Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.632 views

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hij deed het eerst hier wel, kennelijk hotlink beveiliging nadat ze erg veel hits van hier kregen ;)
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/6tn6n7.gif

[ Voor 32% gewijzigd door Mr_gadget op 08-05-2011 10:38 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
Volgens mij hoeft die weerstand in serie met de diode er niet bij. Die diode alleen is genoeg.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Die weerstand is ervoor om het vermogen op te vangen wat weg wordt gesnubt; als je alleen de diode plaatst en de motor heeft een flinke zelfinductie, dan zal er een (erg) grote stroompiek komen zodra de FET uitgaat, wat je diode kan beschadigen. In plaats van de diode zal de weerstand de bulk van die energie dissiperen, waardoor je diode wordt gespaard. De weerstand zorgt er uiteraard ook voor dat bij dezelfde spanningsval de stroom kleiner is, dus dat de stroompiek ook wordt verminderd.

Hetzelfde idee is die zener in antiserie met de diode; de zener hakt nu het grootste deel van de spanningsval (en dus vermogen) van de snubber weg, waardoor de andere diode niet zoveel te lijden heeft.

Of je dit doet, en wat de weerstandswaarde is, stel je het gemakkelijkst experimenteel vast. Je kunt het berekenen (of simuleren in bijvoorbeeld matlab simulink), maar als rookie krijg je daar zelden de juiste resultaten mee. Het is erg afhankelijk van bijvoorbeeld de turn-off-tijd en parasitaire output capacitance van je FET, en die moet je eerst in-circuit meten met een scope.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11 14:01
mux schreef op zondag 08 mei 2011 @ 11:46:
Die weerstand is ervoor om het vermogen op te vangen wat weg wordt gesnubt; als je alleen de diode plaatst en de motor heeft een flinke zelfinductie, dan zal er een (erg) grote stroompiek komen zodra de FET uitgaat, wat je diode kan beschadigen. In plaats van de diode zal de weerstand de bulk van die energie dissiperen, waardoor je diode wordt gespaard. De weerstand zorgt er uiteraard ook voor dat bij dezelfde spanningsval de stroom kleiner is, dus dat de stroompiek ook wordt verminderd.
Als je de motor als een zelfinductie ziet, zal de stroom door toevoegen van een serieweerstand of zenerdiode NIET kleiner worden. Direct na uitschakelen van de MOSFET zal de stroom door de diode gelijk zijn aan de stroom die door de MOSFET liep, alleen de spanning op de drain van de FET zal boven +Vdd uitschieten.

De stroom neemt pas af als de zelfinductie van de motor zijn energie (I^2 L / 2) kwijt raakt. Als je alleen een diode over de motor plaatst, duurt dit relatief lang door de lage forward spanning over de diode. Met een serie weerstand of zenerdiode maak je de spanningsval over de motor direct na uitschakelen een stuk groter, waardoor deze sneller z'n energie kwijt kan raken. De diode hoeft dus minder lang te dissiperen, maar moet nog steeds in staat zijn de stroompiek aan te kunnen. De totale energie die verwerkt moet worden blijft echter gelijk, en de warmteontwikkeling wordt deels verplaatst naar de weerstand of de zener. Dat heeft voordelen voor de diode als z'n thermische reactietijd lang is tov. de totale tijd die nodig is om de energie weg te werken.
Verder heb je natuurlijk het voordeel van een kortere schakeltijd.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Gisteren maar mijn verjaardag ingeluid met aardig wat herrie. Nu nog een buildlog gaan schrijven. Eerst maar eens nagenieten van mijn project :)

[ Voor 14% gewijzigd door dalus op 21-05-2011 11:48 ]

High Powered Madness

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
* Osiris gaat binnenkort de wondere wereld van HF/RF maar eens instappen :P

Oscilloscoop geroggeld en binnenkort maar eens een 8 MHz-generator cq. zendertje zien te maken.. Kijken of ik wat op 't scherm kan krijgen... En dan kijken of ik wat radiogolfjes de lucht in kan krijgen en kijken of ik een passieve RF-tag (simpel LC-resonantie-circuitje ofzo, zoals ze ook in winkels gebruiken) wat kan laten doen.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Geen idee of ik het hier kan posten, maar was een beetje aan het surfen op Ebay.
http://cgi.ebay.com/DDS-F...ain_0&hash=item45fa89120d

Dat is toch geen geld? :D
Zou mij niet eens lukken om iets dergelijks zelf te maken voor dat geld.

One World Concepts

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Jammer alleen dat hij niet naar Nederland verstuurt. Het is inderdaad geen gekke prijs. :)

• B_FORCE
  • Niet online
Kaj. schreef op maandag 23 mei 2011 @ 17:09:
Jammer alleen dat hij niet naar Nederland verstuurt. Het is inderdaad geen gekke prijs. :)
Dan neem je toch die: ;)
http://cgi.ebay.com/2MHz-...DS-Function-/270751088778

Die andere zal ook wel naar NL verzenden, gewoon fftjes vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 23-05-2011 17:12 ]

One World Concepts

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat kan ook ja. :D
Half eBay staat vol met dat ding.

• B_FORCE
  • Niet online
Ter vergelijking bijna dezelfde specs:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123113

(output spanning is wel lager, maar dat is met een beetje goeie buffer/opamp zo op te lossen :) )

[ Voor 37% gewijzigd door B_FORCE op 23-05-2011 17:18 ]

One World Concepts

Verwijderd

Weet iemand op dit forum nog een winkel in nederland(!) waar ik breakout boards voor so16 chips kan kopen?

