Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.621 views

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
Ik ben bezig met een projectje. Daarvoor heb ik een +5v en een -5v nodig. Ik heb de beschikking over +35V en -35V. De positieve spanning is geen probleem. Deze krijg ik met behulp van een LM2576. De HV versie kan 57V aan op de ingang.

In de datasheet staat echter alleen een negatieve output van een positieve input. Nu wil ik eigenlijk een negatieve output van een negatieve input, het liefst ook met een LM2576, om niet alles met de +35 te voeden, maar dat is nergens te vinden...

Een 7905 is geen optie dus omdat de ingangsspanning te hoog is. Iemand een idee?

Edit: In de datasheet van de LM2575 wel gevonden hoe je een negative step up converter kan maken, maar ik heb een step down nodig :/

[ Voor 14% gewijzigd door DP Kunst op 02-01-2011 11:07 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Is een setje LM317 / LM337 een oplossing voor je, of heb je meer vermogen nodig en wil je de verliezen beperken?

• DP Kunst
Ik gok dat ik zo'n 500 - 700mA nodig heb. Als ik dan met een lineare regulator het spanningsverschil ga wegstoken moet dat chippie zo'n 15 - 20W kwijt... Daarnaast kunnen die LM's die je aangeeft ook minder power leveren bij een hoger voltage verschil...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Dan stel je toch gewoon een lm2576 op 30 volt in. deze hang je met de input aan de ground en de - van dat stuk aan de -35V. Voor die regulator is gewoon de -35V de gnd.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• DP Kunst
Dat klinkt inderdaad wel aannemelijk... Dan wordt het schema dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FszfXXpbp34zeAJpJykecpud/full.png

edit1: Enige probleem is wel dat die 35V niet geregeld is... Bij zware belasting kan die dus wat inzakken, waardoor ook de -5V lijn inzakt...

edit 2: Misschien betere vraag dan. Stel ik heb een opamp die gevoed wordt met bovenstaande. Aan het positieve pootje van de opamp hangt +5v en aan het negatieve pootje -6V. Het signaal wordt versterkt tot +- 2V.

Maakt het dan uit dat de positieve en negatieve spanningen verschillen?
Ja dat maakt dus uit, aangezien die een virtuele ground tussen die 2 maakt...

[ Voor 71% gewijzigd door DP Kunst op 02-01-2011 14:10 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

mc34063 als inverting buck-boost inzetten?

• DP Kunst
Maar dat is toch hetzelfde als een LM2576 inverterend inzetten. Dan heb ik nog steeds alles aan 1 voeding hangen...

Wat wel kan is die 2e DC/DC instellen op 27V zodat ik -8V krijg. Daar vervolgens een LDO voltage regulator achter hangen die er 5V van maakt. Deze hoeft dan niet meer zoveel te verstoken en vangt de wisselingen in spanning op. Kan dit?

• mux

mux

99% efficient!

Oh, op die fiets. Waarom wil je persé zowel + als -35V belasten? Waarom heb je uberhaupt deze voeding? Als je toch bezig bent met moeilijke dingen, kun je dan niet een schakelende +5V voeding nemen die je bij elk tweede pakje boter krijgt? Ik heb er ook nog wel een stuk of zes liggen als je er een nodig hebt.

• DP Kunst
Nou, het is voor een versterker. Daarin zitten 2 ringkernen welke afgevlakt ongeveer +35V en -35V leveren. Nu zitten daar een aantal digitale logaritmische potmeters en opampjes in die +-5V nodig hebben.

Ik dacht dan ook mooi van beide spanningen een lagere spanning te maken voor de elektronica. Ik kan er natuurlijk ook 2 losse 5V telefoonladers voor gebruiken...

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
Waarom leg je niet wat extra windingen op die ringkern? 2x 5V moet makkelijk te doen zijn

• DP Kunst
Dat klinkt idd als het best idee, ware het niet dat m'n ringkern vanbinnen dicht gegoten is met kunststof en er alleen nog een 6mm gat in zit voor de bevestiging.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.multipcb.de/sharedimg/trafo_teil.bohr.big.jpg

Bij nader inzien is het dan toch makkelijker om beide spanningen uit de +35V te halen... Iig bedankt voor alle reacties

[ Voor 19% gewijzigd door DP Kunst op 02-01-2011 15:24 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vermoed dat je met een boormachine dat gat best kunt vergroten? En eventueel het kunststof er helemaal uitwippen daarna?

• jeronimo
  • Laatst online: 20:43
Ik denk dat de 500 tot 700mA een grote overschatting is. Voor een paar potmeters en opampjes zou ik eerder denken aan 100mA max. Ik zou simpelweg de voorgestelde LM317/LM337 nemen voor het analoge deel en eventueel LM2576 er bij voor je grootverbruikers op je +5V.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

DP Kunst schreef op zondag 02 januari 2011 @ 13:50:

edit 2: Misschien betere vraag dan. Stel ik heb een opamp die gevoed wordt met bovenstaande. Aan het positieve pootje van de opamp hangt +5v en aan het negatieve pootje -6V. Het signaal wordt versterkt tot +- 2V.

Maakt het dan uit dat de positieve en negatieve spanningen verschillen?
Ja dat maakt dus uit, aangezien die een virtuele ground tussen die 2 maakt...
Je bedoelt dat het niet symmetriosch +/-5V of +/-6V is? Nee, dat maakt niets uit. Hij maakt helemaal geen virtuele ground.

Je moet even kijken naar de Power Supply Rejection Ratio (PSRR) van de opamp; daarmee kun je uitrekenen hoeveel je in je uitgangssignaal gaat terugzien van een verandering op de voedingspinnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gwannoes op 02-01-2011 16:40 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• DP Kunst
Gwannoes schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:38:
[...]

Je bedoelt dat het niet symmetriosch +/-5V of +/-6V is? Nee, dat maakt niets uit. Hij maakt helemaal geen virtuele ground.

Je moet even kijken naar de Power Supply Rejection Ratio (PSRR) van de opamp; daarmee kun je uitrekenen hoeveel je in je uitgangssignaal gaat terugzien van een verandering op de voedingspinnen.
Volgens de datasheet is het minimaal 80dB, typical 100dB. Wat houd dat precies in?

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Dat houdt in dat een verandering op de voeding met maximaal -80dB, typical -100 dB teruggezien wordt op de uitgangsspanning.
-80dB is 1/10000; -100dB is 1/100000. Een verandering van 1V geeft dus max 100uV, typical 10uV verandering op de uitgang.

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben momenteel de laatste hand aan het leggen op een blog over de power factor; hierin leg ik dit onderwerp uit voor de geinteresseerde leek. Ik zoek nu eigenlijk mensen die wel wat kennis van het onderwerp hebben (liefst boven de stof staan) die misschien mijn blog zouden willen proeflezen en zeggen of ik ergens nog wat belangrijks ben vergeten (of een fundamentele fout heb gemaakt). Ik zou het graag aan mijn leerstoel vragen, maar daar zitten voornamelijk Koreanen en andere niet-Nederlandssprekenden.

Ik heb al enkele proeflezers die naar illustraties en tekst kijken, het mist vooral aan mensen die deze stof ook beheersen. Overigens is alle commentaar welkom.

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 04-01-2011 00:10 ]

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58

Bio

Ik wil 2 hele kleine apparaatjes maken, waarop een ledje aangaat als ze zegmaar binnen ~1 meter afstand van elkaar zijn. Is dit makkelijk en goedkoop te doen? Wat voor techniek/componenten heb ik daarvoor nodig?

