Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.631 views

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:11

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@mux, worden die LEDs zo heet dat ze gekoeld moeten worden? Ik heb eigenlijk nog nooit wat met dit soort LEDs gedaan, wordt wel tijd gezien de besparingen. :)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

De elektrische efficiëntie van een LED is iets van 15-20% op z'n best, dus van de 3W die ik in elke LED pomp gaat 2.5 op aan warmte. De lichtopbrengst gaat ook flink achteruit naarmate ze warmer worden (LEDs houden ervan om hun junction temperature - dus de temperatuur van het silicium - onder de 75C te hebben, en liever nog onder de 60).

Zeg dat de junction-to-case thermische weerstand 10 K/W is (redelijk typisch voor LEDs onder de 5W) en ik de lamp in de zomer bij 30 graden onder de 75C junction temperature wil hebben, dan moet de LED zelf dus niet warmer dan 45C worden, en heb ik dus een heatsink nodig van 5K/W of beter. En die chipset-heatsinkjes die erachter zitten zijn bijna precies 5K/W (zonder fan erop gericht).

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:11

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik dacht dat het alleen voor warmte afvoer was, maar er dus meer. :)
Ik heb net een tijdje op dealer extreme zitten kijken, maar ik kom er niet echt uit. Welke led zou ik het beste kunnen nemen om een 25-40 Watt halogeenlamp te vervangen?

• mux

mux

99% efficient!

Kijk naar de lichtstroom (lumen) die een lamp geeft. Een 25W halogeen geeft je ongeveer 300lm, een 40W halogeen doet 450, dus zoek een LED(-lamp) die ook ongeveer dat kan produceren. Het lastigste is overigens de lichtkleur goed krijgen (het is moeilijk om warm wit te vinden). Dat is me ook heel erg meegevallen van die samenkopen.net-LEDs.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Wat een aparte 47µF condensatoren maakt Visaton:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/visaton_47uf_cap_t.JPG

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:35
19% afwijking.. Das best wat(ik zie natuurlijk niet de rest van je kabels en neem aan dat dat geen extra significante capaciteit levert).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• bobo1on1
De overige condensatoren meten ook rond de 56µF, volgens mij zijn deze gewoon verkeerd bedrukt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nou een Visaton 56uF bestaat volgens mij helemaal niet hoor.
(weet wel zeker)

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2011 01:07 ]

One World Concepts

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh het is vaak +50% -10% bij elco's dus 19% is echt niet verkeerd.

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 01:25:
Uhh het is vaak +50% -10% bij elco's dus 19% is echt niet verkeerd.
Volgens de specs gewoon ±10%

Zit er hier net ook een paar te meten (toevallig wat liggen naast me), zijn ook allemaal aan de ruime kant.
Wellicht omdat ze wat sneller degraderen nemen ze iets ruimer.

[ Voor 29% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2011 01:42 ]

One World Concepts

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maarruh wie zegt dat meter+kabels het wel goed doen? Ik zie er geen fluke op staan.

• bobo1on1
Omdat ik bij alle andere condensatoren die ik meet gewoon een correcte waarde krijg, de meter is imho gewoon goed.

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 01:51:
Maarruh wie zegt dat meter+kabels het wel goed doen? Ik zie er geen fluke op staan.
En fluke is enige merk wat goed kan meten? |:(

Ik heb hier overigens ook Fluke meters liggen, maar om nu te gaan denken dat al het andere niet goed is een onzinnig.
Sterker nog ik genoeg andere merken die qua specs veel beter zijn als Fluke (en een heel stuk goedkoper)
Fluke moet je meer zien als DeWalt.
Als je die in een bak cement gooit, blijft hij het gewoon doen.

[ Voor 22% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2011 02:03 ]

One World Concepts

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Pssst: Conrad heeft dagaanbieding (5 april vandaag).
5 meter LED strip, warm wit, 39,99 en bevat 150 led's. Deelbaar in 10 cm delen van elk 3 LEDs. 700 lumen licht, dus aardig wat licht. 11,2 Watt per eenheid. De korting is 33%. Stralingshoek 120 graden.

Daar kan je aardig delen mee verlichten. Warm wit is beetje vergelijkbaar met halogeen, dus voor veel mensen prettig licht. :)

• mux

mux

99% efficient!

B_FORCE schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 02:00:
[...]

En fluke is enige merk wat goed kan meten? |:(
Ik zie dat het hoog tijd wordt voor meer blogs over meettechniek :P

Een multimeter is, net als een computer, meer dan z'n specs. Sterker nog, net als bij computers worden de specs regelmatig wel erg rooskleurig weergegeven. En erg vaak worden totaal nutteloze specs als selling feature aangegeven. Ik kan niet anders zeggen dan: bekijk eens de verschillende EEVBlogs over multimeters.

Voor zowel Uni-T als Fluke geldt dat als je niet weet wat je aan het doen bent, je niet de juiste resultaten krijgt. Zo is in dit geval de testfrequentie van de Uni-T UT10A voor condensatoren onbekend - wat meestal betekent dat het 10kHz of meer is- terwijl de rated capacity gemeten dient te worden volgens IEC 60068-1 op 1kHz. Hoge capaciteit condensatoren - zeker MKT condensatoren met veel zelfinductie - zijn voor hoge frequenties nagenoeg een kortsluiting. Het is dus niet verwonderlijk dat de capaciteit hoger lijkt te zijn dan wat op het ding staat. Ter vergelijking, bij Fluke krijg je in ieder geval voor elke multimeter, van de cheapste tot de duurste, volledige specificaties. Dat is al één reden waarom je veel beter van je metingen op aan kunt als je Fluke, Agilent, Gossen Metrawatt, Philips of een van de andere 'betere' merken koopt.

Meten is niet simpelweg je probes aansluiten, het ding op de gewenste stand zetten en het scherm uitlezen!

