Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.658 views

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
Hier mijn versie van een irrepeater:

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CAMsyupO8ucS0n49oykQkduQ/full.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cW9NyTaO32FVbre0Pi6ymvlN/full.jpg

Schema:
Schema

irrepeat.c:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
/* -----------------------------------------------------------------------
 * Title:    IR repeater
 * Author:   Wirf
 * Date:     02-Jan-2010 - 12-Apr-2012
 * Hardware: ATtiny45
 * Software: avr-gcc
 *
 -----------------------------------------------------------------------*/

#define F_CPU 8000000UL                   // Define software reference clock for delay duration (8Mhz)

//See description of TCCR0A for these two variables:
#define PWMON 0b01010010; //Toggle on compare match mode, with CTC mode
#define PWMOFF 0b00000010; //OCRA and OCRB disconnected

#include <avr/io.h>

#define SENSOR PB0

int main (void) {
    CLKPR = (1 << CLKPCE);          // Clock prescaler change enable
    CLKPR = 0b00000001;             // Clock prescaler of 1

DDRB &= ~(1 << SENSOR); //input on SENSOR
    DDRB |= (1 << PB1); //output on PB1
    DDRB |= (1 << PB2); //output on PB2
    DDRB |= (1 << PB3); //output on PB3
    DDRB |= (1 << PB4); //output on PB4

TCCR0A = PWMOFF; //Start with PWM off
    TCCR0B = 0b00000001; //CTC mode, prescaler of 1 (no prescaling)

OCR0A = 51; //gives about 38 khz with 50% duty cycle
    PORTB |= PB1 & PB2 & PB3 & PB4;

//Enable pullup:
    PORTB |= (1 << SENSOR);

for (;;) {
        if (bit_is_clear(PINB, SENSOR)) {
            TCCR0A = PWMON; //Start PWM waveform generation
        } else {
            TCCR0A = PWMOFF; //Stop PWM waveform generation
        }
    }
}

Ik heb een .zip van de source code, en het quick&dirty Eagle schema beschikbaar voor wie er in geïnteresseerd is.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:31
Wirf en Buzz. Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Veel onderdelen heb ik nog liggen op de ir receivers na dus ik ga dit weekend als de rest van de onderdelen op tijd binnen zijn gewoon beide schakelingen bouwen. Ik zal nu wel verder ophouden met het kapen van dit topic en zaterdag/zondag een foto maken van het eindresultaat.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-11 18:59
waldpyk schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:55:
iemand enig idee hoe ik deze 2 missende capacitors kan vervangen,

het is van een xbox 360 moederbord zonder deze 2 capacitors geeft hij rrod.

dicht solderen helpt ook niet,
ik heb de datasheets ervan.. dus geef ff de nrs en zoek ik het wel op

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

LED-Maniak schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:36:
[...]

Wat een ramp is dat paypal als verkoper. Dan heb je zo een grappenmaker die zegt dat hij niets heeft ontvangen. Dan moet jij ook nog eens bewijzen aan paypal dat het echt verzonden is en het liefst nog met een foto op de doos.. Anders sturen ze het geld gewoon retour.
Dat ben je altijd verplicht, koper kan immers niks aantonen als die niks heeft ontvangen. Dus ligt de bewijslast altijd bij de verkoper want die kan min of meer aantonen dat het is verzonden, bijvoorbeeld door bonnetje van pakketje of foto van doos en zo. Koper heeft die mogelijkheid nooit als die niks ontvangen heeft.

-Andere hobby- -

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand een goedkope chinese PCB boer waar je 40x5cm prints kunt laten maken?

seeestudio en itead hebben het niet in hun assortiment. Dure PCB-boeren in NL zijn afaik altijd veel te duur :P.

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 18:10

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
of pcbcart.com. Die hebben een veel stabielere kwaliteit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Itead en seeedstudio doen het ook wel, maar dan moet je ze even mailen op pcb@[kiesjevergif]studio.com. Ze zijn over het algemeen duurder dan makepcb, pcbcart en eurocircuits als je zoiets vraagt, trouwens.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmz ja het is makepcb die kwam ik net ook al tegen.

Voor zover ik kan zien bestukken deze toko's niet, is dat ook opportuun om 'daar' te laten doen? Zeker bij SMD spul + redelijke aantallen heb ik niet zo'n zin om zelf te gaan solderen.

• mux

mux

99% efficient!

Je zou altijd kunnen vragen of ze iemand kunnen aanraden... Persoonlijk zou ik dat eerder door iets van olimex laten doen. Niet dat dat een supergoed bedrijf is, maar ze zijn wel goed in enkele orders op een enigszins fatsoenlijke manier afleveren tegen een prima prijs. Zomaar een onbekende assembler je one-off order in elkaar laten zetten aan de andere kant van de wereld is een garantie voor fouten en brakke kwaliteit.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Boudewijn schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:14:
Weet iemand een goedkope chinese PCB boer waar je 40x5cm prints kunt laten maken?

seeestudio en itead hebben het niet in hun assortiment. Dure PCB-boeren in NL zijn afaik altijd veel te duur :P.
http://custompcb.com/ oftewel Silver Circuits kan dit ook. Ik heb daar ooooit lang geleden prints laten maken, geen idee hoe ze nu zijn, ik was toen wel tevreden (standaard through-hole werk)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mux schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:01:
Je zou altijd kunnen vragen of ze iemand kunnen aanraden... Persoonlijk zou ik dat eerder door iets van olimex laten doen. Niet dat dat een supergoed bedrijf is, maar ze zijn wel goed in enkele orders op een enigszins fatsoenlijke manier afleveren tegen een prima prijs. Zomaar een onbekende assembler je one-off order in elkaar laten zetten aan de andere kant van de wereld is een garantie voor fouten en brakke kwaliteit.
Mja de eerste batch wordt 10 stuks, en daarna hopelijk een batch van 100-500 stuks.
Heb zelf de tijd straks niet om er 500 te doen en met SMD kan ik ook niet een handig neefje oid bellen.

Punt is dat ik dan bang ben dat als het niet werkt de PCB boer de assembly boer dingen gaat verwijten, en omgedraaid.

• mux

mux

99% efficient!

Dat is ook exact wat er gebeurt. En het wordt helemaal feest als je bijv. component sourcing door de assembler laat doen. Bovendien zeggen gemiddelde chinezen/indiërs heel gauw 'jaja, we kunnen het wel', zelfs als ze het niet kunnen, waardoor je niet snel genoeg in de gaten hebt of er iets mis is. Bij PCB-productie is het makkelijk: als de gerbers goed zijn, en de rest van het proces is geautomatiseerd, dan kan er eigenlijk niks verkeerds uit rollen. Dat is helemaal prima. Bij assemblers heb je gewoon veel meer variabelen en moet je wat mij betreft 3-5 testruns en/of kleine orders doen voordat je eens gaat proberen een middelmatig grote order te plaatsen. Per order kost het je al gauw een week of 3, dus je bent gewoon per definitie een paar maanden bezig voordat je een betrouwbare, lieve assembler hebt.

De wereld zou een stuk sneller draaien als er een soort gerber-taal bestaat voor componentassemblage...

Anyway, olimex is een goed begin. Vraag eens een offerte bij ze aan (ik geloof niet dat ze kant-en-klare prijslijsten voor assembly hebben). Als je een echte held bent kun je altijd ook nog een indiër vragen. En vertel daarna je ervaringen, want ik ben ook nog op zoek naar assemblers :D

[ Voor 15% gewijzigd door mux op 15-04-2012 21:29 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan ook nog even kijken bij BatchPCB (zie zo snel even niet hoe duur die zijn helaas)..

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil het redelijk goed doen maar levertijd is geen issue.

Een vriend van me wil een soort sata backplane hebben met daarop wat extra f eatures. Die extra features kan ik prima bouwen en dat backplane kan ik ook wel tekenen.
Through-hole technology zou prima zijn maar vind ik niet zo heel profi. Dit ook omdat je redelijke frequenties hierop gebruikt.

Bij through-hole zou ik het nog prima zelf gaan regelen eigenlijk, dat kan ik stuk sneller in elkaar frotten dan SMD, zeker als het om een sample-setje gaat. Bij assembly toko's verwacht ik dat SMD goedkoper is ... weet ik eigenlijk wel zeker.

Qua assemblers: ik ben geen printontwerpkoning, dus zou het wel fijn vinden als ik beetje niet al teveel dodgy shit krijg met die printenbakker/bestukker.

• LED-Maniak
  • Nu online
http://www.myropcb.com/online-quote/

Kan je meteen laten berekenen wat bestucken kost.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux

mux

99% efficient!