Zoals je waarschijnlijk nu al doorhebt ben ik geen electronicakoning, een circuitje maken, weerstanden berekenen en solderen e.d. lukt me wel. Maar verder heb ik dus niet echt een idee wat voor soort componentjes ik hiervoor nodig heb, dus alle hulp is welkom.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoe kan ik zelf redelijk makkelijk een puntlas apparaat maken?

Wil graag tabs aan een paar 18650 lithium cellen zetten. En 18650 met tabs zijn een stuk duurder (ik koop de cellen bij DX, om een laptopaccu te refurbishen)
Maar ik ga dat puntlas ding maar 1x gebruiken, dus heb geen zin om dure hardware ervoor te kopen.

Zou het lomp kunnen met 2 gelaccu's van 12V 7Ah in serie/parallel ? Ik moet snel een dikke kortsluiting hebben eigenlijk, en niet minutenlang de batterij heetstoken :+

Op YouTube zie ik ze aan de gang met magnetrontrafo's die ze herwikkeld hebben (extreem dik draad keer of 10 aan de secundaire kant erdoorheen) maar dan gaat het alsnog redelijk langzaam.

Dat de gelaccu's naar de mallemoeren gaan is niet zo'n probleem, want in m'n UPS deden ze het ook niet al te best meer (UPS viel uit met die accu's als ik er een 150W bouwlamp aan had hangen. Met een andere accu deed m'n UPS het dan wel)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2011 00:25 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Je kunt ook een aantal flinke (in de orde grootte van 47000uF of meer) elco's aan je labvoeding hangen, en deze op z'n max spanning zetten. Let wel op dat je flink dikke draden gebruikt, zodat de stroom maximaal is in een korte tijd.

• mace
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Of deze: http://www.goldmine-elec-...rodinfo.asp?number=G17934

6000F 8)7 (Ja Farad, niet microFarad)

Al zal je eerder de boel verdampen voordat je het last. :X

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ThinkPadd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 00:20:

Wil graag tabs aan een paar 18650 lithium cellen zetten. En 18650 met tabs zijn een stuk duurder (ik koop de cellen bij DX, om een laptopaccu te refurbishen)
Maar ik ga dat puntlas ding maar 1x gebruiken, dus heb geen zin om dure hardware ervoor te kopen.

Zou het lomp kunnen met 2 gelaccu's van 12V 7Ah in serie/parallel ? Ik moet snel een dikke kortsluiting hebben eigenlijk, en niet minutenlang de batterij heetstoken :+

Op YouTube zie ik ze aan de gang met magnetrontrafo's die ze herwikkeld hebben (extreem dik draad keer of 10 aan de secundaire kant erdoorheen) maar dan gaat het alsnog redelijk langzaam.

Dat de gelaccu's naar de mallemoeren gaan is niet zo'n probleem, want in m'n UPS deden ze het ook niet al te best meer (UPS viel uit met die accu's als ik er een 150W bouwlamp aan had hangen. Met een andere accu deed m'n UPS het dan wel)
met 12v accus is prima te lassen, volgens google, youtube en afgelegen gebieden.
al is CO2 (vind ik zelf) makkelijker te leren

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

mace schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 09:11:

Dat betwijfel ik... Zou de ESR van zo'n ding niet heel hoog zijn?
Bovendien; bij 2,7V gaan de verliezen over de kabel wel flink meespelen...

EDIT: Hmmm, ESR lijkt toch wel mee te vallen: 0.3mOhm

[ Voor 11% gewijzigd door Gwannoes op 05-01-2011 10:07 ]

• mux

mux

99% efficient!

Uit ervaring kan ik vertellen dat er prima 800A uit getrokken kan worden. Ik denk dat je met boostcaps wel goed zit ;)

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Een tijdje terug heb ik vier stuks RFM12-868 besteld bij Futurlec.
Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/RFM12-868.jpg

Nu werkt dit uiteraard niet samen met de 433 ontvangers die ik heb, maar volgens de programming guide van de site is de frequentie in te stellen. Dit zou natuurlijk perfect zijn voor de verschillende frequenties, maar ik betwijfel of dit echt kan aangezien op de module zelf duidelijk is aangegeven dat ie voor 868MHz bedoeld is.

• mace
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Gwannoes schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:01:
[...]

Dat betwijfel ik... Zou de ESR van zo'n ding niet heel hoog zijn?
Bovendien; bij 2,7V gaan de verliezen over de kabel wel flink meespelen...

EDIT: Hmmm, ESR lijkt toch wel mee te vallen: 0.3mOhm
De ESR valt wel mee idd, maar alsnog kun je ze in serie zetten: 5,5 volt bij 1500F, lijkt me nog genoeg.

fuuuck, die dingen doen 2170A piek (1sec) :X :X

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 05-01-2011 11:25 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
maikel schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:20:
Een tijdje terug heb ik vier stuks RFM12-868 besteld bij Futurlec.
[afbeelding]

Nu werkt dit uiteraard niet samen met de 433 ontvangers die ik heb, maar volgens de programming guide van de site is de frequentie in te stellen. Dit zou natuurlijk perfect zijn voor de verschillende frequenties, maar ik betwijfel of dit echt kan aangezien op de module zelf duidelijk is aangegeven dat ie voor 868MHz bedoeld is.
Je kan die modules perfect programmeren. Dit gaat via SPI. Frequentie van 433MHz op een 868MHz module is geen probleem al lever je dan wel veel bereik in..
Jo-hannes schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:29:
Ik wil 2 hele kleine apparaatjes maken, waarop een ledje aangaat als ze zegmaar binnen ~1 meter afstand van elkaar zijn. Is dit makkelijk en goedkoop te doen? Wat voor techniek/componenten heb ik daarvoor nodig?

Zoals je waarschijnlijk nu al doorhebt ben ik geen electronicakoning, een circuitje maken, weerstanden berekenen en solderen e.d. lukt me wel. Maar verder heb ik dus niet echt een idee wat voor soort componentjes ik hiervoor nodig heb, dus alle hulp is welkom.
Als je uiteindelijk meerdere apparaatjes wilt dan moet je maar eens googlen op active RFID. :)

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 05-01-2011 11:28 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mace schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 09:11:

Wat jammer dat die tent niet naar Nederland verstuurt; ik dacht een mooi adresje gevonden te hebben voor meuk als ferrietringen en dergelijke. :(

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 00:20:
Van een magnetron trafo..:

http://www.instructables....er-Homemade-Welder/#step1

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

mux schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:03:
Ik heb al enkele proeflezers die naar illustraties en tekst kijken, het mist vooral aan mensen die deze stof ook beheersen. Overigens is alle commentaar welkom.
Ik heb je tekst even gelezen, ik heb hooguit een paar kleine zeikpuntjes:
- De eerste zin na de titel "Algemene betekenis van de power factor" bouwt voort op een zin van voor de hoofdstuktitel. Dat leest IMHO verschrikkelijk. Koppel het los of onderbreek op een ander punt je verhaal.

Verder:
Als de stroom net als de spanning een perfecte sinus is én hij overlapt de sinus perfect, dan heb je een power factor van 1 of 100%
Een komma achter je 1 helpt heel erg, nu lijkt het alsof het 1% of 100% is, en dat dat hetzelfde zou zijn.
Or is it? De displacement power factor is ook de plek waar de term 'blindvermogen' of 'blindstroom' vandaan komt.
Hier suggereer je alsof cos phi en blindvermogen twee verschillende dingen zouden zijn, terwijl het eigenlijk twee uitingen van hetzelfde fenomeen zijn. De power factor berekend aan de hand van het blindvermogen en berekend aan de hand van het faseverschil tussen stroom en spanning leveren als het goed is gewoon hetzelfde cijfer op. Ook vind ik (sorry o machtig wikipedia) figuur 4 niet geheel eenduidig. De aanduiding voor phi lijkt nu te duiden op de lengte waarin het vermogen negatief is, maar waar het om gaat is het faseverschil tussen stroom en spanning. Uiteindelijk zal dat natuurlijk ook weer hetzelfde getal opleveren, maar je meet die dingen waarschijnlijk toch via de nuldoorgangen van je spanning en stroom, en niet door de richting van het vermogen.