[ Voor 26% gewijzigd door mux op 05-04-2011 09:48 ]

• B_FORCE
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:36:
[...]Meten is niet simpelweg je probes aansluiten, het ding op de gewenste stand zetten en het scherm uitlezen!
En dat ga jij een bijna afgestudeerde natuurkundige vertellen? :+
(grapje)

Je hebt natuurlijk wel een punt, maar je uitspraak van net bevatte te weinige nuance.
Overigens behoren andere meters ook gewoon aan normen te voldoen, anders mogen ze simpelweg niet op de markt worden uitgebracht (dat geldt iig voor de Europese gevallen).
Het valt alleen af en toe een beetje moeilijk te achterhalen aan welke norm ze precies voldoen of hoe bepaalde specificaties gelezen moeten worden.

One World Concepts

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, of bij welke variabelen er wordt gemeten zoals mux al meldt ;).

Fluke is daarin wel 'de' standaard vziw. En ja je kunt ze redelijk mishandelen voor ze boem doen maar dat is een fijne bijkomstigheid.
Shitmultimeters ben ik allergisch voor.

• mux

mux

99% efficient!

B_FORCE schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:52:
[...]

En dat ga jij een bijna afgestudeerde natuurkundige vertellen? :+
(grapje)

Je hebt natuurlijk wel een punt, maar je uitspraak van net bevatte te weinige nuance.
Psst, dat was boudewijn. Aardige gozer trouwens.
Overigens behoren andere meters ook gewoon aan normen te voldoen, anders mogen ze simpelweg niet op de markt worden uitgebracht (dat geldt iig voor de Europese gevallen).
Het valt alleen af en toe een beetje moeilijk te achterhalen aan welke norm ze precies voldoen of hoe bepaalde specificaties gelezen moeten worden.
Dat iets aan verkoopnormen (CE, FCC, CCC, etc.) voldoet, wil niet zeggen dat het correct meet. Correct meten is iets wat je niet aan een apparaat over kunt laten, daarvoor moet je zelf weten waar je mee bezig bent. Het apparaat heeft echt niet door wat je probeert te doen, die voert gewoon een bepaalde test uit. Jij moet beoordelen of die test geschikt is voor het resultaat dat je wil behalen. En het is de verantwoordelijkheid van de multimeterbouwer om tests in die multimeter te bouwen die nuttig zijn, en om te zorgen dat deze accuraat en precies worden uitgevoerd.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mux schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:05:
[...]

Psst, dat was boudewijn. Aardige gozer trouwens.
Gheheh. Pedante klootzak hoor :+.

Maarruh gooi eens een niet-sinusoide AC in een cheap ass meter? ;)
Dat iets aan verkoopnormen (CE, FCC, CCC, etc.) voldoet, wil niet zeggen dat het correct meet. Correct meten is iets wat je niet aan een apparaat over kunt laten, daarvoor moet je zelf weten waar je mee bezig bent. Het apparaat heeft echt niet door wat je probeert te doen, die voert gewoon een bepaalde test uit. Jij moet beoordelen of die test geschikt is voor het resultaat dat je wil behalen. En het is de verantwoordelijkheid van de multimeterbouwer om tests in die multimeter te bouwen die nuttig zijn, en om te zorgen dat deze accuraat en precies worden uitgevoerd.
True maar uitgaande van fatsoenlijke bekabeling etc is een capaciteits test toch niet zo lastig? Als je uitgaat van een vaste meetfrequentie dan.

• B_FORCE
  • Niet online
Ja, sorry, dat was Boudewijn, ging ff mis met citeren.

Naar mijn weten moet alle meters ook aan een bepaalde IEC-normen voldoen.
In die normen staat opgenomen hoe bepaalde dingen gemeten worden en binnen welke toleranties.
Waar jij nu op doelt is hoe je de meter praktisch gebruikt.
(In principe kan dat ook worden opgenomen in zo'n norm.)

Waar ik het over heb is de meetmethode (dus bijvoorbeeld op welke frequentie er gemeten wordt), die gewoon voorgeschreven staat in een norm.

Maar anyway, ik weet niet of dit inmiddels te offtopic gaat? :P

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:14:
[...]

Gheheh. Pedante klootzak hoor :+.

Maarruh gooi eens een niet-sinusoïde AC in een cheap ass meter? ;)

[...]

True maar uitgaande van fatsoenlijke bekabeling etc is een capaciteits test toch niet zo lastig? Als je uitgaat van een vaste meetfrequentie dan.
Dat is dus wat ik bedoel.
Als je in de specs kijkt gelden toleranties en waardes enkel bij een AC sinus binnen bepaalde frequenties.
In feite is dat dus gewoon je meter op een verkeerde manier gebruiken.

Overigens is een niet-sinusoïde AC sowieso lastig te bepalen qua "RMS" waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2011 15:24 ]

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

@Boudewijn: Nee, niet echt. Je hebt:
- General purpose aluminium elektrolytisch en MKP condensatoren met grote hoeveelheden ESL die een veel lagere capaciteit lijken te hebben op je meter dan ze daadwerkelijk hebben. Er zijn er zelfs die zelfresonant zijn bij 10kHz.
- Laagspanning keramische condensatoren die daadwerkelijk een veel lagere capaciteit hebben naarmate de spanning die je erop zet hoger wordt, je weet wel, die +20/-80% rated caps. Als je een prutsmultimeter hebt met een 3V AC testspanning zal een 6.3V 10uF keramische condensator opeens 4.7uF lijken
- De manier waarop zo'n meter meet is om er AC op te zetten en de fasehoek te meten. Goedkope ontwerpen gebruiken een vaste interne oscillator, vaste versterking/digitizer en een vrij lage testspanning wat ervoor zorgt dat de bandbreedte heel erg beperkt is; je kunt vaak maar tussen 100nF en 10uF accuraat meten. Die UT10A is een case in point; in de datasheet staat dat waarden boven de 100uF 'indicatief' zijn (maw je kunt er niet van op aan) en de laagste range (4nF 4000 count) is volledig ongespecificeerd. En dat terwijl juist hele kleine capaciteiten en hele grote capaciteiten van belang zijn voor de meeste toepassingen van een capaciteitsmeter.

