reageren en was er dan niets aan de hand geweest. Ook had je uiteindelijk helemaal geen ban zoals jij suggereert, maar was je topic een weekendje op slot om je je te laten realiseren dat je het nog steeds niet had begrepen. Je kon nog steeds in andere topics reageren bijvoorbeeld. Ik zou persoonlijk nog even gewacht hebben met het slotje, maar vind het een milde maatregel gezien de tijdelijke aard.

Affijn, ik denk dat je alleen jezelf ermee hebt als je circuitsonline links laat liggen. Zoals je zelf al had gemerkt zit er erg veel kennis en zijn de meeste mensen erg behulpzaam.
LED-Maniak schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:42:
Zijn er hier nog mensen die wat van mouser nodig hebben? Ik zit aan de 40 euro, nog 25 euro te gaan voor gratis shipping.
Zou kunnen. Wanneer moet je het weten? Ik ga van het weekend wat reparaties doen waar wel wat boven komt drijven denk ik.

@mux: jij denkt kleinere projectjes voor een laag bedrag te doen. Mijn ervaring bij dit soort 'hobby-projectjes' is dat de opdrachtgever ook bij slechts 200 euro verwacht dat hij een afgewerkt product krijgt. Als het dan niet doet wat hij verwacht (OOK als dat aan zijn eigen specificaties ligt!) dan gaat hij klagen. Dan moet jij ineens vanalles aanpassen en oplossen. Om dit af te vangen moet er een hoop tijd in specificatie vooraf gestoken worden. Als jij al 1 uur kwijt bent met bellen/mailen over de specificaties (wat krap genomen is), dan moet je je af gaan vragen hoeveel van je budget je nog overhoudt. Stukje administratie voor de factuur die ze erbij willen enzo... je kent het wel.
Ik heb het ook weleens geprobeerd, maar je komt er snel achter wat men voor die habbekrats ineens verwacht. "Zit het niet in een kastje dan?" "Moet ik die stekkervoeding zelf kopen?" "Waar is de handleiding?"

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
kitao schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:36:
Hallo,
Na welgeteld 10 posts en 2 dagen ingeschreven te zijn bij circuits-online lag ik er al uit met een ban.
Het is soms nogal lastig om bepaalde bedoelingen en intonaties over te laten komen via internet en er ontstaan snel misverstanden.
Volgende keer onbekenden niet aanspreken met "vriend", dat kunnen veel mensen inclusief mijzelf niet waarderen. Verder zal er ook hier op GoT behoorlijk wat eigen inzet verwacht worden alhoewel je wel je best moet doen om hier in de EL-kroeg met een ban te eindigen :)

Om het even uit te leggen omdat dezelfde regels ook op GoT gelden:

Door een nieuwe reply toe te voegen aan het topic in plaats van je post te editten als je iets wilt toevoegen blijft je topic hoog staan in de lijst van topics met recente activiteit. Het is niet de bedoeling dat je zelf kunstmatig je topic hoog gaat houden in de lijst omdat dat niet eerlijk is tegenover andere gebruikers (immers een topic dat hoger in de lijst staat heeft meer kans om gezien te worden en dus heb je meer kans dat je geholpen wordt).
Ook hier zal je in de regel je post moeten editten als je iets wilt toevoegen. Uitzondering kan zijn als er al dagen geen activiteit meer is in je topic.

[ Voor 48% gewijzigd door Sphere- op 24-07-2012 12:40 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik ben een motordriver aan het bouwen op basis van een L298N en wil ook de sense resistors gaan gebruiken om te kijken om te stroom te monitoren (vooral om te kijken of de motor stalled). Ik lees dat je geen weerstanden met een hoge inductie moet gebruiken omdat die de motor beïnvloeden. Ceramic resistors hebben een lage inductie toch? En voor spikes (emf e.d.) er een kleine condensator en weerstand parallel aanschakelen?

• mux

mux

99% efficient!

Volgens mij zijn die 'ceramic' resistors in je linkje alsnog wirewound resistors in een keramisch pakketje, en hebben ze dus alsnog een hoge inductie.

