Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.655 views

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Mja wellicht moet je dan niet met je pedobear shirt de apotheek binnenlopen?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:01:
offtopic:
offtopic:
Hej, Kaj is de anime-harry hier, niet ik. :P

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Boudewijn schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:01:
offtopic:
zolang je je pasje mee hebt is er niks aan de hand

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

Jongens, ik ben iets raars tegengekomen.

Je kunt namelijk bij www.antratek.nl iets bestellen, maar de prijzen en het product kun je veranderen.

Afbeeldingslocatie: http://img594.imageshack.us/img594/8888/bestellingantratek.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 12:29 ]

• looyenss
stoeprandtegel? whaha wat ben je aant doen jongen

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb ze er even op een creatieve manier op attent gemaakt O-)

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Die is wel erg eenvoudig maar wel leuk hahaha.

Ben benieuwd naar hun reactie maar in het kader van de politieke partijen winkels is deze bij Antratek ook erg leuk.

• vicentini
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 10:39
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:14:
Jongens, ik ben iets raars tegengekomen.

Je kunt namelijk bij www.antratek.nl iets bestellen, maar de prijzen en het product kun je veranderen.
Beste DarkSavior,

We zijn jaren geleden begonnen om onze klanten de mogelijkheid te bieden tot het online bestellen van onze producten. Dit hebben we destijds geïntegreerd in onze bestaande website. Natuurlijk waren we ons toen bewust van het feit dat de url aangepast kon worden. Echter gezien onze klanten grotendeels bestaan uit bedrijven en professionals, hebben we hier nooit problemen mee gehad. Voor deze doelgroep streven wij naar hoge kwaliteit bij de afhandeling van de orders. De orders en de prijzen worden dan ook persoonlijk gecontroleerd, behandeld en ingepakt. De online bestellingen lopen dus gewoon mee met de orders die wij binnen krijgen per fax en (ja nog steeds) per post. Hierbij maken wij geen onderscheid in om zo onze kwaliteit te waarborgen.

• looyenss
Dit is dus raar, en geen oplossing.

maar DarkSavior,
kan je ook na het bestellen gelijk betalen, of gaat dat via een factuur.
als dat het geval is is er niks aan de hand, want op de factuur komt toch wel het goede bedrag te staan

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 17:49

QuasaR

One ring to rule them all

looyenss schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 08:34:
Dit is dus raar, en geen oplossing.

maar DarkSavior,
kan je ook na het bestellen gelijk betalen, of gaat dat via een factuur.
als dat het geval is is er niks aan de hand, want op de factuur komt toch wel het goede bedrag te staan
Betaling kan direct via ideal.

Daddy of 3 :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mace schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:49:
Chloroform kun je halen bij de apotheek idd, maar je moet er niet onguur uitzien denk ik. :P

Ze deden bij mij al lastig toen ik een fles aceton moest hebben. :?
Ik was geschoren en representatief, maar de dame achter de balie zei met een zuinig gezicht dat ze geen grondstoffen verkochten.
Vriend van me kwam gisteren met een lijm op basis van chloroform in gel-vorm, dus dat maar eens proberen.

Als de post nou eens op zou schieten met mijn printjes, dan kan ik ook verder met het kastontwerp...

[ Voor 3% gewijzigd door Kaj. op 30-03-2012 08:18 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
Ik heb nu echt een vaag probleem. Ik heb drie ATtiny45's die geen van allen een pin meer laag willen zetten.

Ze willen allemaal nog gewoon geflasht worden, en de verificatie daarvan gaat ook goed. Ook wanneer ik de oscilloscoop erop zet, zie ik wel verschil in gedrag tussen verschillende programma's, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een pin laag te zetten.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Of zie ik gewoon wat over het hoofd?

Een voorbeeld van de programmaatjes die ik heb geprobeerd, en die dus niet werkt:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#define F_CPU 8000000UL    // Define software reference clock for delay duration (8Mhz)

#include <avr/io.h>

int main (void) {
        // Set Port B pins as all outputs
        DDRB = 0xff;
        // Set all Port B pins as LOW
        PORTB = 0x00;
}

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:02

klown

geek

ik zou nog een while(1) toevoegen, ik weet niet of het programma nu door random memory gaat lopen, maar verder zou je code gewoon moeten werken volgens mij. Heb je enige indicatie dat de klok wel draait? (misschien een poort laten togglen, al togglet er weinig als een pin niet laag te maken is natuurlijk ;) )

misschien nog een watchdog die je chip steeds reset?

[ Voor 10% gewijzigd door klown op 31-03-2012 14:56 ]

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• Wirf
klown schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 14:54:
ik zou nog een while(1) toevoegen, ik weet niet of het programma nu door random memory gaat lopen, maar verder zou je code gewoon moeten werken volgens mij. Heb je enige indicatie dat de klok wel draait? (misschien een poort laten togglen, al togglet er weinig als een pin niet laag te maken is natuurlijk ;) )

misschien nog een watchdog die je chip steeds reset?
Ik heb ook programma's uitgeprobeerd met een while loop (nouja, iig een for (;;) loop, maar dat zal toch niet uitmaken?)

De klok draait wel, want wanneer ik in de loop PORTB=0x00; PORTB=0XFF; zet, dan zie ik de noise met mijn oscilloscoop.

Misschien is mijn breadboard stuk. Dat zal ik morgen eens controleren.

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Staat je scoop wel op de dc stand?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wirf schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:45:
[...]

Ik heb ook programma's uitgeprobeerd met een while loop (nouja, iig een for (;;) loop, maar dat zal toch niet uitmaken?)
Tenzij de compiler daar beveiliging voor heeft (geen idee), zal hij gewoon na zijn programma door zijn resterende program memory gaan lopen, waarbij je niet weet wat daar staat, dus ik zou sowieso zorgen dat dat niet kan gebeuren.

Wat gebeurd er als je pin met een alternate port functie laag maakt? (bijvoorbeeld PWM).

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Hoe zat dat ook alweer met die ULN2003, zat daar nu al een basisweerstand in?

http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/120/489337_DS.pdf -> Pagina 1:
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/973/uln2003.png

Ja dus, maar WTF doen die diodes allemaal daar?!?

Gelukkig gaven 3 andere datasheets de diodes wel goed weer. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik kom er niet meer uit, ik staar me stuk....

Situatie: badkamer ventilator met 3 (witte....) draden uit het plafond. Vorige eigenaar heeft dit zo aangelegd en ik weet niet hoe ik nu de nieuwe fan aan moet sluiten.
De 3 draden hebben 3 functies: L, N en de schakelaar aan de buitenkant om hem aan te zetten en met de timer aan te laten staan gedurende 20 min ofzo.
Ik heb de 3 witte draden maar even gelabeld en de voltages gemeten:

Schakelaar in 0 positie:
Rood - wit: 230 Volt
Rood - zwart: 105 Volt
Wit - zwart: 85 Volt

Schakelaar in 1 positie:
Rood - Wit: 230 volt
Rood - Zwart: 0 volt
Wit - Zwart: 230 volt.

1) rara waar komen de 105 en 85 volt vandaan? Er zit naar mijn weten geen elektronica tussen....
2) Wat zijn de L de N en de schakelaar L?

Ik snap het niet meer :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Je hebt last van capacitieve koppeling tussen de draden. Eigenlijk moet je ze iets belasten, je hebt tools die speciaal daarvoor zijn.

[www.ganzz.nl]

• Wirf
pientertje schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:43:
Staat je scoop wel op de dc stand?
Ja, en ook de LED die ik aan de pin heb staat altijd aan.
furby-killer schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 22:39:
[...]

Tenzij de compiler daar beveiliging voor heeft (geen idee), zal hij gewoon na zijn programma door zijn resterende program memory gaan lopen, waarbij je niet weet wat daar staat, dus ik zou sowieso zorgen dat dat niet kan gebeuren.
Bijna al mijn programma's die ik getest heb, hadden een infinite loop erin, alleen het voorbeeldprogrammaatje dat ik hier heb gepost niet.
=
Wat gebeurd er als je pin met een alternate port functie laag maakt? (bijvoorbeeld PWM).
Nope, ook met PWM (waar ik deze chips zelfs voor heb gekocht) werkt het niet.