En naast meetspecifieke zaken heeft je multimeter nog wat eigenaardigheden. Bij elcheapo multimeters zie je dat er heel geleidelijk aan steeds grotere fouten in je meting komen naarmate de batterij leeg wordt, zelfs nog vóórdat hij een low-batterysignaal geeft. Er zijn meters die intern ouderwets in elkaar zitten met trimpotjes voor fabriekscalibratie enzo - die meters raken al binnen een paar maanden buiten spec (zelfs als die spec al vrij brak was om te beginnen). Het lullige daar is dat capaciteitsmeting de eerste is die daar hinder van ondervindt, want zelfs met een goede DC voltage spec is je capaciteitsmeting nog steeds vrij inaccuraat.

En die kleine dingetjes stapelen op. Wat bob1on1 had was een condensator die geen vlakke respons heeft, een meter die een andere testfrequentie gebruikt, een condensator met een grote afwijking over tijd, vochtigheid en temperatuur (rated +/-10%), een meter die op zijn gebruikte range +/-(5% + 10ct) nauwkeurigheid heeft en een elcheapo meter die er uberhaupt waarschijnlijk een zootje van maakt.

Maareh, niet-sinusoidale AC in een averaging multimeter van Fluke geeft eveneens brakke resultaten ;) dat is waar de woordjes 'true RMS' voor zijn.

@B_Force: nee, er zijn geen vaste meetnormen. Althans, er zijn normen, maar er zijn er ontzettend veel verschillende. Voor meters die volgens die normen meten moet je bij bijvoorbeeld een installatiemeter, megger, dat soort specialiteitsmeters zijn. Een multimeter is sterk gelimiteerd in zijn mogelijkheden en kan zelden echt ergens aan voldoen (al is het maar de noodzaak voor ontzettend veel verschillende testspanningen).

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 05-04-2011 15:42 ]

• B_FORCE
  • Niet online
[b][message=35817663,noline] Er zijn meters die intern ouderwets in elkaar zitten met trimpotjes voor fabriekscalibratie enzo - die meters raken al binnen een paar maanden buiten spec (zelfs als die spec al vrij brak was om te beginnen).
Weleens een dure meter open gehad?
Die zitten precies zo in elkaar hoor.

Beste methode blijft om de zoveel jaar laten kalibreren.
Doe je dat niet dan kan een Fluke eveneens net zo "slecht" gaan presteren.

Maar hoe deze discussie begon, is dus de nuance die even niet aanwezig was bij Boudewijn.
(Daarmee geef je indirect de indruk dat de rest allemaal troep is en dat is gewoon niet waar)

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2011 15:50 ]

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

B_FORCE schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:43:
[...]

Weleens een dure meter open gehad?
Die zitten precies zo in elkaar hoor.
ja, en nee :P

Over kunst, cultuur en techniek: A multimeter love story (of: Fluke 183 voor 45 euro)

• bobo1on1
Het zou kunnen dat mijn meter niet correct is, maar dan vind ik het wel erg toevallig dat ik bijna precies een E12 waarde hoger uitkom.

• B_FORCE
  • Niet online
Grapjas :+

Maar ok, ok, eerlijk is eerlijk enige nuance.
Er zijn Fluke multimeters die ook zo in elkaar zitten (ik heb er hier twee liggen zelfs ;) )
Maar punten zijn gemaakt denk ik. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2011 16:03 ]

One World Concepts

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maareh, niet-sinusoidale AC in een averaging multimeter van Fluke geeft eveneens brakke resultaten ;) dat is waar de woordjes 'true RMS' voor zijn.
Mijn flukes zijn ook True RMS. Anders niet kopen, is brol.

offtopic:
+1 nuance, ik weet het :P

Verwijderd

Hallo iedereen ik ben de laatste 6 maanden met een voor mij groots project bezig geweest.

Ik heb een zelf balancerende robot gemaakt hiervoor heb ik de arduino programmeer omgeving gebruikt. Maar ik heb ook de robot bestuurbaar gemaakt met een Wiiremote die direct met de arduino verbonden is via bluetooth. Dus geen laptops in de buurt nee alleen de robot en de Wiiremote.

voor meer info check deze link:
http://letsmakerobots.com/node/26095/

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Boudewijn schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:14:
Maarruh gooi eens een niet-sinusoide AC in een cheap ass meter? ;)
Ben nog geen enkele meter tegen gekomen die dat fatsoenlijk doet. Geef je fluke maar eens een sine met DC offset.

High Powered Madness

• mux

mux

99% efficient!

mace schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 20:16:
[...]

Zeg, hoe gaan die flukes eigenlijk om met 1,5 vs. 1,2v?
De 180 en 80 serie (welke ik open heb gehad) hebben in ieder geval een boostconverter voor hun interne supply. Net als eigenlijk alle consumentenelektronica.
dalus schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 20:26:
[...]

Ben nog geen enkele meter tegen gekomen die dat fatsoenlijk doet. Geef je fluke maar eens een sine met DC offset.
Daarvoor wil je een dual display meter, bijvoorbeeld de Fluke 183 :D

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dalus schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 20:26:
[...]

Baas boven baas, maar afaik kan een True RMS fluke ook netjes met niet sinuisoide AC (zonder DC offset) omgaan.

Buiten dat:je doet een AC meting, waarom zou je dan die DC spanning mee moeten meten? :P.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
hmm, de tsunami in Japan heeft toch behoorlijke invloed op de componenten markt.
Ik hoor net dat Cyclone III FPGA's van Altera nu 26 weken levertijd hebben. :(
Het gaat specifiek om het epoxy substraat waar de 'die' op ligt. het gaat geloof ik alleen om BGA behuizingen, niet QFP.

• mux

mux

99% efficient!

Het is gelukkig nog niet zo erg als met de Eyjafjällajokull-uitbarsting. Toen hebben bijvoorbeeld Epcos condensatoren 40 weken lead time gekregen, en droogden Atmel chips - alles, ook hun eeproms etc. - volledig op...