Wat ik mis bij je uitleg over THD is hoe die exact berekend wordt: je hebt duidelijke grafieken die laten zien dat er bepaalde percentages amplitude van een harmonische sinus in het signaal zitten, maar een cijfer of formule voor THD wordt niet gegeven. Is het de som van alle percentages boven de 1e harmonische? Betekent dat dus ook dat je THD >100% kan zijn?

Het stukje onder figuur 8 vind ik ook niet superduidelijk: Power factor is de beste term, maar welk deel wordt hier nu mee aangeduid? Alleen het gevolg van THD? Het gevolg van cos phi? Beiden? Bedoel je dat de cos phi meting op je energiemeter enkel het faseverschil meet en geen effect van THD meeneemt?

Final note: Ondanks het gezeur hierboven vind ik het wel degelijk een goed artikel hoor, en ook goed dat je redelijk de balans weet te vinden tussen een niet triviaal technisch verhaal (je wilt niet weten hoeveel ET studenten aan de TU hier mee worstelen) en een uitleg die voor leken te begrijpen is. Maarja, een vraag voor kritiek levert nou eenmaal precies dat op :). Als je over iets nog vragen hebt of je zoekt een betere formulering laat je het maar weten.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

• mux

mux

99% efficient!

Het is absoluut geen gezeur; het is uitstekend commentaar. Dank je wel, hier kan ik wat mee. Er zijn meer mensen geweest (zoals je onder het artikel kunt lezen) die commentaar hebben gegeven en daardoor is het stuk al op meerdere punten verbeterd. Ik zal dit commentaar er ook in verwerken. Overigens uitten zij hun commentaar via DM (wink wink :+), maar gezien het nu toch hier staat kan ik net zo goed publiek wat repliek geven:

- Figuur 4... ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om LaTeX op te starten en er iets beters van te maken, ook omdat ik zo snel geen superveel duidelijkere verbetering kan bedenken. Het mooiste zou zijn om er een cirkeltje naast te gooien met de twee spanningsvectoren en de hoek ertussen, maar bedenk dit maar eens in je hoofd: dit zal op zijn minst één extra punt of twee extra lijnen in de grafiek opleveren op andere plekken dan waar dat faseverschil nu staat aangeduid, en dat maakt het nog onleesbaarder. Heb je een concreet idee?

- Hoe THD precies wordt berekend heb ik er expres uitgelaten. Ik krijg bij m'n andere blogs (en van bijna alle proeflezers ook) al regelmatig 'tl;dr' te horen. De wiskundige achtergrond van vector/analytische RMS, THD, fouriertransformaties en dat soort dingen kan ik misschien wel in een aparte blog proppen als er vraag naar is. Misschien weet iemand hier een duidelijke uitleg van de berekening van THD en fouriertransformaties in het publieke domein? Op Wikipedia gaan ze er IMO nogal snel en zeker voor de leek onbegrijpelijk mee om.

De rest verwerk ik direct. *piep* verwerkt.

Verwijderd

Let even op bij het stukje over "Displacement power factor"; het schijnbaar vermogen S is namelijk niet zonder meer gelijk aan de som van het reëele- en het blindvermogen. Ik snap dat je het niet te moelijk wil maken maar de formule voor de power factor die er nu staat klopt simpelweg niet. :)

• mux

mux

99% efficient!

Je wilt dat ik het verschil tussen complex en apparent power uitleg bedoel je? Goh, het is dat je me erop wijst, ik heb er zelf helemaal overheen gekeken/getypt. Zoals het er staat is het inderdaad incorrect, dan zou er op zijn minste een i bij moeten, maar dan moet ik dat weer uitleggen en dat is niet simpel.

:S ik zie zo snel even niet hoe ik dat idiot-proof op kan schrijven. Ik bedoel dus: idiot-proof en van a tot z te volgen. Zomaar neerplempen:

PF = P/S en S=sqrt(P^2+Q^2)

laat ook die onbeantwoorde vraag achter: waarom nou weer een wortel en kwadraatjes en wtf?

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 05-01-2011 20:25 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Meh, net wat geprobeerd met dat puntlassen.
2x 12V 7Ah in serie en dan dikke koperdraden om te puntlassen.

Krijg dikke vonken, maar het plaatje (battery tab wat ik van een oude batterij heb afgehaald) blijft niet plakken :/ Hij is wel aardig verkleurd en er zitten ook wel van die puntlas plekken op, maar het blijft gewoon niet zitten op de batterij.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2011 21:16 ]

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47

Theuno

Da Devil Crew

Kaj. schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:00:
[...]

Wat jammer dat die tent niet naar Nederland verstuurt; ik dacht een mooi adresje gevonden te hebben voor meuk als ferrietringen en dergelijke. :(
Die pagina van verzending is van 2006. Als ik een mandje vul en wil bestellen staat Netherlands er wel bij. Misschien doen ze het inmiddels wel, en is die pagina nog niet aangepast... ?

nog een beetje gelukt met de displays?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

DM had gekund inderdaad, maar misschien kunnen anderen ook nog wat leren van de discussie. En nu is het toch al open, dus ga ik ook maar zo door :).
mux schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:27:

- Figuur 4... ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om LaTeX op te starten en er iets beters van te maken, ook omdat ik zo snel geen superveel duidelijkere verbetering kan bedenken. Het mooiste zou zijn om er een cirkeltje naast te gooien met de twee spanningsvectoren en de hoek ertussen, maar bedenk dit maar eens in je hoofd: dit zal op zijn minst één extra punt of twee extra lijnen in de grafiek opleveren op andere plekken dan waar dat faseverschil nu staat aangeduid, en dat maakt het nog onleesbaarder. Heb je een concreet idee?
Misschien dat een less-is-more aanpak hier beter werkt. Als je hetzelfde plaatje tekent maar dan zonder de golfvorm van de power er in, kan je het aangeduide faseverschil niet meer verwarren met het stukje negatieve power. Maar zoiets even weg LaTeXen is ook niet triviaal inderdaad, dus doe er vooral mee wat jij wil, het is jouw stukje :).
:S ik zie zo snel even niet hoe ik dat idiot-proof op kan schrijven. Ik bedoel dus: idiot-proof en van a tot z te volgen. Zomaar neerplempen:

PF = P/S en S=sqrt(P^2+Q^2)

laat ook die onbeantwoorde vraag achter: waarom nou weer een wortel en kwadraatjes en wtf?
De makkelijkste manier hiervoor is denk ik een plaatje met de twee vectoren op een eenheidscirkel. Als je dat linkt aan het faseverschil van eerder is die uitleg niet heel ingewikkeld (misschien dus toch even die cirkel bij fig 4 er bij ;)). En als je dan voor de resultaatvector middels Pythagoras wat wortels en kwadraten nodig hebt denk ik dat je het grootste deel van je publiek nog niet kwijt bent.

• mux

mux

99% efficient!

Goed, doorgaand op de bovenstaande discussie met dbeijer85: ik ben in dubio of dit duidelijk genoeg is en of jullie je niet teveel ergeren aan de voor de duidelijkheid in het leven geroepen symbolen I_Q en I_P.

Van V, I en phi naar S

De reden dat ik dat gebruik is omdat Re{I} en Im{I} het niet veel makkelijker zullen maken, in mijn ogen.