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:20:
Weet iemand op dit forum nog een winkel in nederland(!) waar ik breakout boards voor so16 chips kan kopen?
http://www.voti.nl/winkel/p/PCB-13.html
http://smdshop.nl/product...?cPath=73&products_id=816

Wel even opletten of het SOIC-Wide of narrow is.

[ Voor 36% gewijzigd door Sphere- op 24-05-2011 22:07 ]

Verwijderd

Het is SOIC-Wide dus bedankt voor je input!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:31
Jongens, heb een interessant probleem :)

Ik heb een elektrische dobbelsteen gebouwd, maar deze blijkt een afkeer van 6 te hebben. 5 en 1 komen juist relatief vaak voor.

Dit is de relevante code:
Delay is een functie die 8ms*input wacht.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 // timer 0 counts to 5 to generate 6 random numbers from 0 to 5
  TCCR0A = (1 << WGM01);
  TCCR0B = (1 << CS01) | (1 << CS00); // cpu clock / 64
  OCR0A = 5; // the timer goes till 5
  TIMSK = (1 << OCIE0A); // turn timer output compare interrupt on

// the timer goes continually from 0 to 5
// the value of TCNT0 is "random"
 max = TCNT0 + 18;

// Let the dice roll for 18 + random seconds
    for(i = 0; i < max; i++)
    {
      delay(i); // dynamic delay, getting slower
      PORTD = 0;
      delay(i);
      PORTD = numbers[i % 6];
    }

De code wordt uitgevoerd in een Attiny2313. Mijn kennis schiet te kort om hier iets zinnigs over te zeggen, maar misschien hebben jullie een interessante reden waarom de random waarschijnlijk niet helemaal random is? Of in ieder geval zoveel afwijkt dat het opvalt.

Wat voor geks zou er aan de hand kunnen zijn?

• mux

mux

99% efficient!

wat is numbers?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:35
nvm. ik lees half.

[ Voor 89% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2011 22:44 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:31
Een array met 6 values, waarvan elke value correspondeert met een paar LEDs. Om zo dat nummer weer te geven.

Edit, dit dus:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
const unsigned char numbers[6] = {
  (1 << PD3),
  (1 << PD0) | (1 << PD4),
  (1 << PD0) | (1 << PD3) | (1 << PD4),
  (1 << PD0) | (1 << PD2) | (1 << PD4) | (1 << PD6),
  (1 << PD0) | (1 << PD2) | (1 << PD3) | (1 << PD4) | (1 << PD6),
  (1 << PD0) | (1 << PD1) | (1 << PD2) | (1 << PD4) | (1 << PD5) | (1 << PD6)
}

[ Voor 43% gewijzigd door Vanx op 25-05-2011 23:12 ]

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
_/-\o_ vandaag gisteren zijn me 7-segment displays eindelijk binnengekomen.
Afbeeldingslocatie: http://file.fiberhosted.nl/uploads/386173IMAG0521Thumb.jpg
Nu alleen nog wat verzinnen om het mooi in een behuizing te kunnen verwerken als klok.
Iemand suggesties? Ik wilde eerst zwart plexi gebruiken (laser gesneden) met een frame erin waartegen de 4 displays komen, maar ik zit dan met die lelijke gelige printplaat van de displays. En het zwart spuiten ervan lijkt me niet het gewenste effect te geven }:O
Misschien donker maar wel lichtdoorlatend plexi ervoor zodat je de printen zelf niet ziet? :P

[ Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 26-05-2011 01:46 . Reden: Thumbnail gefixed ]

• mux

mux

99% efficient!

Vanx schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:12:
[...]

Een array met 6 values, waarvan elke value correspondeert met een paar LEDs. Om zo dat nummer weer te geven.

Edit, dit dus:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
const unsigned char numbers[6] = {
  (1 << PD3),
  (1 << PD0) | (1 << PD4),
  (1 << PD0) | (1 << PD3) | (1 << PD4),
  (1 << PD0) | (1 << PD2) | (1 << PD4) | (1 << PD6),
  (1 << PD0) | (1 << PD2) | (1 << PD3) | (1 << PD4) | (1 << PD6),
  (1 << PD0) | (1 << PD1) | (1 << PD2) | (1 << PD4) | (1 << PD5) | (1 << PD6)
}
Ik gok zo dat je probleem ligt in het feit dat zowel het 'random' getal als de delay van de systeemklok worden onttrokken. Waarom doe je het eigenlijk zo?

• mace
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Niet om het een of het ander maar het lijkt op een voorbeeld van een of andere tutorial. :)

Als dat niet zo is, bij voorbaat excuses.

[ Voor 24% gewijzigd door mace op 26-05-2011 09:21 ]

• LED-Maniak
CrashOverDrive schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 01:43:
_/-\o_ vandaag gisteren zijn me 7-segment displays eindelijk binnengekomen.
[afbeelding]
Nu alleen nog wat verzinnen om het mooi in een behuizing te kunnen verwerken als klok.
Iemand suggesties? Ik wilde eerst zwart plexi gebruiken (laser gesneden) met een frame erin waartegen de 4 displays komen, maar ik zit dan met die lelijke gelige printplaat van de displays. En het zwart spuiten ervan lijkt me niet het gewenste effect te geven }:O
Misschien donker maar wel lichtdoorlatend plexi ervoor zodat je de printen zelf niet ziet? :P
Matte autolak ook niet? Je zou idd licht getint plexiglas kunnen pakken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DP Kunst
Je hebt ook van dat zwarte plexiglas wat ondoorzichtig is, maar als je er licht achter houdt komt dat er wel doorheen... Zie je vaak op apparaten met een display erachter

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• LED-Maniak
Smoked glas oid heet dat toch?

