Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.621 views

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
DC-DC converter?

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Pf, je speelt vals, je weet dat dat altijd het antwoord is op mijn raadspelletjes :P

Het is een picopsu! Zelfgemaakt, that is, van V-module VMP3203 dc/dc convertertjes en twee N-fets die het aan-schakelen regelen. Namelijk zo:

(versimpeld) schema van zelfbouw-pico

En het werkt uitstekend voor m'n core i3-systeempje. Zuiniger in standby, idle en load dan een 'echte' picopsu. Het is nog een proof of concept, nu ik weet dat-ie werkt ga ik een knappere printplaat maken zodat andere mensen dit ook gemakkelijk kunnen nabouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 19-01-2011 21:39 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
mux schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:21:

On another note, raad eens wat dit is?
Waar haal je die gaatjes print? Ik heb ze ook van explorer electronica in Almelo maar het is redelijk prijzig.
Een online webshop waar het wat goedkoper is zou ik best interesse in hebben.

Verwijderd

@Mux:

Hoe zit je qua kosten dan? Als ie ook nog eens goedkoper is dan de 'echte' pico, dan heb je toch wel een winner denk ik.

• mux

mux

99% efficient!

Als ik een paneel van die prints zou maken en de rest van de onderdelen in minstens 10+ quantities bij farnell koop is hij goedkoper. De dc/dc converters zijn $5.21 per stuk, een paneel van prints komt waarschijnlijk neer op zo'n $5 per print, wat weerstandjes en verdere componenten doen daar nog €2 bij. Totaal is hij wel (zonder winst) voor €20 te bouwen (ja, ik mix hier dollars en euro's).

Het enige probleem is dat het nog steeds een tweaker's picopsu is. Je zult hem zelf in elkaar moeten zetten en het is je eigen verantwoordelijkheid om te kijken of het gaat werken. Hij is echt specifiek voor (ultra) low power systemen. Hij faalt zodra je meer dan één hdd in je systeem zet. Ik denk dat zo'n ding interessanter is als ik er ook nog een AVR op prik en hem via USB uitleesbaar maak, dat is ook mijn idee voor de 'uiteindelijke' versie.

@Sphere-: deze gaatjesprint komt óf van baco, óf van dick best, ik heb hem al vrij lang geleden gekocht. Hij was best cheap (€3 ofzo), maar niet al te beste kwaliteit. Beter dan gewone gaatjesprint, handiger ook zeker. Als dit nou in PCI/PCIe-pin pitch zou bestaan...

edit: wtf? dick best verhuist niet naar a'dam? http://www.dickbest.nl/webshop/offLine.php

edit 2: die VMP3203 apparaatjes zijn uitstekend efficiënt (voor mijn doelen): beter dan 89% bij 0.5W belasting, beter dan 951% bij 1.5W belasting. Ik verstook nu meer vermogen in de meetweerstanden dan inefficiëntie van die apparaatjes :D

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 20-01-2011 15:27 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

mux schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:38:
Pf, je speelt vals, je weet dat dat altijd het antwoord is op mijn raadspelletjes :P

Het is een picopsu! Zelfgemaakt, that is, van V-module VMP3203 dc/dc convertertjes en twee N-fets die het aan-schakelen regelen. Namelijk zo:

[afbeelding]

En het werkt uitstekend voor m'n core i3-systeempje. Zuiniger in standby, idle en load dan een 'echte' picopsu. Het is nog een proof of concept, nu ik weet dat-ie werkt ga ik een knappere printplaat maken zodat andere mensen dit ook gemakkelijk kunnen nabouwen.
*meldt zich alvast voor de groupbuy.

Verwijderd

Hier ook zeker animo voor een actie op SamenKopen!

Extra schijven moeten geen probleem zijn, zo lang de startup maar in cascade mode is, net zoals vroegah!

• mux

mux

99% efficient!

Zo'n VMP3203 kan maar 3A leveren. Je 5V-lijn wordt doorgaans onder load met zo'n 5W belast (meer als je meer geheugenbankjes hebt), dus je houdt maar een krappe 2A over voor schijven. Onder load trekt zo'n schijf gemiddeld 0.5A, dus ik zou al bang worden als je meer dan 2 3,5" schijven eraan wilt hangen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:41:
Waarom wil je specifiek dat merk? En waarvoor is het? 12A@5V is wel redelijk monsterlijk.
Zo, toevallig zag ik vandaag een open LED-paneel op het station van Amersfoort. Ongeveer net zo groot als wat ik nu aan het bouwen ben.

Lo and behold (sorry, brakke telefoonpic; had alleen m'n Blackberry bij me):
Afbeeldingslocatie: http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/kajcom/33964/o_achterkant_paneel.jpg

Ik heb even gekeken: rechts op het paneel zie je tussen de ventilatoren vier voedingen zitten: 3,3V, 30A per stuk. :)
De kabeltjes daarvan lopen door vier gaten naar de voorkant, waar de vrij forse print met LED's, torren en andere meuk zit.

Mijn idee om daar vier aparte voedinkjes voor te gebruiken was achteraf gezien zo gek nog niet.

• mux

mux

99% efficient!

Woei.

Overigens, zie het belangrijkste verschil: het ding loopt op 3.3V!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja, wat inhoudt dat je stroom hoger en je kabel dikker wordt bij gelijke hoeveelheid LED's. :P

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 09:54
mux schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:38:

[afbeelding]
Ok, ik snap het schema niet helemaal.

Ik snap hoe je 3.3v maakt, maar hoe krijg je die 5v. ? Want die module doet toch alleen maar 3.3v fixed output?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• mux

mux

99% efficient!

Er is ook een 5V versie :)

[ Voor 54% gewijzigd door mux op 20-01-2011 15:45 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 09:54
Oh, dat verklaart een hoop :)

Waar heb je die vandaan? ook DX?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

mux schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:00:
Zo'n VMP3203 kan maar 3A leveren. Je 5V-lijn wordt doorgaans onder load met zo'n 5W belast (meer als je meer geheugenbankjes hebt), dus je houdt maar een krappe 2A over voor schijven. Onder load trekt zo'n schijf gemiddeld 0.5A, dus ik zou al bang worden als je meer dan 2 3,5" schijven eraan wilt hangen.
Huh? Een schijf trekt toch maar amper iets op de 5 volt, tenminste een 3.5" schijf dan.

De 12 volt wordt gebruikt om de motor te voeden toch?

• mux

mux

99% efficient!

Niet om vervelend te doen, maar deze laatste paar posts waren met een minimale hoeveelheid zoekwerk ook op te lossen...

http://www.xbitlabs.com/a...5-2tb-hdd-roundup_18.html

• mace

mace

Sapere Aude

Ik wil hem toch gebruiken met een SSD + atom bordje dus dat moet wel lukken. :)

Verwijderd

Misschien kan iemand mij op het juiste spoor brengen. Ok wil voor een knutselprojectje de rotary encoders uit een bal-muis gebruiken. Ik zou het ontcijferen van het decoder signaal over kunnen laten aan de muis en die via ps/2 communicatie uit kunnen lezen. Ik ben echter benieuwd of ik de encoder niet rechstreeks uit kan lezen, quadrature signaal dacht ik, dat moet eenvoudig kunnen.