Tweede punt: een duidelijker plaatje voor faseverschil. Ik heb even geklooid met LaTeX en heb er een mooie animatie uit weten te persen. Deze is nu echter in PDF-formaat. Weet iemand hoe ik dit naar animated GIF krijg getransponeerd? SVG lijkt mij niet mogelijk, of wel?

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37
Ik zou de officiële aanduidingen behouden in plaats van zelf nieuwe termen te bedenken. Zo kan iemand later in een ander artikel / andere discussie goed volgen waar het om gaat omdat de termen bekend zijn.
Verder loop je altijd het risico dat er verwarring ontstaat doordat je 'eigen' term een overlap heeft met een bestaande term.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• mux

mux

99% efficient!

Het punt is juist: er is niet echt een officiële term - in het Nederlands hebben we 'blindstroom' maar weer niet zoiets als 'nuttige stroom' ofzo, en in het Engels zijn er voor zover ik weet al helemaal geen termen die gemakkelijk uit te leggen zijn aan de leek. Het enige waar ik van weet is om dit uit te leggen in het complexe veld en het aan te duiden als reëel en imaginair deel van de stroom.

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

Ik denk dat de plaatjes een hoop duidelijk maken, en als je dan in de tekst ook nog even kort refereert aan de "echte" namen (iets als "ook wel bekend als "...") dat je een mooie balans hebt tussen bruikbaarheid voor het snappen van "externe" literatuur en het begrijpbaar maken voor lekenpubliek.

Met de animated gif kan ik je niet helpen, sorry :)

• mux

mux

99% efficient!

In other news: ik heb deze 3A dc-dc converter module van dealextreme binnen en ik dacht: fixed voltage, maar meerdere versies verkrijgbaar? bullshit! Daar zit gewoon een standaard pwm controller in met een weerstandsdeling.

Het is niks anders dan een Richtek RT8272 standard application met een 7.3uH redelijk el-cheapo inductor, ON semiconductor MBRS340 Schottky diode en wat simpele passives (25k5/10k divider o.a.) op een tweelaags pcb, ingegoten in van die epoxy die rubberachtig/zacht wordt als je het verhit (daarom kon ik het er ook gemakkelijk afhalen). Uitstekend modbaar dus, vooral gezien er nog wat NC pads op zitten die je naar buiten kunt leiden als ADJ-poorten. Ik snap dan ook niet waarom V-module geen adjustable versie van deze dc-dc convertermodule maakt.

Deze ga ik gebruiken voor een homemade picopsu.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 08-01-2011 15:27 ]

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik ben opzoek naar een goede voeding voor toekomstige projecten en heb wat moeite met het vinden van de meest geschikte.

Mijn budget is maximaal ca 100 euro, nu heb ik eerst even op google gezocht naar mensen die bepaalde bench supply's aanraden, maar die kon ik niet vinden, dus ben ik op conrad.nl gaan kijken, de naar mijn idee beste daar was deze:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511806

Ik vond hem alleen wat te simpel (ik koop liever één keer een goede die eigenlijk meer kan dan ik nodig heb dan dat ik later goede moet kopen omdat deze niet meer voldoet). Dus ben ik eens op farnell.nl gaan kijken waar ik deze vond:

http://nl.farnell.com/caltek/psd30-3b/psu-laboratory/dp/1270468

Voor zover ik kan inschatten is dit een meer dan geschikte voor mij, maar ik heb nog nooit zo'n ding gekocht dus ik zou graag van jullie weten wat jullie ervan vinden.

Uiteraard hoor ik het ook graag als iemand een andere kan aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door huub8 op 08-01-2011 17:22 ]

• mux

mux

99% efficient!

Eleshop en samenkopen.net zijn je bronnen voor goedkope nieuwe labvoedingen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ThinkPadd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:15:
Meh, net wat geprobeerd met dat puntlassen.
Was het je ueberhaupt opgevallen dat de instructable over een booglas-trafo gaat, en niet over puntlassen?

Puntlassen doe je met een paar honderd ampere tot een paar duizend ampere, booglassen met tienmaal minder.

Wellicht dat je met een stapel elco's parallel voldoende stroom kunt krijgen, maar dat lijkt me een kostbaar experiment.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Puntlassen gaat goed met een trafo uit een magnetron. HV wikkeling eraf paar windingen accu kabel erop en je hebt je high current psu.

Afbeeldingslocatie: http://tesladownunder.com/Spotflash800amps_small.jpg

High Powered Madness

• ThinkPad
  • Nu online
Jeeej de site van Dick Best is weer online *O*

Gelijk even een vraagje, hoe bevestig ik bij deze banaanstekkers: http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=268 de draad aan de stekker? Moet je hem dichtknijpen met een speciale tang ofzo?

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2011 13:42 ]

• mux

mux

99% efficient!

Hmm, ik ken ze alleen in soldeercup- en schroefversie. Deze zien er vreemd uit: geen mogelijkheid om er haaks een banaan (haha, ik zei banaan) in te proppen, en een onduidelijke verbinding...

• ThinkPad
  • Nu online
Die haakse mogelijkheid is niet zo'n probleem, dat gebruik ik toch amper tot niet. Ik heb Dick via het contactformulier op z'n site gevraagd hoe het zit met die stekkers, en of we al weer kunnen bestellen :)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mux schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:56:
Hmm, ik ken ze alleen in soldeercup- en schroefversie. Deze zien er vreemd uit: geen mogelijkheid om er haaks een banaan (haha, ik zei banaan) in te proppen, en een onduidelijke verbinding...
Afbeeldingslocatie: http://www.allproducts.com/manufacture3/youngfresh/4mm.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

• huub8
mux schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:01:
Eleshop en samenkopen.net zijn je bronnen voor goedkope nieuwe labvoedingen.
Ik gekeken naar wat die website's aan labvoedingen gaven, maar ik twijfel nog steeds tussen deze twee:

1.

2.
http://www.eleshop.nl/va-30v-5a-labvoeding-p-118.html

Het voordeel van nummer 1 is dat je de output aan en uit kunt zetten zonder de hele voeding aan en uit te zetten. Het voordeel van nummer 2 is dat hij in plaats van tot 3A tot 5A kan, al denk ik niet dat ik dit (vaak) nodig zal hebben. Ook vind ik nummer 1 er een stuk moderner en daarmee mooier uitzien, en hij komt wel in het zicht te staan (niet erg belangrijk, maar toch).

Wat denken jullie?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
huub8 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 14:49:
[...]

Ik gekeken naar wat die website's aan labvoedingen gaven, maar ik twijfel nog steeds tussen deze twee:

1.

2.

Het voordeel van nummer 1 is dat je de output aan en uit kunt zetten zonder de hele voeding aan en uit te zetten. Het voordeel van nummer 2 is dat hij in plaats van tot 3A tot 5A kan, al denk ik niet dat ik dit (vaak) nodig zal hebben. Ook vind ik nummer 1 er een stuk moderner en daarmee mooier uitzien, en hij komt wel in het zicht te staan (niet erg belangrijk, maar toch).

Wat denken jullie?
Ik zou voor die 5A van Eleshop gaan. Behalve het uiterlijk (voor jouw dan) en een schakelaar voor de output (mjah?) zie ik de meerwaarde niet in om een voeding te kiezen die 3 ipv 5A levert voor 30 eur meer.

Zal misschien ook wel wat verschil zitten in de hoeveelheid rimpel enz, maar denk niet dat je dat zult merken.