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Ik moet wel zeggen dat de componentleveranciers en printfabrikanten al snel de ramp in Japan gebruikten om niet tijdig te kunnen leveren. Zo kregen wij de dag na de tsunami al langere levertijden voor onze printen wegens ontbreken van basismateriaal.
En ja, Epcos parts op 40 weken klinkt mij niet vreemd in de oren. :'(

• dalus

dalus

Firing Sparks

* dalus is weer lekker op dreef

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5186/5621600432_de2d988a3d_z.jpg
It lives by roy.piepers, on Flickr

(15% power)

High Powered Madness

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hee dat is EWI :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Uhm nope EES groep in Eindhoven aan de TU/e ;)

High Powered Madness

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

De hoogspanningshal van EWI is een stuk groter, staat ook meer in :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• dalus

dalus

Firing Sparks

DaWaN schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:35:
[...]

De hoogspanningshal van EWI is een stuk groter, staat ook meer in :)
Mwa groter zeker. Maar hier lijkt de hal toch wel een stukje voller. Het heeft een reden dat de coil 2 verdiepingen hoog in het lab staat.

High Powered Madness

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
jeronimo schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:16:
Ik moet wel zeggen dat de componentleveranciers en printfabrikanten al snel de ramp in Japan gebruikten om niet tijdig te kunnen leveren. Zo kregen wij de dag na de tsunami al langere levertijden voor onze printen wegens ontbreken van basismateriaal.
En ja, Epcos parts op 40 weken klinkt mij niet vreemd in de oren. :'(
Klinkt heel bekend, wij hebben hetzelfde. 1 Bepaalde condensator die we veel gebruiken heeft een bestanddeel wat ze uit Sendai halen, is dus momenteel niet te krijgen.
Dat heb je met JIT orders, als er dan ergens iets mis gaat is het meteen mis.
Ook een fabriek van Freescale (een van hun fabs waar veel NAND gemaakt wordt als ik het goed heb) is compleet weggevaagd en kunnen dus ook niet leveren. Gelukkig hebben we altijd Samsung nog achter de hand die ons graag bevoorraden :)

• mux

mux

99% efficient!

En daarom áltijd second suppliers zoeken! Zelfs voor die lullige projectjes in m'n blog zorg ik dat er second suppliers zijn (hoewel dat gewoon een afwijking van mij is)... Al zijn het maar brokers; een duur onderdeel is veel beter dan geen onderdeel. Als je marges gezond zijn kun je dat wel hebben. En voor JIT orders heb je ook wat meer marge doordat je opslagkosten vermijdt, neem ik aan?

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 16-04-2011 15:04 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Zo, het werd eens tijd om een nieuw projectje aan de gang te krijgen. :Y)

Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/5614/dsc6974q.jpg

Diode-lasers zijn toch veel te 21ste eeuw. Gaslasers zijn weer in :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• dalus

dalus

Firing Sparks

BeO blijft toch niet bepaald leuk om mee te werken. En je hebt geen kachel meer nodig :P

High Powered Madness

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dalus schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 22:30:BeO blijft toch niet bepaald leuk om mee te werken.
Als je het goed doet hoef je er ook niet mee te werken. Dat spul is alleen gevaarlijk als je een buis stuk maakt. :Y)

• jeronimo
  • Laatst online: 20:43
mux schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 15:03:
En daarom áltijd second suppliers zoeken! Zelfs voor die lullige projectjes in m'n blog zorg ik dat er second suppliers zijn (hoewel dat gewoon een afwijking van mij is)... Al zijn het maar brokers; een duur onderdeel is veel beter dan geen onderdeel. Als je marges gezond zijn kun je dat wel hebben. En voor JIT orders heb je ook wat meer marge doordat je opslagkosten vermijdt, neem ik aan?
Dat klinkt wel leuk, maar als voorbeeld. Ik zie nogal eens ontwerpen gebaseerd op Xilinx of Altera. En ik geloof niet dat die onderling uitwisselbaar zijn of op deze manier gerealiseerd hadden kunnen worden zonder gebruik te maken van dit soort componenten. Moeten we dan de technologische ontwikkelingen maar links laten liggen of proberen middels forecast, safety stock en evt LTB de risico's te minimaliseren.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stoney3K schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 22:58:
[...]

Als je het goed doet hoef je er ook niet mee te werken. Dat spul is alleen gevaarlijk als je een buis stuk maakt. :Y)
Of oude torren opent ;). Het blijft wel het meest smerige spul dat er is voor zover ik weet.

• dalus

dalus

Firing Sparks

BeO is opzich wel veilig. Problemen doen zich voor als je het oplost of breekt. Het blijft toch wel een ideaal materiaal. Goede warmte geleiding en enorm hoge doorslag spanning. Je ziet het nog best vaak in de hoogspanningstechniek.

High Powered Madness

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja het is wat dat betreft net asbest. Handig en tof, tot je het gaat breken enzo.

in buizen zit soms ook spul dat enorm naar knoflook ruikt, daar wordt op CO ook nog wel eens voor gewaarschuwd.Weet iemand wat dat is?

Buiten dat: de gemiddelde getter moet je ook niet opsnuiven.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Boudewijn schreef op zondag 17 april 2011 @ 00:48:
Ja het is wat dat betreft net asbest. Handig en tof, tot je het gaat breken enzo.
Gezien ik geen plannen heb om een slijptol te zetten in een nagenoeg hagelnieuwe, perfectly-good argonlaser, denk ik dat ik wel goed zit. :Y)

Dit soort trucjes blijven natuurlijk wel leuk.

Afbeeldingslocatie: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/217337_1935180548094_1499739404_2161248_1803942_n.jpg

6 kleurtjes, 1 laser. Eat that, DPSS-suckers!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Yep, leuk spul. :)

• mux

mux

99% efficient!

Momenteel ben ik bezig de laatste puntjes op de i te zetten met de elektronica die ik voor de RepRap Prusa Mendels ontwerp die ik, wesleytjuh en FTMarcella aan het bouwen zijn. In ons 'team' ben ik min of meer de enige doorgewinterde (meh, meer doorgeherfste) elektronicanerd, en voordat ik het ontwerp doorschuif naar de printenbakker zou ik het graag nog even door iemand anders nagekeken hebben. Heeft iemand hier die een beetje goed in het vak zit zin en tijd om samen met mij even naar de schema's en layout te kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 22-04-2011 22:12 ]

Verwijderd

Ik zocht een mooie compacte 12V voeding voor een acculader, uiteraard dus even op DX kijken...

Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_33058_8.jpg

Zo kom je natuurlijk ook om EMC regels heen, gewoon je voeding een "FM Transmitter" noemen :P

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:17
Zoo, ik heb nu net even officeel de speakers en aux uitgang van mijn ipod opgeblazen.
Het begon eigenlijk allemaal gisteren, toen waren natuurlijk de batterijen op, zoals altijd, van mijn portable versterkertje, voor mijn kleine speakertjes.
Zei een vriend van me, waarom stop je dat ding niet gewoon in het stopcontact(ac-dc problemen? 230 -3,6 volt problemen)...? toen zei ik, het is misschien wel mogelijk als ik een telefoon oplader vind. Maar duh welke oplader geeft nou 3,6 volt?(3 AAA batterijtjes)...
Maar wat zag ik nu net dus: 4 mooie stroomdraden uit mijn pc komen(die ligt hier los op mijn bureau) Een gestripte gele, rode en 2 zwarte draden. (mijn gpu fan zat standaard op 12 volt dit kon je niet veranderen, toen heb ik meerdere kabels aangesloten en toen kreeg ik 4 of 7 volt).

Ik dus lekker de batterijen uit mijn versterker halen, pc afsluiten, slechte/oude oordopjes zoeken, deze aansluiten aan de versterker, versterker aansluiten op de ipod(ik dacht nog zou ik het niet doen, want dadelijk slaat de stroom terug ofzo) versterker knop omgezet. En natuurlijke! handigge harrie sluit de zwarte draad op de minkant aan(de kant waar de - van de batterij tegenaankomt, plus dus?) en de rode draad op de pluszijde(min dus?)(ik wist bijna zeker dat dit fout was haha)
Daarna ook nog de gele draad geprobeerd, gaf geen succes!!)
Toen zag ik ineens iets vreemds op mijn ipod ghehe. Het scherm draaide rondjes wiebelde en deed van alles. Maar geen geluid. Duh ik had de draadjes verkeerd om aangesloten! Dus even andersom aangesloten.
En ineens, uit mijn oordopjes komt zo'n hard geluid dat ik er van schrik. Mijn ipod stond op zijn allerzachst, een keer naar boven geduuwd zegmaar. En toen hoorde ik het: "ipod oordopjes die op zijn hardst staan" volume.
Naja ik weet nu teminste wel dat het werkt, een stroombron aansluiten i.p.v. Batterijen.
Morgen even een adapter zoeken(of USB kabel strippen, dat is toch 3,3volt?) en mijn ipod die was toch al nodig aan vervanging toe.
of hadden jullie dit liever in een blog gezien?

[ Voor 7% gewijzigd door alaintje op 24-04-2011 00:14 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 22:39:
Ik zocht een mooie compacte 12V voeding voor een acculader, uiteraard dus even op DX kijken...

[afbeelding]

Zo kom je natuurlijk ook om EMC regels heen, gewoon je voeding een "FM Transmitter" noemen :P
Zou DE spul uberhaupt aan EMC regels moeten voldoen? :X

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Woei, nieuw projectje: kloten met een N66-display.

Is wel ff moeilijk met solderen:
Afbeeldingslocatie: http://j0h.nl/7kQ/tmb

Maar het uitendelijke project begint dan ook zowaar ergens op te lijken:
Afbeeldingslocatie: http://j0h.nl/7Uc/tmb

Alleen nog ff de code wat optimaliseren en de particles wat mooier maken, textures op het hout aanbrengen en het hele zooitje netjes voeden via een mini-USB-stekkertje en ik heb een model van een Minecraft portal.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• B_FORCE
  • Niet online
Weer lekker bezig zie ik :) :Y

Ik ben bezig geweest met een HV regelbare voeding (tot 300V) en ongeveer 100-150mA
Enkel nergens een fatsoenlijk display kunnen vinden (met wat ik wil), dus ik heb maar besloten om zelf een 1x16 LCDtje te nemen.
Met een Attiny en 74ls164 kom je een heel eind :)

Spanning is simpel te meten via een 1/60 spanningsdeler.
Aangezien er een stroombeveiliger op komt, kan ik door potentiaal over die weerstand ook stroom bepalen :D
Heb ik zelfs nog een port over om een relay aan te sturen (uitschakelen bij overload oid)

Soms is het allemaal zo makkelijk :+

Onee, dat lieg ik, nu nog een print etsen.
Een goeie layout vinden is helaas een beetje een ramp :(
Misschien doe ik het dan toch ook maar op gaatjes print.

Dat jij trouwens met die baantjes kunt werken.
Ik vervloek ze, geef mij maar eilandjes.

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 24-04-2011 02:07 ]

One World Concepts

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

B_FORCE schreef op zondag 24 april 2011 @ 01:47:
Dat jij trouwens met die baantjes kunt werken.
Ik vervloek ze, geef mij maar eilandjes.
Tis heel erg hard een kwestie van smaak geloof ik; ikzelf heb het dan bijvoorbeeld helemaal niet op eilandjes want je krijgt er (imo) zulke lelijke printjes van, en ik ben altijd aan het prutsen met het doorverbinden van die rondjes.

Je maakt me wel nieuwsgierig hoe de voorkeuren liggen:
Poll: Welke protoprint prefereer je?
Eilandjes!
Banen!
Drie-eilandjes-in-een-baan!
Ik gebruik alleen geetste PCBs!
Ik gebruik helemaal geen PCBs!
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=370952&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-11 16:23
Ik zoek voor het binnenhokje van mijn voliere een heldere ledlamp (op batterijen of zonne-energie) met een timer. Heeft iemand een idee waar dit te vinden is en of dit evt. zelf (voor een EL noob) te fabriceren is...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

@mux, mail maar dan kijk ik wel of ik nog wat commentaar kan geven; kicad en eagle kan ik zo openen, andere dingen als plaatje.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Eilandjes ftw...
De rest wordt ik helemaal kriegel van :X :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja en de hele tijd snijden in die banenprinten, dat is ook echt niet tof. Eilandjes hier, bij voorkeur ronde.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
K bouw de laatste tijd eigenlijk alles op op een zelf geëtste pcb. Met eagle heb je die vrij snel in elkaar geflanst en met de laser printer manier heb je binnen een half uur een printje. Dit eigenlijk vooral omdat ik veel met SMD dingen werk en geen zin heb om alles ook nog in DIP op voorraad te hebben liggen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• B_FORCE
  • Niet online
Eilandjes lelijk?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/A8dsC1ImbpyqsPGy70rDBxbl/full.jpg

Kost je alleen veel tin, meer niet, maar baantjes krijg je zeker wel mooi hoor!
Gaat razendsnel.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 24-04-2011 14:24 ]

One World Concepts

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tinslepen is ook niet echt mooi, het geleidt electrisch niet perfect (koper is veel beter) en je moet eens iets willen veranderen... das pas echt zuur (kost best veel Litze).