Idealiter gebruik je (SMD) metal film of constantaan sense weerstanden als je iets zoekt met een lage zelfinductie. Een zo laag mogelijke waarde als het even kan. Je kunt berekenen wat de laagste toelaatbare weerstandswaarde is als je weet hoeveel A je wil kunnen meten, met welke resolutie je dat wil doen en dat koppelt aan de resolutie van je multimeter/ADC.

• jeronimo
@David
Protoype-assemblage: JA! JA! Graag! Hier is inderdaad een groot gebrek aan.
Nee, de prijs die het bedrijf moet rekenen word te hoog bevonden. Het aanbod er er wel degelijk.

@mux
De grens wordt vooral bepaald door een belangrijke eigenschap van de 'kleine' projecten: het IP blijft 100% van mij. Geen enkel serieus bedrijf gaat dat willen, en ook geen gebruikers die iets door mij willen laten ontwerpen en vervolgens willen verkopen.
Er zijn wel degelijk bedrijven die op deze manier succesvol bezig zijn.

@Mr_gadget
De WSL serie van Vishay is daarvoor bedoeld.

• kitao
iedereen bedankt voor de tips en .... ach, ik ben hier niet om over een ander forum te roddelen.
terug naar de basics, ik heb wat oude breadboards en overigens ook een nieuwe uit de kast gehaald maar de bijgeleverde draden met massieve kern zijn maar 5 centimeter.
ik heb wel draadbrugpakketjes bij conrad zien liggen maar dan zit je al gauw op 20 euro incl. verz.

ik was van plan deze week naar de winkel te gaan en dan in 1 keer 5 meter draad te kopen en die dan zelf op maat knippen en strippen.
of denken jullie dat ik dan voor niks ga en dat ze dat niet hebben ?
(die winkel is niet dichtbij namelijk) :)

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
kitao schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:51:
iedereen bedankt voor de tips en .... ach, ik ben hier niet om over een ander forum te roddelen.
terug naar de basics, ik heb wat oude breadboards en overigens ook een nieuwe uit de kast gehaald maar de bijgeleverde draden met massieve kern zijn maar 5 centimeter.
ik heb wel draadbrugpakketjes bij conrad zien liggen maar dan zit je al gauw op 20 euro incl. verz.

ik was van plan deze week naar de winkel te gaan en dan in 1 keer 5 meter draad te kopen en die dan zelf op maat knippen en strippen.
of denken jullie dat ik dan voor niks ga en dat ze dat niet hebben ?
(die winkel is niet dichtbij namelijk) :)
http://www.samenkopen.net/action_product/363919/203615 ideaal als je 3-4 weken kunt wachten.

• kitao
Dat is helemaal ideaal met stekker en al ; ik ga die site zeker doorlezen, maar zolang wachten kan wel maar is niet echt prettig. De prijs echter wel, dat scheelt.
Ik heb nog wel wat liggen met gewoon gewikkeld koperdraad als kern, die las ik dan wel op die mini-draadjes ertussen.
Of ik ga gewoon toch naar die winkel, een stuk draad van 5 meter zal wel geen fortuin kosten.
Als ze die hebben tenminste.
Maar bedankt voor de tip, die site gaat bij de favorieten :)

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

kitao schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:04:
Dat is helemaal ideaal met stekker en al ; ik ga die site zeker doorlezen, maar zolang wachten kan wel maar is niet echt prettig. De prijs echter wel, dat scheelt.
Ik heb nog wel wat liggen met gewoon gewikkeld koperdraad als kern, die las ik dan wel op die mini-draadjes ertussen.
Of ik ga gewoon toch naar die winkel, een stuk draad van 5 meter zal wel geen fortuin kosten.
Als ze die hebben tenminste.
Maar bedankt voor de tip, die site gaat bij de favorieten :)
Je kan ook dit assortiment nemen, 60m in verschillende kleuren, werkt prima in een breadboard. Eventueel kan je ook oude printerkabels e.d. slopen maar die draadjes zijn vaak net wat te dun.
jeronimo schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:17:
@Mr_gadget
De WSL serie van Vishay is daarvoor bedoeld.
Die had ik op ebay idd ook voorbij zien komen, ze zijn waarschijnlijk er precies maar iets te duur voor mij. Ze waren daar 16 euro. Ik heb ook Chinese beunelectromotortjes die goedkoper dan dat waren en geen Maxons ofzo :P (Heb ook veel mooiere maxons liggen maar daar pas weer geen incremental encoder op :/ )
mux schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:16:
Volgens mij zijn die 'ceramic' resistors in je linkje alsnog wirewound resistors in een keramisch pakketje, en hebben ze dus alsnog een hoge inductie.