• huub8
hoezo 30 euro meer? de ene kost 99 euro, de andere 103

• ThinkPad
  • Nu online

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 11-05-2012 23:40 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
huub8 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 15:38:
hoezo 30 euro meer? de ene kost 99 euro, de andere 103
farnell = groothandel = bedrijfsmatige verkoop = altijd excl btw (en vermoedelijk ook excl orderkosten)

Zelf heb ik mn voeding op een radiomarkt gekocht. Geloof ik (7 jaar geleden) iets van 35 eur voor betaald. Onverwoestbaar ding tot nu toe..

3-15V @ 12A max (al betwijfel ik die 12A, maar met 8A heeft ie geen moeite iig)
http://articulo.mercadoli...lada-daiwa-ps-120-mii-_JM

zo.. weer een 17' tft schermpje gered van de sloop, up & running na het vervangen van welgeteld 4 condensatoren.

[ Voor 45% gewijzigd door DJSmiley op 09-01-2011 16:32 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:38:
Jeeej de site van Dick Best is weer online *O*

Gelijk even een vraagje, hoe bevestig ik bij deze banaanstekkers: http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=268 de draad aan de stekker? Moet je hem dichtknijpen met een speciale tang ofzo?
Solderen. Dat heb ik volgens mij ook al eens aan Dick gevraagd. Werkt prima, met een beetje stevige bout :P

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• ThinkPad
  • Nu online
lemming_nl schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:19:
[...]

Solderen. Dat heb ik volgens mij ook al eens aan Dick gevraagd. Werkt prima, met een beetje stevige bout :P
Oke :)

Grrrrr ik baal er echt van dat de elektronica in laptopaccu's zo vervelend is. Was bezig om wat te kloten met wat oude accu's die ik nog had liggen, in combinatie met wat losse cellen van een ander pack. Ik dus de boel overzetten, en er heel goed op gelet dat de elektronica onder spanning bleef tijdens het verwisselen van de cellen. Ben ik klaar schiet er een draadje los (zo'n draadje die halverwege het pack zit, dus opzich had de elektronica nog wel stroom via de uiteinden van het pack) en het leek nog goed te gaan nadat ik het draadje terug had gesoldeerd, maar 5 min later knippert het accu ledje op m'n laptop alleen nog maar, wat betekend dat de accu de container in kan, omdat de elektronica op slot is gegooid.

FFFUUUUUUUU :(

• mux

mux

99% efficient!

Datascheet opzoeken van de charge controller en kijken of er wat aan te doen is. In veel gevallen wel.

• ThinkPad
  • Nu online
Daar ben ik al tijden mee bezig, zie: Laptop accu refurbishen maar juist deze controller + EEPROM (bq8030DBT + bq29330) is niet supported door de software waarmee je de chips kunt resetten :r

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2011 21:22 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

huub8 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 14:49:
[...]

1.

2.

Wat denken jullie?
Het nut van zo'n enable zie ik alleen voor PSU's met meerdere outputs. Ik heb hier een triple power supply van Hameg staan; daar gebruik ik die enable nogal eens. Kun je in 1 keer drie spanningen enablen (bijv. +/-15V voor opamps, en +3.3V voor digitaal).
Voor een enkele output lijkt het me veel minder belangrijk.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Gwannoes schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:36:
[...]
Voor een enkele output lijkt het me veel minder belangrijk.
Ik zie het nut er ook niet echt van in, ik trek altijd gewoon de banaanstekker uit de voeding.

Overigens ben ik zelf niet echt een fan van die Caltek dingen van Farnell, op mijn opleiding hebben ze voedingen van Caltek staan (niet dat specifieke type) maar die potmeters die daarin zitten zijn nogal ruk, totaal niet fijn af te stellen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mux

mux

99% efficient!

ThinkPadd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 21:20:
Daar ben ik al tijden mee bezig, zie: Laptop accu refurbishen maar juist deze controller + EEPROM (bq8030DBT + bq29330) is niet supported door de software waarmee je de chips kunt resetten :r
Dan moet je dat zelf hacken hè...

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Weet iemand een webshop waar ze Meanwell verkopen tegen normale prijzen, en waar je met een creditcard kunt betalen?
Ik zoek drie stuks Meanwell S-60-5 met montageplaten en dergelijke, maar die dingen kosten in Nederland ongeveer twee keer zoveel als in Duitsland. Reichelt verkoopt de voedingen wel, maar de montagematerialen niet, en kan je alleen met vooruitbetalen doen, maar ik heb er redelijke haast mee.

Ik vind het alleen wel vervelend om bijna 100 euro te betalen voor drie van die dingen als het ook voor de helft kan. :)
Iemand tips voor andere (Duitse) webshops, anders dan die in de FAQ staan?

eBay schiet ook niet op; het enige wat ik daar vind is een of andere faalhaas die 30 piek wil voor een gebruikte... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Kaj. op 10-01-2011 13:32 ]

• mux

mux

99% efficient!

Waarom wil je specifiek dat merk? En waarvoor is het? 12A@5V is wel redelijk monsterlijk.

[ Voor 45% gewijzigd door mux op 10-01-2011 13:44 ]

• ThinkPad
  • Nu online
mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:51:
[...]

Dan moet je dat zelf hacken hè...
Ja hé we zijn niet allemaal zo meister-der-elektronica als jij :P

offtopic:
Hoe staat het met dat TFT scherm van DaWaN eigenlijk? Heeft hij/jij hem alweer aan de praat gekregen?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2011 13:46 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:41:
Waarom wil je specifiek dat merk? En waarvoor is het? 12A@5V is wel redelijk monsterlijk.
Omdat ik in de huidige constructie al zo'n exemplaar heb zitten, Meanwell hele leuke en stabiele voedinkjes bouwt voor weinig geld en het totale bouwwerk (lichtkrant) toch wel makkelijk aan de 40A kom bij volle belasting.
Dat verdeel ik dus gewoon over vier stuks van 12A. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kaj. op 10-01-2011 14:07 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je zou ook af kunnen met twee van deze van Baco? :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mr_gadget schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:14:
Je zou ook af kunnen met twee van deze van Baco? :)
Zeker, maar die zijn niet nieuw, en als zo'n ding de geest geeft, zit ik met een probleem. De LED-panelen zijn vrij onderhoudsvriendelijk, ik heb er reserveonderdelen voor en zo heb ik de rest van het paneel ook opgebouwd.
Door onderdelen te gebruiken waar ik makkelijk aan kan komen, ben je beter uitgerust dan wanneer je allerlei eenmalig verkrijgbaar spul gebruikt. Een beetje het D&N-principe: die fabriceerde leuke spullen, voor bijvoorbeeld radiostations en studio's, maar bij elk apparaat zat een technisch schema en met gebruikte gewone, bij elektronicawinkels verkrijgbare onderdelen.
Als je dan je telefoonvork sloopte, kon je met een paar dubbeltjes aan opamps en dergelijke weer verder.

Ik zou ook een PC-voeding kunnen kopen, maar dan zit je ook met een vrij dikke voedingslijn en een SPOF.

[ Voor 18% gewijzigd door Kaj. op 10-01-2011 14:29 ]

• mux

mux

99% efficient!

Mja, D&N is leuk enzo, maar totaal obsolete omdat je tegenwoordig *alles* *overal* kunt krijgen in een of andere vorm. Je bent allang niet meer afhankelijk van local supply. Sterker nog, Iedere gek kan een complexe custom print ontwerpen, cheap in grote hoeveelheden laten produceren in china (pcb-cart, makepcb, etc.) en wederom goedkoop laten assembleren met meuk van Farnell. Inclusief ingebouwde netvoeding :P

Anyway, daar ben je niet bepaald mee geholpen. Gezien fysieke grootte niet uit lijkt te maken lijkt me een ATX-voeding toch de beste optie eigenlijk. Gestandaardiseerde maat en connectoren, cheap en veel beter verkrijgbaar dan 5V open-frame voedingen.