Through hole zelf assembleren lijkt me juist hell on earth. 100-500 stuks? Brrr.... Elk pinnetje afzonderlijk solderen, en dan hopen dat 10k+ handgesoldeerde pinnen allemaal contact blijven houden gedurende de levensduur. Een QA nachtmerrie.

SMD kun je gewoon met een stencil aanbrengen, componenten erop, in de oven op 225 graden gooien en klaar is kees.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mux schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:12:
Through hole zelf assembleren lijkt me juist hell on earth. 100-500 stuks? Brrr.... Elk pinnetje afzonderlijk solderen, en dan hopen dat 10k+ handgesoldeerde pinnen allemaal contact blijven houden gedurende de levensduur. Een QA nachtmerrie.
Voor de test batch ;).
SMD kun je gewoon met een stencil aanbrengen, componenten erop, in de oven op 225 graden gooien en klaar is kees.
Ik heb alleen een niet goed werkende hete lucht bout, en ook geen oven. gevolg is dat het stecillen bestukken en flowen dus extern gaat gebeuren ;).

• mux

mux

99% efficient!

Maar... hoe bak je dan je pizza's?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed punt, maar wil je je thuis oventje ook voor producten gebruiken?
Als in: ga je dat zelf echt goed stabiel krijgen qua productieproces?

offtopic:
Ik heb de wat grotere SMD IC's vaak genoeg gesoldeerd met bout en hetelucht en ook nogal wat through-hole ervaring, dus ik ben redelijk handig. Echter heb ik nooit serieproductie gedaan of oventjes. Dus ik ben niet heel bekend met wat ik moet verwachten.

Ik heb wel wat printen getekend en laten maken voor through-hole en dat ging prima. Deze print wordt ook simpel, alleen hij wordt relatief groot (het wordt een soort sata backplane) en het worden er veel. Anders zou ik er uberhaupt niet aan beginnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 15-04-2012 22:55 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
Wat is voor jou serie productie, hoe groot zijn de PCB's en hoeveel componenten verwacht je? Ik heb hier een echte soldeeroven staan.

De link die ik hierboven gaf doet exact wat jij wil en je kan zelfs zelf via de website de prijs uitrekenen wat een productie moet kosten.

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 15-04-2012 22:57 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ik produceer zelf de laatste tijd al mijn prints in m'n gewone bakoven en dat gaat prima. De oven is 'traag' genoeg dat ik geen kromtrekking krijg en er ook niks gaat tombstonen (hij heeft simpelweg moeite met volledig op temperatuur komen). Maar zo'n oven kun je niet tunen, en als je overstapt op een andere soldeerpasta of andere dikte substraat kan het best zijn dat je procédé suboptimaal is en je ongelijk soldeerresultaat krijgt. Let wel, het resultaat is 10e12 keer beter dan handsolderen en komt verbazingwekkend dichtbij echt goede productiekwaliteit, maar voor het profi en voor de betrouwbaarheid wil je eigenlijk wel een soldeeroven zoals die van LED-Maniak.

100 stuks is op die manier nog echt wel te doen (als je uurtarief maar niet té ernstig is). 500 stuks echt niet meer. Soldeerpasta aanbrengen en het solderen zijn een klusje van niks, maar het aanbrengen van de componenten gaat er dan wel echt inhakken, zelfs met de trucjes van mikeselectricstuff:

• jeronimo
  • Laatst online: 20:02
mux schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:26:
Dat is ook exact wat er gebeurt. En het wordt helemaal feest als je bijv. component sourcing door de assembler laat doen. Bovendien zeggen gemiddelde chinezen/indiërs heel gauw 'jaja, we kunnen het wel', zelfs als ze het niet kunnen, waardoor je niet snel genoeg in de gaten hebt of er iets mis is. Bij PCB-productie is het makkelijk: als de gerbers goed zijn, en de rest van het proces is geautomatiseerd, dan kan er eigenlijk niks verkeerds uit rollen. Dat is helemaal prima. Bij assemblers heb je gewoon veel meer variabelen en moet je wat mij betreft 3-5 testruns en/of kleine orders doen voordat je eens gaat proberen een middelmatig grote order te plaatsen. Per order kost het je al gauw een week of 3, dus je bent gewoon per definitie een paar maanden bezig voordat je een betrouwbare, lieve assembler hebt.
Met deze opmerking doe je de EMS bedrijven in Nederland (Neways, Prodrive, tbp om er een paar te noemen) wel onrecht aan. Deze (in ieder geval de EMS'er waar ik werk) bewijzen elke week dat first time right wel degelijk mogelijk is. Ik ken genoeg ontwerpen die vanaf proto naadloos over zijn gegaan naar volume zonder wijzigingen in hardware. Dit is dan meer de verdienste van de designer die weet waar hij mee bezig is.

Waar ik altijd de meeste problemen zie is dat ontwerpers niet de noodzaak inzien van goede documentatie en vaak geen flauw idee hebben hoe hun bare board gemaakt en geassembleerd gaat worden.
De wereld zou een stuk sneller draaien als er een soort gerber-taal bestaat voor componentassemblage...
Met een ODB++ container en goede BOM kan er weinig mis gaan. Alles wat je niet in de BOM kwijt kunt, kun je als documentatie in de ODB++ opnemen. Gerber is niet meer van deze tijd.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
jeronimo schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:45:
[...]
Met deze opmerking doe je de EMS bedrijven in Nederland (Neways, Prodrive, tbp om er een paar te noemen) wel onrecht aan. Deze (in ieder geval de EMS'er waar ik werk) bewijzen ..
[...]
De bedrijven die je noemt zijn inderdaad niet de meest kleine jongens, en zijn bedrijven waar je inderdaad wel van kunt verwachten, dat wat ze doen gewoon goed is.
Gezien je woonplaats heb ik ook wel al een idee bij welke van de drie je werkt. ;)

Voor vrij eenvoudig assemblagewerk hebben wij ook een sociale werkplaats in de buurt met een elektronica afdeling. Je hebt dan wel geen AOI systemen, pasta inspecties, XRAY of flying probe testen of wat dan ook.
Maar ze hebben wel prima apparatuur voor eenvoudige assemblage, en ze maken er behoorlijk wat producten.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

LED-Maniak schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:55:
Wat is voor jou serie productie, hoe groot zijn de PCB's en hoeveel componenten verwacht je? Ik heb hier een echte soldeeroven staan.
100-500 stuks. Waarschijnlijk 500 omdat het niet substantieel duurder is dan 100 (nou ja 400 vs 1000E bij makepcb).
Aantal componenten is nog niet duidelijk, maar reken op een stuk of 8 sata poorten aan beide kanten, wat molexjes voor voeding, wat headers, een avr en een pc-speaker. max. 75 dus als je daar voeding voor LEDs en AVR bij optelt.
De link die ik hierboven gaf doet exact wat jij wil en je kan zelfs zelf via de website de prijs uitrekenen wat een productie moet kosten.
Mooi dan gaan we eens kijken.
mux schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:22:
Ik produceer zelf de laatste tijd al mijn prints in m'n gewone bakoven en dat gaat prima. De oven is 'traag' genoeg dat ik geen kromtrekking krijg en er ook niks gaat tombstonen (hij heeft simpelweg moeite met volledig op temperatuur komen). Maar zo'n oven kun je niet tunen, en als je overstapt op een andere soldeerpasta of andere dikte substraat kan het best zijn dat je procédé suboptimaal is en je ongelijk soldeerresultaat krijgt. Let wel, het resultaat is 10e12 keer beter dan handsolderen en komt verbazingwekkend dichtbij echt goede productiekwaliteit, maar voor het profi en voor de betrouwbaarheid wil je eigenlijk wel een soldeeroven zoals die van LED-Maniak.
Mja ik vind het moeilijk die kwaliteit goed te beoordelen, ook omdat ik dus absolutement geen soldeerkoning ben.
100 stuks is op die manier nog echt wel te doen (als je uurtarief maar niet té ernstig is). 500 stuks echt niet meer.
Plan is 500 printen te laten etsen als we ze goed hebben (en dus de eerste 10 werken). Dit laatste omdat het gewoon goedkoper per print is, en ze dan desnoods maar in 5 batches te verwerken.

Opzich wil ik het wel met een oventje doen, maar ook dan ben je alsnog heel veel tijd kwijt.

• mux

mux

99% efficient!

jeronimo schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:45:
[...]

Met deze opmerking doe je de EMS bedrijven in Nederland (Neways, Prodrive, tbp om er een paar te noemen) wel onrecht aan. Deze (in ieder geval de EMS'er waar ik werk) bewijzen elke week dat first time right wel degelijk mogelijk is. Ik ken genoeg ontwerpen die vanaf proto naadloos over zijn gegaan naar volume zonder wijzigingen in hardware. Dit is dan meer de verdienste van de designer die weet waar hij mee bezig is.