• Roamor
  • Niet online
Nu kwam ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03928_cleaned.jpg

Ik ben met mijn eerste experimenteerbordje bezig, maar geeft dit niet enorm veel storingen door die banen op meerdere plekken te gebruiken? Voor mij gevoel zou ik het koper ertussen weg moeten halen, of maak ik dan een beginnersfout?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In principe moet je het koper weghalen tussen je tineilandjes als je geen verbinding wil ja :P.

• Roamor
  • Niet online
Verrek, nu zie ik die weggeboorde stukjes pas. 8)7 Bedankt. :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nog een opstuurvraagje: hoe lang doen printjes van Seeed er ongeveer over om je te bereiken?
Is dat werk van maanden of weken?

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 20:40

AJK

...

Kaj. schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:33:
Nog een opstuurvraagje: hoe lang doen printjes van Seeed er ongeveer over om je te bereiken?
Als ik mij niet vergis had ik ze 3 weken na bestellen op de mat liggen.
7 dagen na het sturen van het ontwerp zaten ze in de post.

[ Voor 8% gewijzigd door AJK op 05-04-2012 11:43 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Kaj. schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:33:
Nog een ervaring van mijn kant: als ze meteen geproduceerd worden heb je ze binnen 10 dagen binnen, anders duurt het max. 21 dagen (totaal iets van 4 keer bij seeed en 6 keer bij itead besteld).

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Volgens de Hong Kong Post is eea op 29 maart naar Nederland gegaan, en ik heb nu nog zes weken om het project tot een goed einde te brengen.
Wordt allemaal krap. :X

• mux

mux

99% efficient!

Voor meuk die op tijd moet zijn moet je altijd eurocircuits gebruiken (nouja, zo supertevreden ben ik ook niet met ze, maar ze zijn wel een stuk sneller en nog steeds prima geprijsd).

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. wacht nog even af. :)

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mux schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:47:
Voor meuk die op tijd moet zijn moet je altijd eurocircuits gebruiken (nouja, zo supertevreden ben ik ook niet met ze, maar ze zijn wel een stuk sneller en nog steeds prima geprijsd).
gewoon uit nieuwsgierigheid,
wat voor mindere ervaring heb je dan met eurocircuits?
wij laten bijna al onze printen daar maken, en volgens mij gaat dat altijd wel goed.

• mux

mux

99% efficient!

Kwaliteit is behoorlijk matig vergeleken met cyner en china, proto pool is extreem beperkt in opties, traag voor het geld dat je betaalt omdat het uit polen, duitsland of belgie moet komen, archaische toeslagen voor basic dingen als smd en fine pitch spul... het is helemaal prima voor een standaard proto op 1.6mm fr4 met 35um koper, maar je moet bijna niks anders willen.

Ze hebben wel gewoon de markt in handen, wil je wel fancy opties, dan moet je naar cyner, zij vragen dan meteen 450+ euro. Of china, maar dan duurt het minstens 15 dagen.

• M a r c o
  • Niet online
Wij gebruiken sowieso alleen maar 1,6mm fr4 35um.
Hebben pas nog een aantal PCB's op paneel laten maken daar met 4 lagen, fine pitch en zeer kleine via's.
Was een PCB met een fpga en 3 Gbe phy's er op.

• mux

mux

99% efficient!

Ik doe een hoop met vermogenselektronica, dus ik zou wat opties voor dikker koper, betere uniformiteit bij het electroplaten en dat soort gein wel op prijs stellen voor mn protos. Zelfde geldt een beetje voor als je echt wild gaat doen met 2/2 of 3/3 mil design rules. Een prototype wil je gewoon met arbitraire eigenschappen kunnen maken, en niet al bij de eerste revisie moeten aanpassen aan de beperkingen van de printboer. Maargoed, dat weten we nu wel :P

Je kunt het ook positief bekijken: seeedstudio en iteadstudio bieden nu betere opties en kwaliteit dan eurocircuits tegen een lagere prijs en nauwelijks langere wachttijd. En zonder kvk. Ideaal :)

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nauwelijks langere wachttijd weet ik zo net niet hoor. In dit topic op CO lees ik dat mensen soms wel 30 of 40 dagen op hun bestelling wachten bij iTead of Seeedstudio. Bij eurocircuits weet je in ieder geval dat je, als je 10 werkdagen productietijd kiest, de boards ook daadwerkelijk na 10 werkdagen binnen hebt.

Overigens vind ik iTead wel te gek voor de hobby, ik ben bezig met een modulair gitaareffectensysteem en dan is het ideaal dat je voor $25 10 professionele bordjes kan laten maken :)

• M a r c o
  • Niet online
JER00N schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:28:
Nauwelijks langere wachttijd weet ik zo net niet hoor. In dit topic op CO lees ik dat mensen soms wel 30 of 40 dagen op hun bestelling wachten bij iTead of Seeedstudio. Bij eurocircuits weet je in ieder geval dat je, als je 10 werkdagen productietijd kiest, de boards ook daadwerkelijk na 10 werkdagen binnen hebt.
Als ik een productie moet plannen wil ik inderdaad op de dag precies controle hebben op de levertijden.
wat kwaliteit betreft, ik heb in mijn tijd bij mijn werkgever zo'n 5000 pcb's van eurocircuits verwerkt, en ik kan me zo gauw 2x een printfout herinneren.
1x een via naar massa die niet goed verbonden was, en 1x een sluiting tussen 2 sporen, welke enkel onder een microscoop te zien was. Ik vermoed dat dit een haar ofzo is geweest tijdens het belichten.
waren allebei in ieder geval lastige fouten om te vinden, dat wel.

• Bryan Tong Minh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-07 12:49
mux schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:47:
Of Itead+DHL shipping. Dan heb je ze 3 dagen na productie, en ben je nog minder kwijt dan bij EuroCircuits.

• mux

mux

99% efficient!

Hey, cool, zit jij nu ook op tweakers :) ik heb de payload voor Stratos I gemaakt en ben nergens meer terug te vinden in de showcase en/of foto's grmbl

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 06-04-2012 17:32 ]

• Bryan Tong Minh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-07 12:49
Je staat volgens mij wel op de slideshow :)

• Wirf
Wirf schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 14:40:
Ik heb nu echt een vaag probleem. Ik heb drie ATtiny45's die geen van allen een pin meer laag willen zetten.
[...]
Lol... ik ga mezelf nu eens heel hard in een hoekje schamen.. Ik had de GND connectie van de ATtiny niet aangesloten.... |:( 8)7 :X :F

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:02

klown

geek

Mooi dat het nu werkt dan :D
Ik had verwacht dat je dan al problemen had moeten hebben met het programmeren van de chip... :?

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 20:48

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

iemand enig idee hoe ik deze 2 missende capacitors kan vervangen,

het is van een xbox 360 moederbord zonder deze 2 capacitors geeft hij rrod.

dicht solderen helpt ook niet,

Afbeeldingslocatie: http://8.media.hyves-static.net/1485210143/6/Hlp-/0/img1485210143.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://5.media.hyves-static.net/1485210284/6/Vz20/0/img1485210284.jpeg

If water polo was easy, it would be called football

• mace

mace

Sapere Aude

Ze liggen aan de rand dus met een hele fijne soldeerpunt (denk halve mm) moet het kunnen.

Ik heb zelf een 15W antex met 0.5mm punt voor dit soort werk.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh dat is niet zo'n hele moeilijke. Goede spullen + microscoop en gaan :)

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

mace schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:58:
Lukt 15W wel? Er vloeit aardig wat warmte weg naar de massa-plaat.

Solderen is wel mogelijk, maar een pincet en een flux-pen gebruiken is zeker aan te raden.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:14
Vermogen van een soldeerbout kan nooit hoog genoeg zijn. Liefst soldeer ik loodvrije boards met een bout van >50Watt. Wel met een uiterst nauwkeurige temperatuurregeling, zodat het verwarmingselement niet door blijft stoken bij het halen van de temperatuur.

• wâldpyk

wâldpyk

sebastius schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:00:
Oh dat is niet zo'n hele moeilijke. Goede spullen + microscoop en gaan :)
Onbekend schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:03:
[...]