Enneh, met één voeding heb je weliswaar een single point of failure, maar ook veel minder complexiteit. Die meanwells zijn bovendien stokoude ontwerpen. Tried and true, maar er is veel beter spul verkrijgbaar dat inherent betrouwbaarder is, en als bonus ook nog eens geile PFC en een betere efficiëntie heeft. En wat maakt het uit of je een SPOF hebt? Die lichtkrant wordt er niet leesbaarder op als 1/4 of alles uitvalt. De dikte van je voedingslijnen valt volgens mij ook wel mee, je kunt het uitrekenen. Ik wed dat je niet meer dan 4 16AWG draden nodig gaat hebben om een paar metertjes te overbruggen @ orde 10A.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

In zekere zin moet ik je gelijk geven, maar die closed frame-voedinkjes zijn best compact. Een standaard ATX-voeding is dat niet, en compacte computervoedingen kosten in hun eentje dan weer een veelvoud van wat een CF-voeding doet..
Bijkomend nadeel is dat je in een ATX-voeding meerdere spanningen hebt, en dus meer dan de helft niet gebruikt. Die spanningen kun je ook eigenlijk niet los laten hangen (hoe je het wendt of keert, een moederbord houdt alle spanningsrails wel enigszins belast) en verstook je een bak vermogen weg voor Jan L.
Het gehele apparaat heeft 5 volt nodig.

Kabels zullen voor die 10A per rail inderdaad niet zo dik zijn, maar je moet aan de voeding zelf toch een redelijk stevige terminal hebben zitten. Ik moet ook nog even bedenken hoe ik de spanningsdistributie ga doen.

Kleiner, maar toch licht relevant detail: je vonk is op 12A per voeding in geval van sluiting minder groot dan wanneer je in één klap 50A erdoor jaagt. :P

Enfin, ik sta open voor alternatieven, maar er is niet zo heel veel wat ik kan ontdekken.
Meanwell heeft zich voor mij bewezen (ik gebruik die dingen al sinds ik bij Display ging werken, 12 jaar geleden), dus ging ik in eerste instantie daar naar kijken. :)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPadd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:44:
[...]
offtopic:
Hoe staat het met dat TFT scherm van DaWaN eigenlijk? Heeft hij/jij hem alweer aan de praat gekregen?
Dat ding is primair geklapt, ik heb nog steeds geen sluitende theorie waarom het gebeurd is helaas.
Ik heb er zaterdag nog even naar gekeken met de juiste apparatuur. Het lijkt er sowieso op dat secundair alles nog heel is, ik kan zonder problemen spanning op de inverter zetten en alle MOSFET's van de inverter zijn nog heel.
Wat er primair gebeurd is blijft voor mij nog een beetje een raadsel. Het lijkt erop dat de spanning en daarmee de stroom door de reset wikkeling bijzonder hoog is opgelopen, toen is er een zener verbrand en toen vloog de spanning op de meet pin van de regulator zo hoog op dat de behuizing eraf is geknalt. Gelukkig kon ik de behuizing terug vinden in de monitor dus ik weet welke chip het is :) Gelukkig is het meeste wat ik kan meten nog heel (diodes; lineare regulator, de transformator en al haar wikkelingen) dus ik ga de regulator met alle defecte componenten van de feedback lijn vervangen (weerstanden, condensatoren en optocoupler) en dan hopen dat hij het weer gaat doen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Even een reminder: donderdag aanstaande is het weer Free Day bij Sparkfun! Het begint om 09:00 MST, dat zou 17:00 Nederlandse tijd zijn dus dat komt goed uit :)

[ Voor 12% gewijzigd door JER00N op 10-01-2011 19:49 ]

• mux

mux

99% efficient!

Kaj. schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:56:
In zekere zin moet ik je gelijk geven, maar die closed frame-voedinkjes zijn best compact. Een standaard ATX-voeding is dat niet, en compacte computervoedingen kosten in hun eentje dan weer een veelvoud van wat een CF-voeding doet..
De mean well is 60 cm3, een ATX-voeding is 180. Dat is toch geen dramatisch groot verschil, als ik een idee heb van waar het in gaat (vele malen groter nog)? Een flex-ATX voeding die 12A@5V doet en 28 euro kost is zelfs maar 90cm3.
Bijkomend nadeel is dat je in een ATX-voeding meerdere spanningen hebt, en dus meer dan de helft niet gebruikt. Die spanningen kun je ook eigenlijk niet los laten hangen (hoe je het wendt of keert, een moederbord houdt alle spanningsrails wel enigszins belast) en verstook je een bak vermogen weg voor Jan L.
Het gehele apparaat heeft 5 volt nodig.
Je kunt een voeding prima kruisbelasten. Sterker nog, dat doe je in een normale computer eigenlijk al. Je kunt gewoon alles uit 5V trekken en niks uit de rest.
Kabels zullen voor die 10A per rail inderdaad niet zo dik zijn, maar je moet aan de voeding zelf toch een redelijk stevige terminal hebben zitten. Ik moet ook nog even bedenken hoe ik de spanningsdistributie ga doen.
Wat dacht je van standaard molexconnectoren zoals ze al op je voeding zitten :P
Kleiner, maar toch licht relevant detail: je vonk is op 12A per voeding in geval van sluiting minder groot dan wanneer je in één klap 50A erdoor jaagt. :P
Niemand zegt dat de transient kortsluitstroom van die mean well kleiner is dan van een ATX exemplaar. Sterker nog, oude ontwerpen hebben veel grotere condensatoren op het uitgangsfilter, of zelfs een tweede/derde-ordefilter, dat veel beter is in nare kortsluitingen veroorzaken. Echter, alle voedingen waar we het over hebben moeten OCP hebben die binnen 25% van de rated stroom werkt, binnen ik meen 25ms (of iets in die orde).
Enfin, ik sta open voor alternatieven, maar er is niet zo heel veel wat ik kan ontdekken.
Meanwell heeft zich voor mij bewezen (ik gebruik die dingen al sinds ik bij Display ging werken, 12 jaar geleden), dus ging ik in eerste instantie daar naar kijken. :)
Als je open staat voor alternatieven zul je moeten gaan experimenteren, en niet weer hetzelfde zoeken. Want die mean well is gewoon moeilijk te vinden, zeker als je binnen de kortst mogelijke tijd een replacement wilt voor een gefaald exemplaar.

Waarom werkt het ding eigenlijk op 5V? Het is hoogst ongebruikelijk (vandaag de dag) om mid-power meuk op 5V te laten lopen; bijna alle mid-power is gestandaardiseerd op 12V (ja, 24 en 36 zijn ook aan het uitsterven). Is het een oud ontwerp, soms?

Je kunt ook overwegen een 12-naar-5V dc/dc converter te maken. Een goede mogelijkheid hiervoor is om een picopsu-achtig ding te kopen en dan de inductor en FETs te upgraden naar versies die meer stroom kunnen hebben. Overigens is zo'n soort converter ook uitstekend zelf te ontwerpen.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 10-01-2011 19:58 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 19:52:
[...]