Maarrr ... de "ontvanger" (photo-transistor?) op de print heeft maar drie pootjes waarvan er 1 naar de plus en 1 naar de min gaan. Dan blijft er dus maar 1 signaal pootje over. Hoe bepaalt die muis daarmee in vredesnaam de richting van de beweging?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als het goed is moet er nog een encoder zijn, zodat je "quadrature encoding" kan doen. Maar misschien zit die daar in geintergreerd.
Hier staat het goed uitgelegd en hoe je het uitlezen met een arduino kan implementeren ;)

EDIT: je heb waarschijnlijk een ground / voltage aansluiting en twee signaal pootjes, de 'ontvangers' zoals je ze noemt werken als een soort schakelaars die twee blokgolven genereren bij het draaien. Zie de link.

[ Voor 28% gewijzigd door Mr_gadget op 24-01-2011 15:17 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:26:
Maarrr ... de "ontvanger" (photo-transistor?) op de print heeft maar drie pootjes waarvan er 1 naar de plus en 1 naar de min gaan. Dan blijft er dus maar 1 signaal pootje over. Hoe bepaalt die muis daarmee in vredesnaam de richting van de beweging?
Kun je eens het schema tekenen van hoe je denkt dat het zit? Op dit plaatje zie ik ook maar 3 pootjes voor 2 phototransistors:
http://www.electro-tech-o...optical-encoder-mouse.jpg

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Dat plaatje heeft inderdaad duidelijk twee signaal pinnen (quadrature encoding). Ik maak vanavond even een fotootje.

@Mr_gadget, die tweede encoder is er dus echt niet ...
Voor quadrature decoding heb ik eigen code liggen, dat is niet zo spannend.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Misschien dat er met meerdere niveaus wordt gewerkt?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Weet iemand een redelijk simpel schakelingetje om de intensiteit van de achtergrondverlichting van een HD44780 schermpje te regelen?

Ik heb zo'n schermpje in m'n servertje zitten, gekoppeld aan de LPT poort.

Maar 's nachts komt daar een behoorlijke stoot licht af (ik heb een lichtblauw schermpje), en ik kan het wel regelen met een potmeter, maar ik zou liever iets met een LDR, dat als het donker wordt dat hij dan minder fel gaat branden.

Wat heb ik nog meer nodig dan een LDR ? een potmeter?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2011 20:15 ]

• peeter123
Je kunt waarschijnlijk wel zoiets maken:

Afbeeldingslocatie: http://diyeffects.com/blog/wp-content/uploads/2010/02/trans-3-248x300.png

Met R2 de LDR en R1 een potmeter om de boel af te stellen. Vout is dan afhankelijk van de lichtintensiteit. Die kun je dan op je contrastpootje aansluiten.

• mace

mace

Sapere Aude

Pin 15 aan 5v
Pin 16:

GND --- LDR --- pin16

Kijk gewoon eens hoe dat gaat? Ik weet eerlijk gezegd niet wat de gemiddelde weerstand van een LDR is maar het zal niet ver onder de 100 ohm zakken bij fel licht dus dan zit je wel safe.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik zou de LDR tussen 1 pootje en de loper van de potmeter solderen. indien je dan de verkeerde kant op gaat met het licht dan tussen de loper en het andere pootje.
je kan met de potmeter regelen hoe erg je op de hoeveelheid licht reageert.

[ Voor 19% gewijzigd door virus.elektro op 24-01-2011 20:57 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• ThinkPad
Ik bedoel niet de contrast, maar de achtergrondverlichting (LED)

Het gaat om dit LCD:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=942

Ik heb dus een + en een - van de LED's. En als ik er minder spanning (max 5V) op zet gaat hij dus zwakker branden :)

Dat van LDR + potmeter klinkt wel simpel, binnenkort maar eens proberen :)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2011 20:58 ]

Verwijderd

Om nog even terug te komen op die photodiode/transistor (iets) ... Het betreft een oude logitech balmuis, de leds zijn duidelijk herkenbaar, twee pinnen en bijschrift LDx. De ontvangers hebben het bijschrift LQx. Ze hebben drie pootjes waarvan pin1 aan GND, pin 2 aan VCC en pin 3 naar de IC - er is geen andere pin.

Ik heb geprobeerd m'n scoop er aan te hangen maar kreeg geen zinnige informatie, misschien dat de IC niets doet als 'ie enkel voedingspanning krijgt (wacht op initialisatie van de PC)? Dat zou ik nog ff uit kunnen proberen.

edit:

Zojuist eens uitgeprobeerd en ik zie nu op de scoop dat de led iedere 100us pulseert, de output pin geeft ook netjes die pulsen weer. Morgen eens verder kijken met het wieltje er tussen (dat lukt nu niet omdat ik er dan met de meetpennen niet meer bij kan).
Ik vraag me af of (en zo ja hoe) die pulsen op een of andere manier gebruikt worden ...

Zou het kunnen dat de output via 1 photo-diode/transistor aan de plus hangt en via een andere aan de min? Dan zou je misschien via een high-Z level een richting kunnen bepalen; Z-L-H = linksom en Z-H-L rechtsom bijvoorbeeld? En hoe zou je zoiets in kunnen lezen op de AVR?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 00:55 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had vandaag mijn eerste printjes binnen die ik heb uitbesteed, was nog spannend of ik wel alles op de juiste manier had aangeleverd. Het is een dimmer die je kan programmeren via de pc om dag en nacht te simuleren in een aquarium. Printje heeft een RTC, zodat de dimmer bijvoorbeeld in de studeerkamer ingesteld kan worden en dan de stroom eraf en dat die dan later aangesloten kan worden op het aquarium. Programma data staat in de eeprom en tjd loopt gewoon door via de RTC en backup batterij. Er zit ook een aansluiting op voor IR, zodat de dimmer via een universele afstandbediening handmatig zonder pc bediend kan worden. Printje kan maximaal 2A aan, maar de buizen waarvoor die ontworpen is trekken 1.2A

Heb het allemaal zo simpel mogelijk gehouden, omdat ik als kitje heb gemaakt voor aantal mensen die niet of nauwelijks verstand hebben van elektronica toch alles in elkaar kunnen solderen. En de prijs was ook een criteria, moest goedkoop blijven. Totaal kosten zijn nu iets van 16 a 17 euro.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/fa1u9j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2ahfi2h.jpg

Zal binnenkort even fotootje posten als ik er eentje in elkaar heb zitten, heb nog niet alle onderdelen in huis. :)

-Andere hobby- -

• peeter123
Ziet er cool uit, maar ben je nou de pullups vergeten op de I2C lijn? :P

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's in principe nog wel te fixen door de interne pullups te gebruiken. Niet helemaal netjes, maar mits je niet te grote snelheden gebruikt gaat 't wel.