Solderen is wel mogelijk, maar een pincet en een flux-pen gebruiken is zeker aan te raden.
mace schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:58:
Ze liggen aan de rand dus met een hele fijne soldeerpunt (denk halve mm) moet het kunnen.

ty,

alleen nu hoe weet ik waar ik de vervangende waardes weg moet halen? ik ben echt uber noob in electro meuk.

ik had al geprobeerd een paar van een moederbordje af te slopen en die met een heat gun er op te krijgen, maar dat mislukte,

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:14
waldpyk schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:09:
alleen nu hoe weet ik waar ik de vervangende waardes weg moet halen? ik ben echt uber noob in electro meuk.
Als dat zo is, dan zou ik er niet zelf verder mee gaan. Dit vraagt toch wel enige ervaring met solderen. Hete lucht gaat wel, maar kans dat je iets anders sloopt is aanwezig. Als dit het enige is, roep deskundige hulp in. Als het ding al verder verloren is, en je wil leren door te doen, zoek dan uit welke capaciteit je moet plaatsen en schaf een ordentelijke soldeerbout aan, soldeertin en flux. Daarna kan ik je wel wat links naar soldeertips geven, zoasl deze bijv: http://www.solder.net/technical/tips.asp

• Sissors
  • Niet online
Vanwege de discussie hier was ik eens gaan kijken naar Eagle, want wilde voor mezelf misschien weleens PCB'tje gaan maken. Echter na wat kloten ermee en de basis te begrijpen, is er misschien ook nog een soortgelijk programma dat ook compatible is met de zut die bijvoorbeeld seeedstudio wil hebben, en dat wel gebruikersvriendelijkheid ergens op hun lijstje met eisen heeft staan?

Bijvoorbeeld iets als dat je een groep kan selecteren door te slepen, en zo die complete groep kan kopieren, blijkbaar heeft Eagle dat nou niet bepaald op een directe methode. Liefst gewoon dat basis UI werkt zoals bijvoorbeeld LTSpice of Cadence.

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 07-04-2012 15:56 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Onbekend schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:03:
[...]

Dat is wel zo maar ik heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk, en ik gebruikte hem ook vooral voor consoles ombouwen. :) (PSX, PS2, Xbox, Gamecube, Wii, 360, allemaal mee gedaan :) )

• mux

mux

99% efficient!

furby-killer schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:54:
Vanwege de discussie hier was ik eens gaan kijken naar Eagle, want wilde voor mezelf misschien weleens PCB'tje gaan maken. Echter na wat kloten ermee en de basis te begrijpen, is er misschien ook nog een soortgelijk programma dat ook compatible is met de zut die bijvoorbeeld seeedstudio wil hebben, en dat wel gebruikersvriendelijkheid ergens op hun lijstje met eisen heeft staan?

Bijvoorbeeld iets als dat je een groep kan selecteren door te slepen, en zo die complete groep kan kopieren, blijkbaar heeft Eagle dat nou niet bepaald op een directe methode. Liefst gewoon dat basis UI werkt zoals bijvoorbeeld LTSpice of Cadence.
'de zut die bijvoorbeeld seeedstudio wil hebben' heet Gerber (RS-274X) en spuugt letterlijk elke EDA uit. En EAGLE is nou eenmaal min of meer de standaardsuite om mee te werken. Als je van een brede userbase, hoopjes reeds getekende symbolen en footprints en massa's andere tools gebruik wil maken zit je min of meer vast aan EAGLE, sorry.

Twee zeer vergelijkbare, maar gebruiksvriendelijkere alternatieven voor Windows zijn KiCAD en DesignSpark. Persoonlijk gebruik ik het liefste TinyCAD en FreePCB (geen volledige EDA maar een schematic capture-programma en pcb layout-programma apart) omdat dat volledig open source is, nog gemakkelijker werkt en gemakkelijke (XML) save formats heeft die ik in m'n eigengeschreven tools kan pleuren.

Iets dat regelrecht in een symbolische simulator als Cadence/LTSpice/National Instruments meuk plugt bestaat niet, dat zou madness zijn. Je kunt elektrisch-symbolisch en mechanisch-symbolisch niet mengen en in beide programma's fatsoenlijke resultaten krijgen. Of bedoelde je iets anders?

• Sissors
  • Niet online
Nou ja in theorie zou het kunnen, als je niet bijvoorbeeld een uC mee wilt simuleren. Maar dat was ook niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde meer een UI die niet al te verschillend is. Oftewel bijvoorbeeld op dezelfde manier labels aan een net hangen is al erg handig. (LTSpice en Cadence doen het hetzelfde, Eagle doet het anders). Wat overlap qua standaard hotkeys (die ik bij Eagle nog steeds zoek) zou ook niet onhandig zijn, al kan ik natuurlijk meest gebruikte ook wel zelf instellen.

Een hoop standaard symbolen en componenten is wel erg handig, dus jammer dat Eagle dan weer het meeste heeft (verklaard meteen wel waarom ze gebruikersvriendelijkheid verbeteren niet heel belangrijk vinden blijkbaar), maar ik zal in iedergeval eens kijken naar de alternatieven die je noemt. Moet voor mijn werk ook binnenkort een PCB maken (is meer een eenmalig iets daar), dus dan ook eens kijken wat we daar gebruiken

Zoveel bijzonders heb ik verder ook niet nodig, de hoeveelheid die Eagle heeft is zwaar overkill voor me. Maar het is wel handig dat die bijvoorbeeld atmels erin heeft zitten, en TinyCad heeft dat niet als ik snel even google.

Editje: DesignSpark werkt blijkbaar wel samen met LTSpice als je dat zou willen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 07-04-2012 16:49 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Je moet je realiseren dat de gratis en open source EDA tools allemaal wel gebreken tonen (veelal meer dan de professionele pakketten). Je zal daar mee moeten leren omgaan of flink betalen voor een professioneel pakket. Veel beters dan Eagle of KiCAD zal je niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sphere- op 07-04-2012 16:50 ]

• Sissors
  • Niet online
Sphere- schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:49:
Je moet je realiseren dat de gratis en open source EDA tools allemaal wel gebreken tonen (veelal meer dan de professionele pakketten). Je zal daar mee moeten leren omgaan. Veel beters dan Eagle of KiCAD zal je niet vinden.
Ik ben Cadence software gewend, mijn motto is dat het moeilijk slechter kan dan dat :P (Al heeft de Eagle UI me aan het twijfelen gebracht, dat is imo ook gewoon een gebrek).

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:31
waldpyk schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:55:
iemand enig idee hoe ik deze 2 missende capacitors kan vervangen,

het is van een xbox 360 moederbord zonder deze 2 capacitors geeft hij rrod.

dicht solderen helpt ook niet,
Hoe weet je eigenlijk dat het aan deze twee weerstanden ligt? Heb je ze er zelf vanaf gehaald en kreeg je vervolgens een rrod? Ik weet namelijk bijna 100% zeker dat de rrod niet aan die weerstanden ligt. Zelf heb ik al meer dan 10 keer een Xbox gerepareerd om deze vervolgens te jtagen en je ziet bij bijna elke xbox wel een paar ontbrekende weerstanden daar. Deze horen er simpelweg niet te zitten of vallen er soms gewoon vanaf door de hitte.

Ik kan het natuurlijk volkomen mis hebben, maar dit is gewoon mijn ervaring. Ik heb net een foto gemaakt van een falcon moederbord dat ik nog heb liggen en volledig werkt.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/15c2zt.jpg

• Sphere-
Tja Cadence is een van de meest gebruikte pakketten.
Blijkbaar vinden anderen het wel een goed pakket.
Zelf heb ik nog geen ervaring met Cadence, maar dat staat wel op de planning om meer "markt-conforme" ervaring te krijgen. Ik gebruik momenteel Altium Designer en daar ben ik best tevreden over (ik gebruik dan wel geen simulaties). Ik kan mij voorstellen dat als je van een professioneel pakket naar gratis software gaat het wel even slikken is.

• Sphere-
zynex schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:54:
[...]

Hoe weet je eigenlijk dat het aan deze twee weerstanden ligt? Heb je ze er zelf vanaf gehaald en kreeg je vervolgens een rrod? Ik weet namelijk bijna 100% zeker dat de rrod niet aan die weerstanden ligt. Zelf heb ik al meer dan 10 keer een Xbox gerepareerd om deze vervolgens te jtagen en je ziet bij bijna elke xbox wel een paar ontbrekende weerstanden daar. Deze horen er simpelweg niet te zitten of vallen er soms gewoon vanaf door de hitte.

Ik kan het natuurlijk volkomen mis hebben, maar dit is gewoon mijn ervaring. Ik heb net een foto gemaakt van een falcon moederbord dat ik nog heb liggen en volledig werkt.