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

GG85

.......

melkglas

• LED-Maniak
Melkglas is wit, smoked heb je in zwart:
Afbeeldingslocatie: http://www.furnitureinfashion.net/images/glass-smoke-coffee-tables-2401719.jpg

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Bedankt allen, ik ga opzoek naar een plaat smoked plexi :)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11 14:50
Wat is het hier opeens rustig :/ Mooi moment om te ontlurken :p
Net mijn eerste regelbare voeding afgemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://img864.imageshack.us/img864/7526/dsc08436qb.jpg
12 volt telefoonoplader via 2x 68 Ohm parallel als stroombegrenzing }:O naar een lm2902 opamp, die met de spanning op de potmeter een bc547 aanstuurt. Eigenlijk ontzettend simpel, nou nog een versie voor 5 ampere voor op m'n bureau :o
In de schoenendoos zit een Arctic Cooling fan met fluid-dynamic bearing die lucht door een stofzuigerzak heen haalt. In theorie filtert 'ie op 12 volt in 3 uur alle lucht in m'n kamer, heeft iemand tips over hoe ik hier een simulatie van kan maken? :)
Heeft iemand hier trouwens eens een ECG gemaakt? ik ben bezig, maar veel meer dan 50 Hz-brom krijg ik niet uit m'n instrumentation amplifier :X

• mux

mux

99% efficient!

Je moet voor een ECG eindeloos prutsen met filters (of een antenne gebruiken om het omgevingssignaal op te vangen teneinde het eruit te tunen) om een signaal te krijgen. Het gaat om tientallen à honderden microvolts oppervlaktespanning terwijl zoals je zegt de netspanning alleen al honderden millivolts spanning induceren in een setje ecg-draadjes. Met de beste wil in aarde krijg je dat zonder het betere filterwerk er niet uit gedestilleerd.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heeft er hier eigenlijk iemand ervaring met soldeer apparatuur van JBC? (spaans merk)
Het is voor professioneel gebruik.

Het ziet er goed en degelijk uit in ieder geval en is voor sommige dingen toch een stuk goedkoper dan Ersa of Weller.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Wij hebben hier verschillende JBC advanced stations staan, van de vorige generatie en één generatie daarvoor. Ook een hetelucht station. Prima spul. Gebruiken wij om SMDtjes (meeste 0603 en TQFPxxx etc.) mee te solderen. Het ontzettend fijne er aan is dat ze met ca 4 seconden helemaal opgewarmd zijn, en zodra ze in de houder gaan ze naar een standby-temperatuur gaan. Spaart energie, maar vooral ook soldeerstiftjes!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• M a r c o
  • Niet online
ik was aan het kijken naar een hetelucht station om oa. TQFP/QFN ic's met thermopad te kunnen desolderen/vervangen. bijvoorbeeld de JBC JT-2A high power hot air station.
Zo eens bellen met een vertegenwoordiger denk ik.
Het gaat om een dubbelzijdige bestuckte 8 laags print met veel massa.
Ik ga dan ook een Heating plate nodig hebben denk ik.

• mace

mace

Sapere Aude

I can has free scope?

Afbeeldingslocatie: http://i.cubeupload.com/t/iz4Kps.jpg

8)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

M a r c o schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:41:
ik was aan het kijken naar een hetelucht station om oa. TQFP/QFN ic's met thermopad te kunnen desolderen/vervangen. bijvoorbeeld de JBC JT-2A high power hot air station.
Zo eens bellen met een vertegenwoordiger denk ik.
Het gaat om een dubbelzijdige bestuckte 8 laags print met veel massa.
Ik ga dan ook een Heating plate nodig hebben denk ik.
Daar doet die JBC het prima voor. Heating plate licht er een beetje aan hoe groot je TQFPs zijn, en hoeveel GND verbindingen ze hebben. Wij hebben hier een goedkope AOYUE preheater (zoiets), maar die is zelfs voor een TQFP144 niet altijd nodig. Maar het is wel prettig.
Da's nooit vervelend! 100MHz; kun je ook nog wel redelijk wat mee.

• M a r c o
  • Niet online
Gwannoes schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:10:
[...]
Daar doet die JBC het prima voor. Heating plate licht er een beetje aan hoe groot je TQFPs zijn, en hoeveel GND verbindingen ze hebben. Wij hebben hier een goedkope AOYUE preheater (zoiets), maar die is zelfs voor een TQFP144 niet altijd nodig. Maar het is wel prettig.
heating plate is misschien wel wenselijk.
Het IC waar het vooral om gaat is een SO-8, maar wel met Thermopad, welke via een raster van via's verbonden is aan een enorm massavlak aan de onderzijde van de print. Je hebt de warmte dus vooral onder het component nodig.
ook rondom het IC zijn nog wat warmte opnemende elementen aanwezig. (zware F-connector, een EMC shield)
Het IC is een zware breedbandige versterker. als de thermopad geen goed contact maakt, blaast het IC op.

Ik krijg morgen iig een offerte van het systeem incl heating plate en benodigdheden. (gelflux enzo)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

M a r c o schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:40:
[...]

heating plate is misschien wel wenselijk.
Het IC waar het vooral om gaat is een SO-8, maar wel met Thermopad, welke via een raster van via's verbonden is aan een enorm massavlak aan de onderzijde van de print. Je hebt de warmte dus vooral onder het component nodig.
ook rondom het IC zijn nog wat warmte opnemende elementen aanwezig. (zware F-connector, een EMC shield)
Het IC is een zware breedbandige versterker. als de thermopad geen goed contact maakt, blaast het IC op.