Waar ik altijd de meeste problemen zie is dat ontwerpers niet de noodzaak inzien van goede documentatie en vaak geen flauw idee hebben hoe hun bare board gemaakt en geassembleerd gaat worden.
Oh, begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van voornamelijk Prodrive (althans, geen ervaring met de rest), maar het prijsverschil met China en zelfs Olimex (die assemblage in Polen doet, als ik het goed heb) is nogal astronomisch. Je betaalt in China/India een setup fee van $75 + tegen de $2 per bord als het niet al te complex is, terwijl je bij Prodrive alleen al een setup fee van €600 tegemoet mag zien voor het allersimpelste mogelijk. Ik weet wat er in het instellen van een pick&place en het overzien van het proces gaat zitten, dus die kosten zijn helemaal prima, maar het is alsnog een factor 5-10 verschil met het verre oosten. En terwijl je hier in Nederland knap kunt communiceren en eventueel zelf langs kunt gaan, is het bij een assembler in China gewoon afwachten wat het wordt, en de eerste paar keer is dat nooit helemaal wat je wil.

Maar je hebt gelijk, ik sprong wat snel richting de cheapo fabrikanten, ik had Nederlandse EMS services ook best mogen noemen. Om dezelfde reden praat ik ook nagenoeg nooit over Cyner en raad ik alleen itead/seeed/makepcb/pcbcart/etc. aan: Cyner vraagt 600 euro voor een prototype. Geweldige kwaliteit, persoonlijk contact, speciale opties, helemaal te gek, maar het is zo duur dat je het bijna nooit gebruikt.

• LED-Maniak
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:59:
[...]

100-500 stuks. Waarschijnlijk 500 omdat het niet substantieel duurder is dan 100 (nou ja 400 vs 1000E bij makepcb).
Aantal componenten is nog niet duidelijk, maar reken op een stuk of 8 sata poorten aan beide kanten, wat molexjes voor voeding, wat headers, een avr en een pc-speaker. max. 75 dus als je daar voeding voor LEDs en AVR bij optelt.
Bij deze aantallen raad ik je makepcb af. Het is leuk voor prototypes en hobby boards maar makepcb heeft er een handje van om PCB's af te ronden, contour frezen is lelijk, dingen te veranderen en zonder het te melden gaten te boren die je er niet in wil hebben(met de reden dat PCB's te klein zijn voor de machine, wat ze gewoon met een break-out hadden kunnen doen). De ene keer is de kwaliteit prima, de andere keer vreselijk.

Voor productie kies ik eigenlijk altijd pcbcart. Snelle levering(binnen 2 weken), constante kwaliteit en goede afterservice via email. Zelfs toen ik eens met afwijkende specificaties een nieuwe PCB bestelde kreeg ik de vraag of deze andere specificaties wel klopten.. Ook de prijs is voor mij steeds lager gebleken bij dergelijke aantallen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 16-04-2012 00:13 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Serieproductie doe ik met vrienden, maar niet te vaak. :P

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/578914_380156555358431_100000922706318_1079418_1277707399_n.jpg

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verrek, dat lijkt wel heel erg veel op het device waar ik firmware voor aan het schrijven ben:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc14/tmb-IMG_6306.JPG

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LED-Maniak
  • Nu online
Dit was een stemkastje toch?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sprite: goh, wat toevallig. :P

De weerstanden zitten er nu op, vanavond de 100n-condo's en de voetjes. Een kleine 3700 soldeerpunten. :o

/edit: condo's zitten erop, IC-voeten was ik na een half uurtje zat, dus ik ben daar maar even mee gestopt. :P

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/398930_380769261963827_100000922706318_1081089_1068345864_n.jpg

Ik heb wel nog even met een stuk regenpijp, een roostertje, koolstoffilter, een ventilator, twee stoelhoeken, een IKEA LED-voedinkje en veel gaffertape een soldeerdampafzuiging gebouwd.
50 printjes solderen is moordend voor de lucht om je heen.

[ Voor 72% gewijzigd door Kaj. op 19-04-2012 08:49 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
Pff, zit al de hele dag naar een connector-behuizing te zoeken maar kom er niet uit... Het liefst gebruik ik screw terminals, maar het schroefdeel steekt dan in de behuizing en moet je hem dus open maken voor aanpassingen. Ook behuizigen voor terminal connectors lijken schaars te zijn(dus 2 halve schaaltjes waarvan het bovenste schaaltje kleiner is de onderste zodat je een stuk PCB ziet).

Ik ben nu op zoek naar een JST connector die dubbelrijig is waarbij je 1 female/box op de PCB soldeert en vervolgens 2 losse stekkers boven elkaar kan plaatsen die dan vastklikken aan de female connector. Iemand enig idee of dat verkrijgbaar is?

Dus bijvoorbeeld een keer dit:
Afbeeldingslocatie: http://rocky.digikey.com/weblib/JST/Web%20Photos/S10B-PHDSS.jpg

Waarbij je 2x deze boven elkaar kan pluggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.allelectronics.com/mas_assets/cache/image/4/4/4/1092.Jpg

Maar dan een 4 polige variant(of een ander soort connector).

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:31
Wirf schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:25:
Hier mijn versie van een irrepeater:

Schema:
[afbeelding]
Ik heb intussen tijd gevonden om hier aan door te werken, maar twee dingen zijn voor mij onduidelijk. Welke condensator gebruik je precies bij c1? En is de ir receiver ook vervangbaar voor een andere 38khz variant aangezien de 1738 nogal slecht leverbaar is? (En bij farnell kan ik niet bestellen)

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:45
Sprite_tm schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:05:
Verrek, dat lijkt wel heel erg veel op het device waar ik firmware voor aan het schrijven ben:
[afbeelding]
Stemkastjes zijn populair zeker? Ik ben bezig met een wireless variant:

Afbeeldingslocatie: http://atoomnet.net/co/IMG_8742-edit.jpg
Afbeeldingslocatie: http://atoomnet.net/co/IMG_8744-edit.jpg

https://github.com/atoomnetmarc/

• LED-Maniak
  • Nu online
Hoe bevalt die nrf24l? Als ik de specs lees is dat een bruut ding. Leuk voor audio doorsturen, mesh netwerk en dergelijke. Beetje simpel aan te sturen ala RFM12 van HopeRF?

• DiNo!
De nrf24l01 doet het prima, binnenshuis overal bereik. Ik heb geen ervaring met de RFM12, dus ik kan niet vergelijken. De RFM70 schijnt identiek te zijn aan de nrf24l01.

Met behulp van http://www.tinkerer.eu/AVRLib/nRF24L01 was het zo werkend.

Op ebay zijn de modules voor net geen 2 euro per stuk te vinden, dus dat is erg aantrekkelijk om mee te experimenteren.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Iemand ervaring met Qtouch studio van atmel? Ik wil bij een volgend project een aantal capacitieve toetsen gebruiken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand er al eens gebruik van gemaakt? Zowel de software kant, als de PCB layout?

[www.ganzz.nl]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
zynex schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:11:
[...]

Ik heb intussen tijd gevonden om hier aan door te werken, maar twee dingen zijn voor mij onduidelijk. Welke condensator gebruik je precies bij c1? En is de ir receiver ook vervangbaar voor een andere 38khz variant aangezien de 1738 nogal slecht leverbaar is? (En bij farnell kan ik niet bestellen)
C1 is niet kritisch, kies hier een grotere elco die minimaal 6 volt aan kan.

Ik heb er volgens mij een 100uF, 16v zitten.

En ja, je kunt ongeveer elke IR detector kiezen die je maar te pakken kunt krijgen. Let alleen wel op de eventuele verschillen in pin volgorde, en pas de code aan wanneer je een active-high ontvanger kiest (*)

(*) Active-high ontvangers geven een 5 volt signaal wanneer ze de 38Khz golf ontvangen en 0 volt wanneer niet.
Active-low ontvangers, die ik heb gebruikt en waarvoor de code dus is geschreven, geven een 0 volt signaal op het moment dat ze een signaal ontvangen en normaal een 5 volt signaal.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31

Onbekend

...

Ik ben op zoek naar een aantal geschakelde voedingen van 18V met 10A (of zelfs 15A).
De meeste geschakelde voedingen hebben 12V of 24V als uitgangsspanning, maar niets er tussen in. Ja, ze bestaan wel, maar ze zijn moeilijker verkrijgbaar en zijn vaak een stuk duurden dan de 12V of 24V-varianten.

Als ik (van 1 fabrikant) de afbeeldingen van verschillende exemplaren naast elkaar leg, zijn er nauwelijks verschillen te zien. Stel dat ik zo'n 24V-exemplaar koop, zou ik dan eenvoudig 1 of 2 weerstanden van de terugkoppeling kunnen vervangen zodat deze maar 18V als uitgangsspanning geeft? Of komt er véél meer bij kijken?