[afbeelding]
Het zijn zo te zien ontkoppel condensatoren (een flink aantal :p) en ik deel je conclusie dat het waarschijnlijk niet het probleem gaat oplossen. Dat gezegd hebbende heb ik geen ervaring met XBOX'en.
Overigens was het niet verstandig van waldpyk om er een brug tussen te maken gezien je dan eigenlijk gewoon de boel kortsluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sphere- op 07-04-2012 17:03 ]

• Sissors
  • Niet online
Sphere- schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:54:
Tja Cadence is een van de meest gebruikte pakketten.
Blijkbaar vinden anderen het wel een goed pakket.
Zelf heb ik nog geen ervaring met Cadence, maar dat staat wel op de planning om meer "markt-conforme" ervaring te krijgen. Ik gebruik momenteel Altium Designer en daar ben ik best tevreden over (ik gebruik dan wel geen simulaties). Ik kan mij voorstellen dat als je van een professioneel pakket naar gratis software gaat het wel even slikken is.
Ik heb zelf een hoop minder problemen met LTSpice dan met Cadence. Cadence is uiteraard een heel stuk krachtiger dan LTSpice, maar gewoon qua hoe het werkt heb ik liever LTSpice. Ik vind over het algemeen Cadence een ruk programma, en merendeel van mijn collega's is het daarmee eens. Maar ik gebruik verder Cadence niet voor PCB design (als dat al kan, blijft een samengeraapt zooitje). Voor IC design is het niet zozeer dat iemand het een goed pakket vindt, maar dat er zo weinig concurentie is.

Maar das een ander onderwerp, advies over PCB design paketten wordt nog altijd niet afgeslagen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 07-04-2012 17:05 ]

• wâldpyk

wâldpyk

zynex schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:54:
[...]

[afbeelding]
Error codes uitgelezen. E73 southbridge reflow gedaan + hele board gereflowd, mocht niet baten.

Op het moment dat ik de dvd drive los koppel geen rrod meer. Na 1 week forums afgestrund te hebben kwam ik op een topic waar ze zijden dat het mis kon liggen aan losse caps. Er zatten 3 los. 1 weer vast gekregen maar de andere 2 ont breken
.

Sorry voor de typos maar blackberry werkt niet mee

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@tekenpakket:
Bah, Eagle. Vies. De UI en controls is echt om van te kotsen. Wie verzint het om in 2012 nog een EDA te adverteren met een aparte move, copy, paste knoppen. De community support is wel groot.. maar die tekensymbolen zijn lang niet zo waardevol als het EDA pakket zelf. Je kan die tekensymbolen zelf nabootsen, het EDA kan je niet aanpassen.
Een hele grote standaard library biedt weinig meerwaarde. Als je met nieuwere parts werkt, staan ze er niet magisch in. Sommige mensen tekenen symbolen uit op zo'n onlogische wijzen, dat schema's lezen weer moeilijk wordt. Het is dan sneller om zelf de chip te tekenen, ipv het opzoeken, beoordelen en eventueel aanpassen..

Zelf heb ik voorkeur aan Altium Designer.. maarja, daar kan je ook geen vergelijken met Eagle maken.

@xbox:
Een ontkoppel condensator heeft digitaal gezien 0 functie. Het is enkel bedoeld om de voeding stabiel te houden. Een digitaal circuit kan redelijk wat voeding variatie hebben voordat zoiets mis gaat.
Al zou het de PLL van de proccesor zijn, dan is dit wel een issue. Dat zou zomaar kunnen omdat elke condensator via een apart spoor power krijgt. Dat zou duiden op een speciale voedingspin , zoals PLL of andere kritische zaken.

De waarde van zo'n condensator is niet af te lezen. Ik zou zelf een schatting doen van 10nF tot 1uF, meest gangbaar 100nF. Waarschijnlijk lage spanningen dus de max spanning komt niet zo kritisch. Condensatoren van 0402 en 0603 kunnen simpel met een pincet + soldeerbout vastgezet worden.

Ik betwijfel of het veel uit haalt. Maar ik zou zeggen, probeer eens er een 100nF condensator op te zetten..

Echter als je RROD weg gaat als je de DVD drive loskoppelt suggereer je al dat het probleem niet zo lokaal bij de voedingspanningfiltering ligt van deze chip.

[ Voor 28% gewijzigd door Hans1990 op 07-04-2012 22:20 ]

• mux

mux

99% efficient!

Hans1990 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 22:07:
Een hele grote standaard library biedt weinig meerwaarde. Als je met nieuwere parts werkt, staan ze er niet magisch in. Sommige mensen tekenen symbolen uit op zo'n onlogische wijzen, dat schema's lezen weer moeilijk wordt. Het is dan sneller om zelf de chip te tekenen, ipv het opzoeken, beoordelen en eventueel aanpassen..

Zelf heb ik voorkeur aan Altium Designer.. maarja, daar kan je ook geen vergelijken met Eagle maken.
Dat is ook een beetje mijn idee. De meeste 'beginners' (niet negatief bedoeld) kijken naar tekenpakketten en zien dan (net als bij computers) de 'specs' staan, en zien dan dat er maar liefst X miljoen footprints al in libs te vinden zijn, terwijl je ze bij, ik noem maar wat, tinyCAD bijna allemaal zelf moet tekenen. Echter, als je al een paar jaar (of tientallen jaren) met schematic capture en pcb design bezig bent merk je dat dat eigenlijk veruit het minst belangrijke is en dat andere features veel belangrijker zijn. Of eigenlijk, dat ergonomie nog wel het allerbelangrijkste is.

Met EAGLE heb ik de grootste moeite om op enige snelheid revisies en nieuwe designs eruit te pompen omdat de interface zo goddamn awful is. Met TinyCAD+FreePCB heb ik nagenoeg dezelfde ergonomie als Altium (een van de fijnste programma's om mee te werken als je het eenmaal doorhebt), met het voordeel dat ik het bij wijze van spreke in de trein over een pruts-3G link kan downloaden en gebruiken zonder license servers of softwarepakketten van honderden MBs te hoeven installeren, en helemaal open source als ik er zelf wat aan wil verspijkeren. Gezien ik dag in dag uit elektronica-ontwerp doe op tig verschillende computers is dat ontzettend waardevolle functionaliteit voor mij.

Daarbij lever je in het geval van die software wel weer wat features in. Bijvoorbeeld: in KiCAD zit een ontzettend handige 3D viewer (met ook een flink aantal reeds getekende componenten) waarmee je heel fijn elektromechanisch ontwerp kunt doen. Bij DesignSpark zit een knappe BOM/componentkeuzetool die direct z'n info van RS haalt, wat verrassend goed werkt. Ik heb inmiddels een vergelijkbare tool geschreven voor Farnell en TinyCAD, maar dat heeft me wel flink wat uurtjes coden en testen gekost. En 3D-ontwerp moet ik helemaal handmatig doen in CATIA/3ds max, wat gewoon keiveel werk is. You win some, you lose some. Geen enkele EDA heeft echt alles mee; Altium is een hele goede maar die heeft weer als bijna onoverkomelijke probleem dat je je er scheel aan betaalt en dat het een eeuw duurt om te installeren, op te starten en werkend te krijgen op meerdere computers met één licentie.

• M a r c o
  • Niet online
Bij mij op het werk hebben we nu ook net de nieuwste versie van altium aangeschaft.
Tot hiervoor draaide we nog op protel99, al erg verouderd dus.

Verder heb ik er niet veel mee te maken. Ik schets mijn schema's op een kladje papier, en heb een collega die ervan voor mij schema's en een pcb van maakt. Zo kan ik mijn tijd weer in onderzoek en andere dingen steken.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002

GG85

.......

Ik heb ook echt het idee dat Altium flink aan de weg aan het timmeren is.
Ik werk (na veel Eagle gedaan te hebben) sinds september bij een club die voornamelijk Mentor Graphics Boardstation gebruikte voor hun schematic entry en lay-out gebeuren en heb me dat in een paar weekjes eigen gemaakt.
Werkt opzich super en hoewel het meer dan 10 jaar oud is en binnen Windows onder een soort virtuele unix omeving draait en barst van de scripting merk je gewoon dat dit wel 'de' tool was voor professioneel lay-outen.