Idealiter gebruik je (SMD) metal film of constantaan sense weerstanden als je iets zoekt met een lage zelfinductie. Een zo laag mogelijke waarde als het even kan. Je kunt berekenen wat de laagste toelaatbare weerstandswaarde is als je weet hoeveel A je wil kunnen meten, met welke resolutie je dat wil doen en dat koppelt aan de resolutie van je multimeter/ADC.
Vsense is max 2.3 volt en gaat max 3A doorheen, dus onder de 1 ohm zit ik goed. Metaalfilm weerstanden (through hole) zijn wel goed? Of alleen smd varianten?

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 25-07-2012 00:25 ]

• mux

mux

99% efficient!

Geometrie is bepalend voor de inductiviteit van weerstanden, niet het soort materiaal. Die through hole metaalfilmweerstanden kunnen best intern een gewikkelde metaalfilm zijn, en dus erg inductief. Je bent veruit het beste af met SMD metaalfilmweerstanden.

• kitao
Mr_gadget schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:23:
[...]

Je kan ook dit assortiment nemen, 60m in verschillende kleuren, werkt prima in een breadboard. Eventueel kan je ook oude printerkabels e.d. slopen maar die draadjes zijn vaak net wat te dun.
Ik wou net mn post editten, want in die vorige link las ik dat die draadjes heel flexibel zijn.
Draad met een vaste kern staan echt als een romeinse boog in een brug op het board, maw, ze vallen niet over je chip heen.
Dit boardje hieronder gebruik ik, maar ik vind het te priegelig.
Ik heb er nu 2 aan elkaar gekoppelde standaard breadboardjes erbij gepakt met een totale lengte van 34 cm als uitbreiding voor meer overzicht maar dan kom ik dus draadlengte te kort (zoals gezegd).

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRwYodfZtW83ZcEWqSa_e8ICtdED1RCSIcVnN3WXjuSlw1ztPaklQ

En zo zien de draadjes er dan uit eenmaal ingestoken. (op een vergelijkbaar parallax-bordje)

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTdmmGlMubcXbGMjaOhNA5FOf9YH4s85tNI7Wy2skK-ocEumTIrVQ

edit: heb de review gelezen net van jouw link en er wordt gesproken over strakke draad.
dus ik print dit uit en neem het mee naar de winkel.
tnx :)

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 25-07-2012 01:23 ]

• jeronimo
De WSL2010R4700FEB kost bij Farnell € 0,76 per stuk, minimale afname 5 stuks. Hoe jij op 16 euro komt. :?
Ja met conventionele weerstandjes zal het ook wel lukken. Je kunt goedkoop een paar MRS25/MBB0207 weerstandjes parallel zetten om op de gewenste waarde te komen. Wel even de maximale dissipatie in de gaten houden.

• Jochem_
  • Niet online
@kitao: oude telefoondraad van z'n buitenmantel ontdoen levert ook de nodige meters op. Veel mensen hebben daar nog wel wat van liggen, misschien jij ook.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
@kitao: ik gebruik vaak utp netwerkkabel met massieve kern voor die breadboards, ook op diverse plekken te verkrijgen

• maikel
maikel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:34:

[edit]
Ik heb inmiddels een paar SOT-DIP-adaptertjes binnen. Eens kijken of ik het daar wel fatsoenlijk op gesoldeerd ga krijgen. Al zal dat niet vanavond zijn. Het is nu niet uit de houden op zolder.