(Ik vind het te veel werk om zelf een complete voeding te gaan ontwerpen, bouwen, testen en te foutzoeken...)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 17:31

AlexanderB

7800 rpm

yep. een 24 voeding kan je op zich prima downclocken naar 18v, 1 weerstandje aanpassen, als je geluk hebt zit er zelfs al n potmeter in. hou dr wel rekening mee dat de uitgangsstroom niet hoger word, dus dat de totale vermogensrating wel terugloopt.. maargoed, dat lijkt me obvious.

(weerstandsdeler van v-out naar gnd, meestal zit de referentiespanning tussen de 1.5 en 2.7v ofzo, mja, lijkt me vrij obvious, dat moet wel te vinden zijn..)

[ Voor 22% gewijzigd door AlexanderB op 24-04-2012 18:24 ]

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
Pfff een stage zoeken in de elektrotechniek is nog best lastig zeg, het lijkt wel of alle elektrotechniek bedrijven op een hoopje zijn gepakt in Eindhoven, en laat dat nou net aan de andere kant van Nederland liggen voor mij :'( Iemand nog tips?

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
er zijn ook genoeg "kleine" bedrijven waar leuke producten gemaakt worden.
Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen (ook best een uithoek), en daar heb je toch ook iets van 4 elektronica bedrijven.
Bij 2 daarvan heb ik stage gelopen, en 1 daarvan werk ik nu al een aantal jaren.

Wat ik zelf het leuke vond aan stage lopen bij een klein bedrijf, is dat je inzicht krijgt in de gehele bedrijfsvoering, en niet slechts 1 aspect daarvan.

• LED-Maniak
  • Nu online
1337aldi schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:18:
Pfff een stage zoeken in de elektrotechniek is nog best lastig zeg, het lijkt wel of alle elektrotechniek bedrijven op een hoopje zijn gepakt in Eindhoven, en laat dat nou net aan de andere kant van Nederland liggen voor mij :'( Iemand nog tips?
Waar kom je vandaan? In het oosten is zat.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat bedoel je precies met 'elektrotechniek'? Daar kunnen heel veel dingen onder vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 24-04-2012 20:03 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Onbekend schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:47:
Ik ben op zoek naar een aantal geschakelde voedingen van 18V met 10A (of zelfs 15A).
De zwaarste netvoeding van en HP laptop is 230 watt bij 19 volt
http://www.battery4netboo...-ac-adapter-p-123052.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
lemming_nl schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:03:
Wat bedoel je precies met 'elektrotechniek'? Daar kunnen heel veel dingen onder vallen.
Ik doe een HBO studie Elektrotechniek, en ik wil me richten op de embedded systems.

@led-maniak Noord-Holland.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

1337aldi schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:18:
http://www.gatso.com/about/vacancies/8/8/internships.html

Iets voor je? ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
1337aldi schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:45:
[...]

Ik doe een HBO studie Elektrotechniek, en ik wil me richten op de embedded systems.

Wat wil je binnen embedded doen? Hardware of software ontwerp? Moet het per se in Noord-Holland zijn? Er zijn namelijk zat bedrijven als je iets breder kijkt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik woon zelf in de Wieringermeer en "over het algemeen" is het in deze regio triest gesteld. Als ik rondkijk naar bedrijven in Alkmaar, Heerhugowaard en omstreken zijn er veel installatiebedrijfjes. Er zitten een paar pareltjes tussen, maar die waren voor mij vaak moeilijk te bereiken (vanuit Wieringermeer gezien) .. Het openbaar vervoer in deze regio is nogal om te huilen. Alkmaar-Leeuwarden rijdt buslijn die een 'sneldienst' moet zijn. Leeuwarden duurt 90 minuten, Alkmaar duurt 45 minuten. Dan sta je op het station, nog niet eens bij het bedrijf. Verbinding rijdt 1 keer per uur. Naar Hoorn of Den Helder vergelijkbare trajecten, iets korter maar meestal nog verder van het station reizen.
Voorbeeld; bedrijfje gezien in Zwaag. Ligt ~4km boven Hoorn. Reistijd naar Hoorn 35min o.i.d. Vanaf Hoorn naar Zwaag nog eens 40minuten. Horizonbreed woon ik er 22km van af. Ben je dus al gauw 1u20m bezig om er te komen. Heb geen rijbewijs, geen brommer en fietsen kan (wegens medische redenen) niet. Je snapt wel, 1u20m over 22km is.. trager dan zelf fietsen (als dat kon).

Je hebt verschillende richtingen in Embedded vanuit mijn perspectief. Je hebt hardware en software, maar je kan ook nog onderscheid maken in platform (microcontroller, proccesor or FPGA), toepassingsgebied (DSP, data verwerking, aansturing, meetapparatuur, enz.)

Vorig jaar leuke stage gehad bij SBG in Middenmeer (landbouw, GPS, embedded, DSP, automatisering, regeltechniek). Wederom, klein bedrijfje, maar groeit erg snel. Doet veel met ARM processors en euhm.. "leuk speelgoed" (GPS ontvangers nauwkeurig tot 1cm @ 25 of 100Hz, radio modems, embedded PC's, CAN bus en hele grote tractors 8)7 ).

Ik studeer nu zelf af bij een ander bedrijf in Middenmeer. Deze doet veel met FPGA's, high-speed data verwerking, enzovoort. Ikzelf ben dan met een apparaat bezig wat in de medische industrie gaat worden gebruikt met onder een grof stuk vermogenselektronica en aansturing. Als ik naar buiten kijk, kijk ik recht tegen een tractor dealer aan :+ . Bedrijfje is klein, 5 full time ingenieurs ofzo. Je hoeft echt niet in de grote steden te zitten om technisch gezien iets uitdagends te vinden. Verwacht alleen niet dat je in een bedrijf komt met vele managers en meerdere engineer teams.

Noord-Holland is nogal groot, misschien dat het handig is als je een regio vertelt waar je woont (staat niet in je profiel). Noord-Holland is namelijk ook Amsterdam, en daar zitten dan weer wel grotere bedrijven.

Voor de duidelijkheid, ik ga zelf naar NHL Hogeschool in Leeuwarden. Ik had in 2008 de keus, en toen al voor friesland uitgeweken. (Alkmaar=InHolland=inmiddels slecht imago) Ik heb op school ook de stagemap bekeken waar bedrijven stageopdrachten in kunnen plaatsen. Nagenoeg alles in Friesland. In Leeuwarden enkele bedrijven, niet heel spannend. In Drachten wel, maar dat is te ver (2,5uur vanaf hier). Daar zit Philips en Kiestra Lab Automation.. In Heerenveen ken ik enkel wat automatisering bedrijfjes. In Sneek zit Tiepie Engineering, die maken PC scopes. Is met FPGA's en analog. Vorige keer dat ik ze belden hadden ze alleen geen stagaires nodig,echter vroeg ik toen expliciet om embedded software :-) (terwijl ze geen micro's gebruiken, ben ik inmiddels achter via klasgenoot)
Voor de rest in de map stonden bedrijven in Eindhoven.. NXP, ASML enz. Dat kan wel, stond ook bij dat tijdelijke huisvestiging bespreekbaar is.Vooral grotere bedrjiven kunnen nog wel eens hun eigen studentenkamers er op nahouden waar je tijdens de stage kan wonen. Of ze regelen iets anders waardoor het mogelijk wordt. Maargoed, dan moet je wel op kamers.. en dat is wederom voor mij niet mogelijk geweest (medische gronden).

[ Voor 14% gewijzigd door Hans1990 op 24-04-2012 22:27 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

DiNo! schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:07:
[...]

Stemkastjes zijn populair zeker? Ik ben bezig met een wireless variant:

[afbeelding]
[afbeelding]
Wow! Dit is wel iets dat ik zoek voor mijn klasje! Stemkastjes via de officiele kanalen zijn niet te betalen. Kun je je DM aanzetten als je wilt zodat ik je wat meer kan vragen?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kan toch ook hier? Dan hebben andere mensen er ook wat aan.

• Onbekend

Onbekend

...

AlexanderB schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 18:20:
yep. een 24 voeding kan je op zich prima downclocken naar 18v, 1 weerstandje aanpassen, als je geluk hebt zit er zelfs al n potmeter in. hou dr wel rekening mee dat de uitgangsstroom niet hoger word, dus dat de totale vermogensrating wel terugloopt.. maargoed, dat lijkt me obvious.