Ik krijg morgen iig een offerte van het systeem incl heating plate en benodigdheden. (gelflux enzo)
Gelflux? nooit van gehoord.
Soldeerpasta bevat al zoveel flux; ik kan me niet voorstellen dat je daar nog meer flux aan kunt toevoegen. Ik heb toch wel echt het idee dat onze thermal pads door die pasta wel goed vast zitten, maar aan de andere kant: ik zou niet weten hoe je het kunt controleren.

• M a r c o
  • Niet online
Gelflux is om te desolderen.
Het word aanbevolen flux te gebruiken als je wilt desolderen met hete lucht.
Standaard flux is op alcohol basis en verdampt voordat het te verwijderen component de smelttemperatuur van de tin bereikt heeft.
Gelflux bevat dezelfde bestandsdelen als soldeerpasta, zonder de tin. En smelt dus op precies de juiste temperatuur.
Dat is in ieder geval wat de verkoper me gisteren uitgebreid uitgelegd heeft.

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt op zich ook gewoon een fluxpen en/of een andere (goedkopere?) vorm van flux gebruiken. Het is waar dat je overmatig veel flux moet gebruiken als je SMD spul wil desolderen dat aan grote kopervlakken vastzit. Voordat het component loskomt is anders al je flux al afgegaan.

• M a r c o
  • Niet online
mux schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 09:29:
Je kunt op zich ook gewoon een fluxpen en/of een andere (goedkopere?) vorm van flux gebruiken. Het is waar dat je overmatig veel flux moet gebruiken als je SMD spul wil desolderen dat aan grote kopervlakken vastzit. Voordat het component loskomt is anders al je flux al afgegaan.
Het IC is inderdaad via thermopad aan een heel groot massavlak verbonden.
Vandaar dat ze mij voor die toepassing ook gelflux geadviseerd hebben.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Nou, laat ons maar weten hoe je ervaringen zijn...

• M a r c o
  • Niet online
Mijn baas wil me nu waarschijnlijk eerst een cursus laten doen voor "qualified rework & repair engineer".
en daarna pas een keuze voor de apparatuur maken.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Previewtje van een project waar ik mee bezig ben. Koekje voor degene die raad wat er precies gebeurt :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo te zien babbel jij via MIDI tgen je GBA. :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

MIDI afspelen op je GBA :D?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

^met

• B_FORCE
  • Niet online
Iets met een MIDI interface en de interne synthesiser die je aanspreekt.
Hoe precies zou ik ook niet weten (dan moet ik gaan zoeken :P )

edit:
zoiets
http://gba.atlantes.org/index_en.html

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 11-06-2011 00:52 ]

One World Concepts

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat het midi is en gba als synthesizer gebruiken lijkt me duidelijk... maar waar is de cartridge die zoiets mogelijk zou moeten maken? :)

@hierboven: Da's midi-out. Ook respectabel, daar niet van, maar mijn data gaat de andere kant op :)

[ Voor 27% gewijzigd door Sprite_tm op 11-06-2011 01:00 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• B_FORCE
  • Niet online
Ander BIOS ingeladen vermoed ik?
(dat kon toch met die Gameboys?, met Linux en de hele reutemeteut)

Zonder schema wordt het wel echt zoekwerk hoor :+
Zo goed ken ik een Gameboy nu ook weer niet (helemaal niet zelfs :P )

edit:
Een beetje dit principe:
http://www.division-6.com/products/midify.php

Maar nogmaals zonder wat i kweet wat er precies aan boord zit, kan ik er weinig over zeggen.

edit2:
Volgens mij moet het ook via seriële interface kunnen?
Aangezien GBA serial in heeft in principe. (pin 2 t/m 5)
Pin 3 in het bijzonder.

Ik zal binnenkort eens mijn LAB voeding tonen :)
(zit nog even met onnauwkeurigheden etc)

[ Voor 107% gewijzigd door B_FORCE op 11-06-2011 01:36 ]

One World Concepts

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
ik doe even me
Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelverpakking.nl/opendir/scope.jpg
Overgekocht van mux

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind die van mace leuker, is tenminste een tek.

* Boudewijn rent voor de philips fanboys.

• mux

mux

99% efficient!

Great, die is dus goed overgekomen :)

@Boudewijn: Philips&Fluke FTW!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmz het is bij mij thuis tek en fluke dat de klok slaat. Heb ook nog wat bittorf und funke en bruel en kjaer (allebei 1 meter) staan.

• B_FORCE
  • Niet online
DeKemp schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:03:
[...]

ik doe even me
[afbeelding]
Overgekocht van mux
Ooit van school/studie 4 (!!!) scopes mee kunnen nemen.
Waaronder ook precies dit type.
Die was helaas in rook opgegaan (letterlijk kuch)

Ik heb zelf een Philips PM3302 met geheugen functie.
Ben er zeer blij mee :)

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

Oude scopes die 'in rook opgaan' betekent meestal uitgedroogde elco's in de voeding. De TU heeft er wel eens een aantal om die reden weggedaan, en die waren met 6 euro aan elco's weer gefikst.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa direct aan de netspanning meten , dan gaat je scope ook roken ;).

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:18:
Mwa direct aan de netspanning meten , dan gaat je scope ook roken ;).
Nee hoor, er zijn er zat die dat makkelijk kunnen hebben.
Je moet echter wel fftjes op de specs letten. ;)

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

Mijn 10:1 probes doen het prima op netspanning hoor :) Inputs zijn tot +/-200VDC

• mace

mace

Sapere Aude

Ach ik heb nu 3 scopes in totaal dus :P

Maar dit is mijn eerste "echte" scope. De andere 2 zijn 2 scopemeters en die zijn weer voor andere dingen geschikt.

Heb er zo'n one-handed hoogspanningsprobe bij en 2 philips 100 MHz probes, dus ik zit wel snor.