• kitao
@Jochem

die heb ik inderdaad wel gehad, ik was ook echt zo iemand die nooit wat weggooide wat maar naar elektronnetjes rook zeg maar.
helaas wegens ruimtegebrek heb ik laatst een hele tas vol met oude kabels weggemieterd.
daar zat die 20 meter ptt-kabel ook bij helaas :'(
tja, ik dacht die heb ik toch nooit meer nodig nu met al die draadloze telefoons 8)7

@base
daar heb ik nog wel een paar extra van liggen, deze bedoel je toch ?

Afbeeldingslocatie: https://tpc.googlesyndication.com/pageadimg/imgad?id=CICAgICQrsrjbRCgARigATIIul2572Zvvd0

ok, ik offer er eentje op om te kijken hoe dat werkt.
wel heb ik gewoon wat ouderwetse krokodilendraden in een doos gevonden en voorlopig kon ik in ieder geval de breadboards met elkaar verbinden zonder al te moeilijk doen.
ik heb het net geprobeerd en de schakeling werkte prima.

nu tijd voor een pilsje en dan pitten :)

o ja, nog 1 dingetje voor in het algemeen

ik zie heel veel arduino-gebruikers hier en ik vroeg me af - aangezien ik met parallax bezig ben - of er dan nog meer mensen zijn die met basic stamps bezig zijn.
net even op zoeken ingetikt maar volgens mij heb ik onwetend een aparte zeldzame koers ingeslagen. :|
of maakt het weinig verschil welke micro je hebt en zijn de programmeertalen voor arduino en parallax ( bij mij pbasic) hetzelfde ongeveer ?
http://www.parallax.com/tabid/295/Default.aspx

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 26-07-2012 00:51 ]

• maikel
In de Youtube-filmpjes over het solderen van SMD zie ik vaak dat ze extra flux gebruiken.
Welke flux kan ik hiervoor nu het beste gebruiken? Bij de Gamma hebben ze alleen Flux-6 van Griffon, maar dat is 'universal brazing powder' en dat moet ik zeker niet hebben.

En is het ook echt handig om de extra flux te gebruiken? Het tin dat ik gebruik heeft volgens mij ook al een flux-kern.

• mux

mux

99% efficient!

Cheapste/makkelijkste is om een fluxpen van dealextreme of ebay te halen. Flux zoals bij de gamma is iets héél anders, dat vreet je printplaat weg als je het erop gebruikt bij typische soldeertemperaturen.

Extra flux is erg handig. Je soldeer vloeit er beter van, het blijft beter van het soldeermasker af en in het algemeen is het gewoon fijner assembleren.

Als je overigens van plan bent printplaten kwistig met flux te besmeren, dan in de kast te gooien en pas een half jaar later er weer verder mee te gaan zou ik ook van harte aanbevelen flux cleaner aan te schaffen. Ook 'no-clean' flux laat residu achter dat soldeerverbindingen en componenten kan degraderen, maar belangrijker ook gewoon een plakkerige bende wordt die je nadien toch weer moet schoonmaken voordat je eraan kunt klussen. En zonder flux cleaner is het een heel gedoe om die troep eraf te krijgen. Geldt zowel voor aparte flux als voor de fluxkern in je rolletje soldeer.

• kitao
ik heb even zitten meelezen en ook dat mini-soldeerclipje gezien en gekeken naar sot-adapters.
best grappig wat je hier al binnen 1 topic kunt opsteken maar ik begin simpel want microscopen erbij halen om je lassen te controleren zoals in die clip vind ik toch wel een (draad)brugje te ver gaan eigenlijk :-(

net even naar van embden geweest en wat los montagedraad gekocht met massieve kern in verschillende kleuren a 1,25 per zakje. Ik schat dat de lengte ongeveer 5 meter is per draadje en dat is genoeg.
meteen een minikitje MK109 dobbelsteentje erbij gekocht om het solderen weer op te pikken.
ik had liever een signaalgenerator gehad voor m'n usb-oscilloscoop, maar goed, die had ie dan weer niet.