Is er trouwens een reden dat je een aparte ATTiny45 (in SMD-formaat nog wel) als (gokje) usb->serieel-ding gebruikt? Kon je die functionaliteit niet meer in de ATMega proppen?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Ik kan het uit de print niet zo opmaken maar misschien dat de tiny op een lagere spanning draait? Als ik het goed heb kan de tiny45 binnen de specs op 3,3V V-USB draaien, de mega328 (of 88 varianten) hebben niet de juiste interne clock speed bij die spanning (again volgens specs).

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee niet vergeten hoor, heb nog nooit losse pullup weerstand nodig gehad met deze opstelling. attiny draait gewoon op 5v bij mij, nooit last van gehad bij andere projecten en voorgaande dimmers, is overigens geen nieuw ontwerp , heb hem al meerderen gemaakt maar dan zelf geëtst niet uitbesteed. :)

Edit/

Attiny is er inderdaad voor om usb naar serial te doen.

Is eigenlijk de bedoeling dat ik een poging waag dat de atmega via die attiny te programmeren is en firmware te update is door de gebruikers zonder dat die een isp of serial programmer heeft. Ook voor andere projecten zou ik dit graag voor elkaar krijgen. Maar zover ben ik nog niet.

[ Voor 88% gewijzigd door mad_max234 op 25-01-2011 03:48 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

Hoi nieuw hier

ik zoek hetvolgende

een schakeling om om pc ventilator o100 mm traploos 12v te regelen in toerental t=30 oC laag t=60 < toerental hoog.

tevens wil ik deze voeden een een pv zonnecel hoeveel vermogen zou ik nodig hebben??

ik zie de reactie gaarne tegemoet

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat heb je zelf al gezocht? Fancontroller-schema's krijg je tegenwoordig gratis bij een pak waspoeder en uitvogelen hoeveel vermogen een fan maximaal verbruikt is nou ook niet echt moeilijk. We zijn hier geen helpdesk.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Ik ben nu ook wat aan het kloten om een Atmega8 direct aan USB te hangen dmv de V-USB-library. Helaas is Windows 7 (x64) het nog niet helemaal met me eens. Van de site heb ik het design met de zener-diodes overgenomen en heb een van de voorbeelden gecompileerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.obdev.at/Images/vusb/circuit-zoomed.gif
Met deze aanpassing dus:
Afbeeldingslocatie: http://vusb.wikidot.com/local--files/hardware/level-conversion-with-zener.gif

Windows blijft echter volhouden dat het USB-device niet wodt herkend, terwijl het volgens het voorbeeld gewoon als HID-device herkend zou moeten worden.

Heeft iemand hier ervaring met V-USB?
Ik heb al wel gemeten dat de spanning van D- 2,9V is in plaats van de 3,3 die het zou moeten zijn, maar dit valt volgens mij gewoon binnen de specs.

[ Voor 5% gewijzigd door maikel op 26-01-2011 11:00 ]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

maikel schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:00:
Windows blijft echter volhouden dat het USB-device niet wodt herkend, terwijl het volgens het voorbeeld gewoon als HID-device herkend zou moeten worden.
Dat probleem heb ik vaker gezien met V-USB devices.
Wat je als eerste kunt proberen is de USB kabel er langzaam instoppen (dan krijgt de AVR eerst voeding voordat de data pinnen contact maken).
Als dat niet werkt zou ik het eens op een andere USB poort/hub of evt andere PC proberen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een vrindje van me heeft als hobby treintjes.
Nu wil hij zo'n treintje voeden met wat LEDjes voor de berlichting, en daar een stukje logica in frotten (paar or poortjes) om die verlichting daarna aan te sturen. Je komt dan bij 5V spul uit, maar je weet niet wat de voedingsspanning is : 0<=voedingsspanning<=12v oid.

Heeft iemand een handig SMPSje om die 5V te genereren of een andere oplossing? :)

• ThinkPad
Van die USB sigaretten laders zitten vaak mooie SMPSjes in die 12V > 5V doen

En afhankelijk van waar je het koopt kost het ook nog eens geen drol: http://www.dealextreme.co...harger-black-dc-12v-40470

Die heb ik zelf ook (maar dan in originele staat ;) ) en volgens mij is dat qua elektronica een redelijk behoorlijk dingetje :) En printplaatje is lekker compact, denk 2x2 cm ofzo

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
stroombron voor de led's? lage drop regulator te vinden op farnell?

@^^ daar zit vaak een MC34063a in.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 26-01-2011 23:58 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja maar je hebt dus max 12, en als het treintje zacht rijdt een paar Volt, dus dat is dan niet zo handig...

• LED-Maniak
  • Nu online
Daarom zeg ik: stroombronnetje voor de led's. Ongeacht de spanning loopt er een vaste stroom(uiteraard... als hij stilstaat niet) tot op zekere hoogte(vcc>vled+een beetje). drop regulators zijn er te vinden met 0.1volt drop.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja, en dan de logica nog? Die moet ook nog 5V hebben vrees ik?
Wel goede tip idd verder :).

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou eerst eens uitzoeken wat voor systeem die gozer gebruikt. Als het zoiets is als Marklin Digital, waarbij je meerdere treinen onafhankelijk kan aansturen, heb je wel altijd (ongeveer) 16V ofzo tot je beschikking namelijk.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

maikel schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:00:

Heeft iemand hier ervaring met V-USB?
Ik heb al wel gemeten dat de spanning van D- 2,9V is in plaats van de 3,3 die het zou moeten zijn, maar dit valt volgens mij gewoon binnen de specs.
dump die diode maar als eerste en gebruik AVR CDC. Rest word wel duidelijk als je de pagina van avr cdc leest.
http://www.recursion.jp/avrcdc/cdc-232.html#usage

Edit/

Led is overigens ook niet nodig 99 van de 100 keer, alles doet het bijna altijd gewoon op 5v. En bij win7 moet je drivers signatuur toevoegen aan je drivers.

http://www.ngohq.com/home.php?page=dseo

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 27-01-2011 08:33 ]

-Andere hobby- -

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sprite_tm schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 08:13:
Ik zou eerst eens uitzoeken wat voor systeem die gozer gebruikt. Als het zoiets is als Marklin Digital, waarbij je meerdere treinen onafhankelijk kan aansturen, heb je wel altijd (ongeveer) 16V ofzo tot je beschikking namelijk.
Is dus niet het geval, gewoon spanning op een spoorsegment veranderen.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik kan me herinneren dat Elektuur daar een keer wat voor bedacht heeft. Door een spanning met een bepaalde frequentie op de rails te zetten lieten ze gloeilampjes in de treinstellen branden, zonder dat de motor(en) daar wat mee deden.
Volgens mij een artikel van eind jaren '70, begin '80.

• maikel
mad_max234 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 08:30:
[...]

dump die diode maar als eerste en gebruik AVR CDC. Rest word wel duidelijk als je de pagina van avr cdc leest.
http://www.recursion.jp/avrcdc/cdc-232.html#usage

Edit/

Led is overigens ook niet nodig 99 van de 100 keer, alles doet het bijna altijd gewoon op 5v. En bij win7 moet je drivers signatuur toevoegen aan je drivers.

http://www.ngohq.com/home.php?page=dseo
Die zener-diodes bedoel je? Dan loopt toch alles buiten de specs van USB? Dat het werkt kan wel, maar ik zou toch graag binnen de specs blijven.