(weerstandsdeler van v-out naar gnd, meestal zit de referentiespanning tussen de 1.5 en 2.7v ofzo, mja, lijkt me vrij obvious, dat moet wel te vinden zijn..)
Bedankt, ik zal dat binnenkort eens uitproberen. Dat de maximale stroom niet hoger kan worden is logisch. :)

Een heel ander vraagje:
Stel je hebt een ringkerntrafo. Waar zet je de glaszekering? Op de primaire spoel zodat je geen kortsluiting in je lichtnet kan veroorzaken. Of zet je hem op de secundaire spoel om jouw eigen schakeling te beschermen?

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

1337aldi schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:45:
[...]

Heb je vanuit jouw school niet een mooi documentje met leuke bedrijven? Een greep uit een een aantal documentjes van de Haagse Hogeschool in Delft, al is natuurlijk het grote deel wel in Zuid-Holland ;)

- Eonic
- Thales Delft
- TNO
- Optelecom-nkf
- Technolution (voor de wat slimmere, die hebben in principe liever WO'ers)
- Chess
- Xensor Integration

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 17:31

AlexanderB

7800 rpm

Onbekend schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:56:
[...]

Bedankt, ik zal dat binnenkort eens uitproberen. Dat de maximale stroom niet hoger kan worden is logisch. :)

Een heel ander vraagje:
Stel je hebt een ringkerntrafo. Waar zet je de glaszekering? Op de primaire spoel zodat je geen kortsluiting in je lichtnet kan veroorzaken.
dat. als je schakeling dan teveel stroom trekt, of de trafo intern kortsluit, springt de glaszekering zodat je apparaat niet het hele gebouw platbrand.. (want een kortsluiting maken die minder dan 16A trekt maar toch n brandje veroorzaakt is prima mogenlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 25-04-2012 18:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

Er is verschil tussen intrinsically safe en het absolute minimum wat je nodig hebt om door certificatie te komen hè. In principe kan alles wat genoeg energie concentreert in een klein volume brand veroorzaken, no problemo. Intrinsically safe apparatuur is tegen elke mogelijke failure mode beschermd (afhankelijk van het soort intrinsically safe meuk kan dat om warmteontwikkeling, vonken, elektrische/magnetische velden of andere dingen gaan). CE-gemarkeerd spul heeft enkel een zekeringetje op de ingang zitten. Knappe UL/TÜV-gecertificeerde dingen zitten er een beetje tussenin en zijn ongeveer het minimum wat je kunt beschouwen als 'brandveilig' - daar zijn alle circuits waar potentieel veel vermogen kan lopen beveiligd.

• DiNo!
furby-killer schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:08:
Kan toch ook hier? Dan hebben andere mensen er ook wat aan.
Maar natuurlijk, fire away!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb hier thuis nog 2 LCD monitoren staan, die hebben ook echt niets met veiligheid te maken 8)7
De backlight inverter hangt rechtstreeks aan de secundaire kant van de voeding zonder beveiliging of wat dan ook. Toen de backlight inverter stuk ging was de monitor echt vreselijk warm geworden van binnen (stinken, diep bruine PCB etc.) Zo'n backlight inverter gebruikt een watt of 25 á 30 denk ik, als je dat in één MOSFET stopt dan loopt de temperatuur al hard op. Tel daarbij nog eens op dat de voeding van de backlight niet beveiligd was...dus er zou zomaar een watt of 40 á 50 in het PCB gestookt kunnen zijn. Ik denk dat 40 á 50W genoeg is om brand te veroorzaken, terwijl de voeding primair aan het lichtnet gewoon met 1A is afgezekerd.
Bij deze dus even een praktijk verhaaltje die het verhaal van mux bevestigd :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Onbekend

Onbekend

...

Ik kom namelijk de laatste tijd wel vaker schema's tegen die alleen de secundaire kant beveiligt.
Zelf vond ik dat al raar aangezien de trafo(aansluitingen) ook kortsluiting kan veroorzaken.
Maar nu ik er over nadenk, zouden die schema's uit GB komen waar de stekker en/of de stopcontacten al standaard een zekering hebben?

• LED-Maniak
  • Nu online
Ligt dat niet ook aan de gebruikte trafo? Van die ingeblikte trafo's zijn vaak toch thermisch afgezekerd?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is een kleine moeite om primair een trage zekering te plaatsen. Secundair hoeft het niet maar zou je een zekering willen plaatsen zit je vaak ook aan grote zekeringen vast. Een simpele oplossing wat je steeds vaker ziet is het gebruik van een autozekering.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sissors
  • Niet online
Voor sommige dingen is een microcontroller die wat meer power heeft dan standaard atmegas wel handig, en geheel bij toeval zag ik gisteren deze liggen in een lab:
http://mbed.org/handbook/mbed-NXP-LPC1768

Gaat voor zon 60 dollar. Iemand ervaring met zon ding, dan wel betere alternatieven? (En voordat iemand met de Raspberry komt, dat zie ik niet als een microcontroller, hij heeft zijn rol, maar ik heb mijn twijfels over hoe handig het is als vervanging voor een uC).

Editje: Idee is trouwens ook als instap iets voor ARM, daarom ook handig dat je geen programmer nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 27-04-2012 10:15 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25

Rmg

furby-killer schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:06:
Voor sommige dingen is een microcontroller die wat meer power heeft dan standaard atmegas wel handig, en geheel bij toeval zag ik gisteren deze liggen in een lab:
http://mbed.org/handbook/mbed-NXP-LPC1768

Gaat voor zon 60 dollar. Iemand ervaring met zon ding, dan wel betere alternatieven?
Ik heb zowel een mbed als een lpcxpresso thuis liggen, leuke bordjes, snel ook.

De online(only) ide van mbed is niet slecht, Cookbook is ook handig. veel voorbeelden + redelijke community.

Alleen dat de IDE online is kan voor sommigen een nadeel zijn, wat dat betreft is het fijner om met de LPCxPresso te werken daar zit een 'echte' ide bij

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 27-04-2012 11:49 . Reden: Arduino/java brainfart -_- ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Java? Arduino is C hoor geen java, arduino is puur C met wat voorgedefinieerde functie die het makkelijk maken voor mensen die zich niet bezig willen houden met alle instelling die je normaal moet doen in avrstudio zoals adc instellen, timers voor pwm en usart, etc.

Edit/
@Rmg

Waarom verander je nu je tekst, nu slaat mijn antwoord(en eerste zin van David hieronder) nergens meer op als je je post later gaat aanpassen nadat iemand antwoord heeft gegeven. Moet voortaan maar jou posten allemaal gaan quote om achteraf post verminking te voorkomen. :D

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2012 13:59 ]

-Andere hobby- -

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
Sterker nog: je kunt in de Arduino IDE gewoon je C-code typen. De compiler is gewoon AVR-GCC.

Wat voor soort dingen doe je met die LPCxpresso trouwens? Ik heb er hier twee liggen maar ik heb geen idee wat ik ermee moet. Voor dingen waarvoor de Arduino te zwak is pak ik liever een Linux-bordje a la de Carambola, maar misschien dat een paar mooie voorbeeldprojecten met kunnen overtuigen die LPCxpresso's toch uit de la te pakken :)

Dato DUO synth voor twee

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ze zijn erg nuttig als je bijvoorbeeld snel wilt bitbangen; dus een project hebt met de scope van een AVR (dus peripherials aansturen, veel GPIO-zaken, realtime zaken, ...) maar meer CPU-power nodig hebt. Ik heb er eentje zitten in mijn Minecraft Portal bijvoorbeeld. Een AVR had dat in principe qua berekeningen en I/O wel getrokken maar is gewoon te traag om vaak een compleet 320x240 frame over te sturen.

• Rmg
  • Laatst online: 21:25

Rmg

David schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:52:
Sterker nog: je kunt in de Arduino IDE gewoon je C-code typen. De compiler is gewoon AVR-GCC.

Wat voor soort dingen doe je met die LPCxpresso trouwens? Ik heb er hier twee liggen maar ik heb geen idee wat ik ermee moet. Voor dingen waarvoor de Arduino te zwak is pak ik liever een Linux-bordje a la de Carambola, maar misschien dat een paar mooie voorbeeldprojecten met kunnen overtuigen die LPCxpresso's toch uit de la te pakken :)
1 lpcxpresso gebruik ik als mijn controller voor terrarium. (licht/warmtelampen/temperatuur). Voorheen was dit een arduino maar die was overleden.

de ander ligt nog in de kast. En de mbed gebruik ik voor een Android ADK Projectje( http://mbed.org/cookbook/mbed-with-Android-ADK )

En verder doe ik eigenlijk te weinig met die dingen thuis :(

• Sissors
  • Niet online
Sprite_tm schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:08:
Ze zijn erg nuttig als je bijvoorbeeld snel wilt bitbangen; dus een project hebt met de scope van een AVR (dus peripherials aansturen, veel GPIO-zaken, realtime zaken, ...) maar meer CPU-power nodig hebt. Ik heb er eentje zitten in mijn Minecraft Portal bijvoorbeeld. Een AVR had dat in principe qua berekeningen en I/O wel getrokken maar is gewoon te traag om vaak een compleet 320x240 frame over te sturen.
Daar heb je eigenlijk direct ook wat ik als dingen heb om ermee te doen. Grafische displays aansturen (ja een atmega kan het, nee je wilt het niet).