• B_FORCE
  • Niet online
Ooit gehoord van een verwarmde tinzuiger? ;)

Wat versta jij onder "tinslepen" ?

[ Voor 29% gewijzigd door B_FORCE op 24-04-2011 14:55 ]

One World Concepts

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Eilandjes aan elkaar hangen met puur tin, zonder draad.

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 24 april 2011 @ 15:17:
Eilandjes aan elkaar hangen met puur tin, zonder draad.
Zoals mijn plaatje dus ;)

Ik vind het juist wel mooi, van die bolletjes achter elkaar :)
Geleiding vind ik overigens een beetje spijkers op laag water zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 24-04-2011 15:22 ]

One World Concepts

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Van die bolletjes soldeer is juist horror voor ons. Mooi uitgevloeide piramides willen we zien, daar worden we opgewonden van niet van bolletjes . :P :D

-Andere hobby- -

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa als ik dit soort dingen doe trek tussen begin en eindpunt een dun koperdraadje, en vertin die dan compleet.

Qua spijkers: tsja het blijft niet heel chique imo.

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 24 april 2011 @ 15:28:

Qua spijkers: tsja het blijft niet heel chique chic imo.
|:( 8)7

Dan ben je naar mijn mening sowieso al verkeerd bezig als het chic moet zijn.
Dan ga je geen gaatjesprintje nemen natuurlijk, maar maak je een degelijk gemaakte (geëtste) print.

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

Gezien je inmiddels voor ~5€ een knappe fabriekskwaliteit print kunt krijgen uit teh chinaz0rs ga ik voor veel projecten gewoon meteen voor zoiets. Gaatjesprints, breadboards... meh.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

B_FORCE schreef op zondag 24 april 2011 @ 15:44:
[...]

|:( 8)7

Dan ben je naar mijn mening sowieso al verkeerd bezig als het chic moet zijn.
Dan ga je geen gaatjesprintje nemen natuurlijk, maar maak je een degelijk gemaakte (geëtste) print.
offtopic:
Chique is prima nederlands volgens de vandale. Als jei emand verbetert, doe het dan op fouten en niet op billige nieuwerwetse voorkeur, vrind.

Ik doel er niet op dat mijn printjes een das om moeten hebben hun hoed af moeten nemen bij binnenkomst, maar ik vind (!) het uiterst slordig staan. Toen ik nog actief was op CO was er ook al een dergelijke discussie hieromtrent, en ik meen dat ik absoluut niet de enige was die deze mening was toegaan.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Boudewijn schreef op zondag 24 april 2011 @ 14:42:
Tinslepen is ook niet echt mooi, het geleidt electrisch niet perfect (koper is veel beter) en je moet eens iets willen veranderen... das pas echt zuur (kost best veel Litze).
Litze? Gewoon de tin verwarmen die je weg wilt hebben en je print haaks op de talfe slaan. Werkt een stuk beter en je sloopt je eilandjes niet :P

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. gaat ook voor de eilandjes. Het is inderdaad af en toe wel even kloten als je meer pennen dan gaten in een eilandje moet prutsen, maar dat regelen we wel met een stukje draad oid.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Weet iemand waar je losse lithium protectie circuitjes kan krijgen?

Had in m'n kratradio eerst een 12V 7Ah gelaccu zitten, maar die zit nu in m'n UPS.

Ik had nog een bultje 18650 cellen liggen uit laptops, maarja die zijn unprotected, dus ik zou wel graag een protectiecircuitje hebben.

Mijn configuratie is 3S (3 cellen in serie) dus 10,8V.

Ik heb al op eBay en Dealextreme gekeken, maar volgens mij gebruik ik de verkeerde zoektermen ofzo, want ik kan niks vinden. Hoeft niks fancy te zijn, gewoon stroom afkappen bij 9V (3V is shutoff voltage, keer 3 maakt 9 volt)

Edit: Gevonden :) http://cgi.ebay.com/ws/eB...20619948882#ht_2342wt_905

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 24-04-2011 19:02 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 24 april 2011 @ 16:41:
[...]

offtopic:
Chique is prima nederlands volgens de vandale. Als jei emand verbetert, doe het dan op fouten en niet op billige nieuwerwetse voorkeur, vrind.

Ik doel er niet op dat mijn printjes een das om moeten hebben hun hoed af moeten nemen bij binnenkomst, maar ik vind (!) het uiterst slordig staan. Toen ik nog actief was op CO was er ook al een dergelijke discussie hieromtrent, en ik meen dat ik absoluut niet de enige was die deze mening was toegaan.
offtopic:
Je hebt het over sjiek en niet sjieke, dus is het op de manier die ik verbeter (chique = sjieke)
http://www.onzetaal.nl/advies/chique.php
Heeft weinig met "nieuwerwetse voorkeur" te maken.

Bij mij gaat flexibiliteit altijd voor netheid.
Eilandjes zijn wat dat betreft een heel stuk handiger.
Uiteindelijk zit het aan de onderkant en door de flexibiliteit krijg je een mooiere indeling aan de bovenkant.