• mux

mux

99% efficient!

Heeft iemand hier ervaring met de betrouwbaarheid/kalibreerbaarheid van stroommetingen over de Rds(on) van een MOSFET? Ik ben bezig met het ontwerp van mijn picopsu en ik probeer hem down to a price te ontwerpen, om precies te zijn: hij moet minder dan 20 euro kosten in onderdelen. Op alle spanningslijnen zitten MOSFETs als schakelaars en meetweerstanden, en die onderdelen zijn allebei vrij duur. Ik zit er dus over te denken om de meetweerstanden te ditchen en de MOSFETs te gebruiken voor de stroommeting. Maar gaat de meting dan nog enigszins betrouwbaar zijn?

Ik heb eerder wel eens stroom gemeten door MOSFETs, maar dat hoefde niet preciezer dan 10% te zijn. Nu zou ik 1% oid wel op prijs stellen...

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
Zijn speciale current sensing MOSFET's voor met aparte current sense aansluiting (IRF had HEXSENSE zie bv http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-959.pdf) even zoeken op current sensing mosfet's moet genoeg opleveren denk ik

• mux

mux

99% efficient!

Dat weet ik, maar die MOSFETs zijn op zichzelf al 4x zo duur als een MOSFET+meetweerstand. Ik heb het echt over besparingen van 20ct per kanaal hier...

Misschien moet ik er even een topic over beginnen, is uberhaupt wel een redelijk interessant onderwerp.

Verwijderd

@maikel:
Ik heb een aantal van die V-USB printjes gemaakt met de zenerdiodes. Afgezien van hardware fouten werkten die dingen bij mij onder linux zonder problemen. Als je de mogelijkheid hebt boot eens linux (eventueel van een life-cd) en check de syslog (dmesg) als je je creatie er aan hangt.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@mux, ik betwijfel of de rds-on van een reguliere FET betrouwbaar genoeg is voor een 1% nauwkeurige stroommeting.
Is je Gate-Source spanning wel nauwkeurig? rds-on is daar toch enigzins van afhankelijk.

• LED-Maniak
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:21:
Mja, en dan de logica nog? Die moet ook nog 5V hebben vrees ik?
Wel goede tip idd verder :).
Tsja, 3.3 of 2.7volt logica pakken. Dan vreg met drop van 0.1~0.5 dus dan werkt het allemaal wel bij een spanning van tussen de 3.2 en 3.8 Volt in het ergste geval. Past er niet een batterij of 3 in de treintjes? Dan heb je tenminste licht als hij gestopt is en tijdens rijden kan je bijladen.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2011 12:04 ]

• mux

mux

99% efficient!

@Marco: Zonder vorm van kalibratie weet ik dat ik het sowieso kan schudden, dat gaat het niet worden. Ook zijn FETs ontzettend temperatuursafhankelijk. Maar ik zou wel eens willen weten of iemand het uberhaupt heeft geprobeerd en misschien een idee kan geven hoe moeilijk het is. Als ik bijvoorbeeld de FET karakteriseer voor een typisch bereik van temperatuur, stroomsterkte en Vgs zou ik denken dat ik toch aardig dicht in de buurt moet kunnen komen?

Enfin, ik ben nu nog even aan het tekenen en rekenen, later vanmiddag zal ik óf een topic erover, óf een blog erover schrijven om te kijken wat voor ideeën andere mensen erover hebben.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

LED-Maniak schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:03:
[...]

Tsja, 3.3 of 2.7volt logica pakken. Dan vreg met drop van 0.1~0.5 dus dan werkt het allemaal wel bij een spanning van tussen de 3.2 en 3.8 Volt in het ergste geval. Past er niet een batterij of 3 in de treintjes? Dan heb je tenminste licht als hij gestopt is en tijdens rijden kan je bijladen.
Batterijen was ook mijn eerste idee maar volgens $vrind past het niet, het zijn 1:160 speeltjes.
Tsja, 2.7V een te hoge v_min gok ik zo, als die trein (bijna) stilstaat. Lekker handig allemaal weer.

Vrees dat het toch een batterij wordt....

Alhoewel: een goldcap is ook nog een idee.

• LED-Maniak
  • Nu online
Dan vrees ik toch het ergste. buck-boost loopt ook maar met een input van 0.9-5.5 of 2.7-18 volt oid.

Goldcap is goed idee, al heb je ook heel kleine lipo's en dergelijke. Dat kan je vast ergens tussen frutten.

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2011 13:09 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

maikel schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:37:
[...]

Die zener-diodes bedoel je? Dan loopt toch alles buiten de specs van USB? Dat het werkt kan wel, maar ik zou toch graag binnen de specs blijven.
Lees die link even die ik je gaf, voor het antwoord op je vraag. ;)

Met diode kreeg ik v-usb niet aan de praat, ben overgestapt op avr cdc en circuit zoveel mogelijk versimpelt en werkt voor mijn doeleinde eigenlijk altijd, op paar sony laptops na die kunnen wat moeilijk doen(ook met diodes overigens), maar rest van de pc's en laptops doen het verder goed. je gaat toch niks spannends gebruiken op je usb poort alleen pc's.

Even naar je probleem, herkent je pc geen nieuw usb apparaat als je usb erin stopt? Want dan is er iets mis met je circuit tussen de usb connector en avr, waarschijnlijk de diodes weghalen en hij word wel herkent, probeer het gewoon eens voor de gein. :) En lees avr cdc ook even door, ook de FAQ pagina.

Edit/

Drop de vcc eens naar 3.3v, diode op de datalijnen weghalen en eventueel logica convertor naar de andere chip toe als die op een hogere voltage werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 27-01-2011 13:16 ]

-Andere hobby- -

• maikel
Je bedoelde dus 'drop die diode en voeg een LED toe'. ;) Dat schema had ik inderdaad ook al gezien, maar omdat ik uiteindelijk nog een RF-transceiver wil aansluiten, leek het mij handiger om VCC gewoon 5V te houden en de data-lijnen naar 3,3 te brengen.

Maar ik zal thuis wel eens gaan testen met het andere schema.

Overigens, Windows ziet wel dat ik iets aan sluit, maar herkent het apparaat niet. Dit terwijl het een 'normaa' HID-device zou moeten zijn. Er zouden dus ook geen drivers gebruikt hoeven te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door maikel op 27-01-2011 13:39 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zijn er geen drivers nodig voor v-usb? Onder linux hoeft dat niet maar Windows wel zover ik weet, of heb ik dat verkeerd begrepen.

Edit/

V-usb is geen echte USB, het is een eigen standaard die door atmel is ontwikkeld, zal dus nooit als echte usb in je apparaatbeheer getoond worden. En je heb drivers nodig zover ik weet.