Nu heb ik de afgelopen tijd een Mentor Graphics DXDesigner -> Expedition cursus gevolgt en hoewel in mijn ogen dit toch de de tools zijn waarmee Ati bijvoorbeeld zijn videokaarten lay-out schieten ze gewoon erg tekort wat betreft 3D weergave etc waar Altium dan weer meester in is. Helaas nooit met Altium gewerkt dus dat moet ik maar eens op gaan pakken om een vergelijking te maken, mijn eerste indruk is een niet echt logische samenhang van werken maar dat kan een kwestie van gewenning zijn ofc.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Vijf jaar geleden heb ik voor het laatst printjes getekend, en vond ik Altium/Protel een van de beste pakketten. Een groot nadeel was is dat het ook een zeer zware computer vereiste om een beetje lekker mee te kunnen werken.
Een ander nadeel was het grote aantal footprints wat beschikbaar was waardoor je tussen de bomen het bos niet meer zag. Aangezien ze eenvoudig en snel te tekenen waren heb ik maar een eigen footprintlijst gemaakt met de veel gebruikte items. (Een autoroutingfunctie gebruikte ik trouwens nooit.)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mijn printjes zijn gisteren binnengekomen. *O*
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/562016_371830719524348_100000922706318_1059732_101386239_n.jpg

Zien er goed uit, al heb ik wel een paar kleine foutjes gespot.
De verstevigingsslots van de RJ45-connectoren liggen te ver van de pinnen. Verkeerd gemeten van mij. :( Niet onoverkomelijk: ik knip die dingen er gewoon af en met een dotje lijm moet het ook wel lukken. Als ik m'n kastje goed op maat kan maken, houdt die de boel ook vast. Het is niet dat we deze dingen elke dag gaan gebruiken, maar wel iets om mee te nemen in de revisie.
De bevestigingsgaten voor het toetsenbord wijken net een millimeter af, dus daar zal ik ook even een workaround voor moeten verzinnen, maar aangezien het display uitstekend boven het toetsenbord zit, wordt dat een kwestie van het toetsenbord aan de kast bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/547464_372718252768928_100000922706318_1062877_1583715360_n.jpg

Nu moet ik alleen nog even van eBay een serie headersockets scoren: ik dacht dat ik die nog had liggen, maar dat bleken enkel haakse headers te zijn. Kun je natuurlijk ook gebruiken met wat soldeer-fu, maar laten we dat maar niet doen. :P

Oh, en D1 ligt wel erg dicht bij VR1, maar ook dat is niet zo'n enorm probleem.
Tijd om te gaan solderen. :)

• sebastius

sebastius

Wat voor stemkastjes zijn dat?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Voor de AMV-competitie van het Japans cultureel festival wat ik organiseer. :)

• sebastius

sebastius

Kaj. schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:51:
Voor de AMV-competitie van het Japans cultureel festival wat ik organiseer. :)
Vertel eens wat meer, ik zoek stemkastjes voor in de klas :)

• Hans1990
  • Niet online
GG85 schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:38:
Ik heb ook echt het idee dat Altium flink aan de weg aan het timmeren is.
Ik werk (na veel Eagle gedaan te hebben) sinds september bij een club die voornamelijk Mentor Graphics Boardstation gebruikte voor hun schematic entry en lay-out gebeuren en heb me dat in een paar weekjes eigen gemaakt.
Werkt opzich super en hoewel het meer dan 10 jaar oud is en binnen Windows onder een soort virtuele unix omeving draait en barst van de scripting merk je gewoon dat dit wel 'de' tool was voor professioneel lay-outen.

Nu heb ik de afgelopen tijd een Mentor Graphics DXDesigner -> Expedition cursus gevolgt en hoewel in mijn ogen dit toch de de tools zijn waarmee Ati bijvoorbeeld zijn videokaarten lay-out schieten ze gewoon erg tekort wat betreft 3D weergave etc waar Altium dan weer meester in is. Helaas nooit met Altium gewerkt dus dat moet ik maar eens op gaan pakken om een vergelijking te maken, mijn eerste indruk is een niet echt logische samenhang van werken maar dat kan een kwestie van gewenning zijn ofc.
Ik heb vroeger 1 stage gedaan met Altium Designer en was toen redelijk te spreken over de toolzelf. Helaas zijn stages maar tijdelijk, dus dat is nu niet meer.. maar het zette mij wel aan het denken over de bruikbaarheid van Eagle. Zo gratis is eagle overigens niet - met de free edition kan je niet eens een print van 160mm breed maken. Wil je breder, moet je honderden euro's lappen. Als je vergelijkt met Altium, dan is die inderdaad een veelvoud duurder en heb je eventueel een subscription fee (die ook aanzienlijk is), maar de tool zelf is tientallen sterker in gebruik.

Ik zit nu op afstudeerstage bij een bedrjif met DxDesigner en PADS (beide Mentor) Ik kan er geen vrienden mee worden. Ik wou een stukje schema kopieren uit een project.. nou je kan dus geen 2 projecten tegelijk openen (ook niet DxDesigner opnieuw openen - dat mag niet). Fijn, dan sluit ik dit project en open ik eventjes vlug de andere. Schema geselecteerd, kopieren.. terug naar nieuwe project. druk ik op plakken.. ik krijg nu een plaatje van het schema, niet de symbol elementen enz..! Pfff, dan teken ik het maar over (inmiddels ben je alweer 10 minuten aan het klooien om fatsoenlijk te werken.. overtekenen bleek productiever).
De 3D tool van Pads was ook jaren 90 technologie. De 3D export tool werkte redelijk, maar de 3D tool van Altium is toch echt veelbeter.. De router was ook niet om over naar huis te schrijven.. Voorbeeld: ik heb de uitgangdeel van 3.3V SMPS. Groot kopervlak om caps, diode, spoel enz. enz. te verbinden. Goed, binnenlaag gebruik ik als 3.3V plane, dus ik plaats zoveel mogelijk via's op het opgevulde koper om een zo goed mogelijke verbindng te krijgen. Ditzelfde heb ik ook gedaan op 2-laags printje met de top and bottom GND vlakken.
Op een of andere manier vind het pakket af en toe leuk om alle via's weg te flikkeren die parallel staan. Opeens stond er dus nog maar 1 via op het hele koppervlak.. leuk, kan ik ze weer opnieuw plaatsen.
Zo zaten er nog (veel) meer gekke trekjes in het pakket waardoor ik het liefst vermijd. Ik zou nog liever met Eagle werken.. die blijft tenminste van je design af.

Voor de hobby heb ik de laatste tijd niet zoveel printjes meer ontworpen.. grootste probleem is; hoe kom je fatsoenlijk aan onderdelen? Ik heb het idee dat we in Nederland de pech hebben met Farnell en RS die redelijk koppig zijn tegenover consumenten bestellingen. Ik had laatst die lui van RS eens uitleg gevraagd (toevallig rond de Raspberry hype periode) waarom consumenten niet kunnen bestellen. Duidelijk 'waarom', ipv 'is het zo'. Het antwoord dat zij mij gaven was dat consumenten vroeger wel konden bestellen, en nu niet meer.

Ik reageerde met de weerlegging dat in buitenland (Duitsland , UK enz) particulieren wel gewoon kunnen bestellen. Reactie: klopt, maar in Nederland heeft u echt een BTW en KVK nummer nodig.
De exacte reden of wetgeving wat het weerhoudt consumenten te accepteren geven ze niet. Nu is er een Raspberry Pi, een semi-consumer product, en opeens komen ze nu wel over? Bah.

Via werk/afstudeerstage kan ik niet bestellen, dat is met hun kwaliteitssysteem te veel gedoe om te integreren. (Lees: al wil ik componenten bestellen voor een project ben ik meestal 1 week verder.)
Iemand anders idea's? Ik heb wel gekeken naar webshops als dickbest enz.. maar hun assortimenten zijn lange na niet 'compleet'.

• mux

mux

99% efficient!

Maar wat is er op tegen om een kvk/btw-nummer aan te vragen? Het kost je bijna niks (zowel geld als moeite) en zeker als je een beetje in de elektronicawereld zit heb je het er elk jaar supergemakkelijk uit. Je kunt opeens duizend keer meer dingen kopen dan als consument.

Als consument kun je per definitie niet meer kopen dan volledige producten, dus zodra je onderdelen voor wat dan ook wil kopen (elektronische componenten, onderdelen voor witgoed, maar ook veel ijzerwaren, fietsonderdelen, etc.) zit je eigenlijk al in de wereld van b2b.