Maar ik denk dat deze discussie eeuwen kan duren :+

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 24-04-2011 17:26 ]

One World Concepts

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 07:42
B_FORCE schreef op zondag 24 april 2011 @ 17:07:
[...]

offtopic:
Je hebt het over sjiek en niet sjieke, dus is het op de manier die ik verbeter (chique = sjieke)
http://www.onzetaal.nl/advies/chique.php
Heeft weinig met "nieuwerwetse voorkeur" te maken.

Bij mij gaat flexibiliteit altijd voor netheid.
Eilandjes zijn wat dat betreft een heel stuk handiger.
Uiteindelijk zit het aan de onderkant en door de flexibiliteit krijg je een mooiere indeling aan de bovenkant.

Maar ik denk dat deze discussie eeuwen kan duren :+
Opzich wel een leuke woordkeuze hier, flexibiliteit. Ik heb de discussie ook al een paar keer op CO voorbij zien komen, en ik meen dat juist de flexibileit een groot nadeel was van tinslepen. Na verloop van tijd "breken" de verbindingen door externe invloeden bij tin slepen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jup, tin is daar ook niet voor bedoeld.

• B_FORCE
  • Niet online
Dan "sleep" je ook daadwerkelijk tin?
Zo doe ik het niet, bij mij is het net als las verbindingen.

One World Concepts

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, maar is jouw verbinding puur tin of is het een koperdraad die met tin overgiet?

• B_FORCE
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 25 april 2011 @ 00:40:
Inderdaad, maar is jouw verbinding puur tin of is het een koperdraad die met tin overgiet?
Ik vertin eerst alle eilandjes.
Daarna vertin ik het stukje tussen twee eilandjes.
Dat doe je door je tin een fractie later weg te halen dan je soldeerbout.
En zo ga je verder.

Dus de verbinding is in die zin puur tin.

Ik heb hier printen van meer dan 10 jaar oud liggen die nog volledig intact zijn.
Moet het echt mooi en heeft het "strenge" eisen, dan maak ik gewoon een PCB.
Voor een proef printje of een simpel printje is deze methode prima.

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 25-04-2011 01:21 ]

One World Concepts

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik bouw alles zo compact op gaatjesprint dat ik eigenlijk meestal wel met de pootjes van de componenten toe kan, vaak moet ik dan hooguit nog 1 of 2 stukjes koper voor een baantje erop plakken. Dat tinslepen is ook niet bepaald de manier die ik zou doen. Banenprint kan ook nog wel handig zijn als je hele kleine ontwerpen met maar 5 of 6 kruisingen hebt, zoals een 78**/79**/lm317 voeding oid. Binnenkort kan ik echter etsen (lichtbak afmaken) en dan is gaatjesprint waarschijnlijk ook zo goed als verleden tijd.

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

mux schreef op zondag 24 april 2011 @ 16:36:
Gezien je inmiddels voor ~5€ een knappe fabriekskwaliteit print kunt krijgen uit teh chinaz0rs ga ik voor veel projecten gewoon meteen voor zoiets. Gaatjesprints, breadboards... meh.
5 euro? :P

Waar bestel jij ze dan? De goedkoopste die ik ken is makepcb.com, nou moet ik ook zeggen dat ik nooit heel uitgebreid gezocht heb, maar voor 5 euro een klein printje klinkt wel aantrekkelijk :P

• mux

mux

99% efficient!

De fabriek die aan iteadstudio en seeedstudio levert (bekende prototyping service) heeft een tijdje 5 prints van 50x50mm aangeboden voor 7USD (+4 shipping). Helaas doen ze nu alleen 10 PCBs voor 12 usd, maar elke paar weken komt er wel een nieuwe prototyping-optie bij, dus ik verwacht binnen de kortste keren dat die optie er weer is.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Ik ben nog steeds bezig met de verlichting van de slaapkamer. Daar heb ik nu een paar TC4424's tussen zitten om de MOSFETs aan te sturen, maar die zijn inverterend. Op zich geen probleem: ik vervang in m'n code gewoon: "OC1A = value;" door "OC1A = 255-value;" en dat werkt prima.

Maar... bij het opstarten is er een klein moment waarop de waarden nog niet gezet zijn en de pinnen dus laag zijn. In mijn main-loop zet ik ze direct hoog om de verlichting uit te hebben aan het begin, maar daarvoor zijn ze een fractie van een seconde laag en flitst het licht dus even vol aan.
Is daar eenvoudig wat aan te doen? Of moet ik toch zelf een extra inverter bij de microcontroller zetten?

• Jochem_
  • Niet online
Ik weet niet wat het voor 'n controller is, maar als hij bij opstarten hoogohmig is, kun je af met een paar pull-up weerstanden.

• maikel
Het is een Atmega8.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat voor transistor FET gebruik je? kan je die niet omwisselen zodat het signaal niet omgekeerd word?

Edit/
Heb je gain nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 28-04-2011 13:39 ]

-Andere hobby- -

• maikel
Die FETs zitten op een apart (geëtst) printplaatje, waar ook de aansluitingen voor de LED-strips op zitten. De microcontroller heeft een eigen test-printplaat. Aan die FETs kan ik dus weinig meer doen.

Ik heb verder geen 'gain' nodig, die FETs schakelen de 12V spanning voor de LED-strips.

Ik was dus eigenlijk meer op zoek naar een software-oplossing of anders een oplossing met een minimaal aantal componentjes.

[ Voor 17% gewijzigd door maikel op 28-04-2011 13:50 ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

maikel schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:50:
Die FETs zitten op een apart (geëtst) printplaatje, waar ook de aansluitingen voor de LED-strips op zitten. De microcontroller heeft een eigen test-printplaat. Aan die FETs kan ik dus weinig meer doen.

Ik heb verder geen 'gain' nodig, die FETs schakelen de 12V spanning voor de LED-strips.