En daarnaast nog voor het direct capturen van een BPSK gemoduleerde carrier op zon 2MHz, opslaan, en later rustig naar computer doorsturen (in principe zou die arm het via ethernet ook direct kunnen sturen, maar rustig via serieel is makkelijker).

Mogelijkerwijs ook voor een quadrocopter voor berekenen van positie aan de hand van magneto/gyro/accelerometers, al weet ik niet precies hoeveel rekenkracht je daarbij nodig heb.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Weet iemand een goed adresje voor Eurocard-frames (DIN 41614) en bijbehorende meuk zoals connectoren en frontplaatjes?

RS en Farnell heb ik geprobeerd te zoeken maar daar zie je soms door de bomen het bos een beetje niet meer.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• DaWaN
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Voordeel van zo'n microcontroller met ARM processor is dat je drivers en toolchain gelijk blijven voor een hele reeks microcontrollers van een hele sloot uC fabrikanten.
Wil je een ethernet device maken pak je een dikke 5$+ Cortex M3, maar wel dezelfde drivers/toolchain als bijvoorbeeld een 1.50$ Cortex M0 :)
Energieverbruik en prijs van ARM microcontrollers is inmiddels ook zo laag geworden dat ik denk dat de traditionele 8 bitters langzaam (lees: langzaam) zullen verdwijnen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Hans1990
  • Niet online
Ik ben al tijden van 8-bitters afgestapt, tenminste.. bij voorkeur. Voor de hobby gebruik ik enkel 16 of 32-bit. En dan noem ik 'hobby'; dus 3 euro extra voor een micro kan prima. Hier en daar wel eens mijn race dashboard gepost, daar draait ook een 32-bit PIC controller in (voor ARM heb ik geen tools thuis, wel op stage gehad). Overkill? Jazeker. Ik opende net het project in MPLAB X om wat extra features toe te voegen, daar stond direct het geheugenverbruik bij.. 8% RAM en 7% FLASH. Het display wordt aangestuurd met ~20,000 interrupts per seconde (13 segmenten, en enkele delays om langzaam schakelende mux'es een beetje te helpen). Dat gaat makkelijk, eveneens data ontvangen op hoge snelheid (tientallen kB/s). De refresh rate van het 'geheel' zo'n 100Hz.

Ik zou er een keer m'n RTOS op moeten zetten (die heb ik nu enkel voor PIC24). Daar zit een CPU usage monitor in :-)

• Onbekend

Onbekend

...

Ik ben met een kleine schakeling bezig die de grootte van de stroom in de gaten houdt, maar ik kom er helaas niet uit.
Met PSpice heb ik het volgende schema getekend, maar dit werkt natuurlijk niet:
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/6926/stroomdetectiefout.png
Het eerste probleem waar ik tegen aan loop is dat de OpAmp aan de ingangen ook stroom verbruikt waardoor er altijd een verschilspanning aan de ingang staat.

Het tweede probleem is dat het negatieve ingangssignaal van de OpAmp aan de positieve voedingsspanning hangt. In de praktijk zal de OpAmp in dat spanningsgebied de signalen niet goed met elkaar kunnen vergelijken, waardoor de stroomdetectie faalt.

Ik heb dus een weerstand van 0,1 ohm aan het begin van de schakeling gezet, om de stroom te kunnen detecteren. De laagste stroom die hij moet kunnen detecteren is 0,8mA, dus dat betekent dat er 0,8 x 0,1 = 0,08mV over de weerstand heen staat. Maar hoe maak ik zo'n detectieschakeling?

• Hans1990
  • Niet online
Het grootste probleem is dat er geen terugkoppeling in je opamp zit. Hoe weet de opamp nou hoeveel hij moet versterken?
Tenzij je natuurlijk een current sense amplifiertje gebruikt, die kan wel zo worden aangesloten.
Gezien het ingangsbereik is dat wellicht wel handig.

Moet het met een opamp, bouw dan een verschilversterker:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Opamp-differential.svg/350px-Opamp-differential.svg.png
(http://nl.wikibooks.org/w...lingen/Verschilversterker)
Hier bij is V2 dus +, en V1 dus -. Je versterking wordt
Vout=Rf/R1*(V2-V1)
Zo zou je ook de 0.3V maximum kunnen opkrikken naar b.v. 3.3V(11x versterken) voor een 3.3V 12-bit+ ADC.

Groot nadeel van deze schakeling is een bedroevende CMRR. Common-Mode Rejection Ratio, dat is de versterking van gelijkspanning op de ingangen naar het uitgangsignaal. Die is in de orde van 60dB of zo (1% weerstanden dacht ik, maar dat zou ook al met 0.1% kunnen zijn). Anyway, 60dB wil zeggen dat een ingangspanning van 24V 60dB verzwakt terugkomt op de uitgang, dus nog steeds met zo'n 60mV(!!)
Je kan die CMRR wel verbeteren, maar dan moet je zeer nauwkeurige weerstanden gebruiken 0.1%, 0.05% enz.

Daarnaast is de ingangsimpedentatie ook bedroevend. Je zal beide kanten belasten met enkele k-ohm's, wat met 24V input een enkele tienden mA oplevert.
Je zou nog voor een instrumentatieversterker kunnen gaan, die heeft buffers om dat probleem te verhelpen:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Opampinstrumentation.svg/350px-Opampinstrumentation.svg.png
http://nl.wikibooks.org/w.../Instrumentatieversterker
Hier geldt eveneens het CMRR probleem. Zoals je ziet, 3 opamps, 7 weerstanden, auw.

Een current sense amplifier is dan veel eenvoudiger. Die heeft ingebouwde gain, werkt op groot ingangsspanningsbereik (soms wel tot 60V) en is eveneens te krijgen in 5 tot 8-pins IC'tjes. CMRR kan soms wel knotsgek gaan tot 130dB, maar dan is er vaak een hoge versterking bij te pas. 80 tot 90dB is gebruikelijk met een gain van 1x. Dat is toch een verbetering van 10 a 20x.
Er zijn veel verschilllende fabrikanten.. Diodes Inc , Zetex, Maxim-IC, Analog Devices, Texas Instruments, enz. maken ze.
Welke je moet hebben kan ik moeilijk zeggen, maar zoek er een met gewenste versterking en offset (om nauwkeurig 0.8mA te kunnen halen).

Oh btw, een opamp heeft een hele lage input bias current, in de orde vanaf nA of fA(femto) met JFET's. Soms met uA's met high-gain spul (10000x gain). Dat is nog niks vergeleken met 0.8mA.
De input offset voltage is vaak meer van belang, b.v. met een LM324 is die in de orden van mV's. Als je dan 0.08mV wilt meten, dan gaat dat al mis natuurlijk. Offset voltage is niet vast en kan driften.
Er zijn wel chopper opamps met 1uV offset voltage, maar die zijn vaak wat ruisiger (enkel nuttig voor DC tot laag frequente metingen).

[ Voor 11% gewijzigd door Hans1990 op 05-05-2012 19:15 ]

• jeronimo
  • Laatst online: 20:02
De zoekterm is high side current sensing.
http://cds.linear.com/docs/Application%20Note/an105.pdf
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/6101fh.pdf
Even LT als voorbeeld, maar ook Maxim, TI en AD hebben vergelijkbare oplossingen.

• Onbekend

Onbekend

...

Hans1990 schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 19:11:
Het grootste probleem is dat er geen terugkoppeling in je opamp zit. Hoe weet de opamp nou hoeveel hij moet versterken?
Ik wilde de opamp laten clippen tegen de voedingsspanningen. M.b.v. een zenerdiode + weerstand heb ik een compatibel digitaal signaal die ik verder kan gebruiken.

Een current-sense opamp lijkt inderaad een betere oplossing, dan een gewone opamp. Aan die versterkingsfactor had ik nog niet verder over nagedacht maar die is met minimaal 50.000x aan de hoge kant. :)
jeronimo schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 19:16:
De zoekterm is high side current sensing.
http://cds.linear.com/docs/Application%20Note/an105.pdf
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/6101fh.pdf
Even LT als voorbeeld, maar ook Maxim, TI en AD hebben vergelijkbare oplossingen.
Deze links zijn erg handig. De schema's gebruiken wel allemaal speciale opamps die juist voor die schema's zeer geschikt zijn en waarmee je met een gewone opamp niet verder komt.