• Sissors
  • Niet online
Ik heb als consument nooit enige problemen gehad om welke fietsonderdelen dan ook te kopen, die kan je probleemloos via webshops bestellen, maar ook gewoon fysieke fietsenwinkels kan je vaak meeste onderdelen wel halen.

Ik heb zelf nooit de moeite genomen om een kvk nummer ofzo aan te vragen. Ik kan via mijn werk wel bij farnell bestellen, maar dat is meer als ik het niet ergens anders kan krijgen, niet echt iets om elke week te doen. Verder gewoon standaard reeks weerstanden/Cs op ebay kopen, twee elektronicawinkels in de buurt die elkaar redelijk aanvullen voor als je snel wat kleins nodig hebt, en voor meer speciale dingen gewoon ebay/sparkfun/futurlec/etc. Zo fanatiek ben ik dan ook niet met hobby'en, als je dat wel bent is een kvk nummer aanvragen vast wel de moeite waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 08-04-2012 13:48 ]

• mux

mux

99% efficient!

Fietsonderdelen is een apart verhaal, het werkt zolang je geen specifieke wensen of service parts nodig hebt, maar zodra je specifieke meuk wil hebben... grote problemen. Aantal voorbeelden: Onderdelen van Shimano Rollerbrakes, non-stick grease voor Nexus naafversnellingen, niet-28/26 inch spaken, borgingsmiddelen en een aantal merkgereedschappen zijn dingen die ik in de afgelopen jaren niet kon krijgen behalve door tegen flinke meerprijs te bestellen bij m'n lokale fietsenboer (met soms absurde eindbedragen, zoals 90 euro voor een pot servicing oil voor een naafversnelling). Zelfs de enige échte fietsenmaker met eigen assortiment in de buurt (Piet Vonk) kan mij een flink aantal soorten onderdelen niet meer leveren, zoals 11t kransjes voor op een oude 7V derailleurversnelling of een losse freehub. De oplossing voor de meeste mensen? Een heel wiel vervangen, de hele fiets vervangen of van een donorfiets afslopen. En dat terwijl het meestal om een reparatie-onderdeel van een paar euro gaat...

Anyway, back to electronics, ebay is tegenwoordig ook een goede bron, samen met dingen als samenkopen (niels1), etc. Maar dat werkt alleen maar voor dingen die niet op tijd af hoeven, want het kost gegarandeerd een aantal dagen voor het binnenkomt. Farnell is gewoon morgen in huis. Bovendien krijg je bij farnell de juiste datasheets en tekeningen. Het is me al een aantal keren gebeurd dat ik op ebay meuk kocht die bij binnenkomst net even een andere maat had dan geadverteerd, of helemaal geen mogelijkheid had om footprints te bouwen. Dan moet je dus eerst je componenten bestellen, vervolgens zelf zitten meten aan het ding om hem correct op je print te tekenen, dán je printjes bestellen en vier weken later heb je je project pas af - als alles goed is gegaan.

Ik heb het allemaal zelf ook zo gedaan, maar sinds dat ik in 2010 de mogelijkheid heb gekregen om bedrijfsmatig te bestellen is er een gigantische wereld voor me opengegaan, en kan ik andere mensen die regelmatig elektronica beunen niks anders aanbevelen dan een eenmanszaak te starten voor 42 euro per jaar. Het betekent niet dat je álles via farnell hoeft te doen of dat farnell/eurocircuits/b2b ALTIJD beter is op ELKE manier... dat is onzin. Case in point: op Farnell kost een nRF24L01 (die ik in een paar komende projectjes ga gebruiken) me €6.07 ex. BTW, op ebay $2.30.... ínclusief een printje, antenne, kristal en wat passives. Ik zou wel gek zijn om het bij farnell te halen. Bovendien doet die ebayshop razendsnelle gratis internationale verzending (binnen iets van 3 dagen is het binnen, typisch).

• Sphere-
Ik snap farnell en consorten wel dat ze een beetje huiverig zijn voor particulieren.
Zakelijke klanten betalen vrijwel altijd op rekening en zelfs bij hun moet je ze vaak achter de broek zitten om de rekeningen te betalen. Particulieren zijn veel lastiger om mee om te gaan, daar kan je niet op rekening leveren.
Dan zou je systemen als iDeal moeten integreren speciaal voor die particulieren (en iDeal is alleen nederland, en bij credit cards gaan mensen ook weer zeuren dat ze geen credit card hebben). Verder bestellen particulieren veel minder per keer en vaak ook minder frequent. En dan hebben we het nog niet gehad over de gratis verzendkosten (ook al heeft Farnell vast een HELE GOEDE deal). Ergo, ik denk niet dat het het waard is vanuit een business standpunt om particulieren te ondersteunen. Je zal een boel processen moeten veranderen en de winst is niet zo groot als er uberhaupt al winst is. Bij farnell kan je als particulier overigens wel bestellen als je voor minimaal 50 euro aan spullen haalt en vooruit betaalt per bankoverschrijving, lijkt me een prima deal.

Als je overigens af en toe wat spullen moet hebben van Farnell of Digikey, vraag het eens in de EL-kroeg hier of op het circuitsonline forum. Er zijn genoeg mensen die regelmatig bestellen en waar je kunt meeliften.

Het valt mij wel weer op dat ze (Farnell en RS) zijn begonnen aan de Raspberry Pi.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dat genoeg oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door Sphere- op 08-04-2012 16:33 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik bestel heel veel via www.elpro.org.

Een Duitse webshop, maar verzendkosten vallen wel mee (boven bepaalde bedragen valt die zelfs weg).
Het hangt er een beetje vanaf wat je precies nodig hebt.

One World Concepts

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:59
B_FORCE schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:05:
Ik bestel heel veel via www.elpro.org.

Een Duitse webshop, maar verzendkosten vallen wel mee (boven bepaalde bedragen valt die zelfs weg).
Het hangt er een beetje vanaf wat je precies nodig hebt.
Wow, wat een mooie en vooral goed geprijsde behuizingen hebben die! Bedankt voor de link!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux

mux

99% efficient!

Sinds een paar maanden biedt iteadstudio ook de mogelijkheid om pastastencils te maken, inclusief frame (!) voor maar 45 dollar. Vandaag laat ik voor het eerst een stencil maken door ze, ik ben heel erg benieuwd hoe de kwaliteit is. De PCB laat ik ook door ze doen, en die heeft 6 mil traces, dus ik ben erg benieuwd of dat er goed uitkomt.

• LED-Maniak
Ik heb eens zo'n frame gezien ergens en het zag er best goed en bruikbaar uit. Welke dikte heeft het stencil?

Heeft iemand ervaring met het afzekeren van een schakeling? Gehele schakeling werkt op 12Volt maar wil het graag een beetje veilig maken. Een simpele zekering is niet genoeg omdat de stroom nogal kan fluctueren tussen de verschillende gebruikers. Als een gebruiker een 1.5A voeding gebruikt en de zekering is 3A, dan gebeurd er niets...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een shunt weerstand + (instelbare) versterker + comparator + latch? Dat zou volgens mij al redelijk in staat moeten zijn om aan jouw wensen te voldoen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• B_FORCE
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:51:
[...]

Wow, wat een mooie en vooral goed geprijsde behuizingen hebben die! Bedankt voor de link!
Eigenlijk is alles daar wel goed geprijsd :D
Voornamelijk ook schakelende voedingen (waar een paar interessante tussen zitten trouwens)

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

LED-Maniak schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:26:
Ik heb eens zo'n frame gezien ergens en het zag er best goed en bruikbaar uit. Welke dikte heeft het stencil?
100µm
Heeft iemand ervaring met het afzekeren van een schakeling? Gehele schakeling werkt op 12Volt maar wil het graag een beetje veilig maken. Een simpele zekering is niet genoeg omdat de stroom nogal kan fluctueren tussen de verschillende gebruikers. Als een gebruiker een 1.5A voeding gebruikt en de zekering is 3A, dan gebeurd er niets...
Beginnersfout #1 is om te denken dat een smeltzekering bedoeld is om een schakeling te beschermen. De enige functie van een zekering is om brand te voorkomen. Zodra de zekering in werking is getreden, is je circuit afgeschreven, finito. Daarom is een zekering ook zo'n onnauwkeurig apparaat: een 3A zekering kan over het algemeen minstens 60 seconden, maar vaak ook een paar minuten lang 4.5A geleiden. En een paar seconden 10A. De minimum time to trip heb je meestal pas bij ongeveer 5-10x de zekeringwaarde, en dat is dan nog steeds 100-250ms, wat in termen van je circuit een eeuwigheid is en allang schade veroorzaakt.