[ Voor 23% gewijzigd door mace op 11-06-2011 22:30 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mux schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 22:00:
Mijn 10:1 probes doen het prima op netspanning hoor :) Inputs zijn tot +/-200VDC
Ik doelde meer op de massa van je scope ;).

Verder niet te serieus nemen die opmerking :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
mux schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 20:32:
Oude scopes die 'in rook opgaan' betekent meestal uitgedroogde elco's in de voeding. De TU heeft er wel eens een aantal om die reden weggedaan, en die waren met 6 euro aan elco's weer gefikst.
Wat heb je nu nog aan scopes staan eigenlijk?
Doen mijn oude het nog?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• LED-Maniak
Zo, gebruik ik eindelijk weer eens mijn soldeeroven, bedenk ik mij tijdens het afkoelen dat de koelkast niet de beste plek is om hem op te zetten, hopelijk geen blijvende schade, hij kraakt namelijk wel aan alle kanten :X

Schade viel mee, wel leuk projectje dit:

Doel? Een mini-DMX 512 ontvanger van klein formaat voor het individueel aansturen van veel led-strips in de huiskamer. Was ook een nieuwe PCB fabriek(ik gebruikte altijd makepcb) maar is uitstekend bevallen.

Afbeeldingslocatie: http://prive.protoart.net/PCB_Empty.jpg
De lege PCB's. Door de fabriek gepanelized.

Afbeeldingslocatie: http://prive.protoart.net/Stencil.jpg
Heb een soldeer stencil en houder gemaakt om de pasta aan te kunnen brengen.

Afbeeldingslocatie: http://prive.protoart.net/PCB_paste.jpg
Pasta aangebracht...

Afbeeldingslocatie: http://prive.protoart.net/PCB_Placed.jpg
...Componentjes er op...

Afbeeldingslocatie: http://prive.protoart.net/PCB_Soldered.jpg
...En klaar! :)

Het is een dubbelzijdige PCB dus nu de achterkant nog.

[ Voor 66% gewijzigd door LED-Maniak op 13-06-2011 14:53 ]

• mux

mux

99% efficient!

MewBie schreef op zondag 12 juni 2011 @ 17:24:
[...]

Wat heb je nu nog aan scopes staan eigenlijk?
Doen mijn oude het nog?
Zeker weten :) dat zijn nu mijn hoofdscopes.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Sprite_tm schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 00:39:
Previewtje van een project waar ik mee bezig ben. Koekje voor degene die raad wat er precies gebeurt :)
[video]
Zit er iets van een bootloader in de GBA die code laden via de seriële poort mogelijk maakt ?
Vervolgens een kabeltje gebruikt wat meer is dan alleen een kabeltje met MIDI software voor de GBA ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• DP Kunst
LED-Maniak schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:20:
Zo, gebruik ik eindelijk weer eens mijn soldeeroven, bedenk ik mij tijdens het afkoelen dat de koelkast niet de beste plek is om hem op te zetten, hopelijk geen blijvende schade, hij kraakt namelijk wel aan alle kanten :X

Schade viel mee, wel leuk projectje dit:

Doel? Een mini-DMX 512 ontvanger van klein formaat voor het individueel aansturen van veel led-strips in de huiskamer. Was ook een nieuwe PCB fabriek(ik gebruikte altijd makepcb) maar is uitstekend bevallen.

[afbeelding]
De lege PCB's. Door de fabriek gepanelized.

[afbeelding]
Heb een soldeer stencil en houder gemaakt om de pasta aan te kunnen brengen.

[afbeelding]
Pasta aangebracht...

[afbeelding]
...Componentjes er op...

[afbeelding]
...En klaar! :)

Het is een dubbelzijdige PCB dus nu de achterkant nog.
Nice, die zien er heel netjes uit! Welke PCB fabrikant heb je nu gebruikt dan? Ik heb ook wel eens wat besteld bij MakePCB, maar dan kan je als t ff tegen zit wel 3 maanden op je printjes wachten. Zit nu zelf te kijken naar PCBcart.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een vrindje van mij heeft een Acer (:X:X:X:X:X) laptop met daarin een BTP-ANJ1 accu die redelijk op is.
Uiteraard nieuwe accu gekocht maar die wordt niet herkend, weer een nieuwe accu. Idem dito.

maw: er lijkt iets in de electronica te zitten. Ons plan was dan ook om te kijken of het mogelijk is de cellen in de accu te vervangen door verse exemplaren en de ICs te laten zitten.

Heeft dit enige kans van slagen? Meen dat er hier wel eens mensen mee bezig zijn geweest :).

• mux

mux

99% efficient!

Ik zou toch wel zeggen dat het defect dan in de laptop zit. Jammer dat het een acer is, want zodra je die openmaakt om te kijken wat erin zit vergaat hij tot stof en krijg je instant hersenkanker terwijl de wereld vergaat.

offtopic:
Ja, ik heb iets tegen Acer

Uhm, cellen vervangen kun je altijd proberen. Vrij simpel klusje. In zeldzame gevallen weigert de elektronica als de spanning eraf is geweest; om dat uit te sluiten loont het om tijdens het vervangen van de cellen de printplaat van sap te blijven voorzien met je labvoeding. Kans van slagen daarvan is vrij hoog, en gezien die accu iig nog herkend wordt (toch?) heb je dan waarschijnlijk weer een als-nieuw accu. Als je dat nog niet eerder hebt gedaan: markeer hoe de verschillende draadjes zaten en vergeet niet de beveiliging ook weer terug te proppen (temperatuursensor, PTC fuse en misschien nog een keramische zekering.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Boudewijn schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:37:Meen dat er hier wel eens mensen mee bezig zijn geweest :).
Ja, ik :)

Laptop accu refurbishen

Samenvatting: Het is mogelijk, maar het is lastig om de batterij meter weer nauwkeurig te krijgen. Hij springt soms ineens naar 1% en blijft daar dan een uur hangen ofzo.