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 27-01-2011 14:25 ]

-Andere hobby- -

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

maikel schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 13:39:
Overigens, Windows ziet wel dat ik iets aan sluit, maar herkent het apparaat niet. Dit terwijl het een 'normaa' HID-device zou moeten zijn. Er zouden dus ook geen drivers gebruikt hoeven te worden.
Volgens mij geeft Windows die melding al zodra de USB hub de pull-up weerstand 'ziet'
mad_max234 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:21:
Zijn er geen drivers nodig voor v-usb? Onder linux hoeft dat niet maar Windows wel zover ik weet, of heb ik dat verkeerd begrepen.

Edit/

V-usb is geen echte USB, het is een eigen standaard die door atmel is ontwikkeld, zal dus nooit als echte usb in je apparaatbeheer getoond worden. En je heb drivers nodig zover ik weet.
Ehhh fout, fout en fout :?

V-USB is gewoon echte USB
V-USB is NIET door Atmel ontworpen
Er is geen verschil tussen echte en neppe USB, dus ook niet in het apparaat beheer
Voor een V-USB HID device heb je in Windows geen drivers nodig

Het enige verschil tussen V-USB en de Atmel USB microncontrollers is het feit dat het USB device geimplementeerd is in software of hardware

• maikel
Volgens de Wiki van Obdev geldt voor een 'Custom HID class device' als voordeel:
Windows software needs no driver DLL and hence no installation.
Bij de 'Standard HID class device' staat ook dat er geen driver nodig is, maar wordt Windows niet specifiek genoemd.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

My bad, HID is natuurlijk HID. :D

Zit te veel met mijn hoofd bij andere software oplossingen. Ben op dit moment ook een usb een rs232 printje aan het maken, maar dan CDC. Daar zijn dus wel drivers nodig.

Dacht dat atmel het project was gestart en de core heeft geschreven toen het nog AVR-USB heten. maar zal me wel vergissen.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 27-01-2011 15:18 ]

-Andere hobby- -

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit te denken om dan maar het volgende aan setup te nemen:

Low drop voltage regulator
Goldcap
Low voltage logic (NC7SP00 achtig spul)

En dan de logic op dezelfde spanning laten werken als de voeding voor de LEDs.
Alhoewel, wat is interessanter:

2.5V (ik noem even een waarde) logica nemen omdat de LEDs ook 2.5V vragen (met weerstand etc, ik weet niet precies wat deze kerel gaat gebruiken)

of

ultra low power logic nemen en dan een losse low drop voltage regulator voor die logic?

De goldcap wilde ik eigenlijk tussen de voeding en de regulator stoppen, maar dat gaat niet ivm de v_max (12V ofzo) van de voeding, dus hij komt na de regulator. Is op zich ook geen issue lijkt me.
Dit kan sowieso niet omdat de rijrichting volgens mij zelfs wel eens iets met polariteit te maken kan hebben (uiitzoeken :)) dus ik moet een brugcel nemen.... wat dus weer 2 diodes in de voedingslijn betekent.
Nu wilde ik hier schottkies voor nemen, maar is hier ook nog een leuk alternatief voor te bedenken?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat is nu een goede en zuinige power supply circuit? Gebruik nu vaak een standaard 7805 circuit met alleen ontkoppel condensators maar dat is niet echt zuinig, switch power ic zijn erg duur, althans die ik heb gevonden zijn tig keer duurder dan een 78xx. Nu zat ik te denken om de stroom via een transistor te laten lopen en de 7805 zo min mogelijk te laten doen.

Doel is dus zuinig te zijn maar ook koeler. Gebruik namelijk geregeld 12v input en dan word de 7805 toch al vrij snel warm/heet. Prijs speelt ook een rol, kan geen power circuit verantwoorden van 6 euro als gehele project met 7805 5 euro kost.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 28-01-2011 13:35 ]

-Andere hobby- -

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Boudewijn schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:18:
Ik zit te denken om dan maar het volgende aan setup te nemen:

Low drop voltage regulator
Goldcap
Low voltage logic (NC7SP00 achtig spul)

En dan de logic op dezelfde spanning laten werken als de voeding voor de LEDs.
Alhoewel, wat is interessanter:

2.5V (ik noem even een waarde) logica nemen omdat de LEDs ook 2.5V vragen (met weerstand etc, ik weet niet precies wat deze kerel gaat gebruiken)

of

ultra low power logic nemen en dan een losse low drop voltage regulator voor die logic?

De goldcap wilde ik eigenlijk tussen de voeding en de regulator stoppen, maar dat gaat niet ivm de v_max (12V ofzo) van de voeding, dus hij komt na de regulator. Is op zich ook geen issue lijkt me.
Dit kan sowieso niet omdat de rijrichting volgens mij zelfs wel eens iets met polariteit te maken kan hebben (uiitzoeken :)) dus ik moet een brugcel nemen.... wat dus weer 2 diodes in de voedingslijn betekent.
Nu wilde ik hier schottkies voor nemen, maar is hier ook nog een leuk alternatief voor te bedenken?
Weinig mis met de eerste opzet: zo heb ik ook jarenlang m'n fiets van een LED-achterlicht voorzien.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mad_max234 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:35:
Wat is nu een goede en zuinige power supply circuit? Gebruik nu vaak een standaard 7805 circuit met alleen ontkoppel condensators maar dat is niet echt zuinig, switch power ic zijn erg duur, althans die ik heb gevonden zijn tig keer duurder dan een 78xx. Nu zat ik te denken om de stroom via een transistor te laten lopen en de 7805 zo min mogelijk te laten doen.
Inderdaad, en het moet met een v_in van zo-laag-mogelijk tot 12V ofzo werken.
Doel is dus zuinig te zijn maar ook koeler. Gebruik namelijk geregeld 12v input en dan word de 7805 toch al vrij snel warm/heet. Prijs speelt ook een rol, kan geen power circuit verantwoorden van 6 euro als gehele project met 7805 5 euro kost.
Prijs speelt geen grote rol, het wordt 1 exemplaar. Moet geen 100 dukos kosten maar 15E is geen issue gok ik.

Mwa ik heb space als grote requirement: het is 1:160 ....
Verder moet ik zowel LEDs als die logic voeden en dat als het kan met dezelde voeding. Joepie.

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:47:
Dacht dat atmel het project was gestart en de core heeft geschreven toen het nog AVR-USB heten. maar zal me wel vergissen.
Nee, V-USB heette voorheen AVR-USB maar mocht die naam niet meer voeren, waarschijnlijk omdat Atmel tegenwoordeig AVRs met hardware USB ondersteuning heeft. De V-USB code is als ik het goed heb gebaseerd op de AVR-CDC code.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oke, ik zat er dus helemaal naast. :D

Heb gisteren bootloader van de arduino wat aangepast en heb avr cdc printje geëtst en werkt allemaal, kan nu sketch uploaden via avr cdc en arduino bootloader. Nu nog een atmel bootloader in elkaar zetten, want ben langzaam aan het verhuizen naar c en avrstudio.