Ondertussen heb ik wel verder gezocht, en schema's van stroomdetectie in het modelspoor gevonden, maar deze maken (helaas) allemaal gebruik van 2 diodes in serie waarmee je dus wel een groot spanningsverschil hebt.

Ik ga morgen nog iets proberen te testen met zelfgemaakte spoel van twee wikkelingen waarmee ik een stroomverandering kan detecteren. Ik hoop dat de piekspanning daarvan groot genoeg is om een redelijk betrouwbare detectie te maken.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:01

painkill

Pain(k)(ill)

painkill schreef op zondag 25 maart 2012 @ 22:55:
Hoe voeg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VZmNX8ehOTTCxXZml0nSYzOW/full.png

Samen met dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ggmceTPLuig6m6qulxnEsPq/full.png

Mijn Flyback heeft nu 6 draden:
2 HV
2 feedback
2 Primary

Op het 2de schema gebruiken ze alleen de primary, maar deze is handmatig gewonden om de flyback, ik heb deze optie niet..
Ik moet het dus anders doen, maar hoe?

ps. Momenteel heb ik alles aangesloten excl. de feedback, maar de voeding zakt naar 2V..
Quote omdat hij nu ook maar in de kast ligt...

Mijn SNES verzameling!

• Hans1990
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:46:
[...]

Ik wilde de opamp laten clippen tegen de voedingsspanningen. M.b.v. een zenerdiode + weerstand heb ik een compatibel digitaal signaal die ik verder kan gebruiken.

Een current-sense opamp lijkt inderaad een betere oplossing, dan een gewone opamp. Aan die versterkingsfactor had ik nog niet verder over nagedacht maar die is met minimaal 50.000x aan de hoge kant. :)

[...]

Deze links zijn erg handig. De schema's gebruiken wel allemaal speciale opamps die juist voor die schema's zeer geschikt zijn en waarmee je met een gewone opamp niet verder komt.

Ondertussen heb ik wel verder gezocht, en schema's van stroomdetectie in het modelspoor gevonden, maar deze maken (helaas) allemaal gebruik van 2 diodes in serie waarmee je dus wel een groot spanningsverschil hebt.

Ik ga morgen nog iets proberen te testen met zelfgemaakte spoel van twee wikkelingen waarmee ik een stroomverandering kan detecteren. Ik hoop dat de piekspanning daarvan groot genoeg is om een redelijk betrouwbare detectie te maken.
Ik dacht dat je bedoeling was om een lineaire versterking te halen, omdat je 0.8mA(je resolutie/ruisvloer) tot 3A wou meten. Dat zouden dan 3/0.0008=3750 stapjes zijn. (12-bits)

Hoe je je opamp had staan was enkel nuttig om de stroomrichting te bepalen. Als de stroom van - naar + ging (door de shunt), dan lag - op een hoger niveau dan +. De andere kant zou + een hogere spanning hebben dan -. De opamp versterkt die verschil, en gaat direct clippen naar V+ of V-.
Dat komt uiteraard door de gigantische versterking van een opamp, waardoor die meteen zou clippen. Vanwege offset spanningen e.d. doet een opamp dat standaard ook al.

Met een current sense amp kan je niet altijd de stroomrichting bepalen, maar wel de stroom meten.

Als het kan, een veel eenvoudiger btw, is een low-side shunt te gebruiken. Dan plaats je die in de min ipv plus van de batterij. Dat is wellicht niet ideaal, omdat je GND van je batterij dan anders is dan van je schakeling, maar daardoor kan je veel eenvoudiger stroom bepalen. Immers is de spanning die je meet al direct t.o.v. van batterij aarde.

Anyway , een high side current sense amplifier is het netste :) De pdfje's die jeronimo posten zijn ook handig.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat doe je als je een quiz-schakeling nodig hebt voor 8 personen, daardoor 16 I/O nodig hebt en te lui bent om te gaan multiplexen? Je pakt wat je toevallig nog op je bench hebt liggen:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/549240_393590930681660_100000922706318_1110354_79383830_n.jpg

Een ARM of Propeller was nog overkillerder geweest, maar die eerste had ik niet over en de tweede heb ik niet liggen. :P

Verwijderd

Hallo,

Ik zoek een soort actuator die door middel van een stroomstootje 45 graden uitklapt!
Dan denken jullie: huh??? :P
Het idee is dat ik in een knuffel electronica stop ( microcontroller, proximity sensor, deze actuator ) zodat als ik een balletje voor de knuffel zet ( Knuffel moet wel vastgehouden worden ) dat de actuator in het BEEN geactiveerd wordt en de bal zo wegschopt! Hoe vind ik zo'n componentje bij bijvoorbeeld Farnell??

Alvast bedankt!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zoek een 555 schema dat een servo kan aansturen door middel van een potmeter. Vervang de potmeter door een 'stroomstootje' en je bent er.

Verwijderd

Jaah ik heb ook een servootje van 6 euro besteld..
Via microcontroller zet ik een pin wel door een delay een zoveelste deel van een seconde hoog..

• LED-Maniak
  • Nu online
Gebruik je toch meteen de microcontroller voor de servo? :)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
'standaard' analoog protocol voor die servos: http://www.rcheliwiki.com/Servo_protocol

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kaj. schreef op woensdag 18 april 2012 @ 07:56:
Serieproductie doe ik met vrienden, maar niet te vaak. :P

[afbeelding]
En het uiteindelijke product:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/303442_397328923641194_100000922706318_1120397_2133288020_n.jpg

Het enige wat nu nog moet gebeuren is een stukje rode plakfolie over het display voor contrast, maar voor de rest is ie klaar.
Had nog een rekenfoutje gemaakt met de schroeven aan de onderkant, maar dat heb ik opgelost door rubber voetjes met schroefgaten te gebruiken, daarmee gelijk mijn voetjesprobleem oplossend. (plakvoeten staan niet mooi, maar ik vreesde dat dat de enige oplossing zou zijn.

De voetjes maken de kastjes ook makkelijk stapelbaar, dus drie vliegen in één klap. Nu hopen dat Fakkert de overige 140 voetjes snel binnenheeft en er moeten dit weekend nog 49 kastjes in elkaar geplakt worden.

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 22-11 22:49
Hmm.. zou in oktober ook wel een aantal van die votekastjes kunnen gebruiken. Maar ik heb er dan zo'n 200 nodig, en ook nog draadloos.. beetje te groot project ben ik bang :P

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 14:07
Omdat ik privé ook weer wat printen wil gaan maken zoek ik naast de bekende tenten (eurocircuits + Farnell)
de goedkope (verre oosten) bedrijven.
Volgende bedrijven heb ik nog niet gevonden bij het doorzoeken van het Forum:
- 4 Layer PCB's (inmiddels gezien dat iteadstudio.com ook 10cm x10cm x 10 = $99 heeft)
- Mylar (of gelijk) stencils samen met 2 of 4 layer printen
- Goedkope componenten leveraciers (Dealextreme voor componenten)

[ Voor 8% gewijzigd door W.Wonderland op 12-05-2012 22:03 ]

• mux

mux

99% efficient!

iteadstudio doet ook voorgespannen RVS pastastencils. Ik heb er hier een naast me staan en hij bevalt erg goed! Kostte iets van 50 euro oid? Heel schappelijk voor een custom stencil.

Goedkope componentenleveranciers? Ik zou het gewoon bij farnell halen, dan heb je geen beperking in je componentenkeuze. Ook met privéprojecten maak je het minimumorderbedrag van 50 euro makkelijk vol. Ebay, dealextreme en kleine componentenboeren hebben op zich ook wel onderdelen, maar je blijft permanent het probleem houden dat ze allemaal net niet de package hebben die je wil, of dat je meteen 10 stuks/een hele set moet kopen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kaj. schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 10:13:
[...]

En het uiteindelijke product:
[afbeelding]
Ziet er netjes uit.

@W.Wonderland
Ledsee (voor componenten, veel goedkoper dan bekende winkels, duurt wel even voordat je het heb, word verstuurd via de toeristen route :D )
Seeedstudio(voor printjes(2 layer), componenten niet zozeer)
Mouser(is in vaak heel wat goedkoper dan farnell, en heeft ook groot aanbod)

-Andere hobby- -

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
W.Wonderland schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:57:
Omdat ik privé ook weer wat printen wil gaan maken zoek ik naast de bekende tenten (eurocircuits + Farnell)
- 4 Layer PCB's (inmiddels gezien dat iteadstudio.com ook 10cm x10cm x 10 = $99 heeft)
andere optie voor 4layer printen: makepcb, vanuit china :)
volgens mij maken ze alleen geen stencils, maar van wat ik heb gehoord is de kwaliteit verder niet verkeerd.

