Ik ben vooral geinteresseerd in de hoogte. De Mean Well is vrij plat, een reguliere PC-voeding is bulky.
Mijn huidige ontwerp heeft de voeding aan de zijkant zitten, eigenlijk wil ik het uiteindelijke apparaat alleen maar LED's aan de voorkant laten zien, met een minimale rand.
Ik plak de voedingen voor nu dus op de achterkant van het frame waar de panelen op worden geschroefd, en dan heb je dus aan de achterkant een hoop loze ruimte, waar je dan weliswaar ook nog de aanstuur-PC in kwijt zou kunnen, maar het een en ander moet ook nog te vervoeren zijn en aan een statief kunnen hangen.
Ook bij plaatsing van de voedingen in een rand aan de boven- of onderkant krijg je dat probleem.
Als je dan een bak hebt die een centimeter of 15-20 diep is, zit je met een vrij lompe kist waar dat eigenlijk niet nodig zou zijn door compacte onderdelen te gebruiken.
Nog iets; de S-60-5 kost in Duitsland nog geen 18 euro per stuk. Montagemateriaal etc erbij en je hebt drie stuks voor 75 euro, inclusief verzenden.
Twee goede ATX-voedingen kosten makkelijk dat bedrag per stuk.
[...]
Je kunt een voeding prima kruisbelasten. Sterker nog, dat doe je in een normale computer eigenlijk al. Je kunt gewoon alles uit 5V trekken en niks uit de rest.
Ah, dat wist ik niet. Nu was ik al niet van plan om de overige spanningen vol te belasten, maar ik wil de opgegeven stromen ook niet overschrijden.
[...]
Wat dacht je van standaard molexconnectoren zoals ze al op je voeding zitten

Mini-Fit Jr. kan 5A per pin hebben, Molex 8981 doet 11A per pin. Contactbelasting is het probleem niet, de constructie van de connector wel.

Meerdere pinnen is sowieso een goed idee.
[...]
Niemand zegt dat de transient kortsluitstroom van die mean well kleiner is dan van een ATX exemplaar. Sterker nog, oude ontwerpen hebben veel grotere condensatoren op het uitgangsfilter, of zelfs een tweede/derde-ordefilter, dat veel beter is in nare kortsluitingen veroorzaken. Echter, alle voedingen waar we het over hebben moeten OCP hebben die binnen 25% van de rated stroom werkt, binnen ik meen 25ms (of iets in die orde).
[...]
Als je open staat voor alternatieven zul je moeten gaan experimenteren, en niet weer hetzelfde zoeken. Want die mean well is gewoon moeilijk te vinden, zeker als je binnen de kortst mogelijke tijd een replacement wilt voor een gefaald exemplaar.
Och, ze zijn niet moeilijk te vinden; Velleman heeft een rebranded type in het assortiment, Display verkoopt Mean Well en zo zijn er meer. Ik ben voor nu vooral op zoek naar een goedkoper adres; 35 of 18 euro per stuk is me wel wat moeite waard.
Of een goed alternatief, ja.
Voor testdoeleinden zou ik dan inderdaad een ATX-voeding of twee uit de voedingen-bak kunnen trekken en die kruisbelasten.
Waarom werkt het ding eigenlijk op 5V? Het is hoogst ongebruikelijk (vandaag de dag) om mid-power meuk op 5V te laten lopen; bijna alle mid-power is gestandaardiseerd op 12V (ja, 24 en 36 zijn ook aan het uitsterven). Is het een oud ontwerp, soms?
Mijn LED-panelen werken op 5V, mijn µC's werken op 5 volt; waarom zou ik dan moeilijk gaan doen?

Je kunt ook overwegen een 12-naar-5V dc/dc converter te maken. Een goede mogelijkheid hiervoor is om een picopsu-achtig ding te kopen en dan de inductor en FETs te upgraden naar versies die meer stroom kunnen hebben. Overigens is zo'n soort converter ook uitstekend zelf te ontwerpen.
Zeker.
Ik zocht alleen naar een simpele, no-nonsense oplossing, en simpeler dan een 5V output op een 5V schakeling hangen kan bijna niet.
[
Voor 8% gewijzigd door
Kaj. op 11-01-2011 08:07
]