ik heb wel een vraagje, ik heb namelijk ook meteen de K4003 besteld.
nu beweerde die winkelier dat je bij velleman heel goed moet lezen en dat het koelelement (zie link) niet erbij geleverd wordt.
ik heb die link nogmaals goed bekeken maar zie nergens staan of dat wel of niet zo is.
dus heb ik maar een apart koelertje erbij besteld a 8 euro.

de vraag is dus : ben ik nou bedonderd of niet of zijn die kitjes inderdaad zo incompleet :?

http://www.elektronicadir...group_id=10000079&lang=NL

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Koeler wordt erbij geleverd, voeding niet. Ik heb zo'n zelfde kitje in mijn Taiko-kast zitten, en die werd compleet met koeler geleverd.

• kitao
@Kaj.
bedankt, ik ga dit in de gaten houden want die kit kost 25 euro en gezien de onderdelen die erop zitten (2 elco's) vond ik die prijs al absurd hoog zonder koeler.
ik heb 10 euro aanbetaald en zal dit aan die gast voorleggen als die van plan is de doos open te maken en de koeler eruit te halen als 'zogenaamd niet meegeleverd'.
trouwens mooi dat jij die kit ook hebt, ik denk namelijk dat ik wat problemen tegen zal komen als ik een dvd-speler met een paar losse boxjes erop aan wil sluiten, liefst met volumeregeling.

pas dan als dat werkt is het voor mij volledig af en ga ik zoeken naar een upgrade.
misschien neem ik dan wel contact met je op. (als je niet erg vindt :)

edit:
mooi, bij navraag bij elektronicadirekt blijkt dat je gelijk hebt, meteen heb ik die winkel waar ik net was gebeld en de zaak even rechtgezet.
tnx, dit scheelt me weer 8 pegels d:)b

ps, wat is een taiko-kast eigenlijk ?

[ Voor 14% gewijzigd door kitao op 26-07-2012 16:15 ]

Verwijderd

kitao schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 00:26:

ik zie heel veel arduino-gebruikers hier en ik vroeg me af - aangezien ik met parallax bezig ben - of er dan nog meer mensen zijn die met basic stamps bezig zijn.
net even op zoeken ingetikt maar volgens mij heb ik onwetend een aparte zeldzame koers ingeslagen. :|
of maakt het weinig verschil welke micro je hebt en zijn de programmeertalen voor arduino en parallax ( bij mij pbasic) hetzelfde ongeveer ?
http://www.parallax.com/tabid/295/Default.aspx
Een basicstamp is geen serieuze "microcontroller", er ontbreekt gewoon teveel aan. Ze zijn sloom omdat ze stiekem een basic interpreter draaien ipv gecompileerde code, geen interrupts, geen hardware timers, geen ADC, geen hardware interfaces (i2c, spi, uarts etc), en niet te vergeten gruwelijk duur.

Een Arduino (in feite gewoon een kale Atmel Atmega met een bootloader) is in ieder opzicht beter.

• kitao
@RFF

Ok, dus ik ben mooi in de aap gelogeerd dan. Ik moet wel erbij zeggen dat parallax inderdaad niet goedkoop is maar het heeft wel goede documentatie erbij die je 1 en ander goed uitlegt. Misschien dat ik ernaast een arduino zet om aansluiting te vinden met de rest van Nederland :|

Misschien mag ik wel iets vragen dan; hoe zit het met de arduino handleidingen ?
Krijg je dan ook te nemen opzetschakelingen erbij om te experimenteren of moet je die zelf verzinnen ?
En welke board raad je me aan om mee te beginnen ?
Ondertussen ga ik dit zelf ook uitzoeken natuurlijk maar een tip van ervaren gebruikers kan geen kwaad.
Bedankt alvast :)

• Sissors
  • Niet online
Normaal gesproken krijg je enkel de Arduino, al kan je natuurlijk van alles erbij kopen, zoals een heel starterspaket met allerlei sensortjes enzo. Dan zijn er zat tutorials online, het is ook absoluut niet lastig een simpel iets met Arduino te maken.