-Andere hobby- -

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mux schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:06:
@Marco: Zonder vorm van kalibratie weet ik dat ik het sowieso kan schudden, dat gaat het niet worden. Ook zijn FETs ontzettend temperatuursafhankelijk. Maar ik zou wel eens willen weten of iemand het uberhaupt heeft geprobeerd en misschien een idee kan geven hoe moeilijk het is. Als ik bijvoorbeeld de FET karakteriseer voor een typisch bereik van temperatuur, stroomsterkte en Vgs zou ik denken dat ik toch aardig dicht in de buurt moet kunnen komen?

Enfin, ik ben nu nog even aan het tekenen en rekenen, later vanmiddag zal ik óf een topic erover, óf een blog erover schrijven om te kijken wat voor ideeën andere mensen erover hebben.
Misschien is wel wel enige continuïteit in het gedrag van de FET. Je zal wel zoals je al zegt kalibratie nodig hebben om de spreiding tussen de FET's op te vangen vermoed ik. Dan is de vraag of de 20 cent die je bespaard op een meetweerstand de moeite waard is.
meer zoals ze zeggen: "meten is weten"
doe er eens een praktijkproefje mee zou ik zeggen.

Als we het dan toch over FET's hebben.

De schakeling die ik hier geplaatst had, had ik al getest.
M a r c o in "De EL-kroeg - Deel 3"
Maar toen ik deze in de toepassing in gebruik nam werkte hij niet. Hij ging oscilleren.
In de belasting zat een 12 naar 24 volt schakeling (met een LM2733). De inrushcurrent bij inschakelen van dit circuit was blijkbaar zo groot dat hij een dip in de spanning veroorzaakte die gelijk de accu weer afschakelde. Nu kon ik een condensator over de 36k//10k zetten om die dip te filteren.
Uiteindelijk leek het mij veel logischer om de oorzaak aan te pakken en niet het gevolg.
Ik heb een 100nF over de 100k tussen Gate en Source gezet. Deze geeft de voeding een softstart met een ramp van ca 250us. Probleem ook opgelost.

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb intussen bedacht (en berekend) dat het haalbaar is om een (dunne) trace als meetweerstand te gebruiken. Een gedegen test met MOSFETs heb ik nog niet gedaan, maar zal ik absoluut eens uitvoeren. Nu nog niet.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06

almightyarjen

When does the hurting stop?

Voor een robot die ik aan het bouwen ben, ben ik op zoek naar een 9V accu. Het ding moet toch wel minstens een capaciteit van 8Ah hebben. Waar kan ik zo'n accu het beste vandaan halen? Ik heb al wat gegoogled maar kon nog niet echt iets vinden... Welke accu laad eigenlijk het makkelijkste, NiCd, NiMh of Li? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• mux

mux

99% efficient!

Hoe zwaar mag het zijn? Hoe low/high-tech moet het zijn?

Beste power+capacity/weight ratio: li-ion (2 cellen in serie). 9V 8Ah gaat dan zo'n 400 gram wegen.

In other news: heeft iemand nog zin om deel 2 van mijn blogserie over voedingen te proeflezen?

Over kunst, cultuur en techniek: klooiblog

[ Voor 41% gewijzigd door mux op 29-01-2011 14:59 ]

• almightyarjen

almightyarjen

mux schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 13:04:
Hoe zwaar mag het zijn? Hoe low/high-tech moet het zijn?

Beste power+capacity/weight ratio: li-ion (2 cellen in serie). 9V 8Ah gaat dan zo'n 400 gram wegen.
Gewicht maakt niet zo heel veel uit, zolang het maar niet over de 500gr oid komt. En als het kan een beetje low-tech, makkelijke laadprincipes e.d...

• ThinkPad
Kun je dan niet beter voor een 6V of 12V loodaccu gaan? Die zijn redelijk simpel te laden met een vaste spanning.

Of zelf een pack maken van 1.2V Ni-Mh batterijen, die zijn geloof ik al rond de 2700mAh per stuk te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2011 16:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

Als je het onder de halve kilo wilt hebben, heb je geen keuze. 72Wh bruikbare capaciteit krijg je niet in NiMH, laat staan lood (denk dan eerder aan 3kg). High-capacity li-ion zit tussen de 200 en 250 Wh/kg, waar de eerstvolgende kandidaat, NiMH, al op 50 zit ofzo. Bovendien ontlaadt NiMH niet 100% efficiënt. Loodaccu's zijn nog veel erger, daar kun je gewoon rekenen dat hij niet beter dan 60% efficiënt ontlaadt, en moet je dus veel meer nameplate capacity hebben dan berekende capaciteit.

Dus als je simpel wilt laden moet je je gewichtseisen aanpassen. Maar er zijn ook protected li-ion cellen te koop (leve dealextreme!) die je kunt gebruiken, die kun je ook gewoon aan de labvoeding hangen om te laden zonder er echt veel omkijken naar te hebben. Of je houdt de cellen los en gebruikt een single cell lader, die verkopen ze daar ook for teh cheapz.

• almightyarjen

almightyarjen

Hmm, ik denk dat ik mijn eisen qua Wh maar moet aanpassen. Dan moet-ie maar wat vaker aan de lader. Ik wil 9V omdat de motoren in de robot ook op maximaal 9V draaien. Ik kan dan wel een 12V voeding gebruiken, maar dan verstook ik 25% aan energie de lucht in en ik probeer die accu al zo klein mogelijk te houden...

Ik zat aan deze te denken: 2x 3 in serie parallel:
http://www.dealextreme.co...llow-2-battery-pack-44780

Op deze kan ik dus gewoon een simpele laadspanning zetten? Kunnen die dingen in serie/parallel geladen worden? Ik ben namelijk bezig met een ontwerp dat de robot zelf naar een oplaadpunt rijdt, dus de accu's blijven zitten waar ze zitten...

• mux

mux

99% efficient!

Kan wel. Verwacht geen geweldige levensduur als je ze niet supernetjes laadt, maar het kan. Zorg dat je lader zowel spanning- als stroombegrensd is. Gezien er twee in serie gaan: spanning begrenzen op 8.4V (absoluut maximum 8.5V), stroom kan op zich zo hoog als 6A, maar voor de liefheid is 3A misschien gepaster.

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
mux schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 13:04:

In other news: heeft iemand nog zin om deel 2 van mijn blogserie over voedingen te proeflezen?

Over kunst, cultuur en techniek: klooiblog
Je gaat vrij uitgebreid in op de keurmerken, en je laat CE ook onder keurmerken vallen.
CE is net als RoHS een zelfcertificering en betekend dus net zo veel als 'de fabrikant vont dat ie voldeed aan de standaard' en zijn dus technisch niks waard.

Verwijderd

SA007 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 18:25:
[...]