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb ook een accu die nog maar 43% heeft ofzo, en heb op ebay een hele tijd geleden een imitatie-accu gekocht. Deze doet het alleen niet, maakt een tikkend geluid en wil niet opladen.

Nu zat ik te denken om gewoon de print van de oude accu over te hevelen naar de imitatie en de eeprom te resetten. Lijkt me dat er weinig mis kan gaan met lipo cellen toch?

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 20-06-2011 14:44 ]

• mux

mux

99% efficient!

Een accu die een tikkend geluid maakt?!

• TheJTE
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09-2022
[b][message=36220788,noline]Zit nu zelf te kijken naar PCBcart.
Deze kan ik zelf alleen maar aanraden (uit ervaring met meerdere bestellingen). Je moet geen e-mails in perfect Engels verwachten, en de website is niet moeder's mooiste, maar printjes maken kunnen ze erg goed, en als het op prijs aankomt doen ze het ook helemaal niet verkeerd.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mux schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:52:
Ik zou toch wel zeggen dat het defect dan in de laptop zit. Jammer dat het een acer is, want zodra je die openmaakt om te kijken wat erin zit vergaat hij tot stof en krijg je instant hersenkanker terwijl de wereld vergaat.

offtopic:
Ja, ik heb iets tegen Acer
Je bent niet de enige, maar de hersenkanker heeft kennelijk de mentale capaciteiten van die makker van me aangetast.
Uhm, cellen vervangen kun je altijd proberen. Vrij simpel klusje. In zeldzame gevallen weigert de elektronica als de spanning eraf is geweest; om dat uit te sluiten loont het om tijdens het vervangen van de cellen de printplaat van sap te blijven voorzien met je labvoeding. Kans van slagen daarvan is vrij hoog, en gezien die accu iig nog herkend wordt (toch?) heb je dan waarschijnlijk weer een als-nieuw accu.
De nieuwe accu's worden niet herkend, de oude uiteraard wel... maar die heeft kennelijk een battery life van 3 minuten ofzo.

Dat hij voorzichtig moet zijn weet hij reeds, hij woont niet om de hoek dus ik kan het niet voor hem doen.
ThinkPadd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:04:
[...]

Ja, ik :)

Laptop accu refurbishen

Samenvatting: Het is mogelijk, maar het is lastig om de batterij meter weer nauwkeurig te krijgen. Hij springt soms ineens naar 1% en blijft daar dan een uur hangen ofzo.
Mwa hij weet straks ongeveeer wel hoe lang het ding meegaat en hij wil gewoon soms even ergens anders (zonder peut) kunnen werken ;). Denk dat dat meer het issue is.

• mace

mace

Sapere Aude

mux schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:50:
Een accu die een tikkend geluid maakt?!
Ja. Vaag ding.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
<nieuwe bestemming van tikkende LiIon accu> Ehh, laat ook maar zitten.

[ Voor 71% gewijzigd door joopv op 21-06-2011 11:53 ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Nieuw kattenluik, een Smartflap. Leuk om de katten van de buren buiten te houden, werkt op de rfid chip van de kat.

Afbeeldingslocatie: http://www.staywell.co.uk/getattachment/d4137c5a-d7b4-4f86-94ea-0ed2b9b0eb5b/Microchip-Smart-Flap-Door-Mount-White.aspx?maxsidesize=202

Ding heeft intern een PICje en wat losse headertjes om wsl te flashen enz. Om te kijken of ik iets van de communicatie kan onderscheppen om stats te kunnen draaien op de kat, heb ik er een logic analyzer aan gehangen. Kan alleen nog niet echt een patroon herkennen. Kattenluik produceert 5 van dit soort pulstreintjes per seconde, zelfs wanneer er niets gebeurt.

Heb geen andere pulstreintjes kunnen ontdekken als kat er langs loopt, of het luikje unlocked.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uq94c0MEWVqcuXgNdBYIZYYr/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DkXiBMzzOVKkMLJyoNnj73qc/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FVEWhuBNVpB5n63kinXGUvb7/thumb.png

Lijkt erop dat er meer mensen zijn geweest die een interface hebben proberen te bouwen, zonder veel succes.

Ben al een poosje bezig geweest kijken of ik _iets_ intelligents tegenkom aan signalen, maar ik kom niets zinnigs tegen... Ziet iemand iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Corn op 25-06-2011 22:20 ]

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 17:13
Corn schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:17:
Nieuw kattenluik, een Smartflap. Leuk om de katten van de buren buiten te houden, werkt op de rfid chip van de kat.
Mijn buren hadden ook zo'n ding gekocht, helaas had mijn kat al snel in de gaten dat als je snel achter een buurkat aan rent het luik nog niet dicht is :|

• Corn

Corn

Raar jongetje

Timeout sneller instellen scheelt, of als je data van de rfid kunt aftappen, een grote toeter of emmer water aan een servotje als ie een onbekende code scanned.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dan moet de kat van de buren ook een rfid chip hebben?

• Corn

Corn

Raar jongetje

Ik zie geen bezwaar, daar hoeven de buren ook niet eens van op de hoogte te zijn ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Corn schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:38:
Ik zie geen bezwaar, daar hoeven de buren ook niet eens van op de hoogte te zijn ;)
Kan me zomaar voorstellen dat ze er niet heel blij mee zouden kunnen zijn.