Je kunt je circuit niet beschermen met een zekering, welke zekering je ook gebruikt. Ultrafast, ultra low thermal capacity, polyfuses, allemaal zijn ze onvoldoende. De enige manier om betrouwbaar en snel een extern circuit te beschermen tegen overstroom is zoals lemming_nl zei actieve stroombegrenzing, bijvoorbeeld op de standaardmanier in labvoedingen (2n3055 in current mode). En dat is nog maar één van de problemen die je hebt als je meuk wil beveiligen. Transienteffecten zijn over het algemeen grotere killers (overspanning door ontlading vanuit je lichaam of door het ontladen van een parasitair LC-circuit), net als simpelweg menselijke fouten.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 17:31

AlexanderB

7800 rpm

Sphere- schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:31:
Bij farnell kan je als particulier overigens wel bestellen als je voor minimaal 50 euro aan spullen haalt en vooruit betaalt per bankoverschrijving, lijkt me een prima deal.
ook minder dan 50, maar dan betaal je n toeslag.. beetje zonder van t geld zegmaar.. (zelfde wat conrad doet)

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 09:32
Hallo,

ik heb eens zitten klooien met laadcircuitjes, simpele dingen met LM317's en wat weerstandjes. Maar zou nu graag eens iets ingewikkelders willen doen, bijvoorbeeld een programmercircuit voor een PIC. Staan zat voorbeelden op het internet, maar ik wordt daar niet echt wijzer van. Datasheet bekeken de 8051, die ik nog eens op schoolgebruikt heb (heb al ervaring met het assembly programeren), maar dat is ook een beest van een document..

Nog boeken die aan te raden zijn? Heb al wat opgezocht, of ze zijn te simpel (middelbareschoolstof), of weer te ingewikkeld.. Had nog de titel "Electrical Engineering: Theory and Examples" gevonden, helaas niet het boek..

• mux

mux

99% efficient!

IMO is de beste manier om te beginnen met elektronica om het gewoon te doen. Als je elektronicameuk wil leren: koop een van de vele cheapo beginner-devboards (LPCXpresso, TI launchpad, STM32F4Discovery, Arduino, PICKit) en werk door wat code examples heen. Naarmate je tegen problemen aanloopt kun je terecht op de vele fora en internetresources, en zo leer je het eigenlijk het beste. Boeken zijn daarna eigenlijk pas echt handig, want dan kun je wat je leest toepassen op wat je doet en blijft het hangen.

• C.Hariri
Programmeren kan ik al; zowel C als x86/8051/Z80 ASM. Gaat mij meer om het ontwerpen van de bordjes zelf. Heb vernomen dat zodra je het ding geprogrammeerd hebt, je er alleen stroom op hoeft te zetten en alles vanuit het interne flash loopt. Wat me dwarszit, is hoe je de code erop krijgt.. Daar heb ik echt heel weinig over gevonden.

Zelf zou ik het me voorstellen dat het als volgt moet gebeuren: met iets van een 'handshake' zorg je ervoor dat de PIC zich in "debug" mode stelt waarna je alle code upload.

• mux

mux

99% efficient!

Wat wil je nu precies doen, pcb-ontwerp of met microcontrollers werken? Allebei tegelijk zou ik niet doen. Als je met microcontrollers wilt leren werken, zie mijn eerdere aanbeveling. Als je printplaten wilt leren ontwerpen: bekijk bijvoorbeeld eens de serie designing and building an open source PSU op EEVBlog en ga aan de slag.

• C.Hariri
PCB design, vooral digitale circuits. Een soort van PSU (batterijlader) heb ik al eens gebouwd. Verder heb ik wat zitten klooien met logische poorten (xor, and, or, nand) en wat theoretische kennis van latches. Maar ik neem aan dat als je iets digitaal bouwt, alles synchroon moet lopen met een centrale klok. Daar heb ik 0.0 ervaring mee..

[ Voor 56% gewijzigd door C.Hariri op 09-04-2012 18:11 ]

• Hans1990
  • Niet online
Een microcontroller programmeer je met een programmer. Vaak per merk afhankelijk, zo heeft Atmel (van de AVR's) en MicroChip (van de PIC's) hun eigen programmers. Voor AVR zijn er veel STK500 uitvoeringen te vinden, voor MicroChip zou ik niet aan de clones zitten en een PICKIT2/3 halen (kost je een keer 50 euro).

Als beginner zou je through hole componenten kunnen gebruiken en op een breadbord stoppen. Dat gebruik ik ook nog, met name als ik een nieuwe micrcoontroller heb en snel even wat software er op wil testen (b.v. het maken van een bootloader, USB, of iets anders generieks).

Oh, niet onverstandig te melden: sommige devkits, zoals Arduino, zijn al voorgeprogrammeerd met een bootloader. Een bootloader wordt dan gebruikt om de chip zelf te programmeren. Je hebt dan geen programmer hardware meer nodig, nadeel is dat je niet kan debuggen (iets wat met een PICKIT wel kan). In het begin kan dit nog best aardig zijn.

Het zelf uitvogelen hoe je een chip programmeert zou ik niet mee starten :-). Bootloaders zijn niet een beginnersproject.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

sebastius schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:21:
[...]

Vertel eens wat meer, ik zoek stemkastjes voor in de klas :)
Ik organiseer een groot Japans cultureel festival in Almelo. De eerstvolgende editie (Anime 2012) is over 6 weken overigens.

Tijdens dat festival hebben we een AMV-competitie waarvoor mensen een filmpje insturen, die dan ter plekke beoordeeld wordt door de editors zelf en een publieksjury.
Voorheen gebruikten we daar pen en papier voor: een tijdrovend proces wat erg gevoelig is voor fouten, en wat je dus liever elektronisch wil doen.
Anderhalf jaar geleden kwam ons aller Sprite met het aanbod om daar een oplossing voor te verzinnen, en een half jaar later hadden we een eerste prototype.
Nu heeft het an sich niet zo lang geduurd om een en ander te maken, maar er zijn uiteraard ook andere zaken die gebeuren en moeten gebeuren. Printontwerp duurde ook even, maar dus nu is het spul dan eindelijk binnen en kan er gebouwd worden. :)

Het idee is dus dat de mensen een filmpje bekijken, waarna er een cijfer van 0 tot 99 gegeven wordt, wat via een datalijntje naar een PC gaat en daar wordt verzameld.
Aan het eind krijg je het resultaat met de winnaar(s) van de projury en de publieksjury.

• looyenss
Ik snap farnell en consorten wel dat ze een beetje huiverig zijn voor particulieren.
Zakelijke klanten betalen vrijwel altijd op rekening en zelfs bij hun moet je ze vaak achter de broek zitten om de rekeningen te betalen. Particulieren zijn veel lastiger om mee om te gaan, daar kan je niet op rekening leveren.
Dan zou je systemen als iDeal moeten integreren speciaal voor die particulieren (en iDeal is alleen nederland, en bij credit cards gaan mensen ook weer zeuren dat ze geen credit card hebben).
Paypall??
Als je overigens af en toe wat spullen moet hebben van Farnell of Digikey, vraag het eens in de EL-kroeg hier of op het circuitsonline forum. Er zijn genoeg mensen die regelmatig bestellen en waar je kunt meeliften.
samenkopen.net..

over KVK: ik heb een stichting opgericht, is gratis :-) en kan daardoor gewoon bestellen op farnell/RS/digikey. het is geweldig!

als je een KVK te duur vind, probeer dan te overwegen om het met meerdere personen aan te vragen, deel je de kosten. het is uiteindelijk goedkoper dan altijd maar Conrad, de elektronicaboer om de hoek e.d.