Je gaat vrij uitgebreid in op de keurmerken, en je laat CE ook onder keurmerken vallen.
CE is net als RoHS een zelfcertificering en betekend dus net zo veel als 'de fabrikant vont dat ie voldeed aan de standaard' en zijn dus technisch niks waard.
Niet helemaal waar, aan CE zit wel degelijk een wettelijk luchtje. Met een CE markering en daarbij behorende conformiteitsverklaring neemt de fabrikant of importeur ook de verantwoordelijkheid op zich als er wat gebeurt.
Stel, je komt bij mij op bezoek, raakt mijn laptoplader aan en je krijgt een dodelijke schok... Als ik die lader in de winkel heb gekocht, hij een CE markering heeft en ik heb er niet aan geprutst, dan is de fabrikant / importeur verantwoordelijk. Heb ik nou zelf die lader gemaakt, dan moet ik zelf aan kunnen tonen dat het ding aan alle wetten voldoet... Dat gaat natuurlijk een partij geld kosten aan onderzoek.
Er is ook gewoon controle op naleving van de regels, o.a. door VWA en Agentschap Telecom. Een CE markering aanbrengen op een product wat niet aan de regels voldoet is zelfs strafbaar.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Ik heb een klein vraagje :P

Ik wil 8 leds aan een schuifregister hangen. De meest el-cheapo oplossing is de bekende 74hc595.
Alleen kan deze totaal volgens de datasheet maar 70mA aan.

Toen kwam ik op het plan om er dan maar transistors achter te zetten (= veel soldeer werk), of een register met dikke sink mogelijkheid (iets uit de TPIC series), maar dat is wordt al aardig prijzig aangezien ik er een stuk of 16 nodig ga hebben :+

Maar toen bedacht ik me, ik ga multiplexen, en de led's zullen dus maar 1/8e van de tijd branden steeds. Dan zal het toch wel iets meer aankunnen?

Ik heb momenteel een test setup staan, op 5v. Met daarop een 74hc595 die constant gedurende 1ms; 8 leds laat branden, en dan 7ms uitstaat.

De led's zijn geschikt voor 3.4V maar draaien nu gewoon zonder weerstanden, gewoon direct op de 5v van het register, en na 3 uur doet alles het nog steeds :P
De multimeter geeft 40mA aan voor de gehele setup, maar dit lijkt me niet geheel betrouwbaar omdat hij waarschijnlijk de piekjes niet pakt. Ik heb helaas geen scope.

Klopt mijn vermoeden dat het zo kan draaien?, of is het een kwestie van (aanzienlijk korte) tijd voordat de boel doorbrandt. :X

**edit**
en na het uittikken, opeens een helder moment :D
Dit gaat uberhoubt niet bruikbaar zijn, want als ik toevallig een bepaalde kolom op iedere rij wil laten branden. De led toch gewoon 8/8 zal branden == poef ;(

**edit 2**
Hmm,
Ik heb hem nu draaien op 1uS aan, 15uS uit.
Dus voor iedere laag in de uiteindelijke matrix, 1uS aan gevolgd door 15uS afkoeltijd/pauze.
Dan verbruikt de hele setup (incl attiny) 80mA.

verander ik de tijd die hij uitstaat in 127uS (voor 1 laag aan, 7 lagen uit) dan verbruikt het ongeveer 30mA, en zijn de led's nog steeds fel genoeg om goed te kunnen zien.

Iemand die dus nog wat toelichting kan geven of dit op de langere termijn kan blijven werken? O+

[ Voor 21% gewijzigd door CrashOverDrive op 31-01-2011 02:14 . Reden: lamp boven hoofd ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
LED's zonder weerstanden aan een digitaal register hangen en vervolgens vragen of dat wel goed gaat?! Op zijn zachts gezegd ga je buiten de specs van zowel schuifregister als led's, dus over betrouwbaarheid ga ik niet eens beginnen. Als je toch de gok wilt wagen: meten is weten dus ga je een scoop nodig hebben vrees ik om te kijken wat er precies gebeurt. Overigens is het solderen van 8 weerstanden en 8 transistors/fets niet bijster veel werk?! Als je het goed doet hang je ook nog 8 weerstanden in serie met de LED's, en houd je rekening met de spanningsval over de transistors.

• CrashOverDrive
base_ schreef op maandag 31 januari 2011 @ 02:27:
LED's zonder weerstanden aan een digitaal register hangen en vervolgens vragen of dat wel goed gaat?! Op zijn zachts gezegd ga je buiten de specs van zowel schuifregister als led's, dus over betrouwbaarheid ga ik niet eens beginnen. Als je toch de gok wilt wagen: meten is weten dus ga je een scoop nodig hebben vrees ik om te kijken wat er precies gebeurt. Overigens is het solderen van 8 weerstanden en 8 transistors/fets niet bijster veel werk?! Als je het goed doet hang je ook nog 8 weerstanden in serie met de LED's, en houd je rekening met de spanningsval over de transistors.
Ik ga dan toch maar eens een scope zien te regelen :P
En je hebt gelijk dat 8 led's niet zoveel werk is met transistors en weerstanden, maar deze 8 zijn om te testen.
Uiteindelijk worden het (minimaal) 512 led's, dus wordt het al snel heel wat meer soldeerwerk. (ledCube)
64 columns met 64 weerstanden voor de led's. 64 transistors, met 64 weerstanden voor de transistors.
Had dus fijn geweest als dat simpeler kon ;( (heb wel eens wat simpelere voorbeeldjes gezien met PWM zonder weerstanden), maar de twijfel is dus vooral of dit ook voor het register zo is.

*
De multimeter op 1 enkel ledje geeft trouwens 8,4mA.
Ik ga er vanmiddag even de scope van een vriend aanhangen en kijken wat die aangeeft >:)

[ Voor 18% gewijzigd door CrashOverDrive op 31-01-2011 03:18 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan ipv de shitload aan torren ook een ULN2803 oid pakken. Kosten geen drol en op die manier komen je torren in een handige IC-vorm.

• maikel
Waar kan ik ergens heel goedkoop een enkel test-printje laten maken? Al die online-diensten hebben een flinke opstartprijs, terwijl de prijs voor een printje wel mee valt. Via www.mijnprintplaat.nl kwam ik rond de € 15,- uit, maar dat vind ik nog vrij veel voor een test-printje.
De links in de FAQ heb ik al bekeken, maar waren niet echt goedkoper. Ook de GoT-leden uit de FAQ boden geen uitkomst: eentje bestond niet meer en de andere klopte niet.

[ Voor 23% gewijzigd door maikel op 31-01-2011 09:28 ]

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
Dat klopt niet geheel.
Je kunt weg komen met een CE conformiteits verklaring, echter moet dit wel ondersteund worden door een CE test rapport (in de meeste gevallen), uitgevoerd door een erkent testhuis.
Als je een DOC (Declaration of Conformity) uitgeeft en je product geeft een probleem, moet je binnen 60 dagen een geldig EMC/CE test rapoprt kunnen overleggen.
Doe je dit niet dan wordt er vanuit gegaan dat je geen test hebt laten uitvoeren met alle gevolgen van dien.

Ik heb (helaas) vanuit mijn werk elke dag met deze materie te maken en ik kan je vertellen dat een DOC uitgeven zonder een ondersteunende CE test flinke gevolgen kan hebben (uitsluiting van product op de markt tot zelfs uitsluiting van je gehele merk, in geval van meerdere overtredingen).