De mean well is 60 cm3, een ATX-voeding is 180. Dat is toch geen dramatisch groot verschil, als ik een idee heb van waar het in gaat (vele malen groter nog)? Een flex-ATX voeding die 12A@5V doet en 28 euro kost is zelfs maar 90cm3.
Ik ben vooral geinteresseerd in de hoogte. De Mean Well is vrij plat, een reguliere PC-voeding is bulky.
Mijn huidige ontwerp heeft de voeding aan de zijkant zitten, eigenlijk wil ik het uiteindelijke apparaat alleen maar LED's aan de voorkant laten zien, met een minimale rand.
Ik plak de voedingen voor nu dus op de achterkant van het frame waar de panelen op worden geschroefd, en dan heb je dus aan de achterkant een hoop loze ruimte, waar je dan weliswaar ook nog de aanstuur-PC in kwijt zou kunnen, maar het een en ander moet ook nog te vervoeren zijn en aan een statief kunnen hangen.
Ook bij plaatsing van de voedingen in een rand aan de boven- of onderkant krijg je dat probleem.
Als je dan een bak hebt die een centimeter of 15-20 diep is, zit je met een vrij lompe kist waar dat eigenlijk niet nodig zou zijn door compacte onderdelen te gebruiken. :)

Nog iets; de S-60-5 kost in Duitsland nog geen 18 euro per stuk. Montagemateriaal etc erbij en je hebt drie stuks voor 75 euro, inclusief verzenden.
Twee goede ATX-voedingen kosten makkelijk dat bedrag per stuk.
[...]

Je kunt een voeding prima kruisbelasten. Sterker nog, dat doe je in een normale computer eigenlijk al. Je kunt gewoon alles uit 5V trekken en niks uit de rest.
Ah, dat wist ik niet. Nu was ik al niet van plan om de overige spanningen vol te belasten, maar ik wil de opgegeven stromen ook niet overschrijden.
[...]

Wat dacht je van standaard molexconnectoren zoals ze al op je voeding zitten :P
Mini-Fit Jr. kan 5A per pin hebben, Molex 8981 doet 11A per pin. Contactbelasting is het probleem niet, de constructie van de connector wel. :)
Meerdere pinnen is sowieso een goed idee.
[...]

Niemand zegt dat de transient kortsluitstroom van die mean well kleiner is dan van een ATX exemplaar. Sterker nog, oude ontwerpen hebben veel grotere condensatoren op het uitgangsfilter, of zelfs een tweede/derde-ordefilter, dat veel beter is in nare kortsluitingen veroorzaken. Echter, alle voedingen waar we het over hebben moeten OCP hebben die binnen 25% van de rated stroom werkt, binnen ik meen 25ms (of iets in die orde).

[...]

Als je open staat voor alternatieven zul je moeten gaan experimenteren, en niet weer hetzelfde zoeken. Want die mean well is gewoon moeilijk te vinden, zeker als je binnen de kortst mogelijke tijd een replacement wilt voor een gefaald exemplaar.
Och, ze zijn niet moeilijk te vinden; Velleman heeft een rebranded type in het assortiment, Display verkoopt Mean Well en zo zijn er meer. Ik ben voor nu vooral op zoek naar een goedkoper adres; 35 of 18 euro per stuk is me wel wat moeite waard.

Of een goed alternatief, ja.
Voor testdoeleinden zou ik dan inderdaad een ATX-voeding of twee uit de voedingen-bak kunnen trekken en die kruisbelasten.
Waarom werkt het ding eigenlijk op 5V? Het is hoogst ongebruikelijk (vandaag de dag) om mid-power meuk op 5V te laten lopen; bijna alle mid-power is gestandaardiseerd op 12V (ja, 24 en 36 zijn ook aan het uitsterven). Is het een oud ontwerp, soms?
Mijn LED-panelen werken op 5V, mijn µC's werken op 5 volt; waarom zou ik dan moeilijk gaan doen? :)
Je kunt ook overwegen een 12-naar-5V dc/dc converter te maken. Een goede mogelijkheid hiervoor is om een picopsu-achtig ding te kopen en dan de inductor en FETs te upgraden naar versies die meer stroom kunnen hebben. Overigens is zo'n soort converter ook uitstekend zelf te ontwerpen.
Zeker.
Ik zocht alleen naar een simpele, no-nonsense oplossing, en simpeler dan een 5V output op een 5V schakeling hangen kan bijna niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Kaj. op 11-01-2011 08:07 ]

• mux

mux

99% efficient!

OK, als je hoogte een belemmering is zijn ATX-voedingen geen oplossing. Misschien kun je contact opnemen met een van de leveranciers en kijken of je er meerdere tegen een gereduceerde prijs kunt krijgen. 5V voedingen zijn redelijk schaars in deze stroomsterkte-klasse. Vandaar ook m'n opmerking om het op 12V te laten lopen.

Enneh, begrijp ik het nu goed als ik zo tussen de regels door lees, heb je er dissipatieve LED-drivers op zitten? Zit je nu 2/3 van je vermogen in warmte op te stoken? Ik heb je wel door!

• ThinkPad
  • Nu online
Deze kwam voorbij op CircuitsOnline: geile nixie klok

Damn die Chinezen weten er wel raad mee zeg :9~

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je hebt één vijfde kans dat het een chinees is als er iets word gemaakt. :P

Had hem al gezien ziet op CO, maar dat ziet er inderdaad erg puik uit.

-Andere hobby- -

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:01
Leuk project, vraag me af welke PCB software die Chinees heeft gebruikt voor dit aparte printontwerp.

Ik moet trouwens zeggen dat Google translate dit soort vertalingen erg goed doet. De stukken C code
laat-ie intact, maar het chinese commentaar wordt een begrijpelijk Engels.

• powerflux
  • Laatst online: 21:20

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ReneK schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:27:
[...]

Leuk project, vraag me af welke PCB software die Chinees heeft gebruikt voor dit aparte printontwerp.

Ik moet trouwens zeggen dat Google translate dit soort vertalingen erg goed doet. De stukken C code
laat-ie intact, maar het chinese commentaar wordt een begrijpelijk Engels.
hij zegt altium
GND network for all the lines look prettier, the use of Altium Designer separation of all the GND network, and then copied to the original lines on the network, and then it all changed to Top Solder layer, and then increase the width of all 4mil, so All of the GND lines on all the network banned solder, copper foil can be exposed section, and then ask for PCB solder processing all the copper lines are not done on Immersion Gold Process
dat truukje wil ik ook wel kunnen :) ziet er supergoed uit.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Gaaf ding. :) Mooi gedetailleerd, leuk gedaan met die witte LED's onder de buizen.

• mux

mux

99% efficient!

Da's niet zo moeilijk. Het is google translate dus er staat nu gibberish, maar wat hij deed:
- Neem de GND traces op de top copper laag
- Gooi deze in de soldermask laag
- invert hem
- doe 4mil pullback
- profit.

Hij heeft wel heel erg z'n best gedaan op het ontwerp. Misschien dat ik dat soort ornamentele dingen ook eens op mijn designs ga proppen, dat toont toch wel dat iemand moeite in z'n werk heeft gestoken.

[ Voor 32% gewijzigd door mux op 12-01-2011 10:05 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:51:
OK, als je hoogte een belemmering is zijn ATX-voedingen geen oplossing. Misschien kun je contact opnemen met een van de leveranciers en kijken of je er meerdere tegen een gereduceerde prijs kunt krijgen. 5V voedingen zijn redelijk schaars in deze stroomsterkte-klasse. Vandaar ook m'n opmerking om het op 12V te laten lopen.

Enneh, begrijp ik het nu goed als ik zo tussen de regels door lees, heb je er dissipatieve LED-drivers op zitten? Zit je nu 2/3 van je vermogen in warmte op te stoken? Ik heb je wel door!
Ja, uh, nou... Wat zal ik eens zeggen... ;)

Ik heb inmiddels een oude ATX-voeding aangewezen als testvrijwilliger en daar ga ik komend weekend even mee rommelen.
Belangrijkste project nu is een bergje ATmega's van software voorzien. :)

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Nou die sparkfun free day is ook weer 1 groot succes :') Ik denk in totaal 10 HTTP Requests voltooid (en die gaven altijd errors), in een uur tijd :")

Verwijderd

Langzaam, heel langzaam lukt het toch ... ik heb een paar vragen goed maar nog niet alle gehad, benieuwd of m'n saldo behouden blijft?