Wat de beste optie voor je is ligt eraan wat je wilt doen. Ik ben zelf erg dol op de mbed (32-bit arm uC) maar als je een ledje wilt laten knipperen is dat nogal overkill. Dan heb je bijvoorbeeld ook geen Arduino met ethernet board nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 28-07-2012 08:42 ]

• kitao
@FB

Ik zit even rond te kijken en heb wel gezien dat er documentatie verkrijgbaar is en ook vrij te downloaden zoals arduino cookbook.
En wat ik ermee wil, tja, dat hangt ervan af hoever ik ermee door blijf gaan. Ik heb nu een kit 3 jaar geleden gekocht maar die heeft ook ruim een jaar in de kast gelegen. In principe ga ik - zolang ik er plezier in heb - door tot ik het echt niet meer snap omdat het te ingewikkeld wordt ofzo.
De prijzen zijn te doen in ieder geval, ik dacht eigenlijk hieraan :
Arduino Experimenter's Kit
http://www.antratek.nl/Arduino.html
Dat is een Uno met usb, montagedraadjes en breadboard voor circa 42 euro incl btw en verz. kosten.
De rest eromheen heb ik wel liggen zoals servo's, leds en piezo-dingen en waarschijnlijk ook een adaptorvoeding.
(die heb ik inderdaad, is geschikt voor parallax en uno (#ACDC7508)
Aan de andere kant lees ik dan weer ergens dat "Op dit moment is de Arduino Duemilanove de populairste controller".
Maar die zie ik niet als kitje en Uno schijnt de opvolger te zijn dus die is nieuwer.
edit:
en sowieso moet ik weer 'opnieuw' beginnen want de programmeertaal is anders als pbasic

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 28-07-2012 11:33 ]

• David
De informatie over dat de Arduino Duemilanove de meest populaire controller is is waarschijnlijk achterhaald. Neem gewoon de Uno: dat is het huidige standaardmodel.

De C-code die je voor Arduino moet schrijven is weliswaar iets ingewikkelder dan PBasic maar het is het meer dan waard. Het internet staat bol van tutorials en blogposts over hoe je bepaalde problemen met Arduino moet aanpakken.Verder kun je gebruik maken van alle goedkope Arduino-klonen, stand-alone AVR-chips van een paar euro en zelfs microcontrollers van andere merken mits daar de juiste libraries voor zijn.

Dato DUO synth voor twee

• kitao
Ik denk dat ik de overstap wel ga maken, de prijzen zijn veel vriendelijker en ik zie nu ook wel in dat de arduino, zeker in nederland, meer in gang is.
Bovendien zag ik net dat een module die ik op het oog had, de Boe-bot, ook voor arduino is te verkrijgen.
http://learn.parallax.com/BOEShield
Dat zou dan een mooie gelegenheid zijn om beide te combineren.

• memphis

memphis

Nu we het toch over de Arduino hebben. Zijn er PC softwarepakketten downloadbaar die de situaties/spanningen op alle (of geselecteerde) ingangen kan weergeven? Ik las iets over een Serial monitor en een bargraph maar allemaal een beetje te simpel of bedoeld voor 1 input.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er bestaan meerdere arduino oscilloscope pakketen. Deze vond ik zelf het eerst: https://code.google.com/p/xoscillo/ ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 28-07-2012 14:24 ]

• kitao
Mr_gadget schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:24:
Er bestaan meerdere arduino oscilloscope pakketen. Deze vond ik zelf het eerst: https://code.google.com/p/xoscillo/ ;)
grappig :)

"Xoscillo
This is a multiplatform software oscilloscope and logical analyzer. It supports arduino(with custom firmware) and a Parallax USB oscilloscope. More platforms to come.
http://www.parallax.com/S...d=ProductName,ProductName
Dat parallax-kitje heb ik; ben helaas wel weer alles vergeten maar heb laatst dat boekje er maar weer eens bijgepakt.
Is wel een rib uit mn lijf geweest $160,- }:|

ik ga die xoscillo-site eens bekijken mr G, het is leuker om het op een andere manier te herhalen als weer hetzelfde boekje doorspitten (understanding signals pdf)
tnx