RoHS is dan wel weer een zelfcertificering, maar ook hierbij kan het voorkomen dat een klant of autoriteit meer dan dat wil zien, waarbij je een testhuis in dient te schakelen om je product te laten testen op de materialen die onder RoHS vallen.

• mux

mux

99% efficient!

Als je voldoet aan (ik weet niet welke precies, ik neem aan ISO 9001 en 14001) bepaalde ISO-normen mag je zelf CE-testrapporten genereren, toch? Althans, bij mijn stagebedrijf werd dat gedaan, en naar wat ik heb begrepen bij SA007 ook.

Het staat overigens vast dat je allerlei problemen krijgt als je valse stickertjes plakt; importverboden zijn er legio voor producten met een valse CE-certificatie, en zelfs met valse RoHS-stickertjes.

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
Als je de faciliteiten hebt om je product te testen volgens de normen die toepasselijk zijn op je product, dan zou je zelf een rapport kunnen genereren ja.
Je moet echter wel geaccrediteerd zijn om het ook echt als rapport aan de autoriteiten te mogen presenteren, en bij zelf certificering kan er om een second opinion gevraagd worden.
Sommige producten (vooral passieve producten of waar geen radio signalen vrij (kunnen) komen) hoeven niet zo'n uitgebreide test te hebben, in zo'n geval kan alleen een DOC voldoen.

In het geval van een voeding komt er iets meer bij kijken. Deze moeten heel uitgebreid getest worden, gezien er een (vaak) transformator bij komt kijken, er een brandgevaar kan zijn en het voor interferentie gezorgd kan worden.
Je gaat dan niet alleen EMC testen moeten uitvoeren maar ook veiligheid moet getest worden (flamabillity classes van de gebruikte materialen onder andere moeten beschikbaar gemaakt worden). Ook bij RF producten geldt dit, al komt er bij voedingen en transformators nog meer bij kijken.

In het geval van mijn werk, wij maken (onder andere) infra-rood en producten, heb ik te maken met veel CE gerelateerd werk. Namelijk, CE wordt niet alleen in Europa gebruikt, ook veel landen buiten Europa gebruiken het als leidraad voor de geldende normen, omdat CE vrij diep gaat in veiligheid en interferentie testen.

Zoals je ziet is het niet in ieder geval zo simpel als het lijkt.

Voor sommige, simpele dingen is het aanbrengen van een CE logo en een DOC genoeg, zodra er electriciteit bij komt kijken zal je toch echt moeten (laten) testen.

• maikel
maikel schreef op maandag 31 januari 2011 @ 09:28:
Waar kan ik ergens heel goedkoop een enkel test-printje laten maken? Al die online-diensten hebben een flinke opstartprijs, terwijl de prijs voor een printje wel mee valt. Via www.mijnprintplaat.nl kwam ik rond de € 15,- uit, maar dat vind ik nog vrij veel voor een test-printje.
De links in de FAQ heb ik al bekeken, maar waren niet echt goedkoper. Ook de GoT-leden uit de FAQ boden geen uitkomst: eentje bestond niet meer en de andere klopte niet.
Niemand die nog een paar goedkope adresjes weet?

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb zo'n voeding besteld:

http://www.samenkopen.net/action_product/927767/529696

Zit een potmetertje op om de spanning +-10% aan te passen, maar is dat bereik nog iets te vergroten? Ik kan dus in theorie op 13,2 uitkomen, maar ik wil eigenlijk naar 14v. Is dat eenvoudig te bereiken?

(Ik had natuurlijk gewoon een 14v voeding moeten kopen maarja.... )

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 02-02-2011 10:13 ]

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 07:42
maikel schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:55:
[...]

Edit: Dubbel

[ Voor 29% gewijzigd door wesleytjuh op 02-02-2011 10:42 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• wesleytjuh
maikel schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:55:
[...]

Je zou bij technojunk.nl een prijsaanvraag kunnen doen. Ik weet de afmetingen van je bord niet maar wellicht is het bij hem goedkoper dan 15 euro.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• maikel
De afmetingen zijn 40x47,5mm. Maar een heel klein printje dus. Ik zal bij Technojunk.nl eens een prijs opvragen. Bedankt!

• wesleytjuh
Ik heb geloof ik 15 euro betaald voor 40x60 inclusief boren verzilveren en verzenden. Zou dus nog een stukje goedkoper moet kunnen bij jouw print:).

• ThinkPad
mace schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:13:
Ik heb zo'n voeding besteld:

http://www.samenkopen.net/action_product/927767/529696

Zit een potmetertje op om de spanning +-10% aan te passen, maar is dat bereik nog iets te vergroten? Ik kan dus in theorie op 13,2 uitkomen, maar ik wil eigenlijk naar 14v. Is dat eenvoudig te bereiken?

(Ik had natuurlijk gewoon een 14v voeding moeten kopen maarja.... )
Misschien met een potmeter met een ander bereik, maar eigenlijk moet mux ofzo hier ff op antwoorden want ik weet het niet precies.

Hij is de nerd die alles over geschakelde voedingen e.d. weet B)

• CrashOverDrive
maikel schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 11:41:
De afmetingen zijn 40x47,5mm. Maar een heel klein printje dus. Ik zal bij Technojunk.nl eens een prijs opvragen. Bedankt!
Als je wat langer de tijd hebt kan je het ook bij seeed of itead laten doen ;)
Bij seeed kan je 10 stuks voor 20$ laten maken op dat formaat, en bij iteadstudio kan het zelfs voor 12$ voor 10 stuks. Kom je op een eurotje per stuk _/-\o_
Komt alleen wel vanuit China + het is nu chinees nieuwjaar, dus dan heb je het pas begin maart :P

[ Voor 3% gewijzigd door CrashOverDrive op 02-02-2011 13:32 ]

• maikel
Het probleem daarbij is dus dat ik er, op dit moment, maar 1 nodig heb aangezien het nog een test-printje is. Als die dan goed blijkt te zijn, kan ik er meer (uiteindelijk een stuk of vijf) bestellen. Maar ik zou 'm dus eerst een keertje willen zien.

• mux

mux

99% efficient!

Ik betwijfel of je het ooit goedkoper dan 15 euro zult krijgen. De prijzen die ze rekenen bij mijnprintplaat zijn al ontzettend laag. Voor proto's bij een 'echte' printenmaker ben ik doorgaans tussen de 120 en 300 euro kwijt...

• maikel
Ja, die prijzen heb ik ook langs zien komen. Ik had ook al wel door dat mijnprintplaat erg goedkoop was en ik zou dat geld ook wel overhebben voor een aantal prints waarvan ik weet dat ik ze nodig heb. Maar omdat het nu mijn eerste printje is en ik dus geen idee heb of ik het goed heb gedaan, zou ik er eerst graag eentje op proef hebben. :)
En als het dus niet goed blijkt te zijn, is zelfs € 15,- al aardig wat geld.

[ Voor 10% gewijzigd door maikel op 02-02-2011 14:21 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.