Edit:
YES! 1 vraag fout, $87 te besteden ergens in de komende dagen! *O*

Ineens werd de verbinding een heel stuk beter?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 19:08 ]

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:52:
Langzaam, heel langzaam lukt het toch ... ik heb een paar vragen goed maar nog niet alle gehad, benieuwd of m'n saldo behouden blijft?
Ja je saldo blijft behouden, heb alleen nog geen enkele vraag kunnen submitten -.-

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ThinkPadd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 00:28:
Deze kwam voorbij op CircuitsOnline: geile nixie klok

Damn die Chinezen weten er wel raad mee zeg :9~
Misschien vind je deze dan ook interessant, te bestellen als kit bij adafruit
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/2490/3853319302_60d91e1956.jpg

Maar dertig dollar weten te scoren bij sparkfun ;) De code's zijn wel transferable dus eventueel zouden er bestellingen kunnen worden samengevoegd om op de shipping te besparen :)

Verwijderd

Doe je dat toch ff op samenkopen, kan iedereen makkelijk mee profiteren.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je mag er helaas maar een per bestelling gebruiken :/ lees ik op twitter..dus dat gaat niet lukken. Maar als er nog iemand een 10 dollar kortingscode wil overnemen :)
Die shipping is ook duurder geworden: was 2 jaar gelden 5 dollar, nu minstens 8 dollar..

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_gadget op 13-01-2011 23:13 ]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Mr_gadget schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:02:
[...]

Misschien vind je deze dan ook interessant, te bestellen als kit bij adafruit
[afbeelding]

Maar dertig dollar weten te scoren bij sparkfun ;) De code's zijn wel transferable dus eventueel zouden er bestellingen kunnen worden samengevoegd om op de shipping te besparen :)
Oe leuk klokje heb er ook een :)

High Powered Madness

• ThinkPad
  • Nu online
Welke software kan een Atmel 24C01 programmeren via een Philips I2C adapter?

Ik ben bezig met elektronica uit een accu, en daarvoor moest ik deze interface bouwen: http://sbworkshop.com/i2c.jpg

Het uitlezen lukt wel, maar om te schrijven naar de chip moet je de programma's (Smart Battery Workshop, BE2Works) kopen, en daar heb ik niet zo'n zin in, want volgens mij is er ook wel andere software die mijn chipje kan programmeren (ik heb een dump van hetgeen wat ik erin wil flashen).

Ik las ergens dat PonyProg het kan, dus die heb ik geinstalleerd, maar die kan m'n chip nog niet eens uitlezen, dus dat gaat hem niet worden denk ik 8)7

Verwijderd

Voor Ponyprog heb je natuurlijk wel een adapter nodig die Ponyprog begrijpt. Ik heb me er niet echt in verdiept, maar deze lijkt voor Pp geschikt te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.scienceprog.com/wp-content/uploads/I2CEEP/image002.jpg
http://www.scienceprog.com/i2c-eprom-programmer/

Pp gebruikt pin 2 + 3 en 12 + 13, dat "Philips" ding 9 + 17 en 11 + 12. Dat gaat dus niet zomaar werken.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

ThinkPadd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:34:
Welke software kan een Atmel 24C01 programmeren via een Philips I2C adapter?

Ik ben bezig met elektronica uit een accu, en daarvoor moest ik deze interface bouwen: http://sbworkshop.com/i2c.jpg

Het uitlezen lukt wel, maar om te schrijven naar de chip moet je de programma's (Smart Battery Workshop, BE2Works) kopen, en daar heb ik niet zo'n zin in, want volgens mij is er ook wel andere software die mijn chipje kan programmeren (ik heb een dump van hetgeen wat ik erin wil flashen).

Ik las ergens dat PonyProg het kan, dus die heb ik geinstalleerd, maar die kan m'n chip nog niet eens uitlezen, dus dat gaat hem niet worden denk ik 8)7
tja ik zou gewoon zelf iets moderns maken met bv een arduino of een gewone atmel met BasCom AVR er op :) Gewoon je eigen programmer maken ;)

• ThinkPad
  • Nu online
Probleem is dat ik zulk soort bouwseltjes vaak maar 1x gebruik, en ik daarom geen zin heb om overbodige meuk te kopen :+

• mux

mux

99% efficient!

De fun zit hem toch in het bouwen, niet in het gebruiken?

• ThinkPad
  • Nu online
Bij dit niet :P

Trouwens nog even over dat puntlassen waar ik het eerder over had, ik kwam vandaag een goeie tip tegen ergens op een Amerikaans forum.

Namelijk: een soldeerpistool misbruiken.

Die heeft ook een hoge stroom bij lage spanning. Volgens mij hebben we hier nog wel zo'n roodkleurige Weller in de kast liggen die toch niet meer wordt gebruikt, eens kijken of ik daar wat mee kan :P

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2011 18:18 ]

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ThinkPadd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:04:
Probleem is dat ik zulk soort bouwseltjes vaak maar 1x gebruik, en ik daarom geen zin heb om overbodige meuk te kopen :+
Niet een goede reden om een mooie bus pirate aan te schaffen? :P
Doet heel veel protocollen en je kan hem ook als scope gebruiken.

[ Voor 70% gewijzigd door Mr_gadget op 18-01-2011 19:23 ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Mr_gadget schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:34:
[...]

Niet een goede reden om een mooie bus pirate aan te schaffen? :P
Doet heel veel protocollen en je kan hem ook als scope gebruiken.
Hehe, toevallig ook van mijn $30 gekocht welke ik met Sparkfun freeday had verdient!

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Net nog een leuke schakeling in elkaar geknutseld met wat voor handen liggende componenten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tC8O3j9eK7FtXVS1rrStgjU9/full.jpg

Bedoeld voor een toepassing met een accupack met 12 NiMh cellen die met ca 0,5A belast word.
De schakeling voorkomt diep-ontlading van de accu door de schakeling uit te zetten zodra de accu leeg is.

De MCP809T is een voltage supervisor die ik had liggen. Normaal bedoeld om een microcontroller in reset te houden als de spanning niet OK is. Wanneer zijn spanning onder 3V zakt, word de uitgang laag.
De schakeling schakelt af bij 13,1V en schakelt weer in bij 14,45V.
Dit is genoeg gebleken om de verschillen in spanning tussen belast en onbelast op te vangen.
Dat was nog het lastigste van de schakeling, om die drempel niveau's precies goed te krijgen met de hysterese.

[ Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 19-01-2011 14:14 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb hier een S24C S02A chip

Ik vraag me daar 2 dingen over af:
  1. Is dit een 24C02
  2. Wat is de pinout?
Plaatje van de chip:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ISjXG3yxMlBSO7sfCXoXpCTS/full.jpg

Ik heb wel een datasheet gevonden: http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/90/80437_DS.pdf maar daar staat mijn behuizing niet in. Is de pin linksbovenin bij de stip pin 1 ?

• mux

mux

99% efficient!

Dit is een 24C02 ja. Elke 24C02 is hetzelfde. Eerste goochelhit: http://willem.engen.nl/projects/DC5xx/FM24C03U.pdf

On another note, raad eens wat dit is?

Maar... wat is het? En waarom zit het in een opbergdoosje?

[ Voor 45% gewijzigd door mux op 19-01-2011 18:18 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.