Ik was dus eigenlijk meer op zoek naar een software-oplossing of anders een oplossing met een minimaal aantal componentjes.
Een AVR heeft al z'n DDR en PORT registertjes op 0x00 staan bij startup. (Staan dus configged als input pins zonder pullup.) PORTx in het begin van je code zetten gooit in principe al heel snel de pullup op je pins omhoog, en zou dus je probleem kunnen oplossen. Anders simpel pull-up weerstandje op je pins, werkt ook prima. Check ook even je fuses. Kan me voorstellen dat een 65ms delay (en dus minstens 65ms je licht aan) best wel te zien is. (SUT fuses)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

maikel schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:50:

Als we allemaal zo dachten dat we niks meer konden veranderen aan geëtst printje dan hadden veel van onze printjes niet gewerkt. Moets eens weten hoe vaak mensen bij hun eerste poging hun printje moeten modden om er het juiste resultaat uit te krijgen. :+

Net wat Corn zegt kan je proberen om eerst de PORT register te zetten naar 1, dan installeer je de timer en dan pas het DDR bit. Dan staat de port eerst op input met pullup als je de PORT bit set, en dan ga je gelijk naar output met pullup.

-Andere hobby- -

• maikel
Corn schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:25:
[...]

Een AVR heeft al z'n DDR en PORT registertjes op 0x00 staan bij startup. (Staan dus configged als input pins zonder pullup.) PORTx in het begin van je code zetten gooit in principe al heel snel de pullup op je pins omhoog, en zou dus je probleem kunnen oplossen. Anders simpel pull-up weerstandje op je pins, werkt ook prima. Check ook even je fuses. Kan me voorstellen dat een 65ms delay (en dus minstens 65ms je licht aan) best wel te zien is. (SUT fuses)
Ik heb de code om de pins te zetten al helemaal vooraan in de code staan. Die startup-delay was inderdaad een goeie, maar dat lost het ook niet helemaal op.
Denk dat ik toch maar voor een pullup-weerstandje ga dan.

[edit]
Ik heb er nu een paar pullups aan gehangen, maar ik zie geen verschil. :(

Wat het natuurlijk ook nog zou kunnen zijn: ik heb 1 print met de microcontroller. Hieraan hangt een kabeltje die het RGB-signaal naar een andere print stuurt. Die twee print bevat enkele MOSFET-drivers en MOSFETs om met het 5 volt signaal de 12v voeding te schakelen. Zou het kunnen dat hier een kleine vertraging in zit waardoor de uitgang heel kort hoog is?
Dan zou het dus helemaal niets uitmaken wat ik aan de microcontroller-kant doe.

[ Voor 25% gewijzigd door maikel op 29-04-2011 08:41 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je niet juist een pulldown nodig toevallig? :)

• maikel
Volgens mij niet. Ik heb een 33K weerstand tussen de pinnen en VCC gehangen. Maar ik zal 't later thuis nog eens controleren. :)

• Jochem_
  • Niet online
Het lijkt me dat er in een EL-kroeg wel wat belangstellenden zijn voor het volgende:

Ik ga bestellen bij Farnell en als je wilt kun je meeliften. Totaalprijs + BTW + postzegels naar jou toe dient vooraf betaald te worden. Voordeel is dat je ook voor een klein bedrag kunt bestellen (ik hanteer een minimum van 5 euro ex BTW).

Zie verder dit topic op CO voor regels en afhandeling.

[ Voor 28% gewijzigd door Jochem_ op 29-04-2011 11:05 . Reden: minor change ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wellicht leuk voor iemand die eens met een GSM modem wil spelen: Albert Heijn had de afgelopen week de Alcatel OT 209 in de aanbieding voor 9,95 euro (helaas maar tot gisteren); ik had hem gekocht om te kijken of er iets aan te hacken was, wel ik heb in ieder geval wat leuks gevonden: je kunt hem via de seriele poort aansturen.

Er zitten een paar testpoints onder de simkaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.smart-clip.com/wx-series-pinout.jpg
Als je daar mee connect met een seriele verbinding (TTL op 2.8V) op 115200 baud kun je mooi AT commando's sturen. Zo kun je SMS-en (AT+CMGS) en bellen (ATDT). GPRS doet hij helaas niet.

Je moet niet te snel en niet te langzaam typen, anders snapt hij het niet :? en wordt je tekst niet terug geecho'd, even escape ingedrukt houden helpt meestal }:O

De hele commandset staat in: http://read.pudn.com/down...7%A8%8B/MTK_ATCMD_Set.pdf (even geduld, het is echt een hele langzame pagina, je kunt ook een command reference van een ander merk pakken, de standaard dingen zijn toch hetzelfde).
Er zit een MediaTek MT6223 cpu in, dat is een ARM met JTAG pinnen, er blijven nog een stel testpoints over, dus wellicht dat daar de jtag interface op zit. Ik heb alleen geen Arm-JTAG ding om te proberen.

• mux

mux

99% efficient!

Het lullige is - maar ik weet niet of dat ook voor die super elcheapo telefoons/chipsets geldt - dat in de meeste foons de JTAG pins onklaar zijn gemaakt door de fabrikant (fuses opgeblazen). Daar lopen veel android-hackers tegenaan als ze hun telefoon gebricked hebben en hopen via JTAG de bootloaders opnieuw erin te gooien.

Als JTAG het doet, heb je echter een ontzettend goedkoop devboard te pakken :) Als het scherm ook nog aardig is kun je daar leuke dingen mee doen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk te simpel voor een apart topic:
Ik heb onderstaand circuitje gebouwd en stuur het aan met een arduino.
  • R2 is 10K
  • Rg gebruik ik niet
  • D1 zit er ook niet op (evenals het Snubber network)
Verder zit er nog een ledje met 1.2K parallel aan de motor. Zonder motor of met een fannetje is de ontput vrij lineair, echter als ik er een dc motor opzet en meet aan de output is de output erg nonlinear (zit bij 20% al op 80% van het max voltage). Komt dit doordat de inductie van motor de gate langer openbijft ofzo? Hoe zou ik dit meer lineair kunnen maken? De weerstand parallel aan de motor weglaten? Gekke is ook dat als Vdd uitstaat er toch nog een voltage is over de motor, dat zou toch niet mogen?
Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-tutorials.ws/transistor/tran28.gif

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:35
Cassettebandje schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:02:
Wellicht leuk voor iemand die eens met een GSM modem wil spelen: Albert Heijn ...
He, dat is leuk, zo worden de GSM modems ook steeds goedkoper voor leuke toepassingen :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1 ... 37 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.