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 28-07-2012 15:51 ]

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 19:45
Even nog een snelle vraag,

Als ik dit lcd display wil gebruiken (of iets in die orde qua budget) http://www.highflow.nl/mo...44780-20x4-character.html en ik zou deze dimbaar willen maken in 4 stappen qua licht. Dus bijv stand 1 is normaal, stand 2 is 33% gedimd en stand 3 is 66% gedimd en stand 4 is 100% (of uit).
(dit schermpje wil ik plaatsen in mijn pc, dus voeding via molex zoals het voorbeeld lijkt me praktisch)

Zou het het beste zijn om een bestaand lcd schermpje aan te passen qua electronica, of zijn er ook schermpjes die dat software matig ondersteunen (of misschien sowieso al als functie hebben? En als ik dit op afstand zou willen dimmen, zou ik ook een dimmer kunnen pakken die bijv het voltage wat meer afknijpt?

[ Voor 7% gewijzigd door StygMa op 29-07-2012 22:07 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
StygMa schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:05:
...
Als ik dit lcd display wil gebruiken (of iets in die orde qua budget) http://www.highflow.nl/mo...44780-20x4-character.html
Je hebt gezien dat het genoemde schermpje via de parallele poort werkt? Ik ken niet veel systemen die dat nog hebben tegenwoordig namelijk
Zou het het beste zijn om een bestaand lcd schermpje aan te passen qua electronica, of zijn er ook schermpjes die dat software matig ondersteunen (of misschien sowieso al als functie hebben? En als ik dit op afstand zou willen dimmen, zou ik ook een dimmer kunnen pakken die bijv het voltage wat meer afknijpt?
Dimmen doe je het eenvoudigst met een pwm regeling en niet door de spanning te reguleren, zeker niet bij led backlights.
Ik zou eerder iets als dit zoeken: http://www.harbaum.org/till/lcd2usb/index.shtml icm met een "standaard" 20x4 lcd display, aan het schema te zien is deze bovendien van een schakelbare backlight voorzien, geen idee of de driver dimmen ondersteunt.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

kitao schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:56:
@Kaj.
bedankt, ik ga dit in de gaten houden want die kit kost 25 euro en gezien de onderdelen die erop zitten (2 elco's) vond ik die prijs al absurd hoog zonder koeler.
ik heb 10 euro aanbetaald en zal dit aan die gast voorleggen als die van plan is de doos open te maken en de koeler eruit te halen als 'zogenaamd niet meegeleverd'.
trouwens mooi dat jij die kit ook hebt, ik denk namelijk dat ik wat problemen tegen zal komen als ik een dvd-speler met een paar losse boxjes erop aan wil sluiten, liefst met volumeregeling.
Is niet zo moeilijk: in de handleiding staat zelfs beschreven hoe je een potmeter toevoegt zodat je er makkelijk het volume kunt regelen.
ps, wat is een taiko-kast eigenlijk ?
Een kast waar ik het Japanse videospelletje Taiko no Tatsujin op kan spelen met hulp van een PS2. :P
Ik heb voor het spel een soort van tabletop arcadekast gemaakt met een TV erop en luidsprekers erin zodat je het spel in stijl kan spelen.

• memphis

memphis

Mr_gadget schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:24:
Hmmm.... interesting..... Zal er eens induiken....

Bedankt!

De bedoeling is om telemetrie data van meerdere inputs grafisch en/of in getallen weer te geven.

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Het is hier al meerdere keren langs gekomen, maar die zoekfunctie op GoT is niet heel relaxt, dus bij deze nog een keer:

Wat is een goede toko die niet al te duur is waar je PCB's kan laten maken en assembleren? Het wordt waarschijnlijk een 4 layer pcb met natuurlijk SMD componenten, die behoorlijk lastig met de hand te solderen zijn.

We hebben ongeveer 20 stuks nodig, grootte wordt ongeveer 100x120 mm. Is er iemand met veel ervaring die al een prijsschatting kan geven voor zo'n bestelling?

Alvast bedankt.
Pagina: 1 ... 53 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.