• LED-Maniak
Brandweer slang met magneetklep :P

Ook leuk trouwens: http://www.undef.ch/receipt-racer

Verwijderd

Ik ben met een nieuw project bezig om internet data (zoals pachube) analoog te weergeven doormiddel van wijzers en leds. Een soort van auto dashboard maar dan voor op het bureau.

Heb daar alleen een pcb van 160x80 nodig en die freeware van eagle gaat maar tot 100x80 ik heb niet het geld om de standard versie te kopen. Heb nu dus 2 pcb's ontworpen met headers om ze met jumpers kunnen door te verbinden. Dit is natuurlijk geen mooie oplossing maar ik verlies er ook wat stevigheid door.

Dus ik vroeg me af of er niet iemand op dit forum is die voor mij even snel die 2 printjes aan elkaar wil plakken. Alles ligt al op de goede hoogte het is alleen even knippen, plakken en kader aanpassen. De rest kan ik zelf wel.

Het project word open source maar is nu nog in devolpment.

Graag contact via DM.

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt toch ook een van de vele andere gratis danwel opensource EDAs gebruiken?

Designspark, gEDA, etc.?

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
Of KiCad. Dat vond ik echt een verademing na een paar printjes in Eagle gemaakt te hebben.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ja dat had inderdaad beter gekunt maar overal hoor je eagle dit eagle dat dan ga je al snel voor dat programma. Misschien toch maar overstappen op opensource maar niet meer voor dit project heb al teveel tijd in deze printen zitten.

Daar komt ook bij dat ik nu even geen tijd heb om een nieuw programma te leren. Ik ga maandag op vakantie en wil morgen de printen al bestellen, zodat ik na de vakantie verder kan met het project.

Daarom hoop ik dat iemand even mij uit de brand kan helpen. Anders moet ik ze toch apart bestellen en dat zou toch wel zonde zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2011 15:12 ]

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-11 13:20
Klinkt inderdaad niet als een lastig klusje. Uit m'n hoofd moet het met designspark mogelijk zijn om eagle designs te openen. Als je niemand vind je te helpen kun je misschien beide designs daarin laden en ze dan aan elkaar plakken, zal ook niet zo ingewikkeld zijn om dat in een paar uurtjes voor elkaar te krijgen. Vervolgens exporten naar Gerbers en je zou zo moeten kunnen bestellen.
Veel succes!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Nu het toch over EDA tools gaat, heb ik een vraag.

Heeft er iemand ervaring met EAGLE en KiCAD ? Ik moet op dit moment kiezen of ik mijn project in één van die EDA tools ga maken, ik neig zeer sterk naar KiCAD maar meer meningen en/of onderbouwingen zijn welkom :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
Ja, hier een overstapper van Eagle naar KiCAD.

Grote voordelen t.o.v. Eagle vind ik:
-Logischere keyboard shortcuts. Move is gewoon m, bijvoorbeeld
-Snelle manier om tussen units (mm/inch) en grids te switchen
-Open source, gratis en vrij te gebruiken zonder beperkingen voor printgrootte of commercieel gebruik
-Lossere koppeling tussen schema en footprints (dit is persoonlijk; sommige mensen vinden het maar niks)

De nadelen? Minder grote userbase, minder libraries beschikbaar en draait niet (bruikbaar) native op Mac OS X.

Dato DUO synth voor twee

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben een elektronische programmeerbare belasting aan het ontwerpen als min of meer essentieel onderdeel voor iemand die de hele dag met vermogensconversie bezig is. Volgens mij gaan meer mensen dit praktisch vinden, dus ik vraag me af of iemand nog features mist in dit rijtje:

- 6 kanalen
- Elk kanaal max 19V, 6.3A piek, 90W continu
- temperatuursensoren voor heatsink en ambient
- fan-aansluiting
- ding loopt in het geheel op USB, geen display
- nauwkeurigheid: 0.2% + 19mV spanning, 0.5% + 6mA stroom
- instelbandbreedte: beter dan 20kHz (dat is, je kunt een schakelende voeding of anderszinsheftig variabele belasting simuleren met het ding). Nauwkeurigheid is dan wel brak.
- meetbandbreedte: muh, waarschijnlijk iets van 200Hz, niet heel boeiend iig.

Meer power heb ik totaal niet nodig, ik ga het ding gebruiken voor toepassingen van <120W. Meer spanning zou eventueel kunnen ten koste van spanningsnauwkeurigheid als iemand dat absoluut noodzakelijk vindt. Safety zit er nauwelijks in; zijn hier nog noodzakelijkheden?

Alvast bedankt voor de feedback iig.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

mux schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 18:16:
Ik ben een elektronische programmeerbare belasting aan het ontwerpen als min of meer essentieel onderdeel voor iemand die de hele dag met vermogensconversie bezig is. Volgens mij gaan meer mensen dit praktisch vinden, dus ik vraag me af of iemand nog features mist in dit rijtje:

- 6 kanalen
- Elk kanaal max 19V, 6.3A piek, 90W continu
- temperatuursensoren voor heatsink en ambient
- fan-aansluiting
- ding loopt in het geheel op USB, geen display
- nauwkeurigheid: 0.2% + 19mV spanning, 0.5% + 6mA stroom
- instelbandbreedte: beter dan 20kHz (dat is, je kunt een schakelende voeding of anderszinsheftig variabele belasting simuleren met het ding). Nauwkeurigheid is dan wel brak.
- meetbandbreedte: muh, waarschijnlijk iets van 200Hz, niet heel boeiend iig.

Meer power heb ik totaal niet nodig, ik ga het ding gebruiken voor toepassingen van <120W. Meer spanning zou eventueel kunnen ten koste van spanningsnauwkeurigheid als iemand dat absoluut noodzakelijk vindt. Safety zit er nauwelijks in; zijn hier nog noodzakelijkheden?