Als kleine aanvulling op het ledsee verhaal:
De eigenaar van zowel makepcb als ledsee, heeft een actie lopen op samenkopen.
deze actie komt zeer regelmatig terug, en je kan ook ontbrekende producten aanvragen
clique

[ Voor 15% gewijzigd door nick_haak op 13-05-2012 10:50 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Samenkopen actie krijg je geen kortingsbonnen na een bestelling, bij ledsee wel(weet niet of iedereen die krijgt en hoelang het nog zal duren), beide hebben overigens dezelfde componenten/producten in het assortiment. :)

Edit/
Betalingsmethodes zijn overigens ook hetzelfde, je kan gewoon naar België geld overmaken als je iets bij ledsee besteld.

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 13-05-2012 12:27 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

Heb onderdelen besteld voor een vogelhuisje met webcam voor mijn schoonmoeder. htpctje eraan om het naar een lokaal websiteje te streamen en schoonmoederlief kan de vogels vanaf haar ipad/pc bekijken!
Het IR filter heb ik uit de camera gesloopt en een aantal ir ledjes in de nestkast voor nachtzicht.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eens even een projectje naar boven halen:
StandbyLED projectje heeft een tijd stil gelegen, nu heb ik er net weer naar gekeken en er klopt 1 ding niet aan, iets dat mij de vorige keer niet opgevallen is. Als een van de 2 voedingsspanningen wegvalt, dan gaat ie (in simulatie) knipperen met fade-in en uit, dat klopt. Maar als beide voedingspaningen actief zijn, is de LED uit :S , dan moet ie juist branden. Rara hoe kan dat :?

edit: Heb het al gevonden, al doet de LED in de simulatie nog niet, er staat echter wel 1,983 volt over nu. Beide delen van de schakeling moeten niet aan dezelfde ground gehangen worden...

edit2: Is er hier toevallig iemand bekend met deze kit: Voltmeter Ammeter Kit - Blue Backlight LCD ?
Heb er 3 en krijg ze geen van allen werkend, de tech-support van electronics-diy gaf aan dat ik aan de potmeter moest draaien vanwege contrast, that's it. Dat was het dus niet, sindsdien geen reactie meer van de support. Het enige dat werkt is het backlight van de LCD's, verder doen ze niets. :/

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 20-05-2012 19:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Kaj, vandaag boodschappen gedaan in de Appie. Was een bijzondere ervaring met al die cosplayers. :P

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat zal best, ja. :)
Ben je ook nog even bij het Theaterhotel gaan kijken?

Het stemsysteem werkte trouwens perfect. Veel complimenten gehad voor de implementatie (en Sprite heeft via mij vanaf het toneel een bergje veren in z'n achterste gehad) en de uitvoering.
Wat nu nog rest is de laatste kastjes in elkaar lijmen en de laatste voetjes bevestigen (waren laat door problemen bij de leverancier).

Over een maand of iets gaan Sprite en ik nog een keer naar de software kijken en er een mooie stand-alone unit van maken met een embedded systeempje. Ook maar even kijken of ik daar een kastje van acrylglas voor kan maken, zodat het mooi bij elkaar past.

Buildlog moet er ook nog komen; heb al het eea op Facebook gemikt, maar dat is niet volledig. :)

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21
W.Wonderland schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:57:
Heeft hier nog niemand PCBCart genoemd? Goede kwaliteit, vanaf een redelijk aantal prints goedkoop te noemen en leveren _optijd_. Laatst nog 160 printen besteld op 8 dagen, na goedkeuring gerbers worden de printen op dag 8 verzonden met vervoerder naar keuze. Nu 3-4x besteld en elke keer weer optijd. Verder veel fabricage opties en goed engels sprekende snelle klantenservice. Uit mijn ervaring ook betere kwaliteit dan itead/seeed.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mux

mux

99% efficient!

Over op tijd gesproken.

Vorige week als experiment (op aanraden van Bryan een paar pagina's terug) DHL verzending gekozen bij iteadstudio.com en inderdaad: binnen 8 dagen vanaf bestelling had ik m'n printjes binnen. Ook iteadstudio is een prima optie als het rap moet gebeuren dus.

Overigens: Ik kan niet zeggen dat PCBCart zoveel betere kwaliteit prints maakt, behalve silkscreen. Die is bij itead om te huilen en bij bijna alle andere fabrikanten veel beter. En je kunt bij pcbcart natuurlijk veel meer soorten technieken bestellen.

• Sphere-
  • Laatst online: 28-08 19:53
mux schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:18:
Overigens: Ik kan niet zeggen dat PCBCart zoveel betere kwaliteit prints maakt, behalve silkscreen. Die is bij itead om te huilen en bij bijna alle andere fabrikanten veel beter. En je kunt bij pcbcart natuurlijk veel meer soorten technieken bestellen.
Nou de silkscreen is niet altijd even goed bij PCBcart hoor:

Afbeeldingslocatie: http://oi48.tinypic.com/e80k10.jpg

Wel uit 2008.
Ben dik tevreden over de silkscreen kwaliteit van iTead.
Enige probleem is dat er soms een kleine offset is op de gehele silkscreen.

• mux

mux

99% efficient!

Dat ziet eruit als een dud, zo erg heb ik missende silkscreen nog nooit gezien :o

Iteadstudio heeft structureel last van missende stukken silkscreen, zeker als je in de buurt van de minimum silkscreen line width komt (toegegeven, daar is omheen te werken):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TD74tY3G1gTWFy2rOg0gvjio/full.jpg

en de eerdergenoemde offset (zie fiducials):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AJeKxO584GvOpHLZ123bVJSd/full.jpg

Zie ook dat de silkscreen heel grof is bij itead. Als je dit vergelijkt met bijv. de tech pool bij eurocircuits of alle silkscreen van cyner, hebben die bedrijven echt een 4-10x zo hoge resolutie silkscreen. Niet heel belangrijk voor productieprints, maar wel als je faceplates en dergelijke wil maken.

• Hans1990
  • Niet online
Zulke offsets heb ik laatst ook bij printjes van eurocircuits gezien dus zo gek is Iteadstudio niet. Was wel de standard pool. Maargoed, eurocircuits rekent er veel meer voor en biedt niet significant betere routing rules aan.

Vandaag wel even een *&#$@# moment met Mentor Graphics PADS (alweer). De DRC: ik werd al langzaam onvertrouwd in de DRC van PADS, maar vandaag sloeg echt alles. Voor mijn afstudeerproject had ik eind maart een print besteld en was met de software bezig. Er loopt een one-wire bus naar 10 connectortjes met een temperatuur sensor.

De FPGA beladen met mooie one-wire verilog IP core. Prima, maar waarom blijft het bussignaal laag? Pull-up zat er op. Even weerstand doormeten.. Verrek, 0.3 ohm naar GND. Auw.
Alle connectoren losgehaald en gecheckt. Nee, geen kortsluiting in de dochterbordjes. Hmm..
Het is een 4-laags print, met op de middenlaag deze one-wire bus. Dat kon niet anders, omdat aan beide kanten van de SMT print connectoren zaten.
Bleek dat ik een GND stitching via op het spoortje geplaatst heb. Waarschijnlijk neergelegd toen de middenlayer (die voor de rest enkel VCC of GND plane doet) uit stond..

Nou is de DRC van PADS zo ontworpen dat het enkel het board checkt waar je naar kijkt. Als je layers uit zet, dan checkt hij die niet. Oke, eagle heeft dat ook; behalve dat het nog 'hidden errors' ofzo geeft.
Maar delen die in de huidige view niet in zicht hebt meteen niet checken, pfff. Dat vind ik toch wel heel slecht. Wie wilt nou zoiets?
Waarschijnlijk ben ik verwend geweest met Altium Designer, op een of andere manier doet Altium wat ik wil en PADS niet wat ik wil. Voor mij is een DRC check een final check die ik run of m'n clearance goed is en dat alles geroute is. Op zulke momenten zou ik liever met eagle werken dan met Altium, hoewel ik de UI van eagle afschuwelijk vind. Eagle doet tenminste nog wat je vraagt, loopt niet vast en loopt niet op verschillende manieren met je layout te klooien. :X

Afijn, gelukkig was de via met een 1mm boortje uit te boren en zat alles weer aan elkaar. Maar je bent toch eerst 2-3 FPGA compileslagen van ieder een 20min aan het wagen omdat mogelijk de tri-state (birectioneel) output driver misschien niet goed was aangesloten...

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ok, dit is gewoon pijnlijk... Monster audio filter demo unit uitelkaargehaald

• LED-Maniak
  • Nu online
haha, hoe geniaal :P

Pagina: 1 ... 51 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.