• zynex
Een beetje off topic misschien, maar het is zonde om voor deze simpele vraag een topic te openen. Ik wil graag een kpn interactief tv kastje wegwerken in onze tv meubel. Voorheen heb ik dit gedaan door het kastje uit elkaar te halen en de kabel van de ir ontvanger te verlengen, maar nu we een nieuw kastje hebben zoek ik toch een iets betere oplossing. Ik kan natuurlijk voor de bestaande marmitek ir extenders gaan, maar het lijkt me leuker om zelf weer eens iets in elkaar te solderen.

twee opties kwamen naar voren:
1: ir extender gebaseerd op een 555 timer. (kan slecht tegen zonlicht, waarschijnlijk een beperkt bereik doordat de kabel met de ir ontvanger niet te lang kan zijn. Voordeel: onderdelen goed leverbaar.
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext4.htm

2: lastiger systeem gebaseerd op een pic. Waarschijnlijk betere prestaties/meer uitbreidingsmogelijkheden.
http://diyirrepeater.blogspot.com/

Ik neig naar de eerst optie vanwege de simpliciteit. Hebben jullie in dit geval tips waar ik op moet letten? Misschien kunnen de tsop1738 / ir til38 vervangen worden. Echter ben ik eigenlijk het meest benieuwd naar een usb oplossing. In geval één moet ik een 12v dc adapter aansluiten op de extender, maar het lijkt mij efficiënter/makkelijker als de extender gevoed kan worden door de usb aansluiting van de Motorola interactieve tv ontvanger.

• looyenss
zynex schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:59:
Een beetje off topic misschien, maar het is zonde om voor deze simpele vraag een topic te openen. Ik wil graag een kpn interactief tv kastje wegwerken in onze tv meubel. Voorheen heb ik dit gedaan door het kastje uit elkaar te halen en de kabel van de ir ontvanger te verlengen, maar nu we een nieuw kastje hebben zoek ik toch een iets betere oplossing. Ik kan natuurlijk voor de bestaande marmitek ir extenders gaan, maar het lijkt me leuker om zelf weer eens iets in elkaar te solderen.

1: ir extender gebaseerd op een 555 timer. (kan slecht tegen zonlicht, waarschijnlijk een beperkt bereik doordat de kabel met de ir ontvanger niet te lang kan zijn. Voordeel: onderdelen goed leverbaar.

2: lastiger systeem gebaseerd op een pic. Waarschijnlijk betere prestaties/meer uitbreidingsmogelijkheden.

Ik neig naar de eerst optie vanwege de simpliciteit. Hebben jullie in dit geval tips waar ik op moet letten? Misschien kunnen de tsop1738 / ir til38 vervangen worden. Echter ben ik eigenlijk het meest benieuwd naar een usb oplossing. In geval één moet ik een 12v dc adapter aansluiten op de extender, maar het lijkt mij efficiënter/makkelijker als de extender gevoed kan worden door de usb aansluiting van de Motorola interactieve tv ontvanger.
Het PIC systeem is ook goed te maken, ik zou vanwege de betrouwbaarheid daarvoor kiezen als ik jou was

• Wirf
Ik heb net toevallig afgelopen week zo'n IRrepeater gemaakt. (Dat is waar ik die ATtiny's voor nodig had)

Ik zal wanneer ik er tijd voor heb wat meer over schrijven; waarschijnlijk morgenavond.
[..]
1: ir extender gebaseerd op een 555 timer.
[..]

Ik neig naar de eerst optie vanwege de simpliciteit. [...]
Ik vond de eerste optie, met een 555 timer, juist veel lastiger om te maken. Hiervoor heb je namelijk erg specifieke weerstanden en capacitor-waarden nodig. Ik vond het te veel "Reken de formule uit, zoek naar een weerstand, zoek naar een capacitor, plug ze in het breadboard, meet met de oscilloscoop, ga terug naar het begin"-gedoe

[ Voor 60% gewijzigd door Wirf op 11-04-2012 10:09 ]

• zynex
De eerste optie met de 555 is wel de meestgebruikte optie, maar zoals je al aangaf is deze optie niet erg betrouwbaar. Je zult in ieder geval veel met de waardes moeten spelen om het aan de praat te krijgen.

Optie twee zou dan overblijven. Laatst heb ik nog een pic programmer in elkaar gezet die geschikt is voor een 16f877 dus dat zou ook wel moeten lukken als ik alles gewoon netjes op een experimenteer printje zet en vervolgens wegwerk in de kast.

Echter ben ik toch ook wel benieuwd naar jouw oplossing. Een avr programmer heb ik ook nog wel liggen dus dat is het probleem niet zo. Laat maar wat horen wanneer je de tijd hebt. _/-\o_

• looyenss
zynex schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:17:
De eerste optie met de 555 is wel de meestgebruikte optie, maar zoals je al aangaf is deze optie niet erg betrouwbaar. Je zult in ieder geval veel met de waardes moeten spelen om het aan de praat te krijgen.

Optie twee zou dan overblijven. Laatst heb ik nog een pic programmer in elkaar gezet die geschikt is voor een 16f877 dus dat zou ook wel moeten lukken als ik alles gewoon netjes op een experimenteer printje zet en vervolgens wegwerk in de kast.

Echter ben ik toch ook wel benieuwd naar jouw oplossing. Een avr programmer heb ik ook nog wel liggen dus dat is het probleem niet zo. Laat maar wat horen wanneer je de tijd hebt. _/-\o_
is een 16f877 niet erg overkill voor deze functie? welke i/o heb je nodig?

• zynex
looyenss schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:13:
[...]

is een 16f877 niet erg overkill voor deze functie? welke i/o heb je nodig?
Ja, dat klopt. :P Ik heb niet zoveel poorten nodig als de maker van dat schema, maar ik kan het zelf niet beter maken door gebrek aan elektronica kennis. Een attiny oplossing zoals Wirf heeft gemaakt zou natuurlijk beter geschikt zijn. Daar wacht ik dan ook nog even op. Dat gaat dan waarschijnlijk meer deze richting op: http://www.nomad.ee/micros/irrepeater/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door zynex op 11-04-2012 16:25 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Weet iemand toevallig maximale (doorslag)spanning van een (gemiddeld) breadboard?
Ben van plan een high voltage schakeling te bouwen van ongeveer 200-250Vdc.

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

Breadboards hebben vaak metaalsporen intern die niet naar elkaar toe zijn afgeschermd, dus als je van plan bent om hoogspanning eroverheen te laten wandelen zou ik het op een experimenteerprint doen waar je kunstmatig wat extra spacing tussen de banen creëert door tussenliggende pads eraf te trekken.

NEN1010 schrijft namelijk voor dat je minstens 3.2mm tussen je spoortjes hebt zitten bij die spanning.

• looyenss
B_FORCE schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:35:
Weet iemand toevallig maximale (doorslag)spanning van een (gemiddeld) breadboard?
Ben van plan een high voltage schakeling te bouwen van ongeveer 200-250Vdc.
400Vdc ging prima bij mij

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
...

...
Zelf heb ik de eerste schakeling in gebruik, werkt top. Zie hier op CO.
Wanneer je een ICM7555 gebruikt, kun je IC3, R1 en Z1 weglaten en hem rechtstreeks vanuit 5V voeden. Ik gebruik een oude telefoonlader, maar voeden vanuit USB moet geen probleem zijn.

Wanneer je de weerstand van de timing iets te laag kiest en er een potmeter mee in serie zet, kun je daarmee de frequentie prima afregelen en zijn de waarde van de R en C niet meer zo kritisch. Ik heb hem afgeregeld mbv mijn scoop, dat werkt het makkelijkst.

Gebruik sowieso een TSOP24xx ipv een TSOP17xx (let even op de pinouts), die hebben een veel betere filtering waardoor zonlicht en de invloed van je LCD/Plasma TV nagenoeg geen storing meer geven.
Bij mij werkt het feilloos! :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Buzz-01 op 12-04-2012 13:08 ]

Flickr

• Wirf
Mijn oplossing is lang niet zo ingewikkeld als die op de link die je aanhaalt.

Zo heb ik bijvoorbeeld wat shortcuts genomen door een USB lader (voor bijvoorbeeld je telefoon) als voeding te nemen. Op die manier hoef je zelf niet voor een stabiele spanning te zorgen.

Verder gebruik ik ook geen extern crystal of een verklikker-ledje. ISP header heb ik ook achterwege gelaten omdat ik het programmeren toch op mijn breadboard doe.

Tegenwoordig ben ik me wat aan het verdiepen in SMT, dus misschien dat ik nog wel een keer een net schema + SMT-PCB maak, maar ik zal eerst vanavond wat foto's schieten van de huidige oplossing.

• LED-Maniak
Wat een ramp is dat paypal als verkoper. Dan heb je zo een grappenmaker die zegt dat hij niets heeft ontvangen. Dan moet jij ook nog eens bewijzen aan paypal dat het echt verzonden is en het liefst nog met een foto op de doos.. Anders sturen ze het geld gewoon retour.

Pagina: 1 ... 50 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.