Alvast bedankt voor de feedback iig.
Interessant...
* Het ding loopt geheel op USB... Zou er dan misschien nog wel (per kanaal?) een status-LEDje op kunnen die overvoltage/overcurrent aangeeft? En dan ook zo dat, stel dat je een 1ms overvoltage situatie hebt, hij wat langer dan 1 ms blijft branden (anders zie je het namelijk niet echt)?
* Stats met min/max/avg current/voltage/power?
* Zul je ook aan bedrijven kunnen leveren?

• mux

mux

99% efficient!

* Hm, ik heb niet genoeg I/O over om per kanaal overvoltage aan te geven. Ik kan wel met 3 I/O 'binair' het kanaal aangeven waarmee problemen zijn, met een vierde 'hoi, ik werk nog steeds hoor!'-ledje. Overcurrent is niet mogelijk met hoe het ding werkt. Ik had hem eigenlijk bedacht als echt helemaal USB-based, maar een vorm van waarschuwing als hij op het punt staat in de fik te vliegen is misschien wel handig. Misschien is een pieper/buzzer dan beter?
* dat komt in software, uiteraard. Er komt voor nu géén scherm op.
* ja, maar er is een kans dat ik dit ontwerp over twee-drie maanden opensource gooi onder de vlag van een redelijk groot project dat nu in de steigers staat.

Nieuwe features ondertussen:
- fan spanning+stroommeting
- USB-spanningsmeting

De fan loopt vanaf USB-power met een boostconvertertje, vandaar die laatste items. Er kan dus niet echt een beefy fan op. Voor mijn toepassing boeit dat niet, maar als je besluit 200W weg te willen stoken moet je misschien even een dikkere fan op je labvoeding aansluiten en ertegenaan laten waaien.

Ohja, schema+layout is al zo goed als done behalve als ik nog achter dikke fouten kom en/of mensen serieuze ideeën hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 04-07-2011 16:07 ]

• joopv
  • Niet online
Leuk project... Wij repareerden hier vroeger dikke voedingen en daarvoor hadden we ook een elektronische load.
Afbeeldingslocatie: https://www.testequipmentconnection.com/images/products/AC-DC_EL750B.JPG

Misschien is het een goed idee om de features van andere commercieel verkrijgbare elektronische loads te bekijken, dan weet je wat er gewenst is in de markt.

Must-have: USB die volledig galvanisch gescheiden is.
Nice-to-have:
- Een constant-current mode lijkt me belangrijk.
- Een belastings sprong kunnen simuleren met instelbare hoogte en slewrate.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

mux schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:06:
* Hm, ik heb niet genoeg I/O over om per kanaal overvoltage aan te geven. Ik kan wel met 3 I/O 'binair' het kanaal aangeven waarmee problemen zijn, met een vierde 'hoi, ik werk nog steeds hoor!'-ledje. Overcurrent is niet mogelijk met hoe het ding werkt. Ik had hem eigenlijk bedacht als echt helemaal USB-based, maar een vorm van waarschuwing als hij op het punt staat in de fik te vliegen is misschien wel handig. Misschien is een pieper/buzzer dan beter?
Als je 3 I/Os over hebt, kun je ook een schuifregister aansturen...?

Nog een vraag: Krijgt elk kanaal z'n eigen min-aansluiting, of wordt het common-GND?

[ Voor 6% gewijzigd door Gwannoes op 05-07-2011 11:45 ]

• mux

mux

99% efficient!

Geisoleerde USB is eigenlijk wel uberbelangrijk ja... Niet aan gedacht.

Het wordt common ground, dat isoleren is een giant PITA. En nu ik eraan denk: de DAC die ik gebruik heeft nog 6 outputs over die ik kan gebruiken :)

• joopv
  • Niet online
USB isolatie: Ik vermoed dat je de datalijnen met een simpele ethernet trafo kunt isoleren, de voeding zul je gewoon compleet opnieuw moeten maken aan de "andere kant" of een DC-DC converter moeten gebruiken / zelf bouwen.

http://nl.farnell.com/xp-...tra-slim-1w-5v/dp/1860934
http://nl.farnell.com/mur...r-dc-dc-2w-reg/dp/1694742
enz.

[ Voor 41% gewijzigd door joopv op 05-07-2011 14:01 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ik had in gedachten om inderdaad zo'n XP Power blokje te gebruiken (heb ik al vrij veel ervaring mee) en dan de datalijnen met een ADUM3160, zon beetje de de facto chip daarvoor. Beide optioneel overigens, want zelf heb ik het niet nodig en het is een kleine 15 euro extra op een BOM van 20 ofzo.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien nog interessant voor wat mensen hier: de DSO nano (mini storage scope) is morgen 60 dollar bij seeedstudio :)

[ Voor 42% gewijzigd door Mr_gadget op 06-07-2011 20:53 ]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Gisteravond eindelijk eens RS485-communicatie vanaf m'n PC naar een LED-strip voor elkaar gekregen. Heeft me een hoop uren gekost, maar toen ik eenmaal wat meet-draadjes had verwijderd ging het vrij slot. Bleken al die draden toch signaal op te vangen en door te sturen, waardoor de rest in de problemen kwam. :(

Voortaan direct op de pennen van de chips meten dus in plaats van een extra draadje in m'n breadboard erbij prikken.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Breadboards zijn sowieso vrij ruk :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Atlas schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 12:16:
Breadboards zijn sowieso vrij ruk :+
Tsja... toch wel makkelijk om wat uit te proberen. :)

De chip zit inmiddels ook op een gesoldeerde print, maar ook daar heb ik heel af en toe nog wat last van storing.
Pagina: 1 ... 38 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.